Nyheter

Geotekniska omständigheter vid Göta kanal försvårar återställandet av kanalen efter det jordskred som inträffade vid Göta kanal 25 mars.

– De geotekniska undersökningarna som vi nu inledningsvis gjort, bekräftar att området är mycket instabilt, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag

– Vi måste nu göra ytterligare geotekniska bedömningar och utredning av olika reparationsmetoder innan vi beslutar hur vi ska gå vidare, säger Anders Donlau.

På onsdag blir det en ny avstämning med konsulter och entreprenörer för att då förhoppningsvis fastställa slutgiltig metod. Det är stor sannolikhet att vi måste skjuta på kanalöppningen den 5 maj, säger Anders Donlau, vi räknar tillsvidare med cirka två veckors försening.

Bakgrund
Den 25 mars inträffade ett större jordskred på ca 30×50 m i samband med ett underhållsarbete på Göta kanal i anslutning till slussen Duvkullen Nedre, som ligger väster om Söderköping.

Företaget Perifa lanserar en serie mobiltelefoner under varumärket Doogee på den svenska marknaden. Det är enkla och billiga telefoner, tillverkade av ett relativt okänt företag.

Pressmeddelande:

Doogee tillverkas av KVD international i Kina, en koncern som tillverkar två miljoner mobiltelefoner per år. Den tillverkar både åt andra leverantörer, OEM och ODM, och under eget varumärke Doogee. All utveckling och tillverkning sker i egna fabriker och med egen personal.

I introduktionen lanseras tre modeller i olika prislägen, där samtliga har plats för dubbla SIM kort.
Priserna ligger på väsentligt lägre nivåer än för de flesta smartphones på marknaden idag och ger kunderna nya möjligheter att byta abonnemang och telefon fritt utan att behöva binda sig i två år med högre kostnader. Samtliga modeller är olåsta och kan användas med valfri operatör.
Priserna sträcker sig från under tusenlappen upp till 2.000:- kr.
Samtliga har löstagbart batteri och plats för dubbla simkort. De har även Google Play och svenska menyer förinstallerade.

Telefonerna kommer i ett första skede endast att säljas via internet och från www.perifa.se

Flaggskeppet – Doogee Turbo, har en quadcore, fyrkärnig, processor, 5” skärm, extremt tunn design och väger endast 138g med batteri. Android 4.2.9 är installerat med Google play och svenska menyer. Den använder sig av den senaste OGS displayen där touchfunktionen är integrerad i glaset vilket gör att man klarar sig med enkelglas, vilket blir ljusstarkare, lättare och energisnålare. 8 Mp kamera som kan interpoleras up till 13 Mp med panorama, HDR och många redigeringsmöjligheter. Android 4.2.9 är operativet på denna modell. Pris 1.995:- kr.

Doogee Voyager, har också 5” skärm men en dualcore, dubbelkärnig, processor och 5 Mp kamera. Även denna har plats för dubbla SIM-kort med samtidig passning och möjlighet att utöka minnet till 32Gb med ett minneskort. Utbytbart stort 2500 mAh batteri och flera funktioner som inbyggd router gör denna smartphone till en av marknadens mest prisvärda! Pris 995:- kr.

Doogee Titan, passar för den aktive. Den är extra skyddad mot stötar och vatten och klarar betydligt bättre en hårdare användning, vare sig det är i arbetslivet eller på fritiden. Skärmen är 4 tum och den använder en dubbelkärnig processor, dualcore. Även Titan har plats för dubbla SIM-kort, perfekt för att skilja på arbete och privatliv utan att behöva använda två telefoner. Pris 1.295:- kr

Ytterligare modeller kommer att lanseras under april månad.

Anrika GYS (Gaff Yacht Society) firar att Segelbåtens Dag fyller 50 år 6–7 september 2014. Detta celebreras bland annat med en särskild veteranbåtsfestival. Mellan de olika seglingarna planeras Motor Yacht Society (MYS) salongsyachter och andra båtklubbar att köra en veteranbåtsparad runt Stockholms inre vatten.

Gaff Yacht Society (GYS) bildades 1960 för bevarande av äldre segelbåtar och för att motverka likriktning inom segelsporten. GYS är en kamratförning med ca 150 medlemmar och 100 registrerade yachter.

THE SCANDAL BEAUTY TROPHY RACE
1965 startade GYS den första kappseglingen på Riddarfjärden mitt i Stockholms hjärta med 16 stora äldre segelbåtar. Stockholmarna fick nu på plats se hur en kappsegling arrangeras. Evenemanget har alltid varit kostnadsfritt till Stockholmarnas och turisternas fromma.

Tillsammans med Svenska Dagbladet skapades Segelbåtens Dag 1976, som blev världens största kappsegling. Samarbetet upphörde efter ca 20 år och GYS har sedan dess själva arrangerat kappseglingarna. Den mest prestigefyllda seglingen är The Scandal Beauty Trophy Race som bara de äldsta segelbåtarna tävlar om. Bucklan är den mest anskrämliga av alla priser men även den mest eftertraktade.

GYS STIFTELSE
Stiftelsen bildades som en fristående organisation av några medlemmar med syfte att premiera personer som på ett förtjänstfullt vis renoverar och vårdar någon av alla de kulturhistoriska yachter som behöver kärleksfull omvårdnad. Priset delades ut första gången 1990 och stipendiet som kan sökas av envar är för närvarande på 10.000 kr. Stiftelsen söker mecenater för framtida stipendier.

