Nyheter

Den brittiska metrologen Libby Greenhalgh har värvats av Team SCA, den enda kvinnliga besättningen i Volvo Ocean Race 2014-15.

Alicante, Spanien 17 juni 2014: 33-åriga Libby Greenhalg kommer att tillföra en stor mängd erfarenhet till Team SCA och de senaste sju åren har hon jobbat som väderexpert för det brittiska seglingslandslaget med både juniorer och Olympiska seglare. Där har hon bidragit med prognoser inför tävlingar, researcharbete och metrologiutbildning till seglarna. Parallellt med det jobbet har hon frilansat som väderexpert i den internationella kappseglingsvärlden såväl som inom surfing, cykling och bilsport.

– Volvo Ocean Race är en av de saker jag har siktat på att genomföra i mitt liv. I olympisk segling har jag haft mer av en hjälpande roll, men i Team SCA kommer jag kunna kombinera den racing jag har gjort med mina kunskaper om väder och kappsegla runt jorden. Det är otroligt spännande och utmanande, säger Greenhalg som knappast är främmande för kappsegling.

Hon har seglat så gott som hela livet och började som jolleseglare där hon tävlade i junior-VM och 470-klassen innan hon gick vidare till större båtar och matchracing. Hon tävlade i matchracing-VM i Göteborg 2012 i samma besättning som Annie Lush som också ingår i Team SCA. Hennes bror är den mycket meriterade seglaren Rob Greenhalgh som seglade Volvo Ocean Race 2011-12 ombord på Abu Dhabi Ocean Racing.

– Jag hoppas att Team SCA inte bara öppnar dörrar för oss i laget utan för alla framtida kvinnliga seglare efter att vi visat världen att kvinnor förtjänar att tävla på samma på samma höga nivå som män, säger Libby Greenhalgh

Team SCA, som stöttas av det svenska hygien- och skogsföretaget SCA, har nu 13 besättningsmedlemmar i det lag som kommer att delta i jordenruntkappseglingen Volvo Ocean Race 2011-12. De kommande två månaderna kommer de att fortsätta träna på Lanzarote, sedan leverera båten till England för förberedelser och därefter bege sig till Alicante, Spanien där tävlingen startar i oktober.

Team SCA består förutom Libby Greenhalg av Sally Barkow (USA), Carolijn Brouwer (NED), Sophie Ciszek (AUS), Sam Davies (GBR), Abby Ehler (GBR), Stacey Jackson (AUS), Annie Lush (GBR), Justine Mettraux (SUI), Liz Wardley (AUS), Dee Caffari (GBR), Elodie Mettraux (SWI) och Sara Hastreiter (USA).

Info: www.sca.com/teamsca

Foto: Rick Tomlinson.

Expedition Skräpfritt Hav lämnar Smögens brygga den 24 juni och lägger till i Visby en knapp vecka senare. Forskare från Göteborgs universitet ger sig ut på provtagningsexpedition genom Västerhavet och södra Östersjön för att undersöka omfattningen och fördelningen av flytande mikroplast i våra hav.

Plast är en stor miljörisk. Plast bryts visserligen ner mycket långsamt, men sönderdelas till så kallad mikroplast, som kan hitta vägen in i djurplankton och småfisk. De kemikalier som då följer med mikroplasten kan därmed påverka hela den marina näringsväven.

– Det kan i förlängningen också drabba oss människor som konsumenter av mat från havet, säger Martin Hassellöv, projektledare och professor på institutionen för kemi och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet.

Marina djur kan trassla in sig i plastskräpet. Djuren misstar även plasten för föda och kan därmed skada sig eller dö.

Frigolit och plastpåsar problem i svenska vatten
Västkusten är på grund av rådande strömmar extra drabbad av marint skräp. Provtrålningarna i Västerhavet visar att omfattningen av mikroplasten är lika stor som i zonerna med skräpansamlingar i de subtropiska virvelområdena i världshaven. Den sönderdelade hårdplasten är dock ännu inte ett lika stort problem i våra vatten som den är i till exempel Stilla havet eller Saragassohavet.

– I Västerhavet och i den Bohuslänska arkipelagen dominerar snarare plastpås-fragment (0,3-1 mm) och expanderad polystyren, mer känd som frigolit, i den yttrålade plasten. Dessutom kan rapporteras oroande mängder råmaterialplast från de första stadierna av plastens livscykel.

Vill skapa medvetenhet om problemet
Den 24 juni klockan 9.00 lämnar Expedition Skräpfritt Hav Smögens brygga. På vägen mot Gotland och Almedalen görs ett stopp den 25 juni i Malmö där en representant för KIMO Sverige, kommunalrådet Lari Pitkä-Kangas (MP), hoppar ombord för att fortsätta med på färden mot Almedalen.

Till Visby anländer expeditionen den 28 juni. En av aktiviteterna i Almedalen är en debatt där bland annat miljöminister Lena Ek (C) och EU- parlamentarikern Isabella Lövin (MP) kommer att delta. Under Almedalsveckan hålls även föredrag och en utställning.

