Nyheter

Spinlock har levererat över en miljon av sina populära XTS-avlastare. Nu kommer arvtagaren, Spinlock XTR, utvecklad för optimal hållkraft på moderna linor.

Spinlocks nya avlastare XTR lanseras med Reactor Cam Module – en helt ny teknologi som ger bättre hållkraft på alla lindimensioner. Inte minst på moderna båtar med klenare linor med Dyneema-kärna. Reactive clutching innebär att både avlastarens bas och kam är rörliga och sitter sammanlänkade för att få maximalt grepp om linan. Funktionen ger avsevärt bättre grepp på linor med liten diameter.

Med Reactive Clutching ger XTR motstånd på handtaget för att indikera belastning på li-nan, men är ändå lätt att öppna även under hög belastning. Tack vare att låsmodulen är okomplicerad att demontera är service och underhåll mycket enkelt att utföra. Avlastaren behöver heller inte demonteras från däck i samband med rengöring och service.

XTR har samma hålbild som XTS. XTR har en smal profil och är lättare än föregångaren tack vare konstruktionen i aluminium och komposit. För linor med diameter 8-12mm. SWL vid maximal lindiameter: 1000kg. Finns i svart, silver, citrus och vitt.

Pris från 1 390 kr.

Info: www.lirosropes.se

Lewmar lanserar nu den nya 110TT bogpropellern som är perfekt för båtar upp till 28 fot. Stort fokus har lagts på att skapa en liten, lätt och kompakt enhet. Med en vikt på endast 8 kg är den mer än 30% lättare än de närmsta konkurrenterna.

Tack vare det kompakta formatet och trumman på endast 11cm är det också möjligt att placera den långt fram i båten för att maximera kraften. Motorn på 1,5kW (2hp) har lång driftstid och kan leverera 28kg tryck i hela 7 minuter utan att bli överhettad.

Lewmar har använt starka kompositmaterial där det är möjligt för att minska vikten och minimera underhållet, exempelvis behövs ingen offeranod.

Rekommenderat pris från 7 535 kr.

Info: www.comstedt.se

Initiativet Hållbara Hav (IHH) välkomnar Kemikalieinspektionen som partner att tillsammans med IHH verka för en renare Östersjö. Med Kemikalieinspektionen tillförs ytterligare specialistkompetens vilket betyder mycket för arbetet som bedrivs för att rädda Östersjön.

– Initiativet representerar en av flera viktiga plattformar för vårt arbete för en ”Giftfri vardag” säger Nina Cromnier, generaldirektör Kemikalieinspektionen.

Spridningen och användningen av kemikalier ökar trots regler och insatser från myndigheter och företag. Ett av Kemikalieinspektionens mest aktuella arbete just nu är den, på uppdrag av regeringen, framtagna handlingsplanen för en giftfri vardag. Att minska de kemiska riskerna i vardagen är ett steg på vägen att nå riksdagens miljökvalitetsmål Giftfri miljö.

– Kemikalieinspektionens arbete går helt i linje med Initiativet Hållbara Hav. Underlag från vattenprover visar att mängder av kemikalier återfinns i Östersjön. Genom Kemikalieinspektionen får vi expertkunskaper om olika typer av kemikalier i vår närmiljö och vad vi ska göra för att undvika dem säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

Elkraft från världens största stationära bränslecell tas nu i bruk vid Toyotas amerikanska huvudkontor i Los Angeles. Anläggningen kommer att leverera omkring hälften av all den el som behövs under sommaren, när förbrukningen är som högst.

Toyotas första serietillverkade bränslecellsbil ska lanseras kommersiellt nästa år. Redan nu utnyttjar företaget dock samma teknik för att sänka både kostnaderna och koldioxidutsläppen vid ett av sina största kontors­komplex i USA. Installationen är den största av sitt slag i världen och är också den första tillämp­ningen av en bränslecell som en stationär generator.

Den vätgasdrivna bränslecell som nu har installerats vid huvudkontoret i Los Angeles har en effekt på 1,11 megawatt. Det motsvarar genomsnittsförbrukningen hos 765 amerikanska villor. Anläggningen klarar att producera omkring hälften av del elkraft som kontors­komplexets sex byggnader behöver under sommartid, då belastningen är som störst.

Bränslecellen bygger på samma teknik – Proton Exchange Membrane – som används i Toyotas kommande bränslecellsmodell.

– Denna typ av bränslecell kan slås på och av mycket snabbt, vilket även gör den mycket väl lämpad för stationärt bruk vid Toyotas huvudkontor. Detta för att säkerställa snabb tillgång till el just när energibehovet är som störst, säger Mark Yamamuchi, ansvarig för projektet.

De flesta andra bränslecells­tekniker måste köras kontinuerligt för att generera ett jämnt energiflöde.

Vätgasen till bränslecellen produceras på annan plats men levereras via samma ledning som matar ett tankställe för vätgas intill huvudkontoret.

