Nyheter

Från 2015 inför Stockholms Hamnar nya miljödifferentierade avgifter för att uppmuntra rederier till insatser för miljön som går längre än vad regelverken föreskriver.

För att driva utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart inför Stockholms Hamnar nya miljödifferentierade avgifter för rederier. I samband med att nya, skärpta svavelregler träder i kraft den 1 januari 2015 är befintliga rabatter för lägre svavelhalt inte längre aktuella. Därför justeras nuvarande system och nya rabatter införs.

– För att motivera och uppmuntra våra kunder att minska sin miljöpåverkan inför vi nya miljörabatter för el-anslutning, LNG-fartyg och för reducerade kväveoxidhalter, säger Henrik Widerståhl, vice vd Stockholms Hamnar.

Från 1 januari 2015 kommer följande rabatter att gälla.
• Stockholms Hamnar erbjuder en miljon kronor till varje fartyg som byggs om för att kunna ansluta till el vid kaj. Det gäller vid de kajer där Stockholms Hamnar erbjuder el-anslutning samt under förutsättning att anslutning och trafikering sker under en treårsperiod. El-anslutning minskar buller och utsläpp till luft.

• Hamnavgiften för LNG-fartyg rabatteras med 5 öre per bruttoton. Det innebär uppåt 1 miljon kronor i rabatt per år och fartyg (med dagliga anlöp) och kan tillsammans med kväveoxidrabatten ge totalt 30 procent rabatt per anlöp. LNG-fartyg släpper varken ut svavel eller partiklar i luften och reducerar utsläppet av kväveoxid med 85 procent och minskar koldioxidutsläppet.

• Rabatten för reducerat utsläpp av kväveoxid höjs och följer den sju-gradiga skala som Sjöfartsverket tillämpar. För ett normalstort fartyg med dagliga anlöp innebär det en rabatt på mellan 3 och 4 miljoner kronor per år, beroende på kväveoxidhalt.

Stockholms Hamnar har sedan 90-talet använt sig av miljödifferentierade hamnavgifter i syfte att påverka rederier till förbättrad miljöprestanda avseende bland annat utsläpp till luft och hantering av avfall. Framöver hoppas Stockholms Hamnar att tillsammans med kunderna ligga steget före och göra märkbara insatser för hållbara sjötransporter.

Numarine visar en helt ny modell med sin senaste 70 Flybridge. Enligt företaget, som bygger sina båtar i Turkiet, är detta en naturlig uppföljare till den nyligen lanserade 70 Hardtop.

Numarine har en mycket modern anläggning med CNC-fräsar och vakuuminjicering vid varvet som är dimensionerat för yachter upp till 115 fot. Designen och konstruktionen är ofta iögonenfallande och mycket modern.

Företagets egen filosofi är att bygga kompromisslösa båtar, något som har tagits emot bra på den växande yachtmarknaden. På 70 Flybridge märks detta bland annat på de skarpa linjerna och de stora fönsterytorna, som dominerar båtens yttre.

Båten är designad för att ägaren ska kunna tillbringa mycket tid ombord så bekvämt som möjligt. Här finns till exempel en salong med bekväma sittgrupper, pentry med bar, en separat mathörna och lyxiga kabiner för ägare och gäster, som kan bo i tre kompletta dubbelkabiner med separata badrum.

Tekniska fakta
Längd: 21.60m
Längd skrov: 19.78m
Bredd: 5.45m
Djupgående: 1.6m
Deplacement tom: 36 ton
Bränsle: 4 500 liter
Vatten: 1 000 liter
Hålltank: 600 liter
Motorer: 2xMAN 1 000 hk 2300 rpm
Backslag: ZF 500-1 IV
Toppfart: 34 knop
Marschfart: 28 knop
Räckvidd: 425 Nm
Generator: 19Kw 230 Volt 50 Hz och 9.5Kw 230 Volt 50 Hz
Motoralternativ: 2xMAN 1 200 hk 2300 rpm
Info: www.numarine.com

Fältet i Volvo Ocean Race närmar sig ekvatorn på vägen norrut i Indiska Oceanen. Det innebär ett fortsatt högt spel i lätta vindar där varje sjömil man kan vinna gentemot motståndaren är viktig.


Senaste positionsrapport: 1400 (CET)

 

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 10-13 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 169 sjömil
Vind: Väst 5-8 m/s

– Det blir en lång fight hela vägen till Abu Dhabi, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team som nu ligger tvåa.

Det är fortsatt jämt bland tätbåtarna ute på Indiska Oceanen. Abu Dhabi Ocean Racing har haft ett fast grepp om ledningen sedan början av veckan men Team Brunel och Dongfeng Racing har sällan varit mer än tio sjömil efter dem. Trots att de seglat över 3000 sjömil sedan starten har de båda ofta varit tillräckligt nära för att kunna ropa till varandra. Det slåss om varje meter i vad som närmast kan liknas vid ett matchrace.

– Det är en lång kamp, säger Dongfengs vaktkapten Martin Strömberg. Det är fram och tillbaks hela tiden och vi turas om att ta ledningen. Problemet är att de inte vill stanna bakom oss men det känns som att vi är på hugget.