Expedition Skräpfritt Hav arrangeras tillsammans med KIMO Sverige, kommunernas miljösamarbeten, Projekt Ren Kust Bohuslän samt Havsmiljöinstitutet, och delfinansieras av Västra Götalandsregionen.

Info: http://havsmiljoinstitutet.se/seminarier/almedalen-2014/plast-har-ingen-plats-i-vart-hav—problem–losningar-och-ansvar/

I drygt var femte kommun är kötiden för en kommunal båtplats minst tre år. Det visar en ny undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Samtidigt uppger flera kommuner att de lyckats korta sina köer till båtplatser.

– Köerna är mycket långa i flera kommuner och utgör ett stort hinder för alla som vill ut på sjön. Men det är glädjande att så många som 16 kommuner i år har kortat sina kötider, jämfört med den förra undersökningen 2012, då sex kommuner hade kortat sina kötider, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund.

Sweboat har under vintern granskat förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. Nu presenteras den del av undersökningen som behandlar tillgången till kommunala båtplatser. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller kötider och köavgifter i de kommunala fritidshamnarna. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna valt att delta.

Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till upp till 10 år. Drygt var femte kommun, 22 procent, svarar att de inte har någon kötid alls, lika många svarar att de har minst tre års kötid. I 13 procent av kommunerna är kötiden minst fem år.

Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 20 månader. Det är en förbättring med tre månader jämfört med undersökningen 2012, men ingen statistiskt säkerställd förändring eftersom de deltagande kommunerna i undersökningen delvis skiljer sig åt.

16 av kommunerna i undersökningen – Strömstad, Åmål, Gotland, Kristianstad, Kungälv, Lysekil, Mönsterås, Ödeshög, Ronneby, Trollhättan, Trosa, Umeå, Vänersborg, Varberg, Ystad och Värmdö – uppger att de nu har kortare kötid till kommunala båtplatser jämfört med undersökningen 2012. I några fall är skälet att de arbetat aktivt för att förbättra själva kösystemet och i några att flera båtplatser iordningsställts.

– Det är mycket glädjande att se att allt fler kommuner tar tag i sina kötider och på så sätt underlättar för kommunens invånare att ta del av båtlivet. Förhoppningsvis kan de visa vägen för de kommuner som fortfarande har långa kötider, säger Mats Eriksson.

På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar 59 kommuner att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har delvis eller helt, överlåtit driften till klubbar och privata aktörer och har därför inte svarat på frågan om kötid.

– Privata marinor och ideellt drivna båtklubbar är mycket viktiga för att skapa båtplatser i en kommun men i slutändan är det kommunala engagemanget avgörande för hur god tillgängligheten är, säger Mats Eriksson.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2014 varav 73 svarat att de driver hamnar. Strömstads kommun utsågs i maj till Årets Båtkommun.

Ett soldränkt midsommarfirande på vattnet är en dröm för många båtägare. Med förväntningarna på topp och fullt med folk i båten är det många som tar lätt på säkerheten. Svedea uppmanar båtburna midsommarfirare att ägna säkerhetsfrågorna en extra tanke.

Midsommar är en av årets höjdpunkter för båtfolket men också ett tillfälle då många tar onödiga risker. Stora förväntningar i kombination med navigering i okända vatten, bristande båtunderhåll och plötsliga väderomslag är några av orsakerna till att midsommarhelgen står för många skador till sjöss. Ett sätt att minska riskerna väsentligt är att följa någon av de checklistor för båtunderhåll som finns exempelvis på internet.

– För många är båtturen till midsommarfirandet den första längre styrningen på säsongen och det är då båtunderhållet sätts på prov. Exempelvis är motorstopp på grund av ett igensatt bränslefilter en onödig risk som är enkel att undvika, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

Andra enkla säkerhetsåtgärder är att studera väderprognos, vattenstånd och förhållanden längs den rutt man tänker ta. Och att ta det lugnt med alkoholen.

– Genom att förbereda sig på rätt sätt så minskar man riskerna väsentligt. Väntas det ett väderomslag under midsommarafton är det klokt att flytta båten till en trygg ankarplats innan sill och nubbe, säger Göran Södergren.

En av Norges mest kända båtjournalister ger sig ut på sitt livs rodd. Han ska enbart med hjälp av handkraft ta sig från Oslo till Köpenhamn. Minst 22 000 årtag beräknar Ulf att det krävs.

Hela våren har Ulf Terje Johnsen, som har ett långt förflutet som båtjournalist i Norge och Danmark och även som PR-man, förberett sig inför roddturen. Han ska följa den svenska kusten och slutligen landa i Köpenhamn, om allt går enligt planerna.

Trots att Ulf har skrivit om alla typer av båtar och även gett ut matböcker är det ett enkelt liv som väntar honom. Båten är en finsk roddbåt av enklaste typ och menyn ska bestå främst av det som Ulf får upp ur havet. Hur det blir med den senare frågan återstår att se för denne vänlige och matfriske man…

Följ Ulf Terje Johnsen på hans blogg eller Facebook. Du kan läsa mer om honom här: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/ulf-70-skal-ro-til-koebenhavn/a/10147184/
Foto: Hans Eidstuen.

