Nyheter

Med denna mobila bastu kan du basta var du vill och när du vill. I den egna viken, på klippan, bryggan eller på klubbholmen. Bastun sätter en ny standard för funktionalitet och mobilitet. Den minsta och mest portabla bastun MB-10 rymmer fyra personer, är uppställd 2x2x2 meter och väger bara 22 kg med kamin.

Bastun packas i två väskor och ryms till och med i styrpulpetbåtens stuvfack. Bastun ställs upp på en kvart och är varm efter ytterligare 15–30 minuters eldning.

Mobiba har tältbastur och åretrunttält för upp till 8–10 personer. Priserna börjar på 9 800 kr.

Info: www.mobiba.se

Europas största utombordstillverkare, italienska SELVA Marine, ingår samarbete som stärker deras position på den Västsvenska båt- och motormarknaden. Samarbetet med Gillholms Marina AB och Sandviks Marina AB avser försäljning av SELVA Marines fulla program av utombordare från 2,5 hk till 150 hk och ett spännande program av gummibåtar och ribbåtar.

I programmet ingår ett stort utbud av glasfiberbåtar; från kabinbåtar till små ekor och alla båtar med förmonterade SELVA motorer.

Efter 50 år av framgång i branschen, med en ständig observans för kvalitet och den tekniska utvecklingen, är Selva S.p.A. en ledare på den europeiska nautiska marknaden. SELVA Marine har inte bara kraftfulla utombordare i sin portfolio utan även flera välkända modeller av ribb-, gummi- och glasfiberbåtar.

Gillholms Marina AB är beläget vid Kornhall och Nodre älv i den idylliska skärgården på västkusten. Ett av regionens allra bästa företag med ett utomordentligt renommé.

Sandviks Marina AB har som målsättning att erbjuda alla kunder en professionell och personlig service med en stark förankring i sitt område södra skärgården.

– Genom samarbetet med dessa företag kan vi erbjuda ett intressant nav för SELVA produkter för våra slutkunder i västra Sverige. Vi ser detta som en början på ett djupare samarbete, säger Kjell Hansson, ansvarig för Norden på SELVA Marine.

SELVA XSR har fått en ökad kraft från propelleraxeln med över 11 % och samtidigt har en minskad bränsleförbrukning. SELVA XSR-modellerna finns mellan från 60 hk till 150 hk.

Efter 50 år av framgång i branschen, med en ständig observans för kvalitet och den tekniska utvecklingen, är Selva S.p.A. en ledare på den europeiska nautiska marknaden. SELVA Marine har inte bara kraftfulla utombordare i sin portfolio utan även flera välkända modeller av ribb-, gummi- och glasfiberbåtar.

Det är SELVAs gedigna bakgrund inom båtracing som har skapat möjligheterna och genererat de tekniska framgångar som SELVA XSR har fått i övriga Europa.

– SELVA XSR-modellerna har sedan introduktionen under 2014 gjort succé på marknaden i Sydeuropa. Nu ser jag fram emot att även nordiska kunder skall få tillgång till denna fantastiska teknologi, säger Kjell Hansson, ansvarig för Norden på SELVA Marine.

Info: www.selvamarine.se

I år har svenska Hydrographica en ovanligt välmatad trave nyheter. Det nyttiga och uppskattade planerings- och medföljningssjökortet HG61 i skala 1:100 000 över Stockholms skärgård kommer i rättat nytryck, men får sällskap av ett helt nytt likadant översiktskort HG11, över hela Mälaren, också detta i skala 1:100 000 och med full utprickning redovisad.

De båda översiktskorten är perfekta komplement för alla dem som navigerar på skärm, men ändå vill ha tryggheten i ett “papperskort”, fast tryckt på plast. Hydrographicas översiktskort har fått mycket beröm av användare och i båtpressen.

Vidare kommer fyra nya Hydrographica-specialer i den vanliga 10 000-delsskalan. Hela Arholma-arkipelagen täcks av två kort 611-05 Arholma norra och 611-06 Arholma södra. I Stockholms södra skärgård kommer de kompletterande korten 615-12 Munkö och 615-15 Bullerö, som nu gör det möjligt att navigera på Hydrographicas säkra specialer hela vägen från Runmarö i norr till Huvudskär i söder.

Hydrographica tillåter sig ibland även bokutgivning, om boken kan bidra till känslan för skärgårdsnaturen. I år ger vi ut en sympatisk liten bok om botaniska upptäcktsfärder i Stockholms skärgård. Boken heter “Med floran i båten”, skriven av Kåre Bremer som är specialist på skärgårdens växtlighet. Boken är mycket lättsamt hållen, och författaren berättar kåserande om spännande och besöksvärda platser där märkliga växter går att hitta för den som vill och har ögonen med sig. Men vissa avsnitt tilltalar även ”båt-token” eftersom författaren själv är en sådan…

Samtliga nya produkter kommer att premiärvisas på Allt för Sjön och säljs av återförsäljare.

