Nyheter

Nu är det dags för en av Europas största flytande båtmässor. Det är den norska mässan BÅTER I SJØEN 2014 som öppnar portarna för alla båtintresserade på centralt belägna Aker Brygge 4–7 september.

Det är första gången som den här mässan arrangeras på Aker Brygge Marina i Oslo. Mässan öppnar för allmänheten kl. 11.00 den 4 september.

Att det här är en viktig båtmässa bevisas av alla de premiärer som äger rum. Bland annat ska Bavaria visa sin helt nya 36 fots motorbåt.

Totalt finns cirka 120 utställare med drygt 250 båtar i vattnet på plats. Av dessa har 50 premiär.

Även på bryggorna blir det en rad marina aktiviteter. Utställare finns på plats i 63 stånd med motorer, elektronik, bryggor och kringutrustning, segel, kläder med mera.

I samarbete med Europark erbjuds besökare två timmars gratis parkering.

Info:
www.baterisjoen.no

Program:
Når:
Tordag 4. september
Kl. 09.00 – Messen åpner for presse og spesielt inviterte
Kl. 11.00 – Messen åpner for publikum
Kl. 12.00 – Ordfører Fabian Stang står for den offisielle åpningen av Båter i sjøen 2014
Kl. 12.15 – Lunsjservering ved Arrangørkontoret

Hvor:
Aker Brygge Marina, Stranden 30, 0250 Oslo.

Fakta om Båter i Sjøen 2014
• Antall utstillerfirma: 120
• Antall båter: 254, hvorav 50 seilbåter
• Antall premierevisninger: 45
• Antall landstands: 63
• Største motorbåt: Flemming 58, Marstand Yachts – Brygge 7
• Største seilbåt: Hanse 575, Fjord Sailing – Brygge 13

Chris-Craft har publicerat de första ritningarna på sin helt nya Catalina 34. Båten, som får världspremiär på Fort Lauderdale Boat Show i oktober, blir en läcker dagtursbåt och den största i Catalina-serien.

Båten är på 10,40×3,3 m och därmed en väl tilltagen dagskryssare. Den kommer att säljas i en rad olika utföranden och med olika motoralternativ, utombordare i dubbel- och trippelmontage med upp till 900 hk totalt.

Bränsletankarna rymmer cirka 1 200 liter, vilket lär behövs med den föreslagna motoriseringen. Tankarna är dock dimensionerade att räcka även för längre turer längs den amerikanska kusten.

Enligt Chris-Craft själva är de flesta lösningarna icke-traditionella jämfört med andra centerkonsolbåtar. Sittplatser och solbäddar ska vara enklare än tidigare att fälla fram och båten är rikligt utrustad med både olika armstöd och drickahållare.

Som standard utrustas Catalina 34 med den senaste elektroniken från Garmin.

I cockpit finns all bekvämlighet för en dags fiske med gott om plats för utrustning eller en dags cruising tillsammans med vänner och familj. Båten kommer även att utrustas med Sport Top och olika solskydd.

Info: www.chriscraft.com

Eric Westerberg tog båtsporten till en ny lägre nivå. Nu säljs u-båten som Eric byggde efter eget huvud, och Maud Olofsson döpte, på PS Onlineauktioner.

– Ner till drygt 30 meter går bra. Det kan vara lite svårt att navigera där nere. Men farten är låg. Den är kraftigt byggd och tål om man råkar köra på något.

Eric Westerberg i Ånäset sju mil norr om Umeå berättar om u-båten som han byggde 2007.

Då var han en uppfinningsrik 26-åring med egen verkstad som kände sig sugen på en u-båt.

– Jag googlade efter ritningar men hittade inget. Så jag byggde med vanligt bondförnuft, berättar han.

Det tog tio månader och blev ett tillfälle för Eric att testa olika tekniska lösningar. Allt från mekanik till pneumatik och datorprogrammering.

Sjösättningen drog många åskådare, SVT:s nyhetsredaktion var på plats och dåvarande näringsministern Maud Olofsson blev gudmor. Det var lite pressat för Eric.

– Det hade varit skönt att testa i lugn och ro. Men allt funkade från första början.

Nu säljer han sin u-båt via PS Onlineauktioner på grund av tidsbrist. De senaste två säsongerna har den inte varit sjösatt.

– Annars brukar den ligga vid bryggan hela sommaren så att man kan köra en sväng när man känner för det. Det ser lite speciellt ut med en u-båt mitt bland de andra båtarna.

Hur säkert är det att ge sig ned i djupt vatten i ett hemmabygge?

– Man måste följa rutinerna och se till att man har med sig tryckluft när man går ned så att man kan blåsa tankarna och ta sig upp igen. Men det finns backup-system som kan ta över. Säkerheten är viktig och jag har aldrig råkat ut för något.

Vem tror du lockas att lägga bud?

– Det skall väl vara någon likasinnad.

Men då vill man väl bygga den själv?

– Ja, det har du rätt i. Det får vara någon som är nästan likasinnad.

Eric Westerberg har fortsatt med tekniska konstruktioner. När u-båten var klar läste han till maskiningenjör och driver numera egna ingenjörsfirman Westmech med fem anställda.

Marknadsvärdet på u-båten Isabell är uppskattat till två miljoner kronor plus moms.

Fakta
Maxlast: 500 kg, motor VW 1.6 liter turbodiesel, batteridrift i undervattensläge, vikt 8.5 ton, längd 6,1 meter, max antal passagerare 4, fart: 5-6 knop

Info: http://www.ps.nu/

Återväxten bland matchracingseglarna är säkrad för GKSS del, man kan även säga att cirkeln är sluten. Magnus Holmberg tog en gång med hjälp av GKSS matchracingen till Marstrand och i år firade man 20 års jubileum.

