Nyheter

Här är en ny produkt som kan förbättra nattsömnen hos många semesterseglare. En gardin som man hänger över ingångsluckan. Blybandet i kanten håller gardinen på plats. Perfekt när man inte vill ha insyn (aktern förtöjd mot bryggan) och när man sover i båten.

Pressmeddelande:

Få mörkt i salongen och håll myggen ute. Häng upp gardinen över ingångsluckan. Gardinen fästs med en tamp på varje sida, i t ex avlastarna ovanför ingångsluckan eller med de två medföljande sugpropparna. Blybandskanten håller gardinen på plats. När man går in/ut så lyfter man bara på ena sidan och gardinen faller enkelt tillbaka på sin plats när man har gått in/ut.

Det finns en ventilation med inbyggt myggnät om man vill få lite extra luft och ventilation i båten. Gardinen passar till de flesta båttyper. Gardinen levereras med en praktisk förvaringspåse.

• Enkel sätta upp
• Ingen fast montering behövs
• Inbyggd ventilation med myggnät

PRODUKT INFORMATION
Material: PVC, blyband och konst mocka
Färg: Svart/silver
Storlek: 900×1800 mm
Pris: 895:- (inkl moms)

Info: www.waterlinedesign.se

Det flaggas i lokaltidningen om att Strömstad kommer intas av Norge nu i helgen, men de har kommit längre söder ut redan. På tisdagen i påskveckan hade hamnen på Käringön redan åtta norska båtar i hamnen.

Det är ett trevligt vårtecken eftersom norrmännen oftast kommer först med sina båtar, kanske för att de haft rätt vind. ”UNAVIN” hette en av båtarna dessutom.

Fler vårtecken var givetvis påskris, guldfiskarna i Väla, och så vårblommor i rabatterna och krukor.

Text & Foto: G Arwidson.

– Nu kommer SL:s biljetter fullt ut att gälla på Stockholms inre vattenvägar. Det är ett stort steg mot att SL-taxan ska gälla på hela skärgårdstrafiken.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, med anledning av att trafiknämnden på nästa sammanträde beslutar att Djurgårdsfärjorna ska ha samma biljettregler som den övriga SL-trafiken även för enkelbiljetter. I dag kostar en enkelbiljett på båtarna 45 kronor medan resor i en zon kostar 25 kronor med SL:s reskassa. Kristdemokraterna arbetar för att båtresor i Stockholm ska ha samma taxa som resor på land.

– De nya reglerna kommer att göra så att staden knyts samman och att inte minst fler barn och unga får lättare att ta sig mellan Stockholms olika populära resmål. Om vi inför samma system även på Waxholmsbolagets båtar kommer skärgården på samma sätt att bli mer tillgänglig, samtidigt som vi bidrar till en mer sammanhållen region, säger Karl Henriksson.

Förändringen införs 16 juni och beräknas kosta 15 Mkr.

Maersk Line, världens största rederi, kommer att vara fraktpartner till nästa upplaga av Volvo Ocean Race som avslutas i Göteborg i juni 2015. Deras uppgift och utmaning blir att arbeta med den tuffaste internationella kappseglingen i världen när den besöker tio länder, fyra kontinenter och fem hav.

Den nio månader långa tävlingen ett av världens mest utmanande idrottsevenemang för seglarna som deltar, men den är också krävande för de människor som finns bakom kulisserna på vägen runt jorden.

– Vi kommer att ta tävlingen till samtliga kontinenter i världen och planerar att göra evenemangsområdet under våra hamnstop till de bästa någonsin och fulla med dragplåster och attraktioner som berättar vår historia, säger Knut Fostad, vd för Volvo Ocean Race.

– Frakten av den utrustning som krävs för att ge tävlingsbåtarna service är en del av evenemanget och det arbetet kommer vi att lyfta fram mer än någonsin i tävlingens 40-åriga historia. Vi, de tävlande lagen och våra sponsorer måste alla kunna lita på att få bästa möjliga logistikhjälp och ingen skulle kunna leverera det bättre för oss än Maersk Line. Vi är väldigt glada att kunna välkomna dem som partners till tävlingen.

Tom Touber, operativ chef för Volvo Ocean Race tillägger:

– Maersk Line är en fantastisk samarbetspartner, och vi delar en passion för havet även om det är inom skiljda områden. Deras uppgift går ut på att transportera en by för nästan 1000 invånare om man räknar tävlingens, lagens och våra samarbetspartners personal.

– Dessutom har vi sammanlagt 2.9 miljoner åskådare i våra hamnstop under varje race och vi behöver ett professionellt bolag som Maersk Line för att kunna bygga dessa områden i tid. Tävlingsbåtarna är så snabba nu att det har blivit en stor utmaning att få allt färdigt i tid för att de ska anlända, säger Tom Tauber.

Maersk Line är glada över att ta sig an utmaningen och tycker att Volvo Ocean Race är en perfekt möjlighet för dem att visa sin globala kompetens. De kommer att behöva skeppa över 90 containrar med lagens, tävlingsorganisationens och båtarnas utrustning runt jorden.

– Volvo Ocean Race handlar om sjömanskap, lagarbete, att ta sig genom utmaningar och att anpassa sig till miljön och omgivningen, säger Steven Schueler, Chief Commercial Officer på Maersk Line.

– Maersks slogan “Your Promise. Delivered” har vi baserat på att vi skapar enkla och pålitliga lösningar som gör att våra kunder kan hålla vad de lovar sina kunder. Volvo Ocean Race har lovat att leverera en minnesvärd tävling för fans, sponsorer och deltagare runt jorden. Vi är oerhört stolta över att kunna stötta dem i att hålla det löftet.

Under Volvo Ocean Race, som sträcker sig över 38 739 sjömil (71,745 kilometer), kommer sju båtar ge sig ut i en kappsegling som korsar världshaven i tio etapper. Det är en kamp mot klockan, mot naturens krafter och mellan konkurrenter.

