Nyheter

Trygg-Hansa lanserar nu en helt ny kommunikationsplattform med konceptet ”I vått och torrt”. En del av konceptet är reklamfilmsserien ”Skyddsänglar” som illustrerar hur kundernas tillvaro kan förenklas med hjälp av ett ansvarstagande försäkringsbolag. Trygg-Hansas projekt Babybojen, Husräddarna och Familjehjälpen är några exempel på tjänster och service som redan nu stöttar och förenklar vardagen för kunderna.

Genom flytövningar för barn (Babybojen), brandövningsfilmer och ett kontinuerligt informativt arbete jobbar Trygg-Hansa med att utveckla produkter och tjänster för att underlätta och stödja sina kunder i vardagen. Trygg-Hansas ambition är, utöver att erbjuda heltäckande och väl anpassade försäkringar, att vara tillgänglig när kunden har behov av hjälp samt skapa värde för kunden i såväl vardag som olyckstillfälle. Därför lanserar Trygg-Hansa nu ett nytt kommunikationskoncept, ”I vått och torrt”, för att förmedla denna satsning. Genom vägledning, avlastning och lättillgänglig service vill Trygg-Hansa skapa närmare ännu relationer med sina kunder.

– Vi vill vara ett företag som är avlastande och som står vid kundens sida i alla lägen. Undersökningar som vi har genomfört visar också att våra kunder har ett behov av just detta. Vårt främsta fokus även fortsatt är att hjälpa våra kunder att hantera skador, men genom att avlasta i vardagen kan vi också ge ett extra stöd, säger Annica Bergman, marknadschef på Trygg-Hansa.

Många tror på skyddsänglar
Samtidigt som lanseringen av kommunikationskonceptet ”I vått och torrt” lanseras även reklamfilmsserien ”Skyddsänglar” för att dramatisera satsningen. Många svenskar upplever att de faktiskt har en skyddsängel. Enligt en nyligen genomförd undersökning med över 1000 respondenter svarar 54 % att de någon gång har upplevt att de har en skyddsängel.

– Vi använder skyddsängeln för att porträttera vår närvaro i våra kunders liv. Det finns många olika sorters skyddsänglar i vår värld och genom denna liknelse vill vi uppmärksamma att vi vill hjälpa till; innan, under och efter att någonting har hänt våra kunder, säger Annica Bergman.

Ladda ner den nya reklamfilmen här:
https://courier.swiss.se/delivery/A9huJF_LQRSR6PYpQss5DA/001_45s_2014_04_14.wmv

PROline är en ny serie med färdiga kit med fallina Poly-Braid-32 och isydd schacke. PolyRopes fallina Poly-Braid-32 levereras här i kapad längd med isydd schackel, enligt det patenterade IQ-line-konceptet, färdigförpackad i exklusiv väska.

Poly-Braid-32 har ett 32-flätat polyestersilkehölje runt den 3-slagna kärnan vilket ger denna fallina unika egenskaper i form av låg töjning, hög brottstyrka, hög slitstyrka och smidighet. Kärnans konstruktion och material ger linan en stumhet i nivå med Dyneema-baserade linor. Den är UV-stabiliserad, greppvänlig och sjunker i vatten.

Passar som Genuafall, Fockfall, Spinnakerfall och Storfall. Finns i färgerna Grå, Vit, Svart, Navy, Röd och Blå.

Teknisk data
Diameter Brottgräns
8 mm 1200 kg
10 mm 2000 kg
12 mm 2200 kg

Ovanstående brottgränser avser produktens effektiva styrka. Linans brottstyrka är mycket högre, men begränsas av metalldelarnas brottgränser.

Benny Widlund Nilsson, VD på Poly-Produkter påpekar att linans brottstyrka i princip alltid är högre än eventuella metalldelars, såsom schacklar och krokar:

– Det är därför i de allra flesta fall rent onödigt att, på grund av brottstyrkan, välja en dyr Dyneema-lina eftersom schacklarna “kroknar” långt före linan. Poly-Braid-32 är mycket prisvärd fallina som vi rekommenderar som genomgående fall, säger Benny.

