Nyheter

Hemsö fästning, belägen utanför Härnösand vid Ångermanälvens mynning, var förr en av Sveriges hemligaste försvarsanläggningar. Idag är fästningen ett omtyckt och populärt besöksmål.

För att framtida besökare ska bli än mer nöjda med sin upplevelse uppför Statens fastighetsverk (SFV) just nu en ny restaurang vid batteri Storråberget. Lagom till sommaren 2015 kommer här 120 sittande gäster att kunna njuta av god mat inför en storslagen utsikt över Bottenhavet.

Redan innan sommaren påbörjade Statens fastighetsverk arbetet med att riva den gamla restaurangbaracken från 1970-talet som legat just på den här platsen. Baracken byggdes som fritidsbarack för de värnpliktiga men har under sommartid de senaste åren använts som restaurang.

– För att besökare ska trivas och också stanna lite längre är en bra restaurang viktig för verksamheten här. Den tidigare byggnaden uppfyllde inte dagens krav och klarade inte den tillströmmande skaran av besökare. Med en större och modern restaurang kan säsongen förlängas och gäster välkomnas året om, säger Bengt Skoglund, fastighetsförvaltare vid Statens fastighetsverk.

Efter rivningsarbetet har hela 1 500 kubikmeter berg sprängts bort för att göra plats för den nya restaurangen som kommer att bli 460 kvadratmeter stor.

Att utseendet på den nya restaurangen skulle passa in i den militära miljön var viktigt för Statens fastighetsverk. Målsättningen har varit att byggnaden ska kännas enkel och robust samtidigt som den ska upplevas som inbjudande och gästvänlig, som en förädlad barack.

– Man kan säga att den nya restaurangen har två karaktärer. Dels vill den kamouflera sig i landskapet och nästan smälta in i berget, dels vill den – med sina generösa glaspartier – både locka till besök och bjuda på en fantastisk utsikt över havet, säger Bengt Skoglund. Det är en lyckad dubbelhet.

Statens fastighetsverk räknar med att vara färdiga med sitt arbete i månadsskiftet april/maj då hyresgästen, Christer och Kristina Sefbom, tar över för att inreda. Öppna väntas man göra lagom till sommarsäsongen drar igång. Eftersom den nya restaurangen möjliggör året-runt-verksamhet kommer även konferenser och julbord att erbjudas framöver. Arkitekterna bakom den nya byggnaden är Sweco.

Jawbone lanserar nu sitt hittills mest avancerade smarta armband: UP3. Det håller koll på såväl puls som detaljerat sömnmönster och olika sorters träning, och ger också via den tillhörande appen djupgående information om användarens hälsa och välbefinnande.

UP3-armbandet har en sofistikerad multisensor, som samlar en stor mängd data kring använd¬arnas aktivitet, dag som natt, för att sedan ge detaljerad insikt och vägledning om såväl hälsa som dagsform.

UP3 är formgivet av den ledande industridesignern Yves Behar. Armbandet har en slimmad, snygg låg-profildesign som kan matchas med smycken eller klockor. Det har upp till sju dagars batterilivslängd, är vattentätt ner till 10 meter och har ett hållbart anodiserat aluminiumskal. UP3 är därmed ett av de få smarta armband som verkligen kan bäras dygnet runt. Det säkra, armbandsursliknande spännet gör det också möjligt att justera UP3 så att det passar de flesta handleder.

Den avancerade multisensorplattformen i UP3 inkluderar en ny accelerometer med tre axlar, sofistike¬rade bioimpedanssensorer samt sensorer för både hud- och omgivningstemperatur. UP3 mäter en rad olika saker:
• Puls: Med hjälp av de olika sensorerna känner UP3 bland annat av vilopulsen, som är en viktig indikator för den övergripande hälsan. Framtida uppdateringar av den inbyggda programvaran kommer göra det möjligt att få fram fler hälsodata.
• Avancerad sömn: UP3 registrerar detaljerade sömnfaser, inklusive REM-, lätt- och djupsömn, och ger sedan djupgående information om användarens sömn och vad man kan göra för att förbättra den.
• Avancerad aktivitet: Nya smarta algoritmer gör det möjligt för UP3 att automatiskt identifiera olika typer av träning och klassificera aktiviteter, t ex löpning, cross-training, tennis, med mera.
Smart Coach: Data från UP3 överförs till Jawbones UP-app för att ge användaren vägledning via Smart Coach – ett intelligent system som håller koll på framstegen och ger individuellt anpass¬ade tips som hjälper till att nå uppsatta mål snabbare. Ju mer information UP3 fångar om sömn, aktiviteter, måltider och andra biometriska signaler, desto bättre råd kan Smart Coach-funktionen ge.

– Vårt uppdrag med UP3 var att skapa världens mest kraftfulla smarta armband i minsta möjliga format, säger Travis Bogard som är produkt- och strategichef på Jawbone. Vår avancerade multisensorplattform levererar en stor mängd hälsodata som bearbetas av våra smarta algo¬ritmer och högt anpassade Smart Coach-system. Eftersom UP3 kontinuerligt kan upp¬graderas av användaren, kommer vi att kunna lägga till ytterligare nya funktioner och förbättringar under de kommande månaderna.

De avancerade bioimpedanssensorerna gör det möjligt för UP3 att automatiskt och korrekt mäta an-vändarens vilopuls (definierat som pulsen vid uppvaknande, innan annan påverkan såsom rörelse, träning eller koffein kommer in i bilden). I UP-appen går det att se hur vilopulsen förändras över tid och också förstå vad en hälsosam puls innebär. En kostnadsfri uppdatering av den inbyggda programvaran kommer snart till UP3 och gör att ytterligare hälsodata blir möjliga att se.

Den sofistikerade multi-sensorplattformen i UP3 gör det möjligt att identifiera mer detaljerade sömn¬faser – REM-, lätt- och djupsömn. Detta ger en ny insikt i vad som händer medan man sover och hur man själv kan påverka vilan. Tidigare läggdags kan ge mer djupsömn (som vanli¬gen associeras med kropps-återuppbyggnad, läkning och minneskatalog¬isering). Längre tid i sängen prioriterar REM-sömn (som vanligen associeras med drömmar, inlärning och minneskonsolidering).

