Nyheter

Nu öppnar arrangörerna anmälan för det 51:a året med Tjörn Runt by COWI och det 30:e året med Lilla Tjörn Runt. Det är med stor glädje vi i samband med Båtmässan även lanserar en ny webbaserad programvara för anmälan och administrering av segeltävlingar. Målet är att vi ska kunna hantera alla klubbens olika tävlingar i ett och samma system. Det kommer i första hand att användas för Lilla Tjörn Runt och Tjörn Runt by COWI under 2014.

Efter flera års funderingar har tävlingsledningen tagit steget att bygga en webbaserad programvara för hantering av segeltävlingar. De har kunnat genomföra projektet med hjälp av personer med rätt IT-kompetens, kunskap om kappsegling och som med ett stort engagemang har utvecklat ett system som kan hantera stora segeltävlingar som Tjörn Runt by COWI.

Systemet är byggt med modern teknik som skall göra hanteringen snabbare och enklare för alla deltagare. För arrangörerna är det viktiga att kunna hantera allt från anmälan till betalning och resultathantering i ett och samma system.

Arrangörernahar ägnat mycket tid åt tester men det finns så klart risk för buggar som vi inte har upptäckt. Vi hoppas på förståelse från alla användare och skall göra vårt yttersta för att snabbt rätta till eventuella problem.

Läs mer på:
www.stss.se
facebook.com/StenungsundsSegelsallskap
facebook.com/TjornRunt
facebook.com/LillaTjornRunt

Nu blir det lättare för alla fritidsskeppare att få snabb information om väder och vind till sjöss. Den populära ViVa-appen har tillgång till data från över 90 olika platser och har dessutom en ny användarvänlig design.

– Med hjälp av ViVa kan alla på sjön anpassa sig efter vädret i realtid, säger Lars Törnqvist, systemansvarig för ViVa.

Sjöfartsverkets Vind- och vattentjänst, ViVa, är ett bra hjälpmedel för både yrkessjöfarten och båtlivet. Genom att använda ViVa kan alla som är på väg ut, eller redan befinner sig till sjöss, i förväg ta reda på hur vädret ser ut på olika platser längs en planerad rutt.

– Med hjälp av ViVa kan alla fritidsskeppare anpassa sin rutt och hålla koll på hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer, säger Lars Törnqvist.

Sjöfartsverket har mätstationer runt hela Sveriges kust samt i Vänern och Mälaren – från Kalix i norr hela vägen runt kusten till Brofjorden på västkusten. Mätstationerna ökar ständigt i antal och under 2013 tillkom nio nya stationer. Stationerna som går att följa via ViVa-appen ger information om medelvind, byvind, vindriktning samt vattenstånd.

– Nu får ViVa-appen en ny användarvänlig design som är anpassat för moderna mobiltelefoner och användarna får dessutom tillgång till historiska data, säger Lars Törnqvist.

ViVa utvecklades från början för Sjöfartsverkets lotsar och finns sedan tre år tillbaka tillgänglig för allmänheten. Appen som är gratis blir allt mer populär och under stormen Simone gjordes 380 000 uppdateringar under en dag. Den nya versionen av ViVa-appen finns på App Store för Iphone, Google Play för Android. Den äldre versionen av ViVa finns även på Windows Phone Store för Windows Phone.ViVa-kartan finns även tillgänglig på webben:
http://vivakarta.sjofartsverket.se/

Miljöpartiet vill att Öresund ska bli en marin nationalpark och lämnar därför in motioner till kommunfullmäktige i sex kustkommuner om att ställa sig bakom en nationalparksbildning.

Öresunds höga miljövärden och särskilda utmaningar gör det lämpligt som marin nationalpark. Miljöpartiet vill påbörja en diskussion om hur Sverige och Danmark ska kunna öka skyddet och medvetenheten kring de höga naturvärden som finns under ytan i Öresund. Det skulle därför vara betydelsefullt om skånska kommunerna längs Öresund ställde sig bakom idén om en nationalparksbildning.

Skyddet av Öresund behöver stärkas. Det kommer ständigt rapporter om händelser som riskerar miljön i sundet; tjuvfiske, oljeutsläpp, sandsugning, fartyg som går på grund och planer på utfyllnader.

Naturvärdena är mycket höga och intresset för turismen i och omkring området är stort. Nationalpark som begrepp är känt internationellt, har en hög status, och skulle därför kunna användas för att främja besöksnäringen i regionen. Ett skydd skapar också möjlighet att utveckla turismen under mer hållbara förutsättningar.

Tidigare i höstas skrev miljöorganisationer från både Danmark och Sverige ett gemensamt brev till respektive regeringar och föreslog att länderna ska ta fram gemensamma riktlinjer för det internationella marina reservatet ”the Sound”.

De kommunfullmäktige där Miljöpartiet lämnar in en motion om att ställa sig positiva till Öresund som marin nationalpark är Höganäs, Helsingborg, Kävlinge, Lomma, Burlöv och Vellinge.

En 115 hk båtmotor stals i mitten av januari från en båt som låg upptagen för vintern i Leangbukta i Norge. Ägaren fick meddelande från sitt redKnows GPS-larm till mobilen som visade att båten inte låg på sin plats. Båten hade flyttats några kilometer. Ägaren kontaktade polisen och gav dem positionen från larmet. De åkte till platsen och satte span på en misstänkt bil som stod parkerad där.

Dagen efter kom tre män till bilen och polisen ingrep. Det visade sig att det fanns tre stulna båtmotorer till ett värde av 500 000 norska kronor gömda i bilen. De två som inte hade GPS-larm hade ännu inte blivit anmälda stulna. Polisen söker nu efter ägare till en 70 hk motor. En ägare som med stor sannolikhet ännu inte upptäckt att motorn blivit stulen.

Ett redKnows GPS-larm bygger på att det alltid skall vara sökbart via ägarens mobiltelefon, säger Peter Wedin på Axtech, företaget som utvecklar redKnowslarmen. Det ökar även tryggheten för ägaren eftersom larmet skickar ett meddelande om det skulle förflyttas olovligt från platsen där ägaren aktiverat det. Oftast placeras larmen i stöldbegärlig egendom som båtmotorer, dyra fordon och maskiner. De norska poliser som var inblandade har uttalat sig mycket positivt om tekniken, avslutar Peter.

Norsk artikel om stölden: www.budstikka.no/nyheter/sporing-av-batmotor-ropet-tyvene-1.8257024

Kommentarer

Tor-Kristian Øines 11:21:19 2014-02-04

Eieren til 70-hesteren har nå meldt seg. Motoren var så ny at han ikke hadde rukket å forsikre motoren før vinteropplaget (!). Gjett om han ble glad?

