Nyheter

Den 21-28 juni 2015 avslutar Volvo Ocean Race en delsträcka i Göteborg, som dessutom är målgång för tävlingen. Huvudpartners för den förväntade spännande och fartfyllda målsträckan blir Svenska Mässan och Gothia Towers som kommer att driva och stå för evenemangets utställarområde i anslutning till målområdet i Frihamnen.

– Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, säger Carin Kindbom, VD och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår. Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper.

350 000 personer beräknas besöka Frihamnen under dagarna i juni. Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl privata som publika ändamål.

– Vi har nu en storlek och kapacitet på Gothia Towers som gynnar större satsningar, säger Daniel Stenbäck, VD på Gothia Towers. Vi ser det här som en strategisk satsning över en länge tid. Satsningen ingår också som ett led i vår ambition att bidra till att attrahera flera besökare till Göteborg.

Under dagarna kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo – en mässa på 7 000 kvadratmeter i frihamnen. Som namnet antyder kommer inriktningen och tyngdpunkten på utställningen att ligga kring boende och boendeformer och där tillhörande produktsortiment. Mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende är några av de områden som kommer att återfinnas i utställningsområdet. Därtill kommer en seminariedel att byggas upp för att möjliggöra för affärsmöten och inspiration.

– Vi ser en fantastisk möjlighet att kunna tillföra ett upplevelsevärde till alla de besökare som är på plats i Frihamnen under målgången, säger Ulrika Liss-Daniels, VD för Svenska Mässan Mässor och Möten AB. Det här är en unik möjlighet för oss att erbjuda affärsskapande mötesformer där många svenska företag kan exponera sig och hitta nya kunder.

Volvo Ocean Race startade i Alicante, Spanien, den 4 oktober 2014 och för första gången i tävlingens historia tävlar samtliga lag i exakt likadana båtar som är en ny båttyp kallad Volvo Ocean 65. Sju lag deltar, varav svenska Team SCA som tävlar med en helt kvinnlig besättning.

Trots varierande vinterväder i stora delar av landet kan Sjöfartsverket nu konstatera att vintern är här på riktigt – på torsdagen inledde isbrytaren Atle isbrytarsäsongen.

– Det är riktigt kallt i vattnet. Vi räknar med att det bygger på is längs hela kuststräckan norr om Skellefteå, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Från i tisdags har Atle följt fartygstrafiken och varit redo att med kort varsel rycka ut för att assistera fartyg. Men den första assistansen dröjde alltså till torsdagen, då bulkfartyget Altamar fick assistans genom isen ut från hamnen i Luleå. Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav.

– Det är mest is på den finska sidan. Nu påbörjar vi isbrytarexpeditionen med en svensk isbrytare, och sen tar vi varannan. Vi tar ut isbrytarna i den ordning som de är mest kostnadseffektiva att driva, säger Ulf Gullne.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Inledningen på vintern har varit lindrig. Utifrån det går det att dra vissa slutsatser om fortsättningen.

– Det blir ingen sträng vinter. Om en månad börjar dagsmejan ta i södra Sverige. Som mest blir det en normal vinter, säger Ulf Gullne.

Den gångna isvintern, 2013/14, bedöms som mycket lindrig för vintersjöfarten.

Fakta om isbrytning
• Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
• Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.
• Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
• Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.
Fakta om Atle
Atle är en av de fem statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Hon är byggd 1974 av OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.
• Längd: 104,7 meter
• Bredd: 23,8 meter
• Djupgående: 8,30 meter
• Deplacement: 7800 ton
• Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart

Information för vintersjöfarten:
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart

Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/

Isbrytarledningen på Twitter:
http://twitter.com/SjoV_isbrytning

När Anytec 747 CAB och Anytec 868 CAB lanserades satte de ribban för hyttbåtar med utombordare på den svenska marknaden. Nu går företaget ett steg längre och uppdaterar båda modellerna med ny design, fler tillval och den senaste tekniken.

Inför båtsäsongen 2015 ser sidorutorna helt annorlunda ut, med en djärvare och självsäkrare framtoning. En stabil helhet med rakare linjer och karisma som övertygar.

Sidorutornas nya design har också en viktig funktion, helt nya fenor drar in luft i hytten och bidrar till förbättrad luftcirkulation under färd, något som kommer väl till pass under varma sommardagar.

– Att på det här sättet förena funktion och design är något av grunden i hela Anytec-konceptet, förklarar Magnus Östman, Marknadschef hos Anytec Sweden AB.

Även när det gäller komfort och säkerhet implementeras ett flertal förändringar, med flera olika alternativ när det gäller stolar och stativ från välkända leverantörer. Allt för att din körupplevelse ska vara optimal oavsett väder och årstid.

Den nya designen visas upp för första gången på vårens båtmässor i Göteborg och Stockholm.

Fältet i Volvo Ocean Race har kommit ut ur det vindhål de befunnit sig i sedan i onsdags. Dongfeng Race Team har fortfarande ledningen trots nya båtskador och om några dygn väntar etappens största utmaning – Malackasundet.

