Nyheter

Suget efter nya båtar ökar igen. Det var den allmänna uppfattningen hos de cirka 500 utställarna på årets båtmässa Allt för sjön på Stockholmsmässan. Mässan, som stängde 9 mars, besöktes av nära 90 000 personer och var större än förra året med fler båtar utställda.

Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. För många av dem är Allt för sjön starten på båtsäsongen.

– Vi möter alltid entusiastiska och positiva människor som under de tio dagarna mässan är öppen lägger upp sina planer inför den kommande båtsäsongen. De shoppar tillbehör, båtkläder och även båtar under själva mässan. Och utställarna verkade ovanligt glada i år. Många sålde fler båtar än på många år, säger Thomas Sandberg, projektchef för Allt för sjön.

Att intresset för båtlivet inte rubbas så lätt är känt, men under de senaste åren har båtmarknaden haft det tufft med minskad försäljning. Nu börjar dock båtbranschen återhämta sig efter flera magra år. Det kunde Mats Eriksson, VD på Sweboat, glatt konstatera.

– Vi kan se att fler människor kommit längre i sina beslut att köpa båt i år än under de senaste fem, sex senaste åren. Jag hörde av många båthandlare att de sålt ett flertal båtar varje dag under mässan. Det kan inte tolkas på annat sätt än att vi nu ser ett litet genombrott och en tydlig uppgång på båtmarknaden, säger Mats Eriksson.

En utställare, Björn Sandhaag, VD på Marindepån/Skanstulls Marina, var en av de utställare som kunde konstatera en klar säljuppgång.

– Vi sålde för tre gånger mer, i pengar räknat, i år jämfört med förra året när vi räknar in mässveckan och veckan efter. 35 sålda båtar har det blivit hittills och vi sålde allt ifrån småbåtar som Linder 355 till Grandezzabåtar i miljonklassen, säger en nöjd Björn Sandhaag.

– Det var jättekul att se och höra hur nöjda utställarna var under mässan. Mungiporna pekade ordentligt uppåt eftersom de sålt så bra. För mig var det extra kul eftersom det här är den sista mässan jag är med att arrangera. Nu går jag snart i pension och det känns skönt att få ta med mig de här positiva minnesbilderna efter de 18 år jag arbetat med Allt för sjön, säger Thomas Sandberg. Ny projektchef för Allt för sjön är Hanse Thorslund som redan tillträtt sin tjänst på Stockholmsmässan.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och länsstyrelserna lanserar i morgon, fredag 21 mars, den nya webbsidan ”Svenska Fiskeregler.se” på Sportfiskemässan i Stockholm.

– Nu blir det lättare att hitta och förstå vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Förhoppningsvis leder ökad kunskap om reglerna och varför de finns också till att vi kan skydda fiskbestånden bättre, säger Stig Thörnqvist, utredare på HaV.

Via kartor kan besökaren zooma sig in och ut på kusterna samt i sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland, som ingår i projektet. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.

Näringsminister Annie Lööf kommer till mässan och har, efter den formella öppningen på scen, planerat att besöka den gemensamma montern för Havs- och vattenmyndigheten – Jordbruksverket – Sveriges Lantbruksuniversitet och länsstyrelserna (monter nr 101 på den bifogade skissen). Enligt programmet kommer Annie Lööf cirka klockan 13.20.

Info: http://www.sportfiskemassan.se/

Samtidigt som isbrytningssäsongen går mot ett tidigt slut blir två av de svenska statsisbrytarna frimärksmotiv. Isbrytningssäsongen som startade 10 december har präglats av milt väder och lindriga isförhållanden. I år har de svenska isbrytarna hittills assisterat 345 fartyg. Som jämförelse brukar det vid den här tidpunkten under en normalvinter ha varit närmare 1 000 assistanser.

Isbrytaren Atle har redan tagits ur tjänst och i veckan väntas isbrytningssäsongen ta slut även för Ale och Frej. Av Sjöfartsverkets fem isbrytare så är det nu bara Ymer som assisterar trafiken i Bottenviken. Sveriges största isbrytare, Oden, behövde inte tas i tjänst alls under vintern.

– Det är en av isbrytarhistoriens lindrigaste vintrar. Den lindrigaste var 1991/92 då endast 121 fartyg behövde assistans. Som jämförelse var förra året en normalvinter och då pågick isbrytningen till i början av maj, säger Ulf Gullne, chef för Sjöfartsverkets isbrytarledning.

De svenska isbrytarna har alltid fascinerat och intresserat och ett tecken på det är att Atle och Ymer nu blivit frimärksmotiv. Från och med den 17 mars finns de två utgivna på varsitt frimärke i valören 12 kronor. Frimärkena har graverats av Martin Mörck efter förlagor av Norbert Tamas som utgått från fotografier tagna av Ove Nilsson.

