Nyheter

Finska Nautor´s Swan presenterar en elegant ny 95-fots segelbåt. Det är Swans ordförande, Leonardo Ferragamo, som avslöjade den nya yachten vid den pågående Rolex Swan Cup i Porto Cervo inför en flotta på nästan 100 Swanbåtar. Den nya modellen hamnar i det övre skiktet storleksmässigt av SwanLine yachter som byggs i storlekar på 53–115 fot.

För designen svarar German Frers. Den nya Swan 95 beskrivs som en mångsidig high performance yacht som kombinerar cruising i toppklass med Nautor’s Swan erkända stil och kvalitet i världsklass.

Båten kommer att byggas i två versioner; Flush Deck (FD) respektive Semi Raised Saloon (S). Swan 95 sätter därmed delvis nya standards för performance super yachts.

Det går bra för Nautor’s Swan, som byggs i norra Finland. Företaget har sålt fyra stycken Swan 115 sedan januari i år och en Swan 105 RS, som sjösattes nyligen. Swan 105 finns även i FÖRE DETTA- och S-versioner.

– Jag är stolt att kunna presentera detta nytillskott till Swanfamiljen. Vårt varumärke skiljer sig från alla andra superyacht byggare eftersom det baseras på en extraordinär serie yachter och ett nära sammanfogat nätverk av ägare slm kappseglar året runt. De har även ett socialt program genom ClubSwan och vår Customer Care jorden runt, säger Leonardo Ferragamo.

Enligt Nautor är den nya yachten lämplig för både kvalificerad racing och långfärdscruising.

– Linjerna hos den nya Swan 95 är tydliga med en skarp stäv och bred akter. Det är en yacht som kan ta ägaren jorden runt med fullständig bekvämlighet och säkerhet samtidigt som den är kapabel att kappsegla, säger German Frers, som har designat Swan yachter sedan 1982.

Skrovet byggs i en form med hjälp kolfiber och sandwich för att ge skrov och däck maximal styvhet men ändå minimal vikt. I Likhet med Swan 115 har även Swan 95 dubbla roder och lyftköl. Båten byggs med olika inredningsalternativ med en lyxig huvudsalong och pentry samt upp till två besättningskabiner. Dessutom har den en lyxig ägarkabin och tre gästkabiner. Allt träarbete är gjort i ljus, lackad teak.

Info: www.nautorswan.com

Under förra veckans Cannes Yachting Festival organiserade LuxMedia Group en officiell ceremoni för World Yachts Trophies. Över 700 personer var på plats på Carlton Beach när Prestige 750 belönades med två prestigefyllda priser.

Jeanneau har fått mycket positiv kritik för sina båtar i serien under namnet Prestige. Liksom systerföretaget Beneteau har den stora franska båttillverkaren investerat stora summor i produktutveckling de senaste åren samtidigt som många andra varv har tvingats vara väldigt återhållsamma.

Prestige 750 hade nominerats i klassen för yachter på 50–80 fot. Den fick pris för både ”Best Layout” och ”Most Achieved”. För Jeanneau var detta ett bevis för att företaget är på rätt väg med sin filosofi att bygga även större båtar med hög kvalitet i allt och att utveckla interiörer som är nyskapande för sin storleksklass.

Designen är ett samarbete mellan Garroni Design, J&J Design, J.P. Concepts och Prestige Design Department.

För Jeanneau är Prestige 750 det första steget in på marknaden för motoryachter över 70 fot.
World Yachts Trophies delas ut av ett antal båttidningar.

Tekniska fakta:
Längd: 22.58 m / 74,0 ft
Vikt: 41 400 kg / 91 271 lbs
Bredd: 5.46 m / 17,10 ft
Djupgående: 1.59 m / 5,2 ft
Bränsle: 4 400 lit / 1162 US Gal
Vatten: 840 liter / 222 US Gal
Kabiner: 4+1
Bäddar: 8+2
Fart max: 28 knop
Marschfart: 24 knop
Motorer: MAN 1000/1200 hk
CE-klass: B16

Info: www.prestige-yachts.com

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, inrättar två nya fredningsområden på Gotland vid Västergarnsån och Vitärtsbäcken. I dessa områden förbjuds allt fiske från 1 oktober till 31 december.

– Syftet med de nya bestämmelserna är att skydda havsöring under lekvandring, säger Martin Rydgren, utredare på HaV:s enhet för fiskereglering.

Havsöringen på Gotland leker ofta i små vattendrag. I och med att ön är hårt utdikad varierar dock tillgången på vatten starkt i flera vattendrag, vilket påverkar havsöringen negativt.

Då vattendragen är så små ansamlas lekfisk vid mynningsområden och väntar där på lämpligt vattenflöde för att vandra upp och leka. Dessa områden bör skyddas från fiske under den tid som lekvandring sker.

– Havsöringen har ett mycket stort värde för alla kategorier fiskare och lockar också varje år många fisketurister till Gotland. Det är därför viktigt att skydda öringen under lektiden för att behålla ett starkt bestånd, säger länsfiskekonsulent Rolf Gydemo på Gotland.

Sedan slutet av 1970-talet har ett ambitiöst fiskevårdsarbete starkt förbättrat bestånden av havsöring runt Gotland. Antalet fredningsområden har utökats från tio i början av 1990-talet till 23 idag. I dessa områden och tillhörande vattendrag är allt fiske förbjudet under perioden 1 oktober till 31 december.

