Nyheter

Sebago har visat upp sitt nya sortiment för i vår. Det innehåller bland annat en rad olika tröjor, chinos och skor.

Anchor Round Neck är en grovt slätstickad och båtringad tröja i 100% bomull. Den har instickad ankardekor på front, öppen fåll i hals, mudd och nertill samt rundat bakstycke. Finns i färgerna Bright Pink, Navy och Sail White i storlekarna 34-44. Ca pris 799:-

Chino Shorts i 100% bomull finns i matchande färgerna; Beige, Navy, Red, Pink och White. Storlekar 34-46, ca pris 599:-

Skon heter Meriden Kiltie och är en lättvikts Kiltieloafer i mjuk nubuk med ventilerande sockfoder i läder och stabil helgjuten gummisula i gummi. Färgerna är Fuschsia, Navy, Taupe och Tan. Storlekarna 5-11. Ca pris 1199:-

Info: www.sebago.se

Sommaren 2014 sjösätts Dehler 46, en ny båtmodell som ersätter Dehler 45. Dehler 46 tillfredsställer både kappseglaren och familjeseglaren. Båten finns i två utföranden, standard och Competition. Givetvis går det att skräddarsy en egen version där man väljer ur den digra tillbehörslistan.

Pressmeddelande:

Dehler 46 följer succébåten Dehler 38 design både interiört och exteriört. Däcket med rutorna och aluminiumlisten, interiören med de rundade luckorna och toalett kommer att vara liknande på nya Dehler 46.

Konstruktionsmässigt är båten tillverkad med vakuuminjicering och kolfiberförstärkta kölramar. Givetvis följer Dehler 46 varvets traditionella lösningar: sandwich konstruktion i skrovet, masten monterad på kölen osv.

Dehler 46 följer succébåten Dehler 38 design både interiört och exteriört. Däcket med rutorna och aluminiumlisten, interiören med de rundade luckorna och toalett kommer att vara liknande på nya Dehler 46.

Utöver detta kommer båten att ha tre kabiner och två toaletter. Owners cabin i fören har en stor säng.

Info: www.dehlersverige.se

Med en totallängd på 37,80 m (124 fot) och 7,35 m bredd (24ft 1 in) har Ferretti nyligen sjösatt den största båt som de har byggt i sin linje ”Custom Line”. Detta Ferrettis nya flaggskepp står för mycket av den lyx och tradition som ligger bakom Ferretti.

Det är det femte skrovet i Ferretti Custom Line 124 som har sjösatts vid CRN-varvet i Ancona. På plats fanns företagets hela ledning. Båten kommer att levereras till sin ägare i vår och hon ska ligga i Medelhavet.

Ferretti Custom Line 124 nummer 5 är resultatet av ett nära samarbete mellan Studio Zuccon International Project och AYT&D – Advanced Yacht Technology & Design (Ferretti Groups utvecklingsavdelning). Båten har ett karakteristiskt vitt skrov och en strömlinjeformad profil som dock har anpassats genom att tillföra en hard top över soldäcket.

I huvuddäckets salong är designen väldigt modern. På babordssidan finns en stor bar, bara några steg från förarplatsen. Utrymmena för att umgås är utrustade med soffor, moderna väggmonterade möbler och ett stort matbord. Här finns även L-soffa, kaffeavdelning och annat som man inte ens skulle fundera över i en normal svensk fritidsbåt…

Interiören är gjord i moderna färger, bland annat ”Azul” (ljusblå) i ägarens kabin och vitt i gästkabinerna.

På övre däck finns en stor inomhus loungeyta försedd med fåtöljer och soffor i marinblått och äpplegrönt. Allt är levererat av det italienska företaget Paola Lenti.

Maskinellt är yachten utrustad med två stycken MTU 12V 4000 M93L 3510 hk dieselmotorer. Det räcker för att ge en maxfart på 27,5 knop och en marschfart på goda 23,5 knop.

Ferretti Group grundades 1968 av Norberto Ferretti. Idag ingåpr följande båtmärken i gruppen: Ferretti, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Mochi Craft och CRN. Företaget har idag huvudsakligen kinesiska ägare och leds av ordföranden, Tan Xuguang, och vd Ferruccio Rossi.

Info: www.ferretti.com

Att förstå hur arter kan anpassa sig i naturen har blivit en viktig fråga i och med klimatförändringarna. Nu visar ny forskning vid Göteborgs Universitet att den släta havstulpanen utvecklat förmåga att leva i vatten med väldigt olika salthalter.

Klimatförändringar och spridning av främmande arter hotar att förändra den marina miljön dramatiskt.

– Genom att studera hur olika arter kan hantera de här miljöförändringarna, och hur snabbt nya evolutionära anpassningar kan uppstå, kan vi få en bättre bild av hur havet kommer att förändras i framtiden, säger Anna-Lisa Wrange, vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs Universitet.

Arter hanterar förändringar i miljön på olika sätt. Vissa arter ändrar sin utbredning genom att förflytta sig till nya platser. Andra arter, exempelvis fastsittande djur som havstulpaner, stannar kvar och utvecklar särskilda genetiska anpassningar för att kunna tåla nya förhållanden.

– Vissa arter utvecklar istället en bred tolerans (plasticitet) till olika förhållanden som gör att de kan klara av nya förhållanden direkt genom att ändra exempelvis sin fysiologi eller sitt beteende, säger Anna-Lisa Wrange.

I sin doktorsavhandling har hon studerat den släta havstulpanen (Balanus improvisus), som uppvisar en anmärkningsvärt bred salthaltstolerans. Egenskapen har inneburit att havstulpanen kunnat etablera sig i nya miljöer. Den är mycket tålig och växer lika bra i låga som höga salthalter i havet, något som är relativt unikt för marina arter, visar forskningen.

– Överlevnaden och fortplantning var dessutom bättre i de lägre salthalterna, vilket tyder på att arten är speciellt anpassad till bräckt vatten, säger Anna-Lisa Wrange.

