Nyheter

Knappt har svallvågorna lagt sig efter nyheten om miljö- och vice statsminister Åsa Romsons bottenfärger förrän det visar sig att hon har tankat grön diesel i sin husbåt. Hon och maken använder skattesubventionerad diesel för uppvärmning, enligt en artikel i Expressen.

Läs hela nyheten här:

http://www.expressen.se/nyheter/skatteverket-romson-har-inte-betalat-energiskatt/

Det blir inget omedelbart återkallande av Kimple aluminiumbåtar. Kammarrätten i Jönköping har ändrat Transportstyrelsens beslut tills vidare.

För ett par månader sedan gick Transportstyrelsen ut med ett beslut om att importören av Kimple aluminiumbåtar måste återkallas samtliga båtar från marknaden.

– Vi har fått ett från vår sida positivt utslag från Kammarrätten i Jönköping, säger Anders Andersson på Midmarine AB i Sundsvall.

– Kammarrätten inhiberar Transportstyrelsens beslut angående försäljningsstopp och återkallandet av Kimple aluminiumbåtar. Detta innebär att vi får sälja båtarna och att beslutet om återtagande är undanröjt fram till Förvaltningsrättens dom i ärendet.

Transportstyrelsen ser det nya beslutet som ett beslut i avvaktan på förvaltningsrättens dom i målet.

Den nya V6-motorn Mercury MerCruiser 4.5L på 250 hk är baserad på innovativa nya funktioner och ledande teknik och har utformats och tillverkas vid Mercury Marines huvudanläggning i Fond du Lac i Wisconsin.

MerCruiser 4.5L sätter nya standarder för acceleration och totalprestanda, tack vare konstruktionsdetaljer som ett långt krökt insugningsgrenrör och en stor slagvolym, vilket ger ett mycket bra förhållande mellan effekt och vikt. Denna V6-motor väger 59 kg mindre än en 5,0-liters V8-block, men ger ändå liknande prestanda.

4.5L är en riktig högprestandamaskin med maximal bränsleeffektivitet och mycket tyst gång. Det nydesignade bakåtriktade spjällhuset, gasspjällets unika utformning minskar visselljudet, motorhöljet och motorns fästen, lättviktssvänghjulet, bränsletillförselmodulen och det strukturbyggda oljetråget bidrar alla till att ge en mycket bra tomgång, jämnhet, låg ljudnivå och minskade vibrationer för en bättre båtupplevelse.

MerCruiser 4.5L är en högteknologisk plattform som möjliggör världens första V6-drevmotor som är kompatibel med SmartCraft Digital Throttle & Shift (DTS), för direkt svar på gas och mjuk växling vid alla varvtal. Ett alternativ för 4.5L V6 med DTS är joystickstyrning, som ger den allra bästa upplevelsen vid angöring och manövrering.

4.5L V6-modellen möjliggör också Adaptive Speed Control (ASC), som automatiskt upprätthåller det inställda varvtalet oberoende av förändringar av belastning eller yttre faktorer, till exempel snäva svängar, vattensport och lägre hastigheter vid planing. Resultatet blir en ökad gasrespons och en sportigare känsla för föraren, som inte längre behöver justera gaskontrollen kontinuerligt.

Mercury Marine har byggt in det optimala korrosionsskyddssystemet i 4.5L V6-modellen, med hållbara gjutjärnskomponenter där motorn kommer i kontakt med havsvatten samt korrosionsbeständiga aluminium- och kompositmaterial på alla andra ställen. Digitala sensorer används överallt i stället för analoga. Liksom alla MerCruiser-motorer levereras 4.5L som standard med en treårig korrosionsgaranti samt med Mercurys begränsade tillverkargaranti på upp till två år.

Mercury lade särskild tonvikt vid enkelheten i underhållet vid utformningen av MerCruiser 4.5L V6, vilket innebär att ingen traditionell 20-timmarsservice behövs. Enheten har en underhållscentral nära motorns övre främre del, vilket gör att ställen som kunden behöver komma åt – till exempel för att byta oljefilter och fylla på olja – är lätta att se och nå. Dessutom är ventilmekanismen underhållsfri genom motorns hela livstid. 4.5L V6 har också ett “säsongsförlängande” dräneringssystem som gör att du kan fortsätta använda båten under övergångarna mellan årstiderna.

MerCruiser 4.5L finns för enkel- och dubbelinstallation och är kompatibel med Mercurys hela serier med Alpha- och Bravo-drev. Den ger originalutrustningstillverkare, marinåterförsäljare och konsumenter stor frihet att skapa det idealiska motorpaketet för många olika slags båtar, från små och lätta båtar till större skärgårds- och havskryssare. Motorns kompakta format ger båtbyggare extra utrymme att skapa andra funktioner.

Lysekils Segelsällskap Gullmar har utsetts till årets kappseglingsarrangör av Svenska Seglarförbundet, för sitt arbete med Lysekil Women’s Match, världens främsta damtävling i matchracingsegling. Sällskapets tidigare mångårige ordförande Gert-Ove Forsberg mottog den prestigefulla utmärkelsen vid en ceremoni i Båstad i lördags.

– Det är fantastiskt roligt att vårt arbete burit frukt. Det handlar ju inte bara om årets evenemang, utan är snarare en bekräftelse på lång och trogen tjänst, kommenterar
Gert-Ove, och hänvisar till att Lysekil Women’s Match tioårsjubilerade just i år.

