Nyheter

Globala miljöförändringars påverkan på livsnödvändigt fiske och vattenbruk ställer ökade krav på kunskaper om havets påverkan på människor och människors påverkan på havet. Det är temat för en internationell konferens vid Göteborgs universitet i början av oktober som samlar marina forskare, museiutbildare och lärare.

Havet spelar en nyckelroll i svensk kultur. Gårdagens hummerfiskepremiär är bara ett av många exempel på det. Den nära relationen mellan människan och havet växer med den ökande befolkningen. Som exempel beräknas fisket och vattenbruket stå för 15 procent av det animaliska proteinet för 4,3 miljarder människor. I en tid av globala miljöförändringar är det därför viktigt att säkerställa ett sunt hav för kommande generationer.

– Vi måste främja och stärka den marina allmänbildningen för att bana väg mot ett samhälle där medborgare i alla åldrar förstår havets påverkan på dem och deras eget inflytande på havet. Det är därför vi skapade EMSEA, European Marine Science Educators Association, som arrangerar konferensen, säger Géraldine Fauville, marinbiolog och doktorand vid Göteborgs universitet och en av grundarna av EMSEA.

Den 1-3 oktober står Göteborgs universitet värd för den andra EMSEA-konferensen. Arrangörer är institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och institutionen för biologi och miljövetenskap. Konferensen samlar mer än 120 marina forskare, lärare, museiutbildare, projektledare och studenter från 22 länder som ska dela med sig av sina metoder inom marin utbildning.

Bland annat presenteras aktuell forskning, exempelvis en undersökning av potentialen i Facebook för att kommunicera vetenskaplig information. Dessutom redovisas flera framgångsrika samarbeten mellan forskare samt erfarenheter hos gymnasielärare från användningen av ett virtuellt laboratorium som utvecklats vid Göteborgs universitet.

En av konferensens höjdpunkter är ett föredrag av Lisa Emelia Svensson, Sveriges havs- och vattenmiljöambassadör, onsdag den 1 oktober kl. 9.30.

Deltagarna kommer också ges en smak av Sverige genom besök på Universeum, Sjöfartsmuseet, Öckerös seglande gymnasieskola samt en av Göteborgs universitets marina stationer – Sven Lovéncentret för marina vetenskaper i Kristineberg.

Trygg-Hansas kampanj Livbojsjakten slog återigen rekord med över 70 000 incheckade livbojar jämfört med 50 000 under sommaren 2013. Nytt för i år har varit möjligheten att namnge platser där det borde finnas en livboj, totalt har 807 platser anmälts. Nu startar arbetet med att kontakta de ansvariga för de drygt 2 000 trasiga livbojar som användarna hittat samt att utvärdera om livbojar ska hängas upp på de platser där det saknas livbojar enligt svenska folket.

Hittills i år har 110 personer drunknat i Sverige enligt Svenska Livräddningssällskapets statistik. För att öka säkerheten vid vatten har Trygg-Hansa i över 50 år delat ut livbojar. De senaste fyra åren har även svenska folket involverats i Trygg-Hansas vattensäkerhetsarbete. Via kampanjen Livbojsjakten kan den svenska allmänheten checka in livbojar, anmäla trasiga livbojar och nytt för i år ges även möjligheten att anmäla platser där det inte finns en livboj i dag men där man tycker att det behövs en.

– Vi vet att våra livbojar räddar flera liv per år och med aktiviteten Livbojsjakten hoppas Trygg-Hansa bidra till att så många livbojar som möjligt är hela och kan användas om olyckan är framme. Under hösten kommer vi att byta ut de trasiga livbojarna och se över de platser där svenska folket tycker att det bör finnas livbojar, säger Beata Enmark, ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa.

Mellan den 23 juni – 31 augusti har nästan 4 000 personer deltagit i Livbojsjakten som resulterat i drygt 73 000 incheckningar. Dessutom har 807 platser definierats som platser där det borde finnas en livboj och 2 000 livbojar har anmälts trasiga. För varje livboj finns det en livbojsansvarig som ska se till att den är i gott skick. Detta är ofta personer med anknytning till bojens plats som exempelvis hamnkaptener eller tjänstemän på kommunerna som ansvarar för vattensäkerhet. Livbojsansvariga för platser där det anmälts trasiga bojar kommer att bli kontaktade under hösten och de 2 000 livbojarna som rapporterats in som trasiga kommer därmed att bytas ut. Trygg-Hansa kommer även att kontakta livbojsansvariga på de platser där det uppges saknas livbojar så att det kan utvärderas om fler livbojar ska sättas upp i området.

Donation för att öka simkunnigheten
Förutom att byta ut trasiga bojar skänker Trygg Hansa en krona per incheckad livboj, både hela och trasiga, till Svenska Livräddningssällskapet. Det innebär att SLS kan se fram emot drygt 70 000 kr för att lära fler människor i Sverige att simma.

