Nyheter

En federal appellationsdomstol i USA har fastställt att Volvokoncernen ska betala vite jämte ränta på sammanlagt cirka 508 MSEK till följd av en tvist mellan Volvokoncernen och den amerikanska miljöskyddsmyndigheten (EPA) beträffande utsläppskravens tillämpning på dieselmotorer.

Appellationsdomstolen fastställde en tidigare dom om att motorer tillverkade av Volvo Penta under 2005 stred mot ett förlikningsavtal.

Detta förväntas påverka koncernens rörelseresultat negativt med cirka 440 MSEK under det tredje kvartalet 2014 inom segmentet koncernfunktioner och övrigt.

Volvokoncernen hade tidigare redovisat cirka 68 MSEK som avsättning och cirka 422 MSEK som eventualförpliktelse.
2012 ålades Volvokoncernen av amerikansk domstol att betala vite jämte ränta för motorer som Volvo hävdar inte omfattades av avtalet. Volvo överklagade på flera grunder.

Appellationsdomstolens dom avkunnades den 18 juli 2014. Domen kommer nu att gås igenom i detalj och Volvo skall överväga om domen skall överklagas.

Under sommarens hittills bästa och varmaste dag på Käringön i lördags genomfördes Sjöräddningen Käringön sin dag, tyvärr drog badplatserna det mesta av besökarna och båtfolket så publiktillströmning blev mindre detta året.

Dock fick vi massor av glada barn som har påbörjat sin utbildning till sjöräddare, och deras föräldrar köpte uppe alla lott-ringar.

Nöjdast var nog speakern som menade på att han vill få avlösning så fort som möjligt då han nu fyllt 67 år. Och barnen lovade att fortsätta utbildningen efter grundkursen de genomgick under dagen på Käringön.

Man fick klättra i räddningsnät, testa att sig in i livflotte, sköta en brandslang, hoppa i och prova sin flytväst, kasta frälsarkrans och provköra en Rescuerunner. Lönen för de frivilliga är ju inte speciellt stor men med hjälp av glasskiosken på Käringön fick man en glass att kyla ner sig med efter utbildningen. Man kunde också konstatera att under dagen höll sig alla fritidsbåtar lugna så inte förrän dagen var slut gick det första larmet för dagen. Grann stationerna Stenungssund deltog också med Rescue Lennart Wallenstam och Rörö stationen med Rescue Astra.

För alla som ser att räddningsbåtarna sticker i väg snabbt och med påslaget blåljus fick tipset att följa Sjöräddningsstationen Käringön på Facebook där man vanligtvis skriver om dagens larm och uppdrag.

Sponsorer var Petersons Krog, Ökrogen, Skafferiet, Skeppers Grill & Deli, MillaMi, Emma&Malena,
Skeppshandeln,

Text och foto: Foto G Arwidson Marketing.

Foto 4 Gunnar Jangbrink och Vincent Arwidson under sitt pass i lottförsäljningen
Bild 10 Felicia, Maja, Sara, Rasmus och Pontus testade sina flytvästar medan sjöräddare Maria Rehnberg sköte bevakningen från vattnet
Foto 13 Victor och Vincent Viken från Stenungssund var väldigt nöjda med dagen
Foton 15 i mitten Hanna Börjesson tränade på att släcka bränder
Foto 18 Första sjöräddare som hissades upp till Räddningshelikoptern var Kristoffer Björkman
Foto 19 Maria Rehnberg var den andra sjöräddare som hissades upp till räddningshelikoptern
Foto 22 Besättningen på Rescue Hedvig fr. vänster Janne, Madelene, Maria och Johan
Foto 23 Peter Hytti ordningsvakt från Göteborg vann middagen på Petersons Krog, stället han skull arbeta på under kvällen.

Telefonförsäljaren Phone House har jämfört operatörernas hastigheter för mobilsurf i Stockholms skärgård. Den högsta hastigheten mättes upp i Sandhamn, där toppnoteringen var hela 147,9 Mbit/s.

Totalt mättes 34 mätpunkter upp och hastigheten var generellt god. På de platser som mättes upp var medelhastigheten för alla operatörer var 37 Mbit/s, vilket är ett bra resultat. Telenor och Telia var de operatörer med högst medelhastighet i testet. Telenor var starkast i mellersta och södra skärgården. Telia hade högst hastighet i ytterskärgården och i Roslagen.

– Testet visar att det fungerar bra att surfa i skärgården, på de flesta platser kan man komma upp i hastigheter över 20 Mbit/s vilket är tillräckligt för att streama musiktjänster och att kolla på TV, säger Jonny Malmlöf, PR-ansvarig, Phone House.

Hastighetsrekordet sattes av Telia i Sandhamn med 147,9 Mbit/s ner.

– Telia visar höga hastigheter över 100 Mbit/s lite längre ut i skärgården på Möja Sandhamn och Utö, vilket är fullt jämförbart med ett fast bredband säger Jonny Malmlöf, PR-ansvarig, Phone House.

Medelhastighet ner
Telenor: 46,2 Mbit/s
Telia: 44,4 Mbit/s
Tele2: 32 Mbit/s
Tre: 25,4 Mbit/s

Info: ; http://www.phonehouse.se/4g-tester

Om 4G
4G kallas också för LTE (Long term evolution) och är fjärde generationens mobilsurf. 4G lanserades redan 2009 i Sverige och har nu blivit så utbyggt att det fungerar i större delen av Sverige. Dock kan hastigheten variera ganska mycket mellan olika orter och platser. För att kunna surfa med 4G krävs förutom operatörens nät en smartphone som klarar 4G och ett abonnemang som innefattar maximal surfhastighet.

Tio personer omkom genom drunkning i fritidsbåtolyckor under juni månad. Och tyvärr är flytvästanvändandet lågt, i synnerhet hos männen, som är den mest utsatta målgruppen. Enligt en observationsundersökning* som Svenska Livräddningssällskapet låtit göra under förra sommaren, bär färre än hälften (45%) av män flytväst till sjöss. För hundar är siffran högre – 47,5 % – och för kvinnor är siffran 55 %. I princip alla barn, 97%, bär flytväst i båten.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets beräkningar skulle minst hälften av de 30 som omkom i fritidsbåtolyckor under 2013 ha klarat sig om de använt flytväst. Endast 1 av 10 av de som omkom använde flytväst.

Årets sommarväder har lett till att många människor har gett sig ut i sina båtar och sett till väderprognoserna lär båtresorna hålla i sig.

