Nyheter

Efter det polska varvet Delphias köp av maxi Yachts från dåvarande Nord West & Najad AB har produktutvecklingen knappast legat nere. I stället har varvet förnyat både Maxi 1300 och har en ny modell – Maxi 1200 – på gång.

Pelle Petterson visar på boot i Düsseldorf, med start kommande helg, upp sin välkända känsla för design och konstruktion. Nya Maxi 1200 som kommer att vara klar i slutet av året har allt vad man kan önska sig i elegans och funktion. Tyska ”Yacht” kallar båten ”Gentlemannaracer”, vilket är en mycket bra beskrivning av båten.

Fakta Maxi 1200
Längd: 12,06 m
Skrovlängd: 11,50 m
Bredd: 3,75 m
Djupgående: 2,2 m
Vikt: 6,9 ton
Motor: Volvo Penta D1
Bränsletank: 150 liter
Vattentank: 300 liter
Segelyta: 46,5 m2
CE-klass: A
Designer: Pelle Petterson
Info: www.delphiayachts.se
Artikel: http://www.yacht.de/yachten_jollen/neue_boote/daten-der-neuen-maxi-1200-stehen-fest/a85819.html

International Färg lanserar en ny högklassig bottenfärg för västkusten och sannolikt Sveriges mest effektiva bottenfärg för fritidsbåtar. Micron Superior är en Europa kvalitet och initialt utvecklad för att motverka beväxning nere i medelhavet.

Micron Superior har en mycket hög torrhalt vilket innebär att båtägaren får mycket färg för pengarna.

Ett skikt räcker för att hålla beväxningen borta hela säsongen. Micron Superior finns i kulörerna svart, mörkblå, blå, offwhite och röd.

Svenska Båtunionen får 365 000 kr när 24 organisationer får dela på det totala statsbidraget om 27,8 Mkr. Av detta är 18,8 Mkr organisationsbidrag och 9 Mkr projektbidrag. Bidragen är livsnödvändiga för landets friluftsorganisationer och möjliggör allt från sommarsimskolor, lägerveckor för ensamkommande flyktingbarn till utbildning av ledare. Barn och ungdomar är prioriterat även i år.

– Friluftsorganisationerna gör en fantastisk insats och är en grundläggande förutsättning för Sveriges mål att öka intresset och möjligheterna för alla grupper i samhället att utöva friluftsaktiviteter. Organisationerna lämnar ett stort bidrag till samhället i form av ökad folkhälsa men vi är i mycket stort behov av ytterligare resurser för en långsiktig överlevnad och för att nå de friluftspolitiska målen, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Organisationsbidrag per organisation, kr
Svenskt Friluftsliv, 1 800 000
Ornitologerna, 65 000
Botaniska föreningen, 40 000
Cykelfrämjandet, 530 000
Friluftsfrämjandet, 9 100 000
Riksförbundet Hälsofrämjandet, 220 000
Svenska Livräddningssällskapet, 1 875 000
Svenska Turistföreningen, 720 000
Svenska Kryssarklubben, 250 000
Sportfiskarna, 3 630 000
Svenska Båtunionen, 365 000
Svenska Frisksportförbundet, 50 000
Svenska Folksportförbundet, 32 000
Cykelsällskapet, 50 000
Svenska Fjällklubben, 50 000

Verksamhetsbidrag (projekt) per organisation, kr
Scouterna, Scouting för alla, Reclaim the friluftsliv, 1 470 000
Sportfiskarna, KlassDraget, 1 210 000
Svenskt Friluftsliv, Green Team, 100 000
Svenska Turistföreningen, Get real Summer 2014, 350 000
Svenska Båtunionen, Båtskolan, 113 000
Svenska Orienteringsförbundet, Lärarfortbildning i orientering steg 2, 305 000
4H, Friluftsliv i 4H:s matskolor, Focus väst, 560 000
Svenska Livräddningssällskapet, Livräddarkollo, 500 000
Riksförbundet Hälsofrämjandet, Allemansrätten – kunskap o inspiration till barn,
unga och föräldrar foldern, 100 000
Naturskyddsföreningen, Mera friluftsliv i skolan,
med Naturskoleföreningen och Sportfiskarna, 580 000
Friluftsfrämjandet, Kottar och barr i förskolan, Like:a backen året runt, 1 750 000
Svenska Klätterförbundet, Helgläger för ungdomar utomhus, Regionsläger utomhus för 16-20 år, Föreläsare till instruktörsseminarium, Topptursstimulans nybörjare, 379 000
Svenska Kanotförbundet, EPP paddling för alla, 400 000
Svenska Jägareförbundet, Nya svenskar i naturen, 550 000
Förbundet Skog och Ungdom, Uteliv åt alla, 70 000
Svenska Cykelsällskapet, Underhåll cykelturistleder alt Kvalitetsbedömning, 200 000
Sveriges Hembygdsförbund, Ung ambassadör, 200 000
Svenska Kryssaklubben, Kryssis, 141 000
Svenska Fjällklubben, Ungdomsläger, 30 000
Fakta om Svenskt Friluftsliv
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har ca 2 miljoner medlemsskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.
Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Fjällklubben, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet, Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet.
Info: www.svensktfriluftsliv.se

Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu beslutat vilka projekt som får pengar för forskning om ”God miljöstatus i Sveriges marina vatten”. Totalt rör det sig om fyra projekt som får dela på åtta miljoner kronor.