Info: www.poly.se

True Heading har fått en stor order från Furuno i Frankrike på Klass B AIS. Ordern gäller AIS-utrustning till Furuno Frankrike. Ordern är på 44 000 Euro och True Headings hittills enskilt största order på Klass B AIS till en och samma kund.

Frankrike har ett av Europas större fritidsbåtsbestånd och en kust där AIS är ett värdefullt hjälpmedel för navigeringen.

– Det är särskilt kul att kunna göra affärer via Furuno som är en väletablerad och respekterad aktör inte bara på den franska marknaden utan på världsbasis inom marinelektronik, säger för Vd True Heading AB, Anders Bergström.

Sedan tidigare samarbetar True Heading med Furuno i Spanien, Finland och Sverige. Ordern på så kallade Klass B AISer innebär att företaget kan komplettera Furunos sortiment på ett bra sätt med prisvärda och högkvalitativa AIS-produkter.

Info: www.trueheading.se

Finska Busters ägare, det börsnoterade bolaget Fiskars, effektiviserar sin båtverksamhet och säger upp personal vid huvudkontoret.

Fiskars har beslutat om besparingsåtgärder i Finland för att förbättra båtverksamhetens konkurrenskraft på en utmanande marknad. Dessa åtgärder är en del av Fiskars omstruktureringsprogram EMEA 2015, vars syfte är att utveckla företagets konkurrenskraft och kostnadsstrukturer.

Båtverksamhetens besparingsåtgärder utgörs av att kombinera och effektivisera diverse funktioner, därtill flyttar båtverksamhetens kontor från Helsingfors till Reso. Till följd av samarbetsförhandlingarna kommer besparingsåtgärderna att innebära en minskning av 6 anställda. Förminskningarna sker till dels igenom att ett antal visstidskontrakt löper ut och resten sker via uppsägningar.

Båtverksamhetens försäljning, marknadsföring, produktutveckling och förvaltning flyttar till Reso. Till bakgrund för förflyttningen ligger närheten till samarbetspartners och till havet, samt kostnadsbesparingar. Förflyttningen har ingen påverkan på fabriken i Ähtäri.

Buster tillverkar huvuddelen av sina båtar i Ähtäri. Drivebåtarna från Fiskars byggs dock i Polen.

Regeringen har beslutat om ett uppdrag till Naturvårdsverket att föreslå hur strandskyddet skulle kunna ändras till att i huvudsak inte omfatta små sjöar och vattendrag.

I uppdraget ingår även att utreda hur små vattenmiljöer som är viktiga för djur- och växtlivet fortsättningsvis ska kunna tillförsäkras ett lämpligt skydd. Naturvårdsverket ska därutöver föreslå en tydligare och mer ändamålsenlig ordning för strandskyddet i och vid konstgjorda sjöar och vattendrag.

Beslutet är en fortsättning på den nyligen föreslagna reformen i propositionen Strandskyddet vid små sjöar och vattendrag (prop. 2013/14:214). Syftet är att nå en strandskyddsreglering som inte går längre än vad som krävs för att uppnå dess syften och därigenom öka förståelsen och acceptansen för strandskyddet.

– Regeringen strävar efter att uppnå en mer flexibel och hållbar utformning av strandskyddet. En viktig del i detta är att finna en väl avvägd reglering av strandskyddet vid små sjöar och vattendrag. En annan viktig del är att se över den i dag bitvis oklara tillämpningen av strandskyddet vid konstgjorda sjöar och vattendrag, säger miljöminister Lena Ek.

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) 1 november 2014.

När svenskarna rankar bästa region för fritidshus är Gotland, Öland, Bohusläns och Stockholms skärgård samt Österlen populärast. Därefter följer den västra delen av norra Sverige och Västkusten. Sist återfinns östra delen av fastlandet, från Blekinge till Haparanda – undantaget Stockholms län.

Detta visar SBAB:s undersökning om svenskarnas inställning till fritidshus.

Genom att be 1 040 svenskar att ange hur attraktivt ett fritidshus är i 14 regioner över hela landet utses den mest attraktiva regionen för fritidshus. Undersökningen har genomförts av Snabba svar på uppdrag av SBAB den 2-8 april 2014.

