Nyheter

Först ut var USA. Nu följer resten av världen efter. Stand up paddling, SUP, är världens snabbast växande paddelsport. SUP är vad det låter som, att man stående paddlar en surf-bräda modell större med en enbladig paddel.

Det svenska företaget Point65 Sweden har tagit fram världens första delbara SUP-bräda, och efterfrågan är redan stor.

– SUP är galet kul, men brädorna är otympliga att transportera och förvara. Point65 Rum Runner är delbar och går enkelt och snabbt att stuva in i bilen eller förvara i lägenheten, säger Richard Öhman, grundare av Point65 Sweden.

Vattensporten SUP växte fram på Hawaii för surfare som ville ge sig ut när vågorna var för små för vanliga surfbrädor. Sporten har vuxit snabbt och många uppskattar att den är rolig, lätt att lära sig och snabbt ger ökad styrka, uthållighet och balans. I dagarna presenteras Point65 Rum Runner som är speciellt framtagen för att paddla i lugna vatten, är stadig och har ett så kallat deplacementskrov som passar bättre att paddla när det saknas vågor.

– Brädan är faktiskt stadigare än den ser ut. Med lite vind i ryggen kan man snabbt komma långa sträckor och det går också att använda brädan i många olika typer av vatten, säger Richard Öhman.

Point 65 Sweden är Skandinaviens ledande kajakvarumärke och ett av världens snabbast växande kajakföretag med försäljning i 41 länder. Företaget utvecklar och producerar kajaker och har också en kajakkedja med ett antal upplevelsecenter runt om i Sverige.

Gensvaret på nya Point65 Rum Runner har varit enormt, redan har flera av världens största sport- och outdoorhandlare lagt ordrar, och fler är på väg.

– Vi hade aldrig kunnat drömma om ett sådant här gensvar, framför allt från USA, Tyskland, Australien, Mellanöstern, Frankrike och Skandinavien. Förutom stora handlare som REI, Dick’s Sporting Goods och LL Bean har även till exempel handlare i Schweiz köpt för att paddla i alpsjöarna, säger Richard Öhman.

Point65 Rum Runner består av tre sektioner; för-, mitten- och akterdel där mittendelar finns i två storlekar (3,5 meter och 3, 8 meter).

Point65 Rum Runner finns att köpa hos handlare från våren 2014 och kostar cirka 10 000 kronor.

Info: www.point65.se

Ulf Suhr vann första pris och Martin Hummerhielm andra pris i den tävling om ökända grund som arrangerades av Sjöfartsverket i samarbete med Transportstyrelsen och Stockholmradio. Anders Grinneby (bilden) vann priset för bästa motivering.

Det vinnande bidraget handlar om ett grund som ligger i kanten av farleden mellan V:a Stendörren och Oxelösund, i Södermanlandsskärgård. Grundet är beläget vid ön Toftas SO spets. I sjökortet har undervattensstenen förts in och 3m djupkurvan har utökats.

Smaragdseglaren Anders Grinneby, medlem i Geddeholms båtklubb, vann priset för bästa motivering. Han hade konstaterat att en sten som funnits på sjökortet i många år inte fanns. Genom att ro upprepade gånger ro över stenen utan bottenkänning kunde han bevisa detta.
Anders motivering:

”Jag har vid flera tillfällen då det varit en del vågor undrat varför inte stenen (eller “land area” som det står i definitionen) syns i verkligheten åtminstone som ett grund i vattenlinjen. Jag testade därför med en roddbåt och det går utmärkt att ro rakt över stenen. Det är ju svårt att veta exakt position men jag har testat djupet med årorna 1,5-2 m utan att få någon bottenkänning i området.”

Bildtext:
Anders Grinneby.

Flera av båtlivets viktigaste frågor debatterades ingående vid årets Båtting, som hölls på Allt för sjön 5 mars. Promillegränsen och kompetens för att köra fritidsbåtar var de två frågor som engagerade flest.

Båttinget hade i år rubriken ”Båtlivet och politiken”. Det i kombination med att det är valår är förklaringen till att politiker från riksdagspartierna ställde upp på en paneldebatt.

Budskapet från flera av politikerna var dock entydigt: sluta kräv att vi tar bort lagen om 0,2 promille. Flera av politikerna, bland andra Annelie Enochson (KD), var mycket tydlig med att hon jämställde bilkörning med båtkörning och att lagen främst är grundad på alkoholpolitik.

Däremot sa både moderaten (Edward Riedl) och sverigedemokraten (Tony Wiklander) i panelen att de gärna ser en översyn av lagen. Förmodligen är det först efter en sådan utvärdering som en eventuell förändring kan ske.

En annan fråga som verkligen engagerade publiken gällde utbildningar och intyg för att få köra båtar. Här var förvånande nog många ense om att det behövs någon form av kompetensbevis, men

– Vi håller på att diskutera hur vi ska gå vidare. Det måste finnas en problembeskrivning som håller om vi ska kunna införa krav, säger Catrin Tidström Näringsdepartementet.

– Det svåra är att få åtgärder som är relevanta. Vattenskotrarna är också ett fordon och en bransch som man inte kan stoppa marknadsmässigt. Vi får inte hindra införseln av fordon, vilket dagens vattenskoterförordning gör. Det finns många andra fordon som också kan vara störande.

Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, tog upp en annan fråga som är väldigt viktig för hela båtlivet: båtklubbarnas förutsättningar när många klubbar flyttas från vattnet.

– Vad händer då med de spolplattor och toatömningsanläggningar som båtklubbarna tvingas bygga? Det behövs en översyn av både det och båtklubbarnas korta arrendeavtal, sa Bengt Gärde.

Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen, fick dagens största applåder för sin fina genomgång av olycksstatistiken för fritidsbåtar.

– Mest positivt om olyckor på sjön om man går lägre tillbaka i statistiken. På 70-talet omkom ett 100-tal personer på sjön varje år, men då var även sjöfarten medräknad. Idag är vi nere kring 30–33 döda per år, men vårt mål är 25 omkomna på ett år, sa Jonas Ekblad.

