Nyheter

Revolver Boats premiärvisar nya Revolver 44GT vid nästa båtmässa i Dubai. Båten är en blandning av det bästa inom italiensk design och prestanda i toppklass.

Det är första gången som exklusiva Revolver Boats är med på Dubai International Boat Show 2015, som hålls 3–7 mars. Det italienska varvet har haft en bra säsong med god försäljning i Europa med sina exklusiva båtar och satsar därför på den lyxinriktade arabiska marknaden.

Båten är skapad för att ge en känsla av samma upplevelse som i en Grand Touring bil fast på sjön. Den nya båten ska vara en perfekt kombination mellan god italiensk design, höga prestanda och maximal komfort.

Den 13,4 m långa båten är utrustad för att kunna ta emot sex passagerare. Utrustad med två kraftfulla Cummins dieselmotorer på 550 hk vardera och ytskärande drev ska Revolver 44GT klara av 50 knops toppfart med bibehållen god sjövärdighet.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 13,40 m
Skrovlängd: 12,65 m
Bredd: 3,57 m
Djupgående: 0,6 m
Deplacement: 8 400 kg
Motorer: 2×550 hk (405 kW) Cummins QSC 6.7 med Arneson Drives ASD 08
Bränsle: 1 200 liter
Vatten: 140 liter
Räckvidd: 400 Nm
Material: Vakuuminjicerad glasfiber och kolfiber
Bottenvinkel: 22 grader
Designer: Alberto Mancini

Info: www.revolverboats.com

Bergs slussar är Göta kanals största besöksområde, som årligen lockar ett par hundratusen besökare. Nu utökas övernattningsmöjligheten med nya moderna stugor med totalt 24 bäddar i attraktivt läge vid gästhamnen. Tillsammans med det befintliga vandrarhemmet innebär det en så gott som fördubblad bäddkapacitet vid Bergs slussar till totalt 60 bäddar.

Det är företaget MS Berg, med Simon Özmen som ägare, som står för nyinvesteringen. Bygget sätts igång idag och beräknas vara färdigställt till säsongsstarten i maj. Göta kanalbolag arrenderar ut marken och investerar i de infrastrukturella förutsättningarna. Simon Özmen arrenderar vandrarhemmet i Berg av Göta kanalbolag sedan elva år tillbaka.

– Jag ser en ständigt ökad efterfrågan av boende och har haft fullbokat på vandrarhemmet under flera somrar. Jag vill nu ta ett nytt steg och rusta för framtiden, säger Simon Özmen. Våra besökare efterfrågar också boende med högre standard, och de nya stugorna är bekvämt utrustade med bland annat dusch och WC och är rustade för åretruntboende.

– Vi ser med glädje att den här investeringen kommer till stånd, säger Anders Donlau, VD på Göta kanalbolag. Bergs slussar är ett område som är högt prioriterat av kanalbolaget och som vi gjort stora investeringar i. – Simon Özmens satsning är ett bra exempel på hur den framtida utvecklingen längs kanalen kommer att se ut med en stark tillväxt på land längs kanalen och i samverkan med flera parter. Det ligger i linje med vårt uppdrag att skapa förutsättningar för turism och bygger på att det finns starka företag som själva kan växa och investera, avslutar Anders Donlau.

Under helgen har Team Brunels nordliga vägval betalat sig. Den nederländska båten har blåst förbi konkurrenterna och nu inleds en intensiv jakt på vägen söderut mot Auckland.


Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 13–16 knop
Vind: NO 6–9 m/sek

I tisdags förra veckan, två dygn efter starten för den fjärde etappen i Sanya, delade Team Brunel och svenskbåten Team SCA fältet i två grupper när de valde en nordligare väg förbi Taiwan. Vägvalet gjorde att de fick segla en längre väg och till en början gled de ner till botten av tabellen. Men deras förhoppning var att de skulle gynnas senare genom att få en snabbare vindvinkel efter ett par dagar. Och det är precis vad som har hänt, speciellt för Team Brunel som under söndagsförmiddagen gled upp i ledningen med ett försprång på nästan 80 sjömil framför tvåan Abu Dhabi Ocean Racing.

Team SCA, som nu ligger sist i tabellen, kommer troligtvis slå sig in i mitten av fältet. Martin Strömbergs Dongfeng hade i lördags stora problem när fallet till deras J1-försegel gick sönder. Det tog sju timmar av hårt reparationsarbete mitt i natten för att kunna hissa seglet igen.

– Vi får inte upp farten som vi borde, meddelade Martin Strömberg igår. För någon dag sen kände vi oss snabba när vi seglade om Alvimedica och MAPFRE men idag har det varit lite jobbigt.

Båtarna seglar nu i stabila passadvindar men de kommer att lätta betydligt de närmsta dygnen. Passagen förbi ekvatorn betyder ytterligare ett vindfattigt doldrums där fältet kan komprimeras och frågan är om Brunel lyckas behålla sitt övertag.

Med 2000 sjömil seglade på den fjärde etappen har båtarna avverkat cirka halva den totala sträckan i Volvo Ocean Race 2014-15.

– Det är en spännande milstolpe för det känns som att den andra halvan kommer att bli lite snabbare än den första, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Nu har båtarna i Volvo Ocean Race varit på väg från Sanya i en vecka. Och ännu återstår cirka två veckor innan de når etappmålet i Auckland. Så här beskriver svenska Anna-Lena den första veckan ombord på Team SCA:

Mitt första möte med den Sydkinesiska sjön blev en käftsmäll jag sent skall glömma och inledningen av etappen är därför något grumlig. Jag var inte helt däckad. Mellan varven fick jag både fotat och redigerat. Men skriva gick inte. Tio minuter framför datorn kostade i regel en snabb förflyttning för över. Jag har inte en aning hur många gånger jag sprang fram och tillbaka men nu är det över. Jag njuter av livet ombord och har, tro det eller ej, läget nästan under kontroll.

