Nyheter

På internationella kvinnodagen 8 mars invigde Bohusläns museum en utställning kring idébåten ALL ABOARD. Projektet, egentligen inte alls är en färdig båt, har bland annat beskrivits som en kvinnobåt eftersom det har utvecklats efter intervjuer med över 300 kvinnor. I dagens nummer av Bohusläningen finns en ny artikel om utställningen.

Kvinnorna har berättat om vad de tycker är besvärligt, opraktiskt och farligt ombord i familjens fritidsbåt och saker som de vill ändra på.

Bland de många viktiga frågorna som kvinnorna ställde märktes till exempel:

”Måste jag vara stor och stark för att segla? Hur ska jag orka dra upp min man om han trillar överbord? Varför kan man inte enkelt torka sjöblöta kläder?

Resultatet blev en båt som möter kvinnors önskemål utan att exkludera mäns och därför blir bättre för alla. Här finns många spännande lösningar på vardagsproblem, lösningar som är tänkta att inspirera tillverkare i båtbranschen.

Redan har till exempel företaget Båtsystem i Göteborg utvecklat en sittbrunnsbastu, som visades på Öppna Varv 2013 i en äldre men nyrenoverad Hallberg-Rassy segelbåt. Målet är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt bredda kundunderlaget för fritidsbåtar.

Det övergripande målet är ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri. Initiativet kommer från Svenskt Marintekniskt Forum, en organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. De fick 22 företag och organisationer från olika branscher att samverka kring idébåten, som visades första gången 2012 på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

De största finansiärerna är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. Idébåten byggdes av Space Production i Göteborg. Projektledare var Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som svarar mot kundernas önskemål.

Artikeln i Bohusläningen: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2930017-baten-som-bygger-pa-kvinnors-ideer

Norska Askeladden lanserar nu vad de kallar en ”ny generation fritidsbåtar”. Först ut är den helt nya modellen C75, som får sin premiär på Oslos båtmässa. Enligt ett pressmeddelande är det de här modellerna som ska förnya utvecklingen av dagens daycruiser, cabincruiser och skärgårdsjeepar.

De fösta modellerna som lanseras är Askeladden C75 Cruiser och C75 Center Cabin, som båda är byggda på samma skrov men med stora skillnader i överbyggnaden. De är anpassade för helt olika användningsområden.

Askeladden har lagt stor vikt vid design, färger och ”spännande” materialanvändning, som det står i pressmeddelandet. Målet har varit att utveckla en tidsriktig båt inför framtiden med en bred marknad bland moderna båtanvändare. Formspråk och färger har väckt uppmärksamhet, något som en hel del kunder brukar uppskatta.

Askeladden C75 Cruiser är en öppen och elegant solskensbåt. Det är en daycruiser med rejäla uteplatser för sju personer. I båten finns en rund soffa, bord och sittplatser som kan vändas för att skapa en matgrupp.

Båten är bland annat utrustad med fast badplattform och solida räcken.

Askeladden C75 Center Cabin har sittplatser under tak för upp till sju personer. Båten har även en stor uteplats, skjutlucka i taket och en tredelad skjutdörr, som kan låsas i flera positioner.

Företaget har lagt ned ett stort jobb på att utveckla nya skrov. Målet har varit en optimal kombination av lite markerad planingströskel, god körekonomi och god stabilitet. Resultatet är en båt med ett relativt konventionella lösningar med så kallad V-200 akter och ett skarpt V-600 förskepp.

Båten är byggd för utbordare på 150–300 hk. Med den största motorn gör den cirka 45 knop.

Tekniska data:
Designkategori: C
Längd: 7,45 m
Bredd: 2,55 m
Vikt utan motor:
Cruiser cirka 1 550 kg
Center Cabin cirka 1 650 kg
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Personer: 7
Motor: 150–300 hk
Fart: 33–45 knop

Info: www.askeladden.no

Hempels Hard Racing Copper är en hård bottenfärg som innehåller koppar och är främst avsedd för den svenska östersjökusten. Hempels forsknings- och utvecklingsavdelning har även lyckats vidareutveckla bindemedelsteknologin vilket gör att en liter Hempels Hard Racing Copper täcker 14,5 kvm.

Hempels Hard Racing Copper är speciellt framtagen för ostkusten av Hempels forsknings- och utvecklingsavdelning för att klara KEMI:s (Kemikalieinspektionens) strikta rekommendationer för bottenfärger till nöjesbåtar på ostkusten, från Örskär till Trelleborg.

Hempels Hard Racing Copper, är det senaste tillskottet i Hempels välkända bottenfärgsprogram. Hempels Hard Racing Copper är en hård bottenfärg som innehåller koppar och är främst avsedd för den svenska Östersjökusten. Färgen kan användas på alla material (för aluminiumbåtar krävs en grundfärgsbehandling) och en behandling räcker hela säsongen vilket gör den till det bästa valet av bottenfärg för ostkusten.

Medan svensk båtindustri fortfarande har det ganska tufft och framför allt tillverkarna av större motorbåtar kämpar i motvind går det desto bättre för engelska Princess Yachts. Företaget har nyligen levererat det 100:e exemplaret av både princess V39 och V52.