Info: www.hydrographica.se

I ett samarbete mellan forskningsprojektet CHANGE och SBU vill arrangörerna ta reda på hur effektiva de alternativa metoderna till bottenfärg är på att hålla påväxt borta.

Haven mår inte bra och vi måste alla göra vad vi kan för att minska gifttillförseln till haven. Istället för att använda båtbottenfärger kan man börja använda alternativa metoder att hålla påväxten borta.

Idag finns det ett flertal metoder och produkter tillgängliga på marknaden. Man kan också ta upp sin båt under säsong och rengöra den med högtryckstvätt.

Vi söker dig som vill prova något annat än bottenfärg. För många känns de alternativa metoderna till bottenfärg ännu alltför oprövade.

Vi vill därför i samarbete med vanliga båtägare runt om i landet ta reda på hur effektiva metoderna är, hur stor kostnaden är och hur mycket arbetstid respektive metod innebär under en säsong. Vi vill också ta reda på hur nöjd du var efteråt.

För att vara rättvisande vill vi endast ha med skrovrena båtar, alltså helt utan gammal bottenfärg. Som kontrollgrupp vill vi ha med några båtar som använder ostkustfärg.

Har du en båt som inte alls är bottenmålad, det vill säga skrovren, eller en båt som du är säker på att den är målad med ostkustfärg enligt tillverkarens instruktioner och vill hjälpa oss med att ta fram vetenskapliga fakta så ring eller skicka ett mail till:

Peter Dahl 076-203 2007, peter.dahl@cmb.gu.se vid Göteborgs universitet eller
Britta Eklund 070-604 7613, britta.eklund@aces.su.se vid Stockholms universitet

Läs mer om CHANGE på:
http://www.changeantifouling.com/
https://www.facebook.com/Changeaf?fref=ts

Watski har inlett ett samarbetsavtal med Harken Sweden. Watski kommer vara distributör i Sverige av större delar av Harkens sortiment.

– Vi är mycket glada över detta samarbete. Harken står för kvalitet och är ett välkänt varumärke som passar perfekt in i Watski övriga sortiment, säger Magnus Bjellqvist, produktchef på Watski.

Harken är ledande tillverkare av däckutrustning. Deras block, rullsystem och vinschar finns på båtar från de minsta jollarna till tävlingsbåtarna i America’s Cup och Volvo Ocean Race. Det är när du vill ha hög kvalitet och pålitlighet som du väljer Harken. Under våren kommer sortimentet att läggas upp på Watskis hemsida.

– Vi är mycket nöjda med att få Watski som samarbetspartner. Watski är ett stabilt företag med en bra organisation och en fantastisk logistik. Med alla deras återförsäljare inom marinbranschen, ser vi mycket positivt på vår framtid tillsammans, säger Fredrik Bergström, vd för Harken Sweden.

Inför årets båtsäsong lanserar Anytec som första svenska båttillverkare en egen app för livet på sjön – Anytec Connect. Praktiska funktioner för både nytta och nöje i snygg förpackning.

Genom att koppla samman appen med din båt får du tillgång till ett antal spännande funktioner. Båtsäsongens alla utflykter sparas automatiskt, oavsett vem som kör båten. Information om utflyktens rutt, högsta uppmätta hastighet, resans längd och annan matnyttig information finns sedan tillgänglig via appen.

Båtens batteristatus kan enkelt kontrolleras direkt i appen och som en extra bonus finns också båtens manual tillgänglig i ett mobilanpassat format.

– Målet med appen är att erbjuda våra kunder en grym kombination av både praktiska och roliga funktioner, berättar Magnus Östman, Marknadschef på Anytec Sweden. Jag testade själv systemet under hösten och det har varit riktigt skönt att kunna kolla batteriet från vardagsrummet. Att hela tiden kunna se båtens position och var jag kört har varit roligt – och samtidigt fått mig att inse hur stor del av skärgården som jag fortfarande inte utforskat.

Just nu testas appen av utvalda personer. Den skarpa lanseringen på Apples App Store sker under våren.

– Inför lanseringen har vi valt ut ett antal funktioner som vi vet kommer att uppskattas. Samtidigt ser vi bara det här som ett första steg, vi hoppas kunna utveckla appen tillsammans med våra kunder under lång tid framöver, säger Magnus Östman.

