Nyheter

Idag presenterar Alliansen i landstinget sin budget för 2015. En av de största satsningarna i årets budget är att ett långsiktigt avtal skrivs mellan Skärgårdsstiftelsen och Stockholms läns landsting.

– Det nya femårsavtalet ger Skärgårdsstiftelsen ett viktigt ekonomiskt tillskott som är förutsättningen för ett långsiktig arbete, säger Gustav Hemming (C).

Skärgårdsstiftelsen har under de senaste åren arbetat intensivt för att få en modernare styrning och bättre överblick och strategier för sina byggnader och sin verksamhet, samt kartlagt behoven och vilka åtgärder som behöver prioriteras. För att möta stiftelsens behov upprättas nu ett femårsavtal med stiftelsen.

– Vi vill ha en livskraftig skärgård både för permanent- och fritidsboende, samtidigt som vi vill ha en skärgård som är attraktiv att besöka – och då är Skärgårdsstiftelsens arbete av mycket stor betydelse, säger Gustav Hemming (C).

– Skärgårdsstiftelsen arbetar idag offensivt med att locka fler besökare till skärgården, men också för att skapa bättre lönsamhet och bärkraft för våra arrendatorer och entreprenörer. Ett långsiktigt avtal med landstinget är viktigt för att vi ska kunna fullfölja dessa satsningar som på sikt kan minska beroendet av skattepengar, säger Gustav Hemming (C).

Femårsavtalet innefattar:
– 40 Mkr för att lösa stiftelsens pensionsskuld
– Det årliga driftsbidraget höjs till 50 Mkr – från tidigare 43 Mkr och ökar därefter med tre procent årligen.
– För att kunna möta de ökade underhållsbehoven tillkommer under avtalsperioden dessutom en riktad satsning på 12 Mkr under 2015 och med 24 Mkr årligen de kommande fyra åren.

Övrigt
Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar 40 områden från Örskär i norr till Landsort i söder där stiftelsen bedriver natur- och kulturbyggnadsvård.

Skärgårdsstiftelsens intäkter består till hälften av ett årligt bidrag från landstinget på ca 43 miljoner kronor, till hälften av hyror och arrenden från entreprenörerna som driver värdshus och vandrarhem samt de 16 skärgårdsjordbruken. Stiftelsens uppdrag handlar både om att vårda natur- och kulturmiljöer i skärgården och att underlätta för besökare, turister och det rörliga friluftslivet att kunna ta del av skärgårdsmiljön.

Info: http://skargardsstiftelsen.se/om-stiftelsen/

Italienska Gamma Yachts levererar en 22,1 m yacht till operasångaren Andrea Bocelli. Det är den mest kundanpassade båten i serien hittills med smart design från holländska Vripack. Yachten är byggd hos Jetten Yachting.

Den nya yachten får namnet M/Y Libertas. Det är den tredje yachten i denna serie ”miniyachter” från Gamma Yachts. Designen från superyachtföretaget Vripack har gjort att den 22,1 m långa båten har kunnat utnyttjas extremt bra med goda utrymmen överallt samtidigt som hon är mycket bränsleeffektiv.

Både bygget och designen har utförts i Nederländerna medan interiören kommer från Italien. Normalt kallas yachter från och med 30 m längd för superyachter, men enligt Gamma Yachts vd, Guido Bonandrini, är den här båten så kundanpassad och specialutrustad att man inte kommer mycket närmare en superyacht även om den ”bara” är 22,1 m.

– De huvudsakliga delarna av Gamma 20 som är förutbestämda för kunderna är skrovet och överbyggnaden. Nästan allt annat kan förändras enligt kundens smak och önskemål. Ägaren av M/Y Libertas, den mycket uppskattade operasångaren Andrea Bocelli, tog kundanpassningen till en ny nivå än tidigare Gamma 20-kunder, säger Bonandrini.

Bland annat har Bocelli valt ett annat utförande av uteutrymmena för att bättre kunna njuta av havet under gång. Yachten har även en utökad flybridge och en stor dykanläggning. Yachten är även tufft lackad i metallic med ”electric blue”. Däcksutrymmena är klädda med teak som standard och Bocelli har dessutom försett sin båt med en hydraulisk badplattform i aktern.

Gamma 20 har hela 170 kvm boyta ombord, inklusive nedre däck, huvuddäck, flybridge och gångdäck. Genom den extra kabinen har båten upp till nio bäddplatser. Ägarens kabin har extra stora ljusinsläpp och hela båten är försedd med dubbla fönster för isoleringens skull, men främst för att Bocellis piano ska få bästa klimatet ombord.

Stor vikt har lagts vid båtens ljudegenskaper. Konsult- och testföretaget Van Cappellan Consultancy i Nederländerna har försett båten med isolering och stabilisering med hjälp av stabilisatorer från Naiad. Båtens bränsleekonomi har också stått i centrum. Yachten har en mycket bra räckvidd på cirka 1 270 Nm med tankar på 5 500 liter bränsle.

Förutom Gamma 20 bygger det italienska företaget även en yacht på 26 m, Gamma 24, med boutrymmen för upp till tolv personer.

Andrea Bocelli har tidigare ägt flera större båtar. Han säger så här om sina nya yachtfavorit:

– Jag älskar hur båtens utrymmen har använts så att vår stora familj kan vara tillsammans och njuta av närheten ombord på ett privat sätt. En yacht måste möta kundens speciella önskemål och uttrycka hans eller hennes önskemål – både vad gäller design och teknik. Mina önskemål gällde främst varma material, att båten skulle vara mysig, säker och ha låg ljudnivå och det har verkligen uppnåtts. Jag är verkligen nöjd med mitt val av Gamma 20.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 5 personer omkom genom drunkning under oktober i år vilket är en färre än under oktober 2013. Totalt har 129 personer omkommit i år genom drunkning vilket är 9 fler än under samma period förra året då totalt 120 personer omkom.