Senaste positionsrapport: 11:00
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 8–-10 knop
Vind: NO 3–5 m/sek
Beräknad målgång: 27 januari

De sex båtarna i Volvo Ocean Race har varit fast i ett stiltjebälte mitt i Bengaliska viken sedan i onsdags. Nu ser det ut som att de äntligen fått mer vind i seglen och även om vinden fortfarande är lätt loggar båtarna nu nästan tio knop.
– Det är det största vindfria området vi har sett. Vattnet har varit som stilla som glas och de enda krusningarna på ytan har kommit från vår båt. Det har inte varit mycket moln och de som finns gör inte mycket för att skydda oss från den brännande solen, säger Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter Matt Knighton.
Under de senaste 48 timmarna har båtarna drivit sakta framåt med endast ett par knops vind och med en gasande sol på himlen som är svår att gömma sig från. Vinden ser nu ut att fortsätta öka upp till sju sekundmeter under kvällen.
Dongfeng Race Team har lyckats få en imponerande ledning på nästan 60 sjömil trots att de haft problem med skador på det beslag som fäster deras stora gennaker i däck. Frågan är om de kan kapitalisera på sitt försprång eller om de fem konkurrenterna kan komma tillbaks.
Team SCA har slagit sig in i matchen igen och tagit in på klungan med Team Alvimedica, Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och spanska MAPFRE som ligger närmast tätbåten. Under vindluckan de senaste dagarna har Team SCA lyckats kapa avståndet till femman Team Alvimedica från drygt 30 sjömil till endast 10 sjömil i den senaste rapporten.
Inom två dygn kommer båtarna runda Sumatras nordspets och ge sig in i det ökänt svårnavigerade Malackasundet. Generellt är det lätta vindar i området och ekvatorn ligger inte långt borta. Det finns gott om faror i vattnet att navigera sig runt och sjökorten för området är långt från perfekta. Man kan hitta vindbyar nära land men ingen dag i sundet är den andra lik och att förlita sig på tidigare erfarenheter kan vara ödesdigert.
Passagen mellan Indonesien, Malaysia och kanalen vid Singapore räknas som en av de mest trafikerade platserna i världen så det gäller att vara alert och hålla utkik. Det lag som klarar sig bäst till förbi Singapore har en god chans att vara först till etappmålet Sanya.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Lördag 17 januari öppnar den stora båtmässan i Düsseldorf – störst i världen i sitt slag bland alla inomhusmässor. Det är fortsatt relativt gott om nyheter, med bland andra nya Nimbus 305 Coupé, som har världspremiär på mässans första dag.

Den 17 till 25 januari 2015 kan alla båt- och vattensportfans med glädje se fram emot ett boot Düsseldorf i toppform. Den internationella yacht- och vattensportmässan kommer att ha 17 välfyllda mässhallar. Över 1650 utställare från mer än 60 länder bjuder in till en resa genom världens marknader för båtar, yachter, maritim utrustning och tjänster.

Europas största båtmarknad inomhus
Nio av de sammanlagt 17 hallarna på boot Düsseldorf huserar båtar och yachter. 440 varv, handlare och importörer visar ett enastående utbud av 1700 båtar och yachter, alltifrån kanoter och jollar till lyxyachter och veteranbåtar.
Utställarna kommer till Düsseldorf med en mängd av premiärer och vidareutvecklingar.

Stor internationalitet
Deltagande från över 60 länder garanterar en internationell mångfald inom alla produktgrupper. Runt 800 utställare kommer från utlandet och tar upp hälften av utställningsytan. Länderna som finns på plats sträcker sig från Australien till Österrike. De största utställarländerna är Nederländerna följt av Italien, Frankrike och Storbritannien.

Alla storlekar och alla klasser
När det kommer till motorbåtar och yachter erbjuder Düsseldorf praktiskt taget allt som marknaden har, från ribbåtar/gummibåtar med utombordare till öppna sportbåtar, dagskryssare och kajaker till lyxyachter. Över 250 varv, handlare och importörer ger i sex mässhallar en representativ överblick av den motoriserade båtsporten. I mässhallen 4 finns de ledande serietillverkarna av motorbåtar såsom Bavaria, Bénéteau, Cranchi, Jeanneau och Nimbus. Bénéteau och Jeanneau finns för första gången på boot 2015 med montrar i hallen 9 där de visar sina modeller med utombordare. Det amerikanska Brunswick Group visar där upp sina sportbåtsmärken som Sea Ray, Bayliner och Quicksilver.

