Nyheter

Svenska Båtunionen, SBU, arrangerar öppna miljöseminarium tillsammans med Allt för sjön i Älvsjö 8 mars.

Seminariet är en del i det projekt SBU driver tillsammans med Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna.

Frågeställningarna är viktiga och berör alla och vi har tillsammans med Allt för sjön gjort det tillgängligt genom att bjuda på inträdet till seminariet och till mässan.

Info: info@batunionen.com

Ulysse Nardin är välkända för sina fina klockor. Nu ger de sig in på båtmarknaden med en riktigt häftig motorbåt – Ulysse Nardin Midnight Express Powerboat 8 med 4×557 hk på akterspegeln.

Båten är ett led i marknadsföringen av Ulysse Nardins mycket exklusiva och marina klockor. Midnight Express Powerboat fick sin officiella premiär samtidigt som nya Exclusive Edition Marine Diver presenterades.

Midnight Express är en prestandabåt med centerkonsol. Den finns i två modeller på 34 respektive 43 fot. Ägarna till Midnight Express Powerboats är riktiga klocksamlare. När de kontaktades av Bobby Yampolsky, ägare av South Florida Ulysse Nardin butiker, med en idé om ett samarbete mellan de båda varumärkena blev resultatet båten på bilderna här intill.

Midnight Express har byggt en grym 43 Open försedd med fyra stycken Seven Marine 557 hk utombordsmotorer. Seven Marine, som tillverkar världens starkaste utombordare, har försett båten med fyra GT 557-maskiner.

Hela båten är speciallackad med schweiziska Ulysse Nardin blått och guld med företagets logga på sidorna.

Läs mer här: http://blog.dupontregistry.com/the-lifestyle/watches/ulysse-nardin-debuts-first-powerboat-exclusive-marine-diver/?utm_content=buffer6f740&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Den senaste rapporten från den nationella luftövervakningen i Sverige visar att halterna av de flesta luftföroreningarna är lägre än angivna gräns- och målvärden. Undantaget är marknära ozon som överskrider miljökvalitetsnormen för hälsa. Även halterna av små partiklar, PM2.5, och bensen riskerar att överstiga miljömålen.

IVL Svenska Miljöinstitutet utför på uppdrag av Naturvårdsverket merparten av den nationella övervakningen av luftens och nederbördens kvalitet i bakgrundsmiljö. Sedan mätningarna startade för mellan 10 och 30 år sedan har halterna av de flesta luftföroreningarna minskat. Undantaget är marknära ozon.

Trafik- och energisektorn står för stora delar av utsläppen av ozonbildande ämnen. De globala bakgrundshalterna påverkas av ozonbildande utsläpp över hela norra halvklotet. Halten av marknära ozon i Sverige styrs i stor utsträckning av de meteorologiska förutsättningarna. Ozonbildningen kräver solljus och gynnas av hög temperatur, vilket medför att de högsta halterna I Sverige förekommer under vår och sommar. Höga korttidshalter av ozon är också vanligare i södra än i norra Sverige.

Eftersom höga halter av marknära ozon påverkar människors hälsa och kan orsaka andningssvårigheter mäter IVL Svenska Miljöinstitutet ozonhalterna över hela landet timme för timme genom den så kallade Ozonjouren. Om nivåerna överskrider en viss nivå informeras allmänheten via lokalradio och text-tv.

Den senaste rapporten från den nationella luftövervakningen visar att halterna av ozon överstiger miljökvalitetsnormen vid flera mätstationer. Vad gäller små partiklar, PM2.5, som kommer bland annat från förbränning, energiproduktion och transporter, såg man tidigare att halterna vid mätstationerna minskade under perioden 2000 – 2005, men därefter verkar minskningen ha avstannat. Sverige uppnår de krav som EU ställt på en acceptabel exponeringsnivå för PM2,5, men rapporten visar att vid mätstationen i Burlöv i Skåne överskreds miljömålet under flera dygn. Även vad gäller bensen visar mätningarna i urban bakgrundsluft i Göteborg att det finns risk att miljömålet överskrids på årsbas.

Nu finns äntligen ett heltäckande utbud av topografiska kartor för hela Skandinavien! WinguSoft AB, som ägs av bröderna Peter och Kristian Jaksch, har släppt en ny version av Androidappen MapApp Topo där numera även Danmark och Finland ingår. Sedan tidigare har Sverige och Norge funnits med. – En stor fördel är att kartorna för Sverige och Norge är sammanhängande, säger Peter. Detta gör det möjligt att få bra kartor över Svensk-Norska gränsen, vilket inte har varit möjligt med befintliga lösningar tidigare.