För att förstå hur den släta havstulpanen klarar av att leva i hav med vitt skilda salthalter, undersöktes även de gener i havstulpanen som är inblandade i att reglera saltbalansen. Studierna visar att havstulpanen har flera varianter av genen som uttrycks olika i olika livsstadier och salthalter.

– Dessa intressanta upptäckter kommer att bli användbara för fortsatta studier för att förstå hur vissa arter är så tåliga medan andra inte klarar av att leva i låga salthalter, säger Anna-Lisa Wrange.

Artens förmåga att fästa sig på båtskrov samt förmågan att klara av att leva i olika salthalter har bidragit till att arten har kunnat sprida sig över hela världen.

– Det är också en av få arter, och den enda havstulpanen, som har etablerat sig i nästan hela Östersjön på mindre än 200 år, till förtret för många småbåtsägare, säger Anna-Lisa Wrange.

Tidigare forskning tyder på att salthalten i kustnära områden, som till exempel i Östersjön, kommer att minska i framtiden på grund av ökad nederbörd. Eftersom salthalten har stor betydelse för vilka arter som kan leva i en viss miljö, kan ekosystemet förändras dramatiskt om arter som inte tål låga salthalter slås ut.

– Tack vare sin breda tolerans till olika salthalter kommer den släta havstulpanen troligen inte att påverkas avsevärt i framtiden, utan snarare gynnas i en utsötad miljö. Så vi får räkna med att rengöra båtskroven även i framtiden, säger Anna-Lisa Wrange.

Avhandlingens namn: From Geography to Genes: Evolutionary perspectives on salinity tolerance in the brackish water barnacle Balanus improvisus
Handledare: Carl André, Jon Havenhand, Anders Blomberg

Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/34466

Foto:
Foto på havstulpaner: fotograf Anna-Lisa Wrange
Övriga bilder: fotograf Mats Björkman.

I fjol lämnade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, förslag till regeringen om insatser för att minska utsläppen från små avlopp. Nu utlyser HaV 3,5 Mkr till projekt som kan skynda på utvecklingen.

– I samband med regeringsuppdraget fick vi in flera förslag på intressanta projekt som vi nu vill ta tillvara genom denna möjlighet att söka medel för. Det riktar sig främst till universitet, organisationer, kommuner och länsstyrelser, säger Åsa Gunnarsson på HaV.

HaV har sedan juni 2011 ansvar för tillsynsvägledning för små avlopp. Idag finns ungefär 700 000 små avloppsanläggningar som bidrar med nästan lika mycket övergödande ämnen som de större reningsverken gör tillsammans. Gamla och bristfälliga avlopp orsakar miljö- och hälsoproblem på många håll i landet. I december 2012 fick HaV i uppdrag av regeringen att i samarbete med Boverket se över regleringen och ta fram styrmedel för att öka åtgärdstakten av bristande små avloppsanläggningar. Ny lagstiftning och effektiv tillsyn är två förslag som fanns med i den rapport som HaV överlämnade till regeringen i september 2013.

– En slutsats från regeringsuppdraget, är att små avloppsanläggningarna är en relativt stor källa till utsläpp av övergödande ämnen och risk för smittspridning samt att åtgärdstakten är alldeles för låg, säger Åsa Gunnarsson.
Målet är att de 3,5 miljonerna ska användas för att öka kunskapen om miljö- och hälsorisker från små avloppsanläggningar och bidra till utvecklingen av metoder för att minska dessa risker. Utlysningen riktar sig främst till universitet, organisationer kommuner, och länsstyrelser. Fastighetsägare kan inte söka bidrag för att förbättra eller anlägga nya avloppsanläggningar

– Vi vill gärna ha in projekt som resulterar i utveckling av metoder som underlättar kommunernas bedömningar vid prövning och tillsyn. Eller projekt som rör utvärdering och jämförelse av olika reningstekniker avseende reningsresultat, möjlighet till kretslopp, robusthet och användarvänlighet, säger Åsa Gunnarsson.

Intresseanmälan ska vara inlämnad senast den 11 april 2014 och de utvalda ansökningarna kommer att publiceras på HaV:s hemsida i slutet av april 2014.

Info: https://www.havochvatten.se/4.276e7ae81443563a750373c.html

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.
Källa: HaV.

Sjöfågelägg som samlats in på öar i Norska havet innehåller ett stort antal miljögifter. I en ny studie hittade forskarna 158 olika ämnen i fågeläggen. Särskilt bekymmersam är upptäckten av nya miljögifter – av vilka några ämnen varit menade som bättre alternativ till numera förbjudna substanser.

– 158 miljöföroreningar är en väldigt omfattande coctail. Vad den sammanlagda effekten blir av alla dessa kemiska ämnena vet vi alldeles för lite om, säger Mikael Remberger, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Tillsammans med det norska institutet för luftvårdsforskning, NILU, och på uppdrag av den norska motsvarigheten till Naturvårdsverket har han analyserat miljögifter i sjöfågelägg från ögrupperna Sklinna och Røst. Öarna ligger i områden i Norska havet som anses vara lite påverkade av miljögifter.

Av de 201 ämnen som analyserades fann forskarna 158 i fågeläggen. Bland dessa finns fosfororganiska föreningar, klorerade paraffiner, kvicksilver och PCB, som alla är väl kända miljögifter sedan tidigare. Forskarna upptäckte också flera nya miljögifter i många av de undersökta äggen, bland annat nya flamskyddsmedel.

– Det vi ser är att halterna av flera av de äldre miljögifterna som DDT, PCB och klorparaffiner går ner väldigt sakta eller ligger kvar på samma nivåer som tidigare. Det här är svårnedbrytbara ämnen som kommer att finnas kvar i vår natur länge, säger Mikael Remberger.