De senaste dagarna har bjudit på fantastisk segling. Luften är ljummen och vattnet sommarvarmt. Båten går som tåget och skär vattnet som smör. Det är spray över allt och när kläderna torkar lägger sig ett tjockt lager saltdamm över tyget. Det är en enorm utmaning att fota och filma i den här miljön. Jag torkar och det stänker, jag torkar och det stänker. Det är i de här lägena man skall tänka kreativt har någon vänlig själ sagt mig. Påhittighet ändrar dock inte faktumet att kameror och elektronik går dåligt ihop med saltvatten. För seglarhjärtat är det dock en fröjd.

I skrivande stund är natten svart. Vi håller cirka 20 knops fart. Det är som att åka X2000 på en något slirig och skumpig räls.

Vi håller fortfarande ostlig kurs i jakten på det lågtryck som skall ta oss snabbt och smidigt söderut hela vägen ner till Auckland. Går allt enligt plan kör vi om huvudklungan om ett par dagar. Vi håller ett vakande öga på Brunel men har svårt att hålla samma tempo. Målet de närmaste dagarna är att inte tappa, och helst minska, avståndet till den holländska båten.

Händelser senaste veckan:
• Vi splittar och tar den nordligare rutten i sällskap med Brunel medan resten av fleetet väljer en kortare väg till Auckland. Förhoppningsvis är vår snabbare.
• Nattlig väjningssituation med Brunel utanför Taiwans kust.
• J1:ans fall går sönder och seglet singlade ner som ett höstlöv från himlen.
• I övrigt kräver förhållandena fullt fokus från hela besättningen på segling, vätska, mat och vila. Det sistnämnda har fått stryka mest på foten. Men humöret är på topp.
Anna-Lena Elled/Team SCA

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Under 2012 satte FURUNO en ny standard för pekskärmsteknik med marina branschens första multi touch baserade navigationssystem. FURUNO fortsätter att kombinera den senaste hårdvaran och mjukvaran med deras nyaste MFD (Multi Function Display), NavNet TZtouch2. Detta ”nästa steg” i NavNet serien tar funktioner från prisbelönta TZtouch och förädlar dessa för att göra nya serien ännu mer intuitiv, samtidigt som nya unika funktioner tillkommit.

Det första du kommer att märka på TZtouch2 är det uppdaterade och raffinerade, men också välbekanta användargränssnittet. FURUNO designers använde tydliga färger, med lätt identifierbara ikoner för enkelt val av radar, ekolod, kartplotter, väder, kamera, Instrument och Navdata. Skapa enkelt anpassade visningssidor genom att dra och släppa ikoner.

Åtkomst av olika presentationer görs genom att trycka på Home-ikonen, eller utnyttja den nya “Edge Svep” rörelsen. Bara svep ner från toppen av skärmen och visa ikoner för snabb och enkel åtkomst av exempelvis radar eller ekolod. Du kan använda funktionen “Edge Svep” från alla fyra sidor för att komma åt olika alternativ. Svep från höger för att se meny strukturen, svep från den vänstra sidan och du får fram navigationsdata, Svep från botten för diagram och datalageralternativ. Mycket smidigare än att som på traditionellt vis gräva i menyer, alla viktiga alternativ och presentationer är nu bara ett svep bort!

En annan viktig nyhet är den nya 56-kanals GPS-mottagaren som nu är inbyggd i displayen. Du kan fortfarande ansluta en extern GPS för redundans, men den primära GPS-mottagaren är inbyggd, vilket sparar pengar och installationskostnad. Även FURUNO’s prisbelönta ekolod är nu inbyggd i varje TZtouch2 display. Det inbyggda ekolodet är av typ digital dubbel-frekvens (50/200kHz) med 600W / 1kW uteffekt . Den innehåller även FURUNO’s unika system för klassificering av botten och Accu-FISH™. RezBoost™ är en annan revolutionerande nyhet som vidareutvecklar FURUNO’s exklusiva digitala signalbehandlings protokoll för ännu mer högupplösta och definierade ekon, utan att behöva byta ut givaren, eller köpa dyra bredbandsgivare. Med RezBoost™, teknologin uppnås en klarhet som tidigare var begränsat till FURUNO’s kommersiella ekolod.

NavNet TZtouch2 är ett komponentbaserat system som utnyttjar FURUNO s prisbelönta nätverksprodukter. Du kan välja mellan en 12,1-tums WXGA eller 15,6-tums FWXGA multi touch MFD som hanterar både raster och vektor kort i MapMedia format baserade på Jeppesen, Navionics eller NOAA. Därifrån kan du lägga till en mängd olika UHD Radar, från 2,2 kW radom till en 25kW öppen antennvinge. För minsta båtarna finns en ny prisvärd 49 cm 4kW radom, kallad DRS4DL. Som med NavNet TZtouch, kan du integrera, visa och styra NAVpilot autopilot. Du kan också dela inställningarna med FURUNO nya FI-70 Instrument. Båda dessa produkter har skärmar som matchar TZtouch2 och pryder varje instrumentpanel. Ytterligare sensorer som kan läggas till nätverket inkluderar AIS, Väder Fax, Sirius/XM Satellite Väder (USA), Fusion Marine Stereo, Kameror, liksom NMEA2000 och FURUNO CAN buss enheter. Den innehåller även en NMEA0183 utgång för anslutning av övrig utrustning.

