Nyheter

Svenska Seglarförbundet har fått TV-tid för Allsvenskan Segling med 30 minuters sammandrag efter varje deltävling. Helgens seglingar avgöras i Långedrag och avslutas ca 14:30 på söndagen. Läs hela artikeln….

Båtstölder inom Sverige är fortfarande ett stort problem som drabbar väldig många personer årligen. Läs hela artikeln….

Helgen den 2-4 juni fortsätter Allsvenskan Segling, när Sveriges 18 främsta kappseglingsklubbar samlas på Långedrag utanför Göteborg i årets andra, av totalt fyra, deltävlingar. Göteborgs Kungl. Segelsällskap har den stora glädjen att stå som arrangör. Läs hela artikeln….

Båtliv nr 4 finns nu ute hos tidningens drygt 140 000 prenumeranter. Det är årets sommarnummer, som därför är extra laddat med kul vattensportnyheter och fina sommarbilder. Läs hela artikeln….

Under våren lanserade försäkringsbolaget Alandia Bryggan – ett mentorprogram där sjösugna båtamatörer får chansen att inspireras till ett tryggt båtliv av en erfaren båtprofil. De förväntansfulla adepterna har nu varit ute på ett första, lärorikt och inspirerande möte med sina mentorer. Läs hela artikeln….

Bosch ska börja leverera komponenter och system för elektrifiering av båtar. De använder beprövad teknik från fordonssektorn för att säkerställa system som är tillförlitliga och robusta. Läs hela artikeln….

I juni öppnar National Geographics utställning ”Planet or Plastic?” på Sjöhistoriska i Stockholm. Utställningen bygger på National Geographics fleråriga globala initiativ som syftar till att minska mängden engångsplast som hamnar i haven. Läs hela artikeln….

Volvo Penta tillför en ny nivå till sin Joystick Driving, som introducerades 2012. Den nya versionen omfattar integration av växling, gas och styrning – i en enda joystickkontroll med en hand. Läs hela artikeln….

Det svenska startupföretaget Zparq som utvecklar världens mest kompakta elektriska marinmotorer har avslutat en såddrunda på 2,5 miljoner Euro. Syftet är att föra ut Zparqs innovativa teknologi på marknaden med utsläppsfri marin framdrivning och ett lågt CO2-fotavtryck över hela värdekedjan. Läs hela artikeln….

Antalet omkomna inom fritidssjöfarten fortsatte att minska under 2022. Sammanlagt 16 personer omkom eller saknas. Det är den näst lägsta siffran på 50 år. Läs hela artikeln….

Garmin lanserar idag utökad och förbättrad täckning för högupplöst reliefskuggning i sina premium sjökort Navionics Platinum+™. Denna uppdatering ger 120% utökad täckning för relief shading än vad som fanns i tidigare sjökort. Genom att kombinera färg och skuggor kan reliefskuggning hjälpa dig som båtförare, fiskare och dykare att få en mer lättförståelig och tydligare bild av vad som finns under vattenytan än vad som går att utläsa enbart av konturlinjer – nu i ytterligare fler än 40 000 sjöar. Läs hela artikeln….

På midsommarafton 2023 fyller Stockholms stadshus 100 år, vilket kommer att firas med ett stort antal aktiviteter under veckan 17–25 juni. Stadshusregattan arrangerades för första gången 1923, då 131 båtar kappseglade på Riddarfjärden i strålande solsken och fin vind. Årets upplaga går av stapeln 17–18 juni och kommer att bidra till en härlig inramning med många klassiska segelbåtar på Riddarfjärden, flera av dem ännu äldre än Stadshuset. Läs hela artikeln….

Re:Fish är ett nytt samarbetsprojekt som leds av Håll Sverige Rent. Projektet är finansierat av EU och innebär att grunda bottnar i centrala Östersjön rensas från fiskeredskap. Projektet ska också leda till att färre fiskeredskap från fritidsfisket förloras i framtiden. Nät och andra fiskeredskap som lämnas kvar är ett allvarligt problem i både sjöar, hav och vattendrag. Läs hela artikeln….

Det kvinnliga båt- och seglingssällskapet She Captain arrangerar för femte året sin populära eskader i Stockholms skärgård och intresset är rekordstort. Läs hela artikeln….

Är du en man med 1–3 års erfarenhet av båtlivet, som älskar Stockholms skärgård? Då får du vara extra försiktig på sjön i sommar – du tillhör nämligen den grupp som oftast går på grund. Det, och mycket mer, visar en ny rapport som analyserat 110 000 turer till sjöss. Läs hela artikeln….

Breeze 20 är den senaste nyheten från danska Rand Boats. Det är en eldriven motorbåt som ska kombinera hållbarhet, utökad elektrisk räckvidd, avancerad skrovteknologi, enkel navigering och en social layout – till ett överkomligt pris. Läs hela artikeln….

Samarbete mellan båtföreningar skapar trygghet på Storsjön med ett nytt sjökort. Under två år har en projektgrupp arbetat med att uppdatera och producera ett nytt sjökort över Storsjön (Ett sjökort kan jämföras med exempelvis en Fjällkarta). Läs hela artikeln….