SEGELBÅTENS DAG med Veteranfestival 2014.
Tävlingarna flyttade till Saltsjön 2013 huvudsakligen beroende på renovering av Danvikstullsbron. Flytten blev så lyckosam så att GYS beslöt att göra den permanent.
Inför veteranfestivalen 6-7 september så har ett ambitiöst program utarbetats. Förutom GYS huvudpunkt kappsegling så har följande kringarrangemang planerats. Aktiviteten gäller för lördag och söndag. Yachterna anländer till Wasahamnen under fredag / lördag.

Kappseglingarna startar lördag / söndag kl. 10.00. Start, Kastellholmens västra kaj intill Stockholmsbriggen Tre Kronor målgång akter om Isbrytaren S:t Erik. Från kajerna kan man på nära håll följa dramatiken som de klassiska segelbåtarna bjuder på. Ett tiotal klasser med olika segelbåtstyper gör upp om priserna. Distanskappseglingar runt Fjäderholmarna alternativ Svanholmen utgör tävlingsbanorna. Regattaexpedition är i Wasahamnen.

Mellan de olika seglingarna planeras Motor Yacht Society (MYS) salongsyachter och andra båtklubbar att köra en veteranbåtsparad runt Stockholms inre vatten. Sveriges Ångbåtsförening (SÅF) deltager med ångslupar. Sjöräddningen, Kustbevakningen och eventuellt någon mer organisation kan komma att presentera sina respektive verksamheter. På kajerna kommer Automobil Historiska Klubben (AHK) att ställa sina veteranbilar. Eventuellt kan DC3-an Daisy göra en överflygning och Briggen Tre Kronor medverka.

Natthamn för alla deltagare är Wasahamnen. Här kommer huvuddelen av arrangemanget att finnas till beskådande. Segelyachter från GYS, Svenska Skärgårdskryssarföreningen (SSKF), Sail Yacht Society (SYS), motoryachter från MYS, SÅF:s ångslupar, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar (MSF) veteranbilar från AHK m.fl. deltager. Bilparaden utgår från Långholmen och slutar i Wasahamnen. Ett minitåg för de minsta trafikerar hamnområdet.

Köp & SÄLJ.
I Wasahamnen kommer privatpersonen att kunna hyra plats för att själv kunna sälja sina båtar minst 35 år gamla. I Båthall 1 planeras ett salutorg med kända båtföretags varor. På hallens övre plan arrangeras en kräftskiva. Alla deltagande organisationers medlemmar är välkomna.
Mingel lördag eftermiddag med musikunderhållning i hamnen när yachterna återvänder.

Mattält kommer även att finnas för hungriga och törstiga åskådare.

Prisutdelning söndag kl 16 på isbrytaren S:t Erik.

Båthall 2. Isbrytaren S:t Erik och fyrskeppet Finngrundet är öppna för allmänheten. Sjöhistoriska museet arrangerar modellhelg och seglarskola.

Förutom GYS så är Wasahamnen, Automobilhistoriska Klubben, Kungliga Djurgårdens Förvaltning, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Sjöhistoriska museet, Stockholms Hamn medarrangörer.

Info: www.gys.se

Nu är arbetet igång med Sjöfartsverkets årliga översyn av farledssystemet. Alla flytande sjösäkerhetsanordningar i form av prickar och bojar ska ses över efter vinterns påfrestningar.

– Innan vårunderhållet är klart ska man navigera med extra goda marginaler, säger Ulf Smith, chef för farledsdrift på Sjöfartsverket.

Ett säkert vårtecken är Sjöfartsverkets årliga översyn av de cirka 6000 flytande sjösäkerhetsanordningar som används för att navigera till sjöss. Vintern brukar medföra att många bojar och prickar skadas, försvinner eller flyttas från sina ordinarie positioner. Nu ersätts de som försvunnit, samtidigt som alla flytande sjösäkerhetsanordningar kontrolleras och positioneras.

– Vi kontrollerar varje enskild boj och prick. Skadat material byts och statusen på förankringar ses över. Översynen är redan klar i Öresund och har startat i Vänern, Hanöbukten, Mälaren och i Stockholms södra skärgård, säger Ulf Smith, chef för farledsdrift på Sjöfartsverket.

Vintern har i stort sett varit skonsam mot de sjösäkerhetsanordningar som finns runt kusten. Målsättningen är att arbetet ska vara klart runt midsommar och på Sjöfartsverkets webbplats presenteras kontinuerligt vilka områden som är färdiga. När våröversynen är klar meddelas det också genom Underrättelser för sjöfarande som går att prenumerera på via Sjöfartsverkets webbplats.

Bildtexter:
Under vårutprickningen kontrolleras, åtgärdas och poistioneras alla flytande sjömärken som Sjöfartsverket har driftansvar för. Här är det bottenfundamentet för ett styrbordsmärke som kontrolleras.

Under vårutprickningen kontrolleras, åtgärdas och poistioneras alla flytande sjömärken som Sjöfartsverket har driftansvar för. Här är det ett styrbordsmärke som åtgärdas.

Foto: Sjöfartsverket.