NavNet TZtouch introducerade möjligheten att kommunicera och kontrollera funktioner via surfplattor och smartphones och TZtouch2 fortsätter den vägen. Du kan ladda ner och använda flera gratis appar för både Apple IOS och Android-enheter för användning med din TZtouch2 display. Det finns även en fysisk fjärrkontroll MCU-002 som kan anslutas. Fler trådlösa funktioner planeras i framtiden, inklusive anslutning till ActiveCaptain tjänst som levererar POI, Common Charts som tillåter användare att rapportera förändringar såsom djup, hinder, etc, och dessutom sist men absolut inte minst TimeZero™ Cloud Data service, som gör att du kan säkerhetskopiera och synkronisera data på TimeZero™ enheter.

Oavsett om valet är utrustning till en ny båt, eller uppgradering av din befintliga är NavNet TZtouch2 den perfekta lösningen för dig. Med sitt lättanvända gränssnitt, inbyggda GPS och RezBoost™ ekolod kombinerat med en mycket enkel montering är NavNet TZtouch2 det perfekta valet för att få den senaste tekniken till det perfekta priset.

NavNet TZtouch2 och FI-70 Instrument introducerades på Miami International Boat Show och förväntas börja levereras i vår.

Info: www.navnet.com

Garmin presenterar nu ett alternativ för montering av inombordsgivare speciellt framtaget för kajaker. Med inombordsmontering för kajaker kan du montera en ekolodsgivare inne i din kajak, en idealisk installationsmetod för den här typen av båt för användning av Garmins ekolod eller kombinationsprodukter.

Den här mångsidiga monteringslösningen är enkel att installera och fungerar tillsammans med i stort sett alla typer av kajaker och skyddar givaren från slitage.

Den passar givare som fungerar tillsammans med alla Garmins echo, echoMAP och GPSMAP-seriens kombinationsprodukter. När du väljer mellan kompatibla givare finns det både dual-beam HD-ID givare och DownVü givare för en fotoliknande presentation av botten, struktur och fisk under kajaken. För mer information om kompatibla givare besök www.garmin.com/transducers.

Installationen är snabb och enkel och kräver inga speciella verktyg. Fäst den självhäftande ytan mot skrovet, fyll utrymmet med vatten och placera givaren i fästet så att all luft försvinner. Väl installerad sitter den stadigt även om den utsätts för väta och andra påfrestningar.

Fäste för inombordsgivare till kajak beräknas finnas tillgänglig i juni 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 159 kr.

Info: marine2015.garmin.com

Arcona 380 Z och Bella 600 BR valdes till mässans bästa båtar på Helsinki International Boat Show Vene 15. Även Finnmaster T7 och Galeon 300 Fly belönades när utmärkelsen delades ut för 17:e gången.

Juryn tog hänsyn till en rad kriterier i sitt val. Bland annat design, struktur, utrymmen, funktionalitet och nyhetsvärde.

Arcona 380 Z belönades som vinnande segelbåt tack vare sin avancerade teknologi med ”dolda” solceller och elmotor från finska Oceanvolt. Enligt juryn tar detta koncept segelbåtarna vidare till en ny dimension.

Den bästa öppna motorbåten var Bella 600 BR. Det är en 6 m öppen båt med en för storleken mycket väl tilltagen sittbrunn och en plats för att övernatta under fördäck.

Finnmaster T7 valds till bästa pendlar- och picnicbåt. Den är snyggt designad med en ljus kabin, allt utfört i hög kvalitet.

Galeon 300 Fly utsågs till bästa cabin cruiser. Den har en ny design (påminner om Bavarias senaste flybridgebåtar) som ger ett delvis nytt utseende till flybridgemodeller under 10 m.

Finalisterna 2015 var:
Segelbåtar: Arcona 380 Z, Bavaria 9.7 Easy och Fareast 28R
Öppna motorbåtar: Bayliner Element XL, Bella 600 BR, Nemo 580 och Nordkapp Enduro 705.
Pendlar- och picnicbåtar: Askeladden C75 Cruiser, Finnmaster T7 and Jeanneau Merry Fisher 695 Cruiser Cabin cruiser: Delta 33 Open, Galeon 300 Fly och Nimbus 305 Coupe.

Nikwax Hydrophobic Down, som används i sovsäckar och kläder hos tillverkare över hela världen, höjer nu nivån för vattenresistent dun. Nu höjer Nikwax nivån med PFC-fria Nikwax Hydrophobic Down – är nu minst 15 gånger mer vattenresistent än obehandlat dun

Nikwax Hydrophobic Down är mycket mer resistent i blöta förhållanden än obehandlat dun. Obehandlat dun förlorar snabbt fill power och isolerande egenskaper i fuktiga förhållanden, medan Nikwax Hydrophobic Down hjälper till att bibehålla loft, och fill power, även när yttertyget blivit genomblött.

Tidigare har Nikwax hävdat att Nikwax Hydrophobic Down (NHD) är upp till 10 gånger bättre än obehandlat dun. Med nya tester i ryggen vågar man nu påstå att det är 15 gånger bättre. Testerna visar att NHD kan minska den vattenuppsugande förmågan med upp till 26 gånger! Dunet har också klarat av 150 minuter i branschens IDFB 18A Down Shake Test (dun och fjädrar placeras med vatten i en enlitersbehållare och skakas tills allt dun och alla fjädrar är genomblöta). Obehandlat dun har ett genomsnitt på 22 minuter.