Den gångna helgen säkrade klubbens nyaste matchracingteam Team Abenius en tredje plats i Ungdoms-SM i matchracing. På fjärde plats kom Team Holmberg, och det är inte Magnus Holmberg den här gången, utan sonen Måns Holmberg som har klivit in i matchracingcirkusen och därmed sluter cirkeln. Men det räckte inte med detta.

”Veteranen” Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team kom på tredje plats i Knickerboker Cup, USA.

– Totalt sett är vi mycket nöjda med hur vi seglade, när vi kände att vi hade kontroll på racen och var lugna, men vår stresshantering måste bli bättre, säger en glad Victor Abenius efter sin tredje plats.

– Lite snöpligt var det att vi tappade bronset efter en jämn sista match som vi förlorade med endast någon meter. Men hur som helst är vi riktigt nöjda med hur vi seglade under tävlingen och detta resultat har bara sporrat oss att träna hårdare då vi lärde oss grymt mycket, säger Måns Holmberg om sin fjärde plats.

Nästa matchracingtävling hos GKSS är Autumn Cup 13–14 september, som även är SM i matchracing.

Info: http://www.gkss.se/AutumnCup

Bilden:
Team Abenius. Foto: Dennis Lindbom.

Norska Ibiza premiärvisar en helt ny generation båtar på den stora flytande båtmässan i Oslo, som hålls kommande helg. På ”Båter i sjøen” på Aker Brygge mitt i Oslo lanserar Ibiza Boats två helt nya modeller, det nya flaggskeppet på 25 fot och en mindre modell på 23 fot.

– De här nyheterna visar vägen in i framtiden för Ibiza Boats, säger Ibizas ägare och grundare, Helge Duus.

Nyutvecklade Ibiza 760 T och 680 T är resultatet av 40 års båtbyggarerfarenhet och 20 års erfarenhet av att producera några av Norges mest sålda motorbåtar. Både 25-fotaren 760T och 23-fotaren 680T ska enligt Ibiza förnya daycruiserkonceptet med en tidlös och modern design, nytänkande lösningar och funktionella detaljer.

– Vi har utvecklat två nya modeller med ett helt nytt uttryck. Samtidig är de baserade på Ibizas kärnvärden: Funktionell design, goda sjöegenskaper, robusthet och styrka. Vi har under en längre tid haft ett nytt skrov under utvärdering och detta ligger till grund för de två nya modellerna, säger Helge Duus.

De två nya båtarna är ett resultat av samarbetet mellan båtbyggaren och konstruktören Helge Duus och designern Karl-Marius Norschau, som tidigare har jobbat med projekt för Windy Boats tillsammans med konstruktören Hans-Jørgen Johnsen.

– Vi har lagt stor vikt på att göra cockpit social med många bra sittplatser. Samtidigt har vi varit fokuserade på att tillvarata användarnas många behov. Detta har vi gjort genom att göra en cockpit som lätt kan förändras när man till exempel vill fiska eller hålla på med olika former av vattensport. Som producent känner vi våra kunders behov och då är det en styrka att kunna utveckla och producera båtarna så nära marknaden som möjligt, säger Helge Duus, som både utvecklar och producerar båtarna i Arendal.

Se video här:
https://www.youtube.com/watch?v=J7JcIB2Pg6o&feature=youtu.be

Större volym
760 T och 680 T kännetecknas av att de är bredare än den förra generationen av Ibiza-båtar, vilket betyder större innervolym och högre komfort. 760 T är marknadens största 25-fotare med separat toalett med handfat. Lillasyster Ibiza 680T har många av finesserna från storasyster, men inte separat toalett.

Ibiza har lagt stor vikt på att det ska vara tryggt och enkelt att ta sig ombord via fördäck. Däcket avslutas med Ibizas nya varumärke, en avfendrad bog. Detta understryker filosofin om att design och funktion bör gå hand i hand. Det gäller även den breda fenderlisten går längs sidorna och skyddar båten vid tilläggning med mera.

Förarkonsolen är i båda modellerna behandlad med antireflekterande matt material, som ger optimal sikt under alla förhållanden.

Tekniska fakta
IBIZA 760T IBIZA 680T
Längd: 7,60 M 6,80 M
Bredd: 2,80 M 2,54 M
CE-kategori: C C
Pris 699 900 NOK (200 hk) 559 900 NOK (150 hk)

Info: http://www.ibizaboat.no/

Skärgårdsradion har nominerats till Stora Radiopriset 2014 – i en kategori som brukar vara reserverad för de stora radioföretagen.

– Vi tävlar med Sveriges Radio och Mix Megapol i kategorin ”Årets Radiostation”, vilket är både överraskande och jättekul, säger Martin Loogna, stationschef på Skärgårdsradion.

Stora Radiopriset delas ut varje år av Radioakademin och är branschens mest prestigefyllda pris. Den kanske tyngsta kategorin är ”Årets Radiostation”, där alltså Skärgårdradion är en av de tre nominerade – övriga är Mix Megapol och P2 Musik.

– Över 250 bidrag vill vara med och tävla om det finaste priset man kan få i Radiosverige, och även juryn har varit rekordstor i år – över hundra personer har varit med och tagit fram nomineringarna i de elva kategorierna, säger Johan Mångård, projektledare för Stora Radiopriset.