Den som vill testa appen och samtidigt se skärgårdens grymmaste båtar har ett gyllene tillfälle på Allt för Sjön i Stockholm den 28 februari – 8 mars.

Det blev inte några medaljer på världscupen i Miami, två besättningar hade goda chanser att ta bronset – Lisa Ericson/Hanna Klinga i 49erFX som slutade som femma och Anton Dahlberg/Fredrik Bergström i 470 som stannade på en 4:e placering. Josefin Olsson deltog också i finalen i Laser Radial men slutade på en 8:e placering.

Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS, i 470 tog en placering och slutade som fyra i finalen.
– Vi gjorde den bästa seglingen på regattan idag, vi har jobbat stenhårt hela veckan, har ny båt och är jättenöjdam säger en glad Anton Dahlberg.

Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, som tog en silvermedalj på världscupfinalen i november i 49erFX-klassen, slutade till slut som femma på deltävlingen i Miami.
– Fastän det har varit upp och ner i veckan är vi nöjda, det har varit extremt skiftigt, men vi gjorde ett bra jobb att hålla ihop det, berättar Lisa Ericson direkt efter finalen.

Josefin Olsson, KSSS, i Laser Radial hade en 7:e placering inför kvällens final men slutade som 8:a efter finalen.
– Det gick ganska dåligt idag faktiskt, men jag är ganska nöjd över lag – seglingen finns där så det är bara att köra vidare, summerar en lätt besviken Josefin Olsson.

SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, deltar i sex av de 10 OS-klasserna. I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i i Abu Dhabi.

Tider för medaljrace lokal tid (svensk tid):
11.45 (17.45) – Laser Radial (dam)
13.30 (19.30) – 470 (herr)
1415 (20.15) – 49erFX (dam)

De svenska deltagarna är (SWE Sailing Team i fet stil):

470 (herr)
4 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
32 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
32 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
42 Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
45 Gustav Petterson/Marcus Anjemark,

49erFX (dam)
5 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
12 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
16 Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
14 Jesper Stålheim, KSSS
42 Emil Cedergårdh, GKSS
Anders Karlsson,

Laser Radial (dam)
8 Josefin Olsson, KSSS

Nacra 17
29 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS

RS:X (dam)
28 Fanny Bauman, KSSS

RS:X (herr)
30 Adam Holm, KSSS

Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/

På Båtmässan i Göteborg lanseras en solpanelsladdare med två USB-uttag som kan ladda två telefoner eller en surfplatta. Den är så kraftfull trots minimala mått att den kan snabbladda en surfplatta.

Sunbeamsystems solpanelsladdare är förvillande lik en liten väska som du lätt kan bära med dig för att sedan ta emot solens obegränsade energi.

Snabbladdning med 2 A säkerställer att du kan ladda en surfplatta. Vid förvaring och transport är laddaren mycket kompakt. När det är dags att ladda öppnas kardborreförslutningen snabbt och solpanelens två delar blir synliga. I en dold ficka ansluts sedan en USB kabel mellan enheten som skall laddas och ett av två möjliga USB uttag. I fickan kan även telefon eller mini-surfplatta förvaras vid laddning eller transport.

Mått 30,5x18x2,5 cm. Vikt 480 g.

Info: www.sunbeamsystem.com

Den 21-28 juni 2015 avslutar Volvo Ocean Race en delsträcka i Göteborg, som dessutom är målgång för tävlingen. Huvudpartner för den förväntade spännande och fartfyllda målsträckan blir Svenska Mässan och Gothia Towers som kommer att driva och stå för evenemangets utställarområde i anslutning till målområdet i Frihamnen.

– Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår. Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper.

350 000 personer beräknas besöka Frihamnen under dagarna i juni. Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl privata som publika ändamål.

– Vi har nu en storlek och kapacitet på Gothia Towers som gynnar större satsningar, säger Daniel Stenbäck, vd på Gothia Towers. Vi ser det här som en strategisk satsning över en länge tid. Satsningen ingår också som ett led i vår ambition att bidra till att attrahera flera besökare till Göteborg.

Under dagarna kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo – en mässa på 7 000 kvadratmeter i frihamnen. Som namnet antyder kommer inriktningen och tyngdpunkten på utställningen att ligga kring boende och boendeformer och där tillhörande produktsortiment. Mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende är några av de områden som kommer att återfinnas i utställningsområdet. Därtill kommer en seminariedel att byggas upp för att möjliggöra för affärsmöten och inspiration.

