Nyheter

Det ryska energiföretaget Gazprom bygger en ny lyxmarina i St Petersburg för över 500 Mkr. Detta yachtcenter hamnar nära centrum i den ryska staden, i anslutning till ett lyxhotell.

Det nya centret planeras att börja byggas 2016. Platsen blir hamnen Hercules i Lahti, en historisk plats utanför St Petersburg. På ett område av fyra hektar byggs en komplett marina med en byggyta på 3 600 kvadratmeter, båthus, ett lyxigt boutiquehotell med 65 rum och en 46 m hög hiss samt en landningsplats för helikopter.

I anslutning till det nya centrat anläggs en rad arenor för sport, utställningar och konserter.

Den nya marinan ska enligt planerna skötas av Yacht Club St Petersburg, som har ett samarbete med Gazprom.

Kombinationen med lätt aluminium skrov och RIB-tuberna ger en båt som endast väger strax över 400 kg.

Aluminiumskrovet på 4 mm är behandlat och pulverlackerat för att skapa en tålig och attraktiv yta. Båten finns med olika konsolalternativ och i fyra olika färgkombinationer.

Tekniska data
Längd: 5.9 m
Bredd: 2.44 m
Skrovtjocklek: 4 mm
Torrvikt: 418 kg
Bottenvinkel (akter): 24°
Max motor: 140 hk (XL)
Info: www.highfield.se

De senaste åren har Mercury Marine forsatt att förbättra och investerat i ökad kapacitet på sin tekniska utvecklingsavdelning. Det för att anpassa de dieselprodukter som Mercury nydligen har förvärvat i och med det avslutade samarbetet med CMD i Charleston, S.C.

De nya dieselmotorerna är en förbättrad version av den nuvarande TDI 3.0L V6 och TDI 4.2L V8 som släpptes av Mercury tidigt 2012. De har byggts om för att förhöja användarupplevelsen inom flera områden. V8-motorn kommer att finnas tillgänglig från september 2013. V6-motorn kan levereras från och med december 2013.

Både nya V6 och V8 Diesel får Smartcraftteknologi som standard och gör dem kompatibla med alla andra digitala tillbehör från Mercury. Motorerna har också DTS (Digital Throttle and Shift) och som tillval finns SeaCore och Axius joystick till båda dessa nya motorer.

Den fordonsbaserade TDI-produktlinjen är välkänd för sin exceptionella sammansättning, låga ljudnivå, utomordentliga bränslekonsumtion och industriledande när det gäller kraft i förhållande till vikten. Det exceptionella vridmomentet vid låga varvtal garanterar utmärkt acceleration för snabb planing. De nya TDI-motorerna uppfyller kraven TIER3 och finns också för lätta kommersiella (LDC) applikationer.

Inombordsmotorer finns tillgängliga med Mercurys bästa X- och XR-drev. Inombordare kan kopplas ihop med en mängd ZF-transmissioner för att passa alla krav. TDI 3.0L V6 Diesel finns med 230 och 265 HK och TDI 4.2L V8 Diesel med 335 och 370 HK.

Både de nya V6:orna och V8:orna har blivit BSO-godkända (för Konstanz – Bodensee).

• TDI 4.2 (V8) är godkänd för singelinstallation 335 hk och 370 hk
• TDI 3.0 (V6) är godkänd för både singel- och dubbelinstallation 230 hk och 260 hk.

TDI 3.0-260 är den kraftigaste motorn godkänd för dubbelmontage på Bodensee som finns på marknaden. Det visar tydligt hur kraftfull, miljövänlig och tekniskt avancerad som den nya Dieselserien från Mercury är.

Info: www.brunswick.se

Stena Bulk/Stena Weco och Golden Agri (GAR) har investerat i ytterligare sex kemikalietankers. Samriskbolaget Golden Stena Weco, som är ett joint venture mellan Stena Weco och Golden Agri-Resources (GAR) kommer att ansvara för den kommersiella driften.

Avsikten med investeringen är framför allt att säkra upp det egna transportbehovet inom Golden Stena Weco och genom effektiv kommersiell och operationell hantering även i nuvarande relativt låga marknadsnivåer göra transporterna lönsamma. Den totala investeringen uppgår till ca 100 MUSD.

Tankfartygen har en dödvikt på 17.000 ton och har byggts på det koreanska varvet Samho Shipbuilding under år 2008 – 2009. De sex nya fartygen med namnen GSW Forward, GSW Fabulous, GSW Frontier , GSW Fortune, GSW Future och GSW Fighter kommer att tillsammans med Golden Avenue och systerfartyget Golden Adventure ingå i den gemensamägda flottan.

