Nyheter

Dongfeng Race Team håller ett fast grepp om ledningen i den tredje etappen av Volvo Ocean Race som avslutas i det kinesiska lagets hemmahamn Sanya. På väg förbi Indiens sydspets drar de ifrån men kanske kommer allt vändas upp och ner i Malackasundet.

Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 16–17 knop
Vind: NO 7–9 m/sek

Dongfeng Race Team fortsätter imponera i Volvo Ocean Race 2014-15. De har haft ledningen i den tredje etappen sedan mer än en vecka tillbaks och det senaste dygnet har de drygat ut avståndet till konkurrenterna. Fältet seglar förbi Indiens sydspets med vinden från nordöst och båtarna befinner sig därför i vindskuggan bakom Sri Lanka, en ö med bergstoppar över 2000 meter.

– Det är lite riskabelt att vi är den mest nordliga båten i fältet och på sätt och vis genar förbi hörnet. Om ett par timmar har vi tagit oss helt genom skuggan och då vet vi om vi klarat oss okej, säger Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.

– Det ser ut som att de lyckats bra och nu ligger de rakt framför Abu Dhabi Ocean Racing, säger Dongfengs svenska lagmedlem Martin Strömberg som står över den tredje etappen och vilar upp sig på just Sri Lanka.

– Det är skönt att det går bra för laget för det är lättare för mig att slappna av då. Nu måste de vara alerta på vägen österut mot Sumatra eftersom vinden kan byta riktning fort när det kommer nya moln på himlen, säger Martin som är tillbaks ombord på båten i den fjärde etappen.

Det senaste dygnet har bjudit på fartfylld halvvindssegling i runt 20 knop när vinden ökat runt Indiens sydspets men bakom Sri Lanka har vinden avtagit. Lagen är på väg in i Bengaliska Viken och de kommer att nå Malackasundet till helgen.

Båtarna har följt varandras spår sedan startskottet gick i Abu Dhabi för nio dagar sedan. Inget lag har vågat sticka iväg och chansa på egna vägval. Kanske beror det på att lagen förväntar sig att fältet komprimeras när de når Malackasundet och att det därför inte är värt att chansa.

Närmast bakom den kinesiska båten ligger Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing. Team SCA ligger sist i fältet och jagar Team Alvimedica och MAPFRE på femte respektive fjärde plats. Svenskbåten har fortfarande goda chanser att komma tillbaka, framförallt om de visar framfötterna genom Malackasundet. Segern i det senaste In-Port Racet är ett kvitto på att de klarar sig bra i konkurrensen när det gäller tät kappsegling.

Målgången i Sanya, Kina är beräknad till 24-28 januari.

En vecka efter starten av etapp tre av Volvo Ocean Race, från Abu Dhabi till Sanya i Kina, kan Team SCA på lördagen se tillbaka på en bra natt. De har hållit Mapfre stången och jobbar målmedvetet och hårt för att knappa in på avståndet till Team Alvimedica.

Så här skriver Corinna Halloran från den svenska tjejbåten SCA:

Dagen gryr. Alvimedicas siluett är fortfarande inom synhåll där borta i horisonten. Det är en härlig känsla att vara på jakt. Det är ett glatt gäng ombord Team SCA denna morgon.

Minuterna går sakta i den lätta vinden. Vi har fallit in i en något monoton rytm. Vaktschemat rullar på. Sam och Carolijn diskuterar upplägget de närmaste timmarna. Libby blandar sig i den mer långsiktiga planeringen. Seglarna på däck pressar sig allt hårdare och hårdare. Seglarna under däck vilar.

Dygnet runt kretsar tankarna kring racet. Vi jagar – och är jagade. Alla är inom räckhåll för alla. ”Alla jagar ledarbåten”, säger Libby och fortsätter. ”Vi pressar varandra för att segla snabbar och snabbare, för att komma ikapp Dongfeng.”

“Vi har aldrig riktigt varit i den är situationen förut”, förklarar Carolijn. ”Att vi kan se båten vi jagar, i det här fallet Alvimedica. Kortsiktigt gäller det att hänga på gänget. Samtidigt får vi inte glömma vår långsiktiga plan. Vi måste balanser båda sätten att tänka och konstant ifrågasätta om vi är på rätt spår.”

Vi jagar vidare. För några dagar sedan var Mapfre vårt byte. Idag är det Alvimedica. För att lyckas måste vi arbeta tillsammans. Vara vårt bästa jag. Rytmen ombord är avgörande. Var och en måste äta bra och vila tillräckligt för att kunna prestera maximalt på däck och gå till attack när det behövs. När ögonblicket kommer ska vi vara redo…

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Info: www.volvooceanrace.com

– Under båtmässan i mars 2012 lanserade Atlantica och Brunswick en märkesförsäkring under namnet, Mercuryförsäkringen, och vi har nu fått ett förnyat förtroende att fortsätta vårt långsiktiga samarbete, säger Anders Ritzler, chef för affärsutveckling på Atlantica.

– Mercuryförsäkringen är och har varit mycket framgångsrik, vi har dubblerat antalet försäkringar varje år och jag är mycket glad att vi kan fortsätta vårt lyckade gemensamma arbete, fortsätter Anders.

I Mercuryförsäkringen ingår en olycksfallsförsäkring och en försäkring för trailer, med värde upp till 30 000 kr. Skulle båtägaren råka ut för en skada har han också tillgång till en prioriterad skadereglering vilket i korthet innebär att om motorn blir stulen så reglerar Atlantica skadan direkt, skulle hela båten bli stulen så har vi reglerat den inom 14 dagar. Båtägaren har också Atlantica Assistans utan kostnad ända tills att båten eller motorn blivit äldre än tio år.

