Den nya plattformen bygger på effektiviteten hos Volvo Penta IPS. Systemet är en kraftfull och flexibel lösning för professionella båtar och superyachter från 25 till 55+ meter med toppfart på 12–40 knop. Det nya, större och mer mångsidiga framdrivningspaketet innehåller toppmodern teknik och är förberett för en rad olika energikällor samtidigt som det innehåller nya innovativa funktioner.
– Vår passion, erfarenhet och historia av bevisade resultat med Volvo Penta IPS är en integrerad del av vår pågående teknikutveckling med målet att nå nya nivåer med denna plattform, säger Johan Inden, vd för Volvo Pentas marina verksamhet.
– Vi ser fram emot att leverera vårt system till en helt ny klass av båtar och fartyg. Den är designad för att förbättra våra egna höga standarder med bättre prestanda, effektivitet, flexibilitet i världsklass och ett förhållningssätt för människor i första hand.
Volvo Penta IPS professionella plattform omfattar den största och mest kraftfulla plattformen i IPS-sortimentet inklusive ett nytt drev, Volvo Penta IPS 40. Den nya drivenheten är designad med ett nytt koncept med dubbel effektinmatning som levererar kraften ner i vattnet på det effektivaste sättet, men fungerar också som en möjliggörare för att utnyttja olika kombinationer av energikällor.
Serieproduktionen påbörjas 2025 och Volvo Penta IPS 40 kommer att drivas av två Volvo Penta D13 dieselmotorer tillsammans med ett kompakt efterbehandlingssystem för att uppfylla de senaste IMO Tier III-standarderna. Plattformen är förberedd för en blandning av kraftkällor; från förbränningsmotorer som drivs på förnybara bränslen till helt elektriska eller hybridlösningar.
Designen med dubbla kraftingångar ger flexibilitet och modularitet för utvecklingen mot ökad hållbarhet. Den nya IPS-plattformen installeras som tvilling, trippel eller quad (fyra motorer), vilket innebär att varje fartyg kommer att ha 4–8 kraftkällor. Hela paketet från förarplatsen till propellern är designat, verifierat och servas av en integratör – Volvo Penta.
Volvo Penta IPS har hittills levererats under nära 20 år i över 36 000 enheter. Systemets mycket goda manövrerbarhet och framåtriktade framdrivning har gett höga effektivitetsvinster, vilket bland annat ger upp till 40 % längre räckvidd, 20 % högre topphastighet och snabbare acceleration – jämfört med en traditionell inombordarinstallation med rak axel. Den nya IPS-plattformen bygger på detta arv men till en ny klass av fartyg.
Framdrivningspaketet är kompakt och placerat långt akterut. Detta skapar ökat utrymme ombord för besättning och last. Tack vare den genomgående motorupphängningen och det integrerade avgassystemet levererar plattformen hög komfort ombord med låga ljud- och vibrationsnivåer. Volvo Penta IPS ger upp till 50 % minskning av upplevt buller.
Den nya plattformen är typgodkänd och designad för tunga kommersiella applikationer. Den förväntas ge upp till 30 % besparingar i bränsleförbrukning och utsläpp jämfört med en traditionell inombordarinstallation. Systemet kan automatiskt starta och stoppa enskilda motorer baserat på den effekt som behövs för varje given situation, vilket optimerar bränsleförbrukningen och motorns gångtimmar. Det leder i sin tur till längre service- och underhållsintervaller.
Fakta och siffror
- Designad för fartyg från 25 till 55+ meter
- Dubbla kraftingångar per drivlina [upp till 2×1000 hk/735 kW]
- Dubbla, trippel eller fyrhjuliga drivlinor per fartyg [upp till 8 000 hk/5 880 kW]
- Ny motroterande propellerserie i brons, R2-R14
- Deplacement-, semi-planande och planande fartyg [12–40 knop]
- Styrvinkel +/- 40° (dubbla elektriska styrmotorer)
- Utväxling 2,91
- Typgodkänd
- Integrerat paket med kompakt SCR-system