Ur Jonas statistik framgick bland annat att av de tre personer som omkom i båtolyckor i Stockholmsområdet 2013 var ingen ”ute på sjön” när olyckan slog till.
Peter Malmqvist, finansanalytiker och seglare, var moderator för Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Fr. v. Bengt Gärde, SBU, Bengt Anderhagen, SBU, Mats Eriksson, Sweboat, och Peter Malmquist, moderator.

Föreningen Svenska Robotbåtar, FSvR, en förening som vilken båtklubb som helst? Ja, på sätt och vis. Men, de förvaltar en mycket ovanlig båt! Den sista kvarvarande robotbåten i svenska Marinen, som togs ur tjänst 2005. Det är ett fartyg på 45 m och 246 ton med tre Rolls Royce gasturbiner om sammanlagt cirka 13 000 hk.

Det var meningen att HMS Ystad skulle skrotas, men så skedde inte. Ett lyckat räddningsförsök hade då satts igång av en grupp entusiaster och Statens Maritima Museer(SMM) övertalades att ta på sig ägarskapet, FSvR bildades och avtalade med SMM att förvalta robotbåten R142 Ystad!

Föreningen Svenska Robotbåtar (FSvR) är en ideell organisation med syfte att bevara en robotbåt i sitt originalskick så långt det är praktiskt och ekonomiskt möjligt och dessutom sprida kunskap och kännedom om fartygstypens historiska roll och unika teknik.

FSvR har ett avtal med SMM, att driva robotbåten R142 Ystad som ett levande museifartyg. I detta arbete ingår att köra fartyget, utbilda besättningar och underhållspersonal, sköta underhåll, samla och bevara dokument, manualer och bilder om fartygstypen, sprida information och kunskap till allmänheten mm. Till vardags ligger fartyget förtöjt i Veteranflottiljens bas på Gålö i Stockholms södra skärgård.

FSvR planerar att göra en resa med R142 Ystad, Stockholm (Gålö) – Karlskrona – Stockholm (Gålö) uppdelat på fem etapper under de första helgerna i juni 2014. Föreningen erbjuder allmänheten möjlighet att följa med på detta unika arrangemang. De gör detta i samband med att Marinmuseum i Karlskrona inviger sin nya ubåtshall.

För vidare information om föreningen och för bokning av biljetter till Karlskronaresan, besök föreningens hemsida www.robotbatar.se

Text: Gunnar Ålund, Jon Hallgren (FSvR)
Foto: FSvR

Stockholmradio har 100-årig erfarenhet av radiokommunikation till sjöss och ser VHF som en självklar del för ett tryggt båtliv. Lagom till årets första båtmässa i Göteborg gav de ut läroboken VHF TILL SJÖSS.

VHF TILL SJÖSS är författad av Nina Nordström och är den tredje boken i ämnet från Stockholmradio. Nina har många års erfarenhet av nautisk utbildningsverksamhet och har skrivit flera uppskattade böcker med båtlivet i fokus.

Boken är i första hand en lärobok för SRC, Short Range Certificate (även kallat VHF-certifikat), men den fungerar också som handbok med sin givna plats i båtens bokhylla.
Som lärobok för SRC täcker den dina behov även om du aldrig hållit i en VHF förut. Då VHF är ett internationellt system till sjöss och fungerar på samma sätt över hela världen, innebär det dessutom att du kan tillämpa det du lär dig oavsett var du seglar.

Inom sjöfarten finns ett globalt nöd- och säkerhetssystem, GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System), med delvis nya regler för VHF-användande. I dagens kunskapskrav för ett VHF-certifikat, ingår numera GMDSS och DSC (Digital Selective Calling), något som inte fanns med i den gamla utbildningen. SRC är idag det certifikat som krävs för DSC-VHF.

Längre insatstider och minskad förmåga att upptäcka oljeutsläpp. Den totala bemanningen minskar med en femtedel och Kustbevakningen försvinner helt från flera orter. Det är ett par av konsekvenserna om Kustbevakningen inte får tillskott i kassan, konsekvenser som drabbar både människa och miljö.

Av det budgetunderlag som lämnas till regeringen 28 februari framgår att de 133 Mkr som Kustbevakningen saknar leder till att närvaron till sjöss måste reduceras med 30­−40 procent, insatstiderna för att rädda liv och miljö blir längre och förmågan att upptäcka oljeutsläpp minskar kraftigt.

– Innehållet i vårändringsbudgeten och vårpropositionen blir en viktig signal för Kustbevakningen. Om inte anslaget ökar med det vi begärt, kommer åtgärder att behöva vidtas redan före sommaren. Varsel av personal, en minskning av antalet fartyg och nedläggning av stationer kommer att bli verklighet, säger Judith Melin, generaldirektör på Kustbevakningen.

Ett budgetunderskott som inte åtgärdas kommer att leda till nedskärningar, både i verksamheten och i antalet anställda. En minskning av Kustbevakningens kostnader med 133 Mkr, kräver organisatoriska neddragningar motsvarande:

Minskning av lednings- och stödorganisationen i Karlskrona, Nyköping, Göteborg, Stockholm och Härnösand med i genomsnitt cirka 30 procent av dagens cirka 235 befattningar.

Minskad bemanning i den lokala organisationen med cirka 15 procent av dagens cirka 525 befattningar.
Bemanningen måste därmed totalt sett minska med cirka 20 procent av dagens totalt cirka 760 befattningar. Dessutom måste antalet kuststationer reduceras med 8-10 stycken (från dagens 25 till cirka 15).

Även antalet fartyg och eventuellt även flygplan måste minska.

Verksamhetsmässigt ger neddragningar i storleksordningen 133 miljoner följande konsekvenser.

