Nyheter

Vinnaren av 2014 års Volvo Environment Prize, professor Eric Lambin, är pionjär inom ett forskningsområde där man använder sig av satellitbilder och socioekonomiska faktorer för att förstå markanvändningens och människans påverkan på naturen.

Satelliterna tar bilder av jorden under dygnets alla timmar. Eric Lambin, som delar sin tid mellan Stanford University i Kalifornien, och Université Catholique de Louvain i sitt hemland Belgien, har under årtionden utvecklat metoder för att analysera satellitbilderna genom att koppla dem till socioekonomiska data. Han och hans medarbetare kan på så sätt spåra förändringar av markanvändning och vilken inverkan som sker genom handel och efterfrågan på biobränslen eller matgrödor. Eric Lambins forskning har fokuserat på att försöka överbrygga avståndet mellan två helt skilda forskningsområden: fjärranalys och humanekologi.

Tekniken, som ibland kallas människa-till-pixel-metoden, innebär att man i närmast realtid gör det möjligt för företag, ideella organisationer och myndigheter att på ett bättre sätt se och förstå människans påverkan på naturen med hjälp av snabbare datorer och förbättrade analysverktyg.

En värld utan skogar skulle utmana livet på jorden. Den omfattande skogsavverkningen betraktades tidigare som ett resultat av befolkningstillväxt. Eric Lambin har i sin forskning visat att det inte är så enkelt. I själva verket finns det intrikata och komplexa mönster, till och med kedjereaktioner från människans aktiviteter som påverkar skogarna och andra naturresurser. Eric Lambin har exempelvis analyserat data från till synes framgångsrika projekt med återplantering av skog i Vietnam.

– Till en början verkade det som en framgångshistoria. Men när vi tittade på alla data och sammanställde information både lokalt och nationellt, upptäckte vi att de bara hade gått över till importerat virke, legalt och illegalt, vilket i stället ökade avskogningen i grannländerna Kambodja och Laos, säger Eric Lambin.

Den här typen av forskning är avgörande vid en övergång till ett mer hållbart samhälle, och ett fokusområde för årets mottagare av Volvo Environment Prize. Eric Lambin började arbeta med människa-till-pixel-metoden i mitten av 1980-talet som ung doktorand i Afrika söder om Sahara, och har sedan utökat dess användningsområde under hela sitt yrkesliv.

Juryns motivering är att ”Eric Lambin har inom sin forskning framgångsrikt kopplat samman sociala, geografiska och biofysiska fackområden och på så sätt främjat den globala förståelsen för förändringar av markanvändningen och vad det innebär för människors välbefinnande”.

Utöver sin akademiska forskning vänder sig Eric Lambin även till en bredare publik. I sin senaste bok, An Ecology of Happiness, vill han att människor ska fundera över vilken påverkan naturen har på oss, i stället för att som traditionellt diskutera människans påverkan på jorden. Naturen, hävdar han, är avgörande för att människor ska må bra och njuta av livet. Att bevara naturen är inte bara bra för olika ekosystemtjänster, det är också själva grunden till att vi människor ska bli lyckliga.

Eric Lambin är professor vid Earth & Life Institute samt School of Geography, Université Catholique de Louvain, Belgien och vid Environmental Earth System Science, School of Earth Sciences and Woods Institute for the Environment, Stanford University, Kalifornien, USA.

Volvo Environment Prize grundades 1988 och har blivit ett av världens mest prestigefyllda miljöpriser. Det delas ut en gång om året till personer som har gjort framstående vetenskapliga insatser inom miljö och hållbar utveckling. Priset består av ett diplom, en skulptur i glas och en prissumma på 1,5 miljoner kronor. Priset delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 26 november 2014.

För mer information om 2014 års vinnare och Volvo Environment Prize: www.environment-prize.com

Antalet båtmotorstölder ökar kraftigt i Gävleborgs län. I år har det stulits 123 motorer vilket är en ökning med 224 procent jämfört med samma period 2013. Detta visar den senaste kvartalsstatistiken från Brottsförebyggande rådet.

Båtmotorstölderna i Gävleborgs län ökar markant. Under perioden 1 januari till 30 september har det stulits 123 båtmotorer i länet, en ökning med 224 procent jämfört med samma period 2013.

– Det är nya grupperingar som opererar. Man stjäl flera motorer samtidigt vilket tyder på organiserade ligor, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.
Många stölder har ägt rum på natten för att på morgonen ta färjan från Kapellskär över till Estland. I augusti inträffade två liknande stölder i Söderhamn, där man ena gången stal man 8 motorer och andra gången 3 motorer. Motorerna anträffades dygnet efter dem stulits i Paldiski i Estland.

Under tredje kvartalet är antalet båtmotorstölder i länet som störst vilket följer den generella trenden för båtmotorstölder i landet. Båtarna används inte lika frekvent och lämnas obevakade under veckodagarna. Ändå är ökningen i Gävleborgs län anmärkningsvärd. Under tredje kvartalet har 88 motorer stulits vilket kan jämföras med 31 motorer under samma period 2013.

Totalt i landet har det polisanmälts 2015 båtmotorstölder under 2014, vilket är en minskning med 4 procent. I Stockholms län har det polisanmälts 487 båtmotorstölder, en minskning med 6 procent jämfört med 2013. Även Västra Götaland visar på en svag minskning och i år har det polisanmälts 447 båtmotorstölder. Det är en minskning med 9 procent jämfört med 2013.

– Polisen i Västra Götaland jobbar aktivt med Båtsamverkan och där kan man tydligt se att stölderna minskat på de båtklubbar som anslutit sig, säger Carina Birking.

För att skydda sig mot båtmotorstölder rekommenderar Larmtjänst följande:

• Stöldmärk din båt.
• Använd godkända lås och se till att motorn sitter fast ordentligt.
• Använd spårsändare.
• Gå med i Båtsamverkan.
• Se över hur båten förvaras under hela året.

Luca Fendi och Giovanni Carpitella stod för en mycket spännande tävling när de vann sin första vinst tillsammans i C1 vid teamets hemma-Grand Prix. Aquasports Daniel Cramphorn och Nico Huybens var dock tävlingarnas dominanter i klass V1.

Direkt efter start stod teamen Victory och LFF10 för en sensationell öppning när Fendi och Carpitella kom iväg först av alla och kunde ta en tidig ledning.