– Vi på redaktionen är förstås jätteglada över den här nomineringen. Vi är ju lokalradio ”på riktigt” – vi sitter i en röd stuga på plats och sänder våra program. Och vi tycks ha lyckats fånga den lokala andan i våra väderrapporter, våra inslag och i musikvalet. Vi är lokala dygnet runt, året runt, säger Martin Loogna.

Vinnaren utses vid Radiogalan den 18 september på Hamburger Börs i Stockholm. Läs mer om Stora Radiopriset på www.radioakademin.org

Skärgårdsradion förmedlar sommar dygnet runt, året runt. Kustväderprognoser varje timme blandas med musik, nyheter och reportage från en lokalradio som är nära sina lyssnare. Skärgårdsradion sänder i Stockholm på 90,2 MHz medan övriga kan lyssna i dator/mobil via gratisappar. 4,8 procent av alla stockholmare mellan 9 och 79 år lyssnar på Skärgårdsradion, enligt TNS Sifo Rapport I 2013.

Peter Andersson är en gotländsk vindsurfare som på vindstilla kvällar och helger har utvecklat en sajt – FindWind – med information om vindförhållanden på många platser runt om i landet.

Med hjälp av uppgifter från över 500 vindkraftverk ger FindWind aktuell och tillförlitlig information om vindförhållanden för över 100 platser i Sverige.

– Jag och många vindsportutövare har haft stor glädje av tjänsten under den gångna sommaren, säger Peter Andersson.

FindWind rymmer en rad funktioner, kartor och historik.

Info: www.findwind.se

Sveriges hittills största vägfärja Saturnus namngavs 29 augusti vid dopfestligheter i Lysekil. Redan dagen därpå sattes hon i trafik på Gullmarsleden.

Dopet skedde vid centralt belägna Anderssons kaj och dopförrättare var Frida Andersson, 16-årig gymnasist från Lysekil. Efter dopet fortsatte hon att medverka i firandet genom att sjunga och spela egna låtar från scenen ombord på Saturnus. Många Lysekilsbor tog tillfället i akt att gå ombord och delta i rundvandring och övriga festligheter.

– Vatten har en stor attraktionskraft. Vi ser vattenvägen som en förbindelselänk. Vägfärjeleden över Gullmarsfjorden får nu en viktig förstärkning som bidrar till ett attraktivt trafiksystem, säger Mats Karlsson, kommunstyrelsens ordförande i Lysekil.

Gullmarsleden är en av landets mest trafikerade färjeleder, med stor andel godstransporter. Den är nästan två kilometer lång och går över Gullmarsfjorden mellan Lysekil och Uddevalla (Finnsbo-Skår). Varje månad transporteras omkring 100 000 fordon.

– Gullmarsleden har stor betydelse i kommunikationen mellan våra kommuner och även för industrins godstransporter. Att vi nu får tillgång till Sveriges största vägfärja är glädjande säger Ralph Steen, kommunfullmäktiges ordförande i Uddevalla.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm var på plats i Lysekil och njöt av sensommarvärmen och stämningen.

– Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Vägfärjorna bidrar genom att erbjuda genvägen över vattnet för medborgare, samhällsservice och naturligtvis transporter. Saturnus är en säker framtidsinvestering, säger Gunnar Malm.

Fartygsfakta
Bygget av Saturnus har pågått 2013–2014 i Lettland och Finland. I maj målades däck och botten på ett varv i Stockholm och sen i juni finns hon Lysekil, där de sista detaljerna har färdigställts.
Unikt för Saturnus är att tre av de totalt fem filerna ombord är anpassade för tunga transporter. Färjan är 100 meter lång och 18 meter bred. Fartyget är byggt för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart är 11 knop. Skrovet är utformat så att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.
Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer. Med denna investering frigörs fartygskapacitet, som kan flyttas över till andra färjeleder.

Bild 1 visar färjans gudmor Frida Andersson, när hon släpper iväg champagneflaskan. I bakgrunden Färjerederiets chef Anders Werner.
Bild 2 visar hur Lysekilsborna strömmar ombord på Saturnus däck.
Foto: Kasper Dudzik, Trafikverket.

Vinnarlaget Lelle Moberg och Daniel Hansson, Team Milebreaker/Öppet Hav, slog förra årets banrekord med hela 19 minuter med segertiden 8 timmar 16 minuter 19 sekunder på det 75 km långa loppet ÖTILLÖ, VM i Swimrun i Stockholms skärgård.

Tempot på en av världens tuffaste endagarstävlingar har skruvats upp ordentligt och i årets upplaga var det en spännande strid i täten mot fjolårssegrarna Björn Englund och Paul Krochak ända från starten på Sandhamn 05:55 i morse till målgången drygt åtta timmar senare på Utö. 240 deltagare i lag om två från 22 nationer kämpade över och mellan 26 öar från gryning till skymning.

Deltagarna fick sin första kalldusch strax efter starten i den första 1700 meter långa och 11-12 grader kalla simningen från Sandön till Vindalsö. Sedan fortsatte utmaningen timme efter timme. ÖTILLÖ är en smärtsam upplevelse även för de starkaste. 75 km löpning och simning över hala klippor, skog, mark, strömt och kallt vatten (9-12 grader) är långt och en oerhörd prestation av samtliga deltagare. De flesta tävlar i 10-13 timmar och de sista når målgången när det mörknar.

