Nyheter

Sten Hjertman, grundare och majoritetsägare av båttillbehörskedjan Hjertmans, har tillsammans med Håkan Gendenberg och Fred Wennberg sålt bolaget till en båtintresserad trio. Denna trio består av Stefan Järudd, Fredrik Karlsson och Tomas Billing.

Hjertmans har nio butiker från Limhamn i söder till Sundsvall i norr plus Nordens största webshop för båttillbehör på www.hjertmans.se

Bolaget omsätter över 100 Mkr och är marknadsledande i Sverige.

Stefan Järudd tar över som verkställande direktör. Stefan Järudd kommer från Mora och har arbetat i finansbranschen hela sin karriär. Stefan har, precis som Sten Hjertman, seglat OK-jolle och köpte en båt av Sten redan 1975. Stefan har totalt fyra pallplatser på VM i klasserna OK-jolle och DN-isjakt. Snabba Moth-jollen som svävar över vattnet på bärplan är hans senaste passion och han har vid sidan om drivit en agentur för dessa och ett ribbfabrikat.

Håkan Gendenberg och Fred Wennberg kommer att arbeta kvar i bolaget. Sten Hjertman kommer att fortsätta arbeta på bolaget under våren 2015 och borga för ett bra överlämnande till Stefan Järudd.

Parterna har överenskommit att inte offentliggöra köpeskillingen.

– Det skall bli spännande och roligt att ta över efter en legend som Sten Hjertman, säger Stefan Järudd.

– Att ha stöttning av två så kompetenta partners som Tomas Billing, verkställande direktör för Nordstjernan, och Fredrik Karlsson, verkställande direktör för Lifco, borgar för att jag känner mig trygg i denna nya utmaning. Bolaget har varit lönsamt sedan start och vi ska fortsätta driva bolaget med fokus på effektivitet och lönsamhet.

– Efter att under hela 40 år byggt bolaget Hjertmans känns det tryggt att lämna över mitt livsverk till en så erfaren trio. Jag är övertygad om att bolaget kommer att få en bra utveckling framöver, säger Sten Hjertman.

Info: https://www.batliv.se/article.asp?newsid=8856#.VPcJRUK6x9t

Kommentarer

Thor-Björn Eriksson 18:07:51 2015-03-24

Avbruten ryggrad, en sena som släppt från höger axel samt en kotförskjutning blev resultatet av att en bräda på badplattformen PM 4550 lossnade. Brädan satt fast i respektive hörn , ca 10 mm från lång-resp kortsidan. Skruven i resp hörn gick in i träet ca 10 mm, underifrån. Vid en mycket liten belastning lossnade brädan och orsakade ett fall baklänges och ett livslångt lidande. En stämningsansökan kommer att lämnas in till Sundsvalls tingsrätt om produktens farlighet. Hjertmans förnekar ansvar för produkten i samråd med Båtsystem som importerar den från Kina. på www.svenskakoster.se kommer material att läggas ut om produkter som anses farliga och strider mot beprövad ingenjörspraxis. Konsumentverket prövar just nu denna produkt. Information tar sin börjat från 1 juni 2015.

Thor-Björn Eriksson 18:14:14 2015-03-24

Händelsen inträffade den 14 november 2014

Filip Nilsson 00:39:53 2015-03-25

I mitt fall gick den kritiska bulten av på mitt peke och jag föll i vattnet. Ren tur det inte var berg. Båtsystem!

I juni avslutas Volvo Ocean Race 2014-15 i hjärtat av Göteborg. I samband med att världens tuffaste havskappsegling återvänder till staden sjösätts nu Making Waves – en internationell talangjakt för unga konstnärer och musiker.

Making Waves anordnas i alla länder som besöks av Volvo Ocean Race 2014-15 och nu riktar sig tävlingen till unga artister och konstnärer som bor i Sverige. De som deltar kan få ett globalt genomslag med hjälp av världens största kappsegling runt jorden. De två vinnarna i Making Waves kommer att få se sina verk presenterade i Volvo Ocean Race sociala medier, under målgångsevenemanget i Göteborg samt i en turnerande internationell utställning efter målgången.

Making Waves arrangeras av Volvo Ocean Race och tävlingen är öppen för alla kreativa musiker och konstnärer mellan 18-35 år som bor i Sverige.

– Vi vill locka unga människor till att använda sin kreativitet med vår tävling som tema, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race.