Länstyrelsen i Gotlands län vill nu införa två nya fredningsområden (Västergarnsån och Vitärtsbäcken) och att justera ett befintligt (Själsöån/Kohlenskvarnån). som samlar representanter för yrkesfiske, sportfiske och husbehovsfiske tillsammans med naturvård, forskning och myndigheter.

-Vi bedömer att länsstyrelsens förslag är lokalt förankrat och ett väl motiverat led i arbetet med att stärka havsöringsbestånden i Östersjön och har därför beslutat att införa de föreslagna ändringarna och dessa träder i kraft den 1 oktober, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

Källa och foto: HaV.

Italienska Mondo Marine har tecknat en ny order för en 50 m halvplanande superyacht. Det är den tredje ordern i den här klassen på tolv månader för den italienska båtbyggaren. Yachten går tills vidare under arbetsnamnet Project M50.

Detta blir den fjärde yachten på 50 m från Mondo Marine. Leveransen är planerad till tidigt 2016.

M50 ska byggas enligt standard för ABS Class och får hydrodynamisk och teknisk design av Mondo Marine Engineering medan Hot Lab Studio & Design i Milano står för den aggressiva yttre designen. Ett av ägarens önskemål är ett distinkt färglagt skrov med en spännande linje.

Denna trippeldäckade superyacht byggs i aluminium och får ett deplacement på 500 under ton. Det talar för att bränsleförbrukningen blir relativt låg, jämfört med en planande båt i samma storlek. Yachten får en bredd på nio m, ett djupgående på 2,3 m och gott om rymliga soldäck ombord. Några fler tekniska fakta är inte officiella ännu.

Mondo Marine M50 utrustas med två stycken MTU 16V 2000 M84 motorer med en maxeffekt på 1 630 kW vid 2 450 rpm. Med en förväntad räckvidd på 3 500 Nm vid 12 knop får hon en marschfart på 17 knop och en toppfart på 20 knop.

Info: www.mondomarine.it

På söndagen tog Johnie Berntsson med sitt Stena Sailing Team SM-guld i matchracing på vattnen utanför Långedrag i Göteborg.

– Vi hade bra flyt i båt och gick obesegrade genom tävlingen, säger en mycket glad Johnie Berntsson.

Enligt Tävlingsledaren Annika Ekman var Stena Sailing Teams segling rena skolboksexempel. Dagens seglingar genomfördes i vindar kring 8–9 meter per sekund och var krävande för besättningarna.

På andra plats kom Viktor Ogeman och hans Team Accure, följd av seglingslegenden Magnus Holmberg med sonen Måns i besättningen. Bästa kvinnliga besättning blev Caroline Sylvan och hennes New Sweden Sailing Team.

Bilden:
Stena Sailing Team. Foto: Team Stena.

Vasakanonen, en nygjord kopia av en av Vasas 24-pundiga bronskanoner ska efter ett års förberedelser provskjutas med verkansskjutning 22 oktober. Vid den historiska smedjan på Skeppsholmen har järnbeslag till lavett samt delar till ammunitionen tillverkats.

Tom Ward från Vasakanonprojektet och smeden Thomas Cederroth från TC Smide har vid Skeppsholmens Smedja utfört de avslutande arbetena med att färdigställa lavetten, den vagga som eldröret skall placeras på. Kanonen är därmed i det närmaste komplett inför de skjutningar som skall genomföras vid Bofors Test Center i Karlskoga.

Inom forskningsprojektet Vasakanon har en 24-pundig bronskanon gjutits vid Tierps Järnbruk. Eldröret har nu kompletterats med en lavett. Lavetten är uppbyggd av tio ekstycken med en vikt på cirka 300 kg som sedan förstärkts med järnbeslag och tidsenlig utrustning. Nio skruvar och hundra spikar håller ihop lavetten som får en totalvikt på cirka 400 kg och skall bära det ca 1300 kg tung eldröret. Alla järndetaljer är handsmidda av Tom Ward och Thomas Cederroth i Skeppsholmssmedjan. Skeppsholmens Folkhögskola upplät lokaler för den slutliga monteringen.

– Vi har nu kommit en god bit på väg i projektet. Nu färdigställer vi kanonen inför testskjutningarna. Kanonen kommer i alla detaljer att vara en exakt kopia av en av Vasas kanoner inklusive laddutrustning. Krutet är levererat och ammunitionen håller på att tillverkas vid Tierps Järnbruk, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänförening.

Projektet som döpts till ”Projekt Vasakanon” har som mål att klarlägga hur sjöstrid gick till på 1600-talet. Genom att tillverka en kopia av en Vasakanon, använda kopior av samtida ammunition, krut och utrustning och genomföra skjuttester hoppas projektet på att många hittills obesvarade frågor kommer att finna sitt svar. Det handlar bland annat om kanonens ballistiska egenskaper dvs. hur långt kunde man skjuta, vilken spridning hade kanonen, vilken verkan hade de olika ammunitionstyperna (rundkula, piklod, saxlod resp. kartescher). Hur var miljön ombord för kanonbesättningen under strid med tryck, buller och krutgaser. En kopia av en del av Vasas fartygssida liksom ett mastarrangemang har tillverkats och kommer att utgöra målet vid skjutningarna.

– Jag är mycket nöjd med Tom Ward och Thomas Cederroths professionella smidesarbete. Det är historiskt smide av yttersta klass och väsentligt för forskningsprojektet, säger Fred Hocker, forskningsledare vid Vasamuseet.

