Nyheter

Nu är det dags för många båtägare att sjösätta båten och ta årets första tur. Men det är viktigt att tänka till så ingen olycka sker. If får varje vår in anmälningar på båtskador i samband med sjösättning. Inte sällan har man glömt att sätta i bottenpluggen och då tar båten in vatten och kanske sjunker.

Under våren får försäkringsbolaget If in en mängd anmälningar om båtar som skadas i samband med att de sätts i sjön. Ett ganska vanligt missöde – ett 20-tal om året bara hos If – är att man inte har satt i pluggen till länshålet, vilket helt enkelt gör att båten tar in vatten och ibland även sjunker.

– Det kan låta löjligt att man skulle glömma att sätta i bottenpluggen, men det är en klassisk miss. Även locket till vattenpumpen måste man komma ihåg, annars blir det blött i båten, säger Dan Falconer båtspecialist på If.

Vanliga båtskador i samband med sjösättning:
Båt som tappas från en kran eller lyftanordning
Båt som tar in vatten eller sjunker, exempelvis genom att man glömt sätta i pluggen
Glömt att fälla upp motorn, så att den slår i botten och går sönder
Skada på båt som transporteras på trailer och surrats för dåligt

– Det blir lätt stressigt eftersom man vill få i båten så tidigt på säsongen som möjligt. Men förbereder man sig och går igenom vad det är som ska göras så ska det nog gå fint för de flesta, säger Dan Falconer.

Fler tips från båtspecialisten:
Kontrollera skrovgenomföringar och avstängningskranar. Tänk på att kolla tätheten på ventiler i både öppet och stängt läge.
Kontrollera tätningsbälgar för INU- och segelbåtsdrev. De ska bytas med jämna mellanrum. Kontrollera bytesintervall med tillverkaren om du är osäker.
Kontrollera att slangklämmor är väl åtdragna genom att vrida och dra i dem. Två motstående slangklämmor vid varje genomföring rekommenderas.
Se efter att impellern är hel och mjuk. Byt vid behov.
Dra åt utombordarens tvingskruvar, bultar och motorlås enligt tillverkarens anvisningar.
Gasolanläggningen är viktig för din och båtens säkerhet, gör därför läckagetest samt kontrollera om det finns sprickor på gasolslangarna. Byt vid minsta osäkerhet.
På många utombordsbåtar är kabelgenomföringen i motorbrunnen utsatta för åldrande. Vatten kan komma in mellan skroven. Bristfälliga genomföringar är en vanlig orsak till sjunkskador.
Har du kommit ihåg att sätta tillbaka logg- och ekolodsgivaren?
Fungerar länspumpen och nivåbytaren? Har du manuell pump bör du provpumpa.
Direkt efter sjösättningen; starta motorn, lyft på durkar och motorrumskåpa. Kontrollera att det inte läcker från slangar och filter som blir hårda och spröda med tiden. Ha för vana att ha regelbunden tillsyn till båten första dygnet.

Garmin presenterar nu GNX 20 och GNX 21 – de senaste tillskotten i Garmins marina segment. Instrumenten är optimala för både segel- och motorbåt med sina helt anpassningsbara displayer och låga strömförbrukning.

– Nya GNX 20 och 21 visar inte bara all viktig data på ett tydligt sätt, utan de gör det dessutom med extremt låg strömförbrukning, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Oavsett om du navigerar på dagen eller njuter av en nattlig kryssning, ger dessa nya instrument dig all information du behöver på ett tydligt och effektivt sätt.

GNX 20 och GNX 21 har båda en 4-tums, monokrom skärm som kan visa fler än 50 marina parametrar inklusive djup, fart, vind, och navigationsdata. GNX 20 har svarta siffror på vit bakgrund, och GNX 21 har vita siffror på svart bakgrund. Båda ger hög kontrast och synlighet oavsett ljusförhållanden. Om en annan färg än vitt önskas kan displayen skräddarsys med hjälp av flera andra färger: röd, orange, gul, grön, blå eller lila. Utifrån dessa kan du också skapa en anpassad färg för optimal visning.

Med helt anpassningsbara användarprofiler kan du på GNX 20 och GNX 21 välja hur informationen ska presenteras och visa enkla, dubbla, eller trippla funktioner eller en dedikerad mätare med graf. Och för en riktigt stilig montering kan GNX 20 och GNX 21 antingen flat- eller flush-monteras.

GNX 20 och GNX 21 har en extremt låg strömförbrukning. Utan bakgrundsbelysning drar de 350mW och på natten med lite bakgrundsbelysning på drar den 400mW. Detta ger dig mer tid på vattnet utan att du behöver köra båtens motor eller ladda med annan energi.

GNX 20 och GNX 21 har en Autoscroll-funktion så att du kan se all data utan att behöva trycka på några knappar. Layouten kan anpassas för att växla vy vid olika tidsintervaller plus att ett och samma instrument på så vis får flera användningsområden.

GNX 20 och GNX 21 beräknas finnas tillgängliga i juni 2014 till ett rekommenderat cirkapris på 3 899 kr- respektive 4 299 kr.

Info: www.garmin.se

I fredags levererades Käringö Trafikens nya snabbgående färja till Käringön, ”Tullan af Käringön”. Den nya färjan skall trafikera Käringön-Gullholmen-Tuvesvik under lågtrafiken vilket kommer att innebära snabbare trafik men också mer miljömässigt då man minskar bränsleåtgången med mer än 50 procent.

Restiden kommer att halveras, vilket kommer att uppskattas av pendlarna på Käringön i stället för de cirka 50 minuter resan tar idag.

De bägge större färjorna Strömstierna och Strömcrona kommer att fortsätta köras enligt gällande turlista, men avgångar med lite passagerare kommer att ersättas med nya färjan ”Tullan af Käringön” efter hand.

Premiärturen till Tuvesvik för tankning av bränsle förlöpte på tolv minuter.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Tekniska fakta
Byggd 1997
Varv Kock Marin AB
Fartygstyp Motorfartyg
Material Plast
Signal SFC 5152
Längd öa 10,60 meter
Största bredd 3,35 meter
Djupgående 0,90 meter
Maskineri 2 x Volvo Penta D4.260
Effekt 520 hk, 382 kw
Toppfart 33,9 knop
Kapacitet 24 passagerare

Historik
1997 Levererad av Kock Marin AB som Jessica till Gajecha AB, Vindö. Maskininstallation och inredning av Gajecha AB, Vindö. Trafik i Stockholms skärgård.

