Nyheter

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslår 33 åtgärder för att få en bättre havsmiljö i Östersjön och Nordsjön. Det handlar bland annat om att minska övergödning, miljöfarliga ämnen och främmande och invasiva arter samt öka skydd för fisk och skaldjur som påverkas negativt av fiske.

– De flesta av dessa åtgärder ger effekt först på lång sikt. Vi kommer inte att nå målet om god miljöstatus 2020 men vi bedömer att åtgärdsprogrammet kommer att medföra betydande förbättringar av havsmiljön, säger Marie Berghult, chef för havs- och vattenmiljöenheten på HaV.

Enligt EU:s havsmiljödirektiv ska Europas hav ha en god miljöstatus år 2020, något som medlemsländerna förbundit sig att genomföra. För Sveriges del handlar det om delar av Östersjön och om Västerhavet. 2012 presenterade HaV en rapport som visade att inget av Sveriges havsområden når god miljöstatus. Detta ledde vidare till att identifiera vilka åtgärder som behövs för att förbättra havsmiljön. Åtgärdsprogrammet för havsmiljön riktar sig till myndigheter och kommuner.

– Genomförande av åtgärdsprogrammet kommer inte att nå hela vägen till god miljöstatus 2020. Detta beror bland annat på den långa återhämtningstid som haven har och även på internationell påverkan från till exempel luftföroreningar, säger Ylva Engwall, utredare på havs- och vattenmiljöenheten.

– Det är nödvändigt att alla länder i varje havsområde samarbetar i dessa frågor då det ofta rör sig om gränsöverskridande problem och alla EU-länder följer samma tidplan. Åtgärdsprogrammet för havsmiljön är också nära kopplat till åtgärdsprogrammen för vattendirektivet.

HaV föreslår 33 åtgärder inom områdena främmande arter, fiskar och skaldjur som påverkas av fiske, övergödning, bestående förändringar av hydrografiska villkor, farliga ämnen, marint avfall, biologisk mångfald, marina skyddade områden samt restaurering. Konkret kan det handla om sätt att kontrollera eller bekämpa främmande invasiva arter, att införa nya fredningsområden för fisk i kustområden, att restaurera ålgräsängar på västkusten och stödja projekt inom vattenbruket som minskar näringsbelastningen.

Kostnaden för attgenomföraåtgärdsprogrammet för de svenska delarna av Östersjön och Nordsjön uppskattas av HaV till cirka fyra miljarder kronor. Den samhällsekonomiska nyttan som förväntas uppnås om åtgärderna genomförs bedöms av HaV vida överstiga kostnaderna.

– Vår konsekvensanalys visar att åtgärdsprogrammet är en väldigt bra investering. Sammantaget visar flera studier att ökade ekosystemtjänster från ett friskt hav är värda ca 200 miljarder kronor under de kommande fem åren i ökade nyttor. Exempel på sådana nyttor är ökat fiske och bättre möjlighet till rekreation, säger Ylva Engwall.

Åtgärdsprogrammet för havsmiljön är nu ute på remiss hos andra myndigheter, kommuner och intresseorganisatione , men även allmänheten har möjlighet att lämna synpunkter. Svaren ska vara inne senast 30 april.

Källa och foto: HaV.

Han har startat i tio världsomseglingar och genomfört åtta. Och när kroppen började säga ifrån och han skulle ta det lugnt valde han att hoppa på en båt till Sydgeorgien i stället. Torsdagen den 5 februari gästar seglarlegenden Roger Nilson Båtmässan för att berätta om sitt senaste äventyr.

Han är en av Sveriges största seglarlegendarer genom tiderna och den som seglat flest varv runt jorden. Med ålderns rätt har Roger Nilson, 65, nu börjat lugna ner sig, men den åttafaldige Whitbread/Volvo Ocean Race-seglaren har definitivt inte lagt seglet på hyllan.
– Jag kan inte säga att det är nyttigt att hålla på med jorden runt-seglingar, men det är väldigt roligt, säger han.

Det var den 19 augusti förra året som S/Y Pelagic Australis kastade loss från kajen i Stanley på Falklandsöarna för en seglats på sex veckor till Sydgeorgien. Ombord bland de 14 personerna fanns de två round-the-worldseglarna Skip Novak och Roger Nilsson. Under ett spännande föredrag på Båtmässan berättar legenden om möten med gigantiska sjöelefanter, kungspingviner, pälssälar och den fantastiska naturen. Dessutom blir det prat om både bergsklättring och skidåkning.
– Det var en helt otrolig resa. En naturupplevelse av stort format, säger Roger Nilson.
Närmast planerar han en ny expedition till Sydgeorgien, med avfärd hösten 2016 och letar efter svenskar och skandinaver som är intresserade av seglingen dit eller bergsklättringen på plats.

Roger Nilson har varit navigatör på den franska katamaranen Orange II som satte världsrekord i hastighetssegling jorden runt: 50 dagar 16 timmar 20 minuter och 4 sekunder.
1989-1990 var han skeppare ombord på den svenska båten The Card vid det årets Whitbreadtävling.
1993-1994 hette den svenska båten i samma tävling Intrum Justitia och Roger Nilson var åter skeppare.

Med den högsta försäljningen i ett fjärde kvartal sedan 2010 redovisade Volvo Penta en förbättrad rörelsemarginal för fjärde kvartalet 2014. I rapporten skriver bolaget bland annat att ”den globala marinmarknaden är totalt sett på en oförändrad nivå, med försiktigt positiva signaler från europeiska och amerikanska fritidsbåtbyggare.”

Nettoomsättningen det fjärde kvartalet 2014 steg med 13% jämfört med föregående år och uppgick till 2 003 Mkr (1.777). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 7%.

Försäljningen det fjärde kvartalet fördelades mellan Volvo Pentas båda affärssegment enligt följande: Marin 1 115 Mkr (923) och Industri 888 Mkr (854).

Rörelseresultatet uppgick till 90 Mkr (72) och rörelsemarginalen till 4,5% (4,0). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig kund- och produktmix samt av valutaeffekter. Jämfört med det fjärde kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 69 Mkr.