2014 oktober 2013
– fritidsbåt 4
5 övriga 2
5 totalt 6

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2014

1/10, Övriga Skarholmen, Uppsala, C-län
En man i 45-årsåldern drunknade vid Skarholmen söder om Uppsala.
Byggnadsarbetare i närheten av vattnet slog larm efter att ha hört rop på hjälp . Ett stort räddningspådrag med dykare, båtar och en helikopter sattes in. Dykarna fann mannen och han fördes med ambulans till sjukhuset i Uppsala där man senare konstaterade mannen avliden.
4/10, Övriga Lidköpings hamn, R-län
En 26-årige man som saknats i en knapp vecka har hittats drunknad i Lidköpings hamn. Orsaken till mannens död är inte klarlagd. Polisen har inga brottsmisstankar.
10/10, Övriga Säveån, Nolhaga, Alingsås, P-län
En man i 45-årsåldern har hittats död i Säveån i närheten till mynningen till sjön Mjörn. Förbipasserande upptäckte en kropp flytande i Säveån i Nolhaga. Hur mannen hamnat i vattnet är i nuläget oklart men är klassat som dödsfall genom drunkning.
17/10, Övriga Ätran i Svenljunga, P-län
En kvinna i 50-60 årsåldern har hittats drunknad i Ätran. Polisen har i nuläget ingen misstanke om brott.
30/10, Övriga Klarälven, Karlstad, S-län
En 52-årig man avled efter att ha cyklat ner i Klarälven. Det är oklart om mannen drunknat eller omkommit på grund av sjukdom.

Garmin GSD 25 är ett nätverksekolod som har både traditionellt ekolod, 1kW CHIRP, CHIRP DownVü och CHIRP SideVü scanning och som ger dig enastående möjligheter att lokalisera fisk och bottenstruktur. Bilderna som visas i din kompatibla Garmin-plotter är fantastiskt klara och tydliga med så bra separation så att du enkelt ser skillnad på fiskstim och enskilda fiskar ända ner till 1 500 m.

GSD 25 är den optimala lösningen för båtägare och sportfiskare som kräver både scanningsfunktioner och traditionellt ekolod. Tillsammans med DownVü och SideVü, får du en kristallklar bild med utmärkt målseparation med äkta, dubbla 1kW CHIRP.

CHIRP har blivit ett värdefullt verktyg ute på vattnet. Till skillnad från traditionellt ekolod som bara har en frekvens sveper CHIRP med ett område av flera frekvenser som sträcker sig från låg till hög. Resultatet blir ett bredare utbud av information och du får en skarpare ekolodsbild med högre upplösning.

Tillsammans med någon av de nya givarna fungerar GSD 25 som ett sök och bekräftelse-verktyg för alla fiskare från amatörer till riktiga proffs. Tillsammans med den nya GPSMAP 7400-serien och den befintliga 8000-serien har sonar aldrig varit tydligare.

Nya GSD 25 beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på och 8 599 kr.

Info: www.garmin.com/marine2015

Jubilerande Oskarshamns Motorbåtklubb firar tio år med att bjuda in världens främsta och snabbaste ekipage i Offshore 3C och 3B till Oskarshamn den 30 juni – 6 juli 2015.

Den fartfyllda VM-veckan i Oskarshamn bjuder på sammanlagt sex VM-tävlingar i Offshore 3C och 3B samt fulla SM-tävlingar i övriga klasser inklusive Jetski och Thundercat. Med totalt närmare 100 ekipage på startlinjen är detta Skandinaviens största båtevent under 2015.

– Det känns fantastiskt att UIM åter har gett oss förtroende att arrangera VM. Vi tar med oss de goda erfarenheterna från 2011 för att göra detta arrangemang ännu större, bättre och häftigare, konstaterar Oskarshamns Motorbåtklubbs ordförande Anders Lindh.

När VM i Offshore 3C avgjordes i Oskarshamn 2011 stod Mikael Bengtsson överst på prispallen. Sedan dess har finländske Marcus Johnsson varit dominerande i VM. Nu möts de båda giganterna i Oskarshamn med tuff konkurrens av övriga världseliten från bland annat Italien, Frankrike och Norge. Även Team C-47 med Mikael Gustafsson från Oskarshamns Motorbåtklubb kommer att finnas med bland de startande.

– Efter förra säsongens haveri är jag tillbaka med ett helt nytt ekipage och gott hopp om att kunna vara med i toppen och fightas om VM-medaljerna på hemmaplan, säger han.

Förutom snabba, täta och spektakulära race i såväl VM Offshore 3C och 3B som övriga SM-klasser kommer Oskarshamns Motorbåtklubbs tioårsjubileum att uppmärksammas på flera olika sätt.

– Vi är i full gång med planeringen för att göra detta till ett extraordinärt arrangemang. VM-veckan kommer att avslutas med musikfesten Latitud 57 och flera av Sveriges populäraste artister på scenen som får hela hamnen att svänga, framhåller Anders Lindh.

Offshore 3C
Världens mest spridda Offshoreklass. Båtarna får vara enskrov eller katamaraner från 6,5 m längd och minivikt 845 kg. Toppfart är över 90 knop.

Offshore 3B
Minsta internationella offshoreklassen för katamaraner. Båtarna ska vara 5,0 m långa och en katamaran måste väga minst 730 kg. Toppfart kring 70 knop.

Turkiska Numarine, som bygger high performance motorbåtar i storlekar på 55 till 130 fot har introducerat en ny modell: Numarine 70HT. Det Istanbulbaserade varvet har satsat på en lyxig båt med fräck design.