De kraftfulla sensorerna och de smarta algoritmerna innebär att UP3 automatisk kan känna igen olika typer av aktiviteter eller träningar. UP-appen kan identifiera många populära aktiviteter, såsom löpning, crosstraining, cardioträning, tennis, fotvandring men även annat som t ex dans och zumba. Systemet lär sig dessutom av användarens beteende över tid, för att automatiskt identifiera andra aktiviteter som är svårare att känna igen, som simning, cykling, tyngdlyftning eller yoga.

UP-appens Smart Coach-funktion använder den stora informationsmängd som registreras av UP3 för att leverera personligt anpassad vägledning och skräddarsydda utmaningar. Funktionen ger tips om vad man kan göra för att förbättra sin aktivitet, sömn, kosthållning och puls, för att nå sina mål snabbare och påverka både hälsa och välbefinnande.

Pris 1 649 kr.

Info: www.jawbone.com

Garmin presenterar GHP Reactor Autopilot-system – den mest mångsidiga och högkänsliga autopilot som de någonsin har erbjudit. Den är snabb att installera, enkel att använda och styr stadigt i alla riktningar oavsett väder och vind.

GHP Reactor har en AHRS 9-axlad solid-state-sensor som ger mindre kursavvikelse, minskad roderrörelse och lägre strömförbrukning, vilket ger en jämnare gång och en bekvämare resa för alla ombord.

Installationen har också blivit smidigare med den nya Reactor-serien. Autopilotens black-box kan monteras nästa var som helst och i valfri riktning, vilket gör installationen enklare än någonsin med många olika monteringsalternativ. Väl installerad tar det bara fem minuter att starta upp och kalibrera den så att du snabbt kan komma ut på vattnet.

Med Garmins patenterade Shadow DriveTM-funktion frikopplar GHP Reactor automatiskt när du svänger på ratten. Det gör att du alltid behåller kontrollen över båten även om snabba manövreringar behövs. För hydrauliska installationer kan SmartPumpTM implementeras för bättre tillförlitlighet, lägre strömförbrukning och enklare installation.

Ihopkopplad med Garmins nyare plottrar kan Reactor styras från plotterns display. Och om du har BlueChart G2 Vision med funktionen Autoguidance kan du ange en destination i din plotter och få en säker rutt uträknad baserad på din båts höjd och djup som autopiloten sedan kan styra efter. Du kan också starta och styra autopiloten från en GHC trådlös fjärrkontroll eller Garmin quatix-klocka.

GHP Reactor Autopilot beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat pris från 15 999kr. GHP Reactor ersätter alla befintliga autopilotmodeller från Garmin.

Info: www.garmin.com/marine2015

Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.

Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.

Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:

Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.

Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.

Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.

Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.

Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.

Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.

Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.

Rabatter som med råge täcker medlemsavgiften för klubbarna. Det var grundtanken när Västkustens Båtförbund (VBF) började planera erbjudanden för sina medlemmar.

– Vi har riktat in oss på tillbehör som bottenfärger, flytvästar, tågvirke, kapell, dynor, stöldsystem. Det kan utvecklas i det oändliga, säger Bo Wernlundh, ledamot i VBF:s styrelse, med ansvar för att utveckla klubbarnas och medlemmarnas förmåner.

Det har inneburit en hel del arbete med att ringa runt till olika båtföretag och fråga om de är intresserade av att lämna erbjudanden. Ingen har hittills tackat nej.

– Vi har 100 klubbar inom förbundet med cirka 20 000 båtägare, som alla är presumtiva kunder till båtföretagen. Självklart är det intressant att få dem som kunder.

Butikerna skapar erbjudanden som de lämnar till VBF, som lägger ut dem på sin hemsida.

– Det här går att utveckla ytterligare. Båtklubbarna har klubbhus, bryggor, inredningar och allt ska hållas i ordning. Så det handlar inte bara om båtföretag.

Bland annat har man fått bra feedback från ett hotell, som lämnade rabatter på boende i samband med förra årets båtmässa i Göteborg.

– De återkom och skapade i somras ett nytt erbjudande för alla SBU:are. De gjorde ett paket med rabatt på boendet och gratis inträde på Liseberg. Från att ha varit ett båtmässerbjudande utvecklades det till ett åretrunterbjudande från dem, vilket är väldigt roligt.

En förutsättning för hela konceptet är att alla medlemmar inom förbundet har ett medlemskort.

– Vi har skapat ett i kreditkortsformat med uppgifter om klubbens namn, att man är medlem i Västkustens Båtförbund, som är ett förbund inom SBU samt ett medlemsnummer. Görs köpen via nätet skapar vi en kod för det.
Text: Anne Adre-Isaksson

Info: www.batmassan.se

Info: www.vastkustensbatforbund.se

På Oslo båtmässa 2015 blir det premiär för helt nya Draco 21 RS. Båten är helt i linje med den nya Draco 27 som för första gången presenterades på båtmässan i Düsseldorf.

Det är den norska sajten baatsans.no som avslöjar den nya båten, som enligt en bild blir en blandning mellan daycruiser och bowrider.

Draco är ett av de mest traditionsrika norska båtmärkena. Efter den del problem på senare år ingår varumärket numera i Windy Boats och båtarna byggs i Polen.

Båten är ganska klassiskt designad och utrustad med en utombordsmotor och har en planlösning med bland annat en ganska öppen akterspegel. Stäven är rakt skuren.

Oslos båtmässa ”Sjøen for alle” hålls 18–22 mars 2015.

Info: http://www.draco.no/

Furuno blev först med att presentera en WiFi radar. Premiären skedde redan i våras, men nu har vi för första gången fått en demonstration.

SmartPhones och smarta läsplattor har under de senaste åren gjort ett intåg i och påverkat folks vardag, både med hänsyn till hur man kommunicerar men också hur man arbetar och lever. En mängd appar finns för spel och lek, men också för mer praktiska uppgifter som att navigera.