Forskarna har analyserat ägg från fåglarna ejder, toppskarv och silltrut, som alla befinner sig i toppen av näringskedjan. Ejder och toppskarv är relativt stationsnära fåglar som övervintrar längs norska kusten. Forskarna räknar därför med att dessa arter fått i sig miljögifterna innanför de norska havsområdena.

– Det här är platser med liten mänsklig påverkan. Resultaten från undersökningen visar ännu en gång att miljögifter sprider sig långt via vatten och luft. De kommer in i näringskedjan och överförs från fågelmamman till äggen, säger Mikael Remberger.

Det finns generellt få data om miljögiftskoncentrationerna hos fåglarna i dessa områden. Forskarna vill ha återkommande mätningar för de mest intressanta ämnena för att bättre kunna se trender över tid.

Ladda ner rapporten ”Kartläggning av miljögifter i sjöfågelägg”.

Info: http://www.ivl.se/download/18.21d4e98614280ba6d9e5c60/1394636170282/milj%C3%B6gifter+i+sj%C3%B6f%C3%A5gel%C3%A4gg.pdf

Silver Arrows Marines nya Mercedes-Benz Style 14 m långa motorbåt ska byggas av ett varv i Schweiz. Det är Group Carboman SA som blir det första varvet att bygga Mercedes länge emotsedda och extremt lyxiga båt.

– Med två båtar för America’s Cup och fem Jules Verne Trophies i bagaget anser vi att Group Carboman SA är en perfekt konstruktör för båten, säger Silver Arrows Marine Ltd ordförande, Ron Gibbs.

– Vi letar alltid efter mer än bara ett båtvarv – vi vill ha en passionerad partner som känner lika mycket för det här projektet som vi gör. I Groupe Carboman har vi hittat en sådan partner och jag är väldigt glad att tillkännage att arbetet med den allra första ARROW460 – Granturismo är på gång vid Genevesjön.

Groupe Carboman SA representerar två av de mest respekterade namnen inom kompositbyggen och båtkonstruktion. Det är franska Multiplast SAS och schweiziska Décision SA. Efter flera års samarbete gick de båda företagen samman i januari i år i en ny industrigruppp.

Den nya båten har kallats havets Mercedes-Benz S-Class. Den blir en riktig utmaning att bygga, men Silver Arrow blir en riktigt unik båt.

Den slutliga designen och utseendet för den 14 m långa ARROW460 – Granturismo, presenterades av Mercedes-Benz Style vid Monaco Yacht Show i september 2013, bara ett år efter att de första ritningarna hade presenterats.

Inspirationen till den nya och helt extrema båten kommer från Mercedes-Benz bilar och är helt inspirerad av proportionerna i gamla klassiska bilar. I interiören används fina material som till exempel nubuckläder, eukalyptusträ i paneler med mera.

– Den allra första Silver Arrow är absolut ingen vanlig motorbåtoch i Groupe Carboman har vi exceptionella båtbyggare, säger Silver Arrows Marine Chief Executive Officer, Jacopo Spadolini.

– Vi har hittat ett båtvarv som delar vår passion för båten, innovation och teknologi och vi talar samma språk. Nu hoppas vi kunna ta detta projekt till att bli det mest spännande och även att det ska leda till ännu mer spännande projekt i framtiden.

Orderboken för den nya modellen har öppnats för den allra första serien, kallad Edition 1. Det blir en begränsad utgåva, där det första exemplaret ska levereras till kund 2015.

Info: www.decision.ch
Info: www.silverarrowsmarine.com

Nu överlämnar Sjöfartverket miljökonsekvensbeskrivningen för Mälarprojektet till Mark- och miljödomstolen för prövning. För drygt två år sedan påbörjades arbetet med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning för projektet att förbättra säkerheten och framkomligheten för sjöfarten på Mälaren (i första hand till och från Västerås och Köping).

Uppdraget från regering och riksdag gavs mot bakgrund av att Mälardalen är en befolkningstät region med omfattande transportbehov och kapacitetsbrist för väg- och järnvägstransporter. Prognoserna för framtida godstransporter visar på behov av en förbättrad transportinfrastruktur för att göra sjöfarten mer konkurrenskraftig.

Experter inom många olika områden har utrett Mälarprojektets påverkan på miljö och säkerhet och slutsatsen i miljökonsekvensbeskrivningen blir att planerade arbeten innebär avsevärt minskad risk för olyckor som kan påverka miljön samtidigt som framkomligheten förbättras.

Men utredningarna visar också att det blir störningar under genomförandet. Bland annat som buller under anläggningsarbeten och påverkan på fisket i samband med muddring.

Nu ska Mark- och miljödomstolen pröva tillåtligheten.

Alla dokument finns samlade på www.säkrafarleder.se under fliken Mälaren.

Fakta, Mälarprojektet
Det är trångt på vägarna i Mälardalen. Det är också ett hårt tryck på järnvägsspåren. Därför ska sjöfarten ges större möjlighet att göra nytta för regionens transportbehov.

I den nuvarande infrastrukturplanen har staten avsatt 1,3 miljarder kronor för att öppna möjligheten för effektiv godshantering med sjöfart på Mälarens hamnar. Västerås stad och Köpings kommun bidrar också ekonomiskt till projektet, liksom Mälarenergi.

Modern och effektiv sjöfart kräver bättre farleder än vad Mälaren och Södertälje kanal och sluss kan erbjuda i dag. Med en breddning och förlängning av slussen samt muddring i kanalen och i några områden i den nuvarande farleden i Mälaren öppnas möjligheten att utnyttja sjöfart på ett mycket effektivt sätt. Efter beslut i Mark- och miljödomstolen beräknas byggstart 2015.

Bilden:
Modern och effektiv sjöfart kräver bättre farleder än vad Mälaren och Södertälje kanal och sluss kan erbjuda i dag. Med en breddning och förlängning av slussen samt muddring i kanalen och i några områden i den nuvarande farleden i Mälaren öppnas möjligheten att utnyttja sjöfart på ett mycket effektivt sätt. Foto: Nicklas Liljegren.

