Nyheter

Team SCA njuter just nu av Södra Oceanen. I slutet av veckan räknar arrangören med att båtarna når Kapstaden och målet för den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015. Här är en rapport från teamets ”on Board Reporter” Corinna Halloran.

På samma sätt som ett barn väntar på vinterns första snöflingor har vi ”tålmodigt” väntat på att nå fram till Södra Oceanen och de där fartfyllda och obarmhärtiga förhållanden som alla talar om. Nu är vi här. Drömmen har äntligen gått i uppfyllelse. Detta, i kombination med glädjen över att vi sakta men säkert knappar in på de övriga båtarna i startfältet, gör att vi känner oss som barn på nytt – i drivor av nysnö.

Vågorna är dramatiska – precis som utlovat. Gång på gång kraschar fören in i det iskalla vatten som fortsätter över däck, spolar sittbrunnen, vinscharna och över tjejerna innan det till slut rinner av i aktern. Det är vatten precis överallt.

Vi seglar med ett av våra största segel, A3:an. Vi har bra tryck och håller en medelhastighet på 19 knop. Vi seglar ikapp och surfar nerför vågorna. Det är magiskt där ute, att segla med Albatrosserna och de andra sjöfåglarna som kommer på besök.

Det är svårt att inte vara glad just nu. Liz, Carolijn, Abby och Sam har alla fyra ett leende på läpparna medan de ”skickar” (utan broms, med gasen i botten, fart, fart, fart) båten i ostlig riktning. Veteranerna njuter av att vara tillbaka och deras Södra oceanen-feber smittar av sig på oss andra.

Vi tjoar och tjimmar när tjejen vid rodret överträffar prestandasiffrorna, surfar nerför en hisnande vågdal eller lyckas pressa båten till max. Varje kvart uppmanar vi Annie att dra igång en ny låt för vindarna. Vi är på jakt och det känns till 100 %.

Livet under däck är väldigt annorlunda jämfört med tiden i Doldrums. Det är kallt och vått – acceptabelt ute på däck men ibland väl utmanande nere i båten. ”Jag blir inte varm i min koj,” säger Sally ”och det är väldigt svårt att sova när man fryser.”

Att ösa vatten är en av de mer utmanande sysslorna ombord. Ihopkrupen sitter man och svampar upp pölar med iskallt vatten i en hink och hoppas på att båten inte skall dra iväg med värsta supersnabba vågen. Det värsta är när man tappar hinken med allt uppsamlat vatten – antingen på sig själv eller tillbaka på det ”torra” golvet. Eller allt vatten som letar sig in med de genomblöta kläderna och genom den öppna luckan under, tiden man försöker utföra sitt jobb.

Vi ger oss dock inte. Vi fortsätter att svampa ur båten och ta alla andra nödvändiga åtgärder för det här är de bästa och mest spektakulära seglingsförhållanden som vi fått vara med om så här långt in i tävlingen. Vinden, vågorna och det obevekliga vattnet är en del av den episka upplevelsen att segla i Södra oceanen. Precis som den där första dagen med snö. Det är rent – här finns ingen trafik – det är långt till land, vi har bara fåglar och stadig bris i sikte. Här ute känns det som om vi är ensamma i hela världen.
Corinna Halloran / Team SCA

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Här är en film som beskriver hur man seglar gennaker på ett bekvämt sätt. I slutet av filmen syns Seldéns nya justerbara halshornssvirvel, på engelska ”Adjustable Tack Swivel” som förkortas ATS. ATS innebär att man med ett nedhal draget till sittbrunnen enkelt kan trimma för höjdtagning eller djup slör.

Bekväm segelhantering i kombination med fart och seglingsglädje är vad folk vill ha och våra GX system har tagits emot med öppna armar av seglare över hela världen.

Tillsammans med en tågvirkestillverkare har Seldén utvecklat en s k AT-kabel som är tre gånger mer vridstyv än marknadens näst bästa kabel. Företagets kabel är inkluderad i GX systemen och det är till stor del den som gör jobbet.

Info: www.seldenmast.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team leder sedan igår kväll den inledande etappen av Volvo Ocean Race. Kampen om att nå först till Kapstaden är fortfarande helt öppen.

Senaste positionsrapport: 08:00 (CET)
Ledande båt: Dongfeng Race Team
Avstånd till målet: 2119 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 322 sjömil
Vindhastighet: kring 13 m/s för tätbåtarna

De sju båtarna i Volvo Ocean Race 2014-15 befinner sig just nu i södra Atlanten och närmar sig upploppet till Kapstaden. I täten skiljer det fortfarande bara ett par sjömil mellan lagen.

De senaste dagarna har kursen varit satt nästan rakt söderut eftersom lagen där söker kraftiga vindar från väst som kan ge dem en snabb resa till målet. En begränsning vid 42:a breddgraden får dock inte passeras eftersom tävlingsledningen vill skydda båtarna från isberg.

Dongfeng Race Team är den båt som nu ligger längst österut i fältet, de är närmast Kapstaden och toppar därför tabellen. En inspirerande syn för Martin Strömberg och hans franska och kinesiska lagkamrater även om den kan vara tillfällig. Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team Vestas Wind som nått längre söderut kommer troligtvis nå de kraftigare vindarna först.

– Vinden kommer fylla söderut så de tre båtarna framför oss kommer nog dra ifrån oss lite det närmsta dygnet, säger Martin Strömberg och tillägger att det fortfarande finns gott om chanser att utmana konkurrenterna på väg österut.

– Det kommer bli avgörande när vi skall igenom en väderfront de sista dagarna utanför Kapstaden. Jag tror mycket kan hända där.

För två dagar sedan låg Dongfeng Race Team över 100 sjömil bakom ledarbåten. Att de nu leder fältet när nästan 70 procent av etappen avverkats kan ses som en skräll. Sammanlagt har besättningen mindre erfarenhet från Volvo Ocean Race än de flesta andra lagen och de två kinesiska seglarna ombord inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan.

– Stämningen ombord var väldigt bra i början av etappen när vi ledde men när Vestas kom från ingenstans och flög förbi oss vid ekvatorn var den mycket sämre. Nu när vi ätit ikapp distans på båtarna framför har den blivit bättre men alla längtar nog till Kapstaden och nedräkningen har börjat, säger Martin Strömberg.

Lagen förbereder sig nu på en fartfylld och kall resa i området som kallas “the roaring fourties”.
Svenskbåten Team SCA hamnade på efterkälken efter att de fastnade i ett område med mindre vind tidigare i veckan. De ligger just nu sist 322 sjömil efter täten.
Målgången i Kapstaden är beräknad till den 6 november. Volvo Ocean Race 2014-15 avgörs i nio etapper och avslutas i Göteborg i juni 2015.

