Nyheter

Nimbus Stockholm utökar sitt båtsortiment med den nya finska båtserien Axopar. Premiären sker på Allt för sjön i Stockholm, som hålls 1–9 mars.

Den finska duon Sakari Mattila och Jan-Erik Viitala producerar framtiden, med dagens trender om livet på sjön. Båtbranschen står inför en fundamental förändring, vilket duon tagit fasta på. De har därför tagit fram en ny serie båtar i ett intressant prissegment.
Modellerna har ett DNA från duons tidigare modeller såsom Paragon och XO, och namnet kan även härledas från dessa.

Med ett plattformstänk som bygger på fyra olika modeller på samma skrov lanseras 2014, med premiär på Stockholmsmässan, Allt för Sjön 1–9 mars:
Axopar 28 Open, 28 T-TOP, 28 Cabin samt 28 AC (aft-cabin). Motorerna kommer i grundbestyckningen med motorer från Mercury.

För den svenska marknaden kommer Nimax Marina AB agera som importör. Fredrik Bergström, vd i Nimax sedan 22 år, har haft flera samarbeten genom åren med Axopars grundare.

Nimax Marina AB är Nimbus Boats Sweden representant för Stockholmsmarknaden, och är tillika ett helägt dotterbolag.

– Med de tidigare samarbetena som grund har vi gemensamt kommit fram till att vi på Nimax har det optimala konceptet och att det blir ett lämpligt komplement till vårt befintliga produktutbud, med Axopar, för den svenska marknaden. Båtbranschen står inför nya utmaningar och med Axopar i huset stärker det vår verksamhet och rollen som försäljningsbolag ytterligare på marknaden, säger Fredrik Bergström.

– Från Nimbus Boats Sweden sida är detta en bra möjlighet för vår lokala aktör i Stockholm att agera mot ett större kundunderlag och agera som spjutspets med en bredare produktportfölj. Vi tror att vår aktörs framgångar kommer att skapa mervärden även för oss i den marknaden vi har framför oss, säger Jan-Erik Lindström, vd Nimbus Boats Sweden AB.

– Den svenska marknaden är oerhört viktig för oss, och vårt nya koncept tillgodoser en bred kundgrupp. Våra tidigare erfarenheter av Fredrik Bergströms och hans förmåga att implementera koncept på ett strategiskt vis har till slut gjort valet av samarbetspartner enkelt för oss inför lanseringen av Axopar, säger Jan-Erik Viitala, Axopar Boats i Finland.

Info: www.nimbus.se

Efter de senaste årens explosionsartade utveckling av motorbåtar aluminium introduceras nu ännu ett nytt märka. Den här gången är det helsvenska Viggo från Öregrunds Marinservice som gör entré. Av de första bilderna att döma är det en riktig tuffing.

VIGGO BOATS från Öregrundsvarvet står för kämpe, styrka, kraft, modern design och social kompetens. Företaget lanserar nu den första modellen i ett större kommande modellprogram.

VIGGO X8 är framtagen utifrån många års erfarenhet, kundens krav på en modern båt anpassad för dagens stora motorer med trygghet i hela fartområdet i alla typer av väder och vind. Med en helt ny design, nytt skrovkoncept, en välplanerad förarmiljö och flera nya tekniska lösningar.

Sjöegenskaper, komfort, prestanda är självklara egenskaper i VIGGO X8:s design, konstruktion och val av utrustning. Men i VIGGO har vi också lagt stor vikt vid ordet säkerhet. De flesta skrov i dag är tillverkade i en tid när farterna var lägre och hästkrafterna färre. För att klara dagens stora motorer och höga farter är skrov med en balanserad tyngdpunkt avgörande. Det är något som VIGGO BOATS tagit fasta på i sin design, konstruktion och produktion.

VIGGO X8 blir därför den optimala båten utifrån nämnda kriterier och levererar vad som skall krävas av en ny modern båt som passar för alla typer av framfart i skärgården – Nöje, fart, vattensport, transport, skönt mys och tuffa förhållanden. Så bekanta Er med Viggo X8 och ”känn skillnaden”.

VIGGO produceras i Sverige av Öregrund Marine Service AB, ett systerbolag till Öregrundsvarvet AB.

Skrovet har ett stort längd/bredd förhållande, för att ge riktigt bra sjöegenskaper med en inte alltför bred åkyta vid körning i vågor. 24 graders bottenvinkel i aktern, för att ge båten mjuk gång i vågor och stabilitet vid höga farter.

Båten har trimplan som standard, för att man ska kunna köra aktivt i humpfartsområdet (8–20knop), samt kompensera för sidvind, förskjuten last men även för användande vid aktiv körning i motsjö, som option kan man även få trimplansmanöver på spakar vid ratten (gäller dock inte om man redan har valt att ha fotgas). Trimplanens position indikeras tydligt på instrumentpanelen.

