Nyheter

Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda genomför nu en helt ny satsning för att möta seglingspubliken och tävlar i M32 cup under namnet Honda Wallén Racing. Racing har alltid varit en viktig hörnsten i Hondas historia, med flera internationella framgångar. Tidigare i år offentliggjorde Honda att de för första gången i historien ställer upp med ett svenskt team i världsmästerskapet för standardracing säsongen 2015. Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda går nu in i en helt unik satsning på segling i M32 cup. Hans Wallén, OS silvermedaljör i Atlanta -96 och niofaldig världsmästare i olika klasser, kommer att styra den nya satsningen.

Första tävlingen hålls i Göteborg (21–24 maj). I startfältet finns flera rutinerade seglare, exempelvis Fredrik Lööf guldmedaljör från OS i London -12.

Mikael Comrin, General Manager Honda Power Equipment Sverige:
– Honda har alltid varit aktiva inom racing, både bil-, mc- och båtracing. Därför känns det naturligt att vara en del i denna M32 cup-satsning av Honda Wallén racing. Konceptet med häftig segling nära land känns spännande och för att kunna genomföra denna satsning har Hondas båtsamarbets-partners Micore och Silver spelat stor roll. Deras båtar, utrustade med Honda utombordsmotorer kommer att köra ut åskådare längre ut på sjön för att uppleva seglingen på riktigt nära håll.

Honda har ett brett produktsortiment som återfinns på land, i vattnet och i luften och innefattar allt från bilar, båtmotorer, snöslungor till mindre jetplan. Vid säsongens alla M32 tävlingar tar Honda Sverige ta tillfället i akt att visa upp sin Honda Village med allt ifrån bilar till Marine- samt Trädgård- och Industriprodukter.

Alla som besöker Hondas monter kommer kunna tävla om fina priser, men även få en inblick i Honda Racing team Swedens satsning för nästa år. Vid flera tillfällen kommer även racingproffset Rickard Rydell att finnas på plats. För mer information och tävlingskalender se:

Info: http://m32cup.com

Den helt nya och fräckt designade Wider 32 är nu redo för riktiga sjötester. Båten får sin premiär på den stora båtmässan Cannes Yachting Festival, 9–14 september och på Monaco Yacht Show, 24–27 september. De tidigare modellerna från italienska Wider har blivit enormt uppmärksammade tack vare sin extrema design och helt nya idéer som till exempel en utfällbar durk.

Den nya och revolutionerande Wider 32 är designad av Fulvio De Simoni som tender till superyachten Wider 150 eller någon liknande yacht. Det är en mycket mångsidig båt som kan användas som en snabb sport cruiser.

Båten kommer att erbjudas i två varianter, som båda visas och kan provas av intresserade vid båtmässorna i Cannes och Monaco.

Den nya modellen är lätt att skilja från andra liknande cruisers. Den dominerande bogen ger sken av att den kastar sig upp ur vattnet, ivrig att bryta genom vågorna. Båtens cockpit är designad för att lätt kunna anpassas för olika ändamål, allt från solbädd till matplats för familj och vänner. Under däck är kabinen utrustad med två soffor, som kan användas som bäddar nattetid.

Skrovet är designat för en mjuk gång med goda prestanda. Dubbla 260 hk MerCruiser turbodieslar och Bravo 1 DTS sterndrives ger en marschfart på 30 knop och en toppfart på 37 knop.

Tekniska fakta
Längd: 9,60 m
Bredd: 3,00 m
Djup: 0,55 m
Vikt: 5 ton
Bränsle: 500 liter
Vatten: 135 liter
Motorer: 2 x 260 hk MerCruiser 3.0 TDI / BRAVO 1 DTS
Personer: 8 (2)
Info: www.wider-y.it

Volvo Ocean Race har blivit såpass teknologiskt avancerat att strömförsörjningen är nästan lika viktig som att ha vind i seglen. De snabba och lätta Volvo Ocean Race 65-fots båtarna har med sig så minimalt med bränsle och färskvatten för att minimera vikt, att utan tillförlitlig strömförsörjning kommer mycket av den livsviktiga utrustningen (exempelvis Watermaker), inte att fungera.

När Mastervolt blev utvalda av arrangörerna som officiell strömförsörjningspartner till 2014–15 Volvo Ocean Race, visste det tekniska teamet att ett anpassat system av standard komponenter var tvungen att vara absolut top of the line.