MapApp Topo är en Androidapp med högupplösta topografiska kartor. Appen är det självklara valet för alla som är intresserade av vandring, mountainbike, kajak och jakt, bara för att nämna några exempel. MapApp Topo har stöd för att visa aktuell position och kompassriktning. Det går också att skapa intressepunkter och logga färdvägar samt exportera och importera dessa. Det finns också ett mycket användbart verktyg för att mäta avstånd.

Sedan lanseringen i början av 2014 har mycket hänt med appen. – Vi har haft en bra dialog med flera av användarna och tagit till oss av synpunkter och lagt till funktioner som efterfrågats, säger Peter. Kartmaterialet kommer från respektive lands kartmyndighet och standardskalan för kartorna är 1:50 000 (1:100 000 för vissa delar av fjällkedjan i Sverige). För Danmark erbjuds dock kartor i skala 1:25 000, något som ger markant bättre detaljrikedom. – Vi hoppas kunna erbjuda denna skala som standard i framtiden eftersom vi numera har möjlighet att skapa egna kartor från rådata, säger Kristian.

MapApp Topo kan laddas ner gratis från Google Play. För varje land som är inkluderat i MapApp Topo går det att ladda ner en kostnadsfri översiktskarta i skala 1:1000 000. Inne i översiktskartan går det att köpa högupplösta topografiska kartrutor. Priset för en 25 x 25 km kartruta är 20 kr.

Planerna för framtiden innefattar bland annat fortsatt expansion inom Europa samt möjlighet att skapa grupper av användare som kan se varandras positioner, något som skulle vara användbart exempelvis vid skallgång efter försvunna personer.

I helgen besökte fler än 300 personer föreläsningen på Rosättra Båtvarv där seglarna Ola & Caroline Svensson berättade om sin långsegling till såväl Västindien som Grönland.

I början av sommaren 2010 startade resan från Stockholms skärgård. Färden gick via Bodö i norra Norge och därefter söderut via Skottland, Frankrike, Madeira, Kanarieöarna, Kap Verde, Västindien, norrut längs USA:s kust till Grönland och Island. 2 år och drygt 22 000 NM senare var Linjett 35:an ”ReLax” åter i norska vatten, som numera är hemmahamn.

Paret bjöd på en intressant föreläsning och frågorna var många, främst kring båtens anpassning och lämplighet för långsegling.

Ola har själv byggt sin Linjett 35 och anpassningarna inför långseglingen har varit förvånansvärt få.

– De största förändringarna är ett skott som är flyttat några centimeter för att få bredare lådor i pentryt. Jag har även förstärkt huvudskottet något, men det var starkt från början och jag tror inte förändringen gjort någon skillnad säger Ola.

Desto fler mindre justeringar är genomförda, som ett fiffigt fotstöd i durken vid pentryt och även inne på toaletten. Instrumenten är samlade ovanför nedgångsluckan och en bekväm sittplats för vaktpass går att skapa på tröskeln till nedgången. Sittbrunnen har tillräckliga självlänsar men för säkerhets skull justerade paret och valde större självlänsar.

”ReLax” har ordinarie rigg och segelställ, däremot är vanten flyttade till relingen. Man valde även bort dävert och förvarade istället jollen (utan luft) på fördäck under segling.

Ola & Caroline fick frågan om eventuella brister med att långsegla en Linjett 35. Efter hemkomsten har paret ritat och funderat kring val av båt inför kommande långseglingar. Linjett 35:an passar deras behov mycket bra och beslutet blev att behålla ”ReLax”, som varit deras hem i sju år.

– Hon seglar snabbt vilket även ger en bekväm segling och utan problem med sjö i sittbrunnen. Linjett 35 är otroligt sjöduglig och med fina utrymmen konstaterar Ola.

Vi har haft en härlig och mycket behaglig resa och fiskat mycket avslutar Caroline, som liksom sin man är mycket fiskeintresserad.

Föreläsningen var kostnadsfri och öppen för alla seglingsintresserade.

Yanmars nya motorserie, JH-CR, har satt ny standard för små marindieslar genom att införa fördelarna från commonrail teknologin på motorer under 110 hk. Yanmar kan nu erbjuda båtägare elektroniskt styrda (J1939 protokoll) commonrail motorer från 45 hk och uppåt. Yanmar lanserade den nya motorserien på Boot Düsseldorf 2015 för omgående leverans via sitt världsomspännande distributionsnät.

Commonrail system jobbar med högt insprutningstryck vilket ger optimalt utnyttjande av bränslet som finfördelas via de elektroniskt styrda injektorerna. Detta medför lägre utsläpp för miljön samt tystare och mjukare gång samt ökad prestanda. Fram tills nu har dessa system endast funnits tillgängligt bland motorer över 110 hk. Nu lanserar Yanmar en ny serie motorer med commonrail i storlekarna 45, 57, 80 samt 110 hk. 45-80 hk levereras med backslag eller segelbåtsdrev samt 110 hk levereras endast som backslagsmotor.