Fakta om isbrytning
• Sjöfartsverket har som mål att väntetiderna för assistans inte ska överstiga fyra timmar. I år har den genomsnittliga väntetiden än så länge varit under två timmar.
• Atle och Ymer är systerfartyg. De byggdes på det finska varvet Wärtsilä och levererades till Sjöfartsverket 1974 respektive 1977. De är specialbyggda för isförhållandena i Bottenhavet, Kvarken och Bottenviken.
• Utöver Atle och Ymer består den svenska statsisbrytarflottan även av Ale (specialbyggd för Vänern), Frej (i samma fartygsklass som Atle) samt Oden (specialbyggd för arktiska förhållanden).
• Statsisbrytarna möjliggör att handelssjöfarten på hamnarna i Bottenviken kan pågå året runt. Stora delar av gruv- och skogsindustrin i norra Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.
• Frimärkena med isbrytarna Atle och Ymer lanserades den 17 mars och finns att köpa hos Postens ombud eller i e-butiken på Posten.se.

Bilden:
De svenska isbrytarna har alltid fascinerat och intresserat och ett tecken på det är att Atle och Ymer nu blivit frimärksmotiv. Från och med 17 mars finns de två utgivna på varsitt frimärke i valören 12 kronor. Frimärkena har graverats av Martin Mörck efter förlagor av Norbert Tamas som utgått från fotografier tagna av Ove Nilsson.

Sångaren och artisten Peter LeMarc får Orusts stora Evert Taube-pris 2014. Det är ett lyrikpris instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun i samarbete med TaubeSpelen.

Motiveringen är följande:
Peter LeMarc har sedan slutet av 1980-talet varit en av Sveriges största låtskrivare och artister. Hans sångtexter är små välformulerade berättelser som står för sig själv. Många texter beskriver drömmar, längtan och kärlek. Inte sällan har texterna en smärta, formulerad så som bara stora textförfattare kan beskriva den.

Det finns många paralleller mellan Evert Taubes och Peters författarskap. De tar upp den sociala samvaron och de existentiella frågorna. Texterna är tidsdokument i form av platser och historik. Dessutom är kärleken ett genomgående tema, både den lyckliga och den smärtsamma.

Att Peter liksom Evert Taube både inspirerar och beundras märks då deras material ofta framförs av andra artister. Peter LeMarc har med sitt författarskap visat att han är en värdig mottagare av Orusts stora Evert Taube-pris.

Priset kommer att delas ut på Orustdagen 14 juni på Tofta Gård. Förutom prisceremoni blir det framträdande av Sven-Bertil Taube och lokala artister.

Peter LeMarc tackar:
– Jag är oerhört hedrad och smickrad att få motta Orusts Stora Evert Taube-pris. I sitt skrivande visar Evert Taube en fantastisk berättarådra och som textförfattare är det roligt att bli förknippad med honom, säger han.

– Det är också fantastiskt att det här priset finns. En stor eloge till instiftarna för det är en nödvändighet och mycket viktigt att värna om och entusiasmera sångskrivare som använder det svenska språket. Varje uppmuntran behövs, så ett stort tack för priset.

True Heading AB har påbörjat en etablering av ett helägt dotterbolag i USA. Under bildande är nu dotterbolaget True Heading NSA Inc.

Med 17 miljoner av världens totalt 28 miljoner fritidsbåtar är USA den absolut största marknaden för fritidsbåtar i världen. Lägg därtill de 4,5 miljoner båtar som finns i Kanada så framstår en tydlig bild av var i världen det stora fritidsbåtsbeståndet finns.

– Det är nu hög tid att vi nu tar det sedan länge planerade steget över på denna viktiga marknad, säger Anders Bergström, vd för True Heading AB.

Fritidsbåtssektorn i USA har under krisen de senaste åren genomgått ett stålbad med stor nedgång, den har nu stabiliserats och tecknen på en återhämtning har varit tydliga den senaste tiden.

– Vår avvaktan att etablera oss i USA har därför visat sig vara rätt beslut och vi ser nu att kunskapen och efterfrågan på AIS börjar att öka från obefintliga nivåer till ett scenario som liknar den process vi haft i Sverige där vi idag sitter med världen största bestånd av AIS på fritidsbåtar och över 95 procent i marknadsandelar inom detta segment, fortsätter Anders Bergström.

Bolaget True Heading NSA Inc blir ett helägt dotterbolag med juridisk hemvist i Delaware, USA men till att börja med etableras kontor och lager i Chicago. En säljfunktion är etablerad och har börjat bearbeta marknaden.