Segway har tack vare nytänkande och kreativ produktutveckling haft stor framgång med sina unika eldrivna persontransportfordon. Segways produkter har många användningsområden, allt ifrån aktiva privatpersoner som använder Segway för sportig rekreation till olika yrkesutövare som inser fördelarna med företagets miljövänliga och driftsnåla elfordon. Segway marknadsförs över hela världen och är idag den ledande tillverkaren i sin bransch.

Segway Inc. har, som ett led i en utökad satsning på den svenska marknaden, erbjudit KGK Motor AB att ta över distributionen av Segways produkter.
– Segway utökar sitt produktsortiment av eldrivna fordon vilket kräver distributörer som KGK Motor. De har den kapacitet och kompetens som är nödvändig för att skapa framgångsrik marknadsföring och försäljning med en bra kundsupport. KGK Motor har framgångsrikt etablerat sig på den svenska elfordonsmarknaden. Jag är glad att hälsa dem välkomna i vårt starka nät av internationella distributörer, säger Rod Keller, vd för Segway Inc.

KGK Motor ingår i KGK-koncernen och är sedan många år distributör för flera kända varumärken inom fordonsbranschen. Under varumärket e-turn gör KGK Motor en omfattande satsning på olika typer av eldrivna och miljövänliga fordon som tilltalar den moderne och miljömedvetne kunden. Segway kommer att utgöra en väsentlig del av satsningen på e-turn som förutom Segway omfattar elcyklar, elmopeder, elskotrar och elmotorcyklar. De produkter som ingår i e-turn marknadsförs genom olika säljkanaler, främst via återförsäljare.
– Segway Inc. har ett mycket intressant produktsortiment idag och kommer att introducera fler produkter som passar perfekt in i vår satsning på elfordon, säger Klas Östlund, AEC 2-hjul, KGK Motor.

KGK Motor kommer att fortsätta det framgångsrika arbete som Segway redan påbörjat i Sverige och samtidigt utveckla affären genom att etablera nya kanaler med hög servicegrad.

När SM i vindsurfing i Kona One-klassen på söndagseftermiddagen avgjordes i östgötska Varamobaden kunde den tidigare olympiern och världsmästaren Hans Nyström bärga guldet efter en helg med mycket stabil segling. Bästa dam blev Kajsa Larsson från arrangerande Motala Segelsällskap på sjätte plats.

Årets svenska mästerskap avgjordes i klassiska seglingsvatten utanför Varamobaden vid Vättern på en klassisk kryss-länsbana. Förhållandena under helgen var mycket utslagsgivande med omväxlande och skiftande vindförhållanden. Den som bäst lyckades bemästra dessa var stockholmaren Hans Nyström. Genom mästerskapets nio seglingar höll han en genomgående hög nivå och visade prov på stor taktisk skicklighet.

– Det var en skön vinst, trettio år efter mitt första SM-guld och riktigt kul att fortfarande kunna prestera på denna nivå med tanke på konkurrensen under helgen. Starterna var helt avgörande och jag lyckades väldigt väl med min taktik där, berättar Hans Nyström.

Årets SM-vinnare presterade en mycket jämn resultatrad: 3-1-3-9-4-(11)-2-2-3. Det gav honom en totalpoäng på 27, endast två poäng före Anders Pers och sju poäng före Björn Holm som vann bronset.

Guldmedaljören Hans Nyström har mycket seglingsrutin att falla tillbaka på efter en lång karriär på vindsurfingbanorna runtom i världen. Han representerade Sverige vid de olympiska spelen i Los Angeles 1984 och har bland annat ett VM-guld 2009 i Kona-klassen på meritlistan sedan tidigare.

Kona One är en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. De svenska seglarna har skördat stora framgångar internationellt, både på senior- och juniornivå de senaste åren. När EM avgjordes tidigare i somras vann Sverige både guld och silver genom syskonen Adam och Andrea Holm, 20 respektive 17 år gamla. Adam Holm seglar den kommande veckan VM i den olympiska klassen RS:X i spanska Santander och Andrea hade även hon förhinder från deltagande i SM.

– Det var bara att ta chansen när våra unga stjärnor inte kunde vara med här i Varamobaden. Den här gången kunde jag visa att gammal är äldst. Nu ser jag fram emot Mästarnas Mästare i Båstad senare i höst, fortsätter Hans Nyström.

Genom vinsten i SM kvalificerade sig Hans Nyström till ett av det svenska seglingsårets stora höjdpunkter, Mästarnas Mästare. Där möts samtliga svenska mästare inom seglingen under en helg i Båstad för att kora vem som är årets vassaste seglare. Tävlingarna avgörs i båtklassen J70 som samtliga mästare kommer att segla under helgen.

Bilder:
1. Hans Nyström – svensk mästare i vindsurfing i Kona One.
2. Startfältet vid Kona One-SM.
Foto: Helena Gunnare.

Sjöfartsskolan Centro De Formação Maritima De Angola (CFMA) invigdes officiellt i augusti i närvaro av ledningen för det statliga angolanska energibolaget Sonangol och representanter från Stena Sfären. CFMA är en maritim sjöfartsskola i världsklass, den första av sitt slag i Angola och den mest avancerade i Afrika.

Centret kommer att vara ett internationellt ”centre of excellence” och via Stena anslutet till ledande maritima institutioner i Europa och Asien. Skolan kommer att leverera marin utbildning, träning och certifiering till angolanska besättningar och på så vis bidra till att fylla Sonangols framtida behov av marin kompetens.