Dessa små kompakta fyrcylindriga lättviktsmaskiner uppfyller samtliga emissonskrav enligt USA:s EPA Tier 3 samt EU RCD2 (2016), krav som i regel gäller motorer över 100 hk. Utöver fördelar som renare avgaser samt högre verkningsgrad än dess mekaniskt styrda föregångare är ”JH-CR serien ”plug and play” vilket ger enklare installationer för båtproducenter och installatörer.

JH-CR serien kan via en NMEA 2000 utgång kopplas direkt mot elektroniska instrument för full motordata på multifunktionsskärmar. JH-CR serien kan, utöver standardgeneratorn om 125 Ampere, 12 Volt kan även beställas med en extra generator (styrbord sida) på 125 Ampere, 12 Volt alternativt 60 Ampere, 24 Volt.
Motorerna levereras med mekaniskt- alternativt hydrauliskt backslag samt segelbåtsdrev.

Med de nya elektriska trimplanen kan Bennett nu förse alla båtar med de trimplan som önskas. Sortimentet sträcker sig från de små självjusterande Bennett SLT, hydrauliska standard, elektriska BOLT, hydrauliska XPT till de hydrauliska BXT&SST. Företaget har även indikatorer, automatik och möjlighet att koppla trimplanen till en plotter via NMEA2000.

Eftersom byggare av aluminiumbåtar gärna monterar elektriska trimplan har Bennett sedan november 2014 egna BOLT elektriska trimplan. I Bolt finns ett smart inbyggt feldiagnostik som direkt talar om var det är problem någonstans. Denna lösning kommer på de hydrauliska till hösten 2015.

Bolt är i första hand för båtar på 5–9m. Trimplan och manöverpanel säljs separat. Hela systemet är plugg and play, alla kablar har ’’Dutch kontakter’’ (inte spänningskablar).

Bennetts elektriska cylinder skiljer sig mot konkurrenters genom att inga rörliga delar ska monteras vid monteringen, vilket betyder snabbare montering. De har heller inga bultar eller skruvar på ovansidan cylindern och o-ringen runt kolven sitter en bit upp på den, vilket minimerar risken för att beväxning ska kunna skada och vatten tränga in. De är också väldigt tysta.

En liten bakgrund; Bennett har i 50 år försett marinbranschen med hydrauliska trimplan som är så pålitliga att mer än 70 % av fritidsbåtsbyggarna monterar dem som standard.

Info: www.hansenmarine.se

Cirka halvvägs in på etapp fyra av Volvo Ocean Race är båtarna relativt samlade i två grupper. I den ena kämpar Team Brunel, Abu Dhabi och Alvimedica om ledningen och bakom jagar Team SCA, Dongfeng och Mapfre för att komma ikapp.

Här är en ny rapport från Anna-Lena Elled ombord på svenska Team SCA:

Lättare vindar betyder mindre vatten på däck och inne i båten. Det betyder också lite mer utrymme för var och en att fixa med sitt. Båten, kläderna och besättningen börjar sakta torka. Lukten av fuktig utrustning ersätts av doften från schampo och duschtvål. Jag tror att alla i Team SCA har fått sin välförtjänta saltvattendusch nu. Jag kan lova att det känns bra.

Men trots lite lättare förhållanden så är det full fart på däck. Igår kväll, precis innan solnedgången, fastnade vi under ett större regnmoln och därmed försvann all vind. Till på köpet kunde vi se på AIS:en att Mapfre och Dongfeng bara var fem respektive 10 Nm från oss.

Vi kämpade stenhårt. Vi flyttade fram all utrustning på fördäck och tidigt på morgon fyllde en lätt bris våra segel. Då såg vi en båtsiluett framför oss och en bakom oss. Vi hade ögonkontakt med både Mapfre och Dongfeng

Just nu seglar vi i riktning mot Salomonöarna som är cirka 800 nautiska mil borta. Vi kan fortfarande se både Mapfre och Dongfeng och vi försöker hålla deras tempo. Det innebär ett ständigt trimmande av allt som kan trimmas. Men det är en härlig energi och ett enormt fokus ombord på Team SCA just nu.

– Det är en stor skillnad att kunna se våra motståndare ”live” och inte bara på datorn. Det här är en kappsegling och det är härligt att se andra båtar, säger Stacey Jackson.

Nu återstår bara några sjömil till ekvatorn och jag börja bli lite nervös. Jag är den enda ombord som aldrig passerat ekvatorn i en segelbåt och jag hoppas att Kung Neptun inte välkomnar mig för alltför dramatiskt…
Anna-Lena Elled/Team SCA

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

I det nya numret av Båtliv kan du läsa om allt från båttester till de nya riktlinjerna för spolplattor. Vi har provseglat en Jeanneau segelbåt, vi har provkört både Agapi 950 RIB och Busters senaste – Magnum M5. I tidningen finns också ett härligt sommarreportage med Anders Annell, snipornas mästare.