Fakta Livbojsjakten
Utmaningen Livbojsjakten är inne på sitt fjärde år. Första året registrerades ca 10 000 bojar, andra året dalade intresset något till cirka 7 000 bojar, för att stiga till 50 000 under 2013 och 73 600 under 2014. Appen är utvecklad av Fivestarday. Med appen fotar och registrerar användaren livbojar och belönas för sitt engagemang med digitala värdekuponger som kan lösas in mot glass, godis eller annat gott.

Den finska båttillverkaren Bella Boats, som även äger Flipper och Aquador, satsar på en ny 6 m lång dagtursbåt. Nya Bella 600 R är designad för sju personer och har riktigt vassa linjer.

Linjerna känns direkt igen från den större Bella 700 Patrol, som lanserades för snart två år sedan. En praktisk kabinbåt med modern design av norrmannen Espen Thorup.

Bella 600 R är, enligt norska Båtmagasinet.no, beräknad att nå marknaden till nästa säsong. Därmed kan vi förmodligen se den på vinterns båtmässor i Skandinavien.

Med en 150 hk Mercury utombordsmotor anger Båtmagasinet att Bella 600 R ska nå 42 knop. Med en mindre motor på 115 hk blir toppfarten 36 knop.

Info: http://www.batmagasinet.no/artikkel/ny-frekk-dagsturb%C3%A5t-fra-finland

Nu släpper på Biltema vår nya katalog för höst och vinter. Katalogen innehåller 628 sidor och är som alltid fylld med över 18 000 artiklar. Biltema finns idag representerat med 120 varuhus runt om i Norden och öppnar under november det 40:e varuhuset i Sverige.

Biltema har i 50 år utmanat marknaden och pressat priser på reservdelar, tillbehör och verktyg. Mycket har hänt sedan den första katalogen skickades ut och samhället har förändrats, men inte Biltemas grundvision – att genom bra produkter till rätt pris skapa en rikare fritid för våra kunder.

Katalogen är full av nyheter inom allt från bilreservdelar, snöskotertillbehör, verktyg till pulsmätare och jakttillbehör. Så oavsett om du letar efter en brandsläckare till husvagnen, en stegfender till båten eller om du behöver ABS-ring till din Volvo så hittar du vad du behöver i Biltemakatalogen!

Våra drygt 18 000 artiklar är uppdelade i åtta olika kategorier: Bil-MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor-Teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg.

Katalogen som trycks i drygt sju miljoner exemplar släpps på svenska, danska, norska och finska. Den distribueras till hushållen med posten men kommer också finns för avhämtning i alla våra varuhus i hela Norden.

I morse klockan 7 gick startskottet för årets hummerpremiär. Det svenska hummerfisket lockar alltfler turister till Bohuslän, såväl svenska som utländska besökare som vill vara med och fiska havets guld. I samband med hummerpremiären drar Västsvenska Turistrådet igång en kampanj för att locka ännu fler besökare, bland annat genom en tävling där man uppmanas att ta en ”shellfie”.

Längs hela Bohusläns kust gick fiskare i morse ut med sina båtar och lade i hummertinor i havet. Imorgon bitti vittjas de och klockan 6.30 auktioneras årets första humrar ut på Göteborgs fiskauktion. Rekordpriset för ett kilo hummer sattes 2012 och då betalade en fiskhandlare 102 000 kr, i fjol låg det på 28 000 kr. Hummersäsongen löper från första måndagen efter den 20 september fram till sista april. Men det är inte bara yrkesfiskare som är på jakt efter havets guld.

– Vi märker ett allt större intresse för våra upplevelseresor. Numer vill man inte bara äta och njuta av hummer, allt fler vill också delta i själva fisket, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation vid Västsvenska Turistrådet.

Stor internationell uppmärksamhet
Det är de saltstänkta klipporna, skärgården, de pittoreska fiskelägena och de fantastiska skaldjuren som lockar alltfler turister till Bohuslän. Genom att erbjuda olika paketresor där turisterna får vara aktiva, fiska skaldjur tillsammans med lokala fiskare, äta gott och bo på charmiga hotell har Bohuslän ökat sin turism, både av svenska och utländska resenärer.

– I Bohuslän kan du fiska alltifrån ostron, hummer och havskräftor till räkor och musslor. Där är vi unika i Sverige, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Bohuslän har fått stor uppmärksamhet de senaste åren i internationell media. Bland annat har Bohuslän blivit utsett till världens sjunde vackraste vildmarksområde av CNN. Landskapet har också blivit omskrivet i Times, Lonely Planet Traveller magazine och National Geographic traveller.

Shellfie #saltalivet
För att ytterligare öka intresset för Bohuslän och uppmärksamma hummerpremiären drar Västsvenska Turistrådet igång en kampanj som bland annat innehåller en selfie-tävling på Facebook och Instagram, en ”shellfie” helt enkelt. Under #saltalivet lägger man upp en bild på sig själv och sitt favoritskaldjur.

