Nyheter

Den förra sommarens fina väder är en av de bidragande orsakerna till att båtbranschen tror på ett positivt 2014. Båtbranschen ser därmed kanske äntligen slutet på en flera år lång negativ trend.

– En fin sommar använder man sin båt oftare, vilket ger mersmak till både köpare av ny båt och uppgraderingar av sin befintliga båt, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat Båtbranschens Riksförbund.

Andra faktorer som, enligt Sweboat, gör båtbranschen försiktigt optimistisk är att konjunkturen i Sverige väntas förbättras med tre procent (HUI Research). Fortsatt låg ränta, låg inflation och sjunkande arbetslöshet är andra positiva faktorer som enligt HUI gynnar framför allt den så kallade sällanköpshanden, som länge har varit nedprioriterad hos konsumenterna.

Sweboat lanserar också två stora satsningar på Båtmässan i Göteborg, som öppnar för allmänheten i morgon, lördag:

Sök Båt – Sveriges nya annonssajt för båtar, motorer, tillbehör och tjänster.
Info: www.sokbat.se

Sweboat tar också initiativet till ett nationellt system för återvinning av uttjänta båtar.

Hur havstulpaner, alger och andra marina organismer klarar gifterna som finns i båtbottenfärger har nu kartlagts.

– Kartläggningen ger oss möjlighet att utveckla miljövänligare båtbottenfärger, säger Ida Wendt, forskare vid Göteborgs universitet.

Känsligheten hos de vanligaste påväxtorganismerna har kartlagts för de vanligaste biociderna som används inom EU i båtbottenfärger.

Det vanligaste sättet idag för att förhindra påväxt på båtbottnar är att använda färger som har ett långsamt läckage av skadliga ämnen, så kallade biocider, som gör den målade ytan till en ogästvänlig plats för havets växter och djur.

Problemet är att dessa färger ger upphov till nya problem eftersom biociderna som läcker ut är skadliga för miljön.
Genom att kartlägga känsligheten för biocider hos marina organismer så hoppas forskare vid Göteborgs Universitet kunna göra det möjligt att tillverka båtbottenfärger som är bättre ur ett miljöperspektiv utan att göra färgen mindre effektiv i att förhindra påväxt.

– Genom att känna till den lägsta koncentration som krävs av en viss biocid för att förhindra påväxt av en marin organism kan man reducera mängden skadliga ämnen i en färg till den minsta möjliga, säger Ida Wendt vid institutionen för biologi och miljövetenskaper, Göteborgs universitet.

Det finns runt 4 000 arter som förekommer på båtar. Det är allt från mikroskopiska alger till musslor och havstulpaner. Det enda dessa marina djur och växter har gemensamt är att de kräver en fast yta att fästa vid för att kunna överleva men de är väldigt olika i sin känslighet mot de biocider som finns i båtbottenfärger.

– Om man istället kombinerar olika biocider som är effektiva mot olika organismer i samma färg så kan man också minska koncentrationen som krävs av vardera biocid i färgen.

Ett exempel är användandet av den nya biociden medetomidine som specifikt förhindrar havstulpaner från att växa på en yta. För att förhindra påväxt av havstulpaner krävs så lite som 0,0000001 gram per liter medan det krävs hundra tusen gånger så mycket för att stoppa algen Havssallad från att växa.

– Om man då bara använder medetomidine i en båtbottenfärg skulle man behöva dosera efter algens känslighet för att förhindra all påväxt, och därmed överdosera för havstulpanen. Kan man däremot kombinera medetomidine med en biocid som specifikt verkar på alger så kan man minska mängden medetomidine som behövs hundratusen gånger, säger Ida Wendt.

Att kartlägga känsligheten hos olika marina organismer är grunden till att kunna göra kombinationer av biocider i färgen där effektiviteten bibehålls trots en minskad koncentration av de enskilda gifterna.

Avhandlingens namn: On the Efficacy and Ecotoxicity of Antifouling Biocides – Lethal and Sublethal Effects on Target and Non-target Organisms

Länk till avhandling: http://hdl.handle.net/2077/33888

1964 tillverkade Honda sin första 4-takts utombordsmotor, GB30. Sedan dess har Honda hela tiden varit en föregångare när det gäller utveckling och tillverkning av 4-takts utombordsmotorer med låg miljöpåverkan, baserat på grundarens filosofi: “Vattengående farkoster ska inte förorena de vatten de färdas i.”