Etableringen i USA blir också en viktig del i Seapilots fortsatta expansion då sjökort för USA idag är fritt tillgängliga för användande och lyckosamma tester med dessa sjökort har redan genomförts i appen. En USA lansering närmar sig därför också för Seapilot och beräknas ske under hösten 2014.

TrueHeading, listat på Aktietorget, är ett svenskt världsledande företag inom AIS området (Automatic Identification System) med lång erfarenhet av navigation. AIS är idag en naturlig del av säkerhetssystemet ombord och iland för navigering, upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme. AIS har fortsatt stark tillväxt potential som en viktig del i framtidens e-navigering.

Info: www.trueheading.se

Den här nya italienska yachten – OTAM 100 Millennium – är en riktig utmaning för den som vill åka fort med stil. Upp till 47 knop ska båten klara med det största motoralternativet, tre stycken MTU dieselmotorer på totalt 2 600 hk.

Båten är planerad för leverans under 2015 från båtbyggaren OTAM Millennium. För den mycket moderna designen står Umberto Tagliavini (skrov och konstruktion), Alberto Mancini (exteriör) och Achille Salvagni (interiör).

Hela designarbetet har skett i nära samarbete med OTAM:s egna tekniska avdelning och designavdelning. Båten representerar, enligt varvet, det finaste från detta italienska varumärke: tydliga linjer, elegant stuk och höga prestanda.

– Skrovet är designat för hög fart även i grov sjö. Den kombinationen ger passagerarna hög komfort under alla förhållanden, säger Umberto Tagliavini.

– Vi körde ett Monohedric-skrov med väldigt skarp bottenvinkel och olika motoralternativ, antingen två eller tre MTU på totalt 2 600 hk. Det ger en toppfart på 40 respektive 47 knop. Skrovet är byggt i aluminiumlegering för att spara vikt och få en stabil konstruktion.

OTAM grundades 1954 och bygger idag yachter på 45–100 fot.

Info: http://www.otam.it/index.php?lang=en

Enligt den preliminära statistiken från SCB ökade gästnätterna på hotell, stugbyar och vandrarhem (HSV) med 4 procent och på camping med 3,5 procent i Västra Götaland under 2013. I faktiska tal innebär det 220 000 fler nätter på HSV, och 92 000 fler nätter på camping. Det totala antalet gästnätter i regionen ligger på 5,5 miljoner på HSV och 2,8 miljoner på camping. Övernattningarna på HSV har ökat varje år sedan 2008 och om man jämför 2008 med 2013 så ser vi en ökning med 17 procent.

När det gäller utländska marknader ökade Västsverige mest på HSV (i absoluta tal) i hela Sverige och vi står dessutom för mer än hälften av all ökning från utlandet. Utländska gästnätter i Västra Götaland ökade med 101 000 och i hela Sverige blev ökningen 192 000 gästnätter på HSV.

I Bohuslän ökade utländska gästnätter med 15 procent (i absoluta tal 36 000 nätter). Det är de norska nätterna som ökar mest. Ett bidrag till den stora ökningen från Norge kan vara en stor Bohuslänkampanj som genomfördes 2013 med syfte att öka resandet på för- och eftersäsong. Bohuslän fick även mycket uppmärksamhet i norsk media. Kanalerna TV2 och NRK gjorde fina reportage och bland annat magasinet Kamille samt Dagsavisen har haft stora artiklar om Bohuslän. Även brittiska och franska nätter ökade i Bohuslän.

Göta Kanal-området hade en mycket positiv tillväxt av utländska gästnätter och ökade med nästan 13 procent i fjol. Det är dock viktigt att tänka på att det handlar om mycket små volymer. I absoluta tal blev förändringen 1 800 fler gästnätter från utlandet. Här är det norska, brittiska och italienska nätter som ökar mest.

Ann-Charlotte Carlsson, Marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet kommenterar utvecklingen:
– Den positiva utvecklingen av gästnätter är ett resultat av många faktorer. Vad vi har gjort för att påverka utvecklingen förutom kampanjarbete och en intensiv pressbearbetning av utländsk media – är att vi lagt ett stort fokus på det utländska reseledet. Det är marknadens efterfrågan som har fått styra vilka produkter vi har utvecklat och visat upp. Att dessutom få draghjälp av Camilla Läckerbergs popularitet och CNNs listning av den bohuslänska skärgården som ett av världens vackraste vildmarksområden ger extra kraft för att få ut vårt budskap på marknaden.