Tävlingen startar i Alicante, Spanien i oktober 2014 och avslutas med en stor målgång i Göteborg i juni 2015. I den senaste upplagan av tävlingen besökte nästan tre miljoner människor tävlingen för att på nära håll se tävlingsbåtarna under de olika hamnstoppen.

Maersk Line har en flotta på över 500 fartyg, har 30 000 anställda i 150 länder och trafikerar sträckor som når hamnar i hela världen.

Stena Match Cup Sweden är nu ett Miljömärkt Event enligt Håll Sverige Rent som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar.

Stena Match Cup Sweden har sedan starten 1994 vuxit till att bil Sveriges största årliga seglingsevenemang med över 100 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan på Marstrand.

Tillsammans med titelsponsorn Stena har stora resurser lagts de senaste åren på initiativ som Stena Recycling Crew, som städar och sorterar skräp under veckan, för att kunna lämna Marstrand i ett renare skick än när evenemanget började. Nu har Stena Match Cup Sweden klassats som ett Miljömärkt Event av Håll Sverige Rent.

– Det betyder mycket att ett så stort event som Stena Match Cup Sweden tar sitt ansvar och driver ett aktivt och strukturerat miljöarbete, säger Lars Alm, chef för miljömärkningar på Håll Sverige Rent.

Märkningen ställer höga krav på att systematiskt arbeta för att minska evenemangets miljöbelastning, i allt från vilken mat som serveras till hur avfall sorteras. Stena Match Cup Sweden uppfyller Håll Sverige Rents kriterier genom att bland annat köpa grön el och använda toaletter med sparsam vattenförbrukning.

– Vi är väldigt glada för att vi nu kan skryta med att vara ett Miljömärkt Event men vi vill fortsätta jobba för att ta ett ännu större miljöansvar och visa att segling är en grön sport även när den lockar rekordpublik, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot som organiserar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS.

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och totalt 118 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – 5 juli 2014.

Foto: Dan Ljungsvik.

Det är dags för stora ostronslaget i Grebbestad den 2 – 3 maj 2014.

Nordiska Mästerskapen i Ostronöppning i korthet; Laget, d.v.s. den nordiska ostronöppnareliten ska öppna 30 ostron på kortast möjliga tid och utan minsta blodspillan, samt presentera sina ostron snyggt på en bricka inför en sakkunnig och kritisk jury. Den som levererar snyggaste brickan på kortaste tiden vinner. Låter det enkelt? Glöm det. Detta är en riktigt tuff utmaning för Nordens bästa ostronöppnare.

Förra året gick guldet till Danmark och mästerlige Simon Tönsager. Ska han vinna igen? Det avgörs den 3 maj. Men en sak vet vi redan nu, han kommer att få en tuff match om pris och ära. Årets startfält är grymt skickligt. Och revanschsuget.

Under hela helgen har restaurangtältet i centrala Grebbestad öppet för dig som vill njuta av ett glas champagne eller porter till ostron eller en läcker skaldjurstallrik samtidigt som du kan följa tävlingarna på liveskärmar runt om i tältet.

Att Grebbestads ostron valts ut som en av råvarorna vid Bocuse d´Or Europe som går av stapeln i Stockholm 7 – 8 maj 2014 är självklart ingen slump. Bohusläns ostron är en svensk prestigeråvara som självaste grundaren av tävlingen Paul Bocuse ofta prisat under årens lopp.

Tider och hållpunkter:

Fredagen den 2 maj
18.00 Kvalificering till ”Öppna Grebbestad mästerskapen i Ostronöppning”

Lördagen den 3 maj
12:00 Välkommen.
12:00 Kvalheat
14.00 Tävlingsuppehåll med lunch
15.00 Semifinal
15:50 Final ”Öppna Grebbestad mästerskapen i Ostronöppning”
16:20 Finaltävlingen börjar.
16.30 Viking race – stafett i ostronöppning
16:50 Prisutdelning ”Öppna Grebbestad Mästerskapen i Ostronöppning”
17:00 Prisutdelning ”Nordiska Mästerskapen i Ostronöppning”

Enbart i Sverige har Eniro 2,9 miljoner unika besökare varje vecka. Allt fler söker information via mobilen och bland de yngre målgrupperna är intresset stort. 8 av 10 personer använder mobiltelefonen för olika söktjänster.Många användare vill ha hjälp med att hitta rätt när de söker på eniro.se.

Fördelen med appen är att den är integrerad med Eniros vanliga söktjänster, vilket gör det enkelt att söka efter information om till exempel ett resmål, restaurang eller en butik. Om du till exempel söker på person, företag eller ort får du direkt upp möjligheten att starta navigeringen.

– Du vill kanske besöka en restaurang på en viss ort. Du börjar då med att göra ett lokalt sök och får upp en kartposition. Sedan startar du navigationen och får en enkel guidning ända fram till dörren, säger Magdalena Bonde, vd Eniro Sverige.

Den valda färdvägen presenteras kontinuerligt för användaren med hjälp av vägbeskrivning och/eller en elektronisk röst. Förutom svenska går det att välja ytterligare tretton språk.

Förutom Sverige lanseras Eniros navigationsapp även i Danmark, Norge och Polen. Lanseringen är ett led i en satsning på att stärka Eniros position inom lokalt sök. Tidigare i år har Eniro introducerat snabbare kartsök, nya gatuvyer samt bättre produktsök för användare. Dessutom har företag fått helt nya möjligheter till mobil marknadsföring.

Apparna kan laddas ned på följande sätt:

(iOS) https://itunes.apple.com/se/app/eniro-navigation/id838099218?ls=1&mt=8

(Android) https://play.google.com/store/apps/details?id=se.enironav.android

Lowrances senaste tillskott till sin Elite-familj av ekolod och kartplottrar är ett femtums komboinstrument: Elite-5 Hybrid Dual Imaging (HDI) serien. Elite-5 HDI finns tillgängligt i en ekolod/kartplotter kombomodell såväl som en renodlad kartplotter eller ett renodlat ekolod.