Italienska varvet CRN, med bas i Ancona, har fått en order att designa en 77 meter lång megayacht för en kund från Mellanöstern. CRN, som är en del av numera kinesiskt ägda Ferretti Group, är specialiserade på att konstruera och bygga megayachts i stål och aluminium från 40 till 90 meter.

Det intressanta med yachter som den här är att se vilka designidéer som är viktigast för tillfället. Tidigare har de många ryska kunderna som har köpt yachter svarat för en mer aggressiv design, färgval etc.

Den nya yachten som vi visar här är också modern, men betydligt mer stram i linjerna. Nyligen levererade CRN den 80 m långa megayachten Chopi Chopi, som premiärvisades vid Monaco Yacht Show. Även det är en förhållandevis ”normalt” men modernt designad yacht.

Den nya 77 m båten är designad av Studio Zuccon International Project och utvecklas (konstrueras) hos CRN Engineering. För interiören står Laura Sessa.

Även kunden står för mycket idéer och önskemål för båtar av den här klassen, som kostar hundratals miljoner kr. Den här yachten ska användas enbart för privata ändamål och blir CRN.s näst längsta yacht hittills, efter mellan CRN 129 80 m Chopi Chopi och CRN 124 73 m Azteca.

Marknaden för den här typen av yachter är hetare än man kan tro. Det finns till och med spekulanter som beställer den här typen av yachter för att eventuellt kunna sälja kontrakten vidare innan båtarna är färdigbyggda.

77 m yachten följer efter att CRN nyligen tecknade avtal med en kinesisk kund om att bygga en 68 m megayacht, den största som har sålts till Kina, och två stycken SuperConero på 44 m styck.

Därmed har CRN sex stycken superyachter under byggnation eller konstruktion vid varvet i Ancona:
CRN 131 74m (designed by Zuccon International Project)
CRN 132 73m (designed by Omega Architects)
CRN 133 61m (designed by Francesco Paszkowski Design)
CRN 134 55m (designed by Nuvolari & Lenard)
En maxiyacht Ferretti Custom Line, CL 124
En Riva 122 Mythos i aluminium

Ett passagerarutrymme med varma färger, bekväma sittplatser och väl avvägd belysning är resultatet av ett omfattande renoveringsjobb ombord på vägfärjan Veronica. Färjan går i trafik på sträckan Öregrund-Gräsö i norra Roslagen.

Antalet resande fotgängare ökar på svenska vägfärjor. Allt fler nyttjar möjligheten att kombinera färjeresan med kollektivtrafik eller andra transportsätt. I Färjerederiets årliga mätningar av kundnöjdhet kan man konstatera, att många resande efterlyser en mer behaglig resa ombord även för de som inte sitter i bil.

– Under de år när en stor del av våra vägfärjor byggdes, prioriterades utformningen av fartygen helt efter biltrafiken. Nu är det dags att ändra på detta. Vi vill erbjuda god komfort ombord för alla! säger Färjerederiets projektledare Hans Söderqvist.

Renoveringsarbetet har pågått under vintern. Allt har utförts utan att ordinarie tidtabell har påverkats. Ett tillfälligt passagerarutrymme ordnades på bildäck, samtidigt som designarbetet pågick.

Förberedelserna för renoveringen har förberetts på flera sätt. En viktig del är det projekt som Färjerederiet drev tillsammans med Beckmans Designhögskola i Stockholm, där studenterna bidrog med förslag kring utformningen av passagerarutrymmen. Resultatet har blivit en spännande kombination med varma färger, bekväma mjuka sittplatser och god belysning–samtidigt som materialen har valts ut med omsorg för att vara tåliga.

–Om det visar sig att upplägget fungerar bra, kommer vi att fortsätta med projektet. Vårt mål är att bidra med en attraktiv sjöförbindelse som lockar fler att ta vägfärjan säger Färjerederiets chef Anders Werner.

Trafikverkets Färjerederi genomför årligen mer än 21 miljoner persontransporter och 12 miljoner fordon skeppas över. Rederiet transporterar gör idag knappt 2 miljoner persontransporter utan fordon. Rederiet driver 41 färjeleder från Norrbotten till Skåne. Man förfogar över 68 fartyg.

Bildtexter:
Före renoveringen: Vägfärjan Veronicas passagerarutrymmen. Foto Inger Modin, Marindekor
Efter renoveringen: Vägfärjan Veronicas passagerarutrymme i varma färger, bekväma sittplatser och ny belysning. Foto Inger Modin, Marindekor

På den stora bilden syns vägfärjan Braheborg.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har beslutat att införa ett femårigt vårfiskeförbud i Torpe-Infjärden, Björnöfjärden och Säbyviken i Värmdö kommun. Förbudet gäller från 1 april till och med 15 juni.

– Det här är ett viktigt lekområde för bland annat gädda. Det finns tecken på att reproduktionen av framförallt gädda inte fungerat så som man kan förvänta sig. Syftet med fredningsområdet är att fisken skall få leka ostört, säger Martin Rydgren på HaV.

Bakgrunden till beslutet är att stiftelsen BalticSea2020 driver projektet ”Levande kust”, i området. Projektet syftar till att förbättra vattenkvalitet, minska påväxt av alger och att återfå en naturlig sammansättning av fisk i ett avgränsat kustområde. Som ett led i detta arbete har stiftelsen begärt att HaV inrättar ett vårfiskeförbud under fem år i Torpe-Infjärden, Björnöfjärden och Säbyviken i Värmdö kommun.

– Av erfarenhet vet vi att fiskeförbud under lekperioden är en lämplig fiskevårdsåtgärd och vi menar att det är väl motiverat att införa i det här området. Det är dessutom lokalt väl förankrat, säger Martin Rydgren.