”Den nya investeringen inom detta segment innebär att vi startar ett nytt kapitel i vårt samarbete med Golden Agri-Resources. Fartygen ska frakta kemikalier och vegetabiliska oljor på internationell basis,” säger Erik Hånell, VD/koncernchef Stena Bulk och VD Stena Weco.

”Golden Stena Weco med huvudkontor i Singapore har nu den kommersiella driften för åtta, genom partnerskapet samägda kemikaliefartyg och ytterligare ett antal tidsbefraktade fartyg. Den nu gjorda investeringen är ytterligare ett steg i att bygga vårt gemensamma joint venture. Vi ser det också som ett led i utvecklingen att ta marknadsandelar framför allt i Asien och på sikt genom våra nära partners etablera oss inom detta segment i nya områden med en möjlig utveckling på andra kontinenter,” avslutar Erik Hånell.

Golden Stena Weco är ett samriskbolag bestående av Stena Weco och den indonesiska palmolje-producenten Golden Agri-Resources (GAR). I dagsläget opererar Golden Stena Weco fem kemikalietankers i den starkt växande trading-verksamheten i Singapore.

Sail Racing fortsätter utvecklingen av Race Line, ett produktkoncept med ytter- och caualplagg som grundlades under ett kreativt samarbete med designer Marco Trapella. Race Line har nu utökats med flertalet tekniska produkter. Samarbetet mellan Sail Racing och Marco Trapella startades med målsättningen att ta fram moderna sportswear-plagg med detaljer och material hämtade från Sail Racings mest tekniska produkter i 50KTS Race Edition.

– Det gemensamma arbetet med Marco har gett oss många tankar och idéer kring integrering av de tekniska aspekter generellt från våra tekniska plagg till sportswear, säger Henric Vikestam, Design & produktionschef på Sail Racing.

– Jag tycker att vi nått vårt gemensamma mål att utveckla en kollektion med just dessa värden. Nya Race Line har just kommit ut i butikerna, det ska bli spännande att se hur produkterna mottagandet av produkterna.

I Race Line finns nu tekniska ytterplagg i Gore WINDSTOPPER®, sportswear-produkter som shorts, pikéer och sweatshirts i bomullskvalitéer blandat med olika stretchmaterial för att bidra med både funktion och passform.

Produkterna finns tillgängliga hos auktoriserade återförsäljare och på företagets hemsida.

Info www.sailracing.com

Nya Grandezza 40 Fly, som har premiär på båtmässan i Helsingfors som pågår till och med söndag, är en bra representant för nya tiders design på motorbåtar. Tack vare en rejäl skrovbredd och väl utnyttjade utrymmen i hela båten är utrymmena betydligt större än i många lite äldre båtar i samma längd.

Grandezza 40 Fly, som är baserad på Grandezza 39 CA, har en mycket bra planlösning med rymliga utrymmen både för inne- och utevistelse kombinerat med komfort och modern design. Den har noga planerats i minsta detalj för att uppfylla alla förväntningar.

Det vi slogs av när vi såg båten på Helsingforsmässan var främst den stora och ljusa salongen och den väldiga flybridgen. Salongen har en bra anslutning till akterdäcket, vilket gör det här till en riktigt social båt.

I salongen finns en större grupp plats på den stora U-soffan. Genom att öppna den stora fyrbladiga akterväggen i glas kan man enkelt förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen helhet.

På flybridge kan man njuta av vackra sommardagar. Genom att flytta på eller svänga ryggstöden kan man förstora sittgruppen eller soldäcket enligt behov. Uppe på flybridgen finns en vask med vattenkran samt möjlighet till grill och kylskåp. Under däck finns pentry, toalett samt två stora kabiner med allt som behövs för ett trivsamt och bekvämt liv ombord.

Båten är utrustad med dubbla dieselmotorer från Volvo Penta, D4 eller D6 beroende på kundens önskemål.

Tekniska fakta
Längd: 12,30 m
Bredd: 3,95 m
Djupgående: 1,50 m
Vikt: 9 500 kg
Personer: 12
Kojer: 5 + 2
Toppfart: 35 knop
Marschfart: 22–31 knop
Motorer: 2xVolvo Penta D4 eller D6
Bränsletank: 920 liter
Vattentank: 275 liter
Hålltank: 195 liter
CE-klass: B
Info: www.grandezza.fi

Iridium lanserar Iridium GO! – Global Online Smartphone Access, den första portabla WiFi hotspoten över satellit som fungerar helt globalt: Anslut Iridium GO! till smartphones: ring, använd GPS, få tillgång till epost, sociala medier mm även utanför mobiltelefonnätet.