Pressmeddelande:

Elite-5 HDI ersätter de tidigare Elite-5 och Elite-5 DSI serierna och erbjuder Hybrid Dual Imaging, som kombinerar två prisbelönta tekniker – Bredbandsekolod™ och DownScan Imaging™ – för att ge bästa möjliga bild över vattnet och allt som finns i det.

Bredbandsekolod är en teknik inbyggd i den nya Lowrance HDI Givaren Givaredesignen som är idealisk för märkning av fiskbågar samtidigt som Downscan Imaging erbjuder lättförståeliga och porträttlika vyer av strukturer och bottendetaljer. Med den exklusiva Lowrance Downscan Overlay funktionen kan användare lägga Downscanbilden i ett lager över Bredbandsgivarens-lager för en fantastisk presentation som separerar och tydligt exponerar fiskar från den omgivande strukturen. Dessutom det överliggande lagrets transparens fullt justerbart och lätt att ändra med Elite-5 HDIs styrkors.

För att maximera fisketiden på vattnet, minskar Lowrance exklusiva Advanced Signal Processing (ASP) behovet av att manuellt justera inställningarna för att se fisk, struktur och bottendetaljer tydligare. Med TrackBack kan sportfiskare bläddra tillbaka i den inspelade ekolodshistoriken och granska strukturen, övergångar och fiskmål. När det används på ett Elite-5 HDI modell med kartplotter funktioner, kan användare också gå tillbaka med hjälp av TrackBack och lokalisera platser med en waypoint.

Elite-5 HDI modeller med kartplotterfunktion har en mycket noggrann inbyggd GPS-antenn och ett tomt SD-kort på vilket båtägare kan välja att ladda ner antingen Navionics eller Jeppesen C-Map Max-N Wide sjökort.

Alla Elite-5 HDI modeller har Lowrance exklusiva, högupplöst 5-tums, färgskärm och ett lättanvänt menysystem med snabb tillgång till alla funktioner med hjälp av en enfingersoperation. Att ha flera fönster bredvid varandra som visar en variation av ekolod/fotolik ekolodsbild/kartplotter är enkelt med de åtta förinställda fönsterlayouterna. Du kan till och med visa en flerfönstersvy när ekolodet och kartan visas.

Den nya Elite-5 HDI-serien består av Elite-5x HDI med endast ekolod, Elite-5m med endast kartplotter och Elite-5 HDI kombinationsmodell. Varje modell erbjuder ett utbud av kombinerade paket som inkluderar givar alternativen 83/200 kHz eller 50/200 kHz, samt ett urval av sjökort.

Alla Elite-5 HDI modeller med HDI 50/200 kHz akterspegelsgivare är idealiska för djupare kust- och sjöapplikationer. Modeller med HDI 83/200 kHz akterspegelsgivare är lämpade för insjöfisket.

Elite-5 HDI 83/200 kHz och HDI 50/200 kHz modellernas Bredbandsekolod kommer att nå ett djup på respektive 300 och 800 meter. DownScan Imaging har en djupkapacitet på båda modellerna på 300 meter. Tillbehören omfattar en serie av genomskrovs HDI-omvandlare i brons, en trolling-motor givaradapter kit och en flushmonteringssats. Alla Airmar-givare anpassade för Lowrance HDS modeller är även kompatibla med Elite-5 HDI-serien.

Skyddas av standardgarantin och Lowrance Advantage Service program, Elite-5 HDI-serien kan köpas hos auktoriserade Lowranceåterförsäljare från augusti 2013. Priser, ex. moms, varierar från 3 336 kr för Elite-5x HDI ekolod utan givare till 6731 kr för Elite-5 HDI 50/200 kHz ekolod / kartplotter.

WWF ställer sig bakom uppmaningen i en ny rapport som FN:s vetenskapliga klimatpanel IPCC släpper idag om att världen minst bör tredubbla sina investeringar i hållbara, säkra koldioxidsnåla energikällor. Det är den viktigaste åtgärden för att minska klimatförändringarna.

– Ju längre vi väntar med att tackla klimatförändringarna, desto svårare blir utmaningen. Att ställa om världens energisystem är ett måste och behöver göras omgående om vi ska undvika dramatiska konsekvenser av den globala uppvärmningen. Den stora majoriteten av nya investeringar bör gå till förnybar energi och energieffektivitet, säger Samantha Smith, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram.

En slutsats i klimatpanelens IPCCs delrapport 3 – som beskriver åtgärder och behov av utsläppsminskningar – är att det är ekonomiskt överkomligt att minska våra utsläpp. Ytterligare fördröjning ökar kostnaderna – ju senare desto dyrare. Energisektorn är i den särklass största utsläpparen av växthusgaser och den viktigaste arenan för förändring.

– Regeringar och kapitalägare måste kraftfullt öka sina investeringar i förnybar energi som kan ersätta dagens energikällor på den globala energimarknaden inom de närmaste decennierna. Vi uppmanar dem att i snabbare takt och i mycket större omfattning använda tillgängliga instrument som till exempel lånegarantier och obligationer för att styra privata offentliga finansiella flöden i denna riktning, säger Magnus Emfel, seniorrådgivare för finansiering på WWF som deltog som observatör på IPCC-konferensen i Berlin.

För närvarande driver WWF en global kampanj – Seize Your Power – som uppmanar aktörer i den finansiella sektorn att sluta investera i fossila bränslen och ställa om investeringarna till förnybar energi.