Aluminiumskrovet och den bärande strukturen innanför, är av högsta klass, med avseende på materialval och detaljutförande, detta för att få ett skrov som håller för hård körning, samt en optimerad och låg tyngdpunkt (låg tyngdpunkt gör båten säkrare och enklare att hantera) med minimal vikt. Aluminium kvalitén som vi använder har en mycket hög hållfasthet, EN AW-5083-H116, den har högre hållfasthet än t.ex. 5083-H111 som kanske är den vanligaste legeringen vid båtbygge.

Tekniska fakta
Längd l.ö.a: 8,20 m
Bredd b.max 2,30 m
Vikt: fr 1600 kg
Motorstyrka : 250–350 hk
Max fartområde: 45–55+ knop
Djupgående : ca 1,0 m
Bränsletank : 250 liter
Bottenvinkel : 24 grader
Antal personer : 7
Kategori : C

Info: www.oregrundmarine.se

Hydromax 150 är en miljövänlig batteriladdare för laddning av 12V batterier i till exempel husbilar, stugor och båtar. Med hjälp av en nyskapande bränslecellsteknik producerar Hydromax 150 ström utan störande ljud och farliga restprodukter.

I dag ses navigatorer, värmare och datorer som vanliga produkter på en semester i torpet, på båten och i husvagnen.

Allt detta ställer helt nya krav på strömförsörjning och KGK kan nu presentera den absolut smidigaste lösningen.
Hydromax 150 är en helautomatisk laddare för 12V bly-syra, AGM och GEL-batterier. Med hjälp av en innovativ bränslecellsteknik skapar Hydromax 150 ström med endast fruktsyra, saltlösning och vatten som bränsle. Resultatet är en ljudlös laddning, som inte genererar några miljöfarliga restprodukter.

Processen är absolut säker och skapar utöver den ofarliga restprodukten endast en liten mängd vattenånga och värme. Skulle arbetstemperaturen överstiga 40° slutar Hydromax producera ström, men den startar automatiskt igen när temperaturen sjunker.

KGK visar upp Hydromax 150 på Allt för sjön som pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö 1–9 mars 2014.

För drygt tio år sedan introducerade företaget AnkrA produkter den elektriska ankarfällaren Butler på marknaden. Ankarfällaren gör det möjligt att fälla ankaret genom att trycka på en strömbrytare, placerad på valfri plats i båten.

Fram tills nu har ankarfällaren funnits i ett flertal olika modeller, framförallt anpassade till olika storlekar på ankare. Nu har man dock ersatt de tidigare modellerna med en nydesignad ankarfällare som är justerbar i längd.

Denna modell levereras dessutom med flexibla och utbytbara fästen, allt för att möjliggöra en bra montering ”oavsett” båtmodell.

AnkrA produkter har nu även en ankarrulle/ankarhållare i sitt sortiment som även den är justerbar i längd.

Info: www.ankraprodukter.se

Norska Saga Boats har tagit fram en nya modell, kallad Saga 320 HT. Den får sin världspremiär på båtmässan i Oslo, som hålls 12–16 mars.

Den här båtmodellen bygger på en öppen planlösning med hardtop, som har stora skjutluckor och öppningsbara sidofönster. Detta ger mycket naturligt ljus och luft in i kupén, något som dagens båtköpare absolut vill ha.

Den nya modellen har samma kabindesign som i storasyster Saga 365. En av finesserna är en enkelt användbar kapellösning akterut.

Saga 32oHT är en långfärds- och semesterbåt som klarar av turer även på för- och eftersäsongen. Under däck finns två dubbelkabiner och badrum med avskild dusch.
Motorinstallationer är traditionell med en dieselmotor med rak axel, roder och propeller. Detta ger låga driftskostnader och en lätthanterad båt, särskilt i kombination med en bogpropeller för manövrering i hamnar m m.

Båten får sin världspremiär på Sjøen for Alle på Fornebu vid Oslo 12–16 mars. Företaget ställer även ut Saga 325 och Saga 365 på mässan.

Tekniske data:
Längd: 9,78 meter
Bredd: 3,25 meter
Motor: Volvo Penta eller Yanmar 220–300 hk
Pris med Volvo Penta D4-225: 1 634 000 NOK inklusive norsk moms.
Info: www.sagaboats.no

Gåshaga Marina, ny generalagent och svensk återförsäljare av det franska segelbåtsmärket Dufour och Norberg Yachting, specialister inom kommersiella seglingsprojekt och marina event, har i dagarna tecknat ett nytt avtal gällande samarbete för att vidareutveckla varumärket Dufour Yachts på den svenska marknaden samt för att vidareutveckla framtidens marknadsföring inom båtförsäljning.

Anders Almén, vd och ägare av Gåshaga Marina, har under de senaste åren sett hur Norberg Yachting aktivt arbetat med ”community marketing” tillsammans med ett antal bolag både inom och utanför båtbranschen och imponerats av resultatet.