Alla årets svenska mästare i de olika kappseglingsklasserna är i helgen samlade i Båstad för att göra upp om titeln Mästarnas Mästare. På lördagskvällen bjuder Svenska Seglarförbundet traditionellt in till en festlig kväll med utdelning av diverse utmärkelser inom segelsporten.

Då är det inte bara goda kappseglingsprestationer som premieras, utan funktionärer, tränare och andra som arbetar ideellt runtomkring får också ett erkännande. Och på lördagskvällen stod det alltså klart att Lysekils SS Gullmar är årets arrangör 2014:

– Det är väldigt, väldigt roligt. Vi känner att vi har förtjänat den här utmärkelsen efter tio års arbete med att sätta tjejernas matchracing på kartan, säger Magnus Heimersson, ordförande för Lysekils SS Gullmar.

– Att arrangera Lysekil Women’s Match lyfter klubben och ökar intresset för övriga delar av vår omfattande verksamhet. Vi anordnar ju allt från provseglingar, seglarskola och kappseglingar i Optimistjolle till det evenemang som är en förebild på WIM Series, den
internationella damserien i matchracing, poängterar han stolt.

Publiken vallfärdar till klipporna runt Kyrkeviksbukten för att följa de intensiva och spännande drabbningarna i Lysekil Women’s Match, som också refereras flitigt i radio, TV och tidningar. För att få ihop det hela krävs ett hundratal ideella funktionärer, som varje år satsar en semestervecka på att ge världens bästa matchracingdamer världens bästa tävling. Utöver det jobbar en kärntrupp mycket mer än så med all planering och alla förberedelser.

Tony Thomasson i Lysekils SS Gullmar har varit funktionärsansvarig för Lysekil Women’s
Match sedan premiären 2004:

– Att Lysekils SS Gullmar utsetts till årets arrangör är ett stort erkännande för alla dem som år
efter år fått ihop evenemanget, ett kvitto på att vi gjort ett riktigt gott jobb, säger Tony och avslöjar en del av framgångsreceptet:

– Vi har funktionärer i alla åldrar och inga grupper i gruppen utan ett riktigt gott gäng. Alla sköter sina uppgifter med bravur och skapar tillsammans något helt unikt, menar han.

Lysekil Women’s Match är den bohuslänska seglingsmetropolens största årliga evenemang och startades 2004 på initiativ av Anna Holmdahl White, som själv tillhört världseliten i matchracing. Sedan dess har Anna, genom sitt bolag Sailnet Lysekil AB, varit projektledare och kommersiellt ansvarig för evenemanget:

– Äntligen har Lysekils SS Gullmar utsetts till årets arrangör, det är de verkligen värda! Klubbens helhjärtade engagemang är en nyckelfaktor för att Lysekil Women’s Match rankas av matchracingtjejerna som den främsta tävlingen i världen, konstaterar Anna och fortsätter:

– I somras när vi räknade efter visade det sig att 80 procent av funktionärerna var desamma som vid starten 2004. Det är en helt unik klubbanda och erfarenhet som Lysekils SS Gullmar byggt upp i sin organisation. Ett stort grattis till ett gott gäng eldsjälar!

Nästa upplaga av Lysekil Women’s Match arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar den 3 – 8 augusti 2015.

Havs- och vattenmyndigheten har formulerat om i förordningen om LOVA-bidrag till att även innefatta enklare åtgärder för rengöring av båtbotten. Det innebär att LOVA-bidraget gäller numera även för Scrubbis.

Pressmeddelande:

75 Mkr har riksdagen beslutat om att fördela i bidrag till ideella föreningar och myndigheter för lokala vattenvårdsåtgärder som bidrar till renare miljöer i hav och insjöar. Hittills har det för båtlivets del framförallt handlat om större projekt såsom toatömningsstationer, spolplattor och borsttvättar. Till 2015 vill man prioritera fler enklare åtgärder för rena båtbottnar som når bredare, är mer kostnadseffektiva och är enklare att genomföra.

Nu söker allt fler båtklubbar om LOVA för produkten Scrubbis. Genom att båtklubbarna införskaffar Scrubbis till medlemmarnas båtar minskar eller uteblir behovet av andra åtgärder såsom spolplatta eller borsttvättar. Med hjälp av LOVA-bidrag kan ideella föreningar nu köpa in produkten och få 50% av kostnaden i LOVA-bidrag. Sista ansökningsdagen för LOVA-bidraget är 2014-11-30.

Räkneexempel för en båtklubb som har 300 klubbmedlemmar.
En spolplatta eller borsttvätt kostar ca 1 miljon => Kostnad/medlem= 3333 kr/medlem.
En Scrubbis till varje klubbmedlem kostar 895kr/medlem.

Hur fungerar Scrubbis?
Scrubbis är en enkel och praktiskt undervattenborstskrapa som gör det möjligt att hålla sin båt ren från beväxning hela säsongen. Man kan enkelt tvätta båtenbotten från relingen, en brygga eller y-bom bredvid båten. Rengöringshuvudet har en flytkraft på 2 kg och ett 3,2 m långt teleskopskaft. En tvätt tar mellan 5-15 min beroende på båt. Tvättas båten 3-5 ggr/säsong håller man också båten renare än vid användning av bottenfärger. Man slipper också allt arbete och kostnader för slip och målning av bottenfärg.

En Scrubbis kostar ca 895 kr.