Båtägaren får rabatt om båt och motor lämnas för vinterförvaring hos en auktoriserad Mercury återförsäljare, verkstad eller varv.

Som kund hos Atlantica omfattas man också av ett Lojalitetsprogram där man bland annat får reducerad självrisk.

Pontus Liljequist, Country Manager för Brunswick säger:

– Vi vill samverka med partners som underlättar för ägarna av Mercurymotorer. Med Mercuryförsäkringen och vårt förlängda samarbete med Atlantica har vi möjlighet att ge våra kunder en bra försäkringslösning. Inte bara en förmånlig premie utan även en maskinskadeförsäkring (Motor Exklusiv), ingår utan kostnad. Det känns tryggt att ha tillgång till Atlanticas stora kompetens och långa erfarenhet.

Försäkringen tecknas via Brunswicks egna återförsäljare.

Skärgårdsradion utsågs vid höstens Radiogala till vinnare av Stora Radiopriset 2014 – och det i en kategori som brukar vara reserverad för de stora radioföretagen.

– Vi tävlade med Sveriges Radio och Mix Megapol i kategorin ”Årets Radiostation” och är därmed ”regerande mästare” fram till hösten 2015. Dessutom var vi den enda kommersiella radiostationen som fick pris vid årets gala. Så segern var överraskande av flera skäl, säger Martin Loogna, stationschef på Skärgårdsradion.

Stora Radiopriset delas ut varje år av Radioakademin och är branschens mest prestigefyllda pris. Den kanske tyngsta kategorin är ”Årets Radiostation”, där Skärgårdradion vann i konkurrens med Mix Megapol och P2 Musik.

Juryns motivering lyder: ”Med ett lustfyllt tilltal, sommarkänsla och nyttiga tips skapar Skärgårdsradion en bild av en levande skärgård. Ankringstips och kustväderrapporter med musik av Taube ger extra vind i seglen!”

– Vi på redaktionen är förstås jätteglada. Det är fantastiskt att vår lilla radiostation, med lika många medarbetare som Sveriges Radio har i receptionen en fredagseftermiddag, vann det här priset. Vi är ju lokalradio ”på riktigt” – vi sänder från en öppen studio i Sandhamn, i hjärtat av skärgården. Och vi tycks ha lyckats fånga den lokala andan i våra väderrapporter, våra inslag och i musikvalet. Vi är lokala dygnet runt, året runt, säger Martin Loogna.

Läs mer om Stora Radiopriset på http://www.radioakademin.org

Svenska Greatline hade premiär med sin modell 29 WA på Båtmässan i Göteborg 2007. Därefter har det varit lite tyst kring den här båtbyggaren, som dock har lanserat ytterligare en modell. Nu är det dags för nya Greatline 315 DC med V8-diesel.

Bygget av den första Greatline 315 DC har startat hos Grundbergs Båtbyggeri. Båten beräknas vara sjösatt och klar under maj i år för testkörning.

Båten är baserad på samma skrov som WA-modellen. Den är försedd med dubbelkoj, separat dörr in till en midcabin med två separata kojer, toalett med en stor våtgarderob med separat värmeutblås för använda sjökläder med mera.

Båten kommer att utrustas med Yanmars nya V8 diesel på 370 hk.

Tekniska fakta
Längd: 9,60 m
Bredd: 2,90 m
Vikt: 3 950 kr
Motor: Yanmar BY260 diesel
Pris: standard från 2 145 000 kr
Info: www.greatlineboats.se

Här är en riktig supertender för megayachter. Nya Sacs Strider 19 är ett resultat av samarbetet mellan den italienska designern Christian Grande, som står för båtens stil, och Naiad studio i Nya Zeeland, som har ritat skrovet.

Strider 19 är den största tender som Sacs har gjort. Den är riktigt lyxigt uppbyggd och helt avsedd för marknaden för mega yachts, som ju också representerar något av det lyxigaste som kan köpas för pengar. Den första båten i serien ska användas till en 77 m yacht på hennes färder jorden runt.

Båten är tillverkad med den allra senaste teknologin, men ändå med typisk ”Made in Italy”. Den har till exempel ett djupt V-bottnat skrov, låg tyngdpunkt och stora tuber, vilket tillåter säker och stabil körning även i grov sjö.

Den mest kraftfulla varianten har två stycken dieselmotorer på 1 200 hk vardera. Den första båten är dock utrustad med dubbla Caterpillar 1 150 hk. Det ger båten en toppfart på 50 knop och en marschfart kring 45 knop.

Däcket har utformats som en stor ”beach area” med plats för upp till 22 personer, enligt CE-klassificeringen, Båten har även boutrymmen, pentry uppe och nere i båten med mera samt två stora kabiner under däck.

Tekniska specifikationer
Projektledning och stil: Christian Grande DesignWorks – Italy
Skrovdesign: Naiad – New Zealand
Längd: 18,30 m – 60’
Bred: 5,45 m – 17’ 10”
Djupgående: 1,1 m – 3’ 7”
Bränsle: 3000 l – 792 US gal
Vatten: 300 l – 79 US gal
Vikt: 21,6 t – 47620 lbs
Motorer max: 2 x 1200 hp
Propellrar: ytskärande
Toppfart: 50 kn
Personer: 22
Kabiner: 2
Bäddar: 5
CE-klass: B
Info: www.sacsmarine.it

Den 17 till 25 januari 2015 kan alla båt- och vattensportfans med glädje se fram emot ett boot Düsseldorf i toppform. Den internationella yacht- och vattensportmässan kommer att ha 17 välfyllda mässhallar. Över 1650 utställare från mer än 60 länder bjuder in till en resa genom världens marknader för båtar, yachter, maritim utrustning och tjänster. På den stora bilden syns en Princess 82 Motor yacht, som visas på mässan.