EasyBoatRoller båtslip är ett enkelt och miljöriktigt sätt att förvara småbåtar eller vattenskotrar upp till 2,5 ton, året om. Den är tillverkad av ett familjeägt industrirobotföretag i Finland. Man sjösätter eller tar upp båten på ett par minuter med hand eller elvinschen.

Båten behöver inte bottenmålas eftersom den inte ligger i vattnet och man tjänar snart in investeringskostnaden eftersom man undviker andra årliga upptagnings/ sjösättnings och varvsavgifter. EasyBoatRoller skiljer sig från sina konkurrenter bland annat genom att den är byggd i kraftigt stål och utrustad med en trappa med räcke.

Trappan följer med båten upp och ner och gör det enkelt för alla att gå i och ur båten med torrskodda fötter vilket också hjälper äldre personer med nedsatt rörlighet till ett båtliv. Båtslipen är som en kraftig smalspårig järnväg och kan ligga i även på vintern.

EasyBoatRoller är gjord av kraftiga varmgalvaniserade järnbalkar där hjulen går inuti balken för att undvika urspårning. Låga eller ojämna stränder är inte ett problem eftersom båtvagnen på räls är självbärande och går att dimensioneras efter varje strand. Båtsläden anpassas efter båtens form och vikt på släden finns fyra guider som håller båten på plats när den är i vattnet och att hålla sig i. Trappan monteras så att den alltid följer med framför båten.

Finns i viktklasser: -700kg, -1000kg, – 1500kg, -2500 med handvinsch eller elvinsch. Standardlängd är 12,5m men kan beställas i andra längder om 2,5m
Prisnivå: 25 000–41 000kr ”fritt fabrik”.

Info: www.alfabryggan.se

Amerikanska Hodgdon Shipbuilding är kända för både större yachter och eleganta limotenders, som den på bilden här intill. För att möta efterfrågan öppnar de nu en ny fabrik i Damariscotta, Maine, USA.

Företaget har haft bra efterfrågan på sina klassiska tenders. Så bra att de har utökat kapaciteten kraftigt även under de senaste åren, då de flesta andra båtbyggare har gått motsatt väg.

Hodgdon Custom Tenders bygger mer eller mindre kundanpassade tenders för superyachtmarknaden. Båtarna finns för närvranade i storlekar på 8,5–12,0 m och används huvudsakligen till yachter på 250 fot (75 m) och större. De finns representerade på några av världens mest kända yachter.

Hodgdon står för hög klass och hög kvalitet, ungefär som hos våra svenska båtbyggare på Orust. Företaget startade redan 1816, under clipperskeppens tid. Detta gör att Hodgdon idag är USA:s äldsta båtbyggare.

Företaget är alltjämt, cirka 200 år efter starten, familjeägt. Produktionen har utvecklats så att det Mainebaserade företaget idag är ledande vad gäller komposittillverkning samtidigt som det behåller den traditionella stilen på båtarna.

Förutom tenders bygger de även inredningar till superyachts upp till 80 m samt segel- och motorbåtar upp till 60 m. De har även kontrakt med det amerikanska försvaret om båtbyggnation. Antalet anställda är cirka 150 personer. Bland de mest kända yachterna från företaget på senare år finns Antonisa (124 fot), Scheherazade (154 fot) och Liberty (80 fot).

Info: www.hodgdonyahcts.com

Alla gick inte lottlösa från segelbåtstillverkarens Najads konkursbo. Det står klart efter konkursförvaltarens utdelningsförslag, som innebär att ett antal fordringsägare får dela på närmare 22 Mkr

Flera hoppfulla ägare försökte rädda Najad undan konkurs. En holländsk riskkapitalist följdes av en brittisk riskkapitalist och kund till varvet, som pumpade in mycket stora belopp i verksamheten.

Trots detta gick inte Najad att räddas utan konkurs blev sista utvägen.

Tidningen Bohusläningen redovisar hela listan över dem som får dela på de tillgångar som fanns kvar i bolaget.

Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2877669-de-far-pengar-fran-najads-konkursbo

Kommentarer

Jan Samuelsson 21:47:30 2014-03-19

Tråkigt på flera plan när journalister inte kan hålla isär konkurser.
Detta har ingenting med Nord West konkurs att göra!
Alltså fel bild!

I söndags avslutades båtmässan i Oslo, som i år hade betydligt färre besökare än 2013. Det fanns dock flera intressanta nyheter på mässan, som hölls på Telenor Arena. Ibiza 24 Touring var en av de viktigaste.

Norska Ibiza är en av Skandinaviens verkliga kvalitetstillverkare av båtar. Föregångaren till den nya modellen lanserades redan 2003 och har sålts i närmare 1 000 exemplar i Norge, vilket gör den till landets mest sålda daycruiser.