Kommentarer

Gun Brorsson 12:18:06 2014-07-20

Hade nöjet att se dig i Skärhamn igår. Vi var ett gäng som satt på Tapasbaren och nu efteråt förstår vi att du också var där. Lycka till söderut mot Köpenhamn. Idag verkar du få ostlig vind och därmed måttlig våghöjd.

Robert Aschbergs är krönikor i tidningen Båtliv från och med i vår. Nu kan du följa hans texter även här på vår hemsida.

Robert Aschberg är en hängiven båtmänniska. Eftersom han har en hel del friska åsikter i sina krönikor kommer vi alltså att lägga ut dessa även på hemsidan i fortsättningen.

Info: https://www.batliv.se/aschberg.asp#.U6LMJfl_t8E

De tävlande har chans att vinna en seglingstur med Stena Sailing Teams egen skeppare Johnie Berntsson eller en slottsweekend i Danmark för två personer. Temat är ”segling”.

På följande FB-sida hittar du tävlingen: Stena Match Cup Sweden
https://www.facebook.com/stenamatchcupsweden?sk=app_227900963956819

Stena är för femte året i rad titelsponsor för Stena Match Cup Sweden – en av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour. Även i år står Stena Sailing Team på startlinjen.

Västkustsonen Johnie Berntsson och hans team har för andra året i rad Stena som huvudsponsor. Utnämnd som årets svenska seglare 2011 och med många seglingsmedaljer i bagaget siktar Johnie och Stena Sailing Team naturligtvis på en storslagen hemmaseger i år.
Förra årets fototävling resulterade i många fina seglingsbilder. Två lyckliga vinnare utsågs, Eva fick tillsammans med sin familj tillbringa en helg på Legoland och Petter fick i september åka på en egen seglingstur med skeppare Johnie Berntsson från Stena Sailing Team.

Bilderna:
Vinnarbilderna 2013:
Eva, vinnare under #stenafamilj:
”Tack för vinsten i Legoland-tävlingen. Har en mycket nöjd och förväntansfull son som drömt om att åka dit sedan han sett en Legolandbroschyr och utbrast:
– Finns det på RIKTIGT ???!!!Det ska bli så kul!”

Petter, vinnare under #stenajohnie:
”Såg att jag blev utsedd till den lyckliga vinnaren i eran Instagramtävling. Roligt! Till hösten kommer jag studera och bo i Göteborg, från och med 26 augusti och framåt, och då kommer jag att ha all tid till att segla!”

Om Stena Match Cup
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av sju VM-deltävlingar för herrar i Alpari World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum den första veckan i juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Spanien kommer återigen tävla med en båt i Volvo Ocean Race. Ett team i den kommande upplagan av tävlingen leds av två av landets bästa seglare, Iker Martinez och Xabi Fernández som siktar på att föra laget till Spaniens första seger i tävlingen.

Projektet drivs av den galiciska seglaren och affärsmannen Pedro Campos, som deltagit med lag i varje upplaga av Volvo Ocean Race sedan 2005. De är det sjätte laget som hittills tillkännagivit sitt deltagande den kommande upplagan av tävlingen som startar i Alicante, Spanien den 4 oktober med ett inledande in-port race. En vecka senare startar den första etappen till Kapstaden.

Campos lag kommer att presentera sin titelsponsor och skeppare inom kort men har redan fått sin nya Volvo Ocean 65:a, entypsbåten som används av samtliga lag i tävlingen. Just nu förbereds sjösättningen av båten i Southampton, England.

– Vi är glada att se att Spanien är tillbaks i Volvo Ocean Race, världens ledande havskappsegling. Det är en ära för vårt lag att delta med vår femte båt i ordningen vilket är ett rekord i tävlingens historia, säger Campos och fortsätter:

– Vi vet att det kommer att bli en utmaning nu när alla båtar i tävlingen är identiska men som alltid kommer vi försöka hissa den spanska flaggan i topp så ofta vi kan.

Enligt Campos kommer Martinez och Fernández ha nyckelroller i besättningen och för duon är jordenruntkappseglingen en ouppklarad affär. Tillsammans vann de OS-guld i 49er-klassen i Aten 2004 och de dominerade inledningsvis den senaste upplagan av Volvo Ocean Race med laget Telefónica. En skada på ett roder i en av de sista etapperna satte stopp för deras chanser till att ta hem totalsegern som istället gick till det franska laget Groupama.

Hittills har inget spanskt lag vunnit världens mest utmanande och prestigefulla havskappsegling, tävlingen som tidigare hette Whitbread Round the World Race och som nu startar för tolfte gången sedan 1973.

Volvo Ocean Race har sitt högkvarter i Alicante och tävlingens VD Knut Frostad är mycket nöjd över att välkomna ett lag från Spanien till tävlingen. De kommer att ställas mot ett startfält som ser ut att vara ett av de jämnaste i tävlingens historia.