Metoden går ut på att sändare monteras på insidan av skrovet (således behövs ingen håltagning). Enheten sänder ut ultraljud i skrovet som motverkar uppkomsten av alger, vilket är näringskällan för havstulpaner. Propeller, trimplan, drev och roder kan behöva skyddas med vanlig bottenfärg, då dessa är isolerade från skrovet som gör att ultraljudet inte är lika effektivt på dessa delar, som på skrovet. Detta varierar något mellan olika båtmodeller och hemmahamn.

Med SonicShield Antifouling System får båtägaren:

Drastiskt minskat behov av bottenmålning.
Mindre jobb, med att skrapa tulpaner och måla.
Minskade kostnader för årligt underhåll.
Stora fördelar för miljö, hamnar och hav.
SonicShield säljs i Sverige av Viking Yachting. Priset är från 15 500 kr och systemet kan användas på de allra flesta fritidsbåtar, katamaraner, arbetsbåtar och kommersiella fartyg. Strömförbrukningen vid 12 V är i snitt är endast 0,4 A. Systemet fungerar på 12/24 V och 110/240 V. När båten är inkopplad till landström belastas ej båtens batteribank.

SonicShield finns installerad på båtar över hela världen, t.ex. Medelhavet, Skandinavien, USA, England, Fjärran- och Mellanöstern.

”Vi startade försäljningen av ultraljudssystem i januari 2011 och har hittills sålt 20 system” berättar Janne Utbult, VD på Viking Yachting. Metoden är omskriven i många tidningar genom åren med goda resultat. Ultraljudsystem finns idag på flera tusen båtar världen runt och är ett välbeprövat system, med kända effekter mot beväxning av havstulpaner.

Info: www.cmsmarine.co.uk

Sjöräddningssällskapet är Sveriges största svävarresurs i räddningssammanhang. Vid en isolycka är tiden helt livsavgörande. Därför patrullerar vi isarna regelbundet med våra svävare, så att vi kan finnas på plats direkt när larmet går. Bara den gångna helgen har vi haft åtta svävarpatruller i gång runt om i landet och ryckt ut på två skarpa larm. Nu finns en ny film om vår svävarverksamhet. Se den här!

Den gångna helgen har varit intensiv för Sjöräddningssällskapets svävarbesättningar. Vi har patrullerat isarna runt Karlskrona, Strängnäs, Munsö, Västerås och Hammarö samt vid flera platser på Vättern och närliggande sjöar. Så sent som i måndags morse gick tre personer genom isen på sjön Ören i Östergötland och svävarenheter från Motala och Visingsö larmades ut. Isarna är förrädiska och mildvädret som drog in i helgen har försämrat läget ytterligare.

– Vi vill uppmana alla som tänker ge sig ut att först noggrant kontrollera isläget. Åk aldrig ensam och aldrig utan isdubbar, ispik, flythjälpmedel och vattentätt fodral till mobilen, säger Helge Skärlén, frivillig sjöräddare på Dalarö, en av de stationer som brukar ha mest att göra vintertid.

I Sjöräddningssällskapets svävarsatsning ingår för närvarande 16 enheter, strategiskt placerade runt om i Sverige. Men de är också mobila. Ändras isläget och behoven blir uppstår någon annanstans, då flyttar vi helt enkelt svävare och ibland även frivilliga sjöräddarpiloter, allt för att upprätthålla en så god beredskap som möjligt. På flera platser samarbetar vi också med skridskoklubbar, så att vi kan finnas i närheten av deras rutter.

– Vi har några rejäla isvintrar bakom oss och jag kan med glädje konstatera att den satsning vi gjort har lönat sig många gånger om. Och det är inte bara människor vi lyckats rädda. Både älg och säl finns med bland de undsatta, säger Helge Skärlén.

För andra året i rad har Svedea genomfört en undersökning bland båtägare. I undersökningen framkommer att båtägarna är fortsatt trogna båtlivet och att sommarens fina väder ökat båtanvändandet. Att köpa båt i båthandeln uppfattas som tryggt och bland de som planerar att byta båt vill hälften göra det genom handeln. När det gäller båthandelns försäljning av kringtjänster är dock 30 % av båtägarna missnöjda. Här finns en förbättringsmöjlighet att ta till vara på.

Svedea har för andra året i rad genomfört en båtlivsundersökning där närmare 3 000 personer svarade på frågor om båtköp, båtliv och försäkring. Undersökningen genomfördes som en webbenkät. Så mycket som 65 % av de som deltog i undersökningen har haft båt i flera år och nästan hälften (48 %) har haft fler än tre båtar.

– Det här är en årlig undersökning som vi gör för att ta tempen på båtsverige. Det är intressant och viktigt att få veta vad båtägare tycker och tänker, både för att kunna arbeta med vår egen produktutveckling och för vårt samarbete med båthandeln, säger Göran Södergren, Produktchef båt på Svedea.

Precis som i fjol svarar många att de använder båten mer än 15 dagar per år. Andelen har till och med ökat från 72 % till 75 %, sannolikt på grund av att 2013 var en mycket bra båtsommar. På frågan om vad som skulle få båtägare att använda båten mer ligger ”Mer tid över/längre semester” i topp med 65 % följt av ”Vädret” (61 %).

Trots att båtanvändandet stigit har andelen som planerar att köpa en ny eller begagnad båt inom två år sjunkit till 18 %, 2 procentenheter lägre än fjolårets notering. Men bland de som vill byta vill 49 % göra det hos en handlare. Motsvarande siffra i fjol var 43 %. Så trots minskat köpintresse pekar ändå den ökade preferensen för båthandeln på fler affärsmöjligheter i år än i fjol. Det som värderas högst vid köp hos handlare är som tidigare garantier och skyddet från konsumentköplagen.

En ny fråga som Svedea ställde i år var hur båtägarna uppfattar båtbranschen. Två områden som inte riktigt uppfyller kundernas förväntan är kommunikation i samband med köp och serviceärenden samt erbjudanden om kringtjänster som förvaring, bryggplats etc, 27 % respektive 30 % är missnöjda med detta. Här finns med andra ord utvecklingsmöjligheter för båtbranschen.

I undersökningen ställdes frågan om vad som är viktigast vid valet av försäkring. I topp kom innehåll och att försäkringen verkligen fungerar när det händer något, 37 % respektive 36 %. Priset tycker 27 % är det viktigaste.

Ytterligare en ny fråga för i år var vilka eventuella utökningar av försäkringsskyddet som båtägarna önskade sig. Här svarade hela 82 % att de skulle vilja se en allriskförsäkring i båtförsäkringen.

