Nyheter

Regeringen har nu fattat beslut om att det blir Kustbevakningens överdirektör Lena Jönsson som tar över uppdraget som generaldirektör för Kustbevakningen. Lena Jönsson, född 1958, började som överdirektör för Kustbevakningen i december 2013 och hon tillträder sin nya tjänst den 13 oktober 2014.

− Jag är glad över utnämningen. Jag har lärt känna Kustbevakningen som en välskött myndighet med viktiga uppgifter och kunniga, engagerade medarbetare, säger Lena Jönsson. Hon fortsätter:

− Myndigheten står nu inför större utmaningar, men exakt hur dessa ser ut vet vi först i höst i samband med budgetpropositionen. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet när vi tillsammans arbetar för en fortsatt stark kustbevakning.

Innan Lena Jönsson kom till Kustbevakningen har hon bland annat varit generaldirektör för Fortifikationsverket, Verva (Verket för förvaltningsutveckling) och chef för lotterinspektionen. Lena Jönsson har dessutom statssekreterare i Försvarsdepartementet och känner därmed även sedan tidigare till Kustbevakningens verksamhet.

− Det är med stor tillförsikt som jag lämnar över ledningen av Kustbevakningen till Lena som är en mycket kompetent person, säger Judith Melin som den 12 oktober lämnar sitt uppdrag som generaldirektör för Kustbevakningen för att gå i pension.

Nu startar Sveriges största seglarfest ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inne i centrala Stockholm. Startskottet smäller söndag 29 juni men redan torsdag 26:e drar festligheterna igång på Skeppsholmen.

Förra sommaren besöktes eventområdet på Skeppsholmen av drygt 160 000 åskådare under de fyra dagar som evenemanget pågick. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.

Redan på lördag 28 juni, med start kl 12:00, kommer drygt 70 båtar att kappsegla i en inomskärsseglingen, ÅF Inshore Race från Strömmen, ut en bit i innerskärgården och tillbaka in till stan och målgång utanför Skeppsholmen. Huvudtävlingen, ÅF Offshore Race, startar på söndagen och då kommer drygt 250 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 10:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2-3 dygn senare.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamet från norra Europa.

På Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där det sjuder av liv fram till startdagen. Där kan besökare njuta av god mat och dryck, eller besöka någon av det 40-talet utställare som är på plats. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.

Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Från torsdag eftermiddag kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen. Givetvis är det fri entré.

Bilderna är från starten 2013. Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Båtmässan i Göteborg och Maringuiden vill med tävlingen Årets Segelbåt uppmärksamma viktiga nya segelbåtar utifrån svenska seglares värderingar.

sh. Den bästa båten per kategori tar titeln men är topphemlig fram till Båtmässan 2015, då de koras och äras.

På listan till 2014/2015 fanns hela 25 nya, intressanta, trendiga båtar. Av dem är nu nio nominerade och de presenteras den 3 juli i samband med årets Stena Match Cup.
För att ge uppmärksamhet åt de bästa nya segelbåtarna, som presenteras i Sverige, lanserade Båtmässan i Göteborg och Maringuiden 2012 tävlingen Årets Segelbåt . Bakgrunden är att nya nordiska båtar inte alltid kommer ifråga vid tävlingar och tester ute i Europa. Därför lanserades tävlingen. Skillnaden från tävlingar i Europa är att juryn består av både kvinnor män i syfte att garantera att alla värden tillgodoses när vinnarna väljs.

Kl 13.00 den 3 juli kommer de nominerade båtarna att tillkännages i Båtmässans monter på Marstrand. På plats finns bl a jurys ordförande Curt Gelin samt Dick Jexby, Maringuiden och Bengt Wallin från Båtmässan.

Mer information om de nio nominerade båtarna och varför de kvalificerat sig kommer att finnas på www.batmassan.se fr o m fredagen den 4 juli.

Från och med 1 augusti utökar Navigare Yachts sin verksamhet med ytterligare en fullserviceanläggning i Sverige. Den nya anläggningen är strategiskt placerad i Höganäs, med närhet till Öresund och Danmark.

Genom övertagandet så ökar vi vår närvaro på den svenska marknaden och kommer närmare våra kunder. ”Vi är stolta över att presentera denna nyhet lagom till vinterförvaringssäsongen 2014/2015”, säger Simon Eklund VD på Navigare Yachts.

– I och med anläggningen i Höganäs så fördubblar vi vår kapacitet till över 250 vinterförvaringsplatser vid våra anläggningar i Sverige”, fortsätter Simon.

– Navigare Yachts är det enda bolaget som erbjuder båtförsäljning, båtservice, vinterförvaring och skadeservice med närvaro på ost, syd och västkusten. Nu med Höganäsanläggningen stärker vi ytterligare vår position som marknadsledande leverantör av det enkla båtägandet och som den kompletta båtpartnern i Sverige”, säger Simon.

Anläggningen i Höganäs är byggd helt för förvaring av fritidsbåtar. Hallen där båtarna förvaras är på 5 000 m2 och i anslutning till hallen finns plast, motor och träverkstad.

Navigare Yachts är en ledande helhetsleverantör i båtbranschen med försäljning av segel och motorbåtar, båtservice, vinterförvaring, skadeservice, charter och klubbkoncept. Vi finns i Stockholm, Stenungsund och Höganäs och är en del av Navigare Group.

Navigare Group består av de tre bolagen Navigare Yachts, Navigare Yachting och Navigare Moments. Gruppen verkar i sju länder och bedriver uthyrning av över 150 segelbåtar på tre kontinenter. Navigare Group levererar, servar och hyr ut båtar från Jeanneau, Benetau, Bavaria, Hanse, Dufour och Lagoon. Gruppen sysselsätter över 70 heltidsanställda och nästan dubbelt så många säsongsanställda. Totalt ligger det över 450 båtar i Navigare Groups olika fullservicekoncept. Navigare Group säljer båtar för cirka 110 Mkr varje år.

Kappseglingen Pantaenius Bohusracet startar fredagen 27 juni i Uddevalla med mål på Smögen men med omvägen via Hätteberget utanför Marstrand, Fjällbacka, Strömstad, Tresteinerne i Norge innan man vänder åter mot målet i Smögen. Seglingen är 170 Nm, cirka 315 km, de flesta båtarna kan behöva 30 till 40 timmar på sig.

Uthållighet är en nödvändighet och alla sorters seglare lockas, allt från utpräglade kappseglare till mer långfärdsorienterade seglare. Den stora mängden båtar gör att man alltid har båtar omkring sig och det finns alltid delmål att kämpa om. För åskådare finns det mycket att se och att följa längs banan och på nätet.

Besättningen är begränsad till max två personer. Denna kappseglingsform kallas shorthanded och Pantaenius Bohusracet är Sveriges största shorthanded-regatta, en av de största i världen och dessutom en av Sveriges största kappseglingar alla kategorier. Intresset kring shorhanded–segling har ökat kraftigt på senare år och Bohusracet i synnerhet. Det seglades redan på -90-talet men då med en handfull entusiaster som startade på Byfjorden en fredagseftermiddag i juni.

