Nyheter

Sveriges största vägfärja, Saturnus, har överlämnats från det finska varvet Uudenkaupungin Työvene till Trafikverkets färjerederi. Färjan kommer att förstärka trafiken på Gullmarsleden över Gullmarsfjorden. Nu sker de sista förberedelserna inför fartygsdopet den 29 augusti i Lysekil.

Fartygsbygget har pågått 2013–2014 i Lettland och Finland. I maj målades däck och botten på ett varv i Stockholm och nu är Saturnus i Lysekil. Vid dopet inbjuds allmänheten att göra en rundvandring ombord och det blir fest och underhållning!

– Vi ser fram mot att erbjuda våra resande en förstärkning av kapaciteten på Gullmarsleden. Dessutom ger investeringen i fartyget Saturnus ringar på vattnet genom att färjan Gullmaj nu kan flyttas till andra uppgifter i rederiet, säger rederichef Anders Werner.

– Vårt varv har fått förtroendet att bygga flera fartyg för Färjerederiets räkning och detta är det största. Det har varit ett positivt samarbeta och vi är glada att allt har kunnat utföras enligt plan, säger varvschef Harri Putro.

Fakta:
Saturnus är 100 meter lång och 18 meter bred. Fartyget är byggt för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare.
Maxfart 11 knop.

Unikt med Saturnus är att det finns tre filer som anpassats för tunga transporter.
Skrovet är utformat så, att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.
Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer.

Gullmarsleden är en av de tyngst trafikerade färjelederna, med omkring 100 000 transporterade fordon per månad. En betydande andel utgörs av tunga lastbilstransporter till och från Lysekil.
Leden är nästan två kilometer lång.

Läs mer om fartygsdopet: http://www.trafikverket.se/Farja/Farjeleder/Farjeleder-i-ditt-lan/Farjeleder-i-Vastra-Gotaland1/Gullmarsleden/Saturnus-dop-29-augusti-2014/

Foto: Truls Persson Trafikverket.

På lördag körs det 52.a Roslagsloppet, med start utanför Norrtälje och målgång i Öregrund. Närmare 120 båtar är anmälda vilket är klart fler än ifjol. Banan slingrar sig runt i både södra och norra Roslagen. Totalt ska de köra drygt 110 sjömil. Det är inte bara förare och ekipage som sätts på svåra prov, det här blir en utmaning för navigatörerna också.

På fredag eftermiddag sker besiktning i Societetsparken i Norrtälje, på kvällen är det förarmöte. På lördag morgon redan kl 9 startar Classic offshore båtarna sin eskaderfärd inne från Norrtälje hamn, så som de startade under 70-80-talen. De som tävlar på än mer allvar och med högre farter är det start från kl 10 till 11, ute vid Gräddö Asken, vid Norrtäljetarmens mynning.

I Roslagsloppet startar allehanda båtar, alltifrån äldre ”Classic” offshorebåtar som deltog i Roslagsloppets begynnelse, standardbåtar, kändisar som kör en entypsklass med Capelli båtar, offshore racebåtar från 50 upp till dryga 400 hk.

Fjolårets totalsegrare Daniel Segenmark kraschade sin katamaran med 200 hk vid VM tidigare i år, kör därför nu sin något äldre ”reservbåt” men den är god för nära 90 knop den med. Han vill säkert försvara sin seger, han är utmanad både av Roger Söderström som också kör en C-katta, men allrahelst paret Wrenkler som nu ska köra en större kattamaran med dubbla 200 hk motorer. Där finns all potential hos både besättning och ekipage. Men en vanlig fråga inför Roslagsloppet är ”hinner de bli färdiga”?

De större klasserna kör från startslingan vid Gräddö Asken sedan söderut förbi Kapellskär, ner mot grynnrika vatten norr och väst om Svartlöga. Det är lågvatten nu och många stenar att hålla reda på för navigatörerna, innan de siktar mot etappmålet i Väddö kanal. Efter ett par timmars transport och omtankning startar racet sedan om med en lika lång nordlig slinga. Det gäller för ekipagen att hålla hela vägen och besättningen att orka vara skärpta. Det blir verkligt utslagsgivande. Målgång sker för de lyckliga troligtvis mellan kl 13 och 14 i Öregrund.

För de som inte har möjlighet att följa tävlingen till sjöss så finns nu en chans att följa den via nätet, då alla båtar ska ha en tracker ombord. Gå in på webtracking.se, så kan du följa hela racet från var du än är!

Info: www.roslagsloppet.com

Drabbningarna mellan världens främsta matchracingdamer är inte det enda som lockar under Lysekil Women’s Match nästa vecka. På landbacken erbjuds mat, musik och artister, med centrum i området runt Havsbadsparken i Lysekil. Evenemangets tioårsjubileum ska förstås firas lite extra.

– Vi satsar på att förlänga den fantastiska sommaren med mycket musik och god mat, lovar projektledaren Anna Holmdahl White.

– Jag ser fram emot samma härliga stämning som vi byggt upp under tio år i Lysekil!

När västkustens seglingsmetropol bjuder till folkfest nästa vecka är det inte bara segling som gäller, utan här finns också chansen att njuta av mat, musik och artister. Alltihop drar igång redan måndagen den 4 augusti, med invigningsceremonin på scenen i Havsbadsparken. Först presenteras alla skepparna som ska segla i Lysekil Women’s Match, och sedan blir det fullt ös med musikunderhållning från scenen:

– Måndagsklubben har varit sommarens stora grej, och nu kör vi avslutning på den med det alltid lika uppskattade coverbandet No Tjafs, berättar Micke Gustafsson från Restaurang Havsbadet.