Båtlivs papperstidning är Europas största båttidning. Med en TS-kontrollerad upplaga på 141 300 ex når vi Sveriges båtägare och båtklubbsmedlemmar sex gånger om året.

Hemsidan www.batliv.se är snabbast med nyheter om allt som händer i båtlivet. På sajten finns också många artiklar som, bilder med mera som inte får plats i tidningen.

På hemsidan finns också Båtlivs E-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt

Om du hellre vill ladda hem tidningen i lugn och ro finns hela det senaste numret som pdf här:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.VOXps_mG98E

E-tidningen har många fördelar. Vi kommer att lägga upp allt fler filmer i reportagen framöver, men redan nu har många av våra annonsörer länkar där du kan få mer och aktuell information från dem. Det går också att ladda hem bilagor och annan intressant information.

I sommar kommer båtägare att kunna beställa mat direkt till akterspegeln i båten. Genom ett samarbete mellan VTS AB och MatHem kommer båtfolk att kunna beställa mat via Mathem och dagen efter få leverans direkt till akterspegeln på den position de har uppgett. Detta gäller givetvis även för stugägare med eller utan sjötomt också.

Tjänsten med matleveranser startar 17 juni och pågår dagligen till 25 augusti. Därefter planeras för regelbundna leveranser under hösten vintern för båtägare, stugägare och fastboende.

Bakom idén står Jonas Vedsmand som tillsammans med MatHem har utvecklat tjänsten. För Jonas Vedsmand, tidigare marknadsdirektör för Sjöfartsverket, är det extra glädjande då han under många år drivit frågor för ett mer tillgänglig skärgård.

Även för de som inte har beställt mat kommer det att finnas kompletteringar ombord med dagsfärskt bröd, glass och tidningar. Tänk att ha hela utbudet och de låga priserna från en av de största livsmedelaktörerna i din hand i hela skärgården. Nu är det verklighet genom Matbåten i samarbete med MatHem.se. Med dagliga leveranser i hela Stockholms skärgård kan man från och med i sommar boka sina livsmedel och följande dag få den levererad direkt till sin stuga eller fritidsbåt.

Med dagliga leveranser i hela skärgården kan du boka MatHems produkter till din ö eller brygga. Boka innan klockan 16 och maten levereras påföljande dag, precis som hemma – i hela skärgården.

Precis som för stugägare kan nu båtlivet få sina livsmedel levererade till akterspegeln. Boka innan klockan 16 och uppge din position för morgondagen och Matbåten kommer med din leverans till överenskommen position.

Inte en gångtimme på maskin eller långa promenader med tunga kassar. Du kan lugnt fortsätta att njuta av din tillvaro och låta Matbåten göra jobbet. Ett samtal från MatHem ger dig information att båten är på väg och du kan möta upp din leverans vid din brygga eller akterspegel.

Ombord finns även dagsfärskt bröd, bullar, glass och dagens tidning – som en extra guldkant på din tillvaro.

Info: www.mathem.se

En färsk båtlivsundersökning som utfördes av Svedea båtförsäkringar visade att majoriteten av de svenska båtförarna är män. Av de män som svarat på enkäten uppger 8 av 10 att de själva styr båten medan motsvarande siffra för kvinnorna var 2 av 10. Med målet att uppmuntra fler kvinnor att ta kommandot bakom ratten inledde Alukin aluminiumbåtar under föregående år ett samarbete med Sjöklar Kustakademi.

– Denna undersökning bekräftar vår upplevelse av hur det generellt sett ser ut där ute och ärligt talat inte minst i min familj. Det finns många skickliga kvinnliga båtförare men majoriteten av dem som oftast kör båten är män. Själv står jag ofta tillbaks och tar inte för mig tillräckligt ofta, erkänner Maria Nikula på Alukin aluminiumbåtar.

Redan förra året började man på Alukin aluminiumbåtar kika på detta fenomen och inledde då ett samarbete med Sjöklar Kustakademi med ambitionen att engagera fler kvinnor att ta plats bakom ratten.

– Vi tycker inte bara det vore roligt, det främjar också säkerheten om fler familjemedlemmar, tjejer som killar, kan behärska båten i alla väder och sammanhang. Det kan hända saker på sjön och övning ger alltid färdighet därför tycker jag det vore bra om tjejerna tog kommandot bakom ratten lite oftare, anser Maria Nikula.

