Nyheter

Förbättrade sjövägar till Luleå genom en breddad och fördjupad farled (Projekt Malmporten) är ett projekt med hög samhällsekonomisk lönsamhet enligt den analys som nyligen presenterats av Trafikverket. Analysen bygger på vedertagna beräkningar där samhällsnyttan kopplas till transportkostnader, miljöpåverkan och anläggningskostnader.

Nyligen genomförda simuleringar i full skala med nautisk expertis visar också att projektet leder till stora förbättringar när det gäller säkerhet och framkomlighet.

Ett genomförande av projektet innebär att förutsättningarna för i första hand malmtransporterna från norra Sverige och Finland säkras med långsiktigt mycket god kapacitet via utskeppning från Luleå. Samtidigt skapas ett nödvändigt komplement till Narvik där Malmbanan är hårt belastad och ligger nära kapacitetstaket.

Genom projektet ökas kapaciteten så att det går att lasta 200 000 ton på ett fartyg jämfört med dagens maximala 55 000 ton. Detta göra att sjöfartens miljöpåverkan minskar genom halverad bränsleåtgång per ton last. Dessutom minskar även kostnaden per ton last vilket är mycket viktigt i en hård konkurrenssituation där Luleå, till skillnad från Narvik, omfattas av EU:s svaveldirektiv från och med 2015 (max 0,1 procent svavel vilket kräver renare bränslen eller kvalificerad reningsutrustning)

Den pågående förstudien som genomförs av Sjöfartsverket, Luleå hamn och Trafikverket är samfinansierad av EU och beräknas vara färdig andra halvåret 2015. Finansieringen för genomförande är ännu inte klart.

Den 29 maj invigs Stockholm Water Events, ett nystartat vattenaktivitetscenter på Dalarö i södra Stockholms skärgård. Stockholm Water Events drivs av fyra erfarna aktivitetsarrangörer som erbjuder Segling, Kajak, Kitesurf, Stand Up Paddleboard och polynesiska utriggarkanoter – Va´a.

Dalarö har sedan ett tiotal år varit bas för olika vattenaktiviteter, som segling, kajak och kitesurf. Askfatshamnen ligger strategiskt vid en av sveriges bästa kitesurfstränder och med närhet till sandstränder, naturgym, bangolf, beachvolley, båtklubb med seglarskola för barn och unga, hamnbistro med fullständiga rättigheter och såklart gästhamn med fullservice.

Dalarö ligger en timmes resa med kommunala färdmedel från Stockholm eller 35 min med bil.
– Att arbeta tillsammans med vattenaktiviteter ger ett mervärde både för oss, för orten och för besökarna. Vi kan erbjuda mer flexibla arrangemang, och Dalarö blir en plats som man kommer till för att inte bara strosa i de vackra 1800.tals miljöerna eller njuta av utsikten utan även för att komma ut på vattnet och uppleva skärgården på olika sätt. Dalarö ligger så fantastiskt bra i förhållande till många platser i skärgården som går att komma till med kajak och segelbåt, och närområdet är perfekt för kite och SUP. Det har varit väldigt roligt att få vara med och bygga upp det här samarbetet och jag hoppas att många kommer att ta chansen i sommar att upptäcka både Dalarö och vattnen häromkring!, säger Birgitta Silfverhielm, skeppare och instruktör Vind o Vatten, initiativtagare till Stockholm Water Events.

Stockholm Water Events har startats som ett samarbete mellan vattenaktiviteterna på Dalarö för att möjliggöra events för företag och större grupper samt att erbjuda privatpersoner och mindre grupper ett antal olika aktiviteter på samma plats. Stockholm Water Events har en egen professionell eventarrangör. Samtliga företag har en lång erfarenhet i sin branch och instruktörer finns på plats.

I sommar behöver du inte längre köpa en dyr torr macka eller en övergrillad korv till lunch när du är ute och glassar längs Stockholms kajer. Nu lanseras den första mobila ”matbåten” som utnyttjar Stockholms vatten.

Food trucks har blivit ett populärt inslag till stadens matutbud. Enkel mat till ett överkomligt pris lockar många kurrande magar. Nu tar konceptet nästa steg, gator byts ut mot stadens vatten. Stockholm är staden på vattnet och brukar kallas för nordens Venedig, men utnyttjas verkligen vattenvägarna till fullo? I sommar kommer man att se den första ”matbåten” glida fram längs stränder och kajer i Stockholms stadskärna.

Du har precis kommit ner till stranden och till din förtjusning är favoritplatsen vid bryggan ledig. Timmarna i solen flyger förbi och till slut börjar magen kurra. Nu behöver du inte längre lämna din favoritplats i solen för att få i dig en ordentlig bit mat, ett stenkast från dig har Burger Boat precis lagt till.

Med en enkel meny bestående av hemmagjorda hamburgare kan du sätta dig i solen och ladda upp batterierna igen, precis som Burger Boat gör. Med hjälp av solpaneler och elmotorer erbjuder inte bara Burger Boat en god hamburgare, dem bidrar också till en mer hållbar framtid.