Garmin presenterar nu GPSMAP 7400-serien med multifunktionsdisplayer (MFD). GPSMAP 7400 är en serie förstklassiga enheter med multitouch, inbyggd 10 Hz GPS/GLONASS-mottagare och Wi-Fi. xvs-modellerna har dessutom inbyggda avancerade ekolodsfunktioner som CHIRP, DownVü och SideVü.

– Vi ville skapa en ny serie produkter med samma höga kvalitet och prestanda som våra kunder har vant sig vid och blivit beroende av i sina båtar, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– GPSMAP 7400 har alla viktiga navigationsfunktioner som behövs i olika situationer. Och vill man ha inbyggt ekolod finns även det.

Nya GPSMAP 7400-serien har en kristallklar widescreen i 7, 8, 10 och 12 tum. Med multitouch är den mycket enkel att använda och flera smarta funktioner som förenklar och förhöjer båtupplevelsen blir lättåtkomliga som till exempel radar, AIS, värme- och IP-kamera, video, autopilot och Wi-Fi. Serien är byggd för båtägare med höga krav som önskar utrustning av högsta kvalitet.

För sportfiskaren finns GPSMAP 7400xsv-serien med integrerad högklassig ekolodsteknik. Bland funktionerna finns HD-IDTM ekolod, dual 1kW CHIRP, CHIRP DownVü och SideVü, vilket ger en otroligt tydlig bild av det den scannar samtidigt som du får en mycket bra målseparation.

Oavsett om du väljer med eller utan ekolod har serien en inbyggd 10Hz GPS för snabbare och mer exakt positionering, spårning och uppdatering. Garmins seglingsfunktioner har också integrerats med laylines, tidvatteninfo, vindros, kurslinjer, vindinformation och andra element som är till stor nytta på segelbåtar.

7400-serien och är kompatibel med både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision sjökort. BlueChart g2 Vision innehåller Garmins Autoguidance, 3D vyer, flygfoton över hamnar mm. Med hjälp av inbyggd Wi-Fi kan du enkelt koppla ihop plottern med apparna BlueChart mobile och Garmin Helm mobile.

Nya GPSMAP 7400 beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på och 15 399–35 499 kr. GPSMAP 7400xsv beräknas finnas tillgänglig samtidigt till ett rekommenderat cirkapris på 17 299–40 299 kr.

Info: www.garmin.com/marine2015

Det finns stora mängder spökgarn vid vrak utmed svenska sydkusten. Det visar ett dykprojekt som Håll Sverige Rent genomfört vid åtta vrak utanför Ystad.

Nästan 4,5 km spökgarn bärgades vid dykningarna, garn som fångat hundratals kilo fisk till ingen nytta.
Spökgarn är fiskeredskap som på olika vis förlorats i haven och som fortsätter att fiska år efter år till ingen nytta.

– Spökgarn vid vrak är ett stort problem i Östersjön, säger Jessica Ångström, ansvarig för Skräpfria hav på Håll Sverige Rent. Vid de åtta vrak som vi dök på bärgades massvis med garn vid samtliga vrak.

Dykningarna som genomförts i projektet visar att det finns stora mängder garn vid de utvalda vraken vid sydkusten. Sammanlagt bärgades 4 470 meter garn där hundratals kilo fisk fångats i onödan.

En viktig iakttagelse av projektet är att mängden nyare spökgarn som bärgats vid vrak är högre än i jämförelse med de spökgarn som tagits upp vid draggningsinsatser med fiskebåt. De spökgarn som hittats vid draggningsinsatser i den fria vattenmassan eller på botten har ofta varit äldre än 15 år, medan näten som bärgats från vrak till största delen har varit yngre än 10 år.

– Tidigare insatser kring spökgarn i Sverige har inte undersökt vraken i särskilt stor utsträckning, säger Jessica Ångström. De här resultaten visar att det behövs mer kunskap kring spökgarn vid vrak och att detta kanske till och med är ett problem som ökar.

Förlorade nät och annan fiskeutrustning verkar ha en tendens att ansamlas kring vrak. Dels kan det bero på att drivande och förlorade nät fastnar i vraken, eller så sker det ett direkt fiske på vraken, eftersom vraken också fungerar som artificiella rev för fisk

Läs gärna mer om projektet i: En rapport om spökgarn – om att rensa vrak från förlorade fiskeredskap.

Info: www.hsr.se/fakta

Det blir dansk design på Malmös nya marinpedagogiska centrum, som är tänkt att invigas på Ribersborgsstranden 2016. Detta står klart sedan vinnaren av arkitekttävlingen korats.

Under sommaren och hösten har Malmö stad, genom serviceförvaltningen stadsfastigheter, arrangerat en tävling om hur marinpedagogiskt centrum ska se ut och tidigare idag utsågs danska NORD arkitekters ”Läringslandskap” som vinnare. Motiveringen lyder ”ett väl genomarbetat förslag med ett helhetsgrepp som är både funktionellt och arkitektoniskt tilltalande”.

– Vi är oerhört glada över att vinna detta uppdrag och ser fram mot att förverkliga projektet tillsammans med Malmö stad och medarbetarna på marinpedagogiskt centrum, säger Johannes Molander Pedersen på NORD Arkitekter:

– Det 21:a århundradet går i vattnets tecken. Haven stiger, vi får mer regn, det marina livet förändras och översvämningar blir en del av vardagen. Därför är det viktigare än någonsin att förstå och lära oss av den natur som omger oss. Marinpedagogiskt centrum i Malmö är vårt förslag på en nytänkande utbildningsinstitution, som kan ge barn och vuxna kunskap och redskap för att reagera på framtidens klimat- och miljöförändringar. Det är en plats, som ska vara öppen för alla.

På marinpedagogiskt centrum kommer varje år närmare 20 000 skolelever och andra besökare få chansen att lära sig mer om den rika marina floran och faunan i Öresund. För projekteringen svarar stadsfastigheter och verksamheten kommer att bedrivas av entreprenör, som upphandlas av kulturförvaltningen.

– I och med att arkitekttävlingen är avgjord har vi tagit ytterligare ett steg mot att skapa bra förutsättningar för marinpedagogisk verksamhet i Malmö, säger Elisabeth Lundgren, Malmö stads kulturdirektör.

– Nu går vi in i ett skede där vi kommer att titta närmare på upphandlingen som kommer att ligga till grund för vem som får uppdraget att bedriva verksamheten i själva byggnaden.