Kan anslutas till både Android och Apple telefoner och tablets. För resande, äventyrare, seglare, militärer, välgörenhetsarbetare och många andra är detta en produkt som möjliggör kommunikation när de befinner sig utanför mobiltäckning. Men även för dem som befinner sig inom mobiltäckning kan det vara en kostnadsbesparing då man undviker roamingkostnader.

Upp till fem enheter kan anslutas. Iridium GO! är vattentät (IP65), har militärspec (MIL-STD 810F), den är liten och kan lätt bäras i fickan.

Många arbetar nu också på att utveckla program och appar för exempelvis väderinformation och M2M (machine-to-machine) applikationer till enheten.

Iridium GO! förväntas kunna börja levereras under kvartal två, 2014.

Iridium Communications Inc. är ett satellitsystem och leverantör av satellitkommunikationsprodukter för tal och data. Iridium är det enda satellitsystemet som fungerar helt globalt.

Info: http://www.cordland.se/

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange är en båtkikare med inbyggd kompass. Kikaren har individuell fokusering, vilket innebär att skärpan endast behöver ställas in för användarens ögon en gång. Skärpan finns sedan alltid där från cirka 20 m upp till oändlighet. Extra stora okular gör dessutom att kikaren fungerar utmärkt med glasögon eller solglasögon.

– Vi är mycket stolta över denna nya modell, som vi i nära samarbete med tillverkaren har utvecklat, säger Henrik Olsson, VD på Gunnar Olssons Foto AB. Modellen har optik och mekanik av mycket hög kvalitet, till ett rimligt pris.

Kikaren har en stabil inbyggd pejlkompass, som syns tydligt i kikarbildens nederdel, kompassen har även en belysning för mörkernavigering. I kikaren finns också en streckskala som möjliggör avståndsbedömning om en höjd eller bredd är känd på till exempel en fyr eller en mast.

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange är av mycket god kvalitet och har den för båtkikare klassiska kombinationen 7×50, vilket ger en mycket ljusstark och stabil bild. Linserna på kikaren är behandlade med ”Oilphobic coating” vilket gör att vatten som kommer på optiken enkelt går att skaka bort. Den ergonomiskt gummerade kikarkroppen gör modellen robust, stöttålig och greppvänlig.

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange levereras med flytrem, front- och okularlock, väska och batterier till belysningen. Kikaren har fem års garanti. Pris 2 995 kr. Modellen finns även i helsvart gummering till samma pris. Vikt cirka 1 200 gram.

Info: www.gofoto.se

De traditionella båtpriserna delades ut igår på Vene 14 Båtmässan i Helsingfors. Till Mässans segelbåt utsågs Dehler 35 SQ. I motorbåtsklasserna belönades tre båtar: Mässans öppna motorbåt Axopar 28 Open, Mässans utfärdsmotorbåt Flipper 600 ST och Mässans beboeliga motorbåt Grandezza 40 Fly.

Utmärkelserna Mässans motorbåtar och segelbåt delades ut för 16:e gången.

Syftet med Mässans motorbåtar och segelbåt -utmärkelserna är att utveckla båtbranschen och ge aktörer i branschen erkänsla för lyckad produktutveckling. I juryn medverkade specialforskare Markku Hentinen från VTT, chefredaktör Ari Inkinen från tidningen Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidningen Kippari, utvecklingschef Kimmo Patrakka från Trafi, chefredaktör Jan Sjölund från tidningen Venemestari och chefredaktör Kari Wilén från tidningen Frisk Bris.

Nordeuropas största båtmässa, Vene 14 Båt, anordnas 7–16.2.2014 i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors.

Info: www.venemessut.fi

Kommentarer

Båtfantast 21:06:59 2014-02-13

Det måste väl ändå vara Östeuropas största båtmässa!
vad säger Allt på Sjön om detta?

När Stockholms Hamnar summerar 2013 kan bolaget visa fina resultat inom affärsområdena passagerare och gods. Under året har rekordnoteringar gjorts för både antal kryssningspassagerare och antal hanterade containrar. Stockholms Hamnar är Sveriges största passagerarhamn och Sveriges tredje största godshamn.

Flest färjepassagerare i Sverige och nytt rekord för kryssningstrafiken Trots något lägre antal passagerare 2013 valde drygt 11 miljoner passagerare att resa med färjor till och från Stockholms Hamnar. Det gör Stockholms Hamnar till den största passagerarhamnen i Sverige.
Stockholms Hamnar tog emot 278 kryssningsfartyg, med totalt 478 000 passagerare, vilket är nytt rekord. Stockholm är den största kryssningsdestinationen i Sverige och tar emot ungefär tre fjärdedelar av alla kryssningspassagerare som besöker Sverige.