Idén till Burger Boat föddes nära vägkanten på en typisk amerikansk sylta vid en av Arizonas många och soldränkta
highways. Så här skiver grundarna:

“Framför oss låg varsin hamburgare som tillagats av den karismatiska kocken Gus. Framför sin flottiga grill på baksidan av restaurangen har han under årens lopp och efter tusentals hamburgare lyckats fulländat sin teknik till perfektion. Doften lockade fram ett enormt välbehag hos oss och smaklökarna skrek efter en tugga, själva grundidén till Burger Boat, som i stunden var sannerligen diffus, slog rot i vårt undermedvetna. En bit nedanför restaurangen puttrade en trött husbåt runt på det blanka och rena vattnet i Lake Powell. Ett snigelspår av olja och bensinrester läckte ut från båten och från dess motorer bolmade en svart och obehaglig rök upp mot atmosfären. Den lilla stranden intill sjön var fullpackad med soldyrkare som med största sannolikhet kände den underbara doften av grillat från kockens Gus grill. Tänk om den trötta husbåten byttes ut mot en modern och miljömedveten båt som samtidigt sålde hamburgare i Gus anda? En mobil foodboat som kunde leverera mat direkt till konsumenten utan att han/hon behöver lämna sin favoritplats i solen? Uppenbarelsen var total och vi började direkt skissa på en potentiell affärsplan och olika tillvägagångssätt.
Detta lilla stopp vid vägen intill Lake Powell blev startskottet för Burger Boat som nu, ett år senare, kommer att förse Stockholmarna med stadens godaste hamburgare utan att du som kund behöver lyfta ett finger. Med hjälp av solpaneler,elmotorer och närproducerade råvaror hjälper vi till att hålla Stockholm grönt och rent, precis så vi vill att våra barn och barnbarn ska få uppleva huvudstaden.”

Kommentarer

sneseglaren 09:19:10 2014-05-26

Synd, trodde det var riktiga Burger Boat …. 🙂 http://www.burgerboat.com/

båtjocke 15:27:36 2014-06-08

Låter väldigt spännande. Ser fram emot att ta en burgare där i sommarvärmen .

True Heading AB (publ) noterat på Aktietorget stängde bolagets nyemission 23 maj med en överteckning på 119 procent.

Emissionen skulle vid fullteckning inbringa 20 082 130 kr, men har preliminärt nått 23 901 757 kr, det vill säga en överteckning på 119 procent.

För att bereda möjlighet för alla att teckna sina aktier kommer AETEB Holding AB och DERM Invest AB att avstå sin del i emissionen som var planerad att kvittas mot befintlig fordran på True Heading AB. Denna del om 4 230 537 kr kommer istället att tas in att genom en riktad kvittningsemission utifrån det mandat som gavs styrelsen på stämman 22 maj, vilket gör att hela emissionsbeloppet kan säkras, trots överteckning.

Därmed blir emissionens preliminära utfall att 13 114 147 nya aktier tecknats till ett värde av 19 671 220,50 kr och alla som tecknat, med eller utan företräde, tilldelas aktier.

Navionics har lanserat helt nya svenska sjökort. Korten kombinerar den senaste informationen från Sjöfartsverkets S57 Dataset och nyligen uppgraderade data från Hydrographica.

Baserade på Sjöfartsverket (Swedish Maritime Administration) samt Hydrographica, finns nu senaste kartografi för Sverige tillgängligt. Kombinationen av senaste S57 Data från Sjöfartsverket och uppdaterad Hydrographica data, försäkrar Navionics att man använder marknadens bästa källor som finns tillgängliga. I tillägg, har Navionics också sett över presentationen för att visa kritisk data i olika zoom nivåer.

De nya sjökorten Navionics+, Platinum+, och Gold, kan enkelt dateras upp, och ger tolv månaders fria uppdateringar under förutsättning att Freshest Data har aktiverats. Gold och Platinum+ kan uppdateras online.

– Den svenska skärgårdarna hör till världens mest komplicerade farvatten ur navigationssynpunkt. Hydrographica utför detaljerade och internationellt prisbelönta sjömätningar i dessa områden för att höja sjösäkerheten. Navionics inkluderar sedan 2006 Hydrographicas sjökortsdata med kontinuerliga uppdateringar, Lars Granath, vd Hydrographica.

Info: www.navionics.com

Kommentarer

Sneseglaren 13:56:31 2014-05-27

Väldigt förvirrande information. Exakt vilken app och vilket sjökort för Android för att få dessa uppdateringar? Jag har både Europe HD samt tankat ner den separata Boating HD.

Navionics 14:25:53 2014-05-27

For iOS har vi lansert en oppdateringsrutine som heter Navionics+. Denne er ikke klar for android enda, men det jobbes med dette for å få det klart. Jeg har dssverre ingen eksakt dato som dette vil være klart.

Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics

Ulf Nyman 18:24:34 2014-05-30

Vart tog t.ex. broarna till Kärsön vägen? Jämförde med webappen och navionics 2013 för iOS.

Navionics 18:45:00 2014-06-02

Med de nye dataene er noen symboler og broer endret fasong. Broene er nå blitt tynne grå streker, slik som S57 data viser de. Vi er klar over at disse nå er blitt vanskeligere og se, men vi jobber med en endring i visningenen slik at de blir mer synlige.

Tvären 16:55:06 2014-06-25

Jag har laddat ner senaste data för mitt Gold XL9-44XG och kan inte se att det har fått S57. När blir detta kort S57-baserat?

Navionics 21:03:48 2014-06-26

For Sverige skal dette være basert på S57 nå. Send meg en mail på hcgrande@navionics.com så kan jeg ta kontakt med deg.