Närvaron och övervakningen till sjöss minskar med 30-40 procent.
Kustbevakningen kan inte vidmakthålla förmågan att med nationella resurser bekämpa oljeutsläpp på upp till 10 000 ton till sjöss.
Myndigheten kan inte medverka i sjöräddningsinsatser i samma utsträckning som idag.
Sjötrafikövervakningen minskar med drygt 30 procent, rattfylleri-kontrollerna med 90 procent och sjösäkerhetstillsynerna upphör helt.
Gränskontrollverksamheten (utlänningskontroll och tullkontroll) minskar med 30-40 procent.
Övervakningen av miljö och naturresurser samt av dumpning och utsläpp till sjöss minskar med 30-40 procent.
Fiskeriövervakningen minskar också med 30-40 procent medan jaktkontrollerna minskar med 60 procent.
Sammantaget medför detta en ökad risk för att utsläpp når land med negativ påverkan på miljön samt ökade kostnader för samhället. När den förebyggande övervakningen minskar ökar också förekomsten av överträdelser och risken för olyckor i sjötrafiken. Kustbevakningens förmåga att ge hjälp och stöd till andra myndigheter och till andra länder minskar också kraftigt.

Kustbevakningens verksamhet bygger i grunden på en kombinationstanke, där samma resurser används för flera uppgifter samtidigt.

– Vår beredskap inom främst det miljöräddande området finansierar vår närvaro till sjöss varje dag året runt. Denna närvaro och beredskap kombinerar vi med att utföra flera arbetsuppgifter till sjöss som andra myndigheter har ansvar för och utför på land, säger Judith Melin.

– Det är resurseffektivt, eftersom dessa uppgifter kostar samhället mindre än om respektive myndighet skulle behöva bygga upp en egen sjögående organisation. Den här verksamheten har byggts upp under lång tid, och att nu montera ned den vore olyckligt, säger Judith Melin

Regeringen kommer att presentera sin budgetproposition i mitten av april.

Kommentarer

Håkan 09:43:04 2014-03-05

Låter nästan som hot tycker jag. Vore intressant att veta om det är minskade anslag med 133 milj. som avses eller om anslagen ej skall ökas? Varför är det underskott? Drivs inte verksamheten på ett bra sätt? KBV har väl haft en kraftig ökning av anslagen de senaste åren med inköp av nya stora fina fartyg? Läge för Uppdrag Granskning på KBV?

Ola Ljungberg 13:23:12 2014-03-05

Läs kommentarerna om KBV på Dagens Industri. Helt klart är att denna myndighet är inte populär, minst sagt.
http://www.di.se/artiklar/2014/2/28/kustbevakningen-saknar-pengar/

Ola Ljungberg 13:58:39 2014-03-05

KBV förändrar verkligheten lite för ofta.Betr. att KBV är resurseffektiva. Ja, det beror på. Om mass-alkotester för en pilsner till maten är effektivt, visst ! Men läs har vad (S) har motionerat om där emotsägs KBV:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Kustbevakningens-uppdrag_H102Fö220/?text=true

PA Malmgren 15:34:16 2014-03-05

"konsekvenser som drabbar både människa och miljö."
Så står det i artikeln .
Det är ju snarare så att om KBV inte får pengar så blir vi människor som är berörda mindre drabbade av deras framfart , och sjöräddningen har skött sitt åtagande utan klagomål och utan inblandning av myndighet på ett förnämligt sätt.
Och miljön , de kan focusera sina resurser på oljesanering , kolla folks toatankar ville de ju i alla fall inte ta sig an …….

PA Malmgren 15:34:18 2014-03-05

"konsekvenser som drabbar både människa och miljö."
Så står det i artikeln .
Det är ju snarare så att om KBV inte får pengar så blir vi människor som är berörda mindre drabbade av deras framfart , och sjöräddningen har skött sitt åtagande utan klagomål och utan inblandning av myndighet på ett förnämligt sätt.
Och miljön , de kan focusera sina resurser på oljesanering , kolla folks toatankar ville de ju i alla fall inte ta sig an …….

Nisse 15:38:54 2014-03-05

@PA Malmgren: SSRS står för bara 70% av sjöräddningsuppdragen, det är då 30% till som måste täckas av någon. Och SSRS har ingen kapacitet för stora fartyg, vilket är det som KBV står för idag.

Matte Ericsson 16:25:34 2014-03-05

Lägg ned KBV!
Fördela avsatta medel mellan Polisen och SSRS.

Lasse 21:01:56 2014-03-06

Lägg ner Kbv , Sveriges dyraste och onödisga " verksamhet" Ge pengarna till marinen som har befogenheter och lite till sjöräddningen som gör ett fantastiskt jobb.

Nisse 08:34:21 2014-03-07

@Lasse: Marinen har inga befogenheter gentemot svenska medborgare. Och SSRS har ingen kapacitet för att rädda större fartyg eller ta hand om stora utsläpp.

Johansson 13:58:45 2014-06-18

Lägg ned KBV marina del, behåll flyget och fördela
resterande resuser mellan Sjöpolisen och SSRS!

Seglare 22:42:02 2014-06-25

@Johansson. Det va ju ett intelligent förslag. Sjöpolisen finns i Sthlm och Gbg. Det blir lite dålig täckning, va?
SSRS bygger hela sin idé på frivillighet och talar gärna om att de inte tar emot några statliga pengar. Har du tänkt att SSRS skall bedriva nån slags myndighetsutövning med icke utbildad och icke avlönad personal? Tänk en gång till…

Seglare 22:43:17 2014-06-25

@Johansson. Det va ju ett intelligent förslag. Sjöpolisen finns i Sthlm och Gbg. Det blir lite dålig täckning, va?
SSRS bygger hela sin idé på frivillighet och talar gärna om att de inte tar emot några statliga pengar. Har du tänkt att SSRS skall bedriva nån slags myndighetsutövning med icke utbildad och icke avlönad personal? Tänk en gång till…

Skärgårdsstiftelsens vänbok 2014 heter Skärgårdshus och är skriven av Johan Ahlbom med fotografier av Magnus Rietz. Boken innehåller en fängslande blandning av skärgårdens kulturarv, dess byggnadshistoria, jordbrukets utveckling och människors livsberättelser.