Turkiet som båtbyggarland har fått en renässans på senare år. Flera italienska varv bygger sina båtar i landet eller har turkiska dotterbolag, som färdigställer italienska båtar. Tack vare Turkiets långa traditioner inom båtbyggeri och de låga lönekostnaderna växer båtindustrin där hela tiden.

Linjerna på Numarine 70HT är hämtade från en större modell, den framgångsrika 78HT. Den nya modellen har dock samma formspråk som har gjort Numarine känt.

Teknologi och prestanda är kärnvärden för företaget. Det gäller allt från vakuuminjicering till skrovdesign och metoder för att bygga inredning med mera.

För designen av Numarine 70HT står Can Yalman, som även har designat företagets övriga båtar. Han har dock gjort den här modellen i samarbete med Tony Castro, som bland annat designar båtar för polska Galeon.

Särskilt fokus har lagts vid rymd och ljus i båten, som har en stor vindruta i ett enda stycke, en riktigt stor salong och gott om glas även på andra platser. I hela båten används moderna färger, lacker och träslag för att skapa en lyxig känsla.

Den här modellen kommer i två standardutföranden: tre kabiner med pentry under däck och matplats i salongen eller fyra kabiner med pentryt som en integrerad del av salongen. Här finns även plats för en besättningshytt, som då byggs i stället för tendergarage.

Med två stycken MAN 1200 dieselmotorer får 70HT en toppfart på över 34 knop och en ekonomisk marschfart med lång räckvidd.

Tekniska fakta
Tekniska fakta: 21,60 m
Bredd: 5,45 m
Djupgående: 1,6 m
Vikt: 31 ton (37 ton fullastad)
Bränsle: 4 500 liter
Vatten: 1 000 liter
Hålltank: 600 liter
Motorer: 2xMAN 1000 hk – 2300 rpm
Backslag: ZF 500-1 IV
Toppfart: 34 knop
Marschfart: 28 knop
Räckvidd: upp till 425 Nm
Generatorer: 19KW 230 Volt 50Hz
9.5Kw 230 Volt 50Hz
Material: Komposit
Design: Tony Castro, Can Yalman
Bogpropeller: Side Power SE210/250 TC
Info: www.numarine.com

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu rapporterat till regeringen om vilka åtgärder som krävs för att nå bevarandemålen i Sveriges marina skyddade områden.

– Vi bedömer att det i ett första steg är aktuellt att reglera fisket ytterligare i 30 av Sveriges drygt 300 marina skyddade områden. Av dessa ligger sex områden utanför trålgränsen vilket kräver en process med de länder som har rätt att fiska i området samt med EU-kommissionen, säger Lena Tingström, utredare på HaV.

Marint områdesskydd är en viktig del iarbetet med att nå flera miljömål, särskilt ”Hav i balans samt levande kust och skärgård” och ”Ett rikt växt och djurliv”. Det är också viktigt för att uppnå de krav som ställs i flera olika EU-direktiv och internationella konventioner.

I Sverige omfattas idag 6,3 procent av havsarealen av marint områdesskydd, det vill säga marina naturreservat, Natura 2000-områden med marina livsmiljöer samt den marina nationalparken Kosterhavet. För dessa områden ska bevarandemål sättas upp för att säkerställa den biologiska mångfalden.I december 2013 fick HaV i uppdrag av regeringen att identifiera och se till att åtgärder vidtas i syfte att nå bevarandemålen, framförallt gällande det fiske som bedöms som skadligt.

– Arbetet med fiskereglering i marina skyddade områden är redan en prioriterad fråga på HaV och under 2015 kommer vi att intensifiera det arbetet, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald.

Vissa fiskemetoder kan påverka skyddsvärda arter och livsmiljöer negativt, exempelvis kan bottentrålning orsaka skador på rev och svampdjursamhällen. HaV har därför gjort en analys av vilket fiske som bedrivs i marina skyddade områden längs med våra kuster. Länsstyrelserna i de 14 kustlänen har sedan fått bedöma om pågående yrkes- och fritidsfiske behöver regleras.

– Av länsstyrelsernas bedömning framgår att behovet av ytterligare reglering av fiske är högt prioriterat i 30 av drygt 300 marina skyddade områden, säger Lena Tingström.

– Flera länsstyrelser påtalar dessutom att det finns betydande kunskapsbrister vad gäller arters och livsmiljöers utbredning i de skyddade områdena. Det saknas även kunskaper om hur ekosystem påverkas av ett riktat fiske mot specifika arter och om hur omfattande fritidsfisket är. Detta innebär att antalet områden där fiskereglering behöver införas kan komma att förändras.

HaV:s lägesrapport ska ses som en första bedömning av om och hur bevarandemålen för marina skyddade områden hotas av pågående fiske. Utifrån denna kommer HaV att fördjupa samarbetet med respektive länsstyrelse för att säkra att bedömningen stämmer.

Fem län – Gotland, Gävleborg, Kalmar, Norrbotten och Uppsala – uppger att fisket är tillräckligt reglerat i deras marina skyddade områden.
Nio län – Blekinge, Halland, Skåne, Stockholm, Västerbotten, Västernorrland, Västra Götaland, Östergötland och Södermanland – anger att yrkes- eller fritidsfisket behöver regleras ytterligare i totalt 24 områden innanför trålgränsen. HaV:s ambition är att införa nödvändiga bestämmelser för att nå bevarandemålen i dessa områden under 2015.
Områden som är aktuella för fiskereglering utanför trålgränsen är Bratten i Västra Götalands län, Fladen, Lilla Middelgrund, Morups bank, Stora Middelgrund och Röde bank i Hallands län samt Falsterbohalvöns havsområde i Skåne län. Här behövs omfattande samråd med berörda länder, främst Danmark och Tyskland, och med EU-kommissionen. HaV:s ambition är att nödvändiga regler ska vara införda i dessa områden till 2017.
Fiskereglering kan innebära att vissa arter är helt fredade, att det inrättas särskilda fredningsområden, fredningstider, tillträdesbestämmelser och olika former av redskapsbegränsningar. För flera av kuststräckorna pågår ett arbete med att se över den generella fiskeregleringen.