– Snälla, alla män: använd flytväst för er egen och er familjs skull! Det spelar ingen roll om man kan simma, mycket kan hända på sjön och därför uppmanar vi alla att bära flytväst – vädjar Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet

Antalet badolyckor var fem stycken under juni, vilket är en fler än förra året. Men i takt med att vädret blivit betydligt mer högtrycksbetonat under juli, ökar badandet och därmed också risken för olyckor.

– Det är en självklarhet för mig att bada under sommaren. Men man har inget att förlora på att vara aktsam, så mitt tips är att kolla på våra badvettsregler innan man tar sig ett dopp, de är otroligt enkla, användbara och räddar liv! – säger Karin Brand

Svenska Livräddningssällskapets badvettsregler:

· Bada alltid tillsammans med någon.

· Simma längs med stranden.

· Hoppa eller dyk inte på okänt vatten.

· Knuffa aldrig i eller håll fast någon i vattnet.

· Simma inte under bryggor och hoppställningar.

· Spring inte på bassängkant eller brygga – du kan halka.

· Ropa bara på hjälp om du är i nöd.

· Undvik uppblåsbara leksaker i öppet vatten.

· Lek inte med livräddningsmaterial.

· Ha alltid något mellan dig och den nödställde, “den förlängda armen”.

· Meddela alltid var någonstans ni ska bada och när ni tänker komma tillbaka.

· Undvik solens starka strålar mitt på dagen.

Som småbarnsförälder är det otroligt viktigt att alltid ha uppsikt över sitt/sina barn och det är fler miljöer än man kanske spontant tänker på, som kan vara riskfyllda. Därför har vi, i samarbete med Trygg-Hansa, tagit fram en folder som är en guide hur man som förälder ska agera när man är nära vatten med dina barn. I hemmet, i närområdet, i båten och på stranden. På vår hemsida, http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/simskolor/babybojen/vattensakerhetsfolder kan man antingen ladda ner eller beställa foldern helt gratis.

* Observationsundersökningen genomfördes vid Strömma kanal och Danvikstull under vecka 30-31 sommaren 2013. Sammanlagt observerades 1700 män, kvinnor, barn och hundar.

På lördag ger sig tre Volvo Ocean Race-lag in i det första tävlingsmötet mellan den nya entypsbåten Volvo Ocean 65 – Team Brunel, Team SCA och de spanska utmanarna startar då Round Canary Islands Race.

Den 650 sjömil långa tävlingen runt de sju Kanarieöarna startar och avslutas i Marina Rubicón i Lanzarote och beräknas ta tre dagar att genomföra. Det kommer att vara ett viktigt styrkeprov för tre av de sex lag som hittills presenterat sitt deltagande i Volvo Ocean Race som startar den 4 oktober.

Lagen befinner sig på olika ändar av skalan av förberedelser, det nya spanska laget med Iker Martínez som skeppare kommer att ta sig an Team Brunel och Team SCA som är två av de lag som hittills tränat mest.

Martínez, som i veckan bekräftades som skepare för laget vars titelsponsor ännu inte presenterats, vet att han står inför en stor utmaning. Han måste ta igen ett försprång på sina konkurrenter som i flera fall har haft över ett år mer av träning i sina nya Volvo Ocean 65:or.

– Det är en stor utmaning och inte bara för att Volvo Ocean Race är en så lång och tuff tävling för alla ombord utan också för att vi har så lite tid kvar till starten av tävlingens första etapp den 11 oktober, säger Martínez som ledde laget Telefónica till en fjärdeplats i den senaste upplagan av Volvo Ocean Race 2011-12.

– Vi vet att vi har ont om tid och våra konkurrenter har ett stort försprång när det kommer till förberedelser men vi jobbar hårt för att ta igen på dem.

Bouwe Bekking, med sex omgångar i Volvo Ocean Race bakom sig, ser fram emot att komma tillbaks till att kappsegla efter en tid av lite mer vila för hans nederländska lag Team Brunel.

– Vi har haft två hektiska månader i Nederländerna där vi fokuserat på PR och segling med sponsorer. Alla är glada att vara tillbaks och nu är vi återigen inriktade på prestanda och på att få ut så mycket fart ur båten som möjligt, säger Bekking.

Ute på Atlanten seglar Team Alvimedica och Abu Dhabi Ocean Racing från Newport, Rhode Island på väg till Storbritannien och enligt regelverket för Volvo Ocean Race är de inte tillåtna att segla närmare varandra än två sjömil.

Lagen har kämpat genom en tid av svaga vindar och Abu Dhabis skeppare Ian Walker gav en kortfattad sammanfattning av situationen:

– Det som var ett race norrut är nu ett race österut och det har fört Team Alvimedica tillbaks i kampen. Vi är på väg österut men inte speciellt fort.

Medan deras fem rivaler maximerar sina chanser att bocka av fler sjömil ute på öppet hav satsar Dongfeng Race Team på inomskärssegling. De är övertygade om att den typen av övningar är rätt recept för laget som består av flera rookies där fyra besättningsmän är kinesiska seglare som aldrig tidigare seglat Volvo Ocean Race. De är i trygga händer och har fått hjälp av coachen Thierry Péponnet, OS-guldmedaljör i 470 i Seoul 1988.

– Syftet med att segla så mycket inomskärs är att vi tror att det är det bästa sättet att förbättra kommunikationen ombord, säger lagets projektledare Bruno Dubois och fortsätter:

– Om vi använder samma momentum och rutiner inomskärs som vi har på öppet hav passar det oss bättre just nu.

Foto: Feike Essink/Team Brunel, María Muiña, Rick Tomlinson/Team SCA, Amory Ross / TEAM ALVIMEDICA.

Nu finns franska sjökort ute till försäljning på Appstore och Seapilots egen store. Seapilot släpper sjökort över Frankrikes kust. I och med att Seapilot nu även har de franska sjökorten utökas den geografiska täckningen till 13 länder.

Priset för sjökorten på appstore är 599 kr för iPhone och 879 kr för iPad. På Seapilots egen store kostar sjökorten för Phone 450 kr och för Tablet 650 kr.

Seapilot har nu sjökort för följande länder:
• Norge
• Sverige
• Finland
• Estland
• Lettland
• Polen (kommer snart)
• Tyskland
• Danmark
• Nederländerna
• Belgien
• Storbritannien
• Irland + Nordirland
• Island
• Frankrike

Svenska Delta Powerboats lanserar nu två modeller på den amerikanska marknaden. Det är Delta 54 och 88 helt byggda i kolfiber som är aktuella för USA-lansering.