Skärgårdshus ger en intressant inblick i samhällsutvecklingen i skärgården under de senaste 100 åren. Här skildras några av de mest intressanta kulturbyggnaderna från Arholma i norr till Landsort i söder. Vi berättar också om några mindre holmar och skär som har spelat en viktig roll i skärgårdens historia. Här återges byggnadernas spännande historia och de människor som arbetat och levt här, får ge husen liv och berätta deras historia. Vi möter även flera sevärdheter på öarna som har koppling till byggnaderna. Det är mytomspunna fornminnen, övergivna kolerakyrkogårdar och mystiska gravplatser.

– Ett hus kan leva under kanske tio mänskliga generationer, men människan själv lever bara i en, säger bokens författare Johan Ahlbom. Arbetet med boken har tagit två år med efterforskningar i Riksarkivet, Krigsarkivet och Stadsbiblioteket. Att göra urvalet bland stiftelsens över tusen byggnader var inte enkelt.

Fotograf Magnus Rietz är kustjägare, skeppare och aktiv vårdare av kulturbyggnader. Engagemanget för marina natur- och kulturmiljöer präglar hans arbete såväl som hans fritid. Han är bosatt vid havet i Nynäshamn.

För Skärgårdsstiftelsen är det viktigt att i vänböckerna lyfta fram den unika kulturskatt som finns i skärgården och i stiftelsens byggnader. – Genom denna vänbok, full med spännande berättelser från lockande miljöer, önskar vi bidra med ökad kunskap om skärgårdsbyggnadernas historia och inspirera till att besöka dessa platser, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

– Varmt tack till alla medverkande för ett gediget arbete med att på ett hängivet sätt spegla den mångfald och rikedom som finns på Skärgårdsstiftelsens områden.

Boken är utgiven på Balkong Förlag

Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb i Stockholm får Tummen Upp 2014. Per jobbar som nätverkstekniker, men på fritiden är han en hårt engagerad ungdomsledare.

– Det är så roligt i vår båtklubb för vi har allt från 25-åringar till 80-åringar som medlemmar. Samarbetar man bara så kan man göra vad som helst, säger Per.

Per har varit medlem i Heleneborgs Båtklubb i 25 år. Det är erfarenheterna från båtlivet och många år som funktionär i båtklubben som har gett honom en speciell känsla för att jobba med ungdomar.

– Drivkraften är att hjälpa ungdomarna och betala tillbaka till båtlivet för det jag själv fick när jag var liten. För närvarande har vi ett 50-tal ungdomar, men vi strävar mot att komma upp i 100. De flesta seglar, men vi vill lära dem om olika sorters båtar.

I framtiden är Pers förhoppning även att båtklubben ska kunna arbeta i Stockholms förorter med ungdomar som inte har någon egen båt.

En detalj i sammanhanget är att Per sedan flera år inte har någon egen båt.

– I början hade jag en träbåt som min farfar hade byggt, men nu har jag ingen båt alls. Jag trivdes dock så bra i föreningen och jag tycker att jag kunde jobba här ändå.
Vad ska du göra för pengarna? Köpa en egen båt?

– Jag har inte bestämt mig om det blir en ny flytbrygga, ett nytt segel eller något annat. Men på något sätt vill jag göra något bra för ungdomsarbetet i båtklubben.
Stipendiet Tummen Upp är på 15 000 kr. Det delas ut av Båtliv och International Färg AB varje år till ”en riktig båtkompis”.

Motivering Tummen Upp 2014:
”Per Sahlin har genom sitt djupa engagemang under lång tid visat hur viktigt det är med återväxten i våra båtklubbar. Han är en central person för Heleneborgs Båtklubbs ungdomsverksamhet samtidigt som han är en riktig båtkompis.
Per är båtklubbskillen som alltid hjälper till där det behövs.”

Bildtext:
Per Sahlin får Tummen Upp 2014. Foto: Roland Brinkberg.

Kompisarna från Heleneborgs Båtklubb var med vid prisutdelningen på Allt för sjön. Fr. v. Pelle Ennerling, Maja Kankaanranta, Hans Loewy, Per Sahlin, Angelica Skifferberg, Johan Axbom och Sven Skifferberg.

Båtlivet och politiken är temat för årets Båtting 5 mars på Stockholmsmässan i samband med båtmässan Allt för sjön. Båttinget samlar varje år makthavare inom båtlivet till denna mötesplats.

Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. Därför är också båtlivet en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i snart en miljon fritidsbåtar.

Sverige har också en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst i glesbygder. Båtägare i grannländer förlägger gärna sina semesterturer till svenska vatten och hamnar vilket också är en viktig och ökande intäktskälla.

Hur uppfattas och behandlas då båtlivet av våra politiska företrädare?

Lagar och förordningar som vill reglera båtlivet ökar år från år, miljökraven för båtklubbar och hamnar blir allt högre. Bränslepriser och skatter är kännbara för motorbåtägaren. I gästhamnen får båtägaren betala dubbelt så hög moms som husvagnsägaren får göra på campingplatsen.

Det här är några av de frågor som båtorganisationerna och båtbranschen vill ha svar på. Därför har samtliga politiska partier bjudits in till årets Båtting.
Välkomna till en hearing med våra politiker och ta del av deras syn på för båtlivet och båtbranschen viktiga och angelägna frågor.

Besökarna får även höra Jonas Ekblad från Transportstyrelsen berätta om att båtlivet blivit allt säkrare och Christer Larsson från Havs- och vattenmyndigheten informera om slopandet av vattenskoterförordningen och kravet på behörighetsbevis för snabba farkoster till sjöss.
Dessutom kommer priset i Sjösäkerhetsrådets och Sjöfartsverkets tävling Ökända Grund att delas ut av Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.

