Nyheter

I lördags seglades det finalrace i världscupen på Palma de Mallorca. Både Carl Sylvan och Otto Hamel i 49:er och Lisa Ericson och Hanna Klinga i 49:er FX vann sina avslutande finalrace. Lisa och Hanna hade serien 8, 8, 1, och Carl och Otto hade serien 7, 2,1 Ett riktigt imponerande resultat i de tre race där bara de tio bästa besättningarna från varje klass får vara med, och man seglar racen i snabb följd efter varandra.

Carl och Otto slutar med detta på en sammanlagd 9:e plats och Lisa och Hanna slutar på 10:e plats totalt, vilket är mycket bra prestationer hälsar GKSS huvudtränare Thomas Rahm.

– Vi gillar verkligen finalrace, vi är bäst på det, säger Carl P Sylvan efter seglingarna.

Lisa Ericson avslutar med att säga att vi verkligen fokuserar bara på prestationen, det gäller att hela tiden utvecklas och förbättra sig.

I 470-klassen gratulerar GKSS Anton Dahlberg och Fredrik Bergström från KSSS som slutade sammanlagt på en andra plats och tog hem en silvermedalj. Fredrik kommer från Onsala utanförKungsbacka.

Hela resultatlistan hittar du här:
http://www.trofeoprincesasofia.org/en/default/laregata/vertodoslosresultados/id/1/idsc2r/15

Detta var den fjärde världscupsregattan säsongen 2013-2014. Världscupen avslutas i Hyeres 19-26 april.

Bilderna:
Lisa Ericsson och Hanna Klinga. Foto: Thomas Rahm.
Otto Hamel och Carl P Sylvan Foto: Thomas Rahm.

Modelltesterna av Göteborgs universitet nya forskningsfartyg Skagerak har nu genomförts. En 6 meter lång modell av fartyget har testats i en modellbassäng. Provkörningarna visar att fartyget har mycket bra testvärden.

För att vara säker på att ett fartyg håller måttet när det väl sätts i sjön görs på ett tidigt stadium både matematiska beräkningar samt modelltester i bassäng. Modellen av det nya forskningsfartygets skrov har nyligen testats av varvet Nauta Shiprepair hos CTO i en modellbassäng i Gdansk i Polen.

– Fartygsmodellen uppförde sig i det närmaste idealiskt, säger projektledaren Anders Backman.

Vattenmotstånd och bränsleförbrukning undersöks
Under försöken i provbassängen testades värden för vattenmotstånd, vilket visar vilken effekt som kommer att krävas vid olika hastigheter.

– Provkörningarna med modellen i bassängen bekräftar vad vi trodde och visar att bränsleförbrukningen till och med kommer att bli något lägre än vad vi beräknat. Det är ju mycket bra sett ut miljösynpunkt, säger Anders Backman.

Det nya fartyget, som kommer att ersätta gamla Skagerak, blir 45 meter långt och kommer att väga runt 800 ton. Trots att det nya fartyget är större än det gamla drar det 40 procent mindre bränsle.

– Det gamla fartyget Skagerak är fyrtio år gammalt och uppfyller inte de miljökrav vi har. Det nya fartyget kommer att bli miljöcertifierat och matchar väl Göteborgs universitets höga miljöprofil, säger Anders Backman.

Bygger på tradition
Det nya fartyget kommer att få namnet Skagerak, samma namn som det nuvarande fartyget och forskningsfartyget innan dess.

– Namnet Skagerak är ett väl inarbetat varumärke som är starkt förknippat med Göteborgs universitet, och därför är det en tradition som vi vill bygga vidare på, säger rektor Pam Fredman.

Det nya forskningsfartyget kostar drygt 100 miljoner och beräknas vara färdigbyggt i hösten 2015.

Se film: http://www.science.gu.se/

Foto och film: Anders Backman

Dynamic är Mustos nya top of the line plagg speciellt utvecklade tillsammans med världseliten inom Matchracing. Plaggen har tajt aerodynamisk design och är följsamma tack vare 2- respektive 4-vägs stretch. Plaggen är ultralätta och uppbyggda i en kombination av polyester/polyuretan, sömmarna är tejpade. Fickor och dragkedjor är laserskurna och ergonomiskt placerade. Självklart är de 100% vattentäta.

Dynamic Jacket har artikulerade ärmar, snedskuren ergonomisk dragkedja, laserskuren bröstficka, reflextryck. Dubbla lager 4-vägs stretchtyg i muddar och nacke. Silikondetaljer nertill hindrar jackan att glida upp. Ca pris 3698:-

Dynamic Smock är uppbyggd av samma teknik och utförande som jackan. Skillnaden är att Smocken har halvlängds dragkedja och elastik nertill. Ca pris 3598:-

Dynamic Salopette har artikulerat säte för ökad rörlighet, snedskuren ergonomisk 2-vägs dragkedja, förstärkta stretchpaneler på säte och knän. Tight vattentät ficka och ankelmuddar med dubbla lager stretchtyg. Ca pris 4198:-

Jackan, Smocken och Saloppetten finns i färgerna Platinum eller Beacon Yellow i storlekarna XS-XXL. Finns i butik och på musto.se från slutet av maj.

Info: www.musto.se

Nu hänger Wind in Mind segelduken på väggen och lanserar smarta och användbara väggförvaringen Atlantic. Två stora fack för keps, scarfs eller vantar och det lilla högst upp för telefon och plånbok. Eller förvaring för tidningar och elektronik. Atlantic kan också med fördel hängas upp i badrummet och rymma schampo-flaskor och andra badrumsartiklar, vattenavvisande som den är.

Baksidan är av stadig vit dacron och facken finns i två varianter; transparent duk laminerad med vita trådar eller kolfiberlaminerad segelduk. Mått: 670 x 330 mm, Pris: 450 kr.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Vi drar nytta av segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för utformningen av produkterna, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Wind in Minds segelduksprodukter finns att beställa via www.windinmind.se och säljs i utvalda butiker.