– Vi ser en fantastisk möjlighet att kunna tillföra ett upplevelsevärde till alla de besökare som är på plats i Frihamnen under målgången, säger Ulrika Liss-Daniels, vd för Svenska Mässan Mässor och Möten AB. Det här är en unik möjlighet för oss att erbjuda affärsskapande mötesformer där många svenska företag kan exponera sig och hitta nya kunder.

Welcome Home Expo arrangeras 21–28 juni. För mer information se www.welcomehomeexpo.se

Intresset för trailerbara båtar bara ökar. Då passar biljätten Audi på att premiärvisa (första gången i Europa) sin nya Q7:a på Båtmässan. Med inbyggd trailerassistent.

Tryggare, lättare skötsel och större frihet. En trailer förenklar båtlivet. Man slipper stå i båtplatskö, kan ha den i säkert förvar hemma på tomten och slipper den årliga bottenslipningen och bottenmålningen. Men då krävs en rejäl bil så att man kommer upp för alla ramper utan problem. Permanent fyrhjulsdrift och stark motor är definitivt att rekommendera.

– Nya Q7:an passar båtfolket perfekt. Den har allt man kan önska sig och är dessutom 325 kilo lättare än sin föregångare samt har en dragningskapacitet på 3 500 kilo. Och den nya trailerassistenten, som hjälper föraren att manövrera sitt ekipage, kommer väl till pass, säger Audiambassadören Erica Eek.

– Vi är mycket glada över att ha Audi Göteborg som partner till Båtmässan. Tack vare samarbetet kan vi lyfta det trailerbara båtlivet, ett enkelt båtliv som möjliggör att man snabbt och enkelt kan ta sig till olika vatten för nya upplevelser, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan.

Audi arrangerar också under Båtmässan tävlingen ”Sommarens Båtäventyr” där besökarna kan vinna lån av en Audi, trailer och båt under en vecka i sommar.

Båtmässan pågår 31 januari – 8 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Info: www.batmassan.se

Båtmässan i Göteborg är ett viktigt avstamp för SCA inför målgången av Volvo Ocean Race 2014-2015 i slutet av juni där bolaget står bakom den enda svenska båten Team SCA med en kvinnlig besättning. SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag med försäljning i drygt 100 länder under cirka 80 varumärken. Omkring 80 procent av bolagets konsumenter är kvinnor.

Gabriella Ekelund, chef för SCA:s koncernvarumärke, förklarar bakgrunden till SCA:s engagemang i Båtmässan i år:

– Team SCA har väckt stort intresse sedan racestarten i oktober. Satsningen fungerar bra för oss som en global kommunikationsplattform och för att stärka kopplingen mellan SCA och våra varumärken. I Västra Götaland har SCA produktion, sälj- och marknadsorganisationer liksom forskning och utveckling. Några av SCA:s varumärken med koppling till regionen är Edet, Libero, Libresse, TENA och Tork. Inför målgången i Göteborg är deltagande vid Båtmässan är en prioriterad aktivitet för oss för att skapa engagemang såväl internt som mot kunder och konsumenter. Team SCA är professionella idrottskvinnor som förberett sig minutiöst under flera år och inspirerar och motiverar tjejer över hela världen att våga tro på sig själva och fullfölja sina drömmar.

Richard Brisius, chef för Team SCA, säger vidare:
– Dessutom har SCA en ambition att genom sitt deltagande skapa större möjligheter för kvinnor att ägna sig åt professionell havskappsegling, ett budskap som vi vill sprida i Göteborgsregionen. Det är en mansdominerad sport, men genom att ge samma support till en kvinnlig besättning vill bolaget bidra till att bana väg för fler kvinnor. Idag finns det många fler män än kvinnor med erfarenheter från den här typen av race, men situationen kommer att se lite annorlunda ut efter den här omgången av Volvo Ocean Race.

Bengt Wallin, affärsansvarig på Båtmässan, avslutar genom att säga:
– Tack vare samarbetet med SCA kan vi lyfta segling på årets Båtmässa. Bland annat tar detta sig uttryck i det starkaste scenprogram som vi någonsin har kunnat presentera. Vi rivstartar scenprogrammet på öppningsdagen den 31 januari med ett pass om Volvo Ocean Race generellt och SCA:s satsning i tävlingen. Sedan fortsätter det under veckan med dagliga rapporter från racet i SCA Caféet. Detta hade inte varit möjligt utan samarbetet med SCA.

Info: www.batmassan.se

Foto: Rick Tomlinson

För tredje året i rad har Svedea genomfört en båtlivsundersökning bland båtägare. Även i år visar undersökningen att båtägarna är trogna båtlivet och använder sina båtar flitigt. Tre av fyra använder båten mer än 15 dagar per år och endast tre procent av båtägarna planerar att sälja sin båt utan att köpa ny.