Den maritima skolan har byggts i ett kustnära område nära Sumbe ungefär 360 km söder om huvudstaden Luanda och är helt självförsörjande. Upp till 200 studenter per år kommer att kunna gå den tvååriga utbildningen, med första året i Angola och därefter ett uppföljande år i Glasgow.

samarbetar sedan tidigare inom Stena Sonangol Suezmax Poolen, som sedan 2005 opererar 23 oljetankers av Suezmax modell från kontor i fyra världsdelar. År 2008 bildades ett ytterligare partnerskap mellan Stena och Sonangol Shipping med uppgift att designa och bygga centret, vilket kommer att drivas av den maritima fakulteten City of Glasgow College, ett av Europas mest välkända maritima lärosäten.
“Etableringen av sjöfartsskolan har varit ett naturligt steg för Stena Bulk eftersom vi har en nära kontakt med Songanol och utbildning har varit en av de viktigaste frågorna sedan vi startade vårt Joint Venture för Stena Sonangol Suezmax Poolen,” säger Erik Hånell, VD Stena Bulk. “Att Sonangol och Stena tillsammans gör den här investeringen i projektet garanterar projektets långsiktiga framgång. Vi kommer dessutom att kunna bidra positivt genom att anställa människor i närområdet. Därmed gynnas den lokala ekonomin och infrastrukturen liksom levnadsförhållandena hos den lokala befolkningen,” tillägger Erik Hånell.

Northern Marine Management, baserat i Glasgow och ett helägt Stenabolag har förutom uppförandet av själva byggnaderna, ansvarat för projektledning vad gäller design, byggnation och operation av CFMA i den inledande fasen. City of Glasgow College kommer att svara för att projektet uppfyller högsta akademiska standard och hjälpa CFMA att utveckla angolansk STCW certifiering och support enligt IMOs “White List”.
Invigningen den 27 augusti 2014
Stena Sfärens ägare och VD, Dan Sten Olsson deltog vid invigningen liksom Erik Hånell, VD och koncernchef för Stena Bulk samt Claes Davidsson, styrelseordförande Northern Marine Group och Kevin Slade, Director Northern Marine Management. Närvarande från Sonangols ledning var Miguel Baltazar, VD för Sonangol Academy och Mark Heater, ansvarig för Sonangol Shipping.

Fakta om CFMA
Viktiga milstolpar
• Bildande av AMTSL, ett Stena/Sonangol Shipping Joint Venture företag speciellt ämnat för design och för att bygga CFMA – november 2008.
• Byggansvariga Mota – Engil utnämndes 2010.
• Kontraktet med City of Glasgow College signerades 19 augusti 2010.
• Första spadtaget togs 6 april 2011.
• Anläggningen togs i bruk december 2013.
• Första intagningen av trainees ägde rum söndagen 19 januari 2014.
Centro De Formação Maritima De Angola
Framtida verksamhet
De trainees, som går på skolan sedan i januari kommer att vara de första av en mängd skickliga och internationellt kvalificerade angolanska sjömän, som kommer att utbildas för Sonangol och andra maritima verksamheter såväl lokalt som offshore. Under de första fem åren kommer utbildningen av antalet trainees att utökas men även många små och specialiserade kurser kommer att kunna erbjudas till en bredare maritim marknad. En viktig del av programmet kommer att vara att utbilda angolansk, maritim och akademisk personal, som så småningom kommer att helt kunna ta över skötseln av CFMA.

AMTSL kommer att fortsätta att leverera övervakning, vägledning och rådgivning till CFMA, med strategisk finansiering om så erfordras, för att säkra att all träning som levereras av den angolanska skolan håller högsta standard. Den viktigaste målsättningen är att inte bara etablera en akademisk bas för Angola med en möjlig anslutning till den s k ”White List” med IMO-klassade länder, utan även leverera träning enligt STCW standard. Sålunda även möjliggöra för skolan att själva utfärda Maritime Certificates of Competency, enligt en standard som av alla erkänns som likvärdig de ledande maritima nationerna.

CFMA är redan medlem i Stena Association of Maritime Institutes (STAMI), en grupp med åtta av världens ledande maritima träningsinstitut, som utbildar och tränar Stenas besättningar och som har som uppgift att inneha och dela med sig av spetskunskap inom maritim kompetens och certifiering.

Bilderna:
Mr. Baiona, Sonangol och Dan Sten Olsson, Stena Group

Deltagare vid utbildningen Stena och Sonangol

Leg 0, den sista träningsseglingen inför Volvo Ocean Race 2014-15, blev ett dubbelt drama där både seglare och segel föll överbord. Dansklaget Team Vestas Wind vann trots att de gav sig in i tävlingen för bara ett par veckor sedan och om tre veckor går den stora starten i Alicante.

Generalrepetitionen inför jordenruntkappseglingen räknas inte till tävlingen i sig men det fanns ändå gott om prestige i träningsseglatsen. De sju tävlande lagen startade i fredags, seglade till Mallorca och gick i mål i Alicante under söndagen. Fem av dem passerade mållinjen inom ett tidsspann på 20 minuter och det danska laget Team Vestas Wind vann med bara 10 sekunders marginal framför nederländska Team Brunel.

Sist i mål, flera timmar efter motståndarna, var Team España som gjorde ett kostsamt navigationsmisstag.

