Nyheter

Mällby Lantgård på Tjörn är först i landet med att kunna erbjuda KRAV ägg från höns som inte utfodrats med importerat proteinfoder eller fiskmjöl. Istället har hönsen fått musselmjöl i fodret. Musslorna utgör en del av hönsfodret och de bidrar med det högvärdiga protein en värphöna behöver ha. Maria Karlssons ekohöns älskar sin nya mat! Om de får välja mellan olika sorters hönsfoder väljer de musselmjölet först.

Smaken på äggen påverkas inte alls. Däremot ser de godare ut, eftersom gulan får en kraftigare guldgul färg. Det beror på färgämnen som finns både i växtplankton (som musslorna lever av) och i gräs. Baka en sockerkaka på ägg från Mällby Lantgård så blir du förvånad!

Det säger sig nästan självt att det är bättre att utfodra höns med lokalt odlade, KRAV-godkända, musslor än med importerat proteinfoder.

Men visste du att det dessutom minskar övergödningen i havet? Så här ligger det till:

Musselodlingar förbättrar havsmiljön
Musslan kan jämföras med ett biologiskt filter. Musslan filtrerar på en timme fem liter vatten. I vattnet finns växtplankton som är musslans föda. Växtplankton tar upp kväve och fosfor i vattnet, näring som läcker ut från lantbruket, från trafiken och från våra reningsverk.

När man skördar musslorna återförs från hav till land näring som musslan har fått i sig genom att äta plankton och lagrat upp. Näring som annars skulle kunna orsaka planktonblomning, ökad bottendöd och igenvuxna grunda vikar.

Genom att vi människor äter musslor eller använder musselköttet till djurfoder, till exempel till höns, bildas ett Agro-Aqua kretslopp där allt tas tillvara och ingenting slösas bort. Smart, eller hur?

Forskningens resultat: Alla vinner på musselmjöl!
Forskare på Kristinebergs Marina Forskningsstation och Sveriges Lantbruksuniversitet SLU har tillsammans med Hushållningssällskapet Väst visat att musselmjöl som del i ekologiskt foder åt värphöns ger en dubbel miljövinst.

1. Den ekologiska äggproduktionen får tillgång till ett helekologiskt foder – utan fiskmjöl – en produkt som det idag råder brist på.

2. Övergödningens negativa effekter på havsmiljön minskar när musslor odlas och skördas.

På startlinjen hittar vi flera av de namnkunniga seglarna från föregående års jubileumsupplaga som för första gången seglades moturs runt Tjörn. Både vinnarna på Lilla och Stora banan finns på plats, Carl-Axel Hellman och Martin Nilsson. Men även startgruppsvinnarna Hans Wallén, Sten Haeger, Anders Dahlsjö, Peter Källström, Per Algotsson, Hans Caspersson, Emil Sandberg, David Christofferson och Håkan Olsson.

– Som det ser ut nu verkar det bli mindre vind under förmiddagen men den fyller på under eftermiddagen. För seglarna är det vinden som är huvudsaken så vi hoppas verkligen att det blir bra förhållanden, säger tävlingsledare Anders Torén.

Moturs runt Tjörn och på två banor
Årets kappsegling seglas även i år moturs runt Tjörn, med starten i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron och målgången på Askeröfjorden utanför Stenungsund. Den är också uppdelad på två banor; den ”Lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”Stora” för de större och snabbare båtarna.

– Efter seglingen genomförde vi en enkät och en knapp majoritet tyckte att vi skulle fortsätta segla som vi gjort 2013. Detta har blötts och stötts ordentligt av tävlingsledningen som slutgiltigt kom vi fram till att vi vill pröva att segla ”baklänges” ytterligare ett år. Om inte annat för att få mer erfarenhet av detta med moturs segling. Men inget är skrivet i sten så vilket håll vi seglar nästa år är inte bestämt, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt by COWI.

406 anmälda
Till årets upplaga av Tjörn Runt by COWI är 406 båtar anmälda, 283 på Lilla banan och 123 och på Stora. Till jubileumsseglingen 2013 var 505 båtar anmälda, 391 på Lilla banan och 114 på Stora.

– Vi har en liten ökning av antalet båtar på Stora banan men det är Lilla banan som tappar deltagare. 2013 var också ett speciellt år eftersom vi firade 50 årsjubileum och lockade många gamla seglare till startlinjen. Årets antal ligger mer i nivå med 2012 då vi hade 436 båtar anmälda, säger Anders Torén.

Svenska Anytec Boats har begärt sig själva i konkurs. Enligt företagets representanter beror konkursen på en konflikt mellan ägarna, varav före detta hockeyproffset Peter Forsberg är en.

I fyra år har Anytec Boats AB upplevt en väldigt positiv försäljningsutveckling. Årets statistik visar att trenden hållit i sig även i år. Kraftigt ökad försäljning till Norge under året och nya exportmöjligheter till Tyskland och Ryssland visar att konceptet fungerar även utomlands. Sett år till år skedde den största försäljningsökningen för den svenska marknaden på västkusten där en stark vecka på Båtmässan i Göteborg satte tonen för resten av säsongen. Även längs östkusten upplevde varumärket en stark förbättring om än en mer gradvis sådan.
Trots detta har en mycket infekterad ägartvist pågått inom Anytec Boats AB under en längre period. Minoritetsägarna i bolaget har på ett effektivt sätt förhindrat möjligheterna för bolaget att få de nödvändiga krediter som krävs för att kunna producera sina båtar. Denna utveckling medför att bolagets styrelse nu tvingas begära företaget i konkurs.
– Det handlar inte om en brist på pengar eller kapital. Tvärtom är Anytec ett mycket framgångsrikt företag och det talades nyligen om försäljningsrekord, så därför finns det ingen anledning att tro annat än att företaget snart är på fötter igen under en ny konstellation, säger Mats Melbin, VD vid Anytec Boats AB. Om det går som jag tror och hoppas så innebär detta ingenting för kunderna när det gäller service, garantier och eftermarknad.
Anytec Boats AB producerar och distribuerar högpresterande aluminiumbåtar inom premium-segmentet på den europeiska marknaden. Huvudkontoret ligger i hjärtat av Höga Kusten, Örnsköldsvik. Idag exporteras Anytecs båtar till tolv europeiska länder, inklusive Ryssland.