En av förklaringarna är att båten har gott om sittplatser för passagerarna. Båten är också praktiskt planerad med olika möjligheter att disponera de olika utrymmena.

Den nya versionen av Ibiza 24 Touring har bland annat ny design, både exteriört och interiört. Uteplatsen har fått mer dynklädsel och blivit mer funktionell.

Teknisk fakta:
Längd: 7,72 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: ca 1 450 kg
Vikt med motor och utr.: ca 1 700 kg
Motor: 200–300 hk utombordare
Hastighet ca:
200 hk 2 personer ca 40 knop
300 hk 2 personer ca 50 knop
Info: http://www.ibizaboats.no/

Ibland går det bara helt fel med tilläggningar och trånga passager. Båten på filmen här intill skulle ta sig under en av Themsens broar när det blev totalkaos i stället för en lugn båttur.

Båten är en Princess 67, som passerar Richmond Bridge som går över Themsen.

Filmen är redan en “succé” på Youtube med över 70 000 visningar.

Icoms nya radiosystem för trådlösa nätverk fyller gapet mellan licensfria och licensierade radioapparater. Systemet är enkelt att koppla in i ett existerande trådlöst nätverk och ger möjlighet att kommunicera i full duplex med mycket bra ljudkvalitet.

Den nya WLAN-baserade radion från Icom erbjuder ett skalbart system med hjälp av standardiserade trådlösa nätverksprodukter som infrastruktur. Infrastruktur som i flera fall redan finns på plats. Eftersom kommunikation över ett trådlöst nätverk erbjuder ett bredare frekvensomfång blir ljudkvalitén bättre än i ett traditionellt kommunikationsradiosystem och är jämförbar med vanlig telefonkommunikation.

Kommunikationen görs med Icoms nya, kompakta, handportabla radio IP100H. Radion hanterar både simplex och fullduplexsamtal på individ- och gruppnivå vilket är enastående för en liten licensfri radio. Endast 95 mm hög och med en vikt på 205 gram är IP100H en av marknadens minsta yrkesradio. Radion är dessutom vattentät enligt IPX7.

Övriga delar som behövs för WLAN-systemet är IP1000C som är hjärnan i Icoms trådlösa nätverkssystem. Som accesspunkt till systemet finns AP-90M från Icom, men i princip kan valfri accesspunkt användas. Som option finns också en dispatcher, IP100FS, samt en del nya tillbehör från både Icom och ProEquip.

Info: www.srsab.se

Badvatten som påminner om rabarberkräm är en sorglig syn. Nu måste skärgårdsborna investera miljardbelopp för att minska de blågröna algernas växtkraft. Under Hem & Villa Utemiljö, 20–23 mars, kan fastighetsägare diskutera sina kommande projekt med utställarna på plats i Stockholmsmässan.

I Sverige har tio procent av befolkningen enskilt avlopp. Ändå släpper de ut lika mycket övergödande ämnen som alla kommunala reningsverk tillsammans. Förutom att övergödningen orsakar algblomning och igenväxta sjöar, riskerar orenat avloppsvatten att förorena dricksvattenbrunnar och på så sätt sprida sjukdomar.

– Bara i Värmdö räknar vi med att 6 000 fastigheter behöver installera ett nytt reningssystem. Avloppen måste uppfylla miljökraven och sjönära lägen är extra känsliga, säger miljöinspektör Lennart Engman på Värmdö Kommun.

Alla som har fått avstå ett dopp i Östersjön på grund av att vattnet påmint om rabarberkräm, vet hur akut problemet med övergödning och algblomning är. När vattnet är som varmast och mest badbart blir det uppenbart att näringsbalansen inte fungerar.

Att investera i en ny reningsanläggning kostar en hel del. Beroende på valet av teknik går de loss på 70 000 – 100 000 och sedan tillkommer kostnaden för drift och service. I dagsläget rinner många avlopp ut i en markbädd där näringsämnena lagras ungefär som energin i ett batteri. Om man gräver upp en förbrukad markbädd klassificeras den som miljöfarligt avfall och måste deponeras. Ur ett miljöperspektiv innebär installationen av minireningsverk stora vinster.

– De fungerar mycket effektivt och till och med bättre än de stora kommunala reningsverken. Inte minst vid riklig nederbörd och smält snö då de breddar ut orenat avloppsvatten rätt ut i havet, säger Oscar Falkenberg på Evergreen Solutions, en av utställarna på Hem & Villa Utemiljö som specialiserat sig på avloppsrening.