Pulsen höjdes ordentligt ombord på sjätteplacerade Dongfeng Race Team i fredags när de var nära att förlora ett försegel som gled av båten och senare under natten när den kinesiska seglaren Jin Hao Chen (Horace) föll överbord. Han lyckades få tag i en vajer och hålla sig fast vid båten, räddades snabbt av sina lagkamrater och klarade sig oskadd så när som på en handskada.

– Jag föll i vattnet och höll mig fast i vajern men fick hjälp att ta mig upp på båten väldigt snabbt. En hel del skinn skars av från handen och det gjorde ordentligt ont men jag kunde fortsätta använda den andra handen, säger Jin Hao Chen.

Skepparen Charles Caudrelier betonade att incidenten var en viktig läxa för alla i Dongfeng Race Team.

– Horace är ung och lär sig att han måste vara rädd om sig själv, säger Caudelier. Det kunde varit mycket värre om det hänt under tävlingen och det är aldrig roligt att tappa någon i vattnet mitt i natten.

Team Vestas Wind och deras australiensiska skeppare Chris Nicholson var lika förvånade som lyckliga över att de lyckades ta hem segern. Deras lag startades så sent som förra månaden och detta var deras första segling mot resten av fältet i Volvo Ocean Race.

– Om ni sagt till mig för några dagar sedan att det skulle sluta såhär så skulle jag svarat att det måste handla om tur, men tur hade inte med detta att göra, säger Nicholson. Jag skulle inte kunna vara nöjdare. Vi lärde oss mycket om oss själva och om båten under det här racet men vi har fortfarande mycket jobb att göra.

Nu kommer lagen förbereda sig själva och all utrustning ombord på sina båtar inför starten av Volvo Ocean Race den 4 oktober i Alicante.

Sju Volvo Ocean 65:or ger sig idag iväg på en två dagar lång träningssegling kallad Leg Zero – under seglingen kommer de tvingas gå genom en rad nödsituationer som alla kontrolleras från tävlingens högkvarter i Alicante.

Samtliga lag i Volvo Ocean Race lämnar idag Alicante för att segla till Mallorca och tillbaka. Om de misslyckas säger regelboken att de måste göra om resan eller segla en motsvarande lång sträcka.

Innan Leg Zero börjar kommer de också behöva gå igenom en rad övningar inför eventuella nödsituationer eller svåra båtskador. Tävlingsledaren Jack Lloyd förklarar att tävlingen är väldigt noga med att alla sju lag ska gå genom krisövningarna innan tävlingen startar 4 oktober.

– Leg Zero är en väldigt viktig övning både för tävlingsorganisationen och för seglarna. Vi får en chans att testa alla kommunikationsvägar för tävlingens kontrollrum i Alicante och för media, säger Jack Lloyd.

– Säkerheten är A och O. Tävlingen är tillräckligt riskabel som den är och vi vill säkerställa att alla besättningar vet exakt vad de behöver göra om saker går väldigt fel som till exempel att en seglare faller överbord.

Lloyd betonar att Leg Zero inte räknas till Volvo Ocean Race som tävling. Samtidigt är de tävlingsinriktade lagen nu är jämnare än någonsin i Volvo Ocean Race tack vare den nya entypsbåten vilket säkert kommer tillför en hel del rivalitet.

– Det här blir ett väldigt viktigt test för oss och en chans att förbättra delar av vårt arbete nu när det bara återstår ett par veckor till starten av Volvo Ocean Race 2014-15. Vi tar oss an Leg Zero som en riktig tävling, säger italienaren Alberto Bolzan från Team Alvimedica och avslutar:

– Det kommer bli en viktig övning när det kommer till segelbyten och taktik och det kommer bli viktigt att lära av vad de andra lagen gör. Vi jobbar hårt från sex på morgonen till tio på kvällen och använder varje minut under dagarna.

Kan man ha med en katt på en liten segelbåt? Nej, säger föräldrarna. Jo, om man gör det i smyg, säger barnen. Detta är berättelsens startkonflikt, men snart uppstår även andra problem. Konrads elaka klasskompis Jossan dyker upp över allt och får Konrad att bara vilja försvinna. Men även Jossan har sidor som Konrad inte visste om.

Familjen Knas går till sjöss är en rolig och spännande må-bra-berättelse om en rörig och klantig familj och deras katt på semestern. Det är en berättelse om segling och relationer. Den handlar om att inte ge efter för skamkänslor och att våga ge någon man inte gillar en andra chans, kanske rent av bli kompis med henne. Den handlar dessutom om vikten av att hålla reda på sin katt. Och att inte ramla i vattnet.

Anna-Carin Svanå är författare och illustratör till böckerna om Familjen Knas. Hon är gymnasielärare i svenska och engelska och bor i Varberg med sin man och sina tre barn. Gemensamt för böckerna om Familjen Knas är att de är vardagsnära, spännande och humoristiska I Familjen Knas går till sjöss är naturligtvis seglingsmiljön speciell, men boken handlar också om relationer med familjen och en taskig klasskompis som många barn kan relatera till.

I det spanska laget finns stora namn med imponerande seglingserfarenheter och Martínez kommer nu ha en större trupp än han använt i tidigare upplagor av Volvo Ocean Race.

Skepparen för det spanska laget i Volvo Ocean Race 2014-2015, spanjoren Iker Martínez, presenterade idag namnen på alla seglare i hans nya besättning. Laget är större än i tidigare upplagor med elva man trots att bara åtta stycken och en Onboard Reporter får segla på båten under tävling. Tanken är att rotera uppställningen i laget under olika etapper och vissa seglare kommer bara segla några delsträckor.