– Människor i Sverige känner till segling och Volvo Ocean Race, men det här är en lysande möjlighet att se tävlingen från annan vinkel och att utforska våra värden och vårt starka band till Göteborg.

Making Waves är uppdelad i två kategorier – konst och musik. Konstdelen är öppen för bidrag inom måleri, fotografi och digital konst. Musiktävlingen är öppen för bidrag inom följande genrer: dansmusik, pop, elektro, indie och rock.

För att delta måste de tävlande anmäla sig till tävlingen och lämna in bidrag som de skapat själva mellan 2 mars och 3 maj 2015. Du hittar instruktioner för hur du anmäler dig, hur du lämnar bidrag, bedömningskriterier acegoteborg.com du anmäler dig, hur du lämnar bidrag samt tävlingsregler här: för musikkategorin eller konstkategorin.

Volvo Ocean Race har drygt en miljon följare på Facebook och de kommer att få chansen att rösta på sina favoritbidrag innan vår jury utser vinnarna innan 8 maj.

I varje tävlingskategori utses en vinnare som tilldelas 1000 Euro av Volvo Ocean Race. Vinnaren i konstkategorin respektive musikkategorin ska sedan skapa var sitt konstverk eller musikstycke (senast 12 juni) som inspirerats av temat Volvo Ocean Race och Göteborg. Dessa verk kommer att presenteras under evenemanget i Frihamnen.

Tidigare vinnare i Making Waves:
I Alicante, där Volvo Ocean Race startade den 4 oktober 2014, vann Brigitte Laverne musikkategorin och fotografen Alex Postigo konstkategorin. I Kapstaden vann animatören Ryan de Carte konstkategorin och trumpetaren David Watkyns musikkategorin.

I Abu Dhabi, UAE vann Karim Douaidy och Humna Mustafa musik respektive konstkategorin och i Sanya, Kina var det musikproducenten Eric Lau och målaren Zhu Laober som utsågs till vinnare.

För mer information:
makingwaves@volvooceanrace.com

Sebago välkomnar våren med många nyheter för både kvinna och man. På bilden med två personer ser vi Keely klädd i ärmlösa viskosblusen Anchor Print i färgen Navy/White Anchor print.

Finns även i Stripe Navy/White och enfärgad Sail White i storlekarna 34-44. Ca pris 499:-

Byxorna är av femficksmodell i bomull/elastan med stretch finns i storlekarna 27- 34”. Färgerna att välja på är Navy, Parfait Pink och White. Ca pris 699:- Skon Meriden Kiltie är en lättviktsloafer i mjuk nubuk med stabil helgjuten gummisula. Färgen är Navy, storlekarna 5-11, ca pris XXX:- Axelremsväskan i finaste läder kostar ca 1499:-

Leandro bär en ribbstickad tröja i bomull som heter Wilton Stripe Crew Neck. Bilden visar färgkombinationen Sail White/Red, finns även i Navy/Sail White, i S-XXXL. Ca pris 999:-

Shortsen Outwashed Belt Shorts är i urtvättad och kammad bomullstvill, de har öppna frontfickor, stora cargofickor i sida, bakfickor och matchande bälte. Finns i S-XXXL och färgerna Beige, Navy och Red, ca pris 799:-

Info: www.sebago.se

När Sportfiskemässan arrangeras för elfte gången återvänder den till Elmia för fjärde gången – platsen där den hittills har slagit publikrekord efter publikrekord. Sportfiskemässan är Sveriges största mötesplats, där branschens alla aktörer och fiskare på alla nivåer – nybörjare som proffs – möts. Här finns bland annat Europas största mobila akvarium, fiskeskolor, kastbana, nya båtar, de senaste produkterna och kändisarna från TV. Sportfiskemässan arrangeras den 20-22 mars på Elmia i Jönköping.

Sportfisket växer och kryper allt längre ner i åldrarna. Sociala medier har en positiv inverkan på intresset för sportfiske och många inspireras att börja fiska genom fiskefilmer.
Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund märker en ökning i antalet medlemmar. Fiske har blivit något häftigt och en upplevelse man gärna delar i olika sociala kanaler.

Scenprogrammet på Sportfiskemässan 2015 – som nu är klart – är både bredare och mer varierande än någonsin tidigare. Under mässans alla tre dagar erbjuds bland annat spännande föreläsningar, rådgivning, tips, utfrågningar och underhållning. Totalt erbjuds ett 30-tal programpunkter på mässcenen.

