Nyheter

Fredag 4 juli öppnar Svenska Bio i Uddevalla en ny, toppmodern biograf med 5 salonger och blir samtidigt Sveriges första biograf med ljudsystemet Dolby Atmos på Sveriges största bioduk.

Redan klockan 11:00 fredag 4 juli smygöppnar Biostaden med Öppet Hus för nyfikna besökare som vill titta runt i biografen. Mellan klockan 11:00 och 14:00 kommer dörrarna till alla salongerna att stå öppna och vi visar filmklipp och trailers både i 2D- och 3D-format, samt självklart även i Dolby Atmos.

Biostaden erbjuder biosugna ett fullspäckat program med premiärfilmer för alla smaker och biljetter kommer att finnas till försäljning redan 23 juni på biograf Saga, på www.sf.se eller via SF Bioappen i mobiltelefoner.

I salong 1 på Biostaden installeras Sveriges största bioduk. Det blir en välvd duk som sträcker sig över 19 meters bredd och med det över 60-kanalers rika Dolby Atmosljudet kommer publiken uppleva film på ett helt nytt sätt. Biostadens besökare på första raden i salongen kommer att ha fotpuffar att sträcka ut sig på och samtliga fåtöljer i alla fem salonger kommer att utrustas med mugghållare.

En ljudupplevelse utöver det vanliga – Dolby Atmos
Dolby Atmos gör det möjligt för filmskapare att placera eller flytta specifika ljud i biografsalonger, även ovanför huvudet på publiken. Resultatet av detta multidimensionella ljud blir att publiken kan uppleva att de befinner sig inne i filmen, inte som betraktare av den.

Dolby lanserade Atmos 2012 och ljudsystemet har nu installerats i 650 salonger i över 40 länder. Svenska Bios Biostaden blir Sveriges första biograf med installerad Dolby Atmos.

– Dolby Atmos är det ultimata ljudsystemet som örat kan uppfatta i en filmupplevelse. Det kommer ett par riktigt bra filmer i sommar som är mixade i Atmos och de kommer vi naturligtvis ha premiär med på Biostaden, säger Peter Fornstam på Svenska Bio.

Info: www.sf.se

Miljöminister Lena Ek invigde den nya miljöutställningen vid 10.00 i närvaro av en stor publik på kajen i inre hamnen i Visby. Vd för Initiativet Hållbara Hav, Göran Lindstedt hälsade välkomna och Lena Ek klippte bandet efter ett inledningstal om utställningen där ministern lyfte fram hur våra val i hemmiljön påverkar Östersjön.

Efter invigningen följde en diskussion mellan Lena Ek och forskarna Tina Elfwing från Östersjöcentrum/Stockholms universitet samt Magnus Breitholtz från ITM/Stockholms universitet. De diskuterade Östersjöns nuläge, vad som görs idag och Lena Ek belyste vikten av att arbeta med Östersjöfrågorna både nationellt och internationellt.
Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar i våra vattendrag. Utställningen har därför utformats som en ”etta med kök” där man hittar produkter som vi omger oss med i vår vardag. Här finns information om vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa.

Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och syftet är att på ett enkelt sätt hjälpa den enskilda individen i de dagliga valen och hur det kan hjälpa Östersjön. Efter Almedalen kommer utställningen att turnera i Sverige under två år och visas i ca 20 städer.

Programmet i Almedalen syftar till att öka medvetenheten om Östersjöns situation och är utarbetat av forskare och experter vid Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa och Mistra Pharma. Under veckan hålls intressanta presentationer och seminarier, ungdomspolitiker från samtliga partier samlas för paneldebatt den 2 juli under ledning av Folke Rydén och den nya miljöutställningen invigs.

Den japanska dieselmotortillverkaren Yanmar visar klart positiva siffror för 2013. Den finansiella rapporten berättar om en försäljningsökning på 12.8 % medan vinsten ökade hela 43,4 %.

Det är ett faktum att marinmarknaden på fritidsbåtssidan äntligen har vänt uppåt igen. I USA ökar försäljningen av fritidsbåtar sedan ett par tre år tillbaka och även i Europa syns positiva tecken i till exempel Frankrike och Tyskland.

Att Yanmar i det här sammanhanget rapporterar om en så kraftig vinstökning är ytterligare ett tecken på att motorförsäljningen har repat sig ordentligt.

Yanmars försäljning utanför Japan ökade med 12,9 %.

De båda hockeyproffsen Peter ”Foppa” Forsberg och Niklas Sundström har båda valt Anytec 860 SPD med utombordare och joystick. Båtliv har provkört den här kombinationen med både Yamaha och Mercury motorer. Joystick ökar verkligen körglädjen och förenklar hanteringen vid låga farter.

Att NHL-hjältarna gillar Anytec 860 SPD är fullt förståeligt. En robust konstruktion för alla väder och urkraft som aldrig sviker. Egenskaper som kommer väl till pass – både på isen och ute på vattnet. När detta sen kombineras med precisionen från joystickstyrningen, då skapas något alldeles särskilt. En följsamhet som inte går att hitta någon annanstans.

Anytec har tillsammans med Mercury och Yamaha utvecklat styrsystemen för dubbla utombordare. Systemet innebär att båten kan snurra runt sin egen axel, köra diagonalt eller till och med i sidled. Motorernas vinklar och varvtal varieras automatiskt och självständigt för att få båten att gå dit du vill. Vid vissa manövrar ser det väldigt märkligt ut när motorerna ibland arbetar till synes åt var sitt håll.

– Systemet togs i bruk på våra båtar för första gången i år och återkopplingen från våra kunder har varit mycket positiv, berättar Magnus Östman, marknadschef på Anytec Boats AB. Samtidigt ser vi stor potential för joystickstyrning även på längre sikt med fler kringtjänster och integrationer.

Systemet eliminerar den stress som många nya båtägare känner i samband med att de ska lägga till eller manövrera bland klippor. Mer rutinerade förare uppskattar möjligheten att köra båten med bara en hand samt att systemet möjliggör manövrar som vanligtvis inte går att genomföra.