– Det är ett kul sätt att sätta fokus på våra skaldjur och vårt vackra landskap, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Tävlingen pågår mellan den 26 september till den 31 oktober. Förstapris är en ”Skaldjurssafari med storstadspuls”, det vill säga en weekend för två med övernattning i både Fjällbacka och Göteborg.

Hummerfakta:
Svenska humrar finns utmed kusterna i Skagerak, Kattegatt och norra Öresund. Hummern kan ofta upplevas som svart men har flera färgpigment, främst rött och blått. Vid kokning blir den röd. En svensk hummer skiljer sig från en amerikansk bland annat genom att den har tydligare färger och större klor. För att fångas måste hummern ha en ryggsköld på minst 8 centimeter. Sedan 2011 är det inte längre tillåtet för privatfiskare att sälja hummer.

Bavaria satsar på att komplettera sin flotta upp till 15 meter med en ny modell i sin nya serie SPORT-line: SPORT 450. Det blir seriens flaggskepp, som förses med mera lyx och kraftfullare motorval än tidigare.

Bavarias utvecklingsingenjörer och försäljningsavdelning har analyserat marknaden i över ett år för att utveckla den nya modellen. SPORT 450 kommer, som vanligt när det tyska storvarvet presenterar något nytt, i flera modellvarianter på samma skrov; SPORT 450 OPEN, HARD TOP och SOFT TOP. För första gången byggs även en COUPE-version på det här allra största skrovet från Bavaria.

– Sportiga egenskaper och sportig hantering samt komfort tillsammans med smarta detaljer stod i centrum när vi utvecklade den här båten, säger Norbert Leifeld, produktchef för SPORT 450.

För de yttre linjerna svarar Marco Casali och hans team på TOO DESIGN. Skrovet är konstruerat i samarbete mellan Naval Architects of Insenaval SL och Bavarias egna ingenjörer. Bavaria själva tillsammans med Design Unlimited står för inredningen.

Enligt företaget har cockpit på SPORT 450 designats om för att få bättre ergonomiska egenskaper, främst för föraren med en logisk placering av instrumenteringen. Föraren har nu väldigt bra sittkomfort och 360 graders sikt runt båten.

Bakom föraren finns wet bar, kyl och frys samt sittytor för att umgås med familj och vänner.

Som många andra större moderna båtar har Sport 450 ett jollegarage i aktern för gummibåtar och vattenleksaker.

Båten erbjuds i olika alternativ med två respektive tre kabiner. Master cabin är densamma i båda varianterna, med en King Size säng samt våtrum och duschrum.

Motoralternativen är dubbla Volvo Penta D6-370 med en otal effekt på 740 hk. Även D6-400 med en total effekt på 800 hk finns som alternativ. För den som vill ha ännu mer kraft erbjuds 2XIPS-600 med totalt 870 hk. Samtliga alternativ finns med joystick.

Tekniska fakta
Längd: 13,83 m
Bredd: 4,41 m
Djupgående: 1,10 m
Bränsle: 1 500 liter
Personer: 12
Bäddar: 4/6
Pris: från 3,35 Mkr
Info: www.bavariasverige.se

Peter Forsberg blir huvudägare när Anytec får “nygamla ägare” som driver verksamheten vidare. VD Mats Melbin och Peter Forsberg köper tillbaka verksamheten själva efter en lång och utdragen tvist mellan de tidigare ägarna.

– Det känns otroligt skönt att kunna fortsätta utveckla Anytec, säger Mats Melbin, vi har gjort en otrolig resa hittills och denna kommer vi att fortsätta.

– Skönt att vi kan gå vidare och att bolaget får starka ägare som kan, vill kommer att ta ansvar för bolag, anställda och kunder i framtiden, säger Peter Forsberg.

Det är viktigt att vi kommer ut i media och informerar alla våra kunder att Anytec är tillbaka och starkare än någonsin säger Magnus Östman Marknadschef.

– Vi har också parallellt med uppköpet utvecklat våra produkter och kommer med många spännande nyheter till 2015, säger Magnus Östman Marknadschef.

Anytec är idag ett växande företag med gamla anor i båtbyggarkulturens Öregrund. Med huvudkontoret i Örnsköldsvik och den egna fabriken i Lettland bygger vi idag världens främsta aluminiumbåtar. Vårt unika skrov är utan jämförelse det kraftigaste på marknaden och vi har samma kvalitetsfilosofi från vår minsta modell till den allra största.

Josefin Olsson tog Sverige första medalj vid kappseglings-VM som just nu avgörs i Biscayabukten utanför den nordspanska staden Santander. På torsdagseftermiddagen seglade Josefin till sig ett silver i Laser Radial och visar därmed att hon är ett stort svenskt medaljhopp inför OS i Rio om två år.

Tävlingarna i VM – där det seglas i samtliga OS-klasser – har verkligen satt seglarna på hårda prov. Det har bjudits allt från extremt lätta vindar till extremt hårda och ibland mycket strömt vatten. 25-årige Josefin, från KSSS i Stockholm, har visat att hon behärskar allt. Hon har varit lugn, stark och stabil under hela veckan. Tidigare var hon bäst i hårdvind. Nu spelar det ingen roll. Josefin behärskar alla förhållanden.

