Nyheter

Stockholms Hamnar och Tallinns Hamn har skrivit under ett viktigt samarbetsavtal med fokus på Östersjöns miljö. De båda hamnarna ska samarbeta kring frågor om framtida fartygsbränsle, mottagning av svart- och gråvatten samt elanslutning av fartyg som ligger i hamn. Både Stockholms Hamnar och Tallinns hamn har högt ställda miljömål för att minska påverkan på miljön i Östersjöområdet. Miljööverenskommelsen mellan de två hamnarna är ytterligare ett steg på vägen att minimera påverkan från hamnverksamhet och sjöfart i Östersjöregionen.

– Internationella samarbeten är ett bra sätt att arbeta med miljöfrågorna och i Östersjöregionen finns stora utvecklingsmöjligheter som vi nu kan ta tillvara ännu bättre, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

– Tallinns hamn har bidragit med flera initiativ inom miljöområdet. Samarbetsavtalet med Stockholms Hamnar, som vi ser som en av föregångarna på området, ger betydligt bättre förutsättningar för vårt miljöarbete i Östersjön, säger Ain Kaljurand, vd för Tallinns hamn.

Miljööverenskommelsen omfattar konkreta insatser på tre områden:
• Liquified Natural Gas (LNG) som fartygsbränsle
Tillsammans stödja möjligheter för bunkring av LNG i våra hamnar.
• El-anslutning av fartyg
Tillsammans utreda möjligheten att el-ansluta ytterligare fartyg i linjetrafik.
• Mottagning av svart- och gråvatten

tockholms Hamnar har sedan 2009 ett motsvarande samarbete med hamnen i Helsingfors och 2011 med hamnen i Åbo. Tallinns hamn har sedan länge ett nära samarbete med Helsingfors hamn gällande miljöfrågorna

Först fixades staketet, men på torsdagen kom vår kära konstnär Franz Glantz med hustru Monika ut till ön med sminkväskan och olja/terpentin med sig. Nu lyser Hulda Westerström ikapp med solen och kan möta alla besökare med jord i förklädet och med blicken stadigt fäst vid kyrkspiran på Käringön.

– Brun i ansiktet på grund av av hennes alla uteaktiviteter berättar Frasse. Det var att jobba hårt på den tiden när ”gubben” var ute på fisket både mat åt alla barna, hemma fiska för att byta fisk och skaldjur med andra varor inne på bondgårdarna på Orust.

Jorden i förklädet gick på slutet av 1700 talet till kyrkogården och på slutet av 1800-talet till Simsons Prästgård sedan fick man ta till sin egna täppa. Och blicken som sagt var på kyrkan som var en mycket viktig del i livet på den utsatta Käringön. Havet gav och havet tog många är de namn på fiskare, som förlist, på de speciella plankorna på nordväggen i kyrkan.

Statyn invigdes 1996 av Märta Jarestam, dotter till Hulda Westerström.

Foto: konstnär Franz Glatzel, Askim.

Stockholmsmässan och Initiativet Hållbara Hav samarbetar med syfte att föra in hållbarhetsfrågorna och ett miljöperspektiv som en naturlig del av Allt för Sjön-konceptet samt Stockholmsmässan. Tillsammans har Initiativet och Allt för sjön utvecklat ett 700 kvm stort miljötorg. Allt för sjön bidrar även med en krona per biljett till Initiativet, vilka med glädje, under onsdagen mottog pengar till stöd för arbetet att rädda Östersjön.

Checken lämnades över vid briggen Tre Kronor af Stockholm, Initiativets symbol och forskningsfartyg, i arbetet för Östersjön.

– Det här är mycket glädjande. Både att få sprida kunskap under Allt för sjön till våra besökare och även att aktivt bidra till Hållbara Havs viktiga miljöarbete, säger Hanse Thorslund, ny projektchef för Allt för sjön.

– Jag är oerhört stolt och glad över att vi har en så stark och kunnig partner i de mycket viktiga miljöfrågorna som rör Östersjön. Miljötorget är den största miljöutställning vi någonsin har gjort och för oss är miljöfrågan så viktig att vi beslutade att skänka en krona per full betald entrébiljett till initiativet, säger Thomas Sandberg, tidigare projektchef för Allt för sjön som var med och grundade samarbetet.

På miljötorget samlades i mars företag, organisationer och myndigheter som har det gemensamma, att deras arbete eller produkter bidrar till att Östersjöns miljö kan räddas.

-Vi på Initiativet Hållbara hav är oerhört glada att ha ”Stockholmsmässan/Allt för sjön” som partner i vårt redan starka nätverk. Tack vare vårt samarbete har vi tillsammans möjlighet att nå ut till alla båt- och skärgårdsintresserade och få ut det viktiga budskapet om Östersjön, problemen som finns, men också möjligheterna att göra någonting åt det, säger Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav.

Nu blir det mat och hygge året runt i hamnen. Restaurangen som huserat i hamnen i Falsterbokanalen de två senaste somrarna, har nu skrivit femårsavtal med Båtklubben. – Vi vill gärna bredda vår verksamhet i hamnen och göra något som gynnar gemene man, säger Pål Jensen, vice ordförande i Falsterbokanalens Båtklubb.

Tack vare att ett femårskontrakt skrivits mellan Båtklubben och krögarparet Johannes Celik och Jessica Karlsson, satsar nu Märtas By The Sea på en ombyggnation och året runt-verksamhet.

– Det ska vara en publik hamnkrog för alla, säger Johannes Celik som hade bråda dagar inför öppningen 15 maj. Han beskriver maten som husmanskost med inslag av enklare mat som hamburgare.

Restaurangverksamheten gick långt över förväntan de två gångna somrarna och satsningen gav mersmak.