Det är nu tredje året som Svedea genomför en båtlivsundersökning bland sina kunder. I år är det 2165 personer som under perioden 8–26 januari har besvarat en webbenkät. Den absoluta majoriteten av respondenterna är män, 93 %, och de flesta är båtägare sedan många år. Även i årets undersökning visar det sig att båtägarna använder sina båtar flitigt, 74 % använder båten fler än 15 dagar per år, och få avser att sälja båten för att lämna båtlivet.

– Det är av stort värde för oss att på detta sätt kunna ta tempen på båtlivet, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea. Resultatet är intressant både för vår produktutveckling och för hur vi bäst kan stötta båtbranschen i försäkringsfrågor.

När det gäller vad som skulle få båtägarna att använda sin båt mer så är det i år “mer tid över” som är det vanligaste svaret följt av “bättre väder”, 71 % respektive 59 % uppger dessa anledningar. På frågan om båtägarna avser att byta båt så svarar 17 % att de tänker köpa ny eller begagnad båt inom en tvåårsperiod. En positiv signal till båtbranschen i detta sammanhang är att mer än hälften, 57 %, av de som planerar att byta båt vill göra det hos en båthandlare. 65 % av de som avser att byta båt vill göra det för att få en större båt.

Vid problem på sjön är det närmare hälften som svarar att de i första hand skulle vända sig till någon form av assistanstjänst, 30 % ringer i första hand till en vän eller någon i familjen.

Att köpa och utrusta båtar för fiske blir allt vanligare och 16 % av båtägarna uppger att de ofta använder sin båt för fiske. Av dessa svarade 60 % att de har utrustat sin båt för ändamålet och 29 % av dessa har utrustning för fiske till ett värde överstigande 20 000 kronor.

I årets undersökning ingick även frågor om vem som styr ombord. Av de män som svarat på enkäten uppger 8 av 10 att de själva styr båten medan motsvarande siffra för kvinnorna är 2 av 10.

– Att männen tar mer plats i båtlivet bekräftas i undersökningen. Vi tror att det skulle bli både roligare och säkrare om fler ombord kunde hjälpas åt att hantera båten. Därför kommer vi under våren att starta båtkurser speciellt för kvinnor, säger Göran Södergren.

Antalet sjöräddningsfall minskade under 2014 jämfört med föregående år, från 950 till 885 insatser. Samtidigt vittnar Sjöräddningssällskapet om att antalet förebyggande utryckningar, det vill säga incidenter eller tillbud till sjöss där det inte varit fara för människoliv, ökat under 2014.

Nu smygstartar fritidsbåtsäsongen i och med att båtmässan i Göteborg inleds. Förra årets säsong bjöd på fantastiskt sommarväder under juli månad – och en minskning av antalet sjöräddningsinsatser. Av de 885 insatserna under året gällde 616 fritidsbåtar, jämfört med 675 insatser 2013.

Den vanligaste larmorsaken bland fritidsbåtar var maskin/propellerhaveri (146), följt av grundstötning (125). Som tidigare år är antalet larm överlägset flest under juli månad, då många fritidsbåtar rör sig i de svenska skärgårdarna. Under juli 2014 ledde 205 larm från fritidsbåtar till insats, vilket är en minskning från 238 larm under samma månad året innan. Minskingen tros bero på att juli till stor del präglades av stabilt högtrycksväder, vilket kan vara gynnsamt ur sjöräddningssynpunkt.

– Våra frivilliga sjöräddare har trots detta haft ungefär lika mycket att göra som tidigare år. Det beror på att antalet medlemsärenden ökar, fler hör av sig till oss innan läget utvecklas till att bli akut. Fler förebyggande utryckningar ser vi som något mycket positivt, då det ökar sjösäkerheten, säger Emma Forseth på Sjöräddningssällskapet.

För att en incident på sjön ska klassas som statlig sjöräddningstjänst måste det föreligga konstaterad fara för liv. Många fritidsbåtincidenter, till exempel grundstötningar med endast materiella skador till följd, syns därför inte i sjöräddningsstatistiken.

– Det är viktigt att planera innan man ger sig ut på sjön. Gör en färdplan, meddela någon i land om dina planer och håll koll på vädret. Stanna hemma om det till exempel ska bli åska och regn. Är du redan till sjöss kan du söka lä eller närmaste hamn och använd alltid flytväst, säger Annika Vestergård, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Antalet sjöräddningsinsatser som rörde handelsfartyg (109 insatser) och fiskefartyg (11 insatser) var i stort sett konstant jämfört med föregående år. Av sjöräddningsinsatserna rörande handelsfartyg handlade 97 fall om sjuktransport från fartyg.