– Det är viktigt att göra som man tänker och hålla strategin. Det är lätt att göra det svårt så jag jobbar på att göra det enkla, säger Josefin.

VM-guldet vanns av holländskan Marit Bouwmeester. Trea blev Evi Van Acker från Belgien.

Josefin Olsson slutade på 18:e plats vid OS i London 2012. Tidigare under 2014 blev hon fyra på EM och på VM i Kina 2013 slutade hon på sjätte plats. Josefin har åtta SM-guld.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.santander2014.com

Den 3 september råkade Birgitta (74) trilla mellan kajen och sin båt i Käringöns hamn. Hon skadade sig både i huvudet och axeln men det största problem var att hon ej kom upp med hjälp av de stegar som fanns vid bryggan.

Hennes man, som också var i vattnet, fick knuffa henne uppåt medan en person på bryggan som såg händelsen drog upp henne i hennes armar. De trästegar som finns i bryggan slutade ovanför vattenytan och träribborna är också väldigt kraftiga att hålla/klättra på. Sjöräddningen Käringön larmades också och kom med sin Rescuerunners men då var Birgitta redan upptagen. Familjen var ute i sin segelbåt som många pensionärer är nu på hösten och sin vana trogen besökte man givetvis Käringön.

Detta fall understryker vad Gunnar Arwidson, tidigare informatör på Sjösäkerhetsrådet och även hamnkapten Käringön, försökt påverka Orust kommun att man inte följer de regler/rekommendationer som gäller i kommunala hamnar. De säger att det var 50 meter skall det finnas fasta räddningsstegar som är utmärkta med reflexer och skall vara 100 cm. under vattenytan vid lågvatten. Man rekommenderar också att det skall finnas skyltar synliga från vattenytan med pilar var närmaste stege finns.

– Detta saknas också på de två räddningsstegar som finns på stora flytbryggan i gästhamnen, men i stora hamnen och på den mindre flytbryggan saknas det fasta räddningsstegar fortfarande, säger Gunnar Arwidson.

– Man har flera räddningsstationer uppe på kajerna men då måste det ju finnas människor som kan ta ner stegarna och hjälpa till. Är det tomt på människor i hamnområdet och tillexemplet vinter och kallt vatten måste man själv snabbt kunna ta sig upp från vattnet. Och det går ej på Käringön och många andra hamnar. Man har från Käringöns sida också kontakta ett företag som säljer denna typ av räddningsmaterial som i sin tur också kontaktat Orust kommun ansvariga för hamnarna inom kommunen. Detta utan resultat.

– Vi hoppas att kommunen tar tag i detta nu innan det händer en dödsolycka pga att man ej följer hamnsäkerhetsreglerna.

Foto 1 : Käringöns hamn vid olycksplatsen, Stegen på bilden är en äntringsstege från låga båtar ej räddningsstege. Foto G Arwidson
Foto 2 Stora hamnen Foto G Arwidson

Det råder brist på vinteruppläggningsplatser för fritidsbåtar och spolplattor för båtbottentvätt i kommunala anläggningar.

Pressmeddelande:

– Vinteruppläggningsplatser och tillgång till bottentvätt är en nyckelfaktor för båtlivet och miljön. För att så många som möjligt ska kunna uppleva glädjen med att ha egen båt är det viktigt att kommunerna kan erbjuda sina invånare den servicen, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

I Sweboats undersökning av båtlivet i Sverige uppgav i år 73 kommuner att de driver hamnar för fritidsbåtar. Tillsammans har de 47 685 båtplatser till uthyrning men bara 10 898 uppläggningsplatser för vinterförvaring. Det innebär att 23 procent av båtarna också kan få tillgång till en kommunal vinteruppläggningsplats. Jämfört med 2012*, då mätningen senast gjordes, innebär det en nedgång med drygt 3 200 vinterplatser i kommunal regi.

Resultatet visar på stora skillnader mellan kommunerna. Drygt 60 procent av kommunerna som driver hamnar (44 av 73) erbjuder inga vinteruppläggningsplatser alls. Bra på att erbjuda vinteruppläggning är bland andra Härnösands kommun som inte driver hamnar på sommaren men väl 250 vinteruppläggningsplatser, Kristinehamn (300–500), Trelleborg (400–380), Vellinge (171–150) och Söderhamn (200–150).

Privata aktörer och ideellt drivna båtklubbar redovisar en större tillgång på vinteruppläggningsplatser än kommunerna. Totalt har de privata företagen i undersökningen plats för 91 procent av båtarna som har plats vid kommersiella bryggor på sommaren (11 545 av 12 694). Båtklubbarna har uppläggningsplatser för 57 procent av båtarna som har bryggplats på sommaren (15 763 av 27 746). Totalt redovisas i undersökningen 88 125 båtplatser på sommaren och 38 206 vinteruppläggningsplatser, vilket innebär vinterplats för 43 procent av båtarna med båtplats under båtsäsongen, att jämföra med 50 procent 2012.