– Förhoppningsvis kommer resultaten att kunna användas i Sveriges övervakningsprogram för att uppnå en god miljöstatus i havet, säger Pia Norling, utredare på enheten för forskning och miljömål på HaV.

Varje år tilldelar regeringen Naturvårdsverket pengar genom miljöforskningsanslaget, för 2013 låg anslaget på totalt cirka 90 miljoner kronor. Naturvårdsverket och HaV ska se till att dessa pengar används till forskning som gynnar myndigheternas arbete med bland annat miljökvalitetsmålen och internationella miljökonventioner.

I oktober delades pengar ut till tio projekt som får dela på totalt 68 miljoner kronor. Dessa projekt rör luftföroreningars effekter, styrmedel för miljöarbetet och värdet av ekosystemtjänster.

– Nu är det också klart vilka projekt som får pengar för forskning om ”God miljöstatus i Sveriges marina vatten. Totalt rör det sig om fyra projekt som får dela på drygt åtta miljoner kronor, säger Katarina Schough, forskningssekreterare på Naturvårdsveket.

– Det är projekt som fokuserar på indikatorerna i EU:s havsmiljödirektiv, det vill säga vilka metoder vi ska använda för att mäta en god miljöstatus. Exempelvis gäller det bevarande av biologisk mångfald och att de marina näringsvävarna säkerställs, säger Pia Norling.

Totalt fick Naturvårdsverket och HaV in tolv ansökningar för forskningsprojekt om ”God miljöstatus i Sveriges marina vatten”. Ansökningarna har sedan granskats och rangordnats utifrån vetenskaplig kvalitet och relevans av experter.

– Vi tycker att de fyra projekt som nu fått finansiering ger en god täckning inom ett område där det behövs mer forskning. Meningen är att resultaten ska kunna användas i Sveriges övervakningsprogram, säger Pia Norling.

Här är de fyra forskningsprojekt om ”God miljöstatus i Sveriges marina vatten” som får dela på åtta miljoner kronor:
•ZOOIND-Utveckling av djurplanktonindikatorer för arbete inom marina direktivet (Elena Gorokhova, Stockholms Universitet)
•Ekosystembaserad utveckling och testning av indikatorer för pelagiska födovävar (Saskia Otto, Stockholms Universitet)
•Främmande arter i svenska hav: bedömningsgrunder för God Ekologisk Status (Johan Näslund, AquaBiota Water Research)
•Statusklassning inom MSFD i Östersjön – kustfiskexemplet (Jens Olsson, Sveriges Lantbruksuniversitet)

Källa: HaV.

Info: https://www.havochvatten.se/download/18.71167ff51432c127b37b4f/1389621125728/infoblad-atta-miljoner-kronor-till-forskning.pdf

Det gångna årets vackra väder bidrog till att Waxholmsbolagets resenärer i skärgårdstrafiken ökade med över sju procent jämfört med 2012. Totalt reste drygt fyra miljoner resenärer med Waxholmsbolaget i skärgården och med Djurgårdsfärjan under 2013.

Skärgårdens attraktionskraft genomsyrade 2013 då över 1.7 miljoner personer reste med Waxholmsbolagets skärgårdstrafik.

Flest reste i juli, och under de tre sommarmånaderna slogs dessutom rekord med över en miljon resenärer. Under åtta av årets tolv månader ökade antalet resenärer jämfört med året innan. Störst blev ökningen i juni och oktober då över 17 procent fler reste än samma månader 2012.

Djurgårdsfärjan hade drygt 2.3 miljoner resenärer under året. Även här reste flest i juli, hela 464 000 personer valde att ta vägen över vattnet mellan Gamla stan, Skeppsholmen och Djurgården denna månad. Djurgårdsfärjans resenärer ökade med cirka sju procent 2013 jämfört med året innan.

Totalt reste 1 721 794 personer med Waxholmsbolagets skärgårdstrafik och 2 330 671 personer med Djurgårdsfärjan under 2013.

Källa: Waxholmsbolaget.

Sebagos vårkollektion med många nyheter finns snart i butik. i sortimentet finns kläder i marin stil för alla behov.

Pressmedddelande:

Harlow Quilted Jacket är en av nyheterna. Jackan är tunn och knappknäppt med dragkedja. Materialet är genomgående nylon. Finns i färgerna Beige, Green, Navy och Red i storlekarna S-XXXL, ca pris 1799:-

Tröjan heter Chase Cable Neck, gjord i mjuk bomull. Tre färger att välja bland; Blue Melange, Navy och Red i storlekarna S-XXXL. Ca pris 899:-

Byxan Chino Trousers finns fyra färger; Beige, Blue Navy och Red. Materialet är plaggtvättad bomull. Ca pris 699:-

Skon Trenton Penny är en helt ny Sebagoloafer i mjukaste mocka. Finns i sex olika färger; Black, Cognac, Dark Brown, Green, Rust och Navy i storlekarna 7-13. Ca pris 1199:-

Info: www.sebago.se

Docky Marin AB i Trosa utökar sitt produktprogram med ytterligare båtlyftar. Sedan tidigare finns lyftar för vattenskotrar, motorbåtar och ribbar upp till 1200 kg. Nu utökas programmet med en segelbåtslyft med fokus på dagseglare.

