Nyheter

America’s Cup i San Francisco drog enorma mängder tittare via sina kanaler på nätet, främst via Youtube. Produktionerna var absolut förstklassiga och visade den extrema spänning och dramatik som de jättelika katamaranerna skapade. Nu har produktionen av America’s Cup resulterat i fem nomineringar till prestigefyllda Emmy Award.

En av nomineringarna är extra intressant, nämligen den som omfattar Outstanding Live Sports Special. America’s Cup har dock även tidigare nominerats till Emmy, den gången för Outstanding Technical Achievement för AC LiveLive.

Nomineringarna för produktionen av America’s Cup 2013 är en klar signal för att sporten segling på deen här nivån har blivit erkänd som en mycket konkurrenskraftig TV-sport.

De fem Emmy Award-nomineringarna omfattar följande klasser:

Outstanding Live Sports Special
Outstanding New Approaches – Sports Event Coverage – Official App
Outstanding Technical Team Remote
Outstanding Live Event Audio/Sound
The George Wensel Technical Achievement Award – AC LiveLine, “WingWash”

Den 35:e Sports Emmy Awards äger rum 6 maj i New York City.

Foto: Gilles Martin-Raget.

Nummer 2 av Båtliv, som skickas ut till alla våra 141 300 prenumeranter den här veckan, innebär ett generationsskifte för tidningen. Sedan starten 1983 har Båtliv stått för nyheter om båtar och båtliv. Vi har rapporterat om båtpolitik och båtorganisationernas – främst Svenska Båtunionens – viktiga arbete.

Från och med det här numret utökar vi innehållet med flera sidor information från Svenska Båtunionens systerorganisation Svenska Seglarförbundet. Vi välkomnar också Robert Aschberg som ny krönikör

Alla våra läsare kommer att känna igen innehållet i Båtliv. Tidningen blandar fakta om båtar och båtlivet med härliga reportage från både båtklubbar och smultronställen runt om i landet.

Den här gången blir det extra mycket segling i tidningen eftersom vi utökar med information från Svenska Seglarförbundet. Först under en testperiod på tre nummer och därefter kanske en fortsättning.

Totalt får därmed över 143 000 båtägare Båtliv direkt hem i brevlådan. Vår TS-kontrollerade upplaga är 141 300 ex (2013) och med SSF-sidorna tillkommer cirka 2 000 exemplar. Cirka 40 procent av SBU:s 170 000 medlemmar är även anslutna till SSF.

Du kan läsa Båtliv antingen här på webben eller i vår pdf-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt

Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

Internationella racerbåtförbundet (UIM) har utsett en bild av av den svenske mästerfotografen Pickla (Peter Ohlsson) till årets bild. Det var 16:e året som UIM i Monaco höll den här fototävlingen, där deltagarnas bilder tävlar i sex olika kategorier.

Flest poäng oavsett kategori fick svenske fotografen Pickla. Motivet är taget från en offshoretävling i Tvedestrand i Norge. Pickla, som egentligen heter Peter Ohlsson och bor i Nynäshamn, är specialist på motorsport och naturfotografering.

Det är andra gången som Pickla vinner denna utmärkelse. Förra gången var för sex år sedan då han lyckades med ett actionfoto från hemmatävlingen Nynäs Offshore race.

Svensk båtracing är stark internationell där våra förare körde hem två VM-titlar, ifjol med Erik Stark och Thomas och Annika Wrenkler. Nu har vi fått dokumenterat att vi ligger i världstopp på fler sätt inom båtracingen.

Info: www.Pickla.se

Ännu ett svenskt företag satsar på att bygga robusta och snabba motorbåtar i aluminium. Det är Marell boats, som fanns med på båtmässan Allt för sjön i Stockholm med sin nya bowrider Marell 650 SC.

Att marknadsandelarna för aluminiumbåtar växer snabbt i Sverige är det nog ingen som har missat. Men ännu är det en lång bit kvar till USA-marknaden, där minst 30 procent av motorbåtarna är byggda i det oömma och återanvändningsbara materialet.

Marell säger till norska Båtmagasinet.no att de vill gå sin egen väg:

– Vi har försökt att hitta en egen nisch som ska vara vårt varumärke. Vi är innovativa och tänker utanför den traditionella båtdesignen. Vi vill vara funktionella och framför allt ha vackra och rena linjer, säger företagets grundare Linus Söderholm till Båtmagasinet.

Marell 650 SC är byggd för att tåla hård sjö, men är trots det en riktig bowrider. Skrovet är relativt högt med en hög bog, som gör att den tar sjön mjukt utan att vatten sprutar in i båten.