– Det spanska laget har några av de mest mångsidiga och erfarna seglarna i världen och jag är säker på att kommer göra bra ifrån sig. Det är fantastiskt att se laget återvända till tävlingen för fjärde gången, säger Frostad.

De övriga lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15 är svenska Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing, Dongfeng Race Team, Team Brunel samt Team Alvimedica.

De tidigare Campos-lag som tävlat i Volvo Ocean Race är movistar (2005-06), Team Telefónica (två båtar 2008-09) och Team Telefónica (2011-12), där det sistnämnda hade Iker Martinez som skeppare.

De här helt nya och fräckt designade G2 motorerna, nästa generation av Evinrude E-TEC utombordsmotorer, visar BRP:s historia av innovation, med sin djärva och banbrytande design.

BRP avslöjade i helgen en ny serie utombordsmotorer som ger upp till 75 procent mindre totala reglerade utsläpp med 15 procent bättre bränsleekonomi och 20 procent mer vridmoment än ledande fyrtaktsmotorer.

Evinrude E-TEC G2 utombordsmotor ger oöverträffad prestanda med ”bäst-i-klassen” vridmoment och bränsleekonomi kombinerat med de lägsta totala utsläppen. Från och med säsong 2015 finns E-TEC G2 tillgängliga på den skandinaviska marknaden i storlekarna 200 H.O. till 300 R.A.V.E.

Nya E-TEC G2 är den första utombordaren med anpassningsbart utseende. Denna innovation ger konsumenterna möjlighet att få den absolut perfekta kombinationen av båt och motor genom att välja topp-och frontpaneler, samt accentfärger som matchar båten.

– Dessa motorer utmärker sig, i industrin och på vattnet, säger Chris Dawson, vice vd och chef för Global Sales and Consumer Experience.

– Ingen har, fram tills nu, uppnått dessa nivåer av prestanda och integration. Lägg till detta det faktum att den här motorn producerar i särklass de lägsta utsläppen av alla utombordsmotorer på vattnet, och det blir tydligt att de nya Evinrude E-TEC-G2-motorerna kommer att förändra båtlivet.

BRP:s nästa generation av Evinrude E-TEC-motorer kommer att backas upp av ett oöverträffat kundvärde med branschens bästa motorgaranti, minsta underhåll och ”bäst i klassen” bränsleeffektivitet. BRP är den enda motorn som erbjuder 5-5-5: 5-års motorgaranti, fem års rostskyddsgaranti, och 500 timmar utan återförsäljare-schemalagt underhåll. Detta skapar mer tid på vattnet och klassens lägsta underhålls- och driftkostnader.

* Baserat på BRP:s interna tester.

Info: http://www.chooseyouretec.com

Kommentarer

Cuda 11:03:45 2014-06-23

Både designen och prestandasiffrorna ser fantastiska ut! Varför åka 4-takt?

Kenneth Malmberg 22:58:24 2015-02-24

Det som står skrivet låter mycket bra – men är det Kalle Anka som har grejat designen?!

Förra söndagen invigdes det nya Roland Svenssonmuseet på Möja av skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C). Roland Svensson var en mycket folkkär skildrare av Stockholms skärgård, som nu alltså får ett eget museum på Möja.

– Museet är ett resultat av hårt och dedikerat arbete av eldsjälarna från sällskapet Roland Svenssons vänner som sedan Rolands bortgång 2003 bevarat hans gamla ateljé på Tornö, säger Gustav Hemming (C).

Roland Svenssonmuseet blir det senaste tillskottet till det tjugotal hembygds- och konstmuseer som redan finns i Skärgården, varav det stora flertalet också drivs genom engagerade föreningar.

– Hembygds- och konstmuseerna i skärgården är en ofta bortglömd skatt som vi skulle kunna lyfta fram mycket bättre. Det vore önskvärt med ett bättre samarbete och gemensam informationsspridning om skärgårdsmuseerna för besökare. Det är både ett sätt att visa uppskattning för skärgårdskulturens alla eldsjälar, och skulle samtidigt göra skärgården till ett mer spännande resmål, säger Gustav Hemming (C).

Det finns nu en projektgrupp som jobbar för att hitta sätt att utveckla informationen om skärgårdsmuséerna, ett arbete som landstinget vill stödja.

– Vissa av skärgårdens museer är kända och välbesökta, men många är bara kända lokalt. Min förhoppning är att det kommer bli lättare för allmänheten att hitta dessa fantastiska museer, säger Gustav Hemming (C).

Den amerikanska seglingslegenden Ed Baird kommer att tävla i Stena Match Cup Sweden, världscuptävlingen i matchracing som avgörs på Marstrand den första veckan i juli. Den dubbla America’s Cup-vinnaren och trefaldiga VM-guldmedaljören i matchracing räknas som en av de mest framgångsrika seglarna genom tiderna och nu höjs förväntningarna inför en klassisk duell mellan Ed Baird och Magnus Holmberg.

I måndags blev det officiellt att Magnus Holmberg, en av Sveriges största seglingsprofiler och grundare av tävlingen på Marstrand, kommer att delta i jubileumsupplagan av Stena Match Cup Sweden. Nu står det klart att ytterligare en seglingslegend gör honom sällskap efter att Ed Baird, 56 år, tilldelats ett wildcard till årets stora seglingsevenemang på Marstrand.