Båtlivsundersökningen kan tyckas ge dystra siffror i sammanhanget, men Karin Sjöberg Gällnö, 26 år är en av företagets yngre båtköpare som ofta och gärna sätter sig på förarplatsen. Karin har jobbat som sjöassistansoperatör och som däcksman på fartyg. Hon har en gedigen båtförarutbildning bakom sig, allt från Förarintyg, Kustskeppare, Fartygsbefäl klass VIII och klass VII, till en yrkesutbildning på en termin för yrkestrafik. Karin hoppas och tror att trenden kommer vända med kommande generationer.

– Även i min bekantskap så är det flest män som kör båtarna. Jag tror att det är lite av tradition, men också av praktiska skäl som man låter den mest erfarna köra, säger Karin.

Samarbetet med Sjöklar Kustakademi har resulterat i ett skräddarsytt erbjudande till nya och befintliga båtkunder, avslöjar Maria Nikula på Alukin aluminiumbåtar. Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm som startar den 27 februari och pågår till den 8 mars och där kommer man i Alukins monter att berätta mer om samarbetet och hur man aktivt vill verka för att alla i familjen ska bli lika skickliga och säkra båtförare.

Besök Alukin aluminiumbåtar i monter A14:22 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm.

Aldrig tidigare har en båt god för 300 kilometer i timmen visats på båtmässan Allt för sjön. Class 1 heter båttypen som är snabbare än en Formel 1-bil. Den och en båt som kan köras på land samt 400 mer vanliga båtar finns på plats när mässan öppnar den 28 februari på Stockholmsmässan.

Class 1-båten blir säkert en av de ”nyhetaste” båtarna på mässan. Nyhetast är ett ord som utmärker årets Allt för sjön. Nyhetast för att det är fler heta nyheter på mässan än på många år. Omkring 440 utställare visar cirka 400 båtar och tusentals nyheta tillbehör är på plats.

Mässans snabbaste båt är utan konkurrens Class 1 från norska teamet Zabo Racing. Class 1 är en racingklass där världens största och snabbaste tävlingsbåtar gör upp. VM-deltävlingarna går i Abu Dhabi, Qatar, Dubai, Kina, Afrika, Italien, Spanien, Ryssland och Norge. I Sverige har tävlingarna hamnat lite i medieskugga men de följs av 250 000 miljoner tittare världen över.

– Class 1-båten blir naturligtvis en av de stora publikdragarna, men det finns så mycket mer nytt och intressant att titta på. Vi har fler nyheter bland vanliga båtar än vi haft på länge. Två svenska båtföretag, Nimbus och Delta Boats, har till exempel världspremiär på varsin ny båt. Det är två av omkring 100 nya båtar som ställs ut, säger projektchefen för Allt för sjön, Hanse Thorslund.

Class 1-båtarna är 15 meter långa katamaraner byggda helt i komposit och med 2x850hk på akterspegeln. De har en snitthastighet på 260 km/h och de är 10 % snabbare än formel1-bilarna per varje varv och sträcka. G-krafterna i kurvorna är upp emot 5,5 G. Båtarna. Nytt för i år är att svensken Niclas Johansson ska köra båten tillsammans med Christian Zaborowski. Den senare är ”trottelman”, han som sköter gaspådraget, och Christian har 10 års erfarenhet i Class-1. Niclas jobb är att styra båten så att det norska teamet kan ta en Guldmedalj i årets tävlingscirkus.

– En annan snabb båt på mässan är Goldfish 38, en RIB-båt i standardutförande som gör drygt 100 knop. Men det är inte enbart fart som lockar de 100 000 besökarna till Allt för sjön. Mässan är för de flesta starten på båtsäsongen och ett tydligt vårtecken. Hit kommer man för att titta på nya prylar, lyssna på intressanta föredrag, äta en bit god mat med sina vänner och för att låta barnen roas av de många marina barnaktiviteter som finns här, säger Hanse Thorslund.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön pågår 28 februari-8 mars.

Följande bild är tagen under den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15, världens tuffaste kappsegling runt jorden. Ombord på den nederländska ledarbåten Team Brunel har besättningen tagit sig tid att posera för en bild.

Foto: Stefan Coppers/ Volvo Ocean Race.

Garmin presenterar en uppdaterad version av den populära marinappen BlueChart Mobile 2.0 för iPad och iPhone. Förutom att planera och skapa rutter utifrån BlueChart, samma detaljrika sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplotters, kan du med BlueChart Mobile 2.0 också streama väderinformation via en uppkopplad iPad eller iPhone.

Version 2.0 använder samma BlueChart g2 sjökortsinformation som Garmins sjökortsplottrar. Du kan planera och skapa rutter, se djupkurvor, information om tidvatten och söka efter gästhamnar där även öppettider, telefonnummer och information om tillgänglig service finns.

Med BlueChart Mobile 2.0, kan du ta del av samma vektoriserade sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplottrar. Den användarvänliga menyn gör det enklare än någonsin att markera waypoints, lägga ut rutter och lära sig mer om sjökortsfunktionerna.