Båtens skrov har ett 21-graders V i aktern, vilket bör ge en fin och mjuk gång. Med en 175 hk utombordsmotor gör båten 44 knop.

Världens länder delar vattenområden som floder och sjöar och behöver därför samarbeta kring denna livsavgörande resurs. FN:s organisation för utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation, Unesco, inrättar nu ett forskningscenter för internationellt vattensamarbete i Sverige. Regeringen undertecknade i dag detta avtal med Unesco och SIWI och kommer under inledningsvis sex år att delfinansiera centret.

Det svenska Unescocentret kommer att vara inriktat på samarbete i vattenfrågor och har som mål att utveckla forskning och kunskap om gränsöverskridande vattenresurser och hur man kan etablera och utveckla fungerande samarbeten kring vatten även i situationer där politisk konflikt råder. Konkurrens om vatten i gränsområden kan vara en källa till konflikter av olika slag och behöver särskilda lösningar och förvaltningsformer.

– Efterfrågan på rent vatten kommer att öka i takt med att jordens befolkning växer, och frågor som vatten för matproduktion och energiutvinning blir också mycket viktiga. Ett bra internationellt samarbete blir därför allt viktigare. Regeringen ser arbetet med vatten och sanitet som viktiga globala framtidsfrågor, säger miljöminister Lena Ek.

Centret kommer att drivas av Stockholm International Water Institute (SIWI) i samarbete med Uppsala universitet och Göteborgs universitet. Det nya forskningscentret blir unikt i världen med sitt fokus på samarbete kring gränsöverskridande vatten.

Den 1 april 2014 öppnar Yamaha Center Stockholm i helt ny ägarregi. Verksamheten fortsätter i samma lokaler som tidigare på Markörgatan i Haninge söder om Stockholm. Ägare till bolaget är Martin Carlsson som äger Yamaha Center i Örnsköldsvik och Sundsvall, samt Patrik De Vos, tidigare delägare i Saltsjön Yacht.

– Vårt omgående mål är att införa den service och kundvård vi har på våra anläggningar i Sundsvall och Örnsköldsvik genom ett långsiktigt samarbete med Yamaha som partner, berättar Martin Carlsson, delägare för nyetablerade Yamaha Center Stockholm.

Butik, reservdelar och verkstad kommer att drivas av Patrik samt sju anställda till att börja med, alla med god erfarenhet och branschvana. Patrik har gedigen och lång kunskap 20 år av marin verksamhet genom försäljning av Nimbus, Marex och Sealinebåtar, hans kunskap kompletteras av Martins erfarenheter av att driva Yamaha Center med hela dess sortiment och bredd.

Yamaha Center Stockholm ska marknadsföra MC, mopeder, fyrhjulingar, vattenskotrar, båtmotorer och båtar från Buster, Finnmaster och Yamarin till att börja med. Om efterfrågan finns kommer även andra båtmärken att marknadsföras i en snar framtid.

– Vi har arbetat mycket målmedvetet för att komma igång så snabbt som möjligt och det ska bli riktigt spännande att börja ta emot kunder nu när sommarsäsongen startar, berättar Patrik De Vos. Under vår invigningsvecka i början på maj kommer vi att krydda uppstarten med många fina erbjudanden och vi hälsar alla, både nya och gamla kunder välkomna, avslutar Patrik.

Svenska Dagbladet har gjort en intressant sammanställning som visar hur man väljer rätt försäkringsbolag för att försäkra sin båt. Enligt artikeln finns det tusenlappar att spara för den som ska välja försäkring till sin båt.

Båtliv har tidigare skrivit om det här ämnet, men marknaden förändras och nya försäkringsupplägg tillkommer.

Läs hela artikeln här:
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forsakring/tusenlappar-att-spara-pa-batforsakringen_3401422.svd

Sommaren närmar sig med stormsteg och det är hög tid att anmäla sig till den stora seglarfesten i Nynäshamn 30 augusti. Redan nu är 35 båtar anmälda till Hyundai Cup 2014.

Det totala antalet båtar är begränsade till 150 st. Principen först till kvarn gäller.

Anmäler du er båt innan 31 mars får du dessutom 100 kr i rabatt på anmälningsavgiften, så vänta inte med din anmälan. Du anmäler din båt här: http://hyundaicup.se/signup/

Har du missat filmen från förra årets stora seglarfest i Nynäshamn, titta här och anmäl dig sen: https://hyundaicup.solidtango.com/video/hyundai-cup-2013-ver3

MSC Cruises har ingått ett avtal med STX i Frankrike om leverans av två fartyg i en helt ny fartygsklass. Fartygen blir de största som byggts av ett europeiskt rederi och innebär att MSC Cruises utökar sin kapacitet med 31 procent.