Bilden:
Johannes Molander Pedersen från NORD arkitekter berättar om sitt vinnande förslag “Läringslandskap” vid en ceremoni på Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö.

MARINPEDAGOGISKT CENTRUM

Marinpedagogiskt centrum kommer att byggas vid handikappbadet på Ribersborgsstrandens sydvästra del och kostnaden beräknas till cirka 22 miljoner kronor. För projekteringen svarar stadsfastigheter och verksamheten kommer att bedrivas i upphandlad form genom kulturförvaltningens försorg.Förhoppningen är att marinpedagogiskt centrum dagligen kommer att kunna ta mot två till fyra skolklasser för program och aktiviteter om 2,5-3 timmar och sammanlagt upp mot 500 besökare.

Det blir en plats där lärandet kring vatten och liv utgör hjärtat av verksamheten och där landskapet, både på land och i hav, är dess främsta tillgång där de flesta av aktiviteterna kommer att äga rum. Byggnaden blir ett komplement till utemiljön, en plats som möjliggör och förstärker lärandet kring den marina mångfalden.

Här kommer det att finnas laboratorium, ateljé och lektionssal, där skolelever kan experimentera och lära sig, men också en utställning och en hörsal som också välkomnar allmänheten. Utemiljön förstärks med uteplatser under tak, utekök med grillplats, sittplatser samt duschar.

Vid marinpedagogiskt centrum ska det också finnas möjlighet att arrangera tillställningar som förskolans dag, havets dag eller olika former av workshopar.

Tidsplan:
29 oktober 2014: vinnande bidrag utses
Januari-juni 2015: projektering samt bygglov
2015-2016: byggproduktion
Sommaren 2016: marinpedagogiskt centrum öppnar

På lördags inleds årets vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Islamorada, Florida. En av favoriterna är 18-åriga Andrea Holm från KSSS, Stockholm. Tidigare i somras vann hon silver i Kona-EM. I Kona-klassen seglar damer och herrar tillsammans och på startlinjen kommer 115 seglare att stå. Andrea Holm får tuffast möjliga motstånd från ett flertal tidigare världsmästare och olympiska seglare.

Redan förra året var Andrea Holm nära att vinna Kona-VM när det seglades i Quebec, Kanada. Nu hoppas hon på revansch.

– Det känns faktiskt väldigt nervöst. Jag vet att det är många riktigt duktiga seglare med och konkurrensen blir stenhård, berättar Andrea.

– Men, jag siktar högt. Jag är väldigt revanschlusten efter förra årets VM i Kanada då jag missade guldet på grund av en försmädlig tjuvstart. Jag har förbättrat mig på alla plan under säsongen, inte minst hårdvindsseglingen, fortsätter Andrea.

Höjdpunkterna från sommarens tävlingssäsong för Andrea var en nionde plats i ISAF Youth Worlds (ungdoms-VM) i Tavira, Portugal i den olympiska RS:X-klassen och ett EM-silver i Kona One i Båstad.

Totalt deltar 115 seglare från fem kontinenter i årets VM vilket gör det till det största Kona-mästerskapet någonsin. Ett stort antal tidigare världsmästare från olika vindsurfingklasser kommer att stå på startlinjen.

Förutom Andrea ställer Sverige upp med ett mycket starkt lag. Bland dessa finns Kajsa Larsson (21 år) från Motala Segelsällskap som kom på åttonde plats vid EM i somras och var bästa dam vid VM 2011.

– Vi har haft en målmedveten satsning på våra unga talanger under flera år. Den satsningen börjar nu betala sig, säger Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.

Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.

För resultat besök:
VM-sajten: http://class.konaone.com/event/210/2014-kona-world-championships
Facebook: Kona One och Kona Windsurfing
Twitter: @konaone och @konawindsurfing

Foton (Sailing Båstad): Andrea Holm.

Wiki Loves Monuments, enligt Guinness rekordbok världens största fototävling, pågick under september. Nu har vinnarna i den svenska deltävlingen utsetts. Förstapriset går till Elin Kellersson, för hennes bild på det k-märkta fartyget Sarpen, med hemmahamn i Simrishamn.

Tävlingen, där alla är välkomna att delta, fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen. I Sverige ingår också de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.
– Det är så roligt att 1800-talsgaleasen Sarpen vunnit hela svenska delen av tävlingen, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet och delansvarig för k-märkningen av fartyg.

Tävlingen är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.

Två fartyg får vara med och representera Sverige i den internationella tävlingen. Förutom Sarpen finns en bild på ångfartyget Ejdern, med hemmahamn i Södertälje, med bland finalisterna. Dessutom syns det k-märkta Stockholmsfartyget på Deodar på tredjepristagaren i fartygskategorin.
– Nu hoppas vi såklart att de här fina bilderna kommer ta sig långt i den internationella tävlingen, säger Fredrik Blomqvist.

Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.

Det blir amerikansk premiär för helt nya Wider 32 som supertender för superyachts på Fort Lauderdale International Boat Show, som öppnar idag 30 oktober. Det är en snygg och fräckt formgiven båt, som ska tillverka den speciella marknaden för riktigt lyxiga yachter.

Det är lätt att känna igen den elegant formgivna 32-fotaren från Wider Yachts. Den italienska designen av Fulvio De Simoni och de extremt djärva formerna i någon slags retrodesign är väldigt typiska.

Det italienska företaget bakom Wider 32 anser att båten är perfekt för den amerikanska marknaden. Båtmässan i Fort Lauderdale är också en av världens främsta utställningar för alla som är intresserade av lyxiga yachter.

Den båt som visas på årets Fort Lauderdale-mässa är väldigt välutrustad för sin ägare, som har gjort alla sina viktigaste val via en speciell webbsida; ”Create Your Own Yacht” på Wider Yachts USA sajt.

Enligt Wider är båten den idealiska tendern till exempelvis företagets egen superyacht, den nya Wider 150 som för närvarande håller på att färdigställas vid ett varv i Ancona i Italien.

Trots att detta är en typisk öppen daycruiser finns det möjligheter till övernattning under däck i två stora soffor. Det finns också matplats och – förstås – ett gigantiskt soldäck uppe i båten.

Wider byggs med högteknologisk high-tech, PVC-kärna och vakuuminjicering. Vid tester har båten utrustats med dubbla 260 hk MerCruiser 3.0 TDI dieselmotorer samt Bravo 1 DTS drev. Det ger en marschfart på 30 knop och en toppfart på 37 knop.