Så här ser tabellen ut efter helgens tävlingar:

Class 1
2014 CLASS 1 WORLD CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 3 Victory 69
2 91 Relekta-Zabo-Isiklar 55
3 74 New Star – Poliform 41
4 10 LFF10 40
5 8 LFF8-Polimersan 27
6 5 Team Abu Dhabi (2) 19
7 5 Team Abu Dhabi 7

Class V1
2014 V1 WORLD CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 55 Chaudron 47
2 26 Aquasport 46
3 4 Bernico – New Star 40
4 60 Tommy One 39
4 81 Karelpiu RG87 39
6 47 Silverline 32
7 66 Hercules Sagemann 12

Här är organisationens kompletta pressrelease på engelska:

DOMINANT RACE 2 WINS FOR FENDI RACING AND AQUASPORT 10
*Chaudron’s Aaron Ciantar and Dominique Martini clinch V1 European Champions
Sunday, 19 October, TERRACINA (Italy): Luca Fendi and Giovanni Carpitella produced a breath taking performance to take their first win together in C1 at the team’s home Grand Prix, with Aquasport’s Daniel Cramphorn and Nico Huybens producing a totally dominant performance to win in V1.
Lining up in first and second at the start, Victory and LFF10 delivered a sensational opening lap with Fendi and Carpitella stealing the advantage from the pole-sitters immediately and leading them to the first turn, then holding them off in a nail biting run to the start-finish line as the two closed on each other and just inches apart going into turn one of lap 2, LFF10 coming out in front.
From that point LFF10 were able to maintain the upper hand, the gap between them fluctuating as they took their long laps. LLF10 was eight seconds clear by lap 7 when the defending World Champions and race 1 winners suddenly slowed to a crawl, Arif Al Zaffain and Nadir Bin Hendi limping round for two laps before retiring from the race with a broken drop box.
For the remaining seven laps Fendi and Carpitella were out on their own and after 25 races together delivered the victory they had been waiting for, taking the chequered flag to win by over 30 seconds. “It was an amazing race for us and we won it with a great start and to win at home is an incredible feeling. Today we showed that Fendi and Victory are at the same level,” said Luca Fendi. “We gave respect to them at the first turn and left them space. They came out on the inside with a bit more speed but we pulled it back and were side-by-side and Giovanni said to me, just go for the corner.”
With Victory side-lined the fight for second place was between Relekta-Zabo-Isiklar and Abu Dhabi who traded place behind the leaders. Ugur Isik and Christian Zaborowski passed Abu Dhabi on lap 3 and held them off until lap 7 when they conceded position, and after the next six laps and with a 20 second advantage it looked as though Gary Ballough and John Tomlinson were on course for a second podium, but on the final lap Abu Dhabi slowed after running out fuel, Relekta-Zabo-Isiklar gifted second place.
Third place went to Guido Cappellini and Mikhail Kitashev in New Star-Poliform, running in eighth for eight laps but taking advantage of the retirees ahead of them to take their third podium of the year, with outgoing European Champions Miles Jennings and Alfredo Amato finishing fourth.
After seeing victory slip from their grasp yesterday Aquasport’s Daniel Cramphorn and Nico Huybens made up for it today, going quickest in qualifying this morning and delivering an emphatic start-to-finish victory over Chaudron and Tommy One. “No gremlins for us today, it was a perfect race,” said driver Daniel Cramphorn. “When you get out front you can run the race you want, take the turns how you want. We had no traffic to worry about after our early battle with Chaudron, and the boat ran perfectly. This win is for Mike Fiore.”
Second place after yesterday’s retirement was enough for Aaron Chiantar and Dominique Martini to clinch the V1 European Championship, with another retiree from race 1 Tommy One rewarded after a late night working on the boat, Maurizio Schepici and Stefano Bonanno moving up from the back of the field to take third. “We didn’t have the best set-up today and Aquasport was very quick so we knew that we just had to get round in second to win the title which we are very happy with.” said Aaron Chiantar.
Karelpiu’s Antonio and Giuseppe Schiano, another team to work late into the night on repairs, held off a race long challenge from Bernico-New Star to take fourth, with Silverline, who had been running in third, finishing sixth after a spin out.

For full set of results visit www.class-1.com

Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord tappade i morse sin ledning i den första etappen av Volvo Ocean Race efter att båten seglat in i ett föremål i vattnet och skadat sitt roder.

Problemen för Dongfeng Race Team började klockan 0210 (UTC) då båten kolliderade med ett oidentifierat föremål i vattnet. Ingen seglare kom till skada med kollisionen orsakade en skada på båtens roder och stora delar av rodret lossnade.

– Vi hade två alternativ, berättar Dongfengs Onboard Reporter Yann Riou. Att installera vårt nödroder eller att ta bort det som fanns kvar av det gamla rodret och sätta dit ett nytt. Vi bestämde oss för att det sista alternativet.

– Thomas (Rouxel) satte på sig en dykardräkt och hoppade i vattnet. Han tog bort resterna av det gamla rodret och satte dit det nya.

Efter reparationsarbetet kunde Dongfeng snart återigen segla i 20 knop. Den kinesiska båtens bekymmer öppnade dock upp för Abu Dhabi Ocean Racing som tog över ledningen men resten är hack i häl. – Vi är besvikna, det känns inte så rättvist men det finns inte så mycket vi kan göra, säger Yann Riou.

Dongfeng Race Team har haft ledningen sedan tidigt på torsdagsmorgonen. Enligt den senaste rapporten ligger de nu nio sjömil bakom ledande Abu Dhabi Ocean Racing.

Här ser du var båtarna befinner sig nu: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

De sju båtarnas ankomst till etappmålet Kapstaden var till en början beräknad till början av november. Ankomsten väntas nu bli uppskjuten på grund av de lätta vindarna som blåst under den första veckan sedan starten den 11 oktober.

Fri entré införs på statliga museer som är myndigheter. Regeringen föreslår i budgetpropositionen att 80 miljoner kronor avsätts för reformen från och med 2015.

– Jag är mycket glad för att vi nu kan föreslå ett återinförande av fri entré vid våra statliga museer. Införandet av fri entré är ett av flertalet viktiga steg vi vill ta för att öppna dörrarna på vid gavel till allt det som är vårt gemensamma kulturarv, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

-Vi äger de statliga museerna tillsammans. Därför är det naturligt att de är gratis och öppna för alla, säger finansminister Magdalena Andersson.