Det är en riktig milstolpe för Princess Yachts, som hade premiär för sin V39, företagets ”instegsmodell”, i januari 2012. Båten, som egentligen är på 42 fot, fick ett varmt mottagande både i Europa och i USA.

Utrustad med dubbla Volvo Penta 330 hk D6 dieselmotorer och Duoprop sterndrives gör V39 hela 38 knop. Båten är utrustad med två lyxiga kabiner och fyra till sex kojer.

Båten har, enligt Princess, varit särskilt populär i Storbritannien och i Skandinavien, men den har även exporterats till USA, Japan och Argentina.

Tidigare i år levererades även båt nummer 100 av Princess V52, som hade sin premiär hösten 2011. Den båten säljs med antingen två eller tre kabiner och valbart Volvo Penta eller Caterpillar dieselmotorer. Toppfarten är 36 knop.

Det första exemplaret av Princess V39 visades på Stockholmsmässan av INA Marin i Täby. Båten döptes passande nog till Princess Estelle.

Tekniska specifikationer Princess V39
Längd 12,65 m
Bredd 3,81 m
Vikt 9,1 ton
Bränsle 700 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 330/DP
Pris från cirka 3,1 Mkr inklusive moms).
Info: www.inamarin.se
Info: www.batcenter.se

Multi Cupen är en cup som är öppen för de aktiva flerskrovsklasserna i Skandinavien. I årets första upplaga har vi klasserna F18 och SeaCart 26. Förhoppningen är att fler klasser på sikt ska ansluta sig till cupen och på så sätt skapa en kul och aktiv plattform för seglarna.

Årets Multi Cup kommer att bestå av sju stycken Grand Prix tävlingar, där de bästa fem räknas i totalen. I F18 klassen måste man delta på SM i Nynäshamn. Resultatet i Multi Cup kommer att utgöra årets Ranking för F18 klassen.

Både bankappseglingar och distansrace kommer vara en del av Multi Cup 2014. Cupen börjar redan 11 maj med Lidingö Runt och avslutas med Stockholms Grand Prix på Riddarfjärden 19–21 september. På söndagen 21/9 kommer arrangörerna att hedra den bortgångne besättningsmedlemmen i Svenska Team Artemis, Andrew ”Bart” Simpson, utmanare i America´s Cup. Racet har namnet ”Barts Bash” och det seglas runt om i helavärlden med tusentals deltagare under en och samma dag.

Midnight Sun Raid i Luleå skärgården liksom Raid Revenge i Stockholms Skärgård ingår i Cupen.

Text: Veronica Widell Foto: Malcolm Hanes & Love Strandell

Team SCA markerar den Internationella Kvinnodagen med en ny tävling och en helt ny webbsajt. Teamet, som har en helt kvinnlig besättning, ska skapa en global tävling tillsammans med Getty Images för att få fler kvinnor att bli professionella fotografer.

I samarbete med Getty Images, som är ett av världens ledande mediaföretag, vill Team SCA Academy inspirera och stödja kvinnor som fotograferar världen runt. Avsikten är att det ska ge fina bilder i interaktion med Team SCA, SCA och Getty Images och även kunna ge Volvo Ocean Race en del fördelar.

Tävlingen lanseras 1 april och kommer att pågå till och med 1 oktober. En jury kommer därefter att utse tio kvinnliga fotografer, som får uppleva SCA och tävlingen, med en vinnare som får besöka de olika stoppen i Volvo Ocean Race som pågår från och med oktober 2014 till och med juni 2015.

Den slutliga samlingen med bilder ska bilda en utställning som blir en del av Getty Gallery i London sommaren 2015.

Info: www.sca.com/teamsca

Havs- och vattenmyndigheten inför nya regler för att skydda lax och öring i Kattegatt och Skagerrak. Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts.

– Det är till glädje för alla längs hela västkusten att förändringar i fiskbestånden uppmärksammas och att åtgärder sätts in för att skydda dem. Sportfiskarna ställer förstås upp, men nästa steg måste bli att fler tar sitt ansvar och att även nätfiske på grunt vatten förbjuds, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström i ett tidigare uttalande.

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) inför med start 7 mars 2014 en fångstbegränsning för handredskapsfiske till två öringar/laxar per fiskande och dag i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är att man noterat att tätheterna av öringungar har minskat i många vattendrag. HaV anser det rimligt att även sportfisket regleras, då det utöver generella bestämmelser gällande fredningstider och minimimått saknats regler för handredskapsfisket i havet. Sportfisket efter havsöring är mycket populärt och utövas av tiotusentals sportfiskare på västkusten. Sedan bottenfiskbestånden kollapsat de senaste årtiondena har havsöringen blivit den viktigaste arten för sportfisket på västkusten. Bakom havsöringens ökning ligger bland annat riktade fiskevårdsåtgärder, framgångsrik kalkningsverksamhet och framsynta fiskeregleringar.

De nya reglerna innebär också bland annat att fiske efter lax inte längre är tillåtet med nät på djupare vatten än tre meter i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är det nätfiske som fångat stora mängder lax i södra Kattegatt, där laxbestånd från många olika vattendrag blandas innan de vandrar norrut längs svenska västkusten. För den svenska Atlantlaxen är läget betydligt mer allvarligt än för öringen och även om beståndssituationen varierar från vattendrag till vattendrag har tätheterna av laxungar i våra vattendrag i genomsnitt halverats sedan 1980-talet.

Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts. Nätfisket är till skillnad från sportfisket mängdfångade, icke-selektivt och omöjliggör återutsättning av levande fisk.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting kommer 11 mars besluta om en ny båtlinje mellan Söder Mälarstrand – Kungsholmstorg – Klara Mälarstrand. Den nya båtlinjen bör trafikeras av miljövänliga snabba elbåtar, säger företrädare för Centerpartiet i Stockholms läns landsting.

Pendelbåtstrafiken Söder Mälarstrand – Kungsholmstorg – Klara Mälarstrand kommer spela en viktig roll i kollektivtrafiksystemet och möjliggör
alternativa och snabbare resor över Mälarsnittet. Den nya båtlinjen kommer att starta den 1 juli 2015.

– En sådan båtlinje kan exempelvis skapa snabbare resor för den som cyklar, genom att erbjuda en genväg över vattnet, säger Gustav Hemming (C).

– När ny båttrafik introduceras ska den ha minsta möjliga miljöpåverkan. Teknikutvecklingen för båtar går snabbt framåt och vi vill att SL ligger i framkant när det gäller att testa och introducera ny teknik, säger Bosse Andersson (C).

Centerpartiet fick i landstingsbudgeten för 2014 igenom en satsning på en eldriven båt för att komplettera Sjövägen som går sträckan Lidingö – Nacka Strand – Nybrokajen. Den båten byggs just nu och planeras vara i trafik till september 2014. Även den nya båtlinjen bör trafikeras av elbåtar anser Centerpartiet.

– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående, säger Gustav Hemming (C).

Projektet Boundless Bothnian Bay lanserar Bottenvikens Attraktionsbok på Vildmarksmässan, som genomförs på Stockholmsmässan 7–9 mars. I boken beskrivs över hundra båtmål vid Bottenviken i ord och bild ända från Skellefteå till Haparanda och via Torneå till Karleby.

Boken berättar om områdets sevärdheter, natur, historia och service på ett mångsidigt sätt.

– Det här är ett historiskt ögonblick. Det är första gången som man skapat en bok och även en portal med information om besöksmål både i Finland och i Sverige, berättar Jarkko Enqvist, projektkoordinator i Sverige för Boundless Bothnian Bay, ett projekt som genomförs i samarbete mellan Sverige och Finland.

Boken presenteras på Vildmarksmässan av Destination Skellefteå. Bottenvikens Attraktionsbok finns både som en fritt nedladdningsbar PDF på webben och i en tryckt version. Boken, som omfattar 218 sidor, har utarbetats av den finska mediebyrån Rapid River.

Bekanta dig med portalen och ladda ner boken på: www.visitbothnianbay.com

Fredagen den 7 mars lyfts ett nytillverkat slussportspar på plats vid Brådtom sluss, öster om Norsholm. Portarna är tillverkade i AB Göta kanalbolags verkstad i Berg av bolagets egen personal.

Varje porthalva väger ca 9 ton och är 6,5 m hög och utgör det nedre portparet i slussen.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

Göta kanal är öppen 5/5-28/9 2014.

Bilden:
Göta kanal Brådtom sluss. Foto Göta Kanalbolag.

Över 140 tips om ökända grund och undervattenshinder, varav ett sextiotal kommer att leda till nya uppgifter i sjökorten – det är resultatet av tävlingen Ökända grund som pågick under båtsäsongen 2013. De vinnande bidragen är från Sörmlands skärgård, Mälaren och Bohuslän.

Tävlingen, där allmänheten uppmanats att rapportera ökända och välbesökta grund, är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio.

Med hjälp av båtfolket och de kustboende har syftet varit att lokalisera så många “ökända grund” som möjligt. Det handlar om platser där många går på grund och där alla med lokalkännedom vet att det är besvärligt. Orsakerna kan vara brister i sjökortet, obefintlig, bristande, felaktig eller motsägelsefull utmärkning/utprickning eller att det helt enkelt är svårt att bedöma var vattnet är fritt från grund.

Bidragen har tävlat i tre kategorier: fel i sjökortet, bästa motivering och ökända grund. Kategorin fel i sjökortet vanns av Ulf Suhr som har rapporterat in ett grund i anslutning till farleden mellan V:a Stendörren och Oxelösund i Södermanlands skärgård. Grundet fanns strax utanför 3-metersdjupkurvan söder om ön Tofta. Grundet har nu förts in i sjökortet och 3-metersdjupkurvan har utökats.

Kategorin bästa motivering vanns av Anders Grinneby som har rapporterat in en liten sten som fanns i sjökortet söder om St Hällgrund, Ridöfjärden, utanför Västerås. Stenen fanns inte i verkligheten. Anders har utförligt beskrivit hur han rodde över stenen ett flertal gånger och mätte djupet med åran utan att finna någon sten.

Kategorin ökända grund vanns av Johan Emterling som rapporterat in ett grund som finns i sjökortet, men som trots det är välbesökt. Grundet är beläget söder om Daftö som ligger utanför Strömstad.