1999 Såld till Wikeryds Taxibåtsrörelse HB, Källö-Knippla och omdöpt till Tullan af Knippla. Trafik i Bohuslän.
2006-01-01 Övergår till Wikerydsbåt AB, Källö-Knippla.

2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D4-260, 520 hk, 382 kW, installeras.

2014 Såld till Käringötrafiken AB och omdöpt till Tullan af Käringön. Trafik mellan Käringön-Gullholmen-Tuvesvik.

Kommunen driver gästhamnen i egen regi under sommaren. Samtidigt fortsätter man arbeta med långsiktig utveckling av Varvskajen i Örnsköldsvik, med ambition att hitta nya lösningar.

I november 2013 tecknade Örnsköldsviks kommun en avsiktförklaring med High Coast Marina AB gällande drift och utveckling av Inre hamnen och Varvskajen i Örnsköldsvik. Området ska, som en del i kommunens skärgårdssatsning, fungera som besöksnav i anslutning till gästhamn med servicebyggnad, vandrarhem, husvagns- och husbilsparkering.

Under vintern har kommunen och High Coast Marina AB arbetat intensivt för att komma fram till ett avtal utifrån de planer entreprenören presenterade och som vann kommunens gillande. Parterna har nu konstaterat att det inte finns förutsättningar att genomföra planerna enligt intresseanmälan och beslutat avbryta förhandlingarna. Områdets omfattning, planeringsläget och pågående markarbeten ger inte de möjligheter som krävs för att träffa godtagbart avtal.

Kommunen fortsätter arbeta med långsiktig utveckling av Varvskajen, med ambition att hitta nya lösningar.

– Det förslag som High Coast Marina AB lämnat är intressant och väl genomarbetat, vilket visar den potential området erbjuder för Örnsköldsviks utveckling, säger Arne Sandström, mark- och exploateringschef vid Örnsköldsviks kommun.

För att ta emot sommarens gäster i hamnområdet kommer kommunen, i likhet med föregående säsong, att driva gästhamnen i egen regi sommaren 2014. Servicebyggnaden färdigställs vid årsskiftet 2014/2015.

– Det är i nuläget en bra lösning för områdets fortsatta utveckling. Det är angeläget att både kommunen och den entreprenör som ska driva och utveckla området kan utgå från ett långsiktigt perspektiv, säger Arne Sandström.

Returpack har under tre år skänkt tio öre per burk utan svenskt pantmärke som pantats i svenska pantautomater till Sjöräddningssällskapet. Intäkterna från samarbetet, totalt över 5,3 Mkr i form av en årlig gåva från Returpack, har tidigare finansierat en räddningsbåt (Rescue Pantamera) och en stor utbildningssatsning.

I år används pengarna till att förse samtliga 2 000 frivilliga sjöräddare på våra 67 stationer runt om i landet med varsin personlig flytväst, specialutvecklad av Sjöräddningssällskapet i samarbete med Baltic.

På tisdagen 29 april möter Returpack de frivilliga sjöräddarna vid RS Rörö för att lämna över de första västarna.

Sjöräddningssällskapet har haft ett samarbete med Returpack sedan 2011. All pant som lämnas i Sjöräddningssällskapets uppmärkta kärl skänks till Sjöräddningssällskapets verksamhet.

RS Rörö, som varit flitigast i pantjakten, har samlat in över 134 000 kronor enbart genom att panta burkar. Vinsterna med samarbetet har varit många. Inte minst miljömässigt, burkar som annars hamnat i sjön eller skräpat ner våra stränder har städats upp, tagits om hand och gått till återvinning.

På plats i Rörö hamn finns frivilliga sjöräddare och representanter från Returpack för att svara på frågor kring satsningen.

Den privata begagnathandeln inleder året med mycket stark tillväxt. Under första kvartalet ökade begagnathandeln med hela 9,4 procent jämfört med samma period i fjol. Båtbranschen ökade mest med 33,4 procent.

Detaljhandeln fick också en bra start på året med en tillväxt på 6,6 procent under första kvartalet 2014.

Alla branscher i begagnathandeln uppvisade stark tillväxt under första kvartalet och sammantaget är det den största ökningen sedan Begagnatbarometern började sammanställa den privata begagnathandeln kvartalsvis. Störst bidrag till den starka utvecklingen i Begagnatbarometern under denna period stod Möbler & Heminredning för – en fjärdedel av den totala tillväxten.

Den tidiga våren har satt fart på svenskarnas köp- och säljlust på andrahandsmarknaden, vilket syns inte minst på annonser kopplade till cyklar, vilka har ökat med 86 procent.

– Så fort vi ser tecken på våren börjar svenska folket fixa med hem och trädgård. Mycket saker hamnar på Blocket och även trafiken för att köpa prylar ökar. I år kom våren tidigt och det avspeglar sig väldigt tydligt i ett starkt första kvartal. Just nu är trädgårdsmöbler bland de mest eftersöka prylarna på Blocket, säger Jan Prokopec, vd på Blocket.

Branschen med högst tillväxt under första kvartalet var Båtar som ökade med 33,4 procent. Det är tredje kvartalet i rad som den begagnade båtmarknaden uppvisar tillväxttal.

– Hushållen shoppar återigen kapitalvaror både i detaljhandeln och på begagnatmarknaden. Nyförsäljningen av båtar går fortfarande trögt, men det faktum att omsättningen på andrahandsmarknaden har satt igång kan vara ett tecken på att branschen är på väg i rätt riktning, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Läs om handeln per kategori i den fulla rapporten Begagnatbarometern kvartal 1, 2014 http://www.hui.se/nyheter/tidig-var-har-satt-fart-pa-begagnathandeln

Bilden är från Trelleborgs båtsällskap.