Båtarna bakom täten har den senaste veckan haft en stor spridning från öst till väst. Spanska MAPFRE lämnade tätklungan för en vecka sedan för att hitta mer fördelaktiga vindar österut men deras chansning ser inte ut lyckas. De söker sig nig nu till mitten igen och har ett avstånd på över 100 sjömil fram till Abu Dhabi Ocean Racing. Längre västerut seglar Team Alvimedica och svenskbåten Team SCA parallellt med varandra och båda söker sig in till mitten.

Tätbåtarna har nu kommit in i doldrums, stiltjebältet vid ekvatorn. Detta kan göra att lagen längre bak tillfälligt tar in på dem innan de också når det vindfattiga området.

Livet ombord görs knappast lättare av den gassande solen. Allt handlar om att leta moln som för med sig vind, att hitta vindbyar och att få en så smärtfri passage förbi ekvatorn som möjligt. Värmen är lika påtaglig under däck och ofta är går det bara att hitta skugga bakom något segel.

– Alla tror att ”Life at the Extreme” handlar om att hålla sig fast när stora vågor slår över oss men det finns en annan sida av det. Halva tiden kämpar man med kokande hetta och att undvika solsting, uttorkning och tredje graden brännskador, säger Team SCA:s navigatör Libby Greenhalgh.

De första båtarna väntas passera ekvatorn under natten. Kanske blir resan genom doldrums bara 24 timmar lång men har man otur blir det längre. Sedan återstår cirka 2000 sjömil till Abu Dhabi och marginalerna krymper för varje dag. Ett misstag eller lyckosamt vägval kan vara skillnaden mellan triumf och besvikelse.

Målgången i den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi beräknas till runt den 13 december.

Team Vestas Wind
Besättningen i danska Team Vestas Wind anlände under gårdagen till Mauritius efter att bokstavligt talat ha varit skeppsbrutna. I lördags eftermiddag kolliderade de med sin Volvo Ocean Volvo 65:a in i ett korallrev när de seglade i 19 knop (35 km/h). Båten snurrade 180 grader och satt med en krasch sedan fast på grund.
Besättningen stannade ombord tills tidigt söndag morgon då de lämnade båten och vadade i knähögt vatten till en torr del av revet. Senare räddades de av den lokala kustbevakningen till den närliggande ön Íle du Sud. Under två dagar var de strandade på ön medan de tömde skeppet på utrustning. Igår avslutades det första kapitlet av historian när de kom till Mauritius efter en 20 timmar lång tur med en fiskebåt.
– De senaste fyra dagarna har varit utmanande för oss, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Jag är extremt stolt över hela besättningens professionalitet, lugn och uthållighet. Det är tydligt att ett mänskligt misstag ligger bakom olyckan. Det går inte att förneka och som skeppare tar jag på mig det fulla ansvaret.
Nästa del i historien kommer att handla om vad som händer med laget och deras skadade båt under resten av tävlingen. Lagets danska huvudsponsor Vestas säger nu att de är fokuserade på att komma tillbaks till Volvo Ocean Race 2014-15 som håller på fram till målgången i Göteborg i juni.
– Trots att vi inte kommer att kunna tävla i nästa etapp från Abu Dhabi till Sanya så överväger vi alla möjliga alternativ för att återvända till tävlingen i ett senare skede, säger Vestas marknadschef Morten Albæk och tillägger att de nu undersöker vad som hände under olyckan.
– Vi kommer att lära oss mer om exakt vad som hände när vi fått en chans att bearbeta situationen ordentligt med laget och det borde hända i Abu Dhabi i helgen.

Det verkar som en dålig film. Efter grundstötningen i lördags ligger Team Vestas Winds båt fast på ett rev och besättningen har suttit skeppsbrutna på en sandhög mitt ute i ett hav fullt av hajar. Men nu är laget äntligen tillbaks till civilisationen.

Team Vestas Winds besättning och skepparen Chris Nicholson är nu på väg till Mauritius efter att ha spenderat två dagar strandsatta på ön Íle du Sud – ”en avlägsen sandhög i Indiska Oceanen” enligt Neil Cox som är lagets Shore Manager.

En gång i veckan kommer en 20 meter lång fiskebåt med namnet Eliza till Íle du Sud från Mauritius som ligger 430 kilometer åt sydväst. En tur tillbaks till semesterön tar mer än en dag. Den australiensiska skepparen de övriga åtta besättningsmännen klev ombord på Eliza under tisdagen och planen är att de ska fortsätta till Abu Dhabi i slutet av veckan.

Efter grundstötningen i lördags har det också funnits en risk för hajar.

– Det verkar som en dålig film, säger Neil Cox. När jag pratade med kustbevakningen om allt vi handskas med på den tekniska sidan bad de mig varna killarna för att revet är fullt av hajar, barracudor och gud vet vad.

– De berättade för mig om en fiskare de hittade som mer eller mindre hade blivit mörbultad av en barracuda och att det knappt fans något kvar av honom. Och där sitter jag och tänker ’okej nästa gång jag pratar med Nico (Nicholson) borde jag påminna honom om att de borde hålla ögonen öppna’.

