Nyheter

SLU-forskare har utvecklat en ny metod för att få svar på varför överfiskade fiskpopulationer, exempelvis torskbeståndet i Östersjön, inte återhämtar sig trots att fisket minskat. Metoden går ut på att analysera tillväxtmönster under torskens olika livsstadier, för att se om utebliven återhämtning beror på brist av någon särskild typ av föda. Studien presenteras i ett specialnummer kring marina ekosystemskiften.

Östersjön är ett av de marina ekosystem på norra halvklotet som genomgått stora förändringar i artsammansättningen. I slutet av 1980-talet skiftade Östersjön tillstånd och gick grovt förenklat från att domineras av stora torskbestånd till att domineras av stora skarpsillsbestånd. Längs Kanadas Atlantkust kollapsade torskbestånden på ett liknande sätt några år senare. Båda ekosystemskiftena knöts till ett för högt fisketryck.

Frågan är vad det är som hindrar torskens återhämtning och håller kvar Östersjöns ekosystem i ”skarpsillsläge” trots miljöförhållanden som är jämförbara med dem på 1980-talet och ett minskat fisketryck?

Anna Gårdmark, docent vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU, har tillsammans med SLU-kollegor och andra forskare utvecklat en ny metod för att belysa frågan. Den handlar om att analysera miljöövervakningsdata som visar torskens tillväxtmönster och tillgång på byten under olika livsstadier.

– Vi visar hur man kan analysera torskens kroppstillväxt under olika livsstadier för att särskilja mellan olika mekanismer som kan ligga bakom att överfiskade rovfiskbestånd, t. ex. torsken i Östersjön, inte återhämtar sig. Det handlar om olika sorters artsamspel mellan torsken och dess bytesdjur, berättar Anna Gårdmark, docent vid institutionen för akvatiska resurser, SLU.

Tillsammans med Kanadensiska forskare tillämpar Anna Gårdmark och hennes kollegor nu den nya metoden på Östersjötorsken och på torsk utanför Kanadas östkust. Om de fiskätande torskindividerna växer dåligt snarare än de mindre torskarna som äter djurplankton och bottendjur, tyder det på en brist på fiskbyten av rätt storlek för torsken. Detta visar i sin tur på hur fiske på rovfiskar och fiske på deras bytesfiskar hänger samman, och varför de måste förvaltas tillsammans.

– Att förstå varför fiskade rovfiskar inte ökar i antal trots lågt fisketryck är helt avgörande för att skapa en fiskeriförvaltning som möjliggör torskbeståndens återhämtning. Vår nya metod är ett viktigt hjälpmedel för att nå sådan kunskap, säger Anna Gårdmark.

Agapis kombination av RIB-koncept (Rigid Inflatable Boat), kabinbåt, intelligent svensk design och högteknologiska material ger en summa av användarfördelar som ingen annan båt har idag. Fart och prestanda i toppklass, markant bättre bränsleeffektivitet än jämförbara alternativ, sov- och umgängesytor, säker, trygg och lätthanterlig för hela familjen både på öppet hav och när det ska läggas till, avsevärt lägre ägarkostnader totalt och slutligen, trailerbar. En helt unik samling egenskaper.

De här egenskaperna har väckt intresset inte bara på den svenska marknaden, utan även i Europa och USA. Under de sista dagarna i mörka november, kommer partners och press från olika länder till Sverige för att testköra den nya modellen rakt ut i skärgården och navigera i svåra vatten med Agapis iPad och Seapilots navigations app.

Peder Asplund, VD för Agapi säger:
– Det här året har varit helt otroligt. Redan under juli 2014 hade vi levererat ut alla båtar vi producerat, vi tog vår demo båt på trailer ner till medelhavet och båtade oss fram efter Rivieran fram till slutdestinationen Mallorca där vi invigde vårt Agapi Center Mallorca. Därefter har allt fokus varit på att ta fram nya 950 tillsammans med vår produktionspartner, Delphia Yachts, ett av de ledande varven i Europa. Nu är den här! Vi på Agapi är vana vid långa båtsäsonger men att lansera nya båtar i december är ovanligt till och med för oss. Vi glädjer oss oerhört mycket för det är en ytterst kompetent båt vi släpper ut. Här i Sverige väljs oftast singelmontage, Yamahas 350 hk, men i USA och medelhavet ser vi en större efterfrågan av dubbelmontage. Oavsett vilket, är det en båt i sin egen klass som öppnar upp en ny dimension av frihet.

Om Agapi 950
Agapi 950 är byggd med lättviktsteknologi och kolfiber vilket ger en lättdriven båt med låg bränsleförbrukning. Båten kan fås med singelmontage, dubbelmontage eller inombordare (diesel).

Valet av RIB-teknologin gör 950:an fantastiskt trygg, rolig att köra och enkel att hantera oavsett väder och fart. Med sina drygt 32 fot passar båten även för de öppna haven och de unika köregenskaperna består även med maxlast vilket innebär upp till 12-14 personer.

Agapi 950 kan trailas med en större SUV som BMW X5, Audi Q7 eller liknande och E-kort. Båt och trailer är anpassade för varandra så sjösättning och upptagning är förvånansvärt enkelt vilket öppnar upp nya möjligheter på ett enkelt sätt. En tydlig vision och intelligent svensk design har skapat en fantastisk upplevelsebåt med stora sociala ytor och solbäddar. Den erbjuder både komfort och omtanke för familjen och vänner under båtsemestern med upp till sex bäddar, kök, kyl och spoltoalett. Med dess flexibilitet, lätthanterbarhet, sjöduglighet och låga bränslekostnader passar Agapi 950 även professionella användare och skärgårdspendlare.

– Att få avsluta 2014 med det som kan bli årets julklapp för någon känns fantastiskt, säger Peder Asplund.

Biltillbehörsföretaget Drivknuten.se, som satsar stenhårt på etablering i ett flertal länder, går in som ny sponsor för Tobbe Lannemar som kör den svenska båten i den engelska offshoreserien Superstock P1. Detta trots att det inte ens är klart att de ska köra nästa år.

– Helt riktigt, konstaterar Tobbe.

– Vi hade så fruktansvärt mycket problem med båten under året att vi måste säkerställa att vi kan få den att fungera som det är tänkt innan vi bestämmer oss för att göra om det och gå ”all in”. Vi tittar därför just nu på att plocka över båten till Sverige i vinter för att bygga om och förstärka upp den.

– Men det är fantastiskt roligt att det är så många företag som vill vara med och satsa!

– Försäkringsjätten Gallagher är vår huvudsponsor, men vi har även Pirelli, Henses, R-Tech Solution, Baltic, Bioplant och Karling med från förra året plus att vi har fått flera nya intresserade sponsorer som Drivknuten.se, summerar Tobbe.