Läget för nordhavsräkan har försämrats och den får rött ljus i WWFs nya konsumentguide för fisk och skaldjur. Också stenbitsrom och tonggol-tonfisk blir röda. Bläckfisk är en ny art i årets fiskguide som får gult ljus medan pilgrimsmusslan blir grön om den är handplockad.

– Vårt mål är att det bara ska finnas hållbara fiskprodukter i handeln. Att vi nu måste räkna bort våra färska räkor på fredagskvällen är ett misslyckande för svensk fiskeförvaltning i Skagerrak och Kattegatt. Det är märkligt med tanke på att Sverige vill vara drivande när det gäller ett hållbart fiske, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Nordhavsräkan blir nu rödmärkt överallt utom i Barents hav. Det är i första hand dåliga beståndsuppskattningar, risk för överfiske, dumpning av små räkor i havet, otydlig förvaltning och kontroll som ligger bakom.

Att kasta tillbaka småräka för att höja värdet på fångsten förbjöds i Västerhavet 2009, men kontrollen av den olagliga aktiviteten har inte skärpts tillräckligt. I Sverige landas ca 1200 ton kokt räka av svenska och danska fiskebåtar – och drygt 8 000 ton importeras från Norge.
WWF har upprepade gånger tryckt på ansvariga myndigheter, men responsen har varit svag och få åtgärder har satts in.

Fiskguiden bedömer fiskarterna utifrån beståndens status, förvaltningens hållbarhet
och fiskets ekosystemeffekter.

– Kraven på ett ansvarsfullt fiske ökar i Sverige och hela Europa. Förvaltningen och kontrollen måste säkras. Andelen miljömärkta fiskprodukter ökar hela tiden och där vill vi även se västkusträkan framöver, säger Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.

Nu går WWF in i ett projekt med svenska räkfiskare för att stödja ett mer selektivt fiske.

– Det är ett känt faktum att utkasten i fisket måste upphöra. I samarbete med SLU och WWF startar vi försök med en räktrålare för att få våra försök vetenskapligt säkrade. Vi ska pröva selektiva metoder och större maskor för att se om läget förbättras, säger Jan Norlenius, fiskare och styrelseledamot i Sveriges Fiskares Riksförbud, SFR.

Ofta brister det i informationen om olika fiskbestånd, menar WWF.

– Vi vet inte hur mycket fisk som finns eller hur mycket som kan fiskas. Det krävs en del modiga beslut av ansvariga myndigheter för att Sverige ska uppnå hållbarhetsmålen, säger Charlotta Järnmark, utvärderingsansvarig för årets fiskguide på WWF.

En positiv nyhet är att Hjälmaregösen blivit omcertifierad enligt MSC (Marine Stewardship Council) och kan ätas med gott samvete, liksom torsk från östra Östersjön. Dessutom har den första norska laxodlingen certifierats enligt ASC (Aquaculture Stewardship Council) och får därmed grönt ljus.

Bläckfisk är en ny art i årets fiskguide. Både den åttaarmade och den tioarmade har gul färg om den fångas med fällor eller selektiv trål. Pilgrimsmussla är också ny på listan – och har grönt ljus om den är handplockad.

När det gäller odlade arter har norsk lax fortfarande gult ljus – medan ASC-certifierad lax är grön. Chilensk lax har rött ljus. Fisk- och räkodlingar medför olika typer av miljöproblem som rymningar, sjukdomsspridning, näringsläckage och ohållbart foderfiske. Certifiering bidrar till en snabbare utveckling mot hållbara odlings- och fiskemetoder.

Fakta räkfiske: Fiskarna får två slags räkor i sina fångster: Råräkor (som inte kokas ombord) är små räkor som förpackas i burk eller konserver. Kokräkor (som kokas ombord) är större räkor som säljs som färska eller frysta. Fiskaren kan få upp till tio gånger mer betalt för de stora än för de små räkorna. Båda storlekarna ingår i samma kvot.

Fakta: WWFs konsumentguide ”Fisk till middag?”2014 kommer nu ut i en åttonde upplaga. Den lanserades första gången i Sverige 2002 och är en hjälp för konsumenter, dagligvaruhandel och restauranger att göra hållbara val av fisk. Den är en del av WWFs arbete för att värna hållbara marina ekosystem och stoppa utfiskningen av våra vatten. Den har spridits i miljontals exemplar.

WWF rekommenderar alla att fråga efter produkter märkta med MSC (Marine Stewardship Council), ASC (Aquaculture Stewardship Council) eller Krav för att göra enkla och hållbara val för inköpare och konsumenter. Frågan om vilka fiskar vi kan äta med gott samvete är en av vår tids stora samhällsfrågor. Mer än 85 procent av världens kommersiella fiskbestånd är antingen fullt utnyttjade eller överfiskade.

88 Motorsport, som är Finlands största återförsäljare av vattenskotrar, ATV och snöskotrar, tar nu steget in på den svenska marknaden. En Superstore på 600 kvadrat öppnar i Mölnviks köpcentrum i Gustavsberg, ca 20 km ost om Stockholm C i mars.

I butiken kommer samtliga varumärken inom vattenskotrar såsom Kawasaki, Sea-Doo, Yamaha och Belassi att finnas. Detta koncept är helt unikt. 88 Motorsport lämnar 3 års egen garanti på alla nya ATV och vattenskotrar.

Dessutom har de fullsortiment av motordelar, trimdelar, kläder, skyddsutrustning etc. De är exempelvis distributörer för Jet Tribes produkter för Europa.
I sortimentet säljs även Sealver Wave boats (http://www.sealver.com/). Detta är båtar i längd från 5,25-8,5 meter som kopplas ihop och drivs av en Sea Doo, Yamaha eller Kawasaki vattenskoter. 88 Motorsport är generalagent av varumärket för Finland, Norge och Sverige och de visas nu för första gången på båtmässan i Göteborg, Helsingfors och i Stockholm.
88 Motorsport utför även service, reparationer och trimning av maskiner.

Försäljning sker via butiken samt via nya webshopen www.88motorsport.se

Starten för lanseringen i Sverige var 1 februari. Butiken kommer att öppna i Gustavsberg i mitten av mars.
För att göra konceptet mer intressant och levande lanserar de även 88 Club med utfärder och resor i Stockholms skärgård för sina medlemmarna. 88 har ett eget race team som tävlar internationellt i flera grenar såsom offshore och close course.

88 ställer ut på båtmässan i Göteborg 1-9 Februari i monter A02:22 samt i Stockholm 29 Februari-9 mars i monter A20:24. Vi visar som först i Norden nya Kawasaki vattenskoter 310x samt nya Sea Doo Spark. Även Belassi samt Sealver båtarna. Sealver båtarna har aldrig tidigare visats i Sverige. Missa inte detta!