Reformen innebär att fri entré ska gälla vid följande av statens museer: Armémuseum, Etnografiska museet, Flygvapenmuseum, Hallwylska museet, Historiska museet, Kungl. myntkabinettet, Livrustkammaren, Marinmuseum, Medelhavsmuseet, Moderna museet, Nationalmuseum, Naturhistoriska riksmuseet, Sjöhistoriska museet, Skoklosters slott, Statens centrum för arkitektur och design, Världskulturmuseet och Östasiatiska museet.

Regeringens avsikt är att fri entré ska införas på de berörda museerna under våren 2015. Exakt tidpunkt för införandet är ännu inte fastslagen.

Bilden:
Marinmuseum i Karlskrona med den nya ubåtshallen.

Vid Världsnaturfonen WWF:s höstmöte på Ulriksdals slott 16 oktober i Solna hedrades Årets Miljöhjältar: Annika Elmqvist, Linköping, prisas för Klimatriksdag 2014, Henrik Persson från nätverket Rädda Råstasjön i Solna för att bevara en tätortsnära fågelsjö och Gunhild Stordalen från Oslo för hållbar mat i EAT Forum.

Utmaningen Årets Miljöhjälte startades år 2010 för att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare. Årets kandidater var så starka att WWF:s jury enades om att utse tre vinnare:

Annika Elmqvist, Linköping
Annika Elmqvist har dragit igång Klimatriksdag 2014 med 1800-talets folkriksdagar för allmän rösträtt som förebild. Förutom att hon är miljöengagerad är hon barnboksförfattare, serietecknare och dramatiker.

Juryns motivering:
”Med inspiration från medeltidens folkriksdagar samlade Annika 600 personer till klimatriksdag i Norrköping under tre dagar i juni 2014. Ett arbete som också enade 130 organisationer, samlade in 220 motioner, tog de sju populäraste förslagen till riksdagen som slutligen blev till en bok. Allt detta har Annika och hennes team gjort på sin fritid. En sann miljöhjälte.”

Henrik Persson, Solna
Henriks Persson och Nätverket Rädda Råstasjöns arbete har ifrågasatt många hävdvunna sanningar. Det lokala miljöarbetet visar att det finns ett stort engagemang och kampvilja för miljöfrågor mitt i en växande storstad.

Juryns motivering: ”Henrik Persson och nätverket Rädda Råstasjön har tillsammans samlat in över 21 000 namn för att bevara naturen vid Råstasjön. Med starkt engagemang arbetar de för att bevara områdets viktiga fågelsjö och rekreationsområde – och skapat politisk acceptans för att strandnära detaljplaner rivs upp och arbetas om. Henriks och Nätverket Rädda Råstasjöns arbete har potential att bli en viktig modell för hur andra städer kan bevara den biologiska mångfalden och viktiga rekreationsområden i tätorter.”

Gunhild Stordalen, Oslo
Gunhild har startat och driver Stordalen Foundation som initierar och stöttar projekt inom klimat, miljö och folkhälsa – som EAT som förvandlats från ett frukostmöte i Oslo till ett globalt forum i Stockholm.

Juryns motivering: Genom EAT Forum har Gunhild kopplat samman folkhälsa, matförsörjning och miljö och engagerat makthavare från hela världen att delta i en tvådagarskonferens i Stockholm. Med sitt globala perspektiv har Gunhild också skapat EAT-aktiviteter över hela världen – från Abu Dhabi till FNs högkvarter. Detta är bara en liten del av Gunhilds engagemang. Genom sitt arbete och målet att förändra världen är hon en viktig inspirationskälla för såväl näringsliv som för den enskilda individen.

Biltema Foundation har bidragit med 1 miljon euro till Läkare Utan Gränser. Pengarna kommer att omedelbart användas för medicinska hjälpinsatser i de mest drabbade områdena av Västafrika.

Biltema ansluter sig till de andra stora företagen som valt att bidra till kampen mot en fortsatt spridning av Ebola. Detta är en omfattande kris som kräver ytterligare resurser omedelbart. Man befarar nu att viruset sprids snabbt ytterligare både inom de länder som redan har drabbats men också att det sprids till flera andra länder. Många familjer har redan fått lida av denna ofattbara tragedi.

Företaget donerar pengarna till Läkare Utan Gränser som redan är på plats i de värst drabbade områdena. De har redan behandlat många patienter med goda resultat. Vår avsikt med bidraget är att möjliggöra det fortsatta arbetet men också att stödja det ökade behovet i takt med att situation förvärras och sprids till andra länder.

Biltema Foundation har därför omedelbart svarat på FN:s och de stora internationella hjälporganisationernas begäran om ekonomisk hjälp. Vi har redan överfört 1 miljon Euro till Läkare Utan Gränser, som redan från starten av utbrottet av Ebola har funnits på plats i de mest utsatta områdena i Afrika med såväl läkare, sjuksköterskor och annan personal. Pengarna ska användas till sjukvårdsutrustning, mediciner och andra förebyggande åtgärder.

Om Biltema Foundation
“Biltema Foundation har även tidigare gjort stora donationer i samband med omfattande katastrofer som den för ett år sedan på Filippinerna. Biltema Foundation stödjer också flera andra stora hjälpinsatser i ett antal andra länder. Det är en självklarhet för oss att vi nu bidrar till att hjälpa så många människor som möjligt som nu drabbats av Ebola” säger Biltemas grundare, Sten-Åke Lindholm, som är styrelseordförande i Biltema Foundation.

Info: www.biltemafoundation.org

Godsvolymen på den skandinaviska marknaden ökar för Stena Line. För att möta kundernas efterfrågan utökas därför trafiken från Nynäshamns hamn med ytterligare en destination, Liepãja i Lettland, den 19 oktober.

– Det är oerhört glädjande att Stena Line vill växa med oss. Det här blir den 12:e destinationen som man kan nå direkt från Stockholms Hamnar, säger Dick Lagerberg, ansvarig för frakt på Stockholms Hamnar.

Stockholmsregionen växer rekordartat och svensk ekonomi har varit god. Detta tillsammans med Stockholms Hamnars strategiska läge och en stark handel i öst-västlig riktning, gör att godsvolymerna har varit stabila under hela året på så gott som samtliga linjer inom Stockholms Hamnar.

