Nyheter

Busters nya flaggskepp – Magnum M5 – sätter en ny standard för den finska båttillverkaren. Stilen är både råare och tuffare och prestanda är i toppklass. Magnum M5 är en av alla de intressanta nyheter som visas på båtmässan Allt för sjön, som öppnar i Stockholm i morgon, lördag.

Det råder inga tvivel om att finska Busters designer har hämtat åtskilliga idéer från båtar som till exempel Anytec och Viggo. Den nya båten har en mycket råare och tuffare stil med mer påtaglig aluminiumkänsla än tidigare modeller, som är mer inriktade på familjens båtliv.

Nya Buster Magnum M5 är därmed en båt i aluminiumbåtarnas premiumklass, som är en naturlig utveckling efter de senaste årens starka trend med allt fler plåtbåtar.

Detta är den femte modellen i Magnumfamiljen, därav namnet M5. De övriga versionerna har sålt i över 4 000 exemplar totalt, vilket är väldigt mycket för en så stor och dyr båt.

Båtliv har provkört Magnum M5 under olika förhållanden, både på spegelblankt vatten och när det blåste rätt bra. Den spontana upplevelsen är att båten går väldigt komfortabelt i sjön med en råare och fräckare känsla än hos vanliga Buster Magnum, som vi har lång erfarenhet av.

Som förare slås man av de rejäla rutramarna med mer aluminium och större synliga svetsar än tidigare. Vindrutan är i härdat glas, vilket kan behövs i höga farter. Möjligen har Buster tagit i för mycket, vi tycker att sikten kunde ha varit lite bättre om ramarna gjorts något mindre.

Förarplatsen är enkel och funktionell med plats för en 12 tums kartplotter i mitten. En udda detalj är att båten är utrustad med inbyggt 4G Wifi (Buster Hotspot), något som är användbart och modernt tänkt. Enligt tillverkaren räcker nätverket 100 m runt båten. I standardutrustningen ingår även Fusion ljudsystem, joystick-kontrollerade trimplan och stuvutrymmen som låses med en gemensam nyckel.

Liksom Buster Super Magnum saknar Magnum M5 steglister. Därför går M5 komfortabelt och mjukt i sjön, vilket ytterligare förstärks av det fina skrov som är grunden för alla Magnumbåtarna.

Ännu en förklaring till att föraren upplever båten som mjuk i sjön är de fjädrande stolsunderredena i lyxklass som sitter under förarens och främre passagerarens stol. De tar hand om alla stötar och gör båtkörningen till en njutning.

På provbåtens akterspegel hängde en Yamaha V8 på 350 hk, vilket är max vad båten är godkänd för. Båtens prestanda är därmed imponerande med acceleration som i en sportbil. Allra roligast är det att ligga i 30 knop och ge järnet, varvid motorn brölar och skjutsar iväg båten med enorm kraft…

Den mäktiga maskinen ger båten mycket goda prestanda med 57 knops toppfart vid 6 100 rpm. Det kanske man inte har nytta av så ofta, men möjligheten att kunna köra 40–45 knops marschfart under lång tid är en klart positiv egenskap.

Bäst ekonomifart ligger på 30 knop och några knop däröver, då förbrukningen är cirka 1 lit/Nm. Med en bränsletank på 250 liter blir räckvidden bra.

För att klara av den höga effekten och farten är båtens bottenplåt 1 mm tjockare än på de övriga Magnumbåtarna, det vill säga 5 mm. Plåten i akterspegeln har samma tjocklek som i övriga Magnum, men balkverket är helt förnyat med både fler och tjockare balkar samt två nya triangelförstärkningar mot skrovets längsgående stringers.

Att bygga båtar utan steglister har sina sidor, för- och nackdelar. I det här fallet har Buster lyckats, trots att en konstruktion utan steglister kräver lite fler hk.

Skrovet är i grunden samma som hos Super Magnum, men båttillverkaren har jobbat extra mycket med tyngdpunktens placering. M5 är något lättare än Super Magnum och tyngdpunkten ligger därför cirka 50 mm längre fram. Även motorn påverkar båtens uppförande, den stora V8:an väger cirka 80 kg mer än den V6 på 300 hk som Super Magnum är godkänd för.

På den praktiska sidan är M5 försedd med aluminiumdurk, vilket känns rätt i en sådan här båt. Allt är gediget utfört med mer metallkänsla, något som även gäller den nya delbara dörren till fördäck.

Akterut har båten samma praktiska och rymliga badbrygga som övriga båtar i Magnum-serien. Det är gott om plats och lätt att ta sig ombord igen via en stor badstege.

Magnum-båtarna är godkända för åtta personer, vilket räcker för en stor familjeutflykt. Med bordet monterat finns det gott om plats och den som vill ha med sig kall mat kan antingen förvara den i kylskåp (tillval) eller ta med en 12V lös kylbox.
Text & foto: Lars-Åke Redéen

Tekniska fakta
Längd: 7,14 m
Bredd: 2,42 m
Vikt utan motor: 1 080 kg
Rek. motorstyrka: 250–350 hk
V-bottenvinkel: 20,5 grader
Tankvolym: 250 liter
Antal personer: 8
Toppfart: 57 knop
Pris: från 790 000 kr (Yamaha 250 hk)
Mer info: www.buster.fi

Prisjämförelsesajten Compricer har åt SvD Näringsliv tagit fram prisexempel på båtförsäkringar för åtta olika modeller. Båtarna representerar ett svenskt tvärsnitt och är av olika typ, ålder och prisklass. Prisskillnaderna är stora och Svedea har den förmånligaste premien i sju fall av åtta.

Compricer har undersökt vad det kostar att försäkra två segelbåtar, två inombordare, tre utombordare och en vattenskoter hos åtta olika försäkringsbolag. Båtarna är av olika ålder och prisklass och representerar ett svenskt tvärsnitt. Undersökningen visar att det finns stora pengar att spara genom att jämföra sin försäkring. För flera av de undersökta båtarna är prisskillnaden mellan det billigaste och dyraste alternativet större än hundra procent! För sju av båtarna har Svedea den lägsta premien.

– Vi brukar säga att de flesta båtägare vinner på att byta försäkring och undersökningen visar mycket tydligt att så är fallet. Prisskillnaderna är ibland häpnadsväckande stora så det lönar sig verkligen att jämföra, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea.

Det är många faktorer som påverkar vad det kostar att försäkra en båt, inte minst har båtens värde en avgörande betydelse för premien. Många båtägare missar att justera försäkringsvärdet nedåt i takt med att båten tappar i värde och betalar därför onödigt mycket för sin försäkring.

– Vår självklara roll på marknaden är att hjälpa kunderna till rätt försäkring. I det ingår att erbjuda bra priser men det är också viktigt att se till att båtägarna får ett försäkringsskydd som passar deras behov. Att hjälpa kunderna att sätta rätt försäkringsvärde och att anpassa det över tid är viktigt om man vill ha nöjda kunder, säger Göran Södergren.