Scania utökar med ytterligare ett miljöalternativ till sin branschledande palett med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer. Det är Scanias 16-liters 580-hästars V8-motor som nu finns att beställa i ett utförande för upp till 100 procent biodieseldrift (EN 14214) ihop med R-serien. Scania har därmed fem olika motorer för biodieseldrift i sitt program, i ett effektspann från 320 till 580 hästkrafter.

I grundutförandet erbjuder nytillskottet hela 2,950 Nm redan från 1,000 r/min. Den robusta konstruktionen hos Scanias V8-motor har gett den en särställning baserad på hur den parar oöverträffad prestanda med livslängd och andrahandsvärde.

– Ingen annan tillverkare har mäktat med att utveckla fem biodieselmotorer i Euro 6-utförande, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan. Vi är ensamma om att ha en lämplig biodiesel för i princip alla kunder, oavsett i vilken slags applikation de planerar att använda sina bilar. Att vi nu även kan erbjuda en V8 till kunder med krävande uppdrag och tillgång till biodiesel är glädjande och ett bevis för hur Scanias modultänkande ger kunderna mervärden också på miljösidan.

Såväl SCR som EGR används för efterbehandlingen av motorns avgaser. Enligt Scanias egna beräkningar förlorar motorn inte mer än högst 8 procent av sin effekt när den körs på 100 procent biodiesel. Samtidigt måste man räkna med en mindre förbrukningsökning, inklusive den AdBlue som SCR-systemet använder.

– Effekttappet är hanterligt om man har med i beräkningen att få lastbilsmotorer är lika starka ens om de körs på diesel, framhåller Joel Granath. Och det man tappar i styrka vinner man på miljösidan. Exakt hur mycket beror på hur det bränsle som används har producerats. Men det finns biodiesel på marknaden som minskar CO2-utsläppen med upp till 80 procent. Om det dessutom finns kostnadsfördelar som exempelvis lägre skatt, är biodiesel ett mycket attraktivt alternativ för många kunder.

Biodiesel är ett befriande okomplicerat miljöbränsle att använda. Chauffören behöver enbart tanka och köra som vilken bil som helst, bränslet är dessutom fullt blandbart i alla proportioner med vanlig diesel om det tillfälligt inte finns att tillgå. För övrigt kan samtliga av Scanias dieselmotorer i Euro 6-utförande drivas med 10 procents inblandning av biodiesel utan några särskilda åtgärder.

Helgen den 5-6 april besöker ubåten HMS Halland och dykeri- och ubåtsräddningsfartyget HMS Belos Skeppsbrokajen i Stockholm. Under lördagen och söndagen är allmänheten välkommen att besöka fartygen.

Sverige har haft ubåtar i mer än 100 år. Den första ubåten, HMS Hajen, togs i drift 1904 efter beslut av kung Oscar II. I dag är Sverige världsledande på konventionella ubåtar. De används framför allt för underrättelseinhämtning och sjöövervakning.

– Vi genomför en informationshelg för att visa allmänheten att vi finns, vad vi gör och inte minst för att informera om möjligheten att ansöka till den grundläggande militära utbildningen som börjar i januari 2015, säger Jonas Thern, informations- och rekryteringsofficer vid Första ubåtsflottiljen.

Under lördagen och söndagen den 5-6 april välkomnar Försvarsmakten och Första ubåtsflottiljen allmänheten att besöka fartygen.

– Vi kommer att erbjuda allmänheten att se hur en svensk ubåt ser ut på insidan. Vi kommer också att visa upp marinens största fartyg, HMS Belos som är vår främsta resurs vid dykning, ubåtsräddning och bärgning. Vår personal finns på plats för att svara på frågor och visa fartygen, säger Jonas Thern.

Plats: Skeppsbrokajen vid Slussen

Tid: Lördag 10:00 – 16:00, söndag 10:00 – 16:00

Övrigt: För att kunna besöka fartygen måste du vara fullt frisk, inte lida av rörelsehinder och kunna klättra i stegar. Fotografering ombord är förbjuden och väskor får ej medtagas.

Cobham SATCOM (tidigare Thrane & Thrane) informerar om den kommande lanseringen av två nya SAILOR terminaler för Inmarsat Global Xpress. Cobham SATCOM är en nyckelpartner till Inmarsat Global Xpress ® som är världens första Ka-bands satellitsystem med hastigheter upp till 50 Mbps som i det närmaste fungerar jorden runt.

SAILOR 100 GX sport har en 103 cm reflektor disk och är avsedd för den kommersiella handelssjöfarten. Den kompakta SAILOR 60 GX är tänkt till mindre fartyg och större fritidsbåtar för att även ge dem tillgång till Global Xpress höga bandbredd.

De första SAILOR GX -terminaler kommer att finnas tillgängliga på marknaden under sommaren 2014 för att kunna börja installeras på fartyg i god tid till Inmarsats lansering av Global Xpress.

Dessa två produkter marknadsförs i det berömda SAILOR varumärket. De nya GX terminalerna levereras ”all-in-one,-ready-to-go” vilket innebär att allt är installerat, konfigurerat och testat i fabrik.

Som en etablerad Inmarsat terminal tillverkare har Cobhamn hittills levererat över 35.000 FleetBroadband terminaler. Vi kommer att ge mer information om de nya SAILOR GX terminalerna under de kommande månaderna. Lansering förväntas till Posidonia 2014 mässan i Grekland i juni.