– I samband med testningen fann vi att vi kunde få samma manövrerbarhet med detta nya system som med en bogpropeller. Något som är oerhört positivt. En bogpropeller innebär två stora hål i skrovet, höga kostnader och förhöjd komplexitet. Med en bogpropeller kommer även det karakteristiska ljudet med på köpet, något som Anytec vill undvika helt.

Med ett så robust mekaniskt system i botten finns alla förutsättningar för att bygga upp tekniska kringtjänster. Ett exempel är Skyhook från Mercury, en funktion som innebär att båten hålls i en fast position via GPS och autopilot. När vind eller strömmar påverkar båtens position eller riktning korrigerar båtens motorer automatiskt rörelsen.

Info: www.anytec.se

Segerdrömmarna lever för Björn Hansen som vann tre raka segrar i Stena Match Cup Sweden under tisdagen. Viktor Ogeman lyckades plocka sitt första poäng i mötet mot legenden Ed Baird.

Det blev en tuff start för samtliga fyra svenska lag under gårdagens inledning på Stena Match Cup Sweden. Men under tisdagseftermiddagen lossade det för Björn Hansen som lyckades vinna sina samtliga tre flighter. Första vinsten blev under svenskderbyt mot Viktor Ogeman, en match som veteranen och regerande mästaren Hansen tog ledningen från början och kammade hem med stor marginal. Andra och tredje vinsten blev mot dansken Joachim Aschenbrenner och amerikanen Ed Baird.

– Vi är såklart jättenöjda. Det har varit en livlig dag med skiftande vindar, men grabbarna har gjort ett kanonjobb. Det känns lugnt i båten, säger Björn Hansen.

I morgon väntar nya viktiga poäng att ta för att teamet ska kunna säkerställa en kvartsfinalplats. Och det kommer bli ett riktigt eldprov för Hansen Sailing Team – som möter både poängledaren Ian Williams (GBR) och regerande världsmästaren Taylor Canfield (USA).

– Jag tänker inte på vad det står för namn på den andra båten, alla är svåra att slå. Så det känns inte extra känsloladdat, säger Hansen.

Viktor Ogeman och hans Team Accure lyckades under eftermiddagen plocka hem sitt första poäng, en överlägsen seger mot amerikanen Ed Baird. Dessvärre blev det förlust under dagens sista flight vilket innebär att teamet nu har kniven mot strupen inför resterande grundomgång.

– Jag kan väl erkänna att vi kom hit med lite högre förhoppningar. Vårt mål var att ta oss till kvartsfinal. Så med det sagt så är vi väl lite missnöjda, även om det fortfarande finns en teoretisk chans att vi kan klara det. Men det är egentligen bara en match som vi inte hängt med. Annars har det mest berott på att vi är orutinerade. De gamla rävarna har lyckats lura oss emellanåt, säger Ogeman och ler.

Även svenskarna Magnus Holmberg och Johnie Berntsson står inför tuffa utmaningar för att kunna ta sig till kvartsfinalen. Holmberg lyckades vinna en flight vilket innebär att teamet nu har två poäng totalt. För Berntssons Stena Sailing Team står gårdagens poäng på 0,5 kvar.

Britten Ian Williams visade upp storform och vann sina samtliga tre flighter under tisdagen och leder nu med åtta poäng, följt av australiensarna Keith Swinton och Phil Robertson som har sex poäng vardera.

Resultat
Ian Williams (GBR) 8p
Keith Swinton (AUS) 6p
Phil Robertson (NZL) 6p
Francesco Bruni (ITA) 6p
Nicolai Sehested (DEN) 4p
Taylor Canfield (USA) 4p
Mathieu Richard (FRA) 4p
Björn Hansen (SWE) 4p
David Gilmour (AUS) 4p
Joachim Aschenbrenner (DEN) 3,5 p
Magnus Holmberg (SWE) 2p
Viktor Ogeman (SWE) 1p
Ed Baird (USA) 1p
Johnie Berntsson (SWE) 0,5 p
Stena Match Cup Sweden seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med semifinaler och en rafflande finalmatch.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Bilden:
Efter en svag lyckades Hansen Sailing Team precis som i fjol hitta segerflytet under den andra dagens seglingar i Stena Match Cup Sweden. Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

När årets Nostalgia Festival slog upp portarna för trettonde året i rad lördagen den 28 juni, slutade regnet som inlett morgonen att falla. Molnen höll sig visserligen envist kvar under dagen, men de 8.400 besökarna slapp i alla fall bli våta. Bästa båtekipage blev Lasse Snyggs Realloy Pilen från 1954.

– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg som står bakom evenemanget.

Under dagen kunde man beskåda de tio finalisterna till Sveriges snyggaste bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en LaSalle Coupé från 1940, ägd av Bengt-Erik Holmberg i Iggesund. Han var även den av de tio finalisterna som hade kört längst.

– Cirka 80 mil enkel resa, men det är en ren njutning då bilen går så fantastiskt fint, säger Bengan som han kallas där hemma.

Bilmärket LaSalle var en lågprisversion av Cadillac och tillverkades mellan 1927 och 1940.

– Min bil kanske ser original ut, men under skalet är det moderna prylar. Motorn är en Chevrolet V8 från 1989 och kraften till bakhjulen går via en 4-stegad automatlåda. Men en LaSalle Coupé är mycket ovanlig och därför har jag sparat alla originaldelar, säger Bengan.

LaSallen och ytterligare fyra bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Skandinaviens Flotteste bil.

Till årets Concours de Charme hade fler bilar än vanligt anmält sig, så de 15 som fick chansen att charma juryn höll genomgående mycket hög kvalitet. Vann gjorde Kent Törnqvist med sin Plymouth från 1939 följd av Marianne Waplan med en Jaguar E-type från 1968 och Ingemar Andersson med en Mercury 1946.

I år hade Nostalgia Festival utökats med ytterligare en scen där en modeshow med inspiration från 40-, 50- och 60-talen visades upp av charmiga modeller som bjöd på sig själva till publikens stora jubel. På samma scen underhöll även Cherry Tess and her Rythm Sparks med en härlig rockabilly-show.