Varje Volvo Ocean 65 har en identisk setup, vilka är uppdelade i två tydliga sektioner. I MasterBus delen finns två Lithium-ION ULTRA batterier med en kapacitet på 10 000Wh (10kWh) och två av Mastervolt 150A alternatorer till motorerna. Till dessa är Mastervolt Alpha Pro MB regulatorer som gör att laddningen maximeras.

Utöver detta finns även den högpresterande Magic DC/DC och en inverter på 500W.

Mastervolt levererar även Czone digitala nätverk. CZone gör det möjligt att kontrollera och övervaka varenda krets ombord. Mellan dessa system finns en intelligent brygga som gör att kommunikationen flyter sömlöst. Allt är digitalt övervakat ombord, vilket ger total kontroll oavsett var besättningen befinner sig. Detta gör det också möjligt att övervaka via distans under racet.

Första etappen från Alicante till Kapstaden startar 11 oktober. Den sju båtar starka flottan kommer att besöka nio andra hamnar innan målgången 27 juni 2015 i Göteborg.

Info: www.volvooceanrace.com

Jabra Storm klarar både blåst och andra störningar utifrån med sin nya teknik. Denna nya generation headset med Bluetooth har både stort ljud och hela tio timmars taltid trots den lilla storleken.

Med Jabra Storm får man ett kristallklart ljud i bägge ändar av samtalet. Detta tack vare avancerad teknik för ljudförbättring och ett effektivt filter mot störande blåsljud. Med den nya microPOWER-tekniken får man både ner storleken och ökar batteritiden vilket gör att man kan konstruera mindre iögonfallande headsets. Det har gjort Jabra Storm mindre, lättare och diskretare än den äldre generationen. Därmed får man ett headset som är skönt att ha på sig utan att man behöver kompromissa med ljudkvalitet och prestanda.

Jabra Storm har en rad egenskaper som förväntas av kommande generationer headsets: Diskret passform som gör dem sköna att bära hela dagen. Teknik för kristallklart samtalsljud. Röst som informerar om uppkoppling och batteritid. NFC för enkel parkoppling.

Balansen mellan slimmad design och förbättrad brusreducering, utökad taltid och att de är enkla att använda, ökar möjligheten att vara ute och ändå kunna nås – det här är den nya generationen trådlösa headsets för vardagsbruk.

Den tidigare lanserade Jabra Stealth har samma fördelar och samma nya batteriteknik som Storm. Skillnaden är att Stealth bärs över örat och Storm bakom örat.

Cirkapriser och introduktionstider:
Jabra Storm 700 kr September
Jabra Stealth 800 kr Redan lanserad

Vid helgens tävlingar i Medelhavet segrade Victory och Chaudron efter en fantastisk körning där de helt dominerade race 2 i Mediterranean Grand Prix. Tävlingarna blev dock dramatiska med röd flagg efter att Abu Dhabi hade kraschat vid inledningen av racet. Båda team Abu Dhabis förare, Faleh AL Mansoori och Rashed Al Tayer, lyckades ta sig ur båten oskadda, men båten låg upp och ner och det hade mycket väl kunnat sluta riktigt illa. Det var därmed ingen särskilt trevlig start för Al Mansoori och Al Tayer i deras Grand Prix debut i den helt nya båt som de har i år. Att bli tvåa efter Victory redan efter första rundningen är ingen kul start…

Här är ett referat på engelska av resten av tävlingarna:
The boats were led round under the yellow flag and from the restart Victory’s Arif Al Zaffain and Nadir Bin Hendi dropped the hammer and simply disappeared off into the distance and were unchallenged throughout to take the win and complete a perfect weekend in Ibiza for the Dubai duo on their first outing together in Class 1 since 2011.

Ugur Isik and Christian Zaborowski produced another solid performance and despite breaking two gearboxes over the weekend picked up another podium finishing in second place, with Guido Cappellini and Mikhail Kitashev on their first outing together also picking up a second podium, with third.

It was a frustrating and disappointing day for Fendi Racing, with Luca Fendi and Giovanni Carpitella failing to make the start after breaking their gearbox yesterday, and any hopes of team success faded early when Tarek Oktem and Miles Jennings limped back to the pits before the restart.

The honours in V1 went to Aaron Ciantar and Dominic Martini in Chaudron who, like Victory, left their rivals in their wake to win unchallenged over the 12 laps, taking the chequered flag with the chasing pack well in arrears, finishing on the same lap as the C1 boats ahead of them to take an early lead in the Championship standings.

