Nyheter

Marinföretaget 1852 i Karlskrona planerar att arrangera ett Boat Camp för ungdomar i sommar, 30 juni till 5 juli. På lägret ska ungdomarna bland annat få lära sig om Förarintyg, öva praktisk navigering med mera.

Navigationsgruppen på Pampas i Stockholm har redan kört ett Boat Camp förra sommaren och planerar för en fortsättning. Lägret blev väldigt uppskattat bland deltagarna.

– Vi hoppas kunna få med minst åtta deltagare. De ska få köra båt och ha kul på sjön, säger Michael Säw på 1852 Marin & Fritid AB.

Info: www.1852.se

Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda genomför nu en helt ny satsning för att möta seglingspubliken och tävlar i M32 cup under namnet Honda Wallén Racing.

Racing har alltid varit en viktig hörnsten i Hondas historia, med flera internationella framgångar. Tidigare i år offentliggjorde Honda att de för första gången i historien ställer upp med ett svenskt team i världsmästerskapet för standardracing säsongen 2015. Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda går nu in i en helt unik satsning på segling i M32 cup. Hans Wallén, OS silvermedaljör i Atlanta -96 och niofaldig världsmästare i olika klasser, kommer att styra den nya satsningen.

Första tävlingen går av stapeln i Göteborg (21-24 maj) och i startfältet finns flera rutinerade seglare, exempelvis Fredrik Lööf guldmedaljör från OS i London -12.

Mikael Comrin, General Manager Honda Power Equipment Sverige:
“Honda har alltid varit aktiva inom racing, både bil-, mc- och båtracing. Därför känns det naturligt att vara en del i denna M32 cup-satsning av Honda Wallén racing. Konceptet med häftig segling nära land känns spännande och för att kunna genomföra denna satsning har Hondas båtsamarbetspartners Micore och Silver spelat stor roll. Deras båtar, utrustade med Honda utombordsmotorer kommer att köra ut åskådare längre ut på sjön för att uppleva seglingen på riktigt nära håll.”

Honda har ett brett produktsortiment som återfinns på land, i vattnet och i luften och innefattar allt från bilar, båtmotorer, snöslungor till mindre jetplan. Vid säsongens alla M32 tävlingar tar Honda Sverige ta tillfället i akt att visa upp sin Honda Village med allt ifrån bilar till Marine- samt Trädgård- och Industriprodukter.

Alla som besöker Hondas monter kommer kunna tävla om fina priser, men även få en inblick i Honda Racing team Swedens satsning för nästa år. Vid flera tillfällen kommer även racingproffset Rickard Rydell att finnas på plats. För mer information och tävlingskalender se:

Info: http://m32cup.com

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt två fartyg. Både Boxholm II i Tranås och John Jennings i Kalmar ingår nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt är 128 fartyg k-märkta. De finns hemmahörande längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar. Verksamheten kring att bevara, och använda historiska fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i landet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera ytterligare två k-märkta fartyg säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år hundratusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.

Fartygens ägare ansöker om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.
– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.

FAKTA OM FARTYGEN

Boxholm II / SGKR
Byggd : 1904, Ljungrens Mek. Verkstad, Kristianstad
Passagerarfartyg.
Hemmahamn: Tranås.

S/S Boxholm II är ett vedeldat ångfartyg byggt vid Ljunggrens Verkstad AB i Kristianstad 1904. Fartyget fraktades till sjön Sommens strand och monterades samman. Premiärturen gick i juli 1904. Hon byggdes ursprungligen som pråm- och timmerdragare för Boxholms AB:s räkning. Akterskeppet byggdes om 1916 och försågs med sittplatser. Sedan 1966 går hon endast som passagerarfartyg. Ägare är Rederi AB Boxholm II och där ingår Tranås-, Boxholm och Ydre kommun samt föreningen Ångbåtens Vänner och Stiftelsen Sommen. Boxholm II går i reguljär passagerartrafik sommartid mellan de ursprungliga tilläggsplatserna runt sjön och med chartertrafik.

John Jennings / SHMA
Byggd: 1920, Karlstad.
Hemmahamn: Kalmar.

John Jennings är byggd 1920 vid C.J. Wennbergs Mek. Verkstad i Karlstad och utrustades med varvets ångmaskin på 120 Ihk. Maskinen byttes 1957 till en Skandia 4-cyl. tändkula på 300 Ihk som ersattes av 2 Volvo-Penta dieselmotorer 1971. Fartyget byggdes på spekulation, dvs utan beställare. Först1926 lyckades man hitta en intressent, Robertsfors AB, Sikeå som köpte henne och döpte fartyget till John Jennings. Efter ett par ägarbyten köptes hon 1981 av Wiréns Rederi AB, Piteå men såldes igen efter bara några månader till Frälsningsarmens Förlags AB, Stockholm där hon sattes på traden Stockholm – Kurön som passagerarfartyg. Därefter några år hemmahörande på Åland och i Finland innan John Jennings 2007 köptes av nuvarande ägare med Kalmar som hemmahamn och fartyget ska bevaras i skicket som efter ombyggnaden 1957.

Ett antal kajakpaddlare är på tur längs den svenska kusten. Men när de når Skelleftebukten går något fel och personerna i kajakerna hamnar i vattnet och kommer ifrån varandra. Larmet når sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast inleder en omfattande sjöräddningsinsats.

Det är scenariot för sjöräddningsövningen Desirée som genomförs i Skelleftebukten fredagen den 23 maj.

I övningen kommer ett stort antal fartyg från kusten längs Bottenviken att delta. Förutom själva sökmomentet är det framförallt samverkan som ska övas.

– Den svenska modellen för sjöräddning bygger på samverkan mellan myndigheter och frivilligorganisationer men även med rederier och andra stater, säger Stefan Ahlin, lots och sjöräddningssamordnare på Sjöfartsverket i Skellefteå.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

Preliminära deltagare i övningen är
• Sjöfartsverkets lotsbåt från Skelleftehamn
• Sjöfartsverkets räddningshelikopter från Umeå
• Kustbevakningsfartyg från Holmsund
• Kustbevakningsfartyg från Luleå
• Sjöräddningssällskapet från Skellefteå
• Sjöräddningssällskapet från Piteå
• Kommunala räddningstänsten i Skellefteå
• Kommunala räddningstjänsten i Piteå
• Skelleftehamns arbetsfartyg

Övningen Desirée som genomförs i Skelleftebukten inleds kl. 9.30 på fredagsmorgonen och beräknas vara avslutad senast kl. 13. Det kan förekomma lågflygning med helikopter i området, vilket kan orsaka bullerstörningar för de boende i omkringliggande områden.