– Pelle Norberg och jag inledde en diskussion i december 2013 och målet var då att hitta en form för fortsatt samarbete i stil med det som AB Beckerbåt på ett så föredömligt sätt startat. Vi skall nu fortsätta arbetet med att göra Dufour Yachts till Sveriges bästa och roligaste ”segelbåts-community”. Vi skall vidareutveckla samarbetet och satsa tillsammans under 2014 till att börja med, men målet är mer långsiktigt än så, säger Anders.

– För att sälja fler segelbåtar i framtiden och för att kunna entusiasmera både befintliga och presumtiva Dufourägare måste vi inse att det inte enbart går att stå till tjänst med att sälja båten. Vi måste bygga vidare vår närvaro på marknaden och bland annat vidareutveckla vårt engagemang både innan, under och efter det att våra kunder har köpt en Dufour. Vi måste också bli bättre på att positionera oss och bli duktigare på att kommunicera allt roligt man kan göra som segelbåtsägare. Att skapa livsstilsaktiviteter och att kunna kombinera olika trevliga aktiviteter inom båtlivet kommer framgent att bli allt viktigare för den som vill bli framgångsrikt inom marin-segmentet, säger Anders.

Pelle Norberg, vd och ägare av Norberg Yachting AB, med lång erfarenhet från näringsliv, kappsegling, Volvo Ocean Race och HiQ Sailing Team/Nokia Oops Cup (60-fotstrimaraner), kommer hjälpa Gåshaga Marina med att både skapa en stark ”community” bland befintliga Dufourägare samt vidareutveckla marknadsföring och försäljning.

– Seglings-/promotionprojektet Dufour Yachts Sailing Team blir den visuella och kommunikativa plattformen i projektet. Vi kommer att använda vår befintliga Dufour 45E Performance som seglings-/eventplattform. Norberg Yachting kommer självklart även fortsättningsvis att driva och utveckla sin verksamhet inom högkvalitativa seglings-/marina event i Sverige, avslutar Pelle.

Seglingsbild: Malcolm Hanes.

Båtsveriges mest spännande och intressanta uppdrag som verksamhetschef för Svenska Båtunionen är ledigt.

Som verksamhetschef för SBU med 900 båtklubbar i 26 medlemsförbund med 170 000 båtklubbsmedlemmar runt hela landet får du en central roll i båtlivet. Jobbet omfattar allt
från kontakter med myndigheter, förbund/klubbar och styrelser samt samarbete med andra båtorganisationer. Tjänsten innefattar även ansvar för SBU:s kansli.

Ladda hem annonsen

Anna-Karin S. Öjerskog är en av våra framgångsrika seglare. Hon har bland annat seglat match racing på elitnivå. Nu kan du följa Anna-Karins utmaningar på en egen blogg här på Båtlivs hemsida. Hon kommer bland annat att skriva om förberedelserna inför årets ÅFV Offshore Race tillsammans med äventyraren Renata Chlumska. De träffades för två år sedan på Båtmässan i Göteborg för första gången. Anna-Karin var moderator i samband med att Renata skulle föreläsa om sitt äventyr att paddla (och cykla) runt USA på drygt 400 dagar. Anna-Karin hade avslutat sin seglingskarriär ett par år tidigare (VM-guld och VM-silver som främsta meriter) och kände att hon behövde en ny, fysisk och mental utmaning i sitt liv.

– Paddling lockade mig och jag tog mod till mig att där och då fråga Renata om hon kunde tänka sig att coacha mig att genomföra världens längsta paddlingstävling, Dalslands Kanotmaraton+ 55 km. Min enda erfarenhet av paddling var skolavslutningen i 9:an med plåtkanadensare där fokus låg på killarna snarare än paddlingen.. Renata svarade omgående: “Det gör jag gärna men då måste du lära mig att segla”, vilket hon aldrig gjort. sagt och gjort, vi tog i hand på det och på den vägen är det. Med Renatas hjälp lyckades jag genomföra DKM+ på 7 timmar och 30 minuter. Paddlingen har sedan dess blivit en del av mitt liv som en del av att få fantastiska naturupplevelser och träning, säger Anna-Karin S. Öjerskog.

– I och med Båtmässan 2014 gick startskottet för Renatas seglingssatsning. Det blir en grundlig sådan som börjar med teoriutbildning på UK Syversen Segelmakeri i Mölndal, där hon får lära sig aerodynamik och krafter kring segel. Av MMA-coachen Joel Löwenberg får hon styrketräning anpassad för segling och när isen släppt tar jag med henne ut att segla i jolle för att hon ska få in känslan. Senare i vår ska vi segla stor båt och den stora finalen blir att vi två ska delta på Sveriges största havskappsegling, ÅF Offshore Race (fd Gotland Runt) i slutet av juni. Vi är ute flera dygn och deltar på en av de vassaste tävlingsbåtarna i startfältet. Det finns också planer på att eventuellt delta i en internationell kappsegling i höst.
Anna-Karin och Renata fortsätter att hjälpa varandra med att lyckas genomföra saker de föresätter sig.