Bilden:
Storfiskaren Markoolio. Foto: Martin Falklind.

Efter Sharkbite Waterline Cleaner kommer nu även en Sharkbite Barnacle Remover. Det är en snäckborttagare som fungerar bra på båten. Den kommer att finnas i de flesta butiker inom båtbranschen till våren.

På båtmässan Allt för sjön lanseras Gobi Dry Tank Luftavfuktare hos Båtaccenten. Det är ett miljövänligt alternativ för att hålla bränsletankar fria från vatten och efterföljande bakterietillväxt.

Avfuktaren monteras snabbt och enkelt på avluftningsslangen till aktuell bränsletank. Medföljande 16 mm nipplar passar majoriteten av tankavluftningar.

Avfuktningen kommer att verka i alla temperaturer till dess att kristallerna har absorberat max mängd vatten. Kristallerna är indikerande och går från en orange kulör till en grön/svart när det är dags att ladda avfuktaren. En omladdning görs enkelt genom att värma kristallerna till 120 grader i en ugn.

Info: www.gobidry.com

Traditionell tvätt av båtbottnar med högtryckstvätt utan att ta hand om miljöfarligt restavfall i samband med båtupptagning är inte längre godkänt. Mot bakgrund av de nya riktlinjerna behöver nu alla hamnar där båtar målade med biocidfärg tas upp installera båtbottentvätt, för att minimera utsläpp av miljöfarliga ämnen.

Likaså behöver bottentvätt av båtar utan biocidfärg tvättas över hårdgjord yta.

Med Hullwasher 6000 har företaget Ekowasher tagit fram en kostnadseffektiv lösning för miljövänlig båtbottentvätt. Det är ett slutet bottentvättsystem där vattnet och restprodukterna från tvättningen effektivt sugs upp och samlas i systemets filter.

Spillet är minimalt, både vid tvätt av släta och av klinkbyggda skrov. Detta medför att behovet för fast installerade tvättanläggningar försvinner och hela kedjan från upptagning till uppställning och tvättning kan rationaliseras.

Hullwasher 6000 levereras som standard i en mobil och självförsörjande version. Strömförsörjningen sker via det monterade elverket och allt vatten som behövs ryms i och återcirkuleras i systemets tank. Även en variant för fast installation erbjuds, med eller utan elverk inkluderat.

De ekonomiska vinsterna med är flera. Förutom den avsevärt lägre inköpskostnaden jämfört med en fast installerad spolplatta, har systemet ett andrahandvärde. Vid eventuell flytt av en marina eller båtupptagnings-plats går man inte miste om sin investering. Mer rationellt nyttjande av kran och annan infrastruktur på båtupptagninsplatsen medför också ekonomiska vinster.

Eftersom allt spillvatten återcirkuleras finns ingen risk för att föroreningar sprids med vattendimma eller vind. Miljöprestandan hos överträffar andra på marknaden tillgängliga lösningar.

Info: www.ekowasher.com

Suzuki firar 50 år som tillverkare av utombordsmotorer och det uppmärksammas givetvis av den svenska distributören, KGK Motor AB, genom olika aktiviteter under hela säsongen. Först ut under jubileumsåret blir en speciell jubileumsbåt som kommer att säljas av AMT:s återförsäljare runt om i Sverige. Här är de första bilderna på båten.

Tillsammans med den finska båtbyggaren AMT presenterar de Suzuki Anniversary Edition. Det är en båt som utmärker sig i såväl design som utrustning, färgsättningen är helt ny och harmoniserar med Suzukimotorn och ger hela båten ett modernare och sportigt uttryck.

Suzuki Anniversary Edition breda program från minsta styrpulpetbåten 150R (4,50 m) till den stora med marknadens största sittbrun. Den nya sportiga färgsättningen på Suzuki Anniversary Edition kompletteras med fabriksmonterad plotter och speciella jubileumsdekaler till ett mycket attraktivt pris.

Både AMT 230BR och Suzuki Anniversary Edition premiärvisas på Allt För Sjön i Stockholm 28 feb–8 mars.

Båten på bilden är nya AMT 230BR, som Båtliv fotograferade på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det vita skrovet är detsamma som på jubileumsbåten, men båten som viss i Stockholm får nya specialdesignade dekaler.

AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Den fjärde etappen av Volvo Ocean Race avslutades på lördagen (svensk tid) och det blev den jämnaste etappen i Volvo Ocean Race historia. Efter tre veckors kappsegling från Sanya i sydvästra Kina till Auckland på Nya Zeeland skilde till slut bara sju timmar mellan segraren Mapfre, Spanien och svenska Team SCA på sjätte plats.

För första gången i årets tävling fanns det en svenska ombord på tjejbåten, Team SCA. Anna-Lena Elled från Göteborg gjorde sitt livs första etapp i Volvo Ocean Race. Och hon ”valde” att börja med ett av tävlingens tuffaste ben.

– Jag kastades verkligen rakt in i hetluften. Det var en riktig utmaning och tuffa förhållande redan från början. Jag blev lite sjösjuk de första två dagarna, men tjejerna ombord var verkligen stöttande och ganska snart kom jag in i rutinerna. Och förutsättningarna ändras hela tiden och ofta mycket snabbt. Man vänjer sig, säger Anna-Lena som var första svenskan på 13 år i tävlingen.

När spanska Mapfre seglade över mållinjen kl. 21:30 lokal tid hade Team SCA bara 36 sjömil kvar. Men på grund av att vinden dog ut under natten tog det den svenska tjejbåten sju timmar att segla de sista 36 nautiska milen.

Bland de tre i toppen var det oerhört jämnt. Efter tre veckors kappsegling var Mapfre endas fyra minuter och 25 sekunder före Abu Dhabi som i sin tur var tre minuter och 40 sekunder före Dongfeng.

Nu väntar lite vila och en del förberedelser för besättningarna innan det är dags för tävlingens längst etapp, från Auckland till Itajai i Brasilien. En sträcka på cirka 6 776 nautiska mil, dvs drygt 12 500 km. Etappen startar söndag 15 mars. Målgång i Itajai cirka 1–5 april.

Fotograf: Rick Tomlinson/Team SCA.

Ren båtbotten utan gift är ett samarbete mellan Svenska Båtunionen, Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen. Nu presenteras projektet i en helt ny film.

Båtmiljö.se har legat nere en tid, men sedan i torsdags är sidan live igen. På sajten finn även en ny film om bottenfärger.

Här är en länk till filmen :
http://batmiljo.se/batguide/slipp-bevaxning-ren-batbotten/

Årets sjöräddare finns i Stockholm, närmare bestämt i Österskär. I dag utsåg Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare på båtmässan Allt för Sjön. Frivilliga sjöräddarna Pernilla Rosén, Krister Stark och Gunnar Ström från RS Stockholm får utmärkelsen för sin dramatiska räddningsinsats den 14 december i fjol, då en man som fallit ur sin fiskebåt räddades från att drunkna i sista stund.

– Det är fantastiskt hedrande och roligt att ha fått den här utmärkelsen. Vi är väldigt glada för det, säger Pernilla Rosén, som var befälhavare ombord på räddningsbåten under insatsen.

Det var på eftermiddagen den 14 december som en privatperson hörde ett svagt rop på hjälp ute på Trälhavet norr om Resarö, och ringde till stationstelefonen där dagens jourhavande befälhavare Pernilla Rosén svarade.

– Jag förstod direkt att det var bråttom. Jag bad uppringaren att även larma 112 och ringde in min besättning. När larmet från sjöräddningscentralen kom var vi redan i båten.

De sökte av området varifrån ropen hade hörts med hjälp av radar, och snart föll sökarljusen på en tom båt. När de kom närmare såg besättningen en man som låg i vattnet och klamrade sig fast vid relingen. Han såg ut att vara på väg att tappa medvetandet, så ytbärgaren Krister Stark kastade sig genast i vattnet med en livboj och simmade fram till mannen. Efter hårt slit från besättningen lyckas man få upp den kraftigt nedkylda och då medvetslösa mannen i räddningsbåten och föra honom till land där ambulanshelikopter mötte upp.

– Känslan när vi fick upp honom och kunde svepa in honom i filtar var obeskrivligt skön, säger Krister Stark, som är relativt ny som frivillig sjöräddare och utförde ett av sina första skarpa uppdrag den här dagen.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 % av all sjöräddning i Sverige.