Team Vestas Wind gick på grund vid ögruppen St. Brandon utanför Mauritiusrunt klockan 16.10 (svensk tid) i lördags när de seglade i 19 knop. Besättningen på nio man övergav skeppet tidigt under söndagsmorgonen och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån plockades de upp av kustbevakningen vid gryningen och togs till den närliggande ön Íle du Sud. Ön har väldigt begränsade möjligheter till kommunikation med omvärlden.

Besättningen har varit tillbaks på sin grundsatta Volvo Ocean 65:a för att ta av tampar, bränsle, elektronik och hårdvara. Cox jobbar med hur båten kan bärgas. Han gav en eloge till besättningen som lyckades hålla huvudet kallt och vara professionella efter den dramatiska grundstötningen.

– Allt de gjorde var så professionellt genomfört som man kan önska sig.

Laget kommer att anlända till Mauritius under onsdagsmorgonen och enligt Cox kommer de mötas upp med förnödenheter.

– Vi vill säkerställa att vi tänkt på allt; rena kläder, tandborstar och mat. Kustbevakningen flög över dem ute på ön igår och släppte matpaket med läsk, choklad och kakor.

– Jag tror inte att folk har förstått precis hur avlägsen den här ön är. Det fanns en kustbevakning där ute, men det är bokstavligt talat bara ett förråd i någons trädgård.

Chris Nicholson har deltagit i OS två gånger och är en av de mest erfarna havskappseglarna i världen. Han sa i söndags att ett misstag låg bakom kollisionen med revet men han har inte berättat mer än så. Laget planerar att komma med ett fullständigt uttalande med fakta kring incidenten senare i veckan.

Det franska varvet Rhéa Marine visar den första båten i sin nya serie Evolution Range på Parismässan, som öppnar 6 december. Därmed tar Rhéa Marine steget fullt ut för att fokusera på mer cruisinginriktade motorbåtar.

I framtagningen av nya Rhéa 30 Evolution har båtbyggaren fått hjälp av båtdesignerföretaget Joubert/Nivelt och för inredningen är det premiär för Roséo Design.

Båten är fortfarande typisk Rhéa i sina linjer med det speciella skrovet och ett styrhus med markanta drag. Båtarna har också gjort sig kända för sina goda sjöegenskaper i olika sorters väder, men med den nya serien lägger varvet även mer vikt på båtarnas inredning. Mer utrymme, mer ljus, komfortablare och mer moderna innerutrymmen är melodin.

Tekniska fakta
Längd: 8,90 m
Bredd: 3,30 m
Vikt: 4 800 kg
Djupgående: 0,85 m
Dieseltank: 550 liter
Vattentank: 180 liter
Motor: en eller två dieselmotorer.
Max effekt. 440 hk respektive 2×230 hk
Framdrift: rak axel
CE-klass: B/C
Design: Joubert-Nivelt
Interiör: Roséo Design
Info: www.smogenmarin.se

Gunnar Olssons Foto lanserar världens minsta monokikare med inbyggd stabilisering, MagniPro 10×25 AIS Mono. Stabiliseringsfunktionen eliminerar skakningar, vilket innebär att du kan få en stabil bild med hög förstoring även om du till exempel sitter i en båt eller en bil som rör sig. Kikaren har en förstoring på 10x och en frontlins med 25 mm diameter.

– Vi är mycket stolta att presentera denna nya produkt, som är unik i sitt slag, säger Henrik Olsson på Gunnar Olssons Foto. MagniPro 10×25 AIS Mono tillverkas av Kamakura Koki LTD. som är en av världens största kikaretillverkare och säljs under vårt eget varumärke MagniPro.

-Försäljningen av monokikare har ökat kraftigt senaste åren, och därför är det extra kul att stabiliseringsfunktionen nu kommer till denna typ av kikare, säger Henrik Olsson.

Effektiv stabilisering
Tekniken bygger på en form av optisk stabilisering som med hjälp av avancerad gyroteknik stabiliserar bilden och reducerar skakningar, vilket gör att du kan använda en högre förstoring. MagniPro 10×25 AIS Mono klarar av att kompensera för både de skakningar som uppstår av att du själv skakar och de skakningar som uppkommer om du till exempel sitter i en båt eller bil som rör sig, tack vare att stabiliseringsvinkeln i kikaren är hela +/- 3 grader.

Kikaren har en batteritid på ca 30 timmar, men om batterierna skulle ta slut så fungerar kikaren som en traditionell kikare utan stabilisering.

Bra optik
MagniPro 10×25 AIS Mono har en mycket bra optik med flerskiktsbehandlade linser och prismor som ger en klar och skarp bild. Kikaren är dessutom anpassad för glasögonbärare tack vare en vridbar ögonmussla som gör att du kan justera avståndet mellan kikaren och ögat. Kikaren har manuell skärpeinställning och en närgräns på ca 2,5 meter.

Robust och smidig
MagniPro 10×25 AIS Mono är klädd i ett rejält gummi som ger en bra greppvänlighet och absorberar stötar och slag. Denna stabiliserande monokikare är även vädertätad vilket innebär att den klarar lättare regn och stänk. Med ett kompakt format och en vikt på endast 340 gram är detta en kikare som du alltid kan ha med dig.