– Renata ska coacha mig att genomföra Halvvättern i sommar (som en del av min resa mot att genomföra hela En Svensk Klassiker 2015) och jag ger henne teknikträning i längdskidåkning inför Vasaloppsveckan (jag kör mitt 6:e Vasaloppet). Jag tycker att vi alla ska våga öppna upp och ta hjälp av varandra för att lyckas med de mål vi sätter upp. Vi ska inte jämföra oss med varandra utan utgå från oss själva, det som driver oss och det vi vill uppnå med vår korta stund på jorden. Personligen drivs jag av utveckling och att ha roligt, säger Anna-Karin.

Foto: Mattias Johnelius.

Följ bloggen här.

Den nya förvaringslådan SmartStore Dry från Orthex håller så tätt att du kan sätta duschen rakt på utan att det som finns inuti blir fuktigt. Att den även är godkänd för matförvaring öppnar massor av möjligheter till smart och säker förvaring.

Varken vatten, fukt, insekter eller dålig lukt har en chans att nå in till det du förvarar i förvaringslådan SmartStore Dry. Den nya stapelbara lådan finns i tre olika storlekar och locket som går ner över kanterna stängs med ett ”klick”. Efter det är lådan helt tät. Vad som finns förvarat inuti ser du genom de transparenta grå väggarna på lådan.

Svensktillverkade SmartStore Dry är utvecklad för att klara temperaturer från −40° till +70°. Att låta saker som du är riktigt rädd om stå i förrådet året runt är därför inga som helst problem. Inte heller riskerar du att värdefulla gamla fotoalbum eller ömtåliga textilier blir skadade av fukt eller skadeinsekter när du förvarar dem på vinden.

Lådorna är även tillverkad av material som är godkänt för matförvaring, vilket gör den perfekt att ha i båten eller husvagnen där matvaror annars gärna blir fuktiga och ofräscha.

Inom elbranschen finns en klassificering som anger hur skyddade produkterna är mot damm och vatten. Samma test har gjorts på SmartStore Dry som har fått klassificeringen IP44. Det innebär att den klarar strilande vatten ur alla vinklar. En säkrare förvaring för känsliga prylar är därför svår att hitta. En liten notering kan dock vara på sin plats. Eftersom lådan är så otroligt tättslutande kan det börja växa mögel om man lägger i något som fortfarande har fukt kvar. Misstänker du att det du placerar i lådan är det minsta lilla fuktigt så lägg i en påse med kiselgel som absorberar den kvarvarande fukten, så är det problemet ur världen. SmartStore Dry har 10 års garanti.

Prisexempel: SmartStore Dry 15, 40x30x19 cm, cirkapris 100 kr. SmartStore Dry 31, 50x40x26 cm, cirkapris 190 kr. SmartStore Dry 45, 60x40x34 cm, cirkapris 260 kr.

Plast har blivit en naturlig del av vår vardag – men med onaturlig plats i naturen. Vad händer när plasten blir skräp, hamnar i havet och sköljs upp på stränder? Den internationella utställningen OUT TO SEA? The Plastic Garbage Project gör sitt andra och sista stopp i Sverige på Sjöfartsmuseet Akvariet. Utställningen utforskar plastens för- och nackdelar och dess roll för människa och natur.

Varje år hamnar mer än 6,4 miljoner ton sopor i haven. Bara längs Bohuskusten sköljs det upp en kubikmeter skräp per timme – dygnet runt, året runt. Soporna ser inte bara otrevliga ut. De dödar och skadar tusentals sjöfåglar, fiskar och däggdjur varje år som trasslar in sig i eller äter plastskräp. Plastskräpet kan förflytta sig långa sträckor via vindar och havsströmmar och den marina nedskräpningen är därför både ett lokalt och globalt problem.

– Plast är ett fantastiskt material och har under det senaste århundradet erövrat världen för sina många egenskaper. Men plastskräpet har blivit en tickande miljöbomb. Vi vill med utställningen uppmärksamma problemet, öka kunskapen och medvetenhet samt inspirera till förändring och nytänk, säger Emma Having, utställningschef.

Plastsopor på tallriken
Havet håller på att förvandlas till en enorm plastsoppa. Idag finns det inte en enda kvadratkilometer havsvatten som är fri från plastdelar. Den traditionella plasten är inte biologiskt nedbrytbar. Istället sönderdelas plasten i allt mindre bitar och hamnar så småningom i näringskedjan. Plastsoporna landar till slut på tallriken vilket får allvarliga konsekvenser för vår hälsa.

En angelägen vandringsutställning
OUT TO SEA? The Plastic Garbage Project är en internationell vandringsutställning som har producerats av Museum für Gestaltung Zürich. Den visas nu tillsammans med lokalt producerade delar på Sjöfartsmuseet Akvariet 22 februari–18 maj. Utställningens installationer, föremål och filmer berättar om bakgrunden till problemet. Här diskuteras också hur det ser ut idag och vad vi kan göra för att hitta alternativa lösningar.

– Målet är att skapa förändring och minska mängden marint skräp och utställningen visas i samarbete med projektet Ren Kust Bohuslän. Det är dags att ta ansvar för produktion, konsumtion, design och återvinning, säger Emma Having.