Second home was Karelpiu, the team switching driver for race 2 with Federico Montanari teaming -up with Antonio Schiano. The duo held off a strong challenge from Aquasport on lap 3 as the two outfits thundered through the start-finish line side-by-side and then from a momentarily advancing Tommy One.

The drive off the afternoon belonged to Drew Langdon and Ian Blacker in Silverline who found good pace mid race, moving up from sixth spot on lap 2, passing Bernico-New Star and overhauling Aquasport and Tommy One on lap 7 to take the third step of the podium.

Info: http://www.class-1.com/

For the full set of results go to class-1.com

Det marina skräpet kommer till stor del från enskilda konsumenter och består till största delen av förpackningar och plast såsom plastpåsar, flasklock och matförpackningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent där skräpet längs tre stränder utmed västkusten analyserats.

Plast, förpackningar och engångsprodukter från enskilda konsumenter toppar listan över skräpet längs västkusten. Att det marina skräpet till så stor del kommer från privatpersoner är en konsekvens av vår tids konsumtions- och produktionsmönster. Hela 87 procent av skräpet från en strand utanför Göteborg kan exempelvis härledas direkt till privatpersoner.

– Vissa kuststräckor i Sverige ser ut som soptippar där det samlas skräp från när och fjärran. Det mesta av skräpet är sådant som vi människor använder i vår vardag, säger Jessica Ångström, marinbiolog på Håll Sverige Rent. Att skräpet hamnar i havet beror på faktorer som bristande infrastruktur och rutiner kring avfallshantering och renhållning både på land och till sjöss, men också att vi människor fortsätter att skräpa ned.

En plockanalys genomfördes av det skräp som samlades in vid Håll Sverige Rents aktion Kusträddarna i våras. Tre kubikmeter skräp analyserades (12 733 skräpföremål). Skräpet plockades vid tre områden utmed svenska kusten; Strömstad, Göteborg och Helsingborg.

Enligt plockanalysen består 87 procent av skräpet av plast som har varit på land innan det hamnade i havet, samt att skräpet i högre grad är knutet till oss som konsumenter än till industriell verksamhet. 68 procent av det analyserade skräpet utgörs av förpackningar, och 75 procent av skräpet är sådant som vi bara använt en enda gång.

Oidentifierbara plastbitar är också ett av de vanligaste skräpföremålen. Plasten bryts ned mycket långsamt, och 90 procent av plasten i haven uppskattas vara kvar där i 100 år eller mer. Med tiden bryts plasten ner till mindre och mindre bitar. I så små storlekar utgör de ett allvarligt hot mot djurlivet. Fåglar, fiskar och andra havslevande djur lider och dör.

Förutom att plast kan läcka giftiga tillsatser suger de minsta plastpartiklarna åt sig organiska miljögifter som plockas upp av filtrerande djur, exempelvis blåmusslor.

Rapporten ”Rapport från Kusträddarna: om skräpet på den svenska västkusten” finns att ladda ner på www.hsr.se.

Källa: Håll Sverige Rent.

Volvo Ocean Race har blivit såpass teknologiskt avancerat att strömförsörjningen är nästan lika viktig som att ha vind i seglen. De snabba och lätta Volvo Ocean Race 65-fots båtarna har med sig så minimalt med bränsle och färskvatten för att minimera vikt, att utan tillförlitlig strömförsörjning kommer mycket av den livsviktiga utrustningen (exempelvis Watermaker), inte att fungera.

När Mastervolt blev utvalda av arrangörerna som officiell strömförsörjningspartner till 2014–15 Volvo Ocean Race, visste det tekniska teamet att ett anpassat system av standard komponenter var tvungen att vara absolut top of the line.

Varje Volvo Ocean 65 har en identisk setup, vilka är uppdelade i två tydliga sektioner. I MasterBus delen finns två Lithium-ION ULTRA batterier med en kapacitet på 10 000Wh (10kWh) och två av Mastervolt 150A alternatorer till motorerna. Till dessa är Mastervolt Alpha Pro MB regulatorer som gör att laddningen maximeras.

Utöver detta finns även den högpresterande Magic DC/DC och en inverter på 500W.