Fakta om Wind in Mind AB Wind in Mind AB formger och säljer lampor, väskor, fodral, necessärer, plånböcker mm i segelduk. Alla produkter har högsta kvalité och är omsorgsfullt handsydda i slitstarka material. Wind in Mind AB grundades 2008 av tre vänner med en gemensam förälskelse i hav och segling sedan barnsben.

Info: www.windinmind.se

Den här helgen – 4–5 april – är det dags för årets Båtriksdag, Svenska Båtunionens årsmöte och högsta beslutande organ. Den arrangeras av Smålands Båtförbund på ELITE, Stora Hotellet i Jönköping. Landshövding Minoo Akhtarzand invigningstalar och därefter blir det sedvanliga förhandlingar.

Under lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, det blir utdelning av förtjänsttecken och middag.
Båtriksdagen är Svenska Båtunionens högsta beslutande organ och därmed det bästa tillfället för medlemmarna att göra sin röst hörd. Mer information om Båtriksdagen finns på SBU:s hemsida www.batunionen.com

Motioner i sammandrag
Södra Roslagens Båtförbund har inkommit med sex motioner.
1. Försäkring av båtklubbar. SRB föreslår att:
• SBU redovisar sin ambition och plan för det försäkringserbjudande som tillhandahålls.
• SBU redovisar sina tankar kring hur det egna kapitalet hanteras och om man planerar någon förändring av verksamheten.
• SBU redovisar hur rekrytering av styrelsen går till och hur densamma arvoderas, vilket ej framgår av årsredovisningen.
• SBU redovisar bakgrunden kring, och hur SBU ställer sig till att Svenska Sjös lönekostnader stigit med cirka 1,2 Mkr på ett år trots samma antal anställda.
2. Ny debiteringsmodell samt tillhörande stadgeändring. SRB föreslår att:
• SBU beslutar om att genomföra en ny debiteringsmodell bestående av en kombination av medlemsavgift och båtklubbsavgift.
• I avvaktan på den nya debiteringsmodellen träder i kraft ska inga höjningar av nuvarande medlemsavgifter göras.
• En stadgeändring beslutas vilket öppnar upp för en ny debiteringsmodell.
3. Centrala inköpsavtal – Ramavtal. SRB föreslår att:
• SBU omgående genomför leverantörsförhandlingar och inför en inköpsguide för att ge medlemsklubbarna ett ytterligare mervärde samt öka intäkterna för SBU.
4. Strategin kring BAS-systemet. SRB föreslår att:
• SBU tar fram och presenterar en långsiktig strategi för BAS
• Ett produktråd införs
• En tydlig utvecklingsplan tas fram
• Det mellan varje Båtriksdag är produktrådet som ansvarar för att fattade beslut och budget följs.
• SBU tar fram en marknadsstrategi kring BAS.
5. Underhålls- och supportavgift för BAS-systemet. SRB föreslår att:
• SBU inför en underhålls- och supportavgift för BAS-systemet
• Avgiften utformas med hänsyn till klubbarnas storlek.
6. Svenska Seglarförbundets medverkan i tidningen Båtliv. SRB föreslår att:
• Unionsstyrelsen redovisar beslutsunderlaget man haft när man fattade beslutet att låta SSF använda vår unionstidning.
• Unionsstyrelsen förklarar hur man resonerat då man beslutat att låta SSF ta plats i SBU-medlemmarnas unionstidning, trots att vi precis lämnat frågan om SSF bakom oss.
• Unionsstyrelsen redovisar konsekvenserna av beslutet.
• Unionsstyrelsen fullständigt och transparent redovisar den ekonomiska kalkylen, affärsplanen samt konsekvenserna av beslutet.

Blekinge Båtförbund har inkommit med två motioner.
1. Miljöbästa båt. BBF föreslår:
*Ett alternativ och annorlunda koncept genom val av bästa ”Nygamla båt”.
2. Sjövettskampanj. BBF föreslår att:
• SBU-klubbar som har möjlighet erbjuder intresserade båtägare teoretisk kunskap om sjövettsregler, sjökort, ansvar och hänsyn.
• En kampanj i samverkan med NFB och Transportstyrelsens Sjösäkerhetsråd.

Motionerna finns att läsa i sin helhet på SBU:s hemsida.
Text: Anne Adre-Isaksson

Volvo Ocean Race anordnade i veckan en stor konferens i Alicante, Spanien där tävlingen har sitt högkvarter. Över 200 representanter från hamnstop, lag och sponsorer samlades för att diskutera förberedelser inför den tolfte upplagans av tävlingen som startar om sex månader.

Representanter från de elva städer som kommer att gästas av Volvo Ocean Race 2014-15, såväl som delegater från de tävlande lagen och sponsorer deltog i den tre dagar långa konferensen. ”The Teams and Ports Conference” är ett viktigt steg i förberedelserna inför tävlingen som startar i Alicante 4 oktober och samtliga deltagare presenterade sin del och roll i evenemanget – ett tydligt bevis på att världens främsta jordenruntkappsegling har många ansikten.

– Vi vill ge våra partners frihet att sätta en unik och lokal prägel på evenemanget och vi vet att hamnstoppet i Brasilien kommer att se annorlunda ut än målgången i Göteborg. Det viktigaste är att de involverade är engagerade och känner en passion för tävlingen och jag har sett tydliga tecken på det under konferensen, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.

Han menar att tävlingsorganisationen haft ett större jobb att genomföra än tidigare sedan den senaste upplagan av Volvo Ocean Race avslutades 2012 . Förutom planeringen av den nya tävlingsrutten och kommunikationen med lagen som ska tävla har tävlingen gått genom stora förändringar med introduktionen av den nya entypsbåten Volvo Ocean 65. Tidigare har lagen själva byggt sina tävlingsbåtar men nu har Volvo Ocean Race själva utvecklat och byggt en helt ny flotta av tävlingsbåtar.