Ren Kust Bohuslän finansieras av Västra Götalandsregionen och Havs- och vattenmyndigheten. Håll Sverige Rent, KIMO Sverige, Miljöförvaltningen Göteborg stad och Bohusläns vattenråd är också med och stöder projektet. Utställningen är producerad av Museum für Gestaltung med lokala tillägg av Sjöfartsmuseet Akvariet. Projektet möjliggörs genom generöst stöd från Drosos-stiftelsen.

Strider 18 är en ny italiensk och lyxig RIB för upp till 22 personer. Fartresurserna med dubbla dieselmotorer är över 50 knop.

Denna mega-RIB är byggd som en lättviktskonstruktion. All glasfiber i båten är tillverkad med vakuuminjicering, vilket ger en starkt och lätt konstruktion. Tuberna är proportionellt sett större än i traditionella RIB-båtar för att öka säkerheten och de goda sjöegenskaperna som en RIB oftast har.
Idén med den här påkostade båten är att utveckla en säker och charmig (!) båt med extrema egenskaper. Den ska också klara att köra längre sträckor vid snabba färder längs kusten. Konceptet låter inte helt skandinaviskt, men kanske är något för till exempel Italien.

Förarplatsen är designad för att ge högsta möjliga komfort till skepparen och även skydda mot överslående sjö. Runt förarplatsens hardtop finns två skjutdörrar ut till däck.
Strider 18 är byggd med sittplatser för att kunna ta ombord 22 personer. Utrymmena är rejäla, bland annat finns här ett soldäck på cirka 10 m2.

Endast de bästa materialen har använts ombord. Detta gäller trä, läder och marmor (!) som används i den trendiga inredningen. Eftersom båten byggs helt efter kundernas önskemål kan båtens layout och fördelningen av utrymmen ombord utföras helt individuellt.

Under däck finns ägarkabin med sidofönster som ger utsikt över sjön. Här finns även en gästkabin med en dubbel- och en singelbädd samt pentry, stuvutrymmen med mera.
I aktern kan en tender med en 10 hk utombordsmotor förvaras i ett garage.

Framdriften sköts med två MAN dieselmotorer på 800 eller 1200 hk som är kopplade till Arneson ytskärande drev. Toppfarten anges till hela 52 knop.

Tekniska fakta
Längd: 17,11 m
Bredd: 5,16 m
Bränsletank: 2060 liter
Vattentank: 240 liter
CE-klass: B
Vikt: 19 ton (fullastad)
Personer: 22
Kabiner: 2
Bäddar: 4
Motorer: MAN 2 x 800 eller 1200 hk diesel
Propulsion: Arneson surface drives
Toppfart: 52 knop

Info: www.sacsmarine.it

Efter flera år utan att vara med på Allt för sjön i Stockholm kommer i år det polska storvarvet Galeon tillbaka. Varvet, som har sin bas vid Östersjökusten i norra Polen, visar Galeon 430 Skydeck och Galia 750 HT.

Galeon är en av Europas större båtbyggare. Företaget har cirka 600 anställda och en produktionsanläggning på 18 000 kvadratmeter.

De båtar som i år visas på Allt för sjön kallar Galeon själva för tredje generationen. Totalt har varvet 21 olika modeller från 29 fot till över 80 fot samt en serie om 20 mindre motorbåtar med namnet Galia, designade för utombordare.
Den största båten som visas är Galeon 430 Skydeck, som har en helt ny typ av design – skydeck – vilken kombinerar fördelarna från både flybridge och hardtop.

Båten har bland annat tre säten med framåtriktade sittplatser och två separata soldäck samtidigt som designern har lyckats ge båten smäckra linjer. Ovanför föraren finns en stor öppningsbar sollucka, som släpper in mycket ljus och luft i kupén.

Akterdäck kan anpassas för olika ändamål. Det kan antingen användas som soldäck eller som en dinette med ett uppfällbart bord. Denna smarta lösning är bara ett exempel på hur båten gjorts extra mångsidig. Vidare finns bland annat en stor hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform i aktern.

I salongen finns bland annat en stor dinette med pentry och en höj- och sänkbar förarplats. Under däck finns tre kabiner och två badrum, något som är näst intill nödvändigt för att kunna sälja båtar i den här storleken på den internationella marknaden. Babords kabin kan, om köparen vill, i stället användas som pentry.

Galeon 430 Skydeck erbjuds med flera olika framdrivningssystem; Volvo Penta IPS, axel, sterndrive, aquadrive och Axius system.

Tekniska data
Längd: 11,79 m
Bredd: 4,16 m
Djupgående: 0,80 m
Personer: 12
Bränsletank: 2×550 liter
Vattentank: 450 liter
Vikt: 12 ton
Min motorer: 2×220 hk
Max motorer: 2×435 hk
Kategori: B
Info: www.galeon.se

Den nybyggda vägfärjan Braheborg med ett stort antal passagerare ombord råkar ut för ett haveri och kolliderar kraftigt med piren i Gränna hamn. Efter kollisionen förlorar färjan manöverförmågan och driver ut från land. Ombord på fartyget finns det skadade och chockade människor. Det är scenariot för en omfattande sjöräddningsövning på Vättern onsdagen den 19 februari.