Årets idealförhållanden med sol och lugnt vatten, ökad erfarenhet av tävlingsformen och hårdare konkurrens innebar ett imponerande snabbt tempo. Segrarna Moberg och Hansson har tränat stenhårt i månader för loppet och vinsten avgjordes med smart taktik, stark fysik och stort pannben. De pressade sig till sitt yttersta och var helt slutkörda men lyckliga i målgången.

– Det gör ont överallt men just nu spelar det ingen roll! Det är så hård konkurrens och topplagen tränar enkom för det här loppet. Varje år blir det snabbare, det är helt galet. Vi tävlade taktiskt och lät Englund och Krochak gå förbi tidigt i tävlingen, satte press på dom och sen drog vi ifrån på Kymmendö (cirka 5 timmar in i tävlingen). Det handlar mycket om bra lagarbete och vi har dragit varandra i omgångar, Lelle drog på simningen och jag drog på löpningen. Två är mycket starkare än en! Resurserna tog slut efter Ornö men det var bara att bita ihop och slutföra, sa Lelle Moberg som återtagit seger- och nu även världsmästartiteln efter att ha tävlat i fyra tidigare upplagor, inklusive vinst 2012. Hansson och Moberg tävlade tillsammans för första gången men även Hansson har mångårig erfarenhet av loppet.

Artisten Petter har förberett sig i månader för att delta i ÖTILLÖ och genomförde ett beundransvärt lopp med lagkamraten Jojje Borssén. Trots skadat knä tog han sig hela vägen till mållinjen på tiden 11:49:54 och 42a plats i herrklassen.
– Det här är det sjukaste jag har varit med om men en helt fantastisk upplevelse! Det var så oändligt mycket tuffare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig och sen har jag haft ont ända sen Runmarö, två timmar in på tävlingen. Det var otroligt smärtsamt men Jojje var fantastisk som hjälpte mig mentalt och drog mig på löpningarna. Jag har en stark vilja och det fanns inte en chans att jag skulle ge upp trots att jag hade så ont i knät. Det viktigaste var att hela tiden röra sig framåt och aldrig stanna och känna efter.

Den starkaste damen i startfältet, Ulrika Eriksson, gick i mål på tiden 9:52:11, i mixedlag tillsammans med Jonas Udehn, Team 2XU. Bästa damlag blev mamma och dotter Bibben Nordblom och Charlotta Nilsson, Team Puppy TS, på tiden 10:26:31.

Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimruntävling har blivit känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen.

Topp 3 resultat ÖTILLÖ, den 1 september, 2014
Herrlag
1. Lelle Moberg och Daniel Hansson, Team Milebreaker/Öppet Hav 8:16:19
2. Björn Englund och Paul Krochak, Team Head Swimming 8:24:05
3. Anti Antonov och Marcus Hultgren, Team Bquick Redovisning 8:42:11

Mixedlag
1. Ulrika Eriksson och Jonas Udehn, Team 2XU Mix 9:52:11
2. Marika Wagner och Björn Rosenthal, Team Adeptic 09:59:00
3. Erika Rosenbaum och Thomas Ogander, Team Brasserie Godot 10:53:43

Damlag
1. Bibben Nordblom och Charlotta Nilsson, Team Puppy TS 10:26:31
2. Jenny Nilsson och Magdalena Trumstedt, Team 2 QTRI 10:55:46
3. Sanna Duvebrant och Annika Åström, Team Sankan 11:16:12

Komplett resultatlista
http://www.otillo.se/results

Snabba fakta ÖTILLÖ – VM i Swimrun
9e upplagan 2014
Start Sandhamn, mål Utö, i Stockholms skärgård
75 km löpning och simning från gryning till skymning
65 km terränglöpning
10 km simning i öppet vatten
26 öar att passera
43 byten mellan simning och löpning
Simsträckorna är mellan 100 och 1 780 m
Löparsträckorna är mellan 70 och 19 700 m
120 lag – 80 herr, 26 mixed, 14 dam
Lag om två, för säkerheten
22 nationaliteter: Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Schweiz, Österrike, Slovakien, Rumänien, Ukraina, USA, Kanada, Mexiko, Sydafrika, Australien
Banrekord: 8tim 16min 19sec (2014)
Segrare 2014: Lelle Moberg och Daniel Hansson, Team Milebreaker/Öppet Hav
Rankad av CNN som en av de tuffaste utmaningarna i världen

Info: www.otillo.se

Foto: Jakob Edholm.

Natten mellan den 27 och 28 september 1994 förliste passagerarfartyget Estonia på väg till Stockholm från Tallinn. Undsättande fartyg och helikoptrar räddade 137 personer. 852 människor omkom varav 501 var svenska medborgare. Ur havet bärgades 95 kroppar, övriga vilar i eller intill fartyget på botten. Det är den största sjöolyckan i Östersjön i fredstid.

Sjöhistoriska museet har i sina samlingar modeller av fartyget och föremål insamlade från överlevande och räddningsmanskap. Däribland det stora bogvisiret som bärgades i november 1994. Det väger 64 ton och förvaras i en klimatkammare på militärt område. Enligt den haverikommisson som utredde olyckan bröts bogvisiret loss och fartygets bildäck vattenfylldes.

Det har gått 20 år sedan katastrofen inträffade. Museet kontaktades inför detta av SEA – Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, samverkar med och är en mötesplats för en mångfald av intresseföreningar, företag, myndigheter, organisationer och ideella krafter inom det maritima området. Mellan den 4 september och 5 oktober ges SEA plats i Sjöhistoriskas minneshall för att presentera sin bild av katastrofen. Stiftelsens syfte är att alla rimliga ansträngningar bör göras för att omhänderta dem som kan återfinnas i vraket efter Estonia.