Från stora scenen drog Sten och Stanley ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar. En mer oväntad artist var Bottleneck John, som bjöd på härlig blues, ackompanjerad av en gammal traktor!

Tidningen Allers ställde ut en parad med 15 bilar från slutet av 1940-talet som skapade många nostalgiska minnen hos besökarna. Publiken fick rösta på vilken bil som var mest charmfull, och vann gjorde Håkan Losbrants Flying Standard 1000 cc, 1946, från Ronneby.

Från dammen kunde man i år även höra en pigg ångvissla från en av de vackra båtar som ställts ut inne i parken, även det ett nytt inslag för året.

– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger VD Camilla Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.

Bildtext: Bengt-Erik Holmbergs LaSalle Coupé från 1940 är Sveriges snyggaste bil 2014.

För mer information kontakta:

Sveriges Snyggaste bil, Projektledare Magnus Karlsson, telefon +46 (0)70-998 55 10

Pressansvarig Nostalgia Festival, Erika Philipson, telefon +46 (0)70-628 80 05

VINNARE VID NOSTALGIA FESTIVAL 2014
Sveriges Snyggaste Bil
1:a pris LaSalle Coupé, 1940, Bengt-Erik Holmberg, Iggesund

Concours de Charme
1:a pris Plymouth, 1939, Kent Törnqvist
2:a pris Jaguar E-type 1968, Marianne Waplan
3:a pris Mercury 1946, Ingemar Andersson

Bästa Kvinnliga Kreation
1:a pris Jeanette Nilsson, Linghem, Standard 8, 1954

Finaste Bil t.o.m. 1954
1:e pris Ford Club Cabriolet, 1937, Anders Hallenberg, Jämjö
2:a pris Ford coupe, 1939, Ronny Gustafsson, Torsås
3:a pris Plymouth coupe, 1937, Björn Winkler, Kallinge

Finaste Bil fr.o.m. 1955
1:e pris Chevrolet Bel Air, 1955, Mats Wallin, Huskvarna
2:a pris Chevrolet Nova, 1966, Lasse Wigh, Vetlanda
3:a pris Volvo Duett, 1961, Magnus Persson, Ingelstad

Finaste Moped och Scooter
1:e pris Rex Monza TT, 1966, Göran Martinsson, Laholm
2:a pris Pusch Lyx, 1962, Göran Martinsson, Laholm
3:a pris Monark La Stranda, 1960, Göran Martinsson, Laholm

Finaste MC/ Veteran
1:e pris Husqvarna Moto Reve, 1914, Jan-Åke Arvidsson, Hammenhög
2:a pris Husqvarna 1000 kubik, 1932, Bo Jägerbrink, Ålem
3:a pris Husqvarna 282 Silverpil, 1955, Göran Olofsson, Påskallavik

MC-klassiker
1:e pris Honda 750 CC, 1969, Bo-Göran Fredin, Hässleholm
2:a pris Honda CB 77, 1964, Dan Hafmar, Värnamo
3:a pris Honda CR 750, 1971, Bo-Göran Fredin, Hässleholm

Ovanligaste bil
1:a pris Armstrong Siddeley Hurricane, 1946, Ola Malm, Falun

Woodyman, Christofer Willhans, eget pris
1:a pris Brough Superior SS100, 1939, Arne Hermansson

Peoples Choice Tvåhjuling
1:a pris Husqvarna Moto Reve, 1914, Jan-Åke Arvidsson, Hammenhög

Peoples Choice Bil
1:a pris Excalibur Phaeton, 1984, Stefan Andréasson, Rönninge

Bästa klubb
1:e pris Svenska VW veteranerna

Long Distance
1:a pris Lars Jonsson, Mallorca, Spanien, Lotus, 1987

Bästa båtekipage
1:a pris Realloy Pilen, 1954, Lasse Snygg, Sjömarken

Klassiska Båtar Specialpris
1:a pris Greta Carl Plym, 1928, Bosse Fränngård, Stockholm

Allers Bilparad
1:a pris Flying Standard 1000 cc,1946, Håkan Losbrant, Ronneby
2:a pris Volkswagen,1950, Håkan Svensson, Asarum
3:e pris Chevrolet Convertible, 1948, Lars Olsson, Karlshamn

John Buck Special Award
1:a pris Willys Coupe, 1941, Thomas Bengtsson, Jönköping

GKSS-seglarna Julia Carlsson och Emil Bengtsson hamnade båda högst upp på pallen i klasserna Laser Radial respektive Laser Standard när Junior SM avgjordes på Bosön, Lidingö i helgen.

Tävlingen karakteriserades av lätta vindar och allmänt svårseglade förhållanden. Både Emil och Julia seglade stabilt och undvek onödiga risker. Emil vann med god marginal i Standardklassen men för Julias del var
kampen desto tajtare, GKSS-seglaren Lovisa Karlsson slutade på samma poäng.

Klart är att både Julia och Emil är värdiga vinnare.
På den berömda frågan “hur känns det”? svarade Emil: Det är väldigt roligt att få vinna mitt sista junior SM, jag har varit nära flera gånger tidigare men har inte fått till det lilla sista. Det är alltid svårt att vinna. Väldigt skönt vart det och riktigt
roligt! Nu ska jag hem och vila lite efter en väldigt intensiv period med EM, Kieler Woche och nu JSM direkt efter varandra. Förhoppningsvis kommer segern kännas
ännu bättre när den fått sjunka in lite.

GKSS representerades även av ett flertal seglare i både i laser och 29:er.

Måns Holmberg och Oskar Kranz i Laser Radial som slutade på 7:e respektive 13:e plats.

Klara Wester kom på 5:e plats Laser Radial tjej och Kajsa Mattsson blev 11:a i samma klass.

John Diedrichs Laser och Simon Karlsson slutade på 10:e respektive 12:e i Laser Standard.