Alen Rasic, VD för Driknuten.se är mycket nöjd med upplägget och tror på att synas så brett som möjligt.

– Vi växer så det knakar, efter starten i Tyskland blev det England innan etableringen i Sverige och Norge, konstaterar Alen Rasic och fortsätter.

– Nästa etablering lär bli Danmark, och vi måste ständigt hitta nya vägar att marknadsföra oss. Den kontakt vi haft med Tobbe har varit enormt givande, han är oerhört insatt och vet vad som krävs för att lyckas med marknadsföringen. Det lilla vi hittills gjort tillsammans har gett en fantastisk respons.

– Vi vet att intresset för båtracingen utomlands är enormt och Superstock P1 är TV-sänt i 55 länder via SKY Sport i England och når hela 556 miljoner hushåll världen över.

– Man vet aldrig vilka länder vi kommer att etablera oss i längre fram, men vad vi säkert är att vi under tiden måste marknadsföra oss på bästa möjliga sätt, avslutar Alen.

Det har gått sex dygn sedan starten av andra etappen i Volvo Ocean Race, från Kapstaden till Abu Dhabi, en sträcka på 5 185 Nm. Avståndet mellan första och sista båt är mindre än 40 Nm.

Team SCA har tagit sig igenom några tuffa dygn med stark vind och stora vågor samt många manövrar. Nu har de, liksom övriga lag, slagit norrut och befinner sig i ett område med lättar vindar. Det ser ut att bli en taktisk kamp med små marginaler vind upp genom Indiska Oceanen. Här bjuder lagets on board reporter Corinna Halloran på sina tankar om maten ombord:

Idag testade jag något som bara är några få förunnat, frystorkad glass. Jag är osäker på vad som var mest förvirrande, faktumet att jag åt något som fått etiketten glass eller att jordgubbarna bara smakade 40 % jordgubbar.

Ikväll blir det ”Chicken a la King” till middag. Trots namnet är jag ganska säker på att ingen Kung i hela världen skulle få för sig att äta den. Den har en något rökig och citrussur arom, två smaker som jag inte nödvändigtvis skulle blanda. Innehållsförteckningen påstår 20 % kyckling. Betyder det att målet består av 20 % kyckling eller att kycklingbitarna i måltiden består av 20 % riktig kyckling? Det första verkar ju mest logiskt men när man tittar på de små kuberna av påstått kött som simmar runt i skålen börjar jag tvivla.

Tidigare har vi haft tur då det frystorkade köttet faktiskt smakade riktigt kött, men på den här etappen är det långt ifrån verklighetstroget. Sophie beskriver det bäst: ”Det här är etappen med köttet som gnisslar.” Och hon har rätt, man tuggar och tuggar en lång stund och köttet bara gnisslar mellan tänderna.

Hur skall jag beskriva lammgrytan? Vågar jag börja med färgen? Tänk dig en grå massa med svarta prickar. Och där har vi dem, de sällsynta bitarna lammkött som oftast kommer flockvis. Precis som kycklingen är dessa lammbitar kubiska och odefinierbara.

Vi kan beklaga oss över maten men det är inte mycket vi kan göra åt den. Vi kan inte kila till affären och köpa något färskt och om jag skall vara helt ärlig, tror jag inte vi hade gjort det även om vi hade haft möjligheten. Mat är bränsle här ut. Det behöver inte nödvändigtvis smaka gott. Vi måste äta för att fungera, både fysiskt och på däck. Om vi plötsligt skulle bli kräsna och peta i maten skulle det visa sig snabbt i båtfart. Kanske lite av ett moment 22.

Så vi tar det som det kommer, äter de varma målen mat och njuter av våra dagliga snacks och powerbars vid sidan om. För tillfället har vi en favorit som för tankarna till den där fantastiska koppen varm morgonchoklad! Vad gör det att middagen är lite smaklös (Allvarligt talat, är det här verkligen lamm?)? Vi har ju dessert (Även om jag sannolikt kommer hoppa över allt som kallas glass från och med nu)!”

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Info: www.volvooceanrace.com

Fisk som fångas i närheten av centrala Stockholm innehåller höga halter av miljögifter som kvicksilver och TBT medan halterna av föroreningar generellt är låga längre ut i skärgården och västerut i Mälaren. Det visar en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Forskarna har analyserat miljögifter i abborre som är en stationär fiskart och därför ger en bra bild av föroreningssituationen i de områden de fångas i. Fiskar har tagits upp på ett tjugotal platser, från Stockholms ytterskärgård i öster till centrala Stockholm och vidare till centrala Mälaren.

– För de flesta ämnena var det en gradient med låga halter i ytterområdena i Stockholms skärgård och Mälaren och ökande halter närmare Stockholm, säger Magnus Karlsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Historiskt har det läckt ut mycket miljögifter från bland annat industrier och varvsverksamhet i Stockholm. Utanför Beckholmen i Stockholms ström är det höga halter av kvicksilver och den tennorganiska föreningen TBT som tidigare användes i båtbottenfärger. Mest oroande är de mycket höga halter av PCB som forskarna hittade i fisk från Oxundasjön. Vad som har orsakat föroreningen är okänt och kompletterande studier pågår nu för att klarlägga vad som är källan.

Även den ökade användningen av läkemedel i samhället märks i studien. I nästan hälften av alla fiskar som samlades in utanför ett reningsverksutsläpp hittade forskarna läkemedelsrester.

– Den blandning av läkemedel vi hittar i fiskarna är oroande. Trots att reningsverken idag har långtgående avloppsvattenrening så passerar en stor del av ämnena ut i vattenmiljön, säger Tomas Viktor, fisktoxikolog vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Sammantaget ger studien en blandad ljus och mörk bild av den rådande miljösituationen i området.

– Det är givetvis tråkigt att vi i urbana lokaler fortfarande mäter höga halter av ämnen som sedan länge varit förbjudna. Samtidigt är det positivt att halterna av miljögifter är låga i de områden i skärgården och Mälaren där det sker kommersiellt fiske och att halterna av flera ämnen trots allt minskat över tid, säger Magnus Karlsson.

Info: http://www.ivl.se/download/18.1acdfdc8146d949da6d52e4/1416492081135/B2214+Milj%C3%B6st%C3%B6rande+%C3%A4mnen+i+fisk+fr%C3%A5n+Stockholmsregionen+2013.pdf

Det pågår ett outtröttligt taktiskt spel med små marginaler i Indiska Oceanen. – Vi slåss för varenda centimeter som vi kan hitta, säger Martin Strömberg som ligger trea ombord på Dongfeng Race Team.


Senaste positionsrapport: 08:00 (CET)


Ledande båt: Team Brunel 

Hastighet: 10-11 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 36 sjömil
Vindhastighet: 5 m/sek

Ledarbåten Team Brunel har MAPFRE, Dongfeng Race Team, Team Alvimedica och Team Vestas Wind i hasorna och en bit österut är svenskbåten Team SCA inte långt bakom. Flera båtar är fortfarande inom synhåll och mellan Dongfeng Race Team och MAPFRE skiljer det endast ett par hundra meter.