OS-hoppet i Finnjolle, Björn Allansson, avancerade på fredag till en 6:a i Världscupen i Hyeres, Frankrike. Detta gör att han avancerar till en första plats i den totala Världscupen, och på lördagen har han chans att vinna hela världscupen.

Världscupen består av fem deltävlingar; Qingdao, Melbourne, Miami, Mallorca och avslutas nu i Hyeres. Björn som vann Världscupen i Melbourne, låg på en tredjeplats i den sammanlagda Världscupen inför Hyeres. Nu satsar Björn på att vinna den sammanlagda Världscupen som en del i satsningen mot OS-medalj i Rio 2016.

– Det kortsiktiga målet är att vinna den sammanlagda Världscupen. Det målet ligger nu snubblande nära, med bara en dag kvar. Fokus för morgondagen är att få till starterna, det är A och O skriver Björn från Frankrike.

GKSS- chefstränare Thomas Rahm konstaterar glatt på fredagskvällen att:
”Björn har presterat sin kanske bästa segling någonsin under den här veckan.”
”Björn har äntligen fått ordning på sina starter, då blir det enklare.”
”De allra bästa är med och seglar och det ska bli riktigt spännande att se Björn i framtiden.”

Bilden:
Björn Allansson i full fart. Foto: David Jonsson.

Info: www.gkss.se

Volvo Penta visar en något bättre lönsamhet för årets första kvartal jämfört med samma period förra året. I sin redovisning skriver bolaget att ”Den totala efterfrågan på fritidsbåtar tycks ha bottnat ut på låga nivåer.”

Ur kvartalsredovisningen:

Volvo Pentas lönsamhet förbättrades jämfört med förra året som resultat av en konkurrenskraftig produktportfölj på både marin- och industrisidan. Vår kundfinansieringsverksamhet hade en stabil portföljtillväxt och bra lönsamhet med en avkastning på eget kapital om 11,7%.

Den totala efterfrågan på fritidsbåtar tycks ha bottnat ut på låga nivåer. Neddragningar och rationaliseringar fortsätter i båtbranschen.

Volvo Penta har försvarat, och i vissa fall ökat, sina marknadsandelar. Den nya lösningen ”Glass Cockpit” har mottagits mycket väl.

På marknaden för kommersiella båtar ökar aktiviteten från låga nivåer. Nedgången i Kina samt den svaga konjunkturen i södra Europa hade en negativ påverkan på försäljningen inom industrisegmentet.

Den 31 mars 2014 var volymen i den totala orderboken 4 376 enheter (5 811).

Nettoomsättningen det första kvartalet 2014 minskade med 2% jämfört med föregående år och uppgick till 1 804 Mkr (1.839). Justerat för förändrade valutakurser minskade nettoomsättningen med 2%.

Försäljningen det första kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande:

Marin 1 022 Mkr (1.041) och Industri 782 Mkr (798). Rörelseresultatet uppgick till 150 Mkr (100). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig marknads- och produktmix.

Rörelsemarginalen uppgick till 8,4% (5,4). Jämfört med det första kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 9 Mkr.

Bilden:
Volvo Pentas Glass bridge system, som belönades på branschmässan METS i Amsterdam i november 2013.

Tidningen Båtliv är Europas största båttidning. Anledningen är den unika kopplingen mellan att vara medlem i en båtklubb som via ett båtförbund är ansluten till riksorganisationen Svenska Båtunionen. Båtliv når därför cirka 145 000 båtägare direkt hem i brevlådan, sex gånger per år.

Du är medlem i en båtklubb som valt att vara medlem i ett båtförbund och är därmed också en av ca 169 000 båtmänniskor som ingår i Svenska Båtunionen.

Du betalar givetvis en årlig medlemsavgift till din klubb och i den avgiften ingår ca 10-20 kr till ditt båtförbund (gäller de flesta förbund) och för närvarande 56 kr till Svenska Båtunionen. Vet du egentligen vad du får denna extra uttaxering? Det mest synbara beviset är förstås den tidning du just håller i handen och som ingår i årsavgiften. Vi pratar alltså om medlemsnytta.
En del av förmånerna är riktade mot klubben och en del vänder sig till den enskilda medlemmen. SBU är också en främjandeorgansation med uppgift att utveckla det svenska båtlivet. Kalla det gärna en facklig organisation som slåss för båtlivets bästa. För att lyckas med det måste man vara en etablerad riksorganisation med så många medlemmar som möjligt i hela landet för att få genomslag i debatten och bli tagen på allvar av alla mot- eller samarbetsparter. Ett arbete som i många frågor tar lång tid att slutföra och under resans gång sällan ger upphov till några häftiga rubriker att tala om.

Till och från diskuteras nyttan med ett medlemskap i SBU bland våra klubbar. Klubbkassören ser en stor summa pengar i kassaboken medan båtägaren knappast funderar över den egna medlemsavgiftens storlek.
Gemensamt för dessa diskussioner kan vara brist på information till dig och din båtklubb om vad ditt förbund erbjuder dig och din klubb och vad SBU gör för alla sina 169 000 medlemmar. Tyvärr når del av tillgänglig information av olika skäl heller aldrig fram till klubben och den enskilda medlemmen. Tråkigt, eftersom mycket görs i arbetsgrupper, förbund och vid kontakter med politiker och olika myndigheter. F n pågår, som exempel, ett arbete med att se över Havs- och vattenmyndighetens riktlinjer avseende steg 2-rening. Något som är en angelägenhet för många båtklubbar, som har eller kommer att bygga spolplattor.

Alltså, hur ska vi kommunicera med varandra så att du som medlem blir en välinformerad båtägare? Just denna fråga behandlades vid årets båtriksdag i Jönköping. Att klubben med dess medlemmar är den viktiga målgruppen för all kommunikation var nog alla överens om men hur vi kommunicerar och vilka som har ansvar för detta måste bli mycket tydligare i fortsättningen.
Här följer några åtgärder som kommer att bli aktuella.
 BAS, som är ett administrationsprogram för klubben, har ett bra kommunikationsprogram i sig. Man kan relativt enkelt skicka både e-post och SMS till alla medlemmar med mailadresser och mobilnummer inlagda i BAS.
 Ett nyhetsbrev några gånger/år kommer också att distribueras till alla SBU-medlemmar just med BAS som verktyg.
 Förbunden ska ges möjlighet att återrapportera sina aktiviteter till SBU, vilket ger SBU möjlighet att i sin tur sprida alla goda exempel till övriga förbund och klubbar.
 Även det oftast osynliga främjandearbetet tillsammans med olika myndigheter ska bli mera känt för alla i SBU.
 Kansliet kommer att bemannas med informationskompetens för att kunna hjälpa till i det gemensamma kommunikationsarbetet.