Lösningar för enskilda avlopp är ett högaktuellt område som lär bli ett av många samtalsämnen på Hem & Villa Utemiljö, 20–23 mars. Hit kommer utställare med specifik kunskap om allt från tak, grund och isolering till byggnation av garage, lekstugor och friggebodar.

– Precis som ordinarie Hem & Villa är detta en mässa för alla med boendedrömmar. Tidpunkten för mässan är vald med omsorg. Att kunna komma med svar via våra utställare på frågor som villa- och fritidshusägare har känns extra angeläget på våren. Det är nu som husägarna vaknar upp ur sin vinterdvala för att dra igång planerna för alla aktiviteter kring huset, säger Maria Torén, projektchef för Hem & Villa.

Hem & Villa Utemiljö arrangeras samtidigt som Nordiska Trädgårdar – Nordens ledande trädgårdsmässa. Här får besökarna ta del av de senaste gröna trenderna och botanisk inspiration för hur de kan förverkliga drömmen om det perfekta boendet utomhus.

– Vi vill ge alla som är intresserade av hemmets utemiljö en helhetsupplevelse och därför kan besökarna gå på båda mässorna på samma biljett, säger Maria Torén.

Helly Hansens stilrena regnjackskollektion ger fullständigt väderskydd och har oumbärliga funktioner för friluftslivet. Jackornas lekfulla och grafiska mönster gör att man sticker ut i mängden. Jackorna är vatten och vindtäta, har bra andningsförmåga, förseglade sömmar och Helly Tech® Protection.

Dam
W Nine K Jacket. Pikant regnjacka med två-lagerskonstruktion, snabbtorkande foder och helt förseglade sömmar. Den här jackan ger ett fullständig väderskydd. SEK 1500:-

W Lyness Coat. En ny uppdaterad version av den klassiska regnkappan som funkar utmärkt för fiskaren. Jackan har helt förseglade sömmar och Helly Tech® Protection. Evening Blue. SEK 1500:-

W Nine K Jacket. En klassisk randig regnjacka för damer. Med ett fullständigt väderskydd, förseglade sömmar och smarta funktioner passar den här jackan perfekt för friluftslivet. Nostalgic Blue. SEK 1500:-

W Long Derry Jacket. En längre regnjacka i modern tappning. Helt tejpad Helly Tech® Protectionkonstruktion och justerbar passform. SEK 1600:-

Herr
62289 Royan Coat. Superlätt, packbar och stilren regnjacka. Den här mångsidiga regnjackan i herrmodell kan bäras över kostymen eller användas på fritiden. Vattentät, vindtät jacka med andningsförmåga, helt förseglade sömmar och Helly Tech® Protection i 2,5 lager. Materialet är mjukt och lätt och jackan ryms i portföljen. SEK 1600:-

62224 Helox Rain Jacket. Ny, uppdaterad version av den klassiska regnkappan för fiskare med helt förseglade sömmar. En kopia av det ursprungliga vattentäta tyget för regnkläder. Häftig retrodesign med vattentäta fickor. OBS! Begränsad upplaga. SEK 1500:-

62206 Vancouver Jacket. Populär och klassisk Helly Hansen-skaljacka för herrar i ny och spännande design med HELLY TECH® PERFORMANCE. Konstruktion i två lager. Snabbtorkande meshfoder. SEK 1500:-

Regeringen har beslutat att införa lättnader i kravet på att tillhandahålla förnybara drivmedel. Lättnaden innebär att endast bensinstationer eller andra försäljningsställen som årligen tillhandahåller allmänheten 1 500 kubikmeter eller mer konventionella bränslen, i stället för nuvarande 1 000 kubikmeter, behöver tillhandahålla förnybara drivmedel.

Beslutet innebär att cirka 1 355 av 2 800 tankställen i Sverige undantas från kravet att tillhandahålla förnybara drivmedel. Ändringen innebär däremot inte att tillgängligheten av förnybara drivmedel i någon större grad minskar eftersom många av de berörda säljställena har haft dispens från kravet.

Det kommer fortfarande vara möjligt att söka dispens. Dispens från kravet på att tillhandahålla förnybara drivmedel behöver däremot inte längre vara tidsbegränsad till ett år, utan får ges för så lång tid som skälen för dispens kan antas finnas kvar.

En positiv följd av beslutet är att många säljställen som tidigare sökt och fått dispens från skyldigheten att tillhandahålla förnybara drivmedel inte längre behöver söka dispens. Den administrativa bördan minskar därför för både bensinstationer och den myndighet som hanterar dispensansökningar.

Regeringen har också beslutat att avgifter får tas ut för tillsyn och ärendehandläggning enligt drivmedelslagen och anslutande föreskrifter.
De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 augusti 2014.