– Fördelen när vi har våra närmsta konkurrenter inom synhåll är att vi inte har några problem med att veta vad de håller på med, säger Dongfengs Onboard Reporter Yann Riou och tillägger att det är långt kvar till Abu Dhabi.

– Efter fem dagars segling är vi fortfarande söder om den breddgrad som Kapstaden ligger på och det säger en del om vad som återstår att göra.

Efter starten den 19 november sökte sig samtliga sju båtar söderut och upplevde ett par tuffa dygn med kraftig vind och stora vågor. Problemet var ett stort högtrycksområde mellan dem och Madagaskar och hur de skulle hitta ett smidigt sätt att ta sig genom detta. Efter att ha gippat fram och tillbaka har alla seglat norrut i lättare vind sedan natten till söndag.

Abu Dhabi Ocean Racing var det lag som vände norrut tidigast och de ligger därför längst västerut. Det återstår att se om deras satsning betalar sig.

– Vi har inte seglat briljant, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker. Vi har gjort små misstag och går nu en smal balansgång jämfört med de andra så det är lite nervöst.

Det som väntar är ett taktiskt rävspel där det gäller att hitta mer vind än konkurrenterna och vinna små fördelar. Efter högtrycksområdet väntar stabilare passadvindar från öst och det finns mycket att vinna på nå fram till dessa vindar först.

Målgången i Abu Dhabi är beräknad till den 13 december.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, k-märker sex spännande fritidsbåtar. Här finns ett par välkända båtar, till exempel kostern Lunkentuss i Sundsvall som seglade jorden runt i början av 1960-talet.

En annan välkänd båt är den exklusiva salongsmotorbåten Tournesol från 1912 – som beställaren ville ha för att kunna se olympiaseglingarna i Nynäshamn från sjön.
Här finns även segelbåten som en hovjuvelerare döpte till Briljant då han köpte den på 1960-talet. Och havskryssaren Gilda III där skrovet byggdes i Finland medan båtbygget färdigställdes i Västmanland. En båt som är särskilt personhistoriskt intressant är motorbåten Marina som fortfarande bibehålls i skådespelaren Edvin Adolphsons utformning från det sena 1950-talet.
– Bredden bland båtarna är stor, särskilt om man jämför den anspråkslösa motorbåten Liv, med den exklusiva Tournesol, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Liv är en motorsnipa av typen Skeppsbjörn med skrov i glasfiberarmerad plast och där originalmotorn från 1962 fortfarande används.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har sedan 2009 k-märkt fritidsbåtar. Syftet är att uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta båtarna som fortfarande används och vårdas. Museet vill öka kunskapen om dem och skapa bättre förutsättningar för fortsatt bevarande.
Läs mer om Sjöhistoriskas verksamhet kring kulturhistoriskt intressanta fartyg och båtar på museets hemsida: www.maritima.se

Fakta om båtar k-märkta i november 2014

Segelbåten Lunkentuss, Sundsvall, byggd i Åhus 1942
Lunkentuss är en välkänd och omskriven båt med en unik historia. Båten i sig byggdes för Sjövärnskårens räkning mitt under 2:a världskriget. Efter köpet 1960 genomförde Gunnar Dahlgren och Dag Ekholm en ombyggnad av båten, så att den skulle fungera för långsegling på de stora världshaven. Två år senare gav man sig ut på en världsomsegling som kom att ta tre år. Efter den omvälvande resan skrev Gunnar boken; Lunkentuss – en segling jorden runt. Båten kom efter hemkomsten att nyttjas som en vanlig fritidsbåt i Sundsvallstrakten, på Västkusten och i de Stockholmska vattnen. Efter att båten stått många år på land har den genom stort ideellt och personligt engagemang återfått sitt utseende från tiden då man gav sig iväg på den stora resan. Dag Ekholm har själv arbetat med att rekonstruera båten till sitt 1960-talsutseende. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Lunkentuss är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Föreningen bevara Lunkentuss.

Motorbåten Marina (ex Tebe), Värmdö, byggd i Trosa 1934
Salongsbåten Marina är en båt med en väldokumenterad historia. Båtens utseende och karaktär förändrades under det sena 1950-talet då en relativt omfattande ombyggnad förändrade båtens utseende. Ombyggnaden gjordes åt dåvarande ägaren, skådespelaren Edvin Adolphson, som själv gjorde skisserna. Det är en exklusiv båt med alla bekvämligheter – under en period på 1960-talet fanns till och med telefon ombord. Det finns visserligen en lucka i ägarlängden men Marinas ägare och hemmavatten kan följas från 1947 och framåt. Båtens brittiska konstruktör är också intressant eftersom han ritat både fritidsbåtar och brittiska flottans torpedbåtar. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Marina är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Kenneth Jacobson.

Motorbåten Liv, Nynäshamn, byggd i Kristinehamn 1962
Liv är en snipa av modellen Skeppsbjörn. Den berättar om ett modernare sätt att bygga båtar dels genom att byggnadsmaterialen är en kombination av glasfiberarmerad plast och trä. En innovation i sin samtid var även konceptet att både skrov och motor tillverkades av en och samma firma. Kombinationen Bro varv och de välkända Albinmotorerna gjorde att både denna modell och liknande modeller blev populära som enklare robusta fritidsbåtar. Vad gäller just den aktuella båten Liv så finns bland annat en väldokumenterad ägarhistorik – kopplad till en större upprustning som gjorts av en av de föregående ägarna. Det kan konstateras att båten även idag har en kulturhistoriskt medveten ägare. Intresset för båtmodellen Skeppsbjörn kan avläsas i att det idag finns en särskild Skeppsbjörnsklubb. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Liv är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Arne Christersson.

Segelbåten Briljant (ex Charlotta III), Lidingö, byggd på Orust 1964
Segelbåten Briljant är en elegant båt byggd efter amerikanska ritningar på ett av de yrkesskickliga Orustvarven. Inredningen på båten ritades av Olle Enderlein enligt beställarens önskemål. Tack vare den väldokumenterade historiken, där den nuvarande ägaren och hans far ägt båten i drygt 45 år, kan både användning, seglingar och underhållsåtgärder följas noggrant. Till den intressanta och påkostade utrustningen hörde både ubåtstoalett av brittiskt snitt och isskåp. Den senare utrustningen påverkade resmålen för seglingarna. På senare år har båten genomgått en del större reparationer – som genomförts med största omsorg om både originalutseende och ursprungliga material. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Briljant är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Fredrik Decker.