På våren och i mässtider funderar många båtägare på att byta båt. Olika undersökningar visar att mellan 15-20% av båtägarna funderar på att byta. Att sälja sin befintliga till ett bra pris är då det första steget för många. För att underlätta försäljningen har Svenska Sjö infört tjänsten Skadehistorikcertifikat. Tjänsten innebär att man som kund, inloggad på svenskasjo.se, kan printa ut ett certifikat som visar när båten blev försäkrad och om och när den haft en skada som ersatts.

Tanken är att detta certifikat ska lämnas över till spekulanter och då fungera som en extra trygghet för köparen som då får ett bevis på om och i så fall när det varit en skada och vilken typ av skada det rört sig om.

Då många av våra kunder haft båten försäkrad hos oss under en längre tid och aldrig haft en skada, så det är många riktigt prydliga dokument som kommer att hamna i spekulanters händer. Om det varit en skada så är det ändå en trygghet för köpare att den reparerats av ett kompetent varv som Svenska Sjö har godkänt.

– Vi tror starkt på att Svenska Sjö- försäkrade båtar kommer att bli mer lättsålda än andra med denna tjänst . Utöver en ökad trygghet som certifikatet innebär får köpare av en Svenska Sjö- försäkrad båt en självriskbonus på 500 kr redan dag ett om båten fortsättningsförsäkras hos oss säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö

En effektiv och miljövänlig metod för brandskydd, träskydd och mögelsanering – VP Ultra Solution – har världspremiär i monter C 10-37 på Allt för sjön mässan i Älvsjö. Skyddet omfattar brand-, mögel-, röt-, blånads- och termitskydd, och är en gift- och luktfri skyddsmetod.

Egenskaperna ger en trygg och säker användning oavsett om det gäller saneringar och brandskydd i befintliga byggnader och båtar eller för virkesbehandling i trävaruindustrin. En mycket hög kvalitet och ett unikt allt-i-ett skydd erhålls på virke och övrigt byggnadsmaterial och ger stora fördelar genom hela processen från råvara till slutanvändning. Värdet på bostadshus och båtar som behandlats eller använder behandlat material ökar betydligt.

VP Ultra Solution är unik och mycket effektiv för alla träslag. Kombinationen av brandskydd och biologiskt skydd gör att det ej finns någon annan som kan erbjuda denna form av service. Säkerheten är hög och metoden medför positiva miljöegenskaper. Det fungerar effektivt utan gifter.

Medlet är fullständigt giftfritt och långtidsverkande och skyddar alla träslag mot brand, röta, mögel, blånad och angrepp av skadeinsekter. Förutom träskyddet kan man även brandskydda alla kända träslag till brandklass B-s1,d0, och inom sjöfart IMO – PART 5.

Info: www.vpultra.com

Båtsäsongen närmar sig och därmed ökar också stölderna av båtar, motorer och utrustning. Under 2014 minskade antalet anmälda båtmotorstölder något medan stölder ur och från båtar ökade med 12 procent. Motorer och elektronik går snabbt att stjäla och kan lätt avyttras på andrahandsmarknaden, men som båtägare kan du göra en hel del för att försvåra för tjuven.

Att skruva loss dyrbara drev och växelhus från motorn på en båt tar bara några minuter. Likaså att stjäla GPS och annan elektronisk utrustning ur båten. Det tar inte heller lång tid att koppla för ett släp och frakta iväg hela båten eller att stjäla den från båtplatsen om den inte är ordentligt fastlåst. Om båten inte snabbt kan kopplas till en ägare kan polisen heller inte göra mycket för att stoppa tjuven vid en kontroll på vägen.

– Det finns en hel del man som båtägare kan göra för att försvåra för tjuven men många gånger hoppar man över de enklaste saker, som att t ex sätta ett kulhandskelås på släpkärran när man ställer upp båten eller att man använder för dåliga lås när man låser fast den vid bryggan, menar Lotta Mauritzson rådgivare på SSF Stöldskyddsföreningen.

När det gäller hela båtar handlar stölderna ofta om beställningsjobb. Då vet tjuvarna exakt vad de ska ha och många gånger lämnar båten landet mycket snart efter stölden. Båtmotorer och utrustning hamnar även de utomlands men också på andrahandsmarknaden här i Sverige.

– Tjuvarna är ute efter föremål som snabbt kan säljas vidare, till exempel GPS-utrustning och annan elektronik, men de stjäl också bensin och sprit, säger Carl-Gustav Johnsson, poliskommissarie på Sjöpolisen i Stockholm, och rekommenderar att alltid tömma båten på värdesaker när man lämnar den. Det som inte kan tas med bör stöldskyddsmärkas för att minska risken för tillgrepp.

Som båtägare bör man också engagera sig i bevakning av det område där man har sin båtplats. Många båtklubbar arrangerar båtsamverkan vilket bland annat innebär att båtägarna patrullerar brygg- och uppläggningsområdena framförallt nattetid.
SSF Stöldskyddsföreningen ger också följande tips för att försvåra för tjuven inför båtsäsongen:
• Lås fast båten med certifierat/godkänt hänglås och kätting i klass 3. Stävöglan ska ha motsvarande klass.
• Utombordsmotorn ska låsas med certifierat/godkänt båtmotorlås eller med hänglås och kätting i klass 3
• Märk drev, växelhus, båttrailer och löstagbar elektronisk utrustning med SSF DNA-märkning som även innehåller mikropunkter för att kunna spåras av polis
• Båttrailer ska låsas med certifierat/godkänt kulhandskelås eller hänglås och kätting i klass 3
• När båten förvaras på land – se till att skruva bort drev och växelhus från motorn och förvara dessa inlåsta på annan plats.

Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

I programmet Stoppa tjuven på TV3 idag 26/2 kl. 20.00 tas båt- och båtmotorstölder upp som tema. Stoppa tjuven är ett samarbete mellan TV3 och SSF Stöldskyddsföreningen.

Tvärtemot vad många tror är båten inte säker bara för att den står på torra land. En tredjedel av årets båtskador händer under vintermånaderna, beräknar försäkringsbolaget If.

Ännu är det flera månader kvar till att tusentals förväntansfulla båtägare kan sätta sina ögonstenar i sjön. Men faktum är att många båtar är långt ifrån säkra där de står under sin vintervila.

Enligt försäkringsbolagets Ifs beräkningar anmäldes en dryg tredjedel av förra årets båtskador mellan oktober och april. Totalt uppgår värdet på de här vinterskadorna till över 19 Mkr.

– Det går inte bara att palla upp båten hur som helst och tänka att den automatiskt kommer att stå tryggt till våren. Tänk på att du är lika mycket båtägare på vintern som på sommaren, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost – samtidigt hör sådana skador till de vanligaste på vintervilande båtar. Det är också vanligt att dåligt uppstöttade båtar välter och att utombordsmotorer och andra värdefulla delar blir stulna.

– Har du en utombordare kan du be en verkstad ta hand om den under vintern, då kan du få den servad samtidigt. Men även om du inte gör det ska motorn vara inlåst – och glöm inte att titta till båten då och då under vintern, säger Dan Falconer.