− Passagerartrafiken är mycket viktig för Stockholms turistomsättning, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar. Färjepassagerarna spenderar totalt fem miljarder kronor i Stockholm under ett år, vilket är 20 procent av stockholmsturisternas totala konsumtion.

Tredje största godshamn i Sverige* och fjärde största containerhamn Under 2013 transporterades 6,2 miljoner ton gods med färjorna. Det är en procent lägre än 2012. Antalet containrar ökade med 37 procent och fler containrar än någonsin hanterades i Stockholm. Stockholm avancerade från åttonde till fjärde plats bland Sveriges containerhamnar.

− Med tanke på den turbulenta världsekonomin under 2013 är vi mycket nöjda med att i stort kunna behålla de godsvolymer som går genom våra hamnar. Stockholms Hamnar har klättrat från femte till tredje plats bland Sveriges hamnar, mätt i ton, säger Henrik Widerståhl.

*= Statistik från Sveriges Hamnar, beräkning efter tre kvartal 2013.

För många båtägare är det tillbehören som håller humöret uppe, när snön ligger vit och man väntar på att säsongen ska starta. Då, som ett vårtecken, kommer tillbehörskatalogerna. Då rustar båtbutikerna inför nästa säsong. Nyheterna presenteras. Fantasi och drömmar triggas. Ekolod och plotters med finurliga pekskärmar, en ny typ av radar, fjärrkontroller till både bogpropeller och ankarspel, fräcka kläder för alla väder, en fräschare toa, ett litet vindkraftverk. Båtägarna går i spinn. Allt för sjön som öppnar den 1 mars på Stockholmsmässan är Nordens största mässa för båtar och båttillbehör.

På Allt för sjön visas allt från de senaste prylarna för att navigera rätt, vårda båten rätt, rusta båten rätt till 2014 års kollektioner med sjökläder. En hel hall full med prylar som gör båtlivet säkrare, skönare och roligare.

Tillbehörshallen på Allt för sjön är som sockerbiten i en myrstack. Här finns flest utställare med 1000-tals prylar som underlättar och förgyller livet ombord. Flera av utställarna är också butiker som säljer alla slags båttillbehör till rabatterade priser. En riktig fyndhall.

– Ja, det ser ut att bli en rekordstor tillbehörsmässa i år. De stora butikskedjorna finns på plats liksom ett flertal nya utställare som är specialiserade på en viss grupp av tillbehör, till exempel däcksutrustning, kläder och inredning. Sen brukar det alltid dyka upp ett flertal smarta uppfinningar som man inte hade en aning om att man behövde, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön, med glimten i ögat.

I år visas bland annat en hel del nya hjälpmedel som gör det lättare att navigera säkert. Navi-Sailor 4000 ECS t ex är en ny radarserie, anpassad för mindre fartyg som med hög upplösning ger sjökortsdata med hög skärpa vilket i sin tur ger säkrare navigering. Radarn kan användas på en arbetsstation eller som del av ett nätverk.

Humminbird är en ny serie ekolod. Sju olika modeller visas på mässan, alla utrustade med Sonar Imagingtekniken och en 5” display med skärmupplösningen 640×480 pixlar och HD-skärm. Samtliga modeller levereras kompletta med ekolodsgivare. XD-modellerna ”ser” ända ner till 914 meters djup.

På klädsidan kommer också mycket nytt. Nya sjöställ från de stora leverantörerna samt high-tech stövlar och skor. Bland annat visar Adidas en stövel, SB01, som är gjord i två delar. Närmast foten är en uttagbar snörad innerstövel med membran i Gore-Tex. Ytterstöveln är försedd med förstärkningar för tå och häl för att stå emot nötning och skydda mot skarpa kanter. Ett nytt däcksmönster på sulan ska ge ett säkrare grepp i alla riktningar.

På Allt för sjön visas inte bara saker till stora båtar. Baltic lanserar till exempel flytvästen Adventure som är avsedd för den som fiskar, paddlar eller ror och för den som behöver en väst med många fickor. Fram finns två dragkedjefickor samt flera fästpunkter för olika sorters verktyg. På ryggen finns två nätfickor och på axlarna har den reflexer.