Info: www.sjofartsverket.se

Idag släpps rapporten ”Havet 2013/2014” som visar på en utveckling med både glädjeämnen och orosmoln. Kvaliteten på vattnet i Västerhavet har blivit bättre och blåstången i Östersjön är på väg tillbaka.

Samtidigt har bestånden av torsk och ålgräs längs västkusten ännu inte återhämtat sig. Ytan av syrefria bottnar i Östersjön slår nya rekord och utmed Bottenhavskusten har uttorkade havsörnsägg hittats.

”Havet 2013/2014” är en omfattande kartläggning, baserad på den marina miljöövervakningen, av tillståndet och de mest angelägna miljöproblemen i våra hav. Rapporten visar att havens ekosystem är mycket komplexa och det är svårt att förutse hur dessa utvecklas.

Till exempel minskar utsläppen av fosfor från land men samtidigt frigörs fosfor från de syrefria bottnarna. Dessutom förväntas en ökad koldioxidhalt i atmosfären leda till försurning av Sveriges hav, men vilka effekter detta får på ekosystemen är ännu oklart. Gamla miljögifter lever i viss mån kvar och nya ämnen tillförs havet. Utmed Bottenhavskusten finner man återigen uttorkade havsörnsägg, ett problem som varit i stort sett borta sedan 1990-talet.

– Vi har långt kvar innan de svenska miljömålen uppnås. Tillståndet som beskrivs i ”Havet 2013/2014” visar att vi måste bli bättre på att fånga upp nya miljöhot och förstå kopplingarna mellan ekosystemets olika delar för att kunna fördela resurserna rätt och sätta in de mest effektiva åtgärderna. En fungerande miljöövervakning är förutsättningen för detta, säger Bertil Håkansson, chef på enheten för miljöövervakning på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Övervakningen av miljögifter visar att nya ämnen påträffas och ökar i Östersjön. Halterna av perfluorerade ämnen, vissa flamskyddsmedel och silikonoljor ökar. Detta är ämnen som används i vardagsprodukter, till exempel i balsam och deodorant, och är potentiellt giftiga för det marina livet. Utöver de ämnen som fångas upp av miljöövervakningen finns det ett okänt antal ämnen och kemikalier som släpps ut i haven. I dagsläget är det oklart vilken påverkan dessa har på miljön.

Ingen återhämtning kan ännu ses hos det kollapsade torskbeståndet i Kattegatt, trots fredade områden. I Östersjön ökar både torsk, strömming och antalet sälar.

– Det är en ju positiv trend, men problemet är att både fisk och säl har blivit magrare, vilket tyder på att det är brist på rätt sorts föda. För att förstå vad det är som händer krävs att man tittar på alla delar i näringskedjan och förvaltar fiskbestånd med hänsyn till hela ekosystemet, säger Jonas Nilsson, miljöanalytiker på Havsmiljöinstitutet.

I år har ”Havet” ett extra fokus på att belysa sambanden mellan olika miljöproblem och hur de påverkar ekosystemen. I Asköområdet i Trosa skärgård och Kvädöfjärden i Östergötlands skärgård har miljöövervakarna försökt hitta förklaringar till de processer som pågår i havsmiljön i dessa områden.

– De flesta havsområden är idag påverkade av flera olika miljöproblem, men det är generellt mycket dåligt känt hur till exempel övergödning, miljögifter och förhöjda vattentemperaturer samverkar och påverkar organismer och ekosystem. Det är därför viktigt att öka samarbetet mellan olika forskningsgrupper och övervakningsprogram för att öka förståelsen för hur olika påverkansfaktorer samverkar, säger Per Moksnes, miljöanalytiker på Havsmiljöinstitutet.

Svensk miljöövervakning bedrivs inom en rad olika områden. Resultat från de systematiska undersökningarna används för att utvärdera miljöarbetet och de ligger till grund för beslut om åtgärder. Resultaten används bland annat för att bedöma om vi uppnår de av Sveriges riksdag beslutade miljökvalitetsmålen. I den senaste utvärderingen av miljökvalitetsmålen konstaterades att 14 av 16 mål inte kommer att nås med dagens förutsättningar.

Rapporten ”Havet 2013/2014” ges ut av Havsmiljöinstitutet i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Artiklarna baserar sig på resultat från den nationella miljöövervakningen samt aktuell havsmiljöforskning. Den kan laddas ner eller beställas kostnadsfritt från Havsmiljöinstitutet samt laddas ner på Naturvårdsverkets och Havs- och vattenmyndighetens och webbsidor.

Info: https://www.havochvatten.se/havet-2013-2014

Ny forskning från Göteborgs Universitet i samarbete med SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik, pekar på nya metoder att mäta resursförbrukning och miljöpåverkan på svenskt fiske.

Ett sätt att mäta miljöpåverkan på fiske är att använda sig av livscykelanalys. Då kan man till exempel studera hur mycket bottenyta som påverkas, hur mycket av fångsten som kastas och hur mycket diesel som ett kilo fisk kräver.

– Med dessa beräkningar för olika typer av fiske, till exempel trål- eller burfångad havskräfta, kan vi skapa ett mer samordnat perspektiv för att kunna utforma och utvärdera vad som är en mer miljövänlig och långsiktigt hållbar matproduktion, säger Sara Hornborg, vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet och enheten för Miljö och uthållig produktion vid SIK, som skrivit en avhandling om svenska fisk- och skaldjursprodukter.

Fler mätpunkter behövs
Metoden livscykelanalys saknar fortfarande en del mätpunkter för miljöpåverkan som är unikt för fiske. Hur påverkas havets ekosystem av att en del av fångsten kastas tillbaka?

– Ett sätt att räkna på miljöpåverkan från kastad fångst är att räkna på hur mycket av algernas produktion som har gått åt för alla de arter som kastades tillbaka beroende på vilken plats i näringskedjan de har. Men tillgängliga metoder för detta kan vara svåra att tolka, säger Sara Hornborg.