Furuno introducerar därför världens första radarapp. Furunos nya WiFi radarkoncept består av en modern radarapp för iPhone och iPad tillsammans med radarantennen DRS4W. Antennen är kompakt och lätt med en yttre diameter på endast 49 cm och en vikt på cirka 5,5 kg. Den har inbyggd WiFi modul och behöver endast anslutas till ström via den medföljande strömkabeln på 15 meter.

Den tillhörande radarappen är utvecklad av Furuno och laddas gratis hem via Apple Store. Den kan användas i iPhone och iPad. Appen är mycket enkelt att använda och har alla de basfunktioner man behöver i en radar. En stor fördel är att om man är van att hantera en Smartphone, kan man lätt lära sig att använda radarappen. Ett exempel är till exempel zoomfunktionen, som hanteras genom ett tryck på skärmen och off‐centrering av radarbildens centrum som sker genom ”tryck och flytta” funktion.

Info: www.furuno.se

Den imponerande och mycket prestationsdugliga Yamarin Cross 75 Bow Rider har vunnit ”Best for fun” -klassen i den europeiska tävlingen Best of Boat 2014. Vinnaren publicerades torsdagen 27 november vid Berlins båtmässa.

Priset mottogs av Konekeskos produktutvecklings- och produktionschef Peter Krusberg.

Best Of Boats (BOB) är ett nytt internationellt pris med fyra klasser: Best for beginners, Best for fun, Best for family och Best for nature. Juryn består av redaktionerna på elva europeiska båttidningar. Best for fun-klassens finalister var: Buster Magnum M5, Flipper 600 SC, Frauscher 747 Mirage, Sea Ray 350 SLX, Parker 750 DC, Yamarin Cross 75 BR.

Villkoren för en finalplats är en provkörning eller test av båten, vilken utförs av minst tre medlemsredaktioner, samt ett tillräckligt antal röster för en finalplats. Juryn valde den slutliga vinnaren bland finalisterna i varje klass.

– Vi känner stor glädje över denna ära, vi är mycket stolta över båtens framgång i den här tävlingen. Det är fint att se hur ett disciplinerat arbete med utformning och testning samt ett genomförande av hög kvalitet resulterar i en ståtlig båt för marknaden, ett tack för detta pris går till våra återförsäljare på alla marknader och till produktutvecklingsteamets gedigna samarbete, konstaterar Kari Rautanen, linjechef för fritidsmaskiner på Konekesko.

Tävlingsjury:
Finland: Jan Sjölund (Venemestari, Helsingfors)
Frankrike: Dominique Salandre (Youboat, Paris)
Polen: Arek Rejs (Wiatr, Poznań)
Polen: Stanislaw Iwinski (Żagle, Warsaw)
Ryssland: Anton Cherkasov (Motorboat & Yachting Russian Edition, St.Petersburg)
Schweiz: Stefan Detjen (Wave Magazin, Rancate)
Slovenien: Julijan Višnjevec (Val Navtika, Ljubljana)
Spanien: Enrique Curt Iborra (Skipper / Neumáticas, Barcelona)
Tyskland: Uwe G. Meiling (Bootshandel-Magazin, Berlin)
Ukraina: Bogdan Parfeniuk (Farvater, Kiev)
Österrike: Thomas Dobernigg (Ocean7, Klagenfurt)