2007 var antalet deltagare nere i 3st båtar men sedan vände det. 2008 var det 12 båtar, 2009 startade 61 båtar. 2013 startade 165 båtar och 111 båtar gick i mål. Inför 2014 är förhoppningen att nå 200 anmälda.

Ett skäl till Pantaenius Bohusracets popularitet är att seglingen appellerar till så många olika typer av seglare. En kappseglingsentusiast kan få en extrem utmaning långt ut över det vanliga. Konkurrensen i toppen är knivskarp.

Långfärdsseglaren kan få göra hela semesterseglingen i ett svep och känna på båt och sin egen förmåga under litet mer krävande omständigheter. Alla måste planera för att hushålla med sina resurser, äta i tid och försöka få sova någon stund. Nattlig frisk undanvind på Skagerack kan innebära en mycket krävande spinnakerbog eller en relativt lättsam undanvindsbog med mycket sömn, alltifrån vilken ambitionsnivå man har. Den storslagna naturupplevelsen och kombinationen havssegling och inomskärssegling skall inte glömmas. Trevliga arrangemang vid starten i Uddevalla och skönt eftersnack med värmande fisksoppa på regattakontoret i Smögen är andra bidragande faktorer till Pantaenius Bohusracets popularitet.

2010 uppmärksammade Svenska Seglarförbundet Viken-Ägir för sitt arbete med Pantaenius Bohusracet med utmärkelsen Årets arrangör som ett erkännande för en uppskattad och väl fungerande kappsegling.

I Uddevalla märks Pantaenius Bohusracet redan under torsdagen Den inre hamnen fylls med båtar så man nästan kan gå torrskodd mellan museet och gamla badhuset. Deltagarna registrerar sig på Bohusläns museum, fixar med båten och minglar under kvällen

Torsdagen den 26 juni 16.00 börjar tävlandet med
Uddevalla Shorthanded Regatta. En bansegling på Byfjorden öppen för alla deltagande, start vid Rödön och mål utanför Skeppsviken småbåtshamn. Fina åskådarplatser vid både start och mål.

Fredagen 27 juni startar Pantaenius Bohusracet. Starten går utanför Rödöhamnen. Starten är uppdelad så de minsta båtarna startar först med början kl 11.00, 12.00, 1400, 15.00, 16.00, 16.10. Sist startar flerskrovsbåtar.
Hela fredagen bjuder på mycket att se från Byfjordens stränder och därefter kan seglingen kan följas från många platser längs kusten.

Tävlande båtar kan lätt identifieras med sin nummerlapp i fören. Startlistor med all info finns på hemsidan.
Åskådarplatser:
Starten: Rödön och passagen vid Sunninge sund.
Fredag em./kväll: Svanesund, Tjörnbron,
Fredag kväll : Åstol
Lördag gryning/morgon: Fjällbacka
Lördag förmiddag: Strömstad
Lördag passerar fältet söderut genom Kosterfjorden, Fjällbackaskärgården, Sotefjorden
Lördag kväll/natt till söndag målgång vid Smögens hamninlopP.
Söndag 1000 Prisutdelning, på kajen, Smögen.

På nätet:
Seglarna rapporterar in tider från rundningar så uppdaterad preliminär ställning i tävlingen finns hela tiden på hemsidan På så sätt kan både deltagare och folk i land kan följa tävlingen.

Info:
http://www.bohusracet.se/
http://www2.idrottonline.se/SSViken-Agir-Segling/

Länkar:
http://www.blur.se/races/bohusracet/
http://piano-swe27.blogspot.se/2013/07/bohusracet-2013-en-debutants.html

Vad vet du om Åland? Många svenskar har ännu inte upptäckt allt som erbjuds i det lilla öriket i Östersjön – inte minst en fantastisk skärgård och flest soltimmar i Norden. Därför satsar Visit Åland nu på att öka kunskapen om vad Åland har att erbjuda genom att locka med möjligheten att få namnge än ö i den åländska skärgården.

Många av besökarna till Åland missar chansen att gå i land och upptäcka Ålands naturrikedom. Trots att det är en välkänd destination är kunskapen om ”det riktiga” Åland förhållandevis låg.

– Kunskap skapar alltid bättre reseupplevelser, och här har vi en fantastisk skärgårdsskatt att erbjuda bara några timmar från Sverige. Möjligheterna till natursköna upplevelser och aktiviteter är många – ett utmärkt sätt att ta sig runt är till exempel att ö-luffa, säger Lotta Berner-Sjölund, vd för visit Åland om varför de tagit initiativet.
Sjöfarten har alltid varit viktig för Ålands besöksnäring, men själva destinationen hamnar lätt i skymundan av kryssningsfartygen. Visit Åland hoppas nu att få fler passagerare att stanna lite längre genom att sätta fokus på Ålands skärgård på ett annorlunda sätt.

– Idén grundades sig i det faktum att svenskar vet förvånansvärt lite om Åland – med odödlighet som incitament vill vi inspirera fler att ta reda på mer om Åland, avslutar Lotta Berner-Sjölund.

Odödlighet på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E

På Visit Ålands hemsida kan vem som helst tävla om äran att namnge en liten bit av Åland. Ön är belägen på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E i Ålands unika skärgård. Där, mitt ibland ca 2700 öar och rödsprängda klippor finns det obegränsat med naturupplevelser som bara väntar på att upptäckas. I samband med namngivningsceremonin skickas vinnaren på en upplevelsefylld expeditionsresa, med utgångspunkt från koordinationerna!

För att namnge ön besök: http://www.visitalandcampaigns.com/ododlig/

På Segelbåtens Dag 6–7 september i Wasahamnen i Stockholm blir det bland annat Köp & Sälj för alla som vill handla med äldre båtar. Här säljer du din veteranbåt, minst 35 år gammal, mot en mindre avgift. Intresserade hyr en båtplats, pris beroende av båtens storlek.

Andra aktiviteter under helgen är, förutom huvudnumren, kappseglingarna bland annat om ”The Scandal Beauty Throphy” i veteranbåtsklassen. Almaregeln används för veteranbåtarna. Även andra äldre klasser är välkomna. Fem entypsbåtar blir egen klass. Huvudbana Fjäderholmarna runt. Start vid Briggenbryggan på Kastellholmen. Målgång och prisutdelning vid isbrytaren S:t Erik. Båtarna finns att beskåda i Wasahamnen mellan tävlingarna. Följefartyg blir eventuellt Stockholmsbriggen.

Parad med veteranmotorbåtar planeras, likaså förväntas ångslupar och andra flytetyg finnas att beskåda i hamnen. Veteranbilar paraderar genom Stockholm med uppställningsplats på hamnkajen. Här kommer även ett minitåg att glädja de allra minsta besökarna.

Till ”Lilla båtmässan” i Båthall 1 kommer flera välkända marina båttillbehörsföretag. På salutorget finns även hantverkare och mindre aktörer med nya eller begagnade varor. Även privatpersoner kan hyra plats här. Utomhus finns några aktörer med mat och dryck.