Lyxsegmentet åter i medvind
Med runt 60 stora och lyxiga yachter liksom båtar och tenderbåtar från det exklusivare segmentet är hall 6 åter igen i medvind. Framförallt inom yachter i storleksordningen mellan 20 och 25 meter blir utbudet betydligt bredare. Bénéteau flyttar i januari sin lyxlinje Monte Carlo Yachts från hall 4 till hall 6 och följer därmed efter Jeanneau, som redan tog steget att flytta till hall 6 med sina eleganta Prestigeyachter för två år sedan. Azimut, Sunseeker och Princess visar upp en bred modellpalett med stora yachter. De 30 största yachterna på boot 2015 kommer från och med december vattenvägen till mässan och kommer i land via lyftkranen ”Big Willi”.
För mässans alla stora branschkunder finns åter igen blue motion Lounge. Loungen i hall 6 till förfogande. Här erbjuds utmärkt gastronomi, komfortabla utrymmen för kundsamtal och förhandlingar samt möjlighet till shopping i exklusiva butiker.

Dykhallen fullbokad
För sportdykare finns det goda nyheter i hall 3. Egypten har efter åratals tillbakahållande återkommit för att marknadsföra dykdestinationen Egypten. Trots att det politiska läget gör landet till en instabil destination, deltar den arabiska republiken med en 240 kvadratmeter stor nationsmonter. Förutom Filipinerna, Indonesien och Turkiet kommer för första gången Fuerteventura, Grekland och Jordanien delta med samlingsmontrar där de presenterar sina länder som dykresemål.

Premiär för kryssningspaviljonen. Upptäck kryssningsvärlden
Att upptäck världen via kryssningar kombinerat med relax, skoj och underhållning blir alltmer omtyckt. Och det i alla åldrar. Nu tar boot 2015 med även denna utveckling och bjuder in alla kryssningsälskare till den nya kryssningspaviljongen i hall 14. Där presenterar TUI på 300 kvadratmeter utställningsyta sina fartyg och kryssningsturer samt rederier. Den som vill kan boka direkt på plats i TUIs bokningscenter.

Nytt informationsutbud
Upplev 360° vattensport. Mottot och varumärket för boot Düsseldorf inspirerar även i vintertemperatur. I mässhallarna får man fantastiska upplevelser inför sommarens roliga vattensportupplevelser. Här finns en mängd olika temavärldar alltifrån ”Beach World till Seglar Center“ däribland fem olika prova-på centrum med inomhusbassänger, dykpool, konstgjorda floder och bäckar. Det finns möjlighet att prova praktiskt taget varenda vattensport som t ex segling, dykning, stå-upp paddling, wakeboard, kanot och fiske.
boot Düsseldorf 2015 är öppet från den 17 till 25 januari mellan kl. 10.00 till 18.00. Ytterligare information liksom inträdesbiljetter finns på Internet www.boot.de. Biljetter köps på onlineshopen och inkluderar gratis lokaltrafik till och från mässan med „Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr (VRR)“

Info: www.boot.de

Q90 LED är en robust arbetsstrålkastare med en tilltalande design och ett brett användningsområde. Det innovativa värmeavledande plasthuset är även försett med kylflänsar som ger tillräcklig värmeavledning för högeffektlysdioderna.

Det nya materialet ger förutom viktbesparing också fördelen av en fullständig korrosionssäkerhet. Q90 LED är den första arbetsstrålkastaren i Hellas Thermo Pro-serie, som i en nära framtid kommer att utökas med flera strålkastare.

Ljusstyrkan hos de fyra högeffektlysdioderna är hela 1 200 lumen. Ljuset fördelas med en speciellt utvecklad multifacettreflektor och ger en homogen ljusbild. Strålkastaren finns för både närfälts- och långtnående belysning. Effektförbrukningen är endast 25 W.

Med färgtemperaturen 6 500 K är ljuset från LED-arbetsstrålkastaren mycket likt dagsljus. Detta medför att färgerna syns tydligare i mörker och det mänskliga ögat får lättare att ta in intrycken. Ögonen tröttnar inte lika snabbt vid nattarbete.

Bavaria har med sin sportserie utvecklat sportcruisern till nya höjder. Aldrig tidigare har kombinationen av daycruiserns generösa däcksytor kombinerats med stora boendeutrymmen så som Bavaria utvecklat i sina Sportmodeller.

Pressmeddelande:
Konceptet är också en stor framgång för världens effektivaste varv och har gjort det till en ledande motorbåtstillverkare. De nya Sport modellerna har utvecklats ytterligare ett steg med erfarenheter från varvets mångfalt prisbelönta motorbåtsserie Virtess.

Nu presenteras varvets toppmodell i Sportserien, Bavaria Sport 450. Båten går att få i tre olika versioner. Du kan välja mellan öppen båt med targabåge, HT modell med öppningsbart tak i tyg eller GRP och som Coupe version med glasdörrar ut mot akterdäck. Dessutom kommer båten att kunna levereras med två eller tre kabiner. Oavsett om du prioriterar stora öppna ytor för soliga dagar eller en, för alla väder skyddad cockpit, hittar du din lösning i Bavaria Sport 450.

Att Bavarias överlägset utvecklade och kontrollerade produktion dessutom ger en högkvalitativ produkt till ett attraktivt pris är i dag ett konstaterat faktum.