Timmermannen Ulrik Hjort Lassen har gjort den första akademiska avhandlingen som fokuserar på det utförande hantverket – på hur man faktiskt gör!

En timmerman jobbar med ohyvlat virke i stora dimensioner och det är därför viktigt att ha effektiva tillvägagångssätt när man märker och hugger timret.

– För 100 år sedan var denna kunskap vanlig i Sverige och övriga världen, men idag är det ytterst få som bemästrar metoderna, och en byggnadssnickares arbete handlar mest om att montera prefabricerade element. Trots detta finns det också för snickare ett stort behov av praktisk problemlösning när oväntade och oplanerade situationer inträffar – något de nästan alltid gör, säger Ulrik Hjort Lassen vid Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet.

En lärobok för timmermän
Ulrik Hjort Lassens avhandling beskriver hur enkla verktyg som lod, passare, vattenpass och vinkelhake kan användas för att tillverka komplicerade timmerkonstruktioner. Den är därför delvis utformad som en lärobok, riktad till de timmermän som jobbar med stolpverk och liknande konstruktioner. Avhandlingen är ett försök att föra något av timmermannens ”tysta” kunskap vidare till framtida generationer.

Att märka på timret var det ska sågas och huggas är i all sin enkelhet en komplicerad process och det krävs ett välutvecklat tredimensionellt seende för att kunna visualisera virkets form och funktion i den konstruktion som ännu inte är färdigställd.

Det handlar om att kunna jobba med oregelbundet material, att kunna överföra formen från en yta till en annan och att använda praktisk geometri och projektionslära.

– De grundläggande verktygen har olika för- och nackdelar. Passaren är bra för att kopiera obehandlat material, medan det för sågat material är bättre med en linjal eller vinkel.

Praktiska erfarenheter blir teori
Genom att testa olika metoder i praktiska experiment bygger Ulrik Hjort Lassens resonemang på både egna och andras erfarenheter.

– Det är en praktik som blir teori för att sedan kunna användas i vardagen. De här teknikerna är mycket intressanta från hållbarhetsperspektivet eftersom de gör det möjligt att använda timmer direkt från skogen eller från det lokala sågverket till att bygga vad som helst.

Avhandlingen fokuserar på traditionella och historiska arbetsmetoder och verktyg.

– Men den är inte för den skull bakåtsträvande. Istället vill den göra de enkla och effektiva metoder som har förfinats genom århundraden effektiva i dagens situation.

Den stolpverkskonstruktion som byggdes med gamla och moderna verktyg i det kända danska TV-programmet, ”Hundra procent bonde”, där Ulrik Hjort Lassen medverkat, är ett bra exempel på detta.

Det är denna typ av projekt som Ulrik Hjort Lassen är specialist på och som avhandlingen förmedlar, genom att lyfta den hantverksmässiga kunskapen till en akademisk nivå utan att tappa bort de metoder och processer som är kärnan i timmermannens osynliga verktygslåda.

Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/35598
FOTO:

Bilden: En stolpverkskonstruktion under uppbyggnad. Foto: Ulrik Hjort Lassen.

Porträtt. Foto: Lars Heydecke.

Första exemplaren av SAILOR Fleet One anländer inom ett par dagar. Utrustningen ger telefoni och data och är främst tänkt till fritids- och fiskebåtsmarknaden. Datahastighet är 100 Kbps och perfekt för väderprognoser, social media, epost mm. Både utrustning och airtime har lågt pris.

Designen bygger på välkända SAILOR FleetBroadband produkter som sålts i över 35000 exemplar idag. SAILOR Fleet One finns i två varianter, med eller utan handset. Modellen utan handset för dem som enbart vill använda utrustning till dataanvändning.
2270691 SAILOR Fleet One inkl. handset Listpris inkl. moms 50.644:-
2270693 SAILOR Fleet One exkl. handset Listpris inkl. moms 43.344:-

Antennen är liten och lätt att montera även på små båtar. Att installera utrustningen är plug-and-play och så pass enkelt att båtägaren själv kan göra det. Levereras helt komplett med antenn (ADU), transceiver (BDU), IP-handset (artikel 2270691), 10m antennkabel, 1m spänningskabel, CD-ROM med engelsk e-manual och quick guide.

Användaren kommer ha tillgång till Inmarsats fria 505 Emergency calling service som i en nödsituation kopplar samtalet direkt till ett Maritime Rescue Coordination Centre.

För femte året i rad öppnas Mälaren upp för säsongen med en storslagen fest med flytande båtmässa för både landkrabbor och sjöbusar. Västerås Skärgårdsdagar pågår lördagen den 24:e och söndagen den 25:e maj.

Listan kan göras lång av aktiviteter att sysselsätta sig med under Västerås Skärgårdsdagar. Tillsammans med båtmässan, där båthandlare och båtmäklare finns på plats, kan du se och uppleva flera aktiviteter. Varför inte prova på vattenskoter med svenske mästaren Andreas Thorberg? Åka häst & vagn, prova på kanot och kajak eller besöka bastuflotten och kanske ta ett dopp?