På lördag kväll arrangeras en Kräftskiva med Trad musik i Båthall 1.
Sjöhistoriska Museet arrangerar Hobbyhelg samt Seglarskola för de mindre.
Vill du delta i eventet så går du in på www.segelbatensdag.se här finner du en mer detaljerad beskrivning av: seglingsföreskrifter, banbeskrivningar, Sälj & Köp, Lilla Båtmässan mm. Anmälningslistor finns här.
Andra medarrangörer i området: Isbrytaren S:t Erik, Fyrskeppet Finngrundet. Båthall 2: Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Medverkande: Automobilhistoriska klubben, Kungliga Djurgårdens Förvaltning, Sjöhistoriska Museet, Stockholms Hamn, Sv. Spårvägssällskapet, Vagnshistoriska med flera.

I oktober 2013 återvände Najad med nya ägare hem till varvet på Henån, Orust. Välmeriterade Lidköpings Båtsnickeri, med b la SwedeStar i sin flotta, förvärvade då Najad och satsar långsiktigt på att föra Najads tradition vidare.

Som ett led i denna satsning har Stefan Berne anställts som VD för Najadvarvet. Stefan är en välkänd profil inom marinbranschen med över 30 års erfarenhet och många år som VD för Raymarine i Sverige.

– Det är en spännande utmaning att få vara med på resan från början, säger Stefan.

Sommaren 2008 seglade det svenska paret Cecilia och Kjell Olsson till Norge med segelbåten Aquilo. Båten lades upp över vintern i Mo i Rana och seglingen fortsatte upp till Lofoten sommaren 2009. Båten trailades sedan från Narvik till Luleå och turen fortsatte sedan mot hemmahamnen i Gävle, dit man nådde i augusti 2009.

Väl hemma nåddes man av ett krav från norska Tollregion Midt-Norge på ca 250 000 kr för norsk moms och båtmotoravgift eftersom man menade att bestämmelserna för tillfällig införsel i Norge överskridits.

– Kravet överklagades till norska Toll- og Avgiftsdirektoratet utan resultat varför vi stämde norska staten inför Oslo Tingrett i november 2010. Vi påstod att Tollen tillämpade retroaktiv lagstiftning, vilket också Tingretten medgav men vi fälldes ändå för att ha varit fem dagar för lång tid i Norge, säger de drabbade svenska seglarna, Cecilia och Kjell Olsson.

– Domen överklagades inte, men eftersom vi menade att norsk Toll genom sina dåliga svar och långa svarstider bidragit till att vi fälldes. Därför begärde vi att få dispens från moms och båtmotor-avgift hos norska Finansdepartementet, under vilket norska Tollvesenet lyder. Det blev en mycket tidskrävande procedur, inte minst på grund av norska myndigheters långa svarstider. Kortaste svarstiden från norska myndigheter var 3 månader och rekordet var 17 månader.

– Genomgående försökte Finansdepartement och Toll att visa att de inte begått några formella fel. Det hade de nog inte heller gjort, men den sammantagna effekten av långa svarstider, otydliga svar, ovilja att rätta felaktig faktura och ovilja att inse att vi inte hade något uppsåt borde ha gjort att vi fick dispens. Men man vägrade se det ur vår synvinkel.

Det fanns en laglig möjlighet för norska Finansdepartementet och Toll- og Avgiftsdirektoratet att ge dispens men de beslutade i juni 2013 att inte ge dispens. I detta besked skrev de också att de aldrig gett dispens till någon i ett liknande ärende.

– Då insåg vi att här fanns inget mer att hämta utan vände oss till norska Sivilombudsmannen, SOM, (motsvarar svensk JO). SOM reagerade snabbt, gjorde en utredning med remisser till norska myndigheter och oss.

– SOM gjorde därefter en bedömning ur ett helhetsperspektiv och rekommenderade därefter Finansdepartementet att ge oss dispens. I början av juni kom så svaret från norska. Finansdepartementet att man accepterar SOM:s rekommendation och att man beordrar norska Tollvesenet att betala tillbaka våra 250 000 kronor.

Det handlar verkligen om att betala tillbaka, för i slutet av 2012 begärde norska myndigheter hjälp av den svenska Kronofogden att kräva svenskarna på pengarna. Efter en lång tvist med svenska Kronofogden så mätte de utan förvarning och under hänsynslösa former helt enkelt ut pengarna från våra besparingar. De är JO-anmälda i Sverige.

– Efter fem års kamp så får vi till slut rätt. Vi är naturligtvis överlyckliga, men champagnen får anstå tills vi verkligen har pengarna i våra händer. Vi har haft mycket stöd ifrån vänner, bekanta, seglingsorganisationer och massmedia. Det behöver man, plus lite envishet, om man skall vinna mot myndigheter, säger Cecilia och Kjell Olsson.

Nicolai Sehested och hans lag TREFOR Match Racing har fått det sista wildcardet till Stena Match Cup Sweden, världscuptävlingen i matracing som avgörs på Marstrand nästa vecka. Den starkaste startuppställningen i Stena Match Cup Sweden på flera år är därmed komplett.

– Vi ser fram emot täta matcher där vi kan visa vad vi går för, säger Sehested.

Det danska laget har stigit som en raket inom internationell matchracing det senaste året och ligger idag på sjunde plats på världsrankingenrankingen. Resan dit började med ett gäng kompisar som seglade matchracing för att ha kul, efter ett par bra resultat började energibolaget TREFOR stötta teamet och för ett år sedan utökades sponsorskapet. Det gav möjligheten till fler internationella tävlingar och där visade Sehested att han styr ett lag som är att räkna med.

– Vi lyckades riktigt bra förra året och vann tre tävlingar som var strax under världscupnivå. Om vi gör bra ifrån oss på stora tävlingar i år kan vi inte bara hoppas på ett bra resultat i världscuptabellen utan också på ett tourkort 2015, säger Nicolai Sehested.

Den 25-åriga skepparen siktade först på att få ett tourkort till Alpari World Match Racing Tour 2014, världscupen i matchracing för herrar, vilket hade garanterat deltagande i alla årets sju deltävlingar. När laget inte fick det bestämde de sig för att segla alla kvaltävlingar till världscupens tävlingar och nu har de säkrat biljett till fem deltävlingar under året. De hade dock en tuff vecka när världscupen inleddes i Tyskland i början av juni och de slutade på sista plats.

– I Match Race Germany handlade det inte så mycket om matchracing utan mer om vem som kunde få bäst fart på de tunga båtarna som användes i väldigt lätt vind. Nu ser vi fram emot att komma till Marstrand och verkligen visa vad vi kan, säger Sehested som kommer väl förbered till starten av Stena Match Cup Sweden den 30 juni.

– Vi har tränat mycket i DS37-båtarna som också används i Marstrand och kommer att vara på vattnet varje dag fram till tävlingen börjar. Jag tycker att tävlingen har det starkaste startfältet i världscuptävling på många år. Vi måste verkligen prestera på topp och om vi gör det kan vi börja drömma om att få vara med under finaldagen.