Tekniska specifikationer
Längd: 13,84 m / 14,99 m
Bredd: 4,41 m
Motorer: 2 x Volvo Penta D6-370 alt D6-400 eller IPS 600
Info: www.bavariasverige.se

När Düsseldorf International Boat Show öppnar på lördag finns Ferretti Group – världens största fristående båttillverkare – representerat med fyra nyheter. De två mest ikoniska båtarna är Riva yachts Rivarama Super och Aquariva Super. Dessutom kombination blir det tysk premiär för Ferretti Yachts 750 och Pershing 62.

Båda de större yachterna har mottagits entusiastiskt på yachtmarknaden och på de internationella båtmässor där de har visats. För Ferretti är de strategiska modeller för yachter i storleken 60 till 80 fot, en kategori som är särskilt viktigt i Mellan- och Nordeuropa.

Ferretti Yachts 750 och Pershing 62 representerar utvecklingen av nya yachter vad gäller att blanda intressant ny teknologi och högsta kvalitet i kombination med italiensk design och hantverk.

Ferretti Group har inte varit med på BOOT i Düsseldorf på flera år, men är nu alltså tillbaka. Hela gruppens ledning finns på plats i Hall 6 för att at emot de viktiga internationella kunder och alla andra båtälskare som varje år kommer till mässan, som är den största i sitt slag i världen.

– Düsseldorf boat show spelar en viktig roll för Ferretti Group eftersom vi här kommer i direktkontakt med kunder, journalister och återförsäljare från stora delar av Europa i ett område som har stabil ekonomi och fortsatt tillväxt, säger Stefano De Vivo, Ferretti Groups vd.

Ferretti Yachts 750 har en totallängd på 22,75 m och en bredd på 5,70 m. Den betraktas som en milstolpe i företagets utveckling av sitt varumärke för yachter över 70 fot (21 m).

Båten finns med flera olika inredningar, förlängd flybridge med mera. I standardversionen, utan hard top, är flybridge väldigt väl tilltagen. Soldäcket är mycket rymligt och försett med Bimini top. På uteplatsen i aktern finns en 1,5 m lång, elhydrauliskt manövrerad badbrygga som kan lyfta upp till 450 kg.

Ferretti Yachts 750 har som standard två stycken MTU 10V 2000 M84 på vardera 1 381 hk eller, som tillval, två MTU 10V 2000 M93 på vardera 1 524 hk. Det ger en toppfart på 30 knop och en marschfart på 27 knop, alternativt topp 32,5 knop och marsch 29.

De förnyade modellerna Pershing 56 Pershing 58, är två av företagets bästsäljare med över 70 levererade enheter hittills.

Pershing 62 har en strömlinjeformad, slank profil, vilket gäller hela båtens design. Båten har över lag glansiga och eleganta material och gott om ljusflöde in i kabiner och salonger. Båten finns med antingen två eller tre kabiner.

Även här finns två motoralternativ; MTU 10V 2000 M84 à 1 381 hk eller två MTU 10V 2000 M93 à 1 524 hk. Topp- respektive marschfart är i den senare versionen 46,5 knop respektive 42 knop.

Som standard är Pershing 62 utrustad med Searex ytskärande drev.

Glimmingehus i Skåne, Uppsala högar och Eketorps fornborg på Öland är några av de 70 kulturfastigheter som just gått över i förvaltning från Riksantikvarieämbetet till Statens fastighetsverk. Bland fastigheterna finns också ett stort antal gravfält, fornlämningar och kyrkoruiner.

Överföringen från Riksantikvarieämbetet till Statens fastighetsverk innebär att svenska staten även fortsatt äger fastigheterna. Även målet – att bevara, bruka och utveckla fastigheterna så att de förblir betydelsefulla för människor att ta del av – är detsamma.

– Statens fastighetsverks uppdrag är att förvalta statens kulturfastigheter. Överföringen från Riksantikvarieämbetet är därför en naturlig utveckling och något som varit på gång under ett stort antal år. Flera utredningar har också föreslagit just detta, säger Björn Anderson, generaldirektör för Statens fastighetsverk.

Det är en varierad samling fastigheter som Statens fastighetsverk nu fått ansvar för, från uppskattade och välbesökta besöksmål som Birka på Björkö eller Glimminge hus och Ale stenar i Skåne till ett stort antal skeppssättningar och gravhögar över Sverige.

– Bland de mest kända fastigheterna på listan hör världsarvet Birka/Hovgården, som redan idag är ett internationellt besöksmål. Uppsala högar med sina monumentala storhögar, gravfält och andra fornlämningar är spännande förstås liksom Kronobergs slottsruin utanför Växjö som är en mycket trevlig utflykt, säger Karin Gold Cox, kulturarvsspecialist vid Statens fastighetsverk.

På listan finns också ett antal kyrkoruiner, främst på Gotland men även några fungerande medeltidskyrkor. Bland dessa kan nämnas Trönö gamla kyrka, som med sina anor från 1200-talet räknas som Norrlands bäst bevarade medeltida kyrka.