Nio av de sammanlagt 17 hallarna på boot Düsseldorf huserar båtar och yachter. 440 varv, handlare och importörer visar ett enastående utbud av 1700 båtar och yachter, alltifrån kanoter och jollar till lyxyachter och veteranbåtar.
Utställarna kommer till Düsseldorf med en mängd av premiärer och vidareutvecklingar.

Deltagande från över 60 länder garanterar en internationell mångfald inom alla produktgrupper. Runt 800 utställare kommer från utlandet och tar upp hälften av utställningsytan. Länderna som finns på plats sträcker sig från Australien till Österrike. De största utställarländerna är Nederländerna följt av Italien, Frankrike och Storbritannien.

Alla storlekar och alla klasser
När det kommer till motorbåtar och yachter erbjuder Düsseldorf praktiskt taget allt som marknaden har, från ribbåtar/gummibåtar med utombordare till öppna sportbåtar, dagskryssare och kajaker till lyxyachter. Över 250 varv, handlare och importörer ger i sex mässhallar en representativ överblick av den motoriserade båtsporten. I mässhallen 4 finns de ledande serietillverkarna av motorbåtar såsom Bavaria, Bénéteau, Cranchi, Jeanneau och Nimbus. Bénéteau och Jeanneau finns för första gången på boot 2015 med montrar i hallen 9 där de visar sina modeller med utombordare. Det amerikanska Brunswick Group visar där upp sina sportbåtsmärken som Sea Ray, Bayliner och Quicksilver.

Lyxsegmentet åter i medvind
Med runt 60 stora och lyxiga yachter liksom båtar och tenderbåtar från det exklusivare segmentet är hall 6 åter igen i medvind. Framförallt inom yachter i storleksordningen mellan 20 och 25 meter blir utbudet betydligt bredare. Bénéteau flyttar i januari sin lyxlinje Monte Carlo Yachts från hall 4 till hall 6 och följer därmed efter Jeanneau, som redan tog steget att flytta till hall 6 med sina eleganta Prestigeyachter för två år sedan. Azimut, Sunseeker och Princess visar upp en bred modellpalett med stora yachter. De 30 största yachterna på boot 2015 kommer från och med december vattenvägen till mässan och kommer i land via lyftkranen ”Big Willi”.
För mässans alla stora branschkunder finns åter igen blue motion Lounge. Loungen i hall 6 till förfogande. Här erbjuds utmärkt gastronomi, komfortabla utrymmen för kundsamtal och förhandlingar samt möjlighet till shopping i exklusiva butiker.

Dykhallen fullbokad
För sportdykare finns det goda nyheter i hall 3. Egypten har efter åratals tillbakahållande återkommit för att marknadsföra dykdestinationen Egypten. Trots att det politiska läget gör landet till en instabil destination, deltar den arabiska republiken med en 240 kvadratmeter stor nationsmonter. Förutom Filipinerna, Indonesien och Turkiet kommer för första gången Fuerteventura, Grekland och Jordanien delta med samlingsmontrar där de presenterar sina länder som dykresemål.

Upptäck kryssningsvärlden
Att upptäck världen via kryssningar kombinerat med relax, skoj och underhållning blir alltmer omtyckt. Och det i alla åldrar. Nu tar boot 2015 med även denna utveckling och bjuder in alla kryssningsälskare till den nya kryssningspaviljongen i hall 14. Där presenterar TUI på 300 kvadratmeter utställningsyta sina fartyg och kryssningsturer samt rederier. Den som vill kan boka direkt på plats i TUIs bokningscenter.

Nytt informationsutbud
Upplev 360° vattensport. Mottot och varumärket för boot Düsseldorf inspirerar även i vintertemperatur. I mässhallarna får man fantastiska upplevelser inför sommarens roliga vattensportupplevelser. Här finns en mängd olika temavärldar alltifrån ”Beach World till Seglar Center“ däribland fem olika prova-på centrum med inomhusbassänger, dykpool, konstgjorda floder och bäckar. Det finns möjlighet att prova praktiskt taget varenda vattensport som t ex segling, dykning, stå-upp paddling, wakeboard, kanot och fiske.
boot Düsseldorf 2015 är öppet från den 17 till 25 januari mellan kl. 10.00 till 18.00. Ytterligare information liksom inträdesbiljetter finns på Internet www.boot.de. Biljetter köps på onlineshopen och inkluderar gratis lokaltrafik till och från mässan med „Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr (VRR)“

Inom fritidsbåtslivet omkom 23 personer vilket var färre jämfört med både 2013 och 2012 då 36 respektive 24 personer omkom. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen.

Antal omkomna inom svensk yrkessjöfart var tre under 2014, att jämföra med två 2013 och en under 2012.

Trots fint högsommarväder 2014 inträffade färre olyckor inom fritidsbåtslivet än genomsnittligt under juli. Jämfört med 2012 inträffade däremot betydligt fler olyckor under hösten 2014. Det är värt att notera att två personer omkom av kroppsskador och inte av drunkning. Båda omkom i samband med kollisioner med små yrkesfartyg. Dessa båda olyckor är de enda där någon omkommit vid färd i saltvatten. Övriga dödsolyckor har inträffat i hamn eller i sötvatten.