Det är nu knappt fyra veckor kvar till starten av Volvo Ocean Race 2014-15 den 4 oktober då det första In-Port Racet avgörs i Alicante. En vecka senare inleds den första etappen till Kapstaden.

I Martinéz lag finns seglare som tillsammans seglat Volvo Ocean Race 13 gånger. Förutom Martínez själv, hans högra hand Xabi Fernández och dessutom Rafa Trujillo, Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons och Nico Lunven har veteranen Michel Desjoyeaux nu anslutit till laget.

Den 49-åriga fransmannen kommer samtidigt att vara en del av Team France och deras satsning i den 35:e upplagan av America’s Cup, och kommer bara segla ett par av etapperna i Volvo Ocean Race – och då som vaktkapten. Desjoyeaux gjorde sin debut i Whitbread 1985-1986 och återvände sedan 1989-90 och 1993-94 även om han bara deltog i en av sex etapper i de båda omgångarna.

André Fonseca, 36 år gammal, har också tagits med i laget och han är hittills den enda brasilianska seglaren i tävlingen. Han har seglat Volvo Ocean Race två gånger tidigare (“Brasil 1” 2005-2006 och “Delta Lloyd” 2008-2009) och även han är vaktkapten.

Det finns också sex stycken Volvo-rookies i truppen. Förutom navigatören Nicolas Lunven och Rafa Trujillo, är även Anthony Marchand, Carlos Hernández och Sam Goodchild nybörjare i tävlingen. Francisco Vignale från Argentina kommer att vara lagets Onboard Reporter.

Det spanska lagets besättning i Volvo Ocean Race 2014–2015
Iker Martínez (ESP), skeppare
Nicolas Lunven (FRA), navigatör
Xabi Fernández (ESP), vaktkapten
Michel Desjoyeaux (FRA), vaktkapten
André Fonseca “Bochecha” (BRA), vaktkapten
Rafa Trujillo (ESP), trimmer/rorsman
Anthony Marchand (FRA), trimmer/rorsman
Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons (ESP), fördäckare
Carlos Hernández (ESP), trimmer/fördäckare
Sam Goodchild (ESP), trimmer/fördäckare
Francisco Vignale (ARG), Onboard Reporter

Med nuvarande utsikter på fraktmarknaden och förväntade framtida bränslepriser kommer Stena Bulk sätta ännu större fokus på att maximera förhållandet mellan frakt och bunkerolja.

Flottan kommer att under överskådlig framtid fortsätta operera vid låg fart och stor vikt läggs vid teknisk utveckling och anpassning.

”I dagens marknad är det mycket viktigt att vi redare förvaltar vår existerande flotta på bästa sätt från ett energi- och miljöperspektiv och noga undersöker möjligheter till förbättringar, både tekniska och operationella, ” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Idag går mer än 60 % av fraktkostnaden till kostnad för bunkerolja och därför är det självklart att operera fartyg så energieffektivt som möjligt. För en modern Suezmax tanker på 160.000 dwt måste fraktraterna ligga på ett snitt av 40.000 USD per dag över tid för att rättfärdiga 0,5 knops hastighetsökning jämfört med nuvarande nivåer på bränslepriser. Med andra ord fraktmarknadsnivåerna måste dubbleras innan ens en liten hastighetsökning är berättigad baserat på hur marknaden har sett ut 2014.

”Vi har under senare år expanderat vår flotta med ett antal egendesignade Suezmax tankfartyg av senaste design och med högsta miljöklass. I våra strategiska investeringar fokuserar vi stort på energieffektivitet och med hjälp av vår tekniska utvecklingsavdelning ser vi till att alltid ligga på absolut framkant vad gäller både säkerhet och miljö. Men även befintliga fartyg evalueras för att finna lösningar till bränslebesparing och hushållning,” fortsätter Erik Hånell.

Att anpassa fartygets propeller och bulb till faktisk fart kan göra mycket stor skillnad när det gäller reduktion av bränsleförbrukning. Tillägg såsom propellerhylsor och fenor är andra typer av lösningar, som kan påverka fartygets prestanda positivt.

”Fartygens tekniska design är en nyckelfaktor men lika viktigt är hur fartyg opereras med hänsyn till energistyrning. Stena Bulk har med sina senaste fartygs design och operationella excellens lyckats inom båda områdena,” avslutar Erik Hånell.

Energy Management Project
Med effektivitetshöjande åtgärder och sänkt fart har Stena Bulks flotta under de senaste 12 månaderna sparat drygt 65 MSEK. Traditionell energieffektivitet och minskad bunkerförbrukning har kombinerats med höjd effektivitet ur en mer kommersiell och operationell synvinkel. Därmed har förhållandet mellan frakt och bunker maximerats.

Effektivitetsökningen beror huvudsakligen på att fartygen spenderar större andel tid i optimal fart, vilken har definierats som den mest effektiva för varje specifikt fartyg och enskild resa under rådande bränsle- och fraktmarknadsförhållanden. Detta har åstadkommits i huvudsak genom användningen av en energibudget för varje fartyg och resa, vilket i sin tur har möjliggjort en effektivare minutiös prestationsövervakning, fartygsoptimering och ökad medvetenhet ombord.

Med en 100 fots yacht ska engelska Princess Yachts skapa en ”instegsbåt” som ska locka nya kunder till yachtsegmentet. Företaget har publicerat både detaljer och bilder på hur Princess 30M kommer att se ut.