Pressmeddelande:

Utombordsmotorn GB30 före sin tid

GB30 var före sin tid 1964 då den utvecklades i en tid då alla utombordsmotorer var 2-taktare. 4-taktsmotorer ansågs ha för stort handikapp i och med sitt sämre vikt/effekt-förhållande. Honda blev dock den första tillverkare att klara de regler för avgasutsläpp i Bodensjön som infördes 1993 (de första utsläppsreglerna för utombordsmotorer i världen). Historien om fyrtaktsutombordaren är alltså synonym med historien om Hondas utombordsmotorer.

50 år av avancerad teknik

Under 2014 kommer Honda världen över att fira att man för över 50 år sedan var ett av de första företagen att införa avancerad teknik i utombordsmotorer, baserat på teknik utvecklad för bilar och motorcyklar. Denna teknik omfattar bland annat PGM-FI-systemet (Programmed Fuel Injection) för avancerad förbränningsstyrning, VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), Lean burn-teknik (högt blandningsförhållande mellan luft och bränsle) samt Hondas unika BLAST-teknik (Boosted Low Speed Torque) för utombordsmotorer.

Klarar strängaste avgaskraven

Idag klarar alla Hondas utombordsmotorer de strängaste avgaskraven, inklusive kraven från EPA (Environmental Protection Agency), CARB (California Air Resources Board) och EU RCD (European Union Recreational Craft Directive) och vi kommer att sträva efter att de ska göra det även i fortsättningen.

Design och form

Hondas utombordsmotorer har genomgått ett antal utseendemässiga förändringar under de senaste 50 åren. Nya färger, nya former och ny design har hjälpt till att återspegla vårt förhållande till den omgivande miljön och ge uttryck för en integrering av människan i naturen. Det sätt på vilket vi lyckats integrera en 4-taktsmotor i ett kompakt skal och kombinera funktion och skönhet har hyllats världen över.

2009 lanserades en ny kilformad huv för BF60, en motor med BLAST-teknik, vilket bidrar till bilden av en motor med klassledande acceleration.

2012 tog Honda Marine plats i en ny klass och lanserade den nya BF250 och det nya luftintagssystemet “Power Air” och visade att Honda Marine fortfarande går från klarhet till klarhet.

2014 lanseras två nya modeller i programmet, BF80 och BF100, som premiärvisas på Båtmässan i Göteborg den 1-9/2. Motorerna är NMEA2000®-kompatibla och har trollingfunktion som tillval.

Brett modellprogram

Idag består Hondas utombordarprogram av 19 olika modeller, från 2,3 till 250 hästkrafter. De utnyttjar en mängd olika tekniska lösningar och baseras alla på konceptet “miljö- och människovänliga, ekonomiska utombordsmotorer med hög kvalitet.” Hondas samtliga fyrtakts utombordsmotorer tillverkas i Japan.

Hondas båtsamarbetspartners

Honda samarbetar med båttillverkarna Arronet, Micore, Alumacraft, Linder, Ribeye och Silver och tillsammans med dem har företaget ambitionen att kunna erbjuda marknaden flera konkurrenskraftiga båtpaket, både gällande kvalitet och pris. Genom detta samarbete erbjuder Honda både större och mindre aluminiumbåtar, rib- och glasfiberbåtar.

Racing 2002 är Dyneema-linan för den krävande seglaren som vill ha riktigt stumma tampar. Nya färger för 2014: grå/orange, grå/rosa, svart/orange.

PolyRopes Racing 2002 ER har en optimal fördelning mellan Dyneema och Polyester vilket ger ekonomi och mycket hög prestanda. Byggd för hård belastning i avlastare. Racing 2002 är dubbelflätad, där centrumkärnan är 100% Dyneema-fiber och ytterhöljet i slitstark HT polyester.

Tack vare den minimala töjningen används linan till storfall, förfall, spinnakerfall och dirk. Förekommer även som “stumt” storskot. För den låga viktens skull också som spinnakerskot.

Info: www.poly.se

Att göra någonting utöver det vardagliga är en dagdröm för många. Men att ta steget och förverkliga drömmen är någonting helt annat. På Båtmässans scen Förverkliga dina drömmar möter du kända profiler som tagit sig an storslagna och våghalsiga äventyr såväl som okända människor som gjort en kursändring i livet.

Att förverkliga sina drömmar kräver oftast förändring, viljestyrka och uppoffringar. På Båtmässan kan man inspireras av dem som vågat göra slag i saken. Här följer ett axplock ur det fullmatade scenprogrammet:

• På jakt efter svaret på livets gåta har Sven Yrvind sedan barnsben gett sig ut på världsomspännande seglatser. Han strävar alltid efter att förenkla så mycket som möjligt, att se bortom problematik och återvända till grunderna. Nu bygger han sin minsta båt hittills – 10 fot. På Båtmässan 2013 inspirerades tre ungdomar av Svens livsfilosofi och gav sig ut på en långseglats, utan någon större seglingserfarenhet, med inställningen ”Hur svårt kan det vara?”.