– Att förse lagen med båtar och säkerställa att de är identiska med max millimeters skillnad samt hålla sig inom ramen för en budget är ett enormt stort jobb. Det har aldrig tidigare gjorts i seglingssporten men vi har klarat av att göra det samtidigt som vi förberett andra delar av tävlingen och jag tycker att vi ligger väldigt bra till med förberedelserna av hamnstopen, till och med bättre än vad vi gjorde inför upplagan 2011-12.

Ett hett ämne under konferensen var också hur historien om världens främsta jordenruntkappsegling kommer att berättas och förmedlas. Att tävlingsbåtarna nu kommer att vara identiska innebär att fokus mer än någonsin tidigare i Volvo Ocean Race kommer att ligga på besättningarnas prestationer.

– Volvo Ocean Race 2014-15 kommer att bli ”the Human Edition”. Människorna ombord och deras förmåga att jobba tillsammans och fatta beslut kommer att vara väldigt viktigt för att avgöra vem som vinner. Via våra medieplattformar kommer vi att erbjuda våra följare berättelser, filmer och material av bättre kvalitet än någonsin tidigare, säger Knut Frostad.

Volvo Ocean Race går i mål i Göteborg i juni 2015 och avlutas med ett In-Port Race i staden den 27 juni.

Youtubeklipp:
Tävlingsrutten – http://youtu.be/7zs4xlWXiQc
Intervju Knut Frostad – http://youtu.be/5oD10OG1EEc

• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar längt depåstop äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas ombord för att kunna hjälpa till i arbetet som görs av våra Onboard Reporters.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen. Team Alvimedica som seglar under både amerikansk och turkisk flagga är det senaste laget som bekräftat att de ska delta. De kommer att ha en besättning som främst består av seglare under 30 år. Fler lag kommer att presenteras de kommande månaderna.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team, med de svenska seglarna Martin Strömberg och Martin Krite, i Galway, Irland i juli 2012.

Nu kan Phoenix Contact erbjuda ett komplett utbud av marincertifierade nätverksprodukter för de flesta på marknaden förekommande fältbussarna som Profibus, Modbus, DeviceNet, ControlNet etc. utbudet rundas av med fiberomvandlare och repeatrar för RS-232, RS-422 och RS-485.

Det DNV-certifierade utbudet består förutom av repeatrar även av fiberomvandlare och smarta T-kopplare för till exempel redunanta ringar, stjärnnät och trädstrukturer.

Genom installationen av de modulära nätverksprodukterna får man dessutom en uppdelning i segment, vilket gör att antal antalet noder anslutna till fältbussen kan utökas med n x 31 samtidigt som man kan öka hastigheten på fältbussen.

Info: www.phoenixcontact.com

Regeringen lyfter i det nya landsbygdsprogrammet flera miljöåtgärder för att minska övergödningen. Men i praktiken blir de möjliga att söka först 2016. Det står klart när landsbygdsminister Eskil Erlandsson, flera månader senare än utlovat, släppt detaljerna kring programmets framtida inriktning.

– Det är glädjande att regeringen skjuter till pengar för landsbygdsutveckling i det nya programmet, men att flera miljöåtgärder inte går att söka 2014 och 2015 är illavarslande, säger Jan Wärnbäck, sakkunnig i jordbruksfrågor på Världsnaturfonden WWF.

Inom ramen för det nationella landsbygdsprogrammet 2014-2020 finns möjligheter att ersätta lantbrukare för de nyttigheter ett aktivt lantbruk skapar för hela samhället – så kallade kollektiva nyttigheter. Då programmet är det enda verktyget som finns för att komma tillrätta med jordbrukets miljöpåverkan är det mycket viktigt för Sveriges möjligheter att nå både nationella och internationella miljöåtaganden.

Arbetet med landsbygdsprogrammet har haft en del övrigt att önska när det gäller öppenhet. Bland annat har det varit svårt att ge synpunkter i en remissomgång, enligt WWF.

– Processen fram till det nya landsbygdsprogrammet var mycket inkluderande, men det upphörde inför själva avgörandet. Det känns som ett svek mot alla som lagt tid på att sitta med i referensgrupper och ge förslag när hela programmet sedan beslutats bakom låsta dörrar i politiska förhandlingar, säger Jan Wärnbäck.

Ett olyckligt resultat av att regeringen pausat flera miljöåtgärder är sämre anslutning från de lantbrukare som vill göra miljöförbättrande åtgärder. Att genomföra åtgärder kräver utöver intresse också planering. Att lantbrukare tvingas pausa åtgärder under flera år är varken bra för miljön eller genomförandet av det nya landsbygdsprogrammet.

Den mest slående nedprioriteringen är satsningen på miljöarbetet i skogen som tidigare legat på cirka 100 Mkr per år och nu skärs ner till samma summa under hela sexårsperioden. WWF varnar för att det kommer att bromsa upp naturvårdsarbetet i skogen.

Sedan hösten 2012 har Statens fastighetsverk (SFV) genomfört en omfattande om- och tillbyggnad av västra slottslängan på Varbergs fästning. Detta för att ge Hallands kulturhistoriska museum vackra, funktionella och tillgängliga lokaler med ett inomhusklimat anpassat för besökare och personal.

När museets besökare återvänder till Hallands kulturhistoriska museum kommer de att mötas av en nyrenoverad slottslänga där den gamla fästningsmiljön och byggnadens vackra läge lyfts fram. Statens fastighetsverks omfattande om- och tillbyggnad har gett museet en ny välkomnande entré, ny reception, nytt kafé, vackra utställningssalar och bättre tillgänglighet.

– Jag tror att många av museets besökare kommer att bli överraskade över hur stora skillnaderna faktiskt är. Varbergs fästning är ett bra exempel på hur Statens fastighetsverk går till väga för att värna kulturarvet samtidigt som vi ger våra hyresgäster lokaler som passar deras verksamhet. Resultatet har blivit väldigt fint, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Utöver renoveringen och ombyggnaden av västra slottslängan har projektet även inneburit att viktiga tillägg adderats då det gäller tillgänglighet.