Rödlistade fiskar under luppen
Vilka mått kan användas för att mäta hur fisket påverkar den biologiska mångfalden? Exempelvis trålning fångar ofta arter som är sällsynta och hotade. Med hjälp av Artdatabankens rödlista räknade Sara Hornborg hur mycket hotade fiskar som kastas tillbaka per kilo som tas i land med olika fiskemetoder.

– Det var ett större antal hotade fiskar som kastades per kilo landning i trålfisket efter havskräfta, betydligt mindre med selektiv trålning efter räka, säger Sara Hornborg.

Resultat från livcykelanalyserna visar att förvaltningen av fisket är viktig för att minimera resursanvändningen och miljöpåverkan från fisk- och skaldjursprodukter.

– Kriterierna för uthålligt fiske behövs breddas. Tyvärr ser beslutsfattarna inte sin roll i produktionen av fisk- och skaldjur från hav till bord, säger Sara. Om de använde sig mer av ett livscykelperspektiv, så skulle fisket kunna få en mycket bättre miljöprestanda.

Avhandlingens titel: Broadening the perspective on fisheries management: Life Cycle Assessement of seafood from capture fisheries
Handledare: Friederike Ziegler (SIK), Daniel Valentinsson (SLU Aqua) och Per Nilsson (GU)
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/34945?
Kontakt:

Foto: Therese Jansson

Årets andra deltävling i svenska surfskicupen går av stapeln i Kalmar den 25 maj. Hela svenska eliten och även några internationella elitpaddlare från Tyskland, Holland och Polen är bland de cirka 40 anmälda deltagarna.

Tävlingen går över öppet hav i 15 km, med start kl. 12.30 i Mörbylånga, eller Revsudden om vindarna kräver det. Banan läggs i medvind och surfskitävlingen går ut på att bemästra och dra nytta av vågor för att få medsurf. Med de rätta vågorna kan vi förvänta oss att paddlarna når hastigheter upp emot ca 20 km/h i surf, väsentligt snabbare än kanotsprint på plattvatten.

Målgången blir rakt in i Kalmar Gästhamn under Kalmar Båtmässa. Vi räknar med att vinnaren dyker upp vid 13.30-tiden, men kom gärna en stund innan. Bästa publikplatsen är vid gamla Lotsutkiken (Mörbylångabanan) eller Varvsholmen (Revsuddenbanan). Med kikare kan ni se ankomsten mot Kalmar när paddlarna surfar fram på vågorna, och sedan snabbt förflytta er till gästhamnens mynning där mållinjen finns. Därefter kan ni få en närmare titt på surfskis och paddlare när de kör ärevarv inne i hamnen innan de går upp.

Prisutdelningen kl.15.00 sker från scenen inne i Kalmar Gästhamn. Vilken bana det blir anslås på kalmarsurfski.se senast på lördag kväll (den 24 maj). Information även hos speakern på Kalmar Båtmässa.

Håll ögonen på Emma Levemyr, silvermedaljör från EM i Portugal förra året. Paul Rosenquist, Martin Nordstrand, Jacob Holst och Ola Ström är herrar som vi räknar med ska slåss om första platsen.

Info: www.kalmarsurfski.se

En gång om året förvandlas Monaco till en racerbana. Allting i det lilla furstendömet på Rivieran snurrar då kring racerbilar och snäva kurvor. Men Formula 1 Monaco Grand Prix är mycket mer än så. Alla kändisar som räknas finns på plats i Monaco den här veckan och på de stora yachterna i hamnen hålls vilda fester. I år deltar den före detta Formula 1 team-chefen Eddie Jordan med sin nya, engelskbyggda yacht från Sunseeker.

Vid Sunseekers varv i Poole på den engelska sydkusten har förberedelserna varit många. Massor av folk har sett över Jordans båt på alla sätt och förberett den inför sin internationella debut. Allting måste vara skinande blankt och i perfekt skick när Eddie Jordan anländer.

Båten är hans tionde Sunseeker yacht och den största yacht som Sunseeker någonsin har byggt. Eddie är inte ensam om att ha Sunseeker bland de kända Formel 1-förarna. Bland andra Nigel Mansell har också haft flera stycken yachter från den engelska tillverkaren.

Det nya flaggskeppet är över 47 m (155 fot) i total längd.

– Med den här yachten har vi börjat en ny era och tagit oss in i en ny dimension. Jag själv är väldigt stolt för vad vi tillsammans har gjort, säger Sunseeker vd och skapare, Robert Braithwaite.

Hans team har gemensamt arbetat fram designen och konstruktionen av den nya yachten under närmare fyra år. De har bland annat haft hjälp av ingenjörer med erfarenhet av McLaren Formula 1 racing team.

– Med deras erfarenhet kunde de hjälpa oss att bygga en yacht som är lätt och så bränslesnål som möjligt, förklarar Jonathan Goldie, Director of Engineering vid Sunseeker.

Resultatet är Sunseekers första halvplanande yacht med ett mjukt format skrov. Stora delar av yachten är byggda i kompositmaterial, till exempel kolfiber. De är lätta men ger ändå yachten nödvändig styrka och robusthet.

Under hela byggprocessen har teamet haft besök av och konsultationer med Eddie Jordan själv.

– I synnerhet ville Eddie ha stora vindrutor för sina gäster och en gemenskapsyta nära vattnet, säger Jonathan Goldie.

– Det måste vara en yacht där han och hans vänner kan känna sig som hemma.

Sunseekers team klarade sin uppgift genom att bygga båten med ett modulsystem, som ger både ägaren och konstruktörerna större frihet. Beviset för att Eddie Jordan är bland annat hans sätt att döpa yachten. Han skojade med personalen och gav dem en T-shirt var med texten ”You have made my dream come true”.

Motorvalet är av avgörande betydelse för en sådan här yacht. Jordan valde MTU-motorer.

– Mina fem senaste yachter har haft motorer från MTU. De går riktigt bra, så varför skulle jag ändra på det?, frågar Eddie.

I den här yachten har MTU stått för hela framdriften, inklusive motorer, backslag, automationssystem, bränslesystem, nödgenerator med en uteffekt på 55 kW och två 155 kW gensets för skeppets elbehov. De senare har extra ljuddämpning för att gå helt tyst och vibrationsfritt.

