Nyheter

Efter 25 år på Tredje Långgatan i Göteborg flyttar nu Torsten Sörvik sin verksamhet till modernare lokaler på Ringön. Det är inte bara en flytt utan även en föryngring då båtbyggaren Viktor Hadartz, hälften så gammal som Torsten, är med i det nybildade bolaget som heter Sörvik & Hadartz Båtbyggeri AB.

Verksamheten består av träbåtsrenovering, båtdesign, projektledning och nybåtsproduktion. I de nya lokalerna finns snickeri, separat måleriavdelning och en smedja.
– Vi har levererat båtar till kunder i både Dubai och Holland, säger Pelle Fälth på Båtbyrån, som samarbetat med Torsten i över tio år.
Förutom one-off byggen så byggs sen några år segelkanoter efter Torstens design. Båtarna säljs och marknadsförs av Båtbyrån som även säljer robusta aluminiumbåtar och riktiga långfärdsseglare från Holland.
Torstens segelkanoter tar avstamp i en gammal tradition och han har designat och byggt en mycket modern, snabb och lättanvänd segelkanot eller dagseglare. Den heter TEJST, vilket är bohuslänska för Tobisgrissla, och den är konstruerad efter D-kanotregeln. Tack vare moderna material, avancerad byggteknik och höga kvalitetskrav har kanotseglingen fått ett nytt liv.
Tejst är trailerbar och kan seglas av en eller två personer, med lite camping-vana går det även att övernatta. Masten, som är av kolfiber, väger bara 6 kg, bly-barlasten utgör 50% av totalvikten och är urtagbar, således har man en båt som är mycket lätt att hantera och underhålla.
Tillsammans med Båtbyrån ställer Sörvik & Hadartz Båtbyggeri ut en Tejst på Båtmässan i Göteborg 31 jan – 8 februari. I montern visas även exempel på olika renoveringsprojekt.
Tekniska fakta Tejst
Längd: 6,00 m
Bredd: 1,50 m
Djup: 1,29 m
Vikt: 380 kg
Barlast: 180 kg
Segelyta: 13 kvm
Pris: 295 000 kr
Info: www.batbyran.se

Garmin presenterar en ny mjukvaruuppdatering med nya funktioner för multifunktionsdisplayer (MDF), sjökortsplottrar och kombinationsinstrument i de välkända serierna GPSMAP och echoMAP. De nya funktionerna är bland annat AutoGuidance 2.0, import av waypoints, rutter och spår via GPX, avancerade seglingsfunktioner och utvecklade nödfunktioner.

En av funktionerna som lanseras är AutoGuidance 2.0. Den ursprungliga AutoGuidance var ett genombrott med enkel, användarvänlig och trygg autonavigering på sjön. I version 2.0, med patenterad teknik, får du nya funktioner och möjligheter. När du skriver in en önskad destination får du automatiskt ett förslag på en rutt. Rutten kan du sedan ändra, beräkna ankomsttid för och spara för framtida bruk. AutoGuidance 2.0 finns i BlueChart g2 Vision sjökorten som är kompatibla med alla plottrar i echoMAP-serien, GPSMAP 8000, 7400/7600, 8×0/10×0 och 5×7/7×1-serien.

Importera waypoints, rutter och spår från andra GPS-enheter från Garmin eller andra fabrikat. När du uppdaterar programvaran kan alla echoMAP och GPSMAP lagra och föra över information via formatet GPX. Det gör det även enklare för dig när du skall byta ut din gamla och köpa en ny Garmin-plotter till din båt.

För dig som seglar ger de nya seglingsfunktionerna dig många möjligheter. En ny race-sida visar en virtuell startlinje, tillsammans med datafält med laylines, tid för start, nedräkning som synkroniseras på alla inkopplade Garmin-enheter i nätverket. Andra seglingsfunktioner som finns är en förbättrad vindros, kurs- och kurs över grund-vektorer, ström och avdrift, sann och skenbar vind data och ytterligare funktioner. Funktionerna finns tillgängliga på GPSMAP 8000, 7400/7600 och 8×0/10×0-serien.

Till GPSMAP 8000/7400/7600-serien finns också en uppdatering för en ny unik SOS-funktion. Funktionen beskriver förfarandet och gör det enklare än någonsin att sända ut ett nödanrop vid en nödsituation. Via en nödknapp på skärmen får du upp en lista med möjliga situationer (brand, MOB etc.). När du trycker på DSC knappen skickas en nödsignal ut tillsammans med din aktuella position.

Andra funktioner i 8000/7400/7600-serien är en ny ”Hem”-skärm som inkluderar favoriter, funktioner, kombinationer och SmartMode samt möjlighet till att ändra storleken på panelen på skärmen. Uppdateringen ger också möjlighet att koppla in Axis® IP- och FLIR®-kamera, som ofta är förekommande på räddningsfartyg. Panorera, tilta och zooma kameran direkt från Garmin-skärmen. I uppdateringen följer det också med en digital PDF-manual på plottern som kan läsas vid behov på skärmen.

Förutom alla dessa nya funktioner stöttar nu Garmin sjökortsplottrar nya produkter som nyligen lanserats som GHP Reactor autopiot, GMR xHD2 öppen radarvinge och GSD 25 blackbox ekolod.