Några fakta om Toyotas bränslecell:

· Genomsnittlig elproduktion motsvarande förbrukningen i 765 amerikanska hushåll.

· Dubbelt så hög effekt som den solpanelanläggning som finns på samma plats.

· Förväntad minskning av CO2-utsläpp med upp till 1500 ton under maxförbrukning på sommaren.

Fyra svenska projekt finns bland de 225 projekt som nu får pengar från EU-kommissionens miljöfond LIFE+. Ett av projekten, ”LIFE-Triple Lake”, syftar till att förbättra vattenmiljön i de jämtlandska sjöarna Locknesjön, Revsundssjön och Näkten.

– Det är ett väldigt spännande projekt, inte minst för att flera stora aktörer som mark- och skogsägare medverkar. Vi tror att det kommer att ge viktig kunskap om hur vi ska få bättre miljö i våra sjöar och vattendrag, säger Daniel Isaksson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV

EU:s miljöfond delar varje år ut pengar till projekt som omfattar naturskydd, klimatförändring, miljöpolitik samt information och kommunikation om miljöfrågor. För åren 2007 – 2013 rör det sig om totalt 2,1 miljarder euro.

Totalt fick kommissionen in 1 468 ansökningar i den senaste ansökningsomgången, som löpte ut i juni 2013. De utvalda projekten kommer från alla 28 medlemsländer och innebär en investering på totalt 589,3 miljoner euro, varav EU står för 282,6 miljoner euro. Resten av finansieringen betalar de sökande själva eller får i stöd av annan part.

– HaV delar ut drygt 9 Mkr till projektet ”LIFE-Triple Lake” och är därmed den enskilt största bidragsgivaren, säger Daniel Isaksson, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

– De tre jämtlandssjöarna är alla djupa kallvattensjöar som kan påverkas negativt av klimatförändringar, exempelvis höjda vattentemperaturer. Arterna som lever här i dag, exempelvis röding och flodpärlmussla, är anpassade till dagens livsmiljöer och kan få svårt att klara en sådan förändring.

Projektet omfattar flera åtgärder för att uppnå en god ekologisk status i enlighet med EU:s vattendirektiv och för att uppnå en gynnsam bevarandestatus i enlighet med EU:s art- och habitatdirektiv. Det rör sig bland annat om restaurering i biflöden, att ta bort vandringshinder, att återställa lekbottnar för fisk och insatser för att stärka och öka bestånd av hotade arter som röding och flodpärlmussla.

Länsstyrelsen i Jämtlands län kommer att leda det femåriga projektet som ska drivas i ett brett samarbete med exempelvis mark- och skogsägare, LRF, Skogsstyrelsen, fiskevårdsområden, skogsbolag, Naturvårdsverket, Östersunds, Bergs och Bräcke kommuner, Jämtkraft AB, Trafikverket med flera. Projektet omsätter cirka 35 miljoner kronor totalt, varav hälften kommer från EU:s miljöfond. Efter HaV är Jämtkraft den största bidragsgivaren.

Övriga tre svenska projekt som får bidrag från LIFE+ är ”Småskaliga tillämpningar av kraftvärme” (Energikontor Sydost AB)”, ”LIFEtaiga (Länsstyrelsen Västmanlands län)”, ”BushLIFE (Länsstyrelsen i Skåne län).

Källa: HaV.

Den 23–25 maj hålls årets upplaga av Kalmar Båtmässa. Som vanligt innehåller evenemanget stor mångfald – och många innovativa utställare. Bland annat kommer du att kunna titta närmare på en större segelbåt utan köl!

Historien om IJ-båten, som alltså är en kölfri segelbåt, började med en man som älskar sjöliv och att studera fåglar, men var lite besviken över att inte kunna ta sig riktigt nära strandkanten med sin segelbåt. En dag när han diskade en sked gjorde han en upptäckt. När kranvattnet spolade över den konvexa sidan av skeden drogs den in mot strålen, men när strålen spolade över den konkava sidan slogs skeden bort. Efter upptäckten startade han en process som så småningom resulterade i en väldigt speciell segelbåt, som utnyttjar vattnets hydrodynamiska kraft.

– Än så länge är ett fyrtiotal utställare klara för Kalmar Båtmässa och vi är väldigt nöjda med mixen. Hos oss ska besökarna både hitta de senaste båttillbehören och kunna uppleva fartfyllda vattenaktiviteter. Blandningen uppskattas av både utställare och besökare och vi vet att flera andra båtmässor har börjat snegla på vårt upplägg, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Några exempel ur årets program:

Prova-på-paddling med havskajak.
Testa att segla optimistjolle.
Se Sjöfartshögskolans två simulatorer.
Lär dig mer om sportdykning.
Kliv ombord på Kalmars egen medeltidsreplik Aluett.
Kliv ombord på Marinbasens Stridsbåt 90H.
Upplev tävlingen Triator Citysailing.
Upplev Kalmar Surfski Wavechallenge 2014, som är en av fyra deltävlingar i svenska cupen.

