Nyheter

Varje år är mer än var fjärde vuxen i Sverige ute i en fritidsbåt. För att båtsommaren ska bli en trygg upplevelse är det viktigt att tänka säkert. Transportstyrelsen har samlat några sjösäkerhetstips, baserat på risker inom båtlivet.

En flytväst använder man inte bara för att kunna simma länge utan också för att klara de första sekunderna efter ett fall i sjön. Flytvästen ska alltid vara på i små båtar och på däck på större båtar.

Håll säker fart och god utkik
I mörker eller dimma kan fem knop vara en hög fart för den som är det minsta ovan eller om navigeringen är svår. Trots elektroniska sjökort, satellitnavigering och småbåtsradar kör båtfolket på grund eller rakt upp på land eller ungefär lika mycket som på den tiden då dessa hjälpmedel inte
fanns. Numera sker dessa olyckor i stenigare farvatten och med högre farter.

Undvik alkohol
Minst hälften av dem som omkommer på sjön har alkohol i kroppen. Ingen blir en bättre sjöman av alkohol som påverkar omdöme, balans, mörkerseende och mycket annat. Dessutom försämrar alkohol förmågan att överleva i kallt vatten.

Var inte ensam på sjön
Att ha en kompis med i båten ökar chansen att överleva om du skulle hamna i vattnet. 3 av 10 som omkommer är ensamma i sin båt.

Lägg mobiltelefonen i ett vattentätt fodral
Genom att ha mobiltelefonen i ett vattentätt fodral finns en chans att kunna larma till och med från vattenytan. Den som kan larma själv har stor chans att överleva om olyckan skulle vara framme. Där det är dålig mobiltäckning kan en vattentät, bärbar VHF eller en nödsändare (PLB) vara möjliga alternativ.

Undvik att placera barn eller vuxna på fördäck
Vackra sommardagar är det vanligt att både vuxna och barn sitter framme på fördäck under färd men det är inte riskfritt. Olyckor med svåra skador och dödfall har inträffat vid kollisioner, grundstötningar eller när båtarna kört genom svall. Det är särskilt farligt att falla från fören på snabba, planande båt. Den som faller i från en sådan löper stor risk att hamna under båten och träffas av propellern med svåra skador som följd.

Se upp i hamnen
De flesta som skadas i båtlivet gör det i hamn. Hoppet mellan båt och land är den enskilt vanligaste olycksorsaken. Exempel på skador är stukade fötter, knän och fotleder, brutna ben och skallskador. Skadorna leder ofta till sjukskrivning och lång konvalescens.

Använd ankarlanternor
I takt med att båtarna har blivit allt större är det fler och fler som ligger ankrade på svaj. Det inträffar årligen olyckor där svajliggarna blir påkörda av passerande båtar. Även om du anser dig ligga på,
ur trafiksäkerhetssynpunkt skyddat läge, är det alltid klokt att tända en ankarlanterna för att vara på säkra sidan. En ankarlanterna i masttoppen kan vara svår att upptäcka. Ofta är det bäst att placera ankarlanternan så lågt som möjligt utan att den skyms av delar på båten. Komplettera gärna med belysning som lyser upp båten som däcks- eller sittbrunnsbelysning.

Trots att Volvo Ocean Race 2014-15 inte kommer till seglingstokiga Newport, Rhode Island förrän nästan om ett år är förväntningarna skyhöga i staden efter att Team Alvimedica kom dit i veckan.

Trots dåligt väder mötte en flotta av fans upp med båtar för att välkomna ”hemmalaget” som leds av skepparen Charlie Enright och Mark Towill, båda två från USA.
Team Alvimedicas unga testbesättning hade precis korsatAtlanten från Portugal under en tio dagar lång seglats där även en grupp erfarna Volvo Ocean Race- profiler hängde med ombord. Bland annat Stu Bannatyne som har seglat tävlingen inte mindre än sex gånger.

– Mottagandet var mer än vad jag hoppades på för att vara en regnig natt och det var väldigt snällt av alla att möta upp oss. Efter tio dagar på havet var det fantastiskt att komma till Newport, sade Enright om mottagandet och tillade att den långa havsetappen var en viktig milstolpe för laget.

– Det var ett stort steg för Alvimedica och vi hade bra väder hela vägen. Vi är nöjda med vad vi åstadkommit och ser fram emot vad som väntar. Nu kommer vi att fortsätta träna innan vi återvänder över Atlanten i juli.

Den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race startar med ett in-port race i Alicante den 4 oktober och en vecka senare inleds den första etappen till Kapstaden. Newport kommer att vara värd för ett hamnstop i tävlingen i maj nästa år.

29 år gamla Enright, 25 år gamla Mark Towill, och resten av besättningen jobbade i ett ”tävlingsmode” ombord genom hela överfarten när de testade nybörjarseglarna och samtidigt övade sina egna färdigheter som havskappseglare.

Ett annat lag som har en del erfarenhet att hämta in på sina konkurrenter är Dongfeng Race Team som planerar att inkludera tre kinesiska nybörjarseglare i sin besättning. De har tränat upp seglarna i fråga och kommer att presentera sitt lag i Lorient, Frankrike den 26 juni.

De kan dock vara trygga med skepparen Charles Caudreliers stora kunskaper om tävlingen eftersom han seglade ombord på den franska båten Groupama som vann Volvo Ocean Race 2014-15.

Efter att hittills ha seglat 10 000 sjömil, inklusive en sträcka över Atlanten, tror Caudelier att hans besättning och de kinesiska aspiranterna har kommit en bra bit på vägen mot att vara redo för tävlingen. Han meddelade i veckan att hans lag hade nått ett nyckelsteg och att han sett prov på ”sann talang bland både de kineserna och övriga seglare”.

Team SCA har nu en välbehövlig paus från träning ombord på båten efter sina två seglatser över Atlanten. De tolv tjejerna i laget har lämnat Lanzarote och i deras väskor fanns ett träningsprogram som ska ”få igång dem, mjuka upp dem, få dem tillbaks till en normal rutin och dygnsrytm” enligt deras fystränare Santi Casanova.