Oavsett om du sitter hemma eller ute på öppet hav och planerar en rutt, är väderinformation en viktig aspekt i båten. BlueChart Mobile 2.0 ger dig temperaturer, daggpunkt, vindriktning och hastighet, molntäckning – allt överlagrat på kartan. Dessutom kan version 2.0 erbjuda väderobservationer och väderboj, marina prognoser, vindprognoser, yttemperaturer, prognos för lufttryck och vågprognoser. Väderuppgraderingar i appen, inklusive infraröda molnbilder, radarbilder, blixt- och storm information, varningar och rekommendationer finns tillgängliga mot en extra avgift.

Ombord kan du trådlöst föra över waypoints, rutter och spår som du skapat i appen till en kompatibel sjökortsplotter1. Du håller även koll på väderutvecklingen med kontinuerliga väderuppdateringar från BlueChart Mobile 2.0 via en iPad eller iPhone direkt till din sjökortsplotter2. Din iPad eller iPhone kan också användas för att “följa båten” längs vägen genom att trådlöst dela GPS-positionen från Garmins marina nätverk. Detta möjliggör GPS-positionering, även på iPads som inte har GPS-funktionalitet.

Garmins BlueChart Mobile 2.0-app ger dig den bästa användarupplevelsen på sjön vid användning av ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community som ger marin realtidsinformation, recensioner, lokal kännedom, hamnar, tilläggsplatser och eventuella faror, framtaget av båtmänniskor för andra båtmänniskor. Med BlueChart Mobile 2.0 kan du använda ActiveCaptain för att läsa och dela med sig av information och skriva recensioner om dina upplevelser på vattnet.

BlueChart Mobile 2.0-appen beräknas finnas tillgänglig i iTunes store i maj 2015. Appen laddas ner kostnadsfritt, sjökorten varierar i pris beroende på område och storlek. Väderfunktioner erbjuds mot en extra kostnad. Kunder som redan har laddat ner BlueChart Mobile kan gå in på sitt befintliga myGarmin-konto för att börja använda de nya och förbättrade funktionerna som erbjuds i version 2.0.

Info: www.garmin.com/bluechartmobile

Med halva den fjärde etappen seglad håller Team Brunel kvar sitt övertag i toppen. Men vinden lättar närmare ekvatorn och konkurrenterna knappar in – framförallt Team SCA och Dongfeng Race Team.


Senaste positionsrapport: 1100 CET
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 
4–16 knop
Vind: NO 2-8 m/sek

Nederländska Team Brunel har imponerat under den första delen av etappen från Sanya till Auckland med bra segling och välkalkylerade vägval. Men skadan kunde vart värre för deras konkurrenter som pressat sina båtar hårt för att inte tappa för mycket. Under onsdagsmorgonen skiljde det 50 sjömil mellan tvåan Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel men på tre timmar hade det avståndet halverats.

– Självklart är det fint att leda och speciellt när det betalar sig att ta en stor omväg. Men mentalt är det ingen större skillnad eftersom jag vet att det är långt kvar till målet, säger Team Brunels skeppare Bouwe Bekking.

Nu väntar ekvatorn och doldrums med lite eller ingen vind. Här gäller det oftast att ha tur, att hitta vindbyar och fart som de andra missar och då kan positionerna i fältet mycket väl skifta.

De stabila passadvindarna från nordost som fältet seglat i den senaste veckan börjar nu avta för täten. Med alla sannolikhet kommer båtarna att fortsätta österut där vinden är kraftigare och effekterna av det vindfattiga området är mindre smärtsamma.

Team SCA som ligger femma, drygt 60 sjömil efter Team Brunel gjorde samma nordliga vägval som ledarbåten tidigt under etappen men har inte fått samma resultat. De senaste rapporterna har dock varit goda nyheter från svenskbåten.

– Nu har vi passerat Dongfeng och vi har fortfarande ett bra läge längst österut i fältet. Lyckas vi segla en halv knop snabbare än de andra under det kommande dygnet så har vi goda möjligheter att avancera, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Det kinesiska nyåret nalkas* men etappen har hittils inte varit någon fest för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team. Laget har vant sig vid att tilhöra tätbåtarna men ligger just nu sist. Under onsdagen upptäckte de också att deras mastskena börjat lossna från masten, ett problem de måste reda ut när vinden lättar. Trots detta har de tagit in nästan 40 sjömil på Brunel under förmiddagen.

Den senaste veckan av snabb halvvindssegling har tagit hårt på seglarna och flera lag har rapporterat småskador och mindre olyckor. Flera båtar har fått reparera segel och spanska MAPFRE har haft problem med sin kommunikationsutrustning vilket gör att informationen de får om väder och positioner är väldigt begränsad.