Inför vinteruppläggningen rekommenderas alla båtägare också att rengöra båtbottnen, men här uppstår problem för den som har sin båt i en kommunal hamn. Endast 16 av 73 kommuner (22 procent) som driver hamnar har en anläggning för båtbottentvätt. Motsvarande siffror för privata anläggningar är 29 av 67 (43 procent) och för ideella båtklubbar 33 av 208 (16 procent). Många kommuner har bidragit till etableringen av båtbottentvättar hos privata aktörer genom att ansöka om statliga så kallade LOVA-bidrag.

– Ur miljösynpunkt är det naturligtvis bra om fler anläggningar erbjuder möjlighet till båtbottentvätt i anslutning till vinteruppläggningsplatserna, säger Mats Eriksson.

Sweboat granskar regelbundet förutsättningarna för båtliv i Sverige. I en enkätundersökning svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen deltog huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, totalt 113 kommuner, jämte båtklubbar och kommersiella företag. Strömstad utsågs i maj till Årets Båtkommun 2014.

* Jämförelsen med 2012 ska endast ses som en fingervisning, eftersom det delvis är andra kommuner som besvarat enkäten 2014 än 2012.

Nya IC-F1000 och IC-F2000 är Icoms senaste professionella VHF-radioserie som kombinerar egenskaper som låg vikt (240 g) och en smart ergonomisk design i ett robust IP67-klassat skal.

Pressmeddelande:

Med nya förbättrade kretsar har Icom med en kompakt design få en lång drifttid. Ljudmässigt hör den till en av klassens bästa tack vare den förbättrade kompanderfunktionaliteten. Andra funktioner som inbyggd scrambler, rörelsesensor, 5-ton och automatisk kanalangivelse får anses som ren bonus i en radio med ett så konkurrenskraftigt pris.

Icoms nya F1000-serien kommer i tre utförande; enkel utan display, display med några funktionsknappar samt en radio med full knappsats och display. F1000-serien är för VHF (136-174 MHz) frekvensbandet och F2000 för UHF (400-470 MHz).

Viktiga funktioner
IP67-klassad
Radion indikerar vald kanal med ett röstmeddelande
Man Down
Lone worker
Inbyggd röstförvrängare vilket möjliggör säker kommunikation
Compander som utökar dynamiken på radiokanalen
Automatiskt knapplås (0-60 min)
Belyst knappsats (S/T-modell)
Inbyggd VOX
Surveillance-läge med släckt belysning och LED
Möjlighet till extern larmknapp
Shift-knapp för att utöka antalet programmerbara knappar

Info: www.srsab.se

När SL-resenärer under förra veckan efter ett initiativ från Kristdemokraterna fick provåka den miljövänliga pendelbåtstrafiken mellan Gamla stan och Solna ökade resandet med 33 procent.

– Det är tydligt att stockholmarna uppskattar möjligheten att resa miljövänligt på vatten. Vi kristdemokrater arbetar för att SL:s resenärer även i framtiden skall kunna resa med E/S Movitz mellan Stadshuset och Solna. Vi vill ha ett nät av pendelbåtstrafik både på Mälaren och Saltsjön, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Resenärer med SL-kort kunde mellan den 8 och 12 september resa med den privata linjen som drivs av Green City Ferries och går mellan Riddarholmskajen och Solna strand. Kristdemokraternas förslag är att linjen ska ingå i SL-trafiken.

– Eftersom pendelbåtarna är en av våra profilfrågor och vi ökar mest i Alliansen känner vi att vi har vind i seglen inför höstens arbete. Vi ser en tydlig ökning i just landstingsvalet i Ekerö, Vaxholm och Lidingö, tre kommuner som påtagligt berörs av våra förslag för pendelbåtar, säger Karl Henriksson.

Den långa sommaren verkar inte bara slagit värmerekord, utan även i mängden skräp på stränderna. Den nationella satsningen Städa Strand har hittills i år redan plockat upp 60 ton skräp. I helgen fortsätter arbetet då över tusen ungdomar från idrottsföreningar runt om i landet ger sig ut för att samla in sommarens skräp på Strandens Dag.

Bakom Städa Strand står Coca-Cola i Sverige och idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Nu i helgen genomförs en nationell kraftsamling för att plocka upp så mycket skräp som möjligt efter sommaren. Över tusen idrottsungdomar i Sverige kommer under Strandens Dag på lördag göra en insats för miljön.

– Ungdomarna har redan plockat upp 60 ton skräp fram tills nu så det ser ut att bli rekord, minst 70 ton innan säsongen är slut. Skrämmande siffror, men samtidigt fantastiskt att ungdomarna kan vara en del av lösningen, säger Mats Wesslén, vd på Städa Sverige.
Strandens Dag är den största internationella insatsen som görs för att minska marin nedskräpning. Ungdomar och frivilliga över hela världen kommer på samma dag ge sig ut för att samla in skräp på stränderna. Förra året deltog över en halv miljon frivilliga som tillsammans samlade in över fem miljoner ton skräp. På lördag deltar 80 föreningar i Sverige som plockar upp skräp från 150 stränder.