Mastervolt levererar även Czone digitala nätverk. CZone gör det möjligt att kontrollera och övervaka varenda krets ombord. Mellan dessa system finns en intelligent brygga som gör att kommunikationen flyter sömlöst. Allt är digitalt övervakat ombord, vilket ger total kontroll oavsett var besättningen befinner sig. Detta gör det också möjligt att övervaka via distans under racet.

Första etappen från Alicante till Kapstaden startar 11 oktober. Den sju båtar starka flottan kommer att besöka nio andra hamnar innan målgången 27 juni 2015 i Göteborg.

Info: www.volvooceanrace.com

En filmmakare med flera framgångsrika dokumentärer bakom sig, men som helt saknar erfarenhet från sportprogram, har fått uppgiften att regissera den TV-serie som Volvo Ocean Race producerar från och med tävlingens start om en månad. Nu kan du få ett smakprov på Life at the Extreme!

Regissören François Gandolfi kommer att sätta en tydlig prägel på Life at the Extreme, den 39 delar långa TV-serie som produceras varje vecka under Volvo Ocean Race. Publiken kommer att få en inblick i seglarnas dagliga liv under kappseglingen runt jorden på ett sätt som de aldrig fått tidigare.

Fransmannen erkänner att han vet ”absolut ingenting” om segling men bland hans imponerande TV-meriter från de senaste tjugo åren finns produktioner som Hairy Bikers, The Gadget Show, Embarrassing Bodies, A Place in the Sun och många fler.

– Vi tittade på en lång rad av respekterade regissörer för vårt veckomagasin men det var tydligt att François var rätt person för att hjälpa oss nå en ny publik, säger Björn Alberts som är Kommunikations- och marknadsföringschef för Volvo Ocean Race.

– Det här är en av världens mest dramatiska och mänskliga historier, för att inte tala om ett av idrottsvärldens mest utmanande test av både fysik och psyke. François förmåga att producera engagerande program om vanliga människor som gör extraordinära saker gör honom till ett perfekt val för oss i vår ambition att locka nya fans.

Gandolfi tvekade inte en sekund på att ta sig an utmaningen att fånga tävlingens unika berättelse och förmedla den på ett sätt som aldrig gjorts tidigare i dess 41-åriga historia.

– Det fascinerar mig hur någon vettig person ens kommer på tanken att göra det här racet. Jag har gjort program om enastående kvinnor och män i hela mitt liv, men aldrig tidigare jobbat med en liknande grupp människor och sättet de tar sig genom den nio månader och nästan 40 000 sjömil långa utmaningen, säger François Gandolfi och fortsätter:

– En del människor kanske tror att segling är en bakåtlutad och civiliserad sysselsättning, men Life at the Extreme kommer att visa att det är långt från sanningen för de män och kvinnor som håller på med havskappsegling.

Volvo Ocean Race har också anlitat Sunset+Vine, ett prisbelönat brittiskt produktionsbolag som är experter på sport och framförallt segling.

Leon Sefton, världsledande producent av seglingsprogram, kommer att producera programmet från slutet av september 2014 till slutet av juni nästa år. En viktig ingrediens är också tävlingens ”Onboard Reporters” som finns ombord på varje tävlingsbåt. Deras roll är att vara en fluga på väggen, berätta vad som händer på båtarna och fånga filmmaterial till varje avsnitt av TV-serien.

Enligt Andrew Preece, projektledare för Sunset+Vines seglingsavdelning, kommer valet av François Gandolfi göra att tittare kommer närmare det verkliga livet för seglarna.

– Det är en av flera nyskapande idéer, precis som att vi nu har ett produktionsteam dygnet runt i tävlingens högkvarter i Alicante. Det kommer att föra tittarna närmare all action och de risker som lagen utsätts för hela tiden, ett tema som kommer att vara en röd tråd genom hela vår bevakning, säger Preece.

Fler än 75 TV-kanaler har redan tagit in Life at the Extreme och programmet har premiär veckan innan den första etappen av Volvo Ocean Race som startar 11 oktober. Varje program kommer att vara 30 minuter långt och serien består av 39 delar.

Titta här: https://www.youtube.com/watch?v=7AhiZZPw9Xk&feature=youtu.be

Kommentarer

Bo Johansson 15:14:22 2014-09-28

Är det någon svensk tv-kanal som kommer att sända?

På måndagen 8 september kan SL:s resenärer åka gratis pendelbåt i Stockholm, genom ett initiativ från Kristdemokraterna. Mellan den 8 och 12 september får den som har SL-kort resa med den privata linje som drivs av Green City Ferries i samarbete med fastighetsbolaget Vasakronan och går mellan Stockholms stadshus och Solna strand.