Segelbåtslyften klarar ett inkörningsdjup på 1500 mm och en totalvikt på 1200 kg och ger båtägaren en enkel och smidig hantering varje gång båten skall användas.

För segelbåtar med fast köl ligger en del av kölen kvar i vattnet, för segelbåtar med uppfällbar köl ligger båten helt fritt i luften. Det ger dagseglaren en direkt tillgång till vattnet och att använda båten som alltid ligger torrt och säkert på Dockys lyft jämfört med att traila båten.

Segellyften följer samma princip som alla Docky Marins lyftar och är robust och stabil i sin konstruktion. Att kunna hissa upp båten fritt i luften tar även bort problematiken med påväxt och bottenmålning.

Docky Marins båtlyftar finns från 37 900 kr.

Info: www.dockymarin.se

Honda Marine lanserar två nya, spännande motorer på 80 hk och 100 hk. Motorerna är Hondas första med dessa motoreffekter och har prestanda som kommer att överträffa miljöbestämmelserna**. Motorerna är NMEA 2000®-kompatibla och har trollingfunktion som tillval.

Hondas satsar stort med samarbetspartners på 432 + 90 m på Båtmässan, som har publikpremiär 1 februari. Honda har stark närvaro på mässan. Tillsammans med samarbetspartners som Arronet, Micore, Silver, Ribeye, Alumacraft och Linder har Honda totalt en av de största och mest kompletta montrarna på Båtmässan.

På Båtmässan i Göteborg 2012 premiärvisade Arronet sitt nya skrov: Arronet 24 5 cx. Båtmodellen blev snabbt mycket populär och uppskattad. 2013 fick modellen en sovhytt i fören och succén fortsatte med Arronet 25 cxip. 2014 visar Arronet en öppen båt med detta fina och behagliga skrov. Arronet 24 5 sp kan fås i flera utföranden, antingen som mittpulpet med eller utan “fisketak” eller dubbelpulpet. Den kan utrustas med allt från 115 till 300 hk, inom- eller utombordsmotor.

MicoreMicore utvidgar sitt modellprogram med 480 sc Offshore eftersom trenden går mot mindre båtar som man dessutom kan dra med ett EU-släp. För barnfamiljer, som är en av Micores stora kundgrupper, har Micore 480 flera fördelar bl a genom att båten har hög fribord, dvs höga kanter som viktigt vid barnsäkerheten ombord. Det är en båt som är liten utanpå men stor inuti och har massor av utrymme.

Silver lanserar den helt nya Avant-serien med aluminiumskrov. Det är frågan om de första båtmodellerna med aluminiumskrov som har utrustats med en bred sidopulpet. Silvers modellprogram för 2014 kommer bland annat att innehålla två olika Avant-båtar, Fox Avant 485 och Wolf Avant 510. I dessa båtar har man fokuserat särskilt på användbarhet, säkerhet och på att kunna röra sig i båten.

Båtmässan i Göteborg 2014 innebär Skandinavienpremiär för de engelsktillverkade Ribeye-båtar. Båtarna är byggda för att klara riktigt tuffa förhållanden, skrov och konstruktion överträffar de flesta andra ribbåtstillverkarna som idag finns på marknaden. Ribeye säljs av Lysmarine AB som är ett marint fullserviceföretag och erbjuder provkörning, försäljning, service och vinterförvaring.

Alumacraft är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativa aluminiumbåtar i USA. Båtarna är specialanpassade för fiske och fritid och med ett patenterat dubbelskrov i aluminium ger Alumacraft dig en båt som säkerställer kvalitet, prestanda och hög säkerhet.

Det som kännetecknar en Alumacraft är framför allt dubbelskrovet “2XB Hull system” tillsammans med de höga friborden, den massiva härdade kölen och sprayrails. Alumacraft säljs i Skandinavien av WestGear AB i Halmstad, vilka även är en fullserviceanläggning för Honda utombordare och tillbehör.

Linder Aluminiumbåtar tillverkar och marknadsför båtar och kanoter skapade för långt bruk. Underhållsfria och starka produkter som inte bara är i samklang med en uthållig och resurssnål framtid – produkterna är framförallt inspirerande och praktiska. Linder är ett av de ledande varumärkena inom aluminiumbåtar med ett brett sortiment för såväl fartentusiasten som för friluftaren som önskar ta sig fram i lugna vatten för egen maskin. Linder representeras på Göteborgs båtmässa av Marin & Fritid.
**European standard for Recreational Craft Directive (RCD).

Trafikverket Färjerederiet har tecknat avtal med finska Finferries om köp av ett fartyg som ska användas för trafik på Holmöleden. Fartyget är på varv i Lysekil för genomgång och kommer att trafikera leden från och med sommaren 2014.