Alla inkomna ärenden har kvalitetsgranskats av Sjöfartsverkets redaktion för underrättelser för sjöfarande.

– Vi har fått in över 140 tips om ökända grund och undervattenshinder som en direkt följd av tävlingen, säger Niklas Hammarkvist, nautisk redaktör på Sjöfartsverket. Av de inkomna tipsen bedöms 62 hålla sådan kvalitet att de lett till ändringar i sjökorten och på så sätt bidragit till ökad sjösäkerhet.

Tipsen från tävlingen är välkomna bidrag till det ständigt pågående arbetet med att göra sjökorten bättre. Av det svenska havsområdet är cirka 45 procent sjömätt med moderna metoder. Resterande områden är sjömätta med äldre metoder.

– Stora ytor i de svenska skärgårdarna är inte sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet och tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. Det innebar att man inte hittade alla grund som finns i skärgården, säger Niklas Hammarkvist.

För att Skärgårdsstiftelsen ska få bättre möjligheter till planering, framförhållning och utveckling behöver ett långsiktigt avtal mellan huvudfinansiären, Stockholms läns landsting, och Skärgårdsstiftelsen tas fram. Det säger Gustav Hemming, (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Skärgårdsstiftelsen har under de senaste åren arbetat intensivt för att få en modernare styrning och bättre överblick och strategier för sina byggnader och sin verksamhet. Stiftelsen bedömer bland annat att det krävs investeringar på 134 miljoner kronor under de kommande fem åren för att komma tillrätta med renoveringsbehov och åtgärdandet av avloppsanläggningar. Till det tillkommer ett antal andra stora utgifter som i dagsläget inte ryms i befintlig budgetram.

– känns bra att vi äntligen vet hur stora behoven är, samtidigt som den grundliga undersökningen visar att behoven är större än vi trott, säger Gustav Hemming (C).

– Det är viktigt att samtal mellan landstinget och Skärgårdsstiftelsen kommer igång så snart som möjligt för att nå en långsiktig lösning på de utmaningar som Stiftelsen står inför. I vissa fall riskerar det att bli mer kostsamt ju längre man väntar, säger Gustav Hemming (C).

Skärgårdsstiftelsens intäkter består till hälften av ett årligt bidrag från landstinget på ca 41 miljoner kronor, till hälften av hyror och arrenden från entreprenörerna som driver värdshus och vandrarhem samt de 16 skärgårdsjordbruken. Stiftelsens uppdrag handlar både om att vårda natur- och kulturmiljöer i skärgården och att underlätta för besökare, turister och det rörliga friluftslivet att kunna ta del av skärgårdsmiljön.

– Skärgårdsstiftelsen arbetar idag offensivt med att locka fler besökare till skärgården, men också för att skapa bättre lönsamhet och bärkraft för våra arrendatorer och entreprenörer. Ett långsiktigt avtal med landstinget är viktigt för att vi ska kunna fullfölja dessa satsningar som på sikt kan minska beroendet av skattepengar, säger Gustav Hemming (C).

Fakta
Skärgårdsstiftelsens äger 12 procent av skärgårdens marker och på dessa finns ca 3000 byggnadsverk som hyrs ut som permanentbostäder, fritidshus, vandrarhem, krogar, butiker, campinganläggningar, bryggor och aktiva jordbruk.

Stiftelsens uppdrag omfattar bland annat fastighetsförvaltning, byggnads-, natur- och kulturvård, miljöarbete, tillsyn, viss infrastruktur, besöksinformation och besöksattraktioner.

Det är viktigt att vindkraft kan byggas där förutsättningarna för det är som bäst och i goda vindlägen. Därför lägger regeringen nu förslag till riksdagen för att göra vindkraftsutbyggnaden ännu mer effektiv vilket också kommer kunna leda till ännu lägre kostnader för elkonsumenterna.

Idag kan den som vill bygga en vindkraftspark, eller någon annan form av storskalig förnybar elproduktion, behöva stå för hela kostnaden för att förstärka elnätet, om det krävs att en sådan förstärkning görs för att den nya anläggningen ska kunna ansluta till och mata ut el på elnätet. De elproducenter som i ett senare skede etablerar sig på samma ställe och ansluter sin elproduktion till samma elnät behöver däremot inte betala för den förstärkning av elnätet som redan gjorts. Det leder ofta till att ingen vindkraftsaktör vill vara den som ansluter sig först till elnätet, vilket skapar en så kallad tröskeleffekt, som hämmar utbyggnaden av den förnybara elproduktionen.