Nikwax har lyckats få en sovsäck fylld med NHD, och Luis Brown liggandes inuti (son till Nikwax-grundaren Nick Brown), att flyta över en sjö i Storbritannien i slutet av förra året. Händelsen bevittnades av outdoor-journalister från hela Europa. Bild är bifogad.

– Vi har arbetat hårt för att förbättra prestanda och tillförlitlighet hos NHD. Så efter att vi lyckades med 150 minuter i branschtestet, jobbar vi nu mot att uppnå 200 minuter och inom en snar framtid även 300 minuter. På den sista nivån kommer en dunjacka med NHD att motstå flera timmars regn, säger Nick Brown, VD och grundare av Nikwax.

Nikwax har banat väg för övergången från förorenande PFC-vattenavstötande medel och har visat att god vattenresistens kan uppnås även med minimal miljöpåverkan.

Raymarines navigatorer med opertivsystemet Lighthose II hanterar numera sammanfogade rastersjökort i sina plottrar.

Även äldre plottrar kan hantera sjökorten genom att uppdatera operativsystemet gratis från Raymarines hemsida. Här kan användaren se vilka plottrar som går att uppgradera till Lighthouse II operativsystem.

Solteknik HB har sedan lång tid samarbetat med Northport System Inc. i Kanada (Fugawi) och utvecklat rastersjökort till datorer, plattor och smartphones för olika navigationsprogram. Hösten 2014 släpptes de första rastersjökorten över USA och Canada till Raymarine Lighthouse II plottrar.

Nu finns rastersjökort över Sverige och Finland till Raymarine Lighthouse II plottrar. Sjökorten är originaldata i rasterformat från Finska och Svenska Sjöfartsverken. Eftersom dessa nya sjökort är helt uppbyggda på sjöfartsverkens originaldata är sjökorten exakta avbildningar av papperssjökorten, inget är bortaget eller förändrat i sjökortsbilden.

Sjökortet levereras på micro-SD minneskort i plastfodral och innehåller översiktskort, kustkort, skärgårdskort, specialer och hamnspecialer som ges ut av Sjöfartsverken i Sverige och Finland.

Korten är zoomningsbara från översiktskorten ända ner till den minsta hamnspecialen. Genom att trycka på zoomknapparna på plottern styr du visningen av sjökorten. Det är möjligt att ladda ner sjökorten på eget micro-SD kort från Raymarines nedladdningssida se info här

Tydligheten i sjökortsbilden är samma som i ett papperssjökort och layouten är exakt samma som ett normalt standardsjökort. Inget är borttaget eller förändrat från originalet.

Pris för micro SD-kort Sweden och SD-kort Finland 1 595 kr, SD-kort Finland 1 595 kr.

Info: www.soltek.se

Suzuki firar 50 år som tillverkare av utombordsmotorer och det uppmärksammas givetvis av den svenska distributören, KGK Motor AB, genom olika aktiviteter under hela säsongen. Först ut under jubileumsåret blir en speciell jubileumsbåt som kommer att säljas av AMT:s återförsäljare runt om i Sverige.

Tillsammans med den finska båtbyggaren AMT presenterar de Suzuki Anniversary Edition. Det är en båt som utmärker sig i såväl design som utrustning, färgsättningen är helt ny och harmoniserar med Suzukimotorn och ger hela båten ett modernare och sportigt uttryck.

Suzuki Anniversary Edition breda program från minsta styrpulpetbåten 150R (4,50 m) till den stora med marknadens största sittbrun. Den nya sportiga färgsättningen på Suzuki Anniversary Edition kompletteras med fabriksmonterad plotter och speciella jubileumsdekaler till ett mycket attraktivt pris.

Både AMT 230BR och Suzuki Anniversary Edition premiärvisas på Allt För Sjön i Stockholm 28 feb–8 mars.

Båten på bilden är nya AMT 230BR, som Båtliv fotograferade på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det vita skrovet är detsamma som på jubileumsbåten, men båten som viss i Stockholm får nya specialdesignade dekaler.

AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Info: http://www.suzukimarin.se/btar/amt/1075955-amt-startsida

Nytt revolutionerande koncept inom marina drivsystem – nya Volvo Penta Forward Drive (FWD) presenterades första gången vid ett exklusivt event på båtmässan Miami International Boat Show.

Volvo Penta FWD har dubbla motroterande framåtriktade propellrar och drev med justerbart trim. Det innebär oanade möjligheter vid vattensportaktiviteter. Denna patenterade, innovativa konstruktion innebär att båten dras fram genom vattnet i stället för att tryckas fram. Därmed hindras inte vattenflödet till propellrarna på något sätt.

Detta rena och effektiva drivsystem ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det möjliggör en mängd olika aktiviteter bakom båten, till exempel wakesurfing och wakeboarding. Förarna kommer också att kunna anpassa svallet till olika svårighetsgrader. De kan även känna skillnaden i form av snävare girar i höga hastigheter liksom känsligare manövrering och tilläggning i låga hastigheter. Dessutom ger framåtriktade DuoProp med motroterande propellrar ett branschunikt, symmetriskt svall för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.

– FWD är en del av vårt Easy Boating-initiativ. Med denna nya spännande teknik kan hela familjen ha kul i vattnet och fler människor kommer att lockas till båt- och vattensporter, säger Ron Huibers, vd för Volvo Penta of the Americas.

FWD minskar också buller- och vibrationsnivåerna och man slipper besvärande rök på däck, eftersom avgaserna från motorn släpps ut under vattenytan under båten. Den justerbara tiltfunktionen gör det enkelt att trimma båten för bästa möjliga bränsleeffektivitet och komfort vid marschhastighet. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.