Kommentarer

Olle 16:39:11 2014-08-18

http://www.anytec.se/nyheter/information-fran-anytec

Under de senaste dagarna har vi fått många frågor om framtiden och vad som händer härnäst. Anytec Boats AB drivs vidare tills nya ägare är på plats. All personal kommer att arbeta vidare och representanter från Anytec kommer att vara på plats under såväl Öppna Varv på Orust som under Allt på Sjön i Gustavsberg.

Båtlivs redaktion 08:24:53 2014-08-19

Efter ett antal anonyma kommentarer med personliga påhopp kommer vi att redigera samtliga inlägg på den här sidan. Saklig kritik får framföras, men om personer utpekas ska inläggas skrivas under med fullständigt namn och mailadress.

Du vet att du är från Nynäshamn… 08:27:23 2014-08-19

Mackan; Norberg & Nilsson har funnits i Nynäshamns hamn sedan 1925. Historien sitter på väggen i butiken om jag inte misstar mig. Ta gärna en tur ner längs 73:an och besök dem. Det är väl värt resan från stan….

Västkustens stora båtevenemang, Öppna Varv, har årligen cirka 20 000 besökare. Totalt visas över 130 nya segel och motorbåtar. Nytt för i år är en tydligare uppdelning på två orter, Ellös och Henån. Yacht Center Orust i Henån är medarrangör och verkar för att skapa en trevlig båtupplevelse i Henån.

På nya breda bryggor kan du i Henån besöka sju företag som visar 20 talet båtar.
Premiärvisning av nya: Adventure 55 – Allures 39,9 – Bavaria Cruiser 51
Andra båtar som visas i Henån: Bavaria Cruiser 33, 37:2, 37:3 – Najad 570 och 355,
Solaris One 37 – CR 310, 370 och 390 – Campus 7.4 – Diva 38.2 och 24 DC – Grand Soleil 39.
Dessutom visas ett stort antal begagnade båtar.

Henåns Hamnkrog
Under mässdagarna finns en stor hamnkrog i marinan direkt intill bryggor och båtar. Här serveras lunchrätter, öl och vin. Här finns också en meny för barnen.
I marinans Hamncafé serveras kaffe läsk, smörgåsar och fikabröd.

Classic Open
Västkustens Träbåtsförening visar klassiska båtar i sjön och på land och även båtmodeller.

Fler aktiviteter
Orust Yacht Service, Henåns stora båtserviceföretag, säljer ny och begagnad båtutrustning.
Orust egen glaskonstnär, Lars Sestervik, visar sin konst inspirerad av kust, hav och båtar.
Henåns, Designhuset, ger inspiration och visar marina kreationer som måste ses.

Det kan bli aktuellt med ett särskilt körkort för vattenskoter ganska snart. Enligt tidningsuppgifter på fredagen kan detta kompetenskrav bli verklighet snart.

– Vår ambition är att införa någon form av kompetenskrav, förarintyg eller förarbevis motsvarande ungefär det som finns på snöskotrar i dag, säger David Erixon, politiskt sakkunnig på näringsdepartementet, till Västerbottens-Kuriren.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har redan föreslagit att regeringen inför krav på behörighetsbevis och åldersgränser för snabbgående fritidsfartyg.

HaV föreslår också att vattenskoterförordningen upphävs.

– Farliga och miljöstörande beteenden till sjöss orsakas främst av snabbgående farkoster, oavsett om det är en större motorbåt eller en vattenskoter, säger Christer Larsson, utredare på HaV.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Stellan Hultgren 15:25:49 2014-08-18

Låt HaVs förslag bli lag istället för riksdagsledamot Marie Nordens (S) enögda motion som undantar alla snabba sportbåtars oansvariga framfart med ibland minderåriga och onyktra förare. Hur inskränkt får man vara i sitt agerande i riksdagen? Att tappa sportbåtsägarnas röster är måhända anledningen.

Fredrik 22:50:43 2015-05-14

Undrar vad EU säger om detta förslag?
Dom har ju redan kört över Sverige i detta en gång
Läste att en av dom som lade fram detta förslag ville få bort dom mycket pga ljudet….
Hallå….. Dagens moderna fyrtaktare med turbo eller kompressor låter knappt något jämfört med en båt med utombordare.
Men jag tycker att farkoster som gör över 35 knop borde ha någon slags utbildning.
Och ja. Jag har en vattenkoppor som gör 60 knop.
Vi använder den som transport ut till öar på sommaren.

Här är en riktigt vass daycruiser från det norsk-amerikanska varvet Nor-Tech i USA. Nor-Tech 360 MC Flyer har gjort en 36-fotare som ska passa för många olika former av båtliv, men allra elegantast är den som daycruiser.

Det är båtdesignern och medgrundaren av Nor-Tech, Nils Johnsen, som står bakom den nya båten. Denna 36-fotare kombinerar verkligen elegant retro med ny teknik och moderna tekniska lösningar.

Med utombordare i trippelmontage har båten ett riktigt läckert utseende och båten sägs vara kapabel för hastigheter över 60 knop.

Båten har en stor och öppen cockpit med hög komfort. För föraren och två passagerare finns tre stycken sittplatser som även kan användas som ståplatser, vilket är praktiskt och nödvändigt vid tuff sjögång.

Trots sitt sportiga yttre har 36-fotaren gott om stuvplatser och med en enkel knapptryckning förvandlas ett par av sittplatserna till en rymlig solbädd.

I kabinen föröver finns både spoltoalett och dusch.

Tekniska fakta:
Längd: 10,8 m
Bredd: 3,0 m
Djupgående: 80 cm
Vikt: 4 500 kg
Bränsle: 1 350 liter
Info: http://nor-techboats.com

Efter fredagens seglingar på Marstrandsfjorden är det halvtid i VM i RC44, och som så många gånger förr är det Team Aqua som toppar resultatlistan. Med enastående kontinuitet har det brittiska laget genom åren vunnit det mesta i klassen, men har ännu inget VM-guld.