Princess 30M får all den lyx och speciella design som en yacht ska erbjuda. Centrum ombord blir den något förhöjda bryggan, som ligger i nära anslutning till soldäck och flybridge.

Enligt Princess blir yachten väldigt rymlig, vilket bör vara naturligt med 100 fots (drygt 30 m) längd. Den kommer med olika inredningsalternativ med upp till fem dubbelkabiner inklusive en ägarkabin, alla försedda med badrum.

Princess använder samma kompositteknik och progressiva design som de andra yachterna i M-serien. Det innebär att stor innervolym och goda viktegenskaper. Fartresurserna anges till närmare 30 knop toppfart.

Den aktre cockpit innehåller sittutrymmen, wetbar och en solskuddad yta under en båge på flybridge. Dubbla ”grindar” leder till den hydrauliskt justerbara badplattplattformen, som blivit större yachters sociala utrymme. Här finns även garage för en mindre båt på max 4,5 m.

Flybridge på 30M är flexibel med modultänkande, så att den enkelt kan förändras efter olika behov.

Även på huvuddäck kan designen anpassas efter behov med olika sittarrangemang. Master Suite – ägarkabinen – ligger föröver och kan kompletteras med tre eller fyra gästkabiner på nedre däck.

30M är designad för att besättningen ska kunna arbeta diskret ombord, avskilt för ägare och gäster. Det är en filosofi som även används på syteryachterna 35M och den trippeldäckade 40M.

I standardutrustningen ingår två 40kw generatorer, ett fullständigt övervakningssystem och hydraulik för bogpropeller, stabilisatorer och dubbla ankarvinschar.

Yachten är under produktion vid Princess South Yard Superyacht i Devonport, Plymouth. Premiären sker under 2015.

Skärgården måste få utvecklas. Då kan vi inte lägga en död hand över Ornö och definiera Utö som ytterskärgård. Det säger Gustav Hemming (C) landstingsråd och Elisabet Sandberg (C) Stadsbyggnadsnämnden i Haninge.

2009 trädde en ny lagstiftning kring strandskyddet i kraft. Syftet var att se över gällande strandskydd på lokal och regional nivå och hitta en bättre tillämpning. Grundbulten i den nya lagen är att de mest skyddsvärda områdena med högt exploateringstryck kan få ett förstärkt skydd samtidigt som nya regler möjliggör för kommuner att skapa attraktiva boendemiljöer i strandnära lägen.

– Regeringens intentioner för strandskyddet är bra, men efterlevs inte i praktiken, säger Gustav Hemming (C).

Det är Länsstyrelserna som har i uppdrag att göra nya bedömningar av strandskyddets tillämpning. Bedömningen av strandskyddet i Haninge kommun pågår just nu.

– Länsstyrelsen föreslår 300 meter strandskydd längs stora delar av Ornös kust. Det är orimligt för en ö med utvecklingsplaner. Om vi ska få fler att bo kvar och flytta till skärgården måste det vara möjligt att bygga i attraktiva lägen, säger Elisabet Sandberg (C).

– På Ornö motverkas regionplanens inriktning att skapa goda utvecklingsmöjligheter på de utpekade kärnöarna. Strandskyddet ska se till att kombinera ett starkt skydd för orörd skärgårdsnatur med möjligheten till utveckling i ösamhällen med bofast befolkning, säger Gustav Hemming (C).

Förutom den nya bedömningen av strandskyddets tillämpning ska Länsstyrelsen fatta beslut om vilka delar av Stockholms län som ska ha undantag för kompletteringsåtgärder inom strandskyddat område. Detta undantag gäller dock inte i ytterskärgården, i miljöskyddsområden eller i vattenskyddsområden. I Stockholms län föreslås Utö kategoriseras som ytterskärgård och omfattas därmed inte av undantaget.

– Utö är en utpekad kärnö med bofast befolkning. Det är orimligt att Utö ska definieras som ytterskärgård och inte undantas från möjligheten till dispens för kompletteringåtgärder, säger Elisabet Sandberg (C).

På Centerpartiets initiativ beslutade Stadsbyggnadsnämndens Plan- och Byggutskott i Haninge kommun i onsdags (2014-09-10) att Utö också ska omfattas av undantaget från kompletteringsåtgärder.

– Jag är väldigt glad att samtliga partier i Stadsbyggnadsnämnden slöt upp bakom Centerpartiets förslag och följer vår linje för en mera levande skärgård. Även om detta bara är ett litet steg så är det ett steg i rätt riktning, säger Elisabet Sandberg (C).

Sedan april i år har över 250 döda knubbsälar påträffats längs Västkusten, främst i Göteborgs södra skärgård. Forskare undersöker nu vad säldöden kan bero på .

– Självklart är det oroande att så många döda sälar påträffats. Det viktigaste nu är att så snabbt som möjligt försöka hitta smittkällan och få en bild av hur omfattande säldöden är, säger Susanne Viker på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Forskare från Statens Veterinärmedicinska anstalt, SVA, och Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm har de senaste månaderna tagit prover på de döda sälarna. Men många sälar är i så dåligt skick att det är svårt att ens ta prover på dem. Nästa vecka planerar forskarna att ta prover på levande sälar. Även i Danmark har det under de senaste månaderna rapporterats in flera fynd av döda sälar.

Havs- och vattenmyndigheten har ansvaret för förvaltningen gråsäl och knubbsäl och presenterade hösten 2012 förvaltningsplaner för dessa arter.