Lördagen den 10 maj arrangeras Sveriges längsta loppis längs Göta kanal för andra året i rad. I år finns loppisarna på inte mindre än 13 platser längs hela Göta kanal, från Mem till Sjötorp. Nu hoppas arrangörerna att 2014 års loppis blir lika välbesökt och att loppisen blir ett återkommande evenemang längs Göta kanal.

Lördagen den 10 maj kommer tusentals besökare få möjlighet att göra loppisfynd längs Göta kanal. Med 13 arrangörsorter från Mem i öster till Sjötorp i väster sträcker sig loppisen längs hela den 19 mil långa kanalsträckan. Sveriges längsta loppis är ett evenemang som anordnas av företagare inom företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal.

– Sveriges längsta loppis blev förra året ett väldigt lyckat evenemang. Vi lyckades tillsammans med företagen starta igång något som uppskattades av alla besökare. Nu fortsätter vi och förhoppningsvis kommer Sveriges längsta loppis bli ett återkommande inslag i svenskars almanackor, säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på AB Göta kanalbolag.

Sveriges längsta loppis arrangeras på följande platser lördagen den 10 maj

Västergötland:

Sjötorp, Kanalkrogen och Café Baltzar
Hajstorps Slusscafé
Töreboda, Café Visthuset
Jonsboda Camping
Wassbackens Camping
Forsviks sluss, Sköna Rum
Karlsborgs Camping
Östergötland:

Kanalmagasinet i Mem
Brådtom sluss
Norsholms gästhamn (Bondromantik och Kapten Bille’s)
Bergs slussar, parkeringen
Borensberg, Glasbrukets Vandrarhem
Motala gästhamn och Motala Verkstad (Café Mallboden)

För mer information om Sveriges längsta loppis längs Göta kanal och alla arrangörsorter se: http://gotakanal.se/Sveriges-langsta-loppis/

Nu har hela Göta kanal öppnat för säsongen. Även sträckan Mem-Norsholm, som drabbades av ett jordskred tidigare i vår, är nu öppen från den 9 maj. Miljonutbyggnad i Borensbergs gästhamn, vandring längs kanalen, upplevelser för barnfamiljer och Göta kanalappen på fler språk är några av nyheterna längs Göta kanal i sommar.

En av sommarens största nyheter längs Göta kanal, är den stora utbyggnaden i gästhamnen i Borensberg. Göta kanalbolag satsar 15 miljoner kronor på att omvandla ett vackert gammalt magasin till en toppmodern gästhamnsservice samt café, butik och turistbyrå. I anslutning anläggs även en ställplats för husbilar. I mitten av juni står den nya anläggningen klar.

– Den här stora satsningen gynnar inte bara våra båtturister, utan även den stora mängden besökare som kommer till Göta kanal på annat sätt, för att uppleva vår unika kanalmiljö, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag. Och den gruppen av besökare har haft en fantastisk utveckling under de senare åren.

– Det är därför extra roligt att i år kunna lansera Göta kanal som vandringsled, som en av årets nyheter. Ett antal vandringsupplevelser finns nu att välja på, även för den internationella marknaden.
– Något som kanske inte är så känt, är att Göta kanal också har mycket att erbjuda barnfamiljer, säger Anders Donlau, och för att råda bot på det har vi samlat tips på familjeupplevelser på, så det blir lättare att planera en trevlig semester med barnen vid kanalen, säger Anders Donlau.

Till säsongen utkommer Göta kanalappen på engelska och tyska. Appen är redan inarbetad för svenska båtgäster och innehåller information, som är praktisk under en kanalfärd: gästhamnar, service, mat, slussar och broar, passagerarbåtarnas positition, m m.
– Cirka 30 procent av våra fritidsbåtar på Göta kanal är utländska, och nu får de också möjlighet till förbättrad information under sin Göta kanalresa, avslutar Anders Donlau.

På Göta kanal kan man resa med världens äldsta fartyg med övernattningsmöjlighet som fortfarande är i drift, kanalfartyget M/S Juno, som i år firar 140 år. M/S Juno är först ut, den 31 maj, med de klassiska kryssningarna mellan Göteborg och Stockholm.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:
Anders Donlau, verkställande direktör, AB Göta kanalbolag, 0141-20 20 60, anders.donlau@gotakanal.se
Anna Meyer, marknads- och informationschef, AB Göta kanalbolag, 0141-20 20 57, anna.meyer@gotakanal.se

Öppettider: Göta kanal är öppen 5 maj-28 september 2014.