Succén från tidigare år utökas då vi släpper i regnbågslax både lördag och söndag i Tippviken, där man får fiska och grilla fisken på plats. På samma plats kan du även ställa frågor om fiske till ”yrkesfiskarn”. Båtföretag finns på plats där du som besökare kan florera bland båttillbehör, båtar, motorer och mycket annat som hör skärgården till. Upplev också klassiska racerbåtar, en blöt uppvisning med flyboard, tipspromenad, fotoutställning, segway, golf, jollekappsegling med mera. MusikRUM, med tillresta unga musikanter från stora delar av Sverige, finns på plats och kommer uppträda med olika blåsorkestrar under hela lördagen.

– Det finns något för alla under Västerås Skärgårdsdagar. Båtar och båttillbehör för den båtintresserade, ribbåt för den modige, tipspromenad för barn och vuxna, fiske för den fiskeintresserade och mat för den hungrige. Det är roligt att kunna erbjuda en hel helg fullt med aktiviteter både i och runt Mälaren, säger Jennie Sträng, projektledare och PR-ansvarig, Västerås & Co.

Under Västerås Skärgårdsdagar kan du också hitta: Västerås Turistbyrå, Sjöevent, Eskilstuna Turistbyrå, Borgåsundsfiskarn, Björnö stug- och aktivitetscenter, Båtresurs, Sjökrogen, Medborgarskolan, Lövudden Mälarkonferens, BC Marine, PIR 28, Johan Tillander AB, Båt-sam, Västerås Marinservice, Dela Glädje, Best Western Mälaren Hotell & Konferens, Veteranbåtsmuseet, Arboga Rederi M/S Tor, Rederi Mälarstaden, Napoleon, Carlsson på Kajen, Veteranbåtcharter, Yachtcharter, brandbåt, polisbåt.

Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn

Tid: 24-25 maj, kl. 10:00-16:00.

Info: http://visitvasteras.se/evenemang/vasteras-skargardsdagar-2014/?prev=13287

Nu kommer beslutet om en ny båtlinje mellan Ekerö och Stockholms city. Dessutom kommer pendelbåtar att gå mellan Solna strand och Årstadal samt mellan Kungsholmstorg, Söder mälarstrand och Klara mälarstrand. Ett nät av pendelbåtar på Stockholms vattenvägar kommer att växa fram under de närmaste åren.

– Jag är jätteglad över att Kristdemokraternas pendelbåtspolitik för Mälaren och Saltsjön nu omfattas av hela Alliansen. När nu trafiknämnden beslutar enligt vårt förslag kan vi gå vidare och upphandla båttrafiken, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Trafiknämnden fattar beslut om trafikplikt på pendelbåtslinjerna den 3 juni. Tidigare i vår kom beslut om Ulvsunda-Södersjukhuset och Norr mälarstrand-Söder mälarstrand. Sedan tidigare har SL pendelbåtslinjen Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan. Dessutom har Djurgårdsfärjan blivit en del av SL:s taxesystem.

– Nästa naturliga steg är att pröva eldrivna, snabbgående båtar mellan Ekerö och Stockholm city. Eftersom det här främst handlar om arbetspendling är det viktigt att restiderna är korta och att framdrivningen är miljövänlig, säger Karl Henriksson.

Alliansens pendelbåtsnät beräknas kunna avlasta trafiken till lands när bland annat Slussen byggs om.

– Vi ser början på ett nytt tänk för kollektivtrafiken i Stockholm, där vi med modern teknik kan utnyttja stadens naturliga vattenvägar för att få ett effektivt resande i Stockholms län, säger Karl Henriksson.

Osedax nordenskjoeldi är namnet på en nyupptäck art som fått namn efter Otto Nordenskjöld, polarforskare och Handelshögskolan i Göteborgs förste rektor. Arten, som lever i havet runt Antarktis, är en havsborstmask som lever på ben av döda valar.

Masken ser ut som en liten blomma med en rot som sticker ner i benet på den döda valen. I “roten” finns bakterier som hjälper den att tillgodogöra sig näringen från benen ungefär som bakterierna i människors mage. På stammen längst upp sitter gälarna som liknar kronblad.

– Under min forskning på Göteborgs universitet gjorde mina kollegor och jag studier i Antarktis. Vi sänkte ner valben i havet och återkom ett och ett halvt år senare för att se vilka arter som etablerat sig på valbenet, säger forskaren Thomas Dahlgren, som nu jobbar på Uni Research i Bergen.

Havsborstmasken, som tillhör släktet Osedax, var en av de organismer som forskarna fann på valbenet. Och från och med nu bär masken namn efter upptäcksresande Otto Nordenskjöld.

– Han var en helt otrolig man. Han var en av de första vetenskapsmän som åkte på expedition till Antarktis. Trots det är han inte särskild känd. Men han var en av frontfigurerna i vetenskapssamhället i början av 1900-talet och när Handelshögskolan inrättades 1923 blev han dess förste rektor. Han bidrog till exempel med kunskap om hur förskjutningen av kontinenterna går till, säger Thomas Dahlgren.

I Antarktis finns idag många öar och platser uppkallade efter Otto Nordenskjölds expedition. Och nu också havsborstmasken Osedax nordenskjoeldi.

En vetenskaplig artikel om den nyupptäckta arten publiceras i Kungliga Vetenskapsakademiens tidskrift Zoologica Scripta.