Moderator under Båttinget är Peter Malmqvist, analytiker och ekonomijournalist med ett gediget kunnande från båtbranschen.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Kommentarer

Sneseglaren 16:48:22 2014-03-04

Den politiska fråga det särklass diskuteras mest om är 2010 års "sjöfyllerilag". Infördes i en "helig" uppgörelse av alliansen. Ärvd av S regeringen där Bodström berett frågan. Alla tunga remissinstanser var emot lagen. Våra folkvalda vet bättre än experter och C, Fp och KD fick igenom lagen mot M’s vilja. Alla initierade visste att den var ett slag i luften. Den har inte förbättrat sjösäkerheten men mästrar oss båtägare som efter 30 års ständigt förbättrad olyckstatistik får denna förmyndarlag som "belöning". Det har aldrig varit tillåtet att supa på sjön och den tidigare lagen var fullt tillräcklig. Den som super gör det oavsett lagstiftning och det finns det både svensk och internationell forskning som visar. Ändra denna lag till något som har förankring i verklighet och stödd på fakta!

Göran Gabrielsson 22:46:22 2014-03-04

Gå in på www.båtfolket.se och läs om den fråga som alla ute i "verklighetens" båtliv diskuterar…-utom politikerna?!

Ola Ljungberg 23:32:05 2014-03-04

"Besökarna får även höra Jonas Ekblad från Transportstyrelsen berätta om att båtlivet blivit allt säkrare "
Jaha, sedvanlig propaganda att förvänta m.a.o. för den "saliggörande" promillelagen på sjön.

Tomas Andersson 23:32:11 2014-03-04

Det bästa vore att ta bort den helt och återgå till det gamla.

Leif Thedvall 00:53:22 2014-03-05

Jag förväntar mig att Jonas Ekblad kommer att tala om kompetenskrav och åldersgränser för snabba båtar. Det kan nog komma en del om "krockskydd" också.

Arne S. 08:19:54 2014-03-05

Jonas Ekblad brukar ge klara besked. Det kan bli ett bra Båtting.

GreenOne AB har fått förtroendet att leverera LEHR gasoldrivna och miljömedvetna utombordare till stiftelsen Barnens dag.

Det är en initial order för cirka 20 procent av stiftelsen Barnens dags bestånd av småbåtar för uthyrning och rekreation.

Stiftelsens ser med entusiasm att de nu kan med gott samvete bruka deras båtar och göra en insats för miljön.

– Det är en bekräftelse på att vi vinner mer och mer av marknadens förtroende och acceptans där det finns en genuin vilja att göra skillnad för miljön i sitt fritidsutövande, säger en stolt Mats Karlsson, försäljningschef på GreenOne AB, som innehar agenturen för LEHR gasoldrivna utombordare.

Stiftelsen Barnens Dag har som uppgift att äga och och förvalta Barnens Ö på Väddö och Fiskeboda i Julita. På Barnens Ö bedrivs verksamheterna Kollo, Skolresan Adventura, stuguthyrning samt camping.

– Det känns både rätt och spännande att vara tidigt ute att ta till sig en så tydligt avgörande produkt för miljön och framtida generationer, säger Per Bengtsson på Stiftelsen Barnens Dag.

För mer info:
www.GreenOne.se
www.LEHR.se
Stiftelsen Barnens Dag

Allt för sjön, Sthlm:
GreenOne AB visar upp alla sina varumärken i monter C11:03 (se även C19:23).

Återigen har föroreningar av svavel och järn påvisats i träprover från gamla skeppsvrak i Östersjön. Denna gång gäller det fartyget Spökskeppet samt regalskeppen Svärdet och Kronan. Träprover från skeppen har analyserats av en grupp forskare från Göteborgs universitet, Stockholms universitet och University of Calgary. Resultaten har publicerats i det senaste numret av tidskriften Scientific Reports.

Tidigare har samma forskargrupp rapporterat om stora mängder svavel- och järnföroreningar i regalskeppet Vasa. Forskarna fann då att svavelsyra och sura saltutfällningar utvecklades vid ytan av skrovet och på andra träföremål.

– Det här är ett resultat av naturliga biologiska och kemiska processer som sker i syrefattiga vatten och i sediment, säger Yvonne Fors, på institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet, som är en av forskarna bakom artikeln.

Men även om svavel- och järnföroreningarna är att betrakta som vardagsmat i gamla vattendränkta trävrak kan det innebära problem för det framtida bevarandet av skeppen i museimiljö.

Skepp av stort arkeologiskt värde
Spökskeppet påträffades av en slump i Östersjön 2003. Det holländska handelsfartyget från 1600-talet upptäcktes av ett privat dykbolag i samband med sökandet av den försvunna DC3an. Spökskeppet har visat sig ha stort arkeologiskt värde. Långtgående planer finns för bärgning och konservering. Om de prover som hittills analyserats är representativa för hela Spökskeppets skrov innebär det att fartyget inte nödvändigtvis behöver utveckla samma problem som 1600-tals kollegan Vasa.

– Eftersom järnhalten i träet verkar vara förhållandevis låg så förekommer inte de mest potentiellt aggressiva svavelföreningarna i någon större mängd. Men vi kan inget säga säkert förrän vi gjort flera analyser från skeppet. Ju mer vi vet om den kemiska sammansättningen i träet ju bättre kan konserveringsinsatserna förberedas, säger Yvonne Fors.

Flera skepp kommer sannolikt bärgas
Även regalskeppet Kronan kan komma att bärgas på sikt.

– Vi har studerat prover från Kronan under ett par år och har nu dessutom fått tillfälle att analysera prover från regalskeppet Svärdet som sjönk under samma strid 1676, säger Yvonne Fors.

Kronan uppvisar potentiellt aggressiva svavelföreningar och högre järnhalter än Spökskeppet. Av det tre skeppen i studien påträffades de högsta halterna av både svavel och järn i träprover från Svärdet.

Liknande föroreningar har tidigare påträffats i träprover från fartygen Vasa, Riksnyckeln, Götavraket, Stora Sofia, vikingaskeppen i Skuldelev, engelska Mary Rose och australiensiska Batavia.

Länk till artikeln: http://www.nature.com/srep/2014/140227/srep04222/full/srep04222.html

Bild: Spökskeppet, Deep Sea Productions.