På länsstyrelsen i Stockholms initiativ har HaV tidigare beslutat om 25 fredningsområden i Stockholms län där allt vårfiske är förbjudet för att skydda främst gädda, abborre och gös. Totalt finns det över 300 fredningsområden för fisk och kräftdjur i Sverige, de flesta för att skydda bestånden av lax och öring.

– Skälet till att vi har velat införa fredningsområden är att undersökningar i Stockholms skärgård visat att här finns avsevärt färre antal fiskungar än vad somär att förvänta och att dessa områden är lämpliga för att stärka bestånden, säger länsfiskekonsulent Henrik C Andersson.

Sammanlagt berörs 20 enskilda fiskerättsinnehavare och tre fiskesamfälligheter av vårfiskeförbudet i Torpe-Infjärden, Björnöfjärden och Säbyviken.

Källa: HaV.

Tioårsjubilerande Lysekil Women’s Match har säkrat treårsavtal med huvudsponsorn Preem, och Carpe Diem Beds of Sweden har återkommit i sponsorgruppen. Hemmahoppet Anna Kjellberg hoppas få en inbjudan till Lysekil Women’s Match, vars projektledare Anna Holmdahl White har bråda dagar nu när det är fem månader kvar:

– Sedan premiäråret 2004 har vi byggt upp Lysekil Women’s Match till ett av Bohusläns största publika evenemang. När vi nu 10-årsjubilerar så ska vi ta tävlingen ytterligare ett steg på alla plan, lovar hon.

Huvudsponsorn Preem har varit med från starten, och treårskontraktet ger arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar långsiktigt goda förutsättningar att fortsätta utveckla Lysekil Women’s Match. Som ett av evenemangen i den internationella serien WIM Series som drog igång i fjol, med deltävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea i år, har Lysekilsseglingen också fått en prestigefull internationell koppling. Det höjer förstås den idrottsliga nivån ytterligare:

– Det är riktigt kul att kunna välkomna världens bästa seglare tillbaka till Lysekil, samtidigt som vi känner ett starkt kommersiellt intresse. Evenemanget är viktigt för de lokala näringsidkarna, för turismen och som mötesplats för västsvenskt näringsliv, säger Anna Holmdahl White, och tillägger att det är väldigt roligt att Preem fortsätter som huvudsponsor.

– För oss är det förstås värdefullt att kunna ha ett seglingsevenemang av världsklass i Lysekil, där vi har vårt största raffinaderi. Det är till stor glädje för våra medarbetare, för invånarna och för alla besökare. Därför har vi också varit med Lysekil Women’s Match sedan starten, och ser fram emot tre år till, säger Preems VD Petter Holland.

Lysekilsbaserade sängtillverkaren Carpe Diem Beds of Sweden är en gammal bekant som nu åter finns med bland övriga sponsorer efter ett par års frånvaro:

– Lysekil Women’s Match på våra egna hemmavatten är en fantastisk tävling. Eftersom våra tidigare engagemang har varit mycket lyckade, så var det inget svårt beslut att teckna ett nytt sponsoravtal, kommenterar bolagets VD Jörgen Turesson, som också stöttar Anna Kjellberg i hennes karriär.

Anna Kjellberg seglar för GKSS i Göteborg, har tillhört världseliten i många år och brukar alltid vara med och hugga i toppen. I fjol vann hon deltävlingen i New York, tog andraplatsen i hela WIM Series och slutade på tredje plats i Lysekil Women’s Match. För närvarande ligger hon trea på världsrankingen och ser fram emot årets tävling i Lysekil:

– Vi kommer att segla alla deltävlingar i WIM Series, men det är klart att vårt stora fokus och höjdpunkten är Lysekil Women’s Match. Det är helt enkelt i Lysekil vi själva trivs bäst och känner oss mest välkomna, på våra hemmavatten och med alla våra sponsorer och familjer omkring oss, säger Anna Kjellberg, och tillägger:

– Det var länge sedan vi startade en säsong så väl förberedda som i år. Nu vill vi bara ut på vattnet så snart det går!

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad.

Genom ett samarbete med Hydrographica kan Transas nu erbjuda utökad täckning av sjökortsdata till sina navigationssystem. Transas har genom ett samarbetsavtal med Hydrographica, specialister på sjökortsproduktion i Sverige, utökat täckningen av sina vektoriserade TX-97sjökort över svenska farvatten.

I ett första skede har 38 Hydrographicasjökort över Stockholms skärgård utgivits.

Sjökorten kan köpas som ett paket eller individuellt och finns tillgängliga för samtliga Transas Navigationsprodukter inklusive iSailor som kan köpas via App Store.

– Vi är både stolta och glada över att kunna erbjuda Hydrographicas högupplösta data som del av vår produktportfölj, säger Martin Hagberg, Produktchef på Transas Marine International.

– Förfrågningarna har redan varit många och användarna ser definitivt fördelarna med att ha tillgång till denna datan i vektoriserad form. Vi ser Stockholms skärgård som ett första steg i samarbetet med Hydrographica och undersöker redan möjlighterna att utöka täckningen med fler områden längs Sveriges kust, fortsätter Hagberg.

– På Hydrographica välkomnar vi samarbetet som kommer att göra navigationen säkrare inte bara för fritidssjöfarten utan även för yrkessjöfarten, där Transas system är vanliga, men där våra specialsjökort saknats fram till nu, säger Lasse Granath, vd för Hydrographica.

Hydrographica är specialist på sjökortsproduktion för båtsportens behov, både över insjöar och kustområden. Med tillstånd från Försvarsmakten och Sjöfartsverket framställer vi storskaliga och mycket noggranna specialsjökort över främst svårnavigerade skärgårdar längs Sveriges kuster och större insjöar.
Info: www.hydrographica.se

Transas Marine International är en världsledande utvecklare och leverantör av navigationslösningar med allt från kompletta bryggor till sjökort. Transas globala nätverk består av 23 kontor och över 260 distributörer. Transas produkter används idag i över 130 länder världen över.
Info: www.transas.com

Den nya generationens IsatPhone är en robust, vattentät satellittelefon som klarar IK04/IP65. IsatPhone 2 har inbyggd GPS tillsammans med E-Compass och funktion för tracking. Den erbjuder en för marknaden oöverträffad batteritid – 8 timmars taltid och upp till 160 timmars standbytid. Telefonen har även Bluetooth för hands-free, nödknapp och en funktion som visar inkommande samtal även när antennen är nedfälld.