Huvudmotorerna är två stycken tolvcylindriga MTU Series 4000, som ger 2 160 kW vardera, vilket behövs för att ge yachten fartresurser på 22 knop. Förutom att dessa maskiner ger en ren förbränning har de kompakta dimensioner.

– Vi är mer än övertygade om att motorerna levererar, säger Sean Read, kapten på yachten och ansvarig för att Eddie Jordan och hans gäster kan ta sig vart de vill i världen.

– Ordern specificerar en yacht med en räckvidd på minst 4 000 Nm. De inledande sjötesterna visar att vi kan nå närmare 5 000 Nm.

Eddie Jordan med familj är inte de enda som komemr att använda yachten, som har döpts till ”MY Blush”. Yachten är rean tillgänglig för charter – för en miljon pund (10 Mkr) per månad…

Båten är helt och hållet en brittisk yacht – designad, byggd, testad och sjösatt i Poole.

– Vi britter bygger inte bara världens bästa yachter, utan även världens bästa Formula 1 bilar, säger Eddie Jordan som vid Formula 1 Grand Prix i Monaco i maj kan se om han har rätt.

Det skulle innebära en seger för Williams, Lotus eller McLaren, som är de brittiska teamen som deltar i tävlingen.

Text & foto: Lucie Maluck och Robert Hack

Tekniska fakta:
Klassificering RINA: Commercial & MCA LY3
Längd: 47.25m 155’0”
Längd vattenlinjen: 41.14m 135’0”
Bredd: 9.34m 30’8”
Djupgående: 2.25m 7’5”
Vikt halv tank: 295,000kg 650,365lb
Bränsletank: 60,000litres 15,850USgal.
Vattentankar: 13,765 litres 3,636 US gal.
Hålltank: 2,000 litres 528 US gal.
Gråvattentank: 5,000 litres 1,321 US gal.
Motoralternativ:
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2940PS)
Personer och besättning:
10 guests in 5 staterooms 11 crew members
Maxfart: Upp till 22 knop
Räckvidd: 4 000 Nm
Info: www.sunseeker.com

I lördags genomförde Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet flytträningstillfällen i sex städer.

Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn mellan ett till sex år och varje år dör i genomsnitt nio barn* i drunkningsolyckor. Att kunna flyta i vatten är ett första steg till simkunnighet och en livsnödvändighet för små barn. Därför anordnar Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet, för andra året i rad, kostnadsfria tillfällen där föräldrar kan lära sig att flytträna med sina barn. Tillfällena hålls nu på lördag den 17 maj i orterna Umeå, Östersund, Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö.

I Sverige är det obligatoriskt att kunna simma 200 meter i årskurs sex, men 70 procent av drunkningsolyckorna bland barn sker innan dess. Förra året introducerade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet Babybojen, som syftar till att informera föräldrar hur man kan flytträna med sina barn.

En viktig del av projektet är så kallade flyttillfällen, dit föräldrar kan komma med sina barn för att flytträna tillsammans med personal utbildad av Svenska Livräddningssällskapet. Tillfällena, som arrangeras för andra året i rad, var ifjol helt fullbokade med över 350 deltagande barn.

– Svenska Livräddningssällskapet och Trygg-Hansa arbetar gemensamt med vår nollvision att inga barn ska drunkna i Sverige. Att börja vänja och träna sitt barn att vara i vattnet tidigt är otroligt viktigt. Ju tidigare man börjar desto större chans har man att skapa bra förutsättningar för sitt barn. Vi fortsätter därför att satsa på Babybojen för att vi tror att det bidrar till att minska antalet barndrunkningar, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.

Större medvetenhet bland föräldrar i år – konceptet översatt till elva språkPå 1970-talet drunknade i snitt 33 barn per år i Sverige, enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet. Denna siffra har dock minskat betydligt till att de senaste fem åren omfatta i genomsnitt nio barn per år*. 2013 drunknade 7 barn i Sverige.

Innan Babybojen lanserades i fjol uppgav endast en av fem föräldrar sig veta att småbarn kan lära sig att flyta. I en ny undersökning från Trygg-Hansa och undersökningsföretaget Novus uppger två av tre föräldrar att de låtit barnen öva på att flyta i vatten. Många föräldrar är alltså medvetna om vikten av att flytträna med sina barn och även gör det. I år har Babybojen även utvecklats genom att översättas till elva olika språk för att kunna engagera och informera ännu fler människor om vikten av att lära sitt barn att flyta.

– Förra årets flyttillfällen var en stor succé. Det var fantastiskt att se så många barn och föräldrar komma och lära sig mer om vattensäkerhet. Vi känner verkligen att vi har lyckats hitta en lucka, att många har behov av den här kunskapen och vi tror att vi genom att översätta konceptet kommer att kunna engagera ännu fler föräldrar i år, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Initiativet Hållbara Hav och Briggen Tre Kronor välkomnar Annica Skoglund som ny intendent. Annica kommer närmast från SAS där hon har arbetat som pilot och styrt Boeing 737 kors och tvärs. Hon har tidigare även arbetat som yogalärare. I Annicas kunskapsbank finns erfarenheter av arbete bl.a. från markservice på Arlanda, guidning, bankarbete, reseledning och som cabinattendant.

– Jag sökte tjänsten som intendent av flera skäl men de starkaste var möjligheten att få arbeta i en unik miljö och med ett viktigt uppdrag – att segla för Östersjöns miljö och på köpet har jag fått fantastiska medarbetare!, säger Annica.

– Tanken med en heltids intendent bygger på att få en bättre kontinuitet ombord. Kapten ansvarar för fartygets framfart och säkerhet och intendenten ska garantera upplevelsen ombord inför passagerare och rederi. Vi sökte, som komplement till kapten, en mogen person med livserfarenhet och bakgrund inom servicebranschen eller liknande. Genom Annicas arbete hoppas vi få en utveckling på servicen ombord samt ge en långsiktig stabilitet och trygghet för samtliga på fartyget och samtidigt få ökad kontroll på kostnader och intäkter, säger Björn Ericson, Rederichef.

Info: www.hallbarahav.nu

Foto: Christina Thimrén Andrews

I Göteborg samlas fler än 400 starka röster till Havs- och vattenforum tisdag och onsdag. I en gammal varvsbyggnad vid Norra Älvstranden ska det pratas. Men havet är fortsatt tyst och tomt.