För mer information, kontakta:
Magnus Emfel, seniorrådgivare finansiering WWF, 070-541 98 02, magnus.emfel@wwf.se
Stefan Henningsson, klimatexpert WWF, 070-579 92 91, stefan.henningsson@wwf.se
Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.se

Fakta:
1. Koldioxidutsläpp från fossila bränslen när det gäller förbränning och industriella processer stod för cirka 78% av de totala växthusgasutsläppens ökning från 1970 till 2010, med en liknande andel för perioden 2000-2010. (Källa: IPCC WG3 rapport)

2. Globalt är den ekonomiska utvecklingen och befolkningstillväxten de viktigaste drivkrafterna för ökningar i koldioxidutsläppen från förbränning av fossila bränslen. Andelen orsakad av befolkningstillväxt mellan 2000 och 2010 var i stort sett identisk jämfört med de tidigare tre decennierna, medan andelen orsakad av ekonomisk tillväxt har ökat kraftigt. Mellan 2000 och 2010 orsakade båda dessa drivkrafter ökade utsläpp som överträffade de minskningar som åstadkoms genom från förbättrad energiintensitet. (Källa: IPCC WG3 rapport)

3. Med ”business as usual” förväntas utsläppen fortsätta att öka som en följd av en växande global befolkning och ekonomisk aktivitet. Utan några åtgärder förväntas den globala genomsnittliga yttemperaturen år 2100 öka från 3,7 ° C-4,8 ° C jämfört med förindustriella nivåer. (Källa: IPCC WG3 rapport)

4. Internationellt samarbete krävs för att minska utsläppen av växthusgaser och ta itu med andra följder av klimatförändringarna som kräver åtgärder med global omfattning. De flesta växthusgaser ackumuleras över tiden och sprids globalt, och utsläpp från en aktör (t.ex. individer, städer, företag, länder) påverkar övriga aktörer. (Källa: IPCC WG3 rapport)

5. Försenade klimatåtgärder efter 2030 utöver de som redan idag är i bruk kan avsevärt öka svårigheten att hålla globala temperaturförändringar under 2° grader i förhållande till förindustriella nivåer. (Källa: IPCC WG3 rapport)

6. Utveckling av infrastruktur och produkter med lång livslängd som låser samhällen i växthusgas-intensiva utsläpp kan vara svårt eller mycket kostsamt att förändra, vilket förstärker vikten av att snarast vidta ambitiösa klimatåtgärder. Denna risk för inlåsning förvärras över infrastrukturens livstid, vilket visar sig genom skillnaden i utsläpp förhållande till vad val av andra lösningar skulle ge, och genom ökade investeringsbehov längre fram i tiden. (Källa: IPCC WG3 rapport)

7. Elproduktion utan växthusgasutsläpp är en nyckelkomponent i kostnadseffektiva åtgärdsstrategier för att få klimatstabilisering på låga nivåer (430–530 ppm koldioxidekvivalenter). I flesta sådana scenarier har andelen utsläppsfri elproduktion (bestående av förnybar energi, kärnkraft samt avskiljning och lagring av koldioxid, CCS) ökat från nuvarande ca 30% till mer än 80% fram till 2050, och fossilbaserad kraftproduktion utan CCS fasas ut nästan helt till 2100. (Källa: IPCC WG3 rapport)

9. Läs mer WWF: s globala kampanj, Seize Your Power på: www.panda.org/syp

Med påsk kommer också vårstädning. Påsken brukar vara årets största återvinningshelg med högt tryck på återvinningscentralerna. Men många batterier och batteridrivna prylar kommer aldrig till återvinningen. Fyra av tio batterier återvinns inte. Batterier och batteridrivna prylar samlas ofta på hög i hemmen istället för att göra nytta som återvunna material. Där ligger till exempel 25 miljoner gamla mobiltelefoner.

– Många tänker inte på att deras sparade leksaker och mobiler innehåller batterier som bör återvinnas. Ju oftare vi går till återvinningen, desto mer bidrar vi till att spara på jordens resurser. säger Micaela Westerberg, kommunikationsansvarig på Batteriåtervinningen.

• Upp till 90 % av de flesta batterityper kan idag återvinnas.
• Fyra av tio batterier kommer inte till återvinning (ca 60 % av de batterier som säljs i Sverige återvinns).
• Det mesta av det som inte återvinns ligger på hög i byrålådorna.
• Det är framförallt barnfamiljer och storstadsbor som samlar batterier och batteridrivna prylar i hemmet.
• Närmaste återvinningsplats hittar man i kartfunktionen på www.batteriåtervinningen.se

Tabellen: Återvinning av batterier under 2013, länsvis, källa El-kretsen.

Dubbelfyrarna på Nidingen, Sveriges äldsta fyrplats, blev i slutet av förra året tillfälligt av med sina lanterniner. Sedan dess har Statens fastighetsverk (SFV) låtit lanterninerna genomgå en omfattande restaurering på en verkstad i Göteborg. Lanterninerna, som demonterats ner i minsta detalj, har tagits väl om hand. Om vädret är fint flygs de nu färdigrestaurerade lanterninerna tillbaka till Nidingen med hjälp av en helikopter onsdagen den 16 april.

Restaureringen av de båda lanterninerna, som i normala fall pryder sin plats på dubbelfyrarna på Nidingen – Sveriges äldsta fyrplats – har gått enligt plan. Efter det dramatiska helikopterlyftet som ägde rum i november i fjol transporterades lanterninerna till en verkstad i Göteborg.

Här har de försiktigt demonterats ner i minsta detalj och alla delar har setts över. De sämsta delarna har SFV varit tvungna att byta ut mot nytillverkade ståldelar men större delen har restaurerats.

– Vi har gått ytterst noggrant tillväga. Allt dåligt material på lanterninerna har lagats och till viss del även bytts ut. Vår utgångspunkt har varit att bevara så mycket som möjligt, att t ex inte byta ut det vackra koppartaket utan att istället försöka löda ihop skarvar och skador. Det är ett skickligt hantverk som gjorts och jag är mycket nöjd med resultatet, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Efter att stålrestaureringen var klar har Statens fastighetsverk låtit måla lanterninerna i samma gråa kulör som de hade tidigare. Blir vädret bara klart och stabilt kommer helikoptern, som ska föra hem lanterninerna till Nidingen, att lyfta onsdagen den 16 april kl 10.00.