Delta Powerboats har introducerat sina kolfiberbåtar på den nord-, central och sydamerikanska marknaderna. I ett exklusivt avtal om import och distribution med Miamibaserade Chapman Ducote omfattas nu Delta Powerboats Americas utbud Delta 54 Carbon IPS och den helt nya Delta Yacht 88 IPS, varav båt nummer två håller på att levereras till kund.

Delta, som byggs vid ett svenskägt kvalitetsvarv i Estland, är världens första serieproducerade båt i den här klassen helt byggd i kolfiber. Delta 54 IPS är avsedd för längre turer såväl som skärgårdscruising eller som transportbåt. Den är designad av svensken Lars Modin och konstruerad för vakuuminjicering med kolfiberteknik samt divinycell med vinylester.

54-fotaren kan utrustas med tre Volvo Penta IPS 600 på 435 hk styck. Det ger mycket goda sjöegenskaper och fartprestanda på upp till 32,5 knop marschfart och en bränsleförbrukning på under 200 liter i timmen. Vid en fart på tio knop har båten en räckvidd på minst 2 000 Nm med en förbrukning på under tio 40 liter i timmen. Ett av de många intressanta tillbehören är Seakeepers gyrostabilisator, som gör att båten uppför sig mycket lugnt och stabilt i sjön.

Även den nya Delta 88 är designad av Lars Modin. Med tre stycken Volvo Penta IPS 1200 har den kapacitet att nå 39 knop som toppfart. Enligt Deltas egna tester har båten en bränsleförbrukning som är upp till 40 procent lägre än motsvarande jämförbara yachter.

Alla båtarna från Delta byggs helt kundanpassade. De har skandinaviskt ljus design och öppen planlösning med mycket ljusinsläpp och hög standard i alla materialval.

Delta är designad för en ägare som vill köra båten själv eller med hjälp av en liten besättning. Båten är utrustad med tre kabiner med sovmöjligheter för sex. Den betydligt större 88-fotaren har en komplett ”king size master suite”, en VIP och två dubbelkabiner plus en mindre kabin för två personer i besättningen.

Delta Powerboats har byggt över 400 motorbåtar sedan starten 2003. Modellerna är på 26–88 fot.

Info: http://www.deltapowerboats.se/

Nikons nya PROSTAFF 3i klarar de tuffaste utmaningarna Stockholm, 15 juli 2014: Med en enkel knapptryckning mäter du snabbt och noggrant avstånd på upp till 590 m, en avgörande fördel i fält, när snabba beslut måste tas. Oavsett situation är Nikons PROSTAFF 3i en idealisk följeslagare.

Den nya laseravståndsmätaren kombinerar avancerad teknik med en kompakt, lättviktig och robust konstruktion. PROSTAFF 3i är lätthanterad och visar både faktiskt och horisontellt avstånd. Med ökningsstegvisningsintervall på 0,1 m/yd – den minsta inkrementella visningen på marknaden – anger Nikon dessutom ett riktmärke för precisionsmätning.

Systemet för målprioritetsväxling visar antingen avståndet till närmaste eller bortersta målet vilket gör PROSTAFF 3i till en mycket mångsidig avståndsmätare. Flera avstånd kan enkelt mätas i snabb följd, med funktionen kontinuerlig mätning, genom att hålla POWER-knappen nedtryckt.

Den ergonomiska, kompakta konstruktionen ger ett bra grepp och kombinerat med den låga vikten är PROSTAFF 3i anpassad för ett liv i rörelse. Avståndsmätaren har testats enligt internationella skyddsnormer, och har en regntäthetsklassificering likvärdig med IPX4.

Nikons nya PROSTAFF 3i kommer att finnas tillgängligt i butik, i september till ett rekommenderat pris av 2 390 kronor.

ACULON T11 – den kompakta zoomkikaren
Nikon lanserar även den kompakta zoomkikaren ACULON T11. Även om framgången hos ACULON T11 inte är en fråga om smak, så är definitivt dess nya färgval det. ACULON T11 finns nu i blänkande blått och sportigt vitt och den högpresterande zoomkikaren är både kompakt och trendig.

Sedan dess första lansering 2012 har Nikons kompakta zoomkikare varit berömd för sin enastående optiska prestanda och kristallklara bilder. Alla linser och prismor har flerskiktsbeläggning. Ett annat skäl till ACULON T11:s popularitet är dess unika zoomspak som gör zoomning (8-24x) exceptionellt jämn och lätt. Faktum är att Nikons kompakta ACULON T11 har det största zoomområdet och den mest kraftfulla förstoringen i sin klass. Vrid- och skjutbara gummiögonmusslor för enkel placering av ögat på rätt ögonpunkt.

Eftersom den är extremt bekväm och lätt, har ACULON T11 blivit en favorit världen över för alla slags fritidsaktiviteter, inklusive åskådarsporter, utomhusevenemang och semesterresor.

ACULON T11 finns nu tillgänglig i totalt fem färger: svart, silver, rött, vitt och blänkande blått. Den finns tillgänglig i butik i augusti till ett rekommenderat pris av 1 790 kronor.

Semestermånaden juli är högsäsong för båtfolket. För de allra flesta en lustfylld tid utan problem men många drabbas också av ovälkomna motorstopp ute på sjön. Svedea tipsar om hur man enkelt undviker problemen som står för merparten av alla assistansärenden.

Motorproblem är det som flest båtägare råkar ut för – enligt Sjöassistans står dessa problem för cirka 60–65 % av alla assistansärenden. Men många av problemen är enkla att undvika.

– Vanliga orsaker till motorproblem är igensatta filter, trasiga impellrar eller att drivremmar går av. Säkert skulle hälften av alla assistansärenden kunna undvikas om man håller koll på de sakerna, säger Elisabet Hartwig, Resursansvarig på Sjöassistans.

För att undvika motorproblem är ett tips att se över bränsleledningar och byta bränslefilter inför säsongen. Har du en dieselmotor så kontrollera att det inte skett någon bakterietillväxt i tanken. Du bör också kontrollera impellern i sjövattenpumpen och byta ut den om den ser skadad eller sliten ut. Oavsett skick bör impellern bytas ut minst vartannat år.

– Vi uppmuntrar alla våra kunder att se över sin båt ordentligt innan de lägger den i sjön. Men trots det kan oturen vara framme så ett litet förråd av reservdelar kan bli en räddning på semestern – ett extra bränslefilter och en ny impeller kostar inte mycket och är bra att ha i reserv ombord, säger Göran Södergren, Produktchef båt på Svedea.