Tekniska fakta
Längd: 9.60 m / 31 ft 50 in
Bredd: 3.00 m / 9 ft 84 in
Djupgående: 0.55 m / 1 ft 80 in
Vikt. 5.0 ton / 11023 lb
Bränsle: 500 L – 132 U.S. gal
Vatten: 150 L – 40 U.S. gal
Motorer: 2 x 260 hk MerCruiser 3.0 TDI / Bravo 1 DTS
Marschfart: 30 knop
Maxfart: 37 knop
Räckvidd: 200 Nm
Passagerare: 8
Info: www.wider-yachts.com

Nu sjösätter svenska ALUKIN aluminiumbåtar en ny distributionsmodell som ger kunderna återbäring! I höst presenterar företaget ett Return on investment-avtal som kan tecknas för ett år i taget för de båtköpare som gillar att visa sin båt för fler. Syftet är att öka tillgängligheten för nya båtkunder runt om i Sverige och Norden.

Marinteknik i Norrtälje AB har sedan starten valt att gå sin egen väg gällande distribution och försäljning av ALUKIN aluminiumbåtar. Istället för traditionell försäljning via återförsäljare har det producerande företaget valt att själva hantera all försäljning direkt från produktionen i Roslagen till slutkund. Nu vill Marinteknik öka tillgängligheten och därmed ge fler potentiella båtköpare möjlighet att se och provköra båtarna runt om i hela Sverige och Norden.

– Vi vill visa våra båtar för fler och vi vill premiera de båtköpare som hjälper oss med det, därför har vi jobbat fram ett nytt distributionssystem med ett Return on investment-avtal (ROI-avtal) som man kan teckna sig för under ett år i taget i samband med sitt båtköp, berättar Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

– Det här är egentligen ingenting nytt för oss, mun till mun- metoden har fungerat automatiskt från början och det är helt och hållet tack vare att våra kunder fungerat som goda ambassadörer för våra båtar, fortsätter Maria Nikula.

Valuta för varje satsad krona!

Marinteknik i Norrtälje AB lovar sina kunder valuta för varenda satsad krona i sitt båtägande och det gör man genom att leverera hantverksbyggda kvalitetsbåtar med möjlighet till individuella anpassningar som tillverkas på svensk mark. Med ett ROI-avtal tar man det härmed ett steg längre och erbjuder de båtköpare som önskar bli officiell ambassadör en återbäring om man gillar att visa upp sin båt.

– Försäljningen har ökat stadigt varje år och vi har ett litet men välmående företag som växer stadigt. Vi har en riktigt vass kvalitetsprodukt och utan dyra mellanled kan vi också sälja båtar med individuella anpassningar till ett bra pris. Varje kund som vill har direktkontakt med vår konstruktör som kan guida köparen genom alla frågor och önskemål. På det sättet kan vi tillhandahålla ett exklusivt erbjudande som innebär valuta för varenda krona. Men vi behöver samtidigt se till att fler kan titta på våra båtar, oberoende var man bor någonstans.

– Det här är en win-win lösning som vi tror på, fortsätter Maria Nikula.

2 % av värdet på båten man köpt är summan som återbetalas om en affär går i hamn. Ett bra klirr i kassan för den som till exempel vill finansiera den årliga vinterförvaringen, service, drivmedel och lite till. Det är också något för den som önskar få direkt återbäring på sin investering. För att få återbäring ska man ha visat sin båt och tagit ut en intresserad köpare på en provtur.

– Därefter håller vi kontakten med de potentiella båtköpare som vill gå vidare i diskussion om affär. För våra båtägare ska det inte vara krångligare än så, förklarar Maria Nikula.

Målet är att det ska förenkla och förbättra tillgängligheten för potentiella köpare som önskar se och provköra båtarna på fler platser runt om i Sverige och i Norden.

– Vi lanserar avtalet nu under hösten och kommer att köra det på prov under ett år. Därefter gör vi en utvärdering och då ser vi om nya köpare tycker att det fungerat bra och om våra befintliga båtägare tycker det varit givande, avslutar Maria Nikula.

Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Vestas Wind utgör just nu en tättrio i Volvo Ocean Race. Men fler konkurrenter är på jakt och frågan är vem som tar initiativet till etappmålet i Kapstaden.

Senaste positionsrapport: 11:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: 2243 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 334 sjömil
Vindhastighet: 5–7 m/s

Snart 19 dagar efter att båtarna lämnade Alicante skiljer det bara ett par sjömil mellan flera av båtarna. På väg söderut i Atlanten har fältet komprimerats när lagen försökt navigera runt det stora högtrycksområde som finns mellan dem och Kapstaden. Det är en balansgång där det vindfattiga området ska undvikas utan att man behöver segla en lång omväg. Samtidigt söker sig lagen söderut för nå vindar som kan föra dem till etappmålet.
– Vi söker fickor med mer vind som gör att vi vinner sjömil gentemot de andra och ger oss en snabbare väg till de västvindar som kan förkorta vår resa till Kapstaden, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska Onboard Reporter Matt Knighton.
Hans lag har tillsammans med nederländska Team Brunel haft initiativet i tävlingen den senaste veckan. Men danska Team Vestas Wind som valde en bana längre västerut med mer vind ligger nu hack i häl på tätduon. Enligt den senaste rapporten ligger de tre båtarna inom sex sjömil från varandra.
Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord har minskat avståndet till täten avsevärt de senaste dagarna och ligger just nu fyra med Team Alvimedica strax bakom. Svenskbåten Team SCA och spanska MAPFRE ligger efter ett par navigeringsmisstag på efterkälken. Team SCA ligger sist i fältet och har 334 sjömil upp till ledande Abu Dhabi Ocean Racing.

Det återstår cirka en vecka innan båtarna går i mål i Kapstaden och mycket kan hända på vägen dit. Samtliga lag är fortfarande på väg söderut där de söker kraftiga vindar från väst som kan ta dem till målet i Kapstaden. Vilket lag som når denna vindkatapult först och vem som utnyttjar den bäst på väg österut kommer att vara avgörande.
– Precis som vilken onsdag på jobbet som helst kretsar snacket kring planer för helgen. Vi kommer att vara i Södra oceanen så det kommer minst sagt bli en episk helg för oss, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.
Tävlingsledningen har lagt en begränsning vid 42:a breddgraden som båtarna inte får passera. Detta för att hålla dem säkra från isberg. Målgången är beräknad till den 6 november.

Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. 