– Vi har sedan tidigare betonat vikten av att använda vattentäta mobiltelefonfodral, flytväst och fungerande räddningsstegar. Att ha ett vattentätt mobiltelefonfodral är något som bevisligen har räddat liv. Under året har minst tre personer räddats tack vare att de kunnat ringa 112 då de simmat vid kapsejsade båtar, säger Jacob Gramenius, stabsdirektör och stf generaldirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen upprättade under 2013 Analysforum, ett forum vars uppgift bland annat är att sammanställa och analysera information från olycks- och tillbudsrapportering och tillsynsresultat för att kunna lämna rekommendationer och förslag till arbetet med regler, tillstånd och tillsyn.

Andra aktiviteter är att Transportstyrelsen har en särskild sjösäkerhetssamordnare som också är sekreterare i Sjösäkerhetsrådet. Eftersom ungefär tio procent av de omkomna och det stora flertalet av de skadade råkar illa ut i hamn, har Transportstyrelsen under 2014 riktat sin koncentration på problematiken med hamnsäkerhet.

På båtmässan i Düsseldorf blir det världspremiär för både den nya Sealine C330 och nya Fjord 48 Open. Båda ingår numera i tyska Hanse yachts.

Den stora båtmässan boot 2015 i Düsseldorf, som öppnar 17 januari, är scenen för många stora premiärer, inte minst från de tyska varven där Hanse och Bavaria är mest kända bland volymtillverkarna.
Sedan Hanse köpte Fjord har inte produktlanseringarna hållit någon högre fart. Men nu kommer den efterlängtade Fjord 48 Open, som redan har satts i produktion.
Båten beskrivs som kraftfull och atletisk samt provokativ. Fjord har med sina nya linjer, som tillkom efter det att tyskarna köpte företaget, haft en aggressiv design med skarpa linjer och ofta mycket stora motorer.
Fjord 48 Open erbjuds i en rad olika extravaganta färger på skrovet. Den är försedd med teakdäck, generöst utformade solytor och som tillbehör en höj- och sänkbar badplattform i aktern.
Designen är gjord av Patrick Banfield.

Sealines senaste toppmodell är mer anpassningsbar för köparen än sina föregångare. Den nya Sealine C330 sägs spräcka tidigare gränser, bland annat med hjälp av en kraftfull uppsättning motorval.
Sealine C330 har en totallängd på 10,31 m, en vattenlinjelängd på 9,99 m och en bredd på 3,50 m. Båten är utrustad med två stora kabiner och en design som gör att köparna kan välja mellan en rad olika alternativ.
Motorvalen är flera. Förutom standardmaskinen, som är en Volvo Penta D6 på 330 hk (Duoprop Sterndrive) finns även de här alternativen:
1 x Volvo Penta D6 400 hk, Duoprop Sterndrive – 30/31 knop
2 x Volvo Penta D3 170 hk, Duoprop Sterndrive – 26/27 knop
2 x Volvo Penta D3 220 hk, Duoprop Sterndrive – 30/31 knop
För båtens design svarar yacht designern Bill Dixon. Han har velat ge båten en känsla av en mycket större båt än vad C330 är. Alla utrymmen ombord har utnyttjats effektivt i denna motorbåt avsedd för en båtfamilj.
För att öka volymkänslan ombord har båten bland annat överdimensionerade rutor i skrovet och stora luckor, som släpper in mycket ljus. Enligt tillverkaren sätter Sealine C330 nya standards för utrymme och bekvämlighet i sin klass.
Kabinen har en elektriskt manövrerad taklucka, vilket är riktigt skön varma och soliga dagar. En dörr på sidan ger snabb tillgång till däcksutrymmena.
Även solutrymmena på däck är väl tilltagna och kan utökas ordentligt när solen tittar fram.
Priserna för nya Sealine C330 börjar på 164 950 Euro 1 550 000 kr inklusive svensk moms).

Tekniska data
Längd: 10.31 m
Bredd: 3.50 m
Djupgående: 1.10 m
Djupgående med två motorer: 0.90 m
Ståhöjd max: 1.85 m
Bränsletank: 570 liter
Vattentank: 220 liter
Vikt: 7 100 kg
Personer: 8
CE-klass: B
Motorer:
1 x Volvo Penta D6 330 hp, Duoprop Sterndrive, 25/26knop
1 x Volvo Penta D6 400 hp, Duoprop Sterndrive, 30/31 knop
2 x Volvo Penta D3 170 hp, Duoprop Sterndrive, 26/27 knop
2 x Volvo Penta D3 220 hp, Duoprop Sterndrive, 30/31 knop
Info: http://stockholm.yamahacenter.com/

Fyra dagar efter starten i Abu Dhabi håller Dongfeng Race Team fortfarande greppet om ledningen i den tredje etappen. Fältet är på väg rakt söderut i Indiska Oceanen och nu står de inför ett vägval som kan avgöra vem som kommer först till etappmålet Sanya.


Här ser du var båtarna befinner sig
Senaste positionsrapport: 1400 (CET)

 

Ledande båt: Dongfeng Race Team 

Hastighet: 10–12 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 14 sjömil
Vind: Nord 2–3 m/sek

Efter kustnära segling i början av etappen har fältet i Volvo Ocean Race sedan igår morse seglat nästan rakt söderut i Indiska Oceanen. Dongfeng Race Team har haft ett litet försprång på sina motståndare sedan i söndags morse och bakom dem ligger de två konkurrenter som de också toppar poängtabellen tillsammans med – Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing.

Men det skiljer inte mycket i varken båtfart eller riktning mellan de sex båtarna som nu seglar undanvind på väg söderut. Dongfeng i topp leder med mindre än 15 sjömil över Team SCA som ligger sist och sett till hela etappens längd på 4642 sjömil är det en mycket liten marginal.