Segelbåten Gilda III, Stocksund, byggd i Larsmo Bosund, Finland 1962
Havskryssaren Gilda III är en välbevarad Enderlein-konstruktion som ägts inom samma familj sedan beställning i början av 1960-talet. Gilda III är en oneoff-båt byggd hos Bröderna Brännbacka i finska Larsmo Bosund, där det gedigna arbetet och materialets goda kvalitet, resulterat i att båten fortfarande är i originalutförande. Till båtens historia hör att masten bytts ut från originalet i glasfiberarmerad plast till en aluminiummast – en förändring som gjordes för drygt 25 år sedan. Tack vare ovanstående beskrivning samt båtens nuvarande fina skick kan Statens maritima museer konstatera att nuvarande ägare tar god hand om sin båt. Till det intressanta fotomaterialet hör utöver de nytagna fotona också ett par bilder från tidigt 1960-tal. Dessa bilder kan berätta om hur bygget gick till; med skrovet som byggdes i Finland medan däck, ruff och inredning gjordes i svenska Västmanland. Statens maritima museer anser sammantaget att havskryssaren Gilda III är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Per Stenfors.

Motorbåten Tournesol (ex Abmarac), Huddinge, byggd I Stockholm 1912
Salongsbåten Tournesol tillhör den första generationens exklusiva motorbåtar som beställdes av dåtidens industrimagnater. Just denna båt beställdes av telefondirektör G T Cedergren. Båten har en intressant och välkänd historia – där den redan sjösättningsåret fanns på plats vid olympiaseglingarna i Nynäshamn 1912. Under åren har båtens öden växlat och ett par större upprustningar har varit nödvändiga. Efter att på senare år genomgått en relativt omfattande renovering är Tournesol idag i gott skick. Engagemanget för båten och dess historia är tydligt hos nuvarande ägare – vilket bidrar till en viktig kulturhistorisk medvetenhet. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Tournesol är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Annika Isaksson.

Tikka, Zipka, och Tikkina heter de tre små kompakta pannlamporna i Petzls serie Classic. Alla tre passar hela familjen, är lätta att använda, ha med på resor, utflykter och kvällspromenader eller att ha hemma vid installationer, fixande och inte minst, när vinterns oönskade strömavbrott slår till.

Från att ha varit en pryl för ett fåtal har pannlampan blivit en vardagspryl som är svår att klara sig utan. Har du en liten kompakt pannlampa ökar friheten rejält, speciellt nu under vinterhalvåret när mörkret faller tidigt trots att dagen inte är slut. Så låt inte mörkret begränsa dig – skaffa en pannlampa.

En liten lätt och ljusstark pannlampa har du nytta av i stort sett varje dag. De tre lamporna i Petzl Classic series använder sig av ljusteknologin standard lighting som innebär att de lyser med ett klart vitt sken vars effekt avtar i takt med att batteriets kraft minskar. Batterier medföljer lampan vid köpet.

• Tikkina är den minsta. En liten praktisk lampa som ger extra ljus i vardagen. Oavsett om du ska ut och campa, fiska, leta efter något i källarförrådet eller i bilen eller ta dig fram hemma när oönskade strömavbrott slår till. Bra val för barnen. Lampan har två ljuslägen. Batterier ingår. Finns i blått, turkos, grönt och lila. Ljusstyrka 60 lumen och räckvidd 30 meter.

• Zipka är smartast. Lampan är liten och lätt att ta med överallt. Liten och kompakt med utdragbar snodd. Perfekt att ha i handväskan eller jackfickan. Utmärkt på promenader och för kvällsturen med hunden eller hemmavid när extra ljus behövs samtidigt som du vill ha båda händerna fria. Kan också sättas fast på handleden. Två ljuslägen. Batterier ingår. Finns i blått och gult. Ljusstyrka 80 lumen och räckvidd 50 meter.

• Tikka är lampan att utforska natten med. Bekväm att använda med brett pannband. Sitter bra och klarar att ge stabilt ljus på joggingtur eller på en power-walk. Den klassiska lilla ljusstarka pannlampan som aldrig blir inaktuell. Två ljuslägen. Finns i blått, gult, grått och rött. Ljusstyrka 80 lumen och räckvidd 50 meter.

Se lamporna in action här i en film som presenterar dem alla tre.

Generalagent för Petzl i Sverige är C2 Vertical Safety.

FAKTA PETZL CLASSIC SERIES – TIKKINA, ZIPKA OCH TIKKA. Ljusstarka små kompakta pannlampor för dagligt bruk. Batterier (3 AAA/LR03) ingår. Vikt 85 gram. Garanti: 3 år. Rekommenderat cirka pris: Tikkina 255 kronor, Zipka 395 kronor och Tikka 319 kronor.

Varmt ljus med frostig lyster – går det ihop? Ja, kolla in Wind in Minds nyaste lampa i segelduk. Skagerrak frost ger samma varma sken som Wind in Minds övriga lampor och ändå ett krispigt skimrande ljus.

Lampskärmen ”Skagerrak frost bordslampa” och taklampan ”Skagerrak small frost” är sydda av transparent laminerad segelduk med vita trådar vävda i ett rutmönster. Skärmen hålls ihop med en tunn röd tamp trädd genom öljetter. Bordslampskärmen har klofäste att sätta direkt på ljuskällan för att passa till de flesta lampfötter. Taklampan har stickkontakt för tak, täckande kåpa och textilklädd röd eller vit sladd. Båda lamp-skärmarnas mått är; höjd 20 cm och diameter 21 cm.

Pris: Skagerrak frost bordslampskärm 550 kr, Skagerrak small frost taklampa 800 kr.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak och bordslampskärmen Skagerrak.

Info: www.windinmind.se

Närmare 1,6 miljoner svenskar fritidsfiskar varje år och de lägger fem miljarder kronor på sin hobby. De viktigaste arterna är abborre, gädda, öring och makrill.

Det visar en färsk enkätundersökning som genomförts av Statistiska centralbyrån, SCB, på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

– Det är första gången vi tar fram officiell statistik för fritidsfisket och det ger en bra bild av vilka som fiskar, var man fiskar, vad som fångas och vad det kostar att vara fritidsfiskare, säger Håkan Carlstrand, utredare, avdelningen för fiskförvaltning.

Undersökningen genomförs som en nationell enkätundersökning med ett slumpvis urval till närmare 10 000 personer i åldern 16–80 år. Enkäterna har skickats i tre omgångar under 2013 med frågor om de fyra senaste månadernas fiske.

De nya resultaten visar att närmare 1,6 miljoner fiskar på sin fritid varav 1,2 miljoner är män och 0,4 miljoner kvinnor. Antalet fiskedagar på ett år är imponerande 13 miljoner dagar. De nya resultaten visar att flest fiskedagar, 9 miljoner, sker i sjöar och vattendrag.