De jagande båtarna har tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen. Mitt i södra Atlanten ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High”. Det gäller att navigera runt detta vindfattiga område vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en kurs västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglat längst österut.
Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind. Dongfeng har tagit in på tätbåtarna från sin position i mitten av fältet. Lagen kan komma att segla så långt söderut som 42 breddgraden – the roaring fourties innan de siktar mot målet.

Det är 14 år sedan Göta kanals återplantering av trädallén startade och nu börjar AB Göta kanalbolag se att kanalsträckorna återfår sin forna form. Med stor hjälp av alla trädfaddrar får nu Borensbergs sluss och Forsviks sluss sin slutgiltiga trädallé och även sträckan Sjöbacka bro till Ljungs Västra bro blir helt komplett. Totalt kommer 75 träd att planteras under 2014.

– Det är en milstolpe för oss att trädallén mellan Sjöbacka bro och Ljungs Västra bro och vid slussarna i Borensberg och Forsvik är helt klara. För Göta kanal betyder det otroligt mycket att återfå sin trädallé, inte bara för det visuella intrycket utan också för att träden är en viktig del i det historiska byggnadsverket säger Anders Donlau, VD AB Göta kanalbolag

Trädfaddrar bidrar till miljön
Göta kanals trädfaddrar har tillsammans med Göta kanalbolag bidragit till att nästan 1 000 träd återplanterats sedan starten år 2000. Träden lever i cirka 200 år och trädsorterna som Göta kanalbolag i år planterar är lönn och lind samt kastanj i Forsvik.

– Vi startade detta återplanteringsprojekt för ungefär 14 års sedan och det är otroligt att se vilket engagemang vi har mött från alla trädfaddrar. Jag har träffat många som planterar sitt träd för att antingen hedra, fira eller minnas nära och kära, men oavsett anledning känner vi en stor stolthet att vi har trädfaddrar som vill hjälpa till att återplantera Sveriges längsta trädallé, avslutar Anders Donlau.

AB Göta kanalbolag genomför varje år återplanteringar av trädallén som omger Göta kanal. Den vackra allén längs kanalen med skiftande trädarter är en viktig del av det värdefulla byggnadsverket och behöver fortlöpande förnyas. När Göta kanal byggdes planterades ca 16 000 träd vilket gör det till Sveriges längsta allé. Både privatpersoner och företag kan delta i bevarandet av Göta kanals trädallé genom att bli trädfaddrar. Det har blivit en uppskattad gåva i samband med olika högtidsdagar. Ett kanalträd kostar 2 000 kr, och givaren får sitt namn på de trädfaddertavlor som finns på elva platser längs kanalen.

Läs mer på www.gotakanal.se/tradprojekt

Med drygt en vecka kvar av första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015 har båtarna nu passerat ekvatorn och rundat den brasilianska ön Fernando de Noronha. Nu går de söderut för att sakta svänga mer österut mot etappmålet Kapstaden. Här kommer en rapport från Corinna Halloran ombord på Team SCA:

Vattentemperaturen sjunker. Igår var det solhattar och tjocka lager zinkpasta som gällde på däck. Idag rustade tjejerna sig med keps på förmiddagen men det dröjde inte länge innan den byttes ut mot fleecehatt. Det är ingen hemlighet att vi närmar oss Södra Oceanen – den börjar redan göra sig påmind.

Vi är bara 20 grader söder om ekvatorn och det är fortfarande några sjömil kvar mellan oss och de riktigt stora vågorna. Och de fantastiska Albatrosserna, som gjort Södra Oceanen så omtalade. Men känslan att vi snart är där är påtaglig ombord och vi gör allt för komma söderut så fort som möjligt.

Vi har ett par veteraner ombord som varit där tidigare och de har varit en välsignelse för oss nybörjare.

”Jag kan inte låta bli att le lite igenkännande,” berättar Sam och fortsätter. ”De tjejer som inte har varit i Södra Oceanen tidigare ställer hela tiden samma frågor och jag minns så väl att jag gjorde precis samma sak min första gång. Som tur var seglade jag med en navigatör som hade ett väldigt stort tålamod – och på samma sätt har jag försökt att vara öppen och svara på alla frågor.”

Sam var bara 22 år när hon seglade i Södra Oceanen första gången och sedan dess ytterligare en gång 2009, i samband med solokappseglingen Vendée Globe, då hon ensam tillbringade 6 veckor i det beryktade området. Abby och Carolijn seglade i Södra Oceanen under Volvo Ocean Race in 2001-02. Liz Wardley var där senast när hon testade en ny entypsbåt. Dee Caffari har seglat där fyra gånger!!!

Alla vi blåbär är nyfikna på vad vi kan förvänta oss. Vad exakt har vi gett oss in på? ”Är det ungefär som Round Britain and Ireland Race?” är en vanlig fråga. Team SCA deltog, tillsammans med fyra andra VOR65or, Round Britain and Ireland Race. Då seglade båtarna i hasorna av orkanen Bertha med starka och ihållande vindar, kallt vatten och hyfsat stora vågor. “Precis så, men bra mycket kallare,” förklarar Liz.

”Om det bara var varmare, låt oss säga 20°C, då borde alla segla här. Seglingsförhållanden i Södra Oceanen är de bästa jag någonsin upplevt,” berättar Carolijn. ”Det är som Round Britain and Ireland Race men med större vågor och längre intervall. Det är kallare också. Och grått. Det finns ingen sol där,” kommenterar Abby.

Att ta sig till Södra Oceanen och kappsegla till Kapstaden är inte lika lätt som att segla en rak linje söder ut. För närvarande är vi på väg västerut för att fånga upp ett lågtryck. Ost om oss har vi högtrycket St. Helena som mer eller mindre står mellan oss och Kapstaden – och för att komma förbi högtrycket måste vi gå under det. Genom att gå söderut, är planen att haka på lågtrycket och skicka båten snabbare än snabbast mot Kapstaden. Och kanske slå hastighetsrekord av bara farten.

Det är knappt 3000 nm mellan oss och Kapstaden – och det är i grova drag bara lite mer än seglingen över Atlanten i april som tog oss 14 dagar att genomföra. Om allt går enligt plan planerar vi att nå Kapstaden om bara tio dagar. Det är bara att konstatera – vi kommer att segla snabbt. Inte undra på att veteranerna hoppar högt av rena rama förväntan.

Hur vår navigatör Libby ser på det hela kan du läsa mer om på bloggen http://teamsca.com/blog/west-is-best

Liz tror att när vi väl har gippat söderut någon av de kommande dagarna kanske vi får se vår första Albatross… Jag håller ögonen öppna och står redo med kameran i högsta hugg så håll dig uppdaterad!