Här är Båtlivs provkörning av Yamarin Cross 75 BR i Båtliv 5-2014

Bästa kombon med aluminium och plast
Ett år efter den första premiären är Yamarin Cross 75 BR en riktig testvinnare. Den kombinerar aluminiumbåtens och plastbåtens fördelar.
Text: Lars-Åke Redéen Foto: Kari Wilén
Första gången vi körde finska Yamarin Cross 75 BR var på en pressvisning på västkusten för ett år sedan. Det var mer eller mindre en långt utvecklad prototyp som vi båtjournalister fick lägga händerna på den gången, men redan den första provkörningen gav mersmak om att här var något stort på gång.
Till årets båtsäsong presenterades en färdigutvecklad version av den här snabba daycruisern med fartresurser på över 50 knop. Skillnaden mot den första versionen är omfattande; bland annat har båten fått en längre köl och den inbyggda tanken på 242 liter är flyttad 1,8 m framåt för tyngdpunktens skull. Yamarin har även finslipat med aktern på det vassa skrovet, som nu har 45 graders vinkel i fören och 22 grader längst akterut. Dessutom sitter motorn nu direkt på akterspegeln i stället för den bracket (extra motorfäste) som användes tidigare.
Resultatet är en extremt välbalanserad båt som passar lika bra för den som vill ta med familjen ut på en dagstur som för fartfyllda turer i skärgården. Fartresurserna med 300 hk är imponerande med en toppfart på cirka 52 knop.
Båtlivs provkörning av den färdiga båten i den finska skärgården var en positiv båtupplevelse. En del motorbåtar med så här vassa prestanda kan uppföra sig stressat och kräva en hel del justering med både trimplan och motortrim.
Yamarin Cross 75 BR är en lättkörd båt som inte kräver orimligt mycket av sin förare. Ett bevis för detta är trimplanen. Om man kör med 300 hk och full gas med helt nedtrimmade trimplan så toppar båten 39,5 knop. Med samma gaspådrag med trimplanen fullt uppställda blir toppfarten 51,7 knop. Effekten av hur stor våt yta en båt har kan knappast bli tydligare.
Båten är konstruerade för motorer på 150–300 hk och den är fullt användbar även med de mindre motoralternativen. Men för den som en gång testat 300 hk Yamahamotorn som endast väger 260 kg blir detta förstavalet tack V6-maskinens lugnare gång och lägre förbrukning. Den större motorns höga vridmoment gör att man kan köra med rätt propeller vid rätt varvtal. 300 hk innebär 21 tums propeller medan 250 hk ger 19 tum och 225 hk 17 tum.
För den som trycker på ordentligt med gasen är maxförbrukningen med 300 hk drygt 100 liter bensin i timmen vid 52 knop. Vid mer moderata knappt 40 knop drar motorn 70 liter i timmen medan den riktiga ekonomifarten är familjevänliga 25–28 knop med en förbrukning på cirka 30 liter i timmen.
Det här är en båt som har rejäla prestanda, men främst är den avsedd för familjens båtliv och det märks. Körupplevelsen är trygg och stabil. Båten känns säker och tack vare de stabila rutorna med rostfria ramar har den en hög säkerhetskänsla. Friborden är relativt höga och sittbrunnen djup och ombonad.
Förutom plats för ankare och tampar i för och akter finns det gott om stuvutrymmen i båten. Något vi uppskattar särskilt mycket är de torra förvaringsutrymmena i sittbrunnen som är så högt placerade och bra konstruerade att vatten inte kommer in. Aktersoffan kan dessutom göras om till en sovplats för 1–2 personer, vilket ytterligare ökar användningsområdet. Personliga saker kan placeras i ett djupt handskfack med 12V-uttag. Dessvärre finns inget 12V-uttag vid förarplatsen, men det är enkelt att montera dit.
Det finns även ett par löstagbara boxar som fästs med två skruvar i båten, vilket gör den enkel att anpassa beroende på hur många sittplatser man behöver. Båten är godkänd för åtta personer.
Till skillnad från till exempel Busters senaste toppmodell – Buster Magnum M5 – har Yamarin Cross 75 BR inte några fjädrande stolsstativ. Fördelen med detta är att det är en billigare lösning utan fjädrande stativ och att stolarna är mer flexibla i höjd- och längdled. Vi körde båten ganska hårt i sjön och upplevde inte de fasta off-shore-stolarna som någon nackdel. Båtens väl avvägda skrovform tar sjön tillräckligt bra i sig själv. I båtens däckssidor finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendertar och i sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.
Yamarin Cross kombinerar aluminiumbåtens och glasfiberbåtens fördelar. Den har ett robust och lättskött aluminiumskrov med glasfiberinredning, vilket ger en mjukare upplevelse än i en ren aluminiumbåt. Allt ramas in av limmade glasrutor i 40 mm högpolerat syrafast.
För den som vill kunna använda 75 Cross BR även på våren och hösten finns ett tvådelat kapell som ger bra skydd. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (tillval).
Yamarin har idag totalt åtta modeller i sitt Cross-program, inklusive en kabinbåt. 75 Cross BR är toppmodellen medan den minsta varianten är på 4,9 m.
Sammanfattning: Yamarin Cross 75 BR är den optimala Crossbåten. Den är trygg och lättkörd med gott om plats för hela familjen. Den kombinerar aluminiumbåtens och plastbåtens goda egenskaper på ett föredömligt sätt.

Tekniska fakta
Längd: 7,53 m
Bredd: 2,47 m
Vikt: 1 350 kg
Motor: 150–300 hk utombordare
Toppfart: 50 knop
Pris: från 675 000 kr med 300 hk Yamaha
Mer info: www.yamaha-motor.eu/se

Natten till fredagen var tuff för Team SCA. Laget har arbetat hårt för att försöka bryta sig loss från ett envetet regnmoln vilket innebär ett stort antal tunga manövrar och förlorad mark till resten av flottan. Hoppet står till ett kraftigt annalkande lågtryck och då kan allt hända.

Det är en prövning för oss alla när vinden bestämmer sig för att ta ledigt en kväll. Det är en prövning för navigatören att stå fast och behålla tron på sin strategi. Det är en prövning för besättningen som styr och trimmar båten att behålla koncentrationen och hålla båten i rörelse. Det är en prövning för skepparen att hålla nerverna i styr och en prövning för övrig besättning att behålla sitt sunda förnuft.

– Det finns inget vi kan göra åt det här, vi kan bara göra det bästa av den vinden som finns och finns det ingen, ja då finns det ingen, säger Abby.

– Men vi hoppas att vad det än nu är vi har fastnat under så kommer vi att ta oss ur det. Det här är bara tillfälligt. Det är inte för alltid.

Team SCA har fastnat mellan två lågtryck, ett som råkar vara en tropisk cyklon.

– All vind sugs upp av de båda lågtrycken, förklarar Libby. På så sätt skapas de här vindhålen som är något av det mest frustrerande man kan råka ut för på havet!

När man tittar på väderkartan ser man att lågtryckssystemets gradienter ligger tätt, precis på samma sätt som höjdkurvorna på en topografisk karta, ju tätare kurvorna ligger, desto brantare är berget. För oss betyder de tätt liggande kurvorna stark vind. Just nu känns det som om vi rider på en gammal åsna i dalen mellan två gigantiska berg. I morgon ser det dock ut som om vi kommer byta ut åsnan mot en Ferrari i samma ögonblick som vi når den tropiska cyklonen.

Vindens frånvaro gör alla lite spända. Rösterna är lite vassare än normalt och här den där speciella tonen, en blandning av frustration och koncentration.

– Alla har sitt sätt att hantera den här situationen på, förklarar Dee.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi också är människor och kan bli frustrerade. Just ni finns det ingen vind och vi vill prestera. Det är nästan värre här än i doldrums för här förväntar man sig vind och då är det extra frustrerande när det inte finns någon.

Vi har arbetat hårt för att komma hit under så lång tid och det sista vi vill är att vara utan vind. Så självklart är alla fokuserade och maximalt koncentrerade för att ta oss igenom den här svåra situationen så fort som möjligt. Vi kan bara hoppas på att resten av flottan har liknande förhållanden och komma ihåg att det finns en morgondag. När allt kommer omkring ser det ut som om morgondagen kommer bjuda på raka motsatsen (det hoppas vi på i alla fall!) och då blir det blött och blåsigt igen.
CORINNA HALLORAN/TEAM SCA

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Info: www.teamsca.com

Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com

Stena Bulk är första svenska rederi att ansluta sig till World Ocean Council (WOC) – en global organisation som samlar olika slags sjöfartsrelaterade verksamheter för en hållbar användning av världshaven.