Info: www8.garmin.com/support/software/marine.html

Gåshaga Marina, generalagent och svensk återförsäljare av det franska segelbåtsmärket Dufour, vill ytterligare underlätta för människor att äga och segla en Dufour.

– Samägande och fullservice-koncept är ingen direkt nyhet men samtidigt en smart möjlighet som inte många känner till eller ens överväger, säger Anders Almén, VD på Gåshaga Marina (bilden). Vi måste vidareutveckla oss och inse att segelbåtsmarknaden förändras.

– För att sälja fler segelbåtar i framtiden och för att kunna entusiasmera både befintliga och presumtiva Dufourägare måste vi inse att det inte enbart går att stå till tjänst med att sälja båten. Vi måste bygga vidare vår närvaro på marknaden och bland annat vidareutveckla vårt engagemang och koncept både innan, under och efter det att våra kunder har köpt en Dufour, säger Anders Almén.

Kanske vill man ha en riktigt stor segelbåt men tycker att det blir för dyrt och krångligt, kanske vill man ha en liten segelbåt till mycket lågt pris, kanske känner man dåligt samvete för att man inte kommer att kunna använda segelbåten så mycket, kanske man helt enkelt vill ha ett smidigare och mindre tidskrävande ägande.

Tänk att kunna ha en riktigt stor lyxig segelbåt till lägre pris än en liten. Eller kanske en liten tuff segelbåt till extremt låg kostnad. Man seglar ju ändå inte varje vecka hela säsongen så varför inte dela ägandet med några andra? Dufour Yachts Sweden/Gåshaga Marina kommer på ett helt annat sätt än tidigare nu satsa på att hjälpa sina kunder att samäga båten med andra. Vi tycker helt enkelt att samägande är en riktigt smart lösning.

– Samäg segelbåten med bästa vännerna, grannfamiljen eller några i släkten eller med några nyvunna trevliga människor som vi på Dufour har i vårt nätverk och som önskar och vill samma sak som ni, föreslår Anders.

– För att våra kunder skall kunna genomföra det vi föreslår och alltså äga Dufour-segelbåten tillsammans med några andra, inser vi att vi måste hjälpa till med helheten. Vi kan hjälpa till med att få till en helt friktionsfri lösning. Så här ser vårt erbjudande ut i stora drag, säger Anders.

– Självklart måste man inte välja eller kanske ens kan välja alla delar men om våra kunder önskar kan vi alltså tillse att de i stort sett enbart behöver komma till marinan med sin packning och sedan bara segla och njuta. Nyckelfärdig segling skulle man kunna kalla det.

– För alla som köper en Dufour under 2015 bjuder vi på hamnplats i Gåshaga Marina samt upptagning, vinterförvaring och sjösättning år ett, säger Anders.

– Vi måste också bli bättre på att positionera oss och bli duktigare på att kommunicera allt roligt man kan göra som segelbåtsägare. Att skapa livsstilsaktiviteter och att kombinera olika trevliga aktiviteter inom båtlivet kommer bli allt viktigare för den som vill bli framgångsrikt inom marin-segmentet. Pelle Norberg, VD och ägare av Norberg Yachting AB, med lång erfarenhet från näringslivet, kappsegling, Volvo Ocean Race och HiQ Sailing Team/Nokia Oops Cup (60-fotstrimaraner), kommer fortsatt arbeta tillsammans med oss för att skapa en stark ”community” bland befintliga Dufourägare samt vidareutveckla vår marknadsföring. Dufour Yachts Sailing Team är arbetsnamnet för det sistnämnda projektet, avslutar Anders Almén.

Klockan 00.31 svensk tid korsade Dongfeng Race Team mållinjen i Sanya som vinnare av den tredje etappen i Volvo Ocean Race 2014-15. Bragdsegern innebär att det kinesiska laget nu tar ledningen i tävlingens totala poängställning.

Dongfeng Race Team tog täten under det första dygnet efter startskottet i Abu Dhabi den tredje januari och har sedan lyckats hålla konkurrenterna bakom sig i över tre veckor. Ingen kinesisk båt har vunnit en etapp i Volvo Ocean Race tidigare.

– Det är fantastiskt roligt för hela laget och kanske extra stort för de kinesiska seglarna att få vinna på hemmaplan. Det är ytterligare ett bevis på hur hårt vi tränat det senaste året, säger Dongfengs svenska seglare Martin Strömberg som inte deltagit i etappen utan istället fått extra vila på land inför resten av tävlingen.

– Det är skönt att toppa tabellen men detta är egentligen bara början. Alla har fortsatt att lära sig mycket under den här etappen och vi jobbar hela tiden på att bli bättre.

Efter segern och två andraplatser i de tidigare etapperna seglar Strömbergs lag nu upp i ensam ledning i den totala poängställningen. Jämfört med många av sina konkurrenter har de relativt lite erfarenhet från Volvo Ocean Race och deras framgång är det stora utropstecknet såhär långt under kappseglingen runt jorden.

De kinesiska seglare som ingår i truppen hade nästan ingen erfarenhet av havskappsegling innan de började träna inför tävlingen och Dongfengs ambition är att utveckla en ny generation kinesiska havskappseglare.