– Trots stor miljömedvetenhet är det många som inte ser konsekvenserna av att slänga skräp i naturen. Mycket av det skräp vi lämner efter oss på stranden hamnar förr eller senare i havet där det påverkar livet under flera år framöver. Genom att engagera ungdomar hoppas vi att på sikt förändra attityden till nedskräpning, säger Peter Bodor informationsdirektör på
Coca-Cola i Sverige.

Städa Strand är ett långsiktigt projekt som genomförs för femte året i rad. Under dessa år har nästan 20 000 ungdomar engagerats som tillsammans plockat upp 286 ton skräp. I år går projektet mot ett rekord i mängden skräp som samlats in, men även i hur många ungdomar som engagerat sig. Innan året är slut kommer 5 000 ungdomar ha varit ute och städat, vilket innebär att fler stränder än tidigare har kunnat städas. Målet i år är runt 400 stränder.

Skärgårdsfotografen Sören Colbing presenterar nu en ny modell av sin aluminiumbåt, Skargard 20. Det är den första båten i Skärgårdsströvarserien speciellt framtagen för eldrift. Ett redan starkt miljökoncept blir därmed ännu starkare.

Skargard 20 är en glidare speciellt designad för eldrift. Företagets koncept för Skärgårdsströvarna med mycket lättdrivna skrov passar exceptionellt bra i kombination med elektriska utombordsmotorer.

Tack vare företagets samarbete med KGK MOTOR och elmotortillverkaren Torqeedo kan de nu erbjuda den senaste teknologin när det gäller elmotorer och batterier för marint bruk till sina båtar i Skärgårdsströvarserien.

– Det är spännande med den senaste teknologin – det händer mycket när det gäller elmotorer och batterier. Vi kommer att presentera mycket spännande lösningar när det gäller hybriddrift framöver, säger Sören Colbing.

Info: www.skargardboats.com

Tekniska fakta
Skrovlängd: 6,10 meter
Bredd: 1,70 meter
Djupgående: 0,35 meter
Vikt: Ca 650 kg
Material: Marinaluminium
Materialtjocklek i skrov 5 mm, i däck tofter och durk 4 mm, i akterspegel och köl 10 mm.
Koncept & design: Sören Colbing & Micael Palmgren
CE-märkning (preliminära uppgifter): Klass C
Antal personer: Max 5 st.

Foto: Sören Colbing.

Den här 85 m långa katamaranen från Nigel Gee tar verkligen ut svängarna inom allt vad design innebär. Konceptbåten heter SWATH och får sin premiär vid Monaco Yacht Show.

Det har blivit allt vanligare att ägarna av riktigt stora yachter vill ha allt med sig ut på sjön. Helikoptrar, vattenskotrar, ubåtar och – förstås – familj och vänner.

För att få plats med allt detta börjar det bli brist på idéer. Men i ”Project L3 från superyachtkonstruktören BMT Nigel Gee och stylisten Rob McPherson kan allt det vara löst för ett tag. Resultatet är den här väldiga katamaranen, som kommer att visas på Monaco Yacht Show.

Det 85 m långa skrovet är anpassat för all tänkbar sorts vattensport. Volymen i båten blir rejält tilltagen tack vare katamaranskrovets stor bredd.

På soldäck finns flera aktivitetsytor med lounger som separata utrymmen när folket ombord vill umgås eller koppla av. I fören finns ett stort förvaringsutrymme för en stor tenderbåt, en offshore racingbåt och ett tvåmans sjöflygplan. När alla båtar och maskiner är sjösatta kan de förtöjas vid sidan av yachten, lyftas med olika vinschar etc…

För framdriften står konventionella dieselmotorer, som ger en toppfart på 20 knop. Det går även att förse båten med CODAG (COmbined Diesel And Gas turbine), vilket uppges ge över 40 knops toppfart.

Prislappen är inte officiell och säkert helt individuell beroende på specifikationer. I de här sammanhangen är det dock extremt dyrt, vilket ofta är en fördel för kundkategorin som gärna berättar hur mycket de har spenderat på sin båt.

Vetus har lanserat en ”faceliftad” serie av sina trotjänare som är baserade på Mitsubishi. Fördelarna är bland annat temperatur- och bullersänkning i motorutrymmet.

VETUS har utvecklat en elegant men ändå effektiv lösning genom att montera ett vattenkylt aluminiumlock ovanpå motorn. Placerad direkt ovanför topplocket och dess ventilkåpa, absorberar detta stora kylelement strålningsvärme som kommer från motorn.

Detta leder till en betydande minskning av temperaturen upp till 15° C – en minskning med cirka 20 procent. Lägre omgivningstemperatur ger i sin tur en mer bränsleeffektiv luft tillförsel till motorn vilket resulterar i bättre förbränning. En helt unik lösning speciellt utvecklad av VETUS.