Fyra tips innan du ger dig ut på sjön
Bränslefiltret – kontrollera och byt om det är igensatt.
Drivremmarna – kontrollera att de är i bra skick, annars byt.
Impellern – kontrollera att den är ok, annars byt.
Se alltid till att du har ett extra bränslefilter och en extra impeller i båten.

Idag presenterades Iker Martínez som skeppare för det spanska utmanarlaget i Volvo Ocean Race 2014-15. Den 37-åriga seglaren från Baskien, som nyligen vann EM-guld i flerskrovsklassen Nacra 17, ser fram emot sin andra omgång som skeppare i jordenruntkappseglingen efter satsningen med Telefónica 2011-12.

Då hade Martínez lyxen att få flera månader till förberedelser som kunde ge den spanska båten en bra start på tävlingen och en tidig ledning i poängtabellen. Senare passerades de dock av den slutliga vinnaren Groupama och slutade till slut på fjärde plats i Volvo Ocean Race 2011-12.

Nu är tiden mer knapp eftersom det spanska laget presenterade sitt deltagande i tävlingen så sent som förra månaden. Men Martínez, OS-guldmedaljör i 49er 2004, ser möjligheter.

– Jag är väldigt glad över att vara tillbaks som skeppare för projektet och segla för mitt land. Det är en stor utmaning, och inte bara för att Volvo Ocean Race är en så lång och tuff tävling för alla i laget, utan också för att vi vet att vi inte har mycket tid kvar innan den första etappen startar den 11 oktober, säger Iker Martínez.

– Vi vet att vi har ont om tid och att andra lag ligger före när det kommer till förberedelser men vi jobbar stenhårt för att komma ikapp.

Vid sin sida kommer Martínez återigen ha sin bästa vän och tävlingspartner Xabi Fernández som vaktkapten. Duon vann OS-guld tillsammans i 49er i Aten 2004 och sedan OS-silver i samma klass fyra år senare i Peking.

Dessutom har spanjorerna Ñeti Cuervas-Mons, även han en veteran från Telefónicas besättning, hans landsman Rafa Trujillo samt den franska navigatören Nico Lunven tagits ut till laget.

Laget presenterade också att de rekryterat fransk seglings största namn, Michel Desjoyeaux för att han ska hjälpa laget genom alla förberedelser.

– Det är tur för oss att vi har Michel tillgänglig för att hjälpa till med att förberedelserna inför starten. Vi kontaktade honom av flera anledningar men framförallt på grund av hans stora kunskaper. Han är en fundamental del i att förbereda projektet på bästa möjliga sätt under kort tid, säger Iker Martínez.

– Många i laget har andra seglingsprojekt inbokade innan starten, för mig är det Nacra 17 och VM i Santander.

Desjoyeaux är en ledande profil inom global singlehanded-segling efter att ha vunnit Vendée Globe två gånger, Solitaire du Figaro tre gånger och Route du Rhum. Han seglade också Volvo Ocean Race/Whitbread Round the World Race 1985-86 (Cote d’Or), 1989-90 (Charles Jourdan) och 1993-94 (La Poste).

På lördag kommer det Spanska laget, vars titelsponsor ännu inte presenterats, ställa upp i tävlingen Round the Canary Islands i sin nya Volvo Ocean 65:a mot två kommande konkurrenter i Volvo Ocean Race – Team Brunel och Team SCA.

The Volvo Ocean Race 2014-15 startar den 4 oktober med ett första in-port race i Alicante och den första etappen till Kapstaden startar en vecka senare den 11 oktober.

Najadvarvet satsar vidare och öppnar ett försäljningskontor på Duvnäsvikens Marina i Stockholm. Ansvarig för etableringen är den välkända seglarprofilen och före detta mässgeneralen på Allt för sjön, Thomas ”Thompa” Sandberg.

Thompa har mångårig erfarenhet av försäljning av segelbåtar, han började på Familjebåtar redan på 80-talet och sålde Omegabåtarna framgångsrikt under många år.

Najads avsikt med etableringen är en seriös satsning på Ostkusten och andra sidan Östersjön. Duvnäsvikens Marina ligger perfekt placerat för detta.

– Najads nya högintressanta modellprogram gör att jag ser verkligen fram emot att få arbeta med det fina och väletablerade varumärket Najad på Ostkusten, och att få träffa nya och gamla segelbåtskunder igen, säger Thompa.

I juni genomförde Sjöräddningssällskapet en livflotteövning tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS, där elva testpersoner satt i en livflotte i Göteborgs ytterskärgård i över 30 timmar. Syftet med övningen är att få bättre förståelse för hur en nödsituation till havs upplevs och skapa utbildningsmaterial för att öka överlevnadschanserna om man tvingas överge sitt fartyg. Nu är den första filmen om projektet klar.

Se filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=PDZzxjruq-g&list=TLF5W0Sp2zfB6P5HgUNH_hTPaev5lX_Ok-

Det var trångt, mycket trångt. Det var svårt att kissa i trängseln och den grova sjögången, och sjösjukan slog till snabbt. Trots det klarade de elva testdeltagarna övningen förvånansvärt bra. Bara en tvingades avbryta. Nu summeras livflotteövningen och en första film om projektet har lanserats.

– Trängseln var helt klart den jobbigaste faktorn under det dryga dygn vi var ombord, man kan inte föreställa sig hur trångt det är i en livflotte. Men att det var så svårt att kissa var det enskilt största problemet för oss alla. Det var också anledningen till att en person tvingades att avbryta försöket, allmäntillståndet påverkades så mycket att det blev en hälsorisk. De flesta blev sjösjuka men tack och lov spydde ingen inne i flotten, summerar Matthew Fader, projektansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Alla överlevnadsmanualer betonar att en positiv attityd är en livsavgörande faktor om man hamnar i en nödsituation. Det var något som blev tydligt under livflotteövningen. Det är också viktigt att utse en tydlig ledarroll, någon som kan ta befälet i flotten på ett ödmjukt sätt, och fördela uppgifterna ombord. Alla reagerar olika vid en nödsituation, och det är viktigt att vara förberedd på det. Att kunna samarbeta och ta hand om varandra är avgörande för utgången.

Testdeltagarna genomgick kognitiva snabbhetstester före och direkt efter övningen, och det förvånade projektledningen att samtliga faktiskt visade bättre resultat efter dygnet i flotten. Deltagarna klarade av att samla kraft och mentala resurser och bidrog därmed till sin egen räddning.