Om ett par dygn kommer båtarna att vända och styra mot Auckland.

– Det har inte varit mycket till variation de senaste dagarna och det ska bli skönt med lite omväxling, säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team.

Lagen väntas passera ekvatorn på fredag morgon och nå Auckland mellan den 27 februari till 3 mars. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

*Nyårsdag 19 februari då hästens år avslutas och getens år inleds.

Mercury blev först av de stora utombordartillverkarna att presentera en motor på hela 400 hk. Nya Mercury Racing Verado 400R är ett enormt kraftpaket som öppnar marknaden ytterligare för allt större båtar med utombordare.

Det har inte varit någon större hemlighet att tillverkarna av utombordare var ivriga att ta fram en motor på 400 hk. Efter att Yamaha presenterade sin V8 på 350 hk och Verado kom med en 350 hk var racet igång på allvar.

Verado 400 hk har hela 153 hk per liter och skiljer sig från till exempel Yamahamotorn genom att motorns slagvolym är relativt liten, 2,6 liter. Full effekt ger motorn vid 6 400–7 000 rpm, vilket är högt.

400R är den första Verado-motorn som utrustas med det i racingsammanhang väl beprövade Sport Master backslaget, som ska ge ytterligare prestanda. Motorns utväxling som standard är 1,75:1. Bland övriga finesser märks en generator på 70A och att kunderna kan välja olika färgkombinationer, ett grepp som Evinrude blev först med på sin nya E-Tec.

Motorn är vidare utrustad med Mercury Digital Throttle & Shift (DTS), vilket ger en mycket smidig och fin gas- och växeljustering. Den är också anpassad för Joystick Piloting, något som förenklar tilläggning och hantering av båten väsentligt.

Med ett tryck på en knapp kopplas Skyhook digitalt ankare in. Denna finess bygger på att båten behåller samma position med hjälp av GPS-teknik.

De här nya, stora motorerna får även stor effekt på hur båtbyggarna konstruerar morgondagens båtar. Redan har vi sett hur fyrcylindriga bensin inombordsmotorer i princip försvunnit från marknaden. Frågan är vad 400 hk – och snart kanske ännu större utombordare – kommer att leda till.

För båtbyggarna är det enklare och billigare att montera utombordsmotorer. För båtägaren innebär utombordarna också flera fördelar. Bland annat får man större utrymmen i båten, det blir billigare att serva motorerna och man slipper mycket av det stomljud som inombordare – speciellt dieselmotorer – ger ifrån sig och som är svårt att skärma av.
Lars-Åke Redéen

Världens första fartyg som kör på metanol kommer snart att gå på internationellt vatten. SP hanterade den nödvändiga brandriskbedömningen baserad på SOLAS-regel 17 ”Alternativ design och arrangemang”.

Fartyget Stena Germanica är en färja som tar fordon och passagerare över Östersjön. Detta område tillsammans med Nordsjön och Engelska kanalen är ett ”svavelutsläppskontrollområde” (SECA), där strängare regler för att minimera utsläppen har gett sjöfartsindustrin några svåra utmaningar.

Många rederier har valt att använda LNG för att uppfylla kraven och undvika efterbehandling av avgaser. En viktig fördel med att använda metanol är förenklad transport och lagring eftersom bränslet är flytande i rumstemperatur.

”En annan stor fördel är att metanol kan produceras från biomassa, vilket öppnar för möjligheten att operera på ett helt förnybart bränsle i framtiden. Därför valde Stena metanol för Stena Germanica för att uppfylla de nya reglerna”, säger Franz Evegren, brandforskare på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Brandriskbedömningen utfördes av SP som del av metanolkonverteringsprojektet på Stena och involverade klassificeringssällskapet Lloyd’s Register, motortillverkaren Wärtsilä och fartygskonstruktören ScandiNaos som nyckelpartners.

Stena Germanicas nya brandskyddsdesign godkändes av Sverige i januari 2015. I slutet av samma månad påbörjade varvet de nya brandskyddsinstallationerna. Genom att hantera alla introducerade brandrisker är Stena nu säker på att brandsäkerheten inte bara har upprätthållits utan förbättrats genom konverteringen till metanol.

”Slutsatserna i detta projekt och planerad framtida forskning kommer att underlätta säker konvertering till miljövänligare fartygsbränslen i framtiden”, säger Franz Evegren.

Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton och personalen har under två veckor hittills fått uppleva hur det är att agera hjälpisbrytare i Bottenviken. KBV 002 har assisterat fartyg vid fem tillfällen till och från Karlsborg längst norrut i Bottenviken.

Vädret har mestadels varit blåsigt med omkring 15-20 m/s och istjocklekar runt 30-50 cm men med stora områden med sammanpressad is och isvallar. Personalen har även samtränat med de ordinarie isbrytarna som är stationerade i området.