Abu Dhabi Ocean Racing har också tagit ett kort sommaruppehåll från sin träningsbas i Cascais, Portugal. Nästa punkt på deras kalender är nu en seglats till Newport i slutet av juni. Efter det kommer de tillbaks till Europa för att tävla i regattan Cowes Week där de också kommer att genomföra sin officiella sjösättning den 6 augusti.

I Nederländerna fortsätter snacket att gå kring Volvo Ocean Race. Team Brunel, som tävlar för nationen, gör sitt för att bygga seglingens framtid i landet där sporten är en mycket vanlig fritidsaktivitet.

Skepparen Bouwe Bekking och hans manskap har gett 4000 holländska barn en liten modell av en Volvo Ocean 65:a som en del i ett skolarbete. Meningen med projektet är att barnen att engagera sig i segling.

Men de kommer behöva göra sina läxor eftersom även en lärobok kommer att delas ut till samtliga under varje etapp i tävlingen. Där kommer de lära sig om biologi, geografi, teknik och om livet ombord.

Finska Yamarin utökar sin serie Yamarin Cross-båtar med aluminiumskrov. Till säsongen 2015 kommer ytterligare en snabb nyhet, Yamarin Cross 64 Bow Rider.

Båtens färgsättning och formspråk följer Yamarin Cross 75 Bow Riders sportiga stil. Nya 64 BR är en allroundbåt som passar för dagsturer, fiske och transporter på sjön. I planeringen av båten har man mycket noggrant tagit fasta på att varje detalj ska vara praktisk och funktionell och att båten skall ha goda köregenskaper för att garantera en trygg båtfärd i olika väderförhållanden. Båten är planerad för åtta personer. Rekommenderad motoreffekt 115–150 hk.

Nya Yamarin Cross 64 BR har en layout där det ska vara lätt att röra sig i båten allt från fören till aktern. Fördäckets lite trubbiga form tillsammans med höga räcken underlättar ombordstigning och trappsteg på både SB- och BB-sidan gör det lätt att komma upp på bryggan vid sidoförtöjning. I sittbrunnen i fören finns en bekväm L-formad soffa med ryggstöd. I sittbrunnen finns också en löstagbar box framför SB-styrpulpeten som enkelt kan tas bort vid behov, till exempel när man vill fiska.

Yamarin Cross 64 BR har en mycket stabil vindruta med limmade glas. Vindrutans upprätta form ger ett bra vindskydd som kompletteras av de långa sidoglasen. Slutresultatet är en helhet som ger alla de som sitter i bakre sittbrunnen ett bättre skydd än vad som är normalt i Bow Rider båtar.

Offshore-sätena är formade så att de ger ett extra bra stöd i sidled och även bra stöd för övre ryggen. Ytterligare komfort har tillförts genom att öka stoppningen i sätena. I den inre bordläggningen bakom offshore-sätena finns integrerade fenderställningar, därifrån fendrarna lätt kan tas i bruk. Yamarin Cross 64 BR har monteringsplats för 9″ kartplotter.

Den bakre sittbrunnen fulländas av en sex personers U-formad soffa med bekväma ryggstöd. Om du behöver mera utrymme att röra dig bak i båten kan U-soffans SB-del lätt vikas ner så att U-soffan blir en L-soffa. U-soffan kan också lätt ändras om till en solbädd.

En intressant detalj i båten är det helt nya Abloy-låssystemet som finns att få endast till Yamarin. Alla fem lås i stuvutrymmena fungerar med en och samma nyckel. Låsen har både dagfunktion och skild låsningsfunktion vilket betyder att du kan öppna och stänga luckan utan nyckel men själva låsningen sker alltid med nyckel.

Tekniska fakta
Längd: 6,31 m
Bredd: 2,32 m
Vikt: ca 880 kg
Motor: 115–150 hk
Uppskattad fart:
Toppfart 36–45 knop beroende på motorval
Båtarna Yamarin Cross tillverkas av 5083-aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar. Tack vare optimerade skrovkonstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.
Aluminiumtjocklek:
Botten: 4,5 mm Reling: 3,5 mm
Akterspegel: 5 mm V-vinkel: 20°

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2014 innehåller båtprogrammet åtta modeller: Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen.

Gå vidare med tilldelningen av 700 MHz-bandet, förstärk arbetet med bättre inomhustäckning, utred så kallade samhällsmaster och öka tillsynen och mätningen, det är fyra exempel i den långsiktiga plan för bättre mobiltäckning som Post- och telestyrelsen (PTS) nu överlämnat till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Den långsiktiga plan som PTS överlämnat innehåller förslag till åtgärder inom 11 olika områden där regeringen, PTS och operatörerna behöver jobba mer för att påskynda utbyggnaden av mobilnäten.

– Det här är välkomna förslag och en välkommen plan, som jag nu kommer gå igenom mycket noga. Men redan nu kan jag ge besked om att regeringen kommer ta sig an förslaget om så kallade “samhällsmaster” så snabbt vi kan. Vi vet att det finns många kommuner som äger byggnader, där det redan finns el och fiber framdragen, som borde kunna användas för att erbjuda mobiloperatörer att, på lika villkor, sätta upp sina basstationer. Det skulle vara ett bra sätt för många kommuner att, till en väldigt låg kostnad, kunna bidra till bättre mobiltäckning hemma hos sig, säger till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

11-punktslistan i korthet:
1. gå vidare med tilldelningen av det så kallade 700 MHz-bandet (som regeringen öronmärkte för att i framtiden användas för mobilt bredband, i ett regeringsbeslut i februari i år) för att få bättre mobiltäckning,
2. se över möjligheten att jobba med så kallade samhällsmaster i kommunerna, som ett sätt för lokala aktörer att kunna bidra och främja täckningen framför allt i glesbygd,
3. jobba vidare med åtgärder för att förbättra inomhustäckningen,
4. stärk uppföljningen av mobiltäckning genom tillsyn och mätning,
5. ge stöd till regionalt arbete med mobil- och bredbandsfrågor,
6. vidta åtgärder för ökad robusthet i mobilnäten inklusive hantering av elstörningar,
7. förbättra informationen till konsumenter på mobil- och bredbandsmarknaden,
8. utred förutsättningarna för bredband och IP-telefoni via satellit,
9. träffa en branschöverenskommelse om miniminivåer för fibernät,
10. gör en samlad insats för att minska problem med att använda betalterminaler i mobila kommunikationsnät,
11. använd mer frekvenser för att möta efterfrågan på trådlösa tjänster.