– Vi har varit nära några gånger, men det är klart att en VM-titel skulle runda av en annars fin säsong för oss, säger skepparen Chris Bake, utan att vilja ta ut något i förskott.

Fredagen på de svenska vattnen bjöd på något lugnare förhållanden än tidigare under RC44-klassens VM på Marstrand, med svagare vindar omkring 5 – 6 sekundmeter och skonsammare sjö. De tolv deltagande besättningarna från Monaco, Storbritannien, Ryssland, Sverige, Italien och Polen är synnerligen jämbördiga, vilket visade sig speciellt när dagens sista race gick i mål inne vid Södra Strandverket på Marstrand. Mellan segrande brittiska Peninsula Petroleum Sailing Team och det ryska laget Synergy som gick sist i mål, skilde bara ett par minuter. De svenska båtarna från Artemis Racing följdes åt över mållinjen, med ungdomsbåten knappt före på en sjätteplats i det racet:
– De svagare vindarna gav oss bättre möjligheter att förbereda varje manöver, vilket kändes bra idag när vi kunde ta fram den största gennakern för första gången under den här regattan, säger Max Salminen, den svenske OS-stjärnan som gör ett inhopp som grinder hos Artemis Racing Youth.

Ett annat tecken på jämnheten och konkurrensen i RC44-klassen, är att samtliga sex delseglingar hittills i VM vunnits av olika besättningar. Ännu har dock ingen delseger gått till någon av de svenska besättningarna. VM på Marstrand ingår som en av fem deltävlingar på RC44 Championship Tour, där svenska Artemis Racing ligger femma. Det är en placering bättre än det nuvarande läget under VM, där Artemis Racing håller sjätteplatsen så här långt:
– I den senaste deltävlingen i Sotogrande vann vi en delsegling varje dag, men det har vi ju inte lyckats med här, konstaterar skepparen Torbjörn Törnqvist med ett snett leende.
– Vi har inte riktigt fått till det. Kryssfarten är ett problem, och ibland har vi gjort taktiska val som inte gett önskad utdelning, förklarar han, och försöker blicka framåt.
– Det är tolv mycket kompetenta team på plats här, och tätt mellan poängen både uppåt och nedåt i listan. Men nedåt tittar vi inte, det är uppåt vi ska!

Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker, poäng):
1. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL), 23
2. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA), 24
3. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS), 25
4. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA), 31
5. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA), 34
6. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR), 42
7. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA), 43
8. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA), 44
9. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS), 44
10. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS), 52
11. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA), 53
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL), 55

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

Beluga och Pelle P är partners till RC44.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

När seglingarna i RC44 Championship Tour inleddes med matchracing på Marstrandsfjorden idag, vann det ryska laget Nika samtliga sina matcher. Skepparen Vladimir Prosikhin var förstås strålande glad.

– Det är vår bästa matchracingdag någonsin i den här serien. Goda starter är en nyckel till resultat i matchracing, och jag lyckades komma iväg väldigt fint i varje match, säger Prosikhin och berömmer sin besättning:
– Killarna har jobbat på riktigt bra, och kommunikationen mellan mig och Terry fungerade perfekt, förklarar Prosikhin och syftar på sin taktiker, den amerikanske seglingsstjärnan Terry Hutchinson.

Bortsett från en kort regnskur mitt på dagen erbjöd Marstrandsfjorden fantastiska seglingsförhållanden under onsdagen, med sex till åtta sekundmeters vind och en knapp knop nordgående ström som satte lite extra piff på tillställningen. För Artemis Racing från KSSS började dagen trevande med ett par förluster, men sedan repade sig svenskarna och tog tre raka matchvinster:
– Vi var kanske lite slöa i början, erkänner skepparen Torbjörn Törnqvist, som inte vill skylla på att han nyligen opererat vänsterarmen och har den i ett stort stelt paket.
– Nej, det har fungerat fint att styra ändå. Och besättningen har inte heller gjort några misstag. Vi är en ny besättning för i år och har förbättrat oss för varje tävling, påpekar Törnqvist.

Anders Ekström tog OS-brons tillsammans med Fredrik Lööf i Qingdao 2008, och finns efter ett seglingsuppehåll nu hos Artemis Racing. Ombord på RC44:an är Ekström besättningens främsta kraftkälla, där han står ständigt beredd vid den centralt placerade vinschpiedestalen:
– Hela kraftsystemet sitter ihopkopplat hos mig, så mitt jobb är att se till att rätt vinsch snurrar vid rätt tillfälle. Och så vevar jag förstås en hel del, konstaterar han med ett leende.
På Artemis Racings ungdomsbåt har Lööfs guldgast från Weymouth 2012, Max Salminen, samma position som Ekström. Han tillägger att som grinder är det viktigt att känna till och följa spelet på banan:
– Annars fördröjer man de olika stegen ombord, om man inte reagerar tillräckligt snabbt på förändringar.

25-årige Andreas Axelsson från Tjörn är en annan ung seglare som nu fått chansen på Artemis Racings ungdomsbåt, efter att ha seglat hela säsongen fram tills nu på den ryska båten Katusha:
– RC44:orna är de fräckaste enskrovsbåtar jag seglat, och med alla proffs som finns ombord på de olika båtarna är motståndet verkligen tufft, säger Axelsson, som dock inte var helt nöjd med onsdagens resultat, bara en vunnen match och fyra förluster.
– Vi har varit på tårna i starterna, men alla manövrer har inte suttit helt klockrent, tycker han.