– Det är ett privilegium att vara få med och vi har alltid uppskattat att komma till Marstrand och tävla, det är en perfekt plats för matchracing eftersom åskådarna kommer så nära det som händer på havet, säger Ed Baird.

De 14 lag som kommer till Stena Match Cup Sweden 2014 hör till den absoluta eliten inom matchracing. Ed Baird ingick i startuppställningen i den första upplagan av tävlingen 1994 och har genom åren varit en mycket framgångsrik deltagare. Han har seglat fyra finaler på Marstrands tävlingsarena men fortfarande saknas en seger på hans långa meritlista.

– I alla finaler vi har seglat har vi blivit slagna av Peter Gilmour så jag hoppas att han inte är inbjuden i år. Men det är självklart en stor ära komma så långt i en tävling, och att få göra det i Sverige och Marstrand med så många vänner och supportar på plats gör det ännu bättre.

Sinsemellan har Holmberg och Baird seglat 16 semifinaler och sex finaler i Stena Match Cup Sweden, men ingen av dem har lyckats gå hela vägen till att få lyfta den stora bucklan. Nu kommer de återigen mötas öga mot öga på startlinjen i en av väldens mest prestigefyllda matchracingtävlingar.

– Magnus är en fantastisk motståndare och jag har alltid gillat att tävla mot honom. Han är aggressiv och målinriktad men också väldigt rättvis och jag respekterar honom mycket för just det. Han var också väldigt involverad i att skapa och utveckla Stena Match Cup Sweden och det uppskattar jag verkligen.

Även Magnus Holmberg ser fram emot att matchas mot Ed Baird och på pappret är deras match en de absoluta höjdpunkterna under grundomgången som inleder Stena Match Cup Sweden.

– Det är kul att det blir en extra knorr på just vårt möte. Ed seglar alltid fort och är taktisk, han är väldigt kall och förivrar sig aldrig. Det är sällan man ser honom ha en dålig dag, säger Magnus Holmberg.

Ed Baird vann den stora seglingstävlingen America’s Cup som coach för Team New Zeeland 1995 och upprepade sedan den bragden 2007 som skeppare för den Schweiziska båten Alinghi. Sedan dess har han seglat flitigt på den internationella världscupen i båttypen RC44, bland annat i deltävlingar på just Marstrand. Laget som han tar med sig till Stena Match Cup Sweden består av seglare som han tävlar med i TP52-klassen, en serie där hans lag Quantum Racing nyligen kröntes till världsmästare. Han har även seglat en handfull matchracingtävlingar genom åren och 2013 tog han sig till semifinal i Congressional Cup i Kalifornien trots hårt motstånd från världseliten.

– På många sätt är hela mitt liv som professionell seglare en förberedelse inför Marstrand och så är det inför varje tävling. De senaste åren har jag inte seglat särskilt många matchracingtävlingar men det är väldigt kul att vara tillbaka. Vi hoppas att vi ska kunna bjuda på en bra show på Marstrand och om vi skulle kunna ta oss hela vägen så hade det varit helt magiskt.

Quantum Racing
Ed Baird (USA) – Skeppare
Sean Clarkson (NZL) – Taktiker
Tom Burnham (USA) – Pitman
Brett Jones (AUS) – Trimmare
Phil Jameson (NZL) – Fördäckare
Ed Bairds meriter i urval:
VM-guld matchracing 1995, 2003, 2004
Vinnare America’s Cup 1995 och 2007
ISAF Rolex World Sailor of the Year 2007
Finalist i Stena Match Cup Sweden 1994, 1995, 1997, 1999

Hälften av allt vatten som går in i reningsverken skulle egentligen inte behöva renas. Samtidigt släpps orenat vatten ut i vattendragen när ledningsnäten överbelastas. Med bättre övervakning och styrning av vatten och avloppsledningsnätet kan man snabbare åtgärda fel i nätet och spara både miljö och pengar.

I de flesta av samtliga Sveriges 290 kommuner ser avlopplsledningsnäten ut på liknande sätt, detsamma gäller i stort sett hela västvärlden. Tillsyn och kontroll av dessa ledningsnät är i dag minimal och vattenläckage in i systemet samt överbelastning leder till stora kostnader på miljö och samhälle.

Med hjälp av statistisk modellering baserat bland annat på drifttillstånd och väderdata ska IVL Svenska Miljöinstitutet och företaget Cactus Uniview analysera flera kommuners vatten- och avloppsledningsnät.

– Det finns all anledning att se över driften av kommunala avloppsnät men hittills har det varit dyrt och omständigt. Det här är ett smart och enkelt sätt att diagnosticera fel och avvikelser, säger Fredrik Persson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Har man problem i systemet kan man riskera att dagvatten och avloppsvatten släpps ut orenat; det blir en så kallad bräddning. Om man tidigt upptäcker fel i pumpstationer eller andra avvikelser kan man både förbättra reningen och undvika bräddning. Hälften av allt vatten som pumpas i dagens svenska avloppsledningsnät är dessutom så kallat ovidkommande vatten – framförallt regnvatten som egentligen inte behöver renas. Det ger en ytterligare onödig belastning på systemet.