Fotografera genom kikaren
Som tillbehör till MagniPro 10×25 AIS Mono finns bland annat en hållare för smartphones som gör att du kan fotografera och filma genom kikaren med din telefon och på så sätt få 10x förstoring med stabilisering. Det du behöver då är en Olivon USPA som kostar 695:-, inkl. moms.

Pris MagniPro 10×25 AIS Mono 3 400 kr.

Info: www.gofoto.se

Förtydliga ansvaret för hantering av de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster och använd en tydlig standardprocedur för att göra riskanalys och prioritering av hur och när de ska saneras. Det är förslagen efter att en handfull av vraken specialstuderats under 2014.

Inom det svenska havsområdet ligger tusentals vrak. De flesta av dem är ofarliga för miljön, men några av vraken kan vara tickande miljöbomber. Under 2014 har fyra av vraken som misstänks kunna utgöra miljöfara specialstuderats genom sjömätning och har undersökts av både dykare och fjärrstyrda undervattensfarkoster, ROV:er. Syftet har varit att undersöka eventuella miljöeffekter på havsmiljön samt ge förslag på vidare åtgärder för resurseffektiv hantering av vrak.

Erfarenheter från tidigare saneringsoperationer är att det är mer kostnadseffektivt att tömma varken innan de börjar läcka. Problemet är att man inte vet vilka av vraken som utgör en miljörisk och därför behövs en standarprocedur för inspektion av miljöfarliga vrak. Informationen från inspektionerna ska sedan kunna användas för att göra en riskanalys och prioritering över vilka åtgärder som behöver vidtas.

– Forskare vid Chalmers har utvecklat en riskanalysmodell som ska användas just för att kunna prioritera vilka vrak som ska saneras och vilka saneringsinsatser som kan behövas. Vraka som verktyget kallas ska kunna beräkna sannolikheten för läckage från ett vrak, säger Ulf Olsson, sjömätningschef på Sjöfartsverket och ansvarig för utredningen.

En anledning till att sanering av vrak är problematisk är det oklara rättsläget. I Sverige är det juridiska ansvaret för vrak främst kopplat till vrakets ägare. Att reda ut ägar- och försäkringsförhållanden för vrak som legat på havsbotten under lång tid innan de läcker miljöfarliga ämnen kan dock utvecklas till en omöjlighet. Frågan om vem som ansvarar för sanering i just de lägena fortfarande obesvarad, men en slutsats är att staten med stor sannolikhet får ta huvudansvaret för att finansiera fortsatta insatser mot att förebygga miljöhot från ägarlösa vrak.

– Sjöfartsverkets utredning föreslår att Havs- och Vattenmyndigheten, HaV, får ett övergripande ansvar för den systematiska riskanalysen och saneringen av miljöfarliga vrak. HaV kan sedan ge berörda myndigheter specifika uppdrag, som att Sjöfartsverket ska utföra kartering samt sjömätning av vraken, Kustbevakningen ska utföra dykinspektioner samt ta prover och Statens geologiska undersökning ska svara för kunskaper om sediment- och bottenförhållanden vid vrakpositionerna, säger Ulf Olsson.

Viktiga uppgifter om vraken, till exempel förlisningsposition, last, ägare, försäkringsbolag och konstruktion är idag spridda över en mängd olika arkiv.

– Det, i kombination med det oklara rättsläget, talar för att framtida inspektion av miljöfarliga vrak i framtiden bör följa en standardiserad procedur, där samtliga inblandade myndigheter arbetar mot ett gemensamt övergripande mål, säger Ulf Olsson.

Bakgrund
Utredningen har genomförts av Sjöfartsverket på uppdrag av regeringen i samarbete med Chalmers, Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, Statens maritima muséer, FOI och Swerea KIMAB. Den är en uppföljning av utredningen Miljörisker från fartygsvrak från 2011, där Sjöfartsverket utförde arkivstudier och pekade ut ett trettiotal vrak som potentiella miljörisker.

De fyra vraken som specialstuderats är:
Altnes i Kattegatt mellan Anholt och Falkenberg. Hon kolliderade med annat lastfartyg öster om Anholt i tät dimma i januari 1998. När hon sjönk uppskattas hon haft ca 30 kubikmeter tjockolja, ca 3 kubikmeter smörjolja och ca 10-15 ton gasolja ombord. Enligt uppgift har ca 20-22 kubikmeter av oljan bärgats.

Skytteren i Skagerrak väster om Måseskär. En av de så kallade kvarstadsbåtarna och hennes sista uppdrag var att frakta krigsmateriel till de allierade under andra världskriget. Sänktes av den egna besättningen sedan fartyget beskjutits av tyska örlogsfartyg. Hur mycket olja som fanns ombord är okänt, men för några år sedan upptäcktes oljefläckar på ytan i närheten av positionen där Skytteren ligger. Kustbevakningen har sedan dess haft Skytterens position under uppsikt.

Thetis i Skagerrak norr om Smögen. Tidigare undersökningsfartyg som senare användes som fiskefartyg. I oktober 1985, på resa till Kungshamn, kantrade hon och sjönk. Ska ha haft drygt 17 kubikmeter bränsle ombord när hon sjönk.