Tack vare onsdagens segerrad går Vladimir Prosikhin och hans ryska lag Nika upp på tredje plats med 15 poäng sammanlagt, i den rullande matchracing-ranking som påbörjades vid årets första evenemang på Brittiska Jungfruöarna, och som avslutas vid den sista tävlingen i Muscat, Oman. Brittiska Aqua leder fortfarande på 17 poäng. Svenska Artemis Racing på elfte plats har fyra poäng, medan Artemis Racings ungdomsbåt gör sin första regatta på touren och ligger på plats 13 med sin enda poäng.
Torsdag till söndag seglas de fleetrace (alla båtar samtidigt på startlinjen), som inte bara är en deltävling i RC44 Championship Tour, utan också utgör VM i RC44 på Marstrand.

Matchracing-ranking i RC44 Championship Tour 2014, efter deltävlingar i Brittiska Jungfruöarna, Portugal, Spanien och Sverige. En tävling i Oman återstår (lagnamn, rorsman/taktiker):
1. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
2. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
3. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)
4. Aleph Racing (FRA), Hugues Lepic (FRA)/Mathieu Richard (FRA)
5. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
6. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
7. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
8. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
9. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
10. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
11. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)
13. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

Svenskarna sover mest och är minst oroliga för faror, visar internationell studie. Svenskar har större förmåga att koppla av på strandsemestern än många andra nationaliteter, visar en undersökning från världens ledande nätresebyrå Expedia. Vi sover mest – nära 8 av 10 tar gärna en tupplur i sanden – och vi är dessutom minst oroliga av oss,

Drygt 11 165 personer från 24 olika länder tillfrågades av Expedia om sina strandvanor, exempelvis vilka aktiviteter vi vanligtvis ägnar oss åt på stranden och vad som oroar oss i samband med strandsemestern.

Att ta en promenad längs vattnet är det som toppar listan över populära strandaktiviteter internationellt sett, följt av en simtur på andra plats och att sola på tredje plats.

Bland svenskarna hamnar dock istället tuppluren i topp – nära 8 av 10 (76 %) svenskar har svarat att de brukar sova på stranden, vilket är högst andel bland alla länder. Globalt sett är det betydligt färre – under hälften (48 %) – som anger att de brukar sova. Minst benägna att njuta av en tupplur är semesterfirare från Indien, där endast 3 av 10 (31 %) gör det.

I Expedias internationella studie utmärker sig svenskarna dessutom som ovanligt trygga och avslappande strandbesökare. Bland 17 typiska faror eller orosmoment är svenskar minst bekymrade i hela 12 kategorier. Vi är till exempelvis den nationalitet som är minst rädda för att bränna oss i solen, drabbas av en hajattack, råka ut för tjuvar eller att bränna oss på en manet. Även när det gäller typiska irritationsmoment som exempelvis grumligt vatten, trängsel på stranden eller störande motorljud är vi de som bekymrar oss minst. Det som trots allt oroar svenskar mest på strandsemestern är tjuvar, vilket 44 procent har angett som svarsalternativ.

– Jag tycker det är otroligt positivt att se hur avslappnade semestern gör svenskarna. Efter en lång vinter och vår njuter vi verkligen av att spendera tid på stranden och återhämta oss. Att vi också är trygga och lugna under semestern är glädjande och kan vara ett tecken på att svenskar är vana resenärer med koll på läget, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia.

Det är få saker som avskräcker svenskar till att åka på strandsemester. Nästan två tredjedelar (61 %) av deltagande svenskar svarar att inget skulle få dem att tänka om inför en strandsemester, vilket är betydligt högre än det globala genomsnittet på 40 %. Höga priser på drycker och souvenirer samt kvaliteten på hotell är några saker som ändå kan avskräcka svenskar att åka på strandsemester.

Genom att boka hotell och flyg tillsammans på expedia.se kan man spara rejält med pengar.
I genomsnitt under förra året sparade svenskar som bokade via expedia.se 1000 kronor.

– Vi förstår pressen som människor känner när de försöker hitta den rätta semestern. Att hitta rätt hotell för dig och din familj kan vara avgörande för hela din resa. Det är viktigt att tänka på detaljer så som wi-fi, pool eller spa. En bra idé är att läsa våra recensioner om hotellen innan du bokar för att se vad andra har tyckt om hotellen och för att verkligen hitta det hotell som gör en positiv skillnad under din semester, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia.

Resultatet av Expedias strandrapport visar hur olika människor är när det kommer till hur man vill spendera sin strandsemester. Den mest självklara gemensamma nämnaren är dock att hela 84 % associerar strandsemester till välbehag och generell lycka.

Populäraste strandaktiviteterna internationellt:

1. Promenad (70%)
2. Simtur (65%)
3. Sola (53%)
Läsa (53%)
4. Sova (48%)
5. Titta på folk (47%)

Populäraste strandaktiviteterna bland svenskar:

1. Sova (76%)
2. Promenad (73%)
3. Simtur (72%)
4. Sola (65%)
5. Titta på folk (57%)

Det som oroar mest på strandsemestern, internationellt:

1. Tjuvar (68%)
2. Dålig hotellkvalitet (61%)
3. Dyr mat (60%)
Tappa bort saker (60%)
4. Grumligt vatten (58%)
5. Att barnen ska råka illa ut (56% bland personer med barn)

Det som oroar mest på strandsemester bland svenskar:

1. Tjuvar (44%)
2. Att barnen ska råka illa ut (40% bland personer med barn)
3. Tappa bort saker (38%)
4. Bränna sig (34%)
5. Dyr mat (33%)

Mest aktiva nationaliteterna på stranden:
1. Indien
2. Mexiko
3. Malaysia
4. Österrike
5. Brasilien
6. Tyskland
7. Kanada
8. Nya Zeeland
9. Spanien
10. Hongkong

Minst aktiva nationaliteterna på stranden:
1. Japan
2. Thailand
3. Storbritannien
4. Sydkorea
5. Danmark
6. Sverige
7. Norge
8. Nederländerna
9. Irland
10. Singapore

Tullgarns slott, vackert beläget vid en havsvik strax söder om Södertälje, har återfått sin populära brygga. Den tidigare bryggan togs av isen 2012. Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Tullgarns slott, har just avslutat den första etappen av två med arbetet att återuppbygga båt- och badbrygga samt att restaurera den anrika badhuset. Det senare väntas stå klart under nästa år.