– Det här är en strategiskt viktig linje för oss och en linje vi tror kommer fortsätta att utvecklas positivt. Vår målsättning är att linjen på sikt ska trafikeras av två likadana systerfartyg med fullt utvecklade faciliteter till både frakt och passagerare. Det är vår framgångsstrategi på andra linjer, säger Tony Michaelsen, linjechef för Region Baltikum.

Från Stockholms Hamnar når man nu Nådendal, Åbo, Helsingfors, Mariehamn, Visby, St Petersburg, Tallinn, Riga, Klaipeda, Ventspils, Liepãja och Gdansk.

Sex dygn efter starten i Alicante är den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 fortfarande en mycket öppen historia. Ledarbåten Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord är hittills den största överraskningen.

Tävlingsfältet har de senaste dagarna seglat längs med den marockanska kusten, passerat Kanarieöarna och befinner sig just nu utanför Västsahara. Båtarna har legat tätt, oftast inom synhåll från varandra och vid flera tillfällen har bara ett par båtlängder skiljt dem åt.

De tuffa förhållanden med mycket vind som rådde efter Gibraltar har sedan mitten av veckan bytts ut mot vindar på mellan 5 till 10 m/s. Vindriktningen har legat på nord eller nordöst och tävlingen haft en ganska ovanlig karaktär – ett kustrace med otroligt små marginaler, full av taktiska beslut och många manövrar.

Dongfeng Race Team har hängt med i täten hela vägen och leder tävlingen sedan ett dygn tillbaka då de passerade Kanarieöarna. Trots att laget seglar med flera kinesiska seglare som aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race har de klarat sig väldigt bra i konkurrensen. Under natten hade de en ledning på drygt tio sjömil ner till tvåan Abu Dhabi Ocean Racing, men enligt den senaste rapporten (08:40 ECT) har den marginalen krympt till tre sjömil.

Så här sammanfattar Abu Dhabis skeppare Ian Walker de första dagarna:

– Dongfengs enastående fart på undanvinden har gett dem ledningen och dessutom fattade de två smarta taktiska beslut igår. Vi har försökt spela säkert, säger Walker.

– Det viktiga i det här stadiet är att lära sig och vi har redan plockat upp ett par saker som ökar båtfarten. Vi har tagit det lugnt när kaoset utspelat sig runt omkring oss och vår känsla är att det vi upplevt hittills är de första smällarna i ett väldigt långt krig.

Svenskbåten Team SCA har pendlat upp och ner i fältet sedan båtarna lämnade Medelhavet. Just nu ligger de sist men de närmaste båtarna ligger bara ett par sjömil framför.

Här ser du var båtarna befinner sig.

Båtarna har cirka 600 sjömil kvar till Kap verdeöarna. De passadvindar som kommer ta fältet över Atlanten har börjat kännas av och de väntas inatt öka till runt 15 m/s. När lagen känner att vinden är tillräckligt stabil kommer de lämna kusten och bege sig västerut mot ön Fernando de Noronha, en waypoint utanför Brasilien som måste rundas.

Hur och när lagen beslutar sig för att segla västerut kan bli avgörande för hela etappen.

Engelska Princess Yachts International har nu visat ytterligare bilder på sin senaste M Class yacht, 40M Solaris. Det är en kundanpassad superyacht med tre däck, som nu kan ses glida omkring i Monaco med sin eleganta stil och helt personliga stil på inredningen.

Solaris levererades nyligen till sin ägare. Detta är en unik yacht med sex gästkabiner, vilket är ett resultat av samarbetet mellan Princess Design Studio och Mark Berryman Design. Alla träarbeten är utförda i särskilt utvald ek.

Övre däck är helt avsett för ägaren med eget arbetsrum, sittytor och en stor kabin med eget badrum. Allt detta omgett av stora sektioner med glas för att ge de mest häpnadsväckande vyerna när yachten lägger till eller är under gång. Härifrån leder trappor ner till huvuddäck och upp till soldäck.

Den andra större hytten ligger tvärs över yachtens bredd och innehåller även den stora utrymmen för umgänge, arbete och avkoppling. Liksom på alla Princess M Class yachter har den här båten stora sektioner med glas längs med sidorna för bättre utsikt och mer ljus in i båten.

Salongen har sittutrymmen för upp till tolv personer med balkonger på både styrbord och babord sida, vilket ger mycket stora sociala ytor. En särskild matavdelning inklusive ett rejält bord i mahogny är placerat föröver tillsammans med en mängd exklusiva detaljer skapade av Princess Design Studio portfolio.

På undre däck finns ytterligare fyra hytter med separata badrum. Här finns även ett fullutrustat technogym med löparband, workout station och eget badrum.

Tekniska fakta
Längd: 40,16 m
Bredd: 8,02 m
Djupgående: 2,29 m
Deplacement: 234 700 kg
Bränsle: 29 345 liter
Vatten: 4 000 liter

Motorer – diesel
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2938mhp)
Maximum speed – up to 20 knots†
Twin MTU 12V 4000 M93L (2 x 3509mhp)
Maximum speed – up to 22 knots†

Den gångna helgen startade Volvo Ocean Race från Alicante i Spanien. I tävlingen deltar den kvinnliga besättningen Team SCA som seglar under svensk flagg. Samtidigt lanserar Team SCA och Svenska Seglarförbundet ”Segling för kvinnor” ett projekt som syftar till att få fler kvinnor att prova på segling.

-Seglarförbundet ser ett stort intresse från kvinnor att prova på och lära sig mer om segling. Inte minst de som redan är engagerade föräldrar inom sporten. Under Volvo Ocean Race kommer Team SCA att inspirera många, både nya som gamla seglare. Vi vill erbjuda möjligheten att prova på, även om det inte blir lika extremt som vid Volvo Ocean Race, säger Stefan Rahm, sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Under 2015 kommer projektet ”Segling för kvinnor” att finnas på plats under olika seglingsevent runt om i Sverige. Vid dessa platser kommer det finnas möjlighet att prova på. Aktiviteterna kommer att ske under ledning av duktiga instruktörer som även kan ge de ganska rutinerade ett och annat värdefullt tips. Den primära målgruppen är kvinnor men det kommer definitivt att finnas utrymme för männen också. Detaljerna kring de planerade aktiviteterna pågår och presenteras i början av 2015.