– Volvo Penta har en stolt tradition av innovationsarbete inom båtbranschen sedan många år. Våra skickliga ingenjörer låg bakom det första Aquamatic-drevet, första DuoProp och Volvo Penta IPS med framåtriktade propellrarna. Nu har vi kombinerat de här tre lösningarna och skapat ytterligare en banbrytande innovation som vi lanserar under produktnamnet FWD, säger Huibers.

Volvo Penta Forward Drive, kombinerat med våra nya bensinmotorer för marint bruk, är en oslagbar kombination för alla båtbyggare, eftersom den möjliggör högre hastigheter och bättre prestanda med en mindre och lättare motor. Motorn och drivsystemet är dessutom enklare att installera och underhålla, med lättåtkomliga servicepunkter. Återförsäljare och båtägare har också fördel av att många reservdelar är gemensamma för hela motor- och drevprogrammet.

Framförallt får båtbyggarna, återförsäljarna och kunderna fördelen med en helintegrerad lösning, från styrning till drivning, konstruerad och byggd av en enda tillverkare – som har rykte om sig att ha hög kundnöjdhet och god eftermarknadsservice.

Nya Volvo Penta Forward Drive och bensinmotorer täcks av Volvo Pentas branschledande 2+3 fabriksgaranti och program för utökad garanti.

Volvo Penta Forward Drive har testats och utvecklats i samarbete med flera framstående båtbyggarpartner. Nya båtmodeller med FWD kommer att bli tillgängliga från mitten av 2015.

Vintern innebär skridskoåkning och härliga promenader, men vid snabb kyla kan riskerna för att isen brister öka. Mer än var tionde uppger att de har gått genom isen och bara en fjärdedel av vuxna har med sig säkerhetsutrusning när de är ute på isen. Fler män än kvinnor går igenom isen och värst drabbade är boende i Småland. Detta visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Det finns alltid risker med att vara ute på is, och vid plötslig kyla ökar risken för att isen på sjöar och hav spricker. Varje år dör i snitt 13 personer av att gå igenom is i Sverige men under 2014 omkom 16 personer i isolyckor enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet, vilket är en ökning med åtta personer jämfört med 2013. Vanligast är olyckor på sjöar och dammar, men olyckor förekommer även på åar, älvar och på havsis. I en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger 14 procent av svenskarna att de har gått genom isen, vilket är en ökning jämfört med förra året då knappt 1 av 10 uppgav detsamma. Värst olycksdrabbade är män och äldre och inte sällan ligger alkohol bakom.

– Svag is kan vara svår att lägga märke till, och när isen nyligen har frusit till ökar risken för att den brister. Många av de mer eller mindre allvarliga tillbud som inträffar varje vinter skulle kunna undvikas med hjälp av grundläggande kunskap och försiktighet. Isen är aldrig densamma utan förändras hela tiden på grund av väderlek och strömmar i vattnet. Det är därför av yttersta vikt att vara uppmärksam och ha med sig rätt verktyg när man vistas på isen, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Få har med sig säkerhetsverktyg
Det är viktigt att ha med sig rätt verktyg om man är ute på isen, och med rätt verktyg menas isdubbar, ispik och räddningslina. Av de som själva har gått genom isen tidigare uppger fler än varannan att de idag har med sig verktyg, medan siffran är lägre hos den breda allmänheten – där har en av fyra med sig verktyg när de är ute på isen – både när det gäller vuxna och barn. Äldre föräldrar i åldrarna 50-64 år anger oftare att barnen har verktyg med sig än yngre föräldrar i åldrarna 18-29 år, som i stället oftare svarar att de inte vet vilka verktyg som är relevanta.

Flest smålänningar går genom is
Geografiskt sett har boende i Småland och på öarna mer otur på isen, där uppger 22 procent att de har gått genom isen. Ytterligare regionala skillnader är att boende i Mellansverige oftare har med sig verktyg (35 procent), medan boende i Norrland inte har det (36 procent).

Bra att veta om olyckan skulle vara framme:

Vänd om och försök komma upp där du kom ifrån, där var det is som höll innan den brast.
Ta det lugnt. Det kan kännas mycket obehagligt att hamna i kallt vatten, men det tar flera minuter innan kylan försvagar dig.
Har du verktyg, använd dem. Ta fram isdubbarna och behåll vantar/handskar på. Arbeta metodiskt. Andas lugnt.
Kryp och åla tills isen bär ordentligt innan du reser dig.
Larma efter hjälp, ligg still tills hjälp anländer för att spara på energi och värme
Källa: Trygg-Hansa
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2 – 12 januari 2015. Totalt omfattar undersökningen 1 418 intervjuer med den svenska allmänheten 18-79 år.

Lagom till sport- och påsklovet lanserar Tele2 en ny 4G-router som gör bilen, båten eller husvagnen till en egen wifi-zon. Med Car-Fi kan bilens passagerare trådlöst koppla upp hela 10 enheter och utnyttja restiden till att surfa på sina favoritsidor och sociala nätverk eller njuta av strömmad musik, serier och långfilmer direkt från passagerarsätet.

Nu kan hela familjen koppla upp sina surfplattor och se sina favoritfilmer. Något som garanterat kommer att innebära lugn och ro i baksätet under bilfärderna.

– Car-Fi är en fantastisk produkt som gör det ännu roligare att ta med sig familjen ut på de på de svenska vägarna i vinter. Routern är lätt att installera och gör att bilens samtliga passagerare får tillgång till internet för surf, musik, film och mycket mer, säger Henrik Lönnevi, affärs- och produktutvecklingschef på Tele2 Sverige.