Gotland populärast när röster på egna regionen exkluderas
Flest svenskar vill ha ett fritidshus i Stockholms skärgård, tätt följt av Gotland vilket åskådliggörs av diagrammet nedan. Stockholms skärgård gynnas dock i undersökningen av läget i en välbefolkad region och att en stor andel är positivt inställda till att äga ett fritidshus i sin närhet. Genom att exkludera röster på den egna regionen skapas en mer allmängiltig bild av hur olika regioner värderas.

Tabell 1:
Mest eftertraktade region för fritidshus

Tabell 2:
Nästa diagram visar utfallet när rösterna på den egna regionen har exkluderats. Stockholms skärgård faller då ner tre platser och passeras av både Gotland, Öland och Bohuslän. I övrigt är listan i princip oförändrad. Skillnaden mellan toppen och botten blir dock större vilket beror på att skillnaderna blir tydligare när respondenterna inte får rösta på den egna regionen.

Östersjööarna är alltså hela Sveriges favoritläge för fritidshus, följt av de attraktivaste delarna nära landets storstäder. Fjällen och Dalarna har också ett gott nationellt rykte. Därefter följer Västkusten söder om Göteborg. På ett pärlband fast förankrat i bottenligan kommer sedan östra fastlandssverige från Blekinge till Norrbotten – Stockholms län undantaget.

Mest eftertraktade region för fritidshus, röster på den egna regionen exkluderade

Helgen 12-13 juli firar TaubeSpelen 20-årsjubileum i Grebbestad. I år medverkar artister som Sven-Bertil Taube, Sarah Dawn Finer, Christer Sjögren, Mikael Samuelson, Marit Bergman och Anna-Lotta Larsson. Nu firas det 20 år med Taubes visor i en föreställning som tittar både framåt och bakåt.

De första TaubeSpelen var 1995 på Flatön. Efter 18 år flyttade spelen till Grebbestad. Att flytten gick just hit är inte så underligt då det lilla kustsamhället också är en del av Taubevärlden. Det var här Evert Taube levde periodvis under 50-talet och lät sig inspireras till visor som Så länge skutan kan gå, Solig morgon och Nudistpolka. Alla uppskattade klassiker i Taubes viskatalog.

TaubeSpelen startades 1995 på Flatön, flyttade 2003 till Ängön och 2013 till Grebbestad.

Datum: Helgen 12-13 juli
Plats: Grebbestad
Medverkande lördag 12 juli: Sven-Bertil Taube, Sarah Dawn Finer, Marit Bergman, Anna-Lotta Larsson, Niklas Andersson, Hanna Boquist, OA Gunnarsson, Ucklums Förenade Röster och TaubeSpelsOrkestern
Medverkande söndag 13 juli: Sven-Bertil Taube, Christer Sjögren, Anna-Lotta Larsson, Mikael Samuelson, Niklas Andersson, Axel Falk, Hanna Boquist, Ucklums Förenade Röster och TaubeSpelsOrkestern.

Info: www.taubespelen.com

Med en bred majoritet har kommunfullmäktige beslutat att anta skelettplanen för Norrtäljes största stadsutvecklingsprojekt någonsin.

– Det var både glädjande och samtidigt väntat att det skedde med en övertygande majoritet. Det visar att det finns ett stort stöd för att förverkliga den nya stadsdelen, säger kommunstyrelsens ordförande Kjell Jansson (M).

Det historiska beslutet innebär att strukturen för kvarter, kaj, gator, torg och parker för området är satt. Nu startar arbetet på allvar med Norrtäljes nya stadsdel för barn, båtar och bad.

Skelettplanens antagande ger även ett definitivt klartecken för ombyggnationen av kajen som planeras starta efter sommaren.

– Vi är redo att sätta igång, säger Roger Gustafsson, kommunens projektledare för Norrtälje Hamn.

Kommentarer

Tomas K/ Orf Norrtälje segelsällskap 13:49:18 2014-04-23

Vi inom Norrtälje segelsällskap ser fram emot att med kommunens stöd skapa fler sommar och vinterplatser. Så vi kan erbjuda både nyinflyttade och gamla Norrtäljebor en båtplats

Svenska båtägare utsätts varje år för 5 000–10 000 stölder. Stölderna sker både under vintern då båten ligger på land och under högsäsong.