Larmet från den havererade färjan tas emot av Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Svävare och andra räddningsenheter från Sjöräddningssällskapet samt räddningstjänsterna i Jönköping, Gränna, Visingsö och Närke larmas till området för att undsätta passagerarna ombord på Braheborg. Nu väntar ett omfattande räddningsarbete för alla inblandade resurser.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda till havs samt på Vänern, Vättern och Mälaren.

Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med 2000 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter.
Övningen på Vättern sker i samverkan mellan Sjöfartsverket, Trafikverket, Sjöräddningssällskapet, Polisen i Jönköpings län, räddningstjänsten i Jönköping samt ambulanssjukvården i Jönköpings län och är ett led i förberedelserna inför att Braheborg ska börja trafikera färjeleden mellan Gränna och Visingsö.

Jimmy Cornell har seglat jorden runt tre gånger, hållit hundratals föredrag och skrivit flera välkända böcker. Bästsäljaren ”World Cruising Routes” har inspirerat tusentals seglare till att genomföra sin dröm om långfärdssegling. Den 15 mars kommer han till Yacht Center på Orust.

Jimmy Cornell har också skapat ”Atlantic Rally for Cruisers” (ARC). Den populära seglingen, som startar i november varje år, från Kanarieöarna till Västindien.

Hans senaste projekt är ”Blue Planet Odyssey” som startar i London till sommaren och som skall gå genom nordvästpassagen och vidare jorden runt. Denna segling, där redan ett 20-tal båtar och besättningar är anmälda, har fokus på hur miljöförändringen kommer att påverkar ögrupper och kuster runt världens alla hav.

Long distance cruising seminar 15 mars, 11.00 – 18.00
Varvsvägen 1, Henån
”Planning your dream voyage” and ”Practical aspects of long distance cruising”

Pris: 400 kr/person inklusive lättare lunch och e.m. fika.

Låt dig inspireras. Ta del av hans stora kunskaper och livslånga erfarenhet i ord och bild av seglingar jorden runt.
Seminariet, som kommer att hålls på engelska, avslutas med frågestund.
För dig som vill stanna kvar i Henån på kvällen kommer vi att ordna en enklare gemensam middag till självkostnadspris.
Anmälan och ytterligare frågor:
Lange Maritime: info@langemaritime.se
Orust Yacht Service, Bavia Yacht, Najad, XLNT

Den helt nya Princess S72 hade sin världspremiär på Miamis båtmässa för ett par veckor sedan. Här är de allra första bilderna på den här båten, som representerar starten för en helt ny modellserie från det stora engelska varvet.

Enligt Princess Yachts står den nya S-klassen för något helt nytt vad beträffar lyx och stil. S72 är den första modellen i en helt ny serie med Princess S CLASS Sportbridge yachter, som ska kombinera snygga linjer och goda prestanda med utrymmet och den praktiska nyttan med bland annat en övre förarplats och ett stort tendergarage.

På insidan har S72 exklusiva material, exklusiva möbler och mycket välgjorda detaljarbeten. Bland annat finns här textilklädda paneler i kombination med polerat stål.

Även designen av båtens sidorutor är iögonenfallande med sina stora glasytor och stora glassektioner som gör att hela båten kan öppnas upp. I aktern finns ett system med skjutdörrar som i öppet läge ger helt öppna siktytor akterut.
Produktionen är redan igång med skrov nummer två under byggnation. Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.

Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots
Info: www.princessyachts.com

Nu kan du använda ytan på din båts sprayhood eller Biminitopp. SunZip paneler erbjuder en snygg och enkel lösning med kardborrefäste på tygtak. Panelerna är testade i upp till 26 m/sek (50 knop) vind.

SunZip 50Wp paneler är endast 57x57cm, med en vikt på 1,3 kg. Den har en mycket god energiproduktion tack vare celler från SunPowerT.

Panelerna kan kan böjas upp till 30 grader och återtar därefter sin form. De är lätta att förvara i väska eller skåp.
SunZip 50W panel levereras med 80cm lågförlustkablar med vattentäta MC4 kontakter. Tygbaksida med kardborrband. I paketet följer även kardborrband att sy på ditt tygtak.

Info: www.teknikhamstern.se

Över 40 av de cirka 300 motorbåtar som visas på Stockholmsmässan 1–9 mars är nyheter. Zuperman, en superracerbåt som gör över 180 knop är en av dem och den svenska aluminiumbåten Viggo X8 är en av flera båtar som har världspremiär på mässan.

Skandinaviens största båtmässa, Allt för sjön, kommer att visa ovanligt många motorbåtsnyheter i år. Största dragplåstret, i alla fall för de fartintresserade, blir säkert monsterbåten Zuperman, en 50 fot lång superracer som drivs av två gasturbiner och ska toppa strax under 200 knop.