Sverige och EU har länge fört en ohållbar fiskeripolitik. Forskarnas varningar och rekommendationer har konsekvent ignorerats. Siffrorna har varit enkla att förstå. Ändå har inget gjorts. Yrkesfiskets intressen har fått förtur, trots att näringen numera har liten betydelse för den svenska ekonomin och sysselsättningen.

På Västkusten har friluftslivet och sportfisket drabbats hårt. Möjligheten att fånga några torskar från klipporna har fått stå tillbaka till förmån för en överdimensionerad fiskeflotta. I dag är havets skafferi tömt. Egenfångad fisk på tallriken har blivit sällsynt och våra barn och unga vistas mindre ute vid vattnet. Bara det är allvarligt nog, ett väckt fiskeintresse hos ett barn ger ofta ett livslångt intresse för naturen och miljön.

I EU-parlamentet röstade förra året en majoritet för en ny europeisk fiskeripolitik. Kvoterna ska sättas så att bestånden kan öka igen och dumpningen av fisk i havet ska upphöra, i vart fall på sikt.

Ett intensivt lobbyarbete lönade sig men det är mycket kvar att genomföra. Sportfiskarna är Sveriges största fiske- och vattenvårdsorganisation. Vi för fiskens talan tills dess havet inte längre är tyst och tomt.

På andra sidan Atlanten i Florida sysselsätter sportfisket i dag runt 80 000 personer. På 70-talet var det, precis som i Sverige, sportfiskare som märkte att fisken försvann och slog larm. I mitten av 80-talet började amerikanska myndigheter ett målmedvetet och vetenskapligt baserat arbete för mer fisk i havet. Finansiering säkrades, strikta kvoter och begränsningar infördes. Resultatet överraskade alla. Fisken kom snabbt tillbaka och protesterna blev hyllningar. Såväl sportfisket som yrkesfisket tredubblade sina inkomster.

Med ökade anslag till fiske- och vattenvården går den negativa spiralen att vända även i Sverige. Regelverket måste också anpassas efter dagens situation. Ett nytt synsätt på fiskerilagstiftningen är nödvändigt. Moderna krav på miljöhänsyn måste uppfyllas och fiskresursen måste kunna fördelas utifrån ett hållbart samhällsekonomiskt perspektiv. Så skapas förutsättningar för nya jobb och tillväxt. Så ger vi våra ungdomar en chans att fånga fisk från klipporna igen.
På söndag är det val till EU-parlamentet och i september är det riksdagsval. Ett supervalår sägs det.

I Sverige fiskar mellan en och två miljoner människor varje år. Är det någon som är intresserad av våra röster?

Nuvarande produktchef går vidare till nya utmaningar inom Duells och vi söker nu efter hennes ersättare. Produktchefen ansvarar för Duells marina sortiment av tillbehör, utrustning och reservdelar till båtlivet.

Arbetsbeskrivning
På Duells arbetar du tätt ihop med dina kollegor i teamet för ditt affärsområde där du primärt ansvarar för följande områden:
• Produktkatalogen – skapa och att hålla ett uppdaterat och attraktivt marinsortiment
• Prissättning och marginalberäkningar då du besitter ett lönsamhetsansvar
• Försäljningskampanjer, marknadsföringsaktiviteter och därikring relevant produktinformation
• Hantera vissa inköp och leverantörskontakter i samråd med AO-chef

Du kommer att arbeta i ett sammansvetsat team vilket kräver en kommunikativ teamplayer. Din roll innebär även att aktivt lyssna in indikationer från säljkåren samt att introducera nya produkter. Du är placerad på huvudkontoret i Göteborg. Tjänsten innefattar även till viss del ordermottagning och reklamationshantering.

Duells grundades 1932 och är Skandinaviens marknadsledande distributör av delar och utrustning till bland annat MC, cykel, snöskoter och båtar. Sortimentet är heltäckande med fokus på internationellt starka varumärken och du hittar produkterna hos över 2500 återförsäljare.

Duells ingick under 2013 ett strategiskt partnerskap med den europeiska koncernen Moteo, viket innebär en internationell ägare som kommer att tillföra kunskap och resurser för att utveckla verksamheten ytterligare.

Imorgon, tisdag den 20 maj, öppnar Havs- och vattenforum i Göteborg upp sin portar för andra året. Konferensen vänder sig till alla som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag.

Här förklarar Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger nyttan av forumet.

Varför behövs ett Havs- och vattenforum?

– Det ger oss en möjlighet att lyfta diskussionen om det samlade arbetet för levande hav, sjöar och vattendrag. Just i år är det särskilt viktigt. Vi ser att oron för miljöförstöring och försämrad havsmiljö ligger i topp i SOM-institutets mätning och i juni kommer Miljömålsberedningens betänkande om en hållbar och sammanhållen vattenpolitik. 2014 blir starten på en spännande diskussion om hur vi vill ta hand om våra vatten.

Det finns fler möten om havs- och vattenfrågor, vad skiljer HaV-mötet från dessa?

– Det är bara på Havs- och vattenforum som hela bredden i vattenarbetet kommer till uttryck. Vi ser till att det såväl handlar om sött som salt och har både fokus på ekosystem och vatten som samhällsresurs. Och vi bjuder in alla samhällsektorer som har glädje eller nytta av våra vatten.

Vad hoppas du ska bli resultatet av de här två dagarna?

– Jag säger som förra året: Inga dokument kommer att signeras, inga föreskrifter kommer att författas och inga formella avtal kommer att ingås. Men det blir massor av intressanta möten, spännande dialoger och kloka kunskapsutbyten. Framförallt blir det roligt.

Vilka tre frågor är mest akuta när det gäller havs- och vattenmiljön i Sverige?

– På HaV sätter har vi ett särskilt fokus på tre områden: Övergödningen av Östersjön, biologisk mångfald i rinnande vatten och hållbart fiske med fokus på landningsskyldighet och fiskereglering i skyddade områden

Vad krävs för att vi ska kunna lösa de problemen?