FN:s rapport om klimatpåverkan som släpps i dag ger det tydligaste och mest omfattande beviset hittills på de gigantiska utmaningar planeten står inför. Klimatförändringarna påverkar redan idag liv och försörjningsmöjligheter för hundratals miljoner människor och förändrar känsliga ekosystem som upprätthåller livet på jorden.

– Rapporten är ännu en väckarklocka för att världens ledare måste handla snabbt och kraftfullt. Vi har ett tydligt val att minska utsläppen nu och investera i anpassningsåtgärder eller så riskerar vi att gå mot en värld av förödande risker och ohanterliga konsekvenser, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.

FNs klimatpanel började ge ut sina första rapporter för 20 år. Sedan dess har klyftan växt mellan vad vetenskapen säger och vad länderna gör i verkligheten. Rapporten belyser den dramatiska skillnaden mellan en värld där vi agerar nu för att minska utsläppen från fossila bränslen till en värld där vi inte agerar tillräckligt snabbt.

I rapporten förutspår forskarna dramatiska förändringar för havsisen i Arktis och världens korallrev samt en massflytt av fiskebestånd från tropikerna mot polerna. I Asien riskerar miljontals människor i kustregionerna att råka ut för svåra översvämningar. Skördarna av många viktiga grödor riskerar att minska vilket kan leda till hungerkatastrofer. Andra effekter är ökad havsförsurning, utbredd giftig algblomning, sämre vattenkvalité samt grava ekonomiska konsekvenser regionalt och globalt.

– Fortsatta fossila investeringar innebär en palett av risker för planeten som investerare nu måste beakta. Att vårt pensionssparande bidragit till att sätta oss i denna ovissa situation är motsaten till en tryggad framtid. Här finns ingen tid att spilla, det är dags att tänka nytt redan idag. Att tackla klimatförändringarna handlar om att ta ett helhetsgrepp för hur vi organiserar oss i riktning mot det fossilfria samhället, säger Stefan Henningsson.

Den 13 april lanseras IPCCs delrapport tre i Berlin om åtgärder för att begränsa klimatets effekter. I oktober 2014 kommer IPCC:s samlade utvärdering att sammanställas i en syntesrapport. Lanseringen sker i samband med ett möte i Köpenhamn.

Fakta: Detta är den andra i en serie av fyra rapporter som utarbetats av världens ledande klimatforskare och nationella myndigheter i FNs klimatpanel (IPCC).
Den bedömer klimatpåverkan, anpassning och sårbarhet för både människor och ekosystem när det gäller observerade effekter och framtida risker.
Potentialen att anpassa oss till klimatförändringarna bedöms samt de områden där människor eller ekosystem inte kommer att kunna anpassa sig till i framtiden.
Länkar:
Läs mer på http://ipcc.ch/
WWFs globala kampanj om förnybar energi: http://www.panda.org/seizeyourpower
Följ vårt klimatarbete på Twitter : @climateWWF
Gilla oss på facebook : http://www.facebook.com/WWFclimateandenergy
Läs våra bloggar: http://climate-energy.blogs.panda.org/

Varje år arbetar 100 000 sportfiskare mer än 900 000 ideella dagar med fiske- och vattenvård. Det motsvarar nästan tio naturvårdsverk eller 15 heltidsanställda i varje kommun. De pengar staten skjuter till räcker inte. I år delar Sportfiskarna därför ut 200 000 kr för att stötta detta ideella fiskevårdsarbete.

Bland de 18 projekt som tilldelats bidrag ur Sportfiskarnas Fiskevårdsfond 2014, hittar man bland annat biotopvård i Skeboån, undersökning av möjligheter för fria vandringsvägar i Lagan, och utplacering av ståndstenar i Stockholms Ström.

– En effektiv fiskevård krävs för många fiskbestånd och för naturvården men också för sportfiskets framtid i Sverige. Det är en av våra bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Det är också en växande näring som omsätter miljarder och sysselsätter många, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Sportfiskarna anser att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. I år inkom ansökningar för mer än 500 000 kr till fiskevårdsfonden. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt för både hotade fiskbestånd och för sysselsättningen.

Olympus Stylus TOUGH TG-3 bjuder på fantastiska makrobilder och riktigt snygga, verklighetsnära vidvinkelbilder. Även i besvärliga situationer med svaga eller blandade ljusförhållanden. När andra kameror och smartmobiler nått gränsen för vad de klarar, trivs TG-3 som fisken i vattnet.

Olympus är ledande inom kompakt kamerateknik och optik. Med kamera-systemen PEN och OM-D har företaget satt nya tekniska standarder som fått mängder av utmärkelser. Bildteknik som nu även finns i företagets serie av extremt robusta TOUGH-kameror för utomhussporter och äventyr.

Stylus TOUGH TG-3 levererar en bildkvalitet som är i en klass för sig, även i svagt ljus. Under det tuffa skalet ryms en ljusstark 1:2.0-4.9 vidvinkelzoom 25-100 mm*, 16 megapixel BSI CMOS bildsensor och high-end bildprocessorn TruePic VII. Super Makro System, WiFi och ett komplett tillbehörsprogram gör TG-3 till marknadens mest mångsidiga äventyrskamera. Modellen finns i svart och rött, ute på marknaden i juni 2014 i prisläget 3 700 kronor.