– Under 2013 ökade vindkraftsproduktionen i Sverige med hela 37 procent, till sammanlagt 9,7 TWh. Därmed har elproduktionen från vindkraften ökat med tio gånger sedan Alliansregeringen tillträdde 2006. Med dagens bygger vi bort de tröskeleffekter som finns, vilket kommer främja utbyggnaden av ny förnybar elproduktion ännu mer. Tack vare att det framöver blir billigare för t.ex. vindkraftsbyggare att vara först på den förnybara bollen kommer vi i Sverige kunna öka tempot i utbyggnaden av den förnybara elproduktionen ännu mer, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Förslaget i propositionen Tröskeleffekter och förnybar energi (prop. 2013/14:156) som regeringen i dag beslutat att överlämna till riksdagen innebär att Affärsverket Svenska kraftnät kommer att stå för den inledande kostnaden, och därefter kommer företagen betala för sin andel i den takt som de ansluter sig till elnätet. En rättvis fördelning av kostnaderna där elnätet behöver förstärkas kommer leda till en mer rationell och effektiv utbyggnad av förnybar el och på sikt lägre kostnader för elkonsumenterna.

Ambitionen är att denna övergångslösning, som föreslås träda ikraft i augusti i år och där Svenska kraftnäts risk begränsas till en ram om 700 miljoner kronor, längre fram ska kunna ersättas med en marknadslösning där staten inte behöver ta någon ekonomisk risk för denna typ av förstärkningar av elnätet.

Därför får Energimarknadsinspektionen nu i uppdrag att utreda hur en sådan långsiktig marknadslösning kan se ut, med ambitionen att en sådan ska kunna finnas på plats från 2016.

Fakta om båtlivet 2014 finns nu tillgänglig. Det är en liten praktisk skrift med alla basfakta om hela det svenska båtlivet. Allt ifrån antalet båtar till hur och var de används.

Fakta om båtlivet 2014 finns att ladda ner på Sweboats hemsida.

http://sweboat.se/fakta-om-batlivet.aspx

För de allra flesta som lever för båtliv, att känna hur håret lyfter med vinden och höra vattnets taktfasta kluckande mot kölen, är den nuvarande perioden av året den absolut långsammaste att genomleva. Agnes Stenlund skriver här om hur det är att segla i Kroatien.

Det känns som att det var år sedan en sist fick kasta loss och ta sig en tur på sjön, men som tur är finns det alternativ till att bara vänta. Kroatien med sitt unika ölandskap har otaliga gånger benämnts som ett paradis, och avsett om du föredrar motor- eller segelbåt så stundar snart säsongen i södra Europa.

Denna guide ger tips för att hjälpa dig till en glittrande horisont, kittlande känsla av varm vattenyta mot fingertopparna och en färgsprakande undervattensvärld som glider förbi under fötterna.

Varför Kroatien?
Kroatiens popularitet är inte riktigt lika väletablerad som exempelvis Frankrike eller Spaniens, vilket gör landet till ett lite extra spännande resmål. Naturen skiljer sig mycket från den som vi i Sverige är vana vid med färger som går i pastell, honung och klarblått, och så fort en kliver ur flygplanet märks den exotiska skillnaden i luft och dofter.

Trots att priserna i Kroatien har stigit på senare år så är det fortfarande ett av de mer ekonomiskt fördelaktiga länderna som du kan välja att resa till vid Medelhavet. Med utbredda vindisktrikt, borgliknande städer och idylliska fiskebyar finns mycket att ta del av när ni stannar till en stund vid någon av de många öarna som erbjuds.

Ta hjälp eller styr båten själv
Båtluffen i Kroatien kommer i många varianter, allt för att alla som känner sig frestade ska ha en möjlighet att delta. Ett sätt att göra det på är att hyra en båt med en skeppare, eller hel besättning om så önskas, som tar hand om allt det praktiska så att ni kan spendera semestern med att koppla av, bada och läsa, utan att behöva bekymra er om båtens manövering.

Mer vana seglare väljer ofta att begränsa sig till att bara hyra båten, då halva tjusningen faktiskt ligger i att styra och hålla utkik. Det är klokt att göra klart bokning av båt innan ni åker. Kolla även upp kartor och planera sjöväg innan det bli dags att ge sig ut på vågorna, för då landet består av fler än 1180 öar så är improvisation lite väl riskabelt.

Tänk ut vad som är viktigast: Tid på vatten eller tid på land? Hur lång är distansen mellan öarna och hur lång tid tar den biten att åka?

Välj rätt bland öarna
Vilken ö som är den absolut bästa är givetvis en smaksak, och det finns därför inget rätt svar som passar alla. Utanför kusten i jämnhöjd med Split finns många öar som har blivit populära och välkända i seglingsändamål, mycket på grund av den angenäma kombinationen av puls och lugn. En av dessa heter Hvar och rekommenderas för alla sällskap och personligheter.

Vissa verkar ha uppfattat situationen som att ön bara är till för människor med guldfickor, men tätheten av välbärgade kommer sig snarare av de fantastiska miljöerna än av priserna. Naturen är magisk, atmosfären andas semester och stränderna är lena och vita. Om en letar efter en mindre tillrättalagd tillvaro är ön Vis värd att styra båten emot. Där trängs historiska sevärdheter med vacker arkitektur längs slingrande kullerstensgator, maten är utsökt och solen verkar aldrig vilja gå i moln. Stränderna är välskötta och kanske extra lämpliga för en familj med barn.

Ingen strand har dock ett sådant rykte som Zlatni Rat, belägen på ön Brac som också återfinns i närheten av Split, där len småsten omfamnas av klart, turkosfärgat vatten.