Sunreef 80 Power ECO är världens mest avancerade eldrivna yacht, enligt tillverkaren. Det polska varvet Sunreef Yachts har nyligen färdigställt den nästan 24 m långa elbåten vid sin anläggning i Gdansk i Polen. Läs hela artikeln….

Polestar och Candela visar nästa fas av sitt samarbete – Candela C-8 Polestar edition. Genom att kombinera Polestars skandinaviska design av lyxiga elbilar med Candelas eldrivna bärplansbåt förenar nya Candela C-8 Polestar edition de två företagens arbete med att påskynda övergången till mer hållbar elektrisk mobilitet. Läs hela artikeln….

Volvo Penta introducerar den nya professionella plattformen Volvo Penta Inboard Performance System (IPS). Det är nästa steg i utvecklingen av Pentas integrerade helhetsupplevelse ”från förarplatsen till propellern”.

Den nya plattformen bygger på effektiviteten hos Volvo Penta IPS. Systemet är en kraftfull och flexibel lösning för professionella båtar och superyachter från 25 till 55+ meter med toppfart på 12–40 knop. Det nya, större och mer mångsidiga framdrivningspaketet innehåller toppmodern teknik och är förberett för en rad olika energikällor samtidigt som det innehåller nya innovativa funktioner.

– Vår passion, erfarenhet och historia av bevisade resultat med Volvo Penta IPS är en integrerad del av vår pågående teknikutveckling med målet att nå nya nivåer med denna plattform, säger Johan Inden, vd för Volvo Pentas marina verksamhet.

– Vi ser fram emot att leverera vårt system till en helt ny klass av båtar och fartyg. Den är designad för att förbättra våra egna höga standarder med bättre prestanda, effektivitet, flexibilitet i världsklass och ett förhållningssätt för människor i första hand.

Volvo Penta IPS professionella plattform omfattar den största och mest kraftfulla plattformen i IPS-sortimentet inklusive ett nytt drev, Volvo Penta IPS 40. Den nya drivenheten är designad med ett nytt koncept med dubbel effektinmatning som levererar kraften ner i vattnet på det effektivaste sättet, men fungerar också som en möjliggörare för att utnyttja olika kombinationer av energikällor.

Serieproduktionen påbörjas 2025 och Volvo Penta IPS 40 kommer att drivas av två Volvo Penta D13 dieselmotorer tillsammans med ett kompakt efterbehandlingssystem för att uppfylla de senaste IMO Tier III-standarderna. Plattformen är förberedd för en blandning av kraftkällor; från förbränningsmotorer som drivs på förnybara bränslen till helt elektriska eller hybridlösningar.

Designen med dubbla kraftingångar ger flexibilitet och modularitet för utvecklingen mot ökad hållbarhet. Den nya IPS-plattformen installeras som tvilling, trippel eller quad (fyra motorer), vilket innebär att varje fartyg kommer att ha 4–8 kraftkällor. Hela paketet från förarplatsen till propellern är designat, verifierat och servas av en integratör – Volvo Penta.

Volvo Penta IPS har hittills levererats under nära 20 år i över 36 000 enheter. Systemets mycket goda manövrerbarhet och framåtriktade framdrivning har gett höga effektivitetsvinster, vilket bland annat ger upp till 40 % längre räckvidd, 20 % högre topphastighet och snabbare acceleration – jämfört med en traditionell inombordarinstallation med rak axel. Den nya IPS-plattformen bygger på detta arv men till en ny klass av fartyg.

Framdrivningspaketet är kompakt och placerat långt akterut. Detta skapar ökat utrymme ombord för besättning och last. Tack vare den genomgående motorupphängningen och det integrerade avgassystemet levererar plattformen hög komfort ombord med låga ljud- och vibrationsnivåer. Volvo Penta IPS ger upp till 50 % minskning av upplevt buller.

Den nya plattformen är typgodkänd och designad för tunga kommersiella applikationer. Den förväntas ge upp till 30 % besparingar i bränsleförbrukning och utsläpp jämfört med en traditionell inombordarinstallation. Systemet kan automatiskt starta och stoppa enskilda motorer baserat på den effekt som behövs för varje given situation, vilket optimerar bränsleförbrukningen och motorns gångtimmar. Det leder i sin tur till längre service- och underhållsintervaller.

Fakta och siffror

  • Designad för fartyg från 25 till 55+ meter
  • Dubbla kraftingångar per drivlina [upp till 2×1000 hk/735 kW]
  • Dubbla, trippel eller fyrhjuliga drivlinor per fartyg [upp till 8 000 hk/5 880 kW]
  • Ny motroterande propellerserie i brons, R2-R14
  • Deplacement-, semi-planande och planande fartyg [12–40 knop]
  • Styrvinkel +/- 40° (dubbla elektriska styrmotorer)
  • Utväxling 2,91
  • Typgodkänd
  • Integrerat paket med kompakt SCR-system