Ombord på Dongfeng Race Team under den tredje etappen fanns de två kinesiska seglarna Liu Xue ”Black” och Chan Ying ”Kit”, den franska skepparen Charles Caudrelier och hans fyra landsmän, australiensaren Jack Boutell samt lagets Onboard Reporter Sam Greenfield från USA.

Dongfeng var 45 sjömil framför Abu Dhabi Ocean Racing när de gick i mål och fyra lag slåss om de övriga pallplatserna. De väntas gå i mål under natten och om Abu Dhabi behåller sin andraplats kommer de att ligga tvåa i den totala poängställningen. Den svenska båten Team SCA ligger just nu drygt 80 sjömil efter femman Team Brunel och de väntas gå i mål under tisdag eftermiddag.

Den sjunde februari seglas ett In-Port Race i Sanya och dagen efter inleds den fjärde etappen till Auckland, Nya Zeeland. Volvo Ocean Race avgörs i nio delsträckor på vägen runt jorden och tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Tabell Volvo Ocean Race 2014-15: http://www.volvooceanrace.com/en/scoreboard.html

Som vanligt inleder vi kappseglings och Tjörn Runt-året på Båtmässan. Kom och prata om segling, Tjörn Runt by COWI och Stenungsunds Segelsällskap i monter C 06:02. De har flera olika aktiviteter under veckan och du kan bland annat prova på att segla radiostyrda båtar i COWI-bassängen.

Vilket håll seglas Tjörn Runt by COWI, blir det medsols eller motsols runt Tjörn? Blir det två banor även i år? Blir det andra förändringar? Alla frågor får sina svar på vår informationsträff onsdagen den 4 februari när tävlingsledningen presenteras årets nyheter.

Aktiviteter med StSS under Båtmässan:

Fredag 30 januari – Invigning för press och speciellt inbjudna gäster
Lördag 31 januari – Mässan öppnar för allmänheten
Söndag 1 februari – Inofficiellt inomhusmästerskap i DF 65
2-5 februari kl. 16:30-18:30 – kvalsegling i Lilla Tjörn Runt Indoor Cup
Tisdag 3 februari
kl. 11.00 Partnerträff Tjörn Runt by COWI
kl. 13.30 Partnersegling i COWI-bassängen
kl. 15.30 föreläsning av Renata Clumska samt mingel för COWI-gäster och Tjörn Runt-partners
Onsdag 4 februari kl. 18.00 – Informationsträff med seglarna inför Tjörn Runt by COWI 2015
Fredag 6 februari kl. 13.00 – Finalseglingar Lilla Tjörn Runt Indoor Cup
Söndag 8 februari kl. 13.00 – Inomhus KM för StSS, DF65 i bassängen

Info: www.stss.se

Trafikverkets färjerederi arbetar med att utveckla en hållbar färjedrift. Ett egenutvecklat system med eldrift via kabel, som infördes på linfärjan i Hamburgsund för drygt två år sen, har minskat halten av miljöpåverkande utsläpp med 90 procent.

Kraven på säkerhet inom sjöfarten är höga och linfärjan i Hamburgsund är därför försedd med ett stödsystem som drivs med miljödiesel, i händelse av problem med eldriften. Efter två års prövotid kan rederiet konstatera att eldriften via kabel är stabil och pålitlig. Det nya systemet innebär ett stort lyft för miljön.

– Det är ett mycket glädjande resultat som visar att man kan åstadkomma mycket med tekniskt utveckling i kombination med mod att våga pröva nya vägar, säger Lars Nilsson, miljöchef på Trafikverket.

Bränsleförbrukningsfakta
Bränsleförbrukningen på Hamburgsundsleden har sjunkit drastiskt. Från en medelförbrukning per år av 38900 liter miljödiesel ner till cirka 4000 liter 2013 och cirka 2000 liter 2014.

Sedan 2012 (under två år) har 71800 liter diesel sparats in, vilket ger cirka 214 ton i koldioxidutsläpp. Detta har ersatts med 208 kilowattimmar el, vilket med Svensk elmix ger cirka 20 ton koldioxid. Totalt ger det en minskning med 90 procent. Jämför man energin som användes med diesel, så uppgår den till motsvarande 380 kilowattimmar.

Med andra ord besparingar på koldioxidutsläpp motsvarande 107 ton per år!

Färjerederiet går nu vidare med att konvertera fler lindrivna färjeleder. I december 2014 installerades tekniken på Malöleden och nu står bland annat Kornhallsleden, strax norr om Göteborg, på tur.
Hamburgsundsleden går mellan Hamburgsund och Hamburgö i Tanums kommun. Leden drivs av Trafikverkets färjerederi. Färjerederiet vill driva på miljöfokus inom sjöfartsbranschen genom att introducera åtgärder som bidrar till förbättrad miljö och ett långsiktigt hållbart och fossiloberoende samhälle.

OBS: Färjan på bilden är av en äldre, traditionell typ.

Svenska sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av Sveriges båtägarorganisationer, arbetar ständigt med att utveckla sina båtförsäkringar och trygghetslösningar för dig som båtägare och medlem, men även din båtklubb. Från i år har bolaget ansträngt sig lite extra med en rad förbättringar för att öka din trygghet både på sjön och på land.