För mer info om LOVA-bidraget och hjälp att skicka ansökan kontakta Scrubbis AB, Nicolas Broberg 070-555 21 16 på salj@scrubbis.se.

Sjöhistoriska museet bjuder in till årets Fartygsforum i Eskilstuna 11-12 oktober. Fartygsforum är en mötesplats för dem som bevarar och använder historiska fartyg. Tillsammans med engagerade fartygsentusiaster deltar politiker och museiledningar.

Det är ett tillfälle för ideella aktörer och myndigheter/institutioner att mötas och tillsammans diskutera och samtala om angelägna frågor för att utveckla verksamheten. I år är det fjorton år sedan första Fartygsforum arrangerades. Årets arrangemang sker i samarbete med Arbetets museum, Eskilstuna Stadsmuseum och Munktellmuseet.

Läs mer om programmet för Fartygsforum och om fartygsbevarande på www.sjohistoriska.se

Bilden:
Ångbogseraren Rex, nuvarande hemmahamn Torshälla. Foto: Claes Wollentz/SMM.

Kampen om SM-titeln i gäddfiske har avgjorts på sjön Mjörn. Runt 100 lag som kvalificerat sig i kvaltävlingar över hela landet deltog.

Gäddan är populär i det växande svenska sportfisket. På sociala medier får fiskeprofiler många följare bland ungdomar. Även andra profiler bidrar till populariteten. Ett Facebookinlägg av Zlatan Ibrahimovic där han fiskar gädda fick snabbt stor spridning under helgen.

Nya svenska mästare blev Team Armagäddon som i lagtävlingen fångade de fem sammanlagt längsta fiskarna. Individuellt vann Petter Persson vars längsta gädda mätte 112 cm.

Länk till alla resultat i svenska mästerskapen i gäddfiske; www.sportfishmasters.se

Under SM i gädda tillämpas catch & release, det vill säga fisken släpps tillbaka i vattnet omedelbart efter mätning och fotografering.

I lördags var det fullsatt i GKSS klubbhus i samband med starten för Volvo Ocean Race. Cirka 150 personer från GKSS och SCA fanns på plats i dag när starten gick för Volvo Ocean Race.

Dagens började med provsegling för de vuxna. När de vuxna bänkade sig i klubbhuset för att lyssna till Harald Treutiger och Frida Langenius fortsatte de barn som önskade att prova på att segla och äta korv och bröd nere på hamnplanen.

Harald Treutiger ledde programmet och på plats fanns GKSS-seglaren Frida Langenius. Christina Rydebrink, platschef för SCA i Göteborg berättade om beslutet att satsa på en helt kvinnlig besättning i Volvo Ocean Race var logistiskt. SCA är ett svensk företag, anonymt för den stora allmänheten och med 80 procent av kunderna som är kvinnor vill man bygga ett starkt varumärke. Patrik Hedenstedt, GKSS klubbdirektör berättade om klubben och vilka möjligheter man har att segla hos GKSS.

Med mangentafärgade flaggor i allas händer och full fokus på tävlingen på storbildsskärmar startade tävlingen och båtarna gav sig ut över havet. Informationsdirektör Tunde Fenander säger glädjestrålande efter eventet att han fått mycket positivt tillbaka om dagens event från de anställda på SCA.

Nästa tillfälle då GKSS och SCA samlas är 19 november, då går starten från Kapstaden med målet Abu Dhabi, då ligger fokus på att berätta om vad man gör som funktionär på en kappsegling, och då finns det möjlighet att anmäla sig som funktionär till veckan 20/6- 28/6 2015.

Team SCA blev tidigt på måndagsmorgonen första båt att nå Gibraltarsundet. Av de sju båtarna i Volvo Ocean Race valde svenska Team SCA en nordligare kurs in mot Gibraltar och under gryningen nådde de sundet, som sammanbinder Medelhavet med Atlanten, cirka 4 sjömil före de andra båtarna som låg väl samlade bakom.

– Vi är en mycket glad besättning just nu, rapporterade navigatören Libby Greenhalgh från båten på måndagsmorgonen.

Men det finns ingen tid att njuta. Vindarna är lätta (cirka 2 m/s) och lite trickiga i sundet. Det gäller att komma igenom så fort som möjligt och sedan göra ett strategiskt beslut om en sydlig eller västlig kurs ner mot Fernand de Noronha – ön utanför Brasiliens kust som alla de sju båtar ska runda. Vilket beslut man tar ombord på Team SCA grundar sig hur de tror passadvindarna kommer att blåsa.

Sedan starten från spanska Alicante kl 14 i lördags har båtarna haft relativt lätta vindar och varit väl samlade. Det var först under natten mot måndagen som Team SCA lämnade det övriga fältet, vilket visade sig var ett taktiskt riktigt drag.

På söndagskvällen rapporterade tjejerna från Båten: ”Vinden ökar och solen är på väg ner. Några delfiner kom förbi och simmade med båten ett tag. Ingen dålig dag på kontoret”.

Om cirka tre veckor beräknas båtarna vara framme i etappmålet i Kapstaden, Sydafrika.

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Följ båtarna på www.volvooceanrace.com

Italienska Benetti visar upp sin helt nya Veloce 140 vid Fort Lauderdale International Boat Show 2014, som arrangeras 30 oktober – 3 november. Det är det kända varvets nya flaggskepp och den första stora yachten från dem med ”fast displacement” skrov för farter över 20 knop.