Mer information om Estoniaolyckan finns på
www.estoniasamlingen.se

Mer information om Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga, SEA, finns på
http://seainfo.se/

De senaste två helgerna har två av Sveriges största flytande båtmässor hållits – Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg. Båda mässorna drog rekordpublik med 22 000 respektive 20 600 besökare – ett säkert tecken på att intresset för båtliv ökar!

Det stora besökarantalet och det faktum att det såldes en hel del båtar direkt på mässan talar för att den fina sommaren bidragit till att båtliv starkt lockar båda nya och gamla båtlivsutövare. Det märks även ett större intresse för att uppgradera båten med nya tillbehör.

– En nyckelfaktor för vår bransch är att båtarna används och det har de verkligen gjort i sommar. Det gör folk sugna på en nyare båt och nya tillbehör. Även varven har haft en bra sommar med ökad omsättning på både service och drivmedelsförsäljning, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat

Under båda mässorna har Sweboat introducerat en ”prova på brygga” där främst barn och ungdomar med hjälp av instruktörer kan testa både att köra motorbåt och segla. Tillsammans med uppvisningar i sjösäkerhet mm var dessa aktiviteter mycket uppskattade av publiken. Satsningen är ett led i projektet ”Upptäck Båtlivet” som syftar till att få fler människor ut på sjön.

Öppna Varv på Orust är västkustens största flytande båtmässa med över 160 båtar och 85 tillbehörsleverantörer. Årets mässa arrangerades den 22-24 augusti.
Allt på Sjön i Gustavsberg är ostkustens största flytande båtmässa med över 240 båtar och 80 tillbehörsleverantörer. Årets mässa arrangerades den 29-31 augusti.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Bilderna:
Bild från Öppna Varv på Orust 2014. Foto: Sweboat.
Flygbild över Allt på Sjön 2014. Foto: SF Pontona.

Lördagen blev mycket lyckad i Nynäshamn. Tusentals människor sökte sig till Fiskehamnen där programmet var späckat.

Besökarna kunde bland annat gå på skärgårdsmarknad med ett 50-tal marknadsstånd som bjöd på allt från närproducerad
mat till kläder, konst och blommor. Många lyssnade på Skärgårdstinget där Nynäshamns och Haninges politiker
debatterade skärgårdsfrågor på temat ”Livskraftig skärgård”.

Lördagen innehöll även en av Sveriges största
seglingstävlingar – Hyundai cup – där cirka 200 båtar deltog. För att besökarna skulle få möjlighet att se delar
av tävlingen var start och målgång i Fiskehamnen.

Bilder:
Ångtåg: Många anlände till Nynäshamn med ångtåget som gick mellan Stockholm och Nynäshamn.
Skärgårdsting: Nynäshamns och Haninges politiker debatterade skärgårdsfrågor på temat ”Livskraftig skärgård”.
Segling: Hyundai cup.

Från och med den 1 september 2014 utökar Navigare Yachts ytterligare och blir exklusiv återförsäljare av Lagoon katamaraner i Sverige.

”Genom vårt moderbolag Navigare Yachting har vi många års erfarenhet av sälja Lagoon katamaraner till medelhavet, BVI och Thailand. Nu ser vi fram emot att utöka försäljningen till den svenska marknaden”, säger Simon Eklund VD på Navigare Yachts.

”Vi ser att intresset för katamaraner växer. Många tilltalas av katamaranens lyxiga boendekomfort med stora ytor ombord och dess grundgående. Man ligger mycket i vik och då blir ytorna ombord viktigare än om man ligger mycket i hamn”, berättar Simon.

Navigare Yachts erbjuder även försäljning genom klubbkoncept där all förvaring, service och underhåll ingår och med möjligheten för att segla i varma vatten. Du väljer om du vill ha din båtplats i Stockholm eller Göteborg.

”Vi är mycket stolta över att få representera den största tillverkaren av katamaraner i världen och ser fram emot samarbetet med Lagoon”, avslutar Simon.

Navigare Group består av de tre bolagen Navigare Yachts, Navigare Yachting och Navigare Moments.
Gruppen verkar i sju länder och bedriver uthyrning av över 150 segelbåtar på tre kontinenter. Navigare Group levererar, servar och hyr ut båtar från Jeanneau, Benetau, Bavaria, Hanse, Dufour och Lagoon.

Kommentarer

Hakak@maradeza.com 07:11:13 2014-09-07

Lagoon

För dig som gillar att fotografera – nu drar världens största fototävling i gång. Alla får delta – men det finns ett begränsat antal motiv. I Sverige ingår de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet!

Den 1 september startar Wiki Loves Monuments, enligt Guinness rekordbok världens största fototävling.

Tävlingen, där alla är välkomna att tävla, fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen, som Taj Mahal i Indien, Stonehenge i England, eller klippstaden Petra i Jordanien. I Sverige ingår också de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet i Stockholm.

– Det är ett roligt sätt att uppmärksamma vårt flytande kulturarv, och det fantastiska arbete som entusiaster lägger ned på att bevara det, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

– För Sjöhistoriska museet är det också intressant att fartygen dokumenteras. En fototävling är också ett sätt att hålla kulturarvet levande, säger Claes Wollentz, förste intendent på Sjöhistoriska museet.

Tävlingen, som pågår under hela september, är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen dessutom indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.

Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.

Var med och tävla – så här gör du!

På Wiki Loves Monuments webbsida (wikilovesmonuments.se) skapar du ett användarkonto, om du inte redan har ett, och laddar upp dina bilder. Du kan ladda upp bilder mellan 1 september och 30 september 2014.