Så skyddar du båten under vinterhalvåret:
1. Skydda inombordsmotorn från frostskador genom att tappa av eller köra igenom kylsystemet med frostskyddsvätska.
2. Skapa en taknock med fall på presenningen istället för ett platt tak där snön kan lägga sig. Smältvatten kan i värsta fall rinna in i båten.
3. Surra inte fast presenningen i stöttorna. Rycks en stötta undan i hård vind kan hela båten välta.
4. Se till att båten är ren och att luft kan cirkulera när den är täckt för att undvika mögelskador.
5. Töm självklart båten på värdefulla saker – tänk också på att utombordsmotorn måste vara inlåst under vintern för att försäkringen ska gälla.

Mer information och tips hittar du i Ifs säkerhetshandbok för båt som du kan ladda ner här:

Info: http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/batforsakring_sakerhetshandbok.pdf

Klassikern Fjordling 18, som är en av båtvärldens mest lovordade båtar och som har mycket svårslagna fångenskaper även med dagens mått mätt, tas nu upp i nyproduktion. Nu i kolfiber/mahogny och med eldrift.

Grundidén var egentligen bara att ta fram en båt som lämpar sig bra för eldrift. Ett effektivt och lättdrivet skrov med andra ord. Efter en del bollande med idéer fann man att den redan befintliga klassikern Fjordling 18 var den perfekta båten för ändamålet.

Sagt och gjort. Det norska företaget Elbåt AS med entusiasten, entreprenören och ingenjören Ole Peder Bjørsom i spetsen, köpte helt sonika rättigheterna till Fjordling 18 – Jan Herman Linges hyllade skrov som ritades på tidigt 60-tal men märkligt nog står sig väl än i dag. Många hävdar till och med att ingen modern båt i samma storlek går bättre i sjön än Linges mästerverk. Från detta skrov har de utvecklat två nya modeller som är avsedda för elmotorer.

Fjordling 18 Runabout
Först ut var Fjordling 18 Runabout, som är som är byggd i kolfiber med däck och inredning som är prytt med ett tunt lager (tre millimeter) mahogny. Till en början har man testat den med en traditionell bensinmotor på akterspegeln (se bilderna). Men nu kan den alltså fås med eldrift.

Med en Torqueedo 80 hk på akterspegeln är den god för farter på strax under 30 knop. När det gäller räckvidden finns det dock mer att önska. Håller man en marschfart på 22 knop så kan man inte räkna med att de dubbla batterierna (som väger 150 kg vardera) räcker i mer än 15 sjömil.

Fjordling 18 Console
Den andra nya Fjordling 18-baserade skapelsen heter Fjordling 18 Console och är som namnet antyder en mittkonsol-båt. Också den tänkt att drivas med en Torquedo på 80 hk.

En Fjordling 18 Runabout med en Torqueedo 80 på akterspelgeln kostar i runda slängar 650 000 norska kronor. Väljer man en helt vanlig bensinmotor på 75 hk landar det på 450 000 norska kronor. Priset för en Fjordling 18 Console är ännu inte fastställt.

Källa och foto: Atlantica.

Navigare Group rapporterar att de har sålt fler segelbåtar än någonsin de senaste månaderna. Navigare Yachting och Navigare Yachts sålde båtar för över 135 MSEK under 2014.

Navigare Yachting ökade sin omsättning från 2013 till 2014 med 58 MSEK. 2014 omsatte Navigare Yachting båtar för nästan 112 MSEK.

– Vi upplever att båtköparen 2015 har utvecklats till att köpa en upplevelse snarare än en båt. För de flesta av våra kunder som investerar i en båt i varma vatten, är det inte själva båten som står i centrum. Fokus ligger istället på upplevelsen och att man inte behöver att ta hand om båten. De som köper båt i Sverige är i och för sig mer intresserade av själva båten men där blir helhetslösningen och alla skräddarsydda detaljer viktigast, berättar Jesper Rönngard, VD för Navigare Yachting.

– Vi erbjuder attraktiva finansieringslösningar där du endast betalar en mindre del av båtens nypris vid köptillfället och låter sedan uthyrningen av båten finansiera resten, detta gör att även den som inte har fullt kapital till en helt ny båt ändå kan leva ut sin dröm, säger Jesper Rönngard.

Navigare Yachtings unika semesterprogram som innebär att man kan segla i hela världen, åka skidor i Schweiz eller njuta i ett strandhus i Thailand eller hus i Toscana gör Navigares investeringsprogram ännu mer attraktivt för kunden.

Navigare Yachts startade upp i september 2013 och förutspådde redan då den nya trenden på båtmarknaden. Navigare Yachts har under de senaste 6 månaderna sålt båtar för 51,6 MSEK och är mycket positiva till utvecklingen på båtmarknaden.

– Att våra försäljningssiffror ser ut som de gör just nu beror på att vi förstår och möter kundernas behov, det visar även att det vi förutspådde gällande kundernas båtägarbeteende var rätt, säger Simon Eklund VD för Navigare Yachts.

– Samtidigt som vi hela tiden ökar försäljningen i vårt moderbolag Navigare Yachting med segelbåtar till varma vatten och det enkla båtägandet upplever vi en annan typ av kund till svenska marknaden där skräddarsydda lösningar är nyckeln till succé.

– Kunden ställer större krav till utrustning och de skräddarsydda lösningarna samtidigt som de vill ha det enkla båtägandet där service och förvaring är en naturlig del av paketet. Vi prioriterar vår tid mer och mer och det viktiga är att få segla så mycket som möjligt och det blir mindre viktigt att själv ta hand om sin båt. Vårt fokus är att alltid hitta bästa lösningarna för våra kunder och komma ihåg att alla kunder är unika, säger Simon Eklund.

På båtmässan i Göteborg bokade Navigare Moments resor för 1,5 MSEK och bokningarna fortsätter att strömma in. Företaget är på god väg att nå sin målsättning för 2015.

Förra året lanserade Alukin aluminiumbåtar en hel modellserie klaffbåtar i fler storlekar och Work-serien fick stort genomslag. I år satsar företaget på en sportig nyhet, en snabbgående pendlarbåt för fritidsbruk som för första gången visas på mässan Allt för Sjön i Stockholm.

Båtmässan Allt för Sjön går av stapeln i Stockholm mellan 27 februari till den 8 mars. Mässan är startskottet för årets båtsäsong och här visas fler nyheter under temat ”Nyhetast”. Roslagsföretaget och båtproducenten Marinteknik i Norrtälje passar på att avtäcka nyheten för Alukin aluminiumbåtar. I år lanseras Alukin Sport Cabin 650, en liten sportig aluminiumbåt med hytt byggd för snabba transporter i skärgården.

– Den här modellen är baserad på vårt befintliga 6,5 meters skrov som anpassats för en mindre hytt bland annat med förhöjda fribord, ny design på hytt och pulpetbågar, berättar Peter Nikula, båtkonstruktör på Alukin aluminiumbåtar.

Likheter finns med storasyster Alukin Sport Cabin 750, men hytten på den mindre 650-modellen har fått uppdateringar i design och funktion. Bland annat har båten utrustats med en stor taklucka som skjuts bakåt för varma sommardagar och en hel akterdörr som leder ut till ett litet inramat akterdäck. Inredningen går i stilren, funktionell design som båtarna är kända för och i sobert grått med bekväma Grammerstolar, precis som i de större hyttbåtarna.