Den mest tydliga skillnaden hos Benetti Class Fast Displacement serie är det nya D2P-skrovet (Displacement to Planing), som har designats av Pierluigi Ausonio Naval Architecture Studio tillsammans med Azimut|Benetti Research and Development Center. Exteriör och styling ansvarar Stefano Righini för medan brittiska RWD-Redman Whiteley Dixon och ägarens egna designers har gjort inredningen.

Den största fördelen med skrovet är hur mycket energi skrovets design sparar. Bäst effekt får man vid 12 knops marschfart, men båten har kapacitet att köra över 20 knop med bibehållen komfort.

Motorerna är de största som hittills har monterats i någon yacht byggd av Benetti, som har sitt varv i Viareggio. I motorrummet finns två stycken MTU 12V 4000 M93L 3500 hk dieselmotorer. För stabilitetens skull har yachten även CMC Marine elektriska fenstabilisatorer.

Utrymmena ombord är väl tilltagna. Soldäcket är till exempel på hela 77 kvadratmeter på den högsta delen av ”flybridge”. För den som vill ha extra god utsikt över havet finns en stor sittyta längst fram i fören.

Båten är i övrigt utrustad med all den lyx som riktigt rika omger sig med. Det vill säga stora matplatser, barer, gym, djup pool, soldäck med air-condition etc.

Info: www.benettiyachts.it

Alicante bjöd på ljumma, lätta vindar när Team SCA och de sex andra båtarna på lördagen gav sig iväg på den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015.

Nu väntar 23-25 dygn till havs och 6 500 sjömil (cirka 12 000 km) innan båtarna når etappmålet i Kapstaden.

– Äntligen ska vi iväg. Vi har förberett oss i drygt 18 månader och längtat efter den här dagen. Det känns fantastiskt, sade Sam Davies, skeppare på Team SCA strax innan de, som sista båt, lämnade kajen i Alicante.

Nederländska Brunel med den rutinerade skepparen Bouwe Bekking, som gör sitt sjunde Volvo Ocean Race, tog starten och rundade första märket före tjejerna på Team SCA. Två gånger seglade båtarna fram och tillbaka i Alicantebukten innan de gav sig iväg söderut på Medelhavet, ner mot Gibraltar.

De sista dagarna innan starten har besättningen på Team SCA ägnat åt att umgås med familj och vänner – och att äta. Nu väntar en diet på frystorkad mat för de elva i besättningen. Och de vet att de har en del tuffa förhållanden framför sig, inte minst när den närmar sig Kapstaden, men innan dess ska de bland annat ta sig igenom ”Doldrums”, stiltjebältet vid ekvatorn.

Ibland kan även Medlehavet bjuda på tuffa höstvindar när luften är kall och vattnet varmt. Men vid lördagens start var det allt annat än tuffa vindar. Kusten utanför Alicante bjöd på lätta vindar runt 3-5 m/s. Enligt prognosen väntar vindar runt 10 m/s och kraftigt regn på de sju båtarna framåt natten.

Från Kapstaden går banan till Abu Dhabi – Sanya, Kina – Auckland, Nya Zeeland – Itajai, Brasilien – Newport, USA – Lissabon, Portugal – Lorient, Frankrike – Haag, Nederländerna, till slutmålet i Göteborg dit båtarna kommer runt 21 juni 2015.

Klockan 14.00 gick starten för den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race. De sju båtarna i startfältet lämnade Alicante med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing i täten.

Medan de sju Volvo Ocean 65:orna kastade loss hyllades seglarna av tusentals åskådare i Alicantes hamn. För Martin Strömberg ombord på den kinesiska båten Dongfeng Race Team var det en efterlängtad stund.


– Det har varit en lång uppladdning och det är skönt att äntligen komma igång. Det bästa som finns är att sticka iväg och lämna det sista rundningsmärket bakom sig.

Efter startskottet seglade båtarna två varv runt en bana nära hamnen. Team Brunel var snabbast och passerade det sista rundningsmärket i ledning tätt följda av Abu Dhabi Ocean Racing medan Dongfeng Race Team rundade som femma. Efter en stark start lämnade svenska Team SCA Alicante som sista båt.

Här ser du var båtarna befinner sig (uppdatering var tredje timma).

Enligt väderleksrapporten kommer det att blåsa 4-6 m/s från öst de närmaste timmarna. Under natten väntas regn och vindar på 10 m/s längs den spanska östkusten. Båtarna kommer att kunna segla rakt mot udden Cabo de Gata där vinden med all sannolikhet skiftar till väst vilket innebär att de får kryssa till Gibraltar sund.

Från Alicante till Gibraltar är det cirka 300 sjömil och de beräknas nå det mytomspunna sundet på måndag. Där kan det råda tuffare förhållanden med upp till 15 m/s och sedan väntar Atlanten. Den första etappen är 6 487 sjömil lång och båtarna beräknas nå Kapstaden 1-3 november.

Evenemanget kring starten har varit en stor succé med flera tusen besökare i Alicantes hamn den senaste veckan. Volvo Ocean Race 2014-15 avslutas nästa sommar med målgång i Göteborg runt den 21 juni och ett sista In-Port Race den 27 juni.