Tre nya besättningsmedlemmar har anslutit till Team SCA:s kvinnliga lag i Volvo Ocean Race 2014-2015. Därmed är tolv seglare kontrakterade. Besättningen ombord på båten består av elva seglare men likt andra professionella lag inom elitidrott behövs en trupp för att klara utmaningarna.

De tre nytillkomna som nu anslutit till Team SCA är Dee Caffari, Storbritannien, Sara Hastreiter, USA, samt Elodie-Jane Mettraux, Schewiz. SCA är ett ledande, globalt hygien- och skogsindustriföretag med försäljning i över 100 länder, inklusive i de tio länder som denna jordenrunttävling har hamnstopp.

Dee Caffari, 41, är den mest erfarna av de nytillkomna. Hon har tävlat i Vendée Globe Race, BT Global Challenges, Barcelona World Race och i fyra transatlantiska kappseglingar. Caffari blev 2008 den första kvinnan som seglat ensam jorden runt – åt båda hållen. Plus att hon är den enda kvinna som seglat ensam tre varv runt jorden. Tillsammans med bland andra lagkamraten i Team SCA, Sam Davies, har hon det kvinnliga fartrekordet med enskrovsbåtar runt Storbritannien och Irland.

Sara Hastreiter, 29-åring från South Dakota, USA, har framför allt seglat offshore med små besättningar – ofta bara två seglare på 40-fotare. Hon har seglat över 40,000 sjömil och deltagit i kappseglingar som: Caribbean 600, Newport to Bermuda Race, IRC Nationals, NYYC Race Week, Antigua Race Week och St. Thomas Rolex Regatta.

Elodie-Jane Mettraux är en 29-årig schweiziska från Geneve som har sin lillasyster Justine i teamet. Systrarna är två av totalt fyra i Team SCA som är under 30 år. Elodie-Jane blev bästa amatör i Tour de France a la Voile 2012 och 2013 var hon med och byggde upp Schweiz kvinnliga matchracingteam.

Team SCA:s trupp består, förutom de tre nya, nu av: Sally Barkow, USA, Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Abby Ehler, Storbritannien, Stacey Jackson, Australien, Annie Lush, Storbritannien, Justine Mettraux, Schweiz, samt Liz Wardley, Australien. Teamet är baserat i Puerto Calero på Lanzarote där dagarna är fulla av träning och tester, både på land och till sjöss. Teamet förbereder sig också för två transatlantiska seglingar i maj. Syftet är att få bästa möjliga träning och offshore-erfarenhet för att komma väl förberedda till starten av Volvo Ocean Race i oktober i år.

– När vi på SCA bestämde att vi skulle delta med ett kvinnligt team i Volvo Ocean Race 2014-2015 var visionen att få se kvinnor i en tävling som normalt är reserverad för män. Vi vill utmana det traditionella och ta oss an framtiden med ett starkt lag, säger Joséphine Edwall-Björklund, SCA:s kommunikationsdirektör.

De senaste åtta månaderna har SCA testat många kandidater och med mindre än sju månader kvar till starten består truppen av tolv oerhört meriterade seglare. Det ”normala” tillvägagångssättet när en Volvo Ocean Race-besättning sätts samman är att en skeppare väljer bland etablerade manliga seglare. Men Team SCA har vänt upp och ner på processen och valt ut de mest lämpliga och mest motiverade kvinnliga seglare som finns i världen till sitt lag. Elva seglare ur detta lag kommer att segla ombord på båten, med de andra som reserver/avbytare – som är normalt i de flesta professionella elitidrottslag.

– Det har varit en lång men mycket givande process och det råder ingen tvekan om att det finns en mängd kvinnliga talanger där ute som inte haft möjlighet att bryta igenom “glastaket” i havskappsegling. Vi hoppas att det här laget kommer att sätta standarden för kvinnlig havskappsegling och samtidigt inspirera och möjliggöra för fler skickliga kvinnliga seglare att delta i denna klassiska kappsegling i framtiden, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

På båtmässan i Düsseldorf visade det polska varvet Delphia upp två helt nya båtar, Delphia 29 och 34. Den gamla fina 29:an försvann för cirka ett år sedan och nu har 37 också tagits ur sortimentet och kommer sannolikt att ersättas med en ny 37–38. Delphia 47 har fått ytterligare en inredning, nu med L-pentry som visas på mässan.

Delphia 34 är baserad på 33:ans snabba skrov och har fått nytt däck, rigg och inredning. Standard är två kabiner men nu går det också att få den med tre kabiner.