Porträttbild: Yvonne Fors

På internationella kvinnodagen 8 mars, kl. 12.00, inviger Bohusläns museum en utställning kring idébåten ALL ABOARD. Båten har utvecklats efter intervjuer med över 300 kvinnor. De har berättat om vad de tycker är besvärligt, opraktiskt och farligt ombord i familjens fritidsbåt och saker som de vill ändra på.

De frågar till exempel: ”Måste jag vara stor och stark för att segla? Hur ska jag orka dra upp min man om han trillar överbord? Varför kan man inte enkelt torka sjöblöta kläder?

Resultatet är en båt som möter kvinnors önskemål utan att exkludera mäns, och därför blir bättre för alla. Här finns många spännande lösningar på vardagsproblem, lösningar som är tänkta att inspirera tillverkare i båtbranschen.
Redan har till exempel företaget Båtsystem utvecklat en sittbrunnsbastu. Målet är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt bredda kundunderlaget för fritidsbåtar.

Det övergripande målet är ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri. Initiativet kommer från Svenskt Marintekniskt Forum, en organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. De fick 22 företag och organisationer från olika branscher att samverka kring idébåten, som visades första gången 2012 på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

De största finansiärerna är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. Idébåten byggdes av Space Production i Göteborg. Projektledare var Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som svarar mot kundernas önskemål.

Lär dig att redigera dina fiskefilmer, optimera din blogg och nå ut genom bruset genom rätt kanaler. På tioårsjubilerande Sportfiskemässan bjuds besökarna på kurs i virtuella värden av digitala proffs som stöttas av Youtube. Sportfiskemässan arrangeras den 21-23 mars på Kistamässan i Stockholm.

På Sportfiskemässan 2014 satsas det på nytänkande. Kanalgratis.se, en av Nordens största Youtube-kanaler, kommer till mässan för att bland annat ge kurser i filmproduktionen med fokus på sociala medier och bloggar. Kanalgratis.se – som stöttas av Youtube genom en personlig mentor – håller kurserna varenda mässdag i sin egen monter.

Ett annat inslag på mässan är produktionsbolaget Freewater Pictures som består av sex unga killar som brinner för film och fiske. Med inriktning på vildmark/fiske och med kameran i högsta hugg vill de porträttera vildmarken och naturen. På scenen berättar de om sina äventyr i samband med den sex veckor långa inspelningen av nya storsatsningen ”Alaska”. Lyssna till Freewater Pictures föredrag på scenen lördag 22 mars klockan 13.30.

Men redan första mässdagen finns det många höjdpunkter i mässprogrammet. I kändisduellen gör fiskeprofiler upp mot kändisar i olika spötekniker på kastbanan, samt i en frågetävling på scenen. Bland annat Rafael Edholm, Markoolio, Adam Alsing och Millencollin-gitarristen Erik Ohlsson är med och tävlar mot fiskeprofilerna. Kändisduellen inleds på kastbanan fredag 21 mars klockan 14.00 och fortsätter på scenen samma dag klockan 14.30.

Tioårsjubilerande Sportfiskemässan är Sveriges största mötesplats för alla fiskare. Här finns bland annat Europas största mobila akvarium, fiskeskolor, kastbana, nya båtar, de senaste produkterna och kändisarna från TV.

Nu har du chansen att låta bygga en handgjord modell av din favoritbåt. Promero Boats bygger skalenliga modeller av bland annat Snipa – en klassisk rodd- och segelbåt, Drake – Johan Ankers vinnande bidrag i GKSS tävling 1929 och Storskär – ångfartyget som flitigt trafikerat Stockholms skärgård i över 100 år.

– Båtsäsongen är väldigt kort i Sverige och att visa och beskåda sin egen båt eller sin favoritbåt som handgjord modell är ett sätt att förlänga säsongen. Vi ser dessutom allt större efterfrågan att använda modellbåtar att pryda sitt hem med som en vacker inredningsdetalj, säger Gustaf Uggla, grundare till familjeföretaget Promero Boats.
För att uppnå högsta detaljrikedom samarbetar Promero med båtkännare, kända konstruktörer och intresseföreningar.

– Våra modellbyggarna följer originalritningar noga och kombinerar traditionellt hantverk med modern teknologi som 3D-printning av detaljer. För att kunna bygga serier om 10 och 20 stycken och hålla låga priser gör vi skroven i Vietnam och sedan visst detaljarbete i Sverige, berättar Calle Uggla, designer på Promero Boats.

Följande nyheter (urval) visas på mässan 2014 i företagets monter AG02:
Drake
Drake tillkom 1929 efter en konstruktionstävling utlyst av GKSS där Johan Anker stod för det vinnande bidraget. Strax efter 1975 började Draken tillverkas i glasfiber och sedan dess har den blivit allt populärare i kappseglingssammanhang. Draken finns både som helmodell i skala 1:11 (80 cm lång) och som halvmodell i skala 1:15 (60 cm lång).
Snipa
Snipan är en rodd- och segelbåt som traditionellt använts till fiske och transporter av olika slag. Båten kännetecknas av en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Förlagan till Promero Boats handbyggda helmodell – som nu erbjuds i skala 1:10 (55 cm lång) – byggdes av båtbyggare Erik Karlsson i Stjärnvik på Svartö 1930.
Storskär
Ångfartyget S/S Storskär – eller S/S Strängnäs Express som hon ursprungligen hette – byggdes 1908 på Lindholmens varv i Göteborg och gick traden mellan Stockholm och Strängnäs. Storskär fick sitt nuvarande namn först efter att Waxholmsbolaget köpt och döpt om henne 1939. Promero Boats erbjuder Storskär som handgjord helmodell i skala 1:48 (80 cm lång).
Modeller finns att beskåda i Promero Boats monter ”Minibåtmässan”, AG:02 där närmare 20 st modeller visas. För mer information ring Gustaf Uggla, 070-590 23 97 eller mejla gustaf@promero.se

Info: www.promeroboats.se

De bättre tiderna för båtbranschen gör att Najadvarvet anställer fem båtbyggare på Henån. Produktionen ska återigen sätta fart i de lokaler som byggdes för Najad.