I 29:er klassen seglade Gustav Theander och Felicia Berglund (GKSS/STOSS) som slutade på en snöplig 4e plats. De två 29:er seglarna Olle Lindbom och Hugo
Westberg kom på 5e plats.

Foto: Jacob Lundqvist.

Nu finns två nya winchmodeller hos Andersen; 34ST och 50ST. Finns som två versioner, antingen som ”Full Stainless” där hela winchens ytterhölje är i rostfritt eller som ”Standard” med topp och bottenring i svart plast.

34ST har samma yttermått som 28ST och har låg utväxling på första växeln för snabbt trim och en kraftutväxling på 33.8 : 1 på andra växeln. Mer kraft med mindre muskelstyrka gör 34ST till ett bra alternativ om en 28ST känns underdimensionerad och en 40ST känns onödigt stor. Lämplig som genuawinch på båtar 30- 33 fot och fallwinch på båtar 34-36 fot.

50ST har samma yttermått som 46ST, men med extra kraft på andra växeln med en kraftutväxling på 49.3 : 1. Ett bra alternativ mitt mellan 46ST och 52ST som genuawinch på båtar 39-42 fot eller som fallwinch på båtar 40-46 fot. Den låga vikten på 7,8 kg gör den dessutom lättare än motsvarande kromade winchar på marknaden och även de flesta i aluminium.

Info: www.navinordic.com

Idag inleds grundomgången av Stena Match Cup Sweden och nu startar årets stora seglingsfest på Marstrand. Världseliten är samlad och fyra svenska hemmafavoriter kommer att slåss för att ta sig till helgens finalseglingar.

Stena Match Cup Sweden är den andra av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Regattan inleds med en Round Robin där alla möter alla i var sin match och de åtta lag som samlar flest segrar och poäng tar sig vidare till nästa steg i tävlingen. Där möts lagen i bäst av fem matcher i kvartsfinaler, semifinaler och finalen som seglas på lördag.

Bland de 14 lag som kommit till Marstrand finns fyra svenska lag. Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team har tagit som längst tagit sig till kvartsfinal tidigare på Marstrand men nu vill de nå längre.

– Vi siktar på att stanna kvar så länge vi kan i tävlingen, komma längre än vad vi gjort tidigare och nå till semifinal. Väl är där kan vad som helst hända. Vi har seglat på Marstrand i många år och vi vet vad vi gjort bra men också vilka detaljer som vi fallit på förut. Om vi seglar på topp kan vi vinna över alla lag i startfältet, säger Johnie Berntsson.

Magnus Holmberg var initiativtagare till att starta tävlingen på marstrand för 20 år sedan och är en av Sveriges mest framgångsrika seglare. Idrottskarriären lades på hyllan 2010 men nu gör han comeback för att fira jubileet med fyra av fem besättningsmän som var med i det lag som han vann världscupen med 2001.

– Det är svårt att veta exakt var vi står jämfört med de andra men det har gått bättre och bättre för oss under hela våren. Om vi ska få ett bra resultat måste vi utvecklas för varje match men framförallt ä det väldigt roligt att vara tillbaks på arenan, säger Magnus Holmberg.

Viktor Ogeman och hans unga GKSS-lag kvalificerade sig till Stena Match Cup Sweden genom GKSS Spring Cup i maj. Teamet har klättrat stadigt på den internationella rankinglistan det senaste året och är laddade inför att ta sig an eliten.

– Det är de absolut bästa lagen i världen som vi ställs mot och självklart är det en stor utmaning, men också en chans för oss att visa vad vi kan mot riktigt hårt motstånd. Vårt första mål är att ta oss till kvartsfinal, säger Viktor Ogeman.

Björn Hansen och hans Hansen Sailing Team är regerande mästare på Marstrand och har i år chans att ta hem sin tredje raka titel i tävlingen. Endast legenden Peter Gilmour har lyckats med ett hattrick i Stena Match Cup Sweden tidigare men Hansen känner ingen press.

– Vi ger oss in i tävlingen med en avslappnad känsla. Vi ser fram emot en rolig vecka men inser att det kommer bli långt ifrån enkelt att ta hem en seger i rad. Att lyckas med det skulle betyda ofantligt mycket rent egomässigt men också ge oss en bra möjlighet att vara med och slåss om VM-titeln i slutet av säsongen.

Bland de internationella elitlagen som ger sig in i tävlingen finn bland andra britten Ian Williams som har fyra VM-titlar i bagaget. Han leder också världscupen efter segern i Match Race Germany i maj.

– Vi har haft en väldigt stark besättning under flera år men allt handlar om att vara som bäst när det gäller. Vi vann i Tyskland även förra året men fick sedan ett dåligt resultat i Sverige, vi vet nu att vi måste behålla fokus för att prestera på topp i veckan, säger Williams.

Dagens seglingar pågår klockan 0930-1700 på Marstrands spektakulära Race Arena.

Bilden:
Magnus Holmberg och hans Team Polarbröd träningsseglar under söndagen inför starten av Stena Match Cup Sweden 2014 Foto: Dan Ljungsvik/SMCS

Startuppställning Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Johnie Berntsson (SWE)
10. Magnus Holmberg (SWE)
11. Ed Baird (USA)
12. Nicolai Sehested (DEN)
13. Joachim Aschenbrenner (DEN)
14. Viktor Ogeman (SWE)

Veckoschema Stena Match Cup Sweden 30 juni – 5 juli 2014
Måndag – onsdag: grundomgång
Torsdag: grundomgång och Childhood Race (kändissegling)
Fredag: kvartsfinaler
Lördag: semifinaler och Final

Den inledande dagen av Stena Match Cup Sweden har varit tuff för de fyra svenska lagen i tävlingen. Magnus Holmberg lyckades dock med en skräll i sin öppningsmatch mot Björn Hansen och fortfarande återstår många viktiga poäng att slåss för.

Idag inleddes Stena Match Cup Sweden 2014 och starten för den tjugonde upplagan av tävlingen på Marstrand kunde inte haft bättre förutsättningar med sol och frisk vind på 7 sekundmeter. Tävlingen öppnade med ett svenskderby på morgonen där Magnus Holmberg besegrade Björn Hansen i sin comeback i Stena Match Cup Sweden genom att tvinga de regerande mästarna till ett tidigt straff i starten.