Bilderna:
Eketorps fornborg. Foto: Joacom Grusell.
Engelska parken Sollentuna. Foto: Karin Gold Cox SFV.
Gamla Uppsala högar. Foto: Calle Eklund V-wolf – Wikimedia Commons.
Glimmingehus. Foto: Paul Henderson – Wikimedia Commons.
Kronobergs slottsruin. Foto: Eva Rosander SFV.

Nikons nya laseravståndsmätare PROSTAFF 7i bygger på framgången hos föregångaren PROSTAFF 7. PROSTAFF 7i är nästa steg i utvecklingen av noggrannhet och mätning av stora avstånd.

Pressmeddelande:

PROSTAFF 7i har ett mätomfång på 7,3-1200m och är därmed en av marknadens lättaste och kompaktaste avståndsmätare för stora avstånd. Med en mätnoggrannhet på 0,5 m (upp till 600 m) är PROSTAFF 7i ett instrument att lita på. Nikons HYPER READ-funktion garanterar snabb och exakt avståndsvisning (ca 0,5 sek.) oavsett avstånd.

De tekniska förbättringarna i kombination med den enkla hanteringen, ergonomiska designen och vattentäta konstruktionen gör den kraftfulla PROSTAFF 7i till den idealiska partnern för allt utomhusbruk.

Nyckelfunktioner:
• Mätområde[1]: 7,3-1 200 m
• Noggrannhet[2]: ±0,5 m (mindre än 600 m); ±1 m (mellan 600 m och 1 000 m); ±1,5 m (1 000 m och längre)
• Snabb och stabil HYPER READ-mätning (ca 0,5 sek.) oavsett avstånd
• Avståndsmätning visas inkrementellt med 0,1 m intervall
• Enstaka eller kontinuerlig mätning (upp till 8 sekunder)
• Växlar lätt mellan visningslägen för horisontellt och linjärt avstånd
• Val av målprioritet (”Närmaste mål-prioritet och bortersta mål-prioritet”)
• Kompakt, lätt och ergonomisk design
PROSTAFF 7i kommer att finns i butik under våren 2015 till ett rekommenderat pris av 3 590 kr inkl. moms.

I augusti flyttade Van Wijk Maritiem b.v. sitt varv till Kudelstaart Marina beläget endast 10 km från Amsterdam Schiphol Airport. Detta möjliggör ett besök till varvet från Sverige som en dagsutflykt.

Van Wijk har förvärvat den marina anläggningen och här finns nya och begagnade Van Wijk-snipor såväl som andra båtar. Kudelstaart Marina är en förstklassig marina med bland annat tankstation, landström, duschutrymmen, restaurang och nu också Van Wijk´s varv.

Finns det en koppling mellan miljöfarliga ämnen och hur fisken mår i Hanöbukten? Den frågan har Havs- och vattenmyndigheten, HaV, fått i uppdrag av regeringen att utreda under tre år.

– En viktig del i det arbetet är att få in mer kunskap. Därför vill vi att exempelvis fiskare och boende i området bidrar med observationer, exempelvis döda och skadade fiskar, säger Fredrik Ljunghager

Från och med i dag öppnar HaV möjligheten för allmänheten att bidra med kunskap på sin hemsida. Här går det att enkelt rapportera in om man ser något avvikande, bland annat kan besökaren lätt placera in sina observationer på en karta.

– Vi arbetar redan med flera åtgärder för att komma tillrätta med problemen i Hanöbukten. Det här är vår senaste satsning, vi vill göra det så enkelt som möjligt för den som vill bidra med kunskap för en friskare Hanöbukt, säger Fredrik Ljunghager, utredare på enheten för miljöövervakning på HaV.

– På vår hemsida kommer vi också att löpande rapportera om vad HaV och andra myndigheter gör. Det finns många frågor och ett stort engagemang kring Hanöbukten, detta är ett sätt att försöka möta det intresset och få mer kunskap.

De senaste åren har flera larmrapporter kommit om fynd av döda och sårskadade fiskar samt ökad brunifiering av vattnet i Hanöbukten. I december 2012 fick HaV i uppdrag av regeringen att utreda bakgrunden och orsakerna till problemen. Slutrapporten lämnades över till regeringen hösten 2013. I somras fick HaV ett nytt regeringsuppdrag att under tre år undersöka eventuella samband mellan miljöfarliga ämnen och fiskhälsa samt orsakerna till sårskadad fisk. Detta ska vara klart senast 28 februari 2018.

– Hittills har den befintliga miljöövervakningen och andra analyser inte kunnat bekräfta de problem som observerats i Hanöbukten. Vi har inte heller kunnat peka ut någon enskild orsak till problemen, säger Fredrik Ljunghager.

Källa och foto: HaV.

Info: https://www.havochvatten.se/hav/samordning–fakta/samordningsomraden/hanobukten.html

Med halva den tredje etappen avklarad börjar Dongfeng Race Team vänja sig vid att vara den jagade ledarbåten. Frågan är nu om de lyckas hålla kvar sitt försprång genom det kluriga Malackasundet och den tuffa seglingen norrut till etappmålet Sanya.

Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 9–11 knop
Vind: N 5–7 m/sek
Beräknad målgång: 25–26 januari

Dongfeng Race Team har lett fältet sedan det första dygnet efter starten i Abu Dhabi. Ställningen har precis som i de två tidigare delsträckorna varit mycket jämn. På väg runt Indiens sydspets valde det kinesiska laget en bättre väg än konkurrenterna bakom och de klarade sig bäst genom den vindskugga som skapas bakom Sri Lanka. På väg österut i Bengaliska viken har de sedan kunnat utöka sitt försprång till över 40 Nm.

– Vi siktar på att ge oss in i Malackasundet om ett par dagar och där kommer det vara väldigt lätta vindar och svårnavigerat. Dessutom är det en svår övergång från nordliga till östliga vindar, säger Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.

– Vi är fokuserade men trötta eftersom vi konstant kämpar med nerverna i kroppen. Inget är självklart i den här etappen och vi måste fortsätta slåss i 15 dagar till för att få hem vår båt till Kina.

Båtarna ser ut att anlända till Malackasundet på söndag. Där ska de klara sig förbi grund och ta sig genom ett av världens mest trafikerade havsområden samtidigt som de försöker välja bättre vägar och hitta mer vind än konkurrenterna. Ett försprång kan snabbt ätas upp eftersom vinden ser ut att avta på vägen mot Sumatra.

Men Dongfeng har ändå en god chans att bli den första Kinesiska båten som vinner en etapp i världens största jordenruntkappsegling. Om de når etappmålet Sanya först tar de dessutom över den totala ledningen i Volvo Ocean Race 2014–15.

Team SCA som nu ligger sexa hoppas att vinden lättar för båtarna framför så att de får en bättre chans att ta igen på Team Brunel, MAPFRE, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica som alla ligger inom 15 Nm.

– Första halvan av seglingen mot Malaysia ser bra ut med fantastiska förhållanden men sedan ser det ut att bli lätta vindar och starka strömmar för oss alla. Vi kanske till och med går bakåt och man kan inte ankra när det är 2000 meter djupt. Hursomhelst borde det betyda att fältet komprimeras, säger Team SCA:s Carolijn Brouwer.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Grand Soleil 46 LC skapad för långfärd med komfort. Den nya 46 LC är starten på en ny linje från det anrika varvet som startade sin verksamhet i Bologna 1974.

Allt sedan starten har varvet levererat båtar präglade av framstående italiensk form, bästa prestanda och högsta kvalitet skapad ur en gedigen hantverkstradition.

Long Cruising-modellen är skapad för de som vill segla långt och länge. Här bjuds bästa komfort för livet ombord. Till detta seglingsegenskaper som skänker känslan av att man bara vill segla vidare.

Detta är, enligt generalagenten, en båt optimerad för den erfarne seglaren som vill njuta av det goda livet på havet.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,74 m
Bredd: 4,41 m
Djup: 2,30 m / 1,80 m
Depl: 11 000 kg
Segel: cirka 114,6 kvm
Info: www.bavariasverige.se

Den smarta uppfinningen Seabung vann förstapriset på världens största båttillbehörsmässa METS i Amsterdam 2014 i kategorin för marin utrustning.

Seabung är utformad så att en bottenförskruvning kan bytas med båten kvar i vattnet. Seabung har en flexibel kupol monterad på en stång med integrerad ögla till för säkerhetslina. Detta möjliggör för båtägare att trycka ut Seabung genom skrovgenomföringen och med hjälp av vattentrycket få det tätt.

– Marinexpo i Sverige AB är oerhört stolta över att fått förtroendet att lansera och tillhandahålla denna geniala uppfinning i Sverige. För båtägare är Seabung en produkt som ökar säkerheten och tryggheten ombord avsevärt. Om en kulventil eller slang springer läck är det stor risk att båten vattenfylls och kanske sjunker. Seabung gör det möjligt att på ett enkelt och säkert sätt byta ut eller laga de trasiga delarna när båten ligger i vattnet. Därmed slipper man tid och kostnad för lyft samt avbrott i båtresan för varvsbesök, säger Kjell Nordin, ägare och VD för Marinexpo i Sverige AB.

Seabung presenteras på Båtmässan i Göteborg 31 januari – 8 februari i monter F04:85, samt på Allt för sjön i Stockholm 28 februari – 8 mars i monter C10:38.

Seabung kommer att säljas i välsorterade båttillbehörsbutiker.

Info: www.marinexpo.se

Kommentarer

leif 16:30:03 2015-01-29

den er samrt

Hallberg-Rassy 40 Mark II är en nyhet för modellåret 2016. Hon följer varvets framgångar med 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort. En redan bra båt har blivit ännu bättre.