I Havsbadsparkens Match Race Bar by Lidl blir det varje dag publik presskonferens med intervjuer av de seglare som svarat för dagens allra mest spektakulära insatser. Här finns alltid något gott att äta, med ett urval läskande förfriskningar till. Det blir härligt klassisk sommarmat såsom sallader, smörgåsar och mycket gott direkt från grillen och havet, till skön musik av trubadur eller DJ:

– Alla råvaror och drycker utom alkohol kommer från Lidl i Uddevalla, och förädlas på plats av de lokala krögarna, berättar Lidl:s försäljningschef Christoffer Wennergren, som givetvis också kommer till Lysekil för att uppleva evenemanget på plats.

I Match Race Bar by Lidl har alla besökare chansen att på tisdagseftermiddagen få träffa de svenska guldmedaljörerna från VM tidigare i somras, med skepparen Anna Kjellberg i spetsen. Bandet Tårtturnén, med Annas syster Ida Kjellberg och Amanda Larsson, spelar och underhåller.

Onsdag till lördag kör Havsbadet också sin välbesökta Sailors Night Club, där ett gäng olika gästartister svarar för att det blir fullt tryck och hög stämning kvällen lång. Nyfiken Gul och duon Medina är två välkända namn som kommer att synas under veckan.

Preem, som är huvudsponsor för Lysekil Women’s Match, bjuder på två gratiskonserter från scenen i Havsbadsparken. Först ut är Måns Zelmerlöw, onsdagen den 6 augusti 19.00, och torsdagen den 7 augusti samma tid kommer Caroline af Ugglas med det allra senaste ur sin stora repertoar.

Ett riktigt födelsedagskalas för alla besökare, med välsmakande tårta från Lidl, blir det i Havsbadsparken på lördagen direkt efter prisutdelningen, då tioårsjubileet för Lysekil Women’s Match firas lite extra. Nyfiken Gul svarar för underhållningen från scenen.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Atlantica är partners.

www.lysekilwomensmatch.se www.facebook.com/lysekilwomensmatch
www.twitter.com/lwmlysekil
www.youtube.com/lysekilwomensmatch
www.instagram.com/lwmlysekil

Bästa möjliga förhållanden är att vänta när EM i den snabbväxande Kona One-klassen idag invigs i Båstad. Sverige har ett mycket starkt lag, inte minst genom syskonen Adam (20 år) och Andrea (17 (år) Holm. Båda har haft stora internationella framgångar tidigare trots sin unga ålder.

I Kona One seglar herrar och damer tillsammans och Andrea Holm är ett talande bevis för att det fungerar. Förra året vann hon både senior- och junior-SM och slutade på tredje plats i EM. Dessutom var hon en försmädlig tjuvstart från att även vinna VM-guld 2013 i Kanada. Under vintern har hon tränat med det kanadensiska landslaget i Florida.

– Jag har förbättrat mig på alla plan, inte minst hårdvindsseglingen. Jag känner mig därför väldigt taggad inför EM och ser fram emot att segla i Båstad”, säger Andrea.
Adam siktar mot det stora målet OS 2016 och har seglat på heltid sedan förra året. Han har haft Spanien som bas under vintern och våren för sin uppladdning.

– Jag har haft en stark utvecklingskurva under året trots en del motgångar. Bland annat var jag övertränad inför säsongsstarten. Jag ligger ändå helt enligt plan för att möta SOK:s högt ställda krav och ta en plats till Rio, ”berättar Adam.

De möter ett starkt startfält. Bland dessa finns den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen som vunnit ett flertal VM-guld i olika klasser under tre årtionden. Totalt deltar 70 seglare från åtta nationer.

Seglings- och tennismeckat Båstad står som värd för mästerskapet mellan 31 juli – 3 augusti. Öppningscermonien hålls idag torsdag. Därefter följer två dagars kvalificeringsseglingar innan söndagens final dit de tio bästa kvalificerar sig.

– Vi välkomnar seglare och åskådare till Båstad där vi hoppas kunna erbjuda riktigt bra seglingar och ett minnesvärt event. Vår ambition är att även erbjuda ett attraktivt program för åskådare, säger Pekko Svensson från tävlingsarrangören Sailing Båstad.

Om Kona One-klassen
En av världens snabbast växande vindsurfingklasser globalt och del av internationella seglingsförbundet ISAF. Kona One är en entypsklass där alla seglar på identiska brädor. Ett segel används i alla vindar och segelstorlek bestäms efter vikt. Allt för att göra förutsättningarna så rättvisa som möjligt. Det är också en klass där så kallad ”pumpning” är förbjuden.

För mer information och resultat från tävlingarna besök mästerskapssajten www.seglingsveckan.com

Bilder: Sailing Båstad.

Den senaste tidens låga havsvattenstånd på syd- och ostkusten har gett upphov till ovanligt många grundstötningar med fritidsbåtar. När havsytan ligger flera decimeter lägre än normalt blir trygga passager plötsligt riskfyllda och Svedea uppmanar nu alla båtägare att studera havsvattenståndet innan båtturen.

En av de vanligaste skadeorsakerna till sjöss är att gå på grund. I sommar har havsvattenståndet varit ovanligt lågt på syd- och ostkusten och många båtägare har fått uppleva obehaglig närkontakt med stenar och hällar under vattenytan.