– Det är en liten hyttbåt i tuff förpackning som trots sin storlek har fått en bra planering i hytten. Det inramade akterdäcket och heldörren bakåt är en bra lösning för familjen med barn eller hund som säkert och skyddat kan vistas även på akterdäcket under färd. Det är litet och kompromissat, men det fyller sin funktion och ger en öppen känsla i hyttbåten, säger Peter Nikula.

Alukin aluminiumbåtar byggs av företaget Marinteknik i Norrtälje och här inbjuder man sina användare att vara delaktiga genom hela byggprocessen. Bland annat kan man följa sitt båtbygge på Facebook.

– Vi gör vårt bästa för att vara lyhörda för våra kunders önskemål. Den här modellen har till exempel tillkommit tack vare att vi lyssnat på mässbesökare som gillar våra båtar, men som önskat en lite mindre hyttmodell för skärgårdspendling. Skrovet och sjöegenskaperna är desamma som vår populära bowridermodell DP 650, som jag inom parentes kan tillägga är min personliga favorit, säger Maria Nikula, marknadschef på Alukin aluminiumbåtar. Maria förklarar varför.

– 650:n är lättmanövrerad, rapp och smidig som ett fullblod, men är lika slitstark och tålig som en arbetshäst, tycker Maria Nikula.

– Man kan också jämföra köregenskaper med SC 650 och känslan i en liten sportbil men samtidigt är den lika funktionell som en jeep, avslutar Peter Nikula.

Alukin finns i monter A14:22 på Allt för sjön.

Mindre än två dygn återstår av den fjärde etappen i Volvo Ocean Race och det pågår en intensiv kamp om att komma först till Auckland.

Senaste positionsrapport: 1400
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 
9–15 knop
Vind: NO 5–8 m/sek
Beräknad målgång: 28 februari

– Helt fantastiskt, det jämnare än något jag varit med om tidigare, säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team som går mot ytterligare ett toppresultat.

Sedan fältet hittade fart och vind söder om ekvatorn har Abu Dhabi Ocean Racing, MAPFRE och Dongfeng Race Team stuckit iväg och skapat en tätklunga. Strömbergs lag hade ledningen i morse men när de fastnade i en vindlucka under ett moln föll de direkt ner till tredje plats.

– Det känns surt att tappa ett försprång som vi jobbat för i flera dagar, säger Martin Strömberg. Vi fastnade i vindluckan längre än de andra två och de gick förbi på bara några minuter men vi ger oss inte.

– Etappen började väldigt bra. Sedan var det mycket tuffare och vi låg länge sist innan vi seglade ikapp och lyckades ta tillbaks ledningen. Nu har vi precis sumpat den igen och det känns ju inte så bra. Vi ser fram emot att komma iland men vi har en tuff fight framför oss i två dygn.

Mitt på dagen skiljde det mindre än två sjömil mellan trion i toppen och det mesta pekar på att de gör upp om pallplatserna.

– Vi måste få bra fart mot ner mot Nya Zeeland, sedan bli det kustsegling ner till Auckland och den som klarar av det bäst kommer att vinna etappen. Men de andra båtarna är inte långt bakom oss. Jag har sett jämna spurter tidigare men jag har aldrig tidigare sett alla båtar så här samlade i slutet på en lång etapp.

Dongfeng leder just nu den totala poängställningen i Volvo Ocean Race och för att behålla den positionen måste de komma före Abu Dhabi Ocean Racing till Auckland.

– Det hade betytt mycket att vinna den här etappen och vi vill visa de andra att vi aldrig ger oss. Auckland är dessutom en klassisk seglingsstad där många är intresserade av segling, säger Martin Strömberg.

Svenskbåten Team SCA slåss nu för att komma ikapp Team Brunel och Team Alvimedica på femte och fjärde plats. Enligt den senaste rapporten är de bara några timmar bakom täten.

– Stämningen ombord är god och fokuserad. Alla fick lite extra ny energi igår, dels av närheten till Auckland, dels av att återigen ha Brunel i sikte, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Info: www.volvooceanrace.com

Sportfiskarna vill nyansera debatten om det påstådda hotet mot kulturmiljöer vid vatten: det är i de allra flesta fall fullt möjligt att återskapa fiskvandringsvägar utan att rasera kulturmiljöer. Av många skäl måste processen att åtgärda vandringshindren i våra vatten nu påbörjas: bland annat för att rädda akut hotade fiskarter som ål och för att nå våra uppsatta miljömål.

– Man kan lugnt konstatera att restaurering av fiskvägar inte utgör något stort hot mot kulturmiljöer. Sportfiskarna har exempelvis här på Gotland byggt fiskvägar i flera vattendrag där kulturmiljön också bevarats. Man kan i regel hitta lösningar som fungerar både för fisken och för bevarandet av kulturmiljön, berättar Lars Vallin, projektledare på Sportfiskarnas projektkontor i Visby.

Kulturmiljöer + fiskvandring=sant
De senaste åren har Sportfiskarna, olika länsstyrelser och andra aktörer genomfört en rad restaureringsprojekt i vattendrag landet runt. Många av dessa åtgärder har genomförts i anslutning till kulturmiljöer som exempelvis gamla kvarnar, äldre dammar, i stadskärnor eller i bruksmiljöer. Det är i regel fullt möjligt att i samråd med ägaren bygga fungerande fiskvägar utan att på något sätt rasera kulturmiljöerna. I många fall innebär även återställandet av vandringsvägen att man kan lyfta fram det ursprungliga kulturminnesmärket då exempelvis påbyggda betongfundament rivs ut. Det finns många exempel på att påbyggda vattenkraftverk är det verkliga ingreppet i en ursprunglig kulturmiljö.

– Det är viktigt att vi kan nyansera bilden av vad restaureringsåtgärder i en kulturmiljö innebär. Det finns exempelvis inte nödvändigtvis behov av att avsänka uppdämda sjöar och dammar som funnits länge och där ett nytt naturtillstånd inträtt med strandvegetation längs vattenlinjen. Restaurering av vattenmiljöer och bevarande av kulturmiljö är fullt möjligt bara man är beredd att föra en öppen dialog, kommenterar Lars Vallin.

Åtgärder kan finansieras
Att återskapa vandringsvägar har naturligtvis en kostnad. I dagsläget kan olika åtgärder finansieras via exempelvis medel från Havs- och vattenmyndigheten, LONA, Bra Miljöval, eller Europeiska fiskerifonden. Men då omfattningen av vandringshinder är stor finns helt klart behov av att hitta mer finansiering för de fall då ägaren själv inte har möjlighet att bekosta åtgärder.
Sportfiskarna har länge drivit förslaget att elcertifikatsystemet ska villkoras: för att få elcertifikat ska kraftverken förses med faunapassage. Idag kan kraftverk beviljas elcertifikat utan giltigt tillstånd eller krav på miljöanpassning. Med ett villkorat elcertifikatsystem skulle kraftverksägaren ekonomiskt motiveras till att miljöanpassa kraftverket genom att bland annat möjliggöra fiskvandring.