Under kvällen kommer lagen att göra vägval som mycket väl kan avgöra utgången i etappen. För första gången sedan de lämnade Abu Dhabi kan fältet börja spricka upp. Det handlar i stora drag om att fortsätta segla en bana västerut eller att vända och hålla sig närmare Indien och Sri Lanka österut.

Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker förklarade under natten att skeppare och navigatörer fattar beslut hela tiden men att vissa vägval är av större betydelse.

– Då och då måste vi alla fatta stora taktiska beslut som kan avgöra om vi vinner eller förlorar etappen. Att segla österut kan ge bra vind men också innebära vindfattiga områden och mängder av fisknät. Vägen västerut är renare men längre. Det finns troligen ingen mellanväg så ett beslut måste fattas.

– Det är en situation som man hoppas på om man ligger efter men det hjälper bara om man fattar rätt beslut. Det är också troligt att alla håller ihop när båtarna framför täcker och följer strategierna hos båtarna bakom så länge de är nära nog att se vad de gör.

– Man slår man fast den önskade vägen och sedan avgör man om man är tillräckligt modig för att sticka ifrån de andra båtarna. Om man har otur gör alla motståndare tvärtom vad man trodde att de skulle göra och då måste man antingen tänka om eller ta en risk som kan göra att man vinner eller förlorar allting. Om man inte kan bestämma sig kan man alltid singla slant, säger Ian Walker.

Just nu ser det ut som att lagen håller ihop och välja den västra banan. Lagen har snart seglat en femtedel av etappen och målgången är beräknad till 24–28 januari.

Danska Team Vestas Wind har gjort ett officiellt uttalande efter sin dramatiska grundstötning i Volvo Ocean Race. Nu lovar teamet att vara tillbaka i racet igen i juni. Målsättningen är att båten ska repareras på varv i Portugal.

Det var på en presskonferens i Abu Dhabi som Team Vestas Wind kungjorde sina planer. Det danska teamet avslöjade framtiden för sin Volvo Ocean 65 som strandade på ett rev i Indiska Oceanen 29 november. Mirakulöst nog skadades ingen i besättningen vid grundstötning, som skedde i 19 knops båtfart.

Enligt båtens skeppare, Chris Nicholson (AUS), är båten i så bra kondition att den kan lagas och delta i det sista legget, som går i mål i Göteborg 27 juni.

– Vi fick båten från revet i bättre kondition än vad vi trodde. Det finns stor delar av båten som kan återanvändas – 70 till 80 procent – och även en stor del av andra delar i båtens struktur är i bra skick, säger Chris Nicholson.

Målet är att båten ska vara redo inför starten från Lissabon. Det är Leg 8 som startar 7 juni.

Bavaria laddar ordentligt inför båtmässan i Düsseldorf, som öppnar 17 januari. Mässan är världens största under tak och dessutom är det Bavarias hemmaplan, så den stora båttillverkaren missar inte chansen att visa allt de kan.

Bland motorbåtarna är Bavaria 360 Coupé och nya 400 Coupé, där den mindre modellen hade sin världspremiär på Oslos flytande båtmässa i höstas, i blickfånget.

Sport 400 innebär fler valmöjligheter även för den som vill ha en båt i 40-fotsklassen. Båten kommer med samma skrov att säljas i fyra olika versioner: OPEN, HARD TOP och SOFT TOP tillsammans med den nya COUPE.

Liksom på flera andra av Bavarias modeller har 400 Coupé flera möjligheter att förvandla ytor ombord till stora solbäddar, något som är särskilt uppskattat under fina sommardagar.

Den nya modellen har stora ljusinsläpp med bland annat ett elektriskt hanterat soltak och stora skjutdörrar.

Grundpriset för en SPORT 400 OPEN är 154 900 Euro plus moms medan SPORT 400 COUPE startar på 174 900 Euro plus moms.

Besökarna kommer även att få se den helt nya segelbåten Bavaria Easy 9,7 helt färdig. På Düsseldorfmässan 2014 gav Bavaria en förhandstitt, men nu är båten klar.

Easy 9,7 är en lite enklare modell av Bavarias minste segelbåt, men ändå fullt utrustad och seglingsklar för en familj. Priset startar på lite mindre än 600 000 kr. De matchar många större styrpulpetbåtar eller daycruisers med råge.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,42 m
Djupgående: 1,95 m (1,50 m tillval)
Vikt: 5 200 kg
Motor: Volvo Penta D1-20 med Saildrive, 13,3 kW/18 hk
Bränsletank: 150 liter
Vattentank: 150 liter
Kabiner: 2–1
Bäddar: 4
Ståhöjd i salongen: 1,84 m
Storsegel, standard: 51 m²
Pris: 49 950 Euro plus moms

Info: www.bavariasverige.se

På Båtmässan i Göteborg blir det svensk premiär för Cooper 800, en holländsk snipa med elegant stil. Båten är mycket välutrustad och erbjuds i ”Swedish Edition”. Cooper 800 är på 8,35 m totallängd och godkänd för tio personer. Med en trygg dieselmotor är den perfekt att glida omkring med i lugn fart en vacker sommarkväll. Båtens konstruktion och kvalitet gör att den även passar för tuffa tag.

Det är Malmöns-Marina som introducerar Cooper-sniporna i Sverige. Företaget har redan sålt några exemplar av båten till kunder som är mycket nöjda.

– Cooper är en riktigt trevlig båt som vi anser är unik för Sverige. Båten är ny för Sverige och vi kommer att ha agenturen på märket, säger Christian Johansson på Malmöns-Marina.