Den nya superyachten ”Kometa” är det största fartyget hittills från holländska Heesen Yachts. Den 70 m långa yachten ska levereras till sin ägare våren 2016. Hon är försedd med rejäla MTU dieselmotorer, som ger en toppfart på drygt 30 knop.

Yachten har en total däcksyta på cirka 357 m2 fördelat på fyra däck. Därmed har denna moderna superyacht plats för både lyx och bekvämlighet i toppklass för upp till tolv passagerare.

Kometa får även imponerande prestanda. Trots yachtens storlek ville ägaren att hon skulle nå en toppfart på minst 30 knop. Heesen lyckades nå detta tack vare ett lättviktsskrov i aluminium med en innovativ och snabb skrovform, kallad fast displacement hull form (FDHF). Skrovformen ger både bra stabilitet bra prestanda samtidigt som bränsleekonomin är bra. Enligt varvet drar Kometa cirka 20 procent mindre bränsle än andra, jämförbara yachter.

Skrovet drivs med två stycken 20V 4000 MTU dieselmotorer, som driver via fasta axlar. Fartyget har även Rolls-Royce vattenjet, som är monterad mellan de två propellrarna. Med hjälp av en MTU 16V 4000 motor ger enheten den extra kraft som behövs för att nå över 30 knop toppfart.

Det är alltså samspelet mellan de olika motorenheterna och skrovets design som gör att fartyget når över 30 knop, vilket är något alldeles extra för en så stor yacht.

Heesen yard är välkänt i yachtkretsar. På 80-talet blev de välkända med den 38 m långa yachten ”Octopussy” som var med i Bond-filmen med samma namn. Idag är varvet en av världens ledande byggare av yachter i både aluminium och stål. Föregångaren till ”Kometa” är den 65 m långa ”Galactica Star”. Samtliga yachter från varvet utrustas exklusivt med MTU dieselmotorer.

Igår döptes kemikaliefartyget Stena Impression, en MR-tanker på 50.000 DWT av så kallad IMOIIMAX-modell i Singapore. Fartyget ägs genom ett Joint Venture till lika delar av Stena Bulk och det indonesiska Golden Agri Resources (GAR).

Stena Impression är det första av tio fartyg beställda av Stena Bulk till ett totalvärde av 400 MUSD med leverans till och med år 2017. Fartygen ska opereras av Stena Weco och gå i bolagets globala logistiska system, som nu kommer att omfatta ett drygt sextiotal fartyg. IMOIIMAX är designade för att frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter.

Ett stort antal internationella gäster närvarade i Singapore under den högtidliga dopceremonin. Gudmor var Jesslyne Widjaja, Director Corporate Strategy & Business Development, GAR och kapten ombord heter Jacob Valiaveed. Stena Impression påbörjar imorgon sin jungfruresa lastad med palmolja och beräknas nå sin slutdestination i USA om ca två månader.

”IMOIIMAX-fartygen blir ett betydelsefullt tillskott till vårt redan framgångsrika samarbete med Golden Agri. Det är samtidigt ett nästa steg och en utveckling av vårt befintliga sofistikerade tradingsystem,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Gudmor Jesslyne Widjaja, Director Corporate Strategy
& Business Development, GAR, foto: Kristofer Hultén
IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet Guangzhou. Fartyget har 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3, vilket ger en ökad lastflexibilitet. Utmärkande är även ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som i servicefart ger totalt 10-20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med fartyg av motsvarande storlek.

”Flexibilitet och energibesparing är utmärkande för IMOIIMAX-konceptet. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som passar utmärkt i vårt redan uppbyggda globala logistiska system. De många innovativa tekniska lösningarna innebär dessutom en väsentlig energibesparing, vilket självklart är en stor fördel,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

De resterande nio IMOIIMAX-fartygen är Stena Image (ägare Concordia Maritime), Stena Imperial (Stena Bulk and GAR), Stena Important (Concordia Maritime), Stena Imperative (Stena Bulk), Stenaweco Impulse (Golden Stena Weco), Stena Imagination (Stena Bulk och GAR), Stena Immortal (Stena Bulk och GAR), Stena Immaculate (Stena Bulk och GAR), Stena Impeccable (Stena Bulk och GAR).

Ledning och representanter från bl. a. Stena, GAR och
Dannebrog samt kapten, foto: Kristofer Hultén
Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem

Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton

Stena Impression, foto: Kristofer Hultén

Bilden på gudmor Jesslyne Widjaja, GAR, foto: Kristofer Hultén.

Efter en nio månader lång kappsegling runt jorden avslutas Volvo Ocean Race i Göteborg den 21-18 juni. Nu kan du ansöka om att vara volontär under folkfesten på Frihamnspiren.

Att världens största havskappsegling går i mål vid Frihamspiren innebär att ett av världens största idrottsevenemang avgörs i hjärtat av Göteborg. För att kunna genomföra ett evenemang i världsklass kommer volontärer att spela en viktig roll och samtidigt bidra till att visa upp staden för omvärlden.

Med start under den pågående Båtmässan kan man nu anmäla sitt intresse om att vara volontär under målgången för Volvo Ocean Race. Sammanlagt ska över 300 platser fyllas och evenemanget söker personer som är 18 år eller äldre, serviceinriktade och pålitliga.

– Seglingskunskaper är inte ett krav och arbetsuppgifterna varierar från att ge information till besökare eller jobba med teknik och scenproduktion till att assistera vid barnområden eller till och med att vara en maskot, säger Anica Stenberg som är volontärsansvarig på Volvo Ocean Race Göteborg.

– Göteborg har genomfört många lyckade internationella evenemang av den här typen tidigare och det är till stor del tack vare positiva volontärer som fått folk att känna sig välkomna. Att vara volontär innebär också att man får erfarenheter för livet och är en del av ett fantastiskt team.

Volontärer behövs även för att kunna genomföra de seglingsaktiviteter på havet som sker i samband evenemanget. Rekryteringen till dessa platser görs av Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

– Hittills har över 50 personer anmält sig och det är långt över förväntan såhär tidigt. Hälften av dessa har inte varit volontärer tidigare och många är inte heller medlemmar i GKSS, säger Anders Andrén som är projektledare för Volvo Ocean Race på GKSS.