– Vi har haft ett stort antal grundstötningar i sommar. I många fall har båtägarna färdats i kända vatten men överraskats av stenar de normalt passerar med god marginal, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

Det finns goda möjligheter att skaffa sig detaljerad information om havsvattenståndet. SMHI:s webbtjänst erbjuder både aktuella uppgifter och prognoser för hela Sveriges kust.

– Vi rekommenderar alla båtägare att skaffa sig information om havsväder och vattenstånd. Om inte annat så bör man tänka till om det är långt ned till båten när man kliver ombord. Även om vattenytan är lika obruten som vanligt så är det andra förutsättningar som gäller vid lågvatten. Där du normalt passerar obehindrat kan några decimeters lägre havsvattenstånd innebära stora risker för grundkänning, säger Göran Södergren.

Info: www.svedea.se

Rör i grytan med ena handen och riv av hushållspappret med den andra. Smarta prylen Rivröret löser ett vardagligt problem – samtidigt som den frigör arbetsyta och gör köket snyggare.

Det fungerar lika bra i båten, stallet och hos frisören som på förskolan, sjukhuset och på gymmet – överallt där hushållspapper används. Rullen döljs i ett överskåp och pappret dras ut genom Rivröret på undersidan. Rullen ska vara av typen ”Torky”, där pappret dras ut från mitten.

Innovatören Barbro Holmström var 70 år när hon bestämde sig för att satsa helhjärtat på sin lika enkla som självklara idé. Nu har hon på egen hand sålt 3 000 Rivröret, bland annat genom ”gerillamarknadsföring”.

– Jag satte lappar på parkerade bilar under Lidingöloppet. Det är precis utanför där jag bor, säger hon.

Överallt möts hon av förvåning över att ”ingen har kommit på idén tidigare”.

– En vanlig reaktion är: ”Det är det bästa vi gjort i vårt kök”, säger Barbro Holmström.

Rivröret är tillverkat av aluminium och har taggar i ena änden, och en krage i den andra. Monteringen är mycket enkel.

Havet är fullt av skräp. Det som en gång var en resurs är idag ett problem för både människor och djur. Cirka 8 000 kubikmeter skräp sköljer upp på Bohusläns stränder varje år och västkusten fylls av plast. Ett material som bara funnits i vårt samhälle i ett par generationer.

Under Västerhavsveckan seglar s/y Hrimfare af Ranrike för projekt Ren Kust, Göteborgs universitet och KIMO, Kommunenes internasjonale miljøorganisation, för ett skräpfritt hav.

Under turnén kommer arrangörerna att informera om plasten i havet och på Bohusläns stränder. Vad ställer plasten till med, på land och i vattnet? Och inte minst – vem ska ta ansvar, åtgärda problemet och städa upp?

En viktig anledning till att västkusten är så hårt drabbat av nedskräpning är havsströmmarna. Flera havsströmmar, som för med sig skräp, möts i Kattegatt och strömmar sedan upp längs västkusten där västliga vindar spolar upp det flytande plastskräpet på stränderna. Över 80 procent av det som hittas på stränderna är plast.

Västsveriges kustremsa blir därför en form av soptipp för hela Nordsjön. Förfulningen av Bohusläns stränder hotar kustturismen och det marina djurlivet och är dessutom till förtret för kustkommunerna som ensamma får stå för städnotan.

Men allt skräp är inte synligt. På land produceras en hel del skräp av mikroskopisk storlek, som sköljs ut via avloppet, och stort plastskräp försvagas av solens UV-strålning och fragmenteras till allt mindre bitar. Detta har lett till att havsvattnet numera liknar en tunn buljong, med små skräppartiklar fördelade i hela vattenmassan.

Forskare från Göteborgs universitet har nyligen provtagit Skagerrak, Kattegatt och södra Östersjön. Man har kartlagt förekomsten av mikroplast (0,3 – 5 mm) och upptäckt betydande mängder av både större och mindre storleksfraktioner.

– Vi hittar höga ansamlingar av mycket små frigolitkulor och en omfattande mängd fragment av plastpåsar, hårdplastfragment och syntetiska fibrer från rep och fiskeredskap, säger professor Martin Hassellöv, marin kemist vid Göteborgs universitet.

Forskning tyder på att dessa små partiklar kan misstas för föda, och både minska näringsupptaget och transportera miljögifter in i filtrerande och planktonätande djur och vidare upp i näringskedjan

– Plast är ett fantastiskt material och har under det senaste århundradet erövrat världen för sina många egenskaper. Men plastskräpet har blivit en tickande miljöbomb. I en nyligen utförd studie i Skottland hittades plast i 100 av 120 av de trålfångade havskräftorna, 83 procent. Vi vill med expeditionen uppmärksamma problemet på bred front, öka kunskapen och medvetenheten hos allmänheten samt inspirera till förändring och nytänk, säger Ulrika Marklund, projektledare Ren Kust i Bohuslän.

Under veckan damp ett glatt mejl från Alain Baines ner hos Najad i Henån.

”I just did the Chicago Mac race on Hope – a custom Najad 332 with a carbon rig, 3DL’s and retractable bow sprit – and won!
1st in class
Line honors in class
1st in Division
The boat is as quick as hell!”

Thomas Thompa Sandberg på Najad kommenterar mejlet:
– Det var som själva tusan!
Har själv seglat racet och det var då inga dunungar med, troligtvis inte nu heller.