Flipper har med två modeller när den första omgången av nya European Powerboat of the Year 2015 ska avgöras. Det är Flipper 600 DC och 600 SC som finns med bland nomineringarna.

Det ursprungligen svenska båtmärket Flipper, som nu ägs av finländska Bella-Veneet Oy, har väckt intresse i båtvärlden. Modellen 600 DC i produktfamiljen Flipper tävlar om titeln bästa motorbåt i tävlingen European Powerboat of the Year 2015. Båten ingår i en grupp av fem finalister i serien för båtar under 25 fot. Vinnaren offentliggörs på båtmässan i Düsseldorf 17 januari 2015.

Dessutom har en annan Flipper, nämligen 600 SC, nominerats för det nya priset Best of Boats 2014. I tävlingen BoB tävlar Flipper 600 SC i serien för de fem bästa fritidsbåtarna (Best for Fun). Vinnaren offentliggörs på båtmässan i Berlin den 27 november 2014.

Bella-Veneet Oy har funnits i över 40 år. Bolaget har tre produktmärken: Bella, Flipper och Aquador. Cirka 75 procent av produktionen går på export.

Info: www.bellaboats.com

Info: www.flipperboats.fi

Inför nästa år storsatsar Hurtigruten på korta äventyrsresor, polarexpeditioner, naturupplevelser och möten med isbjörn och havsörn i sin naturliga miljö. Det anrika rederiet erbjuder även ett hop-on hop-off-koncept där du själv tar dig via Norges kust på snöskoter.

Bland nyheterna:
1. Satsning på Arktis. Fler polarexpeditionsupplevelser på Svalbard. Möten med isbjörn och val i deras naturliga miljö.
2. Expeditionsfartyget MS Nordstjernan introduceras i juni 2015, efter en kärleksfull renovering
3. Skräddarsydda kortresor, där gästen väljer hur många dagar man är på äventyr
4. 50 äventyrsutflykter.
5. Lansering av närproducerade kulinariska läckerheter
Arktissatsning
Hurtigruten utökar sin satsning på Svalbard och blir nu en av de största researrangörerna för polarresor och expeditionsupplevelser med expeditionsfartygen MS Fram och MS Nordstjernan. Gäster kan bland annat följa med på polarexpeditioner med hundspann för att uppleva norrsken, tundra, snöstormar och isbjörnar. Besök den nordligaste punkten på den europeiska kontinenten, bara 200 mil från nordpolen.
– Svalbard är en av våra strategiska satsningar under 2015. Under en långhelg kan äventyrare uppleva ett riktigt spännande arktiskt äventyr. Detta är en nisch inom expeditionsresor Hurtigruten är ensamma om, säger Magnus Wrahme, kommersiell direktör på Hurtigruten.
Skräddarsydda resor med adrenalin och dramatik
Hurtigruten erbjuder nu fler skräddarsydda weekendresor och minisemestrar på 3-4 dagar. På många av kryssningarna bestämmer du själv i vilken hamn du hoppar på och av i. Som gäst kan du även välja att åka med snöskoter till nästa hamn och hoppa på Hurtigruten när det passar dig. I 2015 års program finns det vildmarksupplevelser som passar äventyrarare som kan tänka sig att tillbringa natten utomhus för att njuta av norrskenet. Nytt för 2015 är även dagsritter till häst för att komma ännu närmare naturen.
Under 2015 erbjuder Hurtigruten fler än 50 äventyrsutflykter
Bland nyheterna för i år finns Lofoten till häst, varvat med val- och fågelsafari, snöskoter i polarnatten, RIB-äventyr i Lofoten, hundsläde och havssafaris varvat med norska, vilda smaker.
Norway’s Coastal Kitchen, närproducerade norska kulinariska läckerheter
Kvällsmenyerna varierar efter säsong och utgår också från lokala specialiteter och de regioner som fartyget passerar igenom. Produkter och delikatesser hämtas från småskaliga producenter och säsongens råvaror tas ombord dagligen. Med konceptet Norway’s Coastal Kitchen får Hurtigrutens gäster en chans att upptäcka och njuta av Norge genom sina smaklökar samtidigt som småskaliga och lokala producenter längs kusten stöttas. Minst 80 procent av allt som tas ombord köps direkt från dessa lokala producenter, en siffra som Hurtigruten strävar efter att öka framöver.
Hurtigrutens säsongsprogram
Det arktiska landskapets uppvaknande under våren, midnattssolen under sommaren, de fantastiska färgerna under hösten och det fascinerande norrskenet under vintern – varje säsong i Norge har sin charm och erbjuder unika upplevelser. Våra fyra säsongsprogram fokuserar på de speciella upplevelser som varje säsong erbjuder. Hurtigruten erbjuder sina gäster en rad evenemang ombord och på land som ger dem möjligheten att uppleva kultur, natur och traditioner som är typiska för Norge.
Under varje säsong finns det en imponerande fjord, långt bort från allfartsvägarna, som väntar på att bli upptäckt:
Vår: Det arktiska uppvaknandet (1 april – 31 maj) à Lyngenfjord
Sommar: Midnattssolen (1 juni – 31 augusti) à Geirangerfjord, Trollfjord
Höst: Gyllene hösten (1 september – 31 oktober) à Hjørundfjord
Vinter: Jakten på ljuset (1 november – 31 februari) à Trollfjordens mynning
– I över 120 år har vi levererat fantastiska upplevelser för våra passagerare och det tänker vi fortsätta göra framöver också. Med våra nya koncept, såsom kortresor, säsongsresor och nya spännande utflykter, vill vi göra det möjligt för resenärer att uppleva Norge och vår vackra natur, vårt djurliv och fantastiskt mat såväl vinter, vår, sommar som höst. Med Hurtigruten väntar äventyret runt hörnet, säger Magnus Wrahme, kommersiell direktör på Hurtigruten.

Det är fortsatt jämt mellan de sju båtarna i Volvo Ocean Race på väg söderut mot kraftiga vindar i Södra Oceanen. Den stora frågan är när de väljer att vända österut mot etappmålet Kapstaden.

Senaste positionsrapport: 0745 (CET)
 

Ledare: Team Brunel 
 

Avstånd mellan täten och sista båten: 264 sjömil 

Avstånd till Kapstaden:
 2663 sjömil (Team Brunel) 

Vindhastighet: 4-10 m/s

– Vi hittar mer vind ju längre söderut vi seglar och det betyder mer fart. Men att leta efter den vinden tar mer tid och innebär att seglar man längre så vi måste hitta rätt balans. I vilket fall som helst går vi för att vinna, säger Gerd-Jan Poortman som är fördäckare på den nuvarande ledarbåten Team Brunel (NED).