FAKTA OTTO NORDENSKJÖLD
Otto Nordenskjöld föddes 1869. Efter studier ibland annat Uppsala blev han 1905 professor i geografi och etnologi vid Göteborgs högskola och åren 1914–1923 var han högskolans prorektor. Redan1906 tog han initiativ till grundandet av en Handelshögskola i Göteborg och när den inrättades 1923 blev han dess förste rektor, en tjänst han hade fram tills han blev påkörd av en buss och dog 1928.

Som ung vetenskapsman ledde han flera expeditioner, bland annat till Patagonien, Alaska, Grönland och Eldslandet. Åren 1901–1904 var han ledare för en expedition till Antarktis och gjorde där stora fynd av djur- och växtfossil som gav ny kunskap om Antarktis utvecklingshistoria. 1904 gav han ut boken Antarctic: Två år bland Sydpolens isar, en populärvetenskaplig skrift som översattes till många språk.

KÄLLOR: Nationalencyklopedin och http://www.ub.gu.se/portaler/polarportalen/biografier/nordenskjold

Oxelösunds Segelsällskaps succétävling har i år bytt namn. Intresset är fortfarande lika stort (om inte större) för att ge sig i kast med Östersjöns vatten i en båt med två personers besättning under cirka tre dygns segling med korta viloperioder (pitstop) i Visby och Oskarshamn.

115 båtar med längd mellan 7 och 19 meter är i år anmälda. Starten är indelad i olika grupper. De långsammaste går iväg kl. 13 den 28 maj. Övriga startar senare under kvällen. Solidtango direktsänder från starten och senare under tävlingen kommer flera program att sändas på nätet.

Förberedelserna inför tävlingen kommer att pågå hela onsdagen innan start. Skepparmötet är kl. 10. Deltagarna kommer från hela ostkusten och ett tiotal är lokala Sörmlandsseglare.

Info: www.oxss.nu

Info: https://www.seapilot.com/node/64

Lysekil Women’s Match firar tioårsjubileum och lockar återigen många av världens toppnamn till ett av Bohusläns största årliga evenemang. Halva startfältet är redan klart, med imponerande uppslutning från de största stjärnorna. Titelförsvarande världsettan Camilla Ulrikkeholm från Kongelig Dansk Yacht Club siktar på sin fjärde raka Lysekilsvinst:

– Det är absolut lockande med ännu en seger. I så fall har vi vunnit hälften av de gånger vi seglat i Lysekil, och det skulle förstås vara kul statistik, säger Ulrikkeholm.

Danskan har hunnit med en mängd träningspass på vattnet i Öresund, företrädesvis i båttypen J/80. Nu i helgen blir det regattapremiär i Helsingfors, även den i J/80, och 3 – 8 juni är det dags för VM i irländska Cork. VM är den första deltävlingen i Women’s International Match Racing Series, vars fem evenemang under året arrangeras i tre världsdelar, och VM seglas också i J/80. Men när WIM Series kommer till Lysekil den 4 – 9 augusti är det som vanligt båttypen DS 37, med sex personer i besättningen, som gäller:

– DS 37 är en dansk båttyp och den vi trivs allra bäst i, poängterar Ulrikkeholm, som får räkna med hårt motstånd i den bohuslänska seglingsmetropolen.

Bland övriga deltagare som redan tackat ja till Lysekil Women’s Match märks nämligen storheter som Stephanie Roble, som 2012 blev den första amerikanskan att vinna både damernas och herrarnas nationella mästerskap, nyzeeländskan Claudia Pierce och fransyskan Anne-Claire Le Berre. Och så hemmahoppen Caroline Sylvan och Anna Kjellberg från Göteborgs Kungliga Segelsällskap. Kjellberg skuggar Ulrikkeholm i toppen av världsrankingen, och planerar i år att segla alla de fem deltävlingar som ingår i WIM Series, på Irland och i Frankrike, Sverige, USA och slutligen finalen i Korea i oktober. Hennes dotter, som föddes för bara tre veckor sedan, får följa med på turnén:

– Hela våren under min graviditet har tjejerna seglat tre gånger i veckan utan mig, men den gångna helgen var jag med igen. Det kändes precis som vanligt och blev en nytändning för alla. Nu ser vi fram emot att tävla, för det är såklart det roligaste vi vet, skrattar Anna Kjellberg och sprudlar av energi.

Totalt siktar arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar mot att ha ett dussin besättningar på startlinjen i Lysekil Women’s Match den 4 – 9 augusti, och fler namn kommer att offentliggöras löpande under sommaren:

– Tio års hårt arbete har resulterat i att vi känner mycket stort intresse för vårt evenemang från de bästa seglarna i världen, kommenterar initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White.

– Lysekil Women’s Match lockar inte bara nördiga seglare, utan också många som inte är lika insatta i själva sporten. Så blir det en folkfest för hela staden, en stor skillnad jämfört med många andra regattor vi seglar, reflekterar Camilla Ulrikkeholm, och får medhåll av Anna Kjellberg:

– Stämningen i Lysekil är helt oslagbar, med det gedigna publikstödet från berget som alltid hjälper oss framåt, säger svenskan.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Sebago är partners.

Bilden: Team Camilla Ulrikkeholm DEN vinnare av Lysekil Womens Match 2013. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Det har tagit sju år och varit ett både ovanligt och spektakulärt projekt, men nu är det dags att inviga en av Sveriges största museisatsningar. Detta när vi på Marinmuseum öppnar vår nya ubåtshall med en komplett ubåt från kalla kriget. Den 4 juni klockan 10 bjuder vi in media till visning.