Agnes Stenlund
Text är skriven i samarbete med Expedia Kroatien
Info: http://www.expedia.se/vc/resor/kroatien

Här är ännu en italiensk RIB som har byggts som tender till en stor yacht. Jämsides med vår skandinaviska trend med allt fler och allt finare båtar i aluminium fortsätter därmed den italienska båtbranschen sitt eget spår med lyxiga RIB.

En förklaring är troligen att den inhemska båtmarknaden har gått ned med ca 90 procent i Italien. Därmed är marknaden näst intill stendöd, men fdet finns fortfarande en viss export av större lyxbåtar kvar och där kommer dessa RIB-båtar in som tender till de stora fartygen.

Den här båten kommer från BWA, som presenter den som en båtrmodell med “extra komfort” i sin Premiumserie. Bokstäverna “TT” står för Tender To, för att ytterligare understryka båtens ändamål. Även om den har designats som supplybåt till större yachter kan den användsa till en rad aktiviteter – allt från passagerartransporter till ren nöjeskörning.

Det här är den största RIB-båten i den här specialserien, som kompletteras med modellerna 6.9 TT och 7.9 TT. BWA 8.9 TT är nästan 9 m lång och har en rejält tilltagen bredd på 3,35 m. Det innebär att den är godkänd för 16 personer. Däcket är förhållandevis stort även i fören, vilket gör det enkelt och säkert att ta sig ombord.

Två solkapell ger passagerarna skydd och kapellen har speciella utrymmen där de kan förvaras. Förarplatsen är ergonomiskt riktig med ett stort säte för föraren och ett stabilt fotstöd. Som tillval finns även en T-Top.

Aktersofforna har plats för tolv personer. I aktern finns ett soldäck och en badplattform samt en badplattform med rejäla handtag.

Båten finns i flera färger; sju färger för skrovet, tio för tuberna och tolv färger för dynor med mera. Durken är täckt med teak som har valbart vita eller grå nåtlimningar.

Motorvalet är stern drive på 265–550 hk.
Lars-Åke Redéen

Tekniska fakta
Längd: 8,93 m
Bredd: 3,35 m
Tubdiameter: 63 cm
Tubkammare: 6
Tubmaterial: Hypalon-neopren Orca 1670 dtex
Vikt utan motorer: 1 800 kg
Bränsletank: 500 liter
Motor max: 550 hk
Personer: 16
CE-klass: B
Info: www.bwa.it

Buster Rent-tjänsten hyr ut nya Buster X motorbåtar Buster Plus-tjänsterna omfattar nu även uthyrning av båtar. Buster Rent erbjuder fullt utrustade Buster X-båtar för uthyrning.

Buster X är en medelstor båt i Fiskars båtsortiment. Den är strax över fem meter lång öppen båt för sju personer.

– Vi ser ett tydligt behov för båtuthyrning som drivs professionellt och som kan erbjuda mångsidiga och bekymmerslösa båtar för en veckas semester, eller kanske fem båtar för ett företagsarrangemang, berättar Juha Lehtola, vd för Fiskars båtaffärsverksamhet.

De första hyrbåtarna placeras till Åbo och Nådendal. En del av båtarna ligger på trailers och en del i hamnar, klara att åka i väg. I båthyran ingår all utrustning som behövs, från flytvästar till kartplotter.

– Vi kan erbjuda en båt, klar för användning, till ett förmånligt pris. Båtarna har samma utrustningsnivå som man är van att hitta på hyrbilar. Lika enkelt som det är att hyra en båt så kan man även samtidigt hyra en båttrailer och även en dragbil, berättar Kari Mäenpää, Avis-företagare i Åbo.

Mäenpää tror att det kommer att finnas efterfrågan för hyrbåtar även i skärgården, speciellt efter båtsäsongen när egen båt redan finns på land för vinterförvaring.

Båten kan hyras på webbtjänsten vuokraa.buster.fi på samma sätt som man hyr en bil på webben. Personalen på Buster Rent utbildas för att ge båtuthyrare instruktioner om båtarna.

Fiskars samarbetspartner har över tio års erfarenhet av uthyrningen av bilar på Avis- och Budget-biluthyrningskedjorna i Salo, Åbo, Björneborg och Raumo.

Andra Buster Plus-tjänster är båtförsäkring, båtplats, elektronisk båtvakt Buster Vakt som fungerar med hjälp av satellitpositioneringssystemet och sensorer samt elektroniska tjänster för båtägaren.

Enligt Juha Lehtola är servicepaketet unikt inom båtbranschen.

– Vi vill att det ska vara enkelt och bekymmerslöst att äga en båt och samtidigt vill vi göra tröskeln för båtägande lägre, säger Lehtola.

I utvecklingen av nya Buster X – den andra generationen av Buster X – prioriterades goda och flexibla innerutrymmen samt utmärkt sjöduglighet.

Den flexibla och mångsidiga Buster X för sju personer är Fiskars Boats största nyhet för modellåret 2014. Den strax över fem meter långa öppna båten är lillebror till Buster XL som har blivit väl emottagen bland kunder och journalister. I utvecklingen av Buster X prioriterades goda och flexibla utrymmen samt utmärkt sjöduglighet.