Med den här metoden kan man snabbt upptäcka förekomsten av ovidkommande vatten i Sveriges ledningsnät vilket efter åtgärd skulle innebära energibesparingar i storleksordningen 100GWh – motsvarande energiförbrukningen för 5 000 normalstora villor under ett år eller 75 miljoner kronor om året.

Det finns metoder för att hydrauliskt beräkna status på pumpstationer men de kräver tillgång till fysikaliska mätningar och/eller hydrauliska modeller och blir väldigt kostsamma. Med statistisk modellering blir kostnaden betydligt lägre. Projektet är delfinansierat av Västra Götalandsregionen.

Sex av tio svenskar uppskattar att de bränner sig mer sällan jämfört med för fem år sedan. Bland unga vuxna ser trenden något annorlunda ut. Av dem säger istället 15 procent att de bränner sig oftare. Det visar en enkät som Strålsäkerhetsmyndigheten låtit göra.

Allt fler drabbas av hudcancer och den främsta orsaken är våra solvanor. Strålsäkerhetsmyndigheten har låtit fråga 1000 svenskar om deras solbeteende.

I undersökningen uppger 20 procent att de i år kommer att vara mindre i solen jämfört med förra sommaren och 57 procent uppger att de bränna sig mer sällan nu än för fem år sedan. Men unga mellan 15 och29 år går mot trenden, av dem säger 30 procent att de ska sola mer. Det är också den grupp som säger att de bränner sig oftare nu, jämfört med för fem år sedan.

– Det är oroväckande. Ju tidigare i livet – och desto oftare – man bränner sig, desto högre risk är det att senare i livet drabbas av hudcancer, säger Roshan Tofighi, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.

För att bryta den negativa trenden, då allt fler drabbas av hudcancer, måste fler förändra sina solvanor. Det finns enkla tips på hur man kan få ett bra solbeteende. När svenskarna själva får uppge hur de skyddar sig mot solen är solkräm det vanligaste solskyddet.

– Men kläder och solhatt är det bästa solskyddet. Solkräm ska användas som ett komplement där kläder inte täcker. Det allra bästa är också att söka upp skuggan när solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15, säger Roshan Tofighi.

Tre av tio i undersökningen säger att de är ”korta stunder i solen” för att undvika att bränna. Strålsäkerhetsmyndighetens app ”Min soltid” visar hur lång den stunden är för en viss person på en specifik plats.

– En person med känslig hud kan bli röd efter 20 minuter i direkt sol om han eller hon inte använder solskydd, säger Roshan Tofighi.

Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar aktivt med att påverka människors beteende i solen. I dag lanserar myndigheten den sista och tredje delen av filmserien 450 nyanser av rött. Den här gången har filmen titeln ”En film om sommarens hetaste tips”.

Fyra soltips:
• ladda ner appen ”Min soltid” som beräknar hur länge du kan vara i solen
• Sätt på dig kläder som skyddar.
• Njut av att vara i skuggan.
• Komplettera med solkräm.

Fakta:
Hudcancer är den vanligaste cancerformen bland unga och medelålders. År 2012 diagnositicerades 5657 personer med den allvarligaste hudcancerformen malignt melanom och för förstadiet till sjukdomen, som kallas in situ melanom. Varje år dör cirka 500 personer av sjukdomen.

På appens digitala sjökort kan du se gästhamnarna och naturhamnarna som intressanta platser s k points-of-interest, precis som i en vanlig Enirosökning. När du klickar på en specifik gästhamn får du tillgång till all nödvändig information på hamnens profilsida.

Du kan också till exempel söka efter bränsle, färskvatten, varv och sjökrogar. Ytterligare en funktion är att du kan se var närmaste hamn, båtmack eller restaurang ligger utifrån din egen position.

Vidare har vädertjänsten i appen förbättrats. En man-över-bord-funktion, satellitbilder och möjlighet att dela på Facebook är också nytt. På din skärm kan olika bilder visas samtidigt som sjökort, satellitbild och navigationsuppgifter.

Det finns även en betalversion där sjökorten kan sparas i mobilen eller surfplattan, vilket innebär att det går att navigera även utan internetuppkoppling. Betalversionen innehåller fler navigationsfunktioner som till exempel logg och ruttplanering samt fart- kurs- och trippmätare. Du kan också välja vilka sjökortsområden och rutter du vill spara.

Sjökorten täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Dessutom ingår det norska sjökort.