Länken till CYC webbsida:
http://www.cycracetomackinac.com/providence-wins-2014-mackinac-trophy-/

Bilden:
Glada vinnare på Najad 332 Hope.

Team Gallagher, med svenska föraren Tobbe Lannemar som kör den engelska Superstock P1-serien, tog sin första seger i Cardiff i helgen. De har redan från inledningen av säsongen haft mycket bekymmer med båten, trots att det alltså handlar om en helt ny båt.

Enbart sedan senaste tävlingen har hela skrovet blivit förstärkt med över 50 kilo glasfiber då hela botten mer eller mindreseparerat från de längsgående balkarna. Båten verkar helt enkelt inte tåla de krafter det handlar om i vågorna till havs i farter upp mot 70 knop.

– Vi kom till Cardiff med stort självförtroende då vi precis fått hela båten genomgången, säger Tobbe med en suck.

– Men, när vi linade upp för start så dog plötsligt motorn. Konkurrenterna fick då ett försprång på minst 500 meter innan vi fick igång motorn igen och kunde sätta efter. Trots att det bara var ett kort race på sju varv, så körde vi ändå ifatt de andra och slutade fyra. I de två efterföljande racen strulade istället motors trim, så vi körde med helt fel vinkel på motorn, men lyckades ändå sluta fyra i de båda racen. De tre fjärdeplaceringarna borde räckt till en plats i A-finalen, men Team VisitWales slutade på samma på samma poäng som oss och hade en tredjeplacering och förpassade oss därmed till B-finalen i det slutliga och avgörande racet.

– I B-finalen missade vi starten helt, men körde upp oss och gjorde ett kanonvarv på det pliktade alternativa långa varvet och passerade därmed samtliga båtar och vann, säger Tobbe och mumlar om antiklimax.

– Det känns trots allt alltid skönt att vinna, även om det bara handlar om en vinst i B-finalen. Men det visar ändå att vi har kapacitet och är mycket snabba när väl allt fungerar.

– Det blev TV-intervjuer för både SKY Sport och Greenlight.tv, vilket naturligtvis är värdefullt för våra sponsorer, summerar Tobbe nöjt.

Inför nästa tävlingshelg i Torquay kommer eras mentor Neil Holmes att gå igenom båten minutiöst. Neil är sjufaldig världsmästare i offshore och har kört båt i hela sitt liv och vet vad som krävs för att nå hela vägen.

– Vi lyckades skrapa ihop 54 poäng och gick upp till en sjätte plats i tabellen, men har inte mer än tre respektive nio poäng upp till de två teamen ovanför oss, säger Tobbe hoppfullt och avslutar.

– Vi ser med tillförsikt fram mot nästa race och fungerar bara båten så kommer vi att stå på pallen.

Följ teamets framfart via hemsidan: http://superstockp1.se/

Bildtext 1:
Stilstudie av Team Gallagher när SKY Sports helikopter filmar för bra actionmaterial. Foto: Tim Lewis

Bildtext 2:
Mark och Tobbe diskuterar bansträckning med deras mentor, den sjufaldige världsmästaren i offshore, Neil Holmes.

Bildtext 3:
Mark och Tobbe var nöjda med att ta hem segern i B-finalen efter alla tekniska problem med båten under helgen.

Visit Åland har under våren bedrivit en frågetävling i Sverige och Finland, där vinnaren fick chansen att namnge en ö i Ålands orörda skärgård. Tävlingen har lockat cirka 10 000 att testa sina kunskaper om Åland som resmål. Fredagen 25 juli inbjöds vinnaren, Richard Nilsson, småbarnspappa från Uppsala, att delta i en ovanlig ceremoni – döpandet av en holme mitt i Ålands skärgård.

Klockan 14:00 i den varma eftermiddagssolen begav sig en skara på 11 personer ut till en namnlös holme i Ålands skärgård. Hedersgästen Richard Nilsson tillsammans med familj fick sjöräddningseskort ut till den officiella namngivningsbanketten, och med det döptes Brusholmen.

– Det var verkligen en upptäcktsresa, inte minst för lilla Bruce som bara är tre och ett halvt år gammal. Det var självklart att döpa ön efter honom – nu är han ju lite kändis här också! Säger vinnaren Richard om sonen och Brusholmen.

Vid ankomst välkomnades gästerna med picknick med champagne och åländska delikatesser – däribland rökt abborre, åländska ostar och lokala jordgubbar. Därefter skedde den officiella ceremonin.

– Eftersom en namngivning som den här i stort sett aldrig sker i Ålands skärgård, gjordes en fritt formulerad ansökan som undertecknades på plats av vinnaren. Ansökan lämnas in till Lantmäteriverket i Mariehamn, som sedan ska ge sitt godkännande genom att officiellt fastställa namnet. Roligt var det också med en hälsning från Viking Grace som uppmärksammade banketten då hon passerade lilla Brusholmen., säger Lotta Berner Sjölund, vd för Visit Åland.

Richard Nilsson fick slutligen måla in namnet ”Brusholmen” på en skulptur som ska stå kvar på ön som ett minne. Samtidigt körde Viking Line förbi tutandes med resenärer som vinkade för Brusholmen, och banketten hälsade med signalhorn och flaggor till alla ålandsentusiaster ombord.