Inte att förglömma alla utmärkta hemsidor, utskick, informationsmöten mm som det jobbas med redan idag!!

Du som läser det här kan redan nu lämna mailadress och mobilnummer till klubbens registeransvarige att läggas in i BAS. Därmed finns du med på klubbens lista som mottagare av både förbunds- och SBU information när klubben väljer att skicka ut den till sina medlemmar.
Kom ihåg att kommunikation innebär kontakt åt bägge håll.

Text: Lars Afzelius

Team SCA, som kommer tävla för Sverige i Volvo Ocean Race 2014–15, gav sig under torsdagen iväg på en 3 750 Nm lång träningsseglats från Lanzarote över till Newport – lagets första seglats över Atlanten.

Flera av deras konkurrenter, framförallt nederländska Team Brunel, har redan visat imponerande hastigheter när den nya båten – Volvo Ocean 65. Men Team SCA:s coach Brad Jackson menar att fokus under den här sträckan inte kommer att ligga på fart och tidtagning.

– Laget har redan tränat mycket själva men det här blir deras längsta seglats hittills tillsammans och vi har en lång rad saker som vi vill testa under resan. Framförallt vill vi se dem anlända tryggt till Newport och att även båten är i gott skick, säger han och fortsätter:

– Resan är en stor möjlighet för seglarna att gjuta samman laget och att få ordentligt med sjömil i kroppen. De kommer att finna sig i nya situationer som de inte stött på tidigare när det kommer till väder och förhållanden på havet, och det kan bara vara bra för dem.

– Visst kommer det finnas stunder då omständigheterna är rätt och de vill pressa båten, men fart är inte högsta prioritet.

Besättningen ombord består av tolv seglare, en mer än vad som är tillåtet under tävlingen som startar i Alicante 4 oktober. Med finns nu Libby Greenhalgh (GBR) som kommer vara delaktig i navigationsarbetet. Team SCA kommer också att testa amerikanskan Corinna Halloran som lagets Onboard Reporter med uppgiften att berätta för omvärlden vad som händer ombord genom bilder, filmer och texter.

– Detta är en viktig milstolpe för projektet och den kommer i en väldigt betydelsefull tidpunkt för laget. Förra veckan var det ett år sedan vår coach Magnus Olsson gick bort så detta är inte bara ett kvitto på hans arv utan också på vad vi åstadkommit under våra 18 månader med träning på Lanzarote, säger Richard Brisius, projektledare för Team SCA.

Laget väntas anlända till Newport på tisdag den 6 maj och på vägen dit kommer de att passera en position öster om de Karibiska öarna. Detta för att seglatsens avslutning ska likna den sjätte etappen av Volvo Ocean Race, som seglas från Itajaí, Brasilien till Newport.

Vägen tillbaka österut över Atlanten blir mer eller mindre en direkt kopia av tävlingens sjunde etapp eftersom de kommer att segla till hemmahamnen Lanzarote via Lisabon. Team SCA backas upp av det globala hygien- och skogsbolaget SCA och är det första laget med enbart kvinnor som tävlar i Volvo Ocean Race sedan 2001-02.

Team SCA besättning – Lanzarote-Newport
Sally Barkow (USA) – Rorsman/Trimmer
Carolijn Brouwer (NED) – Navigatör/Rorsman
Dee Caffari (GBR) – Rorsman/Pit
Sophie Ciszek (AUS) – Fördäck
Sam Davies (GBR) – Vaktkapten/Ansvarig person
Abby Ehler (GBR) – Boat Captain/Pit
Stacey Jackson (AUS) – Fördäck
Annie Lush (GBR) – Rorsman/Trimmare
Elodie-Jane Mettraux (SUI) – Helm/Trimmare
Justine Mettraux (SUI) – Rorsman/Trimmare
Liz Wardley (AUS) – Vaktkapten

Libby Greenhalgh (GBR) – Testar som navigatör
Corinna Halloran (USA) – Testar som Onboard Reporter

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.

Nu finns chansen att få gratis bottenfärg till årets båtsäsong. Tillverkaren av antifoulingfärgen Seajet söker ett antal testpiloter i Sverige. Det gäller Samurai kopparbaserad bottenfärg, som är godkänd av KEMI för västkusten.

Seajet 031 Samurai är en kopparbaserad, självpolerande antifouling av hög kvalitet. Den är godkänd för västkusten och det är där som tillverkaren söker några båtägare som vill hjälpa till att testa färger.

Så här beskriver företaget färgen i sin pressinformation:
”SEAJET 031 Samurai är en mycket effektiv bottenfärg till en gynnsam pris, ger god allround skydd för båtar som används i antingen högt eller lågt salthaltigt vatten, såsom det som finns på Sveriges västra kust.

SEAJET 031 Samurai finns i ett urval av fem färger – svart, grå-vit, röd, blå och mörk blå.

Seajet 031 Samurai har visat sig vara effektiv i fjol, då den blev oberoende testad av den ledande brittiska tidningen Motor Boats Monthly, som berömde Samurai högt genom att tilldela 5 av 5 fästingar för prestanda i kombination med valuta för pengarna.”

Info: www.seajetpaint.com

Eller kontakta:
adam@broadreachcomms.co.uk

Magnus ”Mange” Olsson – en av världens mest kände, meriterade och beundrade havskappseglare, dog mitt i livet, när han var verksam som coach och mentor for den kvinnliga besättningen i Team SCA som förberedde sig för Volvo Ocean Race 2014-2015.