– Det krävs flera och samverkande åtgärder. Alla samhällssektorer och alla länder och behöver bidra för att minska övergödningen av Östersjön. Utsläppen från avloppsreningsverk och jordbruk behöver minska ytterligare. Vi behöver se till att åtgärda alla undermåliga enskilda avlopp som står för en stor andel av utsläppen. Insikten växer om att vi måste minska antalet vandringshinder i våra vattendrag för att ekosystemet ska fungera. Vi behöver ett nytt förvaltningssystem för vattenkraften, så att reella åtgärder för ekologisk anpassning verkligen genomförs och vi samtidigt kan nyttja vattenkraften som en viktig del i energisystemet. På HaV jobbar vi för fullt med att i samverkan med näringen omsätta den nya gemensamma fiskeripolitiken, så att fisket blir mer selektivt och mer miljövänligt. Tillsammans med länsstyrelserna jobbar vi också med att ta fram det underlag som behövs för att systematiskt ordna reglering av fisket i alla skyddade områden i våra havsområden.

Vad ser du själv mest fram emot?

– Att få hälsa alla deltagare på Havs- och vattenforum välkomna till Eriksberg i morgon. I år har vi 430 anmälda, det är 70 fler än i fjol och vi är väldigt glada över det stora intresset.

Vad vill du absolut inte missa på årets HaV-forum?

– Programpunkten ”Ett skepp kommer lastat” där journalisten och författaren Britt-Marie Mattsson kommer att leda en debatt om naturresurser och ansvar med bland andra Anna Jivén, tf miljöchef vid Göteborgs hamn, Stefan Nyström, generalsekreterare för Sportfiskarna, Peter Olsson, yrkesfiskare och Carl Piper, jord- och skogsägare i Skåne. Högt på min lista står också utfrågningen av miljöminister Lena Ek (C) och ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott, Matilda Ernkrans (S) med rubriken ”Inte vatten värt?” Även den leds av Britt-Marie Mattsson.

High Coast Art Valley ska finnas till för boende och besökare av Höga Kusten som söker en kulturupplevelse som komplement till den större naturupplevelsen. En unik kulturdal för underhållande inspiration.

– High Coast Art Valley är ett tillväxtprojekt som syftar till att skapa nya arbetstillfällen, generera ökad omsättning för näringen och bli en ny reseanledning till Örnsköldsviks kommun, säger projektledare Lisa Edin.

Med utgångspunkt i konsten som smyckar Örnsköldsviks södra kommundelar genom Jonas Nätterlunds stiftelse, skapar projektet en unik kultur-och naturpark som kommer att fungera som ett nav i det kulturellt berikade geografiska området.

I parken kommer man även att kunna ta del av industrihistorien genom nya utställningar, finansierade av Mikko Anderssons stiftelse. Projektets mål är även att tillgängliggöra konsten som finns i området bland annat genom fysisk- och digital information. Invigningen av High Coast Art Valley startar 28 juni.

Den nya sporten “Swimrun” växer lavinartat i Sverige. Sedan ett par år arrangeras över 20, både större och mindre tävlingar, runt om i landet. Originalet, den tuffaste, längsta och mest prestigefyllda tävlingen, ÖTILLÖ, är numera klassad som VM i sporten och avslutar säsongen den 1 september i Stockholms skärgård. Startskottet för swimrunsäsongen går den 31 maj med Utö Swimrun. En bana på totalt 34 km terränglöpning varvat med simning på och mellan skärgårdsöar väntar deltagarna. Sveriges störste rapartist Petter Askergren är med på startlistan.

Swimrun går ut på att i lag om två ta sig från en punkt till en annan genom att springa i terräng i sin våtdräkt och simma i sjöar eller i öppet vatten i sina löparskor. De uthålliga atleterna startar igång den 31 maj på Utö i Stockholms skärgård med kvaltävlingen till ÖTILLÖ, Utö Swimrun.

Tävlingen är något humanare än ÖTILLÖ och anses vara en sprintdistans bland de starkaste lagen. Banan är 34 km lång, varav 31 km är terränglöpning på öar, kobbar och skär runt Utö och fyra km är 13 olika simningar mellan dem. 160 lag från 15 nationer är anmälda. De kommer att springa motsvarande ett Lidingölopp i våtdräkt och simma en Vansbrosimning i löparskorna i det kalla skärgårdsvattnet. De åtta bästa lagen kvalar in till en av de åtråvärda platserna i ÖTILLÖ.

Musikartisten Petter Askergren gillar utmaningar och är en av dem som fallit för den nya sporten swimrun. Han tränar för fullt och kommer att delta i fem swimrun-lopp under 2014 med ÖTILLÖ som la grande finale. Petter startar igång med Utö Swimrun och kommer även att ta sig ner till Schweiz i juli för att delta i den första tävlingen utanför Sverige, Engadin Swimrun. Petters tävlingspartner Jojje Borssén har tidigare varit sexa på ÖTILLÖ. Under Engadin Swimrun tävlar han med Marcus Hultgren, tidigare fyra på ÖTILLÖ.

– Jag älskar målsättningar och fokusering. Detta är ett sätt för mig att hantera vardagen och livets alla prövningar. Ibland är det uppbyggt som mindre delmål och ibland är det riktiga hållkäftenmål – ÖTILLÖ känns som det senare och jag har sakta men säkert hela tiden pressat mina fysiska gränser framåt, säger Petter.

ÖTILLÖ – VM i Swimrun
ÖTILLÖ avgörs den 1 september i Stockholms skärgård, från Sandhamn till Utö. Lag om två springer 65 km över 26 öar och simmar 10 km mellan dem. Det är 1,5 maraton i våtdräkt och tre Vansbrosimningar i löparskorna. 120 lag (maxgräns) från 22 nationer kommer till start. 350 lag står på väntelista. ÖTILLÖ, som har blivit rankad som en av världens tuffaste utmaningar av CNN, befäster sin position som en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. Tävlingen har inför den nionde upplagan, den 1 september 2014 blivit klassad som VM i Swimrun. Uthållighetsfenomen som Jonas Colting, före detta världsmästare i Ultra Triathlon, kommer att satsa på seger i ÖTILLÖ i kamp mot fjolårsvinnarna Björn Englund och Paul Krochak.