Stena Bulk arbetar sedan länge för en mer hållbar sjöfart och dess fartygsflotta är en av de mest säkra och moderna i världen. På en marknad med transporter av råolja, raffinerade petroleumprodukter och kemikalier krävs ett stort engagemang för säkerhet och omsorg för miljön.

World Ocean Council verkar för att näringslivet ska ta ett gemensamt ansvar för världshaven och menar att frågor kring Arktis, den marina nedskräpningen, bullereffekterna från fartyg och så vidare inte kan lösas av ett enda företag eller en enda industri. Företag från en mängd olika branscher är därför anslutna till organisationen. Det är företag från shipping, olja och gas, fiske, turism, förnybar energi (vind, vågor, tidvatten), hamnar, kabelläggningsföretag, juridiska och finansiella företag samt representanter från försäkringsbolagen.

Det praktiska arbetet syftar till att förbättra forskningen om haven för säkra och hållbara verksamheter, utbilda allmänheten och berörda parter om företagens ansvar samt bidra till politisk diskussion och planering kring våra hav.

“Stena Bulk är glada att bli medlem i World Ocean Council. Hållbara affärer och hållbara hav kräver en global strategi. Denna internationella industriplattform ger oss och andra ansvariga aktörer inom sjöfartsindustrin möjlighet att samarbeta med likasinnade från andra sektorer. Tillsammans kan vi bättre hantera de hållbarhetsutmaningar som påverkar såväl nutid som framtid för vår verksamhet,” förklarar Erik Hånell, VD för Stena Bulk AB.

Imorgon torsdag inleds världscupfinalen för seglingens tio OS-klasser i Abu Dhabi. Från Sverige deltar åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, i sex av klasserna.

Världscupfinalen, som startar imorgon torsdag 27 november och avslutas med finaler på lördag 30 november, avslutar också årets världscup. Den har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.

Eftersom det är första året som en världscupfinal hålls, följer uttagningen till finalen följer ett särskilt framtaget kvalificeringssystem och är inte en summering av deltävlingarna i världscupen för året.

En av deltagarna är Josefin Olsson, KSSS, som tog VM-silver i Laser Radial i september i år. Under VM säkrades dessutom totalt fem nationsplatser till OS i Rifo 2016 i klasserna Laser, Laser Radial, 470 herr, Finnjolle och 49er FX.

Svenska besättningar som deltar på världscupfinalen i Abu Dhabi:

470 (herr)
Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS

49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
Josefin Olsson, KSSS

Info och länkar:
http://adsyc.ae/swcfinal/en/index.php

http://www.svensksegling.se/Elitsegling/Varldscupen/

http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/

Här är en riktigt rejäl rutschbana för båten. Vad sägs om att lägga till i hamnen och koppla upp den här på flybridge? Alla skulle bli avundsjuka och båten blir väldigt populär.

Det är det amerikanska företaget FunAir som har tagit fram rutschbanan. I vanliga fall tillverkar de jollar och uppblåsbara grejer av alla de slag, men det här är riktigt kul för alla med båt.

Den justerbara rutschbanan – Yacht Slide – kostar 6 995 dollar. Det är mycket pengar, men enligt tillverkaren bara hälften av vad en liknande leksak kostar om den ska byggas kundanpassad.

Den som vill finansiera inköpet kan ju börja ta betalt en varm och solig dag…

Info: 222.FunAir.com

Abu Dhabi Ocean Racing håller fast vid ledningen i den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014–15. Men konkurrenterna är hack i häl när fältet kryssar sig österut i Indiska Oceanen och står inför ett avgörande beslut. Ska de undvika eller dra nytta av den tropiska storm som väntar?

Senaste positionsrapport: 14:00 (CET)

 

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 11–14 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 18,1 Nm
Vind: NO 7–10 m/sek

Abu Dhabi Ocean Racing och deras skeppare Ian Walker tog ledningen i måndags kväll. Medan de övriga sex båtarna tvingades segla genom högtryckstrycksområde med lite vind drog Abu Dhabi Ocean Racing nytta av starkare vindar längre västerut.

Sedan igår förmiddag är fältet på väg österut i motvind och mellan manövrar och segelbyten har det inte lämnats mycket tid över för vila. Abu Dhabi har återanslutit till den täta klungan och sexan Team Vestas Wind låg mitt på dagen endast åtta sjömil bakom dem. Svenskbåten Team SCA hade då kämpat sig tillbaks till att endast ha 18 sjömil upp till täten.

Spanska MAPFRE, som slutade sist i den första etappen, har visat framfötterna och hade tillfälligt ledningen under natten. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har slagits med nederländska Team Brunel om tredjeplatsen och i den senaste rapporten hade Dongfeng Race Team övertaget. Det skiljde dock endast 0,1 sjömil (ca 180 meter) mellan båtarna.

Väster om Madagaskar byggs nu ett lågtryck upp med mycket kraftiga vindar som sannolikt kommer korsa båtarnas bana. Det har varnats för att vädersystemet kan utvecklas till en tropisk storm eller till och med en cyklon med vindstyrkor på runt 35 m/s.

– Det är kraftig vind men den har rätt riktning för oss och den kan hjälpa oss att ta oss snabbt norrut, säger Charles Caudrelier som är skeppare på Dongfeng Race Team.

Ingen Volvo Ocean 65:a har testats i de vindstyrkor som det nu varnas för och att ge sig in i stormen innebär en risk för båtskador. Den som väljer att undvika de hårda vindarna kan vara säkrare på att hålla sin båt hel, men de kan också tappa ett stort avstånd till de risktagare som hoppas på en expressresa norrut till etappmålet Abu Dhabi.

– Personligen tror jag att båtarna kommer att använda sig av de gynnsamma medvindsvinklarna på vädersystemets västsida, säger tävlingens officiella meteorolog Gonzalo Infante.

Vad lagen väljer att göra kommer att bli tydligt under det kommande dygnet. Svaret blåser i vinden och fortfarande återstår 3500 sjömil utav etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Målgången är beräknad till i mitten av december.