– Det visar att träning och förberedelser förbättrar överlevnadschanserna dramatiskt, något vi tar fasta på i våra slutsatser.

En längre film håller nu på att tas fram, som tillsammans med slutsatser och erfarenheter kommer att ligga till grund för en e-learningplattform.

– Min förhoppning är att folk ska se filmen och vilja lära sig mer om sjösäkerhet. Idag finns det inte särskilt många kurser i maritim överlevnad, och de som finns är anpassade för yrkessjöfarten. Målet är att projektet ska leda till fler kurser för fritidsseglare, som liknar de egensäkerhetskurser vi har för frivilliga sjöräddare, säger Matthew Fader.

Projektgruppen kommer också att inleda en dialog med livflottetillverkarna kring den utrustning som finns ombord på flotten och vad deltagarna ansåg saknades ombord. Till exempel fanns behov av en länspump, tejp för att täta läckor och någon form av ”shewee”, en portabel tratt som man kissar igenom och som säljs i friluftsbutiker idag. Däremot upplevde deltagarna att mängden vatten och energikex var tillräcklig, något som man oroat sig för i förväg.

Info: www.ssrs.se

Här är de första bilderna på den helt nya Bavaria Sport 360. Båtmodellen har tidigare presenterats på ritningsstadiet, men nu har de första båtarna sjösatts och fotograferats.

Denna nya modell finns sedan tidigare i tre olika modeller; Open, Hard Top och Sport. Nu kommer den dessutom i en fjärde version, Coupé.

Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Sittbrunnen har designats med tanke på moderna människors båtliv. Den har därför en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

Info: www.bavariasverige.se

Under sommarmånaderna är fartygstrafiken som livligast och då ökar också Kustbevakningens övervakning längs kusterna och i skärgårdarna. Den 16-20 juli lägger Kustbevakningen extra fokus på sjösäkerhet genom nykterhets- och fartkontroller över hela landet.

En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Deras verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet säger Kbv att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.

Under en vecka, 16-20 juli, höjer myndigheten sin närvaro och utför förannonserade kontroller av fart och nykterhet. Ett tiotal fartyg längs med Sveriges kust deltar i satsningen som går under namnet Sjövett. Fartygen Naturligtvis även att ha beredskap för oljeutsläpp och för sjöräddning. Syftet med satsningen är dels att öka kunskapen om och efterlevnaden av de regler som gäller till sjöss, dels att ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.

Kommentarer

Job Andersson 08:47:39 2014-07-14

Ha ha ha

X 16:33:36 2014-07-14

kom och ta mig om ni kan… hahahahahaha

Lennart Ström 16:53:44 2014-07-14

Ja det gäller ju att visa upp sig och hitta argument när man vill ha påökt!!!!

haha 19:19:04 2014-07-15

Man vet ju ändå ungefär vart de håller till. Ska de använda budgeten till att haffa folk som har druckit två öl på sjökrogen så behöver de inte en enda krona i ökat anslag

Iriterad 23:26:41 2014-07-16

Hej, ut med Er i havsbandet o jaga oljeutsläpp mm, låt fritidsbåtar vara i fred, inget för, de utgör inget problem.

Florina 20:11:46 2014-08-11

Dom behöver inte åka så långt, mälarens utsläpp från kommunalt reningsverk motsvarar 300 000 st utsläpp från fritidsbåtar som har tömningsbar wc ombord.
Det blir säkert fritidsbåtarnas fel när det rinner ut i östersjön.

1 juni 2010 infördes 0,2-promillegräns för fritidssjöfart – grundat på ett hemsnickrat påstående att vägtrafikens risker råder till sjöss. Men fakta visar att vägtrafikens olycksbild inte återspeglas i sjötrafiken. Lagstiftaren förenklade grovt och jämställde båt- och skärgårdslivets premisser med fastlandslivet – man bortsåg från det viktigaste av allt – fritidsbåtens betydelse – att båten alltid är den enda möjligheten att förflytta sig – oavsett avstånd – och det dygnets alla timmar! Lagstiftaren tycks även glömt att längre färd och boende i fritidsbåt oftast inte har slutmålet som ändamål – själva resan och vistelsen i båten är målet!

Juridisk expertis menar att förutsättningen/villkoret för en lagskärpning aldrig sakligt styrkts. Premissen för lagändringen finns i regeringens proposition 2009/10:76 och lyder:

“Enligt regeringens uppfattning kan tiden nu vara mogen för en promillegräns för sjötrafiken som motsvarar den som gäller för vägtrafiken. Det gäller förutsatt att förhållandena till sjöss och riskerna med alkoholpåverkan i sjötrafiken kan någorlunda jämställas med vägtrafiken”. Högsta domstolen fastslog sedermera i en dom att vägtrafikens påföljder inte strikt skall tillämpas på sjötrafiken, eftersom: ”faran vid onykterhet till sjöss i allmänhet får anses vara något lägre än vid onykterhet i vägtrafiken”. Kammarrätten i Stockholm framförde i remissvar kritik mot den föreslagna 0,2-promilleregeln på sjön, och påpekade att regeln: ”saknar stöd i vetenskapliga studier”. Även Hovrätten över Skåne och Blekinge kritiserade lagförslaget, och påtalade att det: ”saknas empiriskt belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten”. Ifall riskerna till sjöss någorlunda vore jämförbara med riskerna i vägtrafiken skulle det återspeglas i olycksstatistiken. Så är inte fallet, vilket t ex sjöpolisen i Stockholm bekräftar med sina uttalanden i media då lagen trädde i kraft. Det finns inga sakliga skäl för 0,2-promillegränsen. Lagstiftningen genomdrevs med lösa påståenden.

Ansvarsregeln i tidigare lag – det pragmatiska villkoret att föraren kan uppvisa att båten framförs på ett betryggande sätt – ersattes av ett absolut 0,2-promillekrav. Därtill pålades fritidssjöfarten än strängare alkoholregler än vägtrafiken – man införde även 0,2-promillekrav för passagerare som är föraren behjälplig. Skilda alkoholregler infördes för olika båt- typer – vilket innebär att båtar som framförs i samma hastighet beivras olika!