– Den nya entrén från borggården blir mer välkomnande och kommer att bli en naturlig samlingspunkt för våra besökare, säger Curry Heimann, museichef vid Hallands kulturhistoriska museum. Från entrén får besökarna överblick av vad museet erbjuder och det blir lätt att hitta till utställningarna, kaféet och butiken. Tack vare hissarna blir museet också tillgängligt på ett helt annat sätt än tidigare, vilket betyder mycket för oss.

Under ombyggnaden har all puts och färg på innerväggarna tagits bort. Den nya tunna kalkputsen gör att de medeltida murverken framträder tydligare. Dessutom har SFV:s dokumentation av murverket blivit ett välkommet tillägg till museets arbete med att klargöra fästningens historia. Genom en glasskiva i golvet är det nu möjligt att titta ner på resterna av en medeltida bakugn.

– Mycket ny historisk information har kommit fram under projektet men vi har även lyft framtidsfrågor som energifrågan. Det nya ventilationssystemet är behovsstyrt, tre olika aggregat optimerar systemet efter de olika användningsområdena i byggnaden och all belysning har bytts till LED-armaturer, säger Erika Haglund, projektledare vid Statens fastighetsverk.

Statens fastighetsverk konstaterade tidigt i projektet att byggnadens träbjälklag behövde bytas ut. De nya är gjorda av noggrant utvalt virke; senväxt, finkvistig, vinterfälld gran från nordvästra Värmland, nära norska gränsen.

– Det är ett skickligt hantverksarbete, utfört med ramsåg och med stor kunskap och kärlek till materialet, säger Erika Haglund. Projektet har genomsyrats av ett stort engagemang från alla inblandade och nu kan Statens fastighetsverk lämna över en byggnad till museet som alla som deltagit kan känna sig stolta över.

Om- och tillbyggnaden av Hallands kulturhistoriska museum har blivit möjlig tack vare en samfinansiering mellan Statens fastighetsverk, Varbergs kommun och Region Halland.

Västra borggårdslängan uppfördes i sin nuvarande volym på 1570-talet. Delar av byggnaden är dock betydligt äldre. Muren mot väster utgörs av den äldsta ringmursborgens västmur som uppfördes i slutet av 1200-talet och i byggnadens norra del kan det åtminstone i källarvåningen finnas delar kvar av en av borgens äldsta byggnader. Under 1600- och 1700-talet innehöll Västra längan fästningens kök med bageri och bryggeri. Under 1800-talets fängelseepok låg här fångförläggningar och arbetslokaler.

Sir Robin Knox-Johnston, 75, är en av världens mest kända seglare. I november ger hans sig ut på ett nytt äventyr när han deltar i den franska ensamseglingen Route de Rhum i sin Open 60 med namnet Grey Power.

Engelsmannen, som har adlats för sina bedrifter på de sju haven, har bland annat mycket annat grundat den nu pågående kappseglingen Clipper Round the World Yacht Race. Han var också den förste någonsin som seglade ensam non-stop redan 1968/69. Han kommer att delta i den tionde jubileumsupplagan av det 3 500 Nm långa Transatlantic race från St Malo i Frankrike till Guadeloupe med start 2 november.

Förra gången som Knox-Johnston deltog i den här tävlingen var 1982, då han seglade med sin 70-fots katamaran Olympus, mer känd som Sea Falcon. Han är tävlingens hittills äldsta deltagare med sina 75 år.

På frågan varför han har valt ensamseglingen Transatlantic Race vid 75 års ålder svarar Knox-Johnston så här:

– Att segla med i 2013 Rolex Sydney to Hobart Race påminde mig hur mycket jag tycker om spänningen av kappsegling på havet. Solosegling är där jag känner mig mest hemma – ingen annan kan utnyttja dig eller trycka ner dig. Du har allt i dina egna händer. Route de Rhum är en av klassikerna och en väldigt välkänd segling.

Under seglingen kommer deltagarna att korsa Biscaya sent i november innan de tar sikte på latare breddgrader och Guadeloupe.

Den första upplagan av tävlingen seglades 1978 och vanns av kanadensaren Mike Birch efter en superintressant finish. Under seglingen försvann den välkände franske seglaren Alain Colas spårlöst till sjöss.

2014 års race är öppet för singel- och flerskrovsbåtar i fyra klasser med totalt nästan 80 deltagare. Sir Robin seglar i Rhum klassen. Han börjar sina träningsseglingar efter att deltagarna i Clipper Round the World Yacht Race har gått i mål i juli.

Knox-Johnston firar 45-årsjubileet av sin circumnavigation 22 april i år. Seglingen tog 312 dagar.

Info om Route de Rhum: www.routedurhum.com

Info om Clipper Round the World Yacht Race: www.clipperroundtheworld.com

Som ett led i ett fördjupat samarbete mellan ALUKIN aluminiumbåtar, Suzuki marin och Watski öppnar nu Marinteknik i Norrtälje AB butiken Klart för Sjön i Görla företagsby i Norrtälje! Den 12 april slår Klart för Sjön upp dörrarna och välkomnar alla båtintresserade, skärgårdsbor och fritidsbåtsägare.

Pressmeddelande:

Klart för Sjön erbjuder ett sortiment av praktiska produkter för ett enkelt och roligt båt- och fritidsliv. Butiken ligger i Görla företagsby i Norrtälje, mitt emot Beijer Bygg. Klart för Sjöns butik angränsar till båtbyggeriet och den intresserade bjuds på full insyn i båtproduktionen av ALUKIN aluminiumbåtar.

Klart för Sjön är auktoriserad återförsäljare och serviceverkstad för Suzukis utombordare. Företaget har tillgång till över 10 000 artiklar via Watskis E-handelsbutik och är ansluten till Watski ship to Store: ”Beställ bekvämt på nätet – hämta och betala i butiken”.

De erbjuder uthyrning och försäljning av Respo båttrailers och båtvagnar. De säljer även navigationsutrustning för professionellt bruk och fritid från Raymarine. De är även återförsäljare av ALUTRACK:s båtslipar, Securmark stöldskyddsmärkning av båtar, motorer, ATV och övrig utrustning. Dessutom är företaget ombud för SVEDEA båtförsäkringar.