– Våra medlemmar har önskat en krog av hög klass och sedan restaurangen öppnade har vi fått betydligt fler gästnätter i hamnen. Av de upp emot 7 000 fritidsbåtar som passerar Falsterbokanalen varje år stannar mellan 2 500 och 3 000 båtar i hamnen varje säsong för att njuta av vår fina miljö, säger Pål Jensen som ser en stor samhällsnytta med en levande hamnmiljö.

Inför invigningen byggdes köket om och anpassades till en restaurangverksamhet med plats för upp emot 150 gäster. Inredningen beskriver Johannes Celik som marin med inslag av marockanskt. En utomhusbar har byggts till, samt en mindre kafékiosk för de som vill äta något enklare eller ta med sig hem. Under vintersäsongen kommer en del av utemiljön att glasas in.

– Alldeles intill restaurangen bygger vi nu ett nytt klubbhus för båtklubben. Detta bygge kan vi finansiera tack vare uthyrningen till restaurangen, säger Pål Jensen. FBK:s hamnkontor kommer att ligga mellan det gamla och det nya klubbhuset.

– Det nya klubbhuset ser ut som en spegelbild av det tidigare som nu blivit restaurang. I slutet av juni ska det 120 kvm stora klubbhuset stå klart. Båtklubben har en stor ungdomsverksamhet, här finns till exempel en mycket aktiv seglingsskola. Även Sjöscouterna, Sjöräddningen och forskare från Lunds Universitet håller till i hamnområdet och vill gärna utöka sin verksamhet.

Våren är paradoxalt nog den sämsta tiden att vårrusta på enligt fackfolket. Gör därför bara det nödvändigaste nu och spar resten av arbetet till i höst. Att följa alla vårrustningstips skulle innebära ett heltidsjobb i flera veckor. Men det mesta av vårrustningen görs faktiskt bäst på hösten. Det är på hösten som båten ska tvättas ur, böldpesten åtgärdas, dynor och kapell ses över, motorn tömmas på vatten och glykol samt filter ska bytas.

När höstrustningen väl är avklarad behöver man sedan inte känna sig tvingad eller pressad att hinna med så mycket innan vårens första värmande strålar börjar titta fram ett par dagar innan sjösättningen. Om man gör grovjobbet på hösten så förvandlar man den ofta stressiga vårrustningen till lättsamt vårpyssel.

Avsätt en vecka på sensommaren
Det finns med andra ord många anledningar att skjuta upp det stora jobbet till hösten. Varför inte avsätta en vecka på sensommaren till att förbereda och klara av allt som borde göras? På hösten har man eventuella fel och brister på båten färskt i minnet. Dessutom har marinhandlare, segelmakare, kapellmakare och varv lågsäsong då och därmed tid att ge litet extra service.

Att till exempel få en segelmakare att följa med ut på en testseglats och analysera din segelgarderob och komma med lämpliga förslag till förbättringar är knappast möjligt på våren. Men på hösten finns det desto mer tid och mer möjligheter att lägga litet extra hjärta i just det du behöver hjälp med.

Vårvädret kan stoppa
Att försöka pruta eller förhandla om priser är heller ingen idé på våren när kunderna står i kö för att få klart inför sjösättningen. Bättre då att ligga steget före redan på hösten och ha sin att-göra-lista redan spikad. Och att i god tid beställa eventuella reservdelar som kan komma att behövas och som kan ha långa leveranstider på vårarna.

Det starkaste skälet att klara av vårrustningen redan på hösten är det nyckfulla vårvädret. Visst kan den svenska våren bjuda på värme och glittrande fjärdar utanför uppläggningsplatsen. Men det kan lika gärna snöa horisontellt. Då är det så lagom kul att till exempel slippa utföra reparationer med epoxibehandling eller lacka trädetaljer med allt vad det innebär med torktider. Sensommaren är som bekant ett betydligt säkrare kort när det gäller vädret på våra breddgrader.

Behöver du verkligen bottenmåla?
Rådet är alltså: bara det nödvändigaste nu. Tvätta och vaxa båten och få den att se snygg ut på ytan. Ta hand om motorn och bränslesystemet, se över riggen och annat som direkt rör säkerheten ombord. Ladda batterierna och kontrollera elsystemet.

Fundera också på om du verkligen behöver bottenmåla. Eller om det kanske finns en bottentvätt i närheten av dina farvatten? Bottenfärg har i alla tider haft ungefär samma literpris som en bättre whiskey och att bottenmåla är både ett drygt och kladdigt jobb.

Källa: Atlantica.

Göta kanalbolag samlar sommarens säsongspersonal på Göta kanal till en utbildningshelg den 17-18 maj. Mer än 100 ungdomar får sommarjobb vid Göta kanal, och Göta kanalbolag är därmed en av de största arbetsgivarna för sommarjobb i regionen.

Mer än 100 ungdomar från Västergötland och Östergötland samlas helgen 17–18 maj, för att utbildas inför sommarens arbete som slussvärdar vid Göta kanal. Lördagens program i Motala innehåller, förutom fakta om kanalen, även ett omfattande avsnitt om värdskap och bemötande.

Till det avsnittet har Göta kanalbolag engagerat Anders Landgren, med lång erfarenhet från SkiStars verksamhet. Under söndagen blir det praktisk utbildning i slussning, första hjälpen och brand vid kanalen i Berg respektive Sjötorp.

– Utbildningshelgen är en av årets höjdpunkter och ett viktigt tillfälle, då vi samlar all personal och trimmar organisationen inför en ny kanalsäsong, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag.