Mange älskade havskappsegling och efter hans bortgång bildades Mange Olssons Minnesfond med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Fonden stöds av flera av Manges vänner och av företag som han jobbade med eller kom i kontakt med under sin seglingskarriär

Mange Olsson Stipendier
Minnesfonden delar ut ett eller flera stipendier till unga seglare i Sverige. Dessa syftar till att uppmuntra pågående eller kommande aktiviteter.

Det första priset samt stipendierna kommer att delas ut 2014, preliminärt i Stockholm torsdag 26 juni 2014.

Stipendiesumma
Varje stipendium består av ett diplom samt ett eller flera stipendier om minst 10 000 kr per stipendium. Stipendiaten kommer även under ett års tid få möjlighet till mentorsstöd från mottagaren av Mange Olsson Priset (mer information om priset längst ner).

Nominering
Alla är välkomna att nominera kandidater till stipendierna. Om du känner någon eller själv är engagerad inom seglingssporten på ett sätt som faller inom ramen för vad Minnesfonden kan tänkas uppmuntra är du välkommen att höra av dig till Minnesfonden via e-post: info@mangeolssonsminnesfond.se.

Nominera en kandidat
Du som nominerar bör känna till den föreslagna personen, projektet eller organisationen väl. Du väljer själv om du vill berätta för den du föreslår som kandidat eller om du vill hålla din nominering hemlig.

Så här gör du för att skicka in din nominering:
1. Uppge namn, adress, e-post och telefonnummer. Både till den som nominerar och den nominerade.
2. Beskriv gärna kort om hur du känner till den nominerade. Om ni har några samarbeten.
3. Presentera kort den nominerade. Det här är den information vår styrelse först kommer att läsa om den nominerade.
4. Beskriv kortfattat skälen till nomineringen och en motivering till varför Minnesfonden bör uppmärksamma personen, projektet eller organisationen.

Om du nominerar dig själv
1. Uppge ditt namn, namn på eventuell organisation eller projekt samt kontaktuppgifter.
2. Berätta kortfattat om dig själv och dina aktiviteter, såsom främsta seglingsmeriter, pågående och framtida satsningar.
3. Skriv en kort biografi om dig själv
4. Beskriv kortfattat hur ett stipendium skulle kunna göra skillnad för ert arbete.

Urval
Efter inkomna nomineringar går vi vidare med urval. Behöver vi mer information kan vi komma att höra av oss. I juni utser styrelsen för Mange Olssons Minnesfond stipendiater.

Tidplan våren 2014
Tidplan för nomineringar och utdelning av stipendier:
• Nomineringstiden löper fram till den 20 Maj 2014.
• Styrelsen beslutar om utdelning av stipendier senast vid styrelsemöte i juni 2014.
• Besked om tilldelat stipendium ges under juni och delas ut i Stockholm i slutet av juni.

Mange Olsson Priset
Mange Olssons Minnesfond delar även årligen ut Mange Olsson-priset till en internationellt väletablerad person, organisation eller projekt som optimistiskt verkar internationellt för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Årets mottagare av Mange Olsson priset utses genom en separat process.

Lycka till och tack för ert samarbete!

För mer information, besök www.mangeolssonsminnesfond.se

Marina är en omtyckt serie möbler som för tankarna till havet och sommar. En elegant dyna med detaljer som rep och öljetter.

Marina finns i två designer, enfärgad marinblå och en vit/marin randig, bägge i Dralontextil.

Marina är en klassisk dyna, elegant och tidlös. Den är välfylld för bästa komfort till trästolar och finns också i en tunnare variant för aluminiumstolar. Marina finns i ett flertal modeller för marknadens utemöbler.

Det bästa materialet i dynor är Dralontextil som är skönt att sitta på, smutsavvisande, färgäkta och tåligt. Dralontextil kan också återimpregneras så den behåller sin skyddande yta.

Fritab säljer sina dynor hos handlare i Sverige, Norge och Danmark. Produktion i Europa med textilier i europeisk design anpassade för den Skandinaviska marknaden. Ett hundratal arbetar i produktionen med att tillverka dynorna som sedan säljs i fackhandeln.

Info: www.fritab.se

Åren 2009 till 2013 anmäldes fler än 1 500 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Det kostade drygt 68 miljoner kronor att ersätta dessa. Störst risk att få motorn stulen tar den som förvarar båten utomhus med motorn på båten.

Anmälningarna om stulna båtmotorer strömmar in eftersom det för många är första gången de tittar till båten efter vintern.

– Många utombordsmotorstölder sker när båten är på land. Stölden upptäcks tyvärr ofta långt efter den inträffat och då minskar chansen att få tillbaka motorn, säger Rikard Elleberg, chef för båtavdelningen på Länsförsäkringar.

Även om försäkringen ersätter hela eller delar av värdet på en stulen motor är det ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på. Går det inte att låsa in hela båten så ta åtminstone av och lås in motorn under vintern.

Stölderna är välorganiserade då det ofta är professionella ligor som stjäl motorerna. Moderna fyrtaktsmotorer är mest stöldbegärliga.

Länsförsäkringar, som försäkrar flest båtar i Sverige, har 82 000 fritidsbåtar försäkrade.

De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 506 anmälningar om motorstöld. Under samma period ersattes kunderna med 68,5 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Förvara motorn inomhus.
• Samverka med grannarna och utbyt information om misstänkta händelser i närområdet.
• Montera spårningsutrustning i motorn som larmar om strömmen bryts eller någon rör kablarna.
• Stöldskyddsmärk motorn. Stöldskyddsföreningen eller serviceverkstaden har metoderna.
• Förvara helst båten på en plats du ofta har uppsikt över.

Kolla också om det finns ”Båtsamverkan” där du bor eller har din båt. Den bygger på samma princip som Grannsamverkan som finns över hela landet. Grannarna, eller i det här fallet båtägarna, arbetar gemensamt för att skydda sin egendom och förebygga brott

De mest stulna utombordsmotorerna 2009-2013 från Länsförsäkringars båtkunder (per den 20131231):
Yamaha, 577 st
Mercury, 236 st
Suzuki, 200 st
Honda, 194 st
Evinrude, 44 st
Johnson. 42 st
Mariner, 30 st
Tohatsu, 83 st

Stena Match Cup Sweden har fått en ny partner i IT- och managementkonsultbolaget HiQ, ett samarbete som bland annat kommer ge evenemanget en ny hemsida.