Info: www.88motorsport.se

Förra året inledde Turkish Airlines ett partnerskap med Stena Match Cup Sweden och enligt ett nytt avtal står det klart att flygbolaget kommer att förlänga sitt engagemang som sponsorer de kommande två åren. Samtidigt planeras sommarens stora seglingsfestival på västkusten då Stena Match Cup Sweden firar sitt 20-årsjubileum.

Turkish Airlines är det flygbolag som trafikerar flest länder i världen, och de förknippas med sponsorskap inom idrott i världsklass med sina globala varumärkes-ambassadörer och internationella superstjärnor, Kobe Bryant och Lionel Messi. Flygbolaget har utsetts till Europas bästa flygbolag tre år i rad, och uppnådde under 2013 positionen som Sveriges näst mest bokade internationella flygbolag. I fjol gjorde de för första gången entré i seglingssporten som sponsorer för Stena Match Cup Sweden och nu är de så nöjda med samarbetet att de skrivit på ett nytt tvåårsavtal som sponsorer för evenemanget.

– Vi på Turkish Airlines är väldigt nöjda med resultatet av evenemanget i somras där vi fick visa upp oss för nya kunder och vara en del av ett sportevent i världsklass. Vi har i många år förknippats med idrott i världsklass och det är precis vad Stena Match Cup Sweden är så nu ser vi fram emot vårt fortsatta samarbete, säger Mustafa Tanriverdi, General Manager för Turkish Airlines Göteborg.
Stena Match Cup Sweden arrangerades för första gången 1994 och har sedan dess vuxit till att bli en av de mest uppmärksammade regattorna i världen. Tävlingen ingår i världscupen i matchracing för herrar och de täta seglingsduellerna lockar mängder av besökare till Marstrandsön varje år.

– Vi planerar just nu vårt stora 20-årsjubileum och vi kan lova att det blir en stor fest och den bästa upplagan av Stena Match Cup Sweden hittills. Evenemanget kan fortsätta växa tack vare våra sponsorer och det är väldigt roligt att ett bolag som Turkish Airlines väljer att fortsätta vara en del av vad som händer på Marstrand, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot AB som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med Göteborgs Kungliga Seglarsällskap.

Foto: Dan Ljungsvik – Stena Match Cup Sweden 2013
Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och totalt 118 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – ¬5 juli 2014.

SMHI och Finlands Miljöcentral, SYKE, inleder ett tätt samarbete kring övervakningen av havsmiljön i Östersjön och Västerhavet.

– Det är unikt att två länder skriver avtal på detta sätt, men vi går i bräschen för en trend som EU och globala organisationen ICES gärna vill se framöver. Tillsammans kan vi förbättra övervakningen av de akuta problem som havet tampas med, och dela på kostnaden, säger Lena Häll Eriksson, generaldirektör på SMHI.

– Redan idag avgår den första gemensamma turen med forskningsfartyget Aranda. De finska och svenska havsforskarna ska interkalibrera sina mätinstrument och ta prover på syreläget och fosfor- och kvävehalten. Parallellt börjar vi arbeta fram ett gemensamt program för framtida havsmiljöövervakning, säger Lea Kauppi, generaldirektör för SYKE.

– Vinsterna med att samarbeta är stora. Både Sveriges och Finlands forskning får tillgång till mer miljödata och snabbare åtkomst till varandras data. Samtidigt kan vi dela på kostnaderna för fartyg, utrustning och personal, säger Lena Häll Eriksson. Detta är också en mycket bra lösning på vårt behov av ett nytt forskningsfartyg.

SMHI och SYKE kommer nu varje månad att genomföra forskningsresor tillsammans på Östersjön och Västerhavet. Vissa havsområden är gemensamma undersökningsområden: Bottenviken, Ålandshav och norra delen av den Egentliga Östersjön. Med det nya samarbetet kommer Aranda nu även att täcka den södra delen av Östersjön och havsområdena mellan Sverige och Danmark samt Västersjön.

Havsmiljöövervakningen grundar sig på HELCOMs (Östersjökonventionen) undersökningsprogram och direktiv från EU.

Följer förändringarna i havet
Forskningsresornas mätningar och analyser ger viktig information om hur miljön förändras i Östersjön och Västerhavet, och detta bildar beslutsunderlag för stater, myndigheter, företag, etc. De tre mest akuta miljöfrågorna – som också är sammankopplade – är:
1. Syreförhållandena, som försämrats alltsedan 70-talet och nu nått katastrofala nivåer i Östersjön. Idag lider cirka 30 % av bottnarna av akut syrebrist, och ytterligare 15 % är helt döda. Orsaken är övergödning i kombination med allt lägre införsel av kallt, salt och därmed mer syrerikt vatten från Nordsjön. Man vet idag inte vad som orsakar den försämrade vatteninförseln, men misstankar finns att det kan bero på att klimatförändringen.

2. Övergödningen orsakas av närsalter innehållande kväve och fosfor från utsläpp runt hela Östersjön. Den dåliga trenden har dock brutits tack vare att reningen förbättrats i flera länder. Läkningsprocessen tar ändå lång tid, eftersom utsläpp finns lagrade i bottensedimenten och kommer in via vattendrag fån åker- och skogsmark samt via regn från trafikutsläpp på land och hav.

3. Algsituationen följs och prognostiseras med biologiska och kemiska mätningar som komplement till satellitdata och automatiska mätningar från handelsfartyg. Trenden med mer alger har pågått sedan 1990-talet och orsakas av övergödningen. Vissa av algerna kan vara skadliga.

Institutens insamlade miljödata kommer nu att kunna delas mycket snabbare mellan länderna, och mycket data finns dessutom öppet och tillgängligt via SMHIs webbsida på www.smhi.se och via SYKEs datasystem. Alla länders data för året görs dessutom tillgängligt via den globala havsmiljöorganisationen ICES och via HELCOM.

FOTON:
Bilder på 1) generaldirektörerna ombord på fartyget, 2) flygbild av fartyget och 3) provtagning ute till havs finn på smhi.se/press/pressmeddelanden eller kan mailas av teresa.negrete@smhi.se

Fredagen 31 januari delade Peter Klocks minnesfond ut stipendier till tre ungdomar som visat stort engagemang för sin idrottsliga utveckling inom seglingen. Stipendierna gick till Oliva Bergström som seglar laser radial för GKSS, och James Olsson och Hannes Westberg som gått från 29er till 49:er, även de från GKSS.

Olivas motivering lyder:
En ung och ambitiös tjej som seglat VM i Optimist och redan under första säsongen i Laser Radial lyckades ta medalj på SM. Under träning är hon alltid först ut på vattnet och sist in. För sina uppnådda resultat, sin målmedvetenhet och en drivkraft utöver det vanliga tilldelas Olivia Bergström Peter Klocks Seglingsstipendium om 15 000 kronor.

