Nyheter

ÅF Inshore Race kappseglas i år som en ren inomskärssegling med start och mål lördag 28 juni på Stockholms ström. Seglare, som inte är bortskämda med stor publik och uppmärksamhet, får nu tävla inför 10 000-tals åskådare. Och på kvällen kommer de bästa att hyllas med fina priser på Skeppholmens scen inför stor publik.

Arrangörsklubben KSSS kommer att bestämma en bana efter väder och vindprognos. Men båtarna kommer att starta runt lunchtid och segla ut förbi Nackas stränder och tillbaka till city efter några timmar.

ÅF Inshore Race avgörs alltså dagen innan starten av ”stora” ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) och kan ses som en uppvärmning eller prolog inför söndagen. Det är inga problem att delta i båda tävlingarna – men absolut inte heller ett måste.

ÅF Inshore Race är ett perfekt steg in i kappseglingsvärlden för de som inte vill, kan eller är redo att ge sig ut på havet och runda Gotland. Alla kan verkligen vara med och kämpa om den totala segern. 2013 vanns kappseglingen av en Folkbåt i trä.

Passa på att utnyttja detta unika tillfälle att kappsegla mitt i Stockholms hjärta och i den närmaste skärgården. Tävlingen är öppen för alla båtar som har ett SRS-tal/mätbrev och utan andra säkerhetskrav än att motor och VHF-radio är obligatoriskt. För säkerheten och samspelet med nyttotrafiken har antalet deltagare maximerats till 100.

ÅF Inshore Race ger båtklubbar i Stockholms närhet och kring Mälaren ett nytt tävlingstillfälle nära hemmahamnen. Med årets utformning blir det mer närvaro för både publik och deltagare. Prisutdelningen, eftersnacket och den sociala gemenskapen efter kappseglingen på lördag är för många lika viktig som själva seglingen.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: http://www.ksss.se/AFOR/AF-Inshore-Race-2014/

Ben Halpern kommer till Stockholm den 12-16 maj för att tillsammans med forskare vid Stockholms universitet ta fram ett Baltic Health Index, för bedömning av Östersjöns tillstånd. Ben Halpern som är verksam vid UC Santa Barbara, har tillsammans med sitt team utvecklat Ocean Health Index, ett verktyg för bedömning av världshavens hälsa.

– Jag ser fram emot att tillbringa en vecka på Stockholms universitet, och hoppas att vi tillsammans kan odla fruktbara samarbeten och vidareutveckla Ocean Health Index för att skapa ett Baltic Health Index, säger Ben Halpern som är professor i marinbiologi och miljövård vid Bren School of Environmental Science & Management på UC Santa Barbara.

Ocean Health Index, som har publicerats i Nature, är den första omfattande globala bedömningen som inkluderar människor som en del av havens ekosystem.

I såväl Sverige som övriga Europa utvecklas nu en sammanhållen havs- och vattenpolitik där man integrerar politik för tillväxt och välstånd med hållbart utnyttjande av haven. För att följa upp målen för miljökvalitet och ekosystemhälsa ökar behovet av en vetenskaplig förståelse för miljötillståndet i haven. Därför ska nu forskare vid Stockholms universitet arbeta med att utveckla ett Baltic Health Index.

Halpern är inbjuden av Dr Thorsten Blenckner som är forskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och nätverkssamordnare för det strategiska forskningsprogrammet BEAM (Baltic Ecosystem Adaptive Management). Halpern och Blenckner träffades i Santa Barbara i juni 2013. De började då diskutera eventuella samarbeten för att bedöma Östersjön tillstånd.

– Östersjön är ett av de mest utnyttjade, men också mest välstuderade marina ekosystemen, och Stockholms universitet är känt för sin framstående havsforskning. Därför är det ett spännande och utmärkt tillfälle att utforska tillämpningen av Ocean Health Index för Östersjöregionen, säger Ben Halpern.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill endast tillåta stängda ”scrubbers” för rening av fartygsbränsle. HaV vill också att vattnet från denna process endast ska få tömmas i miljösäkra anläggningar i hamn.

– Tvättvattnet innehåller svavel i form av svaveldioxid som bidrar till havsförsurningen. Det kan också innehålla andra ämnen som är skadliga för havsmiljön. Därför vill vi inte tillåta att det töms i havet, säger Jessica Hjerpe Olausson.

HaV lämnade i går sitt yttrande till miljödepartementet angående förslaget om ändring i förordningen om svavelhaltigt bränsle (1998:946). Ändringen görs för att införliva EU:s ändringsdirektiv vad gäller svavelhalten i marina bränslen (2012/33/EU) i svensk lagstiftning. Direktivet innehåller bland annat bestämmelser som syftar till att minska utsläppen av svaveloxider från fartyg inom EU. Nästa år ska högsta tillåtna svavelinnehåll i fartygsbränsle vara nere i 0,1 procent i Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen.

– Vi välkomnar att ändringsdirektivet nu införlivas i svensk lag. Men vi anser att det finns några frågetecken och otydligheter i den föreslagna bestämmelsen, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

I dagsläget finns det tre sätt för rederierna minska svavelutsläppen till den nivå som krävs efter 2015: använda ett svavelfritt bränsle, naturgas eller ”scrubbers” som renar rökgaserna från bränslet ombord. Genom att scrubba eller tvätta avgaserna i havsvatten minskar utsläppet av försurande svaveloxid till atmosfären. Å andra sidan är tvättvattnet mycket surt, cirka pH 3 att jämföra med havsvattnets naturliga ca pH 8.