En gång i tiden var hon ett hemligt vapen i kalla krigets mörka vatten med uppdraget att hålla koll i Östersjön. Bland annat var hon med i dramatiken när den Sovjetiska ubåten U 137 gick på grund utanför Karlskrona 1981. Nu har den 50 meter långa och närmre 1 000 ton tunga ubåten Neptun kommit upp ur djupet för att ställas ut i en helt ny specialbyggd ubåtshall. Det betyder att Neptun är landets största inbyggda museiobjekt efter Vasa i Stockholm.

I hallen kan besökarna få närkontakt med denna tidskapsel från 1980-talet, följa med på specialvisningar ombord och uppleva vad bara några få människor historien har gjort – insidan av en riktig ubåt.

Tillsammans med svenska flottans allra första ubåt Hajen från 1904 och en helt nyproducerad utställning om 110 års ubåtsutveckling tas ett nytt stort grepp på den svenska marina historien.

Den 6 juni inleds nationaldagen traditionsenligt med flaggotta på Sjöhistoriska museet klocka åtta på morgonen. Alice Bah Kuhnke, generaldirektör på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, hissar flaggan och invigningstalar. Tal också av Susanne Eberstein, Riksdagens 1:e vice talman. Stockholms Allmänna Sångförening sjunger under ledning av Jonny Goetzinger. Historiska svenska flaggor hissas av Stockholms scoutkårer.

Program Flaggotta den 6 juni kl 08.00-10.00 på Sjöhistoriska museet
Samling kl 08.00 utanför museet
Museichef Hans-Lennart Ohlsson hälsar välkommen
Generaldirektör Alice Bah Kuhnke hissar flaggan
Körsång, ”Sveriges Flagga”, H Alfvén
Alice Bah Kuhnkes nationaldagstal
Körsång, ”Morgon”, E Eklöf
Tal av Riksdagens 1:e vice talman Susanne Eberstein
Körsång, ”Ångbåtssång”, O Lindblad
Svenska flaggor genom 500 år.
Körsång, ”Dåne liksom åskan…”, O Lindblad
Unisont, ”Du gamla Du fria”, R Dybeck
Museets historiska flaggor hissas av scouter från Vikingarnas scoutkår m.fl. kårer i Stockholm.

Fri entré för alla.

Båtmat betyder traditionellt torrvaror och färdigkonserver. Men inte för alla. Jennie Nilsson skrev boken ”4 veckor på sjön” i vilken hon delar med sig av egna tips och recept som får maten ombord att bli lika god som den i land.

Seglingssäsongen har precis börjat och många drömmer om den stundande sommarvärmen och de långa seglingarna.

Grafisk designstudenten Jennie Nilsson undrade varför den i övrigt så härliga seglingssemestern traditionellt präglades av så tråkig mat. Hennes vanor var helt annorlunda och för henne är maten på sjön lika viktig som seglingsupplevelsen.
– Det är enkelt att hitta böcker om hur du blir trimexpert, båtrenoveringsnörd eller jorden runt-färdig. Men att hitta inspiration till den årliga seglingssemestern var svårare, berättar hon.

För att dela med sig av sina egna erfarenheter av matlagning ombord valde hon att låta sitt examensprojekt bli en dokumentation av resan och matlagningen under förra sommarens seglingssemester.

”4 veckor på sjön” visar skärgårdens fantastiska natur och berättar om upplevelsen av hur det är att segla och bo på en båt i fyra veckor. Allt är förpackat i en kokbok, ett populärt medium som är lätt ta till sig, ta med sig och använda i sin rätta miljö. Jennie låter oss följa med på semestern, i en personlig skildring av både sommarsköna naturhamnar och helvetiska dagar av kryss och regn.

Sista kapitlet är dedikerat till den viktiga planeringen innan avfärd med en hållbarhetsguide till maten.

– Vår kyl rymmer bara 10 liter, så det gäller att planera. Jag brukar se till att det finns mycket frukt, grönsaker och rotfrukter som håller länge och inte behöver kylas. Dessutom använder jag mycket konserverade eller torkade baljväxter som t.ex. kidneybönor eller linser som är goda, mättande tillbehör.

Jennie Nilsson läser sitt andra och sista år på Berghs diplomutbildning i Grafisk design.

Stockholms äldsta motorbåtsklubb fyller 100 år. Jubileumsfirande startade med boklansering 22 maj.

För 100 år sedan bildades Stockholms första motorbåtsklubb på Kungliga Djurgården – Djurgårdsbrunnsvikens Motorbåtsklubb, DMK, som i år firar ett helt sekel av gemenskap och glädje runt sjölivet. Avstamp för jubileumsfirandet är lanseringen av en årsbok som spänner över klubbens fantastiska historia med början 1914 när ett litet gäng entusiaster registerade DMK som ett motorbåtssällskap.

När DMK bildades 1914 sattes medlemsavgiften till 15 kronor per år. Sedan dess harklubben sett många förändringar, överlevt två världskrig och mycket annat och har hela tiden präglats av mycket stort engagemang av både styrelse och medlemmar.

DMK, med sommarhamn vid vackra Källhagen, strax nedanför hotell Källhagens Värdshus och med Sjöhistoriska Muséet som passande granne, har runt 250 medlemmar. Klubben har ytterligare sommarplatser samt vinterförvaring vid Hundudden.