Info:
www.alukin.se
www.klartförsjön.se

I samband med ett underhållsarbete på Göta kanal, har ett större jordskred inträffat i anslutning till slussen Duvkullen Nedre, som ligger väster om Söderköping. De geotekniska undersökningarna visar att hela området är mycket instabilt. Återställningsarbetet, som blir komplicerat, kostsamt och tidsödande, har redan startats.

Det innebär att kanalöppningen den 5 maj blir försenad på den aktuella kanalsträckan.

Den tidsplan som för närvarande gäller, visar på att kanalöppningen av sträckan Mem-Norsholm kan göras först 19 maj.

Vi arbetar intensivt för att kunna tidigarelägga färdigställandet, men måste också beakta att risken för nya skred finns, vilket kan orsaka ytterligare förseningar.

Observera att kanalsträckan Sjötorp-Karlsborg-Motala-Norsholm öppnar som planerat den 5 maj.

Göta kanal kommer att löpande uppdatera informationen om återställningsarbetet och beräknad öppningstid på sin hemsida.

Info: gotakanal.se

Foto: AB Göta kanalbolag

Med Sunread bifokala solglasögon med läsruta får användaren alla funktionerna i högkvalitets solglasögon och samtidigt ett par läsglasögon i den styrkan man behöver.

Pressmeddelande

Genom att titta ner genom läsrutan när man håller huvudet stilla, kan man se klart på nära håll och sedan när du tittar rakt fram, ser du tydligt på längre avstånd. I och med läsrutan slipper man det frustrerande bytet mellan solglasögon och läsglasögon när man är ute i solen.

Syftet med att bära solglasögon är för de allra flesta att man lättare ska kunna se i starkt solljus. Det är också viktigt ur skyddsynpunkt då starkt solljus kan skada ögats lins. Man bör redan från tidig ålder börja använda solglasögon. Extra viktigt är det att skydda ögat när man befinner sig vid reflekterande ytor som snö, vatten och sandstränder. När ljuset reflekteras kan det bli så mycket strålning att ögats näthinna kan få brännskador. För att ge ögonen ett fullgott skydd bör man leta efter solglasögon som har UV400-skydd och CE-märkning. UV400 står för att skyddet gäller för ultra violett ljus upp till 400 nm.

Att solglasögonen bara har mörkt glas betyder inte att det skyddar bra. Faktum är att om UV400-skyddet inte är tillräckligt i ett par mörka glasögon så kan ögat skadas ännu mer då pupillen luras att vidgas ännu mer för att släppa in mer ljus. Grå glas ger i allmänhet bäst färgåtergivning. Plastglas PC (polycarbonat) ger bättre UV-skydd än mineralglas och TAC (Triacetate Lenses).

När vi åldras börjar vi märka att synen inte längre är som den en gång varit. Ungefär i 40-45 års-åldern börjar den fokuserande linsen i ögat, kristallinsen, bli att stelare och mindre elastisk. Detta resulterar i att linsen inte längre kan ändra läge för att anpassa ögat till seende på olika avstånd.

För en person med normal syn innebär detta att man får svårt att fokusera på nära håll medan man däremot ser bra på längre håll. Denna naturliga förändring kallas för ålderssynthet eller presbyopi och drabbar oss alla förr eller senare.

Detta kan dock korrigeras med hjälp av läsglasögon eller bifokala linser som hjälper oss att ställa om blicken så att vi kan se bra på olika avstånd. Styrkan som kan behövas vid ålderssynthet för att se klart på nära håll varierar mellan +1,5 till +2,5. Behöver man mer styrka än så kan det vara andra orsaker som spelar in och man bör då helst besöka en optiker.

Info: www.sunread.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har de senaste veckorna yttrat sig i tre miljöprövningsmål som rör havsbaserad vindkraft. HaV har en mer restriktiv hållning i två fall och är mer positiv i ett fall.

– Vi kan inte säga något generellt ja eller nej till havsbaserad vindkraft, man måste titta på varje enskilt ärende. Dels kan det röra sig om väldigt olika förutsättningar i havsmiljön, dels om att där kan finnas djur som är olika känsliga för buller och andra störningar, säger Malin Aarsrud, utredare på HaV.

HaV har nu lämnat ett yttrande till miljödepartementet angående ansökan om förlängning av ett redan befintligt tillstånd till uppförande och drift av vindkraftpark vid Stora Middelgrund i höjd med Halmstad. Området ligger i svensk ekonomisk zon i havet och där är regeringen den instans som ger tillstånd.

Bolaget Universal Wind Offshore AB fick 2008 tillstånd att bygga 108 vindkraftverk här. Enligt tillståndet ska bolaget ha satt i gång de anläggnings- och byggnadsåtgärder som krävs för verksamheten senast den 1 september i år. Bolaget ansöker nu om att få flytta fram det datumet till 1 september 2020. HaV är en av de myndigheter som blivit tillfrågade av regeringen att yttra sig i ärendet.

– Det finns en rad nya förutsättningar för området som gör att vi menar att det är lämpligt med en helt ny tillståndsprövning. Stora Middelgrund och Röde bank blev efter beslutet om tillstånd utsett till Natura 2000-område, säger Malin Aarsrud, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn.

– Området är idag skyddat eftersom det har visat sig vara mycket viktigt för tumlare och för att där finns värdefulla sandbankar och rev med rika bottendjur- och fisksamhällen. Även så kallade bubbelrev kan förekomma i området. Bubbelrev är en ovanlig och värdefull livsmiljö och som har hittats på den danska sidan av Stora Middelgrund.

HaV anser bland annat att undersökningar för att kartlägga dessa livsmiljöer i området måste utföras innan frågan om en eventuell förlängning av tillståndet kan avgöras.