För mer information om Göta kanal med fritidsbåt:
http://www.gotakanal.se/fritidsbat/

För mer information om Upplevelser för barnfamiljer:
http://www.gotakanal.se/sv/Barn-sasong-2014/

För mer information om Vandring längs Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Vandra/

För mer information om Passagerarbåtar på Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Passagerarbatar/

Här är några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal
För mer information om årets utbud och aktiviteter, www.gotakanal.se

• “Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 10/5, på följande platser: Sjötorp, Hajstorp, Töreboda, Jonsboda, Vassbacken, Forsvik, Karlsborg, Motala, Motala Verkstad, Borensberg, Bergs slussar, Norsholm, Mem
http://www.gotakanal.se/sv/Sveriges-langsta-loppis/

• Bakluckeloppis vid Bergs slussar, varje onsdag under sommaren

• Sjötorps Rockfestival, 30-31/5

• Musikunderhållning med olika artister, Kanalkrogen, Sjötorp, varje onsdag och lördag i juli och början av augusti

• Musik vid hamnplan, Lyrestad, varje torsdag i juli

• Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 6–7/6, med buskaspel kvällen den6/6.

• Musikkvällar i gästhamnarna i Töreboda, Wassbacken och Jonsboda

• Musik i Forsvik, varje måndagskväll under juli och början av augusti

• Allsångskvällar i Karlsborg med kända gästartister: 4/7 Charlotte Perrelli,
11/7 Danny Saucedo, 18/7 Sten & Ebbe Nilsson, 25/7 Lasse Holm & Fridha Lundell

• Allsångskvällar, Gästgiveriet, Borensberg, med Magnus Bäcklund. Torsdagar från 19/6 till 24/7

• Musikquiz med trubadur, Kapten Bille’s, Norsholm, alla onsdagar i juli.

• 10-årsjubileum Kapten Bille’s, Norsholm, 14-15 /6 med musikunderhållning.

• Grillkvällar med musikunderhållning, Norsholm, Britta och Lennarts Nära Kött,
fredagar från 27/6 till 1/8.

• Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm,alla torsdagarfrån 26/6 till 31/7

• Dans i Söderköpings kanalhamn under sommaren

• Musikunderhållning och Musikquiz på Kanalmagasinet i Mem, fredagar 11/7, 18/7, 25/7, 1/8, 8/8

• Veteranfordonskvällar i Hajstorp, onsdagar 28/5, /5, 11/6, 25/6, 9/7, 30/7, 13/8

• Veteranfordonsträffar i Forsvik, 12/6 och 10/7

• Sommaryoga och Crossnature på Karlsborgs Camping, juni -aug

• Midsommarmarknad vid Bergs slussar med tivoli och knallar. 19-22/6

• Mat&Möten, matmarknad med lokala producenter, Norrkvarn 9-10/8

• Göta kanalsimmet, Sjötorp, 2/8 och Motala kanalsim 30/8

Foto: Göta kanalbolag.

Strömstad (stora bilden), Söderhamn och Västerås är kandidaterna till utmärkelsen Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av Sweboats riksomfattande undersökning om båtlivet i Sveriges kommuner.

– Hur kommunerna väljer att bedriva båtlivsfrågor skiljer sig en hel del över landet. De här tre kandidaterna gör, utifrån sina förutsättningar, mycket goda insatser för sina invånare, säger Mats Eriksson, vd Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat har under vintern och våren för fjärde gången kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer och båtbottentvättar.

Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, valt att delta, jämte båtklubbar och privata företag.

– Bland våra toppkandidater finns dels en välkänd båtkommun där båten är en självklarhet för en stor del av invånarna dels kommuner där båtlivet engagerar en klart mindre del av befolkningen. Den gemensamma nämnaren är kommunernas stora engagemang i frågorna som gör att de som verkligen vill ha egen båt, oavsett prisklass och storlek, har goda möjligheter till det, säger Mats Eriksson.

Flera undersökningar har tidigare visat att många fler än de som har egen båt vill tillbringa semestern på sjön. Undersökningen Årets Båtkommun, som utförs av K2analys, söker svar på frågorna hur lätt det är för invånarna i olika kommuner att ägna sig åt båtliv, vilka kostnader det medför och hur väl kommunerna sörjer för att minimera negativa effekter för miljön.

– Vi strävar efter att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt, hålla hög kvalitet och påverka miljön i minsta möjliga utsträckning. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som brukar lyckas bäst, säger Mats Eriksson.

Sunbeam System har mött en stor efterfrågan under våren och populärast av alla solpaneler är en 50 W panel som är lika stor som konkurrenternas på 30–40 W.

När nu 60 W för 12 V-system lanseras tror Sunbeam System att ännu fler kan få ut en högre effekt genom att byta ut sin äldre solpanel.

Data för den nya solpanelen är 1,1 kg, 60 W och 735×535 mm. Cellerna, med sin upp till 22% högre effektivitet, möjliggör en 30% mindre solpanel.