Här finns också en lista över de fornminnen, byggnadsverk, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg som ingår i tävlingen.

Listan över k-märkta fartyg hittar du även på Sjöhistoriskas webbplats (sjohistoriska.se/k-markta-fartyg)

Sveriges nya räddningshelikopter är nu i drift i Ronneby. I oktober 2012 tecknade Sjöfartsverket avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om att köpa sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW 139. Från och med tisdagen den 26 augusti är den nya räddningshelikoptern i drift från basen i Ronneby. På den stora bilden syns Sjöfartsverkets sjöräddningssamordnare, Johan Mårtensson, framför en av de nya helikoptrarna.

– Tack vare de nya helikoptrarna går det att rädda fler nödställda som befinner sig längre bort i sämre väder än tidigare, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den har större räckvidd, flyger snabbare, har bättre allvädersförmåga och kan ta mer last än den helikoptermodell som använts tidigare.

Till dags dato har fem av sju AW 139 levererats till Sverige. De övriga två levereras enligt plan under 2014 och 2015. AW 139 ersätter succesivt de sju nuvarande räddningshelikoptrarna av modellen Sikorsky S-76.

– Vi har jobbat intensivt för bytet av helikoptrar i flera års tid och det känns fantastiskt bra att den nya räddningshelikoptern nu är i operativ beredskap i Ronneby. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddningen ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson.

Att byta helikoptersystem är dock inget som görs över en natt. Sedan hösten 2013 arbetar ett särskilt team från Sjöfartsverket med att flyga in, testa och utvärdera de nya helikoptrarna. Teamet ansvarar även för att kunskaperna om de nya helikoptrarna överförs till de övriga besättningarna innan AW 139 tas i operativ drift. Det tar ungefär 17-18 veckor för besättningarna på en och samma bas att byta helikoptersystem, från S-76 till AW 139. Test- och evalueringsarbetet utgår från Skavsta flygplats utanför Nyköping.

AW 139-helikoptrarna kommer att placeras på baserna i takt med att besättningarna utbildats och certifierats för den nya helikoptertypen. Umeåbasen var först ut i april i år. Nu är Ronnebybasen operativ och därefter följer helikoptrar till i tur och ordning Norrtälje, Göteborg och slutligen Visby under 2015.

Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av fyra personer (två piloter, en vinschoperatör, en ytbärgare). Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.
• Sjöfartsverket betalar 87 miljoner euro för de sju AW 139-helikoptrarna. Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk som till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Verket får inga anslag för investeringar.

Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla gasturbinmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.

Många besökare passade på att titta närmare på ett av Kustbevakningens tre avancerade flygplan för sjöövervakning av typen Dash 8 Q-300.

Kustbevakningens tre plan KBV 501, 502 och 503 har hemmabas på Skavsta flygplats i Nyköping. Under söndagens tillställning fick besökarna möjlighet att prata med flygpersonalen och få svar på sina frågor. Vid två tillfällen erbjöds också besökarna att lyssna på personalens spännande information om arbetet med Salabranden och Atlanta-uppdraget att rädda båtflyktingar i Medelhavet.

Flera av besökarna uttryckte sin lättnad över regeringens uttalande att Kustbevakningen ska få finnas kvar och även i fortsättningen kunna hålla en hög beredskap för miljö- och sjöräddningsinsatser till sjöss. Övervakning och spaning bedrivs längs hela den svenska kusten samt över Vänern och Mälaren året om, dygnet runt. Dessutom förekommer regelbundet internationella uppdrag.

Foto: Kustbevakningen.

Chris Nicholsons Team Vestas Wind kommer att ge sig in i Volvo Ocean Race 2014-15 med kortare förberedelsetid än något annat lag. Men i besättningen finns det gott om rutin och flera unga talanger som ser fram emot att ta sig an utmaningen.

Den 1 september presenterade Team Vestas sin fullständiga besättning och lagets australiensiska skeppare har förlitat sig på erfarenhet när han tagit ut sitt lag. Två seglare i laget, nyzeeländarna Tony Rae och Rob Salthouse, har seglat Volvo Ocean Race sju gånger.

Att Team Vestas Wind ställer upp i tävlingen presenterades så sent som förra månaden, mindre än sex veckor innan starten för Volvo Ocean Race. Då tillkännagavs också att de två unga danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested ingår i laget. De får sällskap av ytterligare en ung talang, 23-åriga Tom Johnson från Australien, som blir lagets yngsta medlem.

För att komma ikapp motståndarna som haft mer tid för träning har Nicholson sökt rutinerade seglare till de resterande platserna ombord. Den holländska navigatören Wouter Verbraak och argentinaren Maciel Cicchetti har båda seglat Volvo Ocean Race tidigare och blir nu en del av det danskflaggade laget.

– Vi behöver en besättning där flera seglare ombord vet precis vad Volvo Ocean Race handlar om så att vi får en kort startsträcka och kan bli konkurrenskraftiga så fort som möjligt, säger Nicholson och fortsätter:

– V behöver också ett lag som kan smälta samman snabbt för den här tävlingen kommer mer än någonsin handla om lagarbete och att fatta rätt beslut tillsammans. Vi är övertygade om att vi lyckats med det genom att blanda mänger av erfarenhet från Trae, Salthouse och mig själv med unga seglare som Nicolai och Peter som är redo att lära sig.

Den irländska fotografen Brian Carlin gör laget komplett och hans uppgift som Onboard Reporter blir att berätta Team Vestas Winds historia för tävlingens många fans runt om i världen.