Det första anslagsfinansierade sjöfartsprojektet är i hamn. Arbetena i inseglingen till Gävle, där farleden har breddats och fördjupats från Holmudden fram till kaj, är nu slutförda. Den 16 juni är infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på plats i Gävle för att förrätta den officiella invigningen.

Fakta om Gävleprojektet
• I oktober 2012 påbörjades muddringen och den nya utmärkningen av inseglingen in till Gävle hamn. Syftet var att skapa en djupare, bredare och säkrare farled.
• Totalt är det cirka 4,2 miljoner kubikmeter lera och morän som har schaktas bort.
• Projektet har letts av Sjöfartsverket och finansierats via statliga anslag av Trafikverket och via kommunal medfinansiering via Gävle kommun. Det är det första farledsprojektet som har delfinansierats via statsanslag. Tidigare har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via Sjöfartsverkets farledsavgifter.
• Nu kan Gävle ta emot fartyg som är 245 meter långa, 42 meter breda och 12,2 meter djupgående.

• Mer information finns på projektets webbsida: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Insegling-Gavle/

Stena Match Cup Sweden är årets höjdpunkt för Johnie Berntsson och hans lag Stena Sailing Team. Med ett skräddarsytt träningsprogram är de mer laddade än någonsin inför hemmatävlingen på Marstrand.

– Drömbilden är att få segla under finaldagen och få så mycket ut av folkfesten som möjligt, säger Johnie Berntsson.
Stena Sailing Team har fått en bra start på årets matchracingsäsong. Hittills har laget radat upp en seger i GKSS Ice Breaker Cup, en andraplats i Volvo Spring Cup och semifinaler i både Congressional Cup och en tävling i Szczecin, Polen.
Trots att laget blev utan ett tourkort som skulle garanterat deltagande i samtliga världscuptävlingar 2014 har de en klar plan för säsongen. Nu ska de klättra på världsrankingen och inför säsongen har den erfarna matchracingseglaren Robert Skarp tagit en plats i laget som taktiker. Ett stabilt tillskott till det strategiska arbetet ombord och med nya besättningsmän kommer ny energi till laget.
– Stämningen i laget är väldigt bra och alla är laddade för att göra en riktigt bra säsong. Under 2013 fick vi inte de resultat vi önskat men det känns som att vi fått en nytändning med nytt blod i laget. Nu gäller det bara att få ihop samarbetet och kommunikationen ombord, säger Johnie Berntsson.
Nu står det klart att Stena Sailing Team får ett wildcard till Stena Match Cup Sweden och blir ett av 14 lag i tävlingen. Den kommande månaden handlar allt om att vässa formen inför hemmatävlingen på Marstrand.
– Vi kommer att segla DS37-båtarna och träna på Marstrands tävlingsarena vilket kommer att bli en stor fördel. Vi vill segla på de vatten där den stora tävlingen avgörs och det känns som den klart bästa uppvärmningen. Vi kommer dessutom träna mot andra GKSS-lag som också vill toppa formkurvan inför Stena Match Cup Sweden.
Tävlingen på marstrand firar i år sitt 20-årsjubileum och Johnie Berntsson har många fina minnen från de åren han har deltagit i tävlingen som skeppare.
– Jag minns första gången vi slog seglare som Berntrand Pacé och Russell Coutts och det var riktigt fina skalper att ta, säger Johnie och tillägger att tävlingen på Marstrand är höjdpunkten på tävlingskalendern.
– Vi har ju gått till kvartsfinal ett par gånger men där har det stannat. Vi vet att vi kan gå längre och det hade varit fantastiskt att göra det inför våra familjer sponsorer och all publik. Alla siktar på att vinna och det gör så klart vi också, det hade varit stort för oss att segla under finaldagen.
14 lag herrlag kommer att tävla på Marstrand i Stena Match Cup Sweden och fortfarande återstår tre wildcards att dela ut – vilka lag de går till avslöjas de kommande veckorna.

Johnie Berntsson och Stena Sailing Team på Marstrnad under Stena Match Cup Sweden 2013 Foto: Dan Ljungsvik
Line-up Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Joachim Aschenbrenner (DEN)
10. Viktor Ogeman (SWE)
11. Johnie Berntsson (SWE)
12. Wildcard 2
13. Wildcard 3
14. Wildcard 4

Stormer Marine är ett ungt holländskt varv som bygger arbetsbåtar för krävande professionella kunder över hela världen. De robusta fritidsbåtarna i aluminium från Stormer Marine presenterades första gången i Skandinavien under 2012.

Nu introduceras Stormer Workboats & Specials.
Dessa båtar är baserade på väl utprovade modeller och utrustas eller ”skräddarsys” efter uppdragsgivarnas olika behov.

Utöver fritidsbåtar levererar Stormer idag arbetsbåtar till myndigheter, entreprenörer, hamnverksamhet och räddningsorganisationer från Skandinavien till Afrika. Användningsområdena omfattar patrull, räddning, kontroll av föroreningar, brandbekämpning, övervakning, entreprenad, bogsering och transporttjänster.

Båtarna anpassas efter användningsområde och man väljer den lämpligaste drivlinan för uppgiften; utombordare, rak axel, aquamatic eller jet-drift. Styrplats fram, bak eller i
mitten är möjligt liksom olika varianter av styrhytt. Allt för att passa verksamheten.

Stormer kombinerar det holländska båthantverket med den senaste tekniken inom marindesign, teknik, byggnation och framdrivning.