– En annan möjlighet till finansiering som diskuterats är inrättandet av en särskild fond för miljöåtgärder, i första hand utrivningar av små kraftverk och dammar. Om ägarna till de större kraftverken bidrog till en sådan fond kunde ägare till mindre kraftverk få bidrag därifrån till åtgärder de annars inte kan bekosta, kommenterar Christina Lindhagen, expert på strömmande vatten på Sportfiskarna.

Det är dags att bygga fiskvägar!
Det finns många skäl till att det nu är dags att åtgärda vandringshindren i våra vatten: vi är idag långt ifrån att nå något av de vattenrelaterade miljömålen. Sverige är vidare ålagt att uppfylla EU:s vattendirektiv om att alla vatten ska uppnå ”god ekologisk status”. Vattendirektivet är inte ett fiktivt pappersdirektiv: det innebär rent konkret att vi ska åtgärda våra vatten för att skapa mer biologiskt liv och öka fiskbestånden. Genom att återskapa fria vandringsvägar förbättras på många platser möjligheterna för hotade fiskarter som vildlax, ål och asp. Dessutom får vi ett förbättrat sportfiske för de omkring två miljoner svenskar som årligen sportfiskar.

– Ofta tillför byggandet av en fiskväg ett större värde till platsen. Man kan exempelvis få en vacker strömsträcka vid en gammal kvarndamm. Ett speciellt exempel på detta utökade värde är asptrapporna i Fyrisån i Uppsala där vandrande och lekande fisk nu kan beskådas mitt inne i en stadsmiljö, avslutar Lars Vallin.

Några exempel på olika fiskvandringsåtgärder i kulturmiljöer landet runt:

Slereboån, Ale kommun, omlöp förbi en gammal kvarn.

Restebäcken, Resteröd-Strand, Uddevalla kommun, fiskväg vid gammal stenbro.

Bratteforsån vid Lyckorna kvarn, Ljungskile, fiskväg vid kvarndämme.

Storån i Rolfsåns vattensystem, omlöp vid Bosgården.

Nissan, Halmstad, fiskväg i vid Slottsmöllan.

Svartån, Örebro, omlöp.

Sågkvarnsbäcken, Örebro län, fiskväg vid gammal damm.

Motala ström, centrala Norrköping, lekbäck i stadsmiljö.

Fyrisån, Uppsala, fiskvägar för bland annat asp i centrala Uppsala.

Igelbäcken, Solna, fiskväg vid Ulriksdals slott.

Norrtäljeån, Norrtälje, restaurering med hänsyn till kulturmiljö och bebyggelse.

Loåns vattensystem, Wira bruk, Österåker, fiskväg i bruksmiljö.

Åkerströmmen, Åkersberga, fiskväg.

Strömmaån, Gotland omlöp förbi en kvarnrest.

Anerån, Gotland, tröskling vid byggnadsminne.

Stavgardsån, Gotland, bevattningsdamm som bevarats genom tröskling.

Varbosån, Gotland, kvarndamm där omlöp byggts förbi dämmet.

Lummelundaån, Gotland, vandringsramp för flodnejonöga i gammal bruksmiljö.

Norralaån, Söderhamns kommun, naturlik fiskväg vid Hillmans kvarn.

Tvärån, Söderhamns kommun, naturlik fiskväg/faunapassage vid Sunnäsbruk.

Söderhamnsån, Söderhamns kommun, naturlik fiskväg vid kvarn.

Åtjärnsbäcken, Hudiksvall, fiskväg i vid Långvinds bruk.

Edsmyrån, Jättendal, Nordanstigs kommun, fiskväg.

Stömneån vid Stömne verkstäder, Delsbo, fiskväg.

Svartån vid Idsjökvarn, Ilsbo, fiskväg.

Delångersån vid Lundströmmen, Hudiksvalls kommun, fiskväg.

Lillfjärden, centrala Hudiksvall, fiskväg.

Björkeån, Gävleborgs län, fiskväg vid i Hillevik.

Testeboån i Gävleborgs län, fisktrappa vid Oslättfors.

Varje år utser Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare, en sjöräddningsinsats från i fjol som varit något utöver det vanliga. Av 2014 års 748 sjöräddningslarm har fem uppdrag nominerats. Vilket av dessa uppdrag som tar hem utmärkelsen avslöjas på båtmässan Allt för sjön i Stockholm på fredag den 27/2.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 procent av all sjöräddning i Sverige.

Förra året utförde Sjöräddningssällskapet 748 sjöräddningsuppdrag samt 670 sjöambulanstransporter och övrig räddningstjänst. Antalet larm är något färre än 2013 års rekordsiffror, men de förebyggande utryckningarna (kostnadsfri hjälp för medlemmar innan läget utvecklats till att bli akut) fortsätter att öka. Förra året utfördes 2 543 sådana uppdrag. Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare rycker ut dygnet runt, året om, oavsett om larmet gäller ett sjukdomsfall, en sjunkande båt eller ett mer odramatiskt motorproblem.

– Våra frivilliga sjöräddare är vår allra största tillgång. Deras tid och engagemang går inte att mäta i pengar. Genom att utse Årets Sjöräddare vill vi lyfta fram alla våra sjöräddare, som gör ett fantastiskt jobb för sjösäkerheten, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets VD.

Välkommen till scenen i C-hallen där presskonferensen hålls, fredag den 27 februari klockan 14:30. Årets Sjöräddare finns tillgängliga för intervjuer efter prisutdelningen.

De fem nominerade insatserna har utförts av följande sjöräddningsstationer (läs om alla räddningsinsatser och frivilliga sjöräddare via länken nedan): RS Rörö, RS Stockholm, RS Dalarö och RS Möja, RS Torekov och RS Hjälmaren.

Sjöräddningssällskapet finns på plats hela veckan i monter C 20:34.

Nu är säkerhet och komfort tillgängligt för alla motorbåtsägare. Svenska Zipwake är först på marknaden med ett helautomatiskt och snabbreglerande trimsystem till en bråkdel av tidigare pris. Zipwake minskar dessutom bränsleförbrukningen och sparar miljön.

– Vi har tagit fram en unik teknisk innovation, överlägsen liknande produkter när det gäller funktion, prestanda och pris. Zipwake kommer att revolutionera båtbranschen, säger Lorentz Simonson, vd på Zipwake AB.

Zipwake Dynamic Trim Control System är anpassat till i första hand planande och halvplanande motorbåtar mellan 6 – 18 meter. Med integrerat 3D Gyro och GPS i manöverpanelen erbjuds ett helautomatiskt system där båtens gångläge regleras snabbt, precist och automatiskt.

Interceptorernas verkan gör också att båten når sin planingströskel väsentligt snabbare och behåller sitt planingsläge även i lägre farter, vilket minskar både vågbildning och bränsleförbrukning. Därmed minskas miljöbelastningen. Systemet ger dessutom bättre komfort och säkerhet vid acceleration, när man girar, och vid körning i sidsjö.