Pressrelease:

Den nya modellen har 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande Hallberg-Rassy 40:
Exteriör:
• 25 cm högre rigg med något ökad segelyta
• Gennaker eller spinnaker hissas nu från masttoppen istället för toppen på förstaget. Effektivare, mer lätthanterligt och vackrare
• Nya salongsfönster; större, ramlösa, i härdat glas, som på 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64, vilket ger mer naturligt ljusinsläpp
• Två skrovfönster i salongen
• Nya lågprofilsventilatorer med inbyggda ping-pong-bollar som på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
• Ny, mer elegant design på pulpitar, liknande vad som finns på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
• Möjlighet att få försegelskotvinscharna elektriskt reversibla, Lewmar Revo
• Durken under teaktrallen i sittbrunnen är nedsänkt, för att skapa ett bridgedäcks fördelar utan dess nackdelar. Skulle man få en våg in i sittbrunnen, riskerar det inte att rinna in i salongen och samtidigt är båten lika lätt att kliva in och ut ur som en båt utan bridgedäck.
• Ökad ståhöjd under bommen;10 cm mer

Förbättringar i inredningen:
• Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
• Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
• Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
• Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
• Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
• Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
• Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
• Förbättrad passage in till förpiken
• Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten

Mängder med komfort för långfärdssegling
Hallberg-Rassy 40 Mk II ger mängder med komfort för långfärdssegling. Hon kan beställas med komfortutrustning såsom tvättmaskin, elverk och vattenmakare. Inredningslayouten har mycket stuvutrymmen och fin komfort. Genom ett smart designtrick att använda utrymmet i sittbrunnssargen uppnås full ståhöjd även i genomgången till akterruffen, samtidigt som sittbrunnen blir djup med bra sargskydd. Det finns en separat dusch med plexiglasväggar i toalettutrymmet. Inredningen möjliggör den speciella lösningen med två fåtöljer på babords sida i salongen. Detta är en lösning som Hallberg-Rassy införde som första varv i världen redan 1984.

Lättillgängligt, lättservat, bra ljudisolering
Teknisk utrustning installeras i ett stort maskinrum. Här hittar Du exempelvis huvudmaskin, elverk, pumpar, filter, laddare, inverter, reservpropeller och en hel del till. Det gör att sådan utrustning finns lättillgänglig för service och allt är väl ljudisolerat. Huvudåtkomsten är genom två dörrar på styrbordssidan, och utöver det finns en dörr föröver och en inspektionslucka i botten på sittbrunnsstuven. Dessutom är botten på sittbrunnen bultad, så att motorn kan lyftas ur samma väg den kom in i båten. Hallberg-Rassybåtar förväntas seglas mycket och intensivt. Förr eller senare kommer dagen då man behöver ha ur stora komponenter ur båten, såsom tankar eller motor. Då är det skönt att veta att dessa kommer ur båten samma väg de kom in. Detta borde vara en självklarhet på en bra långfärdsbåt.

Hallberg-Rassy 40 Mk II Data
Designer Germán Frers, Argentina
CE-kategori A – obegränsad oceansegling
Skrovlängd 12,40 m / 40′ 8″
Vattenlinje 11,04 m
Bredd 3,82 m
Djupgående, olastad standardbåt* 1,99 m
Deplacement, olastad standardbåt 10 ton
Kölvikt 4.1 ton
Költyp Bly på djupt kölsvin
* Kan även erhållas i grundgående version
Segelyta med kryssfock 81,5 m²
Segelyta med rullgenua 94,2 m²
Masthöjd över vattenytan, utan Windex 18,55 m
Maskin Volvo Penta D2-55
Backslag Hydrauliskt
Generator på huvudmaskin 115 A
Vevaxeleffekt 41 kW / 55 hk
Dieselkapacitet 445 liter
Färskvattenkapacitet 460 liter
Transporthöjd utan vindruta 3,90 m
Transporthöjd med vindruta 4,34 m

Info: www.hallberg-rassy.com

Tack vare ökad efterfrågan på nya båtar växlar Orustföretaget Hallberg-Rassy Varvs AB upp delar av produktionen till att vara igång 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, under begränsad tid.

Garmin presenterar nu epix – Garmins första handledsburna navigator med detaljerade karta för outdoor-entusiaster, epix har en 1,4” högupplöst färgskärm, förinstallerad topografisk karta på 1:100 000 över Europa och 8 GB inbyggt minne.

– För första gången har vi gjort det möjligt att ta alla funktioner i en handburen enhet och stoppa in dem i en enhet som får plats på handleden, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor.

– Garmin är redan marknadsledande inom bärbara GPS:er och vi är glada att få ta navigering till en ny nivå genom att lägga in kartor och smarta funktioner i en klocka som klarar de mest påfrestande förhållanden.

Handsfree Navigation

epix har en 1.4” pekskärm i färg som du kan svepa med fingret över för att komma åt kartor och andra funktioner. En topografisk karta på 1:100 000 är förinlagd och det ingår ett års gratis prenumeration på BirdEye’s satellitbilder. Vill du ha ytterligare detaljerade kartor finns det 8 GB inbyggt minne som du kan använda till Friluftskartan topografi, City Navigator® vägkartor med turn-by-turn, eller BlueChart® g2 sjökort. epix är vattentät ner till 50 meter och har en batteritid på upp till 24 timmar i GPS-läge, 50 timmar i UltraTrac-läge och 16 veckor i klock-läge.

epix har den nya EXO™-antennen som stödjer både GPS och GLONASS, vilket ger både snabbare och förbättrad positionering. Med epix kan du spara och navigera till sparade platser, skapa rutter och hitta tillbaka längs dina tidigare spår.