Startfältet till Stena Match Cup Swedens 20-årsjubileum är nu komplett med 14 lag och samtliga är tänkbara finalister. De rutinerade seglingslegendarerna Magnus Holmberg och Ed Baird gör comeback i tävlingen efter ett par års frånvaro från matchracingscenen. Britten Ian Williams som vann Match Race Germany, den regerande världsmästaren Taylor Canfield och Keith Swinton som klättrat till tredje plats på världsrankingen är skeppare för lag som räknas som favoriter. Svenska Björn Hansen har vunnit Stena Match Cup Sweden två år i rad och kan säkra ett hattrick i årets tävling. Missa inte årets mest spännande seglingsevenemang som startar på Marstrand nu på måndag.

Bilden:
TREFOR Match Racing (från vänster i bild)
Jonas Hviid-Nielsen (DEN) – Bowman
Peter Popp Wibroe (DEN) – Mainsheet
Nicolai Sehested (DEN) – skipper
Jesper Blom (DEN) – Trimmr/Pit
Line-up Stena Match Cup Sweden 2014
Foto: TREFOR Match Racing

1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Joachim Aschenbrenner (DEN)
10. Viktor Ogeman (SWE)
11. Johnie Berntsson (SWE)
12. Magnus Holmberg (SWE)
13. Ed Baird (USA)
14. Nicolai Sehested (DEN)

Italienska Benetti är en av världens främsta och mest respekterade yachttillverkare. På den stora båtmässan i Cannes i september presenterar de sitt senaste flaggskepp, den 33 m långa ”My Paradis”.

Den nya motoryachten har redan sjösatts under överinseende av sin ägare. ”My Paradis” är den tredje yachten i en serie om tre stycken 108 fot långa yachter i serien Tradition Supremes, som är den nya ”instegsmodellen” i trippeldäcksserien från Benetti Class Range Displacement. Yachten får sin officiella debut på nästa Cannes Yachting Festival (9–14 september).

Ombord på yachten finns flera viktiga nyheter. Till exempel i motorrummet, där varvet har använt en ny hybridteknik. Yachten går att köra med traditionella motorer eller elmotorer på 35 kW.

Den nya Tradition Supreme 108 är alltså en i serien av Benetti Class Range Displacement line, komposityachter på 93–145 fot. För designen exteriört står Stefano Righini, som har ritat en yacht med tre däck samt ett soldäck med en hel del kolfiberdetaljer. Detta material används också i en del av överbyggnaden för att säkerställa att detta blir ett lätt bygge med mycket god stabilitet.

Ägaren vill ha maximalt insynsskydd trots att båten är utrustad med bland annat en väl tilltagen jacuzzi med matbord för tio personer i mitten. På övre däck finns vidare en skylounge med stora fönster på sidorna och en skjutdörr, som ger passagerarna väldigt fina vyer. Båten har även ett turkiskt bad för den som behöver koppla av extra mycket.

I inredningen har designerna använt sig av kontraster mellan olika material samt ljus och skuggor. På väggarna har de skapat 3D-effekter genom att använda paneler med LED-teknik.

Yachten har utrymmen för upp till tolv gäster i fyra VIP-kabiner på nedre däck. Ägarens utrymmen är väldigt väl tilltagna med full skrovbredd på huvuddäck.

I motorrummet finns möjlighet att installera antingen traditionella dieselmotorer eller i kombination med en ny sorts hybridsystem med effekten 35 kW. De elektriska motorerna driver via generatorer upp till cirka sex knop.

Tekniska fakta
Tradition Supreme 108’
Längd: 32,98 m
Bredd: 7,4 m
Djupgående: 2,00 m
Vikt: 170 ton fullastad
Bränsletankar: 24 000 liter
Vattentankar: 3 500 liter
Gråvattentankar: 3 000 liter
Sovplatser: 10+2
Kabiner: 5
Besättning: 6 (i tre kabiner)
Motorer: 2 MAN V8 1000, turboladdade à 735 kW @ 2300 rpm
Backslag: WAF 344
Generatorer Std=N°2 Kohler 50kW 400Ac/50 Hz
N°1=N° 2 Kilopak 80kW 400Ac/5 0Hz
Vattenmakare: MC3J 3
Bogpropeller: CMC elektrisk 45 kW
Akterpropeller: CMC elektrisk 30 KW
Stabilisatorer: CMC elektriska
Toppfart: 15 knop
Räckvidd: 10 knop 2 300 Nm
Varv: Azimut Benetti Spa – Benetti Shipyard
Konstruktör: Benetti Technical Department

När svaveldirektivets (Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/32/EG om minskning av svavelhalten i marina bränslen) skärpta regler träder i kraft den 1 januari 2015 sänks den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen inom svavelkontrollområdena Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden till 0,10 viktprocent.

I juni 2013 fick Transportstyrelsen därför i uppdrag av regeringen att beskriva hur en effektiv tillsyn av sjöfartens efterlevnad av de skärpta reglerna ska gå till. I uppdraget ingick även att beskriva behov av översyn av det sanktionssystem som finns idag. Förutsättningar och åtgärder som är nödvändiga för att sjöfarten på ett så kostnadseffektivt och konkurrensneutralt sätt som möjligt ska kunna följa reglerna skulle också analyseras.
Transportstyrelsen har nu rapporterat uppdraget till regeringen.

Under tiden fram till förbudet träder i kraft kommer de tillsynsrutiner som används idag att ses över och riskbaserad tillsyn prioriteras. Provtagningen på fartyg som anlöper svenska hamnar kommer att ökas från ca 200 oljeprover per år till, i ett första steg, 400 oljeprover per år. Dessutom ska Transportstyrelsen, i samverkan med andra berörda svenska aktörer, fortsätta att utreda framtida alternativa och kompletterande tillsynsmetoder.

För att säkerställa konkurrensneutralitet och förutsägbarhet, ska Sverige också samverka internationellt genom östersjösamarbetet Helcom, EU och internationella sjöfartsorganisationen IMO. Syftet är att få en samsyn kring hur tillsyn och utveckling av regler för alternativa bränslen ska gå till samt hur regelverket för teknik för avgasrening (så kallade skrubbrar) ska se ut. Sverige ska också verka för att framtida skärpta regler inte ska påverka fartyg retroaktivt och därmed förhindra beslut om investeringar idag.

Det sanktionssystem som finns idag för fartyg som inte följer reglerna om svavelhalt i marina bränslen fungerar dåligt.

– Det är idag nästintill omöjligt att få överträdelser att leda till åtal och fällande dom, särskilt när det gäller utländska fartyg, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Därför föreslår Transportstyrelsen till regeringen att de nuvarande straffrättsliga sanktionerna ersätts med ett system med administrativa sanktioner och att en ny så kallad luftföroreningsavgift införs. Avgiften ska kunna tas ut så fort man konstaterat att ett fartyg brutit mot reglerna.

Kommer Caroline Wixner, 20 år från Hudiksvall, lyckas med sitt försök att bli först med att köra tidningen Båtnytts legendariska utmaning ”Blå Bandet” (sträckan Ystad-Haparanda non-stop) på en vattenskoter? Runt den 30 juni (beroende på väder) ger hon sig iväg.