Villon i södra Östersjön öster om Simrishamn. Lastfartyg som sjönk 1985 efter att ha drabbats av lastförskjutning i hårt väder. När hon sjönk beräknas hon ha haft cirka fyra kubikmeter olja och 150 liter smörjolja ombord.

Mer information om vraken på interaktiv karta hittar du på www.sjofartsverket.se/vrak

Här är bilden från Volvo Ocean Race som visar Team Vestas Wind liggandes på ett rev i en avlägsen del av Mauritius, St Brandon, efter att ha gått på grund där i helgen.

Teamet och tävlingens organisation håller för tillfället på att försöka bärga Volvo Ocean 65:an i Indiska Oceanen.

– Bilden ger en väldigt bra beskrivning av vad som händer där ute. En bild säger mer än tusen ord, säger Neil Cox, shore manager för det danska teamet.

Cox säger att hans eget fokus vid olyckan låg helt och hållet på de nio besättningsmedlemmarnas säkerhet.

– Vi har fortfarande nio killar som sitter och väntar på vad som verkligen är en sandplätt i mitten av Indiska Oceanen, säger han.

– De har fortfarande full prioritet. Det är dock lugnande att veta att de alla är i säkerhet och att de försöker få ordning på båten där ute.

Enligt Cox har rep, vätskor, elektronik och hårdvaror redan tagits av båten.

Den nio personer starka besättningen övergav båten tidigt i söndags morse efter en kollision i 19 knop kl. 15.10 GMT dagen innan och fick vada i knädjupt vatten till en torr position på revet. De plockades upp därifrån när dagsljuset kom av kustbevakningen och transporterades därefter till närbelägna Íle du Sud.

Ögruppen har väldigt lite kommunikationer med omvärlden. Besättningen väntar på transport till Mauritius. Det beräknas hända så snart som möjligt, troligen under dygnet 2 december.

National Coast Guard från Maritime Rescue Co-operation Centre (MRCC) på Mauritius tog bilden här intill som en del av eftersöket vid en olycka liknande den som drabbade Team Vestas. Besättningen har fått matpaket från ett kustbevakningsplan. Det är bekräftat att ingen skadades vid kollisionen.

Till helgen gör 14 båtar upp i säsongsfinalen av ClassOne World Powerboat Championship. Finalen körs i Grand Prix of the U.A.E i Abu Dhabi, 3–5 december.

Den gångna säsongen har varit den första i ClassOne World Powerboat Championships ”nya look”. Tillsammans kommer både C1 katamaraner och V1 enskrovsbåtar att avgöra utgången och vem som blir världsmästare.

I C1 Team Victory håller Arif Al Zaffain och Nadir Bin Hendi ett 14 poängs försprång över en trio, som på papperet har en möjlighet att ta hem titeln. I V1 är dock utgången av finalen för osäker för att tippas på förhand. Team Chaudron toppar tabellen med 46 poäng, en ynka poäng före Aquasport. Det skiljer inte mer än 15 poäng mellan ettan och femte bästa team.

Al Zaffain och Bin Hendi försöker förstås ta hem segern och därmed säkra sin fjärde VM-titel tillsammans och den 14:e för Victory Team. Duon från Dubai startar som solklara favoriter efter att ha dominerat kvalificeringarna, en vinst i race 1 förutom deras segrar på Ibiza och i Terracina.

15 poäng skiljer Victorys tre potentiella utmanare med Ugur Isik och norrmannen Christian Zaborowski i Relekta-Zabo-Isiklar som leder utmaningen. I utmanargruppen finns även Mikhail Kitashev och Guido Cappellini i New Star-Poliform och Luca Fendi och Giovanni Carpitella i LFF10. De senaste dubbla vinnare i race 2 i Terraccina.

Den officiella kvalificeringen startar på torsdag kl. 10.30 lokal tid. Därefter följer race 1 kl. 15.30, ett andra kvalificeringsheat och race 2 på fredag.

Info: www.class-1.com

– Regeringens utredning ”Med miljömålen i fokus” är ett mycket positivt steg i arbetet med att nå miljömålen. Miljömålsberedningens förslag om helhetssyn och ekosystembaserad förvaltning är en viktig grund. Ambitionsnivån skulle på vissa områden kunna höjas ytterligare, framförallt när det gäller arbetet mot övergödning, säger Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har i dagarna lämnat sitt yttrande till miljömålsberedningens delbetänkande – Med miljömålet i fokus – hållbar användning av mark och vatten, SOU 2014:50. I betänkandet presenterar miljömålsberedningen bland annat ett förslag till en strategi för långsiktigt hållbar markanvändning och till en sammanhållen och hållbar vattenpolitik. En av de viktigaste delarna i betänkandet gäller ambitionen att stärka helhetssynen och med särskild inriktning på samhällets behov av anpassning till ett förändrat klimat och främjande av grön infrastruktur.

– Vi anser att fiskförvaltningen i åtgärdsförslagen bör integreras bättre med havs- och vattenförvaltningen, havsplaneringen samt åtgärdsprogram för artskydd. Det är också angeläget att se över organisationen av arbetet med vattendirektivet. Detta kan lämpligen göras inom miljömyndighetsutredningens uppdrag, säger Björn Risinger.