– I och med denna stora investering i nästa generations kryssningsfartyg befäster MSC Cruises sin position som ett rederi med en modern och innovativ flotta, säger Claes Tamm, VD för MSC Cruises i Skandinavien.

De nya fartygen blir 315 meter långa och 43 meter breda med 2 250 hytter och plats för 5 700 passagerare, vilket gör dem till världens näst största kryssningsfartyg. För MSC Cruises innebär det en kapacitetsökning på 31 procent och en helt ny fartygsklass i flottan som idag består av 12 fartyg.

Utformningen skiljer sig från tidigare fartyg med delvis mer öppna ytor som sträcker sig över två eller flera däck. Nytt blir bland annat en invändig gågata, ett sport- och nöjesområde med anslutande vattenland och en tvåvåningslounge i aktern. Det kommer även finnas 3 salonger för shower och underhållning, 12 olika restauranger och serveringar, specialdesignade familjehytter och ett utökat MSC Yacht Club.

– De nya fartygen blir större men har samtidigt utformats för att kunna ta sig in i de flesta hamnar vilket innebär att vi fortsatt kan erbjuda våra resenärer ett brett utbud av destinationer världen över, säger Claes Tamm.

Det första fartyget ska levereras 2017 och det andra under 2019. MSC Cruises har även en option på ytterligare två likadana fartyg. Den totala fartygsordern motsvarar en investering på nära 3 miljarder euro.

Sjöfartsverket ryter ifrån och säger nej till förslaget om en ny, låg bro över Göta älv. Det skriver GP i dagens tidning.

Förslaget till en ny, låg bro har debatterats mycket. Den nya bron skulle försvåra för en stor del av trafiken på älven eftersom den föreslagna segelfria höjden endast är 13 m, att jämföras med dagens 19 m.

Västkustens Båtförbund har sagt ifrån ordentligt vad gäller det nya förslaget, som skulle ställa till mycket problem för alla med segelbåt och all nyttosjöfart. Enligt artikeln i GP säger Göteborgs stadsarkitekt, Björn Siesjö, att “sjöfarten är ett särintresse och att beslutet hotar tidsplanen för brobygget”.

Läs hela artikeln här:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2320735-nej-till-en-lag-hisingsbro

Nu lanseras ett nytt sätt att få nytta av bredbandstekniken som många sjömän och redare har väntat på. Tack vare en ny tjänst från KVH Industries öppnas helt nya möjligheter att ta del av nya filmer, nyheter, sportsändningar, sociala nätverk och musik – långt ute till havs. För att inte tala om möjligheterna att ladda ner digitala sjökort, utbildning och utförliga väderprognoser.

Marin Internetanslutning via satellitkommunikation har funnits i flera år, men överförings­hastigheten är ofta begränsad och kostnaden för att ladda ner stora filer blir hög. Företaget KVH lanserar nu en unik bredbandslösning som utnyttjar bandbredden fullt ut, dygnet runt, för att sända ut underhållning, media och all typ av information som behövs i det dagliga arbetet ombord. Det fina med den nya tekniken är att den inte stjäl kapacitet på dagtid när satellitöverföringen används för exempelvis kommunikation och den operativa driften av fartyget.

Tack vare avancerad multicast-teknik utnyttjas nätkapaciteten under hela dygnet och en stor del av informationen laddas ner när belastningen är lägre, exempelvis på natten. Det görs helt automatiskt utan att besättningen behöver belastas med något arbete.

En ny digital värld ombord
Den nya tekniken gör det möjligt att ta emot hundratals gigabyte varje månad. Det betyder att besättningen får tillgång till filmer, underhållning, nyhetsinslag, sport­sändningar, musik, radio och webbaserad utbildning.

Dessutom öppnas nya möjligheter att hålla kontakten med familj och vänner via sociala medier. En annan fördel är att man kontinuerligt kan uppdatera digitala sjökort och ladda ner utförliga väderleksprognoser.

Ökad trivsel och säkerhet
Det stora utbudet av nya filmer, nyhetssändningar och underhållning gör att det finns närmast obegränsade möjligheter för besättningen att hitta något som man själv tycker om. Det finns olika typer av abonnemang, bas abonnemanget kostar 295 USD per månad och omfattar 10 nylanserade filmer som lagras under ett helt år.

Medieutbudet bidrar till ökad trivsel ombord och gör det lättare att hålla sig uppdaterad om vad som händer i världen. För rederiets del blir det betydligt enklare att utbilda personalen. Genom e-learning kan besättningen vidareutbilda sig inom exempelvis säkerhet, navigation eller maskin­teknik. En annan fördel är möjligheten att kunna få medicinsk rådgivning via videokonferens med en läkare. Det betyder snabbare behandling och ökad trygghet ombord.