Det holländska varvet bygger tre olika modeller – Cooper 745, 800 samt S650. Cooper har även börjat med hybriddrivna båtar som alternativ.

Cooper 800 kan utrustas med dieselmotor från 22 hk upp till 54 hk. Den båt som ställs ut i Göteborg är utrustad med ”Swedish Edition”. Båten är försedd med följande över standard: 54 hk motor, bogpropeller, dusch på badbryggan, extra tank på 40 liter, kapell för styrenheten, teak, ankarspel, påle för vattensport, uppblåsbar säng i cockpit, stereo, båtnamn på aktern samt sprayhood.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,35 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 0.55 m
Vikt: 1 950 kg
Bränsletank: 40 liter
Vattentank: 40 liter
Personer: 10
CE-klass: C
Motor: Yanmar 22, 54, 75 eller 110 hk diesel
Pris: från 475 000 kr för en standardutrustad båt.
Info: www.malmonsmarina.se

De sex båtar som deltar i den tredje etappen är nu på väg österut i Hormuzsundet. Delsträckan från Abu Dhabi till Sanya, Kina har inletts i svaga vindar och Dongfeng Race Team har hittills klarat av det taktiska spelet bäst.

Senaste positionsrapport: 0800 (CET)

 

Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 5–8 knop
Vind: Väst 2–3 m/sek

Den tredje etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 har fått en jämn om än långsam start. Vinden har sällan nått över 5 m/s när lagen seglat norrut från Abu Dhabi, rundat udden på Musandamhalvön och tagit sig halvvägs ut ur Hormuzsundet på väg ut i Arabiska havet.
Abu Dhabi Ocean Racing tog ledningen efter startskottet men de passerades av Dongfeng Race Team under söndagsmorgonen. Det kinesiska laget har sedan dess fått ett litet försprång och hittat mer fart på väg österut. Abu Dhabi Ocean Racing glidit ner till längst bak fältet det senaste dygnet men samtliga båtar är fortfarande samlade och inom åtta sjömil.
Även om vinden varit svag är det hårt arbete som gäller för seglarna och under söndagskvällen gjorde samtliga lag runt 20 vändningar under bara ett par timmar. En liten vindby kan vara skillnad mellan första och sista plats.
– Vi leker katt och råtta, säger Carolijn Brouwer på Team SCA. Vi rör på oss och stannar, fram och tillbaka. Alla försöker hitta den extra vindpusten för att komma framåt och det är ett coolt spel att vara en del av.
Nästa avgörande vägval handlar om att söka mer vind nära land norrut eller att redan nu segla söderut i Arabiska havet. Som alltid är det också en fråga om att hålla sig nära sina motståndare eller chansa på en egen väg.
Målgången i Sanya, Kina är beräknad till 24–28 januari.

Info: www.volvooceanrace.com

• Volvo Ocean Race 2014-15 blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och den första etappen till Kapstaden inleds den 11 oktober.
• Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg runt den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.
• De kommande två upplagorna av tävlingen kommer att seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans till lagen. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Sju lag har presenterat att de ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Kommentarer

Märta 18:22:53 2015-01-29

Katter är mycket grymma djur, och dessa rovdjur ska man inte hylla, och heller inte äga. Råttor är det väldigt synd om, och dom är förföljda, rättslösa och hemlösa. Råttor är utsatta bytesdjur som behöver vår hjälp och vår sympati. -Sluta med att jämföra er med katter, och visa istället empati för stackars råttor. " Vi leker katt och råtta" är en mycket elak och grym lek. Alltså kattens lek med råttan, och detta ska definitivt inte stödjas på något sätt, varken direkt eller indirekt. Skämta inte om råttornas utsatthet!

Mugge Bigge 07:10:25 2015-01-30

Jag gillar katter och äger tre stycken. Råttor däremot är skadedjur som är mat till andra djur.

Idag klockan 11:00 svensk tid gick startskottet för den tredje etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. Delsträckan från Abu Dhabi till Sanya, Kina innehåller en rad unika utmaningar och potentiella faror.

Starten för etappen gick i tät dimma utanför i Abu Dhabi och det var Abu Dhabi Ocean Racing som kom iväg bäst. När båtarna lämnade åskådarbåtarna bakom sig efter att ha seglat en kort bana nära hamnen var det hemmalaget som låg i täten med Dongfeng Race Team och Team SCA närmast bakom.

– Det kommer att vara lätt vind de första dygnen. Det kommer att vara jämt och väldigt taktiskt, meddelade Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker innan starten.

Team SCA imponerade stort igår när de vann In-Port Racet i Abu Dhabi och nu siktar svenskbåten på en topplacering även i en delsträcka.

Dongfeng Race Team har varit tävlingens största utropstecken hittills och ligger i toppen av tabellen på samma poäng som Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel. Lagets svenska seglare Martin Strömberg står över den tredje etappen för att få extra vila och för att ge plats åt en tredje kinesisk seglare ombord på båten.

– Det har varit hårt jobb under de första etapperna och det ska bli skönt att bli ordentligt utvilad men jag ser fram emot att vara tillbaks ombord i den fjärde etappen, säger Martin Strömberg.

Team Vestas Wind kommer inte till start i den tredje etappen efter att de skadade sin båt i en grundstötning under den andra etappen. Båten har sedan dess räddats från revet där den låg grundsatt. Igår meddelade laget att de planerar att laga den skadade båten och återvända till tävlingen i juni.

Etapp 3 Abu Dhabi – Sanya
Under den tredje etappen kommer båtarna lämna mellanöstern för att ta sig förbi Indien, genom Malackasundet, passera Singapore och sedan segla norrut mellan Vietnam och Borneo upp till Sanya på den kinesiska ön Hainan.