Besättningslista:
Chris Nicholson, 45 år (Australien) – Skeppare
Nicolai Sehested, 24 år (Danmark) – Trimmare och boatcaptain
Peter Wibroe, 29 år (Danmark) – Trimmare
Tony Rae, 53 år (Nya Zeeland) – Trimmare
Robert Salthouse, 48 år (Nya Zeeland) – Vaktkapten, trimmare/rorsman
Tom Johnson, 23 år (Australien) – Trimmare och fördäckare
Wouter Verbraak, 38 år (Nederländerna) – Navigatör
Maciel Cicchetti, 40 (Argentina) – Vaktkapten, trimmare/rorsman
Brian Carlin, 30 år (Irland) Onboard Reporter

Vad händer i de andra lagen?
Dongfeng Race Team – Laget har nu utökat truppen med ytterligare två kinesiska seglare – Kong Chencheng (Kong) och Liu Xue (Black). Därmed ingår sex kinesiska seglare i laget och skepparen Charles Caudrelier planerar att alternera vilka som är ombord för varje etapp. Både Kong och Xue hoppade för ett par månader sedan av laget när de tyckte att den inledande träningen var för tuff. Tävlingens dragningskraft blev dock för stark.

– En seglare i Volvo Ocean Race måste vara en lagspelare, målinriktad och ha en stark fysik. Det är vad jag vill bli, säger Liu Xue.

Team Brunel – En leende Bouwe Bekking kom förra fredagen med sitt lag och deras båt till Alicante och blev det första laget som anlände till staden där starten går om drygt en månad. Brunel har också utsett en Onboard Reporter i Stefan Coppers som nu fått det drömjobb han väntat på i åtta år.

– 2006 kom tävlingen till Rotterdam och där träffade jag PR-chefen för Team ABN AMRO Yvo Janssen. Jag berättade för honom att han alltid kunde höra av sig om han letade efter en Onboard Reporter, men på den tiden var det bara en dröm, säger Coppers.

Team SCA – Tjejerna träffade i veckan kronprinsessan Victoria i Stockholm och under mötet i Stockholm fann de tid för mer än mingel och artigheter. De lyckades till och med få kronprinsessan att testa ett par tag på en grinderpiedestal.

– Det är fantastiskt att vi fick ge henne en inblick i vår värld, att vi fick tillfälle att träffa henne och att vi har henne som gudmor till vår båt under tävlingen, säger Team SCA:s Dee Caffari.

Team SCA har också presenterat Accenture som lagets digitala partner under den nio månader långa tävlingen.

Team España – Efter sin andraplats i Round Britain and Ireland race var spanjorerna tillbaks på sin träningsbas i Sanxenxo innan de inledde sin seglats till Alicante. Trots att laget ännu inte har en klar besättning tror Xabi Fernández att de har all anledning att vara självsäkra. ¬

– Vi har ett starkt lag, tanken är att göra laget bredare än vi var i den senaste upplagan och att cirkulera positioner mer vilket jag tror kommer gynna oss.

Team Alvimedica: Det USA-ledda laget är även de på väg mot Alicante. Startdatumet 4 oktober närmar sig och lagets senaste tillskott Matt Noble ser fram emot den första etappen till Sydafrika.

– När man ser på banan är de etapperna jag mest ser fram emot de mellan Alicante till Kapstaden och från Auckland till Itajaí – det är inte många som får chansen att uppleva Södra Oceanen!

Abu Dhabi Ocean Racing: Ian Walker och hans lag njuter av sin sista ledighet innan tävlingsstarten och de har redan levererat sin båt Azzam till Alicante. Samtidigt pågår förberedelserna för fullt inför jul- och nyårsfirandet under hamnstopet i Abu Dhabi. In söndags presenterades att den Oscarnominerade kompositören George Fenton kommer att framföra sitt högt uppskattade verk Blue Planet in Concert under evenemanget som öppnar den 12 december.

Finska Oy Finn-Marin Ltd presenterar som fortsättning på T-serien en alldeles ny modell för säsongen 2015; Finnmaster T7. Den nya modellen är en kombination av modern toppdesign, praktiska detaljer och ett sportigt utseende.

De strömlinjeformade skrov- och takfönstren samt förens led ljus är exempel på fräscht nytänkande.
Sittbrunnen inbjuder familj och vänner till trevlig samvaro och sköna dagar ute till sjöss. Det finns utrymme
för upp till åtta personer runt det vikbara teakbordet i sittbrunnen.

Ett stort soldäck (extra utrustning) kan formas i aktern av L-soffgruppen och bordet, som kan fällas ner. Man kan också välja ett elektroniskt bordsben för att smidigt omförvandla sittgruppen till soldäck. Navigatörsbänken är utrustad med ett svängbart ryggstöd. Pentryt finns i navigatörens pulpet och en 30-liters kylbox finns under navigatörens säte.

Tack vare båtens “Smart Design” är det lätt att ta sig i land via båtens säkra gångvägar som är försedda med teak. Det finns stuvutrymme under sätena och alla luckor kan öppnas med dynorna på plats.

Styrkonsolen har en sportig och modern design med lyxkänsla. Det vinklade fotstödet vid styrkonsolen ökar bekvämligheten ytterligare. Föraren kan njuta av färden i en ergonomisk, bekväm och justerbar offshore-stol.

Alla brytare och mätare är välplacerade och det finns utrymme för en 12” kartplotter. De mörka sidorutorna och den mörkgrå instrumentpanelen motverkar effektivt ljusreflektioner.