– Det känns kul att vara tillbaka och det har varit en fantastisk dag med fina vindar och bra segling. Vi hade ju hoppats på ett bättre resultat men det var kul att slå Björn som har vunnit här på Marstrand två år i rad, säger Holmberg som lade seglingskarriären åt sidan för fyra år sedan men fick ett wildcard till tävlingens 20-årsjubileum .

Efter den starka starten förlorade Holmberg fem raka matcher och behöver hitta tillbaks till vinnarformen för att ha en chans att nå kvartsfinal.

– Ett och annat misstag får man räkna med men vi har kämpat bra och vi ska bara fortsätta utvecklas och bli bättre.

Björn Hansens lag förlorade även sin andra match men lyckades revanschera sig med en seger mot Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team i sitt tredje och sista race för dagen. Johnie Berntsson har vunnit en av fem matcher.

– Vi hade en riktig rysarmatch mot Mathieu Richard där protestflaggorna flög och straffen haglade. Extra roligt var det ju att vi vann den matchen men annars har det gått lite motigt. Vi seglar bra och grabbarna gör ett fantastiskt jobb ombord men jag måste se till att vi inte drar på oss för många straff i fortsättningen, säger Johnie Berntsson.

Phil Robertson (NZL) och Keith Swinton (AUS) är de skeppare som öppnat bäst och deras båda lag är obesegrade efter fem matcher. De ligger i delad ledning tätt följda av britten Ian Williams som också har fem poäng men som fick se besegrad i sin match mot skepparen Joachim Aschenbrenner och hans unga danska lag. GKSS-laget med Viktor Ogeman som skeppare väntar fortfarande på sin första poäng.

Stena Match Cup Sweden seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med de semifinaler och en rafflande finalmatch.

Bilden:
Magnus Holmbergs Team Polarbröd seglar mot Hansen Sailing Team i Stena Match Cup Sweden 2014 Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

Ställning i Stena Match Cup Sweden efter dag 1
1. Keith Swinton (AUS) 5p
2. Phil Robertson (NZL) 5p
3. Ian Williams (GBR) 5p
4. Francesco Bruni (ITA) 3p
5. Nicolai Sehested (DEN) 3p
6. Björn Hansen (SWE) 1p
7. Mathieu Richard (FRA) 1p
8. Magnus Holmberg (SWE) 1p
9. Ed Baird (USA) 1p
10. Joachim Aschenbrenner (DEN) 0,5 p (poängavdrag för kollision mot Williams)
11. Johnie Berntsson (SWE) 0,5 p (poängavdrag för kollision mot Swinton)
12. Viktor Ogeman (SWE) 0p
13. Taylor Canfield (USA) 0
14. David Gilmour (AUS) 0p

För 77:e gången startade den anrika kappseglingen runt Gotland på söndagseftermiddagen. Närmare 300 båtar lämnade Stockholms ström för att segla den 350 nautiska mil långa havskappseglingen – ÅF Offshore Race.

– Med nuvarande väderutsikter blir årets tävling en riktig utmaning, säger Fredrik Feldreich tävlingsledare för 24:e året i rad.

Men inte på grund av tuffa förhållanden. Utan tvärt om.

– Vindarna är lätta och växlande. Det ställer större krav på besättningens psykiska förmåga än på deras fysiska, säger Fredrik Feldreich.

I årets tävling deltar 40 utländska båtar från totalt tio länder.

– Det här är norra Europas största havskappsegling och den mest klassiska, säger Fredrik Feldreich.

Sedan fyra år går starten från Stockholms ström, mitt inne i centrum. 100 000–tals åskådare får nu chansen att se alltifrån fullblodsracers till familjeseglare ge sig ut på det stora äventyret.

De snabbaste båtarna väntas siktas vid målet utanför Sandhamn någon gång sent måndag kväll. Men för de flesta tar seglatsen betydligt längre tid än så. Med rådande väderprognos kan det dröja till torsdagen…

Foto: Oskar Kihlborg.

Kiel Woche är en av världens största seglingstävlingar med 5 000 deltagare i olika klasser. Björn Allansson gick in i onsdagens avgörande medaljrace som etta, med samma poäng som tvåan och trean.

Det var en “winner takes it all” situation i medaljracet. Björn tog tidigt ledningen och behöll ledningen under hela första varvet. Ett straff tvingade Björn till en straffsväng vilket gjorde att han tappade till tvåa. Men andraplatsen i medaljracet gav också Björn silvret totalt.

– Jag är fantastiskt nöjd med att knipa silvret här i Kiel. Jag har seglat bra och smart hela veckan, det känns skönt att allt hårt arbete ger utdelning. Kiel Woche är en av de mest prestigefyllda tävlingarna vi har i segling, så att ta medalj här rankar jag högt, säger Björn Allansson.

– Jag tycker Björn har visat under hela våren att han lyft sig till en ny nivå. Kielreggattan är ytterligare ett bevis för detta. Mycket träning med bra struktur ligger bakom Björns framgångar, säger GKSS chefstränare Thomas Rahm.

Nästa tävling för Björn Allansson är För-OS i Rio i augusti.

Nostalgia Festival äger i år rum lördagen den 28 juni i Ronneby Brunnspark. Nytt för i år är att det blir en tidsenlig modevisning där modet från 40-, 50- och 60-talen presenteras. Publiken får hänga med på en nostalgisk resa i kläder och frisyrer som kvinnor, män och barn visar upp.

Sten & Stanley står för musikunderhållningen på stora scenen. Det finns också en ny scen i år. Där ska Cherry Tess and Her Rhythm Sparks köra två härliga spelningar under dagen.