– Vår bedömning är att i flera fall kommer bevarandemålen att kunna uppnås genom generell fiskereglering istället för reglering på områdesnivå. Flera länsstyrelser påpekar också fördelen med en sådan lösning, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för fiskereglering.

FOTNOT. I de av regeringen fastställda etappmålen för biologisk mångfald framgår att det marina områdesskyddet i Sverige ska omfatta tio procent av havsarealen år 2020, vilket innebär en ökning med 570 000 hektar. De framtida marina skyddade områdena kan också ha behov av fiskereglering för att nå bevarandemålen.

Källa och foto: HaV.

Det blev ett nytt rekord när Loick Peyron (Maxi Solo Banque Populaire VII) vann La Route Du Rhum-Destination Guadeloupe. Framgången kom efter sju försök under 32 år…

Den franska stjärnan i havskappsegling Loick Peyron vann den legendariska Route du Rhum-Destination Guadeloupe när han gick i mål på måndagsmorgonen 10 november. Efter ensamseglingen över Atlanten från Saint-Malo i Frankrike till Pointe-a-Pitre bröt han mållinjen kl. 04:08:32 TU/05:08:32 CET/00:08:32 lokal tid. Han seglade ensam på sin 31,5m (103ft) Ultime trimaran Maxi Solo Banque Populaire VII och seglade totalt 3,542 Nm course på 7d 15h 8m 32s.

Hans sammanlagda tid innebär ett nytt rekord för sträckan, där den första tävlingen seglades 1982, och slog referenstiden från 2006 som då sattes av Lionel Lemonchois (7 days 17 hours and 9 minutes) med 2hrs 10mins 34secs.

Peyron seglade 3,524 Nm teoretisk bana med en genomsnittlig fart av 19.34kts. I verkligheten seglade han 4,199 Nm med en medelfart på 22.93kts.

Som skeppare av den 14 man 2011-2012 Banque Populaire besättningen som håller rekord på Jules Verne Trophy non-stop around the world record har Peyron en gammal relation till La Route du Rhum, som är det transatlantiska race där han startade sin karriär som 22-åring. Hittills har han kommit femma två gånger och tvingats avbryta tre gånger med sina ORMA 60 trimaraner åren 1990, 1994 och2002.

Vid 54 års ålder är triumfen i Route du Rhum ännu en stor seger för seglaren från La Baule i Bretagne, som är lika skicklig inom många seglingsgrenar. Från Moth-jollar till stora flerskrovsbåtar och America’s Cup.

Info: www.routedurhum.com

Nästan en av fem svenskar har varit med om ett drunkningstillbud där ett barn varit inblandat enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa*. För att öka kunskapen om vattensäkerhet åker Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet nu på Sverigeturné med sin gemensamma satsning Babybojen. Under hösten erbjuds föräldrar över hela landet kostnadsfria flyttillfällen i 15 städer.

Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett till sex år och varje år dör i genomsnitt nio barn i drunkningsolyckor. Nästan en av fem varit med om drunkningstillbud med barn visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.*
– Vår vision är noll drunkningar och de allra flesta barndrunkningar sker i eller nära hemmet. Det är helt avgörande att man som förälder börjar träna tidigt med sina barn och en väldigt bra första kunskap är att kunna flyta. Vi tror att vårt och Trygg-Hansas arbete med Babybojen kommer leda till att fler föräldrar känner trygghet i vattensituationer, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.

Att kunna flyta i vatten kan rädda liv och är det första steget till simkunnighet. Ändå är det bara 4 av 10 föräldrar som uppger att de kontinuerligt flyttränar med sina barn själva eller via simskola och endast 16 procent uppger att de flyttränar med sina barn i hemmet. Drygt 2 av 10 svenskar (22 %) uppger att de inte har tränat barnet att vistas i vatten utöver vanligt bad/dusch. Detta visar en undersökning från Trygg-Hansa i samarbete med analysföretaget YouGov**.

– Resultatet från vår undersökning visar att Babybojen verkligen behövs. Många föräldrar är medvetna om hur viktigt det är med vattensäkerhet, men vi önskar att fler tog chansen att flytträna med sitt barn hemma i badkaret eller i badbaljan. Trygg-Hansa har en gemensam vision med Svenska Livräddningssällskapet om att inga barn ska drunkna, och Babybojen är ett sätt att komma närmare det målet. Babybojen har gjort succé sedan första flyttillfället 2013 och vi har redan fått in många anmälningar till höstens flyttillfällen. säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

2013 startade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet initiativet Babybojen för att hjälpa föräldrar att öva vattenvana och att flyta hemma i badkaret eller badbaljan och därmed öka säkerheten i och vid vatten. Från och med måndag den 10 november startar Babybojen en ny och utökad turné där 15 städer runtom i Sverige besöks och kostnadsfri flytträning erbjuds till föräldrar och deras barn. Turnén påbörjas i Gävle och avslutas nästan två veckor senare i Kristianstad. Vid flyttillfällena får föräldrar möjlighet att flytträna med barn i åldrarna 3 månader – 2 år i en varmvattenbassäng under ca 25 minuter tillsammans med utbildade instruktörer av Svenska Livräddningssällskapet. Deltagarna får även med sig ett flyt-kit för att kunna fortsätta flytträningen i hemmet.

En av tre föräldrar har inte uppsikt över sitt barn i vattenmiljö
7 av 10 föräldrar känner till att de kan börja träna att flyta med små barn under ett år, men 40 procent av svenskarna påbörjar inte flytträningar med sitt barn förrän efter barnets första födelsedag. Nästan en av tre föräldrar uppger dessutom att de inte har uppsikt över sitt barn hela tiden när barnet badar på badhus eller på äventyrsbad*.