– Vi visste redan tidigare att fritidsfisket i Sverige är omfattande. De nya resultaten visar att fiske är en av de viktigaste fritidsintressena i hav, sjöar och vattendrag, säger Stig Thörnqvist, utredare på avdelningen för fiskförvaltning

Under 2013 betalade svenskarna 5,8 miljarder för sitt fritidsfiske. Av detta utgjordes 2,3 miljarder kronor av utgifter för förbrukningsmaterial i redskap, fiskekort, resor, fiskeguider, mat och logi. Utgifter för fleråriga investeringar i båtar och dyrare fiskeutrustningar var 3,5 miljarder kronor.

– Undersökningen visar att fritidsfiske omsätter betydande summor som skapar jobb runt om I Sverige. Särskilt viktigt är fritidsfisket som underlag för besöksnäringen på landsbygden säger Stig Thörnqvist.

Fångsten uppskattas totalt till 16 000 ton varav 9 000 ton fångades i sjöar och vattendrag respektive 7 000 ton utmed kusterna och i havet. Av detta fångades 11 000 ton med handredskap som mete, spinnfiske, flugfiske och dörjfiske och 5 000 ton med mängdfångande redskap. De mest fångade arterna för fiske i sötvattensområdet var abborre, gädda, öring, sötvattenskräftor och gös. För fiske i havet var det abborre, gädda, makrill, öring och sill/strömming.

– För Havs- och vattenmyndighetens arbete med levande hav, sjöar och vattendrag är det viktigt att ha goda kunskaper om fritidsfisket. Det handlar både om genomförandet av Sveriges miljömål, målen för friluftslivet och fiskeripolitiken säger Håkan Carlstrand.

Källa och foto: HaV.

Nytt för den skandinaviska marknaden är den nya design för International® Båtvård som AkzoNobel Yacht Coatings lanserar på METS 2014. En tydligare design på produkter och butikskommunikation underlättar valet av produkter vid specifika behov och önskemål.

För Skandinaviens del består serien av 14 produkter som är speciellt framtagna för fritidsbåtar, för båtar av alla typer och alla typer av behov. Oavsett om det gäller den allra grundligaste rengöring eller en enkel rengöring under säsongen.

Produkterna i serien arbetar tillsammans i flexibla system för rengöring, rekonditionering, skydd och underhåll av gelcoat, målade ytor, teak och textil.

Den nya båtvårdsserien finns tillgänglig i butik från vår-vintern 2015.

Svenska OXE Diesel stod för en de största nyheterna på den nyligen avslutade båttillbehörsmässan METS i Amsterdam. Det är en 200 hk dieselutombordare med kompakta mått och massor av effekt.

Den nya dieselutombordaren, som väger 280–300 kg beroende på rigglängd, ger 507 Nm på propelleraxeln och 200 hk effekt i motorn. Det är därmed en riktigt kraftfull pjäs som den svenska motortillverkaren presenterade för branschfolk från hela världen.

Motorn från OXE Diesel grundar sig på ett tvåliters motorblock från GM. Det används i flera av företagets bilar, bland andra Chrysler och Opel. Hittills har det dock inte använts i någon båtmotor och framför allt inte i någon utombordsmotor.

En dieselutombordare har många intressanta användningsområden. Den drar i snitt 40 procent mindre bränsle än en bensinmotor och får därmed betydligt bättre räckvidd. Motorn är också mycket brandsäkrare eftersom tändsystemet är av en annan typ.

Användningsområdet för den här typen av motorer är stort. Professionella båtar av många slag, stora RIB:ar och alla former av båtar som lämpar sig för utombordare kan använda den här motorn, som enligt tillverkaren inte har högre ljudvolym än en bensinmotor över 1500–2000 rpm.

För mariniseringen står svenska Cimco Marine Diesel AB i Ängelholm, som delar teknisk utveckling med Marinediesel AB.

Priset uppges bli från 35 000 Euro plus moms till konsument.

Info: www.oxe-diesel.com

Nu finns det ett nytt blogginlägg från Team SCA och deras segling i Volvo Ocean Race. Efter det att startskottet för etapp 2 gick på onsdagskvällen seglade svenska Team SCA och de sex andra båtarna i Volvo Ocean Race. först ett par varv inne i Table Bay i mycket växlande vindar och därefter ledde den kvinnliga besättningen på Team SCA flottan ut från Kapstaden ner mot Godahoppsudden.

Under etappen från Kapstaden till Abu Dhabi kommer SCA-båten att få kämpa med både tuffa iskalla vindar och frustrerande stekheta stiltjebälten.

– Det kommer att starta snabbt och bli frustrerande långsamt mot slutet. Nu gäller det att använda allt vi lärt oss under första etappen och inte göra något tokigt, säger Sam Davies, skeppare på Team SCA.

Själva starten gick i kraftiga vindar upp mot 35 knop (cirka 17 m/s) och besättningarna fick jobba stenhårt. Men ”Table Bay” utanför Kapstaden är en märklig plats när det gäller vindar och efter 25 minuter fastnade nästa alla i ett stiltjeområde, då vinden dog tillfälligt. Några minuter senare var de igång igen och flera team turades om att vara i ledningen.

Men när båtarna seglade i väg söderut längst med kusten, ner mot Godahoppsudden, var det med svenska Team SCA i tydlig ledning.

Det återstår väldigt mycket av etapp 2 som är närmare 6 125 nautiska mil (11 300 km). Uppskattningsvis kommer det att ta 24-28 dygn upp till Abu Dhabi.

Från organisationens sida har man varnat för att båtarna eventuellt kan möta tropiska cykloner i höjd med Mauritius i södra Indiska Ocean. Men även längre norrut, strax innan Hormuzsundet, väntar troligen monsunvindar innan det lugnar ner sig in mot Abu Dhabi.

Däremot ser tävlingsorganisationen inte pirater som något större hot – som det var i förra upplagan av Volvo Ocean Race, för tre år sedan. Men man tar ändå det säkra före det osäkra och ser till att båtarna håller sig långt ut från Somalias kust.

Info: http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=141687

Ett och ett halvt dygn efter starten på den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 har de su tävlande båtarna lämnat Atlanten och är nu i Indiska Oceanen.