En båt som kan köras på land, en som är snabbare än en Formel 1-bil och en segelbåt som flyger ovanför vattnet. Det är några av de mer extrema båtarna som väntar besökarna på årets Allt för sjön. Därutöver finns 400 familjebåtar, varav cirka 100-talet som inte vistats tidigare på mässan, vilket är fler än på många år. Utöver båtar visas också 1000-tals nya tillbehör, motorer, sjökläder och nya snygga inredningsdetaljer.

– Det är riktigt kul att vi kan visa upp fler båtar i år jämfört med de senaste åren och framförallt många nya båtar, det är också därför vi kallar oss för den ”nyhetaste” båtmässan, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Mässans snabbaste båt är utan konkurrens Class 1-båten från norska teamet Zabo Racing, god för 300 km/h. Det är tio procent snabbare än en formel1-bil och G-krafterna kan överstiga 5,5 G i kurvorna. Quadski är en vattenskoter som även tar sig fram på land i 45 km/h. Andra sevärda ”nyhetare” är motorbåtarna Delta 290 och Nimbus 405 Fly som har världspremiär på mässan. Andra nyhetare är klassiska Buster som kommer med fyra nya modeller. Bella 600R, XO250, Sealine S330, Naytec 868 cab och en fem meter lång tjärdoftande träsnipa. Största motorbåt är Fairline Targa 48 GT, drygt 15 meter.

På segelbåtsidan hittar vi nyhetare som snabbseglaren Fareast 28R, den snabba segeljollen RS Aero och Haber 620 slup. Mest högtflygande är den engelska segelkatamaranen Whisper som seglar ovanför vattnet på bärplan. Största segelbåt är Najad 410, drygt 12 meter lång.

– Flera besökare är på jakt efter att köpa en ny båt, men ännu fler vill spana in nya tillbehör och se vilka trender som gäller för den kommande båtsäsongen. Och för dem har vi i år ovanligt många nyheter, både båtar, nya spännande, smarta tillbehör, tjärdoftande snipor, säkerhetsprylar och en massa roliga aktiviteter för barnen. Så här bäddar vi upp för en riktigt kul familjefest, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Och mässan handlar om mycket mer än båtar. Här finns också allt annat som tillhör båtlivet. I säkerhetsavdelningen deltar både myndigheter och företag som visar upp allt som gör båtlivet säkrare. Seabung är till exempel en ny fiffig pryl som gör att man kan täta skrovgenomföringar utan att torrsätta båten.Andra intressanta tillbehör är litiumjonbatterier för marint bruk. Företaget Sunstream visar upp en båtlift med automatiskt båttäckning, Zipwake är ett nytt trimplansystem som vunnit internationella utmärkelser samt en svensktillverkad ny watermaker.

Nya motorer är det också gått om. Intressantast kanske är OXE, något så unikt som en svensktillverkad dieselutomordare. Evinrude kommer med nya motorer i ny design och där kunden kan välja vilken färg motorn ska ha.

För barnen är Allt för sjön en marin lek-och-lär mässa. I Piratklubben möter de Peppi Pirat, Kapten Storrumpa och Ville Viking. Där kan de erövra ett piratcertifikat och som pirat ska de naturligtvis ha pirattatueringar.I segelbåtsbassängen är det fritt fram att segla modellbåt och i C-hallen får de under lek lära sig sjösäkerhet på barnens eget skepp.

Classic Boat Show har genom åren blivit en stor publikmagnet. I år fyller Kungliga Motorbåtklubben 100 år och det manifesteras rejält på Allt för sjön med ett tiotal vackra träbåtar från förra seklets början och som nu totalrenoverats till ursprungsskick. Här luktar det fernissa och tjära, som säkert ger ståpäls på många besökare.

På temat miljö är stiftelsen Hållbara Hav den stora aktören på mässan. De ger besökaren en hel del tips om hur vi med enkla medel kan dra vårt eget strå till staken för att göra Östersjön renare. Ställ frågor och du får svar!

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av landets största folkrörelser. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har några av världens största skärgårdar med sammanlagt över 60 000 öar. Enbart Stockholms skärgård har 30 000 öar. I landet finns 95 000 farbara sjöar och 1 000 km kanaler.

Intresset för båtar och båtliv ökar igen efter några år då antalet sålda båtar minskat. Ökningen är inte så stor, men svensk båtindustri ser ljust på framtiden. Det visar sig också i antalet övernattningar i gästhamnar som ökade förra året jämfört med året innan. Enligt Fakta om båtlivet 2015 ökade antalet personövernattningar i gästhamnar från 2013 till 2014 med drygt 15 procent till 1 287 582 2014 gästnätter.