Sammanlagt har det redan kommit in över 220 intresseanmälningar men ansökningar kan fortfarande göras i den monter som Volvo Ocean Race Göteborg har på Båtmässan eller via www.volvooceanracegoteborg.se och www.gkss.se. Att göra en intresseanmälan är inte bindande och nästa steg är registreringen utav volontärer som inleds om ett par veckor.

Båtmässan pågår fram till söndagen den 8 februari. I Volvo Ocean Race-montern kan besökare även se hur evenemangsområdet i Frihamnen kommer att se ut och lära sig mer om vad som händer i den pågående kappseglingen runt jorden.

Entreprenören och låtskrivaren Andreas Carlsson ger framgångstips på Båtmässan i Göteborg. Båtmässan i Göteborg fortsätter att rada upp kända namn i sitt scenprogram. Den 6 februari är det dags för entreprenören, låtskrivaren och före detta Idol-domaren Andreas Carlsson.

Dessutom lagar stjärnkocken Dan Lexö mat med bland andra Glenn Hysén.

Andreas Carlsson, 41, har förverkligat sina drömmar – och bjuder på handfasta tips på Båtmässan. 
Den Los Angeles-baserade musikproducenten är ute på en föreläsningsturné i hemlandet på temat motivation och inspiration. Då passar han på att besöka Båtmässan där han ska intervjuas i Båtsoffan.
– Det blir nog ganska blandat snack och det ska bli jättekul, säger Andreas Carlsson, som tillsammans med Magnus Lundin drog igång Academy of Music & Business i Tingsryd hösten 2013.

- Det har gått väldigt bra och det är faktiskt sällan man kan säga det. Vi har elever från 72 kommuner och har inte haft ett enda avhopp.
Nästa projekt är en restaurangskola, och utbildningsorten kommer förmodligen att ligga i Västsverige.
– Vi vill satsa vidare och driva en djupare gastronomiskola som även innefattar hotel management, branding och paketering. Många av de nya stjärnorna i dag är kockar, fortsätter Andreas Carlsson.

Hur tillagar man och hanterar kött ombord? Stjärnkocken Dan Lexö med gäster visar hur under fredagseftermiddagen. Dan Lexö intar scenen på Båtmässan i samarbete med köttgrossisten Johan i Hallen.
Dan Lexö får sällskap av ett minst sagt pratglatt gäng:
13.00 Ingemar Allén och Peter Sandholt från Morrongänget.
15.00 Anna Spolander och Anders ”Pippi Strello” Rönnerfors från Mix Megapol.
17.00 Glenn Hysén.
– Vi kallar det för ”kött o hoj”, säger konferenciern Joakim Geigert.

Dessutom kan man få de allra senaste nyheterna från Volvo Ocean Race som drar igång igen på söndag. På scenen i SCA-caféet rapporterar Frida Langenius, som själv var med i uttagningarna till Team SCA, direkt från tävlingarna under hela helgen.

Info: www.batmassan.se

På söndag startar den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. För Martin Strömberg på Dongfeng Race Team och Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled skruvas tempot upp när tävlingen sätter fart mot södra halvklotet.

Martin Strömberg stod över den föregående etappen av Volvo Ocean Race från Abu Dhabi till Sanya för att få mer vila. Enligt lagets planer på att rotera besättningen är han nu tillbaks som vaktkapten ombord på Dongfeng Race Team under etappen till Auckland, Nya Zeeland.

– Jag tror att det är bra för hela laget att jag kommer tillbaks med mycket energi. Vi kämpar på men det är ett långt och utmanande race så vi behöver all energi vi kan få, säger Martin Strömberg.

Och de nya krafterna kan behövas när den fjärde etappen startar i helgen. Enligt Martin Strömberg kan de första dygnen bli bland de tuffaste hittills i tävlingen med mycket vind när båtarna seglar ut i Stilla Havet.

– När jag seglat här tidigare har det varit ganska tufft. Det kommer säkert bli kryss ut förbi Filipinerna och sedan gäller det att hitta ett bra spår när man vänder söderut mot Nya Zeeland. Det kommer att vara avgörande hur man positionerar sig och ofta har det varit bra att komma långt österut och få en bättre vindvinkel mot Auckland.

– Under seglingen söderut kommer det att gå fort och vara jobbiga förhållanden ombord, mycket vågor som sprutar över däcket samtidigt som det är väldigt varmt.

Dongfeng Race Team leder nu den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15 och det unga och relativt orutinerade lagets framgångar har förvånat många. Efter två andraplatser och en seger kan de inte längre ses som underdogs.

– Vi leder men är inte mätta, säger Martin. De andra lagen blir bättre hela tiden och vi måste jobba på detaljer i seglingen som gör oss snabbare. Vi känner inte mer press än tidigare för vi har fortfarande samma uppgift att utföra och det är att fortsätta utvecklas. Om man blir nöjd kommer man inte långt i den här tävlingen.

Innan etappstarten på söndag seglas ett In-Port Race i Sanya och svenskbåten Team SCA har höga förväntningar på sig efter segern i det senaste In-Port Racet i Abu Dhabi. Nu kliver också Anna-Lena Elled ombord och gör sin första etapp som lagets Onboard Reporter.

– Galet kul, säger Anna-Lena Elled. Jag fick ett samtal tre veckor innan starten. Jag var reserv, jag har tränat med teamet och seglat med dem över Atlanten. Och vi roterar i besättningen, så det var inte helt överraskande – men ändå lite oväntat.

– Jag känner mig så förberedd som man kan vara. Det är ett grymt gäng tjejer med mycket starka karaktärer, med olika bakgrunder och erfarenheter. Jag ser fram emot äventyret, tävlingen och att fota, filma, skriva och dokumentära allt. Jag ska försöka förmedla livet, glädjen och kampen ombord.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 4 Sanya-Auckland
Etappen från norra till södra halvklotet kan inledas med att båtarna söker sig ännu längre norrut i jakt på mer gynnsam vind. I den senaste upplagan av Volvo Ocean Race bjöd Sydkinesiska sjön på tuffa vindförhållanden och även om de nya Volvo Ocean 65:orna är tåliga blir etappen en prövning för besättningarna.