Fartyget har tidigare gått i reguljär trafik bland annat i Åbo skärgård. Det tar 160 passagerare i två passagerarsalonger och 8 personbilar på bildäck. Det är 33 meter långt och knappt 7 meter brett och är därmed större än färjan Helena Elisabeth som i dag trafikerar Holmöleden. Det är certifierat för sjötrafik i D-område (dvs sjöfart utanför skärgårsområdet) och är även isförstärkt i enlighet med reglerna för isklass 1A. I och med inköpet kan Färjerederiet presentera en lösning för behoven av en förbättrad sjöförbindelse, som diskuterats i många år.

I samband med övertagandet byter fartyget namn från Jurmo II till Capella.

– Det nya fartyget mångdubblar den möjliga lasten av personbilar och uppdelningen på två passagerarutrymmen innebär att vi också kan erbjuda en avdelning för allergiker. Vi är mycket glada över att få överta ett fartyg som är klippt och skuret för behoven på Holmöleden, säger Färjerederiets chef Anders Werner.

– Det nordiska sjöfartssamarbetet stärks när vi kan överföra fartyg i trafik där de passar bäst, även över gränserna säger Mats Rosin, vd för Finferries.
Utöver översynen av fartyget på Fridhems varv i Lysekil, ser Färjerederiet även över färjelägena i Norrfjärden och på Holmön för att anpassa till det större fartyg som ska tas i bruk.

Holmöleden är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar drygt en halvtimme och går över öppet hav. Det är sedan tidigare beslutat att färjan till Holmön ska förbli ett statligt ansvar.

Jeanneau satsar på en riktig nyhetsflod med nya båtar på den 45:e upplagan av Düsseldorf Boat Show, som öppnar 11:e januari. Inte mindre än sex helt nya modeller och flera stycken modeller med omfattande uppfräschningar visas upp.

Både Beneteau, som äger Jeanneau, och Jeanneau satsar sedan ett par år rejält på att hela tiden utveckla nya modeller. Några av nyheterna – både motor- och segelbåtar – visar vi här intill, men det bästa sättet för att få veta mer är att gå in på företagets hemsida eller åka till Düsseldorf, som i år bjuder på en mer fullmatad upplaga än på länge.
Här är Jeanneaus nyheter:
Nya motorbåtar: Cap Camarat, Merry Fisher, Leader, NC och Velasco.
Nya segelbåtar: Sun Odyssey, Sun Odyssey DS, Sun Fast och Jeanneau Yachts.
Totalt visar Jeanneau i år 17 segel- och motorbåtsmodeller på mässan i sina montrar i hallarna 4 och 16.

Nyheterna i korthet:
SUN ODYSSEY 349
NEW INTERIOR LOOK FOR SUN ODYSSEY 41DS & SUN ODYSSEY 44DS
COMING SOON: JEANNEAU 64
SUN ODYSSEY 41DS och SUN ODYSSEY 44DS
LEADER 40
VELASCO 43
MERRY FISHER 695 MARLIN
CAP CAMARAT 5.5 CC
CAP CAMARAT 4.7 CC

JEANNEAU AT THE DUSSELDORF BOAT SHOW
Jeanneau Sailboats – Hall 16 – Stand 16 B 02
Sun Odyssey 349 – new
Sun Odyssey 379
Sun Odyssey 409
Sun Odyssey 469
Sun Odyssey 509
Sun Odyssey 41DS
Sun Odyssey 44DS
Jeanneau Powerboats – Pavillon 4 – Stand 4 C 38
Cap Camarat 4.7 CC – new
Cap Camarat 5.5 CC série 2 – new
Merry Fisher 755
Merry Fisher 855
Merry Fisher 695 Marlin – new
Leader 40 – new
NC 14
NC 11
NC 9
VELASCO 43 – new

Info: www.jeanneau.com

Det 70-årsfirande svenska varvet Hallberg-Rassy har världspremiär för nya Hallberg-Rassy 48 Mk II på båtmässan i Düsseldorf, som hålls 18–26 januari.

Hallberg-Rassy 48 Mk II är ny för 2014. Hon ger mer naturligt ljus, mer komfort och mer elegans.

Nya Hallberg-Rassy 48 Mk II är en uppföljning av Hallberg-Rassy 64 och 55. Jämfört med föregångaren, Hallberg-Rassy 48, är den nya modellen förbättrad på 15 punkter, med fokus på naturligt ljus, komfort och elegans.

Bland annat innebär det större salongsfönster, fyra skrovfönster, inredning accentuerad med vitlackade träpaneler, elegantare vindruta, smäckrare ventilatorer, uppgraderade batterier, större TV på hela 40 tum, med mera.

Info: www.hallberg-rassy.com
Info: www.facebook.com/hallbergrassy

Nord West och Lyse Plast, som tillverkade all plast till Nord West-båtarna, har sålts. Köpare är entreprenören Roger von Haugwitz, 42 år, som köpte Storebro Boats av Nimbus nuvarande ägare, R12.