– Enkelhet och säkerhet är viktiga faktorer. När båten lämnar hamnen trycker föraren bara på Autoknappen, sedan sköter systemet sig snabbt och enkelt på egen hand. Det innebär att föraren kan koncentrera sig på körningen istället för en massa knappar och inställningar, fortsätter Lorentz Simonson.

Det nya trimsystemet är resultat av ett teknologiskifte där man vidareutvecklat och förpackat känd teknik på nytt sätt. Till ett betydligt lägre pris än tidigare.

– Vi har lyckats med det omöjliga! Zipwake kostar 15 000 kronor, tidigare har ett avancerat trimsystem kostat omkring 200 000 kronor. Vårt pris gör att fler kan köpa ett snabbreglerande trimsystem och därmed öppnas en helt ny marknad för fritidsbåtar, säger Niclas Olofsson, teknisk chef på Zipwake som investerat i nya produktionsverktyg för att kunna massproducera sitt trimsystem.

Zipwake är svenskproducerat och distribueras av Båtsystem AB, på den svenska marknaden. Även internationellt har Zipwake väckt uppmärksamhet, bland annat i tidningen Motor Boat & Yatching som menar att Zipwake är en av de mest betydande produkterna när det gäller utvecklingen av nya styrsystem för båtar.

– Ja, det omdömet är vi stolta över. Vi märker av ett stort intresse för Zipwake och har redan beställningar i Europa. Vi har även fått förfrågningar från varv såväl i USA som i Asien. Det ska bli väldigt spännande att presentera Zipwake ytterligare och mer ingående för båtbranschen och marknaden, säger Lorentz Simonson.

Zipwake premiärvisas på Allt för sjön i Båtsystems monter C11:21, på pressträffen fredagen den 27 februari klockan 13:00 Allt för sjön pågår mellan 28 feb- 2 mars på Stockholmsmässan.

För mer information:
www.zipwake.com
www.batsystem.se

Kommentarer

Håkan Melin 17:22:19 2015-03-03

Är det någon som har provat ?

Najad ställer som enda större kölbåt ut på Allt För Sjön, 28 februari – 8 mars. Dessutom finns Najadklubben Ost i Najads monter A05:21.

Najad 570 4:a i ARC
Najad 570 Weir Kraken kom på en hedrande 4:e plats i sin klass i ARC racet över Atlanten, trots en skörad gennaker redan första dygnet. Med 6 mans besättning och en väl fungerande autopilot klarades racet av på 15 ½ dagar.

Thompa tillbaka på mammas gata
Najad välkomnar fd mässgeneralen på Allt För Sjön, Thomas Sandberg. Efter 17 år på mässan återvänder Thompa till segelbåtsbranschen och ansvarar numera för Najads Stockholmskontor.

Den 23 december beslutade amerikanska myndigheter att implementera ett utökat krav på nationell fartygstrafik att bära AIS transpondrar.

I USA har myndigheterna bestämt att antalet fartyg som skall innefattas av kravet på att bära så kallad AIS-utrustning skall utökas med cirka 18 000 fartyg. Kravet gäller från 2 mars 2015 och måste vara effektuerat senast 1 mars 2016.

Detta är en kort implementeringstid för så många fartyg och passar True Heading bra då de står beredda att kunna leverera just den utrustning som efterfrågas. Redan på kort tid har True Heading lyckats bygga upp ett rykte som AIS experter även i USA genom den aktiva kampanj i form av seminarier och artiklar som genomförts i samband med de större mässorna i Nordamerika.

Kravet på AIS utrustning är del i strävan efter ökad maritim kontroll av kuster och farleder. Utöver detta pågår en studie från amerikanska myndigheter över hur navigationslösningar baserade på smartphones eller läsplattor kan användas för att positionera fritidsbåtar och där intresse finns för att använda Seapilots lösning för detta som redan är klar och fungerar.

Över 1 700 alkfåglar, det vill säga bl a sillgrisslor, tordmular har hanterats och räknats under 2014 något som går att läsa om i Levande Skärgårdsnatur 2015, med rapporter från 2014. Resultaten visar glädjande siffror och ett rekordår för alkfåglarna.

– Förutom det stora antalet alkfåglar vi hanterade och ringmärkte under 2014 slog vi även ett annat glädjande rekord för sillgrisslan. Inte mindre än två 40-åringar hittades sommaren 2014 på Svenska Högarna. Vilket också visar vilka värdefulla data vi kan få fram genom att arbeta med så här långa serier och i projekt som sträcker sig över lång tid, säger Gunnar Hjertstrand, Skärgårdsstiftelsens fältsamordnare för projekt Levande Skärgårdsnatur.

Projekt Levande skärgårdsnatur startade redan 1985 och har genom årliga inventeringar och kontinuerlig bevakning gett mycket värdefull information för forskarna om hur det står till med några av Östersjöns allra viktigaste djur- och fågelarter.

Resultaten från 2014 är en blandning av glädjeämnen och orosmoln. Sälarna fortsätter att öka i antal även om de ligger långt under de nivåer som ansågs naturliga i början av 1900-talet. Skarvens utbredning har sedan flera år planat ut och handlar nu om omgrupperingar och förflyttningar utan ökningar i reella antal. Havsörnarna ökar stadigt i antal och läget i Stockholms skärgård får anses som gott. För berguven är däremot läget mer oroande även om antalet håller sig på ungefär samma nivå som året tidigare.

För bland annat svärta, ejder, alfågel och sjöorre är oron stor med många obesvarade frågor kring B-vitaminbrist och andra allvarliga indikatorer på att utvecklingen går att fel håll.

– Vi som arbetar i projekt Levande skärgårdsnatur är alla mycket oroade över utvecklingen i stort men det finns som sagt ljuspunkter där alkfåglarnas utveckling är mycket glädjande. Reservationen finns förstås även där att ljuspunkterna kan ses som varningssignaler också då balansen mellan arterna blir annorlunda än förut. Något som kan innebära att något inte står rätt till. säger Gunnar Hjertstrand.

Intresset för rapporten som nu är sammanställd är stort och visar att många tycker att arbetet med den unika kunskapsinsamlingen är viktigt.
– Levande skärgårdsnatur är ett 30-årigt projekt som genom sin långa serie av inventeringar kan visa på förändringar inom olika arter i Stockholms skärgård. Tack vare detta kan man tidigt upptäcka förändringar och göra det möjligt att sätta in åtgärder för att möta problem eller störningar. Detta är ett ovärderligt samarbete som skapar förutsättningar för ett rikt växt- och djurliv, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Bilderna:
Tillsynsmännen Bengt Söderlund och Gunnar Hjertstrand med ¨Skotten¨ en långväga kompis som de fick skaka hand (eller simfot) med 2014 för tredje gången. Efter att ha fötts och ringmärkts 1993 på en ö som heter Sule skerry väst om Orkneyöarna i Skottland valde denna grissla att som vuxen häcka i Östersjön på en lite ö utanför Utö i Stockholms södra skärgård.