Den svenska modellen för sjöräddning bygger på samverkan mellan myndigheter, organisationer och stater. Sjöfartsverket leder och ansvarar för sjöräddningen i Sverige. I insatserna används alla tillgängliga och lämpliga resurser, som Sjöfartsverkets lotsbåtar och räddningshelikoptrar, fartyg och flygplan från Kustbevakningen, polisen, kommunala räddningstjänster, försvarsmakten och inte minst från ideella Sjöräddningssällskapet. Under 2014 deltog Sjöräddningssällskapet i 587 av insatserna.

– Sjöräddningssällskapet är den största aktören inom svensk sjöräddning, och vi är stolta över att kunna bidra till den svenska modellen som fungerar väldigt väl. Eftersom vi inte har några statliga bidrag bygger hela verksamheten på medlemskap, donationer och ideella insatser. Som ett tack till våra 95 000 medlemmar erbjuder vi kostnadsfri hjälp även när läget inte är akut. Under 2014 blev vi 10 000 fler medlemmar, något vi tror bidrar till ett säkrare båtliv, säger Emma Forseth på Sjöräddningssällskapet.

Fakta om sjöräddningen i Sverige
• Sjöfartsverket ansvarar för insatser när någon är i eller befaras vara i sjönöd, samt för sjuktransporter från fartyg. Ansvaret gäller kustområdet samt Vänern, Vättern och Mälaren, exklusive hamnområden och kommunalt vatten.
• Sjö- och flygräddningscentralen JRCC (Joint Rescue Co-ordination Centre) i Göteborg är navet i alla sjöräddningsinsatser. Centralen är bemannad dygnet runt och ansvarar för att ta emot larm och leda insatser vid sjö- och flygräddning.
• Inslaget av samverkan i sjöräddningsarbetet är mycket stort; förutom Sjöfartsverkets resurser i form av lotsbåtar och räddningshelikoptrar används även resurser från Sjöräddningssällskapet, handelssjöfarten, Kustbevakningen, polisen, Försvarsmakten och kommunala räddningstjänster. Även samarbete med andra nationer förekommer regelbundet.

Efter en fantastisk sommar kan Turistrådet Västsverige konstatera att man haft en stor ökning av besökare i regionen. Jämfört med förra året har antalet gästnätter ökat med nästan 5 % vilket motsvarar hela 250 000. Den största ökningen kommer från utlandet och då främst USA och Storbritannien. Detta enligt novembers statistik från SCB.

– Totalt är vi uppe i 5,5 miljoner gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem hittills i år, vilket är fantastiska siffror. Mycket talar för att vi kommer att nå närmare 6 miljoner gästnätter på hotellen när hela året är sammanställt, säger Fredrik Lindén, vd på Turistrådet Västsverige.

USA och Storbritannien står för 40 % av ökningen från utlandet

Det har varit en bättre utveckling från utlandet än från Sverige. Av Västsveriges prioriterade utländska marknader är det USA och Storbritannien som står för den största ökningen.

– Ökningen från dessa två länder blev 27 000 gästnätter vilket betyder att de står för 40 % av ökningen från utlandet totalt, säger Fredrik Lindén.

Allt fler väljer att campa i Västsverige

Även antalet gästnätter på campingar runtom i Västsverige har ökat jämfört med förra året. Med en ökning på 4 % motsvarande nästan 240 000, har antalet övernattningar redan överstigit siffran för hela 2013.

– När det gäller camping är skillnaden mellan utländska och svenska besökare ännu tydligare. Tillväxten från utlandet är 16 % och från Sverige 6 %, säger Fredrik Lindén.

Fint väder en av förklaringarna

Det positiva resultatet tror man till stor del hänger ihop med det fina sommarvädret. Men även Turistrådets egna kampanjer och pressbearbetning har bidragit till ökningen.

– Under året har över hundra journalister och bloggare från utlandet besökt Västsverige genom de pressresor vi arrangerat och vi har fått in reportage i bland annat National Geographic och Financial Times. Att det har öppnats nya linjer från Landvetter har bidragit till bättre tillgänglighet till regionen, säger Fredrik Lindén.

Imorgon öppnar Båtmässan för 56:e gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa visas ca 390 båtar/farkoster varav bl. a 30 världs- och Skandinavienpremiärer. Många nya varumärken för den svenska marknaden lanseras och mässan fylls av fascinerande föredrag och massor av aktiviteter.

Båtmässan 31 januari – 8 februari 2015 har lockat 297 utställare och den totala ytan är över
30 000 kvadratmeter. Mässhallarna är fyllda med allt vad som båtlivet kan erbjuda.