• Allrisk upp till 50’000 kr. Ingår i helförsäkring för medlemmar

• Utökat område under juni, juli, augusti ingår i helförsäkring för medlemmar.

• Maskinskada ingår i helförsäkring för medlem och för motorer upp till 5 år gamla. Därefter kan tillägg tecknas innan motorn är 10 år och gäller upp till hela 14 år.

• Uppläggningsmaterial båtvagn, stöttor och täckmaterial höjs till 20’000 kr, mot tidigare 10’000 kr.

• HEL +, den mest omfattande försäkringen – Försäkring till ett fast överenskommet försäkringsvärde är nu möjligt att teckna för båtar med ett värde över 100’000 kr, oavsett årsmodell.

• Självriskbonus upp till 1 500 kr. Om du säljer din båt får ny ägare som försäkrar båten i Svenska Sjö 500 kr i självriskbonus direkt. Du får behålla din till ny båt.

• Skadehistorikcertifikat – Om du säljer din båt kan du själv printa ett för att visa köpare din båts skadehistorik- Extra trygghet för köparen

• Ägarbonus – Svenska Sjö ägs av båtägarorganisationerna. Vid ett bra resultat går det tillbaka till dig som kund och till båtlivet i form av ägarbonus.

• Ny lägsta självrisk sänks till 1500/3000 kr där 3 000 kr gäller vid sjöskada.

• Sjöassistans ingår självklart i alla Svenska Sjös försäkringar

Nyheter för din båtklubb
Som du kanske känner till så är du som båtklubbsmedlem ägare av Svenska sjö, via Sveriges båtägarorganisationer. Det betyder att Svenska Sjö även har möjlighet att försäkra din båtklubb till ett förmånligt pris. Bolaget ber dig även uppmärksamma att det 2015 kan stödja din båtklubb enligt följande.
• När medlem tecknar båtförsäkring i Svenska Sjö ger de 100 kr till din båtklubb. Se till att de har klubbens uppgifter för smidig utbetalning.

• Båtklubben kan tjäna upp till 4 000 kr genom banner på hemsida och annons i medlemsutskick. Läs mer på hemsidan under rubriken ”För båtklubbar”

• Båtklubbens försäkringspremie har sänkts med 21%

Info: www.svenskasjo.se

Båtmässans scen fylls i år med det starkaste fältet av manliga och kvinnliga personligheter någonsin.

– Jag är både stolt och glad över det fantastiska scenprogrammet som vi kan erbjuda våra besökare, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan i Göteborg.

Årets scenprogram på Båtmässan är det mest intressanta någonsin. Och det är inte konstigt.
– Vi på Båtmässan har länge arbetat för att vara en del av båtlivet året runt. Dessutom har vi visat att vi blivit en premiärmässa vilket utställarna nu vet. Vill du synas och höras ska du vara med hos oss, fortsätter Bengt Wallin.

En av de riktiga celebriteterna i år är Martin Strömberg som seglar Volvo Ocean Race 2014-2015 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Hör hans spännande berättelse om tävlingen, de två första etapperna och de kommande utmaningarna.

Sveriges mesta äventyrerska Renata Chlumska blev nyligen första svenska att bestiga Seven Summits – de högsta bergen i varje världsdel. Hon kommer till Båtmässan för en föreläsning om sina äventyr och hur hon på senare tid även blivit skeppare i ÅF Offshore Race.

Som treåring fick Fredrik Lööf sin första båt, en optimistjolle av trä. Sedan dess har han ställt upp i sex OS och kammat hem tre medaljer varav ett guld. Nu är han en del av Artemis Racing och Americas Cup som kommer till Göteborg efter sommaren. Hör mer om de kommande äventyren på ”Förverkliga dina drömmar”-scenen.

VM-guldmedaljörerna i Match racing Team Anna Kjellberg blev Årets kvinnliga seglare 2014 och nominerades dessutom till Jerringpriset förra året. Annika Carlunger berättar om den spännande resan mot att bli bäst i världen.

David Hellenius är mest känd från TV men hans båtintresse är stort. Båtlivet ser han som osentimentalt och lite gulligt utan strikta regler. Hör honom berätta mer om sitt stora intresse som ger honom frihet mellan uppdragen i den svenska nöjesindustrin.

Joel Abrahamsson är känd som en av Sveriges mest hängivna och skickliga kajakfiskare. Sedan han lyckades med bedriften att fånga den största fisken som någonsin dragits från en kajak, kan han även titulera sig världsrekordhållare. I Joels föreläsning får vi höra allt om rekordet.

Båtmässans scenprogram med alla som medverkar. Info: http://www.batmassan.se/sv/besokare/scenprogram/Forverkliga-dina-drommar/

Bilden:
Martin Strömberg, Sven Yrvind, Renata Chlumska och Andreas Carlsson är några av de personligheter som gästar Båtmässans scen i år.

Svenska Team SCA seglade på tisdagen över mållinjen i kinesiska Sanya som sjätte båt av etapp tre i Volvo Ocean Race 2014-2015. Den kvinnliga besättningen har lärt sig mycket under den svåra etappen och även om de kom sist, så är motivationen fortfarande hög ombord.