Under hösten förvärvade Lidköpings Båtsnickeri AB det klassiska båtmärket Najad. Per omgående flyttades produktionen hem till Henån på Orust och det varv som ursprungligen byggdes för produktion av båtarna.

Redan första kvartalet i år väljer nu Najad att rekrytera minst fem personer för produktion av beställda båtar.
Med anledning av framgångar vid mässan i Düsseldorf nyligen och en ökad efterfrågan generellt har Najad även etablerat ett nätverk för försäljning i Tyskland, Danmark, Benelux och Spanien.

– Med en ägare som satsar på att återigen, med genuint lokalt hantverkskunnande, producera exklusiva segelbåtar i Sverige för en internationell marknad har vi mött stort intresse. Därför är det glädjande att vi nu behöver investera inte bara i rekryteringar av kunniga båtbyggare utan även i teknisk produktionskapacitet, säger Håkan Bengtsson, vd för Najad/SwedeStar.

Båtarna är redan under produktion och både flytten och nystarten har gått över förväntan. Efter två konkurser har Najad nu äntligen goda förutsättningar att på lång sikt bygga och vårda det varumärke som blivit ett signum för svensk båtbyggartradition internationellt.

– Vi sa redan när vi köpte verksamheten att med Najad kommer både stora möjligheter och stort ansvar. Då som nu är målet inte att bygga flest båtar utan att bygga bäst båtar. Vi förivrar oss inte med våra investeringar, men vi kan inte spara oss till framgång. Det är självklart mycket roligt att satsa i Najads hemmahamn och skapa fler jobb för fler båtar på grund av en internationell efterfrågan, säger Håkan Bengtsson

Synergieffekterna har inte låtit sig vänta. I och med förvärvet har det tidigare innehavet av SwedStars båtprogram också märkt av en tydligt större uppmärksamhet. Redan i vid mässan i Düsseldorf skede leverans av en ny båt till Schweiz och i dagarna tecknades order för nyförsäljning till Norge.

Sammantaget upplever Najad och SwedStar att tillverkningen av kvalitetsbåtar i Sverige på nytt har vind i seglen.

Linjett segelbåtar är i hög grad uttrycket för en designfilosofi som nu har 40 års erfarenhet bakom sig. Trygghet och säkerhet kombineras med goda seglingsegenskaper. Konstruktör är Gustafsson på Rosättra Båtvarv. Linjett 43 är som sig bör en prototyp, som nu ska testas och utvärderas i skarpt läge under sommaren 2014. Den blir varvets åttonde båtmodell.

– Vår ambition är att även Linjett 43 skall vara linjeskön, styv och med ett lättdrivet skrov som därmed blir enklare att segla med liten besättning, säger Mats Gustafsson.

Med Linjett 43 testar Rosättra Båtvarv för första gången en köl med flexibelt djupgående. Kölen skall kunna höjas och sänkas med ett spann mellan 1,90–2,45 m.

– Största vinsten med en höj- och sänkbar köl blir tillgängligheten i skärgården. Detta medför även en lägre vikt och därmed mindre segelyta med påföljande mindre krafter att hantera för besättningen enligt Mats Gustafsson.

Linjett är byggd för skärgården och då ska den nya konstruktionen också klara alla utmaningar i den miljön. Varvet kommer bokstavligt talat att genomföra krocktester med den nya kölkonstruktionen, faller testerna väl ut så kommer konceptet att användas i produktionen. Ambitionen finns att även Linjett 43 skall bli en god kappseglare. Sittbrunnen är utformad med fokus på cruising, men med två rattar för bra överblick på segel och däck samt att skapa bekvämlighet för rorsman och besättning.

Även under däck visar Rosättra sin hantverksskicklighet och Linjett 43 erbjuder elegant interiör. Nu väntar en spännande sommar för Gustafssons på Rosättra och för Linjettägarna som kan följa projektet på nära håll.

Rosättras Linjett 43 kommer inte presenteras på båtmässan ”Allt för Sjön” men du kommer att möta henne i sommarens Gotland Runt och andra kappseglingar i Stockholms skärgård.

Måndagen 3 mars samlas 45 företagare i nätverket Officiell Partner Göta kanal till vårträff i Karlsborg för en uppstart inför årets kanalsäsong.

Under träffen kommer företagarna bland annat att få ta del av en föreläsning i Göta kanals mer unika historia, av professor Reinhold Castensson. Deltagarna kommer också att få information om vad som krävs för att sälja till den tyska marknaden.

Under träffen förbereds även gemensamma aktiviteter inför säsongen. Den första aktiviteten är Sveriges längsta loppis, som äger rum 10 maj på flera platser längs Göta kanal.

Officiell Partner Göta kanal är ett företagsnätverk som syftar till att stärka medlemmarnas företag och förbättra upplevelsen för våra besökare längs Göta kanal. Nätverket ställer höga krav på kvalitet och engagemang. För att bli medlem i Officiell Partner Göta kanal krävs en inbjudan och deltagande i en förträff. Därefter deltagande under de två obligatoriska vår- och höstträffarna. Företaget förbinder sig att följa kriterierna för nätverket och kvalitetsarbetet via en undertecknad avsiktsförklaring. För närvarande ingår 47 företag längs Göta kanal i nätverket.

Dragningskraften hos historiska fartyg är stor. En undersökning som Sjöhistoriska museet har gjort visar att 250 000 personer varje år kliver ombord på Sveriges 126 k-märkta fartyg. Undersökningen är ett led i utvecklingen av arbetet med att ta hand om och använda dessa fartyg.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt kulturhistorisk värdefulla fartyg sedan 2001. Den undersökning som museet nu gjort visar att de idag 126 k-märkta fartygen årligen lockar nästan 250 000 passagerare. Av dem är ungefär 40 000 under 19 år. I totalsiffran ingår också de som varit ombord som besättning och som elever.