Distansen mellan Ystad och Haparanda är 712 sjömil och med snittfarten 25 knop tar det drygt 30 timmar inklusive några raster för bland annat klädbyte. Den största delen blir på öppet hav.

Lyckas hon blir hon den första som kör Båtnytts Blå Bandet med vattenskoter. Dessutom blir hon den yngsta, den första kvinnan och den enda som kört hela sträckan själv ombord på sin båt.

– Min dröm är att resan från Ystad till Haparanda kommer gå helt felfritt med kavlugnt vatten hela sträckan. Som sagt det är min dröm, mycket kan hända mitt ute på havet, vädret kan hinna ställa om sig otroligt många gånger, det kan bli något fel med vattenskotern, jag kan bli sjuk, tekniken kan börja krångla osv. Jag försöker förbereda mig för alla möjliga scenarier, säger Caroline Wixner.

Twitter: https://twitter.com/CarolineWixner

Följ förberedelserna och färden på www.livetombord.se

Kommentarer

Lasse Halvarsson 20:08:20 2014-06-29

Lycka till

Italienska Rivas första och största yacht helt byggd i aluminium är en riktig superyacht. Det är den 122 fot (37 m) långa yachten Mythos som är Rivas nya flaggskepp.

Trots att båten är helt byggd i aluminium väger den över 35 ton. Måtten är 37 m över allt och 7,60 m bred. Cirka 100 000 mantimmar har det tagit att bygga yachten, ett bygge som sysselsatt 50 under 18 månader.

Varumärket Riva byggdes av genom en fantastisk rad med vackra och välbyggda motorbåtar i trä. De blev även symboler för La Dolce Vita – det ljuva livet – och ikoner för en oförglömlig tid. Nu är det dock andra tider och Riva står även för nyheter och innovationer.

Riva utvecklas hela tiden. I material från mahogny till glasfiberplast, från glasfiberplast till aluminium liksom i storlek. Idag har företaget sammanlagt tolv olika modeller mellan 27 och 122 fot och i båtmodeller som open, coupé och flybridge.

– Vi är både stolta och förvånade. Varje dag märker jag hur viktigt det är att möte kundernas höga krav, säger Alberto Galassi, Ferretti Groups vd.

Riva 122 Mythos har fått sin inspiration från 86 Domino – en storsäljare i Rivas serie med coupe yachter. Samma stil och design som i 86:an har hämtats till den nästan 38 m långa yachten. 122 Mythos är resultatet av ett samarbete mellan yacht designer Mauro Micheli och Sergio Beretta vid Officina Italiana Design, som designar Rivas hela modellserie, AYT&D – Advanced Yacht Technology & Design, Ferretti Groups egen avdelning för utveckling och stil och Interior Design and Technical Department of CRN, ett annat av Italiens välkända yachtföretag.

Mer information om yachten i Rivas pressrelease på engelska:
This was one of Designer Mauro Micheli’s first statements on the new flagship yacht. ”I saw it a few days ago in Ancona and I am increasingly sure of this. This is Riva’s flagship, which I believe to be absolutely worthy of being part of this great brand”.
The 122’ Mythos, with its stunningly balanced and refined outer lines and essential interiors, is presented in “Regal Silver” color, a brand new light gray hue, specially designed for this model to further highlight its dynamic and sleek profile. Some “Bright Black” superstructure details provide additional contrast to the yacht’s aesthetic presence, and contribute to its uniquely sleek and elegant style.