Mässans två största motorbåtar, Princess 52 och Fairline 48, och största segelbåt, Najad 410, ligger vid samma brygga i C-hallen. Ytterligare ett spektakulärt inslag i C-hallen är världspremiären för matchracingbåten B38 Match.

Veteranbåtshallen fylls som vanligt upp ett skönheter av äldre snitt med både Stjärnbåtar och en Drake på plats.

Båtmässan scenprogrammet bygger vidare på temat ”Förverkliga dina drömmar”. Varje dag berättar kända och okända personer om sina drömmars förverkligande. Scenen fylls av kända personer, Martin Strömberg, Renata Chlumska, Fredrik Lööf, Annika Carlunger, David Hellenius, Team SCA, Andreas Carlsson, Sven Yrvind (en favorit i repris), Glenn Hysén och vi möter också familjen Grunditz som kombinerar två tidskrävande intressen, golf och segling, tack vare sin segelbåt.

Nya scener på mässan är Hands On-scenen med praktiska tips kring båtlivet, Team SCA scenen SCA där dagliga rapporter från Volvo Ocean Race levereras. Scenen är en del i det partnersamarbete som Båtmässan har med SCA.

En annan partner är Audi Göteborg och tack vare detta samarbete kan speciella insatser göras för att lyfta det trailerbara båtlivet.

Aktivitetshallen fylls med massor av prova-på-aktiviteter. I denna hall genomförs Lilla Tjörn Runt Indoor Cup som utvecklats tack vare ett samarbete med COWI och Stenungssunds Segelsällskap.

Ett nytt inslag i Båtmässan är ett samarbete med 505-Förbundet som kommer ge två personer möjlighet att segla EM i Varberg i sommar

Snabbfakta
• Båtmässan pågår mellan 31 januari och 8 februari.
• Totalt finns 297 företag/föreningar/organisationer och myndigheter representerade.
• Totalt utnyttjas cirka 30 000 kvadratmeter för montrar och aktiviteter.
• Totalt finns det ca 390 båtar/farkoster utställda, 19 segelbåtar, 317 motorbåtar, 25 kanoter/kajaker, 17 vattenskotrar, 2 segelfarkoster, 3 andra

Aktiviteter på Båtmässan

”Veteranbåtshallen” (V-hallen)
Vackra båtar, personligheter, en scen som blandar föredrag med återkommande avbrott då tändkulemotorn startas.

”Segelbassängen” (E-hallen)
I Aktivitetshallen finns en 200 kvadratmeter stor bassäng där besökarna kan träna sig i segling.

”Prova på bassängen” (E-hallen)
Här ges möjlighet att prova på olika former av flytetyg.

”Barnen på Båtmässan”
Flera kul aktiviteter på barnens avdelning, bl a de populära FunBallz. Alla barn/ungdomar har fri entré på Båtmässan
.
”Sjösäkerhetspoolen” (D-hallen)
I poolen blir det dagliga uppvisningar av hur olika flytvästar och annan livräddande utrustning används.

”Barnens Sjövettsskola” (H-hallen)
Barnen får, under cirka 30 minuter, lära sig allt om både sjövett och sjösäkerhet och mycket om livet på sjön – och de får diplom.

”Den säkra hamnen”. (D-hallen)
Sjösäkerhetsrådet och Transportstyrelsen ger tips om säkert beteende i småbåtshamnar.

Kommentarer

kicki ohm, 07:41:52 2015-02-01

Båtmässan , härligt vårtecken nu blir det en fin tid vi går tillmötes.

Strängnäs har fått en egen sjöräddningsstation. Sedan 2009 har räddningsstationen i Västerås haft en båt och besättning placerad i Strängnäs, men vid årsskiftet uppgraderades man till en fullvärdig räddningsstation. Den nya stationen täcker en viktig del av mellersta Mälaren mellan Strängnäs och Enköping.

– För staden är det en stor skillnad att få Sjöräddningssällskapets röda prick på kartan, det blir tydligt för alla att vi finns här och täcker upp en viktig och välbesökt del av Mälaren. Strängnäs är ju en av Mälarens riktiga sjöstäder! Och för oss frivilliga sjöräddare är det fantastiskt roligt att få en egen station, säger Lars Tysklind, stationsansvarig på RS Strängnäs.

Lars Tysklind driver stationen tillsammans med 17 frivilliga sjöräddare. De förfogar över en öppen mindre räddningsbåt, Rescue Strängnäs, samt en inlånad svävare från Sjöfartsverket. Nu hoppas de kunna hitta donatorer för att utöka flottan med en åttameters sjöräddningsbåt. Strängnäs kommun har ställt upp med ett stationshus, och just nu är bygget i full gång. Inflytt sker i mars.