– Det här är en jättebra chans för stockholmare att få upp ögonen för fördelarna med att åka kollektivt till sjöss. Vi kristdemokrater arbetar för att linjen ska ingå i SL-kortet även i framtiden, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Båten har trafikerat sträckan sedan 2005 och kommer från och med den 8 september att bli den första pendelbåtslinjen som trafikeras med elbåt. E/S Movitz går med två turer på morgonen och två på eftermiddagen längs sträckan Riddarholmshamnen – Klara Mälarstrand – Lilla Essingen – Gröndal – Alviks Strand – Hornsberg – Solna Strand.

– Med tanke på de beslut som vi har fattat om ett helt nät av pendelbåtar i Stockholm är det naturligt att även låta SL-kortet gälla på den här linjen. Vi vet att pendelbåtstrafiken är populär bland resenärerna, säger Karl Henriksson.

Från visioner om en utsläppsfri pendelbåtstrafik på Stockholms vatten, har vi nu ett elbåtsrace där fler aktörer är på väg fram med nya tekniker. Det bådar gott både för resenärernas möjligheter att kunna pendla på Stockholms vatten och för miljön. Det säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Förra veckan inledde Gustav Hemming (C) seminariet ”Hållbar kollektivtrafik på vatten”. Seminariet arrangerades av landstingets Miljöavdelning och Waxholmsbolaget. Syftet var att lyfta fram ny teknik som gör att pendelbåtstrafik och skärgårdstrafik kan gå att driva på ett hållbart sätt.

Bland annat talade Joachim Skoogberg från företaget Echandia Marine om fartyget Movitz som invigs på måndag (8/9). Movitz ägs och drivs av Green City Ferries och har byggts om till modern eldrift och fartyget är först i världen med sin teknik. Movitz kommer att gå på Mälaren från Solna strand via flera bryggor till Riddarholmen. Linjen drivs i samarbete med Vasakronan för att försörja de arbetsplatser som finns i Solna.

– Det här är ett strålande initiativ av Green City Ferries. Centerpartiet vill att landstinget undersöker förutsättningarna för att SL-kortet ska kunna gälla även på Movitz, säger Gustav Hemming (C).

Flera föreläsare under seminariet presenterade nya sätt att utveckla båttrafiken för att minska utsläpp och energiförbrukning. Bland annat berättade Gustaf Myrsten från Ballerina om den nya elbåt som tack vare Centerpartiet kommer att sättas i drift på SL-linjen Sjövägen under hösten.

– Eldrift är framtidens lösning för linjetrafiken på Stockholms inre vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska de skadliga utsläppen är de även tystgående. Säger Gustav Hemming (C).

Hondas utmaning började med fyrtaktsmotorn. Företagets historia inom utombordsmotorer tog sin början 1964 med GB30 som redan vid lanseringen uppfyllde världens första standarder för marina utsläpp. Hondas första utombordare förde in avancerad, mer miljövänlig fyrtaktsteknik på en marknad som dittills hade dominerats av tvåtaktsmotorer. I år firar Honda Marine 50 år.

Pressmeddelande:

“Jag använder mig av den bästa tekniken och materialen i mina båtar för ägarnas skull. Honda matchar mitt sätt att arbeta bäst.”
Ryutaro Sano, båtbyggare i nionde generationen, Tokyo, Japan.

”Jag arbetade med att göra varenda detalj på denna båt i mahogny perfekt för att förverkliga mina
kunders drömmar. Om man underhåller en träbåt på rätt sätt kan den hålla i 100 år, så jag sätter bara mitt namn på en båt som jag är extremt stolt över.

Jag ritade och byggde SANO24-RUNABOUT speciellt med Hondas BF225-motor i åtanke. Varför Honda? Hondas utombordare har en elegans som harmonierar perfekt med mina båtar. De mjuka linjerna från propellern till motorns ovansida… Formen som innesluter V6-motorn… BF225 är inte bara snygg för den som sitter vid styrpulpeten. Den matchar även perfekt båtens rundade akter sedd bakifrån. Motorn fulländar båtens akter och förhöjer det estetiska intrycket.