Utmärkande är en ren design och hög finish. Vit färg bakom enfärgade mörka celler utan lödningar och ledningar. Samtliga paneler är tillverkade för att tåla en tuff marin miljö. Hålkragar i rostfritt. Panelen är 3 mm tunn och tål att gå på.

Info: www.temaimport.se

KanuLocks låsbara spännband är ett spännband som inte bara säkrar lasten för transport utan även för stöld. Invävd i remmen finns två stycken 2,4 mm rostfria stålkablar. Ett effektivt hinder mot knivar och tänger i händerna på klåfingriga.

Idén till KanuLock föddes 2004 i Australien. Man ville hitta ett enkelt sätt att låsa fast sina surfbrädor på takräcket. Med en enkel och kompakt design som ledmotiv föddes KanuLock, och produkten används idag av entusiaster världen över för att låsa fast surfbrädor, kajaker, kanoter, snowboards, skidor, cyklar, verktyg och andra värdesaker som inte får plats i ditt fordon.

KanuLock är lika enkla att använda som en vanlig spännrem med kamlås. De pressgjutna vädertåliga låsen har ett mjukt skal som skyddar mot repor och skador.

Spännbanden finns i tre olika längder och säljs i 2-pack. Pris från 599 kr.

Info: www.overlander.se

Årets premiärsegling för briggen Tre Kronor af Stockholm sker samtidigt som den klassiska tävlingen Lidingö. Under sju timmar får Tre Kronors passagerare möjlighet att följa tävlingen samtidigt som deltagarna i tävlingen också får något vackert att titta på, när de inte har fullt upp med att manövrera den egna båten. Seglingen startar kl 09:00 från Kolskjulskajen på Kastellholmen.

Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen under åren 1997 till 2008. Idag är hon en viktig symbol för Initiativet Hållbara Hav som arbetar för att rädda Östersjön.

Initiativet Hållbara Hav samarbetar med forskare, organisationer, företag och myndigheter för att driva opinion och skapa medvetenhet om vad som måste göras. På kort tid har Initiativet etablerat sig som en uppskattad aktör bland de som arbetar för en hållbar framtid för Östersjön.

Inom Initiativet används Tre Kronor af Stockholm som en mobil kommunikationsplattform i hamnar runt Östersjön och genomför en mängd olika aktiviteter. Seglingarna är en del i arbetet med att skapa ett engagemang bland människor för vårt vackra innanhav.

På lördag 10 maj genomförs Kusträddardagen, en av årets viktigaste praktiska aktioner mot den marina nedskräpningen. Aktionen, som leds av stiftelsen Håll Sverige Rent, genomförs utefter stora delar av Sveriges kuster. I Göteborg kommer Askims badplats att rensas. Äventyraren Renata Chlumska kommer där att utmana seglaren Anna-Karin S. Öjerskog om vem som samlar mest skräp under dagen.

– Nedskräpningen av våra hav är ett växande problem. Vi behöver agera på politisk nivå, men också genom aktioner där alla kan vara med och bidra till en bättre marin miljö. Därför är Kusträddardagen viktig, säger Jessica Ångström, verksamhetsansvarig Skräpfria hav, Håll Sverige Rent.

Nästan allt skräp i havet kommer från land någon gång, någonstans. Plast utgör 80 procent av skräpet, vilket är en effekt av den allt större plastkonsumtionen.

På 60 år har den årliga globala plasttillverkningen ökat från 1,5 till 245 miljoner ton. Hälften av denna plast går inte till återvinning. Ett resultat av detta är att enbart Bohuskusten tar emot omkring 8 000 kubikmeter skräp i varje år. I snitt sköljer Nordsjöns vågor upp närmare en kubikmeter skräp i timman – varje dag, året runt.

– Havet är vår miljö och arena. Därför är det självklart att vi vill vara med och praktiskt engagera oss som ambassadörer mot den marina nedskräpningen. Vi hoppas att fler väljer att ta ställning och bidra till att minska nedskräpningen och förstörelsen av våra hav, säger Renata Chlumska och Anna Karin S. Öjerskog.

Om aktionen vid Askims badplats
Håll Sverige Rents aktion Kusträddarna genomförs 10 maj tillsammans med Göteborgs kommun mellan klockan 11 – 15 vid Askims badplats.

Om Kusträddardagen
Kusträddardagen finansieras av Havs- och vattenmyndigheten tillsammans med Postkodlotteriet. Samma dag genomförs Clean Europe Day runtom i Europa. Även Håll Sverige Rents nordiska systerorganisationer uppmärksammar den marina nedskräpningen denna dag.

Bilden: Skräpplockare på strand på Västra Rossö, Strömstad, under Kusträddardagen 2012. Foto: Håll Sverige Rent.