I vanlig ordning kommer den ärofyllda tävlingen ”Sveriges Snyggaste Bil” att avgöras och familjeshowen Concours de Charme äga rum. I år är det rekordmånga anmälningar till Concours de Charme. De tävlande gör allt för att överträffa varandra med tidstypiska kläder som matchar deras fordon. De blir bedömda av en eminent och sakkunnig jury som består av Blekinges f.d. landshövding Ingegerd Wärnersson, Allers chefredaktör Lotta Hylander, mediemannen och bilentusiasten Kenneth Andrén, den världsberömde racerföraren Rickard Rydell och ägaren till och promotorn för tre av USA:s största bilutställningar, John Buck.

Dessutom är veckotidningen Allers på plats tillsammans med Den Stora Bilparaden vars bilar för första gången tävlar live. Vid lilla scenen gör 15 bilar från 1946-50 upp om vilken som är mest charmfull. Nytt för i år är även att dammen fylls med klassiska båtar för att ge parken en ännu mer nostalgisk inramning.

Skärgården är det svenska sommarlandskapet framför andra. Ingen annan miljö väcker lika varma känslor hos så många. Författaren Viveca Sten har gjort succé i hela Europa med sina deckare från Sandhamn. Nu har hon skapat en matbok som också är en berättelse om livet i havsbandet – en upplevelsebok fylld av solvarma klippor, friska vindar och öppet hav. Hon tar oss med till ytterskärgårdens vackraste öar där vi möter spännande människor som alla älskar mat.

Med värme och nyfikenhet skildrar Viveca Sten öbornas tillvaro på utskären – samtidigt som hon njuter av deras kokkonst. Här bjuds på en rik och varierad kost, till exempel primörer med smaksatt smör, tryffelbakade svartrötter med lins- och äppelsallad, snabbgravad halstrad sik, älgfärsbiffar, pinnbröd och gubbröra eller wienerflundra.

Navet i berättelsen är Sandhamn, den ö där Viveca Sten själv har tillbringat varje sommar sedan hon var liten. Här bjuder hon på klassiskt fikabord med bland annat blåbärsbullar, nötbanankaka och chokladpunschrulle. Boken avslutas med en traditionell kräftskiva på hennes egen brygga.

Bilderna från skärgården är tagna av fotografen Jeppe Wikström medan de läckra matbilderna är tagna av fotografen Lina Eriksson.

Den svenska havskappseglaren Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2014-15 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Efter segern i den senaste upplagan av jordenruntkappseglingen är han tillbaks i tävlingen för tredje gången. Tävlingen startar i Alicante i oktober och avslutas med målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015.

Martin Strömberg är den första svenska seglaren som ansluter till ett lag i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race och det gör han som vaktkapten för det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Nyheten offentliggjordes idag på en presskonferens i Lorient, Frankrike där Dongfeng Race Team presenterade sin besättning som ska segla Volvo Ocean Race 2014-15.

32-åringen Martin Strömberg är uppväxt på Orust men bor nu i Göteborg och är en mycket meriterad havskappseglare med två omgångar av Volvo Ocean Race bakom sig. Han började 2008-09 ombord på den nordiska båten Ericsson 3 och hör tillhör den exklusiva gruppen av svenska seglare som vunnit tävlingen efter att han tog hem slutsegern 2011-12 med det franska laget Groupama. Nu återvänder han till ett av världens tuffaste och mest utmanande idrottsevenemang. 


– Jag tycker att tävlingen är fantastisk och att delta i den har alltid varit min dröm. Jag älskar tävlingsmomentet men också den galna delen av tävlingen och att vi gör saker som de allra flesta bara drömmer om. Även en fotbollsspelare som vunnit VM vill ju få chansen att göra det igen, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race 2014-15 startar i Alicante, Spanien i oktober och avslutas med en stor målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015. 


– Det kommer kännas som att vara på väg hem från dess att tävlingen startar. När vi seglade in till Marstrand 2008-09 med Ericsson 3 slutade vi på en dålig placering och jag är sugen på att få revansch. Att segla in med Volvo Ocean Race till Göteborg är en dröm och jag måste bara vinna den sträckan.

Dongfeng Race Team är ett unikt lag som står inför en stor utmaning där de ska utbilda en ny generation av kinesiska havskappseglare. Skepparen Charles Caudelier från Frankrike har tagit ut ett lag med tio seglare där fyra kommer från Kina och aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race. Tidigare har endast två kinesiska seglare deltagit i Volvo Ocean Race. Dongfeng Race Team är ett viktigt steg mot att utveckla havskappsegling som sport i världens folkrikaste land och målet är att ha ett lag med enbart kineser i Volvo Ocean Race 2020-21.

Den franska skepparen seglade med Martin på Groupama och handplockade honom personligen för det unika projektet. Han menar att Martins personlighet och erfarenheter passar perfekt för att bygga ett väl fungerande lag utav seglare från olika kulturer och med olika färdigheter.


– Martin har tålamod för att lära ut och är en av de bästa segeltrimmarna jag känner till. Jag letade efter människor som skulle förstå lagets långsiktiga ambition och som osjälviskt kunde bidra till laget. Martin var mitt första val, säger Charles Caudelier.

Under våren har Martin Strömberg tränat med Dongfeng i Kina och varit en del av den träningsprocess som tagit ut kinesiska seglare till laget. Han har även seglat med laget över Atlanten från Newport till Lorient.


– Jag är verkligen optimistisk inför tävlingen och jag skulle aldrig hoppat på om jag inte trodde att vi kunde genomföra den. Vi kommer att behöva lära kineserna mycket under tävlingens gång men killarna som är med är riktigt starka och tillför mycket till laget redan nu, säger Martin.

Förutom de fyra kineserna och Martin Strömberg har fyra fransmän tagits ut till Dongfeng Race Team: Thomas Rouxell, Pascal Bidegorry, Kevin Escoffier och Eric Peron. Sammanlagt består laget av tio seglare inklusive skepparen men under tävlingen tillåts endast åtta besättningsmän plus en Onboard Reporter segla ombord. Caudelier kommer att välja vilka som är med ombord utifrån de färdigheter som krävs på de olika delsträckorna.

Nu återstår drygt tre månader av föreberedelser inför starten. Som vaktkapten har Martin ett stort ansvar ombord och hans uppgift är nu att forma laget tillsammans med Caudelier. 