Info: www.alltforsjon.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog hem sin fjärde raka pallplats i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race från Sanya till Auckland. Efter tre veckor på havet skilde endast åtta minuter mellan de tre första båtarna och spanska MAPFRE var först över mållinjen.

– Det är surt att missa förstaplatsen men vi är nöjda efter den här tuffa etappen, säger Martin Strömberg.

Spurten till Auckland är den jämnaste avslutningen hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. De senaste dagarna har MAPFRE, Abu Dhabi Ocean Racing och Dongfeng Race Team legat hack i häl när de närmat sig Nya Zeeland.

MAPFRE lyckades ta ledningen på fredagseftermiddagen under en serie manövrar utanför den Nya Zeeländska nordöstkusten. De hittade mer vind längre från land och lyckades sedan behålla ett litet övertag fram till mål. Efter att ha seglat över 5500 sjömil sedan starten skiljde det mindre än en sjömil mellan båtarna över mållinjen.

– Det är fantastiskt att komma först till Auckland för det har varit en jobbig etapp och en ännu tuffare slutspurt, säger MAPFREs skeppare Xabi Fernández.

Abu Dhabi Ocean Racing tog hem andraplatsen och fick jobba hårt för att hålla Dongfeng Race Team bakom sig.

Martin Strömbergs lag har haft en svängig etapp och låg sist halvvägs till Auckland. Efter en mäktig comeback hade de ledningen för två dagar sedan men tappade två placeringar när de fastnade i ett vindlöst område under ett stort moln.

– Det är den mest utmanande etappen vi gjort hittills, säger Martin Strömberg. De första tio dagarna var det vatten som forsade över däck hela tiden och det är slitigt. Vi hade det länge ganska jobbigt ombord och det kändes som att mycket gick emot oss men vi lyckades vända det till något positivt. Vi tog oss tillbaks till toppen, det känns fantastiskt och vi vet att vi har bra fart i båten.

Abu Dhabi Ocean Racing ligger nu på samma poäng som Dongfeng Race Team i toppen av den totala poängställningen efter fyra etapper. Men Abu Dhabi har en fördel av ett bättre resultat i den senaste delsträckan och har därför tagit ledningen.

Team Alvimedica (USA/TUR) nådde Auckland en dryg timma efter tättrion och svenskbåten Team SCA och nederländska Team Brunel väntas gå i mål under eftermiddagen (svensk tid).

Den 14 mars seglas ett In-Port Race i Auckland och den 15 mars startar den femte etappen till Itajaí, Brasilien. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Det kostar på – i form av energi och tömt batteri – att ständigt vara uppkopplad. Innan du vet ordet av får du besked om låg batterinivå med risk att inte längre kunna vara nådd, klara det nödvändiga samtalet eller fortsätta surfa.

Tack vare Cellular Line och deras nya nödladdare, är problemet snabbt löst. Nu introducerar KALA AB Cellular Lines Free Power Dual Ultra – USB 6600 mAh, en riktig ”bamse” som inte bara laddar en vanlig iPhone eller Smartphone upp till fyra gånger – två kan laddas samtidigt – med högsta tänkbara hastighet.

Den har också en effekt hög nog att få liv i en iPad eller surfplatta. Solid och säker laddar den utan att skada eller förstöra batteriet och format och vikt gör det enkelt att ta den med i handväska eller portfölj, ja, den ryms t.o.m. i en ficka.

På knappt tre timmar är det sedan möjligt att återladda denna nödladdare vars snabbhet och kraft är fördelar som heter duga.

Pris för USB 6600 mAh 600 kr.

Info: www.kala.se

Kommentarer

Marcus 15:07:56 2015-03-10

Jodå, den var bra första timman innan den helt dog (nej, jag sänkte den inte i vatten!) . Kan ha varit ett måndags ex. Men kanske inget jag rekommenderar att lita på.

Marcus 12:48:06 2015-03-16

Cellularline var dock väldigt snabba med support för den och ett nytt exemplar har hitintills fungerat mycket bättre.

Franska Wichard introducerar en enkel och smidig linlöpare för manöverlinan till båtens rullsystem. Linlöparen styr manöverlinan från rullsystemet till sittbrunnen och monteras permanent på mantågsstötta med 25 mm. Ren design och litet format med stor funktion.