Ett år efter konkursen i Nord West & Najad AB är därmed de största delarna av företaget sålt till nya ägare. Lidköpings Båtsnickeri, som bland annat tillverkar SwedeStar segelbåtar, köpte Najad hösten 2013.

Försäljningen av Nord West har dock dragit ut på tiden. Enligt vad Båtliv erfar har det funnits flera tänkbara köpare.

– Om det ska gå att bygga Nord West-båtar i Sverige i framtiden så är nog detta den enda lösningen. Jag har vänt och vridit på detta och företaget har även varit på väg utomlands, men det har inte gått att räkna hem en sådan lösning, säger Runo Gillholm, en av ägarna till konkursboet Nord West & Najad AB.

Roger von Haugwitz är en driven entreprenör med en stor passion för båtar. Han ser stora möjligheter att få igång produktionen av Nord West i sin fabrik i Storebro. I fabriken tillverkas idag båtar under varumärkena Storebro och Paragon, men fabriken producerar även inredningar till Nimbus Boats och en del annat.

– Det här ska inte sammanfogas med Storebro Boats. Det ingick bland annat två färdigplastade båtar i köpet som vi kommer att bygga färdiga i Storebro, säger Roger von Haugwitz.

I konkursboet för Nord West & Najad AB fanns även båtfabriken på Vindön. Den ingår inte i köpet utan en trolig utveckling är att en del används för förvaring och service av båtar medan hela eller delar av fabriken rivs för att ge plats åt fastigheter.

Det blir dock inget deltagande av Nord West på vårens båtmässor i Göteborg och Stockholm.

I samband med affären tar även Storebro Boats AB över plastfabriken, Lyse Plast, i Lysekil och får på så sätt en unik kontroll över stora delar av produktionsprocessen för samtliga varumärken.

Det helägda dotterbolaget Storebro Tapetseri AB kommer framöver att leverera textilier till Nord West-modellerna.

Gillholms Marina AB kommer att vara säljansvariga för Nord West Yacht i framtiden.

www.storebro.se

Lars-Åke Redéen

Kommentarer

J 14:02:05 2014-01-14

Troligtvis en mycket bra lösning.

Under sju år har det så kallade ”Skarpsillsprojektet” undersökt hur bestånden av rovfisk som torsk, abborre och gädda i Östersjön kan bevaras samt vilka effekter detta skulle ha på resten av ekosystemet.

Nyligen lämnade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, in slutrapporten till regeringen.

– Tack vare projektet har vi fått ny och viktig kunskap om relationerna mellan rovfiskar, bytesfiskar och andra delar av ekosystemet. Resultaten kan utgöra grunden för en ekosystembaserad förvaltning av fiskbestånden, vilket är nödvändigt om vi ska kunna nå de svenska miljömålen och målen inom EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Ingemar Berglund, avdelningschef på HaV.

2007 gav regeringen dåvarande Fiskeriverket i uppdrag att utreda om en minskning av skarpsill i Östersjön kunde vara en lämplig metod för att återfå rovfisken i Östersjöns utsjö- och kustområden. Bakgrunden var att bestånden av torsk, gädda och abborre minskat kraftigt samtidigt som bestånden av skarpsill ökat. Det fanns tecken på att torsken förlorat sin naturliga roll som rovfisk i ekosystemet, eftersom torsken i normala fall borde kunna hålla skarpsillsbestånden nere.

När skarpsillen ökade så minskade även mängden djurplankton som också är föda åt yngel av torsk, abborre och gädda. Mindre mängder djurplankton leder i sin tur till en ökning av växtplankton och trådalger, förändringar som traditionellt bara setts som symptom på övergödning.

Efter en ettårig pilotfas startades projektet PLAN FISH (Planktivore management – linking food web dynamics to fisheries in the Baltic Sea), också kallat ”Skarpsillsprojektet”. 2011 tog Havs- och vattenmyndigheten över regeringsuppdraget och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, fick ansvar för genomförande av projektet.

– Ett av syftena med uppdraget var att se om en lokal reducering av skarpsillsbeståndet hade någon effekt på mängden djurplankton och om detta i förlängningen kunde underlätta en ökning av rovfisk, säger Ingemar Berglund, chef för avdelningen för fiskförvaltning på HaV.

Projektet omfattar bland annat ett storskaligt fältexperiment i norra Kalmarsund. Syftet var att studera vilken effekt förändringar i mängden planktonätande fisk kunde ha på övriga ekosystemet. Under åren 2009 till 2010 genomfördes ett försök att minska mängden skarpsill i ett begränsat område i Kalmarsund.

– Resultatet visar att det är möjligt att med fiske på planktonätande fisk påverka både planktonätande fisk och djur- och växtplankton. Reduktion av skarpsill kan vara en metod för att stärka torskbeståndet men endast i områden där det är gott om skarpsill, inte i områden där tillgången är låg eller där stor torsk visar tydliga tecken på svält, säger Ingemar Berglund.

Projektet visar också att kustnära rovfiskar som abborre och gädda påverkas negativt av ökande mängder spigg. Avsaknad av rovfisk kan ge effekter nedåt i näringskedjan, med en ökad mängd trådalger som resultat.