– Vi vet att vi måste förbättra oss, men vi känner att vi lär oss allt mer för varje etapp. Vi känner att vi blir allt starkare som ett team och vi är övertygade om att vi kommer att göra bättre ifrån oss på etapp fyra, säger skepparen Sam Davies.

De sex båtarna kom alla till etappmålet i Sanya på tisdagen efter 24 dygn till havs sedan starten i Abu Dhabi. Nu väntar tolv dygn av vila och förberedelser innan det är dags för nästa etapp, från Sanya till Auckland på Nya Zeeland. Och den kvinnliga SCA-besättningen har knappt kommit i hamn innan de vill ut igen:

– Den här etappen var en ny erfarenhet för oss alla eftersom ingen ombord tidigare seglat i de här vattnen. Men vi tyckte om att segla i Malackasundet och längst med Vietnams kust. Och det var spännande att ta sig an de svåra områdena med tidvatten och massor med båtar runt oss, säger Sam Davies och avslutar:

– Det finns en känsla av otålighet ombord. Vi vill ut på havet igen så fort som möjligt för att visa att vi kan göra bättre ifrån oss.

Brandspot tar nu ett stort steg i lanseringen av B38 Match, en ny entypsklass som är specialdesignad för matchracing. Det första exemplaret av B38 Match har precis byggts färdigt och båten visas för första gången upp för allmänheten under Båtmässan i Göteborg.

– B38 Match är en spännande nyhet för seglare, fans och alla andra som är inblandade i matchracing runt om i världen. Det är ett mycket välkommet initiativ som syftar till att göra det ännu mer spännande att följa matchracing samtidigt som man bevarar sportens kärna som rättvis och lättillgänglig, säger James Pleasance, vd för World Match Racing Tour.

– Vi på Båtmässan är oerhört glada över att vår samarbetspart sen länge, Brandspot, väljer att lansera sin nya båt hos oss i Göteborg, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan. Detta visar också att vår långsiktiga strategi om att vara en premiärmässa fungerar.

Oavsett vilken nivå det gäller så handlar matchracing om täta dueller och små marginaler. För att skapa en pålitlig entypsklass som passar för sporten har B38 Match en robust design med ett skrov som består av flera lager av glasfiber, dyvinicell och vakuuminjicerad vinylester. Dessutom kommer det under våren att göras grundliga tester av båten tillsammans med några av världens bästa matchracingseglare.

Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska båtvarvet Pauger, som också har byggt RC44 flottan, har byggt pluggen och den första prototypen för B38 Match som nu visas på Båtmässan.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Watski har nu öppnat sin hemsida för en jättelik marknad i hela Europa med begagnade båtar. Detta genom ett samarbete med danska Scanboat.com, som ger svenska båtkunder möjligheten att få en bra blick över det europeiska utbudet och även lägga in sina egna annonser.

Watskis återförsäljare kan länka till www.scanboat.com. Deras handlare kan även lägga upp egna båtar på sajten.

Sajten innehåller över 20 000 båtar från hela Europa, där grunden är scandboats eget utbud. Detta kommer snabbt att utökas med båtar från svenska kunder. I framtiden kommer även privatpersoner att kunna lägga upp sina båtar på sajten.

Många av båtarna finns inte på Blocket.se utan kommer från Danmark och södra Europa.

Info: http://www.watski.se/boats

Dongfeng Race Team har dominerat delsträckan från Abu Dhabi till Sanya. Med mindre än ett dygn till målet ser Martins Strömbergs lag ut att kunna vinna en historisk etappseger och ta ledningen i Volvo Ocean Race 2014-15.

Senaste positionsrapport: 08.00
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
 7–9 knop
Vind: NO 4–7 m/sek
Beräknad målgång: 00.00–05.00

De senaste dagarna har båtarna kryssat norrut i Sydkinesiska sjön. Nära Vietnams kust utspelade sig några av de mest hektiska dygnen hittills i tävlingen. I en allt hårdare kamp om andraplatsen var det tätt mellan manövrarna.

– Det har varit den mest intensiva seglingsnatten i mitt liv, meddelande Team Alvimedicas skeppare Charlie Enright under gårdagen.

Team Alvimedica är ett av de fyra lag som slåss om pallplatserna i den tredje etappen. Förstaplatsen ser dock ut att gå till Dongfeng Race Team som har en ledning på över 50 sjömil och de beräknas gå i mål efter midnatt.

Om Dongfeng Race Team når Sanya först blir de den första kinesiska båten någonsin som säkrat en etappseger i Volvo Ocean Race. Dessutom klättrar de då upp som ensamma ledare i den totala poängställningen för Volvo Ocean Race 2014-15 efter två andraplatser i de tidigare etapperna. Lagets svensk, Martin Strömberg, är inte med i den pågående delsträckan men kommer att vara tillbaks ombord i nästa etapp från Sanya till Auckland.

– Det ser grymt bra ut nu, säger Martin Strömberg. Vi har seglat in till Sanya från det här hållet flera gånger under träningar så killarna ombord har bra koll och jag känner mig ganska lugn.