Enligt den föreslagna bestämmelsen får tvättvattnet släppas ut i havet ”endast om det kan visas att tvättvattnet inte har någon betydande effekt och inte utgör någon risk för människors hälsa eller miljön”.

– Det behöver bli tydligare vem som har ansvar att visa att kraven uppfylls och hur detta ska gå till. I EU:s skrivning framgår att det är fartygsoperatören som visa effekterna av tvättvattnet. Detta bör framgå även i den svenska bestämmelsen, säger Jessica Hjerpe Olausson.

Transportstyrelsen är den myndighet som ska se till att bestämmelserna efterlevs. HaV anser att det i förslaget är oklart vad som ska kontrolleras och hur det ska gå till.

– Vi menar att i stor sett omöjligt att visa att tvättvattnet inte utgör ”någon betydande effekt på och inte utgör någon risk för människors hälsa eller miljön”, säger Jessica Hjerpe Olausson.

– Tvärtom så kan det innebära att en större andel av svaveldioxiden når havsmiljön än om svavlet släppts ut i luften, risken är att det blir en slags genväg för försurningsprocessen.

HaV pekar i sitt yttrande också på att hamnarna måste kunna göra sig av med tvättvattnet på ett miljösäkert sätt och att det ska vara enkelt att ändra lagen om dagens tekniker för att tvätta rökgaser är olämpliga eller lämpliga utifrån miljösynpunkt.

Källa: HaV.

Söndagens medaljrace i GKSS Olympic Class Regatta seglades i fantastiska förhållande med solsken och en tilltagande vind mellan 2 och 7 m/s. Det var spännande, publikvänliga seglingar med två duktiga speakers i form av OS-medaljör Rasmus Myrgren och Stefan Rahm, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet, och en mycket glad Thomas Rahm, GKSS chefstränare.

– Det är roligt att vi som klubb har med många deltagare i regattan, och framför allt att vi i klubben har vinnarna i 49er, 49er FX och laser standard. Den tätaste striden utspelade sig i laser standard mellan Emil Cedergårdh, GKSS och Jesper Stålheim, KSSS. Vid återkallelsen för tjuvstart vände vi båda, och jag gjorde en bra upphämtning och kontrollerade fältet på andra kryssen från min andra plats, säger Emil.

– På sista länsen trodde jag att det var klart. Men vinden kom bakifrån och Jesper med flera kom i kapp, och det blev tätt i slutstriden, och till sist var det tur att jag lyckades få till det avslutar Emil Cedergårdh med.

Lisa Ericson och Hanna Klinga, GKSS vann både medaljracet och regattan i 49er FX.

– Det var kul med ett kort intensivt race, det blev mycket adrenalin i kroppen säger Lisa Ericson.

– Dessutom att få publik och så mycket publik på hemmaplan höjde tempot, vi är inte vana vid att ha åskådare, säger Hanna Klinga.

Resultaten finns i sin helhet på http://www.gkss.se/en/Events/OCR/menu/OCRresults/

Bilder:
49er FX medaljrace Lisa Ericson och Hanna Klinga, fotograf Stina Jansson
Emil Cedergårdh målgång, fotograf Stina Jansson

Info: www.gkss.se

Det är inte bara biologin i insjöar som varierar med klimat och andra miljöfaktorer, det gör även kemin. Mer kunskap om detta behövs för att förstå sjöars ekologi och deras roll för kolomsättning och klimat. Idag publicerar en internationell forskargrupp ledd från Uppsala universitet en omfattande studie av organiska föreningars sammansättning i den ansedda tidskriften Nature Communications.

– Sjövattnet är som en mycket tunn buljong med flera tusen olika ingredienser i receptet, alla med olika egenskaper. Samtidigt är många av molekylerna vanliga i ett brett spektrum av olika miljöer. Vi har till exempel, i den väldigt komplexa kemiska blandningen, hittat samma komponenter som kolleger beskrivit från Kongo-floden. Och de reagerar på miljöfaktorer på samma sätt i tropikerna som i Sverige, säger professor Lars Tranvik, som lett studien.

Världens alla insjöar täcker endast tre procent av kontinenternas yta, men spelar ändå en mycket stor roll i planetens kolomsättning. Bland annat sker ett utflöde av koldioxid till atmosfären. Detta beror till stor del på att sjöarna tar emot stora mängder organiskt material från det omgivande landskapet, som också omvandlas i vattnet med hjälp av mikroorganismer.

Merparten av detta organiska material finns i löst form i vattnet och består av tusentals olika molekyler. Den aktuella studien är den mest omfattande undersökningen hittills av hur sammansättningen av dessa organiska föreningar formas av processer i sjöarna och i landskapet. Forskarna har analyserat det lösta organiska materialet i 120 insjöar från norr till söder i Sverige, och hur dess sammansättning varierar med klimat och andra faktorer.

Studien är ett samarbete mellan en grupp forskare inom forskningsprogrammet för limnologi vid Uppsala universitet och Max-Planck-institutet för marin mikrobiologi i Bremen/universitetet i Oldenburg. Den bygger bland annat på den nationella miljöövervakningen med all dess information om insjöarnas vattenkemi och andra egenskaper. Forskarna har också gjort detaljerade analyser av det organiska materialet med hjälp av ett kraftfullt instrument i Tyskland – en högupplösande masspektrometer.