– Cirka 80 procent av SCA:s kunder är kvinnor och vi arbetar för att kvinnor ska ha samma möjlighet som män, professionell, socialt och utbildningsmässigt. Vi stöttar ett kvinnligt team i Volvo Ocean Race men det är också naturligt att vi är med och stöttar ”Segling för kvinnor” tillsammans med SSF. Vi vill helt enkelt att fler kvinnor ska få chansen att segla, säger Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på SCA.

När båtdesigners får ta ut svängarna ordentligt kan det bli riktigt vackert. Denna läckra Swan 105 RS har väckt stor uppmärksamhet. Den är producerad av Nautor i Finland och designad av Beiderbeck design.

De båda företagen har tolkat och tagit vara på den tyska kundens önskemål när de har byggt den här yachten på närmare 32 m. Kunden ville ha en superyacht i särklass med en kombination av högsta komfort, extrem funktionalitet och design i absolut framkant.

Designföretaget från Bremen har varit ansvarigt för all konceptdesign inklusive interiör, layout och hela överbyggnaden. German Frers stod för all konstruktion, som vanligt hos Swan yachts. Båten skapade mycket uppmärksamhet vid Monaco Yacht Show, där den fick stort intresse hos den internationella publiken.

Här är Nautors och Beiderbeck designs beskrivning av yachten:
The strict separation of operational and recreational areas allows for the owner’s privacy on and below deck if the Swan is sailed by a crew – even though she can be operated easily single-handed. The aft master stateroom features a sliding glass panorama door allowing bright daylight to enter while opening onto the transom, which can be used as a terrace and swimming platform. Warm Xelogen lights underline the timeless elegance of the interior furniture.
Both guest cabins, one equipped with a king-size bed, the other with two single beds, each have separate shower baths. The main saloon in front of the cabins follows the same design as on the open deck: there are two u-shaped, spacious sitting areas on either side, a large one furnished with a side table for glasses and a very large one with a dining table. This is where the yacht’s beam of almost 25 feet (a good seven and a half meters) is not only visible but also useful. And when seated (!), the guests can enjoy the breath-taking panorama view of the horizon – and not only the sky. When it’s dark outside, this is enhanced by light strips integrated into the side deck.
Almost the same comfort can be found in the crew cabins which are completely separated towards the bow and can be accessed via two doors through the galley. Both fore cabins are divided by a central piece of furniture with a sliding partition wall.
From their area, a separate companionway gives the crew access to their own small cockpit situated in front of the mast from where the Swan 105 can be entirely manoeuvred under engine, e.g. for boat transfers. In front of this cockpit, the dinghy is recessed into the deck.
From the twin steering system in the aft sailing cockpit, the skipper can operate all relevant elements at the push of a button. The 300m2 fully-battened mainsail can be furled into the main boom. Both the self-tacking jib (210m2) and the semi-permanent code zero (490m2) are supplied with a headsails furling system.
The owner may also sail his super-yacht from the interior helm stand from where a door leads onto the side deck. This allows the skipper to contact people outside without delay and to quickly access the foredeck without having to go through the main saloon.
The open saloon situated outside on the upper deck between cockpit and bridge is a living room of its own. Depending on the weather conditions, it can be closed completely or shaded partially with the electrical sliding elements of the bimini roof. Even the windshield can be lowered using a remote control.

Swan 1005-002 Technical Specification:
Length overall: 31.69 metres
Length of waterline: 29.37 metres
Beam: 7.57 metres
Draught: 4 metres
Displacement (empty) approx. 83 tons
Hull construction: carbon-reinforced glass-fibre sandwich construction
Deck: carbon-fibre sandwich construction
Sail area close-hauled: 510 square metres
Mainsail: 300 square metres
Jib: 210 square metres
Code Zero: 490 square metres
Engine: Cummins QSL 9 (330 PS)
Overall concept and design: beiderbeck designs GmbH
Interior design: beiderbeck designs GmbH
Naval architecture: Frers Naval Architect
Structural calculation: Gurit (supported by Nautor & beiderbeck)
Yard: OY Nautor AB

Info: www.beiderbeckdesigns.de

Teamen i båtracingens tungviktsklasser UIM C1 och V1 World värmer nu upp för Italian Grand Prix i Terracina, som körs till helgen. Team Victory ligger bra till och har en titel att försvara.

Här är tävlingens pressrelease inför helgens tävlingar:

Wednesday, 15 October: TERRACINA (Italy): Victory and Chaudron top the standings in the UIM C1 and V1 World and European Championships and head-up a 13-strong line-up for the European title decider at this weekend’s Italian Grand Prix in Terracina.
Following back-to-back wins at the Mediterranean GP in Ibiza in September Arif Al Zaffain and Nadir bin Hendi head into round 2 with a healthy 13 point margin over New Star-Poliform and Relekta-Zabo-Isiklar as they go in search of the team’s 100th chequered flag, with defending six time World Champion Al Zaffain closing in on eight time World Champion Steve Curtis’ long-standing record of 42 race wins.
Italy’s Guido Cappellini will be looking to build on a very encouraging double podium in New Star-Poliform at the season-opener alongside C1 rookie Mikhail Kitashev, the first Russian competitor to take the wheel in C1, and at least targeting a repeat of the team’s second place in race 2 in Terracina last year.
Zabo-Relekta-Isiklar’s Ugur Isik and Christian Zaborowski head there with a score to settle and looking to lay-to-rest the ghost that saw their maiden GP win literally evaporate when they ran out of fuel within sight of the chequered flag last year. In Ibiza, as is becoming increasingly typical of the Norwegian-Turkish outfits spirit, they overcame the odds that were stacking up against them after suffering two broken gearboxes, but after lengthy repairs they delivered two hard and well-earned podiums.
Italian outfit Fendi Racing will run a revised line-up in their number two boat with last year’s European Championship winning duo of Miles Jennings and Alfredo Amato teaming-up for the first time this season, Amato stepping in to replace Tarik Oktem.
But Jennings and Amato and the team will require a minor miracle if they are to retain the title it won in dramatic fashion last year with Jennings and Amato’s last lap win in race 2, the defending Champions heading into the weekend staring at a 31 point deficit, their teammates a further four points off the leader Victory, who look to be on course to lift an eighth European crown.
Giovanni Carpitella, Fendi Racing team principal and throttleman of LFF10 alongside owner-driver Luca Fendi, has confirmed that the gremlins that side-lined LFF8-Polimersan last time out have been resolved and that the team will arrive in Terracina from their base just a stones’ throw up the road at Nautica Badino well loaded with spare parts, aiming to avoid the issues that simmered between them and their supplier after breaking a gearbox in race 1 and sitting out race 2 in Ibiza.
Fendi and Carpitella proved in qualifying in Ibiza when they shared the quickest time with Victory that they have the pace and will be hoping for a trouble free run this weekend to challenge for the win.
After the unfortunate first corner crash in race 2 in Ibiza Team Abu Dhabi’s newest generation MTI is repaired and will be on the start line in Terracina but the question still to be answered and 100 percent confirmed, as speculation mounts that a driver change may be on the cards, is who will be in it, the likely candidates are American aces John Tomlinson and Gary Ballough.
In V1 the title race is a much tighter and intensely competitive affair with just five points separating the top three and looks to be a three-way dice between Chaudron, Karelpiu and Tommy One, all three outfits boasting World Championship pedigrees with the next four boats Aquasport, Bernico-New Star, Nassau and Silverline split by just two points.
The opening races of the season delivered some impressive performances with three different manufacturers Chaudron, Fountain and Metamarine locking out the top three slots and more of the same can be expected in Terracina.
But it is Malta’s triple World Champion Aaron Ciantar and French Champion Dominique Martini who hold a slender advantage and lead by two points after a third and a comprehensive start-to-finish unchallenged win last time out.
They can expect to be pressed by the consistent all-Italian Karelpiu who rotated crew in Ibiza with father and son duo of Antonio and Giuseppe Schiano and Federico Montanari lining up in Terracina on the back of two podium seconds.
Both Chaudron and Karelpiu know that they will more than likely have to fend off the mighty Tommy One, the powerhouse of the V1 class, sitting in third spot after Maurizio Schepici and Stefano Bonanno’s impressive win in race 1 in Ibiza.
If there is a challenge to come from the chasing group of four all will have to up the ante, but it may well be the all-British pairing of Ian Blacker and Drew Langdon who could get into the mix and the only other crew to make the podium in Ibiza, but they have a 20 point deficit to overturn.
The first opportunity for teams to get out on the circuit are two practice sessions on Friday, followed by qualifying and race 1 on Saturday with a second qualifying session and race 2 on Sunday.
Info: www.class-1.com

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu yttrat sig över vattenverksamhetsutredningens slutbetänkande ”I vått och torrt – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, SOU 2014:35”.

– I stort är vi positiva till utredningens förslag och menar att de behövs för att kunna ställa nödvändiga miljökrav på landets vattenverksamheter, säger Anders Skarstedt, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn.

Många av Sveriges vattenverksamheter som vattenkraftverk, dammar och bortledning av vatten är uppförda eller drivs med tillstånd som gavs med stöd av äldre lagstiftning. Därför beslutade regeringen i april 2012 att miljöbalkens regler om vattenverksamheter och vattenanläggningar behövde ses över. Utredaren Henrik Löv fick i uppdrag att utreda hur vi säkrar att alla tillståndspliktiga vattenverksamheter lever upp till moderna miljökrav samtidigt som svensk vattenkraftproduktion kan utvecklas och stärkas.

Förra hösten kom delbetänkandet ”Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, SOU 2013:69” som bland annat föreslår att all vattenkraft ska prövas enligt miljöbalken, även sådana som har tillstånd enligt äldre lagstiftning, privilegiebrev eller så kallad urminnes hävd. I juni överlämnades slutbetänkandet till miljöminister Lena Ek.

– Utredningen föreslår flera förändringar i bestämmelserna för vattenverksamheter, vilka innebär en anpassning till de krav som i dag gäller för miljöfarlig verksamhet. Detta tycker vi är väldigt bra eftersom till exempel vattenkraft har stor påverkan på våra vattenmiljöer, säger Anders Skarstedt.

– De föreslagna förändringarna skapar förutsättningar för att nya och befintliga vattenverksamheter på ett effektivt och ändamålsenligt sätt ska kunna anpassas till miljöbalkens krav.

På några punkter har dock HaV en annan uppfattning om vad som bör göras, bland annat när det gäller de så kallade fiskeavgifterna. Domstolen kan i dag ålägga vattenverksamheter sådana avgifter och pengarna används för att återställa skadade vattenmiljöer. Utredningen föreslår att fiskeavgifterna avskaffas. Istället ska domstolarna besluta om kompensationsåtgärder enligt 16 kap 9 § i miljöbalken för att kompensera skadan på vattenmiljön.

– Vi vill att användningen av fiskeavgifterna utreds bättre innan de tas bort. Vi menar att det fortfarande finns ett berättigande för dessa, i alla fall under en övergångsperiod, säger Anders Skarstedt.

– Vi vill också ha en översyn av kompensationsåtgärderna enligt 16 kap 9 § i miljöbalken eftersom vi är tveksamma till hur effektiva dessa är. Vi har inte sett så många exempel på att dessa fungerar i praktiken och praxis är väldigt begränsad..

HaV tillstyrker också utredningens förslag om ändringar i bestämmelserna om omprövning. Myndigheten anser inte att de föreslagna förändringarna i omprövningsbestämmelserna kan ses som ett alternativ till förslaget till nyprövning i SOU 2013:69.

Källa och foto: HaV.

Vid rådsmötet den 13 oktober fattade EU:s fiskeministrar beslut om kvoter för fisket i Östersjön för nästa år. Beslutet innebär minskade kvoter för både det östra och västra beståndet av torsk, med 22 procent respektive 6,5 procent. Däremot ökas kvoten för Östersjöns samtliga sillbestånd.

I diskussionen har EU:s fiskeministrar utgått ifrån biologisk rådgivning från det internationella havsforskningsinstitutet, ICES, och EU-kommissionens förslag om fiskemöjligheter. Förslaget från ICES och kommissionen har även behandlats i Baltfish, det regionala samarbetsorganet mellan Östersjöstaterna.

Beslutet innebär minskade kvoter för både det östra och västra beståndet av torsk, med 22 procent respektive 6,5 procent för 2015. För Östersjöns samtliga sillbestånd beslutades istället om ökning av kvoten. För skarpsill sänks kvoten med 11 procent och laxkvoten sänks med 10 procent.