Startfältet
Team SCA (Sverige)
Sam Davies, Liz Wardley, Libby Greenhalgh, Carolijn Brouwer, Justin Mettraux, Sara Hastreiter, Stacey Jackson, Sophie Ciszek, Abby Ehler, Sally Barkow, Annie Lush, Corinna Halloran (OBR)
Dongfeng Race Team (Kina)
Charles Caudrelier, Pascal Bidégorry, Martin Strömberg, Eric Peron, Thomas Rouxel, Kevin Escoffier, Jin Hao Chen (Horace), Jiru Yang (Wolf), Yann Riou (OBR)
Team Alvimedica (Turkiet/USA)
Charlie Enright, Mark Towill, Will Oxley, Alberto Bolzan, Sebastien Marsset, Ryan Houston, Nick Dana, Dave Swete, Amory Ross (OBR)
Team Brunel (Nederländerna)
Bouwe Bekking, Gerd-Jan Poortman, Jens Dolmer, Andrew Cape, Pablo Arrarte, Laurent Pagès, Louis Balcaen, Rokas Milevicius, Stefan Coppers (OBR)
Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten)
Ian Walker, Roberto Bermudez de Castro, Phil Harmer, Justin Slattery, Adil Khalid, Luke Parkinson, Daryl Wislang, Simon Fisher, Matt Knighton (OBR)
MAPFRE (Spanien)
Iker Martínez, Xabi Fernández, Michel Desjoyeaux, Nico Lunven, André Fonseca, Antonio Cuervas-Mons, Carlos Hernández, Anthony Marchand, Francisco Vignale (OBR)
Team Vestas Wind (Danmark) Chris Nicholson, Tony Rae, Rob Salthouse, Wouter Verbraak, Maciel Cicchetti, Peter Wibroe, Nicolai Sehested, Tom Johnson, Brian Carlin (OBR)

Sportfiskarnas storfiskregister är en unik källa till kunskap om fångster av stora fiskar. Sedan 1971 har det fyllts på med nya fiskar av alla tänkbara arter fångade i svenska vatten från norr till söder. I veckan passerades en historisk gräns då fisk nummer 30 000 blev godkänd.

– En mört på 890 gram, fångad av Fredrik Bjernehed i Dalälven, blev den 30 000:e fisken att godkännas, konstaterar Nicka Hellenberg, storfiskregistrerare hos Sportfiskarna.

Vilka arter som rapporteras och godkänns varierar med årstid, intresse för arten och hur bestånden går upp eller ner. Det är bland annat sådan kunskap som gör registret så intressant och användbart. Sportfiskare kan använda databasens innehåll till att lära sig mer och planera sitt eget fiske effektivare.

– Det är ett arkiv med otroliga möjligheter till information om svenskt fiske, säger Nicka Hellenberg.

För att godkännas ska fisken ha fångats med spö och krok i svenskt vatten. Den ska förstås också överstiga en fastlagd minimivikt för att få kallas storfisk.

De senaste registreringarna är öppna för alla att ta del av. Sportfiskarnas medlemmar kan söka i hela registret.

Besök storfiskregistret här; http://bit.ly/1hU8KNX och passa samtidigt på att läsa om de officiella svenska rekorden.

Inför starten av Volvo Ocean Race släpper SCAs professionella hygienvarumärke Tork den första filmen (av flera) som ett led i varumärkets aktivering av SCAs partnerskap i den världsomspännande segeltävlingen.

Filmerna är en del av den globala kampanjen ”Your partner under any working conditions” som kommer att tas ut på SCAs samtliga marknader och pågå under hela Volvo Ocean Race. I alla filmerna får vi följa det tuffa livet på en segelbåt sett inifrån ett vanligt kontor.

Teamet bakom filmerna är byrån CP+B och regissören Joakim Thörn.

– Arbetsförhållanden kan se väldigt olika ut beroende på vad du jobbar med. Så med glimten i ögat ville vi visa att vad som ter sig väldigt konstigt för vissa, kan vara en fullständigt naturlig del av arbetsdagen för någon annan. Och man hittar såklart Torks kunder i hela spektrat – från kontorsjobb, till offshore sail racing, berättar kreatörsteamet Dennis Rosenqvist och Per Rundgren på CP+B.

Filmerna blir de första Joakim Thörn regisserat som även är producerade i hans eget produktionsbolag.

– När jag pratade med kreatörerna på CP+B första gången kom vi direkt in på att göra det här i minimalistisk stil och att inte använda några digitala effekter. Det slutade med en del speciallösningar, t ex står kopiatorn på en specialbyggd räls. Det minimalistiska gör att detaljer i skådespeleriet kommer fram, säger Joakim Thörn.

Se filmerna här;

Water: https://vimeo.com/108124939

Waves: https://vimeo.com/108124938

Wind: https://vimeo.com/108124937

En film som marknadsför båtstaden Härnösand finns nu på internet. I filmen får tittaren följa en båtgäst under en tur i Härnösands skärgård.

– Med filmen vill vi locka ännu fler båtgäster att besöka oss, säger Henrik Olsson, projektledare för ”Härnösand – Norrlandskustens bästa gästhamnar”.

Båtturen går från Barsviken i söder till Högakustenbron i norr och tagningarna gjordes under några av de allra finaste dagarna i somras.

– Filmen ska spridas till olika båtklubbar och vi kommer även att visa den i andra sammanhang, säger Henrik Olsson.