Routern, som utvecklats av Huawei, klarar 4G-hastigheter på upp till 150 Mbit/s och ansluts till bilens 12V-uttag (cigarettuttaget). Den har även ett USB-uttag som gör det enkelt att ladda telefonen eller läsplattan under färden, samtidigt som routern används.

Det medföljande Data On-Demand-abonnemanget skapar en snabb uppkoppling för upp till 10 enheter och låter passagerarna ansluta olika sorters smartphones, läsplattor och bärbara datorer.

Fyll på med extra data – surfa i 4G
Om det medföljande datapaketet på 5GB skulle ta slut går det enkelt att fylla på med extra data som tankas på ditt Data On-Demand SIM-kort och sedan dras på faktura. Datamängden är utan bäst-före-datum och kan därför sparas till nästa bil- eller båtresa.

Under 2014 publicerade Open Signal (en internationell motsvarighet till Bredbandskollen) en mätning som visar att Tele2 Sveriges kunder har uppkoppling mot 4G-nätet hela 93 procent av tiden. Tele2s 4G-nät täcker i dag 99 procent av befolkningen och en stor utbyggnad av nätet har påbörjats för att bland annat öka yttäckningen av landet, från cirka 70 procent till hela 90 procent.

Tillgänglighet och pris:
Routern passar perfekt till bilen, båten och husvagnen och finns att köpa exklusivt i Tele2s butiker och via www.tele2.se, fram till den 31 mars 2015 till ett paketpris på 699 kr där ett datapaket på 5 GB ingår.

Priser för extra data
1 GB 5 GB 10 GB
69 kr 199 kr 299 kr

Tekniska specifikationer – Huawei E8377
• 4G-frekvenser: 800/900/1800/2100/2600MHZ
• Hastigheter: 4G: ner 150 Mbit/s, upp 50 Mbit/s
3G: ner 42 Mbit/s, upp 4.6 Mbit/s
• Antal enheter: Anslutet upp till 10 enheter samtidigt
• Storlek: 88mm x 59mm x 49mm,
• Vikt: 150 gram
• Strömförsörjning: 12V koppling – anslut direkt i bilen/båt/husvagn
• Uttag: USB-uttag för laddning av t. ex telefon eller surfplatta
• Anslutning: WiFi (Car-Fi) samt via USB (kabel säljs separat)

Garmin presenterar nu Panoptix All-Seeing Sonar, en revolutionerande ekolodsteknik som ger dig möjlighet att se runt hela din båt i realtid – framåt, bakåt, åt sidorna och under båten – även när du ligger still. Garmin Panoptix är en multi-beam givare som använder sig av phased-array scanning ekolodsteknik som tidigare endast funnits tillgängligt för professionella yrkesfiskare. Givarna är idealiska för dig som fiskar nära kusten och i insjöar.

– Vi tror att Panoptix kommer vara revolutionerande för fritidsfiskare och deras intresse av ekolodsteknik, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Aldrig förut har de haft möjlighet att se runt hela båten i realtid på det här sättet.

Med Panoptix Forward, kan du se botten, struktur och fisk som simmar framför din båt i realtid. Även när du ligger still. När du ansluter givaren Panoptix Forward till din kompatibla plotter får du funktionerna LiveVü Forward och RealVü 3D Forward.

LiveVü Forward ger en videoliknande ekolodsbild som visar fiskar som simmar framför båten. Du ser dessutom om de är på väg mot dig eller bort från båten. Uppdateringen sker via en singelping, som ger realtidsbilder av det som rör sig i vattnet.

RealVü 3D Forward skannar digitalt området framför båten och skapar en 3D-bild av botten, struktur och fisk. Du kan själv bestämma hur snabbt området framför dig skall skannas av för att få mer eller minde detaljer och således göra det enklare att identifiera var fisken egentligen är.

Panoptix Down visar i realtid vad som simmar under båten och åt vilket håll, även när du står still. Med en Panoptix Down-givare, kan du välja tre olika vyer: LiveVü Down, RealVü 3D Historik eller RealVü 3D Down.

LiveVü Down ger rörliga ekolodsbilder under din båt. Med LiveVü Down kan du se både småfisk och stora fiskar simma omkring och du kan enkelt lokalisera avståndet till dem från båten samt se deras djup.

RealVü 3D Historik ger dig en uppsjö av ekolodsdata. Den skrollar igenom data samtidigt som båten rör sig för att visa historiken av varje vattenkolumn, från botten till ytan och all fisk däremellan. Bottenkontur och fiskar visas i olika färger och i olika dimensioner.

RealVü 3D Down skannar digitalt området under båten, från fören till aktern och från sida till sida. En 3D-vy av ytan under båten skapas och visar förändringar i bottenkonturen, fisk och struktur även när du ligger stilla.

Både PS31 Panoptix Forward givare och PS30 Panoptix Down givare har en inbyggd Attitude Heading Reference System (AHRS) sensor som konstant justerar ekolodssignalen för att kompensera för båtens rörelser. De är kompatibla med Garmins GPSMAP 7400 serie, GPSMAP 8000/8500 serie, GPSMAP 721, 820, och 1020 sjökortsplottrar, liksom echoMAP 70s och echoMAP 70dv. Panoptix Forward givare levereras med ett trollingmotorfäste och ett akterspegelsfäste och Panoptix Down givaren levereras med ett akterspegelsfäste.