Avancerad teknik, enkel hantering
Distributionen av media sker via KVH Media och fartyget abonnerar på tjänsten. Nedladdningen av media sker automatiskt till en särskild server ombord som kan lagra stora mängder media. Via en speciell app kan alla i besätt­ningen komma åt de filmer, sociala medier eller nyheter som man är intresserad av. Oavsett om man använder sig av mobil, surfplatta eller dator.

Idag är tillverkaren KVH ensam om att kunna erbjuda denna tjänst via VSAT bredbandslösning. I Sverige marknadsförs produkten och tjänsten av Cordland Marine AB, som specialiserat sig på kommunikation till havs.

Info: www.cordland.se

Den brittiska Formel 1-teamsägaren Eddie Jordan fick på måndagen sin 155 fot (46,5 m) långa Sunseeker yacht levererad och sjösatt. Det var stor fest när den enorma yachten presenterades. Båten väger drygt 200 ton och har en maxfart på cirka 22 knop. Räckvidden är imponerande 4 000 Nm, men efter det kostar varje bränslebesök över 300 000 kr (full tank med brittiskt dieselpris).

Eddie Jordan (född 1948) är en av de mest kända brittiska racerförarna. Han har bland annat ägt det tidigare Formel 1-stallet Jordan. Han är idag mest känd för den brittiska allmänheten som TV-kommentator och expert inom F1 på BBC.

Eddies 155-fotare kostar, enligt tidningsuppgifter, cirka 350 Mkr plus moms och den har tagit 18 månader att färdigställa.

Även för båttillverkaren Sunseeker International var måndagen en stor dag. Den nya yachten är det första exemplaret av varvets nya flaggskepp, den trippeldäckade Sunseeker 155 Yacht.

Sjösättningen av den nya båten med sitt isblåa skrov hölls vid varvet i Poole på den engelska sydkusten under ledning av Sunseekers vd och skapare, Robert Braithwaite. Dessutom hade företaget dubbel anledning att fira eftersom det andra exemplaret av båten också är såld till en kund.

155 Yacht är det största projektet för Sunseeker eller någon annan brittisk yachttillverkare hittills. Designkonceptet är utvecklat i England och byggnationen har skett i Poole.

Sunseeker 155 Yacht har inkvartering för upp till tolv personer ombord plus en besättning på tio personer. Att alla kan leva i bästa tänkbara lyx behöver knappast tilläggas.

Ombord finns bland annat lyxiga och stora utrymmen för att umgås med familj och vänner, ett proffskök, balkong för att kunna njuta ännu bättre av havsutsikt och en sky lounge som kan användas mer privat.

Tekniska fakta:
Klassificering RINA: Commercial & MCA LY3
Längd: 47.25m 155’0”
Längd vattenlinjen: 41.14m 135’0”
Bredd: 9.34m 30’8”
Djupgående: 2.25m 7’5”
Vikt halv tank: 295,000kg 650,365lb
Bränsletank: 60,000litres 15,850USgal.
Vattentankar: 13,765 litres 3,636 US gal.
Hålltank: 2,000 litres 528 US gal.
Gråvattentank: 5,000 litres 1,321 US gal.
Motoralternativ:
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2940PS)
Personer och besättning:
10 guests in 5 staterooms 11 crew members
Maxfart: Upp till 22 knop
Räckvidd: 4 000 Nm
Info: www.sunseeker.com

Kommentarer

Jerry 13:01:07 2014-03-26

I vad och när skulle Eddie Jordan varit en av de mest kända brittiska racerförarna?
Det går ju t ex kolla wikipedia om man inte har en aning om vad man skriver om!
Eddie Irvine däremot går under kategorin känd brittisk racerförare..

Båtlivs redaktion 16:48:01 2014-03-26

Eddie är ungefär lika känd som Nigel Mansell eller Martin Brundle tack vare att han är F1-kommentator på BBC och för att han ägde ett F1-stall under några år.

Nästa fas inom ramen för Vasamuseets Vänners projekt Vasakanonen har inletts. En kopia av en del av Vasas fartygssida har börjat byggas i samverkan med Vasamuseet och kommer att bland annat att fungera som mål vid kommande testskjutningar under hösten 2014.

Projektet Vasakanonen har som mål att klarlägga hur sjöstrid gick till i början av 1600-talet, vilket skjutavstånd valdes, vilken verkan hade de olika typer av ammunition som man använde såsom rundkulor, stånglod, piklod, saxlod resp. kartescher.