DMK som är en av Sveriges äldsta motorbåtsklubbar har under årens lopp varit mycket välskött och har idag en stark ekonomi. Medlemmarna ansvarar själva för stor del av nödvändigt arbete vid sjösättning och upptagning, underhåll av bryggor och vinterhamn. Styrelse och medlemmar jobbar kontinuerligt med miljöfrågor för att leva upp till nya krav som ställs på båtklubbar. DMK rustar för ett nytt sekel av fantastiskt båtliv.

Västerås Cityfestival inviger ”Västeråsscenen” som kommer placeras på Fiskartorget där lokala band premieras. Festivalen fyller på med en artist till Mimerscenen där det lokala stjärnskottet Victor & Natten spelar på lördagen. Vid Stora Torget är succén från förra året tillbaka; Awake Me Up.

”Västeråsscenen” är ett nytt tillskott bland alla scener som festivalen har. På denna scen kommer lokala band att uppträda mellan andra och tredje akten på Mimerscenen. I dag presenteras de två rockbanden Heroic och The Diverse, som är två av tre artister som är klara på den aktuella scenen. Oscar från Heroic kommer även vara med på Mimerscenen under DJ-akten där DJ Amin Violin & Edi Sax med vänner spelar.

– Vi vill lyfta det lokala ännu mer och kommer därför premiera den nya scenen, säger Alf Westerdahl, evenemangsansvarig Västerås & Co.

Festivalprogrammet fylls på med det lokala stjärnskottet Victor & Natten där låten ”Svin på Rutin” klättrat sig upp på singellistan och spelas även flitigt på radio.

– Tanken från början var att Victor & Natten skulle spela på ”Västeråsscenen” men med starka framgångar med låten ”Svin på Rutin” väljer vi att sätta artisten på Mimerscenen, säger Alf Westerdahl, evenemangsansvarig Västerås & Co. Kan det vara årets sommarplåga?

Succén med kultur- och utbildningsprojektet Awake Me Up är tillbaka och uppträder på flera platser under festivalens dagar. På lördag kvällen har de en stor uppvisning på Stora Torget med temat FN:s deklaration om mänskliga rättigheterna med fokus på kvinnor. Awake Me Up jobbar för att främja samarbeten i Västmanlands kulturliv genom att sammanföra västmanlänningar med varandra i en spektakulär föreställning.

Västerås Cityfestival har för andra året i rad blivit godkänd som ett miljömärkt event.

– Vi är mycket stolta över att festivalen än en gång visar att miljötänket betonas i arbetet. Det är många instanser inblandade och vi är glada över alla som bidrar till detta, säger Annika Nehrer, projektledare Västerås Cityfestival.

Sedan tidigare är Linnea Henriksson, Looptroop Rockers, John de Sohn, Hoffmaestro, Timbuktu & Damn!, Dimitri Vangelis & Wyman och Amin Violin & Edi Sax med vänner klara för Mimerscenen på Västerås Cityfestival.

Biljettinfo

Förköpsbiljetter till Fiskartorget: 50 kr/dag + 10 kr i serviceavgift.

Förköp av festivalpass, som gäller alla tre dagar: 150 kr + 20 kr i serviceavgift. Vid entrén kostar biljetten 100 kr. Biljetterna finns att köpa på Västerås Turistbyrå, Västmanlands Teater och på ticnet.se.

För mer information och ständiga uppdateringar se hemsidan och vår Facebooksida: vasterascityfestival.se/, www.facebook.com/VasterasCityfestival

I morgon, fredag 23 maj, startar den fjärde upplagan av Kalmar Båtmässa. I tre dagar fylls gästhamnen med utställare som visar de senaste båttillbehören och roliga vattenaktiviteter för hela familjen.

Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn den 23–25 maj. Det är bara fjärde året som mässan anordnas, men den har redan hunnit etablera sig som sydöstra Sveriges största båtevenemang.

– Det fullspäckade programmet är vår styrka. Hos oss kan besökarna både hitta det senaste inom båtliv och ha en rolig dag med familjen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

– Intresset för båtliv har ökat i regionen de senaste åren och det är mycket som pekar på att Kalmar Båtmässa bidrar till utvecklingen. Båtklubbarna berättar att de har fått flera nya medlemmar och traktens seglarskolor fyller alla sina platser. I år märker vi dessutom att det börjar se ljusare ut för båtbranschen som helhet, efter några tuffa år med lågkonjunktur. Utställarna är verkligen laddade för att komma hit, tillägger hon.

Några av årets höjdpunkter:
En Classic Boat-avdelning, där du ser Kalmars klassiska skönheter – lotsbåtar, Pettersonbåt och skärgårdshavets vinthundar, skärgårdskryssarna.

Se Skoldivisionen ur Sjöstridsskolan förevisa skolfartyget HMS Astrea. Välkommen ombord och titta!

Guidad tur till Grimskär med sightseeingbåten Kalmarflundran på lördagen och söndagen. Turen tar ca 1,5 h och bokas i förväg på Kalmar Turistbyrå.

På lördagen hålls segeltävlingen Triator City Sail med första start kl. 11:00. Se Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisa Stridsbåt 90H. Välkommen ombord och titta!

Ida Sundelius (sång) och Josef Appelqvist (piano) underhåller på mässområdet på lördagen.

Prova på radiostyrda segelbåtar under vägledning av Seglarklubben Kaparen på söndagen.