Designen av däck och rigg kommer från den framgångsrika 31:an, lite större och med ännu mera kraft. Det finns fyra olika kölar att välja mellan beroende på önskemål. Standard fenköl 1,85 m, kort köl 1,2 m, fällköl med utvändig ballast 0,75-1,9 m och med invändig ballast 0,48-1,67 m djupgående.

Båtens standardutrustning är slimmad precis som priset, allt för att den händige skall kunna köpa sin drömbåt till ett rimligt pris.

Baspris fritt varvet är 782 000 kr vid en EUR kurs på 9.- SEK

Tekniska fakta
Skrovlängd 9,95 m
Bredd 3,47 m
Djupgående 1,85 m
Deplacement 4 850 kg
Kölvikt 1650 kg
Stor 26,0 m2
Fock 24,6 m2
Konstruktör Andrzej Skrzat
Info www.delphiayachts.se

Sjöfartsverkets service till sjömän ska framför allt finnas till för aktiva sjömän. Serviceanläggningarna i Göteborg, Stockholm, Norrköping och Malmö kommer att behållas för att erbjuda motion och rekreation till besökande besättningar. Samtidigt utreds möjligheten att erbjuda service till sjömän på fler platser framöver.

Sjöfartsverket ska erbjuda en modern och efterfrågad service till besättningarna på fartyg som anlöper svenska hamnar. Särskilt fokus läggs på de besättningar som har störst behov av kompensation för utebliven fritid.

– Från vår sida kommer vi även i fortsättningen att göra vårt bästa för att uppfylla de åtaganden vi har enligt sjöarbetskonventionen, bland annat genom att erbjuda motion och rekreation till besökande besättningar, säger Jaak Meri, samhällsdirektör. Därför behåller Sjöfartsverket sina serviceanläggningar Rosenhill, Kaknäs och Johannisborg samt lokalerna i Malmö.

Den nya inriktningen har föregåtts av en förstudie och en omfattande dialog med kunder och intressenter för att få deras syn på hur verksamheten kan utvecklas. I förstudien ingick bland annat en enkät till de aktiva sjömännen för att få mer kunskap om vilka tjänster som kärnkunderna har störst behov av. Resultatet visade också på den höga kvalitet som besökarna upplever genom Sjömansservice tjänster.

Enheten för sjömansservice får nu i uppdrag att fortsätta arbetet med att uppnå de strategiska målen. Det innebär bl.a. att fördjupa samarbetet med hamnar, rederier, kommuner och sjömanskyrkor för att möjliggöra service till aktiva sjömän på fler platser i landet än idag på ett kostnadseffektivt sätt.

Dessutom får enheten i uppdrag att utreda om stationen i Antwerpen kan ersättas med moderna logistiska lösningar för service till svenskflaggade fartyg i området.

Fakta om service till sjömän:
Sjöfartsverket har i sin treårsplan för 2015-17 beslutat om långsiktiga mål för verksamheten sjömansservice. Det innebär att besättningar på fartyg som anlöper svenska hamnar ska erbjudas en modern och efterfrågad service. I detta arbete kommer särskilt fokus läggas på de besättningar som har störst behov av kompensation för utebliven fritid. Kärnkund för denna verksamhet är den aktiva sjömannen.

Sjöfartsverkets sjömansservice regleras genom den internationella sjöarbetskonventionen (MLC), som hanteras av FN-organet ILO. Enligt konventionen kompenseras de sjöanställda för utebliven fritid vid långa tjänstgöringstider ombord på fartyg. På serviceanläggningarna får besättningarna på fartyg som anlöper hamnen möjlighet till social kontakt, rekreation och motion samt tillgång till internet och medier.

Servicen finns idag på fyra platser i Sverige: Rosenhill (Göteborg), Kaknäs (Stockholm), Johannisborg (Norrköping) och Malmö. Dessutom finns en station i Antwerpen, som ger service till svenskflaggade fartyg i området.

Svenska Sail Racing presenterar en ny jacka med många finesser. Den heter The Tuwok Jacket och är tillverkad i GORE-TEX 3-lager Performance shell, 100% vatten och vindtät med hög andningsförmåga.

Jackan har en integrerad huva i lätta GORE-TEX® Paclite, smidigt inrullad bak i nacken på kragen. Ärmarna är förböjda för bästa rörlighet och komfort. Alla dragkedjor är från YKK och är vattenavvisande. Vid insida av handlederna finns en mudd för att ytterligare förstärka vattenavvisning samt ge en ökad komfortkänslan.

The Tuwok Jacket finns tillgänglig i vit, graphite och orange hos auktiriserade återförsäljare samt online på www.sailracing.com

Pris 4 000 kr.

Kommentarer

Olof 12:40:25 2014-03-17

Snygg men opraktisk. Knappt några fickor …