Det italienska yachtvarvet CRN har fått den allra finaste utmärkelse ”Judges Commendation” för sitt bygge M/Y Chopi Chopi. Båten är en 80 m superyacht som vid ”The World Superyachts Awards” 3 maj belönades som bästa bygge. CRN är en del av Ferretti Group och specialiserar sig på helt kundbyggda megayachter i stål och aluminium i storlek från 40 till 90 m.

”The World Superyachts Awards” organiseras av förlagsgruppen Boat International Media. Den är till för at lyfta fram större motoryachter på 2 000 ton och däröver. Det här årets ceremoni hölls vid National Maritime Museum i Amsterdam med deltagare från hela världen.

Bakom Chopi Chopi, som har fått stor uppmärksamhet i internationella yachttidningar, CRN i samarbete med arkitektfirman Zuccon International Project och Laura Sessa, son har varit ansvarig för styling och koncept.

Chopi Chopi är med sina 80 m den största megayacht som har byggts hos CRN och en av de största någonsin i Italien, som är ett av världens största länder för megayachter. Yachten är som en enda stor utställning av italiensk design och hantverk. Hon är helt och hållet konstruerad vid CRN i Ancona. Chopi Chopi är byggd i stål och aluminium med sex däck för upp till tolv gäster i sex sviter, 30 personers besättning (!) och nio personer i ytterligare servicebesättning.

Yachten är konstruerad och designad som ett ”hus” med all lyx man kan tänka sig och mer därtill.

Även sommaren 2014 förstärks trafiken på Holmöleden med en passagerarbåt och en lastbåt, när den ordinarie färjan Helena Elisabeth i maj går på varv för sedvanligt underhållsarbete under några veckor.

Helena Elisabeth ersätts av ett annat passagerarfartyg och i mitten av maj kommer vägfärjan Sanna att förstärka leden som lastfartyg.

– Vi är glada att även i år erbjuda en förstärkning av sjölinjetrafiken, på samma sätt som vi gjorde förra året, säger Hans Söderqvist, nautisk expert på Färjerederiet.

Samtidigt löper renoveringsarbetet av den nyinköpta färjan Capella på enligt tidplan på varv i Lysekil. Målet är att Capella ska sättas in på Holmöleden i år.

Capella kommer att mångdubbla lastkapaciteten för fordon och erbjuder flera passagerarsalonger. Hon är tio meter längre än Helena Elisabeth och det ställer nya krav på färjelägen och angöring. Det finns inga hinder för att hon ska gå i trafik med de befintliga landanläggningarna, men Färjerederiet kommer ändå att genomföra vissa förbättringar på leden för att underlätta trafiken.

– Säkerhet, seglingsegenskaper och komfort ombord ska vara tillgodosett före Capellas trafikstart, understryker Hans Söderqvist.

Den som är intresserad av att ta del av bilder och information kring renoveringen av Capella, kan följa projektet via Trafikverkets hemsida: Holmöleden.

Holmöleden är den längsta färjeled som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden och till Holmön tar drygt en halvtimme och går över öppet hav. Det är sedan tidigare beslutat att färjan till Holmön ska förbli ett statligt ansvar.

Hjälmare Kanal AB, som är helägt av Sveaskog, får Per Eriksson som ny vd. Per har tidigare arbetat som affärsansvarig för fastighetsutveckling på Sveaskog.

Hjälmare kanal är Sveriges äldsta kanal som fortfarande är i bruk, och trafikeras årligen av hundratals fritidsbåtar och passagerarfartyg. I år firar dessutom Hjälmare kanal 375-årsjubileum.

– Den stora restaureringen av kanalen avslutas i år, och det blir min första utmaning att färdigställa det projektet. Sveaskog har satt in en stor mängd stockar som ska förhindra ras – en nödvändig satsning för att säkerställa att kanalen fungerar väl i framtiden. Glädjande nog ökar antalet besökare under sommarsäsongen, och då måste vi ta vårt ansvar för en långsiktigt fungerande kanal, säger Per Eriksson, vd på Hjälmare Kanal AB.

I år är kanalen öppen från den 6 juni till den 17 augusti. Såväl båtentusiaster som övriga besökare erbjuds en rad upplevelser och aktiviteter såsom slussning, båtliv, vacker natur, bad, vandringsleder och intressanta kulturmiljöer.

Hjälmare kanal är ett attraktivt besöksmål och trafikeras i första hand av fritidsbåtar, men också av passagerarbåtar som går regelbundna turer under sommarsäsongen. Den som färdas med båt genom kanalen från Gravudden vid Arbogaån till Notholmen i Hjälmaren passerar nio slussar, som öppnas för hand precis som för 375 år sedan.

– Hjälmare kanal är ett av Mellansveriges vackraste och mest välbevarade kulturarv. I framtiden kommer vi att satsa ännu mer på att locka besökare. Det förutsätter att vi fortsätter arbeta för att bevara den unika naturmiljön, en kanal som kan hantera dagens båttrafik och erbjuder attraktiva upplevelser även till de besökare som inte trafikerar kanalen. Jag är övertygad om att vi kan uppnå det, säger Per Eriksson.