Många båtägare är oroliga för att få sin ägodel förstörd eller stulen. Förutom den ekonomiska aspekten förlorar båtägarna all nedlagd tid i form av installationer, verkstadsbesök och övrigt återställande.

BoatSecure har tagit fram ett unikt och prisvärt stöldskydd för svenska båtägare. Företaget har tillsammans med sina leverantörer tagit fram en produkt som tål marin miljö och kan spåras av svensk och internationell polis. Tekniken bygger på väl beprövad så kallad RFID teknik. En elektronisk ”tagg” göms i båten eller båtmotorn. Detta utför båtägaren själv på några minuter. Taggen är böjbar, självhäftande och fäster på alla typer av material. I tillägg till detta erhåller båtägaren även en varningsdekal som fästs väl synligt tex på båtens vindruta eller på motorkåpan.

BoatSecure har utrustat svensk sjö- och gränspolis med specialanpassade läsare. Polisen kan läsa av ”taggen” på 2–4 m avstånd. Radiovågorna går igenom alla typer av material utom metall. Om polisen identifierar en stulen båt som har BoatSecures stöldskyddsmärkning applicerad tar de kontakt med företagets kundtjänst som i sin tur förmedlar informationen till båtägaren.

Att installera ett stöldskydd minimerar risken för stöld väsentligt. Flera av de ledande försäkringsbolagen erbjuder rabatter gällande startpaket, premier eller sänkt självrisk.

Info: www.boatsecure.se

Kommentarer

Ruben Carlsson 18:54:45 2014-04-22

Äntligen kommer ett billigt alternativ, jag beställde för ett par veckor sedan. Jag köpte 2st, en till båten och en till utombordaren och fick då den andra till halva abonnemangskostnaden. Super!

Nils Edholm 09:06:14 2014-04-23

Jag beställde igår. Har funderat på DNA-märkning ett tag men tycker det är lite väl dyrt.

Christian 12:22:01 2014-04-24

Hej Ruben och Nils,
Tack för att ni valt BoatSecures Stöldskyddsmärkning. Vi har de senaste veckorna jobbat för högtryck med att skicka ut våra produkter till båtägare landet runt. Med hopp om en stöldfri båtsommar.
/Christian Loewy, Vd BoatSecure

Cantiere Del Pardo, tillverkare av Grand Soleil, har sedan 1973 varit kända för sina välseglande cruiser/racers. Ny introducerar varvet en helt ny modellserie, Long Cruise. Den första modellen blir i en storlek som ger ordentlig räckvidd och som samtidigt kan hanteras av en familj. Nya Grand Soleil 46 LC kommer att premiärvisas i Cannes i september för att följas av större syskon i två storlekar under de närmaste åren.

Pressmeddelande:
Nya 46 LC är en båt för långa perioder ombord, för långsegling med den DNA av god prestanda som Grand Soleil är kända för, och för långa semestrar med oöverträffad komfort. 46 LC är båten för dem som önskar goda seglingsegenskaper men inte vill kompromissa med komfort. Båten är optimerad för säker och enkel hantering och har en väl skyddad sittbrunn med möjlighet till fast vindruta. Den fasta targabågen ger möjlighet till en stor sprayhood samtidigt som storskotet kommer ur vägen. Alla fall går dolt till aktre delen av sittbrunnen för enkel hantering. En 75 hk motor ger en marschfart på cirka 9 knop för motor.

Interiör
Interiören erbjuder val mellan två eller tre hytter där båda versionerna har två WC med separat duschar. Den generösa salongen är något upphöjd vilket tillsammans med de stora skrovrutorna ger en härlig känsla av rymd. Pentryt är i L-form där diskhoar finns på motstående sida vilket ger bra stöd under gång. I förskeppet finns Owners Cabin med egen WC och dusch samt ett arbetsbord. Akterhytterna får genom de stora sidorutorna och rutorna mot sittbrunnen en rymlig och luftig känsla dör man kan sova med huvudet mot aktern.