Positivt är också att miljömålsberedningen föreslår att åtgärdsarbetet ska få ökade resurser och en mer långsiktig finansering. Dessutom ska åtgärdsarbetet följas upp på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Havs- och vattenmyndigheten instämmer i utredningens bedömning av risken för att Sverige inte hinner nå EU-direktivens målsättningar, trots de förslag som presenteras av utredningen.

HaV:s yttrande över SOU 2014:50

Källa: HaV.

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.

En ceremoni hölls fredag kväll på det prestigefulla, nationella sjöfartsmuseet Musée National de la Marine i Paris med anledning av att Stena skänker en fartygsmodell av P-MAX tankfartyget Stena Paris. I början av 2000-talet utvecklades fartygskonceptet P-MAX av Stena i samarbete med det franska energibolaget Total. Ambitionen var att bygga ett så säkert fartyg som möjligt och initiativet togs med målsättningen att förhindra oljekatastrofer.

Vid ceremonin på Musée National de la Marine deltog ledningen från Stena-Sfären, Total Shipping Division, BRS (Barry Rogliano Salles), Musée National de la Marine och svenska ambassadören i Paris, samt andra representanter från såväl franskt som svenskt näringsliv.

Produkttankern Stena Paris ägs liksom nio systerfartyg av det i Stockholm börsnoterade rederiet Concordia Maritime, där Stena är majoritetsägare. Fartyget är byggt år 2005 på Brodosplit varvet i Kroatien och är ett av världens säkraste och mest ekonomiska tankfartyg vad gäller transportkapacitet. Den ursprungliga affären mellan Stena-Sfären och Total initierades av skeppsmäklare BRS.

– Låt oss se Stena Paris som en viktig och god symbol för svenskt och franskt samarbete och för säker sjöfart världen över. För mig personligen är det här en högtidlig stund och vi är tacksamma över möjligheten att lyfta den marina säkerheten som alltid varit en av våra allra största drivkrafter, kommenterar Dan Sten Olsson, CEO, Stena AB.

Den skänkta modellen, som är en exakt kopia av originalfartyget Stena Paris, ingår nu som en del av Musée National de la Marines stora fartygssamling inom modern sjöfart.

Fakta om P-MAX
De tio systerfartygen är Stena Paris, Stena Premium, Stena Polaris, Stena Performance, Stena Provence, Stena Progress, Stenar Perros, Stena President, Stena Primorsk och Stena Penguin. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet, samt två separata framdrivningssystem. Även manöverbarheten och den integrerade brygglayouten är av stor betydelse för att underlätta säker navigering i trånga farleder. Ett avsevärt bredare skrov innebär en stor lastflexibilitet och att lastförmågan ökar med 30 procent.

Tekniska data för P-MAX-fartygen:
Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående (design) 11,3 m, dödvikt 65 200 dwt.

Bildtext:
Fr. v. Luc Gillet, vice President, Total Shipping Division, Dan Sten Olsson, CEO Stena AB, konteramiral Loïc Finaz, Musée National de la Marine och Veronika Wand-Danielsson, Sveriges ambassadör i Frankrike

Det blev en silvermedalj för Lisa Ericson och Hanna Klinga i 49erFX klassen när världscupfinalen för seglingens OS-klasser avslutades i Abu Dhabi.

Efter en mycket övertygande segling i fantastiska förhållanden avslutade Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, medaljracet idag och tog hem silvermedaljen.

– Det känns fantastiskt kul att ta hem den här silvermedaljen. Något vi kämpat hårt för. Vi gick in i medaljfinalen med en liten chans att ta guldet. Men inledningen blev inte perfekt så vi fokuserade på att försvara vårt silver, vilket vi lyckades med, säger Lisa Ericson.

Den andra svenska besättningen i 49erFX, Julia Gross/Cecilia Johnsson, KSSS, blev 5:a på dagens medaljfinal och slutade på en 6:e plats totalt.

I Laserklassen blev Jesper Stålheim, KSSS, åtta efter en femteplats i dagens medaljrace.

Årets VM-silvermedaljör Josefin Olsson, KSSS, slutade på en tiondeplats i Laser Radial-klassen. Medaljchanserna var borta redan innan finalen efter att ha fått två gulflaggor, det vill säga otillåten framdrivning av båten (pumpning, gungning) av domarna.

Stefan Rahm, Svenska Seglarförbundets Sportchef är på plats på världscupfinalen i Abu Dhabi och kommenterar de svenska insatserna efter Lisa Ericsons/Hanna Klingas silver:
– Det är kul att Lisa Ericson och Hanna Klinga visar att de verkligen kan vara med och slåss när det gäller, speciellt i det hårda motstånd som en världscupfinal innebär. Och fyra besättningar i medaljfinal är ett helt godkänt svenskt resultat, säger Stefan Rahm.

Från Sverige har åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, deltagit i sex av klasserna. Världscupfinalen, som pågått mellan 27-30 november, har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.

Samtliga svenska placeringar på världscupfinalen i Abu Dhabi:

470 (herr)
15 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
13 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
15 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS,

49erFX (dam)
2 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
6 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
14 Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
8 Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
(10 innan dagens medaljfinal) Josefin Olsson, KSSS

Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/

Team Vestas Wind, försöker nu dokumentera och minimera skadorna på deras grundsatta båt. Besättningen är i säkerhet på ön Íle du Sud.