Den nya bryggan är precis som sina föregångare placerad längst ut på Badholmen, den halvö som Tullgarns slott är beläget på. Här har man badat och förankrat båtar sedan 1844.

– Under arbetet med bryggan har vi förstärkt konstruktionen så att den ska klara tyngre angöring av båtar, det vill säga kunna ta emot lite hårdare stötar. Utöver att man kan komma med privat båt ska man nämligen framöver också kunna nå Tullgarn via reguljär båttrafik från Trosa, säger Johan Zetterberg, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Den nya bryggan, som har formen av ett T, är 39,5 meter lång och 13,3 meter bred längst ut. Den inre delen av bryggan har en bredd på 4,5 meter. Bryggmaterialet är kärnfuru som i huvudsak härstammar från Hälsingland. För att underlätta angöring med privat båt har bryggan försetts med förtöjningsringar runt om.

Anrikt badhus restaureras
Utöver att ta emot båtar förknippas bryggan på Tullgarn med bad. Vid första uppförandet 1844 fanns ett badhus försett med badsump. Här fanns förstuga med omklädningsrum med pomejanska målningar på väggarna. Detta badhus revs i slutet av 1890-talet för att ersättas av två badhus åt kronprins Gustaf. Sedan 1950-talet har det dock bara funnits ett badhus kvar. Detta restaureras nu av Statens fastighetsverk.

– Målsättningen är att Tullgarns slotts badhus ska vara på plats lagom till sommarsäsongen nästa år. I samband med restaureringen ska vi återföra de ursprungliga spirorna på badhustaket och även återta badhusets ursprungsfärger vitt och grönt, säger Johan Zetterberg.

Redan nu kan den som besöker Tullgarns slott njuta av ett dopp i havet. Den nya bryggan är försedd med såväl badstege som räddningskrans.

Foto: Jacob Hidemark.

1985 seglades Lilla Tjörn Runt för första gången. Initiativtagare var Lasse Svantesson. Sedan dess har mycket vatten runnit under Stenungsbron, och det är med stolthet vi nu kan fira in vårt trettionde år för kappseglingen. Lilla Tjörn Runt är fortfarande mycket populär och är bland annat en av Sveriges största optimistregattor.

Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Två av fem de VM seglarna i optimist, Olle Aronsson och Oscar Engströmt från Lerum är redan anmälda. Även Eskil Jonasson, Kullavik, och Isak Rydholm, RÖSS, som representerade Sverige i EM kommer också att vara på plats. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra. Dessutom lottar vår partner Båtmässan även i år ut en optimistjolle till en av de deltagande klubbarna. Ju fler deltagare från samma klubb desto större vinstchans.

– Det är oerhört roligt att regattan år efter år drar till sig många barn som seglar sin första kappsegling vilket verkligen visar vilken breddsegling det är. Dessutom är deltagarna i optimistklassen uppdelade i åldersklasser vilket inte är vanligt inom kappsegling, säger tävlingsledaren Anders Torén.

Efter seglingen är det prisutdelning vid klubbhuset och prisutdelare är inga mindre än de kända seglarna Mattias Rahm och Hans Wallén.

Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 350 ungdomar i optimist, Zoom 8, RS Feva eller RS Tera. I dagsläget är 267 jollar anmälda. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut Stenungsunds Segelsällskaps klubbhamn.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för jollar. Tävlingen seglas inte på en klassisk kryss-läns bana utan faktiskt kring en ö, Stenungsön. Seglingens längd är 5 distansminuter och det tar cirka en till två timmar för de snabbaste att sig runt beroende på vind.

Info: www.stss.se

SwedeStar integreras i Najads modellprogram. SwedeStar, med sina två modeller 370 och 415, har ett mycket gott rykte såväl i Sverige som internationellt när det gäller svensk båtbyggartradition, kvalitet och prestanda.

I samband med detta byter SwedeStar 370 och 415 namn till Najad 370p respektive 415p. P står för performance. Båtarna är lite sportigare jämfört med Najads övriga modeller, men med lika hög kvalitet och finish i alla detaljer.

Integreringen i Najadfamiljen innebär att modellerna får tillgång till Najads välutbyggda servicenätverk internationellt och större resurser vad gäller utveckling och försäljning. En fördel som även befintliga SwedeStarägare kan ta del av.

Nysatsande Najad fortsätter att producera segelbåtar i bevisat hög kvalitet med fokus på detaljer, funktionalitet och elegans. Välseglande båtar av första klass mellan 35 och 57 fot, från Orust, Sverige!

Info: www.najad.se

Den det tredje lördagen i augusti är det dags för Tjörn Runt. Sedan 1963 har segeltävlingarna där olympiamästare och familjeseglare tävlar under samma förutsättningar avgjorts just denna helg.

Lördagen 16 augusti är det dags för de 406 båtarna att göra upp om segern, hedern och prisbordet i denna femtioförsta version av kappseglingstävlingen Tjörn Runt. Precis som i fjol går starten på
Stigfjorden och målet är vid Tjörnbroarna på Askeröfjorden i Stenungsund.

Stenungsbaden Yacht Club upp med en båt tillsammans med BMW, Kinnarps Interior Väst, Pelle P, Leija Touring och Per Jacobsson Bygg. Rorsman är välmeriterade Johnie Berntsson, och till sin hjälp har han 19 motiverade besättningsmän. Stenungsbaden Yacht Clubs VD, Patric E Österström, är en av dem.

– Jag ser fram emot en spännande tävling och en intensiv och festlig helg tillsammans med många seglingsintresserade, säger Patric E Österström. Samtidigt skickar han en hälsning till alla andra deltagare att teamet är helt inställda på att vara först runt även i år!

På fredagskvällen drar uppladdningen på Stenungsbaden Yacht Club igång med sen kepparträff. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt, som numera är en av Nordens största tävlingar för optimistjollar med juniorseglare i alla årsklasser. Med Ida Sundelius och Partypatrullen på plats, After Sail och Mojje som tar sig an underhållningen för alla barn ser både fredagen och lördagen ut att ge både gäster och deltagarna gott om anledningar till fest.