– På Groupama fanns det också en blandning av olika nationaliteter. Det krävs mycket jobb för att det ska fungera men det är också vad som gör det intressant. Vi måste upptäcka våra olika kulturer och samtidigt smälta samman inför starten av tävlingen. Det är ett arbete under utveckling men det är vad Volvo Ocean Race går ut på. Allt handlar om att lära sig och att fortsätta utvecklas, säger Martin Strömberg och tilläger:

– Det här projektet kommer att bli väldigt intressant och inte bara på grund av de kinesiska seglarna utan också för att alla lag nu använder identiska båtar. Tävlingen handlar nu helt om besättningen och det är en rättvis spelplan för alla.

Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, är väldigt glad över att välkomna en svensk seglare till tävlingen. 


– Martin är en person som jobbar hårt utan att ta så stor plats i rampljuset. Han hör utan tvekan till Sveriges bästa havskappseglare och representerar en ny generation i sporten, säger Frostad som menar att Martins seglingskarriär är olik många andras.

– Han började med ett svensk projekt, gick vidare till ett franskt lag och kommer nu att segla ombord på en kinesisk båt. Att delta i så olika projekt och hela tiden prestera på topp säger mycket om hans personlighet. Många seglare har svårt för att ge sig in i främmande projekt och det är inte många som hade klarat av att göra vad Martin har gjort hittills i sin karriär.

Volvo Ocean Race 2014-15 startar den 4 oktober med ett In-Port Race i Alicante, Spanien och avslutas med målgång i Göteborg juni 2015. Målgången är beräknad till runt den 21 juni och en vecka senare seglas ett avslutande In-Port Race inne i hjärtat av Göteborg.

Dongfeng Race Team:
Charles Caudrelier, Skipper (FRA)
Pascal Bidegorry, Navigator (FRA)
Liu Ming (Leo), Trimmer (CHN)
Thomas Rouxell, Trimmer (FRA)
Martin Strömberg, Pit & Trimmer (SWE)
Jiru Yang (Wolf), Pit (CHN)
Kevin Escoffier, Bowman (FRA)
Jin Hao Chen (Horace), Bowman (CHN)
Eric Peron, Trimmer (FRA)
Cheng Ying Kit (Kit), Trimmer (CHN)
Onboard Reporter (TBC)

På torsdagskvällen delades stipendier ur Mange Olssons Minnesond ut för allra första gången vid en ceremoni på Skeppsholmen i Stockholm. De historiska pristagarna är Albin Johnsson från Hjuviks BK och Simon Lundmark från Borstahusens SS. Samtidigt fick Torben Grael motta det nyinstiftade Mange Olsson Priset.

Seglaren Magnus ”Mange” Olsson avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till personer eller organisationer.

Det är två mycket målmedvetna unga män som nu får de första stipendierna från Manges Minnesfond.

Simon Lundmark är en mycket målmedveten 18-åring. Han började segla optimist hemma i Borstahusen som 10-åring och nyligen seglade han Laser Radial på JVM i Oman. Idag går nästan all hans tid åt till segling och studier. Långsiktigt är målet att segla Laser i OS i Tokyo 2020.

Parallellt med sin egen segelkarriär har Simon haft ansvar för Borstahusens SS tävlingsgrupp i Optimist och coachat de fyra äldsta optimisttjejerna till rikskvalen. Samtidigt har han lyckats motivera andra att pröva på att segla laser och på två år har klassen vuxit från noll till 18 båtar på Borstahusens SS. Vid sidan av sin segling vill Simon läsa till civilingenjör, precis som Mange.

Albin Johnsson är 17 år och började segla optimist i Hjuviks Båtklubb när han var 11 år. Albin är en juste, ödmjuk och positiv kille. Han är omtyckt av alla, precis som Mange var! Han har dessutom en enorm uthållighet och gillar långa kryssar. Albin fick ihop tre NM och en sjätte plats som bäst innan han bytte till E-jolle.

Förra året deltog Albin i JSM, JEM och VM i E-jolle. På JSM blev det silver, på JEM en femte plats och på VM slutade han 23a. Målet i år är att vinna JSM och bli topp-10 på VM. Precis som Simon Lundmark och Mange är även Albin är intresserad av teknik och går idag på Göteborgs Tekniska Gymnasium. Förutom att segla själv jobbar Albin som tränare för optimistseglarna i HjBK, så mycket som skolarbetet tillåter.

Mottagaren av Mange Olsson Priset, brasilianaren Torben Grael, var på plats i Stockholm för att ta emot sitt pris Torben Grael är 53 år och har vunnit fem OS-medaljer. (Guld i Aten 2004. Guld i Atlanta 1996. Silver i Los Angeles 1984. Brons i Sydney 2000. Brons i Seoul 1988). Som skeppare har han vunnit Volvo Ocean Race (2009 med Ericsson 4) och han har vunnit Louis Vuitton Cup (utmanartävlingen i Americas Cup).

Foto: Rick Tomlinson (Bild 1), Mats Svensson (Bild 2), Elisabeth Johnsson (Bild 3). Övriga bilder: Oskar Kihlborg.

Info: www.mangeolssonsminnesfond.se

Garmin kommer i sommar tillsammans med fem andra marina företag ge sig ut på en fyra dagars resa på västkusten. De hälsar välkomna ombord i de olika hamnarna under en vecka i juli.

Garmin har med sig en motorbåt och en segelbåt med navigationsutrustning från Garmin. Båtarna kommer vara öppna mellan 15:00 och 20:00 och alla som vill se båtarna och båtarnas utrustning är välkomna ombord. I närheten av båtarna kommer ett tält att finnas där företaget bjuder på After Sail med trubadur, fika och aktiviteter för alla åldrar.

– Vi vill komma ut och träffa våra kunder, dela med oss av vår kunskap och visa upp våra marina produkter samtidigt som vi ger semesterfirarna en trevlig stund på eftermiddagen, säger Ida Enstedt, eventansvarig på Garmin Nordic Sweden.