Som ett av Sveriges största årliga idrottsevenemang vill Stena Match Cup Sweden ha en modern digital plattform för att sprida information, kommunicera med fans och visa varför så många besöker evenemanget varje sommar. HiQ har inte bara en lång erfarenhet av att jobba inom IT utan har också varit involverade i segling tidigare, till exempel med det framgångsrika projektet HiQ Sailing Team.

– Mobila och digitala lösningar är i dag en nyckelfaktor när det kommer till evenemang, oavsett om det handlar om sport eller underhållning. Med vår långa erfarenhet inom digital kommunikation, och med experter som kan skapa de mest användarvänliga och innovativa tjänsterna, ser vi fram emot att hjälpa Stena Match Cup att ta ytterligare kliv framåt, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.

Stena Match Cup Sweden arrangerades för första gången 1994 och är idag en av de mest uppmärksammade regattorna i seglingsvärlden. Tävlingen ingår i världscupen i matchracing för herrar och de täta seglingsduellerna lockar mängder av besökare till Marstrandsön i juli varje år. Stena Match Cup Sweden är också en fantastisk mötesplats för alla inblandade sponsorer och samarbetspartners.

– Vi är väldigt nöjda med att kunna knyta till oss en partner som HiQ eftersom vi vill kunna erbjuda våra följare ett bra forum för information och interaktion på nätet. På grund av deras professionalitet och tidigare erfarenheter från seglingssporten ser vi fram emot samarbetet och hoppas att de ska få ut så mycket som möjligt av sin närvaro på Marstrand, säger Brandspots VD Jan Torstenson.

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och de 118 000 besökarna under tävlingsveckan, varav 15 000 var inbjudna företagsgäster, såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – ¬5 juli 2014.

HiQ är ett IT- och managementkonsultbolag som förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Fler karpvatten är en av de åtgärder Sportfiskarna Region Mälardalen planerar för att förbättra det regionala sportfisket.

Sportfiskarna Region Mälardalen har nyligen färdigställt en ny fiskevårdsplan för de 40-tal vatten som ingår i Sportfiskekortet. Förutom klassiska fiskevårdsåtgärder som risvasar prioriteras enhetliga fiskeregler, mer fisketillsyn, miljögiftsundersökningar, samt ett förbättrat sportfiske.

Sportfiskekortet är ett mycket prisvärt fiskekort som tillgängliggör fiske för allmänheten i ett 40-tal vatten i Stockholmsregionen, från Södertälje i söder till Täby i norr. I flera av de sjöar som ingår finns god chans att fånga stora fiskar av arter som abborre, gädda, gös, karp och sutare. Genom att sjöarna ingår på samma fiskekort möjliggörs även en samordning av fisketillsyn och fiskevård. Fler karpvatten är mycket efterfrågat i regionen.

– Fler karpvatten är en av de åtgärder vi ser som viktiga för att förbättra sportfisket lokalt. Att under kontrollerade former plantera ut karp i fler lämpliga vatten kan även stävja de illegala utplanteringar som har skett i många sjöar, kommenterar Victor Söderberg, Sportfiskarna.

Sportfiskarna har som ambition att skapa minst fyra nya karpvatten runt om Stockholm. Problematik som kan kopplas till karpfiske som nedskräpning, slitage på mark, tältning på samma plats under flera dygn ska utredas innan etableringen.

– Vi tänker oss att bilda en rådgivande grupp med Länsstyrelsen, Sportfiskarna och intresserade karpfiskare i länet. Karpfiskegruppen kan peka ut vilka vatten som är mest intressanta ur karpfiskesynpunkt och hur konflikter kopplade till karpfisket kan undvikas, berättar Victor Söderberg, Sportfiskarna.

Fisketillsyn viktig för sportfisket
En effektiv fisketillsyn motverkar illegalt nätfiske och enhetliga fiskeregler med uttagsfönster och fångstkvot möjliggör ett mer långsiktigt hållbart sportfiske. Sportfiskarna Region Mälardalen har idag ett 80-tal fisketillsynsmän som sköter tillsynen på Sportfiskekortets sjöar. Varje år utbildas nya tillsynsmän vid kurstillfällen vår och höst. Tillsynsmännen som är indelade i lokala tillsynsgrupper arbetar helt ideellt, oftast gör de tillsyn på vatten som de själva fiskar i, vilket gör att de även kan ge praktiska tips och information om fisket i sjöarna.

– I exempelvis Lillsjön i Bromma har vi infört fredningstid för att skydda lekande fisk från 15 maj till 15 juni. Vi har även intensifierat fisketillsynen runt sjön och kanalen ut till Mälaren. Nyligen konfiskerades tre nät i kanalen vid en nattlig tillsynsrunda vilket säkerligen räddade ett antal lekgösar, berättar Victor Söderberg.

Miljögiftsundersökningar
Sportfiskarna Region Mälardalen samarbetar med Länsstyrelsen i Stockholms län med en miljögiftsundersökning av bottensediment och fisk från Sportfiskekortets vatten. Syftet är dels att kartlägga förekomsterna av miljögift och eventuella kvarvarande utsläppskällor, dels att kunna ge uppdaterade och välgrundade kostråd. Förutom några små skogsvatten på Södertörn är det generellt dock inga problem med en normalkonsumtion av fisk från Sportfiskekortets vatten.

Sjöhistoriska museet fördelar 1 Mkr till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. I år får fem fartyg ta del av stödet. Bland dem finns storslagna segelfartyg, kraftfulla bogserbåtar och klassiska ångfartyg. Intresset för landets k-märkta fartyg är stort – årligen kliver 250 000 personer ombord.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, fördelar årligen 1 Mkr till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Ekonomiskt stöd är starkt efterfrågat och i år inkom 37 ansökningar om totalt 9,5 Mkr.