Passagen genom Luzonsundet mellan Taiwan och den filippinska ön Luzon är ofta väldigt blåsig. Därefter handlar det om hur stadiga passadvindarna är – om de är starka kan man sticka åt sydost – om inte måste man längre österut och kanske till och med segla norrut. I den senaste upplagan kom Puma och Groupama till och med nära Japan. Även om det var ett extremfall visar det att den snabbaste vägen till målet i havskappsegling inte alltid är den kortaste eller mest logiska.

När båtarna väl vänt söderut väntar ytterligare en passage genom vindfattiga doldrums vid ekvatorn innan de ska ta sig förbi Salomonöarna. Det finns vädersystem i området som kan utvecklas till tropiska stormar när fältet seglar söderut.

Slutspurten handlar om att välja en bana från väst eller öst mot Nya Zeelands nordliga spets och sedan blir det kustnära segling innan mållinjen i seglingssportens Mecka – Auckland. Målgången är beräknad mellan 27 februari – 3 mars.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nästan 500 000 kronor till ett projekt för sanering av miljöfarliga vrak i Östersjön. Pengarna ska gå till att ta fram säkra och effektiva metoder för vraksanering även ner till 100 meters djup.

– Målet är att kunna utveckla ett samarbete med länderna kring Östersjön. Det är i dag svårt att sanera vrak och ytterst få dykare har kompetensen att klara sådana havsdjup, här är det viktigt att kunna samarbeta över gränser, säger Catarina Hedar på HaV.

Bakom projektet står företaget MEODOC, Swedish Maritime EOD & Environmental Consultant AB och HaV:s bidrag utgör en del av finansieringen. Totalt väntas projektet kosta 107 196 euro, det vill säga cirka en miljon kronor. Satsningen ingår i BSR Innovation Express, ett gemensamt initiativ av myndigheter och ministerier runt Östersjön för att främja samarbeten av små och medelstora företag genom klusterinitiativ och företagsnätverk.

– HaV, Tillväxtverket och Verket för innovationssystem , VINNOVA, utlyste i höstas totalt cirka 5,5 miljoner kronor (610 000 euro) till projekt som främjar gränsöverskridande samarbeten inom blå tillväxt i Östersjöområdet, säger Catarina Hedar, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor.

– För att få bidrag krävdes en koppling till marin- och vattenrelaterad miljöteknik. Totalt ansökte ett 80-tal projekt om pengar. Dykstudien är ett av två projekt som rör HaV:s frågor och som vi sagt ja till.

Bara inom det svenska havsområdet ligger tusentals vrak. De flesta av dem är ofarliga för miljön, men några av vraken kan vara tickande miljöbomber. Fartygen släpper långsamt ut olja och andra farliga ämnen som påverkar fisken och vattenlevande djur negativt.

-En del i det här projektet handlar om att identifiera vilka företag i länder runt Östersjön som är lämpade att utföra sanering av vrak på sådana djup, säger Catarina Hedar.

För några år sedan genomförde Sjöfartsverket en inventering av vrak som kan anses utgöra en miljöfara inom svenskt havsområde. Utredningen pekade ut 31 vrak av särskilt intresse, utifrån vilken last och mängden bränsle som funnits ombord då fartygen förliste.

2014 undersökte Sjöfartsverket, Havs- och vattenmyndigheten och Kustbevakningen om det går att identifiera några effekter på havsmiljön kring dessa vrak. Det resulterade i rapporten ”Miljörisker sjunkna vrak – undersökningsmetoder och miljöaspekter” från Sjöfartsverket. Den pekar bland annat på behovet av att förtydliga ansvaret för hantering av de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster.

Källa och foto: HaV.

Mer än var tredje båtägare justerar inte försäkringsvärdet på sin båt tillräckligt ofta och betalar därmed för mycket för sin försäkring, enligt försäkringsbolaget Svedea. Problemet är sedan länge välkänt i försäkringsbranschen. Svedea uppmanar nu alla båtägare att se över sitt försäkringsvärde för att få en mer rättvis försäkringspremie.

Marknadsvärdet för fritidsbåtar sjunker i allmänhet år efter år. Trots det så är det många båtägare som inte justerar försäkringsvärdet på sin båt. En konsekvens blir att de betalar för mycket för sin försäkring. Överförsäkring av båtar är något som försäkringsbolagen tjänar stora pengar på, uppskattningsvis mer än tjugo miljoner kronor varje år.

– Långt ifrån alla förstår innebörden av begreppet försäkringsvärde. Vår nyligen genomförda båtlivsundersökning visar att en fjärdedel av båtägarna inte vet eller har en felaktig uppfattning om begreppet, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

Båtens försäkringsvärde är en av de faktorer som påverkar försäkringspremien allra mest. Det ska motsvara vad det kostar att köpa en likvärdig båt med hänsyn taget till skick och ålder och är det man maximalt kan förvänta sig få ut vid en totalskada som stöld eller brand.

– Det ligger i försäkringstagarens intresse att justera försäkringsvärdet till rätt nivå. Men trots att det finns pengar att spara så vet vi att många missar att göra detta. Branschen har därför ett särskilt ansvar att hjälpa sina kunder, menar Göran Södergren.

Svedea uppmanar nu alla båtägare att justera sitt försäkringsvärde. Budskapet kommer att riktas direkt till bolagets kunder, men kommer också att synas i Svedeas marknadskommunikation som annonser och banners.

– Överförsäkring är i nuläget inget stort problem på Svedea men vi vill stämma i bäcken eftersom det på sikt kan bli ett problem även för oss. Vi vill inte att våra kunder ska betala för mycket och inte heller att de ska ha fel förväntningar på ersättning vid en eventuell totalskada. Vi har tidigare uppmanat båtägare att jämföra priset på sin försäkring hos olika bolag då det finns stora pengar att spara. Nu vill vi sätta fokus på försäkringsvärdet som premiepåverkande faktor. Att låta försäkringsvärdet följa marknadsvärdet är ett enkelt sätt att sänka kostnaden för försäkringen, säger Göran Södergren.