LAYOUT & DECOR
The first 122’ Mythos features the optional 3-cabin version, specially requested by its Owner for its true luxury lies in its spaciousness and privacy. The standard version proposed by the shipyard has 4 cabins, and an additional optional layout with 5 cabins is also available.
Main Deck
The main materials used on this yacht include Canaletto walnut, in a light, softer shade – and specially selected by the Owner for all the yacht interiors – leather and chromium-plated steel, in line with Riva’s traditional style. Every detail is characterized by essential, clean lines, which result in a timeless, extremely natural and yet elegant style.
The large uninterrupted glazing, which runs along the entire main deck, offers a breathtaking panoramic view and lets in plenty of light into the day area, connected to the raised pilot station and to the forward galley.
The salon and the dining area have been conceived as an open space; the living area features 3 white leather sofas and 2 armchairs in a contrasting brown shade all signed by Cappellini. The 55″ TV, which can be completely concealed in the ceiling, is placed inside one of the two – starboard and port – lacquered and steel panels at the entrance to the salon when coming through the glass door from the cockpit. The living area also features a large coffee table designed by OID and lined with dark brown leather, a carpet by Bottega Conticelli, and a couple of “Atollo” lamps by Oluce, also to be found in the Owner’s suite.
The dining area is furnished with a large steel and glass table with 10 dark brown leather Minotti chairs, in pleasant contrast with the steel and white lacquered details. At the end of the open space, a white niche with its top lighting hosts a walnut and lacquered cabinet. On both starboard and port sides there are two doors: the right door leads to the lobby with a head and the stairs leading below deck, while the left door opens into a spacious, comfortable full-beam galley, entirely furnished with white lacquered furniture and, considering the great number of electric appliances available, reflecting the Owner’s love for cooking and for practical solutions. Thanks to the dinette, featuring a table seating 5/6 people, and its great spaciousness, this area is very pleasant and can be enjoyed throughout the day. Walking further down, just before the crew quarters, there is a cold room, with some more household appliances and an additional technical area.
Lower Deck
On this first Riva 122’ Mythos, the very practical layout is further enhanced by the Owner’s decision to have a spacious master stateroom and only two guest cabins. All three cabins are amidships, to ensure maximum comfort also when cruising, while the crew quarters – consisting of a captain’s cabin with en suite bathroom and discreet shower stall and two twin crew cabins, – are located forward.
The full-beam master stateroom is the typical expression of Riva’s unique ‘style’. It is furnished with square and sober, natural wood furniture with dark brown (“Africa”) leather and chromium-plated steel details. Opposite the bed, placed at the center of the cabin, a low rectangular unit hosts the 46” TV with concealing mechanism and several storage compartments. Under the side glazing are a small starboard living area with a couple of brown leather couches and a wooden coffee table in between, and a portside office area with vanity/large central desk lined with leather and low side cabinets. The wardrobes in alternating colors, which run along the walls in front of the bed on both sides of the cabin, are very capacious and functionally organized.
The master bathroom comes in a very original layout fully customized for the Owner, and divided into 4 different areas, with portside bathroom and separate toilet, two mid-ship washbasins in white Thassos marble (the same material used for the floors). Above the washbasins there is a steel and Corian container and a mirror with led lights from an overhead panel and two steel sconces by Flos at both sides. In two separate starboard areas, there are the shower stall and the sauna. Contrasting hues of bathroom furniture create an intriguing play with colors and light, where dark Laminam highly contrasts with some lighter details such as the bleach white sauna bench.
The VIP cabins, which mirror each other, one to starboard and one to port, have been furnished to match the style of the master stateroom, and are both fitted with a spacious bathroom and separate shower stall. The large side glazing ensures great brightness along the entire lower deck.
Outdoor areas and sundeck
The outdoor areas of Riva 122’ Mythos are striking for their extraordinary elegance, spaciousness, and functional layout, and allow Owners and guests to enjoy cruising in the utmost comfort. The stern cockpit includes 2 large L-shaped sun pads, coffee tables and a teak and steel dining table with seating for up to 10 people. From the cockpit access can be gained to the aft swimming platform, which separates the two garage doors. The garage can fit a more than 5 meter tender and a jet-ski on the right-hand side. A special electrical-hydraulic platform has also been installed, allowing for safe diving into the sea from the aft platform and easily launching of the water toys.
A large portside cabinet in the cockpit is well equipped to cater for outdoor cooking and dining.
The upper deck can be accessed from the cockpit using an external staircase and has been designed to offer the Owner and his guests unmatched comfort. The first 122’ Mythos yacht features a large Jacuzzi, sided by a comfortable aft sun pad and a bar unit to the bow. In front of the bar another spacious C-shaped aft-facing sofa. Steering from the forward flybridge offers perfect viewing of yacht operations that can also be followed from three side-by-side seats in front of it.
RIVA & CRN
The 122’ Mythos is also the symbol of the long-standing partnership between two historical and iconic Ferretti Group brands: Riva, which in 2012 celebrated its 170th anniversary, and CRN – the Group’s shipyard specializing in the construction of fully-custom mega-yachts in steel and aluminum between 40 and 90 meters – which celebrated its 50th anniversary last year.
Through the 122’ Mythos, Riva and CRN, two leading players of the international boating industry, are breathing new life into their more-than-40-year old partnership dating back to 1970, when Carlo Riva decided to terminate his agreement with a Dutch shipyard and establish a partnership with CRN. A decision that proved to be successful and that between 1970 and 1978 led to the construction of six 23.50 meter motor yachts in the Marco Polo series and two Vespucci models (a 90 footer and a 100 footer) designed by Carlo Riva Yacht Division.
TECHNOLOGY & PERFORMANCE
The aluminum planning hull can reach top recorded speed of 28,5 and a cruising speed of 26 knots , thanks to two MTU 12 V 4000 M 93L, 3510 mhp engines. This is a high-tech planning yacht ensuring great comfort and top performance in its class.
The high-tech shaft drive propulsion system is fitted with an elastic free standing gearbox to ensure maximum comfort and noise and vibration reduction. Propellers have been designed for utmost efficiency and outstanding performance in terms of both consumption and range. Maximum comfort is also guaranteed by the American Boat Thruster stabilizing system.
122’ MYTHOS CERTIFIED ‘GREEN PLUS YACHT’ BY RINA
INNOVATIVE TECHNOLOGIES FOR A CLEANER ENVIRONMENT
In the design of the new Riva flagship, maximum attention was given to environmental impact reduction: several construction solutions have been adopted for which RINA has issued the voluntary “Green Plus” Class Notation. Launched in October 2008, this new Class Notation takes into account several environmental impact issues, including Co2 emissions, for both commercial and pleasure vessels. The “Green Plus” Class Notation is granted to all vessels for which significant investments have been made in new design solutions, on board outfits and equipment, and in the adoption of procedures, which, in addition to meeting minimum international standards, contribute to improving a vessel’s environmental protection performance.
Based on a scoring system rather than on compliance with mandatory requirements, the Green Plus Notification approach offers designers sufficient flexibility in deciding the most appropriate solutions to achieve maximum emission reduction. The “Green Plus Yacht” certification actually assesses 12 different pollution sources – 6 for airborne and 6 for waterborne pollution – and identifies any technical, design or equipment solutions likely to prevent them. Each of these solutions is then scored and summed up in order to determine the vessel’s overall environmental impact, on which a different Green Plus Class will be assigned. This system is also encouraging research and the use of new ‘green’ technology: in order to obtain the certification, innovative solutions, in addition to those already listed in the classification rules, are assessed and scored by RINA’s experts.
On Riva 122’ Mythos, in particular, the following construction solutions have been adopted: energy saving LED lighting; particular focus on waste handling procedure through solid waste source-sourcing and discharge of sewage (black and gray water), in compliance with an environmental protection plan; high-tech engines with low particulate matter and NOx emissions.

Riva e Ferretti Group
Ferretti Group is a world leader in the design, construction and sale of motor yachts, with a unique portfolio of some of the most exclusive and prestigious brands in the world, all having distinctive and yet strongly complementary features: Ferretti, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Mochi Craft, and CRN. The Group, founded in 1968, has leveraged on Italian centuries-old shipbuilding tradition. Led by Chairman Tan Xuguang and CEO Alberto Galassi, it runs modern production centers all based in Italy, which combine industrial production efficiency and an unmatched quality of details, guaranteed by traditional “Made in Italy” craftsmanship. The Group is also present in the US through its subsidiary Ferretti Group America, which manages a network of sales centres and dealers, specializing in the sale and marketing of the Group’s brands in North America – and in Asia – through its subsidiary Ferretti Group Asia Pacific Ltd., based in Hong Kong, as well as representative offices and sales centers in Shanghai, Qingdao and in other Chinese sites. A network of approximately 60 carefully selected dealers guarantees Ferretti Group’s footprint in over 80 countries, thereby ensuring the very best services to their clients in marinas all over the world. The Group has always been at the very top of the pleasure boating market thanks to constant product and process development and continuous search for cutting-edge technological solutions. The Group’s extensive range of yacht models – including flybridges, runabouts, open yachts, coupe yachts, lobster boats, fisherman yachts, maxi and mega-yachts – is conceived by the Group’s Product Strategy Committee and by its Marketing Department, and AYTD – Advanced Yacht Technology & Design, the Group’s naval research, style and product development centre, which are all constantly committed to developing innovative aesthetic and functional solutions, also through close cooperation with internationally renowned architects. For this reason, all Ferretti Group’s motor yachts have always been characterized by outstanding quality, great safety and excellent performance at sea, as well as by their exclusive design and timeless charm, making them stand out and become global yachting industry benchmarks.

Info: www.riva-yacht.com

Marine Design Project är en höstterminskurs för sistaårsstudenter på master-programmet Naval Architecture and Ocean Engineering på Chalmers. Tanken är att studenterna ska få omsätta sina nyvunna kunskaper i praktiken, och under tidspress samarbeta för att lösa verkliga problem och hitta ny kunskap.

Offshore Väst är ett konsortium av företag, universitet och institut som arbetar för innovation och affärsutveckling inom offshorebranschen. Att koppla samman universitet och företag är en del av verksamheten.

– Anledningen till att vi ger det här uppdraget till Chalmersstudenterna är dubbelt, säger Johan Edvardsson.

– Dels behöver vi få in nya och smarta idéer på hur man kan lösa problemen. Dels behöver vi få utexaminerade ingenjörer som har insikter om komplexiteten i verkliga problemställningar, som ju innefattar även ekonomi, politik, kommunikation och andra frågor utanför de rent tekniska.