Nuud är ett smart vattentätt fodral till Iphone. Eftersom displayens yta på en Iphone är vattentät, har den ytan lämnats utan skydd. Iphonen tätats runt om skärmen med hjälp av smarta packningar vilket gör att touch-funktionen fungerar lika bra som utan fodral. Nuud är vattentät till två meters djup i max 30 minuter och stötsäker vid två meters fall på alla sorters underlag.

Asa är en ny serie med våtdräkter som borde attrahera både jolle- och brädseglarna. Dräkterna har en hel del nymodigheter som ska ge extra god rörlighet. Sömmarna är t ex placerade på ett nytt sätt och dragkedjorna har ersatts av kardborreslejfar. Finns, som helkroppsdräkt, top och byxa.

Benn´s mast & båttillbehör återanvänder gamla segel till att göra mobilfodral, necessärer, ljuslyktor och en rad andra produkter. Ingen produkt är den andra lik.
I tillbehörsavdelningen hittar besökaren även traditionella produkter som kylskåp, frysar, bottenfärger, marina tyger, serviser, fyrmodeller, konsthantverk, marina tavlor, med mera. Allt man kan tänka sig för att skapa en trivsam och skön sommarupplevelse ombord.

Info: www.alltforsjon.se

I ett unikt projekt ska beslutsfattare förses med kunskap om Östersjön genom att förena vetenskap och kommunikation. Övergödning, överfiske och miljögifter är viktiga frågor för Östersjöcentrums nya storsatsning Baltic Eye. Projektet presenteras idag den 12 februari då över 250 marint verksamma forskare vid Stockholms universitet bjudits in för presentation och samtal kring Östersjöcentrums uppdrag och verksamhet.

Målet med att förena vetenskap och kommunikation inom Baltic Eye är skapa en helhetssyn och bidra till att länken mellan forskning och beslutsfattare stärks. Tillsammans med tre kommunikationsexperter och i samverkan med ett brett internationellt nätverk av marina forskare ska teamet i Baltic Eye öka kunskapen om Östersjön och förstärka samhällets möjligheter att hantera Östersjöns miljöproblem.

– Vid Stockholms universitet har vi en enorm kompetens inom marin forskning. Genom etableringen av Östersjöcentrum 2013 som även har ett uttalat kommunikationsuppdrag kan vi nu på ett helt nytt sätt samverka för att öka kunskapen om Östersjön och förbättra samhällets åtgärder mot miljöproblemen. Storsatsningen Baltic Eye blir en hörnsten i detta arbete, säger Tina Elfwing som är föreståndare för Östersjöcentrum.

Just nu pågår rekryteringen av de sju forskare som ska leda analys- och syntesarbetet inom Baltic Eye.
För att leda kommunikationsarbetet har Östersjöcentrum rekryterat Helena Markstedt, tidigare generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Fakta om Östersjöcentrum
Stockholms universitets Östersjöcentrum inrättades 1 januari 2013, och är en sammanslagning av det internationella samarbetet Baltic Nest Institute, BNI, och före detta Stockholms universitets marina forskningscentrum med Askölaboratoriet. Dessutom ingår administrering av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management, BEAM. I februari 2013 ingick Östersjöcentrum ett strategiskt partnerskap med stiftelsen BalticSea2020 för att skapa Baltic Eye – åtgärdsinriktad analys, syntes och kommunikation.

http://www.su.se/ostersjocentrum/
http://www.su.se/ostersjocentrum/balticeye

Den här veckan till och med kommande helg pågår den stora båtmässan Vene 14 i Helsingfors. Bella Boats är en av mässans dominanter med inte mindre än sju helt nya båtmodeller.

För fyra år sedan fattade Bella-Veneet Oy ett viktigt beslut om en ny inriktning på produktutvecklingen. Till sin hjälp tog företaget den norska designern Espen Thorup.

Det har visat sig vara ett mycket klokt beslut. Tillsammans med Thorup har Bella och Flipper fått ordning på modellprogrammet, som nu består av en serie nya och välbyggda båtar i enhetlig design.

På Helsingfors Båtmässa 2014 visar företaget sammanlagt sju nya båtmodeller:
Bella 630 RC
Flipper 600 SC
Flipper 600 DC
Flipper 600 ST
Flipper 640 SC
Aquador 30 DC
Aquador 30 ST
(SC=Sport Console, DC=Day Cruiser, ST= Sport Top)

I Bella-montern presenterar företaget tio olika båtmodeller av vilka åtta ingår i det förnyade modellprogrammet.

I Flipper-montern visar de tio båtar i den nya generationen. Av dessa har sex DC- och ST-modeller producerats i ett par år. Alla modellerna har segrat i tester och haft framgångar i den internationella konkurrensen. Bland nyheterna finns bl.a. modellerna Sport Console.