Enligt miljöbalken så gäller att om en verksamhet eller åtgärd på ett ”betydande sätt kan påverka miljön” inom ett Natura 2000-område krävs ett särskilt tillstånd för detta. Frågan ska prövas redan när det finns en risk för en sådan påverkan. Tillstånd får lämnas endast under vissa förutsättningar som till exempel innebär att skyddade livsmiljöer inte skadas. Nyligen sa mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt nej till en ansökan om Natura 2000-tillstånd för en vindkraftpark på Finngrundet – Östra banken.

I förra veckan yttrade sig HaV till mark- och miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt om en ansökan från Kattegatt Offshore AB om tillstånd att bygga en vindkraftpark i havet utanför Falkenberg. Denna gång rör det sig om ett 50-tal verk. I sin ansökan åtar sig bolaget att genomföra flera åtgärder för att minimera risken för påverkan under byggtiden. HaV tycker dock inte att detta är tillräckligt och avstyrker därför i första hand att tillstånd ska ges till verksamheten.

– Vi menar att själva anläggandet av vindkraftparken riskerar att påverka det känsliga torskbeståndet i Kattegatt och även tumlarbeståndet. Området är ett viktigt lekområde för torsk. De försiktighetsåtgärder som bolaget tänker göra är inte tillräckliga som skydd för båda dessa bestånd, säger Malin Aarsrud.

– Risken för negativ påverkan orsakas främst av den pålning som planeras att utföras under byggtiden, vid anläggandet av vindkraftfundamenten. Pålning ger mycket höga ljudnivåer som både kan skada olika djurarter, ändra deras beteenden eller skrämma iväg dem från viktiga områden.

Tumlare har visat sig särskilt känsliga för sådana ljud. Pålning bedöms kunna påverka flera av de viktigaste områdena för tumlare i Kattegatt. Skyddsperioderna som rekommenderas för pålning för tumlare och torsk överlappar varandra och täcker hela året. HaV menar därför att det inte finns utrymme att att överhuvudtaget tillåta pålning och att det inte framgår av ansökan om projektet kan genomföras utan denna påverkan.

– Bolaget behöver kunna visa att dessa arter inte skadas vid anläggandet av vindkraftparken. Däremot finns inte längre samma farhågor som tidigare om påverkan på vattenmiljön vid själva driften av vindkraftparken, säger Malin Aarsrud.

Förhandlingarna i mark- och miljödomstolen om bolaget Kattegatt Offshores ansökan hålls i Falkenberg den 23-25 april. Det är sedan mark- och miljödomstolen som fattar ett beslut om verksamheten kan tillåtas eller inte och vilka skyddsåtgärder som i så fall ska utföras.

I mitten av mars yttrade HaV sig även i frågan om Vindplats Göteborg som rör en ansökan från Göteborg Energi AB om att få uppföra en vindkraftpark i Hake fjord i Göteborg och Öckerö kommun. Totalt rör det sig om högst 15 vindkraftverk mellan farlederna Böttöleden och Torshamnsleden i hamninloppet till Göteborg.

Här säger HaV ja till tillstånd under förutsättning att flera kompletterande villkor ställs upp för både anäggningsarbeten och driften. I HaV:s yttrande står att bolaget måste kunna garantera att vindkraftparken inte orsakar ”betydande negativ miljöpåverkan”.

– Viktigast är att arbetet med vindkraftparken inte leder till spridning av de föroreningar som finns i sedimenten på botten, bland annat menar vi att muddermassor från bygget ska tas omhand på land och inte dumpas i havet, säger Malin Hemmingsson, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn.

– Området är redan i dag starkt påverkat av sjöfart, hamn- och industriverksamhet och har tidigare använts som dumpningsplats. Här finns bland annat förhöjda halter av kvicksilver, PCB, bly, koppar och zink.

Det är ännu inte bestämt när förhandlingarna om vindkraftparken i Hake fjord kommer att hållas i mark- och miljödomstolen.

Källa: HaV.

I dag inleds Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpning, som i fjol mobiliserade 715 000 personer. Årets mål är att minst en miljon personer ska delta i landets största praktiska aktion för miljön. Håll Sverige Rents Skräpplockardagar, som bland annat engagerar förskole- och skolelever, företag och organisationer, pågår till den 5 juni, Världsmiljödagen.

– Miljömedvetenhet börjar i det lilla. Att plocka skräp i sitt närområde är en konkret handling som både gör skillnad och skapar miljömedvetenhet. Glädjande nog blir antalet unga skräpplockarhjältar fler för varje år. Nu vill vi se fler vuxna engagera sig, säger Anna Linusson, vd för Håll Sverige Rent.

Håll Sverige Rents aktion för miljön bygger helt på ideella insatser. Skräpplockardagarna för förskolor och skolor är en viktig del. Här får eleverna möjlighet att göra en konkret insats genom att plocka skräp men också lära mer om nedskräpning, återvinning, konsumtion och allemansrätt genom det pedagogiska material som Håll Sverige Rent tagit fram.

Hittills är 230 av Sveriges 290 kommuner anslutna till Skräpplockardagarna. Kommunerna distribuerar sopsäckar och tar hand om det skräp som samlas in. Många kommuner anordnar även särskilda aktiviteter för att ytterligare uppmärksamma frågor om nedskräpning och miljö.

– Flera kommuner anmäler sig sent och vi räknar med att cirka 250 kommuner kommer att ansluta till årets aktion. Nöjda är vi först när alla 290 kommuner deltar i aktionen, säger Anna Linusson.

Aktionen vänder sig också till företag och organisationer. Förra året lät till exempel Systembolaget och McDonald’s flera hundra av sina anställda vara med och ge ett bidrag till ett renare Sverige, liksom bostadsbolag som Leksandsbostäder och Telge Bostäder och organisationer som Lidingöloppet och Svenska Turistföreningen.

Kusträddardagen 10 maj, som är en del av Håll Sverige Rents stora aktion mot nedskräpning, sammanfaller med Clean Europe Day, ett nytt initiativ från EU:s miljökommissionär Janez Potočnik.

Håll Sverige Rent är utsedda av EU som Sveriges koordinator för Clean Europe Day.