Men för dem som har större intresse av nya bruksbåtar, i mera normala storlekar och prestanda, finns det också ovanligt mycket nytt att titta på. Allt ifrån lyxiga fartyg i 50 fots-klassen, snabba ribbåtar i aluminium, daycruisers, arbets- och transportbåtar till nybyggda träbåtar visas.

– Kul, båtintresset ökar igen. Efter fem ganska magra år i branschen trodde vi inte på någon markant förändring i år. Men vi har faktiskt fått utöka mässytan jämfört med förra året för att få in alla båtar, vilket är jätteskoj. Dessutom har vi fler intressanta nyheter än under de senaste åren. Och de kommer förhoppningsvis att locka fler besökare än under de senaste åren, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland de drygt 40 nya motorbåtarna kan nämnas, Anytech 860 SPD, Bavaria Virtess 420, Nimbus Nova 21, Chris Craft Corsair 32, Sealine F380, Arronet 245 sxt, Jeanneau NC9, Bella 630 RC, Flipper 600 DC Aquador AQ 30 DC, Forbina 42 CC, RydsF468 och Nivado G650.

– En annan nyhet i år är att vi har delat in mässan efter sju olika teman för att besökarna enkelt ska kunna hitta sina favoritavdelningar. Motorbåtarna fyller större delen av den stora Alpha-hallen. Där finns också Grand Largeavdelningen som samlar de större motorbåtarna. I Grand Large finns även en bubbel- och rosébar där besökarna kan vila sina fötter och koppla av med något gott i glaset. I A-hallen ligger också den stora finska samlingsmontern som visar ett 30-tal båtar från finska tillverkare.

Motorbåtar finns det gott om även i Classic Boatavdelningen. Här ligger de uppradade, rariteterna från svunna tider som luktar tjära och fernissa. I år är temat Älskade snipa. Det är handbyggda mästerverk som vittnar om tider då båten var ett arbetsredskap för de som bodde i skärgården och att gott sjömanskap formades med händerna. En riktig nostalgikick för många och speciellt de som kanske var med då.

Info: www.alltforsjon.se

Humminbird är USA:s favorit när det gäller ekolod och kombimodeller för sportfiskarna. Nu tar de ett steg ytterligare i utvecklingen. I den nya serien ONIX har det laddat in all Humminbirds ekolodsteknik, samt lagt fokus och utvecklat navigeringen. Cross Touch, där du kan styra alla funktioner helt via knappsatsen eller via pekskärm, vilket i dagsläget är unikt. Aldrig tidigare har det varit så enkelt att kontrollerna kraften från en multifunktionsskärm.

ONIX är kompatibel med tre olika kartografier, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart. Med Navionics och C-MAP kommer du även att få funktionen Auto Routing eller Easy Routing, för att skapa automatiska rutter. Medan med Humminbird AutoChart kan du skapa dina egna sjökort.

ONIX har 8,4” och 10,4” skärm och finns i tre modeller av varje storlek. En ren kartplotter, en kombimodell och en SI modell. Det finns tre olika ekolodsmoduler som man kan komplettera med om man vill uppgradera sitt ekolod. ONIX serien har marknadens bästa skärm med en upplösning på 1024V*768H.

Funktioner:
• HD Side Imaging/ HD Down Imaging (ONIX 8 SI & ONIX 10 SI)
• DualBeam ekolod med SwitchFire
• Digital signal Processing (DSP)
• Inbyggd 10Hz GPS antenn
• Inbyggd Tri-Fuel Cartography, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart
• 2 st SD kortplatser
• Autorouting
Kompatibel med:
• Humminbird AutoChart
• C-MAP 4D
• Navionics Gold
• Navionics Platinum+
• Minnkota i-Pilot Link
• Låg, Medel och Hög-frekvens CHIRP, exklusivt med Humminbird
• 360 Imaging
• AIS
• Autopilot
• IP kameror
Info: www.comstedt.se

Sweboat fortsätter granska förutsättningarna för båtliv i Sverige. Nu kartlägger Sweboat, båtbranschens riksförbund, på nytt båtlivet i svenska kommuner. I år fokuserar undersökningen bland annat på hur väl förberedda kommunerna är inför kommande skärpta miljökrav gällande båtbottentvätt och latrintömning. I maj utses Årets Båtkommun 2014.

Undersökningen Årets Båtkommun tar fasta på faktorer som kötider till båtplats, service och kommunalt engagemang. Resultatet har genom åren visat på stora skillnader och att möjligheterna att bedriva båtliv varierar kraftigt från kommun till kommun. Årets Båtkommun undersöker också hur kommunerna anpassar sig till de nya miljökrav som ställs på hamnarna när det gäller möjligheter till båtbottentvätt och latrintömning.

Enligt en ny miljölag som träder i kraft 1 april 2015 måste båtar med toalett ha en latrintank som töms i hamn, vilket kräver att många båtar måste byggas om och att hamnarna måste installera latrintömningsstationer. Och redan under 2014 skärps kraven på anläggningar för båtbottentvätt.