Närmare med avancerat makro
Gillar du häftiga makrobilder då är TG-3 speciell. Världens första Super Makro System med fyra olika makroprogram: Mikroskopläge, Mikroskop kontrolläge, Skärpedjupsförlängning och Fokusgaffling. Mikroskopläget (Microscope Mode) förstorar motivet över 40 gånger med en närgräns av bara 1 cm. Ett föremål som är 1 mm stort, blir 44.4 mm på skärmen. Skärpedjupsförlängning (Focus Stacking Mode) innebär att kameran automatiskt tar flera bilder med fokuspunkten på olika delar av motivet. Bilderna sätts samman till en högupplöst bild med krispiga färger och ett skärpedjup som lyfter fram motivet. Vill du ha stort skärpedjup använder du Fokusgaffling (Focus Bracketing Mode). Ingen dator behövs, allt görs i kameran för maximal kreativitet. Oavsett var du är.

Tuffare och mångsidigare
Den legendariska, japanska alpinisten Yuichiro Miura tog med sig TG-3:s föregångare till toppen av Mount Everest 2013. En snabb titt på den nya kamerans robusta hus cementerar TOUGH-seriens erkänt höga byggkvalitet. Den är stötsäker från 2,1 meters höjd, klarar 100 kg tryck, fryssäker, dammtät och vattentät ner till 15 meter utan extra undervattenshus**. Där andra kameror och smartmobiler slutar fungera visar TG-3 sin styrka. Problem med lagring av stora bildfiler, bristen på kreativa verktyg och en trist bildåtergivning i svaga ljussituationer slipper du också med TG-3. Dessutom finns ett komplett tillbehörsprogram som gör kameran ännu mer mångsidig. Till exempel Macro Light Guide som är en ringformad ljuskälla som belyser makromotiv från alla håll. Konverterlinser för fisheye och telefoto och som du kan sätta på även under vattnet utan risk att skada kameran. Dessutom finns ett undervattenshus som skyddar TG-3 ner till 45 meter.

Smartare delning
Resultatet av mångsidigheten, den höga bildkvaliteten, video i full HD och alla kreativa möjligheter, kan du bekvämt ladda upp till dina sociala nätverk via WiFi. Snabbt parkopplar du kameran till din smartmobil och förutom att du enkelt kan dela dina upplevelser, kan du fjärrstyra kameran. Perfekt för selfies i situationer där ingen annan kan hjälpa dig och när du tar bilder på känsliga motiv som lättskrämda djur. ACCESSOARER

> LG-1 Macro Light Guide – ljussätt makromotiv snyggt.

> PT-056 – undervattenshus som skyddar TG-3 ner till 45 m.

> CSCH-122 – silikonfodral som skyddar mot repor.

> FCON-T01 – fisheyekonverter för max vidvinkel även under vatten.

> TCON-T01 – telekonverter ökar brännvidden från 100 till 170 mm.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se

Torsdagen 17 april slår Sail Racing upp portarna till sin nybyggda konceptbutik på Käringön, Sail Racing Club House. Butiken kommer att bestå av två avdelningar. Den ena är helt tillägnat de mest avancerade sjökläderna i 50 KTS Race Edition och där man exklusivt kan se och köpa ett fullt sortiment av den kollektionen. I den andra delen av butiken presenteras Sail Racings casual-sortiment med många sköna sommarprodukter.

Butiken ligger intill Petersons Krog på Käringön, som är en av Västkustens mest besökta gästhamnar. Sommartid är det proppfullt med gästande båtar.

Käringön är en ö som ligger väster om Orust. Enklast nås den med egen båt eller färja som avgår flera gånger per dag året runt från Tuvesviks färjeläger på Orust. Käringön är en geografiskt och socialt viktig knutpunkt, både för kappseglare och semesterfirare.

Info: www.sailracing.com

Engelska Princess Yachts har nu släppt de allra första bilderna på sin kommande modell Princess 35M. Designteamet för Princess M Class har släppt de renderingar ni ser här intill på denna modell som ska lanseras 2015.

Enligt Princess blir den nya båten en elegant skapelse med samma sofistikerade stil som på en superyacht. Designen ska bli något alldeles extra och en vidareutveckling från den framgångsrika modellen 40M, som också är Princess flaggskepp.

Bland nyheterna märks att Princess har satsat ännu mer än tidigare på ”sömlös” design, där ytor flyter in i varandra tack vare nya metoder och ny teknik. Båten utrustas med all tänkbar lyx och flera däck där ägare och gäster kan ha kul.

Enligt företaget blir båtens flybridge lika stor som på en betydligt större yacht. Av bilderna framgår att flybridge har en ganska originell design med varierade ytor för olika användningsområden.

I aktern finns den numera vanliga sänkbara plattformen som kan användas till att sjösätta tenderbåtar med. På Princess 35M klarar plattformen av en extra båt på hela 5,65 m längd.

Interiören är designad för att skapa maximal rymd. Båten har ett tonnage på cirka 245 ton, vilket gör att den har full bärighet för flera olika layouter med bland annat en stor ägarkabin på huvuddäck.
Kunden till den första båten är, enligt Princess, en mycket erfaren yachtsman som har jobbat i samarbete med Princess Design Team för att ta fram den nya modellen. Bland hans önskemål finns en stor flybridge med matplats för upp till tolv personer, bar och gott om sittplatser.

Nya 35M är planerad för lansering under 2015.