• Ann-Kristin Skinlo är en 30-årig norska som lever efter devisen att allt som är skoj måste prövas. Föreläsningen Frökentur till Haparanda tar oss längs den populära men utmanande paddlingen Blå Band, från Svinesundsbron till Haparanda, 230 mil på 60 dagar.

• Aldrig förr har så många sportfiskeprofiler samlats på en och samma scen. Möt några av tungviktarna, som norrbottningen Gunnar Westrin, naturfotograf, författare och TV-profil och Martin Falklind, professionell fiskeäventyrare och chefredaktör för Fiskejournalen. Är du tidigt på plats har du chansen att få en gratis prenumeration på Fiskejournalen.

• Möt Milo Dahlmann, sjuksköterska, författare och ensamseglare som i en specialbyggd stålbåt förverkligade sin dröm och tog sig till pingvinernas land. En fantastisk inspirationskälla som med sin livsfilosofi ger själen en oas från statusuppdateringar och 5:2-dieter.

Båtmässan i Göteborg arrangeras 1–9 februari.

Info: www.batmassan.se

Bilden:
Ensamseglaren Sven Yrvind, paddlaren Ann-Kristin Skinlo, sportfiskeprofilen Gunnar Westrin och seglaren Milo Dahlmann är några av dem som berättar om sina förverkligade drömmar på Båtmässan.
Foto: Privat, Blå Band, Henrik Bonnevier, privat.

Norska Marex drog en vinstlott när de utvecklade två motorbåtar med akterkabin för ett par år sedan. Nu kommer det ännu en ny modell från företaget – Marex 375 – den här gången helt utan akterkabin.

Marex 375 baseras på föregångaren Marex 370 Aft. Konceptet för den nya båtmodellen är att ha salongen uppe i båten och inte under däck.

Linjerna är lätta att känna igen från Marex tidigare modeller, som har visats på flera båtmässor i Norden och Europa. Den nya modellen ska, enligt Båtmagasinet.no, lanseras till hösten. Den har plats för två stora sittgrupper och är försedd med skjutdörrar till akterdäck, som är försett med ett långt tak som ger skydd mot både sol och regn.

Under däck finns två stora dubbelkabiner, varav en ska få full ståhöjd. Toalett finns mellan kabinerna.

Båten kommer att erbjudas med motorer i singel- eller dubbelmontage samt drev. På ett modernt sätt får Marex 375 en ren instrumentbräda utan för många instrument men med god plats för en kartplotter.

Över cockpit blir det en väl tilltagen skjutlucka. Akterdäcket skyddas av en canvaslösning.

Tekniske fakta
Bredd: 3,55 m
Längd: 12 m
Djupgående: 0.97 m
CE-klass: B
Kojer: 2 + 2 (3)
Info: www.marex.no

Norska Nordkapp lanserar den helt nya modellen Avant 605 på båtmässan i Göteborg, som startar i helgen. Det är en uppföljare till Nordkapp 605 Enduro, en båt med fartiga linjer och hög och kvalitetskänsla.

Den nya båten ersätter en av Nordkapps storsäljare, Avant 600, och är den första modellen i en helt ny designserie.
Båten har samma skrov som Enduro 605, som utnämndes till ”Powerboat of the year 2014” i Europa.

Info: www.nordkapp-boats.no

Helt nya Finnmaster T8 får sin världspremiär på Båtmässan i Göteborg, 31 januari till och med 9 februari.

Pressmeddelande:
Nya Finnmaster T-serien representerar en perfekt kombination av modern toppdesign, praktiska detaljer och sportigt utseende. De strömlinjeformade skrov- och takfönstren samt förens led ljus (extra utrustning) är exempel på fräscht nytänkande.

Sittbrunnen inbjuder familj och vänner till trevlig samvaro och sköna dagar ute till havs. Det finns utrymme för upptill åtta personer runt teak bordet i sittbrunnen. Bordet kan vikas och det är utrustat med fyra stycken mugghållare i rostfritt stål. Ett stort soldäck (extra utrustning) kan formas i aktern av L-soffgruppen och bordet, som kan fällas ner. Man kan också välja ett elektroniskt bordsben för att ännu smidigare omvandla till soldäck. Det finns gott om stuvutrymme under sätena i aktern och alla luckor kan öppnas med dynorna på plats.