Babybojen kommer att besöka följande 15 orter:

10/11 Gävle
11/11 Sundsvall
12/11 Stockholm
14/11 Stockholm
14/11 Uppsala
14/11 Umeå
15/11 Malmö
17/11 Norrköping
18/11 Södertälje
18/11 Örebro
19/11 Lund
20/11 Alvesta
20/11 Göteborg/Frölunda
21/11 Karlstad
21/11 Halmstad
21/11 Kristianstad

Om undersökningarna:
* Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2/9 – 8/9 2014. Urvalet är riksrepresentativt och slumpmässigt över den svenska allmänheten 18-79 år. Resultaten är efterstratifierade vilket betyder att vid analysen vägs data så att fördelningen av respondenterna i undersökningen motsvarar fördelningen i Sverige med avseende på ålder, kön och län. Totalt omfattar undersökningen 1 099 intervjuer med en deltagarfrekvens på 65 procent.

**Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 22/10 – 30/10 2014 via YouGov Sveriges Internetpanel. Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor 25-55 år, med barn i åldern 0-6 år i hushållet. Totalt omfattar undersökningen 875 intervjuer.

Under Östersjöländernas årliga sjöfartsmöte inom Helsingforskommissionen (HELCOM) som just avslutats i Riga har Polen, Tyskland och Ryssland meddelat att de inte är beredda att förbjuda dumpning av toalettavfall till havs.

– Det är bedrövligt. Det innebär att kryssningsfartyg och färjor även i fortsättningen får tömma ut allt sitt toalettvatten i Östersjön – kanske utan något slutdatum, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Redan 2010 beslöt FNs sjöfartsorganisation (IMO) att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Detta förutsatt att länderna före 2015 meddelat att de har kapacitet att klara detta.

– Östersjöländerna lever inte upp till sina åtaganden. Det är beklagligt att vissa länder inte har lyckats lösa hanteringen av avloppsvatten i hamn under de år som gått sedan beslutet togs. Ett allvarligt misslyckande för Östersjön, säger Mattias Rust, sjöfartsexpert på WWF.

En av stötestenarna är den stora mängden avloppsvatten som kryssningsfartygen behöver pumpa i land under en kort tid. Det rör sig om upp till 300 kubikmeter avloppsvatten per timme under ett helt hamnbesök, vilket kan motsvara i storleksordningen av en olympisk simbassäng. Både vissa hamnar och flera städers reningsverk har svårt att klara av den mängden.

– Ledningar, pumpkapacitet och vattenrening – det här handlar inte om raketforskning utan snarare om att det inte prioriteras, säger Mattias Rust.

Övergödningen är ett av Östersjöns största problem och avloppsvatten är en bidragande orsak. Passagerartrafiken står i dagsläget för en ganska liten del av den totala övergödningen – men utsläppen är koncentrerade till sommarmånaderna då algblomningen är störst. Dessutom ökar trafiken.

WWF har förespråkat ett förbud mot utsläpp av avloppsvatten i nästan tio år. Enligt Östersjöländernas plan skulle beslutet slutgiltigt avgjorts i år. Sista chansen i år att få ett tidbestämt beslut är vid Östersjöländernas möte i HELCOMs högsta beslutande organ i mitten av december. Misslyckas det skjuts förbudet mot avfallsvattentömning troligen upp på obestämd tid.

– WWF uppmanar alla Östersjöstater att säkra fullgoda mottagningsanläggningar för avloppsvattnet och spika ett datum så snart som möjligt då förbudet kan träda i kraft – de har en möjlighet redan i december, säger Mattias Rust.

Garmin presenterar en ny serie scanning-givare som passar till nya echoMAP-serien, GPSMAP 7400-serien och ekolodsmodulen GSD 25. Denna kompletta uppsättning av genomskrovsgivare och akterspegelsgivare ger kristallklara bilder av objekt, bottenstruktur och fisk som passerar under och vid sidan av din båt.

Garmins scanning sonar ger en tydlig bild av vad som sker under båten med DownVü, såsom vrak eller pålar, och vad som finns vid sidorna av båten med SideVü. Scanning sonar har blivit en viktig del av sportfiskarens upplevelse och den nya serien med givare ger en scanning-lösning för varje båt och prisklass.

GT21 och 41 kompletterar de nya echoMAP-enheterna och finns både som genomskrovsgivare och akterspegelsgivare. GT21 har DownVü med 260/455kHz samt traditionell med 50/200kHz för tuffa förhållanden och stora djup. För en tydligare bild på grundare vatten finns GT40 som har både SideVü och DownVü med 455/800kHz, samtidigt som den ger ett traditionellt ekolod med 77/200kHz. GT41 ger ett komplett alternativ optimerad för saltvatten genom att erbjuda SideVü och DownVü med 260/455kHz och traditionellt ekolod med 20/200kHz.

Till GPSMAP kan du även använda GT50 och 51. Även dessa finns både som genomskrovsgivare och akterspegelsgivare. De har både DownVü, SideVü och CHIRP. För grundare vatten finns GT50 DownVü och SideVü med 455/800kHz och CHIRP med 80/160kHz. För djupare vatten och tuffare förhållanden scannar GT51 på 260/455kHz för DownVü och SideVü och 80/160kHz för CHIRP.

De nya givarna beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på mellan 1 399 kr och 15 799 kr.

Info: www.garmin.com/marine2015

Norska Windy Scandinavia AB har fått två båtar nominerade till ”2015 European Power Boat of the Year”. Det är 39 Camira sports cruiser och den helt nya 27 Draco sports weekender. Den senare är en retromodern båt som hade premiär på båtmässan i Düsseldorf i januari 2014.