Det kinesiska laget tog ledningen i Persiska Viken efter starten i Abu Dhabi den tredje januari. De behöll ett litet övertag på väg söderut i Indiska Oceanen och genom att välja en bättre väg än konkurrenterna förbi Sri Lanka kunde de skaffa sig ett större försprång.

I Bengaliska viken hade hela fältet en frustrerande resa där de försökte hitta fart i de lätta vindar. Dongfeng klarade det relativt bra och när de nådde Malackasundet hade deras ledning växt till över 100 sjömil.

Bakom dem jagade en klunga med Abu Dhabi Ocean Racing, Team Alvimedica, Team Brunel och MAPFRE som under hela etappen seglat väldigt jämt. Kvartetten tog in på ledarbåten i sundet mellan Indonesien och Malaysia och på bara ett par timmar krympte avståndet till 16 sjömil. Då sa det dock stopp när vinden dog ut samtidigt som Dongfeng hittade fart och återigen kunde dra ifrån på väg förbi Singapore.

Den svenska båten Team SCA hamnade på efterkälken i inledningen av etappen men de har haft kontakt med resten av fältet och hela tiden kämpat för en chans att komma tillbaks. De beräknas nu vara den sista båten som når Sanya mitt på dagen under tisdagen.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Feadship blev först i världen med att förse en superyacht med hybriddrift. Det är den 83,50 m långa yachten Savannah som har utrustats med en miljövänlig drift i form av dieselmotor, tre generatorer, batterier, propeller, azimutpropellrar och ett strömlinjeformat skrov. Det ger en bränsleförbrukning på 30 procent jämfört med konventionell drift tack vare systemets elektromekaniska framdrift.

Ytterligare miljöeffekter har uppnåtts genom en ”flytande” överbyggnad, en speciell konstruktion av de yttre utrymmena akteröver och en hel del annat.

Savannah är inspirerad av ett projekt från Feadship 2010, Feadship Future Concept Breathe. Savannah har byggts på ett sätt som ska kunna visa hur långt båtvarv kan å med dagens teknik för att få även superyachter renare och mer miljövänliga.

Savannah har bland annat en dynamisk skrovform och använder sig av en relativt lågvarvig diesel från Wärtsilä i stället för två högvarviga motorer. Hon har vidare en mycket stor, singelmonterad propeller med axeln monterad mitt i båtens längdriktning och tre generatoraggregat.

Savannah har mycket stora utrymmen ombord. Det behövs på en yacht i den här klassen med en 26 personer stark besättning.

Batterierna ombord är av typ Litiumjon med kapacitet på 1 miljon W.

Tekniska specifikationer
Längd: 83.50 m 273’11”
Bredd: 12.50 m 41’
Djupgående: 3.95 m 12’12”
Bränsle: 150,000 litres 39,626 US Gallons
Vatten: 40,000 litres 10,567 US Gallons
Design:
Naval Architect: Feadship De Voogt Naval Architects
Exterior styling: CG Design / Feadship De Voogt Naval Architects
Interior design: CG Design
Kraft och motorer:
Huvudmaskin: 1x Wärtsilä 9L20 4stroke@1800kW @1000 rpm
Generatorer: 1x Caterpillar C32 & 2x Caterpillar C18
Batterier: Corvus 1000 kWh Li-ion
Botutrymmen:
Ägaren: Två personer i ”owner’s stateroom”
Gäster: Tio gäster i fyra stora kabiner och en VIP-kabin
Besättning: 26 personer
Utrustning: 2x 9.00m tenders, 1x 15’ tender, wave runners, etc.

Nu kan du vinna en Bosch handslip PSM Primo. Det är en smidig liten slipmaskin som passar bra nu när båtsäsongen närmar sig.

Svara på följande frågor senast 5 februari och maila oss ditt svar så drar vi en vinnare. Maila till:
Tavling@batliv.se

Frågor:
Hur mycket väger en Bosch handslip PSM Primo?

Vilket år grundades det tyska företaget Bosch?

Anytec vidareutvecklar sitt erbjudande med ny design på sina båtar med mittpulpet. Det innebär att nästan halva modellprogrammet nu får ett helt nytt utseende.

Gemensamt för alla SP-modeller är den nya pulpeten vars utseende och funktion förbättrats avsevärt. Pulpetens kombination av svepande och raka linjer samspelar väl med den nyutvecklade och kraftigare targabågen på Anytec 622 SP och Anytec 750 SP.

Nu kan utrymmet framför pulpeten anpassas på ett helt annat sätt än tidigare, med ett flertal olika valmöjligheter gällande soffor och sittboxar. Det blir även möjligt att konvertera det främre däcket till en solbädd på Anytec 622 SP och Anytec 750 SP.

– Vi kände att det var dags att ge våra SP-modeller lite extra kärlek inför årets båtsäsong. Båtarna drar naturligtvis nytta av många av de uppdateringar som görs på våra SPD-modeller och vi ville krydda upplevelsen lite extra i år, berättar Magnus Östman, Marknadschef hos Anytec Sweden AB.

Även när det gäller komfort och säkerhet implementeras ett flertal förändringar, med olika alternativ när det gäller stolar och stativ från välkända leverantörer. Allt för att främja en optimal körupplevelse oavsett väder och årstid.

Den nya designen visas upp för första gången på vårens båtmässor i Göteborg och Stockholm.