Detta är en långfärdsbåt med hög komfortnivå för den mera krävande båtägaren. Sittbrunnen är försedd med ett pentry som är utrustad med Wallas 800 spis, en 30-liters kylbox samt 40-liters tryckvattensystem. Det är lätt att ta sig i land via båtens säkra gångvägar som är försedda med teak.

Styrkonsolen har en sportig och modern design med lyxkänsla. Föraren tillsammans med två passagerare kan njuta av färden i ergonomiska, bekväma och justerbara Offshore stolar. Det vinklade fotstödet vid styrkonsolen ökar bekvämligheten ytterligare. Alla brytare och mätare är välplacerade och det finns utrymme för en 12” kartplotter. Båten utrustas standard med elektroniskt reglage och Yamaha LAN-mätare, men man kan också välja som extra utrustning en Yamaha 5″ LAN multifunktionsinstrument. Styrkonsolen kan också förses med en iPad ställning och multimedia spelare (extra utrustning).

Kabinen med två dubbelsängar och en öppen planlösning är planerad för vila och sömn. Kabinen är mycket ljus och luftig tack vare de stora skrov- och takfönstren. Båten särskiljer sig med en separat toalettenhet. Toaletten är försedd med vask och en vattentoalett med en 40-liters septiktank.

Färg- och materialvalen i båten är eleganta, praktiska och sportiga och följer internationell design. Dynorna är tillverkade i Silvertex™. Teakdurken och bogpropeller är standardutrustning och alla beslag, belysning och andra detaljer har blivit valda och testade med omsorg. För att ytterligare öka det sportiga utseendet kan man välja röda skrovdekaler.

Teknisk data:
Längd: 8,0 m
Bredd: 2,7 m
Vikt: 2200 kg
Personer: 8
Sovplatser: 4
Bränsletank: 260 liter
Färskvattentank: 76 liter
Septiktank: 50 liter
CE kategori: C
Info: www.finnmarin.fi

I samarbete med Frydenbø Marine/Evinrude Sverige har Atlantica tagit fram en egen båtförsäkring till de båtägare som har en Evinrudemotor.

– Vårt nya samarbete ger Evinrudeägare möjligheter till en paketlösning och vi på Atlantica är mycket glada för att vi hittat ett bra erbjudande även till dessa båtägare. Försäkringen är skräddarsydd vilket gör det enklare för båtägaren och den tecknas direkt hos Evinrudes egna återförsäljare, säger Anders Ritzler, chef för affärsutveckling på Atlantica.

– Atlanticas långa expertkunskap, välkända varumärke och deras påtagliga närvaro som en del av båtbranschen var bidragande orsaker till att vi valde att samarbeta kring vår Evinrudeförsäkring, säger Calle Olsson, Sverigechef, Frydenbø Marine.

Info: www.atlantica.se/evinrude

Ett nytt depåstopp blir en del av den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15. Efter att ha lämnat franska Lorient kommer de tävlande båtarna att stanna under 24 timmar i Haag, Nederländerna för att sedan kappsegla den sista biten till mållinjen i Göteborg.

Båtarna väntas anlända till Haag på fredagen den 19 juli nästa år efter att ha startat från den franska staden Lorient. Ett dygn senare kommer de att starta den avslutande spurtsträckan efter depåstoppet i samma ordning och med samma tidsavstånd som när de anlände. Publiken får möjlighet att komma nära seglarna och båtarna när klockan tickar ner och lagen gör sig redo för att åter hissa segel och göra upp i finalen av den nio månader långa kappseglingen med målgång i Göteborg. Enligt Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, var Haag ett naturligt val för depåstoppet.

– Runtom i världen finns det miljontals med människor som följer havskappsegling men det finns få platser där stödet är större än i Nederländerna.

Nyheten kommer att glädja fans i Nederländerna som redan firar förra månadens nyhet – att laget Team Brunel kommer att tävla för nationen i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race som startar den 4 oktober 2014. Laget leds av legenden Bouwe Bekking som deltagit i sex omgångar av Volvo Ocean Race. För ett par veckor sedan presenterades också att laget kommer att sponsras av det nederländska företaget Schouten Global som redan meddelat att de jobbar för att kunna backa upp ett eget lag i Volvo Ocean Race 2017-18.

– Precis som Nya Zeeland är Nederländerna ett land där segling i allmänhet och Volvo Ocean Race i synnerhet är väldigt populärt och har en lång historia. Vi vill stödja det, säger Knut Frostad.

Tävlingsledningen har färska minnen från när Volvo Ocean Race senast seglade nära den holländska kusten.