– Det här är ett helt nytt koncept vi ser fram emot att få testa. Blir det lyckat planerar vi att komma till ostkusten nästa år.Välkommen ombord 2014 startar i Marstrand måndag vecka 30 och fortsätter sedan uppåt västkusten till Smögen och Hunnebostrand för att på torsdagen avslutas i Fjällbacka.

Garmin kommer att visa upp produkter som passar i både små och stora båtar. På Volvo Pentas båt finns dessutom det kompletta navigationssystemet Glass Cockpit som Garmin och Volvo Penta tagit fram tillsammans.Nordic Yachts är med och visar segelbåten Elan 350, även den fullt utrustad med Garmins marina produkter. Robline ger experttips till dig som har funderingar över rep, Seldén mast visar olika typer av riggutrustning och Volvo Penta kommer även visa sitt manövreringssystem IPS. Försäkringsbolaget Pantaenius som är experter på båtförsäkringar är med och dessutom har vi med oss tusentals kakor från Mc Vitie´s samt nybryggt kaffe från Bergstrands Kafferosteri.

Turnéplan 2014:

21 juli Marstrand

22 juli Smögen

23 juli Hunnebostrand

24 juli Fjällbacka

Info: www.garmin.se

I februari startade utmaningen att lära den professionella äventyraren Renata Chlumska att segla, vilket hon aldrig gjort tidigare. Hennes coach har varit Anna-Karin S. Öjerskog, världsmästare i match racing.

Det har varit en intensiv vår med styrketräning, teoriutbildning i aerodynamik, förarbevis, Kustskepparen och VHF-certifikat. Renata har successivt fått segla allt större båtar och nu närmar sig det första eldprovet. Tillsammans med Anna-Karin ska Renata ingå i proffsbesättningen på en av de tuffaste och största båtarna i ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt), TP52, med flerfaldiga vinnaren Thomas Blixt som skeppare.

Det blir en tuff utmaning på många sätt. Båten är extremt snabb och lätt med stor segelyta och starka krafter. Inuti är det bara ett skal med rörkojer, gasolkök och en pytteliten klosett. Besättningen delas in i ett rullande vaktschema och sover gör man med fördel på realen (uppe på kanten). Ner i båten går i princip bara navigatören som samtidigt värmer vatten för den frystorkade maten som serveras ombord. Den största utmaningen för Renata blir hennes svåra sjösjuka.

Renatas uppladdning är att just nu vara expeditionsledare i Pyreneerna och hon anländer Sverige tidigt lördag morgon.

Starten går söndag 29 juni i Stockholm city och efter ca 48 timmars non-stop segling beräknas de anlända målet i Sandhamn. Följ Renata, Anna-Karin och Blixt Pro Sailing på www.ksss.se. De finns också på plats i Race Village hela lördagen.

Foto: Nina Nordström, Sjöklar.

M/S Saturnus, Sveriges genom tidernas största vägfärja, sätts i höst i trafik på Gullmarsleden. En av landets mest trafikerade färjeleder får därmed starkt förbättrad kapacitet. Den 29 augusti blir det folkfest och färjedop i Lysekil.

Fartygsbygget har pågått 2013–2014 i Lettland och Finland. I maj målades däck och botten på ett varv i Stockholm och nu är Saturnus i Lysekil, där de sista detaljerna färdigställs.

Den nästan två kilometer långa Gullmarsleden går över Gullmarsfjorden mellan Lysekil och Uddevalla (Finnsbo-Skår). Den är en av landets mest trafikerade färjeleder, med störst andel tunga transporter av alla leder. Varje månad transporteras omkring 100 000 fordon.

Dopet förrättas klockan 13.30 den 29 augusti vid Anderssons kaj i Lysekil och det planeras för en folkfest för allmänhet och inbjudna under eftermiddagen. Sång och musik, dopfika, guidad visning av fartyget, glada tal med mera utlovas.

Fartygsfakta
Saturnus är 100 meter lång och 18 meter bred. Fartyget är byggt för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart är 11 knop. Unikt för detta fartyg är att tre av de totalt fem filerna ombord är anpassade för tunga transporter. Skrovet är utformat så att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.

Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer. Med denna investering frigörs fartygskapacitet, som kan flyttas över till andra färjeleder.

Bilden:
Saturnus utanför Lysekil. Fotograf: Truls Persson, Trafikverket.

Kommentarer

Nellie Björk 10:16:12 2014-08-30

Stor känner Frida Andersson som döpte Saturnus

Medan utombordarna blir allt större och tar över allt fler akterspeglar satsar amerikanska Mercury, som i år firar 75-årsjubileum, fortfarande på denna beprövade teknik. Mercury Marine har visat upp åtta stycken nya inombordsmotorer för dieseldrift det senaste året, de flesta på en pressvisning i USA för ett par veckor sedan.

Företaget har även presenterat en rad nya bensinmotorer och utombordare i olika storlekar.

Liksom på bilsidan går utvecklingen mot färre cylindrar och mindre motorvolym, allt för att få ned bränsleförbrukningen. De klassiska V8-motorerna blir allt mer sällsynta i både bilar och båtar medan V6 och små fyrcylindriga motorer tar mer mark.

Mercurys senaste nyhet är en 4,5 liters V6 på 250 hk. En av fördelarna är att den faktiskt har ungefär samma vridmoment som en V8 på fem liter, förutom att V6:an är 60 kg lättare och 11,4 cm kortare.

En av förklaringarna till de effektiva nya motorerna är en gaskontroll som gör att motorn behåller samma varvtal oavsett belastning. Den finns bland annat i den nya V6:an och heter Adaptive Speed Control (ASC).

Mercury Marine har sedan flera år ett samarbete med VAG (Volkswagen Marine) om dieselmotorer. Nyheterna i år är en V6 TDI 3,0 liter och en V8 TDI 4,2 liter på 370 h Båda de här motorerna finns i bilar från VW och Audi.

4,2-litersmotorn väger 379 kg, har 1 800 bars commonrailsystem och en dubbelturbo som ger ett vridmoment på maffiga 782 Nm.