– Det är inget lätt lyft att göra så självklart är det ett spännande arbete att följa. Väl ute på Nidingen ska lanterninerna sänkas ner till sin ursprungliga plats på fyrarna och svetsas fast, säger John Ödman, biträdande förvaltare på Statens fastighetsverk.

När lanterninerna åter är på plats kommer de att förses med nya glas.

Kortfakta fyrarna
Nidingen är Sveriges äldsta fyrplats, belägen i ett område på västkusten som i alla tider ansetts utgöra en fara för sjöfarten på grund av sina mer eller mindre osynliga rev. Redan på 1600-talet byggdes här den första dubbla fyranordningen som under årens lopp byggts ut och förbättrats med modern teknik. Fyrarna har hittills underhållits löpande på plats senast 1992-1993, då en omfattande renovering gjordes. 2013 bedömde Statens fastighetsverk att lanterninerna var så påverkade av väder och vind att de var i behov av en större restaurering. Renoveringen påbörjades i november 2013 och avslutades i april 2014.

De nuvarande dubbelfyrarna är uppförda 1834. Fyrarna består av huggen gråsten hämtad från Varbergs fästnings raserade murar. 1846 byggdes fyren om till sitt nuvarande utseende, det var också då dagens lanterniner kom på plats. Fyrarna fick sedan lysa till 1946 då de ersattes av en ny 24 meter hög fyr, placerad intill de gamla. Nidingens vackra dubbelfyrar är statliga byggnadsminnen sedan 1935.

Miljonutbyggnad i Borensberg gästhamn med ny gästhamnsservice, café, turistbyrå och ställplatser. Mer än 150 paketerade upplevelser, där vandring längs kanalen är en ny produkt och ovanligt många musikevenemang. Det är några av sommarens satsningar längs Göta kanal.

En av sommarens största nyheter längs Göta kanal, är den stora utbyggnaden i gästhamnen i Borensberg. Göta kanalbolag satsar 15 miljoner kronor på att omvandla ett vackert gammalt magasin till en toppmodern gästhamnsservice samt café, butik och turistbyrå. I anslutning anläggs även en ställplats för husbilar. Det är därmed en av Göta kanalbolags största satsningar för turismen längs kanalen. I slutet av juni står den nya anläggningen klar.

– Göta kanals gästhamnar är populära besöksmål för besökare av alla kategorier, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag.
– Den här satsningen gynnar inte bara våra båtturister, utan är också gjord med tanke på den stora utveckling som skett av den landburna turismen längs kanalen under senare år. Göta kanal har idag utvecklats till ett komplett besöksmål med inte mindre än 150 paketerade upplevelser att erbjuda, fortsätter Anders Donlau.

Vandring ny upplevelse
– Den gamla dragvägen, som redan är en av Sveriges populäraste cykelleder, är givetvis lika lämpad för vandring. Nu finns det ett antal vandringsupplevelser att välja på. Vi tror att det också kan locka fler utländska besökare, som har en tradition av vandring på låglandsleder, avslutar Anders Donlau.

250 sköna evenemang längs Göta kanal
Göta kanal har etablerat sig som en arena för evenemang. Musik i olika former är populärt, nytt för i år är rockfestival i Sjötorp, musikquiz i Mem och Norsholm, och allsångskvällar i Borensberg med Magnus Bäcklund. Omkring 250 olika evenemang erbjuds längs kanalen från maj till september.

Sveriges längsta loppis blev succé när det introducerades förra året. I år kan man fynda
lördagen den 10 maj på tretton olika platser längs den 190 km långa kanalen från Sjötorp till Mem. Och i sommar blir det bakluckeloppis vid Bergs slussar varje onsdag.

För mer information om Vandring längs Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Vandra/

Här är några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal
För mer information om årets utbud och aktiviteter, se www.gotakanal.se

“Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 10/5, på följande platser: Sjötorp, Hajstorp, Töreboda, Jonsboda, Vassbacken, Forsvik, Karlsborg, Motala, Motala Verkstad, Borensberg, Bergs slussar, Norsholm, Mem
http://www.gotakanal.se/sv/Sveriges-langsta-loppis/

Bakluckeloppis vid Bergs slussar, varje onsdag under sommaren

Sjötorps Rockfestival, 30-31/5

Musikunderhållning med olika artister, Kanalkrogen, Sjötorp, varje onsdag och lördag i juli och början av augusti

Musik vid hamnplan, Lyrestad, varje torsdag i juli

Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 6–7/6, med buskaspel kvällen den6/6.

Musikkvällar i gästhamnarna i Töreboda, Wassbacken och Jonsboda

Musik i Forsvik, varje måndagskväll under juli och början av augusti

Allsångskvällar i Karlsborg med kända gästartister: 4/7 Charlotte Perrelli,
11/7 Danny Saucedo, 18/7 Sten & Ebbe Nilsson, 25/7 Lasse Holm & Fridha Lundell

Allsångskvällar, Gästgiveriet, Borensberg, med Magnus Bäcklund. Torsdagar från 19/6 till 24/7

Musikquiz med trubadur, Kapten Bille’s, Norsholm, alla onsdagar i juli

Grillkvällar med musikunderhållning, Norsholm, Britta och Lennarts Nära Kött,
fredagar från 27/6 till 1/8.

Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm,alla torsdagarfrån 26/6 till 31/7

Dans i Söderköpings kanalhamn under sommaren

Musikunderhållning och Musikquiz på Kanalmagasinet i Mem, fredagar 4/7,
11/7, 25/7, 1/8, 8/8

Veteranfordonskvällar i Hajstorp, onsdagar 28/5, /5, 11/6, 25/6, 9/7, 30/7, 13/8

Veteranfordonsträffar i Forsvik, 12/6 och 10/7

Sommaryoga och Crossnature på Karlsborgs Camping, juni -aug

Midsommarmarknad vid Bergs slussar med tivoli och knallar. 19-22/6

Mat&Möten, matmarknad med lokala producenter, Norrkvarn 9-10/8.