James & Hannes motivering:
Efter endast en vår tillsammans i 29:er vann de JSM och växlade sedan över till OS-klassen 49:er. I den nya klassen har de redan visat både framgång och stor utvecklingspotential. För deras engagemang och träningsvillighet samt ambitionen att nå långt tilldelas James Olsson & Hannes Westberg tillsammans Peter Klocks Seglingsstipendium om 15 000 kronor.

Peter Klocks Minnesfond ska främja unga idrottare som visat stort engagemang för sin idrottsliga utveckling. Stöd svensk ungdomsidrott genom att donera till fonden på www.peterklock.se

Bilden:
Oscar Klock och stipendiaterna. Foto: Dan Ljungsvik.

Sök Båt (www.sokbat.se) är nu både en annonssajt och en båtdatabas från Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. På sajten visas annonser på nya och begagnade båtar, motorer, tillbehör samt olika tjänster, såsom service och vinterförvaring, från företag i båtbranschen.

Här finns även Sveriges – och troligtvis – världens största båtdatabas med fakta, bilder och prisstatistik på över 9 000 båtmodeller.

– Alla företag som annonserar på Sök Båt är medlemmar i Sweboat – Båtbranschen Riksförbund. Det betyder att de följer ett antal kriterier för att konsumenten ska ha ett tryggt båtägande, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

– Det är alltid tryggare att handla med ett företag än en privatperson, bland annat tack vare konsumentlagarna som alla handlare lyder under, men det skall också vara ännu tryggare att handla hos ett företag som är medlem i Sweboat. Våra medlemmar har bland annat genomgått utbildning i konsumentjuridik, varudeklarerar begagnade båtar, har en ansvarsförsäkring och följer alltid ARNs rekommendationer vid en eventuell tvist.

En av Sweboats främsta uppgifter är att främja båtlivet. De vill att fler upplever lyckan med att vara på sjön och att dem som redan är där har ett roligt och tryggt båtliv.

– Att vi skapat nya Sök Båt är en del i denna strävan. Vår förhoppning är att det ska bli lättare att hitta rätt produkter och kunna få hjälp med rätt tjänster. Framförallt vill vi visa på vikten av att köpa dessa produkter och tjänster hos rätt företag, säger Mats Eriksson.

Info: www.sokbat.se

Ludvika Motorbåtsklubb har utsetts till Årets Båtklubb 2013 av tidningen Båtliv. Båtklubben belönades med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen ägde rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 1 februari.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2013 fick ett stort intresse med nomineringar från ett antal båtklubbar runt hela landet. Efter ett noggrant arbete valdes Ludvika Motorbåtsklubb till vinnande båtklubb.

Prisutdelningen hölls på Båtmässan i Göteborg 1 februari. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen med 170 000 medlemmar.

Juryns motivering till att välja Ludvika Motorbåtsklubb till Årets Båtklubb 2013 lyder så här:

”Ludvika Motorbåtsklubb står för mycket av det som svenskt båtliv handlar om. Det är en livaktig klubb vid en av våra stor insjöar. Genom olika projekt för ungdomar, vanliga båtklubbsmedlemmar och projektet ”Marina 2015” är Ludvika Motorbåtsklubb väl rustad både för framtida tillväxt och för dagens miljökrav.”

Tidningen Båtliv är officiellt organ för Svenska Båtunionen och Europas största båttidning. Tidningen når med sin upplaga på 147 300 exemplar (TS 2013) sex gånger per år båtägare i hela landet.

Bildtext:
Ludvika Motorbåtsklubb är Årets Båtklubb 2013. På bilden syns en del av medlemmarna i klubben tillsammans med den sjömanskista och de vinster som tillfaller klubben. Foto: Jorma Valkonen.

Priset till Årets Båtklubb är den här specialbyggda skattkistan i massiv mahogny – fylld med båtprylar.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – startar nu tillsammans med Båtskroten Sverige AB och Stena Recycling AB ett projekt med mål att bygga upp ett system för återvinning av fritidsbåtar som är tillgängligt över hela landet.

Systemet ska fungera genom ett omfattande nätverk av företag runt om i Sverige, som förbereder och bearbetar båten för återvinning, säger Mats Eriksson, VD i Sweboat

– Båtbranschens Riksförbund.
Projektet finansieras genom projektpengar från Tillväxtverket och Havs -och Vattenmyndigheten samt av projektparterna. Projektet med att bygga nätverket och systemet kommer pågå fram till andra halvåret 2015, för att sedan tas i bruk.

Sverige är ett av världens mest båttäta länder, med nära 1 miljon båtar, varav flertalet är från 60 -70-talen. Båtar i glasfiberarmerad plast har mycket lång livstid. Hur lång vet vi egentligen inte, men en välskött båt från 1970-talet fungerar alldeles utmärkt ännu idag.

Båtarnas hållbarhet och förhållandevis höga andrahandsvärden har gjort att det tills idag inte funnits något behov av ett system för återvinning av fritidsbåtar, men ändrade krav hos båtägarna och ett snabbt sjunkande andrahandsvärde har nu gjort tiden mogen för att börja återvinna de allra äldsta båtarna.

Genom att båtägarna får tillgång till ett system dit en uttjänt båt kan lämnas och tas om hand på ett miljöanpassat och prisvärt sätt minskar risken för att nedskräpande båtvrak hamnar på båtuppställningsplatser, längs stränder och i naturen.

Foto: Håll Sverige Rent.

Idag 1 februari öppnar Båtmässan för 55:a gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa visas 384 båtar/segelfarkoster (ca 60 fler än 2013) varav bl. a 24 Världs- och 29 Skandinavienpremiärer. Till detta kommer lansering av nya varumärken och massor av aktiviteter för Båtmässans besökare.

Båtmässan 2014 har lockat cirka 270 utställare och den totala ytan är över 30 000 kvadratmeter. Mässhallarna är fyllda med allt vad som båtlivet kan erbjuda.

Förutom alla premiärer och alla övriga båtar och tillbehör innehåller årets Båtmässa ett stort antal spektakulära inslag. Ett av dessa möter besökarna direkt när de stiger in från huvudentrén till C-hallen – Wind Wagon, en dröm som gick i uppfyllelse.

I samma hall finns också mässans största båt, som detta år en Jeanneau Sun Odyssey 509. Ytterligare ett trevligt inslag i C-hallen är det nya jolletorget där bl a Svenska 505-föbundet låter besökare prova på hur det är att segla.
Veteranbåtshallen visar som vanligt upp ett antal skönheter av äldre snitt men också i motorbåtshallen finns en äldre skönhet. I Volvo Pentas monter visas Anders Erikssons (Galenskaparna) renoverade Solö.