Tre spännande och täta race i VM i RC44 seglades på Marstrandsfjorden under torsdagen. Charisma från Monaco leder nu VM med serien 4 – 2 – 2, men skepparen Nico Poons tyckte inte det var speciellt enkelt att gå upp i topp.

– Styrningen krävde mycket koncentration idag, och jag vet att min taktiker Tom Slingsby slet hårt med att analysera vindskift och strömmar som var svåra att tyda. Uppenbarligen gjorde vi tillsammans ett bra jobb, konstaterar Poons.

RC 44-klassen har seglat om VM-titeln sedan 2010, och varje år har det varit nya mästare. Titelförsvarande slovenska Cereef finns inte med i årets VM, men det gör 2012 års guldmedaljörer Peninsula Petroleum från Storbritannien. Svenska Artemis Racing vann VM i RC44 2011, men hade det lite trögt på den svenska västkusten i torsdagens VM-seglingar. Skepparen Torbjörn Törnqvist tyckte att Marstrandsfjorden satte honom ordentligt på prov:
– Mycket vind och ganska hög sjö att parera gjorde det lite extra svårstyrt idag. Å andra sidan är det ju lika utmanande för alla, kommenterar Törnqvist, som med placeringarna 9 – 5 – 6 ligger sjua i sammandraget efter första dagen.
– Ingen jättebra start, men helt OK ändå. Speciellt i den sista seglingen hade vi kunnat göra lite bättre ifrån oss, men vi var väl inte riktigt på den fördelaktigaste sidan av banan, fortsätter han.
– Ett eller ett par misstag i ett fält som håller så här hög standard räcker för att man ska sluta i mitten av fältet, tillägger Artemis Racings välmeriterade taktiker, britten Iain Percy.

Den svenska ungdomsbåten Artemis Racing Youth inledde trevande med en elfteplats i första racet, där de bara slog ryska Katusha som utgick efter materialproblem. I de följande två seglingarna var svenskarna sedan bitvis med uppe och högg i täten, och slutade sexa respektive sjua i mål:
– Vi kom i otakt i vindskiftena och hade lite svårt att hitta det rätta spåret, men det var ändå en rolig dag med fina seglingsförhållanden, tycker skepparen Gustaf Lidvall, som såg 15 sekundmeter som mest på båtens vindmätare.
– Det var en front med mycket regn och vind som drog över kappseglingsbanan, men bakom den var det något lugnare, berättar Lidvall, som inte har gett upp hoppet om en topplacering i detta VM.
– Nej, kan vi undvika sådana dippar som i första racet, och sedan hålla oss runt fyra – femma som sämst i resten av seglingarna, så kommer det att räcka långt, spår han.

Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker):
1. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
2. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
3. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)
4. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
5. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
6. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
7. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
8. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
9. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)
10. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
11. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

Volvos vd och koncernchef Olof Persson blir en av två ordförande när FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon skapar en rådgivande panel för hållbara transportlösningar. Panelen som består av tolv ledamöter ska ge konkreta och genomförbara rekommendationer om hållbara transporter på global, nationell och lokal nivå.

– Jag känner mig hedrad. Detta är ett spännande men också utmanande uppdrag, säger Olof Persson vd och koncernchef Volvo.

– Min ambition är att bidra med konkreta åtgärder för socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbara transporter.

Syftet med panelen är att främja och skynda på utvecklingen mot mer hållbara transportlösningar. Detta skall ske i samspel med FN:s mål om hållbar tillväxt, social utveckling, skydd av natur och miljö samt minskad klimatpåverkan.

Panelen förväntas presentera en delrapport till FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon under det andra halvåret 2015.

Nu upprepar arrangörerna av Tjörn Runt förra årets succé, M32 Tjörn Runt Youth Challenge, tillsammans med M32. Därmed ges åter tillfället att segla med, och mot, Sveriges bästa seglare i katamaranen M32.

I år deltar tio klubbar:

Tjörns Segelsällskap
Skoghalls Segelsällskap
Stenungsunds Segelsällskap
Långedrags Segelsällskap
Rörviks Segelsällskap
Svanesunds Segelsällskap
Lysekils Segelsällskap
Sotefjordens Segelsällskap
Bohuslänska JaktKlubben i Grebbestad
Ljungskile Segelsällskap

2013 bjöd på en fartfylld upplevelse för de åtta klubblagen. Tyvärr kunde arrangörerna inte kora någon vinnare eftersom tävlingen fick avbrytas efter ett mastbrott.

När & var?
Torsdag den 14 augusti på Stenungsunds Segelsällskap
12.00 samling i StSS klubbhus för lottning och briefing
13.00 planerad start
17.00 seglingarna ska vara avslutade

Tredje lördagen i augusti genomförs kappseglingen Tjörn Runt by COWI.
Den 16 augusti 2014 seglas för 51:a gången. I Tjörn Runt by COWI möts olympiamästare och familjeseglare på samma banor runt Tjörn och tävlar under samma förutsättningar.

Den 15 augusti seglas den unika distansseglingen Lilla Tjörn Runt för 30:e gången runt Stenungsön. Kappseglingen har blivit en av Sveriges och Nordens största Optimistjolletävlingar med närmare 300 deltagare.

För fjärde året i rad återkommer de snabbseglande och spektakulära RC44-båtarna till Marstrand på den svenska västkusten, för den fjärde av fem deltävlingar i RC44 Championship Tour 2014. I år har evenemanget dessutom VM-status, med två båtar från svenska Artemis Racing på startlinjen.

Landslagsstjärnan Max Salminen från arrangörsklubben Göteborgs Kungliga SS, seglar med den båt som erbjuder ambitiösa yngre seglare en plats ombord:

– Det är mycket motiverande att få vara med i ett lag med så många duktiga seglare som besättningsmedlemmar, tycker Salminen, som i par med Fredrik Lööf tog OS-guld i Starbåt 2012.