Prestandan hos Hondas utombordare är extremt förfinad. När jag skapar en båt vill jag att den ska vara snygg oavsett om den ska vara snabbgående eller långsam. Eftersom BF225 har en VTEC-motor går den tyst på låga varvtal samtidigt som den är följsam. När sedan användaren gasar accelererar den mycket mjukt upp till det högre varvtalsområdet. Denna utmärkta, dubbla prestanda är en annan sak som fungerar så bra tillsammans med de båtar jag skapar.

På öppet hav är det underbart att höra det karakteristiska ljudet från Honda-motorn när båten klyver vågorna perfekt och lämnar en lugn, rullande svallvåg bakom båten. Det är en fantastisk känsla. Något som är ännu bättre är den enastående bränsleekonomin, som ger dig längre räckvidd och ökad frihet. Det är en motor som är logisk på alla sätt.

Min utmaning fortsätter – på samma sätt som Hondas”.

Nu har den andra blåskrabban dykt upp på västkusten. Denna gång gjordes fyndet utanför Ringhals.

Det första fyndet av denna invasiva art var en vuxen hane som fångades redan sommaren 2012 av ett krabbmetande barn på Hönö utanför Göteborg.
Nu har en ny vuxen hane fångats. Det var vid rutinprovtagningar utanför Ringhals som en blåskrabba, Hemigrapsus sanguineus, hittades bland provtagna musslor vid Ustö fredagen den 5 september.

– Peter Johannesen fann den när han sorterade provet och den var ca 4 cm över ryggskölden och hade den karaktäristiska hudblåsan i vecket mellan det rörliga och fasta fingret på kloleden som hanen uppvisar, säger Matz Berggren vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Krabban ska nu föras till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Kristineberg för att undersökas. I Kristineberg finns akvariesystem och vattenrening för att hålla främmande arter på ett säkert sätt så att inget kan komma ut i miljön.

– Jag hoppas att alla som är ute i skärgården i Göteborgsområdet och ner runt Onsala och Kungsbackafjorden och Varberg tittar extra noga om de ser en krabba som inte riktigt ser ut som en liten strandkrabba, säger Matz Berggren.

Källa: Göteborgs Universitet.

Bavaria hade världspremiär för sin hela nya 36-fotare på den flytande båtmässan i helgen. Det är en ny och sportigare modell som företaget presenterar med Bavaria Sport 360.

Enligt båttillverkaren är båten en milstolpe vad gäller dynamisk körning och utrymme ombord. Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Båten har bland annat en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

I Norge kostade den på mässan från 1 690 000 NOK inklusive 2xVP D6-370 diesel.

Info: www.bavariasverige.se

Det första officiella svenska mästerskapet i RS 500 avgjordes gångna helgen i Björlanda Kile. Det blev väldigt jämt i toppen, men genom att vinna den sista seglingen kunde Malin Broberg och Johan Röök plocka hem mästerskapet med minsta möjliga marginal.

På andra plats kom Martin och Axel Johansson, och på tredje plats kom Peter Bökmark och Martin Persson, båda besättningarna från SS Kaparen.

Vill du läsa mera om RS 500 finns länk till klassförbundet här
http://www.rs500.se/

Bilden:
Malin Broberg och Johan Röök. Foto: Kristina Thor.

Nyligen installerades LED-belysning ombord på jagaren USS Gonzalez. Belysningen var enkel att installera och producerade mer ljus än tidigare utrustning, enligt besättningen.

Få saker är mer allmänt förekommande ombord på militärfartyg än lysrör. De finns i stort sett i varje utrymme och avger det välbekanta, ibland flimrande vita ljuset. Lysrör som lyser i sovkvarteren, avger ibland ett brummande ljus, som är högt nog, för att försvåra sömnen.

Men med den nya generationen av lysdiod (LED) rör är detta snart över, det klassiska fluorescerande ljuset försvinner snart ombord och ersätts med LED lysrör. Den amerikanska marinen hade ett behov att göra sig mer energieffektiva och minska underhållskostnaderna.

Säkerhetsöverväganden till sjöss innebär att nya LED produkter måste vara flexibla, enkla och kompatibla med kraven för fartygen.

Minskad energi och bränsleförbrukning, samt minskade underhåll och utbyteskostnader är de primära fördelarna med utbytet till LED lysrör. Den förväntade livslängden för LED-lysrör är 5–10 gånger längre än lysrör och ger en energibesparing på 50–80 procent.