More Sailing har öppnat båtvarvet More Boats i Kroatien. Den första båtmodellen blir More 55. Produktionen har startat och redan till våren 2015 kommer ett antal 55:or att ligga på plats i vattnet redo för provsegling.

More 55:an kommer att vara en bekväm snabbseglare av högsta kvalité och under sommaren 2015 kommer de första båtarna segla med sina ägare och företagets gäster i Kroatien. Hösten 2015 seglar fyra av dessa båtar över Atlanten med gäster i Atlantic Rally for Cruisers(ARC). Under vintern är More 55:orna en del av More Sailings flotta i Karibien.

Varvet More Boats ligger i närheten av Split i Kroatien. Företagets båtbyggare har lång erfarenhet av att producera snabba segelbåtar av hög kvalité. Det är Cossutti Yacht Design som har ritat båten. Cossutti har designat European Yacht of the Year 2013, samt fler andra ”performance cruisers”, bland de senaste Italia Yachts och Salona.

Info: www.moresailing.se

Svenska Sjös kunder är bra på att anpassa försäkringsbeloppet för sina båtar till rådande marknadsvärde. Under 2014 hade Svenska Sjö 50 totalskador av totalt drygt 1 900 skador. Det innebär att totalskadorna utgjorde 2,6 % av alla skador.

– I dessa fall avvek marknadsvärdet från det försäkrade värdet med i mindre än 10 % och det får man väl ta som inom felmarginalen då det är svårt att exakt pricka marknadsvärdet varje dag, säger Per Grywenz.

– Vi ber alltid våra kunder att se över sitt försäkringsbelopp vid förnyelser. Det verkar ha gett effekt.

Under 2014 stod totalskador för 2,6 % av antalet skador och cirka 12 % av det totala utbetalda skadebeloppet. Premien för totalskaderisken utgör samma andel, eller i snitt 163 kr per kund hos oss.

Delskador, det vill säga reparationer, står för 97,4 % av antalet skador och 88 % av de totala skadeutbetalningarna. Denna grupp ökade under året med ca 20 %.

– Svenska Sjös kunder har därmed fått mer för pengarna under 2014, säger Per Grywenz.

Svenska Sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av båtägarorganisationerna är ledande specialister på båtförsäkring i Sverige. Bolaget har cirka 16 % av båtförsäkringsmarknaden.

Svenska Viggo Boats tar ett steg till i utvecklingen av sin aluminiumbåt och lanserar en hyttbåt, kallad Viggo C8. Den bygger på samma skrov som den omtalade X8-modellen.

Viggo C8 är en genomtänkt aluminiumbåt som erbjuder detaljer, enkelhet och maximal prestanda i alla fartområden.

Tekniska fakta
Löa: 8,20 m
Bredd: 2,30 m
Vikt inkl motor: 1 800 kg
Skrovvinkel: 24 grader
Tankvolym: 350 liter

Så här skrev Båtliv om Viggo X8:

Snabb och trygg utmanare från Öregrund
Svenska Viggo Boats ger sig in i elitklassen bland snabba, öppna motorbåtar. Satsningen har goda förutsättningar att lyckas tack vare en högklassig ”stamtavla”.

Håller aluminium fullständigt på att ta över bland de nya motorbåtarna? Nej, riktigt så långt har det inte gått, men några av de tillverkare som har satsat på aluminium är absolut i täten vad gäller produktutveckling.

Viggo X8, som hade världspremiär på Allt för sjön i Stockholm i mars, är ett bra exempel på detta. Bakom den finns ett par personer med mycket stor erfarenhet av båtar i aluminium. Den ena av dem, konstruktören Håkan Pettersson, hade designat samtliga Anytecs båtar innan han tillsammans med Stig Andersson och Öregrunds Marin Service valde att satsa på det nya projektet Viggo.

Båtliv provkörde Viggo X8 en lugn och stilla aprildag utanför Lidingö. Båten, den allra första som har byggts i serien, var utrustad med en Mercury Verado på 350 hk, vilket gjorde det här till ett äkta kraftpaket med extremt goda prestanda.

Till skillnad från flera andra båtar i den här klassen är Viggo X8 från början konstruerad för de mest kraftfulla utombordarna. En del av konkurrenterna ritades innan det fanns effekter över 200–250 hk, vilket i vissa fall visar sig i hur båtarna uppför sig i vattnet. Utvecklingen har knappast stannat av än utan det är bara en tidsfråga innan vi får se utombordsmotorer med både 400 hk och troligen ännu mer. Viggo är designad för att möta detta.

På de bilder som släpptes tidigt i våras ser man tydligt att Viggo X8 har ett lite annorlunda gångläge än konkurrenterna. Skrovet har 24 graders bottenvinkel i aktern och en väbalanserad tyngdpunkt. Ett extra urtag i aktern för ett bättre gångläge i höga farter samt långt uppdragna steglister bidrar till att båten ser lätt ut.

Skenet bedrar dock en aning. Båten känns varken hög eller för lätt i vattnet. Tvärtom, vår uppfattning är att detta är nära nog en fullträff. Med den stora motorn på akterspegeln kan man om sjön tillåter det hålla en mycket hög marschfart runt 40 knop. Den som har bråttom kan öka lite till utan större problem.

Vi noterade toppfarten med två man ombord till hela 57 knop. Båten känns säker och väl avstämd för dessa ganska exceptionella prestanda. Den kräver heller inte så mycket trimmande och fixande som en del andra båtar goda för över 50 knop. Tvärtom, vi upplevde även de höga farterna som trygga och stabila. Den har vissa likheter med Anytec 860, men är livligare i sjön.

Körupplevelsen bjuder inte på någon våldsam hästkraftsacceleration à la hästspark från stillastående. Till det är båten för stor och tung. Men det är väldigt bra att hitta ett så fint gångläge som Viggo har vid höga 35–40 knop. Detta var för några år sedan rena racerbåtsfarten, men idag är det alltså möjligt att nå för dem som så behöver.