Senaste positionsrapport: 08:00 (CET)
Ledande båt: Team Alvimedica 

Hastighet: 21-25 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 30 Nm 

Vindhastighet: 11–15 m/sek

Även om lagen fick jobba hårt i motvind förbi Godahoppsudden blev inledningen av etappen relativt lugn efter starten i onsdags kväll. Stormen som förutspåddes uteblev och fältet höll sig tätt tillsammans.
Den stora utmaningen runt den afrikanska kontinentens södra spets är att ta sig genom Agulhasströmmen, en av världens starkaste strömmar. I området skapas stora vågor när havsströmmar på upp till 5 knop möts av kraftiga vindar som är på väg åt ett annat håll.
Livet är nu särskilt tufft för seglarna ombord på båtarna och det är nästan omöjligt att laga mat på grund av den kraftiga sjön. Samtiliga lag håller sig fast vid taktiken att hellre ligga nära motståndarna än att ta egna chansningar.
– Vi tror att strömmen bara är cirka 80 sjömil bred men den skapar ändå förutsättningar för båtskador så vi måste vara försiktiga, säger ledarbåten Team Alvimedicas navigatör Will Oxley.
Och Team Alvimedica är det lag som nu klarat sig bäst genom strömmen. De tog täten redan under onsdagsnatten, har hållit fast vid ledningen sedan dess och har den nordligaste positionen. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger trea i mitten av fältet och Team SCA som är längst söderut ligger sist.
Samtliga sju båtar har sökt starkare vind söderut och nästa stora taktiska beslut handlar om att vända norrut. Målgången i Abu Dhabi är beräknad till den 13 december.

Engelska Princess Yachts visar flera stora nyheter på vårens båtmässor. Flera av båtarna är riktigt stora pjäser med Princess 98 Motor Yacht som toppmodell.

De senaste åren har nyhetsparaden från Princess Yachts, som ägs av lyxföretaget LVHM, varit minst sagt imponerande. Nu förbereder företaget vårens mässor, där de totalt kommer att visa upp över 25 båtar fördelade på fyra större båtmässor.

Nya Princess 68 Flybridge och S72 får sina premiärer på London Boat Show (9–18 januari). Därefter följer den stora båtmässan Boot Düsseldorf (störst i världen bland inomhusmässorna). Den öppnar 17 januari. Där visar Princes sin största båt i Flybridge-serien, 98 Motor Yacht. Den båten kommer för övrigt att visas upp med en unik interiör inspirerad av Art Deco och framtagen av Princess Design Studio.

Modellen S72 får världspremiär på Istanbul Boat Show och därefter transporteras hon direkt till den stora flytande mässan Miami Yacht and Brokerage Show 2015.

Princess S72 är den första modellen i en helt ny serie med sportbridge yachts. Hon kombinerar, enligt Princess, en helt ny nivå av stil och elegans med prestanda och attityd. Bland designfinesserna i S Class märks stora däcks- och innerutrymmen, lyxiga material, mycket glas i dörrar och fönster, tender garage, stora soldäck med mera.

Princess 68, som hade premiär på Southampton Boat Show i september i år, har snabbt blivit stilbildande i den stora flybridgeklassen. Båten har fyra kabiner, en stor salong med däcksanslutning och en generöst tilltagen flybridge.

Princess 98 Motor Yacht är Princess hittills största båt i deras Flybridge range. Denna stora yacht representerar Princess kunskaper när det gäller att bygga långfärdsyachter med lyxiga egenskaper och mycket plats ombord.

98:an har bland annat en mycket rymlig salong och högsta kvalitet i alla materialval. Hon har också många utrymmen med stora fönsterpartier för att ge ökat ljusinflöde och bättre sikt ut.
Övriga Princessbåtar som visas i vinter är: V39, V48, V52, V57 och V62-S från V Class range. Kommande M Class yacht, 35M, lanseras under våren.

För första gången någonsin lanserar Samsung en tålig och lätt surfplatta som presterar lika väl på segelbåten för navigering till havs och under fjällvandringen som vid pimpelfisket. Eller kanske när familjens yngsta med ovarsam behandling ska upptäcka den digitala världen.

Galaxy Tab Active är 8.0 tum stor och IP67-klassad vilket innebär att den är helt dammtät, tål vatten ner till en meters djup i 30 minuter samt tuffa klimat med temperaturer från -20°C till 60°C. Tab Active har också ett medföljande skydd som skyddar surfplattans yttre.

Tab Active har en batteritid på 8-10 timmar. Med inbyggd GPS hittar du enkelt över fjället, och kan även spara ner skärmdumpar och med hjälp av pennan rita ut alternativa vägar på kartan. Tack vare den ljusstarka skärmen med antireflexbehandling klarar Tab Active de flesta situationer utomhus.

Galaxy Tab Active lanseras i färgen Titanium Green med 4G, 16GB + MicroSD (upp till 64GB) till ett rekommenderat pris på 5 200 kr. Wifi-versionen har till ett rekommenderat pris 4 200 kr.

Snabba fakta Galaxy Tab Active
Vattentålig ner till en meter i 30 minuter och helt dammtät, enligt klassificeringen IP67.
Tål tuff väderlek.
Lätt att alltid ha med tack vare smidig design.
C-Pen gör det lätt att anteckna på skärmen även med handskar på.
Direkt överföring av data med NFC förenklar och effektiviserar många moment.

Som ny vd för Svenska Sjö har Per Grywenz stor makt över tiotusentals båtförsäkringar. Han ser Svenska Sjö som det självklara valet för ännu fler båtägare.

Per Grywenz är 51 år. Han började som vd för Svenska Sjö AB 1 oktober och kommer närmast från försäkringsjätten Trygg-Hansa, där han bland annat har varit chef för affärsutveckling inom privatdivisionen.

En udda detalj är att Per, som bor i Uppsala med sambo och tre barn, inte har någon egen båt.

Är du båtmänniska?
– Nej, och det är väl möjligen lite konstigt. Jag måste skaffa en båt. Å andra sidan känns det inte som något handikapp och det är inget som jag har dolt. Jag har dock haft ett par mindre segelbåtar båtar men båda är avvecklade.
– Alla de som säljer försäkringar och reglerar skador på Svenska Sjö måste däremot vara experter och det är de. Annars är det något fel.

Vilken blir din viktigaste roll på Svenska Sjö?
– Att göra Svenska Sjö mer attraktivt och ännu mera självklart bland båtägarna och då framförallt bland de som är medlemmar i båtklubb, det är ju främst för dom vi finns till. Vi är en medlemsförmån. Är det någonstans det dyker upp konkurrens så är det i nischer som till exempel båtförsäkring. Det är lättare att tränga igenom någons specialintresse. Därför måste vi marknadsföra oss och ständigt utvecklas.

Vad är viktigast för ett nischbolag inom båtförsäkringar?
– Skaderegleringen är väldigt viktig eftersom kunderna är kunniga, och båtklubbsmedlemmarna är och bör vara ännu kunnigare och de kan därmed vara väldigt kritiska och det med rätta Vi som företag måste försöka göra allt vi kan för att hitta vårt berättigande på den marknaden.

Hur ser du på Svenska Sjös position?
– Svenska Sjö är båtklubbsmedlemmarnas försäkringsbolag, men min känsla är att förståelsen för hur det hänger ihop nog har suddats ut rätt ordentligt. Ett sätt att bli bättre är att inte hela tiden bli jämförd med premie. Vi kan till exempel tydliggöra vad det innebär att båtklubbsmedlemmarna är delägare.