– Det ställs allt högre miljökrav på båtfolket och det är i grunden något väldigt bra. Men ska man kunna leva upp till kraven är det nödvändigt att kommunerna tar sitt ansvar för att säkerställa att båtfolket har tillgång till latrintömningsstationer och båtbottentvättar. Det ska bli mycket intressant att se hur långt man kommit i det arbetet, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.

Hittills har Årets Båtkommun bland annat resulterat i att diskussionen om förutsättningar för båtliv har intensifierats runt om i landet. I många kommuner diskuteras mer än tidigare vikten av fler båtplatser för att råda bot på långa köer, vilka utgör ett direkt hinder för människor som längtar efter en fritid med egen båt.

– Med Årets Båtkommun vill vi lyfta fram kommuner som skapat speciellt goda förutsättningar för människor att bedriva båtliv. På så sätt hoppas vi kunna inspirera till fler goda initiativ. Och genom att peka på skillnader mellan kommunerna hoppas vi kunna påverka dem att göra det enklare för folk att ta del av båtlivet. Politiker och tjänstemän har ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, oavsett om fritidshamnarna drivs kommunalt, ideellt eller privat, säger Mats Eriksson.

När den senaste undersökningen genomfördes valde i princip samtliga svenska kustkommuner och kommuner runt de största sjöarna att svara på Sweboats enkät. I dagarna distribueras årets enkätundersökning till samtliga svenska kommuner samt till ett stort antal båtklubbar och aktörer inom det privata näringslivet. Årets Båtkommun genomförs i samarbete med undersökningsföretaget K2analys.

Under hösten genomfördes en sju veckor lång forskningsexpedition, som borrade upp mycket långa sedimentprover djupt ner från Östersjöns botten. Borrkärnorna öppnas just nu. Genom dem kartläggs Östersjöns klimat- och miljöhistoria 130.000 år tillbaka och klimatutvecklingen framåt i tiden. Expeditionen ledd av Thomas Andrén från Södertörns högskola visar sig vara mycket lyckad.

För tillfället arbetar 35 forskare från tolv länder i laboratorierna vid internationella Ocean Discovery Program (IODP) i Bremen i Tyskland. Under ledning av de två forskningscheferna Thomas Andrén från Södertörns högskola och Bo Barker Jørgensen från Aarhus universitet, öppnas borrkärnorna och de första analyserna görs av sedimentproven som totalt omfattar 1623 meter.

Det övergripande målet med projektet är att få en ny och betydligt mer exakt förståelse för Östersjöbassängens klimat- och miljöhistoria under den senaste istiden och den nuvarande varma perioden. Ett mål är även att förutse Östersjöregionens framtida respons på förändringar i klimatet i relation till mänsklig påverkan.

– Den kunskap vi får gör att vi kan förutse Östersjöns framtida miljöutveckling på ett mycket säkrare sätt, säger Thomas Andrén, docent i marin kvartärgeologi vid Södertörns högskola.

Under höstens forskningsexpedition borrades prover upp på sju platser i Östersjön från ett speciellt borrfartyg, Greatship Manisha. Havsdjupet på borrplatserna varierade mellan 23 och 437 meter. Flera av borrplatserna är belägna längs den svenska kusten; i Hanöbukten, utanför Landsort samt i Ångermanälven.

Thomas Andrén berättar att proverna är oerhört detaljerade. Från Landsort finns till exempel prover från för 13.000 år sedan och fram till nu. I dem kan man se varje enskilt år för sig och därmed läsa ut när förändringar skedde på ett år när. Han berättar även att forskarna redan ser att resultaten kommer att omkullkasta en del tidigare teorier, bland annat för inlandsisens utbredning och hur iskanten rört sig.

– Danmark kommer sannolikt att få fundera över delar av sin glacialhistoria. Isen har sannolikt inte haft så stor utbredning över Danmark som man tidigare trott. Dessutom har vi upptäckt att en ny issjö i Lilla Bält uppenbarligen väldigt hastigt tappades på sitt vatten för att sedan inte återfyllas förrän kanske tusentals år senare.

Forskningsexpeditionen är helt unik, borrningar i Östersjöns bottensediment har aldrig tidigare genomförts i vetenskapligt syfte.

– Den klimatinformationen vi får fram är helt unik. Vi kan se att vi kommer att få fram information 130.000 år tillbaka, även om den ännu så länge är fragmentarisk.

Analyserna kommer nu att fortsätta. Först i Bremen, sedan kommer varje forskare att ta med sig underlag eller prover till sina labb för att fortsätta analyserna runt om i världen. Om ett par år kan alla resultat som kommit fram summeras.

Men vi kommer sannolikt att få återkomma till Thomas Andrén och hans forskningsprojekt många gånger fram till dess – så snart nya upptäckter görs och slutsatser dras utifrån det omfattande underlaget de fått fram.

Thomas Andrén bloggar om forskningsprojektet: http://blogg.sh.se/geo