– Resultatet av undersökningen visar hur stort intresset är för vårt flytande kulturarv. Här finns en dragningskraft som har stor betydelse för besöksnäringen regionalt och lokalt, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Undersökningen bygger på uppgifter från fartygens ägare och genomfördes av Sjöhistoriska museet för att samla idéer kring hur arbetet med historiskt intressanta fartyg kan utvecklas.

– Det finns önskemål om utökat stöd för de k-märkta fartygen. Vi har fått in många förslag på verksamheter som kan utvecklas, till exempel satsningar på hantverkskompetens och ett ökat engagemang från fartygens hemkommuner. Bättre ekonomiska villkor efterfrågas förstås också, säger Hans-Lennart Ohlsson.

I resultatet av undersökningen syns dessutom omfattningen av de åtgärder som genomförts på fartygen under senare år. Nya master har kommit på plats, hytter, salonger och byssor har renoverats, hjälpmaskiner och livflottar har tillkommit, bordläggning i både trä och plåt har bytts ut, riggar har återställts, tuber i ångpannor har bytts ut.

– Listan över insatser är mycket imponerande. Och det är tack vare engagemanget hos fartygsägare och föreningar som vi fortfarande kan se dessa fartyg i trafik runt våra kuster, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Undersökningen och dess resultat kommer att presenteras i sin helhet under Fartygsforum, som i år arrangeras i Eskilstuna den 11-12 oktober.

Läs mer om Sjöhistoriskas arbete med k-märkning av fartyg och fritidsbåtar på sjohistoriska.se.

Leveranssäsongen har redan börjat för Hallberg-Rassyvarvet i Ellös. En återkommande köpare är British Kiel Yacht Club, som för femte gången förnyar sin flotta med tio nya Hallberg-Rassybåtar.

Med de här båtarna har BKYC genom åren tagit leverans av 54 stycken nya Hallberg-Rassybåtar. Tidigare har man haft flottor av tolv Hallberg-Rassy 29, tolv Hallberg-Rassy 31 och två tidigare flottor av tio Hallberg-Rassy 342.

British Kiel Yacht Club är en privat segelklubb, baserad i Kiel, Tyskland. Den brittiska militären hyr båtarna av klubben för seglingsutbildning. Vanligtvis seglar besättningar från brittiska armén, men det förekommer även att personal från brittiska flottan och brittiska flygvapnet eller privatpersoner som har anknytning till brittiska militären seglar.

Fem till sju män och kvinnor är ombord på varje båt på en tripp som normalt sett pågår fem dagar. Rutten går från Kiel till Danmark och är 150 Nm. Båtarna används intensivt från början mars till slutet av november. Varje båt seglas omkring 7 000 Nm om året, vilket motsvarar cirka sju års normal segling.

Klubben studerar marknaden väldigt detaljerat varje gång man byter flotta. BKYC är mycket entusiastiska över sin nya flotta av Hallberg-Rassy 342. För BKYC är det viktigt att båtarna är rejält byggda och klarar de tuffa förhållanden de utsätts för. Andra viktiga faktorer är andrahandsvärde, reservdelsförsörjning och valuta för pengarna.

Info: www.bkyc.de

Nu binds båtmässan Allt för sjöns stora skärgårds- och båtintresserade publik samman med Skärgårdsstiftelsens kunskap om skärgårdsfrågor och erbjuder två seminarier tillsammans. På mässan anordnas ett politikersamtal om Framtidens skärgård och en odyssé över Huvudskär nu och då.

För Skärgårdsstiftelsen är samarbetet ett sätt att bredda målgruppen för seminarierna som tidigare varit exklusiva för stiftelsens vänner. Genom att Allt för sjön nu öppnar upp för detta kan vi ge möjlighet till fler att få kunskaper om den skärgård som många av mässans besökare kommer att framföra sina båtar i.

– En ren miljö och en attraktiv skärgård är ju en förutsättning för båtlivet, så de här frågorna ligger oss väldigt varmt om hjärtat, både mig personligen och ur mässans synvinkel. Och det ligger en hel del frågor om skärgårdens utveckling på bordet just nu, så varför inte låta så många som möjligt ta del av den debatten. Jag tror faktiskt att frågorna på något sätt berör merparten av våra nästan 100 000 besökare, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

– Många av mässans besökare och stiftelsens vänner har ett brett intresse för skärgården och skärgårdsfrågor. Därför känns det roligt att kunna erbjuda seminarier som tar upp aktuella frågor i skärgården och bredda kunskapen om förhållandena i Stockholms övärld. I år är det val och därför känns det naturligt att anordna ett politiskt samtal som kan visa på partiernas ambitioner för skärgårdens utveckling. Huvudskär är en alltid lika spännande plats med en unik historia och stiftelsen kulturbyggnader väcker stort intresse. Bredden på ämnen i seminarierna visar även tydligt på bredden av stiftelsens verksamhet, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Välkommen till seminarierna:
Sem 1: Framtidens skärgård
Ett politiskt samtal om skärgårdens framtid. Det är val hösten 2014 och det gör att politiken kommer stå i fokus under året. För skärgårdsintresserade kan det därför vara intressant att få en bild av hur de politiska visionerna ser ut för skärgården i sin helhet, för Skärgårdsstiftelsen, för båttrafiken och för förutsättningarna för besöksnäringen.
Välkommen att ställa dina frågor till politikerna!
Tid: 5 mars, kl 16-18
Plats: sal K11
På scen: De politiska partierna i Stockholms läns landsting. Moderator: Jeppe Wikström

Sem 2: Huvudskär nu och då
Stiftelsens styrelseordförande Gustav Hemming inleder seminariet. Susanne Svantesson och Anders Willborg kommer att berätta om Huvudskärs historia och ögruppens betydelse för skärgården, utifrån det forskningsarbete som de bedrivit kopplat till utställningen ”Bland uniformer och strömmingsskötar” om Huvudskärs historia, på Ornö Museum. Under föreläsningen kommer bl.a. de unika myndighetshusens historia och ett antal personporträtt att belysas tillsammans med unika historiska fotografier.
Tid: 6 mars, kl 16-18
Plats: sal K11

Info: www.skargardsstiftelsen.se