Förklara dig…
– Ett företag bör över tiden redovisa ett överskott, som i det här fallet går tillbaka till försäkringstagarna genom deras organisationer. Det ska vara smartare att försäkra sin båt hos oss eftersom vinsten går tillbaka till båtlivet.

Vill du att ni ger en återbäring?
– Absolut. Om det blir direkt till båtägaren eller till den lokala båtklubben, vilket jag tycker är naturligast, vet jag inte än, det är ett beslut för ägarna.

Vilken är Svenska Sjös roll?
– Om vi bara ska vara en av specialisterna på båtförsäkringar så blir vi väldigt utsatta för konkurrensen från de andra. Vi ska finnas där för att det inte ska skapas orimliga villkor eller höga priser och överskott som går båtlivet förbi. Vi ska vara det smarta valet för de med hårda krav på sin båtförsäkring och som tycker det är bra att ett eventuellt överskott till 100 procent kommer båtlivet till del och inte försvinner till någon anonym privat aktieägare.

Vilket uppdrag har du fått av styrelsen?
– Jag ska vända trenden uppåt för Svenska Sjö. Vi vill ha fler försäkrade båtar och inte bara vara garanten så att marknaden blir för dålig för båtägarna.

Vad ser du för möjligheter i samarbetet med Trygg-Hansa?
– Det är bara positivt att ha dem som formell försäkringsgivare. Dels blir allt enklare då vi snackar samma språk och båda har erfarenheter av och relaterar till Samma marknad, den svenska. Det underrättar väsentligt när man ska utveckla försäkringar. De är också väldigt proffsiga att ha att göra med.
– Sedan kan vi tillsammans med dom utveckla andra försäkringserbjudanden till Svenska Sjös kunder. Vi får se hur det kan utvecklas. Jag tror att vi ska vila lite på det innan vi drar igång något.
– Jag vill först skapa en tydligare bild av vad våra kunders ägarskap i Svenska Sjö innebär. Vi ska se till att det som är grunden – service, skadereglering och produkter – är i toppklass. Men för att stärka oss ytterligare på sikt måste vi göra något mer. Det kanske är att klubben får tillbaka en rejäl slant varje år om det blir ett överskott.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB.

Bättre och billigare Båtklubbsförsäkring
Båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö blir både billigare och bättre från 1 januari 2015. Då byter båtklubbsförsäkringen genom Svenska Sjö försäkringsgivare från Lloyds till Trygg-Hansa.
Skadekostnaden för försäkringen har varit stabil de senaste åren och resulterar nu för 2015 i en rejäl premiesänkning. Alla priser sänks med cirka 20 procent samtidigt som en del förbättringar genomförs.
– Från och med 2015 omfattas även båtförbundens verksamhet av hela grundskyddet. Flera moment får högre ersättningsbelopp och rättskydd omfattar även brottmål. Vi bedömer också att servicen vid större och mer komplicerade skador kommer att förbättras genom Trygg-Hansas lokala skadenätverk, säger Per Grywenz, vd för Svenska Sjö AB och Peter Karlsson på SBU.
SBU och Svenska Sjö hoppas att klubbarna kommer att uppleva det som positivt och att de som inte har tecknat tilläggsförsäkringarna gör det i ökad omfattning.
– Vi hoppas också att detta kan bidra till ännu starkare relationer med klubbarna. Medlemsförmånen med båtklubbsförsäkring och båtförsäkring är viktiga delar i medlemskapet och behöver ständigt utvecklas, säger Peter och Per.

Kockan 1700 på onsdagen svensk tid gick starten för den andra delsträckan av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Båtarna lämnade Kapstaden i hård vind och svenska Team SCA fick en perfekt start.

– Starten kommer att bli helt galen, sa den svenska seglaren Martin Strömberg ombord på kinesiska Dongfeng Race Team innan starten och syftade på vinden på runt 15 m/s.

Och det blev dramatiskt när de sju lagen först seglade ett varv runt en bana nära hamnen och sedan lämnade Kapstaden bakom sig. Spanska MAPFRE var först över startlinjen och när vinden fyllde deras segel satte de fart ut i banan i 20 knop.

Den hårda vinden gjorde att seglarna fick slita hårt under manövrarna runt banan. Vid det näst sista rundningsmärket skapades dock en tillfällig vindlucka bakom Kapstadens landmärke Taffelberget. Team SCA låg då sexa men lyckades glida förbi sina konkurrenter och hitta tillbaks till vinden först. Manövern gjorde att de låg trea när startbanan var avklarad och när fältet fortsatte söderut mot Godahoppsudden hade Team SCA tagit ledningen.

Dongfeng Race Team passerade det sista rundningsmärket som femma och enligt Martin Strömberg blir det en utmanande fortsättning på etappen.

– Första natten kommer att vara tuff med kryss längs med kusten och det gäller att hänga med i täten runt Godahoppsudden. Det kommer vara värst väder under den första veckan.

Målgången i Abu Dhabi är beräknad till 11-15 december. Volvo Ocean Race 2014-15 avgörs i nio etapper på väg runt jorden och avslutas med stor final i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 2 Kapstaden – Abu Dhabi
Etappen från Sydafrika till Förenade Arabemiraten tar Volvo Ocean Race tillbaks till norra halvklotet och från Atlanten till Indiska Oceanen.
I december blåser det ofta en kraftig vind från sydväst i Kapstaden vilket betyder att Båtarna troligtvis kommer mötas av kraftig motvind under det första dygnet efter starten. Navigatören kommer tidigt att behöva besluta sig för att antingen segla söderut i vindar från väst eller hålla sig närmare den afrikanska kusten. Ett svårt beslut eftersom vädret i regionen är väldigt oberäkneligt och det som känns som rätt vägval kan snabbt förvandlas till ett misstag.
Det troligaste scenariot är att båtarna seglar söderut inledningsvis för att hitta möjligheten att snabbt segla österut. Nackdelen med detta vägval är Agulhasströmmen, ett stort och kraftigt havsströmsystem på upp till fem knop. I kraftiga vindar från väst kan strömmen, som kommer från motsatt håll, skapa tuffa vågförhällanden.
Ett annat scenario är mycket lätta vindar söder om Godahoppsudden som orsakas av att vädersystem i Atlanten och Indiska Oceanen slår ut varandra. Om det händer kommer seglarna kunna hitta vind nära kusten men det alternativet leder till mer segling i motvind
Det stora hindret på väg norrut blir det stora vindlösa högtrycket i Indiska Oceanen. Den vanligaste lösningen på problemet är att välja en väg västerut i området och dra nytta av vindar från nordöst just söder om Madagaskar. När detta hinder avklarats bör båtarna få stabila passadvindar från sydöst och båtar som kommer österifrån kommer då att ha optimala och snabba vidvinklar.
En av riskerna i området är den tropiska cyklonsäsongen. Dessa stora vädersystem skapas nära doldrums och blir mer och mer kaotiska när de spinner söderut. När cykloner bildats slår de dessutom ut passadvindarna vilket gör det svårt att hitta vind utan att riskera båtskador i stormen.
Den andra etappen andra nöt att knäcka är Indiska Oceanens doldrums som är olikt doldrums i Atlanten. Här möts passadvindar från sydöst och monsunvindar från nordväst vilket skapar ett brett band av cumulusmoln, regn och lätta vindar söder om ekvatorn. Området är ofta smalare västerut men det är inte lika uppenbart som i den första etappen.
Efter Doldrums är det ett långt ben upp till Persiska Viken i monsunvindar från nordöst. När monsunen tappat kraft är det oftast en övergång i lätta och byiga vindar. Vinden i området blåser oftast från nordväst och kallas Shamal. Efter Ormuz är det vanligtvis undanvind till Abu Dhabi.