Sammanlagt har över 150 båtar deltagit i Whitbread och Volvo Ocean Race sedan starten 1973 – men var är de idag? Just nu pågår ett projekt som letar reda på alla båtar och gräver fram deras historia.

Projektet är ett samarbete mellan Volvo Ocean Race och målgången för tävlingen i Göteborg och går under namnet ”Where are they now?”.

Målet är att leta reda på alla båtar som deltagit i världens största jordenruntkappsegling sedan starten 1973. Ett omfattande researcharbete som kommer att resultera i en utställning i Alicante, Göteborg och eventuellt andra hamnstop för Volvo Ocean Race 2014-15. Utställningen kommer att vara öppen och gratis för publiken, allt för att hålla tävlingens historia levande.

Varje båt som deltagit i tävlingen har en personlighet och unik historia, precis som seglarna ombord. Projektet kommer också att bjuda in seglare för att de ska kunna berätta vad de upplevde under resan runt jorden och vad de gör idag.

Kanske har du information om någon båt och svar på nedanstående frågor. Kolla i så fall in projektet på Facebook eller hör av dig till neith@brandspot.com

Where are they now på Facebook: https://www.facebook.com/watkwrtwrvor

Information som efterfrågas:
– Har du högupplösta bilder på båtarna där de finns idag?
– Var och när byggdes båten?
– Vem äger båten?
– Vad var syftet med att båten byggdes?
– Känner du till intressanta berättelser från båtens historia?
– Vem var skeppare på båten under tävlingen?
– Har du en besättningslista?
– Vad hände med båten efter tävlingen?
– Vem har köpt eller sålt båten genom åren?
– Var finns båten idag?

Foto: Volvo Ocean Race.

Den rikstäckande båthandlarkedjan Interboat väljer återigen båtförsäkringsspecialisten Svedea som exklusiv försäkringspartner. Det nya avtalet innebär en fortsättning på det samarbete som inleddes i samband med Svedeas entré på marknaden och gäller under de kommande tre åren.

Svedea och Interboat har tecknat ett treårigt samarbetsavtal avseende försäkring för nya och begagnade båtar som säljs genom någon av Interboat-kedjans tio medlemmar från Luleå i norr till Karlshamn i söder. Avtalet innebär en fortsättning på det samarbete som Interboat och Svedea inledde 2011 i samband med Svedeas entré på marknaden.

– Interboat är precis som vi en framtidsorienterad aktör och vi är mycket nöjda med att få fortsatt förtroende som försäkringspartner. För Interboats kunder innebär avtalet konkreta fördelar, bland annat genom den unika Interboat-garantin som ger skydd mot dolda fel på maskinell utrustning, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för privatförsäkring på Svedea.

– Interboat är ett starkt varumärke som borgar för kvalitet. Vi ställer höga krav på våra samarbetspartners och är mycket nöjda med vad Svedea hittills levererat. Att kunna erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga försäkringar är viktigt för oss och det känns tryggt att fortsätta med Svedea, säger Tomas Vallmar, marknadschef på Interboat.

Snabb och effektiv skadereglering prioriteras av både Interboat och Svedea. Den svenska båtsäsongen är kort och det är därför viktigt för båtägarna att snabbt kunna komma tillbaka ut på sjön efter en eventuell skada.

– Svedea och Interboat har samma syn på vad som är kvalitet inom båtförsäkring och erfarenheterna efter de tre första årens samarbete är goda. Det känns stimulerande att fortsätta som partner till Interboat, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

I dagarna levererar Rosättra Båtvarv en Linjett 37 med hybridmotor från Nanni, modell N4.38. Det blir Sveriges första segelbåt med integrerad hybridmotor.

Den nyproducerade Linjett 37:ans hybridmotor består av en dieselmotor på 37 hk och en integrerad elmotor på 5 kW. Ett litium jon batteri på 5 kW ger en snabb återladdning på endast 1 timme (i teorin) vid dieseldrift. Kapaciteten förväntas vara 4,5 knop i cirka 3 timmar, vilket är imponerande, och hybriden kommer alltså kunna användas till betydligt mer än bara hjälpmotor för in- och utfart från hamnar.

– Framtiden går mot integrerade hybridmotorer och kanske till och med rena elmotorer med en mindre hjälpmotor (diesel) som enbart laddar batterierna spår Kristoffer Gustavsson på Rosättra Båtvarv.

Tidigare hybridmotorer har inneburit en separat 3-fas motor vid sidan om dieselmotorn som tar mycket plats. Nanni har en unik lösning för integrerad hybrid som endast innebär en förlängning på motorn med 12,5 cm för hela monteringen. Detta kräver att inredningen anpassas något, vilket är Rosättras specialitet vid nyproduktion.