Exteriör
Utvändigt får Grand Soleil 46 LC en mängd finesser.
• Integrerat peke för Code 0 och gennaker ger effektiv segling.
• Stort segelstuv i förskeppet.
• Ett stort soldäck på fördäck, med möjlighet till Bimini.
• Självslående fock som tillval.
• Rullmast som tillval.
• Val mellan fast eller fällbar sprayhood.
• Stor nedfällbar badplattform.
• Stort justerbart sittbrunnsbord.
• Alla linor dragna dolt till rorsman.
• Separat utrymme för livflotte.
• Möjlighet till förlängd pulpit för en säkrare känsla i sittbrunnen.

Design
Grand Soleil 46 LC är designad av den välkända Italienska designbyrån Nauta Design. Grand Soleil fortsätter därmed sin tradition med Italiensk styling när den är som bäst.

Tekniska fakta
LÖA: 14,47 m
Skrovlängd: 14,00 m
Bredd: 4,41 m
Djupgående: Std 2,30 m, Tillval 1,80 m
Deplacement: Ca 11 000 kg
Segelyta: Storsegel ca 61,6 kvm, fock 106% 53 kvm
Motor hk: Volvo Penta 75 hk. Tillval 110 hk.
Antal kojplatser: 6 st
Konstruktör: Marco Lostuzzi
Design: Nauta Design
Antal hytter: 3 st. Tillval 2 st
Info: www.grandsoleil.se

På påskaftonen återinvigs butiken på Gullholmen. Detta är möjligt tack vare ett samarbete mellan öbor, Orust kommun, Västra Götalandsregionen, Tempo/Axfood samt handlarna Rickard och Christopher Anderberg.

Under flera år har Gullholmens byalag, Föreningen Gullholmen och Gullholmens samfällighetsförening samarbetat med Orust kommun, Västtrafik och andra aktörer för att på olika sätt förbättra transporter och övrigt serviceutbud i skärgården.

Under försommaren 2013 färdigställdes den nya gemensamma parkeringsanläggningen för Käringön och Gullholmen i Tuvesvik. 1 600 platser finns tillgängliga och stora investeringar har gjorts av kommunen och samfälligheterna på respektive öar. Västtrafik har byggt en ny terminal för färjetrafiken och kommunen en ny godsterminal.

I översiktplaneringen har kommunen som mål att befolkningen skall öka i samtliga kustsamhällen så att dessa kan vidareutvecklas som levande helårssamhällen där tillgång på dagligvaruhandel är en förutsättning. Det är kommunens ambition att tillvarata och utveckla den potential som Orust har som turistmål genom att dels bevara och förbättra tillgängligheten till de stora natur- och kulturvärdena som finns här och dels satsa på en utbyggnad av olika typer av boendeanläggningar och aktiviteter. Genom satsning på en mer helårsinriktad turism i bred bemärkelse kan åtskilliga helårsarbeten skapas inom denna sektor. En ökad turism med denna inriktning kan också ge ett välbehövligt stöd för befintlig handel. En förutsättning för detta är att tillgång finns på affär med dagligvaror och annan turistservice. Den enda del av sysselsättningen som växer på västra Orust idag är verksamhet kopplat till besöksnäring och fritidsboende.

Ett trepartsavtal är nu påskrivet mellan handlare, GSF och Orust kommun som reglerar hyresavtal, underhåll och besiktningar. I trepartsavtalet regleras att butiken ska var helårsöppen med öppet under minst 4 dagar/vecka. I avtalet regleras också att om hyresavtalet upphör tar kommunen över de eventuella lån GSF tagit för upprustning av butiken.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 3 Mkr till ”Program Sälar & Fiske”. Pengarna ska främst gå till utveckling av metoder som minskar skador på fiskredskap och fångster, orsakade av säl.

– Hittills har det varit mycket fokus på att utveckla burar för torskfiske. Under året kommer man att göra försök även med så kallade pushup-fällor för torsk, abborre och sik. I dag används sådana fällor bara för laxfisket, säger Susanne Viker, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Projektet “Sälar & Fiske” startade år 1994 för att försöka hitta lösningar på de ökande sälskadorna som då främst drabbade det kustnära laxfisket i norra Östersjön. Arbetet har skett genom samverkan mellan Naturvårdsverket, dåvarande Fiskeriverket, och fiskets organisationer med Naturvårdsverket som huvudsaklig finansiär. Från 2004 omvandlades projektet till ett program med en styrelse där det i dag sitter representanter från Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, fiskets organisationer och länsstyrelserna.