Projektet skall också undersöka kanonbesättningarnas villkor under strid med hantering av mycket tunga vikter på en rörlig plattform under inverkan av tryckvågor, buller och krutgaser.

En 24-pundig bronskanon gjöts i november 2013 vid Tierps Järnbruk och arbetet har nu inletts med att färdigställa eldrör, bygga lavett, införskaffa krut och ammunition samt övrig kringutrustning som behövs inför de planerade skjutningarna i oktober 2014.

Målet är en kopia av en del av Vasas fartygssida i solid ek, ca 4,5 x 3,4 m. Målet kommer inledningsvis att utnyttjas för hållfasthetsprov, inom ramen för en förstudie avseende en ny vagga till Vasa.

När proverna är klara kommer vänföreningen att överta målet och sedan använda det vid testskjutningarna vid Bofors Test Center under hösten 2014. Det kommer även att tillverkas ett mindre mastarrangemang som tillsammans med målen skall ge svar på hur ett fartyg motstod påverkan av fientlig beskjutning.

– Vi har nu inlett nästa fas inom vårt projekt ”Vasakanon”. Kanonen färdigställs under vår och sommar samtidigt som målet byggs. Jag kan varmt rekommendera alla att besöka Vasamuseet och på plats beskåda kanonen som idag finns placerad vid Vasas skrov. En del av det grova ekvirket ligger även utanför båthall 2 nära själva museet. Vi ser fram emot fortsättningen som kröns av testskjutningarna och forskningsrapporten, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänförening.

Foto: Vasamuseet.

Österrikiska Frauscher har blivit mest kända för sina el- och hybridbåtar. Deras senaste modell är dock en riktig speedbåt god för närmare 50 knop.

Frauscher 858 Fantom är utrustad med en 8,2 liters MerCruiser big block V8:motor på 430 hk. Den stora bensinaren ger båten prestanda som ligger långt ifrån allt vad miljö och ekonomi heter.

Men det är fortfarande i högsta grad tillåtet att köra snabbt på sjön. För alla som vill göra det med stil är Frauscher ett fint alternativ. Hittills finns båten ”bara” med i ett mildare utförande med en 300 hk motor, som ger en toppfart på 40 knop. Men V8:an sägs vara på gång och därmed ökar prestanda rejält.

Frauscher 858 Fantom är på 28 fot (8,67 m). Den är välutrustad med gott om detaljer i teak och har ett skrov med stegbotten.

Utrustningen verkar vara överraskande omfattande eller vad sägs om bogpropeller och stereo som standard? Båten har plats för sju personer och två kan övernatta i kabinen. Prisnivån är drygt 1,5 Mkr.

Tekniska fakta:
Längd: 8,67m
Bredd: 2,51 m
Vikt: 2 500 kg
Personer: 7
Motor: 300–430 hk
Info: http://www.frauscherboats.com/

Nu har båtdatabasen SökBåt.se fått ordentligt fart. Efter premiären i samband med årets båtmässor har sajten utvecklats ytterligare och omfattar idag fakta, bilder och prisstatistik på nästan 9 000 båtmodeller.

Sök Båt är både en annonssajt och en båtdatabas från Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. På sajten visas annonser på nya och begagnade båtar, motorer, tillbehör samt olika tjänster, såsom service och vinterförvaring, från företag i båtbranschen.

– Alla företag som annonserar på Sök Båt är medlemmar i Sweboat – Båtbranschen Riksförbund. Det betyder att de följer ett antal kriterier för att konsumenten ska ha ett tryggt båtägande, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

– Det är alltid tryggare att handla med ett företag än en privatperson, bland annat tack vare konsumentlagarna som alla handlare lyder under, men det skall också vara ännu tryggare att handla hos ett företag som är medlem i Sweboat. Våra medlemmar har bland annat genomgått utbildning i konsumentjuridik, varudeklarerar begagnade båtar, har en ansvarsförsäkring och följer alltid ARNs rekommendationer vid en eventuell tvist.

En av Sweboats främsta uppgifter är att främja båtlivet. Vi vill att fler upplever lyckan med att vara på sjön och att dem som redan är där har ett roligt och tryggt båtliv.

– Att vi har skapat nya Sök Båt är en del i denna strävan. Vår förhoppning är att det ska bli lättare att hitta rätt produkter och kunna få hjälp med rätt tjänster. Framförallt vill vi visa på vikten av att köpa dessa produkter och tjänster hos rätt företag, säger Mats Eriksson.

Info: www.sokbat.se

Helly Hansen har i sin kollektion tagit fram ett antal plagg för alla seglingsentusiaster. De har funktion i snygg design som förenar nytta med nöje. Plaggen är designade av professionella seglare för professionella seglare.