Engadin Swimrun
Organisationen bakom ÖTILLÖ och Utö Swimrun exporterar konceptet till Engadindalen i Schweiz och arrangerar en stenhård kvaltävling mellan alpsjöarna i bergen. Engadin är mer känt för St Moritz men kommer i år att vara arena för den första swimruntävlingen utanför Sverige. Den 12 juli är det premiär för Engadin Swimrun, som är 46 km löpning i bergen och 6,5 km simning i alpsjöarna. Tävlingen blev fullsatt i februari och har 110 lag från 16 nationer på startlinjen. Engadin Swimrun är en kvaltävling till ÖTILLÖ, där de åtta bästa lagen får en av de åtråvärda platserna i september.

www.utoswimrun.se
www.otillo.se
www.engadinswimrun.ch

Bilderna är från ÖTILLÖ 2013.

När den danska lyxtyachtstillverkaren Danish Yachts presenterar sin senaste modell är det inte vilken båt som helst. Den 38 m långa och 7,5 m breda AeroCruiser 38 II FLY är den senaste båten i företagets flybridge design i serien AeroCruiser.

Danish Yachts, som finns i Skagen, har låtit Espen Oeino designa AeroCruiser 38 II FLY. Modellen är en uppföljare till den framgångsrika AeroCruiser 38 II, med den skillnaden att den nya modellen alltså har en flybridge.

Linjerna är eleganta och långdragna och lånade från flygindustrin. Flybridge i den här båten är extra nyskapande med stora utrymmen för underhållning och middagar under bar himmel.

Jämfört med föregående modell har främre däck modifierats med mer sittplatser och solsängar samt ytterligare matplats. Med andra ord en väldigt social båt där mycket verkar vara designat för båtliv vid stillaliggande i hamnar och vackra vikar.

Interiören är skandinaviskt tidlös med mycket naturligt ljus, kurviga symmetriska linjer och stora ytor. AeroCruiser 38 II FLY har boutrymmen för upp till tio personer i fyra gästkabiner. Dessutom finns här en bio som kan förvandlas till en femte kabin.

Skrovet är byggt i ultralätt kolfiber, utvecklat vid Denish Yachts. Det tillåter AeroCruiser 38 II FLY att nå farter upp till 50 knop (65 knop med gasturbiner) och en marschfart på 20–30 knop med en räckvidd på 1 500 Nm.

Info: www.danishyachts.com

Tekniska fakta
Designer: Espen Øino Naval Architect: Danish Yachts A/S
LOA 38 m (125 ft.)
Beam 7.5 m (25 ft.)
Draft 1.35 m (4.4 ft.)
Speed 45+ knots
Displacement Light Ship 123.5 Tons
Full Load 165 Tons
Naval Architect Danish Yachts A/S
Exterior Designer Espen Øino
Construction Vacuum infused Carbon / Sandwich built in female CNC Machined Mould
Det Norske Veritas 1A1 HSLC
Optional MCA, Classification
Complement 8 Guests & 6 Crew in four guest rooms
Option for 10 Guests with the modifying of TV
Lounge into a fifth guest room
Engine Options Up to 9,500 hp
Gear Boxes 2 x ZF9050 reversible
Water jets MJP 750 DD CSU
Speed Max. 50 knots (65 knots with Turbine)
Range @10 knots: 1500 nm
Generator 2 x Fischer Panda, 75 kVA
Electricity 3 x 400 V/50 Hz & 1 x 230 V/50 Hz
Shore Power 1 x 50kVA for input voltage 208-480 volt 50-60Hz, and output voltage constant 400 V 50Hz AMP Input
Fuel Day Tank: 7,137 Litres
Storage Tank: 13,555 Litres
Total: 20,692 Litres
Water 5,662 litres
Hot Water 2 x 110 litre hot water heaters
New Lube Oil 718 litres
Sludge Tank 1,772 litres
Black and Grey Water 6,156 litres
Bow Thruster (50 kW / 65 hp) hydraulic
Stabilizers Options Available

Den 17 maj invigdes nya utställningen “Plats för arkeologi” på Birkamuseet på Björkö i Mälaren. Sjöhistoriska har varit med och tagit fram utställningen.

Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, har under flera års tid tillsammans med olika samarbetspartners undersökt det vikingatida hamnområdet utanför Birka. Arkeologer har grävt i jorden och marinarkeologer har dykt i vattnet.

Projektet, som kallas “Maritima Birka”, har gett oss en ny och fördjupad förståelse om hur hamnområdet utanför Birka kan ha sett ut, samt hur sjöfarten fungerade.

– Undersökningarna har gett oss en inblick i vikingatidens samhälle, inte minst genom de föremål vi hittat, säger Nina Eklöf, tf. chef på arkeologienheten på Sjöhistoriska museet.

I undersökningarna har arkeologerna hittat ovanligt många träföremål. Bland annat ett litet träsvärd, träskedar och en ovanligt stor knävel, en typ av träföremål som använts i riggen till vikingatida båtar.

– Det är ovanligt att hitta så välbevarade träföremål från vikingatiden. Tidigare har man ofta grävt på land, där träföremål inte bevarats väl, men vattnet i hamnen hjälper till att bevara träföremålen.

Några av de föremål som arkeologerna hittat lyfts fram i utställningen “Plats för arkeologi”, där Sjöhistoriskas marinarkeologer varit medproducenter. Du kan också lära dig mer om några av föremålen i tre filmer som tagits fram av Sjöhistoriska. Filmerna visas på Birkamuseet, men finns även att hitta på Sjöhistoriskas webbplats.

Utställningen på Birkamuseet invigdes lördag 17 maj. Under sommaren kommer även undersökningarna av Birkas hamn att fortsätta. Mellan 26 juli och 17 augusti kommer du ha chans att även möta Sjöhistoriskas marinarkeologer i fält.

Volvo Spring Cup, kvaltävlingen till Stena Match Cup Sweden, har avgjorts i helgen på GKSS i Göteborg. Några av världens bästa matchracingseglare samlades i Långedrag och de två biljetter till att tävla i den stora världscuptävlingen på Marstrand gick till Joachi Aschenbrenner (DEN) och Viktor Ogeman (SWE).

Lätta vindar under lördagen gick över till en friskare bris när spänningen steg under finalseglingarna på söndagen där de bästa seglarna från gruppseglingarna samlades i en medaljserie. Där var svenske Johnie Berntssons Stena Sailing Team och det danska laget med Joachim Aschenbrenner var starkast. I vad som blev en avgörande match mellan dem lyckades Aschenbrenner sätta ett straff på Berntsson i starten, och även om straffet sedan kvitterades i en tät duell vid den sista rundningen kunde det danska laget behålla en knapp ledning fram till mållinjen.