Särskilt efter 3 000 rpm trycker motorn på ordentligt och Viggo drar iväg med rå kraft när de 350 kusarna får jobba. På provbåten satt motorn monterad ganska högt, vilket gjorde att vi bara behövde trimma mellan 0 och 3,5.

Mycket av förklaringen till de goda sjöegenskaperna sitter i Håkan Petterssons fina skrovkonstruktion. Båten är även rätt balanserad och välbyggd på ett sätt som visar att detta är en väl genomtänkt satsning. Hela båten är byggd i Sverige (Öregrund), vilket borgar för kvalitet.

Designerna har även lagt stor vikt vid innerutrymmena. Förarplatsen är exemplariskt disponerad med allt inom räckhåll för föraren och 3M ”Black out film”, vilket tar bort allt blänk. Tänket är modernt med 12V och hållare för iPhone med mera.

Provbåten var utrustad med extra fjädrande underreden för 20 000 kr styck. Det är förvisso bra, men behövs egentligen inte eftersom båten går så bra i sjön. Dessutom gör underredena att de främre stolarna inte går att justera tillräckligt i höjdled. Nu blir det något för trångt vid passagerarplatsen.

Även de övriga passagerarnas sittplatser är bra. Aktersoffan har plats för fyra personer standard, men ytterligare en plats kan läggas till.

Sammanfattningsvis är Viggo X8 en riktigt lyckad båt. Inför fortsättningen, med ett par modeller till planerade, kan det här bli en riktig utmanare till andra tillverkare av snabba motorbåtar i aluminium.

Tekniska fakta Viggo X8
Längd: 8,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 1,0 m
Bottenvinkel: 24 grader
Vikt utan motor: 1 600 kg
Rek. motorstyrka: 250–350 hk
Bränsletank 250 liter
Max. belastning: 7 personer
Pris: från 890 000 kr (Mercury Verado 250 hk)
Info: www.viggoboats.se

Testresultat med Mercury Verado 350
Varv Fart, knop Liter/Nm Ljud, dB
6350 57,0 2,42 91
6000 53,0 2,23 90
5500 48,6 1,81 88
5000 44,2 1,49 87
4500 38,5 1,30 86
4000 33,6 1,19 85
3500 27,5 1,11 81

Testvikt med 2 personer: 2038 kg
Propeller: Tempest Plus 21”
Luft/ vattentemperatur: 14/9 grader C
Källa: Marintest, Lars H. Lindén.

Som komplement till nuvarande modeller har varvet nu lanserat en efterlängtad instegsmodell på 25 fot. Båten heter Dragonfly 25 och finns som övriga modeller i en Sport samt en Touring modell med infällbara sidoskrov “Swing Wing”.

Båten är snabb tack vara ny design och sin låga vikt på 1 ton och den går att köra på trailer med vanligt körkort. Båten lämpar sig både för kappseglare då inredningen enkelt kan lyftas ur båten för att minska vikten samt också för familjesegling med fyra bäddar , litet kök mm

Under våren finns det möjlighet att provsegla båten i Stockholmsområdet , hör gärna av er i tid för bokning av dag.

Info: www.dragonflysverige.se

Med lanseringen av sin navigationsapp till Windows Phone 8 fortsätter Seapilot sin satsning på mobilitet. Med start idag finns appen tillgänglig att ladda hem kostnadsfritt i Windows Phone Store.

– Vi är stolta att äntligen presentera vår efterlängtade Seapilotapp till Windows Phone 8 som vi arbetat med länge. Nu finns vi äntligen tillgängliga på de tre stora plattformarna, säger Jens Johansson, VD för True Heading AB.

Seapilot är en professionell navigationsapp som huvudsakligen är utvecklad för att användas ombord på båten. Med Seapilot kan man på ett enkelt sätt se AIS-data, vilket innebär att du kan se alla båtar och fartyg med AIS-transponder direkt i appen. Dessutom presenteras vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige.

– Vi har ett starkt ekosystem som hjälper dig att få saker gjorda oavsett vilka enheter du använder. Därför tycker vi att det är roligt att även Seapilot väljer att satsa på vårt ekosystem med sina appar till Windows 8 och Windows Phone 8. Deras navigeringsapp stärker vårt erbjudande och tillför mervärde för våra användare, säger Thomas Floberg, Affärsområdeschef för Windows och Surface.

Sedan tidigare finns Seapilots app till Windows 8. Den re-lanseras i samband med att Windows Phone-appen är klar. Bland nyheterna i uppdateringen finns bland annat att appen i sig numera är gratis att ladda ner, att nyregistrerad användare har möjlighet att testa appen och tillgängliga sjökort fritt i 36 timmar från första sign-in, att nya användare därefter kan välja vilka funktioner de vill köpa till. Samma giltiga sjökortsprenumerationer i användarkontot är numera möjliga att nyttjas i såväl Seapilot för Windows 8, Windows Phone 8 som i de övriga operativsystem för phones och tablets där Seapilot kan laddas ner.

Alltsedan första lanseringen 2011, har Seapilot utvecklats från en exklusiv iPad-app med endast svenska sjökort, till en universell app för såväl iOS, som Windows 8 och Android och med sjökort i vektoriserat S57-format för större delen av norra Europa och numera även USA och Kanada. Fler länder tillkommer alltefter. Formatet medger regelbundna rättelser av sjökortsdatat på ett effektivt sätt, rättelser som ingår i priset för sjökortsprenumerationen. Seapilot erbjuder, förutom övrig standardfunktionalitet i en sjökortsplotter, även prenumeration för visning av AIS-objekt och väderprognoser direkt i sjökortet.

Seapilot-appen är kostnadsfri att ladda hem, men kostnader för t.ex. aktuella sjökortsprenumerationer och önskade tilläggsfunktioner tillkommer och finns att köpa via kontot på www.seapilot.com.

Här laddar du hem Seapilot till Windows Phone 8.
www.windowsphone.com/sv-se/store/app/seapilot/523c2ac9-f60a-4587-8682-b776551d4778

Här laddar du hem Seapilot till Windows 8.
apps.microsoft.com/windows/sv-se/app/4ad9a921-933a-4d9b-bf84-2c949552be4b

Navigare Yachting presenterar stolt en ny bas i Palma de Mallorca från och med säsongen 2015. Flottan som kommer att utgå från Palma består av en Sun Odyssey 409, två Sun Odyssey 469, en Leopard 44 och en Bavaria 51. Flottan förväntas utökas med tio båtar inför 2016.