Veterantemat är också en del av Båtmässans serveringar detta år. De bär namn efter grynnor, kobbar och skär på Västkusten, t ex Café Skalkorgarna, Café Qvelhatten, Café Utkäften samt Café Fogeln.

Förra Båtmässan scenprogrammet som kallades ”Förverkliga dina drömmar” blev oerhört uppskattat. Därför återkommer detta inslag 2014. Varje dag berättar kända och okända personer om sina drömmars förverkligande. Vi möte familjen Thorell från Onsala som åkte motorbåt i Medelhavet i fyra månader. Vi möter Sven Yrvind, favorit i repris. På scenen kommer också Peder Asplund från Agapi att berätta om båtresor i Sverige, Norge och Italien, alla med en båt på trailer. Fler namn på scenen är Ola Skinnarmo, Anders Eriksson, Martin Strömberg, Martin Falkland m.fl. Mer information: www.batmassan.se/besokare/scenprogram-forverkliga-dina-drommar.

Ytterligare ett nytt inslag är Upplevelsehallen. Båtmässans populära restaurang Gästhamnen flankeras av två stora pooler och i denna hall finns också scenen ”Vattnets läckerheter”. En scen med ett scenprogram som bjuder på många av Sveriges mest kända kockar. Programmet arranger i samarbete med Sjömagasinet. Mer information: www.batmassan.se/besokare/upplevelsehallen.

Båtsamverkan är polisens nya projekt som startade 2013 och som i år blir synligt på Båtmässan. I en monter i A-hallen ger polisen, Larmtjänst, Securmark och försäkringsbolagen tips om hur man skyddar sin båt från otrevliga påhälsningar.

Snabbfakta
• Båtmässan pågår mellan 1 februari-9 februari.
• Totalt finns cirka 270 företag/föreningar/organisationer och myndigheter representerade.
• Totalt utnyttjas cirka 30 000 kvadratmeter för montrar och aktiviteter.
• Totalt finns det 384 båtar/farkoster utställda, 33 segelbåtar, 272 motorbåtar, 42 kanoter/kajaker, 23 vattenskotrar, 4 segelfarkoster, 10 andra

Världspremiärer (med reservation för ändringar och feltryck)
Alumacraft Escape 145 Tiller
Alumacraft Voyaguer 175 Sport
Arronet 24 5 sp
Aquador 27 HT
Aquador 30 ST (Sport Top
Bavaria Cruiser 37
Finnmaster Pilot 8.0
Finnmaster T8
Flipper 600 SC
Flipper 640 SC
Highfield Aluminium RIB
Ocean Master 590 DL
Micore 480sc Offshore
Monki Rib – M23
Nimbus 21 Nova
Nordkapp Avant 605
Nya Ryds F468 Sport
Olympic 620 C
ROW Scull
Sting 485 & 485 S
Uttern S45
Yamarin Cross 57BR

Skandinavienpremiärer (med reservation för ändringar och feltryck)
Antaris 66,
Aquador 35 S
Atlantic Marine 900 Adventure
Bella 525 R
Bella 535 Excel
Brig Eagle 480
Draco 26 RS
Jeanneau SO 349
Nimbus 405 Coup
Quicksilver Activ 855 Cruiser
Quicksilver Capture 605 Pilothouse
Quicksilver Capture 675 Pilothouse
Ribeye – a600 Custom
Ribeye – s650 Custom
Ribeye s740 SX
Takacat Lite 300 & 340
Takacat Sport 260, 300 & 340
Takacat Explorer 340, 410 & 460,
Windy 39 Camira
X-Yachts – Xc35
Zodiac Pro Open 550 & 650 Raid Edition
Silver Fox Avant 485
Silver Wolf Avant 510
Föredrag och andra aktiviteter på Båtmässan
”Förverkliga dina drömmar (D-hallen)
På D-hallens scen kommer dagliga föredrag att genomföras med starka profiler. Starka profiler som är kända för en stor allmänhet eller bara en begränsad skara personer.
Hela programmet finns på www.batmassan.se/besokare/scenprogram-forverkliga-dina-drommar/
”Veteranbåtshallen” (V-hallen)
I veteranbåtshallen finns förutom vackra båtar en scen som blandar föredrag med återkommande avbrott då tändkulemotorn startas.
”Segelbassängen” (E-hallen)
I Upplevelsehallen finns en 200 kvadratmeter stor bassäng där besökarna kan träna sig i segling.
”Prova-på-bassängen” (E-hallen)
Ytterligare en stor bassäng finns i Båtmässans Upplevelsehall (mässhall E). Här ges möjlighet att prova på olika former av flytetyg.
”Barnen på Båtmässan”
I år satsar Båtmässan extra på alla kommande båtentusiaster! Flera kul aktiviteter på barnens avdelning, bl a de populära FunBallz. Dessutom kommer alla barn/ungdomar fri entré.
”Sjösäkerhetspoolen” (H-hallen)
I poolen blir det dagliga uppvisningar av hur olika flytvästar och annan livräddande utrustning används.
”Barnens Sjövettsskola” (H-hallen)
Barnen får, under cirka 30 minuter, lära sig allt om både sjövett och sjösäkerhet och mycket om livet på sjön – och de får diplom.
”Veteranbåtshallen” (V-hallen)
Massor av tjärdoft, fantastiska båtar och härliga profiler möts i den alltid lika uppskattade Veteranbåtshallen.
”Den säkra hamnen” (H-hallen)
I år kompletteras Sjösäkerhetspoolen med en bassäng där Sjösäkerhetsrådet och Transportstyrelsen ger tips om säkert beteende i småbåtshamnar.
Press Centre är öppet:
Fredag 31 januari kl. 09.00-19.00
Lördag 1 februari-söndag 2 februari kl. 10.00-18.00
Under perioden måndag till söndag 3-9 februari hänvisar vi till Service Center. Ackreditering görs i informationsdisken i huvudentrén.
För mer information om Båtmässan, kontakta Bengt Wallin, mässansvarig, tel. 031-708 80 91, e-post bengt.wallin@svenskamassan.se

Kommentarer

Bo 00:20:48 2014-02-02

Det stora sjöslaget på Båtmässan!
Var inbjuden till visning av mässan fredag kväll. Besöket var närmast en schock. Har aldrig tidigare sett så många kraftigt berusade människor samlade på samma plats. Många kunde inte överhuvudtaget ta sig fram gående.
Har hittills varit emot den nya alkohollagstiftningen på sjön men här fick allt sin förklaring.
Tillställningen var en skam för båtlivet. Obegripligt att mässan och i förlängningen ägarna Göteborgsstad låter detta fortgå. Måste också fråga om det kan vara lagligt med all denna, uppenbarligen okontrollerade alkohol utskänkning

Magnus 07:59:04 2014-02-04

Båtmässan i Göteborg är (ö)känd för det rikliga intaget av alkohol på branschdagen. Man får surra montern för att den inte ska kapsejsa. Båtbranschen är kvar i 70-talet i mångt och mycket.