Resultaten visar att inte bara den biologiska mångfalden, utan även den kemiska mångfalden, kontrolleras av olika miljöfaktorer. I sjöar med lång omsättningstid, dvs där vattnet stannar kvar länge innan det transporteras vidare nedströms, bryts till exempel molekylerna från omgivande skogar och myrar i stor utsträckning ned.

– Detta leder till att det blir en helt annan kemisk sammansättning, där inslaget av föreningar som bildats av växtplankton i sjöarna blir mer framträdande, säger Anne Kellerman, som är doktorand och artikelns huvudförfattare.

Genom att jämföra sjöar i olika klimat kan vi få en bild av vilken kemisk sammansättning vattnen kommer att få i ett framtida klimat med högre temperatur och nederbörd. Detta har bland annat konsekvenser för hur framtidens dricksvattenförsörjning skall utformas.

– Vi fortsätter nu våra undersökningar av naturens kemiska mångfald med att försöka utröna vilka mekanismer som ligger bakom de mönster vi ser. Vad är det som kontrollerar att organiskt material i vissa fall bevaras i naturen under lång tid, och varför det under andra förhållanden bryts ner snabbt?” säger Lars Tranvik.

Forskningen bedrivs inom en stark forskningsmiljö finansierad av forskningsrådet Formas, ”Color of Water”, som analyserar pågående och framtida förändringar i insjöarnas organiska material, och hur detta påverkar dricksvattenproduktion såväl som sjöarnas ekologi.

Referens: Kellerman, A.M., Dittmar, T., Kothawala, D.N., and Tranvik. L. J Chemodiversity of dissolved organic matter in lakes driven by climate and hydrology. Nature Communications
DOI: 10.1038/ncomms4804

Programmet i Almedalen syftar till att öka medvetenheten om Östersjöns situation och är utarbetat av forskare och experter vid Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa, Mistra Pharma och Svenskt Vatten. Under veckan hålls intressanta presentationer och seminarier, ungdomspolitiker från samtliga partier samlas för paneldebatt och den nya miljöutställningen invigs.

”För 7:e året närvarar vi under Almedalsveckan, vi deltar tillsammans med våra partners och vårt nätverk, genom att väcka debatt och synas i Almedalen med våra angelägna budskap om Östersjöns situation har vi möjlighet att nå politiker och beslutsfattare. Almedalen har visat sig vara en utmärkt plats att få ut budskap och skapa nya kontakter” säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

Miljöutställningen och briggen Tre Kronor af Stockholm anländer till Visby den 29 juni. Initiativet Hållbar Havs miljöutställning invigs av miljöminister Lena Ek under f.m. den 30 juni. Seminarier baserade på olika delar av miljöutställningen presenteras under 30 juni och 1 juli av föredragshållare från Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa, Mistra Pharma och Svenskt Vatten m.fl.

Tema för Initiativets nya miljöutställning är plast, kemikalier och läkemedel i vår hemmiljö. Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar så småningom i våra vattendrag. Bästa sättet att förhindra detta är att börja i hemmet. Utställningen har därför utformats som en ”etta med kök” där man hittar produkter som vi omger oss med i vår vardag. Här finns information om vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa. Utställningen kommer sen turnera i Sverige under två år och visas i ca 20 städer.

”Vi har med vår utställning hittat ett mycket effektivt sätt att nå ut, röra och beröra, och kanske ibland uppröra, den breda allmänheten, tillsammans med fartyget blir vi ett spännande och intressant inslag när vi kommer till en ny stad” säger Göran Lindstedt.

Samtliga partier är representerade av en ungdomspolitiker under den paneldebatt som kommer att ske onsdagen den 2 juli och som leds av Folke Rydén, journalist och filmare. Under debatten ges ungdomspolitikerna möjlighet att återge hur de ser på Östersjöns situation och vad de kommer att bidra med för ett framtida friskt Östersjön att lämna till kommande generationer.

Miljöutställningen finns på plats i Visby hamn intill briggen Tre Kronor af Stockholm hela Almedalsveckan och seminarier och paneldebatter sker ombord eller på kaj vid utställningen.

Produktguiden från International Färg finns nu att ladda ner som app för iOS och Android, vilket ger båtägare möjlighet att snabbare och enklare skaffa sig information om produkter och målningssystem.

I den nya gratisappen kan man också enkelt räkna ut hur mycket färg som går åt beroende på storlek och typ av båt. Man kan söka efter närmaste butik och man hittar också bland annat en sektion om hälsa och säkerhet.

Uppdateringar kommer löpande med ytterligare funktioner så att informationen hela tiden hålls aktuell. Som ett första steg lanseras Internationals nya app på svenska, engelska, tyska och holländska.

Ladda ner appen på https://itunes.apple.com/se/app/boat-paint-guide/id787504739?mt=8

Alternativ: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.interlux.boatpaintguide

Garmin presenterar ett stort testprogram i samband med lanseringen av nya actionkameran VIRB Elite. VIRB Elite är Garmins senaste resultat av 25 års utveckling av produkter inom satellitnavigering i kombination med friluftsliv. För att visa kamerans alla starka sidor söker företaget nu 25 personer som vill testa VIRB Elite och dela med sig av sina filmer och sin feedback.