Info: www.gotakanal.se

Sommaren och båtsäsongen är snart här! Det innebär att det är dags att byta ut sitt gamla mörka, trista fodral mot en ny, färgstark och trendig modell. Med LifeProofs nya, livfulla färger på fodral för iPhone 5 och iPhone 5s blir din smartphone det perfekta sommartillbehöret.

Oavsett om du kopplar av vid poolen eller jagar barnen runt lekplatsen, innebär LifeProofs fyrfaldiga skydd att du bara behöver bekymra dig om att inte glömma solskyddskrämen och solglasögonen hemma. Tack vare de nya fodralfärgerna kan modeslavar njuta av sommarens alla äventyr, trygga i vetskapen om att deras smartphones är skyddade.

LifeProof frē-fodralet är en tunn men robust skyddslösning med inbyggt repskydd. Nu kan du utan problem ta bilder och spela in videoklipp med din iPhone medan du vandrar, campar eller till och med forsränner. Detta snygga fodral finns nu tillgängligt i matchande färgkombinationer: black/black, white/grey, teal/dark teal, magenta/dark magenta, blue/dark blue och lime/dark lime.

LifeProof nüüd-fodralets skärmlösa teknik erbjuder fyrfaldigt skydd, samt full åtkomst till enhetens pekskärm och funktioner. Detta unika skyddsfodral finns nu – förutom i de traditionella färgkombinationerna black/smoke och white/clear – för första gången i blaze pink/clear och dark lime/smoke. LifeProof nüüd-fodralet har tilldelas kvalitetsstämpeln Parent Tested, Parent Approved™ för dess sätt att erbjuda barnsäkert smartphone-skydd

Båda dessa vattentäta smartphone-fodral uppfyller militära specifikationer för skydd mot stötar och skakningar. De finns nu tillgängliga i dessa trendiga färger för $89,99 respektive $79,99 på LifeProof.com.

Det finns även andra LifeProof-tillbehör, inklusive Lifeproof Armband för joggingturen, Lifeproof Car Mount som omvandlar din smartphone till en GPS och Lifeproof LifeJacket som ser till att hålla din telefon flytande.

LifeProof – Information
Facebook: www.facebook.com/LifeProofCases
Twitter: www.twitter.com/lifeproof
YouTube: www.youtube.com/user/LifeProofCases
Instagram: http://instagram.com/lifeproof#

information finns på www.lifeproof.com.

Med mindre än fem månader kvar till starten av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race är de flesta platser tillsatta ombord på den svenska båten SCA. Kraven och uttagningarna är stenhårda och hittills har ingen svenska tagit en plats ombord.

Men när Team SCA ger sig ut på sin andra träningssegling över Atlanten, från Newport, USA till Lanzarote på Kanarieöarna, är svenska Anna-Lena Elled en av kandidaterna.

Det var i november 2012 som allting startade.

– Mange Olsson ringde och tyckte att jag skulle söka jobbet som on board reporter. Jag minns att jag blev alldeles svettig över förslaget. Tanken hade slagit mig tidigare men nu ansökte jag, berättar Anna-Lena och fortsätter:

– Det har gått ett och ett halvt år sedan det där samtalet. Och jag har varit på teamets träningsbas på Lanzarote två gånger och nu står jag inför en segling med laget över Atlanten.

Anna-Lena driver seglingsmagasinet Search Magazine i Sverige. Hon är 39 år och utbildad civilingenjör med en doktorsexamen i energi och miljö. Seglingsmeriterna sträcker sig till några EM- och SM-starter i F18. Om hon i framtiden kan lägga till ett Volvo Ocean Race i sitt CV återstår att se.

Jobbet som on board reporter innebär att man i deltar i själva kappseglandet utan ”bara” rapporterar och dokumenterar allt som händer ombord.

– Det är roligt att SCA möjliggör för kvinnor att delta på en arena som normalt sett varit förbehållen män. Det gillar jag. Jag ska prestera och dokumentera vad som försiggår ombord i text, bild och film. Jag är inte nervös, men spänd av förväntan.

– Det är lätt att prestera när man har läget under kontroll och är utvilad. Det är en konst att prestera under motsatta förhållanden. En av utmaningarna är att skapa bra rutiner ombord, oavsett om det är stiltje eller blåser kuling, så att jag kan fungera optimalt, få mycket gjort och orka vara en positiv och uppmuntrande kraft, säger Anna-Lena

Team SCA lämnar Newport, USA, torsdag 15 maj för att segla över Atlanten till Lanzarote med en rundning utanför Lissabon i Portugal. Det gör man för att seglingen över Atlanten, i så hög utsträckning som möjligt, ska motsvara den sjunde etappen av Volvo Ocean Race som seglas om exakt ett år.

Foto: Rick Tomlinson.

Info: www.sca.com/teamsca

På båtmässan Allt för Sjön i mars lanserade svenska ALUKIN aluminiumbåtar sin nya klaffbåtsmodell med hytt, ALUKIN Cabin Work 750. Modellen väckte stort intresse bland såväl professionella användare som fritidsbrukare och försäljningen tog rekordfart. På det lilla varvet i Roslagen fortskrider nu utvecklingen av konceptet med klaffbåtsmodellerna som är anpassade för både yrke och fritid.

Den första klaffbåten med bogramp byggdes på varvet Marinteknik i Norrtälje för ett antal år sedan till Bullerö Naturreservat. Det var en öppen snabbgående styrpulpetsmodell med stort fördäck, optimerad för mycket last.

Båtmodellen attraherade fler yrkesverksamma i skärgården som också såg fördelarna med en snabbgående transportbåt med hög lastkapacitet och fällbar klaff i fören. Men det var också fler utöver professionella användare som attraherades av idén med bogrampen. Bland annat familjen med behovet att kunna köra ombord med sina rullstolar.