Vid Båttinget 2014 på båtmässan ”Allt för sjön” närvarade riksdagsledamöter från ”Riksdagens fritidsbåtnätverk”. En sjösäkerhetsexpert frågade; Är detta en sjösäkerhetspolitisk lagstiftning eller en nykterhetspolitisk? Ledamöterna svarade att man ansåg lagstiftningen ”även” var nykterhetspolitisk. Kammarrätten i Stockholm hade på sin tid motsatt sig lagskärpningen med hänvisning just till att den: ”ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag”. Sensmoralen blir att av folkhälsoskäl bestämmer lagstiftaren att här ska utfärdas dagsböter i fostrande syfte inom just båtlivet.

Professorer och sjörättsexpertis slår fast att den skärpta sjöfyllerilagen saknar legitimitet. Sjösäkerhetsexpertis sågar lagskärpningen, och påvisar att den är kontraproduktiv.

Båt-Sverige; SBU/Båtunionen, Kryssarklubben, Sweboat/båtbranschen m fl. begär en opartisk och saklig översyn/utvärdering av den världsunika lagstiftningen. Ingenting händer.
“Organisationen Båtfolket.se”

Kommentarer

Björn Sandhaag 10:35:29 2014-07-14

Ja, det är ju märkligt att man från ansvarigt håll inte bemödar sig med att ens svara, än mindre utvärdera. Det är ju inte brottsligt att begå misstag (att stifta nämnda lag) men det är ju oerhört lågt att inte kunna stå för misstaget och rätta till det (utvärdera, se över, rätta till).

Nisse 12:26:09 2014-07-15

Hur kan det komma sig att alla är så övertygade om att en utvärdering kommer leda till att man återgår till den gamla lagen? Den kan lika väl ha som resultat att man inkluderar alla båtar under kravet på 0.2 promille.

100 lag om två, inklusive Sveriges största rapartist Petter, antog den första upplagan av den stenhårda utmaningen Engadin Swimrun i Schweiziska alperna. De tävlande sprang och simmade om vartannat I totalt 52 km i unik alpmiljö i Engadindalen.

Tävlingsbanan låg på drygt samma höjd som toppen av Kebnekaise och deltagarna fick tackla 1500 meters höjdskillnad, kalla vattentemperaturer, krävande terränglöpning och ett magiskt bergslandskap. Swimrunässen Björn Englund och Paul Krochak tog hem en välförtjänt seger med tiden 06:28:10 och slog tvåorna Mike Thoren och Jesper Svensson med över en halvtimme! Multisportmästarinnan Carolin Holmqvist imponerade med en total tredjeplats med sin partner Lelle Moberg.

Den första swimruntävlingen utanför Sverige bjöd de 200 deltagarna från 17 nationer på en riktigt tuff fysisk utmaning i det bildsköna schweiziska “Heidi-landskapet” i Engadindalen. En fjärdedel av lagen på plats var svenskar (26 lag), som har något större vana av swimruntävlingar än sina utländska konkurrenter. Vad svenskarna inte var vana vid var dock den syrefattiga miljön på högre höjd och de många höjdmeterna att avverka i den kuperade bergsmiljön.

Artisten Petter var solid och gick i mål som 16e lag med lagkamraten Marcus Hulgren. Han summerar:
”Det här var den sjukaste utmattningen jag utsatt mig för. To hell and back med en episk panoramabild av otroligt vackra berg. Jag blev ett med mig själv i vattnet när kroppen började att skaka av kyla, då tänkte jag på min familj och att ordet ’bryta’ inte finns med i mitt vokabulär. Marcus (Hultgren) var en hjälte som drog mig, guidade mig och såg till att jag höll hela vägen.”

Förutom en tuff höjdskillnad på totalt 1500 meter bestod det 52 km långa loppet av 46 km terränglöpning (i våtdräkten) på kuperade bergsstigar och grusvägar och 6,5 km simning (med löparskorna) i 10-gradiga bergssjöar runt den celebra alporten St.Moritz. Deltagarna hade 17 byten mellan terränglöpning och simning längs banan. Det var tufft och långt och många lag bröt. Björn Englund och Paul Krochak tog ledningen tidigt i loppet och bara ökade avståndet till lagen bakom.
“Vi var här för att vinna och vi gjorde det. Vi är inte så vana vid att springa i så brant terräng så vi försökte att inte gå ut för hårt i uppförsbackarna. Det kostade på låren både uppför och nedför. Vattnet var ganska kallt och vi blev rejält nedkylda några gånger. Det var tur att solen värmde upp mellan simningarna. Man var verkligen tvungen att hantera elementen. Landskapet var helt otroligt och man var tvungen att stanna upp lite ibland bara för att titta sig omkring,” säger segrare Englund, som var i alperna första gången.

Trots den tuffa utmaningen kunde deltagarna alltid lyfta upp blicken och njuta av den totala alpupplevelsen: snöiga bergstoppar, höga berg, smaragdgröna sjöar vackra stigar, gröna blomsterängar, sagolika skogar och gemytliga chaleter. Förutom den ikoniska alporten St. Moritz passerade man de genuina alpbyarna Maloja, Sils, Champfer för att slutligen gå i mål i Silvaplana.

Tävlingsarrangör Mats Skott (från Sverige, ÖTILLÖ-grundare och arrangör) kommenterar den första upplagan av Engadin Swimrun:
“Det var stor succé för denna första upplaga av tävlingen. Vi är väldigt nöjda med banan, som både är fysiskt krävande och väldigt vacker, precis som ÖTILLÖ! Engadin Swimrun är den perfekta systertävlingen till ÖTILLÖ och en härlig kontrast, från skärgård till stora berg! Vi har fått mycket positiv feedback och många framtida swimrunatleter är intresserade av tävlingen och tävlingsformen. Sporten swimrun växer och vi ser en ljus framtid för sporten. Vi har redan satt datum för nästa års upplaga av Engadin Swimrun, den 11 juli 2015. Det ser vi fram emot!”

Engadin Swimrun är en hård kvalificeringstävling till ÖTILLÖ, som i år är klassad som VM i swimrum och känd för att vara en av världens tuffaste endagarstävlingar. Topp 3 herrar, topp 3 mixed och topp 2 dam från Engadin Swimrun är kvalificerade till ÖTILLÖ, den 1 september 2014.