Projektet ”Härnösand – Norrlandskustens bästa gästhamnar” avslutades nyligen och har bland annat inneburit en helt ny gästhamn vid Kanaludden, nya bryggor vid naturhamnarna på Vålön och i Barsviken samt en digital informationsskylt vid E4 söder om Härnösand. Budgeten för projektet var på drygt sex miljoner kronor.

Den nyproducerade filmen är drygt fem minuter lång och det finns även en kortare version på en minut. Båda filmerna är producerade av Alltid Marknadsbyrå i Härnösand.

Länkar till filmerna (det går också bra att söka på ”Härnösand gästhamnar”):

http://www.youtube.com/watch?v=6VQ11hTrvxE

http://www.youtube.com/watch?v=L_Cewe9GB7o

Mercury Marine har passerat en riktig milstolpe genom att producera sin 75 000:e Verado L6 utombordsmotor. Det är mindre än tio år sedan den här sexcylindriga motorfamiljen lanserades.

När Mercury Marine 2005 lanserade sin första Verado L6 var det i effektområdet 200–275 hk. Idag har motorerna uppdaterats ännu mer och omfattar upp till 300 hk.

– Verado är något unikt, en revolutionerande utombordsmotor som fortfarande ger en upplevelse i toppklass, säger Mercury Marines försäljningschef, Kevin Grodzki.

– Vår Verado L6 är den lättaste, snabbaste och mest kraftfulla utombordaren på marknaden i sin klass, hävdar han.

Mercury Marine firade jubileet i Orlando, Florida, i september. Milstolpen med 75 000 tillverkade motorer av den här sorten firades därmed under företagets 75:e år.

Verado-motorerna finns i många olika lösningar för allt från installationer med flera motorer till singelmontage för till exempel fiskare. De finns för joystick-manövrering och är tillgängliga i både svart och vitt utförande.

För den som vill ha maximal effekt i dessa fyrtaktsmotorer finns kompressorladdade versioner med Verados Digital Throttle and Shift (DTS) och elhydraulisk styrning.

Totalt har Mercury Marine tillverkat över 15 miljoner båtmotorer sedan starten 1939.

På lördagen 11 oktober går den länge efterlängtade starten av Volvo Ocean Race 2014–15. Båtarna ska segla totalt 39 000 Nm runt jorden, fördelat på nio delsträckor; Alicante-Cape Town-Abu Dhabi-Sanya-Auckland-Itajai-Newport RI-Lisbon-Lorient-Göteborg.

Sju Grand Prix team med seglare finns med på startlinjen. Där finns också tidigare Volvo Ocean Race-vinnare, OS-medaljörer och America’s Cup-seglare. Utmaningarna representerar Kina, Abu Dhabi, USA, Danmark, Sverige, Spanien och Nederländerna.

Volvo Ocean Race är världens tuffaste ocean race. Det är ett gigantiskt Grand Prix för världens bästa seglare, som kappseglar dag och natt 39 000 Nm runt jorden i nio delsträckor.

Den 12:e upplagan av tävlingen startar från Alicante lördagen 11 oktober. Sju team, 66 seglare och 18 nationaliteter ger sig då av i likadana Volvo Ocean 65 racingmaskiner. Den första delsträckan bär av ut över Nordatlanten, söderöver mot ekvatorn och till Sydatlanten för att slutligen nå målet i Kapstaden 6 500 Nm senare. Den beräknade tiden är över tre veckor.

Massor av seglingsintresserade kommer att följa starten på plats. Dessutom sänds det i TV och på webben över hela världen.

Ett av de bästa sätten att följa Volvo Ocean Race är via seglingens egen app, som finns för Apple och Android.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Detaljer om starten
Start: Saturday 11th, 1400CET, Alicante
Leg 1 – Alicante-Cape Town: 6 487miles
Leg Duration: 23 days approx
THE TEAMS
Team Alvimedica [USA/TUR]: skipper Charlie Enright [USA], crew from United States of America, Australia, France, Italia, New Zealand.
Team SCA [SWE]: person in charge Samantha Davies [UK], 100% female crew from the United Kingdom, United States of America, Australia and The Netherlands.
Dongfeng Race team [CHN]: skipper Charles Caudrelier [FRA], crew from China, France and Sweden.
Abu Dhabi Ocean Racing [UAE]: skipper Ian Walker [UK], crew from New Zealand, Ireland, UAE, Australia, Spain.
Team Vestas Wind [DEN]: skipper Chris Nicholson [AUS], crew from Australia, New Zealand, Denmark, Argentina, the Netherlands.
Team Brunel [NED]: skipper Bouwe Bekking [NED], crew from the Netherlands, Lithuania, France, Belgium, Spain, Australia, Denmark.
MAPFRE [ESP]: skipper Iker Martinez [ESP], crew from Spain, France, Brazil, the United Kingdom.

Som en naturlig utveckling av “Seglare minns”, erbjuds nu ett unikt tillfälle att lyssna på och ställa frågor till tre herrar som var med och formade och utvecklade segelmakeriet i Sverige från slutet av 50-talet fram till nutid.