Kunden har valt att installera en integrerad hybrid av flera skäl;

– Tanken är ett långsiktigt ägande och en hybridmotor är härligt ljudlös och miljövänlig men kan även vara en framtidssäkring på andrahandsmarknaden om cirka 20 år säger Kristoffer Gustafsson, Rosättra Båtvarv.

På Rosättra Båtvarv ser man fram emot att följa denna speciella Linjett 37:a och återkommer med utfall när båten är provkörd om någon vecka.

– Nanni har lång erfarenhet och erbjuder driftsäkerhet. Dessutom med förfinade detaljer för kompakt mått vilket är unikt, säger Ola Leemhuis på Centerline, generalagent för Nanni i Sverige

Rosättra Båtvarv är ett av Sveriges äldsta båtvarv. Idag konstruerar och bygger varvet de Linjettbåtar. Varvet har anor sedan 1800-talet och är därmed ostkustens äldsta varv.

Läkemedelsrester kan utgöra ett problem för både växter och djur i sjöar och hav. Det visar en ny avhandling från Stockholms universitet om hur läkemedel påverkar organismer från Östersjön. Läkemedel visar sig ha både en direkt effekt på flera olika arter och påverkar hur arterna samverkar vilket kan ge stora effekter i ekosystemet.

Trots att många läkemedel bryts ner, antingen i kroppen eller i reningsverk, kvarstår ett stort antal läkemedel i reningsverkens utloppsvatten som når sjöar och hav. Hanna Oskarsson, nybliven doktor vid Stockholms universitet, har studerat hur blåmusslor, små kräftdjur och alger från Östersjön påverkas när de utsätts för de smärtstillande läkemedlen diklofenak och ibuprofen (återfinns i t.ex. Voltaren och Ipren) och betablockeraren propranolol (den verksamma substansen i t.ex. Inderal).

– Läkemedlen som organismerna exponerades för togs upp av både växter och djur och påverkade deras fysiologi, exempelvis hur snabbt de andades och hur mycket de åt. Experimenten visade också att djur som samlats in från olika platser reagerade olika och återhämtade sig till olika grad när exponeringen togs bort, säger Hanna Oskarsson.

Läkemedel är framtagna för att påverka biologiska system och för att vara stabila nog att inte brytas ner innan de utfört sin uppgift. Trots att man vet att förekomsten av läkemedel i miljön har ökat är kunskapen begränsad om deras effekter på organismer som substanserna inte är utvecklade för. En viktig målsättning med undersökningarna var därför att studera hur läkemedel påverkar organismer under förhållanden som liknar deras naturliga miljö i så stor utsträckning som möjligt.

– Genom att exponera flera arter från samma område samtidigt, kunde jag se att även interaktioner mellan arterna påverkades. Den totala effekten av läkemedel är alltså större än att enskilda arters fysiologi påverkas. Sådana indirekta effekter upptäcks inte i de enartsstudier som vanligtvis utförs när effekter av läkemedel och andra kemikalier undersöks, säger Hanna Oskarsson.

Påverkan av föroreningar som läkemedel kan vara extra problematiskt för Östersjön som är ett känsligt hav med få arter och en lång föroreningshistoria.

– För att förstå hur läkemedel påverkar Östersjöns växter och djur och bedöma miljöriskerna är det viktigt att förstå hur läkemedel påverkar organismer som exponeras under lång tid. Men också hur olika läkemedel samverkar, hur olika arter påverkar varandra och att växter och djur från olika platser kan påverkas på olika sätt. I min forskning har jag kunnat se att allt detta påverkar effekten av läkemedel hos organismer från Östersjön, säger Hanna Oskarsson.

Avhandlingen
Pharmaecological perspectives: Exposure studies using coastal Baltic Sea organisms

Kommentarer

Gunnar Lindgren 22:14:30 2014-05-12

Det är med stor sorg jag ser hur rapport efter rapport har höga ambitioner att skydda vattensystemen och dess växter och djur från läkemedel, hormoner m m. Men det mesta hamnar i slammet – ju mindre i utgående vatten från reningsverken, desto mer hamnar i slammet. Men ingen lyfter ett finger för att skydda organismer i åkermark och i sista hand livsmedelskonsumenten från samma ämnen som väcker oro i vattensammanhang.
Skulle någon komma på iden att sprida slammet i havet skulle detta med rätta ses som ett oerhört miljöbrott – men inte om det sprids på livsmedelsproducerande åkermark. Vi vet exempelvis att nanopartiklar tas upp daggmaskar, att soja tar upp antibakteriella ämnen som triclosan och att dräktiga fårtackor som betar på slamspridd mark får skör benstomme.
Slammet skall brännas och fosfor skall utvinnas ur askan. I Schweiz och Holland sprids inget slam längre och i Tyskland bränns allt mer av slammet. Det är den vägen vi måste gå!