Garmin Panoptix Forward och Down givare beräknas finnas tillgängliga under våren 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 14 399 kr.

Info: www.garmin.com/panoptix

Fyra dagar efter starten i Sanya har fältet splittrats i två delar i och med att Team SCA och Team Brunel valt en egen rutt. Men trots att de ligger efter just nu kan deras position i norr ge dem stora fördelar de kommande dagarna.

Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: MAPFRE
Hastighet: 
10–16 knop
Vind: NO 7–10 m/sek

Den fjärde etappen från Sanya till Auckland har varit den mest spännande hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. Efter drygt två kämpiga dygn av segling i motvind och tuffa vågor nådde fältet Luzonsundet i tisdags. Fältet var då fortfarande samlat i en klunga med 13 sjömil mellan ledande Dongfeng och Team SCA på sjätte plats.

Strax efter lunchtid i tisdags valde Team SCA att slå norrut och en stund senare valde nederländska Team Brunel samma väg medan resten av fältet fortsatte österut. Att segla norrut är i princip motsatsen från raka vägen till Auckland men också ett taktiskt beslut som kan betala sig i längden. Som mest var Brunel och SCA 140 sjömil bakom täten där de tog sig norrut mot Taiwan.

Det avståndet har nu krympt till runt 30 sjömil samtidigt som lagen i norr är snabbare än sina konkurrenter enligt de senaste positionsrapporterna.

– Om ett par dygn får vi veta om vi spelat våra kort rätt. Antingen kommer vi då att vara före eller lika med de andra båtarna. Därför tycker vi det är en risk värd att ta, säger Team SCAs navigatör Libby Greenhalgh.

Under passagen genom sundet höll sig de övriga båtarna väldigt nära ön Luzon. I en batalj med många slag igår natt till förlorade Dongfeng ledningen. MAPFRE har en knapp ledning men kvartetten befinner sig fortfarande inom 5 sjömil från varandra. De börjar snart göra sig redo för halvvindssegling söderut och på varje båt finns en oro för att SCA och Brunel kan skaffa sig ett betydande försprång de kommande dagarna.

– Alla packar om båten och förbereder sig för tio dagar av segling för babords halsar när vi spurtar mot Salomonöarna. Vi hoppas bara att vi inte tappar för mycket på båtarna i norr, rapporterar Matt Knighton som är Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Dragande drev är det allra senaste från Volvo Pentakill. Det var i USA som sterndrive först presenterades i skiftet mellan 50- och 60-talet och det är på den pågående båtmässan i Miami som det svenska företaget presenterar ännu en revolution för motorbåtar.

Idén är kanske inte helt ny (Crescent och Volvo Penta presenterade något liknande för årtionden sedan), men det är troligen nu som förutsättningarna är de allra bästa. Volvo Penta har lång erfarenhet av vanliga, skjutande drev och efter tio år med IPS har företaget bevisat att det går att använda dragande drev.

Den allra första versionen av nya Volvo Penta Forward Drive (FWD) presenterades vid en exklusiv pressvisning 11 februari på Miami International Boat Show. Det är ett helt nytt koncept, som öppnar nya möjligheter för Volvo Penta.

Volvo Penta FWD innebär dubbla, motroterande propellrar och justerbart motortrim. Ungefär som på ett vanligt drev alltså, med den avgörande skillnaden att drevet drar båten fram i vattnet i stället för att skjuta på. Enligt Volvo innebär det en rad fördelar, bland annat vad gäller acceleration och bränsleekonomi.

Vi återkommer när vi har fler detaljer.

Info: www.volvopentaforwarddrive.com

Under 2015 kommer Nynäshamns Segelsällskap att fira sitt hundraårsjubileum genom att arrangera ett antal svenska mästerskap, Skärgårdskryssarpokalen och VM för 5,5:or samt en större veteranbåtsfestival.

Veteranbåtsfestivalen arrangeras av Nynäshamns Segelsällskap tillsammans med Skärgårdskryssareförbundet 7–9 augusti. Båtarna anländer på torsdagen och under fredagen den 7:e och lördagen den 8:e blir det kappseglingar för segelbåtar, uppvisningar och parad för motorbåtar.

Hamnen är mycket publikvänlig och besökarna kommer nära båtarna när de ligger i hamn. Det kommer även att vara ett antal båtar som tar emot besökare för de som vill gå in i båtarna. I hamnen finns ett flertal restauranger, kaféer, stånd och bodar. I samband med festivalen kommer det även att bli flyguppvisning och utställning av veteranbilar.

Förra gången det var veteranbåtsfestival i Nynäshamn kom drygt 230 båtar från hela Europa och 80 000 besökare.

Info: www.nss100.se

Bildtexter:
Klassiska segelbåtar Foto Sofia Lind.
Klassiska motorbåtar. Foto: Annika Ahlstedt.

Tre dygn efter starten av etapp fyra, från Sanya i södra Kina till Auckland på Nya Zeeland, har fältet i Volvo Ocean Race splittrats. Team SCA och Team Brunel har valt en nordligare kurs, medan de övriga fyra båtarna fortsatt rakt österut mellan Taiwan och Filippinerna. Så här rapporterar Team SCAs Anna-Lena Elled från den svenska båten:

Som en del av mina förberedelser inför etapp fyra studerade jag vår rutt – eller tänkbara vägval. Bland annat läste jag vad tävlingsmetrologen, Gonzalo Infantes, skrev: ”Den som ska prova på den här båten för första gången ska inte välja etapp fyra”.