I kategorin ”Powerboats up to 45 feet” finns Windy 39 Camira, som är en storasyster till den på sin tid revolutionerande Windy 31 Zonda. Det är en båt som kombinerar stilen från en klassisk sports cruiser med suveränt fina egenskaper och en toppfart på hela 45 knop.

En av Europas ledande motorbåtstidningar har beskrivit båtens skrov, designat av Hans Jorgen Johnsen, som ”i topp med de allrqa bästa 40-fotare vi har testat någonsin”.

För Camiras exteriör svarar Dubois Naval Architects Ltd och för interiören står Design Unlimited. Standardlayouten innehåller två kabiner och valbart pentry. För motoriseringen står Volvo Penta sterndrives med elektroniska kontroller. Båten har även ett tendergarage i aktern.

Den mindre 27 Draco är finalist i klassen ”Powerboats up to 35 feet”. Det är den första och största båten i en serie av tre sports weekenders från Draco Boats AS, som ägs av Windy Boats.

Även Dracon är designad av Dubois Naval Architects Ltd. Båten finns med flera olika motorer från Yamaha utombordare.

Både Draco 27 och Windy 39 Camira visas på båtmässan i Düsseldorf 2015, som hålls 17–25 januari. Där visas även WINDY 40 Maestro, WINDY 31 Zonda, WINDY 29 Coho och WINDY 26 Khamira.

Vinnarna i ”European Powerboat of the Year 2015 Awards” tillkännages vid en ceremoni under mässans första helg.

Info: www.windyboats.com

”The Finest Art On Water” är en ny utställning i Hamburg, som visar samarbetet mellan det italienska varvet CRN, Riva och konstnären Christian Jankowski.

Både CRN och Riva är bolag inom Ferretti Group, världens största tillverkare v fritidsbåtar och yachter. Utställningen är en del av Rich Pickings vid Hamburgs Museum Für Kunst Und Gewerbe.

Enligt Jankowski är yachter de perfekta skulpturerna och som en container med oerhört mycket och viktig information.

Italienska CRN är specialiserat på att bygga helt kundanpassade stål- och aluminiumyachter på över 40 m längd. I utställningen visas bland annat en 68 m yacht, där både exteriör och interiör är designade av Officina Italiana Design.

Aquariva Cento, en båt som byggs i en begränsad upplaga, är också designad av Officina Italiana Design och kan beställas som tender till CRN superyachts.

Utställningen är öppen till och med 11 januari 2015.

Info: www.crn-yacht.com

Garmin presenterar en ny serie med öppna digitala radarvingar – GMR 424, 624/626 och 1224/1226 xHD2. Radarantennerna finns i 4 eller 6 fot med en sändningseffekt på 4, 6 eller 12 kW och är ett ovärderligt hjälpmedel när du vill se landkonturer, andra båtar, väder och bra fiskeställen.

– Den nya serien GMR xHD2 radarvingar har alla de kraftfulla funktioner som du önskar i ett radarsystem, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Oavsett vilken typ av båt du har kan du lita på att dessa radarantenner visar tydligt både vad som finns i närheten av din båt och långt borta vid horisonten.

GMR xHD2-serien har extremt hög känslighet, bästa tänkbara separering och passar på både större yachter och sportfiskebåtar. Tillsammans med Garmins välkända driftsäkerhet och användarvänliga gränssnitt blir det både enkelt och säkert att navigera. GMR 626 xHD2 har en 1,1 graders horisontell och 25 graders vertikal lobvinkel och ger fantastisk tydlighet, målupplösning och definition. GMR 424 xHD2, 624 xHD2 och 1224 xHD2 har en 1,8 graders horisontell och 25 graders vertikal lobvinkel. Alla nya modeller har en räckvidd på upp till 72 sjömil och ger dig möjlighet att välja rotationshastighet på 24 eller 48 varv per minut för snabb och exakt måluppdatering.

xHD2 är tystare än tidigare modeller och har också ett Bird mode för att du enkelt skall kunna se fågelflockar och således få bättre insikt om var fiskarna har samlats i stim. Dessutom kan köra två antenner samtidigt om du vill titta på olika skalor samtidigt på två displayer.

Dual range ger extra säkerhet ombord. Du får parallella vyer över både korta och långa distanser så att du kan ha koll på både det som finns nära båten och borta vid horisonten. Utan att du behöver växla mellan olika vyer, kan land och strukturer ses tydligt. Dual Range finns som alternativ till GPSMAP 8000-serien och den nya GPSMAP 7400/7600-serien.

Dynamic Auto Gain och Dynamic Sea Filter gör att xHD2-serien presterar på toppnivå oavsett båtmiljö. Radarn anpassar sig kontinuerligt efter omgivning, vatten och väderförhållanden för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödigt sjöklutter. Tillsammans med 8 bitars färger får du en mycket mer exakt och korrekt bild av vädermönster eller hinder som närmar sig din båt.

Leta upp och spåra mål som skulle kunna utgöra en kollisionsrisk för dig med xHD2. MARPA identifierar mål och kollisionsrisk för närliggande mål så du kan justera till en ny, säker kurs. Varningar ges också om målet kommer för nära båten så att du snabbt blir medveten om det.

Nya xHD2-serien är kompatibel med de flesta nya Garmin-plottrar inkl. nya GPSMAP 7400-serien. GMR xHD2t beräknas finnas tillgänglig i mars 2015.

Info: www.garmin.com/marine2015

Vid en ceremoni den 6 november, Gustav Adolfs dagen, på Vasamuseet tilldelades Filosofie doktor Martin Kjellgren Vasamuseets Vänners pris för 2014. Martin Kjellgren erhöll priset, 50 000 kr, för sin bok Taming the Prophets. Astrology, Orthodoxy and the Word of God in Early Modern Sweden.