– Beslutet om kvot för det västra beståndet av sill följer ICES rådgivning. I övriga fall har man frångått den biologiska rådgivningen, exempelvis när det gäller torskbeståndet i östra Östersjön, säger Johan Stål, utredare på enheten för fiskereglering på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

För sill i Bottenhavet och den centrala sillen väljer ministerrådet att sätta kvoten lägre än vad ICES föreslår. Anledningen är att man vill minimera för stora svängningar av kvoten mellan år. För lax ökas kvoten jämfört med ICES förslag men jämfört med 2014 minskar laxkvoten med tio procent. .

– Vad gäller skarpsillen valde ministerrådet i år att följa den rådgivning från ICES som tar hänsyn till hur olika arter interagerar i ekosystemet. så kallad flerartsförvaltning. Minskade uttag av exempelvis torsk kan i denna modell tillåta högre uttag av skarpsill än om man bedömer varje bestånd för sig. Detta förutsätter dock att även andra arter förvaltas enligt denna modell, vilket de ännu inte gör, säger Johan Stål.

För torsken i det östra beståndet har ICES i år inte kunnat ge ett förslag på kvot som är baserad på en så kallat analytisk bedömning utan gav därförför ett råd enligt försiktighetsansatsen, baserat på förra årets fångst minus 20 procent. Denna sänkning ansåg medlemsländerna vara alltför kraftig och den blev istället 22 procent.

– Det östra torskbeståndet anses generellt vara i dålig kondition och forskarna har bland annat haft svårt att åldersbestämma fisken, säger Johan Stål.

För torsken i det västra beståndet ansåg ICES inte att förvaltningsplanen för torsk i Östersjön varit tillräcklig för att sänka fisketrycket och gav därför ett råd i linje med MSY-målet (maximal hållbar avkastning) som innebar en sänkning av kvoten med 48 procent. Detta ansåg medlemsländerna vara en för stor sänkning och istället blev sänkningen 6,5 procent.

Ministerrådets beslut innebär också en oförändrad nivå på fiskeansträngningen som anger antal dygn till havs för torskfisket, det vill säga 147 dagar för beståndet i västra Östersjön och 146 dagar för östra beståndet. De nya kvoterna gäller från och med 2015.

Källa och foto: HaV.

Info: https://www.havochvatten.se/download/18.2e8e68c31489b140070aa6d5/1413296802922/tabell-kvoter-fisk.pdf

Stipendiet delas ut till den student som av en jury bedöms utfört det bästa examensarbetet inom offshoreområdet. Stipendiet tilldelades Tobias Finn, student vid KTH som förutom 15 000 kronor även fick presentera uppsatsen för industrin vid OffshoreVästs årskonferens i Borås 8 oktober.

Tobias Finn har nu avslutat sina studier till civilingenjör inom marina system vid KTH, Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Hans examensarbete har titeln ”Hydroelasticity of a large floating wind turbine platform”. Den presenterar en beräkningsmetod för vågkraftens påverkan på fartyg och plattformar och definierar en gräns för när vågkrafterna måste tas med vid hållfasthetsberäkningar.
– Traditionellt hanteras fartyg som en stel kropp men genom att ta hänsyn till hydroelasticitet kan vi se hur konstruktionerna påverkas av vågornas kraft. I vanliga fall beräknas det separat men med den här beräkningsmetoden kan man göra mer hållbara konstruktioner, berättar stipendiaten Tobias Finn som nu efter de avslutande studierna arbetar med avgasreningssystem för ett företag i Stockholm.
I juryns motivering framgår att uppsatsen är ett innovativt bidrag till forskningen inom marin teknik.
– Tobias uppsats är ett inlägg i ett ganska outforskat område som kommer stort och bli mer och mer intressant och betydelsefullt, säger Per Hogström från Chalmers tekniska högskola som delade ut utmärkelsen.
Stipendiet delas ut av OffshoreVäst som är ett samarbete mellan 70-talet företag, organisationer och akademier med inriktning mot offshoreverksamhet. Organisationen arbetar för att stärka svensk industri och forskning inom offshoresegmentet.
– Sverige har en stark industri och det finns en stor potential inom offshoresektorn som är på tillväxt. Kompetensförsörjningen är en av de flaskhalsar som hindrar oss från att utveckla vårt bidrag av tekniskt kunnande och lösningar till sektorn. Med stipendiet hoppas vi bidra till att fler unga ska intressera sig för utmaningarna att säkerställa framtidens hållbara energiproduktion offshore, säger Kerstin Hindrum, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och processledare OffshoreVäst.
– Dessa miljöer är utmanande och ställer höga krav på säkerhet och tekniskt kunnande. Vi måste fortsätta utveckla branschen för att tillgodose framtidens energibehov där vind, vågor och strömmar kommer att spela en allt större roll, säger Kerstin Hindrum.

Bildtext:
Per Hogström från Chalmers (t v ) delade ut utmärkelsen till Tobias Finn OffshoreVästs årskonferens i Borås 8 oktober.

Regatta Northsafe är en ergonomiskt utformad räddningsväst som tagits fram med fokus på högsta möjliga användbarhet och smidighet.

Räddningsvästen Northsafe har en kort design, vilket ger maximal rörelsefrihet. Neopren-materialet i nacken ger optimal komfort. Ett solitt bälte med metallspänne och D-ring i rostfritt stål gör den till ett bra val för den aktive seglaren. Northsafe har även fickor med blixtlås för förvaring av nycklar eller liknande. Grenband finns praktiskt förvarat i utrymme på baksidan av bältet. Det är även möjligt att montera en vattenaktiverande lampa på västen.

Flytkraft: 170N. Avsedd för personer över 40 kg. Vikt 0,9 kg. Pris 1 575 kr.

Info: www.poly.se

Göta kanal som besöksmål behåller sin attraktionskraft. Med tre miljoner beräknade besökare är Göta kanal ett av Sveriges största besöksmål. Tillväxten sker idag bland besökare som kommer landvägen för att uppleva kanalen, medan besökare med fritidsbåt minskat, vilket återspeglar nedgången för båtbranschen som skett i Sverige de senaste fem åren.

Göta kanal som besöksmål fortsätter att utvecklas. Den stora mängden besökare kommer till Göta kanal på annat sätt än med båt, för att uppleva slussningen och den unika kanalmiljön. Även cykelturismen är sen många år stor och etablerad längs Göta kanal och vandringsupplevelser, som lanserades i år har tagits väl emot.