När jag sett det och kollat in väderutsikterna så var jag helt säker på att det skulle bli riktigt tufft. Efter en fanatiskt och spännande start från Sanya, där vi bland annat passerade den gigantiska buddhastatyn ”Guan Yin” innan vi, i ett tajt race med de andra båtarna, styrde österut i sydkinesiska havet, började det hårda livet.

Den kommande natten och dagen minns jag som i en dimma. Jag kommer ihåg de enorma vågorna och mycket vatten över båten. Där bak i båten, där jag har mitt lilla ”kontor”, kändes det som att sitta i sista vagnen i en berg- och dalbana när den förlorat kontakten med rälsen och bara hoppa och far. Och mitt upp i allt detta skulle jag försöka sköta mitt jobb, dvs. skriva, skicka filmer och bilder – och lite annat. Jag minns också det närmast rörande stödet jag fick från mina lagkamrater ombord som gjorde allt för att hjälpa mig som nykomling, trots att de hade fullt upp med att pressa båten allt fortare framåt.

Nu är jag ”back in business”. Och det har varit mycket jobb hela dagen. Men det blåser mindre, solen skiner och vattnet är lugnare. Då passar alla på att försöka återhämta sig från de hårda dygnen vi gått igenom. Vi försöker äta ikapp och ta hand om småskador – både på oss själva och på båten

Men det största som hänt är att vi och Team Brunel har lämnat de övriga båtarna och valt en nordlig kurs. Så här beskriver vår navigatör Libby manövern:

För drygt tolv timmar sedan valde vi att slå norrut. Brunel hakade på, men de andra valde att fortsätta rakt österut. Vi seglar alltså rakt mot Taiwan vilket är i princip åt helt fel håll om man tänker sig den närmaste vägen till Auckland. Det känns lite bakvänt, men tittar man närmare på vägval och de väder vi har framför oss så verkar det vara ett riktigt beslut. Det är alltid svårt att segla österut på Stilla Havet men det är vad vi ska göra när vi kommit upp till Taiwan. Där hoppas vi möta ett lågtryck och få en riktig ”puch” från norr och på så sätt en bättre vinkel att segla söderut.

Till en början kommer det att se ut som om vi halkat långt efter men om cirka sex dygn får vi veta om vi spelat våra kort rätt. Antingen kommer vi då att vara före eller lika med de andra båtarna. Därför tycker vi det är en risk värd att ta.

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Tänk att ha hela utbudet och de låga priserna från en av de största livsmedelaktörerna i din hand i hela skärgården. Nu är det verklighet genom Matbåten i samarbete med MatHem.se. Med dagliga leveranser i hela Stockholms skärgård kan man från och med i sommar boka sina livsmedel och följande dag få den levererad direkt till sin stuga eller fritidsbåt.

Med dagliga leveranser i hela skärgården kan du boka MatHems produkter till din ö eller brygga. Boka innan klockan 16 och maten levereras påföljande dag, precis som hemma – i hela skärgården.

Precis som för stugägare kan nu båtlivet få sina livsmedel levererade till akterspegeln. Boka innan klockan 16 och uppge din position för morgondagen och Matbåten kommer med din leverans till överenskommen position.

Inte en gångtimme på maskin eller långa promenader med tunga kassar. Du kan lugnt fortsätta att njuta av din tillvaro och låta Matbåten göra jobbet. Ett samtal från MatHem ger dig information att båten är på väg och du kan möta upp din leverans vid din brygga eller akterspegel.

Ombord finns även dagsfärskt bröd, bullar, glass och dagens tidning – som en extra guldkant på din tillvaro.

Info: www.mathem.se

Kommentarer

Daniel Maurer 16:42:06 2015-02-11

Jag tycker att dom få livsmedelsbutiker som fortfarande kvar finns i våra skärgårdar behöver allt stöd dom kan få.

Classic Boat show är norra Europas ledande utställning av träbåtar. Det är en egen avdelning på båtmässan Allt för sjön som öppnar den 28 februari. I år firar Kungliga Motorbåt Klubben 100 år på Allt för sjön och ställer ut ett stort antal nyrenoverade träbåtsrariteter.

Några av båtarna som ställs ut är världspremiärer, gamla träbåtar som efter 40-50 år på land nu återställts till nyskick. Bland rariteterna som KMK ställer ut kan besökarna beskåda båtar som Scout – Sjöexpress (1939), Droskan – Sjöexpress (1921), salongsslupen Olivia, racerbåten Tiger Too, Pilen – Sjöexpress (1939) , Sea Fun – Ockelbobåtar (1959) och många fler.

-Vi är glada och hedrade att KMK nu valt att fira sitt 100-årsjubileum på Allt för sjön. Och jag är säker på att KMK:s utställning, med unika båtar upprustade i toppskick, kommer att attraherar en stor publik, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

På mässan finns också andra nytillverkade träbåtar. En av dem är en 5 meter lång replik av Herlins motorsnipa ursprungligen konstruerad 1933. Den ytbehandlas på traditionellt sätt med en blandning av trätjära, linolja och balsamterpentin.

– Ja, vi vet att det är flera tusen besökare som i första hand kommer till Allt för sjön för att se dessa rariteter, känna tjärdoft och minnas de gamla goda tiderna. I år får de verkligen den känslan här på mässan, säger Hanse Thorslund.

Kuriosa: KMK stod som arrangörer av den första båtmässan i Sverige som hölls i Saltsjöbaden 1922. I år firar KMK 100 år och för Allt för Sjön kan stoltsera med att öppna portarna för 80:e gången.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön öppnar den 28 februari för allmänheten men redan den 27 februari är mässan öppen för branschen.

Info: www.alltforsjön.se