Martina Kadin jobbar och forskar på grisslor med utgångspunkt från Stora Karlsö och hon var turligt med på vår expedition Alka-Ost 2014 då detta återfynd av en 40-årig grissla gjordes. Gisslan är född och märkt på Stora Karlsö och återfyndet gjordes på ön Kalken i Svenska Högarna.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som successivt kommer att lanseras under året och det kommer att marknadsföras bland annat genom en rad nya sponsorsatsningar.

Tillsammans med VEIDEC kommer den 18-årige racerbåtstalangen Morgan Jernfast från Österskär i Åkersberga att satsa på en ny VM-titel. Den första tog Morgan 2012 då han vann VM i juniorklassen GT-15, nu satsar han för fullt på VM i Formula 4, en klass som ligger två snäpp under kungaklassen Formula 1. Första deltävlingen körs den 30-31 maj i Frankrike.

– Mitt mål är att vinna VM i år och att på sikt ta mig vidare till Formula 1 via Formula 2, säger Morgan. Jag har slagit flera av de förare som är med i F4 tidigare i min karriär och det finns ingen anledning till att jag inte ska göra det nu heller. Vi åker alltid till tävlingarna för att vinna. Samarbetet med VEIDEC ger mig de förutsättningar jag behöver för att lyckas.

– Morgan är en av landets största talanger inom båtsporten och han kommer att ha en lång internationell karriär framför sig som vi vill vara med och bygga tillsammans med honom, säger Rickard Pålsson, VD och ägare av VEIDEC.

För VEIDEC är satsningen på båtsport ett nytt steg i företagets sponsorsatsningar. Efter många års stark närvaro inom bilsporten är det nu dags att bryta ny mark.

– Vi kommer att finnas representerade på land, i luften och på vattnet genom flera nya sponsorsatsningar som vi kommer att presentera under året, fortsätter Rickard Pålsson. När vi lanserar vårt nya gröna produktutbud, VEIDEC GREEN WORLD, vill vi göra det genom sporter där de naturliga elementen är en viktig beståndsdel. Båtsporten är på stark frammarsch och den har starka målgrupper som intresserar sig för våra produkter – de vill vi nå genom vår sponsorsatsning på Morgan.

Racerbåtsporten har en stark miljöprofil. I Formula 4, den klass som Morgan Jernfast kommer att tävla i, används exempelvis miljöklassade enhetsmotorer från Mercury.

– Vi vet sedan tidigare genom våra tidigare engagemang inom bilsporten att sport och teknik i kombination starkt kan bidra till ett ökat miljömedvetande och ett påskyndande av den miljötekniska utvecklingen, fortsätter Rickard Pålsson. Vi använder själva motorsporten som en plattform för att testa och utveckla våra egna produkter.

Svensk båtracing har traditioner att försvara. Sverige är historiskt sett en av de starkaste båtracingnationerna i världen med 61 VM-titlar sedan 1967 i olika klasser. 38 av dessa titlar är vunna under de tre senaste årtiondena.

– Vi har alltid varit starka, framförallt har vi gjort bra resultat på rundbana, säger Pelle Larsson, Svenska Racerbåtsförbundets generalsekretare. Vi ser nu en generationsväxling där vi har många unga förare som är på väg upp och redan gör bra resultat gentemot världseliten.

– Från förbundets sida ser vi väldigt positivt på att en så pass betydande spelare inom svensk motorsport som VEIDEC går in i båtsporten. Vi välkomnar en tung aktör och det är viktigt att vi får in den här typen av sponsorer för att öppna dörren för nya intressenter.

Morgan Jernfast ställer ut på Allt för sjön (Stockholmsmässan), över 90 000 besökare 2014, 28 Februari – 8 Mars 2015, i Kungliga Motorbåtsklubbens monter med sin nya Formula 4-båt.

Fakta om Morgan Jernfast

Ålder: 18 år
Bor: Österskär
Studerar: Ekonomi 3:e året

Meriter:

2011: SM-guld GT-15, EM-silver GT-15
2012: VM-guld GT-15
2013: NM-silver F4s

Fakta om Formel 4

Katamaranskrov
60 hk 4-taktsmotorer
Minimivikt 350 kg inkl förare
Toppfart ca 60 knop

Kalender 2015

VM deltävling 1: Frankrike, Epinay 30-31 Maj
VM deltävling 2: Italien, Brindisi 03-05 Juli
VM deltävling 3: England, Nottingham 26-27 Augusti
VM deltävling 4: Tyskland, Duren 26-27 September

NM deltävling 1: Finland TBA
NM deltävling 2: Sverige TBA
NM deltävling 3: Norge, Arendal 12-13 September

Morgan kommer även att delta i tävlingar i Sverige. Datum för dessa tillkännages inom kort.

Denna produkt har kommit fram tack vare marknadens önskemål om en elektrisk bogpropeller som kan köras mer än de 2–4 minuter som en vanlig elektrisk bogpropeller klarar av och i takt med att avancerade tilläggnings system blir allt mer populära såg Vetus ett utrymme för en ny serie bogpropellrar.

Tack vare de kraftigare elmotorerna alstras inte lika mycket värme som från de konventionella elmotorerna vilket ger möjlighet till länge driftstid. Vetus bogpropellrar med utökad drifttid kan köras oavbrutet i sju minuter, för vissa modeller till och med lite längre.

I korta drag:
• Sju minuters drifttid!
• Extremt tystgående – tystast på marknaden
• Singelpropeller vilket ger mindre turbulens i tunneln
• Vetus unika propellerdesign reducerar kavitationen i tunneln
• Snedskurna drev i växelhuset (mindre oväsen från kugghjulen)
• Flexibel axelkoppling mellan elmotor och växelhus minimerar vibrationer
• Snabb och effektiv manövrering
• System som är enkla att installera
• Samtliga system uppfyller kraven enligt EMC
• Än så länge finns den nya serien endast i 24 V utförande.

Info: www.vetus.se

Professor Hans Elwing, Göteborgs Universitet, kommer i sitt föredrag vid Svenska Båtunionens miljökonferens på Allt För sjön närmare presentera det som nu är känt som ”den magiska pinnen”, ett helt nytt medel för att bekämpa beväxning på båtbottnar.

Hans Elwing har under drygt 20 år forskat kring biocider som bland annat använts inom jordbruket och som är godkända för detta ändamål. Med sitt nya ”magiska” pulver vill professor Elwing få bort koppar ur bottenfärgerna.

– Det använts mycket stora mängder koppar idag. Mitt pulver är visserligen en biocid men är mycket mera effektivt mot beväxning, det handlar om en faktor på nära tusen gånger.

Det finns emellertid ett problem som ännu inte är löst; det nya ämnet är inte registrerat för användning i bottenfärg – en procedur som är mycket besvärlig, kostar stora pengar och tar tid.

-Vi har satt igång en sådan process, säger Hans Elwing till Båtliv, under tiden fortsätter vi att testa med hjälp av många frivilliga.

Nimbus 405 Flybridge är en ny modell inom Nimbus Coupéserie som byggs för medvetna båtmänniskor som uppskattar sociala aktiviteter, bekvämt boende, enkel hantering och utmärkta långfärdsegenskaper. Båten får premiär på Allt för sjön, som öppnar på lördag.