Efter att de lämnat persiska viken blir det segling i monsunvindar ner mot Indiens sydspets och Sri Lanka. Därefter blir det ett taktiskt spel i lätta vindar på väg österut. Det svårnavigerade Malackasundet är ett av världens mest trafikerade områden och med oberäknelig vind och grunda vatten vilar ett tungt ansvar på lagens navigatörer. Varje dag i Malackasundet är unik.

Även seglingen norrut mot Kina är oberäknelig och de sista dygnen fram till Sanya kommer antagligen bestå av tuff segling i motvind. Målgången är beräknad till 24-28 januari och etappen är 4642 sjömil lång.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på väg runt jorden och avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Svenska Team SCA med den kvinnliga besättningen tog på fredagen sin första seger i Volvo Ocean Race 2014-2015.

Bakom segern låg några mindre justeringar ombord. Skepparen Sam Davies hade lämnat över rodret till Carolijn Brouwer och Sally Barkow tog hand om taktiken. Det betydde att det största ansvaret ombord vilade på de med mycket olympisk erfarenhet.

– Det här är givetvis helt fantastiskt. Men det var inte helt lätt med all väntan vi hade idag. Och vi fick ingen jättebra start, säger Carolijn Brouwer och fortsätter:

– Vi vann visserligen även ett träningsrace för några dagar sedan, men det här är givetvis mycket bättre. Vi seglade exakt likadant då som nu. Vi slog på samma ställen och vi höll oss till samma taktik, säger Carolijn Brouwer.

Abu Dhabi bjöd på en varm och näst intill vindstilla dag. Starten fick skjutas upp en timme och 40 minuter. När de slutligen kom iväg tog SCA-båten starten, men dålig båtfart gjorde att de ändå kom lite efter i början. Redan efter en minut slog de dock ut på styrbords sida av banan och den manövern blev nyckeln till dagens seger.

Den svenska båten hittade en god bris långt ut till höger medan de fem övriga båtarna fortsatte ut åt vänster. Vid första märket var Team SCA 100 meter före nederländska Team Brunel och efter undanvindseglingen ner till andra märket hade de dubblat sin ledning.

Vinden höll sig relativt stabil, runt 2-4 m/s, och hela racet var över på 40 minuter. För den kvinnliga besättningen på SCA-båten så betyder segern att självförtroendet ökar rejält inför den tredje etappen av Volvo Ocean Race som startar på lördag (3 januari). Den etappen sträcker sig över 4 600 nautiska mil (cirka 8 500 km) från Abu Dhabi till Sanya i Kina dit båtarna beräknas komma 24-28 januari.

Svenska Team SCA vann dagens In-Port Race i Abu Dhabi. Laget tog en tidig ledning i den korta hamnseglingen och segern är lagets hittills största framgång i Volvo Ocean Race.

Dagens In-Port Race, det tredje i Volvo Ocean Race 2014-15, försenades med cirka en och en halv timma i väntan på vind. När starten gick i lätt vind stod det klart seglingen skulle bli väldigt taktiskt utmanande.

Spanska MAPFRE kom iväg bäst medan Team SCA tvingades göra ett tidigt slag för att få fri vind. Trots att svensklaget fick en dålig start ledde detta till att de hittade mer vind på högersidan av banan och kunde ta ledningen på väg mot den första rundningen.

De följdes av hemmalaget Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Dongfeng Race Team. Efter ett varv hade Team SCA:s helt kvinnliga besättning en ledning på över 100 meter och det försprånget fördubblades under början av det andra varvet.

I lättvindssegling kan små misstag vara mycket avgörande men Team SCA lyckades hålla huvudet kallt och behöll sin ledning fram till mållinjen. Vid rodret ombord på Team SCA under racet stod holländska Carolijn Brouwer.

– Vi gjorde detta tillsammans som ett lag. Vi är väldigt glada och detta är ett fantastiskt sätt för oss att bygga lagmoralen inför etappen till Sanya som startar imorgon, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies.

Tvåan Team Brunel var nästan en och en halv minut efter vinnarna i mål och Abu Dhabi Ocean Racing slutade trea. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team slutade på fjärde plats.

Den tredje etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Abu Dhabi till Sanya, Kina startar imorgon klockan 11:00 svensk tid.

Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. In-Port Racet på lördag räknas alltså inte till den stora tävlingen där vinnaren tilldelas den stora Volvo Ocean Race-bucklan. Men om flera lag skulle sluta på samma poäng efter den sista etappen till Göteborg kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.

Resultat In-Port Race Abu Dhabi
1. Team SCA 16:16:47 – 1p
2. Team Brunel 16:18:15 – 2p
3. Abu Dhabi Ocean Racing 16:18 :58 – 3p
4. Dongfeng Race Team 16:20:10 – 4p
5. Team Alvimedica 16:22:38 – 5p
6. MAPFRE 16:22:57 – 6p

Poängtabell Volvo Ocean Race In-Port Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 6p
2. Team Brunel – 8 p
3. Team SCA – 10 p
4. Team Alvimedica – 12 p
5. Dongfeng Race team – 13 p
6. MAPFRE – 16 p
7. Team Vestas Wind – 20 p

JFA Yachts tillsammans med Peugeot Design LAB har tagit fram den här något annorlunda 115 fots katamaranen, som mäter 35 m längd och 14,5 m bredd. Projektet är framtaget för att både kolla hur nya trender tas emot och vad som gäller för yachtmarknaden.

Samarbetet har riktats in på marknaden för katamaraner, där JFA Yachts vill presentera en nyhet inom kort.