– Få miljöer är så känsliga som de marina. Därför anordnar vi särskilda uppröjningar av våra kustlinjer för att fästa uppmärksamhet på denna nedskräpning. Förra året städade deltagarna 25 mil stränder. I år är målsättningen att städa minst 40 mil, säger Anna Linusson.

Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpning avslutas 5 juni på Världsmiljödagen.

Nu har vi fått fler bilder på den nya svenska sportbåten i aluminium. Företaget bakom den heter Marell Boats och det satsar på att göra något annorlunda och bra.

Att marknadsandelarna för aluminiumbåtar växer snabbt i Sverige är det nog ingen som har missat. Men ännu är det en lång bit kvar till USA-marknaden, där minst 30 procent av motorbåtarna är byggda i det oömma och återanvändningsbara materialet.

Marell 650 SC är byggd för att tåla hård sjö, men är trots det en riktig bowrider. Skrovet är relativt högt med en hög bog, som gör att den tar sjön mjukt utan att vatten sprutar in i båten.

Båtens skrov har ett 21-graders V i aktern, vilket bör ge en fin och mjuk gång. Med en 175 hk utombordsmotor gör båten 44 knop.

Marell Boats vill vara innovativa och tänker lite utanför det traditionella.

– Med vår långa erfarenhet inom båtracing och framför allt båtbyggnationer och konstruktioner inom aluminium så har vi försökt att skapa en båt som folk lägger märke till. Vi har vågat gå lite längre med våra linjer på båten, säger Patrik Söderholm på Marell Boats.

– För att kunna komma in på den allt tuffare marknaden eller fånga kunders intresse måste vi närma oss plastbåtars design och linjer. Där har vi försökt att gå lite längre än traditionella aluminiumbåtar. Vi ville ha en så ren båt som möjligt, det skapar mer utrymme för design.

– Till en början tycks det se ut som vilken aluminiumbåt som helst. Men börjar man titta på våra innovativa lösningar på båten så ser man att vi har lagt stor vikt på användandet av båten! Till exempel det stora akterdäcket är ju helt oslagbart vid tilläggning, tankning eller bara sitta på plattformen när man badat!

Marell har bland annat nedsänkt relingsräcke som inte är i vägen när man går ombord på båten. Relingen blir istället en slät stor yta att sätta foten på.

– Vi har även valt att använda en större ruta, varför ha en liten glugg att titta genom när man kan använda en större ruta! vi har ett riktigt bra vindskydd till passagerare i baksätet också, säger Patrik Söderholm.

Info: www.marellboats.se

Kommentarer

Bertil W. 21:21:07 2014-04-02

Väldigt många båtar i aluminium på årets mässa i Älvsjö kan var början på slutet för en övervärderad trend.
Året runt egenskaperna övervärderade, aluminium åldras och blir skörare.
bäst är väl att de grovt till yxade båtarna går att smälta ner!

G. 21:38:41 2014-04-04

Bertil om aluminiumbåtar är felyggda med felaktig aluminium med felaktig eldragning blir dom spröda… En aluminiumbåt som är byggd i rätt kvalitet på aluminium byggd på spant och stringers på rätt sätt med korrekt dragen el håller!
Jag har äger en 50knops båt från denna tillverkare som jag haft i 16 år som gått många timmar året runt hårt i ur och skur och skrovet är fortfarande som nytt… Jag kan varmt rekommendera denna tillverkare som håller mycket hög klass på sina jobb.

Mobiloperatörerna har nu ingått en branschöverenskommelse med Konsumentverket som innebär att de förbinder sig att presentera mer rättvisande täckningskartor för sina kunder.

Överenskommelsen presenterades i anslutning till att generaldirektörerna för Post- och Telestyrelsen (PTS) och Konsumentverket idag överlämnade det regeringsuppdrag de haft om att se över vad som kan göras för att förbättra den information mobilkonsumenterna får av sina operatörer, framför allt kring mobiltäckningen till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

– Det är väldigt bra att operatörerna ingått den här branschöverenskommelsen och att de nu tydligt åtar sig att förbättra de täckningskartor som de visar för sina kunder. Hur täckningen är, är en av de viktigaste pusselbitarna när mobilkonsumenterna väljer sitt mobilabonnemang. Därför måste täckningskartorna vara begripliga och stämma med verkligheten. Förutsatt att operatörerna nu gör det de har förbundit sig till kommer både de och mobilanvändarna att bli vinnare på den här överenskommelsen, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Branschöverenskommelsen innebär att de nätägande mobiloperatörerna (Hi3G, Net1, Tele2, Telenor och TeliaSonera) åtar sig att, senast den 1 januari 2015, bland annat ge bättre information om vad täckningskartan visar, att ta bort vilseledande hastighetsangivelser från kartorna samt att se till att deras täckningskartor är mer jämförbara med varandra. Operatörerna förbinder sig också till att ge tydligare information vilken mottagningsförmåga olika mobiltelefonmodeller har, och att deras marknadsföring inte ska ställa ut löften om täckning som inte stämmer med verkligheten.

– PTS, Konsumentverket och jag som ansvarig minister kommer nu följa att operatörerna verkligen håller vad de lovar. Om vi som enskilda ska kunna fatta bra och välinformerade beslut krävs det att vi har korrekta täckningskartor som stämmer med verkligheten, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Branschöverenskommelsen innebär dessutom att Konsumentverket får bättre möjligheter att utöva tillsyn både vad gäller operatörernas täckningskartor och deras marknadsföring av täckning och hastigheter.

Det svenska teknikföretaget Dovado i Kista norr om Stockholm har på bara några år nått en viktig milstolpe: Försäljningen av företagets unika USB-routrar för mobilt bredband har passerat 250 000-strecket. Den allra största delen av försäljningen har skett i Sverige. Dels via de svenska mobiloperatörerna, dels via elektronikhandeln. Nu är Dovado på väg mot ett internationellt genombrott.