Info: www.batbyran.se

I Hellälä i Torneå färdigställs före ingången av juli gästhamnen Toranda Marina med plats för hundra båtar, vilket klart förbättrar serviceutbudet för turister i området. Gästhamnen finns i anslutning till nöjescentret Toranda.

Under sommaren 2014 tas gästhamnen i bruk. Färdigställandet av den firas 5 juli med Parkfest, där Europe, Anette Olzon, Sonata Arctica och Cherry & the Vipers uppträder.

Under Parkfesten pågår också en delturnering av FM-turnén i beach volley, som spelas hela veckoslutet. Parkfesten till ära får alla båtfarare som löst in en VIP-biljett gratis båtplats till sitt förfogande.

I Toranda Marinas tjänster ingår vatten, el och en strandrestaurang. Målet är också att Hellälä ska få ett tankningsställe före ingången av juli där man kan betala med internationella bank- och kreditkort. I framtidsplanerna ingår också ett klubbhus. Gästhamnens egentliga invigningsfest hålls i början av sommarsäsongen 2015.

”Muddringen av Torneå älv möjliggjorde byggandet av en ny, nordlig gästhamn. Målet på lång sikt är att göra Toranda till båtfolkets Nordkapp, som ger båtvänner en helt ny upplevelse”, säger Erkki Hanhirova, verkställande direktör för Toranda Events, om planerna.

Info: www.torandaevents.com

Riviera från Australien har avslöjat detaljerna för sitt nya flaggskepp i sin prestigeserie Sport Yacht, den nya 6000 series. Båten får premiär på Sydney International Boat Show i juli.

Riviera är ett av de mest intressanta varven bland de internationella motorbåtstillverkarna. Företaget har inriktat sig på välbyggda motoryachter i hög kvalitet, en satsning som har slagit väl ut. Riviera har klarat sig bra under de senaste årens ekonomiska nedgång och även lyckats öka sin försäljning, inte minst till USA.

För tillfället har Riviera sitt nya flaggskepp under konstruktion vid varvet Coomera på den australiensiska guldkusten. 6000-modellen är ett resultat av Rivieras 34-åriga erfarenhet av att bygga lyxiga motorbåtar med input från kunder över hela världen.

Den nya yachten har en slank design med långdragna linjer, ett robust skrov med köl och fönster i samtliga kabiner. De australienska och internationella designers som Riviera samarbetar med har tagit väl vara på information från kunderna för att utveckla en båt med hög kvalitet och lyxkänsla, samtidigt som den har goda prestanda.

I salongen finns en L-formad soffa med höj- och sänkbart teakbord som kan göras om till sovutrymme. Båten har en hardtop som täcker hela salongen och förarplatsen och därmed skyddar mot både sol och regn. Taket går att öppna för att få in ljus och luft.

Pentryt är mer U-format och placerat som en central punkt för den som vill kunna servera mat på akterdäck eller i salongen. Båten har bomöjligheter för sex vuxna, som kan bo i två meter långa kojer.

Standardmotorerna i nya 6000 Sport Yacht är den nya generationens bränsleeffektiva Volvo Penta IPS 950 (533kW / 2 x 725 hk) i dubbelinstallation. De ger Rivieran en toppfart på över 30 knop fullastad med bland annat 2 650 liter bränsle och 750 liter vatten.

Info: www.rivieraaustralia.com

Nu lanserar AB Göta kanalbolag sin mobilapp även på engelska och tyska. Även den svenska versionen är uppdaterad för året. En av de popläraste funktionerna i appen är livekartan, där man kan se passagerarbåtarnas position på Göta kanal i realtid. Appen finns att ladda ner på App Store och GooglePlay.

Kategorier du kan söka på i appen

Boende
Mat & Dryck
Sevärdheter
Aktiviteter
Evenemang
Slussar och broar
Gästhamnar
Cykla
Vandra
Passagerarbåtars position
Service
Turistbyråer
m m.
Göta kanalbolag publicerar även livekartan för passagerarbåtar på sin hemsida.

Info: www.gotakanal.se

Anna Kjellberg blev världsmästare i matchracing och Viktor Ogeman vann Aker Brygge Match Cup.

– Det här är helt otroligt, det bara bubblar inom mig. Vi har aldrig tidigare genomfört en regatta med så härlig känsla, jublar Anna glädjestrålande. Anna Kjellberg och hennes team blev i helgen världsmästare i matchracing för damer 2014 genom att besegra nummer ett på världsrankingen Camilla Ulrikkeholm, Danmark med 3–1 i matcher i finalseglingarna.

Förutom Anna Kjellberg bestod teamet denna tävling av Karin Almquist, Vanja Lundberg och Annika Carlunger. Caroline Sylvan, också från GKSS, förlorade dessvärre bronsmatchen mot Stephanie Roble, USA, och kom på fjärde plats i mästerskapet.

Tävlingarna seglades i DS37:or på vattnet utanför Cork på Irland. VM- tävlingen i Cork på Irland var den första tävlingen i Women´s International Match Racing Series (WIMRS), där ytterligare fyra tävlingar återstår.

Viktor Ogeman och hans team Accure vann Aker Brygge Match Cup i Oslo, som är inledning på Oslo Race week. Team Accure som i dagsläget är rankade som nummer två i Sverige efter Björn Hansen satsar stort, och ser fram emot att tävla på Marstrand under Stena Match Cup senare i sommar.

Bilden: Team Anna Kjellberg VM-mästare. Foto: WMRWC.

Garmin kommer i sommar tillsammans med fem andra marina företag ge sig ut på en fyra dagars resa på västkusten. Välkommen ombord 2014 är en turné där företaget besöker olika hamnar under en vecka i juli.

De har med sig en motorbåt och en segelbåt med navigationsutrustning från Garmin. Båtarna kommer att vara öppna mellan 15:00 och 20:00 och alla som vill se båtarna och båtarnas utrustning är välkomna ombord. I närheten av båtarna kommer ett tält att finnas där vi bjuder på After Sail med trubadur, fika och aktiviteter för alla åldrar.