– Att bevara och använda historiskt värdefulla fartyg är en kostsam uppgift och det här stödet utgör normalt bara en mindre del av den totala kostnaden. Pengarna ska stimulera till bevarandeinsatser och engagemang som har kulturhistorisk inriktning, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

För museet är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Arbetet med detta engagerar ett stort antal människor, främst ideella föreningar runt om i landet. De historiska fartygen är viktiga för en levande kustbygd och skärgård och dragningskraften hos dem är stor. En undersökning som Sjöhistoriska museet nyligen har genomfört visar att 250 000 människor årligen kliver ombord på landets 126 k-märkta fartyg.

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg. Men vi tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna och att fartygen används på ett sätt som kommer många till glädje, säger Claes Wollentz.

Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2014
• Herkules, bogserbåt, Göteborg.
• Kvartsita, skolsegelfartyg, Fiskebäckskil.
• Primus, ångbogserbåt, Sundsvall.
• Sarpen, skolsegelfartyg, Simrishamn.
• Trafik, passagerarångfartyg, Hjo.

Kort fartygsfakta och fördelat stöd

Herkules – Göteborg, 150 000 kr.
Motorbogserbåten Herkules byggdes 1939 på Öresundsvarvet i Landskrona.
Vid leveransen var Herkules en av Nordens starkaste isbrytande bogserbåtar. Under de stränga krigsvintrarna utförde fartyget kustbogseringar och bröt isrännor på västkusten. Herkules hemmahamn har alltid varit Göteborg. I början av 1980-talet lades Herkules upp. 1985 övertog Klubb Maritim driften av fartyget och ”Föreningen Bogserbåten Herkules” bildades. Idag används fartyget till bland annat rundturer för allmänheten i Göteborgs hamn. Årets stöd ska användas för att byta hjärtstocken.

Kvartsita – Fiskebäckskil, 250 000 kr.
Kvartsita byggdes 1945 vid Holms varv i Råå för kvartsfrakter mellan Höganäs och Dals Bruk. Vid leveransen var hon galeasriggad och utrustad med 130 hkr Skandia semidiesel.
Höganäsbolaget behövde frakta råmaterial från Vänern och eftersom det efter kriget var brist på fartyg beställdes därför nybyggen. Kvartsita blev dock snabbt föråldrad och såldes 1953 till Norge där hon gick med olika typer av last på den norska västkusten.
År 1986 köptes hon tillbaka till Sverige av ”Föreningen För Fulla Segel”. Kvartsita är nu riggad som 2-mastad skonare. Hon seglar med lägerskolor, föreningar och är handikappanpassad. Stödet ska användas till att bekosta en reparation av skrovet.

Primus – Sundsvall, 100 000 kr.
Primus är byggd vid Södra Varvet i Stockholm 1875. Hon byggdes som bogserbåt för Skönviks sågverk i Sundsvall. Ursprungligen var hon utrustad med en 1-cylindrig ångmaskin.
Fartyget förlängdes 1902 med 3 meter och man installerade en ny ångmaskin av kompound typ på 120 hkr från Härnösands mekaniska verkstad. Styrhytten tillkom på 1920-talet och omkring 1930 blev stäven ombyggd till isbrytarstäv. Fram till 1960 var fartyget verksamt som timmerbogserare i Sundsvall.1962 såldes hon för skrotning men SCA köpte omgående tillbaka fartyget, byggde om det till kättingbåt och motoriserade henne med dieselmaskin. År 1984 övertogs Primus av Medelpads Sjöhistoriska Förening. Från Sundsvalls museum fick man överta en bevarad och renoverad ångmaskin, den sista tillverkad på Sunds bruk efter ritning från 1902. Primus får ekonomiskt bidrag för arbeten i samband med ett ångpannebyte som ingår i ett flerårigt projekt att bevara fartyget och driftsätta det.

Sarpen – Simrishamn, 250 000 kr.
Sarpen byggdes 1892 i Nyköbing-Falster i Danmark. Sarpens ursprungliga namn var Freja, hon fick namnet Sarpen 1914 och kom till svenska ägare 1917. Från början var Sarpen riggad som galeas men i Sverige riggades hon om till skonare. Från 1919 var Sarpen hemmahörande i Degerhamn på Öland och fraktade främst cement och kalk. Fartyget utrustades 1930 med en hjälpmaskin och riggades då åter som galeas. År 1963 köptes Sarpen av Simrishamns Scoutkår och fick Simrishamn som hemmahamn. Hon renoverades och anpassades till sin nya uppgift som utbildnings- och övningsfartyg. Sarpen var en av de första före detta fraktskutor i landet som omvandlades till skolfartyg. Idag är hon ett välkänt scoutfartyg och Simrishamns scoutkår har 50 års erfarenhet av att segla och underhålla Sarpen. Stora reparationer har gjorts på fartyget vars utseende exteriört i huvudsak överensstämmer med det hon hade på 1920-talet. Stödet ska bidra till att bekosta skrovreparationer som gjorts inför årets seglationssäsong.

Trafik – Hjo, 250 000 kr.
Ångfartyget Trafik byggdes i Stockholm 1892 för fart i Vättern mellan Hjo och Hästholmen. Fartygets rutt fungerade som förbindelselänk mellan järnvägslinjen Hjo – Stenstorp och Mjölby – Hästholmen. Maskinen är från Bergsunds Mekaniska Verkstad, en 2 cylindrig kompound ångmaskin installerad 1892 med en effekt på 176 hkr, vilket ger en fart på 11 knop. Ursprungligen användes Trafik för både passagerartrafik och fraktfart. Trafik gick på sin ursprungliga trad fram till 1959. Därefter lades fartyget upp och tjänstgjorde som café i Hjo. I dåligt skick övertogs hon av en förening i början av 1970-talet och efter omfattande arbeten kom Trafik åter i drift 1977. Den ideella föreningen S/S Trafiks Vänner svarar idag för driften av fartyget och man gör sommartid uppskattade turer på Vättern. Främst trafikeras Visingsö men turer går även till Hästholmen och Vadstena. Stödet ska bidra till att bekosta renoveringen av däcket.

Primus. Foto: Sjöhistoriska museets arkiv.
Kvartsita. Foto: Vrigo, Wikimedia Commons, Public Domain.
Ångfartyg. Foto: Sjöhistoriska museets arkiv.
Sarpen. Foto: Erling Klintefors, SMM.
Herkulse. Foto: Anneli Karlsson, SMM.