Pressmeddelande:
Herr:
1. 30327 Off-shore Race Jacket. Den här lätta seglarjackan är slitstark, vattentät och har en hög, ergonomiskt formad krage som skyddar mot oväder. Den har även en huva i Hi-Vis-material och strategiskt placerade SOLAS-reflexer för synlighet till sjöss.
2. 30264 April Jacket. Denna vattentäta HELLY TECH®-seglarjacka har egenskaper som är perfekta för segling under lätta väderförhållanden eller regniga dagar i hamnen.
3. 10832 Hydropower En ny, förbättrad seglarsko med en luftig meshkonstruktion och en formgjuten urtagbar EVA-mellansula som har en snabbtorkande antibakteriell yta.
4. 10684 Latitude 90 Leather. En marininspirerad sko i vackert fullnarvat läder med handsydda detaljer.
5. 31811 Offshore Race Trouser Den här lätta seglarbyxan sätter en ny standard för skydd och komfort. Helly Tech®-materialet är slitstarkt och vattentätt. Byxan har en tvåvägsdragkedja fram med vid öppning och förstärkningen i sätet.

Helly Hansen har i samma kollektion även tagit fram plagg för tjejer.
1. 30295 W Off-shore Race Jacket. Den här lätta seglarjackan är slitstark, vattentät och har en hög, ergonomiskt formad krage som skyddar mot oväder. Den har även en huva i Hi-Vis-material och strategiskt placerade SOLASreflexer för synlighet till sjöss.
2. 30294 W Crew H2 Flow Jacket. Lätt kappseglingsjacka tillverkad med vår unika, prisbelönta H2 Flow –teknik för temperaturreglering samt Primaloft®-isolering som reglerar kroppstemperaturen även i våta förhållanden.
3. 10832 Hydropower En ny, förbättrad seglarsko med en luftig meshkonstruktion och en formgjuten urtagbar EVA-mellansula som har en snabbtorkande antibakteriell yta.
4. 10771 W Latitude 90 Canvas En Helly Hansen klassiker i canvas.
5. 31811 Offshore Race Trouser Den här lätta seglarbyxan sätter en ny standard för skydd och komfort. Helly Tech®-materialet är slitstarkt och vattentätt. Byxan har en tvåvägsdragkedja fram med vid öppning och förstärkningen i sätet.

Priser
Herr
1. 30327 Off-shore Race Jacket 5 500:-
2. 30264 April Jacket 2 500:-
3. 10832 Hydropower 1 100:-
4. 10684 Latitude 90 Leather. 1 100:-
5. 31811 Offshore Race Trouser 4 000:-

Dam
1. 30295 W Off-shore Race Jacket 5 500:-
2. 30294 W Crew H2 Flow Jacket 2 500:-
3. 10832 Hydropower 1 100:-
4. 10771 W Latitude 90 Canvas 900:-
5. 31811 Offshore Race Trouser 4 000:-

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Jordbruksverket, och länsstyrelserna lanserar idag webbsidan ”Svenska Fiskeregler.se” på Sportfiskemässan i Stockholm.

– Nu blir det lättare att hitta och förstå vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Förhoppningsvis leder ökad kunskap om reglerna och varför de finns också till att vi kan skydda fiskbestånden bättre, säger Stig Thörnqvist, utredare på HaV.

Den nya hemsidan är gemensam för landets alla länsstyrelser. Via kartor kan besökaren zooma sig in och ut på kusterna samt i sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.

– Vi såg ett behov av att förbättra informationen till fritidsfiskarna. Detta har resulterat i en webbplats där du utifrån kartfunktioner kan läsa om vilka regler som gäller för fritidsfisket i de fem största insjöarna och längs hela den svenska kusten, säger Adam Johansson, fiskerikonsulent på Länsstyrelsen i Jönköping som ansvarar för drift och support av webbsidan.

I kartfunktionen finns närmare 500 digitaliserade ytor med gällande fiskeregler. På sidan kan du även hitta information om varför reglerna införts, vilket ska bidra till en ökad förståelse för regelverkets syfte och till att fler följer reglerna. Eftersom Sverige är ett stort land med många fiskarter som lever i vitt skilda miljöer och behöver olika form av skydd varierar fiskebestämmelserna.

Undersökningar som Statistiska Centralbyrån, SCB, gjort visar att över en miljon svenskar fritidsfiskar varje år. Enligt en rapport från Fiskeriverket 2009 fiskar sju av tio barn och ungdomar i åldern 10 – 15 år. Sedan lång tid tillbaka har det i Sverige funnits rättigheter för allmänheten att fritidsfiska utan något särskilt tillstånd utmed kusterna och i de stora sjöarna.