I Ålands skärgård, mitt ibland ca 6700 öar och rödsprängda klippor, finns det obegränsat med smultronställen som bara väntar på att upptäckas. Nu är det möjligt för fler resenärer och entusiaster att vinna en resa till en öde ö tillsammans med familj eller en vän. För möjligheten att delta, gilla eller kommentera inlägget om Brusholmen på Visit Ålands facebooksida fram till 1 augusti.

Info: https://www.facebook.com/VisitAland

Tio personer drunknade under juni månad när de varit på sjön i fritidsbåt eller kanot och juli blir en svart månad vad gäller drunkningsstatistiken. Ifjol var siffran för samma period (juni) fyra personer. Det är mer än en fördubbling av antalet drunkningar bara under en jämförd månad. Statistiken från Svenska Livräddningssällskapet*) är dyster men kan förebyggas med enkla medel, t ex genom att använda flytväst, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Vid segling, paddling eller fiske är det viktigt att använda flytväst. Många anser sig kunna simma men saknar ofta förståelse för att risken att ådra sig en skada vid eventuell kantring eller i samband med att man ramlar över bord är stor, till exempel genom att slå i reling, motor, sten eller botten, vilket i hög grad kan påverka ens förmåga att ta sig upp i båten eller på land igen. Man behöver heller inte vara ut på djupt vatten för att förolyckas genom drunkning.

Den typiska olyckan med fritidsbåt är då en äldre man på egen hand ger sig ut på sjön till exempel för att fiska. Turen sker ofta i en liten sjö i lugnt väder. Han använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord, om han använt flytväst hade hans chanser att överleva ökat kraftigt.

Flytvästen bör jämföras med bilens säkerhetsbälte, idag är bilbältet en självklarhet för de flesta och har räddat tusentals liv.

– Det finns flytvästar för alla aktiviteter på sjön, för alla åldrar, i alla storlekar och i alla prisklasser. Moderiktiga och smidiga flytvästar finns i många olika varianter. En flytväst kostar från tvåhundra kronor och uppåt, det är därför en billig livförsäkring. Med andra ord, det finns det inga förnuftiga argument för att inte använda flytväst, säger Mats Eriksson.

Statistik från Svenska Livräddningssällskapet*) visar att 325 människor drunknat i samband med fritidsbåtar under åren 2004–2013.

*) Statistik från Svenska Livräddningssällskapet, www.svenskalivraddningssallskapet.se

Nordens största miljöteknikföretag inom marin energi, svenska Minesto med huvudkontor i Göteborg, har ingått ett avtal med The Crown Estate, det förvaltningsbolag som hanterar Queen Elizabeth II:s inkomster. Avtalet innebär att Minesto, med det marina kraftverket Deep Green, nu ska förbereda installationen av kommersiella kraftverk nära Holyhead Island i Wales. Installationen är på sikt tänkt att leverera el till 8 000 hushåll, och göra Wales till världsledande inom havsenergi.

Göteborgsföretaget Minesto planerar att startar installationen av en 10MW tidvattenkraftpark 2016 vilket också förväntas bli startskottet för att göra Wales till ett av de ledande länderna i världen inom marin energi. Wales farvatten är en av de bäst lämpade platserna i världen när det gäller att producera el från långsamma vattenströmmar och har därför potential för installation av tusentals megawatt.

För svensk industri kan avtalet innebära många framtida jobb och en strategisk position inom marin energi globalt, något som Lars Hjälmered, Moderat riksdagsledamot och ledamot i Näringsutskottet är entusiastisk över.

– I Sverige har vi traditionellt varit duktiga på innovationer inom miljöteknik men det är en stor utmaning att bygga nya industrier som kan skapa en framtida ryggrad i svenskt näringsliv. Jag är mycket imponerad över att Minesto har lyckats säkra upp det här avtalet eftersom det banar vägen för en kommersiell lansering av Deep Green-tekniken. Avtalet är ett bevis på att teamet på Minesto lyckas exekvera både tekniska och kommersiella framgångar, säger Lars Hjälmered.

Wales 120 mil långa kust är omgiven av långsamma tidvattenströmmar, men också med strategiskt belägna djuphavshamnar och direkt tillgång till det brittiska elnätet. Den befintliga kapaciteten i elnätet förenklar och snabbar på den kommersiella lanseringen och ökar sannolikheten för att Wales skall kunna bli en ledande region för marin energi i Storbritannien. En rapport skriven på uppdrag av den walesiska regeringen visar att marin energi skulle kunna få den walesiska ekonomin att öka med över 10 miljarder kronor årligen när 1GW har installerats.

– Vi är oerhört glada över att vi nu får möjlighet att kommersialisera Deep Green i långsamma tidvattenströmmar utanför Wales kust. Det här är ett viktigt avtal som stärker vår ställning som en världsledande aktör inom marin energi. Främst är det ett betydelsefullt steg i att ställa om den brittiska elproduktionen från kol och gas till förnybar energi, Storbritannien har bland de högsta utsläppen av koldioxid i världen och hotet mot klimatet har aldrig varit större. För svensk del betyder detta fortsatt expansion av Minesto med nya arbetstillfällen, säger Anders Jansson, vd för Minesto.

Avtalet ger Minesto exklusivitet att förbereda installationen av en 10MW tidvattenkraftpark i form av 20 stycken Deep Green-kraftverk på havsbotten utanför Wales kust. Nästa steg innebär djupgående miljöstudier, detaljerad kartläggning av havsbotten, kabeldragning och kommersiella aktiviteter. Holyhead Deep ligger cirka sju kilometer från land, på ett djup om 80-90 meter där tidvattenströmmarna håller 1,5-2,5m/s. Området är noggrant utvalt, avskilt från farleder för att inte störa sjöfart och annat användande av havet.