SIM-kort och samtalskostnader är samma som till dess föregångare IsatPhone PRO. Minutkostnaden är från ca 7 kr/minut inkl. moms vid samtal till fast- eller mobiltelefon oberoende varifrån man ringer.

Enheten väger 318 gr. inkl. batteri. Levereras komplett med 220V-laddare inkl. internationella adapters, 12V-billaddare, Micro USB-kabel, hands-free headset och väska/hölster.

IsatPhone 2 lanseras i slutet av mars med listpris på ca 8 990 kr inkl. moms.

Inmarsat är pionjären inom satellitsystem och har funnits i över tre decennier. Satelliterna täcker globalt förutom nord- och sydpolen.

Info: http://www.cordland.se/

Phoenix Contact har tagit fram ett komplett maringodkännande på samtliga säkringar i CB-serien.

Automatsäkringarna används för att selektivt avsäkra olika individuella laster från överbelastningar/kortslutningar. Det nya GL-testet har gjort för att säkerställa funktionen även under extrema förhållanden med hänsyn till såväl shock som i en fuktig omgivning med saltvatten.

Säkringarna kan användas i marina applikationer som på fartyg, oljeriggar, kranhantering etc.

Infowww.phoenixcontact.se

Utmärkelsen Årets Äventyrare har delats ut sedan 2005 varje år till en manlig och en kvinnlig vinnare för enastående prestationer inom begreppet äventyr. För att bli nominerad till Årets Äventyrare ska man ha genomfört ett äventyr ute i naturen någonstans i världen de senaste 12 månaderna.

Årets kvinnliga äventyrare 2013 blev Christine Hägglund. Juryns motivering löd:

Trots en plötslig knäoperation mitt under löparäventyret lyckades hon genomföra sitt drömprojekt: att springa de 130 milen längs hela den svenska fjällkedjan från Treriksröset till Grövelsjön. Christine får utmärkelsen för att hon på ett föredömligt sätt ha genomfört sin dröm och skapat en brygga mellan klassiskt äventyr och idrott.

Årets manliga äventyrare 2013 blev Tim Bogdanov med motiveringen:

För att på ett föredömligt sätt genomföra en åtta månader och 800 mil lång cykling genom fem länder kombinerat med bestigningar av flertalet bergstoppar, däribland Sydamerikas högsta berg Aconcagua. Tim visar att han kan genomföra omfattande äventyr i vitt skilda miljöer och, kanske viktigast av allt, njuta fullt ut av det.

Prisutdelningen hölls på Vildmarksmässan lördag 8 mars.

Det är möjligt att förbättra kvaliteten hos odlad lax genom relativt enkla metoder, visar ny forskning vid Göteborgs universitet.

I takt med att vattenkraften i Sverige har byggts ut har mängden vild lax sjunkit kraftigt.

– De flesta storälvar är utbyggda och det är därför inte längre möjligt för laxen i dessa älvar att leka naturligt, säger Jörgen Johnsson, beteendeekolog och expert på fiskars beteende och utveckling.

Han är forskningsledare för projektet ”SMOLTPRO” som snart avslutas och där syftet varit att studera ekologiskt och etiskt hållbara metoder som ökar det samhällsekonomiska utbytet av kompensationsodling av lax och öring.

Återväxten sker mest i odlingar
Större delen av laxens tillväxt sker i havet men den förökar sig och tillbringar sina första år i sötvatten. Under lektiden återvänder den vuxna laxen till ”hemvattnet” där den föddes. Men i och med att vattenkraften byggts ut har laxens återvandring minskat. Återväxt sker i stället till stor del i så kallade kompensationsodlingar.

– Men även om man använder älv-eget material, det vill säga föräldrar från samma bestånd, så utvecklas lax i odlingar annorlunda jämfört med vilda laxar, säger Jörgen Johnsson, vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Nyligen presenterades projektets forskningsresultat i Uppsala för samhällsintressenter: odlingsföreståndare och länsstyrelser samt representanter från Havs- och vattenmyndigheten och Vattenfall.

Steril miljö ett problem
Odlad lax växer alltså upp i en konstlad miljö och lever i stora vattentankar. Vid ett eller två år är smolten tillräckligt stora för att migrera och överleva i havet.

Nu visar studierna att det har betydelse för smoltens utveckling hur miljön i odlingarna ser ut. Är omgivningen steril kan till exempel hjärnans utveckling och även beteendet påverkas.

Täthet störst betydelse för kvaliteten
Försök har genomförts i en serie fullskaliga modellsystem i Sverige, Norge och Danmark, vilket har gjort det möjligt att utvärdera de olika klimatområdena i Östersjön, Kattegatt och Nordsjön.

Resultaten visar att både täthet och struktur i odlingstanken kan påverka smoltens beteende, stressnivåer, hälsa och tillväxt positivt. Mer struktur i odlingstanken (till exempel konstgjorda växter) och mindre täthet (färre fiskar i tanken) innebär bättre kvalitet på laxen.

– Resultaten hittills tyder på att tätheten är det viktigaste i konventionell laxuppfödning. Generellt sett kan lägre täthet vara ett sätt att öka kvaliteten på ettårig smolt, även om det kan innebära högre produktionskostnader säger Jörgen Johnsson.

Rätt storlek avgörande
Laxen måste ha uppnått en viss storlek på våren för att vara redo att migrera till havs. Studier har utförts på både ettårig och tvåårig smolt.