Ett dussin besättningar från Ryssland, Monaco, Polen, Italien, Storbritannien och Sverige samlas nu i veckan på Marstrand för att göra upp om VM-titeln i RC44.

Tävlingarna inleds på onsdagen med matchracing i en round robin där alla möter alla, och fortsätter sedan med fleetracing under resten av veckan. På söndag ska de nya världsmästarna koras, och bland dem som slåss om titeln finns svenska Artemis Racings speciella ungdomsbåt. I den ges möjligheten för unga, lovande och ambitiösa svenska seglare att få segla med några av världens mest välmeriterade toppnamn. Flerfaldige världsmästaren och OS-guldmedaljören Nathan Outteridge från Australien, ett superproffs som agerar taktiker åt amatörskepparen Gustaf Lidvall, är ett exempel. Klassreglerna i RC44 kräver nämligen att minst hälften av besättningsmedlemmarna, liksom skepparen, har amatörstatus:

– Jag seglade Laser när jag var yngre, men nu blir det mest familjesegling, säger Lidvall.

I Artemis Racings ungdomsbåt seglar inte bara Max Salminen, utan också 49er-seglarna Gustav Pettersson och Marcus Anjemark från Kungliga Svenska Segelsällskapet. De har seglat tillsammans i fyra år, varav ett drygt år i OS-klassen 49er:

– Det är riktigt kul att få vara med här, så när vi blev tillfrågade tackade vi förstås inte nej, skrattar Gustav Pettersson, bördig från Karlshamn och med fem SM-titlar i olika seglingsklasser.

I ungdomsbåtens besättning ingår även Andreas Axelsson, uppvuxen på Tjörn och därmed kanske den som har bäst koll på Marstrandsfjorden. Axelsson seglade tidigare OS-klasserna Laser och Finnjolle, innan han fick chansen att vara med på de snabba AC45-katamaranerna i Red Bull Youth America’s Cup 2013, för Artemis Racing.

Max Salminen seglar numera för Göteborgs Kungliga SS i enmansklassen Finnjolle, där han slutade på elfte plats och precis missade medaljfinalen i för-OS, som avslutades i Rio de Janeiro i fredags. Nästa stora tävling är OS-klassernas VM i Santander i september, och inhoppet i RC44 är ett välkommet avbrott i den inrutade OS-satsningen. Just avsteget från rutinerna är också något som Artemis Racings ägare Torbjörn Törnqvist från KSSS uppskattar:

– RC44 är en fantastisk klass för seglarna att komma och jobba tillsammans i en rolig och utmanande miljö. Alla gillar att vara med här, det är ett trevligt avbrott från de dagliga rutinerna, kommenterar han.

Törnqvist styr själv den andra Artemis-båten, med britten Iain Percy vid sin sida som taktiker. Percy har flera internationella mästerskapsmedaljer och ett par OS-guld, och arbetar nu med Artemis Racings America’s Cup-satsning. Ende svensk på den båten är Anders Ekström, från Kullavik men Årebo sedan något år, som var Fredrik Lööfs partner i Starbåten när besättningen tog OS-brons 2008:

– De senaste åren har jag nästan inte seglat alls, så jag har faktiskt återfått min amatörstatus, säger Ekström, som tycker det ska bli riktigt kul att kappsegla igen.

Deltagande lag i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker):
* Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
* Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)
* Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
* Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
* Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
* Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
* Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
* MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)
* Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
* Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
* Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
* Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)

Matchracing-ställning i RC44 Championship Tour 2014, inför VM på Marstrand (lagnamn, nationalitet, poäng):
1. Team Aqua, GBR, 15
2. Synergy Russian Sailing Team, RUS, 14
3. Aleph Racing, FRA, 13
4. Team Nika, RUS, 10
5. Peninsula Petroleum Sailing Team, GBR, 9
6. Katusha, RUS, 8
7. Bronenosec Sailing Team, RUS, 7
8. Gazprom Youth Sailing Challenge, RUS, 5
9. MAG Racing, POL, 2
10. Charisma, MON, 2
11. Bombarda Racing, ITA, 2
12. Artemis Racing, SWE, 1

Fleetracing-ställning i RC44 Championship Tour 2014, inför VM på Marstrand (lagnamn, nationalitet, poäng):
1. Peninsula Petroleum Sailing Team, GBR, 3
2. Team Aqua, GBR, 3
3. Synergy Russian Sailing Team, RUS, 5
4. Bronenosec Sailing Team, RUS, 8
5. Artemis Racing, SWE, 10
6. Team Nika, RUS, 12
7. Charisma, MON, 12
8. Bombarda Racing, ITA, 12
9. Aleph Racing, FRA, 13
10. Gazprom Youth Sailing Challenge, RUS, 13
11. Katusha, RUS, 17
12. MAG Racing, POL, 22

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

Beluga och Pelle P är partners till RC44.

Mer info om RC44 Marstrand World Championships 13 – 17 augusti 2014:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

Team Gallagher, med den svenska föraren Tobbe Lannemar och Mark Moore, som kör den Engelska Superstock P1-serien kom till Torquay fullt inställda på vinst. Båten var nu genomgången och skrovet upplagat för fjärde gången, så nu skulle allt fungera, var det tänkt.

Vädret var soligt, men väldigt blåsigt. Inför söndagen var det dessutom utlovat storm och mängder med regn. P1-organisationen valde att ta det säkra före det osäkra och köra ett av söndagens race redan under lördagen.

Inför det första racet så hade teamet genom lottning fått en nionde startposition, vilket betyder att de startade näst längst ut, men med omvänd startordning i det efterföljande racet som då innebar en andra startplats.

Grabbarna gjorde en hygglig start trots sin startposition och låg femma vid första bojen, där det alltid blir väldigt trångt, men började redan under det första varvet att köra upp sig till en andra plats när plötsligt motorn tappar kraft och alla instrument liksom radio och intercom slutade fungera. De kämpade förtvivlat med den begränsade motoreffekten, men tvingades ändå se sig passeras av ett antal båtar. Trots detta lyckades de sluta på en hedrande femte plats.