– Vi vill komma ut och träffa våra kunder, dela med oss av vår kunskap och visa upp våra marina produkter samtidigt som vi ger semesterfirarna en trevlig stund på eftermiddagen, säger Ida Enstedt, eventansvarig på Garmin Nordic Sweden.

– Det här är ett helt nytt koncept vi ser fram emot att få testa. Blir det lyckat planerar vi att komma till ostkusten nästa år.

Välkommen ombord 2014 startar i Marstrand måndag vecka 30 och fortsätter sedan uppåt västkusten till Smögen och Hunnebostrand för att på torsdagen avslutas i Fjällbacka. Garmin kommer visa upp produkter som passar i både små och stora båtar. På Volvo Pentas båt finns dessutom det kompletta navigationssystemet Glass Cockpit som Garmin och Volvo Penta tagit fram tillsammans.

Nordic Yachts är med och visar segelbåten Elan 350, även den fullt utrustad med Garmins marina produkter. Robline ger experttips till dig som har funderingar över rep, Seldén mast visar olika typer av riggutrustning och Volvo Penta kommer även visa sitt manövreringssystem IPS. Försäkringsbolaget Pantaenius som är experter på båtförsäkringar är med och dessutom har vi med oss tusentals kakor från Mc Vitie´s samt nybryggt kaffe från Bergstrands Kafferosteri.

Turnéplan 2014:
21 juli Marstrand
22 juli Smögen
23 juli Hunnebostrand
24 juli Fjällbacka

Info: www.garmin.se

Sommaren 2013 registrerades 1 677 544 utländska turister i Norge *. En bra anledning till att förlägga semestern i Norge är att man kan uppleva midnattssolen i det nya sommarkonceptet ”The Midnight Sun”, som gäller från den 1 juni till den 31 augusti. Aktiviteter som utprovas för närvarande är ”övernattning i sovsäck på däck” och ”fjällvandring i Hammerfest, Tromsö och Lofoten”. (*minst en övernattning; källa: SSB)

Så snart fartyget har korsat polcirkeln är midnattssolen med på resan och sörjer för att man har ”läsljus” hela dygnet. Hurtigruten utnyttjar detta nattliga naturfenomen till att utöka aktivitetsprogrammet till kvällar och nätter och kan nu erbjuda sina gäster en semester som är ännu rikare på upplevelser.

Under juni och augusti kommer man att testa nya utflykter och aktiviteter ombord så att gästerna får möjlighet att komma ännu närmare naturen. Från och med nu kan man ta del av naturens ljusspel under de ljusa sommarnätterna väl inpackad i en sovsäck under öppen himmel på fartygets däck. För de motionsfrälsta är fjällturer i Hammerfest, Tromsö eller Lofoten bland de mest populära aktiviteterna. Dessutom provar man på den södergående Hurtigruten nu också ut en utflykt till Svartisen, Norges näst största glaciär.

”Midnattssolen ger oss möjlighet att utöka Hurtigrutens aktivitets- och utflyktsprogram till sen kväll eller natt. Vi vill utnyttja det unika ”dagsljuset” i vår nordliga landsdel och ge våra gäster en ännu rikare upplevelse”, berättar Hurtigrutens produktutvecklare Vebjørn Jacobsen.

Totalt kan man under sommaren 2014 välja mellan cirka 30 utflykter mellan juni och augusti: ridtur i Lofoten, valsafari i Andenes eller frukost i gryningen på Nordkap är bara några av aktiviteterna som redan hunnit bli populära. Dessutom anlöper Hurtigrutens fartyg både Geirangerfjorden och Trollfjorden under sommarsäsongen. Resan med Hurtigruten avrundas med en sommarmeny fylld med lokala specialiteter.

Midnattssol – datum då hela solskivan är över horisonten:
Nordkap: 13/5–31/7
Tromsö: 20/5–25/7
Svolvär: 28/5–17/7
Bodö: 3/6–11/7

Hurtigrutens utbud på korta turer:
Kirkenes–Tromsö, pris från 1988 SEK pp**
Arktisk vildmark, midnattssol och Tromsö, Nordens Paris

Tromsö–Trondheim, pris från 3527 SEK pp**
Vackra Lofoten och Helgelandskusten

Trondheim–Bergen, pris från 1988 SEK pp**
Fjordlandskap och historiska städer
Frukost ingår inte i resorna.

För första gången kommer det svenska mästerskapet i trendsporten Stan Up Paddling att avgöras på Marstrand den första veckan i juli, parallellt med Stena Match Cup Swedens 20-årsjubileum.

SUP står för Stand Up Paddleboarding, en av de snabbast växande sporterna i världen idag. Sporten går ut på att man står upp på en stor surfbräda och paddlar med en enbladig paddel runt en bana. Tävlingar som SM avgörs både i ett sprintrace och ett längre uthållighetslopp för både damer och herrar.

Stena Match Cup Sweden är idag Sveriges största seglingsevenemang och besökare kommer att få möjlighet att prova på Stan Up Paddling under hela tävlingsveckan – 30 juni till 5 juli. Både SM-tävlingen och övriga aktiviteter inklusive brädförsäljning och underhållning utgår från Kungsplan norr om Marstrands färjeläger.

Det svenska mästerskapet, som arrangeras av The Ocean Wallker i samarbete med Stenungssunds SUP-Klubb och kommer att gå av stapeln under finalhelgen av den stora seglingstävlingen.

Måndag 30 juni – torsdag 3 juli:
10.00 – Gratis testpaddling för allmänheten
16.30 – Public Fun Racing
17.00 – After Paddle Drinks
Fredag 4 juli
10.00 – Gratis test för allmänheten
Sprintrace för damer och herrar + prisutdelning
Lördag 5 juli
10.00 – Gratis test för allmänheten
Distansrace för damer och herrar + prisutdelning

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och de 118 000 besökarna under tävlingsveckan, varav 15 000 var inbjudna företagsgäster, såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – ¬5 juli 2014.