– Vi kommer att fortsätta vårt långsiktiga utvecklingsarbete vars resultat är synliga på Buster SuperMagnum och på den nya Buster Cabin. Båten har ännu bättre egenskaper i grov sjö och även ergonomin har utvecklats. På Buster X -skrovet har vi lyckats förena utmärkt sjöduglighet med en mycket låg planingströskel, både när båten är tungt lastad eller vid lägre motoreffekt, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Den första modellen av Buster X lanserades år 2006 och den nya modellen är helt förnyad. Båten har blivit 10 centimeter längre, men vikten är samma som tidigare, 480 kilo. Båtens ökade längd och det nya skrovet ger ännu bättre köregenskaper och klart ökade innerutrymmen. Båten är behagligt stabil även i hamn.

Även den minsta rekommenderade motoreffekten är tillräcklig för Buster X. Båten börjar plana utan problem redan med en 50 hk utombordsmotor och med sju personer ombord. Med den största 70 hk motor är topphastigheten 33–34 knop.

Buster X har mycket rymliga och flexibla innerutrymmen. Den ökade längden har utnyttjats till fullo i sittbrunnen bakom pulpeterna.

Båtens plexivindrutor sträcker sig runt båtens sidor och skyddar även baksätespassagerare mot fartvind och vatten. Den fasta dubbeldörren är standard. I förarpulpeten kan man flushmontera en 8 tums plotter.

Det nya kapellgaraget, vars lock fungerar som ryggstöd för aktersoffan, tar betydligt mindre plats och ger mer utrymme för passagerarna i aktersoffan. Akterns sitt/stuvboxar kan tas bort, vilket ger mer utrymme för fiske, lastning av båten eller för transport av skrymmande last.

Båten har en fast bränsletank som rymmer 100 liter, vilket ger Buster X klassens bästa aktionsradie, oavsett motorstorlek. I aktern finns praktiska akterplattformar för exempelvis bad. I standardutrustningen ingår NFB-styrning som ger exakt och komfortabel styrning. Som tillval kan båtens utrustas med trimplan.

Tekniska fakta
Längd: 5,25 m
Bredd: 2,01 m
Torrvikt: 480 kg
Bottens v-vinkel: 20,5°
Rek motoreffekt: 50–70 hk
Info: www.buster.fi

Vindkraftsparken Lillgrund i Öresund lockar till sig bottenlevande fisk och leder till ett ökat undervattensbuller. Det finns också tecken på att ålar kan påverkas i sin vandring till lekområdena i Sargassohavet. Det visar den rapport som Havs- och vattenmyndigheten, HaV, tagit fram om effekter på fisk och fiske.

– Undersökningarna vid Lillgrund har gett värdefull kunskap om hur havsbaserad vindkraft kan påverka fisk. I dagsläget är den här slags studier fortfarande få, även internationellt sett, säger Ingemar Andersson, på HaV.

Lillgrunds vindkraftpark togs i drift under år 2008 och är den idag största fullföljda satsningen på havsbaserad vindkraft i Sverige. Den består av 48 stycken vindkraftverk (med 2,3 MW generatorer) som står på mellan fyra och sju meters djup och som mäter cirka 115 meter upp till vingspetsen. Totalt omfattar Lillgrund en yta av 4,6 kvadratkilometer.

Dåvarande Fiskeriverket har undersökt området åren före och efter anläggandet av Lillgrund för att se hur fisk och fiskvandring påverkas. Undersökningarna omfattar provfisken av främst bottennära fisk, undervattensljud, och studier av ålens vandringsmönster. De har genomförts i samarbete med forskningsprogrammet Vindval och har till större delen finansierats av Vattenfall AB som äger vindkraftsparken. Resultaten finns nu samlade i HaV-rapporten ”Fiskundersökningar vid Lillgrund vindkraftpark”.

– Från Hav:s sida hoppas vi att rapporten kan fungera som ett viktigt underlag för miljökonsekvensbeskrivningar samt i planerings- och tillståndsprocesser för vindkraft, säger Ingemar Andersson.

Undersökningar av vindkraftparkens effekter på bottennära fisk pågick i sju år med början 1997, fyra år före byggstarten. Den långa tidsserien som gjorts i provfisket är unik i sitt slag vad gäller uppföljning av effekter från havsbaserad vindkraft. Provfisken utfördes inom två referensområden; Bredgrund söder om Lillgrund och Sjollen norr om Lillgrund och Öresundsbron.

– Vindkraftparken hade ingen effekt på mängd fisk, antal arter eller artsammansättning när man jämför hela vindkraftparkens område med referensområden, säger Lena Bergström, forskare, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

– Inom själva vindkraftparken sågs för vissa arter en ökad täthet närmast tornen, till exempel gulål, torsk, stensnultra och rötsimpa. Ökningen kunde noteras upp till 50-160 meters avstånd från ett vindkraftverk.

Rapporten föreslår att det görs en ny studie vid vindkraftparken efter några år av drift, för att se om ansamlingen av vissa fiskarter nära vindkraftverken har fortsatt, om den ökat och haft effekter även på mängden fisk.

Undersökningarna av påverkan på lekvandrande blankål omfattade totalt 300 individmärkta ålar. Rapporten visar att en lika stor andel av blankålarna vid Lillgrund passerade före och efter att vindkraftparken kom till.