– Vårt stationshus ligger precis vid hamninloppet och ger oss ett utmärkt läge för att snabbt nå mellersta Mälarens vattenleder. Vi är väldigt glada över stödet från kommunen, säger Lars Tysklind.

Sjöräddningssällskapets operativa chef Andreas Arvidsson är stolt över att kunna välkomna RS Strängnäs som fullvärdig räddningsstation:

– Stationen och de frivilliga sjöräddarna har bevisat att de uppfyller de rutiner och färdigheter som krävs, och vi är glada över att de nu är en del av vår livräddande verksamhet på riktigt!

Info: www.ssrs.se

Finska Axopar Boats är det stora utropstecknet vad gäller design och nytänkande inom båtbranschen de senaste åren. Det allra senaste tillskottet är nya Axopar 37, som lanseras i september i år.

Axopar 37 innebär ett kliv uppåt i storlek för det finska båtföretaget, som dock tillverkar sina båtar utanför Finland. Företaget håller sig dock till utombordsmotorer även för de större båtarna, dock med två eller flera maskiner på akterspegeln för kunder som vill ha riktigt höga prestanda.

Finländaren Sakari Mattila är ”konceptgenerator” för de nya båtarna. Han står även bakom en rad andra välkända finska båtmärken som har lanserats de senaste åren: Aquador, Paragon Yachts och XO Boats.

– Som ett resultat av de internationella framgångarna med Axopar 28, som har sålts i över 100 exemplar sedan lanseringen för tio månader sedan, fortsätter vi att expandera vårt modellutbud med större modeller. Vi kommer dock att hålla fast vid vårt koncept med båtar som är spännande och kul att köra, säger Sakari Mattila.

De nya Axopar 37 besår av fyra modeller: T-Top-, Cabin T-Top-, Cabin- och Aft Cabin. Samtliga är utvecklade för dubbla utombordare med en integrerad bracket (motorfäste), ett skrov med dubbla steg och låg tyngdpunkt och hög stabilitet.

Samtliga modeller har också walk around däck med soldäck i fören, toalett och en kabin för två personer. America’s Cup-modellen har bomöjlighet för upp till fyra personer.

Tekniska fakta:
Längd: 11,20 m
Bredd: 3,3 m
Djupgående: 0,80 m
Vikt: 2 590 kg utan motorer
Personer: 10
Bränsle: 700 liter
Material: handupplagd glasfiber
CE-klass: B
Fartområde: 35–45 knop
Motorer: 1 x 350 hk eller 2 x 225 – 2 x 300 hk
Bränsleförbrukning: 1,65 l / Nm (1 x 350 hk @ 25 knop)
Skrovvinkel: 20 grader
Pris: från 85 900 Euro inklusive 19% moms plus motorer
Info: www.axopar.fi

På allt fler ställen i samhället finns i dag hjärtstartare. Allt fler kan på detta sätt få snabb och livsavgörande hjälp.

Svenska Kryssarklubben(SXK) har under 80 år medvetet arbetat för ökad säkerhet inom fritidsbåtlivet runt Sveriges långa kust. Insatserna handlar bland annat om utbildning, förbättrade sjökort, farledsbeskrivningar, naturhamnsskisser, bojar och dubbar i bergen. Allt för att allt fler ska få uppleva tjusningen med havet.

Västkustkretsen inom SXK har därför nu också startat ett projekt för ökad säkerhet med hjärtstartare i fritidsbåtar. Kretsen vill på detta sätt medverka till att allt fler båtägare ska kunna fortsätta sitt båtliv med god livskvalitet.

Information om projektet finns i Västkustkretsens monter nummer C04:11 och C04:20 på Båtmässan i Göteborg.

Foto Anette Marting.

Foto Christer Pernhult.

Regattas populära räddningsväst Aquasafe finns nu i en uppdaterad modell med D-ring. Den uppblåsbara räddningsvästen Aquasafe är mycket lätt och bekväm att bära.

Västen väger endast ett kilo och är lätt att justera; grenbandet har “klick-spänne” och bältet levereras med solitt metallspänne.

Västen aktiveras och blåses automatiskt upp i kontakt med vatten, SOLAS-reflexer på den uppblåsta “lungan” ger mycket hög synlighet i vatten.

Godkänd enligt ISO 12402-3 150N och tillverkad av kraftig nylon.

En flytväst som andas kvalitet och stil, från norska Regatta.

Pris 995 kr.

Info: www.poly.se