Under maj och juni kommer Garmin att utse 25 testpersoner inom olika segment. Testpersonerna får varsin VIRB Elite som de skall filma med. Filmerna ska de sedan redigera och publicera på testprogrammets hemsida. De kommer också få utvärdera kameran och ge feedback på sex olika kriterier: bildkvalitet, batteritid, hållbarhet, vattentäthet, användarvänlighet och redigeringsprogrammet VIRB Edit.

Testprogrammet kommer att pågå under hela sommaren 2014 och är öppet för alla. Med sin extrema mångsidighet är VIRB designad för att användas av vem som helst. Oavsett om du gillar skateboard, BMX, skidåkning, vindsurfing, snowboard, mountainbike, motorcykel, rugby, vandring, segelflyg, segling, dykning eller kitesurfing så är VIRB den perfekta kameran att föreviga dina äventyr med. Eller varför inte filma dina barns första steg eller cykeltur?

För att göra testet så representativt som möjligt, kommer Garmin välja olika typer av människor som brinner för just sin passion. Det innebär att alla utövare av en sport, eller annan form av aktivitet är välkomna att ansöka om att få delta.

Besök www.testagarminvirb.se för att ansöka.

Garmin VIRB Elite är en vattentät 1080p HD actionkamera med 1.4-tums Chroma-skärm i färg och tre timmars batteritid. Den har inbyggd GPS, accelerometer och höjdmätare och kan kopplas till pulsband, kadensmätare och temperatursensor för att visa all data på filmen du spelar in.

Den 30 och 31 maj samt 1 juni har alla som vill möjlighet att sälja sin båt på ”Båtar i Henån”. Under dessa vårdagar kan du jämföra ett stort antal både nya och begagnade båtar, för att kunna göra rätt val när du köper båt.

Här kan du också prata försäkring, finansiering och service. Träffa tillbehörsleverantörer och få råd och tips för ett ännu bättre båtliv.

Sälj din båt på Båtvisningshelgen
Har du som privatperson planer på att sälja din båt, antingen det är en segel- eller motorbåt, erbjuder Yacht Center Orust en ”visningsplats”, för att du skall kunna visa din båt och sälja den till någon av alla besökare. Det kommer att bli drygt 20 platser vid norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn.

Information och bokning av visningsplats
Under perioden 29/5–1/6 är samtliga båtplatser på norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn reserverade för privata båtar som är till salu och som deltar i Båtvisningshelgen 2014.

Detta är ett arrangemang i samarbete mellan föreningen Yacht Center Orust och Orust kommun.
Kontakta XLNT Yachting för prisinformation och bokning:
info@xlntyachting.se +46 701 692 398

Andra dagens seglingar i Olympic Class Regatta bjöd på stabila vindar och många seglingsdueller, varav några varit oväntade men mycket roliga för GKSS-seglare.

– Det är roligt att det är stort gäng från GKSS som seglar Laser standard säger GKSS chefstränare Thomas Rahm. Två av GKSS egna seglare som är med i morgondagens medaljrace är Emil Bengtsson och Emil Cedergårdh i laser standard. I 49er leder Carl P Sylvan och Otto Hamel stort, 49er FX är det tätt mellan Julia Gross och Cecilia Jonsson, KSSS och Lisa Ericsson och Hanna Klinga, GKSS.

I gårdagens seglingar hade 470-besättningen från GKSS Carl-Fredrik Fock och Marcus Dackhammar slagit Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, KSSS. Det betyder att det är mycket jämnt inför söndagen, avslutar Thomas Rahm.

– Det är roligt att flera och flera juniorseglare strömmar till klubben och vill vara med och träna hårt och utvecklas säger vår juniortränare Daniel Birgmark. Daniel fortsätter att berätta om Laser 4.7, där William Carlsson, GKSS vann Laser Grand Pri, och leder klassen efter två dagar.

På andra plats i Laser 4.7 ligger Gustav Theander tvåa och Erik Landmark, GKSS ligger tre. Detta är tre hårt tränade unga pojkar som är mycket målmedvetna och sporrar varandra i sin träning.

– I Laser radial har Lovisa Karlsson, GKSS seglat bra, så även Julia Carlsson och även de seglar medaljrace i morgon. Bäst från GKSS i 29er är hittills Axel Rahm och Andra Duboius, avslutar Daniel Birgmark med.

Under söndagen startar de första seglingarna klockan 09 och medaljracen seglas från klockan 12. Då kommer vår OS-medaljör i laser Rasmus Myrgren och Stefan Rahm från Svenska seglarförbundet att vara speaker ute på piren för åskådarna på plats.

Bilderna:
Tätt i 470. Foto: Stina Jansson.
49er på startlinjen. Foto: Stina Jansson.

Info: www.gkss.se

I somras skänkte Returpack tio öre per importerad burk som pantades i svenska automater till Sjöräddningssällskapet. Hela 18 miljoner pantlösa burkar samlades in. Pengarna har använts till att förse våra 2 000 frivilliga sjöräddare med var sin egen, specialutvecklad flytväst. I dag överlämnade Returpack de första västarna till Sjöräddningssällskapets station på Rörö i Göteborgs skärgård.

I strålande sol kunde Returpacks marknadsansvariga Katarina Lundell lämna över de första flytvästarna till RS Rörös frivilliga sjöräddare. Ett premiärdopp visade att de fungerar perfekt för uppgiften, att hjälpa sjöräddarna att rädda liv till sjöss.