– 2008-09 seglade tävlingsfältet i en bansträckning nära Haag framför de lokala fansen och det var en succé. Nu kommer det bli ännu större eftersom båtarna kommer i land och alla fans kan komma nära och träffa seglarna, säger tävlingens operativa chef Tom Touber och får medhåll från Karsten Klein, Kommunalråd för Idrott, Unga och Välfärd i Haag.

– Jag är väldigt stolt över att Volvo Ocean Race valt just Haag som värdstad för det enda depåstoppet under nästa upplaga av tävlingen. Staden har en stark tradition inom segling och vattensport och därför passar depåstoppet perfekt. Det är inte bara en sportslig höjdpunkt, utan också ett stort idrottsevenemang för hela staden och dess medborgare, säger Karsten Klein.

Hamnen och vågbrytarna i Haag kommer att fungera som utmärkta utsiktsplatser för publiken och när finaletappen återupptas den 20 juni kommer staden och dess drygt en miljon invånare kunna följa det hela från första parkett.
I Haag finns ett flertal internationella institutioner som så som bland annat den Internationella Domstolen och staden är också sätet för det holländska parlamentet. Kuststaden lockar årligen över en miljon besökare från hela världen och är landets mest besökta resmål efter huvudstaden Amsterdam. Tävlingen väntar sig att människor från hela landet och från Tyskland kommer att sluta upp för att välkomna båtarna och sedan ta farväl. Haag och Volvo Ocean Race planerar tillsammans flera stora publika evenemang som konserter och andra dragplåster som även kommer inkludera Team Brunel och deras internationella rivaler.

Nederländerna i Volvo Ocean Race
• 2014-15 blir den andra gången som Nederländerna ingår i tävlingsrutten. I Volvo Ocean Race 2005-06 ingick ett hamnstop i Rotterdam och 2008-09 fanns två waypoints vid den holländska kusten på sträckan från Galway, Irland till Marstrand.
• Bouwe Bekking var den senaste nederländska skepparen som deltog i tävlingen. Då var det laget Telefónica Blue 2008-09 och i den kommande upplagan deltar han för sjunde gången.
• ABN AMRO ONE med skepparen Mike Sanderson (NZL) vann tävlingen 2005-06 och det var den tredje vinnarbåten från Nederländerna i tävlingens historia.
• Cornelis (Conny) van Rietschoten vann både 1977-78 och 1981-82 som skeppare ombord på Flyer I respektive Flyer II och han är den enda skepparen som vunnit tävlingen två gånger.
• Hans Bouscholte (1997-98 på BrunelSunergy) och Roy Heiner (1997-98 på BrunelSunergy) är de skeppare som senast ställt upp i tävlingen med båtar som tävlar för Nederländerna.
• Det senast laget från Nederländerna som ställde upp i tävlingen var Delta Lloyd ställde 2008-09.
• Den första seglare från Nederländerna som deltog i tävlingen Tjerk M. Romke de Vries. Han seglade ombord på båten Sayula II som vann den första upplagan av tävlingen 1973-74.

Info: www.volvooceanrace.com

Engelska Sunseeker har just sjösatt sitt nya flaggskepp – 155 Yacht. Nu förbereds båten, som köps av före detta Formel 1-föraren Eddie Jordan, för de första sjötesterna. Sunseeker är erfarna leverantörer till Formel 1-stjärnor och andra kändisar. Före detta världsmästaren i Formel 1 Nigel Mansell har haft ett tiotal yachter i varierande storlek från Sunseeker.

Den nya yachten är imponerande 47,25 m lång, det vill säga 155 fot. I maskinrummet finns två stycken dieselmotorer MTU 12V 4000-maskiner på totalt 5 880 hk, vilket ger en toppfart på 22 knop.

Räckvidden är 3 500 Nm tack vare gigantiska bränsletankar på 60 000 liter.

Enligt Sunseeker International har den nya yachten tre däck. Hon sjösattes vid varvets anläggning i Poole på den engelska sydkusten.

Eddie Jordan, som fortfarande är aktiv inom Formel 1 och har haft en 35 m lång Sunseeker tidigare, har varit intresserad av 155 Yacht sedan planerna på den tillkännagavs.

Varvet har med den nya båten tagit ytterligare ett steg mot marknaden där alla yachter byggs enligt kundernas önskemål. För att klara detta har varvet infört en modulär byggteknik, som även gör att kunderna kan påverka inredning och design mer än tidigare.

Sunseeker har bomöjligheter för upp till tolv gäster, som kan leva i högsta tänkbara lyx. Dessutom har yachten tio personers besättning.

Skrov nummer ett får ett isblått skrov medan resten av båten lackas i grått, blått och grönt.