De fartyg som används för att bygga och underhålla vindparker i Nordsjön har andra förutsättningar än i Hanöbukten. I Nordsjön trycker man ned fundamenten i botten, i känsliga Östersjön ställs de istället på botten. Nordsjön har hårdare vindar och större vågor. Östersjön har i gengäld is och lägre salthalt. Och så vidare.

– Vi tycker att det är överdimensionerat att använda Nordsjöfartyg. Med en smartare design kan vi sänka installationstiden och därmed installationskostnaden. Kanske genom att minska cykeltiden eller känsligheten mot väderpåverkan, säger Johan Edvardsson.

Det behövs ett stort antal fartyg både för att bygga och på sikt för att underhålla vindparken. Så snart regeringen har klubbat det slutliga beslutet, sätter förberedelserna för bygget i Hanöbukten igång.

Totalt planerar Blekinge Offshore att här bygga upp till 700 vindkraftverk med en sammanlagd effekt på upp till 2 500 MW. När vindparken är fullt utbyggt förväntas elproduktionen uppgå till 7-8 terawattimmar årligen, ungefär lika mycket som en reaktor i ett kärnkraftverk producerar.

När bygget av vindkraftsparken i Hanöbukten väl är igång, ska det i princip byggas ett vindkraftverk varannan dag i fem års tid. Tänkt utgångspunkt är Karlshamn.

Chalmersstudenterna ska redovisa sina resultat i december.

OffshoreVäst är en satsning på svensk industriutveckling inom offshoresegmentet. Satsningen är en del i Vinnovas Vinnväxprogram och stöds dessutom av Västra Götalandsregionen, SP och Chalmers. Ett 60-tal företag och organisationer deltar i ett samarbetskonsortium. SP initierade 2013 arbetet med att utveckla den strategiska idén att ”Utveckla industrisegment och teknikområden inom offshore där Sverige tillhör de internationellt ledande aktörerna genom starka FoU-miljöer, innovationsförmåga, hög kvalitet och stark konkurrenskraft med utgångspunkt i en hållbar utveckling.” SP är värdorganisation och koordinator för satsningen.

Sjöhistoriska museet k-märker nu fem historiska segelbåtar. Deras hemmahamnar ligger mellan Eslöv i söder och Grisslehamn i norr. Även varvsorterna är spridda över landet, från Kuggebodavarvet utanför Ronneby till västmanländska Ridöns varv i Mälaren.

– Det är spännande att vi nu kan k-märka inte mindre än tre legendariska segelbåtar från 1910-talet. Det är två skärgårdskryssare och en 6-metersjakt, alla byggda mellan 1912-1914. Och bland dem skärgårdskryssaren Bohème, som deltog i den så kallade olympiska regattan 1912, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har under några år k-märkt fritidsbåtar med syftet att de kulturhistoriskt intressanta båtarna ska uppmärksammas och därigenom öka kunskapen om dem och skapa bättre förutsättningar för bevarande.

En nyhet för i år är att tre bohuslänska kommuner beslutat att ge hamnrabatter åt k-märkta fritidsbåtar. Det har gjorts möjligt tack vare förfrågningar från Jan Sundström, som äger den sedan tidigare k-märkta båten Malou. I Sotenäs och Strömstad erbjuds gratis gästhamnsplats i ett dygn. I Tanum får de k-märkta båtarna rabatt på avgiften. Båtägaren behöver bara ta kontakt med respektive hamn i förväg – och ta med sig intyget om att båten är k-märkt.

– Jan Sundström har gjort en fin insats för k-märkta fritidsbåtar på Västkusten. Vi hoppas nu att fler aktörer hjälper till med ytterligare lättnader. K-märkningen bygger ju helt på frivillighet och saknar lagtvång, säger Fredrik Blomqvist på Sjöhistoriska museet.

Fakta om båtar k-märkta i juni 2014

Skärgårdskryssaren Bohème, från 1912
Skärgårdskryssaren Bohème konstruerades av Albert Andersson och byggdes på Stockholms Båtbyggeri AB, Neglinge (Saltsjöbaden). Båten beställdes för att ägaren skulle kunna delta i den olympiska regattan i Nynäshamn 1912. Det var i många avseenden en välseglande båt – som genom åren vunnit flera priser. Det som i många avseenden kännetecknar Bohème är att den genom åren underhållits på ett så medvetet sätt att ingen stor renovering hittills varit nödvändig. Detta innebär att Bohème är i ett välanvänt genuint originalskick. Likt merparten av alla segelbåtar har riggen modifierats till den nuvarande bermudariggen. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Bohème är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Ägare: Bo Malmlöw, Grisslehamn.

Skärgårdskryssaren Maritza (ex Trio, Bojan II, Arda) från 1913
Skärgårdskryssaren Maritza är en elegant båt med en välkändhistoria, byggd på Landskrona Nya Varf efter ritning av Gustaf Schüssler. K-märkningen motiveras av att båten är i ett välunderhållet, fint skick, där de smärre förändringar som gjorts under åren är väldokumenterade. Maritza har en detaljerad historik, både vad gäller dess äldre historia men särskilt vad gäller de senaste 40 åren. En delägare i nuvarande ägarkonstellation har haft båten i drygt 40 år och denna period kännetecknas av både stort engagemang och god känsla för både båten och segling. Det fina bruksskicket kombineras dessutom av både detaljerade loggböcker och äldre fotografier bl a från tiden kring år 1930. Tack vare detta material ökar båtens kulturhistoriska värde. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Maritza är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Ägare: Tore Wiliam-Olsson, Stockholm, tel: 070-71 67 378
Henrik Hansen, Saltsjö-Boo.

6-metersjakten Sassan från 1914
Sassan konstruerades av Axel Nygren och byggdes på Neglinge båtvarv. Redan den förste ägaren Cedergren anlitade den skicklige seglaren John Carlsson (Glas-Kalle) som rorsman vid olika kappseglingar och Glas-Kalle tog senare över ägandet på båten. Under sin långa historia har båten förändrats, bl a genom att den fick ruff och att riggen modifierades. I veteranbåtskretsar har Sassan varit välkänd. Från början av 1990-talet har båtens behov av renovering blivit allt större och ett flertal renoveringar påbörjas men avslutas inte. Den nuvarande ägaren tog över båten 2013 och genomförde slutligen en nödvändig och mycket ambitiös upprustning. Resultatet är en båt som delvis återskapats utifrån det bevarade skrovet och de befintliga originalritningarna. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Sassan är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Ägare: Lars Hagbarth, Uppsala.

Kuggebodakryssaren Rie (ex Taronga, Framme) från 1948
Segelbåten Rie är ett karaktäristiskt bygge för Kuggebodavarvet i Blekinge, konstruktionen stod Harry Engblom för. Till karaktären har båten mycket gemensamt med de bruksbåtar man var van att bygga där, både vad gäller de kraftigare dimensionerna och valet av träslaget ek. Tack vare nuvarande ägarens efterforskningar har Ries historik kompletterats. Uppgifterna berättar inte bara om tidigare ägare, utan även om varför båten fått sin utformning. Rie är idag en väl underhållen segelbåt i fint skick som berättar både om båtbyggarens och om konstruktörens skicklighet såväl som om ägarnas medvetna underhåll. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Rie är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Ägare: Kim Orheden, Eslöv.