Ett antal remarkabla fångster har som vanligt gjorts under våren, då det är full fart i undervattensvärlden. Fyra nya sportfiskerekord har det blivit hittills. Dessutom har det fångats en fisk som kunde varit rekord om det inte vore för vissa omständigheter.

Sik (Coregonus spp.) – rekordet slaget med råge

Sikrekordet putsades rejält under påskhelgen. Det gamla svenska rekordet löd 5 394 gram och sattes redan 1994. Den vikten distanserades med råge då Jonatan Johansson från Karlstad fiskade sik på påskafton i sjön Västra Silen, där rekordstora, välmatade sikar och andra fiskar simmar. Jonatan ”båtpimplade” med en liten mormyska i ett område där siken rör sig frekvent.

-Vid den här tiden av året borde fisken egentligen kanske redan ha släppt sin rom, men det hade inte det gigantiska exemplar som svalde Jonatans krok, konstaterar Nicka Hellenberg, som är Sportfiskarnas storfiskregistrerare.

En mycket trind fisk på 67 cm och 6 200 gram krokades och kunde landas, vägas och mätas. Fisken sattes sedan levande åter i sjön. Efter att vågen kontrollerats i laboratorium kunde ett nytt finfint rekord godkännas.

Nytt rekord på tunga (Solea solea) igen

Den lilla delikata plattfisken tunga har fått en pånyttfödelse i sportfiskevärlden. Från att den varit mycket ovanlig i Storfiskregistret har nu allt fler sportfiskare lyckats lokalisera och lura den. Generellt är det smygfiske under kvällar och nätter, med pannlampa, tålamod och en maskagnad krok som gäller för att fånga en tunga. Rekordet från förra året på 975 gram blev inte långvarigt.

Fredrik Nilsson från Grästorp är en känd storfiskare och artjägare. Han åkte ut i en liten nyinköpt aluminiumbåt för att fiska piggvar och tunga utanför Orust. Natten till den 3 maj fick han båda arterna och hade kontakt med tungor som var större än några han sett tidigare.

– Fredrik berättar hur han lyckades få den näst största tungan som han såg att nappa åt sig en mask och efter lite kalabalik få den ombord. Den vägdes sedan på en godkänd (krönt) våg till 1 250 gram, informerar Nicka Hellenberg.

Den 46 cm långa tungan är nu utsedd till svenskt rekord.

Braxen (Abramis brama) – en sällsynt tangering av rekordet

Braxen tillhör metarnas favoritfiskar. Stor, bred och bastant är den en rolig utmaning i sötvattnet. När det gäller storbraxnar de senaste åren har det mest handlat om fiskar från skånska Bysjön, där den ena giganten efter det andra över både sex och sju kilo har fångats. Ett nytt rekord kom så sent som i fjol då en 7 960 gram tung braxen landades i slutet av maj.

Exakt samma vikt (på en våg som testats noggrant i laboratorium) hade den stora fisk som Alexander Lindén från Malmö metade upp i välkända Rögle dammar den 2 maj. 77,5 cm lång var den fisk som Alexander lurade på bottenmete med en boilie, klockan två på natten.

– Eftersom vikten exakt tangerade det gamla rekordet har vi en ny situation. Rekorden delas ju ut utifrån vikt och den här fisken väger exakt lika mycket som det gamla rekordet. Därför har vi valt att ge båda fiskarna rekordstatus. Rekordet delas alltså numer mellan Alexander Lindén och förra årets braxenkung Martin Roth, berättar Nicka Hellenberg.

Karp (Cyprinus carpio) experterna höjer rekordet varje år

När det gäller rekord på fisken karp är det i stort sett bara skånska Tegelbruksdammarna det handlar om. Där simmar ett par-tre fiskar som alla är så stora att de med rätt kosthållning kan turas om att slå rekordet. Förra året slogs rekordet ett par gånger och nu är det dags igen. 25 370 lydde det tidigare rekordet, som alltså sattes under 2013. Men karparna växer vidare.

Fisken som kallas ”Rebecka” behagade att smaska i sig de boilies (degkulor) som Mats Hansen från Klagshamn hade placerat ut under sitt fiskepass den 22 maj. Med 100 cm längd, 96 cm omkrets och en matchvikt om 26 020 gram vägde hon därmed in som Sveriges största karp. Vågen kontrollerades i laboratorium och ett nytt svenskt rekord kunde skrivas in i historieböckerna.

– Mats hade ett riktigt kul fiske, som kröntes med den här mastodontiska karpen. Vi får se om rekordet står sig året ut. Många drivna karpfiskare är nog ute efter det och karparna verkar fortfarande växa, så inget är uteslutet, kommenterar Nicka Hellenberg rekordet.

Underkänd gös av gigantiskt mått

Den 2 maj fångade Henrik Blom en kolossal gös på hela 12 650 gram. Den överträffade det gamla, segdragna gösrekordet från 1988 med 643 gram. Gösen fångades på vertikalfiske med jigg på sjön Solgen och mättes till 102 centimeter. Men efter granskning har fisken inte godkänts som nytt svenskt rekord.

– Henriks gös är en tvättäkta superfisk. En rolig fångst på alla sätt. Men eftersom det inte fanns vittnen till vare sig fångst eller vägning och Henrik valde att släppa fisken åter, så kunde rekordet inte godkännas, säger Nicka Hellenberg.

Sportfiskarna har högt ställda krav när det gäller svenska rekord och granskar fångster, vikter och omständigheter mycket noga. Regelverket måste uppfyllas för att rekord ska kunna utses. Fångstmannen i det här fallet visste förutsättningarna och är ändå stolt och glad över en drömfisk, som han dessutom med glädje lät simma åter.

Rekordet från 1988 står sig alltså ännu ett tag…

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.
Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 29 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Sommartid kan det bli trångt i farlederna när färjor och fritidsbåtar ska samsas. För att undvika olyckor i leder som trafikeras av linfärja uppmanas båtförare till försiktighet. Passera inte en linfärja under färd och håll avståndet till dess att varningsljusen är släckta.