Den nya appen finns både för iOS och Android samt fungerar både på mobilen och surfplatten. Android finns tillgänglig till Midsommar och iOS går att ladda ned redan nu. Apparna kan laddas ned på följande sätt:

(iOS) https://itunes.apple.com/no/app/pa-sjon-hd/id444222894?mt=8

(Android) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar&hl=sv

Kommentarer

Adam 21:17:28 2014-06-26

Jeg har kun erfaring med den danske version af dette kort, og jeg må bare sige, at det er ett super kart til planlægning af segleture. Det er desværre ikke beregnet når man er på vandet. Der skal man benytte sig af anden pc navigation, for eksempel det, vi har på maritim-elektronik.se

Tyska Bavaria presenterar en helt ny och sportigare modell – Bavaria Sport 360. Enligt båttillverkaren är båten en milstolpe vad gäller dynamisk körning och utrymme ombord. Den nya båten får sin världspremiär i början av september på Oslo Boat Show.

Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Sittbrunnen har designats med tanke på moderna människors båtliv. Den har därför en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

Info: www.bavariasverige.se

Den 10 augusti arrangerar Sjöhistoriska museet bröllop i vikingastaden Birka på Björkö i Mälaren. Ett unikt tillfälle att gifta sig på historisk mark. Museets chef, Hans-Lennart Ohlsson, är vigselförrättare.

Behövs vittnen så ställer Sjöhistoriskas marinarkeologer upp. De genomför utgrävningar på Birka under sommaren – deras fältstation är öppen för besökare mellan den 26 juli och 17 augusti. Läs mer om marinarkeologernas arbete på www.sjohistoriska.se.

BOKA VIGSEL
För bokning kontakta Sjöhistoriskas museichef Hans-Lennart Ohlsson direkt per mail:
hans-lennart.ohlsson@maritima.se
eller telefon: 08 519 549 45

En enkel borgerlig vigsel tar cirka 5 minuter.
Tider finns mellan kl 12.00 och 14.00.

För att gifta sig borgerligt krävs:

Att båda som ska ingå äktenskapet är 18 år och svenska medborgare.
Att man inför vigseln har ansökt om hindersprövning hos Skatteverket.
Att man har två vittnen med till ceremonin.

I en debattartikel på Göteborgspostens webbplats uppmärksammar Transportstyrelsen behovet av tömningsanläggningar för toalettavfall från fritidsbåtar. I april nästa år blir det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i vattnet. Istället ska avfallet tömmas i land.

Risken finns att det kommer att saknas möjligheter till sugtömning i minst hälften av fritidsbåtshamnarna eftersom utbyggnaden går trögt.

Den 1 april 2015 blir det förbjudet för alla fritidsbåtar, utom de som är K-märkta, att släppa ut toalettavfall inom svenskt sjöterritorium.

Det finns idag ungefär 900 000 fritidsbåtar i Sverige. Av dem har cirka 50 000 möjlighet att tömma avfall i land och ytterligare drygt 50 000 har toaletter som måste byggas om för att kunna lämna avfallet i land. Dessa båtar finns över hela landet.

Det finns minst 1000 fritidsbåthamnar i Sverige. Av dem vet Transportstyrelsen med säkerhet att drygt 240 erbjuder möjlighet till sugtömning. De nya reglerna innebär att det behöver installeras många fler anläggningar i fritidsbåtshamnarna för att tillgodose behovet av sugtömning. Ansvaret för att avgöra vilket behov av anläggningar som finns och att installera mottagningsanordningar ligger på fritidsbåtshamnarna. Men utbyggnaden går trögt.

– Fritidsbåtshamnarna, oavsett vem som står för driften – kommun, båtklubb eller andra – måste ta sitt ansvar. Och det är bråttom. När nästa båtsäsong sätter igång ska det vara möjligt för alla fritidsbåtar som behöver lämna sitt toalettavfall att göra det, säger Staffan Widlert, generaldirektör för Transportstyrelsen i debattartikeln.

Här finns en karta och en lista över toatömningsanläggningar: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Hitta-toatomning-for-batar-pa-webben/

Kommentarer

Tomas Wahlberg 11:48:55 2014-06-16

Bra att Transportstyrelsen övertagit och publicerar Skärgårdstiftelsens lista på tömningsanläggningar.

Dåligt att de anger positioner med enbart grader och decimaler, istället för som normalt till sjöss med grader och minuter. Transportstyrelsens decimalmetod är svår att använda med vanliga sjökort, eftersom skalorna där visar grader och minuter (samt decimaler av minuter). Risk för missförstånd alltså.

Västkustens Båtförbund har förhandlat fram ett erbjudande för medlemmarna i båtklubb som är ansluten till Svenska Båtunionen på Hotell Liseberg Heden.

Rabatterna som erbjuds är enligt följande:
25 maj – 29 juni erbjuds 15% rabatt
30 juni – 17 aug erbjuds 10% rabatt
18 aug – 30 dec erbjuds 15 % rabatt

Bokningarna sker enklast via hemsidan med bokningskoden NAJF. Bokning kan också göras på telefon, uppge bokningskoden. Logi priserna inkluderar moms, stor frukostbuffé och entré under parkens öppethållande.

Hotell Liseberg Heden kommer också att lämna ett generöst erbjudande till er som besöker Båtmässan i Göteborg 2015.

Mer om detta i Båtliv nummer 6.