– Bland besökare som kommer landvägen, sticker besökare med husbil ut igen, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag. Husbilsturismen längs kanalen fortsätter att öka, i år med ca 10 %. Ställplatserna i kanalens gästhamnar har blivit mycket populära, och vi har i många fall haft svårt att möta efterfrågan.

– Den positiva utvecklingen av turismen längs kanalen har också medfört att det idag finns flera företag som erbjuder kanalupplevelser året runt. Det är snart dags att presentera julutbudet längs kanalen, säger Anders Donlau.

Fritidsbåtstrafiken
Summeringen av årets båtsäsong visar en minskning med ca 11 % av trafiken med fritidsbåtar. Det är i stort den svenska marknaden som minskat, medan utlandsmarknaden är mer stabil.

– Vi ser konsekvensen av de svårigheter som sedan lång tid råder inom båtbranschen. Försäljningen av nya större båtar har i stort sett upphört och det finns en stor begagnatmarknad som inte hittar nya ägare, säger Anders Donlau.

– Vi arbetar nu målinriktat för att behålla en stabil nivå med fritidsbåtar på kanalen, så att kanalen behåller sin attraktionskraft även framöver, fortsätter Anders Donlau.

Båtgäster mer nöjda än någonsin

Göta kanalbolag kan samtidigt glädja sig åt att båtgästerna är mycket nöjda med sin kanalupplevelse. Årets kundundersökning visar att gästnöjdheten har fortsatt att stiga från en redan hög nivå, där båtgästerna i år givit 4,7 av 5 möjliga, avseende servicen från slussvärdarna.

– Vi är stolta och glada över betyget från våra båtgäster, som är det högsta någonsin. Vi arbetar med högt ställda mål för att resan på Göta kanal ska bli en upplevelse för livet, säger Anders Donlau. Våra slussvärdar har gjort ett fantastiskt arbete, vi har aldrig fått så mycket spontana kommentarer om bemötandet, som uppfattats som extraordinärt, avslutar Anders Donlau.

Tid: 10:10 (ECT) Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing Ledarens avstånd till mål: 5750 Nm Avstånd mellan första och sista båt: 14 Nm

Den första delsträckan av Volvo Ocean Race 2014-15 är inne på sitt fjärde dygn. Efter att ha tagit sig genom drygt en tiondel av etappen från Alicante till Kapstaden har samtliga lag haft ledningen vid något tillfälle.

Seglingen i Medelhavet bjöd på många vindskiften och en ständig kamp om positioner mellan lagen.

Fältet höll sig i en klunga och det var inte förrän de närmade sig Gibraltar under natten till måndag som det första rycket kom. Team SCA bröt sig loss och valde en nordligare rutt än konkurrenterna. Närmare den spanska kusten hittade de fördelaktiga vindar som gjorde att de passerade Gibraltar först och lämnade medelhavet med en knapp ledning.

I Atlanten handlar mycket om att nå passadvindarna som gör att man kan sätt full fart söderut. Men dessa vindar har hittills knuffats bort av ett lågtryck som lagen försökt ta sig genom sedan de passerade Gibraltar. På andra sidan om lågtrycket väntar vind från nordväst vilket är mycket gynnsamt för att segla mot Kanarieöarna och sedan nå passadvindarna.

Besättningarna slet under natten till tisdagen i tuff sjö och vind på över 15 m/s. Under tisdagen avtog vinden och lagen har de senaste 12 timmarna seglat nära den Marockanska kusten med vind kring 5 m/s. Team Vestas Wind valde en väg längre ut från kusten vilket kostade dem dyrt. I gryningen låg de 15 sjömil bakom ledande Abu Dhabi Ocean Racing och det är det största avstånd som hittills mätts mellan ledaren och sista båten sedan starten.

De övriga sex båtarna ligger inom åtta sjömil från varandra och hela fältet är på väg söderut. Nästa stora vägval handlar om att segla väster eller öster om Kanarieöarna och båtarna beräknas komma till ögruppen i morgon eftermiddag.

I den tuffa konkurrensen handlar dock inte allt om rätt vägval. För att hänga med i fältet krävs ett febrilt arbete ombord och många manövrar som sliter på besättningarna även när vinden är lättare.

– Dag fyra är väldigt speciell för vi börjar äntligen komma in i en rytm och en vardagsrutin, rapporterade Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Holloran under onsdagsmorgonen.

– Våra kroppar böjar vänja sig vid att vi sover i korta perioder, två timmar som mest trots vårt vaktschema på fyra timmar. Flera seglare har noterat att de inte haft någon hel frivakt på grund av att de minst en gång väckts för en vändning eller ett segelbyte varje gång de försökt sova.

Team SCA ligger just nu femma. Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord ligger enligt den senaste rapporten på andra plats, knappt två sjömil bakom Abu Dhabi Ocean Racing.

Här ser du var båtarna befinner sig.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Den 13 oktober tillträdde Lena Jönsson som ny generaldirektör och myndighetschef för Kustbevakningen. Hon efterträder Judith Melin som i samband med detta går i pension.

Lena Jönsson som är född 1958 började som överdirektör för Kustbevakningen i december 2013. Innan Kustbevakningen har hon bland annat arbetat som generaldirektör för Fortifikationsverket, verket för Förvaltningsutveckling (Verva) och chef för lotteriinspektionen. Lena Jönsson har även varit statssekreterare i Försvarsdepartementet och känner sedan tidigare till Kustbevakningens verksamhet.

– Jag är stolt över uppdraget att ta över en välskött myndighet efter Judith Melin, säger Lena Jönsson.

Nyligen har Sverige fått en ny regering och inriktningen är att Kustbevakningen ska byta departementstillhörighet från Försvarsdepartementet till Justitiedepartementet.

– Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med regeringskansliet. Inom några veckor presenteras budgetpropositionen och med det får vi besked om myndighetens framtida ekonomi, säger Lena Jönsson.

Kustbevakningen har i budgetunderlagen sedan 2009 påtalat att det kommer att uppstå en obalans mellan verksamhet och ekonomi under 2015–2016 och framåt. År 2016 kommer det att saknas 133 miljoner kronor för att kunna upprätthålla nuvarande beredskap och övervakning. Tidigare försvarsminister Karin Enström meddelade innan valet att Kustbevakningen skulle tilldelas ett ökat anslag i höstens budgetproposition för att skapa en balans i verksamheten.

Foto: Johnny Åberg, Kustbevakningen.