LED-lysrör är betydligt ljusare än fluorescerande lysrör. LED belysning håller även mycket längre, vilket hjälper fartyget att spara pengar och ännu mer viktigt är att man minskar mängden arbetstimmar för att ersätta trasiga lampor i hela fartygen.

Besparingen i minskade bränslekostnader är cirka tre procent per år med konvertering till LED-belysning på fartygen.

Info: www.ledochled.se

Finland kallas ”de tusen sjöarnas land”, på bilarnas registreringsskyltar i Minnesota står det ”10 000 lakes!”, och i Sverige finns det cirka 100 000 insjöar. Men hur många sjöar finns det i världen? Ny forskning från Uppsala universitet ger svaret: det finns 117 miljoner insjöar, och de täcker nästan fyra procent av världens landyta, glaciärerna på Grönland och Antarktis oräknat.

– Ska vi kunna göra rimliga bedömningar av den samlade effekten av insjöars olika processer, exempelvis deras bidrag till växthuseffekten, behöver vi först en bra karta. Det har vi nu. Och den skiljer sig väsentligt från de antaganden man gjort tidigare beträffande antal och storleksfördelning av sjöar, säger Lars Tranvik, professor i limnologi vid Uppsala universitet, som lett studien.

Hans forskargrupp har utvecklat en metod att automatiskt hitta alla sjöar ner till en storlek av 0,2 hektar, motsvarande ungefär en fjärdedels fotbollsplan. Därefter användes metoden för att med hjälp av satellitbilder från hela världen leta upp alla sjöar, deras storlek, och form. Det är första gången som man räknat alla sjöar med en tillförlitlig metod.

Varför vill man då veta hur många sjöar det finns? Många forskargrupper, inklusive Tranviks, studerar insjöarnas roll i omsättningen av olika ämnen i naturen. Bland annat undersöker de hur mikroorganismer bryter ner organiska föreningar till koldioxid och metan, som sedan avgår till atmosfären. Det har visat sig att insjöarna bidrar väsentligt till de här processerna.

– Vi behöver veta mer om detta, inte bara om hur molekyler och mikroorganismer fungerar, utan också vad den samlade globala effekten är. Hittills har bedömningar av globala processer förlitat sig till osäkra metoder där lokala mätvärden skalas upp, säger försteförfattaren Charles Verpoorter, numera anställd vid universitetet Lille Nord i Frankrike.

– Gränsytan mellan land och vatten är en viktig zon för många processer. Genom denna studie vet vi nu att världens samlade sjöstränder räcker ungefär 250 varv runt jorden vid ekvatorn.

Charles Verpoorter konsterar att det var en utmaning att utveckla en metod som automatiskt identifierar alla sjöar i satellitbilderna.

– Utmaningen var att den måste fungera oavsett omgivande vegetation, grumlighet i vattnet, skuggor från bergsidor och annat som kan förväxlas med vattenytor, säger han.

I samarbetet deltog även Tiit Kutser, fjärranalysexpert vid Estlands marina forskningsinstitut i Tallinn.

– Nu vet vi läge, form och storlek på alla världens 117 miljoner sjöar, ned till en femtedels hektar i yta. Vi tror att vår databas i framtiden kommer att utvecklas med information om de omgivande markerna, hydrologi, och annat, så att vi kan få en bättre uppfattning av de olika vattnens karaktär och därmed hur de bidrar till t ex metanproduktion, säger han.

Forskningen bedrivs inom en stark forskningsmiljö finansierad av forskningsrådet Formas, ”Color of Water”, som analyserar pågående och framtida förändringar i insjöarnas organiska material, och hur detta påverkar dricksvattenproduktion såväl som sjöarnas ekologi.

De båda nyheterna Hanse 455 och Dehler 46 får sina respektive världspremiär på den stora båtmässan i Cannes, som hålls 9–14 september. Intresset för nyheterna har enligt Hanse, som äger båda varumärkena, varit väldigt stort.

Både Hanse 455 och Dehler 46 har redan introducerats för press och återförsäljare runt om i världen.