– Samarbetet med Sjöräddningssällskapet har bestått av två delar. Dels att öka medvetenheten om att även utländska burkar har ett värde och dels genom att öka tillgängligheten till pantställen även på fritiden. Under förra sommaren pantade svenska folket 18 miljoner burkar utan pant. Detta gjorde att Returpack nu skänker 1,8 miljoner kronor till Sjöräddningssällskapet. Förutom pengarna bidrar de insamlade burkarna även till minskad nedskräpning och att burkarna kan bli nya burkar, säger Katarina Lundell.

Flytvästarna är specialutvecklade för Sjöräddningssällskapets behov i samarbete med Baltic. De är deplacerande (fasta flytkuddar) och är därmed enklare att arbeta med i vattnet jämfört med de uppblåsbara modellerna och därtill näst intill underhållsfria.

– På två tusen frivilliga sjöräddare sitter nu en egen flytväst – och det är tack vare Sveriges alla pantare. Så när du nästa gång ser en frivillig sjöräddare, kan du tänka att det är dina tomburkar som håller honom eller henne flytande i sitt tuffa och helt ideella sjöräddningsarbete, säger Anton Kock, utrustningsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Utöver sommarkampanjen har sjöräddningsstationerna själva samlat in och pantat burkar. RS Rörö är den station som lyckats panta allra mest, totalt har de samlat in över 140 000 kronor.

– Det finns en enorm drivkraft i att göra något bra tillsammans, och det gäller inte bara sjöräddning. Att panta burkar och minska nedskräpningen gagnar ju alla som vistas i vår fina skärgård. Även om man inte är båtmänniska så måste man ju tycka att det är bra!, säger Jesper Jensen, stationsansvarig på RS Rörö.

Samarbetet med Returpack är en viktig miljöhandling. Burkar som annars skulle ha hamnat i soporna – eller ännu värre – i havet eller längs våra stränder, har istället tagits om hand och återvunnits.

Info: www.ssrs.se

Kommentarer

Jan-Eric Lampinen 10:46:08 2014-05-03

Var kan man panta sådana burkar??

Amerikanska lyxyachtstillverkaren Palmer Johnson introducerade en ny 58 fots sportbåt vid Singapore Yacht Show. Därmed gör denna välkända yachtproducent tvärtom mot många andra varv och tar steget ”ner” i den mycket konkurrensutsatta båtmarknaden kring 50 fot.

Superyachtbyggaren Palmer Johnson är dock inte ensamma om att bygga mindre yachter. Även italienska Wider Yachts, som har blivit kända för sin utfällbara båt, presenterade planer för en ny båt vid Singapore Yacht Show.

Palmer Johnsons nyhet är den 17,6 m långa PJ58 Open Sport, som byggs helt i kolfiber. På den stora bilden här intill syns en större båt från samma företag, Palmer Johnsons 35M Carbon Sport. Vi har tyvärr inte fått några bilder på PJ58, men flera av företagets yachter har ungefär samma design som båten på bilden.

För motoriseringen står Volvo Penta, som har försett båten med två stycken IPS 600/800 dieselmotorer. Med 600-motorerna får båten en toppfart på 34 knop medan det större alternativet ger 40 knop på toppen. Räckvidden anges till 315 Nm vid 30 knop. PJ58 får möjlighet att ta med 1 600 liter bränsle, 500 liter vatten och 200 liter gråvatten.

Den nya yachten från Wider Yachts blir den minsta i företagets utbud. Den nya 9,6 m (32 fot) långa Wider 32 är en kompakt sports cruiser designad av Fulvio de Simoni.

Info: www.palmerjohnson.com

Sortimentet av berömda Buster-aluminiumbåtar utökas med Buster E-serie med glasfiberdäck. Fiskars presenteras de nya modellerna av två populära öppna båtar: Buster XL:s nya modell Buster XLe och Buster L:s, som är nordens mest populära motorbåt, nya modell Buster Le.

– Båtköpare har nu ännu bättre möjligheter att välja och utrusta en Buster efter sina egna behov och önskemål. Glasfiberdäcket ger nya möjligheter när det gäller design, men även våra beprövade Buster-båtar helt i aluminium finns kvar i sortimentet, berättar Juha Lehtola vd för Buster Boats.

Fiskars har tillverkat Buster-båtar sedan år 1976 och tillverkningen av deras föregångare, Kello-båtar, började år 1955. Utöver skrovet tillverkas även indredningen av det lätta men mycket hållbara marinaluminium på Buster-båtar. Durken är av styv och hållbar faner och i modellserien Pro av aluminium.

Båtarna i nya Buster e-serie har Buster väl beprövade aluminiumskrov med ett innerskrov av glasfiber som tillåter mer friheter på designen. Fiskars har sedan år 2010 tillverkat moderna Drive-båtar med glasfiberdäck och skandinavisk design.

Båtarna i E-serien Buster har ett vitt glasfiberdäck, men durken har en praktisk mörkgrå, halksyddsmönstrad gelcoat där smutsen inte syns. De raka vindrutorna skyddar mot fartvind och vatten.

Samtliga båtar i e-serien har en ovanligt omfattande standardutrustning, bland annat kapell. Som alla andra Buster-båtar kan även båtarna i e-serien förberedas för de mest populära utombordsmotorerna redan på fabriken.