Martin Kjellgren bidrar med sin bok Taming the Prophets. Astrology, Orthodoxy and the Word of God in Early Modern Sweden till att öka vår förståelse för samhällets och kyrkans förhållningssätt till astrologin, men även till att fördjupa kunskapen om den lutherska ortodoxin och dess samhälleliga roll under den första hälften av 1600-talet. I sin analys framträder Kjellgren som en insiktsfull, skarpsinnig och analytisk forskare och han når betydande resultat.

– Martin Kjellgrens forskning har på ett mycket förtjänstfullt sätt bidragit till att öka vår förståelse för samhällets och kyrkans förhållningssätt till astrologin under den första hälften av 1600-talet, Vasas samtid. Jag gratulerar Martin till at ha blivit utnämnd till 2014-års pristagare, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner.

Pristagaren Martin Kjellgren, Filosofie doktor i Historia vid Lunds Universitet 2011 är idag verksam som universitetslektor i Historia vid Malmö högskola.

– Det är självklart väldigt roligt att ens forskarmöda faktiskt uppmärksammas av fler än de närmast sörjande. Jag är mycket tacksam och glad över Vasamuseets Vänners pris, säger Martin Kjellgren, pristagare 2014.

I veckan blev Kenneth Neijnes tilldelad finska Gränsbevakningsväsendets förtjänstmedalj. Kenneth Neijnes, regionchef Kustbevakningen nordost, tilldelas medaljen för förtjänstfulla insatser till förmån för finska Gränsbevakningsväsendet. Han har föreslagits av chefen för Gränsbevakningsväsendet och beslutats av finska inrikesministern.

– Det var många uppskattande ord som sades och kändes i hjärtat, säger Kenneth Neijnes.

Utdelare var Markko Hassinen kommendor Finskaviken, Jukka Savolainen kommendor västra Finland och Antti Pesari kommendor flyget.

Gränsbevakningsväsendets verksamhet är att fredliga förhållanden bevara Finlands gränser. Huvuduppgifter är gränsövervakning vid landgränserna och på havsområdet, gränskontroller av persontrafiken vid landgränsens övergångsställen, i hamnarna och på flygstationerna samt räddningsverksamhet i synnerhet på havsområdet.

Foto: Kustbevakningen.

Efter en imponerande spurt in till Kapstaden lyckades svenska Team SCA passera spanska Mapfre och knipa sjätteplatsen på första etappen av Volvo Ocean Race 204-2015.

Under många dygn har Team SCA jagat längst bak i fältet och fortfarande på fredagsmorgonen såg det ut som om de inte skulle hinna ikapp spanjorerna som låg en bra bit före på vägen in mot Kapstaden. Men vid lunchtid var Team SCA förbi och före Mapfre över mållinjen.

– Vi hade bestämt oss för att aldrig ge upp, att aldrig sluta kämpa, hur hopplöst det än såg ut, sade skepparen Sam Davies minuterna efter målgången.

Spanska Mapfre gjorde ett fatalt misstag när de valde att gå nära land. De fastnade i mycket lätta vindar vid den höga kusten nedanför det berömda Taffelberget och den svenska båten, som hade en bättre vinkel in mot Kapstaden, lyckades passera. I lätta vindar gled Team SCA över mållinjen.

– I natt seglade vi i vindar över 16 m/s iklädda överlevnadsdräkter och nu i slutet hade vi nästa ingen vind alls. Det är verkligen snabba kast. Men jag gillar det här bättre, sade Annie Lush på Team SCA.

Efter nästan exakt 27 dygn och 6 500 nautiska mil (drygt 12 000 km) till havs väntar nu några dagars vila för besättningen. Sedan inleds förberedelserna för nästa etapp som startar onsdag 19 november – från Kapstaden till Abu Dhabi.

Etapp ett vanns av Team Abu Dhabi Ocean Racing endast tolv minuter före kinesiska Dongfeng.

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Nu återvänder isbrytaren Oden tillfälligt till Stockholm. Oden är ett unikt fartyg. Hon är byggd inte enbart för att bryta is, utan även för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden.

1991 blev Oden världens första icke atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen, och sedan dess har isbrytaren varit där vid ytterligare sex tillfällen. Under fem säsonger har Oden även arbetat i Antarktis.

– I år har Oden genomfört sin tjugonde polarforskningsexpedition och under drygt 90 dagar i Arktiska oceanen gjort mätningar i områden som inte kan nås utan en kraftfull isbrytare, säger Björn Dahlbäck, föreståndare för Polarforskningssekretariatet.

Under den kommande helgen och veckan ligger Oden vid de svenska statsisbrytarnas tidigare kajplats vid Stadsgårdskajen i Stockholm på sin väg till Luleå. Nu väntar säsongens isbrytartjänstgöring i Bottenviken och Bottenhavet. Under vinterhalvåret handlar sysslorna om att skapa framkomliga sjövägar för handelssjöfarten till och från svenska hamnar.

Söndagen den 9 november kl. 11-16 hälsar forskare och besättning välkomna till öppet skepp ombord på Oden. Det är en unik möjlighet att få inblick i forskningens arbete och vardag ombord.

Fakta om Oden
Längd: 107,42 m
Bredd: 31,08 m
Byggd av: Götaverken Arendal, Göteborg, 1988
Hemmahamn: Norrköping
Maximalt antal personer ombord: 86
Huvudmaskineri: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk
Djupgående: 7,0–8,5 m
Deplacement: 11 000–13 000 ton
Ägare: Sjöfartsverket
Fart i öppet vatten: 16 knop
Isbrytningsförmåga: 1,9 m is vid 3 knop
Besättning:
Bunkerolja: 3 380 m3
Dieselolja: 990 m3
Smörjolja: 100 m3
Färskvatten: 310 m3
Ballastvatten: 3 650 m3
Färskvattengenerator: 20 m3/dag
Proviant: 80 personer/100 dagar (kan ökas)

Polarforskningssekretariatet har till uppgift att främja förutsättningarna för och samordna svensk forskning och utveckling i polarområdena. I november uppmärksammar vi trettio års arbete med att skapa möjligheter för svensk forskning i såväl Arktis och Antarktis som i den subarktiska svenska fjällkedjan.