En av världens största färjeoperatörer, Stena Line, blir först i världen med att köra en stor färja för 1 500 passagerare på metanol. Det nya bränslet minskar utsläppen med drastiskt jämfört med dagens bränslen.

Stena Line har beslutat att bygga om ett av fartygen som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Kiel till metanoldrift. Den 240 meter långa färjan Stena Germanica blir i början av 2015 världens första metanoldrivna fartyg. Projektet genomförs i samarbete med den ledande motortillverkaren Wärtsilä, hamnarna i Göteborg och Kiel samt världens största metanoltillverkare och leverantör, Methanex Corporation.

Ombyggnaden av Stena Germanica kommer att ske på Remontova-varvet i Polen med start i slutet av januari 2015. Hela processen beräknas ta sex veckor och finansieras delvis genom EU-initiativet “Motorways of the Seas”. Totalt uppgår kostnaden för projektet till cirka 22 miljoner Euro.

– Vi på Stena Line är oerhört stolta över att kunna bidra till utvecklingen i vår bransch. Vårt fokus har alltid legat på innovation som gynnar både våra kunder och samhället i stort, och det här är ett utmärkt exempel på när dessa syften sammanfaller. Vi utvärderar ständigt nya bränslen för framtiden, och att bli först i världen med att konvertera ett fartyg till metanoldrift är ett stort steg mot hållbara transporter. Projektet har kunnat genomföras tack vare ett bra samarbete mellan vår tekniska personal, Wärtsilä och Methanex, säger Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line.

Wärtsilä har utvecklat teknik och utrustning för att konvertera motorerna samarbete med Stena Teknik. Motorn blir efter omställning ”dual fuel” där metanol används som primärt bränsle, medan möjligheten också finns att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup.

Metanol är en färglös vätska som kan framställas av naturgas, kol, biomassa eller till och med CO2. Genom metanolanvändningen minskar utsläppen av svavel (SOx) med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent och koldioxid (CO2) med 25 procent jämfört med dagens bränsle.

Från början av 2015 måste fartyg i det särskilda utsläppskontrollområdet (SECA) runt Östersjön och Nordsjön använda bränsle med en mycket låg svavelhalt på 0,1 procent (mot dagens gräns på 1,0 procent). Vanligast är att använda MGO, som är ungefär 40–50 procent dyrare än den bunkerolja (HFO) som används i dag. Parallellt med övergången till bränsle med låg svavelhalt genomför Stena Line ett antal projekt där man tittar på alternativa bränslen och andra tekniker för utsläppsrening, till exempel LNG, batteridrift och avgasrening genom så kallade skrubbers.

– Vår storlek gör att vi har ett brett perspektiv på hanteringen av de nya svavelreglerna och det är troligt att vi kommer att använda flera olika lösningar under de kommande åren. Men om metanolprojektet går som planerat är tanken att vi ska konvertera fler färjor, säger Stena Lines vd Carl-Johan Hagman.

Metanol har potential att bli ett viktigt bränsle för sjöfarten. Utsläppen ligger på ungefär samma nivå som för LNG, men metanol är lättare att hantera och ställer inte samma krav på infrastruktur. Sedan 2005 har Stena Line arbetat på att minska sin miljöpåverkan genom ett energisparprogram, och i snitt har man lyckats minska fartygens energiförbrukning med 2,5 procent om året.

– Det här är ett projekt som har en särställning för oss eftersom flera företag i Stena-sfären har medverkat. Stena Line, Stena Teknik, Stena Bulk, Stena RoRo och Stena Oil har alla varit delaktiga inom sina respektive områden. Tack vare det samarbetet har projektet kunnat genomföras. Att under den närmaste tiden anpassa eller konvertera det fyrtiotal fartyg som finns i Stena Lines flotta till de nya reglerna är dock en stor utmaning som kommer att kräva avsevärda resurser, säger Carl-Johan Hagman.

Stena Germanica

Längd: 240 meter Byggår: 2001

Bilar: 300 Passagerare: 1 500

Lastmeter: 4 000 Motor: Wärtsilä 8ZAL 40S MD med 32 000 hästkrafter

Helena Nilsson är projektledare för det nya SBU-projektet ”Ren båtbotten utan gift”.

Vad innebär projektet?
– Det handlar om att minska användningen av biocidfärger och kanske i stället välja en båttvätt eller ett annat alternativ. Vi fokuserar på den svenska kusten öster om Öresund, säger Helena, som själv är seglare och tidigare jobbade som journalist på tidningen Segling.
– Vi kommer att åka runt till olika platser, prata med båtklubbar och kommuner. Dels för att inspirera till annat än att måla med giftig bottenfärg, dels för att visa vad man kan göra och vilka andra metoder båtägarna kan använda.
Vad ska du göra, rent konkret?
– Jag vill på olika sätt inspirera båtägare i stället för att ge pekpinnar.
– Vi ska bland annat nylansera hemsidan Båtmiljö.se under SBU:s flagg. Hemsidan byggdes upp 2010 av Skärgårdsstiftelsen, WWF och Baltic Sea 2020, men las tyvärr ner i juni 2014 på grund av minskade anslag.
Vad är viktigast att börja med?
– Att lyfta frågan och starta diskussionen i båtklubbarna. Vi kommer bland annat att lansera en film, som ska spridas digitalt, och en broschyr med giftfria alternativ.
”Ren båtbotten utan gift” löper till och med sista mars 2015. Helena kommer att dela sin tid mellan Svenska Naturskyddsföreningen och SBU.
Projektets syfte är att minska användningen av biocidfärger på båtar. Projektet finansieras av Havs- och vattenmyndigheten (HaV) med 2,1 Mkr. Därutöver lägger de fyra organisationerna cirka 500 000 kr. De fyra föreningar som står bakom projektet är Naturskyddsföreningen, SBU, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna.
Lars-Åke Redéen