Tillverkningen av Buster-båtar omfattar 17 modeller, den minsta är den under fyra meter långa Buster Mini och den största Buster SuperMagnum som kan levereras med upp till 300 hästkrafter stor motor.

Ett femte alternativ för Fiskars framgångsrika båt: Buster Le med glasfiberdäck

Fiskars mest sålda båtmodell är all-roundbåten Buster L, vars konfigurationsalternativ ökar till fem modeller. Den senaste nykomlingen i serien är Buster Le med glasfiberdäck och plats för sex personer.

– Glasfiberdäcket ger nya designmöjligheter, samtidigt som båtens skrovmaterial fortvarande är aluminium, som håller länge och är lätt att underhålla, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Övriga modellversioner av Nordens mest populära motorbåt är Pro-seriens Buster L Pro och Buster Lx Pro helt i aluminium samt Buster L som styrs från baksätet och Buster Lx med separata säten.

Den fem meter långa Buster Le kan utrustas med en motor på 50-70 hk och båten är lätt att transportera även på en trailer bakom en vanlig personbil. Utöver modellen Le ingår i Busters E-serie Buster XLe, en 5,6 meter lång öppen båt för sju personer.

Likt de större Buster-båtarna, har Buster Le en vindruta som sträcker sig runt båtens sidor, vilket ger föraren och passagerarna ett bra skydd mot fartvindvind och vatten. På akterdäcket finns en från andra Buster-båtar känd lösning: två fack för förtöjningslinorna, varav den andra innehåller även påfyllningslocket för bränsletanken. Tack vare den fasta bränsletanken som rymmer över 50 liter behövs inga separata bränsletankar som tar plats i de tre sitt- och stuvboxarna i aktern. I fören finns fri golvyta och det går att montera en sitt- stuvbox även framför båda pulpeterna.

Buster Le ha ett vitt glasfiberdäck, men innerbåtten har en praktisk mörkgrå, grov gelcoat där smutsen inte syns. Insteg till båten sker säkert både fram och bak, men även från sidorna, tack vare trappsteg som finns framför pulpeterna. Trappavsatsen har en halkfri yta.

Busters aluminiumskrov är styvt och lätt, vilket gör strandhuggen säkra även på klippiga skär. Båten kräver inget speciellt underhåll utan en tvätt på hösten är det enda som behövs.

Kapellet ingår i standardutrustningen och tar man loss bakväggen och sidofönstren så blir det ett praktiskt tak som ger skydd mot sol och regn. Det är enkelt att hantera kapellet, tack vare det rymliga kapellgarageten. I det tvådelade kapellgaraget finns även utrymme för förvaring.

I standardutrustningen ingår utöver kapellet bland annat mjuka sittdynor, Abloy-ennyckelsystem, dörr mellan pulpeterna, rst-beslag och ett viloställ. Styrpulpeten har plats för installation av Navi-paketet med 7’’ Garmin-plotter.

Fiskars Buster-modellserie får tillökning: Buster XLe med glasfiberdäck ny version av den populära modellen

Nya Buster XLe med glasfiberdäck är en rymlig, 5,6 meter lång mångsidig och öppen båt, vars skrov härstammar från kritikerrosade Buster XL.

I utvecklingen av nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet. Båten har de största innerutrymmen i sin klass.

– Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar köregenskaperna och säkerheten på en båt. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Buster XLe kan utrustas med många effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalbruk, men båten kan även utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter för mer krävande förhållanden.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsunderhåll som båten kräver. Bränsletanken på 138 liter ger båten en stor aktionsradie.

De raka pulpeterna ger den rymliga sittbrunnen ett bra skydd mot fartfartvind och vatten. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör med kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Som andra Buster-båtar kan även Buster XLe förberedas på fabriken för de populäraste utombordsmotorer.

Trafikverkets ledning har i samförstånd med rederichef Anders Werner beslutat att avbryta försäljningen av Fridhems varv i Lysekil.

Frågan om försäljning av Trafikverkets varv har utretts och förhandlats under ett par års tid. Försäljningsuppdraget från Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm hade sin grund i regeringens policy, som säger att om det finns en fungerande privat marknad ska statliga myndigheter inte erbjuda likvärdiga tjänster.

Förhandlingarna har lett till att det ena av Trafikverkets två underhållsvarv, Tenö varv i Vaxholm, sålts till ett privat konsortium. Övertagandet ägde rum den 1 april 2013. När det gäller Fridhems varv har förhandlingarna med intressenterna dock inte kunnat slutföras.

– Efter en utdragen process arbetar varvet nu på som tidigare, tills dess att nytt beslut är fattat, säger Trafikverkets rederichef Anders Werner.
Nästa steg blir att beskriva varvets framtida roll i Färjerederiet och Trafikverket, ett strategiskt arbete som rederiets internstyrelse har att ta ställning till.
Nuvarande tf chef för Fridhems varv, Rolf Nilsson, har accepterat att kvarstå under den närmaste tiden.

Info: www.trafikverket.se/farja

Nimbus Boats före detta ägare, Altor, säljer sina aktier i Byggmax. Det är Altor 2003 Fund (”Altor”) som har sålt sitt innehav bestående av 11 920 908 aktier, motsvarande 19,6% av rösterna, i Byggmax Group AB (”Byggmax”). Transaktionen genomfördes genom ett accelererat anbudsförfarande till svenska och internationella institutionella investerare till ett pris av SEK 53,50 per aktie. Efter denna försäljning äger Altor inte längre några aktier i Byggmax.