Läkemedelsverket välkomnas som partner till Initiativet Hållbara Hav (IHH) och ingår i den arbetsgrupp vilka tagit fram underlag till IHH:s miljöutställning som kommer att ha premiär i Almedalen.

– Initiativet Hållbara Hav har lyckats skapa en intressant plattform för vårt arbete mot en giftfri vardag. Med utgångspunkt från regering och riksdags nya etappmål om ökad miljöhänsyn i arbetet med läkemedel och ett ökat fokus på hormonstörande ämnen i bl.a. kosmetika ligger Initiativet helt rätt i tiden säger Charlotte Unger, Miljöchef Läkemedelsverket.

Läkemedelsverket har som ansvar och uppdrag att främja den svenska folk- och djurhälsan. Läkemedelsverket är en statlig myndighet under Socialdepartementet vars målsättning är att den enskilde patienten och hälso- och sjukvården ska få tillgång till säkra och effektiva läkemedel. Inom ansvarsområdet hör också att främja säkerheten och kvaliteten för kosmetika och hygienprodukter samt ansvara för tillsyn av tillverkare och produkter inom det medicintekniska området. Läkemedelsverket stödjer även forskning och innovation inom sina ansvarsområden.

– Vi är mycket glada över att Läkemedelsverket ansluter sig som partner och stödjer Initiativets arbete. De blir ytterligare en viktig partner som tillför kunskap om vad som händer när våra läkemedel hamnar i våra marina ekologiska system i Östersjön säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

Årets Bilsport Performance & Custom Motor Show avslutades på Annandag påsk med stor prisutdelning för samtliga fordonsutställare som deltagit på mässan. Förutom jurygruppernas många priser delades även publikens pris ut: People´s Choice. Detta i tre olika kategorier Performance, Custom och Bike.

I det vackra påskvädret lockades 67.373 besökare till Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Mässans 41.000 kvadratmeter fylldes med styling, performance, ljudbyggen, motorsport och musik. Både nya trender, klassiska fordon och udda byggnationer inom fordonshobbyn visades upp.

Utanför mässhallarna arrangerades hissnande uppvisningar i världsklass. På Turtle Wax Arena kunde publiken se en fartfylld show med snöskotrar, driftingbilar, hojåkare, militärer samt 2003-års rallyvärldsmästare Petter Solberg!

På scenen i hall D bjöds det på stor musikunderhållning. Linda Gail Lewis tillsammans med sin dotter Annie Marie Dolan, The Playtones, Eva Eastwood, Tennessee Drifters och Roy Orbinson Tribute.

Påskhelgen avslutades med prisutdelning för fordonsutställarna, över 130 priser delades ut!

Carlos Stenson från Västra Frölunda tog hem hela tre priser med sin Moonshin Trickster, framtidshojen från förr. Best Custom Bike, Best in Show Bike och publikens pris People´s Choice Bike!

People´s Choice Custom delades ut till den amerikanske bilbyggaren John D’Agostino som tagit med sig sin Cadillac Sophia, 1940, ända från Kalifornen, USA.

Pär Edqvist från Lysvik vann People´s Choice Performance med sin Mitsubishi 3000 GT, 1997.

Stora bilden:
Under Bilsport Performance & Custom Motor Show 2014 var ett av priserna People´s Choice Custom, som delades ut till den amerikanske bilbyggaren John D’Agostino. Foto: Albinsson & Sjöberg/Bilsport.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, lämnar ytterligare 6,1 Mkr i bidrag till projektet som ska förbättra svenska havs- och vattenmiljöer.

– Flera av de projekt som nu får pengar syftar till att minska övergödningen av våra hav, sjöar och vattendrag. I exempelvis Mälaren är övergödning det kanske viktigaste hotet och ett miljöproblem som påverkar över två miljoner människors möjlighet att använda sjön för dricksvatten, bad och rekreation, säger Thomas Johansson, enhetschef på HaV.

Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. För år 2014 fördelades 385 miljoner kronor till länsstyrelserna för arbetet med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, åtgärdsprogram för hotade arter och lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. Utöver detta avsattes ytterligare 40 miljoner kronor till länsstyrelserna för särskilda åtgärdsprojekt. Hittills har 17 projekt fått pengar från HaV.

– Nu fördelar vi återstående 6,1 miljoner kronor på sju projekt runt om i Sverige. I de flesta fall handlar det om få pengar till planering och förberedelser för att gå vidare med projektet, Men vi ger också pengar till ett pågående projekt i Hedströmmen i Västmanland. Det syftar till att skapa fria vandringsvägar för bland annat för flodpärlmussla och öring. säger Thomas Johansson.

Målet är att 40-miljonersprojekten ska förstärka det arbete som redan pågår på länsstyrelserna och ligga i linje med två av HaV:s fokusområden ”Biologisk mångfald i rinnande vatten” och ”Ingen övergödning”.

– Vi har också prioriterat projekt som haft eller arbetar för att ha externa medfinansiärer, exempelvis EU-fonder och kommuner, säger Thomas Johansson.

Här är de sju projekt som nu får dela på 6,1 miljoner kronor.

Länsstyrelsen Jönköping, Samlad åtgärdsplan för Vätterns avrinningsområde 2014-2016, 600 000 kr (2014)
Länsstyrelsen Kalmar, Emån i fokus: vatten som möjlighet istället för problem, 600 000 kr (2014).
Länsstyrelsen Västmanland, Mälaren – en sjö för miljoner, 600 000 kr (2014).
Länsstyrelsen Västmanland, Fria vandringsvägar i Hedströmmen, 2 500 000 kr (2014).
Länsstyrelsen Västra Götaland, Orust- och Tjörnområdet; Åtgärder i och i avrinningsområdet till fjordsystemet, 600 000 kr (2014).
Länsstyrelsen Örebro, Ett åtgärdsprojekt för Hjälmaren, 600 000 kr (2014).
Länsstyrelsen Östergötland, Kan ny teknik minska internbelastningen av fosfor i övergödda sjö -och kustekosystem, 600 000 kr (2014).

Källa och foto: HaV.