Kabinen är mycket ljus och luftig tack vare de stora skrov- och takfönstren. De tonade fönstren försäkrar att insynen i båten är begränsad. I fören finns en stor dubbelsäng, sittplats, garderob och en vattentoalett avskilt
med gardin.

Färg- och materialvalen i båten är eleganta, praktiska och sportiga och följer internationell design. Dynorna är tillverkade i Silvertex™. Alla beslag, belysning och andra detaljer är omsorgsfullt valda och testade. Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den
ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på sjön.

Teknisk data:
Längd: 7,0 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,50 m
Vikt: ca 1550 kg
Personer: 8
Sovplatser: 2
CE kategori: C
Motor: 150-250 hk
Bränsletank: 192 liter
Färskvattentank: 10 liter
Septiktank: 47 liter

Info: www.finnmarin.fi

SCA, ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, har valt Accenture som digital samarbetspartner i syfte att hjälpa SCA maximera effekten av satsningen på Volvo Ocean Race 2014-2015. Som ”Principal Team SCA Digital Supplier” kommer Accenture att bidra med kunskap och expertis inom analys och interaktiv marknadsföring för att stärka närvaron och öka synligheten via en rad olika digitala kanaler under de nio månader Team SCA kommer att tävla runt jorden.

Via affärsområdena Interactive och Analytics, som båda utgör en del av det nylanserade Accenture Digital, kommer Accenture att leverera en lång rad lösningar och tjänster till SCA. I avtalet ingår bland annat design och bemanning av ett center för digital performance som kommer att fungera som ett nav för SCA:s digitala närvaro under Volvo Ocean Race. Centret kommer att bevaka Team SCAs framgångar och analysera genomslaget i relevanta digitala marknadsföringskanaler och sociala medier. Dessutom kommer Accenture att bidra med servicedesign, mobil marknadsföring, bygga appar samt rådge SCA om hur de bäst utformar och kommunicerar aktiviteter som passar för de olika marknaderna som ingår i kampanjen.

”Vi kommer att göra allt för att ge Team SCA de allra främsta tjänsterna inom interaktiv marknadsföring och analys. Vårt mål är att kunna förmedla tävlingens alla spänningsmoment från båten hela vägen till Team SCAs supportrar runt om i världen. Vi kommer också att arbeta för att öka antalet följare och för att nå ut till helt nya grupper som kan få upp ögonen för SCA”, säger Carl-Peter Thorwid, VD för Accenture Sverige.

”SCA:s medverkan i Volvo Ocean Race, med ett kvinnligt team, är en utmärkt marknadsföringsplattform för att sprida kunskap om SCA och våra varumärken, exempelvis TENA och Tork. Med stöd av Accenture Digital kommer vi att kunna nå exakt våra målgrupper med information och uppdateringar om Team SCAs aktiviteter och resultat. Att nå ut och engagera genom interaktiva digitala kanaler är en viktig del av SCA:s satsning på Volvo Ocean Race”, säger Josephine Edwall-Björklund, Senior Vice President Group Function Communications för SCA.

Volvo Ocean Race, som först arrangerades under namnet Whitbread Round the World Race år 1973, är en seglingstävling runt jorden där förstapriset är ett av de mest ärofyllda inom sporten. Startskottet för den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race går av stapeln den 4 oktober 2014 i och med inledningen av tävlingen In-Port Race i Alicante i Spanien. Avslutningen sker i samband med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Göteborg. Den 38 379 sjömil långa rutten inkluderar delstopp i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport (Rhode Island, USA), Lissabon (Portugal), Lorient (Frankrike) och Hague (Holland) innan tävlingen avslutats i Göteborg.

Regeringen gav idag klartecken för inrättandet av två nya naturreservat, Gulastorp i Hässleholms kommun och Utsjöslogarna i Malung-Sälens kommun.

– Jag är glad över att vi genom dagens beslut kan säkerställa inrättandet av två nya naturreservat i Sverige. Reservaten bidrar till att nå etappmålet för områdesskydd i Sveriges miljömålssystem. Att vi får fler nya naturreservat är helt i linje med den proposition om biologisk mångfald som Riksdagen nyligen fattat beslut om där vi betonar vikten av att stärka den biologiska mångfalden och säkra olika ekosystemtjänster. Dessutom bidrar dessa reservat till ett rikare friluftsliv i Skåne och Dalarna, säger miljöminister Lena Ek.

Naturreservatet Gulastorp ligger i Hässleholms kommun och har en areal om 18,6 hektar. Syftet med reservatet är att bevara och utveckla områdets lövsumpskog och ädellövskog samt skydda vattennivåer och lämna bäckar orörda. I Gulastorp finns lövsumpskog bestående av framförallt ask, hägg och klibbal och en fläckvis förekommande ädellövskog bestående av ek, bok och hassel. Inom området finns även en så kallad meandrande bäck, vilket är ett slingrande vattendrag vars form påverkas av det flacka landskapet.

Utsjöslogarnas naturreservat ligger i Malung-Sälens kommun och är på drygt 112 hektar. Det syftar främst till att bevara skogar som har en låg mänsklig påverkan och är av naturskogskaraktär. I Utsjöslogarna finns en variationsrik barrnaturskog med betydande inslag av löv och stor andel myrar och vattendrag. Här finns även naturskogens tydliga karaktärsdrag med hänglavsrika skogar och en rad hotade arter som norsk näverlarv, skrovellav, doftskinn, violett tagellav och gammelgranskål.