Aquador-montern innehåller sju båtar som också visar nya färger, former och lösningar – nya båtmodeller är Aquador 30 ST och Aquador 30 DC.

Info: www.bellaboats.com

Från en av världens största tillverkare av elmotorer kommer Flover elektriska utombordsmotorer. CSM Tech har under 20 års tid producerat elmotorer för den koreanska bilindustrin (Hyundai och Kia) och tillverkat miljontals enheter varje år. Nu satsar man stort på att bygga förstklassiga eldrivna utombordsmotorer.

Med en kraftfull elmotor glider båten ljudlöst fram och kan njuta av naturen utan oväsen och avgaser. En elmotor kräver ingen dyr service, olja eller bensin. Den drivs med el, är i princip ljudlös, miljövänlig och underhållsfri.

För den lilla jollen, ekan eller fiskebåten. Tack vare starka lättviktsmaterial såsom aluminium och kompositplast är vikten endast 7 kg, vilket gör den lätt att transportera. Rorkulten är teleskopiskt justerbar för bästa ergonomi, riggvinkeln går att justera i tio lägen för optimal effektivitet. Rigghöjden är också justerbar. LED-batteriindikator visar batteriets laddstatus.

Info: www.drev.se

Garmin presenterar nu GPSMAP 64-serien – handburna outdoor-enheter med högkänslig mottagare för både GPS- och GLONASS-systemet, tydlig display, dubbelt batterisystem och trådlös uppkoppling via smartphone för både LiveTrack och Smart avisering.

– Vi har utgått från vår populära GPSMAP 62-serie och lagt till nya funktioner för att göra en riktigt bra enhet ännu bättre, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor

– GPSMAP 64 är perfekt för krävande outdoor-entusiaster, oavsett om det är deras första handburna GPS eller om Garmin redan är en viktig del av deras utrustning. GPSMAP 64 kombinerar välbeprövad Garmin-teknik med nya uppkopplade funktioner som kunderna efterfrågar.

GPSMAP 64-serien består av tre robusta och vattentäta modeller(IPX7).

GPSMAP 64 har en 2,6-tums skärm som syns tydligt i solljus och ett enkelt användargränssnitt som styrs via knappar. Den har ett inbyggt minne på 4 GB och plats för micro SD-kort där du kan lagra flera olika typer av detaljerade kartor från Garmin.

GPSMAP 64s har barometrisk höjdmätare och 3-axlad elektronisk kompass. Dessutom har den trådlös uppkoppling för dataöverföring mellan andra kompatibla Garminenheter eller en smartphone med Garmins appar. Tillsammans med iPhone 4S eller senare, kan GPSMAP 64s ta emot Smart avisering via Bluetooth som e-post, textmeddelanden mm. och du kan läsa det direkt i enhetens display. Du får också med ett års abonnemang med BirdsEye satellitbilder.

Utöver alla dessa funktioner har GPSMAP 64st en topografisk karta över Europa (1:100 000). I den kan du söka efter intressanta platser och få information om vägnät och terräng.

Samtliga enheter i GPSMAP 64-serien har dubbla batterisystem, där antingen vanliga AA-batterier eller ett uppladdningsbart NiMH-batteri kan användas (säljs separat). Alla enheter har också ett inbyggt minne (4 GB för 64/64s och 8GB för 64st), samt en micro SD-kortplats för lagring av ytterligare data och kartor.

GPSMAP 64s och 64st är kompatibla med apparna Basecamp™ för dataöverföring, och Garmin Connect™, för LiveTrack. Med LiveTrack kan du koppla ihop din enhet med din smartphone, och bjuda in vänner och familj att följa din aktivitet i realtid. Det är både roligt och ger dig trygghet när du är ute ensam. Via ANT+™, kan GPSMAP 64s och 64st visa info från sensorer som pulsmätare, kadenssensor eller tempe™, som är en trådlös temperatursensor. Dessutom fungerar enheterna som en fjärrkontroll för actionkamerorna VIRB™ och VIRB Elite. Planera gärna dina äventyr och förbered med waypoints och rutter innan du sticker ut med hjälp av Garmins kostnadsfria mjukvara Basecamp™ och GPSMAP 64 blir den perfekta följeslagaren på ditt äventyr.

GPSMAP 64-serien gör papperslös geocaching enklare än någonsin. Varje enhet levereras med 250 000 geocacher från Geocaching.com. Enheten lagrar och visar viktig information för att du skall hitta de skickligt gömda skatterna inkl. koordinater, terrängtyp, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, så att du inte behöver skriva in koordinaterna manuellt eller skriva ut geocache-info på papper. Om du vill ladda ner fler geocacher, kan du registrera dig för gratis medlemskap via Geocaching.com. Förutom de förinladdade geocacherna har GPSMAP 64 plats för miljoner fler.