XO-båtarna är kända och prisbelönta för sina köregenskaper och distinkta design. Den nya XO 250 kombinerar de överlägsna köregenskaperna av skrovet med en helt ny och omdesignad innerlayout med funktionalitet – designad för en perfekt båtupplevelse. XO Boats kommer att introducera XO 250 på Boat 2015 Exhibition I Düsseldorf.

Huvudsaken med designen har varit att göra båtupplevelsen ännu mer praktisk och komfortabel för att 2-4 personer ska kunna njuta av en dag på sjön. Den omdesignade interiören har många smarta förbättringar för att uppfylla det.

Aktersätet har blivit breddat till en hel bred soffa som kan öppnas upp och bli en hel stor, platt solbädd. Kapellet med bågar kan fällas ihop och döljas under aktersoffan. Stuvfacken har designats om och möjlighet finns nu att välja till en kyl för längre turer. Körupplevelsen för föraren har också förbättrats genom förbättrad ergonomi, nya moderna konsoler med fällbar plotterpanel som tillval, och större interiört utrymme.

Stolarna har omdesignats för XO med en ny sportigare look och dämpad fot för bekvämare färd i tuffare sjö.

Enligt XO Boats har den nya XO250 designats efter kundförfrågan och feedback. Den ersätter den befintliga XO 240 RS Open i modellprogrammet och bibehåller de distinkta egenskaperna och designen för XO-båtarna.

XO Boats OY grundades 2009 och ägs idag av EM Group OY i Finland. Företagets huvudfokus ligger på att utveckla och äga internationella industriella företag och fastigheter.

EM Group companies: Ensto, Teleste, EFLA, Teknavi and XO Boats Oy.

– Den NYA XO 250 kommer defenitivt bli en ”eye catcher” på Düsseldorfmässan. Två båtar med olika färger, utrustning och motorer kommer att ha världspremiär i ”Super Yacht” hallen nr 6. Vi hoppas att båtfolk både från varma och kallare klimat finner de nya egenskaperna och designen lockande. Många unika egenskaper och den moderna designen höjer XO ännu ett steg bland ”high end sport boats” i världen, säger XO Boats Försäljnings och marknads chef Calle Nyman i Helsingfors.

Fakta
X En ny daycruiser för 2–4 personer med fantastiska köregenskaper och distinkt design
X Bredare och rymligare interiör med förbättrad funktionalitet
X Förbättrad ergonomi för föraren
X En full-bred soffa i aktern som kan fällas ut till en stor solsäng
X Integrerad kapellförvaring

Tekniska fakta
X Längd 7,52 m
X Bredd 2,28 m
X Höjd över vattenlinjen 1,60–7,75* m (*med targabågen som tillval, och lanternmast)
Pris
Från cirka 500 000 kr, exkl. motor
Info: www.sea4you.se
Info: www.nordicmarine.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har under dagen tvingats reparera en bit av den skena som håller fast storseglet vid masten. Samtidigt slåss de för fullt med konkurrenterna i tätstriden ute på Indiska Oceanen. Skenan sitter längs med hela den 30 meter långa masten och gör att seglet sitter fast och kan löpa längs med masten. Detta är en viktig funktion och i hård vind kan seglet revas vilket betyder att man sänker seglets höjd och minskar segelytan.

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 9–10 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 13 Nm
Vind: NO 5–6 m/sek

När Dongfeng Race Team seglade söder om Mauritius under onsdagskvällen lossnade en cirka en meter lång bit av skenan från masten halvvägs upp till toppen. Lagets fördäckare Kevin Escoffier (FRA) hissades upp i masten för att utföra reparationer. Han satte först fast spännband som säkrade fast skenan vid masten vilket dock fortfarande innebar att de skulle få problem om de behövde sänka seglet. Vid lunchtid idag gjordes en mer långsiktig lagning där skenan limmades fast.
– Det är inget jättestort problem men det har gett oss lite huvudvärk, säger Martin Strömberg som är vaktkapten ombord och drog på sig en mindre skada på vänsterhanden under reparationsarbetet.
Enligt tävlingsledaren Jack Lloyd kommer Dongfeng Race Team kunna segla säkert under de 3 500 Nm som återstår till etappmålet Abu Dhabi.
– Problemet är under kontroll, säger Jack Lloyd. De fick reparationsinstruktioner från våra leverantörer och detta kan hända när man pressar båtarna så hårt som vi gör.
Båtarna befinner sig nu söder om Mauritius och är på väg österut mot ett lågtrycksområde som igår klassades som en storm. Idag är prognosen mildare men även om stormvarningen inte längre gäller väntas vindarna bli upp mot 20 m/s.
– Lagningen vi har gjort med att limma fast skenan behöver ungefär ett dygn innan det kan klara av full belastning från seglet. Förhoppnings hinner det bli färdigt det innan vinden ökar imorgon, säger Martin Strömberg.
Fältet väntas nå lågtrycket under fredag eftermiddag och seglarna kommer att behöva visa prov på mycket gott sjömanskap för att kunna utnyttja vindbyarna maximalt.
Samtidigt pågår det en hård strid i Indiska Oceanen och Dongfeng Race Team i allra högsta grad med och slåss i täten i tävlingen. Sex båtar befinner sig inom fem sjömil och kan se varandra. Svenskbåten Team SCA ligger på sjunde plats, endast 13 Nm bakom ledaren Abu Dhabi Ocean Racing.
Etappen från Kapstaden till Abu Dhabi är den andra av nio etapper i Volvo Ocean Race 2014–15. Lagen lämnade Sydafrika den 19 november och målgången är beräknad till mitten av december.
Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Volvokoncernen och Världsnaturfonden WWF förnyar sitt samarbete med nya ambitiösa mål i WWF:s globala klimatprogram Climate Savers. Förutom att minska utsläppen från produkter och tillverkning ska nu Volvokoncernen driva utvecklingen mot sänkta koldioxidutsläpp i hela transportsektorn.