Senaste positionsrapport: 0800 (CET)

 

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 3–6 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 144 Nm
Vind: 0–3 m/sek

– Vi är bokstavligt talat skeppsbrutna och det är en unik upplevelse, säger Team Vesas Winds skeppare Chris Nicholson.

– Det kändes verkligen i magen när vi fick reda på att Vestas seglat in i ett rev. Det är väldigt tråkigt och jag hoppas de är ok trots omständigheterna, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team om olyckan.

Samtidigt fortsätter de övriga sex båtarna delsträckan till Abu Dhabi och fältet har nu kommit halvvägs genom etappen. Båtarna har seglat norrut sedan i torsdags då MAPFRE ledde en tätklunga med Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team förbi Mauritius. Under fredag till lördag tog de sig genom ett lågtrycksområde som blev mildare än den storm som det först varnades för. Dongfeng registrerade den kraftigaste vindstyrkan – 15 m/sek.

Ledarbåtarna fick ett försprång till de övriga tre båtarna som fastande i vindluckor på väg norrut. När Team Vestas Wind gick på grund på lördagseftermiddagen avbröt Team Alvimedica tillfälligt etappen för att assistera dem. De återupptog seglingen mot Abu Dhabi under söndagsmorgonen och ligger enligt de senaste rapporterna femma.

Spanska MAPFRE hade ledningen fram tills de valde att sticka iväg på en egen väg österut i lördags natt. Sedan dess har Abu Dhabi Ocean Racing varit i täten med Team Brunel och Dongfeng Race Team är inom 8 Nm bakom dem.

– Det börjar bli varmt, säger Martin Strömberg. Man blir lika blöt och svettig oavsett om man har sjöstället på eller av.

Lagen har nu kommit in i ett område med lätta och oberäkneliga vindar. Alla har saktat ner betydligt och medan tättrion håller ihop har båtarna bakom spridit ut sig. MAPFRE hoppas på fördelar österut, svenskbåten Team SCA följer samma väg som båtarna framför och Team Alvimedica är längst västerut.

Det är svårt att förutspå fortsättningen och fältet har minst tio timmar kvar innan de får mer pålitliga passadvindar från sydöst.

Etapp 2 från Kapstaden till Abu Dhabi startade den 19 november och målgången är beräknad till 12-14 december. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

AMT utökar sitt båtsortiment till 2015 och presenterar en ny bowrider: AMT 230BR. AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Info: http://www.suzukimarin.se/btar/amt/1075955-amt-startsida

Svenska Rupert Marines tuffa RIB:ar klarar samma uppgifter som många större båtar. De är byggda i hypalon och tufft utrustade.

En nyhet är Rupert R6, som kompletterar samma serie RIB-båtar som Rupert R5 ingår i. Både Rupert R5 och R6 har samma ergonomiska körposition som företagets större båtar.

De är försedda med djupa V-formade skrov för att gå mjukt och stabilt även i grövre sjö. De har även större bränsletankar än normalt för att få bättre räckvidd. Även hydraulisk styrning och självlänsande däck som standard.

Tekniska fakta Ruper R6
Längd: 6,10 m
Bredd: 2,55 m
Vikt: 900 kg
Bränsle: 120 liter
Motor: 115–150 hk
CE-klass: B Offshore
Tuber: Hypalon/Neopren, ORCA med fem kammare
Info: www.rupert-r.com/r6-main

Tävlingsledningen för Volvo Ocean Race har nu fått bekräftelse på att Team Vestas Wind har räddats från sina livflottar och kommer stanna på ön Íl du Sud där det finns hus och faciliteter. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet och ingen har skadats.

Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt.

– Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race.

– Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.

Igår lördag klockan 16.10 (svensk tid) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.

De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt ska båten och riggen vara intakt.

Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.

När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Alvimedica befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright har nu återupptagit sitt deltagande i etappen och har fortsatt segla mot Abu Dhabi.

Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.

Info: www.volvooceanrace.com

Info om båtarnas positioner: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Det danska laget Team Vestas Wind räddades tidigt under söndagsmorgonen efter att deras båt gick på grund igår och de tvingats lämna båten. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet på ön Íl du Sud och ingen har skadats.

Igår lördag klockan 16.10 (CET) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.

Besättningen stannade ombord på den grundsatta båten i flera timmar. De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt var båten och riggen intakt.

Runt midnatt lämnade de båten och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån blev de senare räddade runt 0330 (CET) av en ribbåt som tillhörde den lokala kustbevakningen. De transporterades till den lilla ön Íle du Sud, som är en del av Cargados Carajos Shoals och ligger cirka 430 kilometer nordöst om Mauritius.

Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt. 



– Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race. 


– Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.

Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.

När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Vestas Wind befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. När det blev klart att de var i trygghet kunde Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright återuppta sitt deltagande i etappen. De har nu fortsatt segla mot Abu Dhabi.

Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.

Imorgon söndag avslutas världscupfinalen för seglingens OS-klasser i Abu Dhabi. I damklassen 49erFX ligger Lisa Ericson och Hanna Klinga på andra plats innan den avgörande medaljfinalen som seglas imorgon.