Mitt i södra atlanten, mellan båtarnas nuvarande position och mållinjen, ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High” efter ön St. Helena cirka 1000 sjömil väst om den afrikanska kontinenten. Lagen försöker undvika detta vindfattiga område och segla runt det, vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind.

Under måndagen vände tätbåtarna västerut för att hitta mer vind och detta har gjort att fältet komprimerats. MAPFRE som nu ligger sist fortsatte i riktning mot Brasilien under natten och har där hittat mer vind. Team SCA har däremot fastnat i ett område med svag vind lite längre österut.

Ledarbåten Team Brunel ligger längts österut och närmast Kapstaden. De befann sig klockan åtta i morse på den 26:e breddgraden men båtarna kan sticka så långt söderut som till 40:e breddgraden, det som kallas “Roaring fourties” på grund av de kraftiga vindarna. 


– Det kommer bli en försmak på de mest extrema delarna av tävlingen, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Holloran.

Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord och svenskbåten Team SCA har fortfarande chansen att ta hem topplaceringar till Kapstaden.
Den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 har varit rekordjämn och efter drygt två veckor på havet är utgången fortfarande oviss. När och hur lagen väljer att styra österut kommer att vara avgörande.

– Just nu ligger tre båtar i täten och vi har alla satsat på var vi tror vinden kommer att vara starkast när vi tar oss runt St. Helena High, säger Abu Dhabis Onboard Reporter Matt Knighton.

Målgången i Kapstaden är beräknad till den 6 november.

Sammanfattning Etapp 1 Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.

Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.

Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.

Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. 
Efter Fernando de Noronha har de jagande båtarna tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Kombinationen mörker och semester är optimalt för inbrottstjuven. Statistik från Trygg-Hansa visar att höstlovsveckan, vecka 44, är den vecka under året som det sker flest inbrott i svenska hem. Enligt Brottsförebyggande rådet har både andelen villa- och lägenhetsinbrott ökat i Sverige och förra året skedde 95 inbrott i Sverige under höstlovsveckan – enbart bland Trygg-Hansas kunder. Det är 20 procent fler än en genomsnittsvecka under året.

Det fjärde kvartalet innebär mörkare kvällar och därmed fler inbrott. Generellt har andelen inbrott i Sverige ökat de senaste tio åren enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ, och vecka 44 är den vecka då flest antal inbrott görs i Sverige enligt statistik från Trygg-Hansa. Antalet anmälda bostadsinbrott har varierat beroende på år, men trenden visar på att antalet inbrott ökar både i lägenheter och i villor. Värst drabbade är villor, där har andelen inbrott ökat med 17 procent det senaste decenniet*.

– Inbrott är integritetskränkande och därför väldigt jobbigt att vara med om. Klart flest inbrott sker under det fjärde kvartalet varje år och villor är mest utsatta, men vi ser även en ökning bland inbrott i lägenheter. Vi förväntar oss en inbrottsökning på omkring 20 procent under höstlovsveckan och därför är det viktigt att man själv, så långt det är möjligt, vidtar åtgärder för att förebygga och skydda sig mot inbrott, säger Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

De vanligaste säkerhetsåtgärderna för att motverka inbrott är larm och säkerhetsdörr, vilket kan ha en avskräckande effekt. Även grannars samverkan och samarbete med lokal polis är en metod att minska brottsligheten i området där man bor. Grannsamverkan har också betydelse för tryggheten i området. Det kan öka känslan av trygghet att veta att grannar bryr sig om varandra och varandras egendom. En undersökning som Trygg-Hansa har gjort visar att drygt två av tio svenskar har larm och säkerhetsdörr hemma och att tre av tio svenskar är med eller vill vara med i grannsamverkan mot brott i sitt bostadsområde.

– Grannsamverkan är det mest effektiva sättet att få ner brottsligheten i ett bostadsområde. Syftet är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brott genom ökad uppmärksamhet från de boende samt kunskap om hur man skyddar sig, vilket skrämmer bort och försvårar för tjuven. Grannsamverkan är ett samarbete mellan Polisen, försäkringsbolag och många andra aktörer. Vill man starta en grannsamverkan i sitt område är det bäst att kontakta Polisen, säger Håkan Franzén.

6 av 10 ber grannen hålla koll
Även om man inte är med i en officiell grannsamverkan har många svenskar för vana att informera sina grannar när de åker bort. 60 procentuppger att de säger till sina grannar inför en semesterresa. Bland boende i villa eller radhus är siffran högre, där informerar 80 procent sina grannar om att de ska åka bort. Siffran är dock lägre bland boende i hyreslägenheter, där informerar endast 33 procent sina grannar när de reser bort.

Så kan du motverka inbrott i ditt hus eller lägenhet:
– Berätta för dina grannar att du åker bort, be dem även att hålla ett extra vakande öga på ditt boende och höra av sig om det sker någonting misstänkt.
– Tjuven använder också sociala medier, överväg därför att publicera dina resplaner på t ex Facebook.
– Be någon se efter din bostad under tiden du är bortrest så att den ser bebodd ut. Ett tips är att sätta timer på lampor och musikutrustning så att det verkar som att det är någon hemma.
– Gå med i eller starta Grannsamverkan i ditt bostadsområde. Du kan läsa mer på http://www.samverkanmotbrott.se/ och genom att kontakta din lokala polisstation.
– Om du köper lås och larm, var noga med att vända dig till en auktoriserad återförsäljare och installatör.
– Förvara inte värdesaker så att de syns utifrån. Tänk också på att förvara värdesaker på osannolika platser så att de blir svårare för tjuven att hitta.
– Fota av dina värdesaker, spara kvitton och skriv upp vad du äger. Det hjälper dig både i kontakt med polis och försäkringsbolag ifall du skulle drabbas av inbrott.
Källa: Trygg-Hansa

Inom ramen för Vasamuseets forskningsprojekt Vasakanon, genomfördes idag en framgångsrik verkansskjutning vid Saab Bofors Test Center i Karlskoga. Skjutningen, som skedde mot en kopia av en del av Vasas fartygssida, visade att Vasas kanoner hade en avsevärd eldkraft och dessutom en förhållandevis god precision på måttliga stridsavstånd.