I veckan slöts avtalet då industrifastigheten på Gäddvägen 9 i Görla inom kort övergår till nya ägare. Efter ett starkt år 2014 med en försäljningsökning på över 30 % expanderar Marinteknik i Norrtälje AB. Ytan för båtproduktionen av Alukin aluminiumbåtar ökar till den dubbla och samtidigt utvidgas verksamheten för att möta eftermarknaden.

– Det passade oss väldigt bra i tiden att grannlokalen blev till salu, säger VD och produktionsansvarige Peter Nikula på Marinteknik i Norrtälje AB. Vi har ett centralt läge här vid E18 och nu kan vi fokusera vårt arbete mot att leverera fler båtar och möta efterfrågan på service och vinterförvaring.

Industrifastigheten är lika stor som lokalen företaget idag hyr av Riflex ab, men markytan är betydligt större. Detta lämpar sig väl för verksamheten totalt, då efterfrågan på övervakade och inhägnade vinterförvaringsplatser för båtar är stor.

– Vi tror att platserna kommer fyllas snabbt eftersom vi redan har tagit emot bokningar inför hösten. Bland annat båtkunder från Stockholms södra skärgård väljer att vinterförvara sina båtar hos oss. Här har vi inhägnad yta som är bemannad och väl övervakad i anslutning till vår verksamhet på ett centralt läge i Norrtälje, säger Maria Nikula, marknadsansvarig på Marinteknik.

Bokningarna görs via Marintekniks butik Klart för Sjön, som ligger vägg i vägg med båtproduktionen. Även butiken kommer att flyttas, men det kommer ske till hösten då de nya lokalerna först behöver anpassas och göras i ordning.

– Vi kommer ha butiken på plats i de nya lokalerna när det är dags för båtupptagning till hösten, tillsvidare ligger den kvar i grannlokalen på Gäddvägen 11. Vi har nyanställt två duktiga båtbyggare och det blir ytterligare en person till i teamet som bland annat kommer att vara tillgänglig för motorservice, montage och eftermarknad, avslutar Maria Nikula.

Team Vestas Wind byter navigatör. På fredagen 23 januari meddelade teamet att den förra navigatören, Wouter Verbraak, inte längre ingår i besättningen i Volvo Ocean Race.

Holländaren fanns med ombord vid teamets dramatiska grundstötning 29 november under Leg 2, då Vestas gick hårt på grund mitt i Indiska Oceanen.

Båten är för tillfället på varv i Italien för omfattande reparationer. Teamet hoppas kunna segla med i de två sista delseglingarna under ledning av skepparen, Chris Nicholson.

Båten förväntas anlända till Genua i Italien på en båt från Maersk Line på söndagen. Därefter väntar transport till reparationsvarvet i Persico i Bergamo.

Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Det är en stor och välskött båtklubb som i ett storstadsområde ändå har lyckats bevara gott kamratskap och ett högt miljömedvetande hos sina medlemmar.

Årets Båtklubb belönas med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 7 februari, dit alla är välkomna.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Kommentarer

Peter Myrman 17:40:20 2015-01-23

Stort grattis till NBS!
En välförtjänt utmärkelse.

Paul Laye, Stockholm 13:13:19 2015-01-29

Well done! Well deserved…

Jonas Lindblad 14:00:17 2015-01-29

Roligt! Välförtjänt! Grattis!

H G Wikmark 16:14:30 2015-01-29

Äääääntligen. Stort Grattis!!! utropar H G Wikmark

Stefan Beckman 17:39:36 2015-01-29

Kul , jag har varit med sedan 1989 och sett hur det vuxit fram en fin klubb.

Anders Lindqvist 08:57:32 2015-01-30

Jätteroligt. Har varit medlem sedan 1992 och stortrivs i klubben. Tack till hamnkapten Staffan för ett stort engagemang.

Torbjörn Risberg 16:01:13 2015-01-30

Stort grattis NBS från veteranen Risberg!

Stefan Ström 20:32:43 2015-02-03

Jätteroligt! Grattis! Mer välskött klubb är svår att hitta.

Torbjörn Lund 14:50:17 2015-02-07

Stort Grattis!

Från Fam Lund generation 2 och 3

Eva Anstrell o Stellan Lewin 16:01:48 2015-02-08

Ett STORT GRATTIS från oss båda! Välförtjänt!

På Båtmässan i Göteborg den 30 januari premiärvisas Epoca Open – en öppen modell med utombordare och fast badplattform. Nya Epoca Open bygger på samma skrov som övriga modeller (Sport och Coupé) men blir helt öppen i cockpit och erbjuder generös plats för alla sommarens aktiviteter.

Epoca Open är tänkt som en sportig, funktionell dagstursbåt med plats för familj, vänner för alla typer av aktiviteter.

Båten har som sina syskon en stramt designad förarmiljö med mittmonterad plotter. Separat rymlig toalett med stora stuvutrymmen. Mittmodul med fällbar sittbänk, stuv, kylskåp och handfat. Extra stor akterstuv med plats för dynor och packning. Den stora utanpåliggande badplattformen nås smidigt via två öppningsbara grindar i rostfritt som ger trygg och säker passage.