– Vi har haft bra fart och manövrar hela helgen. I finalseglingarna gjorde vi ett par riktigt bra starter som blev avgörande och sedan lyckades vi hålla oss lugna och behålla ledningarna, säger Joachim Aschenbrenner som tävlade på Marstrand 2012 när han fick ett wildcard till Stena Match Cup Sweden som 18-åring.

– Vi ser verkligen fram emot att komma tillbaks till Stena Match Cup och den här gången vill minst komma till kvartsfinal. Jag är ju jämngammal med evenemanget och ser fram emot att få fortsätta att fira på Marstrand i sommar.

En kvalplats delades också ut till det bästa svenska ungdomslaget i tävlingen. De tre unga svenska lagen i startfältet fick dock en tuff start på regattan. Efter att Viktor Ogemans, Nicklas Dackhammars och Hampus Appelgrens lag slagits ut ur tävlingen fick kvalkampen avgöras i en sail-off där lagen möttes på nytt. Det hela avgjordes tillslut en riktig rysarmatch mellan två GKSS-lag med Viktor Ogeman och Nicklas Dackhammar vid rodret. Ogeman tog en tidig ledning och trotts att Dackhammar var hack i häl kunde Viktor kontrollera matchen och segla hem en inbjudan till Stena Match Cup Sweden.

– Vi gick in med mycket aggressivitet och lyckades få den starten vi ville. Sedan hittade vi mer tryck i vinden än Nicklas på det första benet och kunde kontrollera matchen, säger Viktor Ogeman som just nu är rankad på 17:e plats i världen.

– Det känns väldigt gott att vinna en plats i Stena Match Cup men det har varit upp och ner med känslorna i helgen. Vi kom hit med gott självförtroende men seglade sedan inte all så bra som vi ville. Nu ska vi till Marstrand i sommar och vi vill visa att vi kan prestera mot världens bästa matchracinglag. Vi har en bit kvar till toppen men vi har också en chans att slå ur underläge.

Resultat Volvo Spring Cup
Sail-Off Svenska Ungdomslag
Viktor Ogeman – Hampus Appelgren 1-0
Viktor Ogeman – Nicklas Dackhammar 1-0
Medaljgrupp
1. Joachim Aschenbrenner (DEN) – 4p
2. Johnie Berntsson (SWE) – 4p
3. Staffan Lindberg (FIN) – 2p
4. Rasmus Viltoft (DEN) – 2p
5. Magnus Holmberg (SWE) – 1p
6. Reuben Corbett (NZL) – 1p
Grundomgång Grupp A
1. Rasmus Viltoft (DEN) – 4p
2. Magnus Holmberg (SWE) – 4p
3. Reuben Corbett (NZL) – 3p
4. Nicolai Sehested (DEN) – 3p
5. Lucas Lier (DEN) – 2p
6. Viktor Ogeman (SWE) – 0p
Grundomgång Grupp B
1. Staffan Lindberg (FIN) – 4p
2. Joachim Aschenbrenner (DEN) – 4p
3. Johnie Berntsson (SWE) – 3p
4. Mark Lees (GBR) – 2p
5. Nicklas Dackhammar (SWE) – 2p
6. Hampus Appelgren (SWE) – 0p

Stena Match Cup firar i år sitt 20-årsjubileum och avgörs 30 juni-5 juli 2014. Totalt kommer 14 lag att delta – förutom åtta lag med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalat in via Volvo Spring Cup, delas fyra wildcard ut och vilka de går till avslöjas de kommande veckorna.

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och de 118 000 besökarna under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Stora bilden:
Joachim Asscehnbrenner med protestflagg mot Johnie Berntsson i finalomgången av Volvo Spring Cup 2014 Foto: Fabian Bengtsson.

Just nu pågår Volvo Spring Cup på vattnet utanför Långedrag och förutom äran att vinna tävlar besättningarna om att bli två av de fjorton team som kommer tävla i Stena Match Cup i Marstrand, förutom de åtta besättningar som har tourkort till Alpari World Match Racing Tour.

Tre av besättningarna från GKSS är ungdomslag och ett av dessa unga matchracingteam med skepparen Viktor Ogeman ligger just nu som andra svenska team på världsrankingen, med en 17:e plats.

Johnie Berntsson ligger som tredje svenska team på en 19: plats på rankingen just nu. Längst ner på listan över startfältet finns skepparen Magnus Holmberg, som får 20 år sedan grundade det som i dag är Stena Match Cup.

Vem vet vad lång erfarenhet ger mot ungdomlig snabbhet? I dagsläget vet ingen, men i morgon eftermiddag vet vi allihop.

Dagens startfält:
Nicolai Sehested (DEN)
Staffan Lindberg (FIN)
Joachim Aschenbrenner (DEN)
Reuben Corbett (NZL)
Viktor Ogeman (SWE) – Ungdomslag
Mark Lees (GBR)
Rasmus Viltoft (DEN)
Lucas Lier (DEN)
Hampus Appelgren (SWE) – Ungdomslag
Nicklas Dackhammar (SWE) – Ungdomslag
Johnie Berntsson (SWE)
Magnus Holmberg (SWE)

Du kan följa tävlingen på http://www.gkss.se/en/Events/Volvo_springcup/menu/Results-2014/

Resultaten visas direkt efter varje match.

Den 22-24 maj kommer M32 CUP att hållas i Göta Älv i Göteborg

M32 CUP sparkar igång 2014 års säsong i centrala Göteborg – mitt i hjärtat av Skandinavien. Göteborg är också hemstad för flera lag, så det väntas en stor uppslutning från lagens supportrar. Tävlingsbyn kommer att finnas på populära Lindholmen, där bland annat Chalmers och många högteknologiska företag finns. En perfekt miljö för en höghastighetssegling i de senaste kolkatamaranerna. Normalt sett är segling, hög hastighet och sport förbjudna i älven, men cupen har säkrat alla nödvändiga tillstånd för denna unika händelse. Tävlingen kan ses från båda sidor av älven, och färjor från Rosenlund till Lindholmen är gratis.

Läs mer på: www.m32cup.com