”Vårt åtagande gentemot WWF kommer att leda till konkreta framsteg. Det visar att vi menar allvar med vårt arbete med att sänka utsläppen och göra framtidens transporter hållbara och utsläppsfria. Climate Savers ställer höga krav på Volvokoncernen, och vi är stolta över att kunna fortsätta samarbetet”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.

2010 anslöt sig Volvokoncernen som världens första fordonstillverkare till Världsnaturfondens program Climate Savers. Climate Savers engagerar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid, och de företag som är med i Climate Savers lovar att sänka sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan företaget, WWF och oberoende tekniska experter.

Volvokoncernen är fortfarande den enda internationella fordonstillverkare som är medlem i Climate Savers, och det unika strategiska samarbetet kommer nu att utökas genom att Volvo och Climate Savers förlänger åtagandet med nya utsläppsmål. Utöver ett löfte om minskade utsläpp från fordon och produktion under perioden 2015 till 2020, kommer Volvo att genomföra ett antal aktiviteter som syftar till att skynda på utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp i hela den tunga fordonssektorn.

I åtagandet ingår bland annat att:
• Minska utsläppen från Volvos produkter och produktion med minst 40 miljoner ton CO2 år 2020 jämfört med 2013.
• Utveckla en lastbilsprototyp vars bränsleförbrukning är betydligt lägre än förbrukningen hos dagens motsvarande lastbil.
• Utveckla och demonstrera anläggningsmaskiner med betydligt förbättrad bränsleeffektivitet. De nya prototyperna ska vara minst 30 % effektivare är 2013 års standardmodeller.
• Starta upp så kallade CityMobility-koncept i minst fem städer. CityMobility är samlingsnamn för ett erbjudande där Volvo Bussar arbetar tillsammans med städer och regioner för att hitta den bästa och energisnålaste kollektivtrafiklösningen. Ett exempel är att planera för den infrastruktur som krävs för elektriska stadsbussar.
• Uppmana och hjälpa tio utvalda underleverantörer att förbättra sin energianvändning.
• Vara värd för Construction Climate Challenge (CCC), där representanter för anläggningsindustrin, akademiker och politiker träffas för att utbyta erfarenheter och för att hitta finansiering av nya forskningsprojekt.

”Transportsektorn har en mycket stor påverkan på klimatet. Volvokoncernens åtaganden är ett bra exempel på hur transportsektorn kan arbeta för att få ner sina utsläpp i hela värdekedjan, med potential att förändra framtiden för transporter och byggande. Samarbetet är ett viktigt steg att begränsa klimatrisker och en övergång mot ett förnybart energisystem där transporter och industrier självklart är inkluderade. Vår förhoppning är att Volvos åtaganden kommer att uppmuntra andra att följa efter”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF i Sverige.

Fiskrens ska bli biogas och avloppsvattnet så rent att det i princip går att dricka. Det är planerna för Simrishamns reningsverk där IVL Svenska Miljöinstitutet nu ska testa ett batteri av reningstekniker i stor skala. En av de stora miljövinsterna är att få bort läkemedelsrester från vattnet.

Utvecklingsprojektet har fått finansiering inom det tredje steget i Vinnovas program Utmaningsdriven innovation. I tidigare studier har IVL tillsammans med sina samarbetspartners testat ett antal tekniker för rening av läkemedelsrester, återvinning av vatten och framställning av energi, fosfor och andra näringsämnen.

I det sista steget som nu inleds skalas projektet upp och siktar på att rena allt utgående vatten från Simrishamns reningsverk. Det ska göras med hjälp av ett innovativt system med flera olika reningstekniker – skivfiltrering, ozonbehandling och sandfilter eller aktivt kol. Efter det ska vattnet vara så rent att det i en senare del kan återföras i kretsloppet via infiltration till grundvattnet.

– En stor fördel är att vi kan få bort läkemedelsrester från vattnet, något som kan innebära stora vinster för miljön. Lyckas vi med det här har vi en innovativ exportprodukt som kan bidra till stor miljönytta runt om i världen samtidigt som många högkvalificerade arbetstillfällen kan skapas här i Sverige, säger Staffan Filipsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Genom att röta slam från reningsverket tillsammans med fiskrens kommer biogas att produceras som generar el till fryshusen för fisk. Vattnet från biogasanläggningen kommer att behandlas med hjälp av Anammox, bakterier hämtade från havsbotten som kan rena vattnet från kväve på ett energieffektivt sätt.

– Om projektet blir framgångsrikt har vi kommit ytterligare en bra bit längre mot vårt mål att göra om våra reningsverk till produktionsanläggningar för nyttigheter. Vattenbrist finns överallt i världen i dag och det kommer att bli värre med klimatförändringarna och den fortsatt kraftiga urbaniseringen. Det här är en del av lösningen – att vi börjar se avloppsvatten som en resurs istället för som avfall, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Forskningsprojektet ”Morgondagens kommunala avloppsvattenrening – en produktionsanläggning av nyttigheter” kommer att genomföras i tät samverkan med Simrishamns kommun, företagen Nordic Water, Xylem, AquaQ och Cerlic, samt Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, KTH, Lunds universitet och Institutet för jordbruks- och miljöteknik. Projektet delfinansieras av bland andra Vinnova och Region Skåne.

Serien startar sommaren 2015, där alla America’s Cup-teamen kommer att tävla med One Design AC45-katamaraner. Där man har möjlighet att samla poäng som tas med till nästa steg i tävlingen.Totalrankingen i America’s Cup World Series kommer att ligga till grund för poängställningen när America’s Cup Qualifiers startar 2017.

”Det är väldigt spännande att tillkänna ge att America’s Cup World Series kommer till Sverige nästa år. Det ger Artemis Racing ett bra tillfälle att visa upp vår sport och vår America’s Cup-satsning”, säger Iain Percy, Artemis Racing’s Team Manager.

”Det är ett otroligt driv i laget just nu, vi hoppas att den svenska publiken kommer heja fram oss under tävlingen. Vi ser verkligen fram emot att visa vad vi kan och prestera maximalt nästa augusti. Det här är det häftigaste seglingen som finns”, säger Fredrik Lööf, tre gånger olympisk medaljör och taktiker för Artemis Racing.