Mallorca har något att erbjuda alla! Lägg till i en lugn och skyddad vik för att bada och sola en hel dag, upptäck Mallorcas fantastiska vita sandstränder och strandrestauranger. Gå på shopping i Palmas mysiga kvarter och skäm bort dig på någon av dess lyxiga restauranger.

– I och med öppningen av basen på Mallorca blir vårt charterprogram ännu mer komplett. Vi arbetar ständigt med utvecklingen av baser, produkter och vår service gentemot slutkund och har under senare år ofta fått frågan om vi inte kan öppna på Mallorca. Nu tar vi steget och ser fram emot kundernas respons, säger Jesper Rönngard, vd för Navigare Yachting.

– Vi är inne i stor expanderingsfas just nu och försäljningen under 2014 gick över all förväntan. Vår flotta utökas i 2015 av flera flaggskepp med bland annat en Lagoon 52 till BVI, en Jeanneau 64 till BVI och en Oceanis 60 till Kroatien. Totalt sålde vi båtar för drygt 110 miljoner kr under 2014 bara för charter och vi har mycket stora förväntningar till 2015, där vi redan nu ser en mycket positiv trend, säger Jesper.

Navigare Yachting är moderbolaget i Navigare Group. Navigare Yachting hanterar operationen, försäljningen av charterbåtar och uthyrningen av segelbåtar i hela världen.

Navigare Groups tre ben är Navigare Yachts, Navigare Yachting och Navigare Moments. Gruppen verkar i åtta länder och bedriver uthyrning av cirka 200 segelbåtar på tre kontinenter. Navigare Group levererar, servar och hyr ut båtar från Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse, Dufour och Lagoon. Gruppen sysselsätter över 80 heltidsanställda och nästan dubbelt så många säsongsanställda. Navigare Groups konsoliderade omsättning ligger runt en kvarts miljard kronor och båtförsäljningen utgör ungefär hälften av detta.

Sveriges största båtmässa, Allt för sjön, blir större än förra året och var fjärde båt är en nyhet. Nyhetast på mässan är bland annat Nimbus 405 Fly, Delta 290 som har världspremiär, 100-knopsbåten Goldfish 38 Sport, Anytech 868 Cab, segelbåten Far East 28 och ”flygande båtar” som går ovanpå vattnet. Allt för sjön öppnar för 80:e gången den 28 februari på Stockholmsmässan.

Uppåt 400 båtar kommer att visas på Allt för sjön. Det är en ökning jämfört med de senaste åren. Störst är Fairline Targa 48 GT, är en motorbåt på 15,5 meter. Minst är modellbåten ”Snipa” – bara en fot lång! Däremellan finns allt övrigt en båtälskare kan vara intresserad av.

– Ja, det är kul att vi kan visa upp fler båtar i år jämfört med de senaste åren och framförallt många nya båtar, det är därför vi också kallar oss för den ”nyhetaste” båtmässan. Och nyhetast gäller inte bara båtar. Vi har nya båtprylar och tillbehör i massor samt motorer, som till exempel OXE, något så spännande som en dieselutombordare från Skåne, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Merparten av de utställda båtarna är motorbåtar då mässan i stort speglar marknaden.

– Försäljningen av större segelbåtar är fortsatt låg och flera segelbåtstillverkare väljer därför, bland annat av ekonomiska skäl, att inte visa sina båtar på mässan. Däremot finns det nytt inom mindre snabbare kappseglare och annat intressant inom seglingsvärlden, säger Hanse Thorslund.

Andra delar som ökar på mässan är vattenskotrar, kajaker, segeljollar samt motorbåtar av aluminium. Det blir också fler charter-, och hyrbåtsutställare eftersom allt fler väljer att hyra sin semesterbåt i stället för att köpa och äga den. Intresset för sjön och båtliv, som hör till de största folkrörelserna i Sverige, fortsätter att locka.

Grand Large, avdelningen med stora motorbåtar, är en annan avdelning som visar många nyheter. På mässan visas även de senaste produkterna inom sjösäkerhet, navigation och sjökläder.

På årets Allt för sjön finns också mycket skoj för barnen med en massa roliga aktiviteter massor. För de lite mognare besökarna är kanske Classic Boat show den största sevärdheten I år visas här flera av våra vackraste gamla motorbåtar i samband med att Kungliga Motorbåtsklubben, firar 100 år. Så som vanligt finns det godbitar för alla i familjen på mässan. Varje år lockar Allt för sjön omkring 100 000 besökare. Den öppen under 10 dagar fram till den 8 mars.

Info: www.alltforsjon.se

Det är ett halvår till Lysekil Women’s Match, men förberedelserna inför säsongens höjdpunkt är redan igång. Helt färska Team X, med Johanna Bergqvist till rors, fick vid en presskonferens på Båtmässan i Göteborg veta att de tilldelas ett wildcard till årets Lysekils-seglingar.

– Team Anna Östling fick 2008 ett wildcard som öppnade många dörrar, och vi vill gärna ge ännu en ny besättning samma chans. Det är viktigt att trygga återväxten inom matchracing för tjejer, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.

Sedan 2004 har Lysekil Women’s Match satt Skandinavien på kartan genom att vara världens främsta matchracing-tävling för damer. Anna Östlings (f d Kjellberg) wildcard till Lysekil 2008 var början till hennes internationella genombrott, som följdes av både OS-deltagande och internationella framgångar, krönta av fjolårets VM-guld och silverplatsen i WIM Series. Dessutom var hon nyligen nominerad till Jerringpriset:
– Med facit i hand är det helt makalöst hur mycket vårt wildcard 2008 betydde, men det var kanske lite svårt att fatta då, säger Anna Östling, som minns att hon nästan kräktes inför varje match när laget seglade första gången i Lysekil.
– Ja, det var helt galet, skrattar hon, och avslöjar att årets stora mål är totalseger i WIM Series.
– Och personligen tar jag förstås gärna ett segerdopp i Lysekil också!