– Det var när familjen beställde sin hyttbåt med klaff som vi började fundera i fler banor för just konceptet med klaffbåtarna, berättar Peter Nikula, konstruktör och grundare av ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen.

– Vi såg många möjligheter och inriktningar för det här segmentet, vilket ledde till att vi nu tagit fram inte mindre än fyra hyttbåtsmodeller med klaff, fortsätter Peter.

”Vi kallar dem Cabin Work”

ALUKIN CW (Cabin Work) finns i två storlekar, 7,5 m och 8,5 m med standardhytt som är anpassad för 8 personer. CW är en så kallad mitthyttsmodell med en hel taklucka som ger en luftig och öppen känsla, ett stort fördäck och rymlig akterdörr ut till akterdäcket.

– En perfekt båt för både arbete och fritid för den aktiva skärgårdsfamiljen, säger Maria Malmberg Nikula, försäljningsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

ALUKIN CWA (Cabin Work med akterhytt) med plats för ca 5 personer har en kortare hytt som är placerad maximalt akteröver, med ett optimerat fördäck för plats med diverse utrustning och last.

– Även akterhyttsmodellen finns i två storlekar, 7,5 och 8,5m och passar för yrkesutövare som behöver ha med mycket last ombord, till exempel fyrhjuling med släp och annat, berättar Maria.

Lättmanövrerad och smidig

ALUKINs båtar är kända för sina goda sjöegenskaper och klaffbåtarna bekräftar regeln utan undantag. Nyligen levererades bland annat en CWA 850 till Stockholm Hamnentreprenad och ytterligare ett antal är i produktionslinjen för att levereras inom kort.

– Sjöegenskaperna tror vi är en av anledningarna till att båtarna mottagits så positivt bland yrkesutövare med extrema krav på prestanda och klaffbåtarnas skrov har exakt samma utformning som våra andra modeller, berättar Peter Nikula.

Bogrampen manövreras enkelt och smidigt från förarplatsen via en elvinsch. Hytten i samtliga modeller är stilren och ombonad för bästa komfort med bekväma flip-up stolar och dämpande stativ. I ALUKINs modellprogram finns en rad olika valmöjligheter för interiören, till exempel fällbara bänkar på för- och akterdäck, förvaringsmöjligheter och fästöglor eller olika varianter på stolar.

– Här är vi flexibla och låter kundernas behov styra, avslutar Peter Nikula.

”Stort kommunalt engagemang garanti för båtlivet” Strömstad är Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat, Båtbranschens riksförbund, låtit göra. – Strömstads kommun visar ett stort engagemang och en vilja att hela tiden förbättra förutsättningarna för kommunens invånare att ha egen båt. Här är den kommunala satsningen en garanti för att båtlivet fungerar bra, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Undersökningen visar att Strömstad skapar goda möjligheter för kommunens invånare att ha båt.
Kommunen investerar löpande i underhåll och uppgradering av sina brygganläggningar med totalt
1 700 båtplatser och tar därigenom ansvar för tillgång, kvalitet och säkerhet. Miljösatsningarna
omfattar spolplattor för båtbottentvätt, pumpanläggningar för mottagning av toalettavfall och
miljöstationer.
Strömstad har varje år placerat sig i det absoluta toppskiktet av den kommunrankning som görs i
anslutning till undersökningen. Båtplatser är mycket attraktiva i en kommun med Strömstads läge och
andelen kommuninvånare och sommarboende som vill ha egen båt är hög. Med åtgärder som gjort att
kötiden till en kommunal båtplats börjat förkortas och planer på hur kön ska kunna kortas ytterligare
tar Strömstad nu steget till förstaplatsen.
– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgänglighet, pris och service som nyckelfaktorer. I Strömstad
lyckas man erbjuda god tillgänglighet och god service till rimliga priser, säger Mats Eriksson.
I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat
kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer,
båtbottentvättar och pumpanläggningar för toalettavfall. Kommunernas förvaltningar ombads
dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
Närmast efter Strömstad på kommunrankningen placerade sig i år Söderhamn och Västerås, som
precis som Strömstad gör gedigna satsningar på att ge sina invånare möjlighet till ett rikt båtliv.
Bifogas: fakta om Årets Båtkommun 2014 och lista över de femtio bäst placerade kommunerna.
För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, vd, Sweboat. Telefon: 070–3420699.
E-post: mats.eriksson@sweboat.se. Se även: www.sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom
båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Tillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Plastlektionerna till utställningen OUT TO SEA? lockade 3300 elever till Sjöfartsmuseet Akvariet – ett rekordhögt deltagande från skolor.

– Det är fantastiskt kul att vi fått sådan respons på utställningen och våra lektioner. Med lektionerna har vi velat lyfta problemen och möjligheterna med plast på ett inspirerande sätt. Vi vill väcka medvetenhet hos eleverna om vad de själva kan göra för att påverka för ett hållbart samhälle, säger Emma Having, utställningschef.

Under våren har Sjöfartsmuseet Akvariet erbjudit lektioner om plast till skolor i Göteborgsområdet och Bohuslän. Med olika ingångar på ämnet har eleverna skapat, utforskat och lärt sig om plastens roll för människor, samhället och vad som händer när den hamnar i naturen. Under utställningens tre månader har 130 lektioner hållits för totalt 3300 elever – siffror som är rekordhöga för Sjöfartsmuseet Akvariet. Lektionerna har gått under fyra olika teman och har anpassats för förskole- och gymnasieklasser samt SFI.

– Vi vill att eleverna ska börja fundera på vilken roll plasten har för dem och vad som händer med plasten om den hamnar i naturen. Det har varit viktigt att se på problemet både ur ett lokalt och globalt perspektiv. Vad kan de göra i sin egen vardag? Och hur kan de hjälpa till att minska nedskräpningen? säger Emma Utgård, museipedagog.