– Problemet med tvåårig smolt är att den i odling kan växa för fort och bli för stor och fet vilket tycks minska benägenheten att migrera. Medan problemet med ettårig smolt är det motsatta: den kan vara för liten. Därför gäller det att anpassa födonivån i odlingarna, säger Jörgen Johnsson.

En övergripande slutsats av studierna är att en odlingsmiljö som mer efterliknar naturen ger friskare smolt och bättre kvalitet på laxen.

– Försöken visar också att det generellt är effektivare att satsa på odling av ettårig smolt. Man bör minimera tiden som laxen är i odling där det är möjligt, säger Jörgen Johnsson.

Se även hemsida: http://www.smoltpro.science.gu.se/

Foto:Lena Neregård

De väderrelaterade skadorna ökar i Sverige. Höstens fyra kraftiga stormar var en tydlig påminnelse. Kostnaden för stormarna uppgick till nära en miljard kronor.

Klimatförändringarna innebär att väder- och naturrelaterade skador ökar. Detta gäller både i Sverige och globalt. De fyra stormarna som drog över landet i höstas orsakade skador på hus, bilar och annan egendom för nära en miljard kronor enligt en uppskattning från Svensk Försäkring.

De översvämningar som drabbat England på senare tid är ett annat exempel på skador som följer av extremt väder. Där tvingades tusentals människor att lämna sina hem och samhällsfunktionerna mer eller mindre kollapsade.

– Att bygga bostäder i utsatta områden är ett risktagande. Vi ser tyvärr att många kommuner gärna marknadsför ett attraktivt läge på sina bostäder. Men de faror som kan inträffa vid översvämning, storm eller jordskred talar man mer sällan om. Ett politiskt ansvarstagande krävs för att hejda utvecklingen, säger Mats Nordenskjöld, samhällschef på If.

Genom bygglovsprövning och planering är kommunerna ansvariga myndigheter för att bedöma risker vid bebyggelse. Om kommunerna inte tar detta på tillräckligt allvar blir det husägarna som drabbas.

– Ytterst är det regeringen som måste hantera detta. Husköpare kan inte vara utlämnade till 290 kommuners skiftande praxis och kunskap på detta område. Vill vi slippa samma katastrofscener som i England är det hög tid att agera, säger Mats Nordenskjöld.

Här är de första bilderna på den helt nya Galeon 560 Skydeck. Båten är än så länge på projektstadiet, men den kommer med all sannolikhet att sättas i produktion.

Polska Galeon har redan presenterat flera modeller i sin serie med namnet Skydeck. Därför kommer knappast den senaste 56-fotaren som någon nyhet. Den här båten har en sorts halvflybridge där förare och passagerare sitter en bit akterut men ändå har god sikt föröver. Förarplatsen kan jämföras med den halvflybridge som finns på till exempel Bavarias senaste 420 Coupé.

Båten har en rad finesser. Bland annat ett tak som med en enkel knapptryckning förvandlar den från en stängd kabinbåt till en mer öppen båt med gott om luft- och ljusinsläpp ovanför både förare och passagerare.

Trots att det här är en båt med linjer som påminner om en betydligt mindre hard top är det en mycket praktisk båt som kan ge fullt skydd åt besättning och passagerare. När taket är stängt skyddas flybridge från UV-strålar, vatten med mera.

Båten har bland annat tydliga luftintag till motorn akter om salongens fönster, vilket Galeon säger ger mer ett intryck av en supercar än en båt. De extra luftintagen ska även ge bättre prestanda eftersom motorerna får mer luft och därmed bättre effekt.

Layouten i 560 Skydeck har ritats med tanke på att skapa en luftig inredning med goda sociala utrymmen. Skydeck 560 har bland annat två sittutrymmen med sikt framåt, ungefär som på Galeons framgångsrika modell 430 Skydeck. Vidare har den en J-formad soffa och en centralt placerad förarplats där instrumentpanelen automatiskt sänks ned när taket stängs.

Under däck är layouten ungefär densamma som på systerbåten Galeon 550 Fly. Det innebär tre fullstora kabiner med totalt sex kojplatser och gott om stuvutrymmen. Ägarkabinen har extra garderober och bord och samtliga badrum är utrustade med separata duschar. Ett system med skjutdörrar i gästkabinen förvandlar enkelt dubbelbädden där till en stor bädd.

Båten har även gott om plats för ”vattenleksaker” och den har bland annat ett garage med hydraulisk plattform för jollar och en RIB.

Båten finns med flera val av antingen Volvo Penta IPS-motorer eller stern drive. För designen svarar Tony Castro Design.

Tekniska fakta
Längd: 15,85 m
Bredd: 4,8 m
Djupgående: 1 m
Info: www.galeon.se

SonicShield Antifouling System, som är ett beväxningsskydd för båtbottnar finns nu i Sverige. Företaget Viking Yachting, som säger sig ha goda erfarenheter av bottenbeväxningsskydd, med ultraljud presenterar nu en vidareutvecklad produkt med högre effekt, flera sändare, underspänningsskydd och tidsstyrd avstängningsfunktion.

Metoden går ut på att sändare monteras på insidan av skrovet (således behövs ingen håltagning). Enheten sänder ut ultraljud i skrovet som motverkar uppkomsten av alger, vilket är näringskällan för havstulpaner.

Propeller, trimplan, drev och roder kan behöva skyddas med vanlig bottenfärg, då dessa är isolerade från skrovet som gör att ultraljudet inte är lika effektivt på dessa delar, som på skrovet. Detta varierar något mellan olika båtmodeller och hemmahamn.

Med SonicShield Antifouling System får båtägaren:
• Drastiskt minskat behov av bottenmålning.
• Mindre jobb, med att skrapa tulpaner och måla.
• Minskade kostnader för årligt underhåll.
• Stora fördelar för miljö, hamnar och hav.