– Även om det inte krävs tillstånd att fiska i havet och de fem stora sjöarna så har alla som fiskar skyldighet att först ta reda på vilka regler som gäller. Men reglerna är ofta lokalt anpassade och de ändras efterhand vilket ställer höga krav på fritidsfiskare att hålla sig uppdaterade. Vi hoppas att webbsidan kan bli till stor hjälp, säger Håkan Carlstrand, utredare på HaV.

– Lanseringen av webbsidan ligger helt i linje med Jordbruksverkets och Havs- och vattenmyndighetens nationella strategi ”Svenskt fritidsfiske och fisketurism 2020” säger Daniel Melin, fritidsfiskestrateg på Jordbruksverket.

Det stora intresset innebär att fritidsfisket behöver regleras för att skapa goda fiskbestånd och ett bra fiske nu och i framtiden. Ungefär hälften av fritidsfiskets fångster görs i havet och hälften i landets sjöar och vattendrag. Det är också inom dessa områden som Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att besluta om bestämmelser för fisket.

Länsstyrelserna har som regional myndighet stor kunskap om natur-, vatten- och fiskevård, fiskbestånden och fritidsfisket.

– Svenskafiskeregler.se är också ett sätt för oss på länsstyrelserna att integrera fiskebestämmelserna med annat natur- och fiskevårdsarbete säger Anton Halldén, länsfiskekonsulent på Länsstyrelsen Jönköping.

HaV, Jordbruksverket och länsstyrelserna lanserar i dag webbsidan ”Svenska fiskeregler.se” på Sportfiskemässan där bland andra näringsminister Annie Lööf blir en av de första att testa den. Under dagen blir den tillgänglig för allmänheten på www.svenskafiskeregler.se

Källa och foto: HaV.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, presenterar i dag rapporten ”Havsplanering – Nuläge 2014”. Rapporten är ett avstamp för arbetet med havsplaner för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet

– Havsplanering ger förutsättningar för ett hållbart nyttjande av våra hav. Den innebär en helt ny tvärsektoriell diskussion om hur vi ska använda havet nu och i framtiden, säger Jan Schmidtbauer Crona, utredare på HaV.

Havsplanerna ska vara vägledande och tillämpas vid beslut som rör havet.. Med hjälp av erfarenheter från den kommunala fysiska planeringen börjar nu utvecklandet av en ny fysisk planering för Sveriges hav.

Våra svenska havsområden hyser en mängd viktiga livsmiljöer, allt från musselbottnar och tångskogar till ålgräsängar, korallrev och utsjöbankar. Men, havet mår inte så bra. Decen­niers utsläpp av näringsämnen och miljögifter från land via vatten och luft, i kombination med ett alltför omfattande fiske och andra mänskliga aktiviteter har lett till övergödning, syrebrist, minskning av viktiga fiskarter och minskad biologisk mångfald. Klimatförändringen leder till ökad havsförsurning och höjning av havsnivån.

– Samtidigt väntas havsrelaterade verksamheter öka kraftigt de närmaste 20 åren. Exempelvis pekar EU:s strategi för blå tillväxt ut vatten­bruk, kustturism, marin bioteknik, havsenergi och utvinning av material till havs som intressanta verksamheter, säger Joacim Johannesson, utredare på HaV..

Turismen är redan idag en basindustri. Det kommersiella fiskets direkta bidrag till den svenska ekonomin värderas till cirka 560 miljoner kronor. Sjöfarten svarar för en dominerande del av transporterna i den svenska utrikeshandeln och fram till år 2050 förväntas en fördubbling av utrikes sjötransporter av gods. Bland annat väntas ökad export av järnmalm från gruvorna Kiruna, Gällivare, Pajala och i Bergslagen. Kryssningstrafiken på Östersjön fortsätter att öka med fler och större fartyg.

Havet är också viktigt för Sveriges försvar med marina övningsområden på väst-, syd-, ost-, och norrlandskusten. Östersjön har också stor betydelse för svensk signalspaning

Samtidigt ökar kraven på att vi ska skydda och bevara havet. Sverige har bland annat åtagit sig att skydda minst tio procent av kust- och havsområden till år 2020. För att klara målet behöver ytterligare 5700 kvadratkilometer av marina områden skyddas. Östersjön är utpekat som ett särskilt känsligt havsområde med strängare krav för utsläpp av olja, toalettavfall och fast avfall. Inom EU pågår ett unikt marint miljöarbete genom havsmiljödirektivet. Kuststaterna ska tillsammans bedöma det marina miljötillståndet, beskriva hur man ska följa upp det och sätta upp och genomföra åtgärder så att en god miljöstatus kan uppnås till år 2020.