I lektionen Plastverkstaden har myten om plasten ifrågasatts och eleverna har lärt sig om återvinning och har själva fått återanvända material och föremål i eget skapande. I Plaståldern och Plastsamhället har fokus legat på plasten som material och vilken roll den har för oss människor. Frågor kring hållbar konsumtion, för- och nackdelar med plastförpackningar och konsumentens makt har varit centrala. I lektionen Plastkusten har fokus varit plastens påverkan på djur, natur och ekosystem. Hur påverkar det marina skräpet Västkustens havsmiljö? Vad händer på ytan och på havsbottnarna?

Nu inleds utställningens sista vecka och på onsdag 14 maj blir det finissage på museet.

– Efter 18 maj ska utställningen vandra vidare till Belgien. Förhoppningsvis fortsätter OUT TO SEA? skapa medvetenhet och väcka intresse för det här miljöproblemet. Att våra lektioner har lockat så många lärare och elever visar verkligen att engagemanget för att förändra är stort. Det känns positivt inför framtiden, säger Emma Having.

OUT TO SEA? The Plastic Garbage Projectär en vandringsutställning som har producerats av Museum of Design Zurich. Den visas på Sjöfartsmuseet Akvariet i samarbete med Ren Kust i Bohuslän.

Lysekil Women’s Match har fått en ny klädpartner i Sebago. Det prestigefyllda amerikanska märket ingår i produktportföljen hos Trendmark AB, som ännu en gång förnyar sitt engagemang i ett av Bohusläns största årliga evenemang. Med sikte på fler marknader utökas dessutom sponsoråtagandet till hela Women’s International Match Racing Series.

– Trendmark AB har varit partner till Lysekil Women’s Match sedan det första evenemanget 2004, och det känns väldigt roligt att de förlänger och utvecklar samarbetet. Det är spännande att de ser möjligheterna och nu adderar ett internationellt perspektiv genom WIM Series, säger Anna Holmdahl White, grundare av Lysekilstävlingen och marknadschef för WIM Series.

– Vi tvekade inte att fortsätta samarbetet med Lysekil Women’s Match, och i WIM Series har vi funnit en passande partner för att stödja vår internationella tillväxt, kommenterar Philip Ericson, VD för Trendmark AB.

Sebago startades i nordamerikanska New England 1946 och uppkallades efter en sjö med samma namn. För seglare och många andra över hela världen är bolaget synonymt med de legendariska Docksides-seglarskorna, som lanserades på 1970-talet. Tack vare Trendmark AB har Sebago i Skandinavien också lyckats nå en position som prestigefullt klädvarumärke med marina förtecken. Den resan ska nu fortsätta på utvalda internationella marknader. Genom samarbetet med WIM Series hoppas Trendmark AB därför dra nytta av det växande internationella intresset för matchracingsegling för damer, speciellt i Europa och USA:

– Vi har utvärderat det vi lyckats uppnå genom vårt långvariga partnerskap med Lysekil Women’s Match, och hoppas nu på samma eller ännu bättre effekt av vårt nya engagemang i WIM Series, säger Philip Ericson.

– Att Trendmark AB fortsätter men växlar märke till Sebago för Lysekil Women’s Match, och dessutom tar avstamp i en internationell satsning genom WIM Series, är ytterligare ett steg i vårt nu tioåriga samarbete, kommenterar Anna Holmdahl White.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Sebago är partners.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Hur känns det att hamna mitt i ett kallt och stormigt hav, tvingas kämpa för varje andetag och inte veta om räddningen kommer? Den känslan tar Sjöräddningssällskapet fasta på i sin allra första reklamfilm som handlar om hur en nödsituation till havs kan se ut.

– Vi hoppas förstås att du aldrig behöver uppleva det här i verkligheten. Men om det händer så är våra 2 000 frivilliga sjöräddare tränade för en enda uppgift – att rädda liv. Och de gör det helt utan ersättning, säger Cia Sjöstedt, tf kommunikationschef på Sjöräddningssällskapet.

Filmen släpps på Youtube idag och kommer främst att spridas via sociala media. Ett par tv-kanaler har visat intresse för filmen och målet är att den ska öka kännedomen om Sjöräddningssällskapet. Och värva fler medlemmar.

– Allt för få vet att vi är en ideell organisation utan statliga bidrag som är beroende av allmänhetens stöd för att kunna fortsätta rädda liv till sjöss. Det är vi som kommer i sju av tio sjöräddningsfall, säger Cia Sjöstedt.

Filmen är producerad i samarbete med Forsman & Bodenfors och regissörerna Torbjörn Martin och Roozbeh Behtaji på Acne Productions som ställde upp utan ersättning.

Du hittar den här: http://www.youtube.com/watch?v=36Q6lsu2KWg

M/S Islandia, en sportfiskeskuta med hemmahamn i Råå, är ute på fisketur med ett antal sportfiskare ombord i Öresund. Strax norr om Ven möter man en motorbåt i hög fart. Men något går fel och de två båtarna kolliderar kraftigt med varandra. Motorbåten sjunker omgående.

Det är scenariot för sjöräddningsövningen Vårdoppet som genomförs i norra Öresund torsdagen den 15 maj. Välkommen att följa övningen på plats från en av de fingerade haveristerna.

Larmet från M/S Islandia tas emot av sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Flera fartyg från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och de kommunala räddningstjänsterna larmas till området för att lokalisera haveristerna, undsätta besättningen och bekämpa elden. När haveristen lokaliserats visar det sig att det finns svårt skadade och chockade personer ombord. Några befinner sig dessutom i vattnet. Nu väntar ett omfattande räddningsarbete för de utlarmade resurserna.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med över 2000 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter, säger Fredrik Kokacka, regional SAR-samordnare vid Sjöfartsverket i Malmö.