På söndagen gör svenska elitpaddlare upp i tävlingen Kalmar Surfski Wavechallenge 2014. Starten går i Mörbylånga kl. 12.30 och målgången beräknas ske i Kalmar Gästhamn kl. 13.30–14.30.

Info: http://www.kalmar.com/sv/batmassa

Tolv personer i en livflotte mitt ute på havet. Utmattade utan mat och vatten och utan att veta när eller om de blir räddade. Hur mår de? En unik tvådagarsövning avslöjar det.

De tvingas fly från en sjunkande båt, hamnar tillsammans i en livflotte med nödproviant och hoppet om räddning som enda sällskap. Verkligheten är inte långt borta när Sjöräddningssällskapet på måndag inleder sin 48-timmarsövning nordväst om Göteborg, den första i sitt slag i Sverige. Media är välkomna att bevaka händelseförloppet.

Tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS (Safer Arctic for Small Craft Mariners) sätter Sjöräddningssällskapet de tolv noga utvalda testpersonerna i flotten under måndagkvällen. Strömmen får ta dem, väntan blir lång. Syftet är att så verklighetstroget som möjligt studera hur en nödsituation ute till havs fungerar och vilka riskmoment som finns. Ombord på livflotten finns bara den nödproviant som livflottarna enligt gällande regelverk är utrustade med; 15 deciliter vatten och 500 gram kex per person.

– Hur upplever deltagarna dygnen i livflotten fysiskt, psykiskt och kognitivt? Att sitta instängd i ett mycket trångt utrymme med främmande människor, hungrig och förmodligen sjösjuk och utan att veta när räddningen kommer, det är påfrestande för vem som helst. Till och med att uträtta sina behov blir en utmaning, säger Matthew Fader, projektansvarig på Sjöräddningssällskapet och en av de tolv på flotten.

Hela kedjan övas, från att sjösätta en livflotte, ta på överlevnadsdräkter och evakuera ett fartyg till larmrutiner, räddningsorganisation och själva räddningsinsatsen.

– Genom att öva som om det vore på riktigt kan vi utforma bättre och effektivare metoder för träning och förberedelser. Vi får också nyttig kunskap om hur det är att undsätta nödställda som utsatts för långvarig fysisk och psykisk press, säger Matthew Fader.

Regeringen gav idag klartecken för inrättandet av Örefjärden – Snöanskärgårdens marina naturreservat i Västerbottens län. Länsstyrelsen kan nu gå vidare med planerna att skydda ett 48 000 hektar stort havsområde.

– Jag är glad över att vi genom dagens beslut kan inrätta ett av landets största marina naturreservat. Det blir ett viktigt bidrag till att vi får en ekosystembaserad och långsiktigt hållbar förvaltning av hela Bottenhavet och Östersjön, säger miljöminister Lena Ek.

– Reservatet bidrar till att nå etappmålet för områdesskydd i Sveriges miljömålssystem. Den proposition om biologisk mångfald vi nyss lämnat till Riksdagen betonar vikten av att Sverige får fler marina skyddsområden. När vi säkerställer den biologiska mångfalden i havet, säkrar vi också produktionen av marina ekosystemtjänster som reproduktionsområden för fisk och sjöfågel eller höga värden för friluftsliv och turism, säger Lena Ek.

Naturreservatet Örefjärden–Snöanskärgården ligger i Nordmalings och Umeå kommuner. Det är i huvudsak ett marint naturreservat och innefattar en areal om ca 48 000 hektar. Det huvudsakliga syftet med reservatet är att bevara ett sammanhängande kust- och skärgårdslandskap med värdefulla natur- och kulturmiljöer och att bevara områdets rika och omväxlande marina miljöer i ett naturligt och ostört tillstånd.

I Örefjärden-Snöanskärgården finns flera produktiva havsvikar med hög artrikedom, liksom marina arter som här har sin nordligaste utbredningsgräns. Det innehåller också en rik kustfågelfauna. Beslutet har föregåtts av omfattande marina inventeringar som gett värdefull information om Bottenhavets marina miljöer och hur dessa bör förvaltas.

Bakgrund
Länsstyrelsen i Västerbotten län beslutade tidigare att bilda naturreservatet. Detta överklagades till regeringen, som i och med dagens beslut delar länsstyrelsens bedömning att det aktuella området har så höga värden att det är motiverat att skydda det som naturreservat med angivet syfte. Sammantaget finner regeringen vidare att det inte har framkommit några omständigheter som, vid en avvägning mellan enskilda och allmänna intressen, utgör skäl för att upphäva eller ändra länsstyrelsens beslut.
Regeringen har under våren lämnat propositionen “En svensk strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster” samt beslutat om ett nytt ettappmål om områdesskydd inom miljömålssystem. Regeringen har beslutat att satsa särskilt på det marina skyddet och har därför åtagit sig att skydda och bevara 10 procent av de marina områdena mot dagens drygt 6 procent till år 2020, vilket innebär en ökning med minst 570 000 hektar. Etappmålet medför att i Sverige kan leva upp till sina internationella åtaganden inklusive Helcom:s (konventionen för skydd av Östersjön marina miljö) mål om att skydda ett sammanhängande och välförvaltat nätverk av marina områden i Östersjön för att säkerställa ett tillräcklig skydd av alla marina livsmiljöer och arter.