Evenemanget kallar vi “Segelmakare minns”.
I panelen:
Bengt Jörnstedt: Havskappseglare, författare, tidningsredaktör, segelmakare. Drev Horizon Sails på 70 och 80-talet.
Hasse Nilsson. Segelmakare på Saltissegel, fortfarande aktiv – började sin bana hos Ratsey & Lapthorn New York i slutet på 50-talet.
Staffan Carlens: Seglare, segelmakare, besiktningsman. Var med och startade Gransegel tidigt 60-tal.
Moderator: Nisse Virving, aktiv kappseglare sedan tidigt 60-tal.
Tidpunkt: Onsdag 26/11-2014, samling 18,00.
Plats: Gransegels segelmakeri, Ryssviksvägen 2, Nacka.
Anmälan (Begränsat antal platser): kent@gransegel.se.
Övrigt: Fritt inträde (Föranmälan krävs), vi serverar korv med bröd, kaffe och öl/vatten till självkostnadspriser.

De kommande två upplagorna av Volvo Ocean Race kommer att seglas i den helt nya entypsbåten Volvo Ocean 65.

I juni 2012 presenterade Volvo Ocean Race att tävlingen skulle gå över till en entypsbåt kallad Volvo Ocean 65. I de kommande två upplagorna av tävlingen kommer lagen segla identiska båtar och utgången i tävlingen kommer därför mer än någonsin handla om lagens taktik, strategi och skicklighet som seglare.

Med sina 65 är de nya båtarna något kortare än sin föregångare VO70, men de är pålitligare, mer robusta, billigare och samtidigt en högpresterande kappseglingsmaskin. Volvo Ocean 65 har en rad innovationer som gör att den är snabb genom vattnet, ser cool ut och den är byggd för att klara de tuffaste väderförhållandena på planeten. Klicka här för att se ett urval av de nya funktionerna.

Övergången till en entypsklass är ett stort steg för tävlingen. Det kommer att sätta mer fokus på seglingen ute på havet samtidigt som båtarna är något mindre fysiskt krävande för lagen att segla

Storleken på besättningarna har reducerats från elva (tio plus en Onboard Reporter) till åtta plus en multimedia reporter ombord på båten. Lag med enbart kvinnor tillåts vara tre personer fler ombord (elva plus en Onboard Reporter) vilket gör att de på alla sätt kan konkurrera med sina manliga konkurrenter.

Volvo Ocean 65:an är designad Farr Yacht Design i USA och ett konsortium besående av fyra båtvarv har varit delaktiga i produktionen av båtarna: Persico (Italien), Multiplast (Frankrike), Decision (Schweiz) och Green Marine (GBR).

Båtarna köptes färdiga att segla av Green Marine och hittills har sju identiska båtar byggts. Den hittills högst uppmätta hastigheten som de seglat i är 40 knop.

Byggorning Team Premiärseglats
1 Dongfeng Race Team 04/02/2014
2 Team SCA 09/2013
3 Team Brunel 17/02/2014
4 Team Alvimedica 09/04/2014
5 Abu Dhabi Ocean Racing 06/03/2014
6 Team Vestas Wind 29/08/2014
7 Spanish Team 01/07/2014

Basic technical specifications
Hull Length (ISO 8666) 20.37 m (66 ft)
Length waterline (design) 20.00 m (65 ft)
Length overall (inc. bowsprit) 22.14 m (72ft)
Hull Beam overall (ISO 8666) 5.60 m (18.4 ft)
Max Draft (Keel on CL) 4.78 m (15.8 ft)
Boat Weight (empty) 12,500 kg (27,557 lb)
Keel arrangement Canting keel to +/- 40 degrees with 5 degrees of incline axis
Rig Height 30.30 m (99.4 ft)
Mainsail Area 163 m2
Working Jib Area 133 m2

Budget
Med en kostnad på 4.5 millioner € är Volvo Ocean 65:an uppskattningsvis 30 procent billigare än sin föregångare och med lägre driftkostnader, om båten används i två upplagor av tävlingen och kostnaden delas upp över tid.
I tidigare omgångar av tävlingen kostade en lagkampanj över 25 milioner Euro. Tack vare förändringar som tävlingsorganisationen gjort har den kostnaden sjunkit till mellan 12 och 14 milioner Euro för en upplaga och 11,5 milioner Euro för två upplagor. Ett exempel på förändring är att service och underhåll för de nya båtarna sköts centralt av Volvo Ocean Race för samtliga lag.
Segel

Segelstället är tillverkat av North Sails, världens ledande segeltillverkare, på deras segelloft i Nevada, USA och färdiggjorda för leverans i Vannes, Frankrike. North Sails arbetar med en mycket avancerad 3Di-teknologi, där 3D-gjutning ger seglen sin unika form.
I Volvo Ocean Race 2014-15 kommer samtliga lag att segla runt jorden med bara 12 segel – en betydligt mindre garderob än tidigare vilket också dragit ner kostnaderna. Ombord när man seglar får man bara ha åtta segel. Klicka här för en fullständig förteckning över segel.

The Boatyard – delad båtservice
Det nya entypskonceptet sträcker sig längre än båtarna i sig eftersom landservice för samtliga lag nu sköts centralt av tävlingen. Att göra detta till en och samma serviceenhet för samtliga lag drar både ner kostnaderna för lagen i sig samtidigt som man säkerställer båtarna är i gott skick och håller samma höga prestanda ute på havet.
Hela tävlingsflottan kommer att få hjälp av vad som kallas The Boatyard, ett centrum och reservdelslager som kan assistera vid eventuella skador. Detta kommer att ge lagen snabb och billigt kunna tillgodose lagens behov av nya båtdelar och i slutet av tävlingen kommer de bara ha betalat för det material de använt. I tidigare upplagor, precis som i många andra storbåtstävlingar, har lag haft containrar fulla med oanvända reservdelar vilket inneburit att stora resurser slösats bort på material som aldrig använts.