Tekniska fakta Hanse 455
Total length: 13.95 m
Length of hull: 13.55 m
Length of water line: 12.20 m
Standard draught: 2.25 m
Short draught (optional): 1.82 m
Draught (optional): 2.25 m
Displacement approx.: 11,600 kg
Ballast approx.: 3,500 kg
Standard engine: Volvo D2-55 with 39kW/53 hp
Fresh water tank: approx. 450 litres
Diesel tank: approx. 220 litres
Design: judel/vrolijk & co

Tekniska fakta Dehler 46
Total length: 13.95 m
Length of hull: 13.55 m
Length of water line: 12.20 m
Standard draught: 2.25 m
Short draught (optional): 1.82 m
Draught (optional): 2.25 m
Displacement approx.: 11,600 kg
Ballast approx.: 3,500 kg
Standard engine: Volvo D2-55 with 39kW/53 hp
Fresh water tank: approx. 450 litres
Diesel tank: approx. 220 litres
Design: judel/vrolijk & co

Den helt nya Fleming 58 har sin Europapremiär på den flytande båtmässan i Oslo. Båten kommer att erbjudas i ett antal olika versioner och kompletterar Fleming Yachts serie på 55, 65 och 78 fot.

Amerikanska Fleming Yachts är världskända för sin höga kvalitet och sitt goda andrahandsvärde. Den nya modellen erbjuds i ett antal varianter. En av de största skillnaderna jämfört med 55-fotaren är att Fleming 58 får en fullstor midskeppskabin.
Skrovet är halvplanande och testat i särskilda tankar. För motoriseringen står två stycken Cummins QSC 500 commonrail dieselmotorer och en MAN R6-800 dieselmotor erbjuds som alternativ.
Jämfört med sin lillasyster erbjuder 58:an utökade utrymmen även i motorrummet, en längre vattenlinje och en rymligare interiör. I förarhytten – kommandobryggan – finns plats för två rejäla stolar. Både salongen och flybridge har utökats så att det finns plats för större tender, BBQ och mer kyl och frys.
Den nya 58:an har i stora delar samma teknologi som återfinns i Fleming 65, inklusive Boning ship monitoring system med två 15 tums touchscreens, Hypro fly-by-wire precisionsstyrning och ett särskilt slutet propelleraxelsystem från Sea Torque.

Tekniska fakta
Längd: 17,98 m
Bredd: 5,36 m
Djupgående: 1,25 m
Depl. Lätt: 39 900 kg
Depl. Full: 47 625 kg
Bränsle: 5 488 l
Vatten: 1200 l
Svartvatten: 760 l
Info: www.marstrandyachts.com

Övriga fakta:
Fleming 58 General Arrangement

FLYBRIDGE
Features a BBQ, Aft Control Station, twin Stidd Helm Seats, large Tender and Hydraulic Davit

MAIN DECK
Pilothouse with twin Stidd Helm Seats and Dayhead
Large Cockpit with easy Engine Room access
Foredeck with additional Storage Lockers

ENGINE ROOM & ACCOMMODATION
OPTION A
Spacious walk-in Engine Room with “Fleming” Standard Equipment & Systems
Shown with optional twin MAN R6-800 Engines
Traditional “Fleming” layout with larger Cabins

ENGINE ROOM & ACCOMMODATION
OPTION B
Shown with standard twin Cummins QSC-500 Engines
New layout option with Full Beam Master Cabin

www.FlemingYachts.com

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 20 personer omkom genom drunkning under augusti i år jämfört med 21 personer under augusti 2013. Totalt har 110 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 103 under samma period 2013. Två omkom i samband med fritidsbåtsolyckor, jämfört med sex förra året.

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti 2014 har 81 personer omkommit genom drunkning vilket är det högsta antalet sedan 2002.

Av de totalt 81 drunkningsolyckorna under de tre sommarmånaderna 2014 har 16 olyckor inträffat i samband med fritidsbåtar. Det är en mer än under samma period 2013.

Antalet omkomna i badolyckor har under de tre sommarmånaderna 2014 ökat till 43 omkomna jämfört med 32 omkomna under samma period 2013.

2014 augusti 2013
2 fritidsbåt 6
8 bad 11
10 övriga 4
20 totalt 21

Galärbryggan i Stockholm blir ny återförsäljare för svenska Rupert Marine och deras RIB-båtar.

Galärbryggan och Rupert Marine har samarbetat i många år med begagnade Rupertbåtar och Galärbryggan har sålt dom flesta begagnade Rupert som kommit ut på marknaden genom åren.

Nu blir Galärbryggan auktoriserad återförsäljare av Rupert, till att börja med kommer Galärbryggan att ha två Rupertmodeller att visa upp på bryggan, nya Rupert R5 och Rupert R6.

Info: www.galarbryggan.se