Göta kanalsimmet, Sjötorp, 2/8 och Motala kanalsim 30/8

Efter ett halvår utan butik öppnar bröderna Anderberg Tempo Gullholmen/Provianten på påskafton. De säger att de ska skapa Bohusläns fräschaste skärgårdsbutik.

Genom ett mycket gott och effektivt samarbete mellan de boende på Gullholmen/Härmanö, föreningarna, Orust kommun och Tempo/Axfood med de nya handlarna Rickard och Christopher Anderberg kan en nyrenoverad butik öppna på ön.

Västra Götalandsregionen har bidragit med ett rejält investeringsstöd.

Toyota ska nu öka miljöprestandan i sina fordon med en serie nyutvecklade, mycket bränslesnåla motorer. Tack vare en högre termisk verkningsgrad* är de minst 10 procent mer bränsleeffektiva än nuvarande motorer. De nya motorerna ska börja användas i befintliga bilmodeller i en nära framtid. Totalt ska 14 nya motorvariationer införas globalt 2015.

En av motorerna är en 1,3-liters bensindriven Atkinsonmotor, en motortyp som normalt används i särskilda hybridmotorer.

Atkinson-motorn har bland annat högre kompression än brukligt (13,5:1), vilket ger högre expansionsförhållande och lägre avgastemperatur. Genom att dessutom utnyttja andra innovationer, såsom en insugport med en ny form av virvelkammare, kyld återcirkulering av avgaserna samt ett avancerat ventilstyrningssystem (VVT-iE – Variable Valve Timing-intelligent Electric) får den nya motorn en maximal termisk verkningsgrad på 38 procent, vilket är på toppnivå bland massproducerade motorer. I kombination med stopp/start-teknik och andra funktioner ger det omkring 15 procent bättre bränsleeffektivitet jämfört med dagens fordon.

Toyota har också, tillsammans med Daihatsu, utvecklat en 1,0-liters bensinmotor med en maximal termisk verkningsgrad på 37 procent, med hjälp av samma typ av insugsport, kyld återcirkulering av avgaserna och ett högt kompressionsförhållande. I kombination med stopp/start-teknik och andra tekniker för minskning av bränsleförbrukningen gör detta att bränsleeffekt­iv­iteten med denna motor kan förbättras med upp till 30 procent.

* Den termiska verkningsgraden är ett värde som visar hur mycket av den värmeenergi som alstras genom förbränning av bränslet som omvandlas till verklig motoreffekt. Ju högre termisk verkningsgrad, desto lägre bränsleförbrukning.

En ny svensk patenterad uppfinning – skrovskyddsduken – gör det helt onödigt att bottenmåla småbåtar på många platser. Den bidrar inte bara till att man som båtägare slipper att bidra till stora miljöskadliga utsläpp varje år, man sparar också många timmars målningsjobb.

I Sverige finns fler än 200 000 mindre motorbåtar med hemmahamn utanför insjöar. De flesta av deras ägare ägnar mycket tid och kraft till att varje år skrapa av och måla på ny giftfärg på sina båtar.

På hösten spolas färgerna av och rinner ut, ofta i närheten av båtklubbar. Nästa vår ska gammal färg skrapas av och ny målas på. Kampen mot beväxning på båtbotten tar aldrig slut.

– Vi storsatsar nu för att få Sveriges båtägare att slippa bottenmåla. Det behövs nämligen inte. De allra flesta småbåtar används för dagsturer eller kortare med övernattning. Om båten ligger på en duk i vattnet som hindrar ljus och syre att komma åt skrovet, växer inget. Båten kan vara ute flera dagar utan påväxt, så länge den kommer tillbaka till duken, säger Jan Jeppsson, en av grundarna till Cleanboatprotector.

Skrovskyddsduken kan placeras på de flesta bryggplatser, mellan pålar, Y-bommar, bojsänken, längs bryggor eller ut från bryggor. Duken läggs i samtidigt som båten och tas upp när säsongen är slut.

Fördelarna med skrovskyddsduk är att båtägaren slipper bottenmåla samtidigt som det är en enkel och relativt billig lösning som inte kräver några större installationer. Dessutom minskar bränsleförbrukningen då båten är fri från påväxt hela säsongen.

Produkten Protectorcover har funnits sedan 2010 och det finns idag 1000-tals dukar i användning. I år lanseras CoverLight som är en lättare och billigare variant som innebär ett halverat pris jämfört med tidigare. Coverlight är anpassad för planande motorbåtar, ribbåtar och segelbåtar.

CoverLight kostar 4 990 kr för båtar upp till 6,5 m, 5 990 kr för båtar mellan 6,6 och 8,5 m, och 7 990 kr för båtar mellan 8,6 och 10 m.

Nytt för i år är också att CoverLight finns att köpa på de ledande båttillbehörskedjorna SeaSea, Hjertmans och Erlandssons brygga. Tillsammans med ett 40 tal andra återförsäljare gör det att produkterna nu finns att köpa över hela landet. Cleanboatprotector räknar med att 2014 blir året då skrovskyddsduken slår igenom på allvar.

Info: www.cleanboatprotector.se

En ny svensk patenterad uppfinning – skrovskyddsduken – gör det helt onödigt att bottenmåla småbåtar på många platser. Den bidrar inte bara till att man som båtägare slipper att bidra till stora miljöskadliga utsläpp varje år, man sparar också många timmars målningsjobb.

I Sverige finns fler än 200 000 mindre motorbåtar med hemmahamn utanför insjöar. De flesta av deras ägare ägnar mycket tid och kraft till att varje år skrapa av och måla på ny giftfärg på sina båtar. På hösten spolas färgerna av och rinner ut, ofta i närheten av båtklubbar. Nästa vår ska gammal färg skrapas av och ny målas på. Kampen mot beväxning på båtbotten tar aldrig slut.