Till skillnad från alla de stora tillverkarna av bredbandsroutrar har Dovados produkter två unika och tydliga fördelar: De är helt oberoende av vilken operatör eller vilket modem som används, och programvaran uppdateras fortlöpande helt gratis för användarna.

Det är egenskaper som har gjort att de stora svenska operatörerna Telia, Telenor, Tele2, Tre och Viasat har fått upp ögonen för Dovado och sålt företagets routrar tillsammans med sina bredbandsabonnemang. Även inom elektronikhandeln har försäljningen gått mycket bra.

Kärnan i Dovados produkter är den unika, egenutvecklade programvaran. För närvarande har den stöd för över 200 modeller av USB-modem för 4g- och 3g-näten samt dessutom tio olika mobila hotspot-enheter. Det innebär att Dovados routrar fungerar tillsammans med, och täcker in, praktiskt taget alla modem som finns på de större marknaderna i världen.

All programvaruutveckling sker vid Dovados kontor i Kista, där också all testning av nya modem och lösningar sker. Vartefter nya funktioner eller modemmodeller tillkommer, kan användarna ladda ner nya versioner av programvaran till sina routrar utan kostnad.

– Vår styrka är att vi har fokuserat på programvaran i routrarna. Vi har också satsat på att utveckla den helt med egna resurser i stället för att outsourca. Det innebär att vi har full kontroll på programvaran och också en kompetens på området som ingen av våra större konkurrenter besitter, säger Samir Madani som är marknadschef på Dovado i Kista.

Företagets framgångar i Sverige har nu börjat ge eko även internationellt. I fjol tog försäljningen utomlands fart i bland annat Mellanöstern och Australien, där försäljningen har växt tack vare det breda modemstödet och den snabba supporten. Närmast på tur står Storbritannien och andra marknader inom Västeuropa. Alla är marknader där Dovados produkter fyller ett stort behov.

Dovado säljer för närvarande fyra routrar – den mobila GO med inbyggt batteri, den kompakta TINY, den lite större DOMA samt den prisbelönta toppmodellen PRO.

Fjordland.dk erbjuder som första och enda företag uthyrning av moderna motorbåtar för semester på de vackra och rena fjordarna i Danmark.

Semesterformen är densamma som i många europeiska länder där man färdas på floder och kanaler, men helt utan intyg eller andra förkunskaper.

Bara 30 km från Köpenhamn kan du nu själv navigera i det historiska farvattnet, varifrån de världsberömda danska vikingarna kom, njuta av de mysiga hamnarna och städerna, se konst och kultur, fiska, bada, och inte minst uppleva de ljusa nordiska nätterna.

Som något helt nytt är det nu möjligt att fira semester i Danmark i moderna och välutrustade fjordbåtar.

Båtarna, med ungefär samma storlek som en relativt stor husvagn, har plats för sex sovande gäster och innehåller all modern och säkerhetsmässig utrustning. De kan hyras veckovis eller efter särskild överenskommelse. De kan seglas av alla över 18 år, även utan särskilda förkunskaper eller intyg.

Båtfärden sker på Själland, bara 30 km från Köpenhamn, närmare bestämt på Roskildefjorden och Isefjorden.

Just det lugna vattnet i de danska fjordarna passar bra för den här semestertypen. Vattnet är känt för att vara ett av Europas renaste vatten, och fjordarna erbjuder kilometervis långa, rena kuster, otaliga små vikar, holmar, klippor, bukter, stränder och öar – kort sagt unika naturupplevelser.

Om man söker stadsliv och upplevelser som handlar om annat än naturens lugn och skönhet, så erbjuder de 22 hamnarna och många historiska och pittoreska städerna längs vägen något för hela ”besättningen”.

Oavsett vilka och hur många upplevelser du söker har du med Fjordland.dk möjligheten att utforma precis den typ av semester du vill ha. Båtarna är inredda med stor flexibilitet i förhållande till det danska klimatet.

De har bland annat soldäck på taket med madrasser och mugghållare för soliga dagar. Att båtarna också har inomhusfaciliteter som platt-TV och Wi-Fi är ett erkännande att det danska klimatet av och till inbjuder till ett parti kort eller en bra bok – men här med den mest fantastiska havsutsikt man kan tänka sig.

Fjordarna har ett rikt och varierat djurliv. Prova nöjet att fånga din egen fisk till grillen, eller håva dina egna fjordräkor och skala dem tillsammans med familjen på båtens ”terrass” – det är natur, gourmet och samvaro i en klass för sig.

Fjordland.dk erbjuder också uthyrning av hopfällbara cyklar, vilket ger möjlighet till upplevelser och rörlighet på land. Kanske vill du bara handla lite bröd till frukosten, men det ger dig också en bättre möjlighet att besöka sevärdheterna i hela området. Även om vikingahistorien fortfarande är den mest kända och populära, så finns det mycket mer att uppleva. Du kan till exempel besöka Roskilde domkyrka, den charmiga lilla ön Orø eller nöjesparken Sommerland Sjælland. Det finns även gallerier, museer, wellness, slott, golfbanor, festivaler, gårdsbutiker, shopping, restauranger och mycket mer.

Avgång och ankomst sker i de två största städerna, Roskilde och Holbæk. Alla gäster kommer före avresan att få grundliga instruktioner om driften av båten, säkerhetsregler, hänsyn till fjorden och vanliga regler för navigering på fjorden. Fjordland.dk vill att alla ska känna sig trygga under resan. Även om båtarna bara har 30 hk och ett bottendjup på 45 cm, så ska man naturligtvis tänka sig för på vattnet. Med detta sagt så kan alla använda båtarna så länge man följer instruktionerna, menar Sanne och Kenneth Svanholt från Fjordland.dk, som ser fram emot att välkomna alla gäster ombord.

Info: http://www.fjordland.dk

Årets Miljökonferens betonade juridik, gifter i bottenfärger, LOVA pengar och båtskrotning. Här nedan följer ett längre referat från konferensen. du kan också se en film på Youtube.

Hela referatet med film och bilder finns här:

https://www.batliv.se/sbu.asp