Vett och etikett till sjöss regleras i olika lagar. Det många båtförare inte alltid tänker på är vad som döljer sig under vattnet till de gula linfärjorna.

En linfärja drivs fram och styrs av stålvajrar som ligger i vattnet mellan färjelägena. Detta begränsar linfärjans manövrerutrymme. Har färjan väl börjat gå är stoppsträckan lång och det finns inga möjligheter att väja.

Båttrafik som passerar färjeleden kan därför inte gå nära färjan utan risk för att fastna med propeller eller roder i färjans linor. Vid vissa mindre färjeförbindelser är passage förbjuden då färjan är i rörelse. I övrigt gäller att hålla avståndet så länge färjans blinkande gula varningsljus är tända.

– Varje sommar inträffar några incidenter när fritidsbåtar kör för nära vägfärjor. Dessbättre har det hittills inte blivit några allvarligare personskador, men riskerna för skador är stora både för människor och fritidsbåtar, säger Thomas Elwinger som arbetar med säkerhet i Färjerederiet.

– Vid ett haveri påverkas även färjetrafiken och det kan betyda inställda turer. Det viktigaste botemedlet är att fritidsbåtens skeppare håller utkik, håller gott avstånd och är uppmärksam!

En linfärja är lätt att identifiera. Ordet ”Linfärja” är tydligt utmärkt på båda sidor av färjan, vid mörker är linfärjan dessutom försedd med tre röda ljus. Även gult blixtljus kan förekomma. Vid nedsatt sikt sänds mistsignaler.

Färjerederiet bedriver sjölinjetrafik på 41 färjeleder och har 21 linfärjor i sin flotta. Den lindrivna färjans konstruktion gör den miljövänlig, då upp till 70 procent bränsle kan sparas och motsvarande mängd koldioxidutsläpp.

Bildtext: Båtförare uppmanas hålla avstånd till linfärjor under färd för att inte fastna med propeller eller roder i färjans linor. Foto: Kasper Dudzik.

Varför tatuerar man bilden av en gris på just vänster fot? Vad betyder egentligen ett tatuerat ankare? Hur ser man vad som är en äkta sjömanstatuering? Nu släpper Sjöhistoriska museet, tillsammans med Medströms förlag, boken Svenska sjömanstatueringar.

De svenska sjömännens klassiska bildvärld är full av magiska symboler, skepp och marina föremål. Dessutom myllrar den av mer eller mindre glömda referenser till populärkulturen, inte minst den amerikanska. I boken Svenska sjömanstatueringar, som släpps 11 juni, kan du lära dig mer om dessa
sjömanstatueringar.

– Tatueringarna blir som ett titthål in i den svunna tiden. Ett sätt att förstå det tidiga 1900-talet, från en sjömans horisont, säger Mirja Arnshav, forskningssamordnare på Sjöhistoriska museet och
en av författarna.

Svenska sjömanstatueringar är en rikt illustrerad populärvetenskaplig bok, där forskare och personal på Sjöhistoriska museet bidragit med texter och bilder.

Svenska sjömanstatueringar tar dig med till de suggestiva hamnkvarteren, de seglande skeppen och en värld som till stora delar är försvunnen. Det är också en förlängning av utställningen Tro, hopp och
kärlek på Sjöhistoriska museet, en utställning om just sjömanstatueringar.

– Boken är ytterligare ett sätt att nå ut. Vi vill gärna använda våra samlingar i forskningssammanhang och bidra med fördjupade kunskaper om de ämnen vi jobbar inom.

Svenska sjömanstatueringar släpps onsdag 11 juni klockan 16 på Sjöhistoriska museet.

Finska Minor byter namn till Sargo Boats. Därmed förnyar det 50-åriga företaget Sarins Båtar Oy Ab delvis sin inriktning. Produktionen av snabba och robusta kabinmotorbåtar fortsätter dock som tidigare.

Pressmeddelande:
Under de senaste åren har både den globala båthandelns volymer och storleken på Sarins Båtar Oy Ab:s moderna allvädersbåtar vuxit dramatiskt. Detta är orsaken till att det framgångsrika familjeföretaget från Karleby beslutat att lämna bakom sig det gamla väletablerade båtmärket Minor.

Sarins Båtar Oy Ab är internationellt känt för sina moderna allvädersbåtar och stolt över den fina och banbrytande båtbyggartraditionen de har haft med varumärket Minor sedan 1960-talet. Efter namnlanseringen fortsätter företaget sin kraftigt växande exportverksamhet med hjälp av det nya brandet Sargo som även förstärker det framgångsrika familjeföretags ställning på den internationella marknaden. Samtidigt är det nya varumärket stadigt förankrat i företagets exceptionellt starka och långvariga tradition.

– Sargo förenar vår historia med framtiden. Det nya varumärket binder ihop de solida kunskaper vi byggt upp under flera årtionden med vår starka vision om framtidens miljömedvetna båtliv. Vi är övertygade om att det finns en internationell efterfråga på vårt tankesätt, konstaterade företagets numera pensionerade grundare Edy Sarin i Nagu.

Det nya namnet Sargo har fler än en betydelse. Först kan det ses som en kombination av familjenamnets tre första bokstäver, SARin, och det utmanande engelska verbet to GO. Den andra mera maritima förklaringen är förknippat med fiskarten Diplodus Sargus. Denna livliga Sargo fisk från Medelhavet, östra Atlanten och västra Indiska oceanen trivs såväl vid grunda vågbrytande stränder som på djup upp till 50 meter.

– Genom tiderna har kärnan i vår verksamhet varit en finländsk allvädersbåt för krävande aktiva människor, såväl yrkes- som fritidsskeppare. En sportig och säker båt, som är mycket hållbar och erbjuder förstklassig prestanda och goda sjöegenskaper samt ger valuta för pengarna. Med hjälp av vårt nya Sargo brand har vi ännu bättre förutsättningar att lyckas på den globala marknaden sade Thomas Sarin, VD för Sarins Båtar Oy Ab och äldsta sonen till den legendariske båtbyggaren Edy Sarin, som grundade företaget 1967.