Minestos marina kraftverk Deep Green har formen av en undervattensdrake och är byggd på en helt ny princip för elproduktion från tidvatten och havsströmmar. Deep Green blev nyligen det första kända marina kraftverket att producera el från långsamma tidvattenströmmar, vilket ses som ett genombrott för hela industrin för marin energi.

Nästan hälften av de som omkom genom drunkning i båtolyckor 2013 och inte hade flytväst skulle ha kunnat överleva om de burit flytväst. Det är slutsatsen av en analys som gjorts av Transportstyrelsen och Svenska Livräddningssällskapet.

Det finns olika uppfattningar om hur många liv som skulle kunna räddas om alla som är ute med båt använde flytväst. För att bilda sig en egen uppfattning i frågan bildade Transportstyrelsen i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet, som båda också ingår Sjösäkerhetsrådet, en analysgrupp. Gruppen fick till uppgift att gå igenom 2013 års samtliga fritidsbåtsolyckor med dödlig utgång.

Under 2013 omkom 36 personer i fritidbåtsolyckor. Sju av dem bar flytväst men omkom trots det. En av dem omkom av kroppskador vid kollision med en ö, en föll från fördäck och fick dödliga skador av båtens propeller och slutligen var det fem som låg så länge i kallt vatten att de inte överlevde.

Fyra personer bar inte flytväst men omkom inte av drunkning. Tre av dem omkom i en högfartskollision med en lysboj och därefter med land. Ytterligare en omkom av kolmonoxidförgiftning när båtens värmare läckte in avgaser där han låg och sov.

Därmed återstår 25 personer som alla drunknat och som analysgruppen har tittat närmare på. Uppgiften har varit att bedöma överlevnadschanserna.
Gruppen har tagit hänsyn till, framför allt, följande faktorer:

Vattentemperatur
Närhet till räddning
Fysisk kondition
Alkohol- och medicinpåverkan
Klädsel
Väder och sjögång
Avstånd till land
Några av de 25 bedömdes inte haft någon chans att klara sig även om de haft flytväst. Exempel: En äldre person som föll i iskallt vatten i en hamn där han var ensam och dessutom drabbades av hjärtinfarkt. Några andra har bedömts ha mycket goda chanser att klara sig. Exempel: En, icke simkunnig, person som stod på fördäck och föll i sjön på väg in mot en brygga. Det hela uppmärksammas omedelbart av övriga besättningen och av andra personer i hamnen. Det var mitt i sommaren och badbar temperatur i vattnet.

– Slutsatsen av analysen blev att, i storleksordningen, 11 personer (44%) av de 25 granskade dödsfallen hade överlevt om de burit flytväst, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare och en av de som deltagit i analysen.

– Om de både burit flytväst och haft en möjlighet att larma hade ytterligare tre personer klarat sig – till exempel genom att ha en vattenskyddad mobiltelefon eller en nödsändare.

Av de fem personer som omkom trots att de bar flytväst men inte klarade sig på grund av nedkylning hade fyra av dem fått en klart ökad överlevnadschans om de kunnat larma. Observera att analysen omfattar ett litet material (uppgifter från 2013). Avsikten är att fortsätta arbetet och granska fler båtolyckor på motsvarande sätt.

Analysgruppen har bestått av:
Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och sekreterare i Sjösäkerhetsrådet
Jonas Ekblad, analytiker Transportstyrelsen
Richard Söderberg, flygöverläkare på Transportstyrelsen, specialist i klinisk fysiologi, dykarläkare, PADI Divemaster m.m.
Anders Wernesten, sakkunnig från Svenska Livräddningssällskapet.

Foto: Baltic Safety Products.

Lördagen 26 juli firar Fri Fart på Göta kanal tioårsjubileum. Det är en bra möjlighet för alla som vill se klassiska motorbåtar och häftiga maskiner i samklang längs den sommarvackra kanalen.


Info: www.frifart.se

Team Brunel slutade i topp i den det första kraftmätningen mellan Volvo Ocean 65:or under en kappsegling i Marina Rubicón Round Canary Islands som utgick från Lanzarote i veckan.