Info: http://www.princessyachts.com/index.html

Ombord på 87-fots sportfiskebåten Betsy är det inte ovanligt att dra in tio blue marlin om dagen. Denna snygga Spencer 87 har tillbringat 165 det senaste året med att fiska på havet, vilket bland annat har lett till ett erkännande från Billfish Foundation till ägaren, Mike Brauser som Atlantens bästa fiskare. En av anledningarna till att det går att ligga ute till havs så ofta med den här båten är att den är utrustad med den senaste generationens gyrostabilisator från Seakeeper.

Båten i sig är ingen ny modell. Det är Spencer Yachts största skrov. Men det är en både snygg och stöddig sjöbåt. Betsy är utrustad med fyra stycken ZF 4000 pod drives, vilket gör henne väldigt manöverduglig. Motorerna är fyra stycken Caterpillar dieselmotorer på 1 150 hk styck. Marschfarten är 34 knop medan toppfarten anges till närmare 40 knop.

Gyrostabilisatorn kommer fullt till sin rätt när en fiskebåt av den här sorten ligger stilla eller kör långsamt med fiskeutrustning på släp. Det är när sjön rör sig långsamt, värmen är påtaglig och besättningen noga följer utrustningens rörelse under vattenytan som sjösjukan kan smyga sig på. Varken man erkänner det eller inte…

Båten har Seakeepers stabilisator installerad midskepps, bakom besättningens hytter. Normalt sitter stabilisatorerna på stora balansaxlar. De används bland annat på svenska Delta Powerboats nya 88-fotare, där de har monterats akterut och gör en stor skillnad, inte minst när båten ligger stilla, i hamn eller på svaj.

Den aktuella Spencerbåten har nyligen återkommit från en längre fisketur i Dominikanska Republiken. Utrustningen med gyrostabilisator gjorde en enorm skillnad i de ganska tuffa vattnen där.

Den här typen av stabilisator kan reducera rullningar med upp till 95 procent, oavsett om båten är under gång, trollar eller ligger helt stilla. Det gör en väldigt stor skillnad i bekvämligheten och säkerheten ombord.

Info: www.spenceryachtsinc.com

Info: www.seakeeper.com

Kapstaden har av en internationell jury utsetts till internationell klimatstad – Global Earth Hour Capital 2014 – i WWFs stadsutmaning. Staden prisas för åtgärder för att bekämpa klimatförändringar satsningar på solel förnybar energi och att öka livskvalitén för medborgarna.

Kapstaden efterträder förra årets vinnare, Vancouver i Kanada. Med i sluttampen för Earth Hour City Challenge fanns 14 finalister – däribland Stockholm – som utsågs till Sveriges klimatstad den 11 mars, men inte vann finalen internationellt.

– Kapstaden har tagit ett helhetsgrepp och är pionjär i Afrika med att anta en klimat- och energistrategi som kopplar till utvecklingsfrågor kring mat, energi och vatten. Staden är en förebild för en hållbar stadsutveckling i regionen med en rad program och åtgärder som kan inspirera andra, säger Carina Borgström-Hansson, ledare för Earth Hour City Challenge.

Mer än 40 procent av invånarnas varmvatten kom tidigare från koleldad el, men nu satsar man stort på solvärmt vatten. Målet är att minska energianvändningen med 5 procent. När det gäller transporter har stora satsningar gjorts på cykelbanor och ett regionalt cykelbanenät är på väg att byggas upp.

Staden jobbar också ambitiöst med att energieffektivisera när hus byggs om och trafikljusen har bytts ut. Beslutsfattarna har också drivit en livsstilskampanj bland anställda och i bostadsområden kring vatten, avfall, energi och biologisk mångfald. Staden driver miljöskolor med aktiviteter för elever och lärare.

– Kapstaden visar hur en stad i ett utvecklingsland kan ta omedelbara och konkreta åtgärder mot klimatförändringarna, trots landets beroende av fossila bränslen. Världens ledare som har ansvaret för ett internationellt klimatavtal i Paris nästa år måste nu stötta städernas och ländernas klimatåtgärder, säger David Miller, generalsekreterare för WWF i Kanada, värd för prisceremonin i kanadensiska Vancouver.

Det växande intresset att delta i Earth Hour City Challenge avspeglar en stark efterfrågan från städerna att bli uppmärksammade för klimatåtgärder – och att minska beroendet av fossila bränslen för att säkra välfärden för sina medborgare, enligt WWF.

Fakta: Över 160 städer från 14 länder deltog Earth Hour City Challenge 2014 som arrangerades globalt för andra gången (startade i Sverige 2011). Deltagarna rapporterar utsläpp, åtaganden och åtgärder till en internationell plattform. Samarbete sker med det globala nätverket för hållbara städer ICLEI, med finansiellt stöd av Svenska Postkodlotteriet.

En internationell expertjury bedömer hur ambitiöst, innovativt och trovärdigt städernas arbete är när det gäller klimatsmarta och hållbara lösningar för energi, boende och transporter – och omställningen till förnybar och hållbar energiförsörjning.

De 14 finalisterna i världen var: Belo Horizonte, Brasilien, Bryssel, Belgien, Chicago, USA, Coimbatore, Indien, Köpenhamn, Danmark, Edmonton , Kanada , Villmanstrand , Finland, Mexico City, Mexiko, Monteria, Colombia, Muangklang, Thailand, Semarang, Indonesien, Seoul, Sydkorea samt Stockholm, Sverige.

We Love Cities: 300 000 röster kom in till sajten www.welovecities.org
På delad förstaplats kom Medellin i Colombia och Khunhan i Thailand.