En viktig del i HaV:s arbete har varit att sammanställa och belysa var i havet det finns risk för konflikter mellan olika intressen. Exempelvis kan friluftsliv och turism både vara i konflikt med och samverka med varan­dra. Turister söker sig ofta i större grupper till platser med möjlighet att bo, äta och uppleva ordnade attraktioner medan friluftslivet ofta attraheras av orörd natur.

Fiske och naturvård kan stå i konflikt i känsliga havsområden. Exempelvis har bottentrålningen stor påverkan i känsliga Natura 2000-områden. Trålning och sjöfart är inte möjligt i en vindkraftspark. Sjöfarten kräver utrymme och kan komma i konflikt med flera olika intressen.

– Planering skapar beredskap för att möta en osäker framtid. Vi ser redan nu att vissa områden kommer att kräva ökad kunskap och fördjupad planering. I första hand gäller det områden som är högt nyttjade med känslig miljö eller stor risk för olyckor, säger Tomas Andersson, utredare på HaV..

För att havsplaneringen ska lyckas krävs en öppen process som inkluderar många aktörer på olika nivåer i samhället. HaVS arbete sker i samarbete med länsstyrelser, regionala aktörer, nationella myndigheter, kommuner, bransch- och intresseorganisationer . Under våren bjuder HaV in till en bred dialog kring nulägesbeskrivningen med möten runt om i Sverige. Det kommer också att vara möjligt att lämna synpunkter på rapporten på HaV:s hemsida.

– Chans till insyn och påverkan är viktigt för att en havsplan ska bli accepterad och därmed till nytta. Besluten som rör havet blir tydliga och satta i ett sammanhang. Det är en stor och spännande uppgift, säger Eva Rosenhall, utredare på HaV.

Rapporten presenteras i dag på den första nationella konferensen på Folkets Hus i Stockholm. Deltagare är intresse- och branschorganisationer på nationell nivå, universitet och högskolor, politiker och nationella myndigheter, Sveriges Kommuner och Landsting, länsstyrelsen. Därefter hålls regionala konferenser för Bottniska viken i Skellefteå den 25 mars och i Söderhamn den 27 mars. 2 april är det konferens i Göteborg, 3 april i Kristianstad och 10 april i Norrköping.

Källa och foto: HaV.

Den före detta vd:n för Aktiespararna, Lars-Erik Forsgårdh, fanns med i den sammanställning som konkursförvaltaren gjorde efter konkursen i Nord West & Najad AB 2013. Enligt en artikel i Svenska Dagbladet 19 mars har Forsgårdh träffat bankens vd för att reda ut frågan.

Enligt konkursförvaltarens sammanställning har konkursen kostat Lars-Erik Forsgårdh, miljonbelopp.

Båtliv har varit i kontakt med Swedbanks obeståndsgrupp, som hade hand om Nord West & Najad AB innan konkursen som var på totalt 185 Mkr, men de vägrar att kommentera enskilda ärenden.

I Svenska Dagbladets artikel 19 mars står det bland annat så här:

”Lars-Erik Forsgårdh och Swedbanks vd Michael Wolf hade i september förra året ett möte på bankens huvudkontor på Brunkebergstorg. Där förklarade Wolf bland annat, enligt Forsgårdh, att han inte kunde förvänta sig särbehandling bara för att han är en känd person.

– Men jag begär inte att bli särbehandlad. Däremot begär jag att man behandlar mig på ett anständigt sätt, säger Lars-Erik Forsgårdh.

Tvisten bottnar i konkursen i båtvarvet Nord West & Najad i februari förra året. Lars-Erik Forsgårdh och hustrun Elisabet hade under 2012 beställt en ny båt från varvet och i avvaktan på leverans hade de köpt två begagnade båtar. Båtarna, med en total köpeskilling på 7,44 miljoner kronor, var betalade. Makarna Forsgårdhs avsikt var att använda dem under seglingssäsongen 2013 för att sedan lämna in dem som köpeskilling för den nya båten.”

Läs hela artikeln här:

http://www.svd.se/naringsliv/forsgardh-i-miljontvist-med-swedbank_3375596.svd

Nu ligger del två av Anna-Karin S. Öjerskogs blogg ute. Den här gången skriver hon om när hon och Renata går på kurs hos Sjöklar.

Anna-Karin är en erfaren båtmänniska och kappseglare. Renata, däremot, är äventyraren som håller på att lära sig båtlivet från grunden.

Följ deras gemensamma utveckling på Anna-Karins blogg på Båtlivs hemsida:
https://www.batliv.se/annakarin.asp

Foto: Nina Nordström.