– Det kan finnas flera olika förklaringar till säldöden. Forskarna undersöker bland annat på om det kan vara ett utbrott av viruset PDV (Phocine Distemper Virus), en variant av valpsjukeviruset som orsakar sälpest, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

– De prover som tagits hittills har varit negativa vad gäller PDV-viruset men vi måste avvakta fler provresultat innan vi säkert kan säga vad som är orsaken.

PDV-viruset har tidigare orsakat säldöd, bland annat 1988, 2002 och 2007. Under utbrottet 1988 dog 23 000 knubbsälar och 2002 mer än 30 000 runt om i Europa, 2007 dog cirka 3 000 knubbsälar. Än så länge är det för tidigt att säga om viruset är orsaken till de senaste månadernas säldöd.

Enligt de senaste beräkningar na så finns det i dag cirka 10 000 knubbsälar längs den svenska Västkusten. Än vill forskarna inte prata om någon epidemi men antalet inrapporterade döda djur ökar hela tiden. Bara i förra veckan påträffades ett tjugotal döda sälar

– Hittills är det enbart Västkusten som drabbats och det rör sig bara om knubbsäl, vi har inte fått rapporter om död gråsäl. De flesta fynden har gjorts i Halland och det nordligaste fyndet vid Orust. Längre norrut i Bohuslän har vi inte fått in några rapporter om döda sälar, säger Susanne Viker.

Den som hittar döda sälar ska i första hand kontakta den kommun där fyndets gjorts och i andra hand Naturhistoriska riksmuséet.

Källa: HaV.

Den tredje modellen i engelska Fairline Boats nya 48-fotsserie gör sin debut på amerikanska Norwalk Boat Show näta vecka.

Det är den helt nya Targa 48 GRAN TURISMO som gör debut sida vid sida med den eleganta Squadron 50. Båda båtarna visas även på Annapolis boat show i höst.

Targa 48GT är försedd med Volvo Penta IPS, vilket väl matchar det kraftfulla skrovet som har designats särskilt för IPS och med de goda egenskaper detta ger. Båten har dessutom en helt nydesignad och rymlig flybridge och en helt ny interiör. Fairline haa utvecklat den nya trion med båtar genom att särskilt lyssna på internationella kunder, för att kunna skräddarsy båtarna för olika marknader.

Fairline säger själva att de har använt ”utrymmesbesparande” innovationer vid designen av Targa 48GT. Till exempel har den elektriskt manövrerade glasluckan blivit standardtillbehör. Luckan i sig ger en känsla av att båten är öppen även när den är stängd.

Fairline tillverkar motorbåtar på 38–78 fot i två serier – Squadron och Targa. Företaget startades 1967 i Oundle i Northamptonshire.

Info: www.fairline.com

Italienska Azimut är bäst i klassen vad gäller sportbåtar i prestigeklassen, om man får tro deras egna uttalanden. Den nya toppmodellen i sportserien, 77S, innehåller alla de finesser som ska ingå i en ultra-modern super yacht – inklusive svenska Volvo Penta IPS dieselmotorer.

Båten finns på plats under den pågående Cannes Yachting Festival, som hålls 9–14 september.

Sedan lanseringen av Azimut 55S har många undrat när det kommer en ännu större modell. Nu är nya 77S här; en större båt packad med många av de senaste finesserna.

En del av förklaringen till de goda prestanda som den 77 fot långa Azimut 77S – och 55S – har är att båda är utrustade med Volvo Penta IPS 1200 dieselmotorer. Trots trippelinstallationen är det välorganiserat och rymligt i motorrummen.

77S har designats särskilt för att passa de krav som IPS ställer för att svara upp mot systemets kraftfulla prestanda. Båten har en marschfart på 32 knop och en bränsleförbrukning på 420 l/h.

– Efter succén med Azimut 55S är vi glada att bekräfta att Volvo Penta är vår strategiska partner för Azimut 77S, säger Alessandro Rossi, chefstekniker vid Azimut Yachts.

Trots att Volvo Penta har närmare tio års erfarenhet av att förse marinindustrin med IPS-installationer, både för fritidsbruk och mer kommersiella tillämpningar. Azimut 77S var dock en milstolpe. Tidigare har Volvo Pentas dieselmotorer och IPS-system bara använts i kundanpassade båtar. Nu används Volvo Penta IPS mer kontinuerligt i produktionen vid detta ett av världens mest kända prestigevarv.

Info: www.azimutyachts.com

Regeringen föreslår en årlig förstärkning på 1,4 Mkr till Chalmers och Linnéuniversitetet i syfte att skapa fler praktikplatser på fartyg till skolornas sjöfartsstudenter.

För en sjöfartsstudent är fartygspraktik helt avgörande för att få ut sin behörighet och därefter kunna börja söka jobb. Sjöfartens utbildningsinstitut (SUI) fördelar praktikplatser och söker efter nya till studenterna och verksamheten finansieras bland annat av skolorna själva.

– Vi vill stärka SUI:s verksamhet då vi menar att de är en mycket viktig länk mellan studenter och rederier. Genom regeringens satsning säkerställs den fortsatta verksamheten och länken mellan utbildning och jobb, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Regeringen föreslår nu en förstärkning av högskolornas finansieringsandel av SUI. Från och med 2015 får Chalmers och Linnéuniversitetet gemensamt årligen 1,4 miljoner kronor till SUI:s verksamhet.