Flybridge har designats för harmonisera fullt ut med formspråket på nya coupéserien. Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk fällbar mast. Ett stort fast takfönster gör salongen mycket ljus och luftig trots taköverbyggnaden. På flybridge erbjuds flera smarta funktionella och sociala ytor.
– Vi har lagt ner oerhört mycket arbete på layout och design för att utforma en optimal flybridge. Inte bara för att det skall bli en vacker båt utan också för att erbjuda multifunktionella sociala ytor med rätt känsla, säger Joacim Gustafsson, chefsdesigner på Nimbus.
Flybridge har en ”wet bar” med ho, grill och kylskåp, solbädd, stor soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en stor social sittgrupp ihop med soffan.
Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.
– Det skall bli extra roligt att visa båten eftersom vi är väldigt nöjda med designen både vad gäller funktionalitet och utseende. Speciellt eftersom vi får förfrågningar från flera av våra marknader, säger Jonas Göthberg, marknadschef på Nimbus.
Tack vare ”sidewalk” däckslayout maximeras gångutrymmet på båtens styrbordssida vilket gör det extra enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är extra generöst.
Nimbus Coupéserie har producerats sedan 1969 och har sålt fler än 4 000 exemplar över hela världen. 405 Flybridge tillverkas i Mariestad av Nimbus eget båtbyggeri.

Pressmeddelande:
Egenskaper och funktionalitet
405:an har för övrigt flera intressanta estetiska och funktionella integrerade detaljer. Bland annat dubbla pekskärmar vid förarplats, plats för fem personer att åka med i färdriktning i salong, d-stolpe med integrerad ventilation, helglasad akterdörr, elektriskt höj-, och sänkbart bord på akterdäck och “svärmorslucka” på akterspegel med dolt uttag för landström.
Motorrumsventilation i skrovsida med aktivt utblås, pentry med keramisk gasolhäll och mörk bänkskiva i komposit, kylskåp på 120 liter med möjlighet till extra kylutrymme i draglåda under soffa i salong.

Sidewalk design
”Sidewalk” (sidogång) är en asymmetrisk däckslayout där gångutrymmet på båtens styrbordssida är extra bred vilket medger extra stor rörelsefrihet. Det är lätt och trevlig att röra sig ombord, från för till akter och enkelt att kliva av och på båten längs hela styrbordssidan.
Dessutom utnyttjas invändig volym maximalt, det vill säga att utrymmet i cockpit, salong, nedre däck och ruff är extra generöst för båtens storlek. En viktig del i Nimbus sidewalk-koncept är en stor öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordssida. Sidodörren ger snabb access vid tilläggning och gör det möjligt att styra båten stående på utsidan.
Sidewalk konceptet möjliggör också större anpassning av akterdäck för olika aktiviteter.
Båten har ett stort härligt akterdäck med en extra stor L-soffa. Elektriskt höj- och sänkbart bord som är utfällbart och som även kan konverteras till solbädd. Akterdäck i samma nivå som badbrygga och salong.
Extra stort och stabilt peke i kombination med rostfri pulpit för trygg och enkel ombordstigning och eller lastning. Ankarboxlucka i för. Integrerade främre- och aktre ankarspel infällda i rostfri ram. Lättåtkomliga och minskar risken att
slå i tårna.
På fördäck integreras ett stort soldäck som en naturlig del av båtens design.

Överbyggnad och salong
Polyuretanlimmade rutor i överbyggnad och stor välv framruta ger, förutom ett modernt utseende, ovanligt hög stabilitet och tyst salong. Förarplatsen har vidareutvecklats och instrumentbrädan bestyckas med två stycken 12 tums plotter sida vid sida.
Sikten är exemplarisk tack vare rena ytor (inget som stör), matt antireflekterande material och integrerade infällda vindrutetorkare. Stor öppningsbar flushmonterad skjutdörr vid förarplats och stort öppningsbart glastak med integrerade solgardiner.
Sittplatser för fyra till fem personer att åka med färdriktningen. Fördelat på två platser vid förarplats och två till tre sittplatser i vändbar passagerarsoffa.
(Kuriosa: Den vändbara passagerarsoffan utvecklades redan på sjuttiotalet till Nimbus 26 och har utvecklats och förfinats sedan dess.)

Salongen har skandinaviskt ”öppen planlösning” med stora plana ytor och upplevs som ljus, rymlig och modern men mysig tack vare led belysning (dimmer på utvalda platser), trädetaljer och materialval på dynor och kuddar. Det gedigna träarbetet i salong och cockpit ger en härlig känsla av hantverk och kvalitet. Stor U-soffa i
med plats för 6-8 personer.
Matbordet är ihopfällbart till ”cocktail-läge” med glashållare vilket gör salongen ännu mer social när bordet inte används för måltid. Dold ventilationsanläggning som ger bättre innerklimat och minskar fukt tack vare god luftcirkulation i alla kabiner.
Moduluppbyggt pentry (60 CC) med möjlighet till kundspecifika installationer som till exempel mikrovågsugn, elhäll, diskmaskin, val av ugn (el eller gas). Pentryt är utrustad med matlagningsfläkt som kan monteras integrerad i överskåp ovanför elhäll.

Interiör och kabiner
Interiören på nedre däck ger en härlig känsla vad gäller utrymmen och material. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust tyg som ökar volymkänslan men som också dämpar ljud. Tre kabiner med två bäddar i varje fördelat på ”master cabin”, med separat ingång till badrum med toalett och duschkabin, samt två sidokabiner med gemensam toalett och dusch.
Stort ljusinsläpp bakom skylight i ”master cabin” för ljus rymlig känsla. Nytt för 405:an är ljusinsläppet mellan instrumentpanel och framruta som ger utrymmet på nedre däck en rymlig och ljus känsla.
På nedre däck finns också en extra garderob.

Drivlina och motorrum
Axeldrift med tunnelsystem är beprövad teknik med flera fördelar. Rakare axelvinkel ger bättre verkningsgrad på drivlinan och därmed mindre
bränsleförbrukning och högre fart Bättre kursstabilitet i låga farter och mindre djupgående.
Båten har som standard inbyggt ”Boat Trim System” med samma funktion som trimplan fast med högre verkningsgrad, snabbare och med automatik. Det finns även möjlighet att uppgradera till Volvo Pentas Interceptor System.
Automatisk mekanisk ventilation i motorrum minskar temperaturen och förbättrar förutsättningarna för ett problemfritt båtägande.

Stark, snygg och lätt
Allt laminat i båten är vakuuminjicerat på Nimbus båtbyggeri i Mariestad. Allt ifrån skrov, däck, överbyggnad, innerlaminat och luckor. I sandwich laminatet används ”Divinycell” som ger utmärkta isolerande egenskaper mot både värme och kyla och avvärjer effektivt kondens.
”Innerliner” och ”headliner” byggs helt i glasfiber. Resultatet är lättskötta och släta ytor i stuvfack, förvaringsutrymmen, skrovsidor, och innertak. Vacuuminjiceringsmetoden i kombination med högkvalitativa material och flerskiktsvävda glasfibermattor gör skrovet och laminaten isolerande, starka och lätta.

Info: www.nimbus.se