Detta är första gången som lagen i Volvo Ocean Race kommer att dela på ett reservdelslager och den personal som kommer att underhålla båtarna under tävlingens gång och tjänster från tävlingens leverantörer.

Det nya konceptet gör det också möjligt för samtliga leverantörer att planera tävlingen på helt nytt sätt eftersom de vet hur många båtar de ska jobba med, under vilka hamnstop deras service behövs. Detta gör att de har större koll på sin arbetsgång och planering.

Foto: Ian Roman/Abu Dhabi Ocean Racing.

Klockan 14.00 den 11 oktober går startskottet för den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. För de 66 seglare som snart lämnar Alicante byggs förväntningarna upp för varje minut. Framför sig har de ett 39 000 sjömil långt äventyr.

Evenemanget runt starten i Alicante har varit en stor framgång med tiotusentals besökare varje dag under drygt en vecka. Men för många seglare börjar det nu klia i fingrarna efter månader av förberedelser. Allra mest förväntansfulla är kanske de två unga kinesiska seglarna Jiru Yang “Wolf” och Jin Hao Chen “Horace” som kommer starta sitt Volvo Ocean Race ombord på Dongfeng Race Team.
– Vi har tränat länge och det känns fantastiskt att den första etappen snart startar. För mig blir det en väldigt stor och viktig dag och jag hoppas också att det kan vara ett steg framåt för seglingssporten i Kina, säger 24 år gamla ”Wolf”.

Lagkamraten Martin Strömberg berättar att de kinesiska seglarnas energi smittar av sig.
– De är väldigt förväntansfulla och det ger även mig en boost. Det är coolt att se hur mycket de ser fram emot att ge sig ut på havet, säger Martin som nu startar sitt tredje Volvo Ocean Race.
– Det känns nästan för lugnt jämfört med tidigare men jag antar att det är rutinen som spelar in. Vi har varit här i Alicante i en månad och det har varit fint men det är nu det riktiga livet börjar. Jag tror det blir en rejäl väckarklocka för oss så fort vi kommer ut på havet.
Samtliga skeppare närvarade vid en presskonferens i Alicante under förmidagen. Sam Davies från Team SCA berättade om sina förväntningar på etappen till Kapstaden.
– Det är en tuff segling och en av de längsta delsträckorna i tävlingen. Först ska vi ut ur Medelhavet och sedan väntar flera svåra beslut. Vi ser fram emot att komma ner till hårda vindar i ”roaring forties” och sikta mot Kapstaden, säger Davies som leder den första kvinnliga besättningen i tävlingen på över tio år.
– Ute på havet är vi precis som de andra lagen. Vi har tre fler seglare ombord för att kompensera muskelstyrkan men framförallt tre extra hjärnor vilket kan vara till vår fördel.
Den senaste upplagan av Volvo Ocean Race startade med gaspedalen i botten då tävlingsflottan gav sig ut i en tuff medelhavsstorm. För Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker kanske det nu väcks dåliga minnen från när hans lag då fick ett masthaveri under det första dygnet.
– Man vet aldrig var de största utmaningarna ligger inom havskappsegling och den här etappen kommer innehålla det mesta, säger Walker.
Den dubbla OS-medaljören kommer inte nöja sig med något annat än seger efter två misslyckade kampanjer i tävlingen.
– Volvo Ocean Race är och har varit ett stort kapitel i mitt liv de senaste åren. Tävlingen är speciell för man delar framgångar och motgångar med sitt lag och att vinna skulle betyda mycket för oss alla.
Lagen som deltar har haft olika lång tid för träning och förberedelser. Team SCA har tränat i nästan två år medan Team Vestas Wind gav sig in i tävlingen så sent som för två månader sedan. Men alla har samma exakt samma redskap med den nya båten Volvo Ocean 65. Nu handlar allt om att fortsätta utvecklas som lag och att lära sig så mycket som möjligt om hur man seglar båten så snabbt som möjligt.

Etapp 1 Alicante – Kapstaden
Start: Lördag 11 oktober klockan 1400 (CET)

Etappens längd: 6 487 sjömil 

Beräknad målgång: 1-3 november (etappen tar cirka 23 dagar)
Allt börjar med en oförutsägbar segling i medelhavet där väderleksrapporterna nu säger att lätta vindar väntar de första dagarna. Annars är stormar inte är ovanliga i området under höstsäsongen. På väg mot Gibraltar är det ofta starka strömmar och mycket vind – ett taktiskt spel om vem som kommer först ut i Atlanten.
Efter Gibraltar måste lagen besluta sig för att sätta kurs västerut eller söderut mot ön Fernando de Noronha, en waypoint som måste rundas. Att nå passadvindarna i väster kan vara en fördel och därefter väntar doldrums, ett stort stiltjebälte vid ekvatorn. Efter att ha rundat Fernando de Noronha med ön på babords sida (väster om ön) handlar det om att välja den bästa vägen till Kapstaden. Att gå söderut i jakt på mer vind är ofta bäst men det kan finnas tillfällen att chansa på att styra rakt mot målet.
De sista 500 sjömilen är ofta blåsiga eftersom Kapstaden ligger så nära Södra Oceanen. Staden är ett klassiskt etappmål i Volvo Ocean Race men den första etappen kan bjuda på flera överraskningar.