Det robusta kylande aluminiumlocket reducerar även ljudnivån väsentligt. I kombination med det nyligen tillagda luftfilterhuset, visar tester en ljudreduktion på cirka 5 dB (A) och “nära tyst” drift vid en marschfart runt 2 200 rpm.

• Samtliga nya M-line motorer är utrustade med en elektrisk bränslepump som aktiveras av tändningen. Detta medför att luftning av bränslesystemet är enkel att utföra.

• Ett nytt luftfilterhus dämpar ytterligare ljudet från insugningsluften.

• Värmeväxlarfunktionen har 26 förbättringar, bland annat nytt material och ytbehandlingar.

• Skyddskåpa över generatorremmen som ökar säkerheten och förbättrar utseendet. Samtliga remskivor och remmar är täckta, uppfyller därmed direktivet för EG-maskin.

• Tillval: Frontmonterade olje-och bränslefilter, inklusive ett fäste, vilket gör service så bekväm som möjligt. Detta kit kan även monteras på intilliggande skott.

• Om det krävs extremt mycket ström ombord är samtliga M4 motorer konstruerade för montering av en extra generator (när en extra generatorn är monterad, medföljer ej skyddskåpa i fronten).

• Förlängd oljesticka.

• Slutligen, och ännu viktigare, den vattenkylda toppkåpan minskar inte bara motorrumstemperaturen, utan är utformad för att användas som ett fotsteg, vilket gör det lättare att kliva ner i motorrummet.

• Samtliga motorer är utrustade med en stark generator som standard för snabb laddning av batterierna. En extra generator finns som tillval för samtliga M4 motorer

• Ett antal M-Line-motorer finns tillgängliga som “powerpacks” eller för hydraulisk framdrivning.

• Segelbåtsdrev från ZF samt Technodrive finns tillgängligt för alla M-Line-motorer.

• M-line kan även levereras med adapter för befintligt VP 110S samt 120S/SB.

• M-line motorer typ M3.29 till M4.56 finns med SOLAS godkännande, för applikationer såsom liv- och beredskapsbåtar.

VETUS ger fem års garanti på sina marinmotorer. Priser från 53 800 kr.

Info: www.vetus.se

Många seniorer efterfrågar en mobiltelefon med GPS-funktion, utan att vilja ha en smartphone. Därför lanserar Doro nu Doro PhoneEasy® 632, en vikbar mobiltelefon med en rad enkla och smarta funktioner som GPSpositionering med kompassfunktion.

Doro PhoneEasy® 632 är dessutom utrustad med kamera, vädertjänst, e-post och molntjänsten My Doro Manager.

Nu lanseras Doro PhoneEasy® 632, en mobiltelefon utrustad med GPS som hjälper användaren att hitta rätt på shoppingturen eller utflykten. Med en rad enkla och smarta funktioner som e-post, kompass och kamera är Doro PhoneEasy® 632 ett bra val för den som inte efterfrågar alla funktioner som en smartphone erbjuder, eller föredrar vanliga knappar istället för pekskärm.

– Funktionerna i Doro PhoneEasy® 632 är baserade på insikter om användaren. Exempelvis vet vi att ett navigeringsverktyg efterfrågas, men att alla inte är redo för en smartphone. Vi har därför tagit fram en användarvänlig mobiltelefon med GPS-funktion, vilket blir en extra trygghet under svampturen eller vid besök i en ny stad, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro.

GPS-funktionen är framtagen för att ge enklast möjliga vägledning. När användaren skriver in en adress pekar en pil ut i vilken riktning målet är och meddelar när man är framme.

Doro PhoneEasy® 632 har en ergonomisk design och en elegant dold display som visar klockan och lyser upp vid händelser som till exempel nytt meddelande eller samtal. Ytterligare funktioner är kamera med blixt, en enkel e-postklient och en praktisk vädertjänst.

Precis som många andra mobiltelefoner från Doro är Doro PhoneEasy® 632 kopplad till molntjänsten My Doro Manager. Med hjälp av My Doro Manager kan en utvald vän eller släktning justera och uppdatera funktioner i mobiltelefonen från sin dator. På så vis kan användaren få hjälp att, till exempel, lägga till telefonnummer, hantera kalendern, dela bilder, eller spara en säkerhetskopia.

Den nya medlemmen av Doro-familjen finns i fyra färger: Pearl Black, Pale Rose, Midnight Blue och Mocca/Champagne och finns tillgänglig i butik från och med september 2014.

“Sjutton vackra gamla damer, de flesta över 80 år, flera mellan 90 och 100 år startade traditionsenligt i kappseglingen Skärgårdskryssarens dag från Getfoten, Brunnsvikens Segelsällskaps klubbholme.

Seglingen går in till Djurgården där båtarna lägger upp sig på rad utanför Galärvarvet vid Wasahamnen för att sedan delta i aktiviteter under Segelbåtens dag söndagen 6 september inne i Stockholm.