Info: www.sunseeker.com

Ett decennium har gått sedan den anrika tågvirkestillverkaren Carlmarks försvann från repslagarbanan i Älvängen norr om Göteborg. Nu är varumärket tillbaka, med produkter av yppersta klass från en högteknologisk anläggning i Tyskland.

– Vi känner både stolthet och förväntan när vi nu återinför Carlmarks snören, rep, linor och trossar på den svenska marknaden. Genuin svensk hantverkstradition kombineras med tysk ingenjörskonst av idag, säger Johnny Källman på Carlmarks.

– Vi har investerat i att köpa varumärket för att bredda oss inom järn, bygg och hushållssektorn. När Carlmarks stängde ner 2003 köpte ett företag som heter TAMA varumärket. De köpte det av konkursförvaltaren.

Källman leder i västsvenska Billdal ett gäng entusiastiska tågvirkesexperter som nu blåser liv i det ansedda namnet Carlmarks. Tillverkningen sker hos LIROS på 10 000 kvadratmeter i en av världens modernaste anläggningar, belägen mellan Leipzig och Nürnberg i Tyskland. Produkterna är snören, rep, linor och trossar av alla de slag, framställda med sikte på att distribuera i hela norden, genom butiker inom järn- och byggfackhandeln:

– Signalerna vi hittills fått från branschen är mycket positiva och en tydlig bekräftelse på att vi är på rätt spår, menar Johnny Källman.

Alltihop började för 200 år sedan, då Lars Carlmark sysslade med tågvirkestillverkning i dalsländska Åmål. Det var hans son Per-Adolf som 1848 startade bolaget och gav det sitt eget namn, PA Carlmark. För snart 100 år sedan flyttades verksamheten söderut, till Älvängen vid Göta Älvs östra strand. Tredje generationens Hugo Carlmark tog med sig dåtidens innovativa repslagarbana, som finns kvar än idag. Med sina 300 meters längd är den unik i sitt slag. Senast slogs här hela 27 ton tross och rep till det imponerande nybygget av Ostindiefararen Götheborg, som sjösattes 2003. Samma år tvingades Carlmarks dessvärre stänga ner, efter att i 20 år ha bollats mellan olika ägare utanför familjen Carlmark.
Än idag är Carlmarks ett av de allra mest ansedda namnen inom tågvirke, och nu skrivs alltså ett nytt kapitel i varumärkets framgångsrika historia. Produktutveckling, försäljning, marknadsföring, lager och logistik sköts från Carlmarks nya huvudkontor i västsvenska Billdal, bara några mil från den gamla repslagarbanan i Älvängen:

International Färg lanserar en högeffektiv bottenfärg för den svenska proffsmarknaden. Uni-Pro EU som skyddar bottnar i vatten med riktigt kraftig beväxning har redan sålts under flera år i övriga Europa, från Medelhavet och norrut.

Nu får också svenska varv möjligheten att erbjuda sina kunder en bottenmålning med Uni-Pro EU. Ett skikt räcker att hålla beväxningen borta hela säsongen.

Uni-Pro EU har betydligt högre torrhalt än tidigare bottenfärger vilket ger mindre utsläpp av lösningsmedel. Finns i 5- och 20-liters förpackning i kulörerna svart, mörkblå, blå, offwhite och röd.

Info: www.yachtpaint.com

Kommentarer

Lars Olsson 13:59:07 2014-01-28

Äh, det var väl ingenting! Sigma Ecofleet 238A håller i 3 säsonger och finns att köpa på toplicht.de (tror båten måste vara längre än 12 m för att den ska få användas i Sverige dock).

Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott har varje år sedan 1996 vår och höst arrangerat Seglare Minns i Tranebergsstugan, då några erfarna kappseglare berättat för Börje Larsson om sina seglingsäventyr.

Dessa historier har spelats in på band och skrivits ut. Det är de elva första träffarna, som nu har resulterat i den första boken.

Boken kostar 195 kr plus porto. Den kan beställas hos Svenska Seglarförbundet, Åsa Blomqvist-Johnsson tfn 08-459 09 93 asa@ssf.se

Info: www.svensksegling.se

Här är ett nytt läderskydd som man syr fast på mantåget för att skydda segel från skav. Varje förpackning innehåller två grå förstansade läderskydd, två nålar och vaxad polyesterstråd samt instruktion hur man enkelt syr fast skydden.

Med förstansade hål i läderskyddet syr man på några minuter fast skydden. Skydden går att återanvända och sy fast igen.

• Tre storlekar
– Mantåg, pressad vajer (art 1150)
– Mantåg, parafil lina (art 1151)
– Mantågsstötta (art 1155)
• Enkel att montera
• Enkel att ta bort och sy fast igen

Skydden är tillverkade i grått läder. Pris 89 kr.