– Det har gått väldigt bra. Det är intressant att få vara med om ett sådant här försök och utprovning. Hela besättningen är positiv till den nya arbetsuppgiften, säger befälhavare Örjan Eriksson.

– Vi har ett fint stöd från de två representanterna från Sjöfartsverket som är med ombord i Triton. De verkar nöjda med oss och Triton hittills, säger Örjan.

På torsdag lägger Triton till i Luleå för besättningsbyte, därefter återstår två veckor med isbryteri.

Enligt planerna kommer Triton att vara tillbaka i sin hemmahamn Slite på Gotland den 12 mars. Därefter sker utvärdering av uppdraget, bland annat utreds vilka tekniska förbättringar och eventuella personalförstärkningar som kan behöva göras för att fartyget bättre rustat för att utföra uppgiften som hjälpisbrytare i framtiden.

Provverksamheten som isbrytare är en del av regeringsuppdraget till Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket att effektivare utnyttja statens maritima resurser.

Den här snygga cruisingbåten från Australien hade premiär på årets Miami Yacht & Brokerage Show. Palm Beach 52 är en helt ny konstruktion som utmanar kända amerikanska båtar i samma klass. Varvet ägs av en framgångsrik och välkända seglare.

Varvet som bygger båtarna, Palm Beach, har hjort sig kända för sina snygga och slanka motorbåtar med bra prestanda. Den här modellen är inget undantag och enligt varvet har båten utomordentliga sjöegenskaper.
Bland detaljerna på denna 52-fotare märks bland annat rejäla skarndäck med säker och trygg passage på båda sidor från och tillfördäck. Varvet kallar däckslösningen för ”flush-deck walk ups”, vilket i klartext betyder stabila och generösa steg.

Inredningen är klassisk i snygga träslag och mjuka textilier. Båten har i sin standardversion två stora kabiner med dubbelbäddar, ett stort pentry samt badrum. I salongen på huvuddäck finns bland annat en L-soffa, förarplats och gott om övriga sittytor. Under förarplatsen finns ett tendergarage.

Motorerna är två stycken Cummins QSC 8.3 600 hk dieslar för framdriften eller som alternativ dubbla Volvo Penta IPS 950 725 hk för den europeiska marknaden. Det ger en toppfart på över 30 knop med Cumminsmaskinerna och över 35 knop med Volvo Penta IPS.


Varvet som bygger båtarna heter Palm Beach Motor Yacht Co Pty Ltd. Det grundades 1995 av seglaren och den åttafaldige vinnaren av Sydney to Hobart race, Mark Richards. Varvet ligger i Berkeley Vale, tio mil norr om Sydney i Australien.

Info: www.pbmotoryachts.com

Bavia Yacht AB, generalagent för Bavaria och Grand Soleil, skapar från 15 februari fyra Elvström Sailpoint på främst ostkusten i Sverige. Bavia Yacht kommer från sina kontor på Värmdö utanför Stockholm, Västervik och i Henån på Orust, samt på Bullandö Marina att erbjuda Elvströms högkvalitativa segel samt service för dessa.

– Vi har arbetat med Elvström sedan 1988 och har levererat över tusen båtar med Elvström Sails. Vi vet att Elvström Sails har en fantastisk kvalitét både i hantverk och design. För crusingbåtar har Elvström de bästa seglen på marknaden och speciellt för rullmaster är Elvströms storsegel med stående lattor överlägsna, säger Marcus Lindquist på Bavia Yacht.

– För oss är det ett naturligt steg att bli en officiell återförsäljare genom att skapa fyra Elvström Sail Points vid våra kontor.

Att bli Elvström Sail Point ger också företaget möjlighet att ytterligare förbättra sin service till sina kunder. De erbjuder nu allt från design av båtar, tillverkning av båtar, service och ombyggnationer till segel och service av segel.

– Det nya samarbetet ger oss också möjlighet att ge våra många Bavaria-kunder ett oslagbart erbjudande på nya segel och service av de segel Elvström levererar med nya Bavariabåtar.

– Även för oss personligen på Bavia Yacht är det roligt eftersom jag själv har Elvström EPEX på den Diva 35 jag kappseglar. Bernt har tidigare representerat Elvström genom försäljning av Trapez jollar i Sverige och har dessutom haft förmånen att möta Paul Elvström på kappseglingsbanan.

Bavia Yacht kommer att skapa fyra Elvström Sail Points och dessutom erbjuda en mobil rigg- och segelservice. De fyra kontoren är placerade på Barnviks Varv på Värmdö i Stockholms skärgård, Bullandö Marina på Värmdö, Västervik och vid vårt kontor på Orust i Henån. Det gör att Elvström Sails har den bästa representationen på marknaden i Sverige.