Bild 1 och 2 Nu är det bråttom, de gamla damerna L´Aiglon, Hexan, Maritza och BrittMarie är sist ute till start. Bara BrittMarie har rullgenua.

Bild 3 Starten går med Getfotens bastu som startpaviljong.

Bild 4 Tiominuters tut i total stiltje, men skärgårdskryssare är bra på att fånga vind och tar sig sakta och värdigt fram till start

Bild 5 Sven Matton , Ägare till Ornö Varv och till skärgårdskryssaren,”skumsleven” den gaffelriggade fina gamla “Xet” skjuter startskotten för de olika klasserna.

Bild 6 Första start. Det kunde ha varit på 1930 -talet. Båtarna är en del av ett ännu levande unikt kulturarv.

Bild 7 Sista start: Skärgårds95orna BrittMarie och Kerma går fint över startlinjen, 75an Trumph kommer efter. De höga masterna fångar fint vinden och båtarna tågar snart förbi de mindre skärgårdskryssarna som ibland ser ut att ligga stilla men ändå glider sakta fram över det blanka vattnet.

Resultat av seglingen Skärgårdskryssarens dag lördagen den 5/9:
1:a Skärgårds95an BrittMarie
2:a Skärgårds30an Pani
3:a Skärgårds55an L´aiglon
4:a Skärgårds55an Ninni, som också vann The Scandal Beauty Trophe under segelbåtens dag i Stockholm

Text & foto: Gia Gunilla Andermo

Gåshaga Marina, generalagent för Dufour Yachts i Sverige, satsar vidare med ”community marketing” för att göra Dufour till Sveriges roligaste segelbåtsmärke. Den 20 september blir det city sailing mitt i Stockholm och kräftskiva på Gåshaga Marina för alla som äger en Dufour.

– Vi tror stenhårt på att den som köper en segelbåt inte enbart köper en båt utan en hel livsstil och möjligheten att ta del av ett helhetskoncept. Självklart vill vi sälja båten och sedan även ta hand om båtägarens upptagning/sjösättning/service men vi vill också arrangera roliga event där Dufourägare kan segla tillsammans och träffas under sköna former, säger Anders Almén, VD och ägare till Gåshaga Marina.

– Vi har sedan ett par år tillbaka arbetat tillsammans med Norberg Yachting och Pelle Norberg (Volvo Ocean Race, Nokia Oops Cup, AEZ Sailing Team m.m.), en profil inom Svensk segling och specialist inom marknad/PR/kommunikation, fortsätter Anders.

Den 20 september smäller det utanför Gåshaga då Dufour Yachts kör city sailing mitt i Stockholm. In till slottet och vända, en gipp utanför Strandvägen, ut till Vaxholm och sedan tillbaka till Lidingö. Efter målgång blir det seglaröl på bryggan och lite senare kräftskiva som alla Dufourägare som deltar på segling blir bjudna på.

– Ett mycket bra sätt att skapa kontakt och bygga Dufours varumärke, säger Anders.

– Under vintern 2014/2015 är planen att arrangera en gemensam resa för Sveriges Dufourägare till en av de större båtmässorna samt om tid finns även en studieresa till Dufour-varvet i La Rochelle, avslutar Anders Almén.

Info: http://www.dufour-yachts.se/

Uttern är inte längre så svenskt som det låter, men den senaste modellen är en riktig toppmodell för våra önskemål. Mycket åt för pengarna i en tuff förpackning. Uttern D77 har de typiska nya linjer som gäller för detta före detta svenska båtmärke. Numera ägs Uttern av amerikanska Brunswick och tillverkas i Polen.

Den nya modellen har det mesta av det som vi skandinaver vill se i en modern motorbåt. Stora sociala utrymmen, en rejäl badbrygga, yttre pentry, separat vattentoalett och goda sjöegenskaper.

Båtliv har provkört den nya daycruisern, som kostar cirka 740 000 kr till konsument med en Mercury Verado 250 hk. Det ger en toppfart på över 35 knop och sjöegenskaperna är goda. Förutom en utombordsmotor på 250 hk, som troligen är det bästa alternativet, kan båten fås med en Mercury Verado på 350 hk (toppfart 40 knop) och 2×150 hk dubbelinstallation.

Båten är väl genomtänkt med fokus på samvaro i sittbrunnen. Här finns gott om sittplatser och dessutom kan aktersoffan förändras till soldäck på ett par olika sätt med antingen 45 graders ryggstöd eller en helt plan bädd.

Att den här storleksklassen är het visar konkurrensen från både Finland och Norge. Askeladden, Finnmaster, Yamarin och Flipper har alla utmanare i den storleken på 7–8 m.

Kabinen i fören är ljus och praktiskt inredd med två sovplatser i fören och två platser midskepps.

Tekniska fakta
Längd: 7,69 meter
Bredd: 2,55 meter
Vikt: 1 848 kg
CE-klass: C
Motor: 200–400 hk
Personer: 9
Pris: från 742 000 kr
Info: www.marindepan.se