Anna Östlings framgångsrika lag får i år konkurrens av bland andra klubbkompisarna från Göteborgs Kungliga Segelsällskap i nya Team X. De har bara varit igång sedan i somras och har därför inte någon officiell plats på det internationella seglarförbundet ISAF:s världsranking ännu. Det hindrade dock inte Anna Holmdahl White från att, på Båtmässans presskonferens idag, överraska ett par representanter från det exalterade unga gänget med ett wildcard till årets Lysekilstävling:
– Vi vill bidra till att få fram nya stjärnor, så det känns helt rätt att ge Team X chansen nu när de har visat så stort intresse för Lysekil Women’s Match. I hårdaste möjliga konkurrens ger vi dem nu internationell erfarenhet och en möjlighet att utvecklas snabbare, och det i hemmabåtarna DS 37. Jag hoppas att det blir en riktig morot för en stenhård satsning, säger Anna Holmdahl White.
– Det här är verkligen en dröm som har uppfyllts för oss, det är ju helt fantastiskt bara att få delta i Lysekil i sommar, kommenterar Alice Nordström, fördäcksgast i Team X, och avslöjar att nästan hela gänget fortfarande går på gymnasiet.
– Vi tränar redan jättemycket, men nu får vi helt enkelt satsa ännu mer, skrattar hon, och tillägger att hon fortfarande har svårt att ta in den glädjande nyheten.
– Jag är oerhört glad och stolt att Lysekil Women’s Match väljer att dela ut årets första wildcard här hos oss på Båtmässan, och att vi dessutom har delar av Team X på plats på vår scen, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
– Ett wildcard till Lysekil Women’s Match är en jättebra chans, om man har den rätta viljan och orkar jobba på. Man får mycket erfarenhet av att vara med och slita mot de allra bästa, poängterar Anna Östling.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden och Svitzer är partners.

Tisdagen den 3 februari är tjejernas dag på Båtmässan i Göteborg. Hör Sveriges mesta äventyrerska, Renata Chlumska, berätta om sin nyvunna kärlek till segling och hur hon nyligen klarat ”The seven Summits”.

Dessutom kommer Annika Carlunger från Team Anna Östling (fd Team Anna Kjellberg) och berättar om hur det känns att efter sju VM-silver äntligen få ett guld och en nominering till Jerringpriset.

I december blev hon den första svenskan att klara av “The seven summits”. Men Renata Chlumskas 2014 innehöll också en annan bedrift.

– Jag har lärt mig att segla. Och nu är jag helt såld på det, säger hon.

Det började på Båtmässan för två år sedan då konferenciern Anna-Karin Öjersjö bad superäventyraren att lära henne paddla. Motkravet blev en rejäl utbildning i segling.

– Jag har alltid vetat att jag skulle älska segling, havet, naturen, sammanhållningen ombord.

Men jag har haft problem med sjösjukan, så jag har dragit mig lite för det. Men nu när jag fick möjlighet att lära mig från en av de bästa så var det inget att tveka på, fortsätter hon.

Duon var med i besättningen på Thomas Blixts båt i ÅF Offshore Race i somras. Och i augusti var de med i en regatta i Kroatien, innan Chlumska gav sig på att avsluta ett gammalt projekt – att klara av “The seven summits”. En utmaning som består av att klättra upp för den högsta bergstoppen på de sju kontinenterna. Den 15 december nådde hon toppen på Mt Vinson på Antarktis, den femte toppen och kontinenten på ett halvår.

Efter sju VM-silver blev det i somras äntligen matchracingguld för Annika Carlunger och Team Anna Östling (fd Team Anna Kjellberg).

– Det var obeskrivligt. Jag bar omkring på medaljen i två månader efteråt, säger hon.

För bedriften blev hon och resten av Team Anna Kjellberg nominerade till Jerringpriset.

– VM-guldet var jättekul, men att få vara med så långt fram i Jerringprisomröstningen var otroligt stort. Och inte bara för oss, utan för hela sporten. Vi syns väldigt lite i media, så att då få lyftas fram med superstjärnor som Zlatan Ibrahimovic och Charlotte Kalla var otroligt, säger hon.

Bilden:
Around America Adventure, Rio Grande. Fotograf: Christer Rugestål.

Anna-Lena Elled blir första svenska kvinna i Volvo Ocean Race på 13 år när hon kliver ombord på Team SCA för att segla etapp fyra av jorden runt-kappseglingen, från Sanya i Kina till Auckland på Nya Zeeland.

– Det här är en dröm som blir sann. Jag har väntat på det här och jag är redo, säger Anna-Lena.

Starten från Sanya går på söndag 8 februari kl. 07:00 på morgonen, svensk tid. Framför de sex båtarna ligger 5 264 sjömil (9 770 km) vilket är planerat att ta cirka tre veckor.

Anna-Lenas uppdrag är att segla som ”On Board Reporter”. Hon ska filma, fotografera och skriva om allt som händer ombord. Och hon är förberedd.

– Jag har varit förste reserv som on board reporter, jag har utbildats för jobbet av både Team SCA och Volvo Ocean Race och jag träningsseglade med båten och besättningen från New York över Atlanten till Lanzarote på Kanarieöarna. Så jag är redo och jag vet vad jag ger mig in på, säger Anna-Lena.

Till vardags är 38-årige Anna-Lena från Göteborg redaktör för Search.

– Det ska bli fantastiskt roligt och spännande. Jag är oerhört glad att SCA ger mig den här chansen. Vi har visserligen inte seglat riktigt så bra som jag vet att tjejerna kan segla. Förhoppningsvis lyfter vi oss på den här etappen.

Det är tolv tjejer som seglar ombord på Team SCA. Anna-Lena tar nu plats ombord och amerikanska Corinna Halloran får vila. Inga beslut har tagits om vilka som seglar kommande etapper.

– Det är kul att få hälsa Anna-Lena välkommen ombord. Alla i besättningen känner henne väl. Hon har seglat med oss tidigare och vi är säkra på att hon kommer att göra ett bra jobb, säger Sam Davies som är skeppare på Team SCA.