SonicShield säljs i Sverige av Viking Yachting. Priset är från 9 240 kr och systemet kan användas på de allra flesta fritidsbåtar, katamaraner, arbetsbåtar och kommersiella fartyg. Strömförbrukningen vid 12 V är i snitt är låga 0,4 A. Systemet fungerar på 12/24 V och 110/240 V.

När båten är inkopplad till landström belastas ej båtens batteribank. SonicShield finns installerad på båtar över hela världen, t.ex. Medelhavet, Skandinavien, USA, England, Fjärran- och Mellanöstern.

Info: www.vikingyachting.se

Kommentarer

Janne Utbult 18:25:34 2014-03-18

Det ser bra ut. För info kan jag säga att vi är försiktiga med att "ta i" hur bra effekten är på roder propeller drev trimplan, men jag kan säga till Dig att:
Roder är nästan i alla fall helt fria från beväxning.
Propeller med detta nya system som har dubbel effekt kommer få ett bra skydd och utan att lova för mkt kommer de flesta propellrar vara betydligt mer rena från havstulpaner eller helt rena från dem. Problemet är inte helt lätt då zinkanoder material i propellern spelar in bl.a. Vi håller på med experiment här på västkusten med att t.ex förkoppra propellrar.
Drev. Ja du ser på den finska undersökningen. Efter en säsong på ett helt oskyddagt drev hade det kommet väldig få och väldigt små havstulpaner som gick mkt lätt att få bort. med tryckvatten och eller lätt. skrubbning.
Trimplan. Också betydligt bättre än vårt tidigare system . Då de ligger ibland i marvatten kan man här få en del beväxning av grönalger liksom även kan komma lite i vattenlinjen. Det är mkt lätt att borsta bort om det dyker upp på sensommaren eller hösten. Olika från båt till båt och plats tilkl plats. Vi tror mycket på det här Lars-Åke.

Följare 15:39:15 2014-03-25

Ja det är lätt att skriva att det fungerar… kola in länken: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?386170-Sonic-Shield-does-it-work
Referera till Finland och bräkt vatten är ju sådär.. Får man sjötulpaner finns redan det första slammet på botten som tulpanen faster I och då fungerar det inte.
Kan man limma en sändare I botten som grenar ut I propeller och drev..Dessa är ju isolerade från skrovet med bussningar, motorupphängningar etc.
Be ett av klassningabolagen verifier detta system på en båt på västkusten utan giftig antifauling I ett år som bevis.
Upp till bevis.

Undrande 15:57:27 2014-03-25

Vore kul att få en förklaring av Utbult på vad följare skriver. Signal är en vibration och den kan inte gå genom gummi som motorupphängning etc som ligger mellan skrov och drev/axel. Varför försvinner zinken?? det är ju en signal eller?

Djurskydd 17:14:54 2014-03-25

Vilken effekt används för ultraljudet?
Hur mycket stör detta djuren i havet?
Det är välkänt att valar och delfiner lider av högeffekts ultraljud.

Pelle Pinbult 13:37:36 2014-03-26

Tycker nog detta är lättlösta problem.
Lägg upp referenser med namn och nummer till den som skriver att detta fungerar så visar det sig vad som är sant. Inga referenser ja ni fattar..

janne Utbult 17:10:18 2014-04-04

Till undrande: Ultraljudet går ut i skrovet där det har direktkontakt men även ut i vattnet c:a från skrovet vilket gör att även propeller,trimplan,drev roder får en skyddande effekt. Vi har 4 års erfarhet av ultraljud och över 5000 system är sålda så det finns många refernser. Skicka mail till Viking yachting så ska Du få dem.

Till djurskydd. Det finns många typer av ultraljud som du vet t.ex i medicinskt bruk (används vid undersökning av foster bl.a) till mkt starkt ultraljud som används i industrin med helt andra effekter När. Sonic Shield används som har mkt svaga signaler kommer fiskarna snarare mer och närmare skrovet än innan. De verkar inte ha det minsta obehag av detta svaga ultraljud. Snarare kommer de och äter på skrovet av ev sly när båten inte har någon giftfärg i botten. Vi har haft kontakt med Chalmers och Forskare havs och Fiskemiljö på västkusten som inte på något sätt har avrått från att andvända Ultraljud i den form som Sonic Shield ger. Om du ser på vår hemsida så finns svaren redan där på de frågor du ställer.

Till Pelle Pinnbult Det finns många refernenser – för den som är intresserad. Att påstå motsatsen är inte sanningsenligt. T.ex har Baltic Yachts använt Sonic Shield med framgång på ett antal båtar från 70-140 fot med mycket goda erfarenheter. Engleska militären använder det med framgång + många många flera med mycket goda erfarenheter. Ska vi försöka hålla det här sakligt tack. Se respektive hemsidor på Ultraljudsystemen så hittar du massor av refernser. Själva har vi ett antal t.ex på svenska västkusten. Du får nog läsa på lite och återkomma.

Djurskydd 14:50:40 2014-04-07

Valar och delfiner är inte fiskar.

Kent 10:19:32 2014-04-10

Detta har jag använt i två år, (se länk)
1:a året var det ingen påväxt alls. 2:a året hade jag två st havstulpaner, en på drevet och en på propellern.
Fettet är giftfritt men havstulpanerna kan inte få fäste på det.

http://marint.standin.nu

Janne Utbult 16:26:31 2015-03-27

Om djurlivet. Däggdjur uppfattar ultraljud – inte fiskar. Tänk på nästan alla båtar redan har ultraljud i form av ekolod.
Dess effekt är 400-2-3000watt och går hundratals meter i ljupet. SonicShield lämnar 5-15watts uteffekt och går 2m högst ut från skrovet. Så det med djurlivet kan man helt bortse ifrån.

Janne Utbult 16:33:27 2015-03-27

Det finns gott om referenser både för ostkust och västkust – båtar som inte målat botten på över 5 år. Bar kontakta viking viking yachting så skickar vi dem. De går får inte plats i det här forumet. Vad kan du mer begära en fakta från kunder som använder metoden och köpt den för normalpris.