– Vi storsatsar nu för att få Sveriges båtägare att slippa bottenmåla. Det behövs nämligen inte. De allra flesta småbåtar används för dagsturer eller kortare med övernattning. Om båten ligger på en duk i vattnet som hindrar ljus och syre att komma åt skrovet, växer inget. Båten kan vara ute flera dagar utan påväxt, så länge den kommer tillbaka till duken, säger Jan Jeppsson, en av grundarna till Cleanboatprotector.

Skrovskyddsduken kan placeras på de flesta bryggplatser, mellan pålar, Y-bommar, bojsänken, längs bryggor eller ut från bryggor. Duken läggs i samtidigt som båten och tas upp när säsongen är slut.

Fördelarna med skrovskyddsduk är att båtägaren slipper bottenmåla samtidigt som det är en enkel och relativt billig lösning som inte kräver några större installationer. Dessutom minskar bränsleförbrukningen då båten är fri från påväxt hela säsongen.

Produkten Protectorcover har funnits sedan 2010 och det finns idag 1000-tals dukar i användning. I år lanseras CoverLight som är en lättare och billigare variant som innebär ett halverat pris jämfört med tidigare. Coverlight är anpassad för planande motorbåtar, ribbåtar och segelbåtar.

CoverLight kostar 4 990 kr för båtar upp till 6,5 m, 5 990 kr för båtar mellan 6,6 och 8,5 m, och 7 990 kr för båtar mellan 8,6 och 10 m.

Nytt för i år är också att CoverLight finns att köpa på de ledande båttillbehörskedjorna SeaSea, Hjertmans och Erlandssons brygga. Tillsammans med ett 40 tal andra återförsäljare gör det att produkterna nu finns att köpa över hela landet. Cleanboatprotector räknar med att 2014 blir året då skrovskyddsduken slår igenom på allvar.

Info: www.cleanboatprotector.se

Den rekordtidiga våren gör att påskhelgen för många blir starten på båtsäsongen. Marinor och båtuppläggningsplatser kommer att fyllas av förväntansfulla båtägare som ser över sina båtar efter vinterförvaringen. Specialisten på båtförsäkring, Svedea, har undersökt vad båtägare uppfattar som den största risken vid sjösättning och tipsar om hur man bäst undviker allvarliga skador.

Svedea har i en ny undersökning frågat ca 1 000 av sina kunder om vad de uppfattar som de största riskerna i samband med vårrustning och sjösättning. Flest, 28 %, tror att den vanligaste skadan är stöld av utombordare. Ungefär lika många, 26 %, tror att sjunkskador är vanligast.

– Stölder är ett ständigt problem och avtäckta båtar som står oskyddade lockar till sig tjuvarna. Ett tips är att sjösätta så fort som möjligt efter vårrustningen eftersom det är svårare att lyfta av motorn på en båt som ligger i sjön, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

– Sjunkskador är inte lika vanliga men desto tråkigare för båtägaren. Många gånger blir skadorna så omfattande att båten inte går att rädda. Klassikern, att glömma sätta i dyvikan, kan vara nog så pinsam men upptäcks oftast då vattnet rusar in. Värre är det om man slarvar med att kolla genomföringar och ventiler eller att länspumpen fungerar som den ska, säger Göran Södergren.

Enligt SMHI var det redan i början av mars vår i stora delar av landet och nu är det endast sjöarna i norr som fortfarande istäckta.

– Den tidiga våren gör att många båtägare planerar en rekordtidig start på båtsäsongen. Vår undersökning visar att fyra av tio sätter båten i sjön minst två veckor tidigare än i fjol, säger Göran Södergren.

Svedea tipsar här om några viktiga saker att komma ihåg i samband med vårrustning och sjösättning:

Se till att bordgenomföringar är hela och täta. Byt ut torra och spröda slangar.
Kontrollera oljan i drev- och växelhus, byt om den är det minsta mjölkig.
Är offeranoderna OK?
Kontrollera brandsläckaren!
Ska du flytta båten med trailer, spänn fast ordentligt även om sträckan är kort.
Om båten ska lyftas med sling, kontrollera så att banden ligger rätt och inte orsakar skador.
Innan sjösättning – stäng alla ventiler och sätt tillbaka dyvika och givare till logg och ekolod.
När båten är sjösatt – öppna ventilerna, en i taget, och se så de inte läcker. Kontrollera också att länspumpen fungerar.

Italienska Riva gör det mesta rätt vad gäller att bygga varumärke och fina båtar. Deras vackra båtar med klassiska linjer och ypperligt hantverk berör alla båtälskare. Nu gör Riva en ny serie lampor under varumärket Aquariva debut. Premiären sker i Milano på ”Salone del mobile”. Det är Rivas första produkt för hemmiljö.

Ordet Riva innebär för många ”Dolce Vita” (det ljuva livet). I det här sammanhanget ska uttrycket även stå för det finaste hantverk man kan tänka sig. Riva har en del att tänka på det sammanhanget eftersom varumärket är cirka 170 år gammalt.

Design har alltid varit det som kännetecknat Rivas båtar. Nu tänker företaget gå ett steg längre och lanserar därför produkter för att användas i hemmet. Världspremiären för Aquariva var den 8 april på ”Salone del Mobile” i Milano.

Aquariva är en bordslampa inspirerad av den klassiska sökarlyktan på 60-talets båtar, till exempel Aquarama, Tritone och Ariston modellerna och som idag finns på modellen Aquariva som fortfarande kan betraktas som en tidlös ikon i motorbåtsvärlden. Lampan har designats av Mauro Micheli hos Officina Italiana Design som designar alla båtar från Riva. Lampan ska därför ha samam ”DNA” som båtarna.

På toppen av sökarlyktan, på stången och på foten finns flera kännetecken för elegansen från Rivabåtarna. Stången finns tillgänglig i samma material som används i dynbeklädnaden i båtarna och i mahogny. Foten är gjord i tre lager av stål.

På den stora bilden syns en Riva Aquarama Lamborghini.