Resultaten från projektet har tidigare bland annat publicerats i två delrapporter till regeringen, 24 vetenskapliga artiklar, ett tiotal populärvetenskapliga artiklar, resulterat i en doktorsavhandling och en masteruppsats. De har också presenterats på ett stort antal internationella möten och konferenser.

En viktig del av projektet har varit att ta fram nya födovävsmodeller som ger bättre förståelse för hur olika arter påverkar varandra under olika stadier i livet. Resultaten har också bidragit till vetenskapliga underlag för fiskförvaltningen i Östersjön inom ramen för Internationella havsforskningsrådet, ICES, Helsingforskommissionens (Helcom) och EU:s arbete.

– Vi vet idag mer om ekosystemet i Östersjön än något annat hav. Havs- och vattenmyndigheten kommer att använda projektets resultat och rekommendationer i sitt fortsatta förvaltningsarbete av Östersjön, säger Ingemar Berglund.

Baserat på resultaten har ”Skarpsillsprojektet” formulerat ett antal råd till fiskeri- och miljöförvaltning i Östersjön. Den åtgärd som anses allra viktigast för att torsken i Östersjön ska kunna återhämta sig är att begränsningar i torskfisket behålls.

– Fisken påverkar miljön och avsaknad av rovfisk kan orsaka symptom på övergödning. Vi föreslår därför att samarbetet mellan fiskeri- och miljöförvaltningen bör därför utvecklas, säger Magnus Appelberg, prefekt på SLU och en av koordinatorna för ”Skarpsillsprojektet”.

– Förvaltningen av fiskbestånden, både i öppna havet och längs kusten, måste ske med hänsyn till fiskbeståndens utbredning och vandringar – en så kallad rumslig förvaltning. De sammantaget bästa åtgärderna för att stärka rovfiskbestånden vid kusten är habitatskydd, fredningsområden samt fångstbegränsningar.

Totalt har ”Skarpsillsprojektet” kostat cirka 75 miljoner kronor och finansierats via Havsmiljöanslaget. I projektet har förutom SLU-medarbetare även forskare från bland annat universiteten i Umeå, Lund och Amsterdams universitet medverkat. Projektet har också haft en referensgrupp bestående av representanter från yrkesfisket, sportfisket, myndigheter, naturskyddande organisationer och Kalmarsundskommissionen.

Källa: HaV.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, sammanställning har 129 personer omkommit i drunkningsolyckor under 2013. Det är 32 fler än under 2012 då 97 personer omkom. 2013 föregicks av fyra år i rad med färre än 100 personer omkomna genom drunkning.

Svenska Livräddningssällskapet har en nollvision när det gäller antalet omkomna genom drunkning. Under de två föregående åren, 2011 och 2012, har antalet drunknade varit under 100 personer, 95 respektive 97 personer. Antalet barn och ungdomar under 19 år var 2013, 7. 2012 var antalet också 7 och 2011, 9 personer.

Drunkningsolyckor i samband med bad har nära nog fördubblats från 20 personer 2012 till 39 personer 2013. Det kan till del förklaras av soligt och varmt sommarväder. Av de som omkommer i drunkningsolyckor är nio av tio män och åldern är hög.

Av de 129 personer som omkom under 2013 var 91 personer över 50 år och av dessa var 31 personer över 70 år.

Regeringen har beslutat att ge landets länsstyrelser i uppdrag att uppdatera bevarandeplanerna för landets Natura 2000-områden. Dessutom vill regeringen att länsstyrelserna upprättar planer för de områden som ännu inte har några.

Många bevarandeplaner har inte reviderats sedan de skrevs samtidigt som arbetet med områdena har fortgått. Stora inventeringar i skyddade områden har också gett ny information som behöver arbetas in. Flera planer behöver dessutom ses över i de delar som rör prioriteringar av åtgärder för att uppnå eller upprätthålla gynnsam bevarandestatus för de arter och naturtyper som området är skyddat för.

– Bevarandeplanerna är mycket viktiga dokument där målen för arbetet med naturvärdena i områdena fastställs. De ger också vägledning om en planerad åtgärd påverkar de värden som finns i området och klargör hur förvaltningsåtgärder är reglerade. Dessutom måste Länsstyrelserna ta sitt ansvar för att upprätta bevarandeplaner för de områden som ännu inte har några, säger miljöminister Lena Ek.

Regeringen ger samtidigt länsstyrelserna i uppdrag att ta fram bevarandeplaner för de Natura 2000 områden som idag saknar en plan samt att föreslå nya områden och kompletteringar av redan föreslagna områden för att täcka brister i Natura 2000-nätverket. Uppdragets del om uppdatering av bevarandeplanerna ska redovisas i december 2016.

Vad är Natura 2000?
Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1993 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden med naturvärden i form av arter och naturtyper avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarandet av biologisk mångfald inom EU.

Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EU direktiv; Fågeldirektivet (2009/147/EG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade naturtyper och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är ett av EU:s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald.
Natura 2000 i Sverige

Sveriges 4072 Natura 2000-områden (3976 enligt Art- och habitatdirektivet och 544 enligt Fågeldirektivet) är mycket värdefulla och innehåller stora delar av våra mest skyddsvärda miljöer, från norr till söder. Nätverket uppgår i dag till ca 3,9 miljoner hektar land och vattenområden.