GPSMAP 64-serien beräknas vara tillgänglig i februari 2014 till ett rekommenderat cirkapris på 2 899:- för GPSMAP 64, 3 799:- för GPSMAP 64s och 4 499:- för GPSMAP 64st.

Info: www.garmin.se

Rapsody R80 är ett nytt koncept för en 80 fots superyacht med ett skrov helt byggt i aluminium. Trots de retroliknande linjerna blir detta en snabb yacht, som följer samma formspråk som övriga Rapsodymodeller.

Skrov och överbyggnad blir standardiserade för att få en rationell produktion. Men interiören kan anpassas helt efter köparens önskemål.

Den nya Rapsody R80 byggs helt i Nederländerna för att garantera högsta möjliga kvalitet.

”R80 är den största yachten i vår serie med namnet Rapsody. Utvecklingen av denna 80-fotare är baserad på Rapsodys vision; att bygga den ultimata yachten. Genom att sammanföra de bästa egenskaperna från äldre och nyare yachter, lägga till några egna idéer och skapa en typisk look.”

Rapsody Yachts är baserat i Heeg i Nederländerna. Företaget har hittat en nisch där de sammanför klassisk design med linjer från skandinaviska båtar. 1999 började varvet även bygga snabba motoryachter med klassiska linjer. Idag seglar över 300 Rapsodybåtar i Västeuropa och Medelhavet.

Tekniska fakta
Längd: 24,38 m
Design: A.R. Design
Info: www.rapsody.nl/en/r80

Swan etablerar ett samarbete mellan Gamla Stans Yacht Sällskap, Kungliga Svenska Segel Sällskapet och Marstrand Big Boat Race för att skapa en social och rolig kappseglingsplattform för de Nordiska Swanägarna.

– Vi vill hitta tillbaka till Swans ursprung och skapa positiva och intressanta kappseglingar, säger Klabbe Nylöf, ansvarig för Nautor’s Swan Sverige. Vårt samarbete med KSSS, GSYS och Marstrand Big Boat Race ger våra Swanägare på både västkusten och ostkusten en möjlighet att ta del i tre unika seglingsevent.

Första vinnaren i Whitbread Round The World Race någonsin var Sayula II, en Swan 65:a år 1973-1974. Hög kvalité och prestanda är faktorer som Swan har prioriterat högt sedan starten. Seglingsglädje och komfort är Swans kännetecken.

– Marstrand Big Boat Race är ett arrangemang av seglare, för seglare. Det känns jättekul att få bjuda in Swan-seglarna till en alldeles egen bana med start och mål i klassiska Marstrand. 2014 tror vi på över 90 båtar och en egen Swan-klass sätter så klart guldkant på ett redan klassiskt arrangemang, säger Peter Gustafsson projektledare för GVA Marstrand Big Boat Race

– GSYS Big Boat Race är en storbåtsregatta mitt inne i Stockholm i år firar vi 5 års jubileum och att inleda ett samarbete med Nautor’s Swan Sverige känns mycket inspirerande. Detta skapar förväntningar på att 2014 kommer att bli ett rekord år på många nivåer, säger Patrik Salén projektledare för GSYS Big Boat Race powered by BENN’S.

– KSSS ser mycket positivt på att ÅF Offshore Race blir en del av Swan Sweden Classic Regatta. KSSS har under åren välkomnat många Swan besättningar till ÅF Offshore Race (FD Gotland Runt) och ser fram emot att förstärka samhörigheten ytterligare, säger Johan Hedberg klubbdirektör för KSSS.

Info: www.nautorswansverige.se

Abu Dhabi Racing från Förenade Arabemiraten utökar sin besättning i Volvo Ocean Race med ytterligare fyra seglare. Det är Justin Slattery, Irland, Phil Harmer, Australien, Simon Fisher, Storbritannien, och Nya Zeelands Andrew McLean som kompletterar truppen inför Volvo Ocean Race 2014–15.

De får segla tillsammans med Ian Walker, som är skeppare för Abu Dhabis team. Totalt har de fyra seglarna tolv genomförda Volvo Ocean Races bakom sig, en erfarenhet som kommer väl till pass inför den väntande seglingen jorden runt.

– Jag är säker på att vi har rätt människor ombord i teamet nu. Det är en stabil blandning av seglare utan några stora egon. Det här är en internationell uppställning, men de har alla det gemensamt att de är fokuserade på att vinna, säger teamets performance manager, Neal McDonald.