– Vi gav projektet två miljoner kronor i fjol och fortsätter ge stöd i år eftersom det är viktigt att hitta långsiktigt hållbara lösningar för att minska sälskadorna på fisket. Det är också viktigt att få ner bifångsterna av säl vid fiske och projektet medverkar till att nå miljömålet ”Hav i balans samt levande kust och skärgård”, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

Problemen med sälskador har de senaste åren ökat framför allt i södra Östersjön. Flera yrkesfiskare i Skåne rapporterar om skador på sina redskap. Framförallt är det den ökande utbredning av gråsäl som ställer till bekymmer för yrkesfisket.

– I Norrlandslänen har arbetet främst inriktat sig på att utveckla pushup-fällor för lax , vilket också medfört färre sälskador. I södra Sverige har arbetet främst fokuserat på försök att utveckla torskburar. Det arbetet fortsätter men projektet vill nu se om det går att även utveckla push up-fällor för torsk, abborre och sik, säger Susanne Viker.

I dag beräknas det finns cirka 40 000 gråsälar i hela Östersjön och Sverige har via flera internationella överenskommelser också förbundit sig om att låta sälstammen i Östersjön växa till sig.

– Vi säger inte något om hur många sälar som bör finnas. Det viktiga är att minska de skador som säl orsakar fisket och samtidigt se till att bestånden av säl håller sig på en långsiktigt hållbar nivå, säger Susanne Viker.

De tre miljonerna tas från anslaget 1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö för 2014.

Källa och foto: HaV.

Clarion har utökat High Performance-serien med ett par vattentäta marinhögtalare.

Högtalarna har avskärmade magneter och gummipackning för montering. Galler och monteringsdetaljer i rostfritt ingår.

Arbetet med återställandet av jordskredet, som inträffade på Göta kanal den 25 mars, har gått bättre än väntat. Göta kanalbolag kan därför tidigarelägga öppnandet av sträckan Mem-Norsholm till den 9 maj, tio dagar tidigare än den ursprungliga planen.

Återställandet av jordskredet som inträffade på Göta kanal den 25 mars strax väster om Söderköping har gått bra, trots de svåra geotekniska förhållanden som råder i området.

En omfattande säkerhetspålning har genomförts för att stadga upp området och kanalkanten.Den 9 maj kommer sträckan Mem-Norsholm öppnas, medan övriga delar av kanalen öppnas som planerat den 5 maj.

– Återställandet av jordskredet har gått bättre än väntat, de kritiska monemten är avklarade. Det gör att vi har kunnat revidera tidsplanen, vilket gör att vi kommer att öppna sträckan Mem-Norsholm redan den 9 maj, tio dagar tidigare än våra ursprungliga beräkningar, säger Anders Donlau, vd, AB Göta kanalbolag.

– För att eliminera framtida ras är nu säkerhetspålningen klar, bestående av en 50 meter lång vägg av 200 granstolpar som är mellan 15-20 meter långa. Nu kommer vi även att göra en pallisad av träpålar i kanalkanten innan marken kan återställas. Därefter kan vi börja påfyllnaden av vatten på sträckan, avslutar Anders Donlau.

Telemar Scandinavias återförsäljare, BN Marin Elektronik AB, har levererat och installerat en ny radaranläggning ombord på passagerarfärjan M/S Utö Express som ägs av Utö Rederi AB.

Kundens val föll på en JRC radar, modell JMA-5312 som är en IMO godkänd blackbox-radar med 19” PPI, 6” highspeed-antenn och lättanvänd kontrollpanel.

JMA-5312 är utrustad med JRC´s patenterade och populära funktion Constaview som uppdaterar radarbilden utan synlig fördröjning.

Antennen är en modern nätverksantenn vilket ger en flexibel kabeldragning trots antennens storlek. Bryggmiljön har blivit avsevärt förbättrad med radarns 19″ PPI rakt framför rorsman med kontroll-panelen lätt åtkomlig.