Att öva samverkan är ett av målen med övningen Vårdoppet. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddningsledning och lotsbåt deltar även flera fartyg från Kustbevakningen samt Sjöräddningssällskapet i Höganäs, Barsebäck och Råå. Även de kommunala räddningstjänsterna från Höganäs och Landskrona medverkar. Övningen sker i Öresund norr om Ven torsdagen den 15 maj kl. 16 – 19.

Under första kvartalet 2014 polisanmäldes 278 båtmotorstölder, en ökning med 19 procent jämfört med samma period 2013. Flest stölder sker i Stockholms län och där har polisanmälningarna ökat med hela 44 procent. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Båtsäsongen har dragit igång vilket även märks i statistiken över båtmotorstölder. Siffror för första kvartalet visar på en ökning i landet med 19 procent jämfört med samma period förra året.

– Våren och försommaren är kritiska perioder. Allt fler båtar och nyservade motorer tas fram och ligger obevakade under vardagarna, något tjuvarna glädjes över, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

Flest polisanmälningar kommer från Stockholms län där det under första kvartalet polisanmäldes 117 båtmotorstölder. Detta är en ökning med 44 procent jämfört med samma period 2013.

– Det är en oroväckande siffra och jag hoppas det är en tillfällig ökning, säger Carina Birking.

I Västra Götalands län har däremot stölderna gått ner. Under första kvartalet polisanmäldes 55 båtmotorstölder, en minskning med 28 procent. En av förklaringarna till minskningen kan vara båtsamverkan som allt fler båtklubbar i Västra Götaland ansluter sig till.

– Båtsamverkan är effektivt verktyg mot tjuvarna och vi ser att stölderna har minskat på de klubbar som har båtsamverkan. Dock har stölderna förflyttats till de klubbar som inte har båtsamverkan, säger Carina Birking.

Statistik och källa: Brottsförebyggande rådet (BRÅ) och Larmtjänst.

Totalt 17 personer drunknade under april månad, varav en person i en fritidsbåt. Fem personer omkom vid isolyckor.

5/4, Fritidsbåt

Mollesund, Orust, O-län

En 56-årig man drunknade i samband med att han skulle se till sin båt i anslutning till Mollesunds värdshus. Räddningstjänst, polis och ambulans larmades till Mollösunds värdshus vid elvatiden på kvällen angående drunkning. Hjärt-lungräddning sker på plats under samtalets gång med SOS Alarm. Mannen fördes till Kungälvs sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

6/4, Övriga

Bönnäset camping, Askesjön, Skillingmark, S-län

En 53-årig kvinna från Norge har hittats drunknad i vattnet i Askesjön. Den 53-åriga kvinnan bodde på campingen. Hennes make vaknade på morgonen och då var kvinnan borta. Hon hittades alltså senare i vattnet, vid en brygga. Enligt polisen finns det ingen misstanke om brott.

13/4, Is, fiske

Kårböle, Skärasen, Ljusdals kommun, X-län

En 73 årig man drunknade efter att ha gått igenom isen i Skärasen. Larmet om en befarad drunkning strax utanför Kårböle kom till SOS på söndagen. Räddningstjänsten sökte efter mannen med en flytbräda ovanpå isen. De hittade tidigt ett par handskar och en ryggsäck med fiskeutrustning på botten av tjärnen. Dykare från Ljusdal kom för att hjälpa till i sökandet och de hittade senare mannens kropp.

15/4, Is, fiske

Jättensjö, Ljungaverk, Ånge kommun, Y-län

En 50-årig man omkom i en drunkningsolycka i Jättensjö. Mannen och hans 9-åriga son befann sig på isen då den brast och mannen hamnade i en vak. Sonen fick springa fem kilometer genom skogen innan han fick hjälp av en lastbilschaufför att larma SOS. Räddningstjänsten lyckades att få upp mannen ur isvaken men han avled senare i ambulansen

25/4, Is, fiske, fyrhjuling

Fäbodträsket, Kalvträsk, Skellefteå kommun, AC-län

En man i 70-årsåldern har påträffats drunknad i sjön Fäbodträsket i Kalvträsk. Mannen färdades på en fyrhjuling och var av allt att döma ute på en fisketur när han försvann. Spåren tydde att mannen hade begett sig ut på sjön och när de ledde ner i en vak slog närboende larm till räddningstjänsten. Fyrhjulingen har av allt att döma gått genom isen och mannen har drunknat.

27/4, Is, fiske, skoter

Sjön Blattnicken, Yttervik, Tärnaby, Storumans kommun, AC-län

En 75-årig man drunknade i vak i samband med att han skulle vittja fiskenäten, men isen hade blivit för svag. 75-åringen gick igenom med sin skoter och drunknade i sjön Blattnicken vid Yttervik söder om Tärnaby.

27/4, Is, skoter

Granudden, sjön Skalka, Kvikkjokk, Jokkmokks kommun, BD-län

En 73-årig man har drunknat sjön Skalka i Kvikkjokk. Det var på lördagen som en person ringde 112 för att larma om en befarad drunkningsolycka vid Granudden på sjön Skalka utanför Kvikkjokk. Man hade sett skotern fara mot öppet vatten. Ambulans och helikopter skickades dit. Det var oerhört dåliga isar och till slut var man tvungen att använda sig av båt för att nå fram till den livlösa mannen.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu beslutat om nya regler för kustfisket med fasta redskap efter lax i Östersjön. Den svenska kvoten fördelas för tre kustområden med hänsyn till beståndens skyddsbehov, starten för fiske med fasta redskap i Norrland ändras och HaV inför nya regler om landning av lax.