Topp 3 resultat Engadin Swimrun, den 12 iuli, 2014
Herrlag
1. Björn Englund (SWE) & Paul Krochak (CAN), Team Head Swimming: 06:28:10
2. Mike Thoren (SWE) & Jesper Svensson (SWE), Team Enervit Sweden: 07:00:15
3. Klas Wiréhn (SWE) & Henrik Wahlberg (SWE), Team SurfSpot: 07:24:35

Mixedlag
1. Carolin Holmqvist (SWE) & Lelle Moberg (SWE), Team Säkra Stockholm Öst AB: 07:07:29
2. Laetitia Pibis (FRA) & Gerald Hofstadler (AUT), Team Irgendwie & Sowieso: 07:44:39
3. Lucie Croissant (FRA) & JC Kunz (FRA), Team Adidas Triatl Aix: 08:03:22

Damlag
1. Hanna Slotte (SWE) & Natalia Muller (SUI), Team two single ladies: 08:34:36
Women
2. Elen Nihmark (SWE) & Jaana Nehez (SWE), Team Skånskorna: 08:56:42

Komplett resultatlista: http://engadinswimrun.r.mikatiming.de/2014/?pgid=&pid=start

Om ÖTILLÖ – VM i Swimrun
ÖTILLÖ avgörs den 1 september i Stockholms skärgård, från Sandhamn till Utö. Lag om två springer 65 km över 26 öar och simmar 10 km mellan dem. Det är 1,5 maraton i våtdräkt och tre Vansbrosimningar i löparskorna. 120 lag (maxgräns) från 22 nationer kommer till start. 350 lag står på väntelista. ÖTILLÖ, som har blivit rankad som en av världens tuffaste utmaningar av CNN, befäster sin position som en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. Tävlingen har inför den nionde upplagan, den 1 september 2014 blivit klassad som VM i Swimrun. Förutom artisten Petter deltar bland annat uthållighetsfenomen som Jonas Colting, före detta världsmästare i Ultra Triathlon, som kommer att satsa på seger i ÖTILLÖ i kamp mot fjolårsvinnarna Björn Englund och Paul Krochak. www.otillo.se

Engadin Swimrun sociala kanaler
Hemsida: www.engadinswimrun.ch
Facebook: www.facebook.com/engadinswimrun
Twitter: otillorace
Instagram: #engadinswimrun14

Info: www.engadinswimrun.ch

Foto: Jakob Edholm och Nadja Odenhage / Engadin Swimrun 2014.

Sju minuter. Efter nästan 70 timmars segling var det sju minuter som saknades för att vinna storbåtsklassen på ÅF Offshore Race 2014 (Gotland Runt). Slagna av den minsta båten i vår klass.

Det är lätt att haka upp sig på de där sju minutera. Var tappade vi dem? Vad hade vi kunnat göra annorlunda? Vi gick igenom racet timme för timme, rannsakade oss själva och kom unisont fram till att vi gjort det fantastiskt bra. I frustrerande lättvind hamnade vi i bleke hela sex gånger där det blev omstart med de mindre båtarna som kommit ikapp. Trots detta var vi 100% fokuserade och drev båten framåt dygnet runt. Ingen tappade humöret utan vi såg möjligheter hela tiden. Även när maten tog slut. Är vi alltså nöjda? Thomas Blixt har vunnit fler Gotland Runt än någon annan och målet var givetvis att vinna. Är vi alltså besvikna? All tävlingsidrott kan vara svart eller vit om man vill det.

Jag väljer att vara mer nyanserad. Vi nådde inte resultatmålet att vinna. Det är så många yttre faktorer som påverkar om det är möjligt att nå ett resultatmål eller ej. Lättvind t.ex. Prestationsmålen att vara proaktiva, maximera nuet och driva båten till dess fulla potential nåddes definitivt. Mina personliga känslomål att ha roligt och våga ta plats i teamet uppfylldes med råge. Alltså nådde i alla fall jag två av tre mål. Det är fördelen med att lägga fokus på det man kan påverka – prestation och känsla snarare än resultat. Man når sina mål oftare.

Du som följt mig som krönikör här på batliv.se har genomskådat mig för längesedan. Det som presenterats som ett projekt där ni ska få följa Renata Chlumskas utmaning att lära sig segla och genomföra två utmaningar till havs, handlar egentligen om mig. Om att jag genom samarbetet med Renata har hittat tillbaka till seglingen, fått tillbaka glädjen och drivkraften igen och att jag vill göra det fullt ut. Även om det idag inte handlar om att jaga de ädlaste valörerna. Nu handlar det om personlig utveckling.

Renata ja. Hur gick det för henne ombord på Blixt Pro Sailing? Stolt men inte överraskad kan jag som hennes coach konstatera att hon fann sig tillrätta omgående. Lyhörd, reaktionssnabb, smidig och orädd. Formellt fick hon rollen ”floater”, d.v.s. den som löser allt som annars faller mellan stolarna. Kittet som sammanfogar alla moment till en helhet. Så småningom utökades Renatas ansvar och hon fick winscha, trimma, styra och åka upp i masttoppen för att spana efter vind. För en som lider av svår sjösjuka, som Renata, är ett lättvindsrace det bästa som kan hända. Det enda problemet var att den utdragna seglingen innebar att Renata fick kasta sig av båten efter målgången i Sandhamn för att i högsta fart ta sig med en rib in till Stockholm och Amerikanska ambassaden och fixa det visum hon behövde till flyget nästa morgon mot nästa äventyr. Jag tror hon hade typ 7 sju minuter tillgodo innan ambassaden stängde.

Alltid ett nytt äventyr väntar runt hörnet för den kvinnan. I slutet av september väntar finalen i vårt seglingsprojekt. Då ska hon vara rorsman under Navigare Race Week i Kroatien.

Anna-Karin

Anna-Karin S. Öjerskog är världsmästare i segling och lär den professionella äventyraren Renata Clumska att segla, med målet att delta i ÅF Offshore Race och Navigare Race Week. Anna-Karin är en flitigt anlitad föreläsare, moderator och ledarskapscoach. Läs mer på www.a-head.se

För den som är funktionsnedsatt men vill ta del av båtlivet kan det bli svårt om man vill ha båt i någon av storstädernas kommunala hamnar. Enligt en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens riksförbund – låtit göra, är de kommunala fritidshamnarna i Stockholm, Göteborg och Malmö dåligt anpassade för funktionsnedsatta. Bäst tillgänglighet finns i exempelvis Sotenäs, Lysekil och Lomma.

– Ett aktivt friluftsliv är viktigt för människors hälsa. Vi vet att naturen har en läkande effekt i samband med en sjukdom eller skada så därför är det viktigt att friluftslivet görs tillgängligt även för människor med funktionsnedsättning. Tillgång till havet och båtlivet är extra viktig då vi alla är lika när vi är ombord på en båt. De kommunala hamnarna kan med enkla medel göra det möjligt, men då måste kommunerna jobba med frågan. Det är en skylighet de har gentemot kommunens invånare, säger Pelle Kölhed, ordförande i Personskadeförbundet RTP.