En viktig del av årets Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping är storsatsningen på motorcyklar. Besökarna kan njuta av ett 70-tal hojar som speglar hobbyns hela bredd, allt från choppers, caféracers och veteraner till BMW:s nya custommaskin R nineT. Påskhelgen blir alltså rena rama julafton för alla mc-fantaster!

Adam Nestor, rankad som en av Sveriges absolut skickligaste hojbyggare och vinnare av MCM Bike of the Year Award 2013, förfogar över en monter på hela 10×13 meter. Där visas gräddan av landets fräckaste caféracers, plus att Adam har en workshop.

Minst lika sevärd är Moonshine Trickster, framtidshojen från förr. Den har båtmotor, avancerad vattenkylning och en osannolik bladfjädergaffel. Dessutom massor av härliga detaljer i koppar, mässing och brons.

– Målet var att bygga en hoj från slutet av 1800-talet, så som människorna då tänkte sig att en framtidsmotorcykel skulle se ut, säger Carlos Stenson, mannen bakom Moonshine Trickster.

Hondas robusta fyrtaktsmoped Zoomer har sedan länge kultstatus i Japan och USA där det byggs vilda customhojar med feta bakdäck, förlängd hjulbas och snygga lackeringar. Under påskhelgen kommer Europas första customföretag specialiserat på just Zoomer, Scooter Werks i Göteborg, att modifiera en sådan moppe i sin monter. Därutöver bjuds det på Skandinavien-premiär för både 50-talsstukade ”Bobber John” och streetfightern ”Absinth”.

Betydligt mer praktisk känns BMW R nineT. Här har man utgått från BMW:s klassiska 1.200-kubiks boxermotor, tagit lite influenser från hojbyggaren Roland Sands i Kalifornien, lagt till designkänsla av BMW:s svenske formgivare Ola Stenegärd och vips blir resultatet coola R nineT. En het nykomling med modern teknik förpackad i ett kaxigt skal.

Precis som vanligt är det främst spektakulära entusiastfordon som fyller Elmias mer än 41.000 kvadratmeter under påskhelgen. För alla hojälskare blir säkert den stora mc-avdelningen i Hall D mässans absoluta höjdpunkt.

Stockholm har belönats med ett hederspris vid finalen i WWFs internationella stadsutmaning Earth Hour City Challenge i Vancouver, Kanada.

Med i finalen för Earth Hour City Challenge, fanns 14 finalister – däribland Stockholm – som utsågs till Sveriges klimatstad den 11 mars. Stockholm belönas nu av den internationella juryn med ett hederspris – tillsammans med, Köpenhamn, Chicago och Seoul – för stadens ambitiösa satsningar på förnybar energi.

Stora satsningar görs i Stockholm på biogas och staden bygger norra Europas största anläggning för solceller på tak i Järva, ett miljonprogramsområde utanför Stockholm som rustas upp. Energianvändningen ska minska med 50 procent och 10 000 kvadratmeter solceller installeras. Det nya bostadsområdet Norra Djurgårdsstaden byggs energieffektivt med nya smarta lösningar för att bli fossilbränslelfritt år 2030.

Stockholm är på god väg att nå sitt mål för 2015 – en koldioxidminskning på 44 procent jämfört med 1990 med delmålet att stockholmarna inte ska släppa ut mer än 3 ton växthusgaser per person. Förnybara energikällor och energieffektiva åtgärder ska bidra till att göra Stockholm fossilbränslefritt 2050. Elektriska laddningsstationer och en utbyggnad av cykelnätet och flerfiliga cykelvägar ingår i konceptet.

Kapstaden utsågs till Global Earth Hour Capital 2014 för stadens åtgärder för att bekämpa klimatförändringar, satsningar på förnybar energi och för att öka medborgarnas livskvalitetet. Kapstaden efterträder förra årets vinnare, Vancouver i Kanada.

En nationell infrastruktur för att studera förhållanden i havet som är svårtillgängliga med konventionell teknik skapas nu med stöd från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Göteborgs universitet, Chalmers och Stockholms universitet står bakom konsortiet MUST, Mobile Underwater System Tools, som nu tilldelas 38 Mkr.

Forskningen visar att havsmiljön förändras i snabb takt, särskilt i polarområdena. Framförallt handlar det om försurning, höjning av havsnivån, uppvärmning och utvidgning av syrefattiga områden. Sammantaget kommer dessa förändringar att få allvarliga konsekvenser för det europeiska klimatet och kustregionerna och utmana hållbar användning och skydd av marina ekosystem och funktioner.

Satsningen på MUST innebär att en nationell anläggning kommer att skapas för användning och vidareutveckling av autonoma undervattensfarkoster (AUV), tillsammans med en uppgradering av befintliga fjärstyrda undervattensfarkoster (ROV).

– Båda typerna av plattformar kan användas som komplement till varandra eller parallellt. Det vetenskapliga värdet ligger i att de ger forskarna tillgång till havet nedanför havsisen och på stora djup, regioner som inte kan undersökas med hjälp av annan infrastruktur och därför är blinda fläckar, säger Michael Klages föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet.

Undersöker och kartlägger havsmiljön
Autonoma undervattensfarkoster (AUV) är förprogrammerade robotar som kan färdas med en medelhastighet på 2-4 knop, de är särskilt lämpade för storskaliga undersökningar i exempelvis istäckta områden. Farkosterna har sensorer som används för insamling av data, kartläggning och fotografering av miljön i havet.