Info: www.youtube.com/waterlinedesign

Info: www.waterlinedesign.se

Kustbevakningens miljöräddande uppdrag för ett renare hav står i fokus. I årets monter, som heter D07:04 och finns i D-hallen, finns en strandbekämpare – en båt som är speciellt framtagen för oljesanering i grunda vatten.

Kustbevakningens strandbekämpare arbetade hårt med oljeutsläppet i Kyrkösund 2011. Med den operationen som utgångspunkt kommer vi att visa en del av den utrustning vi använder vid oljebekämpning.

Det miljöräddande uppdraget är grunden till Kustbevakningens ständiga närvaro till sjöss, dygnet runt, året runt. I kraft av vår närvaro, utför vi också en rad andra arbetsuppgifter, till exempel sjöövervakning, fiskeinspektioner, kontroller av varor (tullkontroll) och personer (gränskontroll) samt
inspektioner av bemanning och certifikat på yrkessjöfarten. Det gör Kustbevakningen till en maritim resurs för samhället.

Den som är intresserad av att arbeta på Kustbevakningen kan träffa myndighetens rekryterare under mässans andra helg:

• Lördag 8 februari 10.00–18.00
• Söndag 9 februari 10.00–14.00

Foto: Kustbevakningen.

Som vanligt inleds kappseglingssäsongen och Tjörn Runt-året på Båtmässan. Tävlingen finns i C-hallen, C 06:02, och har flera olika aktiviteter att erbjuda besökarna. Arrangörerna kommer även att presentera sin nya titelpartner för kappseglingen Tjörn Runt.

Förra året firade Tjörn Runt 50-årsjubileum och arrangörerna gjorde många förändringar. Hur skall båtarna segla i år? Blir det två banor även i år? Blir det andra förändringar? Alla frågor får sina svar på en informationsträff för seglarna onsdag 5 februari.

2014 har Tjörn Runt anledning att fira igen. Den här gången är det segelklubben som fyller 50 år och kappseglingen Lilla Tjörn Runt som seglas för 30:e gången. Att de firar lite extra kommer att märkas redan under Båtmässan.

Aktiviteter med StSS under Båtmässan:
•Fredag 31 januari. Invigning för press och speciellt inbjudna gäster. Vi kommer även att presentera vår nya titelpartner
•Lördag 1 februari-9 februari. Mässan öppen för allmänheten. Besök vår monter C 06:02
•Söndag 2 februari kappsegling med radiostyrda båtar Dragon Force 65, i bassängen.
•Onsdag 5 februari kl. 18.30-19.30. Informationsträff för Tjörn Runt-seglare lokal H1.
•Varje dag blir den kvalseglingar med radiostyrda båtar i bassängen för Lilla Tjörn Runt Indoor Cup.
•Lördag 8 februari. Final Lilla Tjörn Runt Indoor Cup.
•Söndag 9 februari kappsegling med radiostyrda båtar Micro Magic Cup, i bassängen.

Info: www.stss.se

Foto: Åke Fredriksson.

Svedea fortsätter att utmana båtförsäkringsbranschen med konkurrenskraftiga produkter. Nu har bolaget lyssnat på marknaden och erbjuder en allriskförsäkring för båtägare. Den har liknande omfattning som den allrisk som kan ingå i en hemförsäkring vilket är unikt inom svensk båtförsäkring. Försäkring med allrisk kan tecknas från januari 2014.

Till de flesta hemförsäkringar kan man välja till allrisk, ofta kallad drulleförsäkring, som ersätter olyckor orsakade av klumpighet och oaktsamhet. Som första svenska bolag erbjuder nu Svedea ett lika omfattande skydd för båtägare, vilket många efterfrågat. I bolagets XL- och XXL-försäkring ingår nu en allrisk som ersätter plötsliga och oförutsedda skador på båt, lös båtutrustning och personlig lösegendom som till exempel kläder och fiskeutrustning.

– Det här innebär att våra kunder kan få ersättning om de till exempel tappar mobilen eller kapellet i sjön, spiller olja på dynorna eller krossar vindrutan med båtshaken. Jag vet av egen erfarenhet hur lätt något kan gå fel när det gungar på sjön så det känns riktigt bra att kunna ersätta kunderna även i sådana fall, säger Göran Södergren, produktchef båt på Svedea.

På kort tid har Svedea gjort sig ett namn inom båtförsäkring och det här är inte första gången bolaget ligger i framkant när det gäller produktutveckling. Svedea var även först med att slopa det för försäkringsbranschen typiska undantaget för frys- och isskador.