För Slattery blir det här hans tredje varv runt jorden tillsammans med Ian Walker och hans andra Volvo Ocean Race ombord Abu Dhabi. Navigatören Fisher seglar för Abu Dhabi för andra gången efter att ha varit rorsman och segeltrimmare förra racet. McLean och Harmer har seglat med Ian Walker för två omgångar sedan.

Den slutliga besättningslistan om nio personer presenteras under de närmaste veckorna.

Den fina sommaren ifjol och en starkare konjunktur gör att båtbranschen ser ljust på framtiden igen. Det blev facit när den 55:e Båtmässan i Göteborg stängdes på söndagen.

– Trenden i år är tydlig, det finns en helt annan framtidstro och optimism i branschen. Nu vill och kan folk satsa mer på båt- och vattenliv igen, säger en nöjd mässansvarig Bengt Wallin.

Inför årets mässa fanns en ovisshet efter ett antal motiga år för branschen. Men farhågorna kom på skam när man summerar årets Båtmässa. Flertalet utställare, såväl säljare av småbåtar, större båtar och tillbehör, berättar om en bra direktförsäljning på mässgolvet.

En av dem är Tobias Rosén från West Gear som säljer Alumacraft, amerikanska aluminiumbåtar med inriktning mot sportfiske.

– Det är första gången vi är med på Båtmässan och det har vi verkligen inte ångrat. Vi hoppades på att kanske sälja en båt – resultatet blev tio sålda båtar. Vi är så klart jättenöjda!

Lika nöjd är Rolf Hansson från GBM Havstenssund, som säljer motorbåtar i Havstenssund.

– Vi märker ett betydligt större och seriösare intresse i år. Våra listor med tänkbara köpare som vi ska kontakta efter mässan är dubbelt så långa i år jämfört med i fjol. Vi måste till och med sjösätta redan nästa vecka för att det är så många som vill provköra våra båtar.

I tillbehörshallen fanns som vanligt många spännande artiklar och varor att välja bland. Janne Utbult på Viking Yatching beskriver årets Båtmässa som den bästa på fem år.

– Det verkar finnas en framtidstro hos kunderna igen – de vågar köpa kapitalvaror som kylaggregat, bogpropellrar och sjökläder.

Utställarna på Båtmässan är eniga. Det är lättare att göra affärer i år än tidigare. En förklaring är vädret.

– Ja, att vi hade en fin sommar 2013 var det bästa som kunde hända. Jag har jobbat i branschen i 30 år och härligt väder är det absolut viktigaste för att få fart på affärerna och intresset. Folk fick underbara båtupplevelser i somras och ser fram mot nästa säsong, säger Örjan Berg från Beneteau Sverige som sålt två båtar på Båtmässan.

– Vi är väldigt nöjda med vårt deltagande. Att sälja dyrare båtar är en lång process där mycket ska stämma, bland annat behöver man bli av med sin gamla båt för att kunna köpa en ny. Och även på marknaden för begagnade båtar märks en tydlig ljusning.

Optimism märks också när det gäller antal besökare på Båtmässan. Efter två år med vikande besökarantal har trenden vänt i år. Totalt hade Båtmässan 61 523 besökare, en ökning med 808 besökare jämfört med 2013.

Gillholms Marina AB och Storebro Boats AB inleder ett samarbete. I och med förvärvet av Nord West kommer Storebro att ta över produktionen och Gillholms Marina kommer att inneha de exklusiva rättigheterna till den fortsätta försäljningen av Nord West.

Den 12 januari förvärvade Storebro Boats AB varumärket Nord West. Storebro Boats AB har under cirka 70 år vårdat och utvecklat den skandinaviska båtbyggartraditionen och förvaltar detta arv med stolthet och värme. Likt Nord West löper det genuina hantverket som en röd tråd genom alla modell generationer.

– Vi på Gillholms Marina är otroligt glada att kunna föra arvet vidare till en producent med både kapacitet och kunskap att vidareutveckla konceptet och föra Nord West arvet vidare, säger Runo Gillholm.

Produktionen av Nord West kommer flyttas från Orust till de småländska skogarna och arbetet i plastfabriken i Lysekil är i full gång. Storebro Boats AB kommer att producera hela Nord Wests modellserie likt tidigare producenter och Gillholms Marina AB kommer tillhandahålla reservdelar tills vidare.

Mellan 1 och 9 mars finns Gillholms Marina AB på plats på Stockholmsmässan tillsammans med Storebro Boats AB.

Info: www.gillholmsmarina.se