Många av områdena har ett formellt skydd i form av t ex naturreservat men det finns också exempel på jordbruksområden där avtal med en brukare reglerar skötseln av området.

Dehler Yachts lanserar under Boot 2014 i Düsseldorf, som startar på lördag, detaljerad information om familjens nya flaggskepp Dehler 46, var första båten skall finnas seglingsklar under början av sommaren 2014. Dehler 46 har en total längd av 14,40m, med en vattenlinjelängd på 12,90m och en största bredd på 4,35m. Båten kommer som standard med en 2,25m djup T-köl, som option finns en 2,70m djup Racing T-köl samt en grund L-köl på 1,85m.

Pressmeddelande:

Båten har ett dubbelrattsystem för styrning med enkelt djupt roder. Mycket av design och erfarenheten från framgångsrika Dehler 38:an har använts vid framtagningen av nya Dehler 46, för att skapa den ultimata Performance Cruisern. På samma sätt som övriga Dehler båtar så kan båten konfigureras som en ren Performance Cruiser eller helt anpassas för kappsegling.

En mängd olika möjligheter och val kommer att erbjudas köparen att konfigurera sin ideal båt. Båten kommer som standard med en genomgående tvåspridarrigg som står på det mycket kraftiga bottenbalksystemet som är kolfiberförstärkt. Båten är en ren fockbåt som alla moderna prestandabåtar med ett stort storsegel och fock.

Längst i fören kommer att finnas ett stort förvaringsutrymme som man kan nå genom en vattentät flushmonterad portlight på däck.

Som option finns plotter poddar framför rattarna. Den ergonomiska sittbrunnsdesignen från Dehler 38 går igen i Dehler 46. Till båten finns även som option en badplattform i aktern som stängd stänger akterspegeln, här finns även som tillbehör en extra bänk som också kan användas som landgång.

Interiören imponerar med upp till tre generösa kabiner och två bekväma toaletter. Båten genomstrålar modern design och nytänkande från Dehler 38, bl.a. återkommer den runda designstilen i interiören på skåp och bord som skapar trevnadskänsla ombord. I salongen finns en stor U-formad soffa med ett stort pentry i L-form och ett navigationsbord. Dehler 38ans patenterade toa/bad lösning “Erlebnis!Raum!Bad” används i toaletterna på båten, med andra ord en dörr som antingen kan stängas mot salongen eller mellan toa och handfat. Med lösningen får man separata duschrum i båda toaletterna. Kabinerna är utrustade med stora generösa sovytor och stor möjligheter till förvaring. En unik lösning är den stora dubbelsängen i förkabinen som är 1,6m bred och som nås fritt från var sin sida.

Dehler skapar en ny trend med nya Dehler 46 som åter höjer ribban på stil och detaljerade lösningar för en Performance Cruiser, i linje med Dehler Yachts 50 åriga traditioner för succé.

Den första Dehler 46 kommer att finnas seglingsklar under juli 2014.
Baspris för båten för beställning innan 2014-06-30 274 000 EUR inkl. svensk moms, därefter gäller priset 287 000 EUR inkl. svensk moms. Priset gäller fritt varv Greifswald, Tyskland. Sjösättning, riggning och överlämning tillkommer.

Data Dehler 46:
Total längd: 14.40 m
Skrovlängd: 13.95 m
Vattenlinjelängd: 12.90 m
Bredd: 4.35 m
Standard köldjup: 2.25 m
Competition köl (option): 2.70 m
Grund köl (option): 1.85 m
Deplacement.: 10,700 kg
Kölvikt approx.: 3,500 kg
Motor (standard): Volvo D2-55 med 39kW/53 hp
Vattentank: ca. 450 l
Dieseltank: ca. 220 l
Design: judel/vrolijk & co
Info: www.dehler.com

Engelska Fairline Boats visade en spännande ny konceptbåt på Londons båtmässa, som stängde på söndagen. Den nya modellen – Fairline Esprit ska visa på den kommande utvecklingen med allt mer lyxiga motorbåtar. Återanvänd teak och smarta LED-paneler är ett par av nyheterna.

Esprit stod i centrum för Fairlines ”Concept Cinema” under 2014 London Boat Show och företagets helt nya utställningsmonter. Denna konceptmodell ska, enligt Fairline, visa på framtidens mer miljövänliga motorbåtar utan att kompromissa med Fairlines traditionellt höga standard.

Fairline Esprit sammanför miljövänliga material med konstruktion och design. Särskild epoxy med en ny storts härdare och en annan typ av fibrer än vad som tidigare har använts är en del av förklaringarna. Återanvänd teak används i Esprits däck och båten har även inbyggda solpaneler i en vikbar T-top som används för att täcka båtens sittdynor när den inte används.

Båten har även en ergonomiskt optimerad interiör och har en ”Multifunctional Steering Position” med paddlar, som finns i en del moderna bilar, samt en integrerad kontrollpanel med LED. Detta gör att kartplotter, radar och systeminformation kan visas på ett optimalt sätt.