Info: www.telemar.se

Initiativet Hållbara Havs miljöutställning är nu släppt för alla mobila plattformar. Den digitala teknikplattformen är utvecklad i samarbete med PS Communication.

Den nya utformningen är producerad i responsiv design vilket innebär att det som visas anpassar sig efter browserns storlek i alla olika typer av enheter. Designen är också uppbyggd med en teknik som kallas parallax scrolling som ger en interaktiv upplevelse utan animering.

”- Med vår utställning tillgänglig på smarta telefoner och läsplattor kan vi verkligen nå ut brett, säger Anders Mannesten Marknadschef på Initiativet Hållbara Hav och fortsätter – Dessutom är den översatt till 7 språk och bildar därmed grund för vårt fortsatta internationella arbete.”

Initiativets miljöutställning visar en vacker skärgård och ett somrigt strandliv, inledningsvis. Men tar betraktaren med ner under ytan där helt andra scenerier väntar…

På vägen ner får du se hur många av våra vardagsprodukter påverkar havet samtidigt som du får tips och råd om vad du själv kan göra för att minska din egen påverkan på miljön.

Vi ger dig kunskap och goda råd om miljögifter, kemikalier och skräp i havet. Hur ska jag förhålla mig till gifter i vardagsprodukter? Hur kan jag tänka och agera som en medveten och aktiv konsument?

Missa inte heller vår nya fysiska mobila utställning som skall turnera runt Sverige med briggen Tre Kronor af Stockholm under två år. Den handlar om kemikalier, läkemedel och plaster i ditt hem och vad du kan göra för att undvika farliga produkter.

Info: http://vembryrsig.hallbarahav.nu/

Humminbird presenterar sina nya enheter i 800, 900 och 1100 serien. De kraftfulla enheterna är bland de mest populära kombiprodukter som finns för sportfiskarna. Nu får de inbyggd 10Hz GPS antenn, snabbare processor samt ett nytt utseende. 800 och 900 serien har 7” respektive 8” widescreen HD display, 1100 serien har 10,4” 4:3 HD display som ger en knivskarp bild även i starkt solljus.

Det finns i tre olika modeller i varje serie. De är utrustade med Humminbirds ekolodsteknik som SwitchFire, Side Imaging, Down Imaging och 360 Imaging.

Produkterna passar även för fritidsbåt skepparen som bara vill navigera med en bra GPS plotter. De är kompatibla med Humminbird autopilot och rutter kan enkelt skapas för att sedan styra autopiloten mot målet. De kan presentera NMEA 2000 motordata vid anslutning av Humminbird NMEA 2000 interface.

Enheterna är fullt kompatibla med Navionics och även Humminbird AutoChart om man vill skapa egna sjökort.
Pris från 7 895 kr.

Info: www.comstedt.se

Minn Kota Talon har skapat en revolution bland fiskare i USA och blivit lika populär som i-Pilot. Funktionen ger enorma fördelar för sportfiskaren som letar fisk på grunda vatten.

Nästa revolution for gäddfiskaren har upptäck ett nytt satt att ankra. Talon från Minn Kota skapar nya möjligheter att snabbt ankra i grunda vatten. Att kasta ankare for att hålla sin position tar tid och kraft, att sedan ta upp ankaret for att förflytta sig tar ytterligare kraft. Båten driver också ofta iväg innan du ar i position. Med Talon så ankrar du med ett knapptryck på fjärrkontrollen. Talon finns i två olika längder for 3 m eller 3,6 m max ankringsdjup och monteras på båtens akterspegel. Specialfästen finns för båtar som inte har rak akterspegel och fästen för montering tillsammans med Humminbird 360 Imaging givare finns som tillbehör. Talon fungerar som en spik som elektriskt slår sig ner i botten.

Spiken är teleskopisk och har livstidsgaranti vid normal användning. Ankringen är snabb och har automatisk funktion, både när spiken skall ner och upp. Talon är tyst for att inte skrämma bort fisk i närheten.

Talon har tre ankringslägen för att anpassa ankringen till rådande förhållanden.

• Auto-Drive Mode slår ner spiken i botten med tre slag i ökande styrka.
• Soft Bottom Mode med lugnare slag för mjuk lerbotten.
• Rough Water Mode när vinden ligger på och det är högre vågor, slås spiken ner ytterligare tre gånger i en automatiskt inställd intervall.