2006 förvärvade Altor ett majoritetsägande i Byggmax, ett bolag som grundats 13 år tidigare. Vid förvärvet behöll grundarna av Byggmax 25% av sitt ägande.

“Investeringen i Byggmax är ett framgångsrikt exempel på Altors modell att gemensamt driva och utveckla ett bolag med dess grundare. Vi vill tacka dem, bolagets ledning och alla medarbetare för deras insatser under denna period. Under de åtta år som Altor ägt Byggmax, har bolaget vuxit från en omsättning på SEK 1,1 miljarder år 2005 till SEK 3,2 miljarder för 2013. Detta har åstadkommits genom en expansion till Norge och Finland samt en ökning av antalet butiker från 27 till 107. Vi är stolta över att ha varit del i att utveckla bolaget till den främsta lågprisdetaljisten inom byggvaruhandeln i Norden” säger Stefan Linder, Partner i Altor Equity Partners AB och styrelsemedlem i Byggmax.

I juni 2010 noterades Byggmax på Nasdaq OMX Stockholm och hade i slutet av 2013 fler än 5 700 aktieägare.

Försäljningen bestod av 11 920 908 aktier genom ett accelererat anbudsförfarande, där priset sattes till SEK 53,50 per aktie. Efterfrågan var mycket stor och aktierna såldes till investerare i Sverige, Europa och USA.

Carnegie Investment Bank and SEB agerade Joint Bookrunners i samband med försäljningen.

Våren är på ingång och det är nu dags att börja förbereda inför kommande båtsäsong. En viktig detalj som bör göras innan båten kan sjösättas är att kontrollera gasolutrustningen.

För att du ska vara säker på sjön i sommar har AGA Gas har tagit fram fem konkreta tips. Samtliga tips landar i en årlig genomgång av din utrustning.

Med målet att minimera risker kopplade till gasolutrustning lanserar nu AGA informationskampanjen Gasklar som vänder sig till alla som på något sätt kommer i kontakt med gasol i sitt hem eller i sin fritidsmiljö. Syftet är att vägleda användaren i sin gasolhantering.

– Det många glömmer att göra är att årligen se över sin gasolutrustning. En vanlig orsak till olyckor med gasol är läckage i slanganslutningar. Det kan du enkelt undvika genom att följa vår femstegsprocess, med målet att bli just ”gasklar”, säger Magnus Olsson på AGA Gas.

Fem enkla tips för att bli gasklar:
• Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.
• Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller AGA:s TL4 spray.
• Rätt tryck. Läs bruksanvisningen för tryckregulatorn du ansluter till gasolflaskan innan du kopplar in den.
• Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventliten när du inte använder utrustningen.
• Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65° C, till exempel på inglasade balkonger.

I samband med att Försvarsmakten den sista mars i år påbörjade rekryteringen för sommarens och höstens grundläggande militära utbildning, GMU, lanserades också ett helt nytt rekryteringssystem.

Det nya rekryteringssystemet omfattar både ett nytt tekniskt stödsystem såväl som nya arbetssätt att genomföra rekryteringen. Det nya systemet har varit i drift i cirka fyra veckor och har fungerat mycket bra. Såväl för den sökande som för Försvarsmakten.

Sjöhistoriska museets chef Hans-Lennart Ohlsson har förordnats till vigselförrättare. Museet kommer nu att kunna erbjuda vigslar i den vackra museibyggnaden och ombord på de spektakulära museifartygen. Redan 6 och 7 juni finns det möjlighet för par att gifta sig.

Den 6 och 7 juni kommer Sjöhistoriska museet att arrangera bröllop. Efter den traditionella flaggottan på nationaldagen finns det möjlighet för par att gifta sig antingen på gräsmattan framför den vackra byggnaden eller i den högtidliga minnehallen med akterspegeln från Gustav III:s lustjakt Amphion.
Den 7 juni går det att gifta sig på ombord på Sjöhistoriskas museifartyg, isbrytaren Sankt Erik byggd 1915 eller fyrskeppet Finngrundet från 1903. Museifartygen ligger vid piren utanför Vasamuseet på Galärvarvet.

Vigseln är helt gratis och förrättas av museichefen på Sjöhistoriska, Hans-Lennart Ohlsson.

Boka vigsel
För bokning kontakta museichef Hans-Lennart Ohlsson direkt per mejl:
hans-lennart.ohlsson@maritima.se eller telefon: 08 519 549 45

En enkel borgerlig vigsel tar cirka 5 minuter. Tider finns båda dagarna mellan kl 10.00 och 16.00.

För att gifta sig borgligt krävs:
Att båda som ska ingå äktenskapet är 18 år och svenska medborgare.
Att man inför vigseln har ansökt om så kallad hindersprövning hos Skatteverket.
Att man har två vittnen med till själva ceremonin.

Info: www.sjohistoriska.se

På valborgsmässoafton är det dags för Stenungsbaden Yacht Clubs traditionsenliga Spring Regatta. De inbjudna gästerna får som brukligt ta del av saltstänkta aktiviteter, bastuflotte, vinprovning och paella på bryggrestaurangen Kookaburra.