I Sweboats återkommande undersökning, Årets båtkommun, svarade 67 kommuner på frågan om de kommunala hamnarna var anpassade för rullstolsburna alternativt funktionsnedsatta nyttjare. 49 stycken, 73 procent, uppgav att de erbjöd servicen vid samtliga eller vid någon av sina fritidshamnar. Däribland Malmö och Göteborg som svarade att de har viss anpassning i form av ramper ner till bryggor. Men i Malmö saknas lämpliga platser för funktionsnedsatta medan det i Göteborg finns några båtplatser som passar bättre för exempelvis rullstolsburna, men inga platser speciellt avsedda för personer med funktionsnedsättning. Vid behov kan man söka till dessa platser men väntetiderna är långa och man får kanske inte en båtplats i sin närhet. Varken Malmö eller Göteborg planerar någon anpassning av nuvarande bryggor.

Av de 67 som svarat, saknade nio anpassningar för funktionsnedsatta helt och hållet, däribland Stockholms kommun. Där svarar man att några hamnar är lite lättare att nå men i de flesta fall är de dåligt byggda för funktionshindrade. Kommunen svarar dock, precis som i Malmö och Göteborg, att man har en ambition att bli bättre framöver.

– Det är mycket glädjande att så många kommuner gör sina fritidshamnar tillgängliga för alla oavsett förutsättningar. Men att de viktiga kommunala hamnarna i storstäderna ligger efter är ytterst beklagligt. Det är dags att storstadskommunerna börjar tar ansvar för den här frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Ett gott exempel är Kungshamn i Sotenäs kommun som har en lift för funktionsnedsatta som behöver hjälp ner i båten. Man har även speciella bryggor för personer som har svårt röra sig och man har tagit bort trösklar på bryggor. Liknande service har man i Lomma och Lysekil som båda erbjuder möjligheten att lyfta i båtgäster.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2014 varav 73 svarat att de driver hamnar.

Modernare båtar och bryggor, ändrade regler för hastigheter och bränslen – men framförallt en politisk vilja och blocköverskridande överenskommelser. Det är några av de förutsättningar som politiker och tjänstemän listar måste finnas på plats för att Stockholm ska få en hållbar kollektivtrafik på vatten.

Möjligheten att använda Stockholms vatten för kollektivtrafik är en fråga som diskuterats under många år i Stockholm, ändå har inte mycket hänt på området. IVL Svenska Miljöinstitutet har i en ny intervjustudie frågat ett tjugotal politiker, tjänstemän och andra sakägare vad de tror är anledningen till att vi inte har någon fungerande båtpendling i Stockholm idag och vad de anser krävs för att göra en sådan båttrafik miljömässigt- och ekonomiskt hållbar.

– Det som nästan samtliga intervjuade säger är att det har saknats en politisk vilja att genomföra detta. Huvudsakligen beror det på att man från politiskt håll inte trott att båtpendlingen har verklig kapacitetshöjande effekt, säger Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

För att råda bot på det lyfter de intervjuade upp att det behövs breda överenskommelser mellan politiska partier samt mellan kommuner och landsting, men att ingen hittills tagit ledningen för detta.
Andra hinder som lyfts fram är av teknisk karaktär som att den befintliga båtflottan och bryggor inte är anpassade för den typ av drift som skulle svara upp mot de resultat och effekter man vill se hos en pendlingstrafik. Det behövs nya, modernare båtar som uppfyller dagens krav inom miljöhänsyn, tillgänglighet och effektivitet. Flera av de intervjuade säger att hastighetsbegränsningarna måste ses över. Båtarna måste gå snabbare och turerna bli fler för att båtpendlingen ska bli ett attraktivt alternativ för resenärerna.

– Det verkar som att man hittills inte tagit sjötrafiken riktigt på allvar. Testlinjer som genomförts har gjorts halvhjärtat, och även de utredningar som gjorts har ofta antagit ”allt annat lika”, vilket alltså betyder att man använt gammalt tonnage i beräkningarna, existerande regelverk och icke existerande anpassningar på land. Bättre vore att göra analysen omvänt. Fråga inte om tekniken kan uppfylla behoven. Fråga hur tekniken skulle behöva se ut för att uppfylla behoven. Då höjer vi innovationsgraden och kan på allvar svara på om det är möjligt med en kollektivtrafik på vatten, säger Johan Strandberg.

Han tror att förutsättningarna nu har ändrats och att det bör gå att göra ett omtag där man satsar ordentligt i tre-fyra år på en linje och involverar både landsting, kommuner och näringsliv.

– Vi ser framför oss att en sådan satsning med lite högre grad av innovativitet bör kunna gå att få delfinansierad av staten eller EU-kommissionen.

Projektet har finansierats av länsstyrelsen i Stockholm med medfinansiering från Strömma Turism och Sjöfart.

VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co har enats om en gemensam masterplan som ska öka intäkterna från utländsk turism till Västsverige och Göteborg med 40 procent. Planen löper över sex år och ska samla och rikta de gemensamma insatserna för att nå större internationellt genomslag med större marknadsföringsresurser och bättre tillgänglighet till regionen.

VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co har enats om en gemensam masterplan som ska öka intäkterna från utländsk turism till Västsverige och Göteborg med 40 procent. Planen löper över sex år och ska samla och rikta de gemensamma insatserna för att nå större internationellt genomslag med större marknadsföringsresurser och bättre tillgänglighet till regionen.

En stor del av tillväxtpotentialen för svensk besöksnäring finns hos utländska besökare till Sverige. För att få Västra Götaland och Göteborg att sticka ut i den internationella konkurrensen har VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co tecknat ett sexårigt samarbetsavtal som bland annat ska leda till bättre tillgänglighet och mer gemensam marknadsföring på utvalda marknader. Den gemensamma masterplanen är ett steg i att förverkliga svensk besöksnärings nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.

2013 omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska det ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.

– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten tillsammans med svensk besöksnäring. Nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger Fredrik Lindén, vd på Västsvenska Turistrådet.

– Utländska besökare tar in mer pengar än den samlande svenska exporten av järn, stål och livsmedel, samtidigt som besöksnäringen är mindre konjunkturkänslig. Göteborg och Västsverige är en stark produkt, men alldeles för okänt internationellt. Genom att verka tillsammans är vi övertygade om att vi kan nå längre än vad vi hade kunnat på egen hand, säger Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co.

Foto: Jonas Ingman.