Sjöfartsverket är ägare och har driftansvaret för de svenska statsisbrytarna inklusive isbrytaren och forskningsfartyget Oden. Sjöfartsverket ansvarar för framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet till sjöss. Isbrytarverksamheten är av stor betydelse för att sjöfarten till och från Sverige ska kunna fungera året om.

I veckan avgjordes finalen av den europeiska affärsidétävlingen Clean Launchpad. Vinnare blev Wavetube från Chalmers, som nu får gå världens första affärsskola för cleantech-företagare, Climate-KIC Accelerator. Planen är att Wavetubes lösning för utvinning av el ur havsvågor ska drivas mot fullskalig kommersialisering.

Clean Launchpad är en affärsidétävling som under ett halvt års tid har odlat fram nya innovativa idéer inom klimatområdet runt om i Europa, från ursprungliga 400 stycken idéer. Efter nationella kvalificeringstävlingar avgjordes den europeiska finalen i veckan, i samband med Climate-KIC innovation festival i spanska Valenica.

Ett trettiotal projekt från 11 länder deltog i semifinalerna. Fem projekt gick direkt till final och bland dessa fanns Swedish Algae Factory och Wavetube från Chalmers. Vann gjorde alltså Wavetube, som får 10 000 euro i prispeng och plats i programmet Climate-KIC Accelerator.

– Vi har en bra grundidé för vårt koncept, som bygger på konventionell teknik, och som i vårt fall tillämpas på havsytan. Vi har också en hållbar idé kring vår affärsmodell, vilket tilltalade juryn. Våra kunder är globala elbolag, så det finns verkligen potential att få genomslag internationellt, säger Sara West, som tillsammans med Alexander Torstenfelt driver Wavetube.

Wavetubes vågkraftslösning ska nu genomgå omfattande tester i en vågbassäng i Belfast, Nordirland, innan lösningen i nästa steg ska testas till havs. Konceptet skiljer sig kraftigt från andra lösningar som vill ta vara på energin från vågor, menar Sara West.

– Vi tror på att utveckla ett enkelt och robust koncept, som lättare kan motstå de krafter som uppstår i den marina miljön. Systemet är slutet och består av tre ihopkopplade rör, eller tuber. Våra få mekaniska komponenter skyddas från saltvattnet. El genereras av ett inre vattenflöde, som uppstår till följd av vågrörelserna, och som rör sig mellan de tre tuberna. I det mittersta röret passerar vattnet turbiner, förklarar Sara West.

Både Swedish Algae Factory och Wavetube är projekt som har kommit fram inom Chalmers innovationssystem och stöttats av aktörer som Innovationskontor Väst, Chalmers Entreprenörsskola, Encubator och Stiftelsen Chalmers innovation.

Kustbevakningen överväger att starta utbildning för aspiranter redan till 2015 med anledning av regeringens tilldelning för de närmaste tre åren.

Enligt regeringens budgetproposition får Kustbevakningen en engångstilldelning med 20 miljoner kronor för 2015. För 2016 och framåt får myndigheten en permanent utökning av budgeten med 67 miljoner kronor för att skapa en balans mellan verksamhet och ekonomi.

Denna tilldelning gör att Kustbevakningen de närmaste tre åren har en balans mellan sin verksamhet och ekonomi och därför även kan överväga att ta in aspiranter till 2015.

– Vi håller för tillfället på och utreder om det kan vara möjligt för oss att ta in aspiranter till vår grundutbildning redan nästa år, säger Helene Frykler.

– Vi behöver fler kustbevakare, men vi måste också få vår ekonomi att gå ihop långsiktigt och därför krävs en analys av om vi kan rekrytera eller inte.

Svar om det blir en ny aspirantrekrytering inför 2015 beräknas kunna ges under början av 2015. Så fort detta är klart kommer information att läggas ut på Kustbevakningens webbplats.

Kommentarer

Sneseglaren 10:21:59 2014-11-06

Vid en genomlysning och prioritering tror jag varken sakkunniga eller "svenska folket" ser att vi behöver fler Kustbevakare. Vi har inte Poliser nog att ta itu med ökande kriminalitet, 55 "no go zoner", sämsta uppklarandeprocenten av vardagsbrott. Marinen har inte ens helikoptrar att försvara vår kust med. KBV har ingen beväpning annat är Glock 9mm som sitter i hölstret när man jagar oss farliga alkoholister som druckit EN öl. KBV behövs inte. Framgår även av deras publicerae rapporter. Vi är dessutom med i Schengen. Fäll in KBVs uppgifter i Polis, Sjöfartsverk försvar etc. Rationalisera, spara pengar och bli effektivare. LÄGG NER KBV.

Nisse 14:06:30 2014-11-11

Är du säker på att det blir billigare att utrusta polisen, sjöfartsverket, räddningstjänsten och SSRS med nya båtar så att de separat kan ta över enskilda delar av det som idag sköts av KBV?

Sneseglaren 16:37:44 2014-11-11

Nej – inte säker. Men TÄMLIGEN säker och definitivt värt att utredas. Näringslivet får alltid jobba med effektivisering men detta krav verkar ALDRIG ställas på offentliga sektorn. SSRS behöver inte påverkas i nämnvärd utsträckning. Sjöfartsverket har helikoptrar och ledningsansvaret redan nu. KBV Flyget och båtar kan läggas till försvarmakten. Det som behöver köras ett extra tankevarv är miljöskyddet KBV som sådant är en aktör för mycket och dess funktioner kan definitivt fällas in i andra enheter.