Talon har även en inbyggd vågabsorbering, vilken gör att båten kan röra sig upp och ner utan ankringen släpper. LED-indikeringen ger information om hur djupt spiken är ankrad.

Pris från 23 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Här är de allra första bilderna på nya Princess S72 i sjön. Det är Princess Yachts International som har släppt bilderna på den här modellen, som är den första i företagets nya S Class.

De smidiga och aggressiva linjerna syns tydligt på bilderna här intill. Båten har fått en mycket modern och spännande design, där fönsterarrangemang och skrov hålls samman med långa och svepande linjer.

Det engelska varvet kallar den här typen av båtar för Sportbridge. Modellen har stora innerutrymmen, en väl utnyttjad flybridge och en hel del lyx som gör den till en riktig sportyacht. I aktern finns det utrymme för en 3,9 m lång tender i ett särskilt garage plus en del andra leksaker.

Princess S72 hade världspremiär på Miami Yacht & Brokerage Show i februari.

– S CLASS Sportbridge yachts kommer verkligen att stå för en ny nivå vad gäller design samtidigt som de kommer att uppfylla alla ideal för en performancebåt med avancerad V-bottendesign, säger Princessveteranen David King.

– Samtidigt kommer S CLASS att ge samma höga nivå av lyx och utrustning som våra kunder förväntar sig med bland annat en smidig övre förarplats och ett stort tender garage och integrerade solskydd.

Princess S72 kan utrustas med antingen två stycken Caterpillar eller två stycken MAN dieselmotorer från 1 622 till 1 800 hk. Princess anger en förväntad topphastighet på över 37 knop och en mycket effektiv marschfart.

Under däck kan köparen få en version md upp till tre kabiner, inklusive en stor master cabin. Materialen blir polerat rostfritt, elfenbensfärger, svart, silver och vitt. Träarbetena kan beställas i en speciell Rovereek, amerikanska valnöt, ljus ek samt Serotina körsbär.

Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.

Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots

Info: www.princessyachts.com

Den 15 april tecknade MSB avtal med Teracom AB om drift, underhåll och kundstöd för det nationella radiokommunikationssystemet Rakel.

Den upphandling som avslutas i och med dagens avtal har förberetts och genomförts under de senaste två åren med målsättningen att kunna ingå ett långsiktigt avtal. Avtalet med Teracom börjar gälla från den 1 april 2015 och gäller sju år framåt, med option på tre års förlängning. Det är staten, genom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som äger och förvaltar Rakel samt ansvarar för upphandling av drift och underhåll.

– En förutsättning för att trygga säkerheten i hela landet är att Rakel fungerar, året runt, dygnet runt och i storm såväl som i solsken. Vi har därför gjort denna upphandling med fokus på att även i fortsättningen ha god kvalitet på drift, underhåll och kundstöd av Rakel, säger Helena Lindberg, generaldirektör för MSB.

– Avtalet tar också höjd för framtida utvecklingsbehov med avseende på täckning och funktionalitet. Att Teracom äger och driver digitala marknät för radio- och tv-utsändningar innebär att det finns förutsättningar för synergieffekter som skapar samhällsnytta. Samtidigt säkerställs genom avtalet MSB:s förmåga att leverera tjänster med den kvalitet som krävs för Rakels användare, avslutar Helena Lindberg.

Rakel används idag av drygt 460 offentliga och privata aktörer i samhällsviktiga funktioner. Rakel är fullt utbyggt i hela landet och används dagligen bland annat av polis, räddningstjänst och akutsjukvård. Även aktörer som ansvarar för exempelvis eldistribution och andra som är verksamma inom området allmän ordning, säkerhet och hälsa, samt krisberedskapsansvariga myndigheter, är anslutna till Rakel.

– Nu fortsätter vi att arbeta enligt vårt nuvarande avtal på bästa sätt, samtidigt som vi i och med detta avtal har säkrat bra kundstöd, drift och underhåll av Rakel även för framtiden, säger Stefan Kvarnerås, verksamhetschef på Rakelverksamheten.