Bouwe Bekkings besättning, som klarade av den 650 sjömil långa banan på 57 timmar och 39 minuter, säkrade segern framför två andra Volvo Ocean Race-lag; det spanska laget med Iker Martínez som skeppare samt svenska Team SCA.
– Racet var riktigt kul med varierande förhållanden. Vi hade hård vind, lätt vind och seglade i med- och motvind, säger Team Brunels litauiska lagmedlem Rokas Milevičius och tillägger att besättnings stora erfarenhet spelade en stor roll i segern.
– Vi visste vad vi kunde vänta oss eftersom Andrew “Capey” Cape har seglat racet tidigare. Han gjorde ett riktigt bra jobb med förberedelserna innan starten och vi visste precis när vinden skulle dö och när den skulle öka.
I en hård kamp om andraplatsen drog spanskbåten det längsta strået mot Team SCA. Iker Martínez och hans besättning tog sig i mål i Lanzarote på 59 timmar och 40 minuter – bara 10 minuter före konkurrenten. Trots att de missade förstaplatsen var Martínez nöjd med lagets insats.
– Det var en glad överraskning. Vi kom hit för att se var vi står och för att lägga en grund för vår fortsatta utveckling. Sanningen är att vi ligger bättre till en vad vi först trodde, säger Iker Martínez.
För team SCA innebar tävlingen ett steg fram och två steg tillbaka och laget erkände att deras första kappsegling i den nya båten Volvo Ocean 65 var en brant inlärningskurva.
– Vi har en bra bit kvar att gå. Det här visade oss ännu tydligare vad som är viktigt under en havskappsegling så nu tror jag att alla i laget har en bättre bild av vad vi behöver bli bättre på, säger amerikanskan Sally Barkow.
Men tredjeplatsen betyder inte att laget borde packa ihop och åka hem enligt hennes lagkamrat Abby Ehler som tror att laget har all anledning att vara självsäkra.
– Det här är vad vi tränat för hela tiden – att kappsegla. Vi var med i täten och och gav de andra en rejäl utmaning så jag tycker att vi kan vara nöjda med vår insatts.
Medan de nämnda tre lagen återvände till Lanzarote fortsatte Dongfeng Race Team sina förberedelser inför Volvo Ocean Race med ett pass T’ai Chi. Den uråldriga kampsporten har sina rötter i staden Shiyan, en av lagets viktigaste partners. Den franska skepparen Charles Caudrelier ser övningen som ett perfekt sätt att smälta samman det mångkulturella laget.
– Det är något som vi alla gillar och det är spännande för oss västerlänningar att varje dag upptäcka nya saker med våra kinesiska seglare i laget.
Undertiden har Team Alvimedica och Abu Dhabi Ocean Racing anlänt till Southampton, Storbritannien i veckan. Under resan från Newport, Rhode Island – vilket enligt regelverket för Volvo Ocean Race inte fick vara ett race mellan lagen – navigerade båtarna sig genom tufft väder med bland annat 40 knops vind och åskväderstormar. ”Vi är verkligen på tårna och det här är riktigt bra träning inför tävlingen” sa ADOR:s navigatör Simon Fisher under seglatsen över Atlanten.
För Team Alvimedica kommer en tid på torra land vara särskiljt uppskattat efter att de spenderat mycket tid på havet de senaste veckorna. Men som uppvärmning har det vart värt det menar lagets Onboard Reporter Amory Ross.
– Vi har seglat massor av tuffa sjömil och varenda en är viktig på många olika sätt. Jag tror att alla håller med om att vi spenderat tiden väl.
Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker återvände i och med resan till sin hemstad Southampton och både lagen kommer att stanna på Englands sydkust tills de ska delta i ”Aberdeen Asset Management’s Cowes Week” 2–9 augusti. Sedan seglar de ”Sevenstar Round Britain and Ireland Race” dagen efter. I båda tävlingarna kommer de också få sällskap av Team SCA, Dongfeng Race Team och det spanska laget.

Strandtjuvar och rökare är det som folk ogillar mest på stranden. Äldre badgäster stör sig mer på vattenskotrar och hundar. Yngre tycker rökarna är mycket värre.

Dessa varma sommardagar spenderar många sin tid på stranden. Men där finns en hel del saker som vi stör oss på. En undersökning från försäkringsbolaget If visar att strandtjuvarna är de största ”hatobjekten” på stranden. Därefter kommer de som röker i närheten.

– Det är ju fantastiskt härligt att få svalka sig på stranden men tänk på att vi är ganska oskyddade om vi lämnar värdesaker vid handduken när vi badar, säger Kajsa Svärd, presskontakt på If.

Under förra året anmäldes över tusen strandstölder till polisen och mörkertalet beräknas vara stort. I undersökningen framkommer också att det man stör sig på skiljer sig åt beroende på hur gammal man är. Ju äldre man är ogillas vattenskotrar mer. Även lösa hundar är något man uppskattar mindre med åren. Yngre tycker istället att rökare och försäljare är värre. Men att grilla på stranden tycker de flesta är ok.

– Ofta är det yngre som kör vattenskoter så det är inte så förvånande att de också är mer accepterande men att de yngre stör sig på cigarettrök var en positiv överraskning. Totalt sett verkar vi trivas rätt bra på stranden ändå, säger Kajsa Svärd.

If tipsar om hur du skyddar dina värdesaker på stranden

Ta med en mindre summa kontanter hellre än kreditkortet
Lämna de dyrbaraste sakerna hemma som t.ex. läsplatta
Turas om att bada, så att någon kan hålla uppsikt över sakerna.
Be grannen på handduken bredvid att hålla ett öga.
Det finns vattentäta fodral i plast som skyddar mobiltelefon och pengar när du badar.

Skärgårdsstiftelsen reagerade snabbt då båt under torsdagen i förra veckan brann i det naturreservat stiftelsen förvaltar på Utö. Båten som släckts av det lokala brandvärnet bogserades bort redan under fredagen.

Sjöassistansbåten Goliat med skepparen Tony Jakobsson tillkallades till platsen för att bärga båten. Vid branden låg båten förtöjd vid en privat brygga mitt i Gruvbyn.

För att värna om den känsliga naturen pumpades allt länsvatten fån den grundsatta båten över till externa tankar. Vattnet kommer att transporteras till land för att omhändertas. Vraket tätades och kunde sedermera bogseras till Karlslunds Marina för att omhändertas som miljöfarligt avfall.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

Mitt under Storsjöyran 2014 får Sjöräddningssällskapet möjlighet att visa upp sin verksamhet i Östersund. Det sker på inbjudan av Länsstyrelsen i Jämtlands län och Trygghetens Hus*.