Info: www.svedea.se

Scania rankas återigen bland världens 100 främsta företag inom hållbarhet. Det är Corporate Knights Global 100 list som varje år, under World Economic Forum i Davos, tillkännager listan som inkluderar företag från samtliga sektorer.

Scania ligger på plats 38, högst placerad av de svenska företagen, och näst högst i fordonsbranschen, efter BMW.
Kvalifikationen till Global 100 indexlista avgörs av 12 kvantitativa hållbarhetsfaktorer, såsom vinst i förhållande till energikonsumtion, förhållandet mellan verkställande direktörens lön och medarbetarnas medelsnittslön, förlorad skaderelaterad arbetstid, koldioxidutsläpp och mångfald inom ledarskap.

Att fokusera på hållbarhet är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för Scania. Mer än 90% av Scanias miljöpåverkan sker när produkterna används. Därför erbjuder Scania verktyg som Ecolution by Scania, som hjälper kunderna att drastiskt sänka kostnader och koldioxidutsläpp, och öka säkerheten på vägarna.

Scania lägger också mycket arbete på att arbetsplatserna ska vara säkra och hälsosamma, och att företagets processer och produkter är så resureffektiva och rena som möjligt.

Enligt Toby Heaps, vd för Corporate Knights, presterar Global 100-företagen 3,21% bättre över perioden, vilket visar fördelarna med att investera i hållbarhet.

− Resultaten talar för sig själva. Att toppa en väldiversifierad benchmark är inte lätt, men de här företagen har lyckats få en bättre marginal under en turbulent tid på kapitalmarknaderna. Vi tillskriver den överskridande avkastningen till den ökande betydelsen av investeringar inom viktiga hållbarhetsområden, exempelvis brist på vatten, höjda energipriser och växande konkurrens om humankapital, säger Toby Heaps.

För att läsa mer om Scanias arbete med hållbarhet och Ecolution by Scania, besök www.scania.com/sustainabilty

Överallt omkring oss finns en historia. Vem bodde egentligen i huset där bara grunden står kvar på den numera öde ön? Hur levde man av och i samklang med havet och när blev båtlivet ett fritidsnöje?

En del historier berättas, en del passerar snabbt förbi eller faller i glömska. Båtmässan vill lyfta vår historia och bjuder på spännande berättelser och händelser med vår skärgård som gemensam nämnare.

Deckarförfattaren Ann Rosman, som bor på Marstrand, är ett exempel på hur historien kan påverka och förändra. För hennes del från IT-branschen till författarskap. Ann Rosmans författarbana började med att hon engagerade sig i renoveringen av fyren Pater Nosters. På sin hemsida beskriver hon hur miljön och omgivningen satte igång hennes kreativitet.

”Eftersom ingen bott i den otillgängliga öns fyrmästarbostad på många år skulle det mycket väl kunna finnas en kropp inmurad i matkällaren. Och väggen skulle absolut kunna rasa när man lägger sista handen vid renoveringen inför nyinvigningen, som faktiskt skedde på riktigt år 2007. Titeln på min berättelse blev Fyrmästarens dotter.”

Efter sin debutbok följde fler deckare i Marstrandsmiljö som knyter samman då- och nutid. Hennes senaste bok Mercurium har hyllats, bland annat av Dick Harrison, professor i historia.
”Det är utan tvekan en av de bästa historiska romaner jag har läst. Min fru är av samma åsikt.”

I vår släpper Ann Rosman sin femte bok, men först kommer hon till Båtmässan för att berätta om hur historien och västkusten inspirerar henne. Missa inte ett rysligt spännande möte som garanterat går till historien.

På det historiska temat visar Båtmässan även en spektakulär Wind Wagon, en vinddriven lådbil som sex svenskar, däribland Henrik Wallgren, spikat ihop för att korsa Nevada-öknen i USA – precis som många svenska emigranter gjorde.

Båtmässan passar även på att döpa om sina kaféer efter kända öar och historiska platser, dessutom finns möjlighet att köpa gamla historiska sjökort från hela Bohuslän.

– Vi jobbar hela tiden för att ge våra besökare ett brett utbud. Båtmässan är inte bara till för de mest inbitna – alla ska kunna hitta något spännande och intressant. Med vår historiska satsning blir Båtmässan ännu mer komplett, säger mässans kapten, Bengt Wallin.

Ann Rosman gästar Båtmässans scen den 8 februari 15.00-16.00.
Teamet och båten Wind Wagon ställer ut på Båtmässan och teamet gästar Båtmässans scen den 5 februari 18.00-19.30.