– I flera av de svenska älvarna är bestånden av vild lax svaga och de behöver därför ett starkare skydd för att återhämta sig, säger Håkan Carlstrand på HaV.

I Östersjön finns närmare 30 älvar där laxen leker och laxungarna växer upp. Hälften av älvarna finns i Sverige och varje älv har sitt eget bestånd av lax.

Laxungarna växer upp i älvarna och vandrar sedan ut i Östersjön där de stannar under några år för att som könsmogna återvandra för lek till den älv de kommer ifrån. För att anpassa fisket till varje enskilt bestånds skyddsbehov sker sedan 2013 allt svenskt yrkesfiske efter lax med fasta fällor på grunt vatten nära älvarnas mynningar i havet.

– En konsekvens av detta är att det småskaliga yrkesfisket i främst Norrland har stärkts, säger Håkan Carlstrand, utredare på enheten för fiskereglering.

De svenska älvarna inklusive gränsälven Torne älv producerar 95 procent av all vild lax som finns i Östersjön. Av de svenska älvarna är det idag tre älvar, Vindelälven, Kalixälven och Torneälven som har nått eller är nära att nå uppsatta mål för älvarnas produktion av laxungar. Men de flesta älvarna med vild lax har svaga bestånd och når inte upp till målen för bevarande. Åtta svenska älvar är utbyggda med vattenkraft och där sker odling och utsättning av laxungar för att kompensera skador på den naturliga produktionen. De odlade laxarna skiljs från vildlaxen genom att fettfenan tas bort.

EU:s ministerråd har beslutat att den för svenskt yrkesfiske tillgängliga kvoten för år 2014 ska vara 29 856 laxar, i denna ingår såväl vild som odlad lax. I fjol låg kvoten på 30 400 laxar. HaV:s beslut innebär att 20 000 laxar får fångas i Bottenviken, 8 500 laxar i Bottenhavet och 400 laxar i kustfisket med fasta fällor i övriga Östersjön. Resterande del av den svenska kvoten, 956 laxar, avsätts för bifångster i annat fiske.

– Vi bedömer att denna fördelning av kvoten kommer att skydda de svaga bestånden av vild lax och att den totala laxfångsten till hälften kommer att bestå av odlad lax säger Martin Rydgren, utredare på enheten för fiskereglering.

Den generella fiskestarten för yrkesfiske med fasta redskap i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland blir i år den 17 juni. Fiskestarten för fritidsfiske med fasta fällor i detta område sätts till den 1 juli. Fritidsfisket bedrivs med samma typ av fasta redskap som yrkesfisket använder men detta fiske regleras inte genom någon kvot, får till skillnad från yrkesfisket inte ske för avsalu och behöver inte rapportera sina fångster eller landningar

– Fiskestarten är beslutad med hänsyn till att den odlade laxen återvandrar senare till kusten än den vilda laxen. Syftet med bestämmelsen är att öka den odlade laxens andel i fångsten och skydda vild lax, särskilt de svaga bestånden säger Håkan Carlstrand, utredare på HaV.

För yrkesfisket i Bottenhavet och Bottenviken införs från i år en bestämmelse om att landningar av lax ska förhandsanmälas till HaV.

– Genom fysisk landningskontroll kan vi kontrollera att den lax som tas iland också rapporteras och därmed räknas av från respektive områdes tillgängliga laxkvot, säger Carina Dagbro, chef för enheten för landningskontroll i Luleå och Västervik.

HaV har också, som en del i att öka skyddet för vildlaxen, fördelat medel till länsstyrelserna för att bevara och restaurera miljön i laxälvar samt till Västerbottens län för att starta projekt med förvaltningsplaner för laxbestånden i enskilda älvar. HaV kommer under året också att besluta om projekt för att utveckla selektiva och skonsamma fasta redskap för kustfisket samt starta en översyn av bestämmelserna för fisket i älvarna.

Källa: HaV.

Den 17–18 maj avgörs Volvo Spring Cup i Göteborg där tolv matchracinglag gör upp om en kvalplats till årets stora matchracingregatta – Stena Match Cup Sweden på Marstrand. I år är konkurrensen extra hård bland unga svenska talanger eftersom en kvalplats går till det bästa ungdomslaget i helgens tävling.

Volvo Spring Cup fungerar som kvaltävling till Stena Match Cup Sweden och precis som tidigare år kommer flera av världens bästa matchracingseglare vara på plats. Förutom vinnaren i regattan går också det bästa svenska ungdomslaget vidare till världscuptävlingen på Marstrand. En av de unga besättningarna som just nu förbereder sig inför Volvo Spring Cup är Team Accure och deras skeppare Viktor Ogeman som klättrat på den internationella rankingen de senaste åren.

– Vår målsättning är att kvala in till Stena Match Cup som det bästa svenska ungdomslaget men det är klart att vi siktar på att vinna hela tävlingen. Vi har det inom räckhåll men konkurrensen är väldigt hård både om segern och för att ta ungdomsplatsen, säger Victor Ogeman som tävlade på Marstrand med sitt lag för första gången 2012.

– Vi vill visa att vi kan prestera bra i en så stor tävling för vårt långsiktiga mål är att ta en fast plats på världscupen.

Förra årets vinnare av Volvo Spring Cup, Staffan Lindberg (FIN) och hans Alandia Sailing Team, kommer tillbaks för att återigen slåss om segern. Förra året var de väldigt nära att ta sig till semifinal på Marstrand och i år vill de nå ännu längre.