På Orust har samarbete mellan marina företag alltid varit ledstjärnan. I denna anda skapade båtvarven tillsammans Öppna Varv, som numera drivs i samarbete med Sweboat. Med tiden har båtägandet förändrats och idag efterfrågas mycket mer komplett och omfattande service av båtägarna.

Inom Yacht Center erbjuds redan idag båtvarv med fullservice, marina, vinterförvaring, reparationer och ombyggnader, försäljning av både nya och begagnade båtar, charter, boende och seglingsevent.

Avsikten är att knyta fler skandinaviska och europeiska marina företag till Yacht Center, så att båtägaren skall kunna få all tänkbar hjälp och service på ett ställe.

Det skall vara lätt och tryggt att äga en båt idag och enbart kunna njuta och koppla av under ledig tid.

– Vi har många båtägare från Skandinavien och övriga Europeiska länder som redan är kunder hos företagen i Henån och den utländska efterfrågan ökar, säger Claes Samuelsson, som är en av delägarna i Orust Yacht Service.

Företagen som samverkar i Henån:
Orust Yacht Service – Bavia Yacht – Najad – Swedestar – XLNT Yachting – Lange Maritime.

Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken och ett efterlängtat event för båtfrälsta. I år finns det extra mycket att längta efter, då Sjöräddningssällskapet har fått chansen att baxa in en hel sjöräddningsbåt på mässgolvet.

SSRS allra nyaste 12-meters räddningsbåt, Rescue Leif Johansson, kommer att finnas i montern i Göteborg den 1–9 februari och alla besökare är välkomna att ta en titt. Vi tjuvstartar redan på fredag med pressvisning av räddningsbåten.

– Det är förstås extra roligt att kunna välkomna våra mässbesökare ombord på en riktig sjöräddningsbåt. Vi är väldigt stolta över vår organisation och våra båtar, och tycker att mässan är ett bra forum att visa upp en räddningsenhet och berätta om hur vi arbetar. Dessutom drar en båt många besökare till montern och ger oss tillfälle att prata med flera, säger Camilla Larsson, båtmässeansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Vår monter bemannas som vanligt av frivilliga sjöräddare. Förutom möjligheten att kliva ombord och kika närmare på en av våra stora räddningsenheter, finns vi på plats för att prata sjösäkerhet, träffa våra medlemmar och värva fler som vill stötta oss.

Har du vad som krävs för att bli frivillig sjöräddare?
Besökarna kan också prova på att hoppa i en räddningsdräkt – på tid. När larmet går ska sjöräddaren vara på väg ut från kajen på 15 minuter. Låter det lätt? Tänk dig att du sover hemma i din säng när larmet går, så förstår du bättre vad som faktiskt krävs. Vi har tvåtusen frivilliga sjöräddare. Alla klarar 15-minutersgränsen, ofta med råge.

Välkommen att träffa SSRS i monter B08:32.

För sju år sedan träffades två hängivna unga seglare från USA under inspelningen av en seglingsdokumentär. Deras gemensamma dröm var att de någon gång skulle kunna sjösätta ett eget projekt i Volvo Ocean Race och delta i världens tuffaste havskappsegling.

Det som verkade som en långsökt dröm blev idag verklighet när det nya laget Team Alvimedicas deltagande i Volvo Ocean Race 2014-15 presenterades i Istanbul, hemstad för företaget Alvimedica som står bakom projektet.

Mark Towill var bara 18 år när han träffade den fyra år äldre Charlie Enright under inspelningen av Disneys seglingsfilm Morning Light som de båda medverkade i. I dokumentären, som följde en kappsegling över Stilla Havet, medverkade också några av de främsta namnen inom havskappsegling.

– Vi träffades under uttagningarna till filmen och båda två såg på det projektet som starten för vår dröm och det var Volvo Ocean Race, säger Charlie Enright som idag är 29 år.

– Vi hade flera veteraner från tävlingen som coacher under inspelningen av Morning Light – Stan Honey, Mike Sanderson, Jerry Kirby – och de gav oss grunderna när det gäller havskappsegling på hög nivå.

– Vår vision har varit klar sedan en tid tillbaka och har fungerat som motivation för allt vi har gjort. Men det har inte på något sätt varit lätt även om vi fick en bra start tack vare filmen. Vi har stått och stampat i långa perioder, försökt hitta vår chans och allt har handlat om att skapa våra egna möjligheter. Men vi har också fått mycket hjälp från många människor för att göra detta till verklighet, säger Mark Towill som tillsammans med Enright startade företaget All-American Ocean Racing i Newport, Rhode Island där Volvo Ocean Race stannar under ett hamnstopp maj 2015.

Deras planer började långsamt ta form 2011 när VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad, bjöd in dem till Alicante, Spanien för starten av den senaste upplagan av Volvo Ocean Race. Efter att ha lagt andra åtaganden åt sidan tog de upp jakten på en titelsponsor. Enright och Towill fann tillslut ett ambitiöst, ungt företag – Alvimedica, som nu kommer att backa upp laget och ta drömmen hela vägen till startlinjen för den kommande upplagan av Volvo Ocean Race som inleds i Alicante den 4 oktober i år.

Alvimedica är aktiva inom medicinsk utrustning och passar perfekt för ett lag som siktar på att ha en besättning som främst ska bestå av seglare under 30 år. Företagets fokus på att vara smidiga, innovativa och orädda att fatta djärva affärsbeslut, som att till exempel att ta sig an den stora amerikanska marknaden, har bidragit till att göra dem till ett av de snabbast växande unga företagen i Turkiet. Nu vill ledningen bredda horisonten genom att vinna mark i nya marknader och framförallt USA. Det nya unga amerikanska laget i Volvo Ocean Race är ett perfekt instrument att använda för att lyckas med det.

Enright, som kommer att vara skeppare, är tillsammans med Towill de enda lagmedlemmarna som hittills bekräftats och nästa steg för dem är nu att rekrytera de bästa unga havskappseglarna i världen.

– Planen är att först leta efter folk i USA och sedan vidga det till att ta in seglare från andra delar av världen inklusive Turkiet och Italien, säger Mark Towill.
Knut Frostad välkomnar varmt det nya laget och deras titelsponsor som nu blir det femte laget som tillkännagivit sitt deltagande i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race.