Under dagen kommer det även att finnas möjlighet att ta del av flera fina vårerbjudanden i Bluewater Sports & Health Club, eller bara slinka ner i den varma utomhuskällan och låta den göra sitt bästa för att reparera en trött kropp. Denna dag lanseras också den nya behandlingen Fabulous Lips i quick-bliss-baren. Alla som vill får en fri behandling!

I marinan kan du testa både vattenskoter och RIB-båt med Aqua Event och på hamnplan uppträder Berna Inceoglu. Om man vänder näsan åt andra hållet kan man njuta av en fartfylld beachvolleyuppvisning. För den som önskar vässa sina egna beachvolleytalanger kommer det även att serveras tips. Men dagens stora publikmagnet är nog ändå Match Racingen där Johnie Berntsson med sitt Stena Sailing Team utmanar varandra. Fin segling och underhållande speaker i Claes Dahlberg utlovas!

När dagen övergår till kväll blir det modevisning, bland annat med nyheter från Pelle P, där sångerskan Hanna Boquist underhåller och sedan middagsbuffé innan Lasse Kronér och Partypatrullen skruvar upp nivån på dansgolvet.

Nio av tio besökare tänker komma tillbaks nästa år och två tredjedelar tipsar gärna sina kompisar om mässan. Motorbåtsfolket är fortfarande i majoritet men intresset för segelbåtar ökar rejält, och köplusten har kommit tillbaka efter tidigare och års svacka. Det visar årets besökarundersökning från Allt för sjön, Skandinaviens största båtmässa som hölls på Stockholmsmässan i början av mars.

Köplust och köpkraft är två viktiga begrepp för alla som ställer ut på en mässa. Visst är det trevligt med många besökare som tittar runt, men till syvende och sist vill man förstås att besöket ska resultera i ett köp av något slag. Årets besökarundersökning från Allt för sjön* visar att inte mindre än 44 procent av besökarna gjorde slag i saken och köpte någonting under mässan, en betydande förändring jämfört med förra årets siffra på 32 procent.

– Det här bekräftar den positiva bild vi fick från utställarna under mässan, det var många som tyckte att det kändes som om vinden äntligen vänt för hela branschen. Även nu efter mässan, när jag pratat med många utställare, säger de flesta att de sålt fler båtar än under de senaste åren. Det känns jättebra med positiva signaler inför framtiden, säger projektchefen Hanse Thorslund.

Som vanligt var flest besökare intresserade av motorbåtar och tillbehör, men segelbåtsintresset växer. I år tyckte drygt 40 procent av besökarna att segelbåtar var det intressantaste området, en ökning med 15 procentenheter jämfört med hur det såg ut för några år sedan. Även intresset för sjösäkerhet och färdmål ökade.

När det gäller köpkraften så har Allt för sjön en stabil besökarbas. Den typiske besökaren är en drygt femtioårig man som tjänar bra och bor i villa i Mälardalen. I snittsiffran ryms både 55-plussarna som styr över sin egen tid och bestämmer sig för att gå på mässan långt i förväg, och de som är mitt i livet och bestämmer sig veckan innan. Båtmässor har traditionellt varit en manlig angelägenhet men i takt med att nya generationer får upp ögonen för sjölivet så ökar också andelen kvinnor som besöker Allt för sjön. För tjugo år sedan gick det fyra sjöbusar på varje ruffhäxa, men nuförtiden är var tredje besökare kvinna och andelen stiger.

– Vi vet att kvinnor har en stor påverkan i familjens beslut om att köpa båt, så den ökande andelen kvinnor tycker jag bådar gott inför framtiden. Men förändringen går ändå ganska långsamt, så vi kan absolut bli bättre på att locka både kvinnor och yngre till Allt för sjön. Den här undersökningen är ett viktigt verktyg för att vi ska kunna anpassa och förbättra mässan så att den fortsätter att vara attraktiv, säger Hanse Thorslund.

*Undersökningen genomfördes av företaget Fairlink och baseras på 400 intervjuer som gjordes på Allt för sjön under perioden 1-9 mars 2014.

Kommentarer

Sneseglaren 16:50:04 2014-04-30

Jättekul om intresset vänder och branschen får ny luft. Men faktum är – och som inte nämns i artikeln är att det IGEN var klart färre besökare än året därpå som hade färre besökare än året … osv. Vore intressant att veta varför. Pålagor på båtlivet, nya intresseprioriteringar (vilka) och konkurrens från enklare båtliv med hyrbåt utomlands?

Nisse 09:47:13 2014-05-05

Enligt Båtmässans egen statistik så var det fler besökare i år än förra året.

Sneseglaren 12:30:51 2014-05-05

Inte så viktigt men rätt skall vara rätt. Saxat från mail direkt från Mässchefen: "Totalt besöktes mässan av 89.589 personer mot förra årets (2013) 94.370"

Dag för dag siffror
Fredag 28/2 4.209
Lördag 1/3 11.036
Söndag 2/3 7.706
Måndag 3/3 4.722
Tisdag 4/3 5.603
Onsdag 5/3 6.720
Torsdag 6/3 6.515
Fredag 7/3 11.852
Lördag 8/3 19.619
Söndag 9/3 11.607

Nisse 14:37:29 2014-05-05

Då har de justerat sina siffror sedan igår, för då uppgav de att de hade fler besökare i år.

Nisse 12:20:26 2014-05-06

Eller så blandade jag ihop det med båtmässan i Göteborg?