Kostern Fuga (ex Kajka, Hebe) från 1950
Segelbåten Fuga ritades av Jac M Iversen och byggdes på Berglunds varv på Ridön. Fuga är en väldokumenterad koster i fint skick, tack vare ett medvetet underhåll genom åren. De förändringar som gjordes under 1960-talet kan ses som intressanta ”årsringar” i båtens historia. Kostern som båttyp är av det robustare slaget, där kopplingen till de gamla bruksbåtarna fortfarande är synlig. Vad gäller just Fuga så gjordes t ex 1960-talets modifiering av riggen, med en önskan om att förbättra båtens seglingsegenskaper. Tack vare historiken blir det tydligt varför de mindre ändringarna gjorts, och där kan även båtens geografiska sammanhang följas. Det kulturhistoriska värdet ökar tack vare sådana uppgifter. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Fuga är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Ägare: Anders Germundsson.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu drygt fem miljoner kronor till projekt som bland annat ska minska oönskade fångster av småräka.

– Tanken är att utveckla nya redskap som ska var klara att kunna användas från och med 1 januari 2015 då landningsskyldigheten utökas som ett led i EU:s nya gemensamma fiskeripolitik för ett hållbart fiske, säger Andreas Sundelöf.

Pengarna går även till projekt som rör fiske av havskräfta, bottentrålning av fisk och till utveckling av burfiske efter framförallt torsk.

Från och med årsskiftet införs landningsskyldighet för vissa fiskarter i Östersjön och i Västerhavet. Det innebär att alla fångster ska registreras samt i de flesta fall tas i land och räknas av från kvoterna. Fiskar som är för små får inte säljas som människoföda. De nya reglerna införs stegvis mellan 2015 och 2019 och är en viktig del i den nya gemensamma fiskeripolitiken inom EU.

HaV kommer under fyra år att fördela totalt 38 miljoner kronor till projekt som utvecklar redskap och metoder för ett ökat selektivt fiske. I år fördelas tio miljoner kronor, för 2015 och 2016 satsas lika mycket och för 2017 åtta miljoner kronor.

· Vi har nu valt ut de projekt som vi tycker är intressanta att gå vidare med för 2014. Det finns redan selektiva redskap inom yrkesfisket men de här ger bättre selektivitet vilket ökar lönsamheten inom fisket och ökar chansen för att exempelvis fler små räkor överlever, säger Andreas Sundelöf, utredare på enheten för forskning och miljömål på HaV.

Projektförslagen har utvecklats i samarbete mellan forskare från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU och yrkesfiskare. I stort handlar det om redskap som sorterar arter och storlekar redan i vattnet för att på så vis minimera mängden oönskad fångst som tas ombord.

– Arbetet med att sortera ut småräka och liten fisk måste göras på olika sätt om vi ska komma tillrätta med utkastproblematiken. Dels handlar det om att justera maskstorlek, dels om att utveckla bättre sorteringsgaller, så kallade rister, säger Andreas Sundelöf.

Projekten som nu valts ut ska enligt planen vara redo att sättas i gång i augusti i år och vara vetenskapligt utvärderade före årsskiftet. HaV har tidigare beslutat om ytterligare fyra projekt för att utveckla selektiva redskap inom räk- och laxfiske.

– Vi fick in ett knappt tjugotal förslag till projekt och tror mycket på de projekt som nu valts ut. Vi är lite förvånade över att bara ha fått in ett enda förslag som handlar om att utveckla redskap för fiske efter torsk i Östersjön. Samtidigt vet vi att situationen där är besvärlig med väldigt liten fisk i fångsterna och mycket dålig lönsamhet, säger Andreas Sundelöf.

Sedan 2009 finns redan krav på att landa all fångst av arter med fångstbegränsningar där fisken håller lagstadgat minimimått eller där minimimått saknas, exempelvis räka. Från och med 1 januari 2015 gäller landningsskyldighet för flera arter i Östersjön, exempelvis sill, torsk och lax . Under perioden 2016-2019 införs landningsskyldigheten stegvis för exempelvis torsk, vitling, kolja, gråsej och havskräfta i Västerhavet.

HaV har för 2014 valt att ge ett särskilt uppdrag till Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU att skapa ett sekretariat för selektivt fiske. Sekretariatet ansvarar för delar av satsningen, bland annat upphandling, genomförande och även den vetenskapliga utvärderingen av projekten.

Källa och foto: HaV.

Den 1-2 augusti 2014 är det dags för Norrtäljes första hamnkalas någonsin.

– Det här kommer att bli något riktigt storslaget för hela familjen, säger Tomas Johansson från Norrtälje Handelsstad.

Norrtälje Hamnkalas blir en kostnadsfri tvådagarsfest där besökarna kommer att få ta del av aktiviteter kopplade till temat ”barn, båtar och bad”. Hamnkalaset arrangeras av Norrtälje Handelsstad i samarbete med Norrtälje kommun.

– Vi vill redan nu etablera hamnområdet som stadens naturliga mötesplats, säger Natanael Berntsson, kommunikationsansvarig för Norrtälje Hamn-projektet. Det blir helt enkelt en liten försmak av vad som väntar i vår nya stadsdel när människorna återtar hamnen.

Martin Stenmarck uppträder
Både den norra sidan av hamnbassängen och Societetsparken kommer att fyllas med innehåll för både barn och vuxna och redan nu står det klart att artisten Martin Stenmarck ska uppträda.

– Vi kommer att släppa fler spännande nyheter kring hamnkalasets innehåll under sommaren, säger Tomas Johansson.

Svedea provar nu ett nytt grepp för att utveckla sina kundrelationer. Under två veckor i sommar besöker man hamnar på väst- och ostkusten med en BRIG-båt. Syftet är att träffa och samtala med båtägare i deras rätta miljö.

I sommar ger sig Svedea ut på en båtturné för att träffa båtägare och höra hur de ser på båtliv och försäkring. Fyra medarbetare kommer att gå till sjöss för att besöka gästhamnar på både väst- och ostkusten. Turnén sker i samarbete med Järnbröderna som tillhandahåller båt och utrustning.

– Att delta i båtlivet är naturligt för oss och det är också en del i vårt arbete med bland annat produktutveckling. Vi vill träffa båtägarna i deras rätta miljö och höra vad de tycker och tänker, säger Göran Södergren, produktchef båt på Svedea.

Svedea On Tour, som turnén heter, kommer att befinna sig på västkusten 24–26 juni och på ostkusten 22–24 juli.

Det nysatsande Najadvarvet har levererat sin första nybyggda båt. Den sista veckan i maj sjösattes en Najad 410, som får sin hemmahamn i Sverige.

Redan innan semestern kommer båt nummer två att levereras, även det en Najad 410.

De nya ägarna till Najadvarvet, Lidköpings Båtsnickeri, har för att säkerställa Najads båtbyggartradition och världskända kvalitet flyttat hem produktionen till Henån, Orust. Där byggs framtidens Najad återigen.