Efter tre dagars segling i fantastiska förhållanden har Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, seglat mycket övertygande.

– Det är riktigt kul att vi seglat så här bra. Allra helst i dessa förhållanden som inte varit våra favoritförhållanden tidigare, säger Lisa Ericson mycket nöjt.

Den andra svenska besättningen i 49erFX, Julia Gross/Cecilia Johnsson, KSSS, ligger på en sammanlagd åttondeplats inför medaljfinalen, 13 poäng bakom medaljerna.

I Laserklassen ligger Jesper Stålheim, KSSS, på en niondeplats 17 poäng efter bronsplatsen. Det finns en teoretisk möjlighet att nå bronset, men då måste allt stämma.

Årets VM-silvermedaljör Josefin Olsson, KSSS, ligger på en tiondeplats i Laser Radial-klassen efter att ha fått två gulflaggor, det vill säga otillåten framdrivning av båten (pumpning, gungning) av domarna. Chansen finns till avancemang, men utan möjlighet att nå medaljerna.

Från Sverige deltar åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, i sex av klasserna Världscupfinalen, som startar imorgon torsdag 27 november och avslutas med finaler på söndag 30 november, avslutar också årets världscup. Den har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.

Samtliga svenska placeringar på världscupfinalen i Abu Dhabi, inför söndagens medaljfinaler (topp-10 deltar i medaljfinaler):

470 (herr)
15 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
13 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
15 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS,

49erFX (dam)
2, medaljfinal Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
8, medaljfinal Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
14 Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
9 Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
10, medaljfinal Josefin Olsson, KSSS

Idag klockan 16.10 (svensk tid) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt sitter fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen. Samtliga ombord är oskadda.

Tävlingsledningen för Volvo Ocean Race är i kontakt med laget för att slå fast hur stora skadorna på båten är och besättningen får det stöd de behöver för att kunna handskas med situationen.

The Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) på ön Réunion har informerats om situationen.

Besättningen meddelar att de nu är grundsatta och sitter fast på revet men att ingen ombord har kommit till skada. Den fortsatta säkerheten för alla ombord är högsta prioritet för Volvo Ocean Race och Team Vestas Wind.

Besättningen har även meddelat tävlingsorganisationen att de planerar att överge båten så fort som möjligt efter gryningen.

Team Alvimedica och två andra båtar är i kontakt med Team Vestas Wind för att kunna assistera dem.

Bilden: Brian Carlin/Team Vestas Wind.

Turistföretag inom besöksnäringen i Västsverige hade fler gäster i somras jämfört med samma period förra året. Det ledde till att 59 procent av företagen ökade sin omsättning under sommarmånaderna och en stark framtidstro. Det visar ”Besöksnäringsindex Västsverige” från Västsvenska Turistrådet.

Västsvenska Turistrådet har för första gången gjort en egen mätning, ”Besöksnäringsindex Västsverige”, bland turistföretagen för att ta reda på hur företagen utvecklas och vad de tror om den framtida utvecklingen. Svarsfrekvensen var väldigt hög, bland 440 tillfrågade företag svarade 220.

– Besöksnäringsindex har fått precis den start vi hoppades på. Vi är glada för den höga svarsfrekvensen på vår enkät som visar på stort engagemang och därmed tillförlitliga siffror, säger Fredrik Lindén, vd Västsvenska Turistrådet.

Undersökningen, ”Besöksnäringsindex Västsverige”, visar att sommaren var riktigt bra för turistföretagen inom besöksnäringen i Västsverige. Av logiföretagen svarade 57 procent att de hade fler gästnätter än förra året, 52 procent av av restaurangbranschen hade fler gäster och 53 procent av museerna, attraktionsparkerna och aktivitetsföretagen hade fler besökare och kunder.
– Vi kan se att varje bransch ökat både med svenska och internationella gäster, säger Monika Fleming-Glogoza, analytiker Västsvenska Turistrådet.

Stor investeringslust
Av de tillfrågade turistföretagen svarar 59 procent att de ökat sin omsättning och 69 procent av dem har även gjort en vinst. Besöksnäringsindex Västsverige visar också att majoriteten av turistföretagen är optimistiska inför höstperioden. En tredjedel tror att deras omsättning kommer att öka under perioden september-december jämfört med föregående år. Hälften av företagen vill också investera i den egna verksamheten under kommande 12-månadersperiod.

– Det är riktigt kul att se den positiva utvecklingen svart på vitt och kunna konstatera att företagen i branschen har en stark tro på framtiden. Besöksnäringsindex är ett sätt att synliggöra utvecklingen och lyfta besöksnäringens betydelse för Västsverige, Fredrik Lindén.

Det är första gången Västsvenska Turistrådet gör denna mätning, men den kommer från och med nu att göras tre gånger per år.

– Den officiella statistiken från SCB visar enbart antalet gästnätter medan vår mätning ger oss både mer och bättre information från övriga branscher inom besöksnäringen. Syftet är att kunna förmedla resultatet till företagarna i regionen så att de kan jämföra sig med branschen och eventuellt vidta åtgärder, säger Monika Fleming-Glogoza.