Motoralternativen för Fairline Esprit består av en 400 hk dieselmotor, vilket ger en toppfart på 30 knop med dieseldrift. Dieseln är även kopplad till en elektrisk motor, som gör det möjligt att köra tyst och fint i 5 knop med eldrift.

– Vi använde designprocessen för att utforska vad en miljövänligt uthållig framtid kan betyda för Fairline. Storleken på båten, de material som används och tillverkningsprocessen utsattes alla för ordentliga tester, säger Andy Pope, designchef vid Fairline Boats.

– Vi är förvånade över de positiva reaktionerna på vad som startade som ett äventyr inom konceptdesign. Fairline Esprit verkar ha fångat en fantasifull och futuristisk look med sin kontrollpanel och övriga nyheter.
Concept Cinema är specialgjort för Fairline Esprit och detta gav en ny dimension till Fairlines monter på Londons båtmässa.

Fairline tillverkar motoryachter från 38 till 78 fot i två serier – Squadron och Targa. Företaget grundades 1967.

Honda Marine startar ett samarbete med Lysmarine i Lysekil som är svensk agentur för den engelska båttillverkaren Ribeye Ltd båtar. Ribeye tillverkar högkvalitativa ribbåtar för riktigt tuffa förhållanden.

Ribeye startade sin tillverkning av ribbåtar 1998 med sikte på båtracing. Detta innebär att båtarna är byggda för att klara riktigt tuffa förhållanden, skrov och konstruktion överträffar många andra ribbåtstillverkare som idag finns på marknaden. Ribeye har under åren förfinats och är numera genomdesignade och lyxigt utrustade familjebåtar. Ribeyebåtarna premiärvisas på Båtmässan i Göteborg 1-9 februari 2014.

Lysmarine AB har sedan starten 2007 valt att arbeta enbart med kvalitet. Personalen är välutbildad och har många år i branschen. Lysmarine är ett marint fullserviceföretag som erbjuder provkörning, försäljning, service och vinterförvaring.

Det är främst utombordsmotorer från 60 hk och uppåt som kommer att monteras på båtarna.

Mikael Comrin, försäljningsansvarig på Honda Power Equipment Sverige säger:
“Vi har haft ett långt samarbete med Lysmarine och vet hur viktig kvalitet är för dem. Det är därför riktigt kul att de fått agenturen för denna högkvalitativa ribbåt. Då vi också prioriterar kvalitet ser vi mycket positivt på detta samarbete.”

Honda är världens största motortillverkare. Företagets breda utbud av utombordsmotorer spänner från bärbara BF2,3 till den största modellen BF250 med VTEC och variabelt insugssystem.

Info: www.lysmarine.se

Lördagen 8 februari startar en av Europas största båtmässor i Helsingfors. I år kan du resa till mässan tillsammans med Båtlivs Bengt Anderhagen och få ett speciellt välkomnande till denna intressanta båtutställning.

Helsingfors båtmässa är inte bara en av de största i norra Europa. Den är dessutom extra intressant för svenska båtköpare eftersom finsk båtindustri står för en mycket stor andel av de båtar som säljs i Sverige.

Både motor- och segelbåtar i alla storleksklasser är väldigt väl representerade i Helsingfors. Bland de finska tillverkare som märks extra väl märks Bella, Flipper, Aquador, Buster, Yamarin, Targa, Minor, Nordstar, Nauticat och många fler.

Info: http://www.messukeskus.com/Sites1/Vene/Sivut/default.aspx

Frölunda Indians och Båtmässan inleder ett samarbete för att ge västkustborna möjligheten att beskåda fantastiska saker på både flytande och fryst vatten under samma dag. – Istället för att konkurrera med varandra avseende publik så ser vi nu bland annat till att alla med hockeybiljett kan gå in för halva priset på Båtmässan under aktuell matchdag, säger Jacob Ryder, bitr. mässansvarig på Båtmässan.

– Vi spelar tre hemmamatcher under Båtmässan. Under dessa tre dagar kommer det att vara folkfester i området kring Svenska Mässan och Scandinavium med någonstans mellan 15 000-20 000 människor i rörelse inom bara några hundra meter, säger Martin Lindegaard, säljchef på Frölunda Indians.

Båtmässan slår snart upp dörrarna och välkomnar till en mässa full med båtar, tillbehör och allt annat som rör livet vid, i och på vattnet. Båtmässan 2014 kommer att präglas av ovanligt många premiärer av nya modeller samt en helt ny hall enbart för upplevelser.

Frölunda Indians som för närvarande ligger på en imponerande 2:a plats i SHL kommer i inledningen av februari spela tre mycket viktiga hemmamatcher inför OS-uppehållet. Söndagen 2/2 gästar Växjö, tisdagen 4/2 Luleå och lördagen den 8/2 Färjestad Scandinavium.

Båtmässan 2014 arrangeras 1-9 februari. Årligen besöks mässan av ca 65 000 personer med ett intresse för båt- och vattenliv.

Info: www.batmassan.se