– Generellt kan vi inte se att det tar längre tid för blankålen att förflytta sig i området på grund av vindkraftparken. Men, enstaka längre förflyttningstider vid större elproduktion samt en liten ändring i passagemönster skulle kunna tyda på att vissa ålar påverkades av vindkraftparken, säger Ingvar Lagenfelt, utredare på vattenvårdsenheten på länsstyrelsen i Västra Götaland.

– Liknande mönster med en andel blankålar vars beteende avviker från det förväntade har tidigare registrerats vid marina bottenförlagda kablar.

De ljudmätningar som utförts i studien visar att Lillgrunds vindkraftpark tydligt bidrar till ljudbilden i Öresund inom vissa frekvenser som är viktiga för fisk. Analysen visar också ett samband mellan ljudnivån och antalet turbiner i vindkraftparken (så kallad parkeffekt), där varje enskild turbin bidrar till att öka den totala ljudnivån i området.

– Ljudmätningar visar att ljudnivåerna endast inom ca 100 meter från en turbin och vid höga vindstyrkor är tillräckligt höga för att medföra en risk att vissa arter av fisk påverkas negativt, i form av direkt flyktbeteende eller möjlig maskering av kommunikation, säger Mathias Andersson, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

– Stressreaktioner kan förekomma även på längre avstånd än 100 meter från en turbin. Detta orsakas av att ljudet från turbinerna är kontinuerligt och högre än bakgrundsljudet inom vissa frekvenser.

Mer än 37 000 kommersiella fartyg (oljetankers, containerfartyg, passagerarfärjor och fiskebåtar) passerar området Lillgrund i Öresund varje år enligt Sjöfartsverket. Den trafiken och buller från fritidsbåtar, seismiska bottenundersökningar, militära aktiviteter samt buller från Öresundsbron skapar ett konstant brus under 1 kHz.

Källa: HaV.

Kemetyl lanserar ett nytt alkylatbränsle tillsammans med det legendariska smörjmedlet Gulf Oil. Kemetyl, som är ett av Sveriges äldsta kemiföretag, har sedan starten 1918 riktat in sig på kemtekniska konsumentvaror med det kända T – varumärkets kvalitetsprodukter sedan 1973.

I Sverige har produkterna T – Röd, T – Blå, T – Gul och T – Grön hört till standardsortimentet i våra hushåll, och nu lanserar Kemetyl ännu en modern klassiker, den prestationshöjande produkten Kemetyl T Alkylat med Gulf Inside. Efter flera års forskning och utveckling startar Kemetyl produktionen av Kemetyl T Alkylat – en prestandaprodukt där inget lämnats åt slumpen. Det nya alkylatbränslet ökar både driftsäkerheten, förbättrar prestandan och förlänger livslängden på alla förbränningsmaskiner. Dessutom är T Alkylat betydligt renare än vanlig bensin, och minskar bildningen av smog med hela 40%, vilket betyder att produkten är mer skonsam mot miljön än traditionellt bränsle.

Redan från början var målet satt på att tillverka en produkt som skulle leverera mer än traditionellt bränsle, ett högteknologiskt miljöbränsle som ger varje användare maximal effekt och som samtidigt såg till att förlänga livslängden på din förbränningsmotor. En viktig del i arbetet låg i valet av smörjmedel för iblandning, valet föll på en av motorvärldens äldsta smörjmedelstillverkare, Gulf Oil.

– Vi på Kemetyl är stolta över samarbetet med Gulf Oil, därför har vi tillsammans tagit fram konceptet ”Gulf Inside” som tydligt visar när Gulfs unika smörjmedel blandats i våra alkylat produkter, säger Luis Soler, VP Sales & Marketing Kemetyl Group.

– Med Kemetyls T Alkylat och Gulf Inside kan varje användare förvänta sig den högsta kvalitet marknaden har att erbjuda. Två kända varumärken som tillsammans tagit fram det absolut bästa drivmedlet för både miljö och prestanda, säger Peter Sjödin, Business Area Manager Gulf Oil Sverige.

Gulf Oil – högkvalitativa smörjmedel med ett starkt varumärke Gulf Oil Corporation grundades 1901 efter det att oljekällan Spindletop i Texas, visade sig bli världens första högproducerande oljekälla med en volym på 100 000 fat om dagen (16 000 m3). Gulf finns i över 100 länder. I Sverige drivs Gulf Oil av familjeföretaget Hansen Racing.
Kemetyl T alkylat med Gulf Inside ger motorn ökad livslängd

För Kemetyl T Alkylat har Gulf använt specifika oljor för 2–takts alkylat optimerade för att ge den bästa tänkbara smörjningen i din förbränningsmotor. Kemetyl T 2–takts alkylat ger maskinen hög prestanda och genom minskade avlagringar bidrar bränslet till en bättre förbränning och renare utsläpp, och är därför skonsam mot människa och miljö. Kemetyls 4–takts alkylat håller ventiler och kolvar renare än konventionellt bränsle vilket ger motorn ökad livslängd och driftsäkerhet.

Info: www.kemetyl.com