Problemet med elektroniken och motorn visade sig vara batteriet på 15 kilo som slitits loss från sitt fäste och krossat allt i aktern på båten och hittades liggande upp och ner i saltvattnet i kölen. Deras mekaniker hann inte fixa detta innan det andra heatet skulle starta, så Tobbe och Mark fick istället följa racet från åskådarplats.

Inför söndagens race hade regnet dragit förbi men det blåste hård kuling med stöddiga vågor. Båten var fixad och nu var det alltså ”upp till bevis”. Killarna gjorde en bra start och låg vid första bojen trea. Trots den gropiga sjön höll de full gas och redan efter den andra bojen passerade de även de två ledande båtarna – på utsidan. Redan på andra varvet hade de skaffat sig en betryggande ledning på flera hundra meter och fortsatte att dra ifrån de andra när motorn plötsligt hostade till och gick ner på halvfart. Ridå ner! De kunde då inte hålla sin ledning utan konkurrenterna kunde passera en efter en. I korta sekvenser så tände motorn till och på de sista varven kunde grabbarna, trots begränsad effekt, passera några av konkurrenterna.

– Vi är därmed tyvärr borta från tätstriden och kan även om vi vinner de tre återstående heaten den sista tävlingshelgen inte bli bättre än fyra totalt, säger Tobbe uppgivet.

– Vi har inga problem att hänga med och när väl båten fungerar som den ska så är vi faktiskt snabbare än samtliga våra konkurrenter. Vi har från första början haft problem med den nya båten som lappats och lagats åtskilliga gånger.

P1-organisationen tycker nu att allt är så pinsamt att grabbarna är lovade en helt ny båt till sista tävlingshelgen. Dock återstår ändå att få ordning på motorproblemen och flytta över allt till det nya skrovet och förhoppningsvis hinna testa innan säsongens sista tävlingshelg.

– Nu satsar vi allt inför den sista tävlingen, säger Tobbe hoppfullt och tillägger:

– Det är bara vinst som räknas nu!

Följ teamets framfart via hemsidan: http://superstockp1.se/

Under Malmö Sailweek, lördagen den 16 augusti, avgörs Red Bull Battle of the Sund, en distanstävling för kitesurfare. Tvåhundra deltagare från 15 länder ska segla över Öresund och tillbaka. Det är första gången något liknande arrangeras i Sverige och tävlingen blev fulltecknad nästan omedelbart när anmälan öppnades.

– Enkelt och pang på för kitesurfarna och inte minst glasklart för publiken. Start på Ribban. Ut och runda Flakfortet på danskt vatten och sen vara första man eller kvinna tillbaka på stranden igen, säger Niklas Rödin som är tävlingsledare för evenemanget.

Bansträckningen mäter cirka 40 kilometer fågelvägen och tävlingen kommer att bli både ett uthållighetsprov och en helt ny typ av utmaning för de flesta.

– Att segla så långt och på så öppet vatten är lite speciellt. När det började ryktas om att Red Bull skulle arrangera en sådan här tävling i Malmö så exploderade intresset i kitesurfkretsar, fortsätter Niklas Rödin.

Startfältet med 200 deltagare fylldes på bara 36 timmar. Utan någon annan marknadsföring än tävlingens hemsida. Kitesurfare från 15 länder finns representerade. Bland dem deltagare från Japan, Bahrain och Argentina.

En av de lite mer erfarna tävlande är Anke Brandt som från början är tyska men lever i Bahrain. Tidigare i år skrev hon in sig i Guiness rekordbok efter att ha kitesurfat 250 km på elva timmar!

Bland de manliga förhandsfavoriterna finns danske Bjørn Rune Jensen som vann Red Bull Coast 2 Coast i Tyskland förra året, då ansedd som världens längsta kitesurftävling med en 40 km bansträckning mellan Tyskland och Danmark.

Red Bull Battle of the Sund är öppen för alla över 15 år och har två klasser, en standardklass och en öppen klass för de som vill tävla med specialutvecklade brädor. Starten går från Ribersborgs strand klockan 14.00 lördagen den 16 augusti.

Info: www.redbull.se/battleofthesund

Bavia Yacht gör en storsatsning på de flytande mässorna nu i höst och visar nio båtar i Henån och elva båtar i Gustavsberg. Den första möjligheten att se nyheterna blir nästa helg, 22–24 augusti på Orust Öppna Varv.

– Vi har en 30 % ökning när det gäller förfrågningar på vår hemsida nu under sensommaren i jämförelse med förra året så timingen känns helt rätt, säger Marcus Lindquist på Bavia Yacht.

Bavaria har premiär för två stora nya segelbåtsmodeller i höst. Under Öppna varv 22–24 augusti har nya Bavaria Cruiser 51 Nordeuropa premiär i Henån.

– I Cruiserserien visar vi Cruiser 33, Cruiser 37 i två- och trehytts utförande samt nya stora Cruiser 51 i Henån.

På Allt på Sjön 29–31 augusti i Gustavsberg visas Bavaria Cruiser 46 upp för första gången i Sverige. Modellen har just nominerats till European Yacht of the Year av europeisk båtpress.

I Gustavsberg finns i Cruiser serien 33, 37, 41 och 46 att se. Därmed hela 20 båtar på två mässor.

Här hela listan med utställda båtar:
Henån 22–24 augusti:
Bavaria Cruiser 33
Bavaria Cruiser 37, 3 hytter
Bavaria Cruiser 37, 2 hytter
Bavaria Cruiser 51
Bavaria Sport 32, motorbåt
Diva 38.2
Diva 24 DC
Campus 7.4
Grand Soleil 39
Begagnade Bavaria Cruiser

Gustavsberg 29–31 augusti:
Bavaria Cruiser 33
Bavaria Cruiser 37, 3 hytter
Bavaria Cruiser 41
Bavaria Cruiser 46
Bavaria Vision 42
Diva 35
Diva 24 DC
Campus 7.4
Grand Soleil 47
Motorbåtar:
Bavaria Virtess 420 Fly
Greenline 33 Hybrid