Jämfört med konventionella yachter med ett skrov har den här väldigt stora sällskapsytor både inne och ute, hög stabilitet utan stabilisatorer, ett litet djupgående och en väldigt bränsleeffektiv framdrift.

Därför har Peugeot Design LAB skapat en motordriven katamaran helt avsedd för avkoppling och cruising till avlägsna platser. Båten har stora glasytor inklusive en ” sky dome” på övre däck. Akterdäcket är brett och rent med stora ytor fr att umgås eller sola. I aktern finns en bred 6,5 m tender speciellt framtagen för den här yachten.

Peugeot Design Lab är en global designstudio. Förutom att medverka vid olika projekt jobbar de för att stärka Peugeots varumärke inom olika områden.

Info: www.jfa-yachts.com

Att fira in det nya året med nödraketer är dyrt, dumt och olagligt. Falska nödraketer leder varje år till sjöräddningsinsatser helt i onödan. Låt sjöräddarna slippa rycka ut för falska nödraketer under nyårshelgen.

– Falska sjöräddningslarm kostar stora resurser. Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs. Förutom de onödiga kostnaderna tar falsklarmen även resurser från skarpa sjöräddningsfall, där människor kan befinna sig i livsfara, säger Annika Vestergård, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Varje år skickas massor av uttjänta nödraketer upp i luften, de flesta under jul- och nyårshelgerna som substitut för nyårsraketer. Under 2014 har hittills 72 larm om nödraketer kommit in till Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Endast några enstaka av larmen har rört människor som faktiskt varit i nöd. Nödraketer är avsedda att användas vid stor fara och tas på största allvar. Även de falska larmen resulterar i sjöräddningsinsatser då sjöräddningsresurser, bland annat Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare, får rycka ut helt i onödan. Något de gärna slipper just på nyårsafton.

– Det finns ett rykte om att det är okej att skjuta upp gamla utgångna nödraketer under nyårsnatten. Men det är det absolut inte. Det bästa sättet att kassera utgångna nödraketer är att höra av sig till Polisen som kan berätta om hur du ska gå till väga. Även återförsäljare av nödraketer brukar ta emot utgångna varor från kunder som köper nya, säger Klas Johansson, räddningstjänstansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader. Något som blivit populärt under senare år är att skicka upp thailändska papperslyktor. Det är inte olagligt, men lyktorna kan misstas för en nödraket. Om man planerar att skicka upp papperslyktor ute i skärgården eller längs kusten rekommenderar vi att man på förhand meddelar Sjö- och flygräddningscentralen, så slipper de dra igång en räddningsinsats i onödan. I vissa fall krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att skicka upp papperslyktor, till exempel om man befinner sig nära en flygplats.

Team Alvimedica har tilldelats en kompensationspoäng för deras agerande under den andra etappen då de tillfälligt avbröt seglingen för att assistera den grundstötta båten Team Vesta Wind.

Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright kom femma utav de sex båtar som nådde etappmålet i Abu Dhabi. Efter målgången ansökte de om att gottgöras för ingripandet för att hjälpa Team Vestas halvvägs in i etappen 29 november.

En oberoende jury från Internationella Seglarförbundet ISAF bestämde idag att den tid de förlorade när de assisterade den grundstötta båten kompenseras genom att de tilldelas en bättre placering. Resultatet av beslutet är att Team Alvimedica får en delad fjärdeplats med MAPFRE i den andra etappen.

– Vi har beslutat att ge er gottgörelse genom att ge er poäng för en fjärdeplats utan att det påverkar poängen för några av de andra båtarna, är vad juryns ordförande Bernard Bonneau meddelade Charlie Enright (USA) och hans navigatör Will Oxley (AUS).

– Vi är såklart väldigt nöjda med beslutet, säger Enright. Men vi är endast en femtedel in i tävlingen och det är mycket racing kvar. Det är bra att få bättre poäng men det är ett litet steg på en lång resa. Det påverkar inte den totala poängtabellen just nu men senare kan ett poäng innebära mycket.

Beslutet innebär att Team Alvimedica nu ligger fem istället för sex poäng bakom ledartrion Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och Dongfeng Race Team.

Team Vestas Wind kommer inte att delta i den fjärdeetappen som inleds den 3 januari. Lagets Volvo Ocean 65:s har räddats från revet där den låg grundsatt och fraktas nu till Malaysia där laget ska se om den kan repareras och vara en del av deras framtid i Volvo Ocean Race 2014-15.

Dongfeng Race Team
Dongfeng Race Team presenterade under förmiddagen den besättning som kommer att segla under den tredje etappen och laguppsättningen har flera nyheter. Martin Strömberg kommer inte att delta i den tredje etappen och laget har tagit in en ny seglare under 30 år samtidigt som Cheng Ying ”Kit” blir den fjärde kinesiska seglaren som deltar i en etapp.

Dongfeng Race Team är hittills det stora utropstecknet i Volvo Ocean Race och efter två etapper och ligger de på samma poäng som de betydligt mer erfarna lagen Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel.

Samtidigt har de hållit fast vid sin plan att använda deltagandet i Volvo Ocean Race till att bygga en ny generation kinesiska havskappseglare. Tre kineser har fått chansen att segla ombord under de första etapperna och under den kommande delsträckan från Abu Dhabi till Sanya kommer tre kineser finnas i besättningen. Eftersom ”Kit” är över 30 år och tävlingsreglerna stipulerar att två seglare under 30 måste finnas ombord har den brittisk-australienska seglaren Jack Boutell fått en plats ombord.

Martin Strömberg står över den tredje etappen, men kommer att vara tillbaks i laget under den fjärde etappen från Sanya till Auckland.