Genomförd provverksamhet har gett ett värdefullt och omfattande tekniskt faktaunderlag rörande de svenska örlogsfartygens tunga artilleri i början av 1600-talet, som även ingick i den svenska fältarmén. Med ledning av den information som samlats in hoppas projektet kunna klarlägga sjökrigets villkor och hur sjöstrid genomfördes under Vasas samtid. Materialet kommer att ligga till grund för en forskningsrapport som kommer att presenteras i mitten av 2015. Förutom de rent tekniska frågorna har projektet också som mål att försöka klarlägga kanonbesättningarnas villkor under strid med hantering av mycket tunga vikter på en rörlig plattform under inverkan av tryckvågor, buller och krutgaser.

Den 24-pundiga bronskanonen göts i november 2013 vid Tierps Järnbruk i Uppland. Därefter har eldröret kompletterats med en lavett och annan kringutrustning. Ammunition har tillverkats (rundkula, piklod, saxlod, kedjelod samt kartesch) vid Skeppsholmens smedja samt vid Tierps Järnbruk och tidstypiskt krut har införskaffats från Tyskland.

Vid skjutningen närvarade ett 150-tal särskilt inbjudna gäster som bl.a. fick höra projektägaren Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner, Fred Hocker forskningsledare vid Vasamuseet och Stefan Krohl, VD för Saab Bofors Test Center, berätta om projektets tillkommelse, provskjutningarna och uppnått resultat.

– Vi har varit med om något historiskt idag. Vi har, efter år av förberedelser skjutit med en exakt kopia av en av Vasas kanoner med ett resultat som vida översteg våra förväntningar. Skjutningarna kommer att ge oss svar på många av de frågor som rests inom forskningsprojektet. Vi kommer att under resterande del av veckan slutföra skjutningarna och därefter väntar ett omfattande analysarbete som kommer att utmynna i en mycket intressant forskningsrapport, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänner.

GKSS-laget Stena Sailing Team med Johnie Berntsson som skeppare vann Argo Group Gold Cup, årets näst sista deltävling i världscupen i matchracing.

Segern i tävlingen på Bermuda är lagets största framgång sedan de vann VM-brons i matchracing 2011.

– Att vinna den här tävlingen är verkligen något utöver det vanliga, säger Johnie Berntsson. Vi har gjort det förut men trodde aldrig att vi skulle kunna göra det igen och vi är väldigt glada.

Finalen, som seglades i bäst av fem matcher, mot schweizaren Eric Monnin och hans Swiss Match Race Team blev en nagelbitare. Svenskarna vann de två första matcherna med liten marginal innan Monnin reducerade till 2-1. I den fjärde matchen hade Monnin övertaget från starten men Berntsson kom tillbaka och tog ledningen i slutet på första varvet runt banan. När Monnin dessutom fick ett straff vid sista rundningsmärket kunde Stena Sailing Team dra ifrån på sista sträckan fram till mållinjen.

– Vi var aldrig säkra för Monnin var alltid nära bakom oss och vi fick verkligen kämpa hårt. Tack vare att Robert, Björn och Oscar seglade båten snabbt och att vi plockade upp vindskiften bra kunde vi komma tillbaks när vi låg bakom och det var väldigt viktigt, säger Johnie.

Stena Sailing Team imponerat stort fram till finalen som seglades söndag kväll svensk tid. Efter grundomgången slog Johnies lag ut landsmannen Björn Hansen i kvartsfinalen och i semifinalen besegrade de den regerande världsmästaren i matchracing Taylor Canfield (USA). Canfield slutade trea i tävlingen och tog in viktiga poäng på Ian Williams (GBR) som leder världscupen.

Argo Group Gold Cup är den sjätte av sju deltävlingar i årets upplaga av Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Stena Sailing Team har inte haft ett tourkort till årets världscup fick ett wildcard till tävlingen på Bermuda. Johnie Berntsson vann tävlingen på Bermuda 2008 och Stena Sailing Team vann VM-brons i matchracing 2011.

Så gott som alla topprankade matchracinglag i världen har deltagit i tävlingen på Bermuda och många namn känns igen från startfältet i Stena Match Cup Sweden 2014. Björn Hansen, som i somras vann Stena Match Cup Sweden för tredje gången i rad, har nu inte längre chans att vinna världscupen. Men hoppet om att nå en medalj lever i allra högsta grad och den sista deltävlingen Monsoon Cup seglas i Malaysia 25-29 november.

Stena Sailing Team i Argo Group Gold Cup 2014:
Johnie Berntsson – skeppare
Robert Skarp – taktiker
Björn Lundgren – fördäck
Oscar Angervall – trimmare

Info: http://www.wmrt.com/result/leaderboard/event_results/97.html

Bilden:
Stena Sailing Team under Argo Group Gold Cup i Bermuda. Foto: Charles Anderson/ RBYC.

Finska XO Boats presenterar en riktigt kul nyhet med sin nya XO270 RS Front Cabin Outboard, som har premiär på Hamburgs båtmässa den här veckan. Linjerna är lika fräcka som på tidigare XO-modeller.

XO Boats har fått flera priser och utmärkelser för sin design och för båtarnas goda sjöegenskaper. Den nya modellen XO270 RS Front Cabin Outboard har kommit till efter begäran hos kunderna och kompletterar därmed modellutbudet.

Grundmodellen för den här båten hade premiär på Düsseldorfs båtmässa i januari i år. Då visades den med dubbla utombordsmotorer.

XO270 RS Front Cabin har gott om plats i en förkabin och får ta ombord upp till 8–10 personer. Beroende på motorval anges marschfarten till 25–30 knop.

Tekniska data för den nya modellen baseras helt på föregångaren. Den nya modellen har troligen något sämre fartprestanda, men tack vare de allt starkare och lättare utombordarna räcker det säkert för många kunder med singelmontage.

– XO 270 RS Front Cabin OB utrustad med en enda motor gör att vi når en helt ny kundgrupp. Båtägare som vill ha den optimala båten för härliga köregenskaper till ett konkurrenskraftigt pris och med extra komfort, säger XO Boats marknads- och försäljningschef, Calle Nyman.

Företagets kreativa motor, designer och reklammannen Sakari Mattila, håller för tillfället på att utveckla ytterligare nyheter för XO Boats. På mässan i Düsseldorf 2015 kan det bli premiär för den första eller flera i en serie om fyra 37 fots XO-modeller, alla endast för utombordare…

XO 270 RS Cabin OB får svensk premiär på utställningen Grand Turismo i Stockholm 7 november.

Tekniska fakta
Längd: 8,60 m
Bredd: 2,60 m
Höjd: 3,00 m
Vikt: 2 550 kg (exklusive motor)
Pris: från Euro 86 700 plus motor och moms
Info: www.xoboats.fi