Max Markusson, Evenemangsche på Göteborg & Co, kommenterar:
”Göteborg är en stad med gedigen sjöfartshistoria och nästa år kommer vi få se en sommar med flera globala seglingsevenemang. Det är ett historisk tillfälle att få möjlighet att inte bara ha Volvo Ocean Race i juni utan också America’s Cup World Series i augusti. Artemis Racing tar sig an en stor utmaning och ger oss en möjlighet att visa upp staden vid vattnet globalt, och det kommer bli ett spektakulärt evenemang för Göteborgs invånare”.

Max Salminen, olympisk guldmedaljör och grinder för Artemis Racing säger:
”Det är fantastiskt vad som händer i seglingen just nu när vi går mot båtar som flyger fram – så kallad “foiling”. AC45 är definitivt den häftigaste båten jag någonsin seglat, det är en otrolig känsla när den lyfter upp ur vattnet och accelererar. Det kommer att bli en spektakulär show som man inte får missa”

Tävlingarna seglas antingen i Göta Älv nära stadskärnan eller utanför Långedrag, evenemangsområdet kommer att ligga i Frihamnen.

”Ett av våra mål med America’s Cup World Series är att låta lagen och fansen komma närmare varandra,” säger Harvey Schiller, kommersiell kommissioner för America’s Cup.

”Seglingarna i Göteborg kommer ske nära land och ger därför alla svenska America’s Cup-följare en möjlighet att se snabba, kraftfulla och spännande seglingar.”

Under rätta förhållanden kan musselodling förbättra vattenkvaliteten i övergödda områden i havet. Ny forskning kan bidra till att utveckla musselindustrin och medverka till bättre åtgärdsprogram för skötsel av övergödda, kustnära områden.

I en forskningsavhandling har marinbiologen Per Bergström undersökt musselodling som restaureringsåtgärd. Han har i storskaliga experiment med två musselodlingar och tillhörande kontrollområden jämfört vatten- och sedimentprover för att mäta effekterna av odlingarna.

Ett problem har varit att musslorna förmodligen ätits upp av ejdrar vilket inneburit att effekterna av odlingarna inte kunnat utvärderas fullt ut.

Fördelaktig effekt där övergödningen är kraftigast

Studierna visar på stor variation i musslornas tillväxthastighet både mellan undersökningstillfällen och undersökta platser. Men man kan se att det är i inre kustområden inne i fjordar och andra skyddade miljöer som musslorna har den snabbaste tillväxten.

– Det är också dessa områden som är i störst behov av miljöförbättrande åtgärder, vilket är positivt ur aspekten att utnyttja musselodling som en restaureringsåtgärd, säger Per Bergström vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Havsborstmasken bidrar gynnsamt
Havsborstmaskar kan motverka de negativa effekterna på bottensediment som kan inträffa i musselodlingar. Försök med arten Hediste diversicolor visar att denna havsbortsmask effektivt kan leva av och tillväxa på exkrement från musslor samtidigt som man får en förbättrad sedimentmiljö i odlingarna.

– Resultaten är lovande men fler studier behövs för att utvärdera den fulla potentialen med havsborstmaskar under musselodlingar, säger Per Bergström.

Fördjupade studier behövs
Erfarenheten visar att musselodling som restaureringsåtgärd kan vara ganska oförutsägbar.

– Fortsatt teknisk utveckling av kostnadseffektiva odlingssystem tillsammans med fördjupade studier av musslornas effekter på miljön vore därför önskvärt, säger Per Bergström.

Projektet har finansierats av Havs- och Vattenmyndigheten genom Havsmiljöanslaget.

Avhandlingens titel: Blue Oceans with Blue Mussels

Handledare: Mats Lindegarth

Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/37057

Den norska båttillverkaren Windy Boats och Monacobaserade designern Espen Øino International har levererat sin första Custom 8 Meter Windy EØ Limo Tender. Enligt Windy är det en båt som sätter helt nya standards för kundanpassade tenderbåtar.

Båten har en mycket låg profil och samtidigt en hög kapacitet för att kunna frakta stor last iland från en yacht. 8m Limo Tender har sittplatser för upp till tio gäster plus två besättningsmän i en öppen cockpit föröver.

Båten har bland annat skjutdörrar och skjutpaneler i glas, skyddar passagerarna. Den här kunden har verkligen slagit på stort och satsat på en inredning från modeföretaget Hermes.

Motoriseringen består av två stycken 220 hk Volvo Penta sterndrives, vilka ger en toppfart på upp till 45 knop. Båten är designad för att passa i garaget på en superyacht 70-metersklassen (230 fot).

För sin kunds superyacht har designern Espen Øino tagit hjälp av Windy Yacht Projects för att bygga denna Limo Tender. Det är en ny division inom den norska båttillverkaren, skapad för att bygga mindre båtar i hög kvalitet till superyachter. Företagen bakom bygget är så nöjda med resultatet av sitt första samarbete att planerar att utveckla en modifierad version av Limo Tender för standardproduktion i längder på 8 respektive 9 m.

– Det här är en milstolpe för Windy, säger Windys vd Knut Heiberg Andersen.

– Espen och jag har känt varandra i över 20 år och har ofta talat om att arbeta tillsammans, men vi ville vänta tills rätt projekt dök upp. När Espen blev engagerad för att bygga Limo Tender, strax efter att vi hade lanserat vår nya Yacht Projects Division, kände vi att tiden var inne.

Windy har erfarenhet av att bygga lyxiga tenders sedan tidigare. 2009 utvecklade och byggde företaget Windy Dubois SR52 Blackbird, en fräck 16,10 m Super Tender.

Tekniska fakta
Längd: 8.00 m (26 ft 25in)
Längd skrov: 6.15 m (20ft 18in)
Bredd: 2.80 m (9ft 19in)
Höjd: 1.85 m (6ft 06in)
Vikt: 3 600 kg (7937 lbs)
Personer: 10
Besättning: 2
Info: www.windyboats.com