– Det här är ett av de mest spännande nya lagen som jag sett sedan jag började det här jobbet. Team Alvimedica är precis vad jag drömt om sedan 2008 när jag blev en del av tävlingsledningen – unga människor som tar initiativ till att starta ett nytt projekt.

– Vi välkomnar också den nya sponsorn från Turkiet som är ett land där det fanns ett stort intresse för den senaste upplagan av tävlingen och där seglingssporten växer. Det handlar om ett medicintekniskt företag med fokus på hjärtat, och jag anser att Volvo Ocean Race är en av världens tuffaste utmaningar för fysiken och hjärtat så det borde bli en intressant studie.

VD:n för Alvimedica, Dr Cem Bozkurt tillägger:
– Som ett ungt företag har vi mycket stora ambitioner för den globala marknaden och vi har samma mål inom seglingen. Volvo Ocean Race är ett dynamiskt evenemang med hög fart och som drar nytta av modern teknik precis som Alvimedica. Vi är stolta över att ha den turkiska flaggan på en båt i den mest utmanande seglingstävlingen i världen.

Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga. Lagets VD kommer att bli Bill Erkelens som är ett välkänt namn inom segling i USA och som har haft en ledande roll i ett flertal America’s Cup-lag. De ansluter sig nu till Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing, Dongfeng Race Team och Team Brunel som sedan tidigare ingår i startfältet för Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen sträcker sig över 38 739 sjömil, pågår i nio månader och avslutas i Göteborg i juni 2015.

Om All-American Ocean Racing
All-American Ocean Racing är ett lag med unga, kvalificerade och drivna seglare som träffades under inspelningen av Disneys film Morning Light. Under ledning av Charlie Enright från Rhode Island och Mark Towill från Hawaii, siktar de på att först och främst rekrytera seglare under 30 år. All-American Ocean Racing är inriktade på att vinna tävlingen, att ta seglingssporten i USA till en ny nivå, att ge avkastning till sina sponsorer och stödjare – och att leva sin tonårsdröm.
Info: www.allamericanoceanracing.org

Noteringar
• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen. Team Alvimedica som seglar under både amerikansk och turkisk flagga är det senaste laget som bekräftat att de ska delta. De kommer att ha en besättning som främst består av seglare under 30 år. Fler lag kommer att presenteras de kommande månaderna.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Bilderna:
Mark Towill näst längst till vänster och vid hans sida till höger står Charlie Enright, Foto: Amery Ross.

Charlie Enright, Foto: Amery Ross.

Mark Towill, Foto: Amery Ross.

Team Alvimedicas Volvo Ocean 65:a, Bild: Volvo Ocean Race.

Den rosade och prisbelönta F-serien får en ny medlem i vår. Ryds F468 är lillasyster till de tidigare modellerna F528 och F588. En båt som passar den flexibla och mobila användaren.

Ryds F serien, där F står för future, har rönt stor uppmärksamhet i båtvärlden. F528 har exempelvis vunnit European Power Boat Award, vilket är lite som båtvärldens Oscars och dessutom tilldelats flera miljöpriser. Nu lanserar Ryds en mindre modell som når en ny publik.

– F468 är just 4,68m skrovlängd med totallängd på 4,88m och har samma fina köregenskaper som de större modellerna, förklarar Jonas Lundegård, Marknads och Försäljningschef hos Ryds Båtar AB. Det är ingen nerskalad modell utan den är ritad från grunden för just denna längd och detaljer är anpassade för storleken.

Båten är hydraulstyrd för en säkrare och lättare hantering. Den är också helt vakuuminjicerad som sina större föregångare vilket ger stora miljövinster och en lägre vikt.

– Det finns flera fördelar med en lättare båt. Inte minst i denna storlek. Med våra helinjicerade skrov blir totalvikten mellan 20 och 25 procent lägre än motsvarande modeller hos konkurrenterna. Det gör att det krävs en mindre motorstyrka och bränsleförbrukningen blir lägre. Hela paketet blir billigare för konsument. Dessutom klarar F468 gränsvärdena för att köras på EU-trailer både på längd och vikt. Det gör att denna modell är ett mycket bra val för de som ofta kör båten på trailer.

Den huvudsakliga målgruppen tror sig Ryds finna bland de som kör inomskärs och i insjöar.

– Friborden är högre och den inre säkerheten är mycket god med omfattande grabbräcken.

Fördelar med F

F-serien är framtidens båtar. Sättet de tillverkas på och den utformning de har ger fördelar båtägare inte kan bortse från:

· F-serien’s delar är 100 procent vakuuminjicerade. Det ger lätta och hårda delar, skroven är helt symmetriska, förstyvningar och balk i skrov gjuts integrerat för hög hållfasthet. Snäva toleranser gör att detaljer passar direkt utan stora mängder lim. Mycket hög finish på luckor inom som utvändigt.

· Bränsleförbrukning. Vikten och stabiliteten i skrovet gör att du kan välja mindre motorstyrka och båtarna drar mindre bränsle vid motsvarade körning.

· Vikten F-seriens båtar väger 20-30 procent mindre än motsvarande modeller. Förutom förtjänst i bränsleförbrukning innebär det att F468 går under gränsvärdet för frakt på 750 kg EU-trailer.

· Hydraulstyrning. Standard på alla båtar i F-serien. Enkel hantering och större säkerhet på sjön

· Inre säkerhet Höga fribord och omfattande tester ger en tryggare miljö ombord.

· Miljö Produktionsmetoden ger 1/8 av utsläppen kontra traditionell tillverkning

· Säkerhet vid olyckor. Alla båtar i F-serien testas i egen bassäng i moment som motsvarar extern DNV certifiering. Flytelementen är placerade på så sätt att båten inte välter då du häver dig upp efter en eventuell olycka. F468 och F528 är osänkbara.

· Pris vs prestanda. Tillverkningsmetoden ger kortare arbetstid och mindre spill. Det gör att priset på båten ligger klart under dess prestanda.

· Totalpriset för användaren. Attraktivt inköpspris, låg bränsleförbrukning, svensk klimatsmart tillverkning, hög kvalitet som kräver minimalt med underhåll samt historiskt bra andrahandsvärde borgar för långsiktigt bra köp.

Fakta;

Längd: 4,88m (4,68m skrovlängd)

Bredd: 1,92m

Vikt: 360 kg

Motor: 30-60 hk

Bränsletank: 23L portabel

Rigglängd: L

Fribord: 0,69m

Förbrukning: 0,48L / nm med F60 vid 20-25 knop

Pris från 139.900 med Mercury F40 ELPTO.

Info: www.ryds.se