– Det var en sur förlust i kvartsfinalen på Marstrand förra året men det känns som att vi har mer att hämta i årets tävling. Vi känner att vi har minst lika bra manövrar och båtfart som våra tuffaste konkurrenter, men det är verkligen inte enkelt på den här nivån och det finns många duktiga lag i startfältet till Spring Cup. Vi måste segla på toppen av vår förmåga för att vinna, säger Staffan Lindberg som tävlar för Finland men har flera svenskar i besättningen.

Volvo Spring Cup seglas i Göteborg på GKSS i Långedrag och första starten går på lördag 17 maj klockan 9.30. Följ tävlingen på Twitter: https://twitter.com/StenaMatchCup

Viktor Ogeman och Team Accure i Stena Match Cup Sweden 2012 – FOTO: DAN LJUNGSVIK
Startfält Volvo Spring Cup:
Nicolai Sehested (DEN)
Staffan Lindberg (FIN)
Joachim Aschenbrenner (DEN)
Reuben Corbett (NZL)
Viktor Ogeman (SWE) – Ungdomslag
Mark Lees (GBR)
Rasmus Viltoft (DEN)
Lucas Lier (DEN)
Hampus Appelgren (SWE) – Ungdomslag
Nicklas Dackhammar (SWE) – Ungdomslag
Johnie Berntsson (SWE)
Magnus Holmberg (SWE)

Stena Match Cup firar i år sitt 20-årsjubileum och avgörs 30 juni-5 juli 2014. Totalt kommer 14 lag att delta – förutom åtta lag med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalar in via Volvo Spring Cup, delas fyra wildcard ut och vilka de går till avslöjas de kommande veckorna.

Med hjälp av lokala konstnärer, djupdykningar i gårdsarkiv och intervjuer med äldre öbor har jordbruksarrendatorerna Lill och Per Schierman skapat ett unikt besöksmål i mellanskärgården där både vuxna och barn kan uppleva gårdslivet på ett nytt sätt.

Västergården på Hjälmö har blivit ännu mer tillgänglig för dig som besökare. Genom ett EU-finansierat projekt har här skapats en besöksgård med utställning samt en natur- och kulturstig. Besöksgården visar det småskaliga skärgårdsjordbrukets betydelse för den biologiska mångfalden och kulturlandskapet på ett välkomnande och lättillgängligt sätt.

Det var utlovat regn under gårdagen, men trots detta var det många som tagit sig ut till invigningscermonin på Hjälmö. Skärgården mötte dem med kalla vindar men inget regn och på Västergården var stämningen varm och välkomnade när Skärgårdsstiftelsens ordförande Gustav Hemming slog upp portarna till logen och den fina utställningen om gårdens historia.

– Skärgårdsstiftelsens jordbruk spelar en oerhört viktig roll för att hålla skärgårdslandskapet öppet och här på Västergården visas nu hur det går att ta detta ett steg längre genom roliga upplevelser. Vi har en viktig pedagogisk uppgift att visa upp skärgårdens historia men även hur den mat vi får till våra bord kan produceras på ett ekologiskt hållbart sätt.

Gustav Hemming framhöll på flera olika sätt i sitt invigningstal betydelsen av det småskaliga jordbruket som stiftelsens 16 arrendegårdar upprätthåller i skärgården. Förutom att hålla landskapet öppet produceras här produkter av extremt hög kvalitet. Med utställningen och konceptet Besöksgård kan nu jordbrukets betydelse bli alltmer greppbart för besökarna som oftast lever i en helt annan miljö till vardags.

Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg talar ofta om vikten av att även barn och unga hittar in till roliga och spännande aktiviteter vid sina skärgårdsbesök. På Västergården har det skapats ett besöksmål som även har plats för barnen.

– Vi vill visa upp det unika på varje ö och gärna skapa spännande och intressanta besöksmål. För att öka intresset för skärgården är barnen en viktig målgrupp. Genom aktiviteter som lockar barns intresse kan vi öka besöken hos familjer och skolor. Det ger ett ökat intresse för nya utflyktsmål i skärgården. Hjälmö är ett mycket fint exempel på att kulturhistoria och natur kan presenteras på ett sätt så att det både intresserar vuxna och barn. Vi hoppas på att Västergården kan bli ett gott exempel för fler skärgårdsjordbruk så att fler gårdar kan presentera sin verksamhet mer publikt.

Lill och Per Schierman var mycket nöjda med dagen och ser fram emot att kunna visa upp gården och ta emot besökare på ett nytt sätt. När den långa invigningsdagen som föregåtts med mycket förberedelser gick över mot kväll visade det sig att ett av fåren lammat i hagen. Som inte det var nog blev det även dags för en av korna att kalva… På Västergården och skärgårdsjordbruken går livet sin gilla gång så nära storstaden Stockholm men så långt ifrån det vardagsliv det flesta av oss andra känner.

Mer information om Besöksgård Hjälmö:
http://skargardsstiftelsen.se/projekt/besoksgard-hjalmo/

Nu distribueras aluminiumpropellrarna BS.PRO från Koreanska BaekSan i Sverige av drev.se. Sortimentet innehåller propellrar för de flesta drev och utombordare, från 4 till över 300 hk.

BaekSan, som etablerade tillverkningsindustri redan 1984, har under åren lagt mycket resurser på forskning och utveckling. De har utvecklat egna aluminiumlegeringar för att optimera prestanda och korrosionsskydd. För ytbehandling används en marinanpassad pulverlacksmetod. Merparten av propellrarna är försedda med ryckdämpande gumminav som minskar påfrestningen på växelhuset, dessa ger även mjukare växlingar.

BaekSan propellrarna följer originaltillverkarens propellerdesign och ger därför samma eller bättre prestanda. Finns till de flesta fabrikat så som Mercury, Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Honda, Volvo, Evinrude.

Info: www.drev.se