Klockan är utrustad med automatiska kalibreringssensorer som ger dig information i realtid direkt på din handled. Höjdmätare ger höjddata för att exakt följa din stigning, medan barometern kan användas för att förutsäga väder. Den 3-axlade elektroniska kompassen hjälper dig att hålla din kurs oavsett om du är i en djup grotta eller i skogen.

Sportfunktioner

Förutom navigationsfunktionerna är epix också en fullfjädrad fitness-klocka. Med olika profiler för löpning, cykling, simning, skidåkning, trailrunning, och inomhusträning visar epix distans, tempo, hastighet, kaloriförbrukning och mycket mer. När klockan är ihopkopplad med ett pulsband1 mäter den din syreupptagningsförmåga (VO2Max), kadens, vertikal svängningsrörelse och markkontakttid. epix beräknar även återhämtningstiden efter ett intensivt träningspass och förutspår tider när du tävlar.

Smart uppkopplad

Förutom att vara en imponerande navigator och sportklocka är epix också en uppkopplad klocka. Ihopkopplad med din kompatibla smartphone2 får du Smarta notiser i din epix och ser meddelanden, mail och vem som ringer direkt på din handled när telefonen ligger i din ryggsäck. Du kan också enkelt spara och dela dina aktiviteter genom automatisk överföring till Garmin Connect, via WiFi eller Garmin Connect Mobile App via Bluetooth®. Och vill du visa dina vänner och familj var du är kan du låta dem följa dig i realtid med LiveTrack.

Med ConnectIQ, kan epix anpassas helt för att passa dina personliga behov. ConnectIQ är den första öppna plattformen där tredjepartsutvecklare kan skapa applikationer för Garmin-produkter. Genom ConnectIQ-butiken på Garmin Connect Mobile App kan du ladda ner anpassade appar, widgets, datafält och skärmutseenden för att göra din epix ännu smartare.

epix fungerar också som en trådlös fjärrkontroll för Garmin VIRB® actionkameror. Via ANT+, kan du starta och stoppa inspelningen och ta stillbilder direkt ifrån din handled. Förutom pulsmätare är epix kompatibel med en mängd andra ANT+™ tillbehör såsom tempe™ temperatursensor, fart- och kadenssensor och Vector™ kraftmätare.

epix beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 4 799 kr.

Info: www.garmin.se

På London Boat Show har Failrine premiär för sin snabbaste modell någonsin. Det är den populära Targa 38, som presenterats i en unik version.

London Boat Show är alltid först ut av de stora internationella båtmässorna. Mässan pågår i år 9–18 januari.

En av årets höjdpunkter är engelska Fairlines unika version av Targa 38, som visas för publik för första gången. Modellen heter Shadow Sport (S) och är baserad på en Targa 38, men är späckad med finesser och prestanda.

Bland annat har båten en helt egen yttre design och klädsel med orange och brunt som genomgående färgtema för både textilier och belysning. Här finns också inslag med kolfiber, grafit och vitt.

Modellen är försedd med Volvo Penta D6-400 dieselmotorer, vilket ger Shadow S den högsta toppfarten av alla Fairline hittills. Båten kan även förses med en Sea-Doo SPARK vattenskoter i samma färgsättning som båten.

Förutom den snabba Targa 38 visar Fairline Boats två helt nya 53-fotare, Targa 53 GRAN TURISMO och Squadron 53.

Idag valde Trafiknämnden i Stockholms läns landsting att utse Lukas Forslund (C) till ny ordförande för Sjötrafikberedningen.

Lukas Forslund har under 2010-2014 suttit i Trafiknämnden, och har bakgrund som stadshuspolitiker i Stockholm.

– Jag vill se en storsatsning på modern och miljövänlig pendelbåtstrafik. Pendelbåtar kan avlasta trängseln i buss- och spårtrafiken och samtidigt skapa nya smarta genvägar genom och till Stockholm, säger Lukas Forslund (C).

Sjötrafikberedningen är en beredning under Trafiknämnden i landstinget och ansvarar för ärenden gällande kollektivtrafik till sjöss i Stockholmsregionen.

– Tre nya pendelbåtslinjer kommer snart att invigas i Stockholm vilket känns oerhört spännande. Min och Centerpartiets ambition är att bygga ut sjötrafiken i både skärgården och på Stockholms inre vatten. Inte minst med miljövänliga elbåtar, säger Lukas Forslund (C).

Mer information om Sjötrafikberedningen finns här:
http://www.sll.se/politik/politiska-organ/trafiknamnden/beredningen-for-sjotrafik/