Den svenska seglingslegenden Magnus Holmberg har fått ett wildcard till Stena Match Cup Sweden, världscuptävlingen i matchracing som seglas 30 juni till 5 juli. Evenemanget firar i år sitt 20-årsjubileum och Holmberg, som var en av tävlingens grundare, gör nu comeback med sitt gamla världsmästarlag på Marstrands spektakulära tävlingsarena.

Magnus Holmberg, 52 år, tävlade på Marstrand senast 2010 och lade idrottskarriären åt sidan senare samma år. Sedan dess har det knappt blivit någon segling alls förrän han i våras blev tillfrågad om han ville tävla i Stena Match Cup Swedens jubileum.

– Jag var lite osäker först men nyckeln blev att bestämma vilket lag jag skulle segla med. Det var viktigt att få ihop ett bra team som skulle bli kul att segla med säger Magnus Holmberg.

Nu har han samlat nästan hela det lag som han vann VM-guld i matchracing med 2001 och tillsammans har de tränat i Göteborg de senaste månaderna. Under våren har de också deltagit i tävlingarna Ice Breaker Cup och Volvo Spring Cup på GKSS där de klarat sig bra i konkurens mot några av de främsta lagen i världen.

– När jag först satte mig i båten visste jag inte om vi fortfarande kunde prestera men än så länge hänger vi med när det blåser lättvind och visst sitter de gamla takterna kvar.

Magnus Holmberg är en av de mest framgångsrika svenska seglarna genom tiderna med meriter från tre OS. 2001 vann han världscupen i matchracing och han är fortfarande den enda svenska skeppare som vunnit VM-guld i seglingsgrenen. En bragd som gav honom jobbet som skeppare för det svenska laget Victory’s Challenge i två upplagor av America’s Cup.

Magnus var också initiativtagare till att starta matchracingtävlingen på Marstrand 1994 och var i flera år projektledare för evenemanget parallellt med att han själv deltog i tävlingen. Genom åren har han sammanlagt tagit sig till semifinal i Stena Match Cup Sweden tio gånger. Han har seglat två finaler men aldrig vunnit tävlingen.

– Det svider väl lite men jag har vunnit mycket annat som jag är glad för. Man har ju varit förbannad ett par gånger på ön och matchracing är tufft för om du inte vinner en tävling så är det sista du gör att förlora, säger Holmberg som nu förbereder sig inför sin comeback i Stena Match Cup Sweden den första veckan i juli.

– Det är svårt att sia om hur det går men ska bli väldigt kul att vara tillbaks och tävla på Marstrand och jag är grymt taggad.

Team Magnus Holmberg:
Magnus Holmberg – Skeppare
Stefan Rahm – Taktiker
Mikael Björndal – Pitman
Daniel Björndal – Fördäckare
Oskar Ljung – Trimmare

Magnus Holmberg i Stena Match Cup Sweden 2008. Foto: Dan Ljungsvik
14 lag kommer att tävla i Stena Match Cup Sweden. Förutom åtta lag med tourkort till Alpari World Match Racing Tour har två lag kvalat in till tävlingen via Volvo Spring Cup som seglades i Göteborg i maj. Fyra lag får wiildcards – det första gick till Johnie Berntsson och det andra till Magnus Holmberg. Vilka seglare som får de sista två platserna i startlistan avslöjas de kommande dagarna.
Line-up Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Joachim Aschenbrenner (DEN)
10. Viktor Ogeman (SWE)
11. Johnie Berntsson (SWE)
12. Magnus Holmberg (SWE)
13. Wildcard 3
14. Wildcard 4

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och de 118 000 besökarna under tävlingsveckan, varav 15 000 var inbjudna företagsgäster, såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – ¬5 juli 2014.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Västkustens stora seglarfest Stena Match Cup Sweden firar i år sitt 20-årsjubileum. En av evenemangets höjdpunkter är Childhood Race där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet. Platsen är som alltid Marstrand och tidpunkten 3 juli kl. 15:00 – 17:00.

Stena Match Cup Sweden är idag Sveriges största seglingsevenemang och den årliga kändisseglingen har blivit ett populärt inslag i tävlingen. Childhood Race, där svenska och internationella kändisar kappseglar tillsammans med proffsseglare till förmån för World Childhood Foundation, arrangeras för sjunde året i rad ute på Marstrand.

Tävlingen avgörs i två korta race runt en bana och de deltagande kändisarna – än så länge hemliga – kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna som deltar i Stena Match Cup Sweden.

Under racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och där plocka upp en flagga som är fäst på bojen. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kan följas tätt av publiken från klipporna och med hjälp av tävlingens kommentatorer.

Ett urval av tidigare deltagare i Childhood Race:

H.K.H. Prinsessan Madeleine

Henke Lundqvist, Hockeyspelare
Marcus Samuelsson, Stjärnkock

Anja Pärson, Skidåkare

Marcus Allbäck, Fotbollsproffs

Peter Jöback, Artist

Carola Häggkvist, Artist


Bilden:
Henrik Lundqvist och Prinsessan Madeleine seglar i Marstrand under Childhood Race 2008. Foto: Dan Ljungsvik.

Info: www.stenamatchcupsweden.com