Epoca Open utrustas med utombordsmotor på 200–250 hk från Mercury.

Epocaserien har startats av bröderna Hans och Lars Wiklund, kända från att ha drivit upp Nimbus Boats till en av Europas största båttillverkare.

Epoca var tänkt som en båt för privat bruk. Men när gamla kunder och vänner såg den första modellen så fick den kände båtbyggaren Thore Berntsson i Kungälv uppdraget att starta produktion av en begränsad serie för kunder som vill ha en båt av absolut högsta kvalitet.

Tekniska specifikationer
Längd (med badplattform): 814 cm
L.O.A. med motor: 855 cm
Bredd: 286 cm
Vikt: 2 150 kg
Kylskåp volym: 20 liter
Bränsletank volym: 200 liter
Färskvattentank volym: 70 liter
Batterier: 2x12v 75Ah
Max antal personer: 8 st

Kommentarer

Göran 20:32:53 2015-01-23

Snyggt eller!?

Tätbåten Dongfeng Race Team har nu mindre än 700 Nm kvar till Sanya. De har goda chanser att vinna en historisk seger i den tredje etappen av Volvo Ocean Race 2014-15.

Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 11–12 knop
Vind: NO 9–10 m/sek
Beräknad målgång: tisdag 27 januari

I början av veckan tog de sex tävlande båtarna sig genom Malackasundet och med Dongfeng i täten är fältet nu i Sydkinesiska sjön. Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, team Alvimedica och MAPFRE har tampats om andraplatsen sedan Bengaliska viken. När båtarna lämnade armadan av av lastfartyg utanför Singapore bakom sig under torsdagen var det fortfarande mycket jämt mellan de fyra båtarna. Sedan dess har MAPFRE tagit en position längre österut vilket kan gynna dem under dagen.

Vinden blåser från nordost och resan norrut och båtarna kryssar nu i riktning mot Vietnams kust. Team SCA har en uppförsbacke till konkurrenterna och ligger cirka 60 sjömil bakom MAPFRE. Men vare sig man ligger först eller sist så är seglarna överens – inget är avgjort innan mållinjen i Sanya.

För Dongfeng gick en väckarklocka igår när en stropp på deras försegel lossnade, ett problem som skulle kunnat förstöra deras dröm om etappseger. Men de hittade en lösning och har sedan dess utökat sin ledning med ett par sjömil för varje positionsrapport. En fara för dem kan vara att fältet bakom splittras och att de då tvingas välja vem de ska täcka. Utanför Vietnam väntar också tuffare förhållanden och det sista testet innan mållinjen.

– Det är det värsta minnet jag har från förra omgången av tävlingen, säger Dongfeng Race Teams franska skeppare Charles Caudrelier och syftar på avslutningen av den fjärde etappen i Volvo Ocean Race 2011-12 då han seglade med Groupama.

Om det kinesiska laget kommer först till Sanya klättrar de upp som ensamma ledare i den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15. De blir då också det första kinesiska laget som någonsin lyckats vinna en etapp i tävlingens historia. Att dessutom lyckas göra detta på hemmaplan i Kina skulle vara en dröm som går i uppfyllelse för de tre kinesiska seglare som finns ombord – Liu Xue ”Black”, Cheng Ying ”Kit” och Chen Yin Hao ”Horace”.

– Om inte allt går emot oss så har vi väldigt goda chanser för det är inte långt kvar. Men allt kan hända, killarna är nervösa och det är jag med, säger Dongfengs svenska lagmedlem Martin Strömberg.

Martin står över den tredje etappen och är nu hemma i Sverige under ett par dagar innan han beger sig till Sanya för att delta i resten av Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Team Vesas Wind byter ut navigatör
Team Vestas Wind meddelande under morgonen att de kommer att byta ut sin navigatör Wouter Verbraak (NED). Verbraak kommer att lämna laget och ersättas av en annan navigatör när det danska laget kommer tillbaks till Volvo Ocean Race under våren efter att de lagat sin skadade båt.

Wouter Verbraak var ombord när Team Vestas Wind seglade upp på ett rev i Indiska Oceanen mitt under den andra etappen. Sedan dess har den grundsatta båten bärgats och den är nu på väg till ett båtvarv i Italien för att repareras. Laget siktar på att kunna vara tillbaks i tävlingen i Lissabon i juni.

“Skepparen Chris Nicholson har tillsammans med huvudsponsorn Vestas och undersponsorn Powerhouse beslutat att Wouter Verbraak inte kommer att fortsätta som navigatör för Team Vestas Wind. Laget kommer att få en ny navigatör i tid för hamnstoppet i Lissabon. Team Vestas Wind vill tacka Wouter för hans tjänster och önskar honom lycka till i framtiden”, meddelade laget under fredagen.

– Jag är ledsen över att ha fått meddelandet att jag inte kommer att fortsätta med Team Vestas Wind. Jag respekterar Chris Nicholsons beslut och önskar laget alla lycka med det hårda jobb som ligger framför dem i Volvo Ocean Race, säger Wouter Verbraak.

– Jag hade velat hjälpa laget att komma tillbaks i tävlingen och bidra till framgångar i avlutningen. Personligen ser jag ändå fram emot de seglingsutmaningar som väntar för mig de kommande månaderna.