Fjärrstyrda undervattenfarkoster (ROV) styrs via kabelanslutning till ett fartyg och färdas något långsammare med en hastighet på 0,5-1 knop. De är specialiserade på närmare undersökning av havsmiljön, till exempel genom fotomosaik och kontinuerlig automatisk mätning och analys av vattenströmmar.

– Denna satsning kompletterar på ett mycket bra sätt Göteborgs universitets satsning på ett nytt forskningsfartyg som kommer att sjösättas under 2015. Med denna nationella anläggning för AUV och ROV kommer Sverige fortsatt ligga i framkant av den internationella havsforskningen särskilt när det gäller forskning i kust- och polarområden, säger Michael Klages.

I årets ansökningsomgång till Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola lyckats speciellt väl i konkurrensen och erhåller 114 Mkr av beslutade 203 Mkr.

De amerikanska båttillverkarna är på gång igen – på allvar. Efter en kraftig uppgång för båtförsäljningen på USA-marknaden förra året har de stora båttillverkarna tagit fram mängder av nya och intressanta modeller i alla storlekar. Här är det allra senaste från Larson Boat Group, en Larson FX 1850 DC (dual console).

Liksom alla modeller i serien Larson FX är det nya skrovet konstruerat med Larsons unika och patenterade metod kallad VEC (Composite Technology) med vakuuminjicering och stålformar. Båtliv har varit på plats i USA för en del år sedan och sett den här tillverkningen, som verkligen är rationell och lämpar sig för masstillverkning av mindre båtar. Tyvärr blir den för dyr vid mindre volymer, som vi har i Europa.

Genom att använda VEC Technology får skrovet en exakt tjocklek, på samma sätt som vid den typ av vakuuminjicering som skandinaviska båtbyggare använder. Skillnaden med Larsons metod är att de använder robusta stålformar, som håller för mycket stora volymer.

– Vi har designat den här båtens skrov särskilt med tanke på mångsidiga sportfiskebåtar, som ofta har en mängd användningsområden. Vi har också fått bra erfarenheter från våra Larson FX psom vi använder i den här modellen, säger Ron Sahr, chefsdesigner hos Larson Boat Group.

– Vi tror att den här typen av skrov kan bli standard för många sportfiskebåtar.

Skrovformen är designad och konstruerad för dem som fiskar på helgerna, men ändå vill kunna vara med i en sportfisketävling eller ta med familjen på en längre tur. Att det är lite annorlunda design syns bland annat på båtens sidor, som har en del ingjutna markeringar för att bland annat skydda mot vattensprut. På bilderna här intill syns också att både förare och passagerare sitter relativt långt fram i båten.

Alla övriga förändringar är under vattenlinjen och syns därmed inte på bilderna…

Även under vattnet handlar det dock bland annat om andra steglister och själva skrovformen. Larson 1850DC har även ett brett akterparti för att ge mer bärkraft vid trollingfiske.

Innerutrymmena kännetecknas av en mängd förvaringsutrymmen och praktiska hållare med mera för fiskeutrustning och till exempel wakeboard.

Oavsett om man använder en Mercury, Yamaha, Evinrude eller Suzuki utombordsmotor är 1850 DC godkänd för motorstyrkor på 115–200 hk.

Info: www.larsonfxseries.com

Tekniska fakta
Längd: 5,6 m
Bredd: 2,6 m
Bränsletank: 136 l
Motor: 115–200 hk
Vikt: 900 kg med en Mercury 115 hk fyrtakt

Båttvätten BoatWasher är ny Stödjande Partner i Initiativet Hållbara Hav. BoatWasher Sweden AB levererar ett helhetskoncept för båtbottentvättar som gör att båtägarna inte längre behöver bottenmåla sina båtar.

Båtbottentvättning är en viktig komponent i arbetet med att få bort de giftiga båtbottenfärgerna från våra fritidsbåtar och vi är glada och stolta över att ha dem med bland våra Stödjande Partners i Initiativet Hållbara Hav.

Odd Klofsten, vd för Boatwasher, presenterade konceptet för båtbottentvätt på Miljötorget Hållbara Hav på Allt för Sjön 2014.

Presentationen finns att se på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2z8dJ9L4OhM

I samband med ett underhållsarbete på Göta kanal har ett jordskred inträffat i anslutning till slussen Duvkullen Nedre, som ligger väster om Söderköping.

AB Göta kanalbolag är i full gång med underhållsarbetet på Göta kanal, allt för att hinna få i ordning det kulturhistoriska byggnadsverket inför öppningen den 5 maj. I samband med att kanalbanken nedanför slussen Duvkullen Nedre skulle renoveras, har ett större jordskred
på en yta av cirka 30×50 meter inträffat.

– Inom de närmaste dagarna kommer vi att genomföra en geoteknisk undersökning som kommer att ligga till grund för hur reparationen ska ske. Vi fokuserar nu alla resurser för att säkra området, som är avspärrat. Vi arbetar med målsättningen att reparationen ska bli klar till kanalöppningen, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.

– Det är sedan tidigare känt att hela kanalområdet kring Söderköping är geotekniskt mycket instabilt. Detta komplicerar återställningsarbetet, fortsätter Anders Donlau.

Foto: AB Göta kanalbolag.