– Vi kommer diskutera med båtklubbar, lokala myndigheter och intresserad allmänhet om förutsättningarna för att starta en räddningsstation i Storsjön, säger Andreas Arvidsson, maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.

Båtlivet på Sveriges femte största insjö, Storsjön, växer stadigt för varje år. Med det också kraven på en resurseffektiv räddningsorganisation som snabbt kan ta sig ut till en eventuell olycka.

– Att stärka räddningsresurserna i Storsjön vore mycket positivt och något som vi hoppas går att realisera. Våra räddningsresurser är begränsade och att få Sjöräddningssällskapet etablerat vore bra för alla medborgare som nyttjar Storsjön, säger chefen för Jämtlands räddningstjänstförbund, Micael Lundmark.

– Jag hoppas att Sjöräddningssällskapet kan etablera sig här i Jämtland. Det skulle öka förmågan till räddningsinsatser på Storsjön och vara en välkommen aktör inom Trygghetens Hus. Sjöräddningssällskapet är en mycket kompetent och betydelsefull resurs som vi ser fram emot att samverka med, säger Länspolismästare Polismyndigheten Jämtland, Stephen Jerand.

Under en del av Yranveckan, 30 juli-3 augusti, håller Sjöräddningssällskapet föredrag om sin verksamhet och sjösäkerhet. Dessutom visar Sjöräddningssällskapet upp två båttyper samt hur de kan användas vid räddning. Det viktigaste med besöket är dock dialogen med människor runt Storsjön och ett ökat fokus på sjösäkerhet.

– Eftersom vi är helt baserade på ideella insatser och frivilliga bidrag måste vi alltid ha ett starkt lokalt intresse och engagerade människor för att kunna starta en ny räddningsstation. Intresset finns redan hos de lokala myndigheterna i Östersund, så det ska bli roligt att se vilka frivilliga krafter som finns i regionen, säger Andreas Arvidsson.

Satsning på insjöar

Sjöräddningssällskapets 67 räddningsstationer finns idag främst vid det som klassas som svenskt sjöräddningsområde, det vill säga längs kusterna samt Vänern, Vättern och Mälaren. Även vid insjöarna Hjälmaren och Helgasjön finns räddningsstationer. Med helt frivilliga insatser deltar Sjöräddningssällskapet vid mer än 70 procent av alla sjöräddningsinsatser i Sverige.

– Vi är uppbyggda efter hur sjöräddningen sett ut historiskt. Idag sker dock merparten av alla drunkningsolyckor i insjöar, därför vill vi undersöka vilka möjligheter vi har att dra igång verksamhet på utvalda platser. Vi vet också att det finns stort intresse på flera andra håll i landet. Förra året gjorde vi ett liknande besök i Siljan, i år kommer vi också vara vid Runn i Dalarna veckan efter besöket i Östersund, säger Andreas Arvidsson.

Källa: SSRS.

Om du ska ut och åka båt i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig. En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte när man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte för de passagerare som är med vid eller på båten.

Rikard Elleberg, chef för Båtförsäkringar på Länsförsäkringar, delar med sig av sina bästa tips för hur båtlivet kan bli enklare och tryggare i sommar;

– Se till att ha en båtförsäkring som också täcker personskador. Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador, de uppstår oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten. Och om du bryter foten, där sjukvårdskostnaden sällan når upp till självrisken på hemförsäkringen, eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning. Och skadas du eller de som är med vid båten så svårt att det blir bestående men så riskerar det att inte täckas i försäkringen.

Många arbetar i dagarna med att rusta upp båten och har stora planer inför sommaren. Rikard Elleberg, som är chef över den verksamhet som har flest båtar försäkrade i Sverige, vet att det finns många saker som kan förstöra glädjen – och hur man undviker dem:

Var nykter på sjön
– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön, alkohol är en bakomliggande faktor vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.

– Kontrollera all utrustning är i ordning för en säsong till, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera, säger Rikard Elleberg.

Bilden är från Grinda.

Återigen har någon sysslat med bedrägerier på nätet. Den här gången är det företaget Båtagent som varnar för en skojare som vill sälja en Sea Ray motorbåt.

Så här skriver Niklas Forsén på Båtagent i ett pressmeddelande:

Någon har kapat text och bild från en Sea Ray 290 som Båtagent Sverige och Niklas Forsén har till salu. Lagt ut allt på Blocket samt dessutom kapat en annan persons identitet. Säljaren har begärt 8.000 kr i förskott för att ”hålla båten”.

Tobias som ringde mig i går bor i Torshälla. Han har dessutom åkt till Junsele utanför Sundsvall tor och sökt upp Sven Göran Ahlenhed som är den kapade identiteten. Han har ingen båt till salu och har inte det bankkonto dit pengarna överförts.

Polis och bank är inkopplade genom Tobias och enligt honom kan det vara ett 20-tal personer som satt in dessa 8.000 kr!

Båtens pris: 28.500 kr Jag har den ute för 325.000 kr.

Meddela gärna att seriösa båtmäklare inte kräver förskottsbetalning för att en spekulant ska få komma och titta på båten. Vidare säljer vi inte en väl fungerande båt i 300-kronorsklassen helt plötsligt för 28.500kr. Skulle den rabatten uppstå: kontrollera mycket noga att den som utgör sig för båtmäklare verkligen är det samt att hen har ett seriöst företag med klientmedelskonto dit medel sätts in.

Info: www.batagent.se