Aquariva säljs via www.riva-yacht.com från slutet av maj

Vad gör en segelbåt i Sälen, omgiven av snö? Den frågan ställer sig många skidåkare just nu då Sweboat marknadsför Upptäck Båtlivet på skidfesten Sälen Winter Games under parollen ”Vad gör du i sommar?”

Deltagandet på Sälen Winter Games är startskottet för årets aktiviteter i projektet Upptäck Båtlivet som Sweboat driver med syfte att locka nya utövare till båtlivet. Projektet genomförs främst i sociala medier men även genom aktiviteter på olika platser runt om i landet. Sälen Winter Games, där barn och ungdomar med familjer träffar och tävlar med det alpina skidlandslaget, lockar över 5 000 personer under fyra dagar den 10-13 april.

Mitt på torget i Lindvallen ställer Sweboat ut en 21-fots segelbåt och berättar om alla fantastiska upplevelser en båt kan ge. För den som blir nyfiken och vill prova på båtlivet finns möjligheten att delta i tävlingen ”Vinn ett båtliv” på www.upptäckbåtlivet.se där priset är seglatser med instruktör i Stockholms skärgård.

Upptäck Båtlivets deltagande och själva båten väcker stort intresse och positiva kommentarer, både direkt på plats och på Facebooksida, www.facebook.com/upptackbatlivet som följer eventet med bilder och videos. Upptäck Båtlivet har över 21 000 följare på Facebook och på YouTube har de tretton inspiration- och instruktionsfilmerna visats över 150 000 gånger.

Upptäckbåtlivet.se är guiden för dig som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Team Alvimedica sjösatte 11 april sin nya Volvo Ocean 65:a i Southampton. Samtidigt var det starten på en sex månader lång uttagningsprocess som ska bestämma vilka seglare som blir en del av laget som i oktober ska kappsegla runt jorden i Volvo Ocean Race.


På kajen under sjösättningen stod bland andra tävlingens VD Knut Frostad som har hjälpt de två unga amerikanska seglarna som står bakom Team Alvimedica, Mark Towill och Charlie Enright, att uppnå sin dröm om att själva tävla med en båt i den tuffaste professionella jordenruntkappseglingen i världen.

– Det här är ett stolt ögonblick för mig, Mark och Charlie påminner mig mycket om mig själv när jag var i deras ålder – de är orädda och väldigt hungriga på att ställa upp i den här tävlingen, säger Knut Frostad.

– De har tagit sig över många hinder för att nå så här långt och hittat den perfekta sponsorn men på flera sätt är det ändå nu som det tuffa jobbet börjar.

Att Enright och Towill lyckats skapa ett Volvo Ocean Race-projekt känns bara det som en saga. De träffades som tonåringar för sju år sedan under inspelningen av en seglingsfilm gjord av Disney, och redan då lovade de att de någon gång i framtiden skulle delta i tävlingen.

– Idag är en stor dag för oss båda, vi har följt den här drömmen under en lång tid och trodde länge att det inte skulle vara möjligt. Vi ser verkligen fram emot att sätt ihop vårt lag och göra oss redo för den stora starten i oktober, säger Mark Towill.

Sjösättningen i Southampton var också en viktig milstolpe för företaget Alvimedica och dess vd, doktor Cem Bozkurt, som stöttar det turkiska medicinutrustningsföretagets sponsorskap av laget och deras utmaning i tävlingen.

– Vår egen seglingsbesättning, som främst bestått av anställda på företaget, var framgångsrika i ett flertal race sedan vi för två år sedan beslutade att segling skulle bli sporten vi satsade på, säger Bozkurt.

– Nu är målet att tävla med proffs på seglingsportens högsta nivå. Vi har riktat in oss på Volvo Ocean Race och vi vill introducera Alvimedica till en bredare publik runt om i världen genom att använda oss av en utmanande tävling som når ut till över 1,5 miljarder människor.

Alvimedica blev förra året ett av de ledande företagen i Europa inom hjärtkirurgi när de slog sig samman med det italienska företaget CID. Nu har de siktet inställt på den nordamerikanska marknaden och den internationella genomslagskraften för Volvo Ocean Race, som besöker samtliga kontinenter och sammanlagt 11 länder, passar perfekt för det ändamålet.

– Vi är med i Volvo Ocean Race för att det är en sportplattform som uttrycker våra internationella ambitioner och är i linje med företagets värden och drivkrafter. Vi är unga, smidiga, älskar utmaningar, utvecklas i takt med modern teknik och tror starkt på att lagarbete leder till bättre resultat. Det är samma anda som finns i Volvo Ocean Race.

Towill and Enright har en väldigt full kalender nu när deras Volvo Ocean 65:a ligger i vattnet efter en sjösättning som bevittnades av journalister från runt om i Europa. De kommer att testa potentiella besättningsmän senare den här månaden och letar efter unga talangfulla seglare från olika delar av världen. Både Mark och Charlie är båda under 30 år gamla och kommer att leda det yngsta laget i tävlingen. Så fort de åtta seglarna i laget tagits ut och en ombordreporter rekryterats planerar Team Alvimedica en tids hård träning inför starten av Volvo Ocean Race i Alicante, Spanien den 4 oktober. En höjdpunkt under deras förberedelser kommer att bli en segling över Atlanten från deras hemmahamn i Newport, Rhode Island (USA) som även kommer att vara värdstad för ett hamnstop för första gången i tävlingens i historia i maj 2015.

En vecka efter att tävlingen inletts med ett inport-race, beger sig båtarna iväg på den första etappen till Kapstaden den 11 oktober.

Officiell YouTube-kanal: www.youtube.com/volvooceanracevideos

Om Volvo Ocean Race
• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen. Team Alvimedica som seglar under både amerikansk och turkisk flagga är det senaste laget som bekräftat att de ska delta. De kommer att ha en besättning som främst består av seglare under 30 år. Fler lag kommer att presenteras de kommande månaderna.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.