Sargo brandets kärnegenskaper är: soliditet, säkerhet och tuff sportighet. Varje solid Sargo är ett resultat av långvarigt erfarenhet samt ambitionen att eftersträva den högsta möjliga kvaliteten utan kompromisser. Den säkra Sargobåten erbjuder även solida tekniska lösningar samt riklig standardutrustning, vilket garanterar ett säkrare båtliv. Ett betydande antal Minor/Sargo båtar har redan exporterats till krävande arbetsbruk, såsom polis- och sjöräddningsmyndigheter. Dessutom ger varje sportig Sargo en unik körupplevelse oberoende av storlek (25’–36′) och tuffa köregenskaper även i hård sjö. Sargo båtarna är även kända för det tysta och mjukgående skrovet samt massor av praktiska detaljer i interiören. Alla Sargomodeller har fått den ansedda B-Offshore certifieringen.

Till dags dato har företaget byggt uppemot 2 000 båtar. Av den årliga produktionen går hela 86 procent på export. Den globala marknaden för Sargo omfattas av 15 länder från Ryssland och Japan i öst till USA i väst. Den årliga omsättningen var ca € 8 miljoner år 2013. I Karlebytraken har Sarins Båtar Oy Ab två egna produktionsanläggningar och anlitar även flera underleverantörer för att färdigställa kvalitetsbåten Sargo.

Många människor får möjlighet till ett rikt friluftsliv genom anslaget till friluftslivsorganisationer, särskilt barn och unga. Det visar den rapportering som Naturvårdsverket lämnar till regeringen i dagarna.

– Vi bedömer att pengarna ger god effekt i samhället, särskilt när det gäller folkhälsa. Att så många människor får naturupplevelser, gemenskap och ökad kunskap om natur och miljö visar att anslaget gör stor nytta i förhållande till dess storlek, säger Ingela Hiltula, enhetschef på Naturvårdsverket.

Sedan ett par år tillbaka är det organisationen Svenskt Friluftsliv som fördelar och följer upp bidragen. Det totala anslaget ligger på knappt 28 miljoner och 25 organisationer har fått del av bidraget, barn och unga är prioriterade.

– Friluftslivets ideella organisationer gör ett fantastiskt arbete med de små medel som står till förfogande. Vi ser dock ett problem att anslaget i princip varit oförändrat under lång tid. Friluftsorganisationerna kan bidra med så mycket mer till samhället om anslaget höjs, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Några exempel på projekt som fått finansiering ur anslaget:
Sportfiskarna har genom sina 400 lokalföreningar engagerat 10 000 barn i fiskeaktiviteter runt om i Sverige.

Fredagen 6 juni öppnade Marinmuseums nya ubåtshall för besökare. Bakom den nya byggnaden, en modern märkesbyggnad i Karlskronas historiska örlogsmiljö, står Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Marinmuseum. Utmaningen för SFV har varit att tillfoga en stor tillbyggnad till museet på en trång tomt med närliggande byggnadsminnen.

Resultatet är en långsmal, asymmetrisk byggnad som fått låna drag av modern fartygs- och smygteknik.

Uppförandet av Marinmuseums tillbyggnad har pågått under två års tid, från februari 2012 till årsskiftet 2013/2014. Allt har gått enligt plan men redan från början visste Statens fastighetsverk och Marinmuseum att det var ett projekt som skulle rymma flera stora utmaningar. Inte sedan Vasamuseet byggdes på 1980-talet har ett större fartyg än HMS Neptun byggts in i Sverige.

– Ubåtens storlek har definitivt varit en utmaning för oss alla. Hur gör man egentligen när man ska lyfta en u-båt som väger 1 000 ton och därefter bygga en byggnad runt den? Allt måste räknas ut in i minsta detalj. Allt har gått jättebra och vi är mycket nöjda med resultatet, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Ett tillgängligt och besöksvänligt museum
Vid skapandet av den nya Neptunhallen har Statens fastighetsverk, arkitekt Björn Malmström – samma arkitekt som ritat huvudbyggnaden – och Marinmuseum tagit stor hänsyn till tillgängligheten. Museibesökaren ska enkelt kunna röra sig mellan huvudbyggnaden och den nya hallen.

– Formen på tillbyggnaden är lång och smal. Man kan nästan likna den vid ett skal som sluter tätt kring HMS Neptun och den mindre ubåten HMS Hajen. Tanken bakom arkitekturen är att en besökare som kommer in i Neptunhallen ska kunna förnimma känslan av att befinna sig i en av de torrdockor som ubåtarna en gång byggdes i, säger Harald Pleijel.

Ubåtshallens asymmetriska skal består av stålramar och prefabelement med ett yttertak och utvändiga väggar som har klätts i rostfri plåt. Utanför hallen har Statens fastighetsverk låtit anlägga en spegeldamm vars syfte är att reflektera ett vattenskimmer.

Bättre vägar för fler fötter
Även yttermiljön på Stumholmen ses över i samband med att Marinmuseum fått sin nya attraktion. Promenaden ut på holmen ska inom kort asfalteras och antalet informations- och hänvisningsskyltar kommer på sikt att bli fler.

– Nu då byggprojektet är avslutat för vår del startar istället vårt arbete som förvaltare av ett besöksmål i toppklass. Antalet besökare kommer att öka markant och vi gör därför en hel del kringarbete för att de ska känna sig än mer välkomna på museiområdet och på Stumholmen, säger Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid Statens fastighetsverk.

Kortfakta om ubåtshallen
Byggherre: Statens fastighetsverk
Arkitekt: Björn Malmström, HMXW arkitekter
Projektering: 2010-2012
Första spadtag: 23 februari 2012
Neptun transporterades till platsen: 4 september 2012
Överlämning till Marinmuseum: 1 januari 2014
Invigning och öppning: 6 juni 2014
Neptuns längd: 49,5 meter
Neptuns bredd: 5,6 meter
Neptuns högsta höjd: 12 meter
Byggnadens volym: 7 000 kubikmeter

För mer information kring öppning och innehåll: http://www.marinmuseum.se/