Fungerar för linor upp till 20 mm. Tillverkad i högklassigt rostfritt stål, underhållsfri och närmast outslitlig eftersom den inte har några rörliga delar. Vikt endast 80g. Pris 173 kr.

Info: www.lirosropes.se

Hittills har barn och ungdomar varit hänvisade till klumpiga, obekväma och oattraktiva räddningsvästar. Nu lanserar Spinlock juniormodellen Cento, en snygg och bekväm uppblåsbar räddningsväst för barn och ungdomar mellan ca 8 och 16 års ålder, avsedd för personvikt 20–50 kg. Finns i två tuffa färger, Pacific Blue och Grenadine Pink.

Som alla Spinlocks räddningsvästar är CENTO utformad för att vara bekväm, lätt och en-kel att använda, den följer axlarnas form och midjebandet justeras enkelt med ett spänne i sidan. CENTO har inbyggd livsele, grenband och mjukt fäste för säkerhetslina.

CENTO är förberedd för att enkelt kunna kompletteras med sprayhood och PylonTM nöd-ljus. Automatiskt uppblåsningssystem UML Mk 5, 20g CO2-cylinder med Spinlocks unika CRC-behandling (Corrosion Resistant Coating). Säkerhetsklassning 150N, faktisk flytkraft 100N. Produktgarantin utvidgas till 5 år om CENTO registreras i Spinlocks program Through Life Support på hemsidan. Pris från 1 695 kr.

Info: www.lirosropes.se

Nu lanserar Svedea och Kawasaki Sverige en ny märkesförsäkring för Kawasakis vattenskotrar. Försäkringen gäller Kawasakis hela nuvarande modellprogram men även begagnade Kawasaki vattenskotrar. Den nya märkesförsäkringen kan tecknas genom auktoriserade Kawasaki-återförsäljare från 1 mars 2015.

Svedea och Kawasaki samarbetar sedan 2011 kring märkesförsäkringar för Kawasakis motorcyklar och ATV. Nu utökas samarbetet till att omfatta även Kawasakis modellprogram för vattenskotrar, från den minsta STX 15 till toppmodellen 310 LX. Försäkringen som även gäller begagnade Kawasaki vattenskotrar kan tecknas hos auktoriserade Kawasaki-återförsäljare från 1 mars 2015.

Försäkringen gäller med nyvärdesersättning vid stöld eller totalskada hela första året och för skador på vattenskoterns delar under de två första åren. För den som håller vattenskotern inlåst nattetid ger Svedea 25 % rabatt på premien.

– Vattenskoter är ett växande segment hos oss och vi vill kunna erbjuda ett bra försäkringsskydd till våra kunder. Erfarenheterna av att samarbeta med Svedea kring försäkring för motorcykel och ATV är mycket positiva och att utöka samarbetet med försäkring för vattenskoter känns därför naturligt, säger Johan Lyckman, marknadsansvarig på Kawasaki.

– Vi är glada över att kunna samarbete med Kawasaki även kring försäkring för vattenskoter, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea. Det är en av marknadens bredaste försäkringar till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Har man möjlighet att låsa in vattenskotern nattetid så får man riktigt mycket försäkring för pengarna.

Honda, världens största motortillverkare medverkar även i år på Allt för Sjön. I år blir det premiär för båttillverkarna Arronet och Micore i Hondas monter.

Pressmeddelande:

Arronet 27 cci work – PREMIÄR!

En mitthyttsbåt där stor vikt har lagts på komfort och stora lastytor. På ett unikt sätt hindrar Arronet buller och oljud att tränga in i hytten. Lastrampens bredd är hela 1600 mm och manövreras hydrauliskt från styrplatsen.
Båten går att få med utombordsmotor (Honda BF 250) men även med inombordsdiesel. I standardutrustningen ingår plotter, värme, courtesy lights, arbets-ljus, sökljus och fjädrande stolar. Båten går även att beställa med vanlig för (utan lastramp) “Arronet 27 cci”.

Arronet 245cc
– PREMIÄR!

Bygger på samma prisade skrov som Arronet 245cx och 25 cxip. Hytten rymmer lätt fyra personer, är gummiupphängd och skärmar av oönskat buller och skrovljud. Stora sidoskjutdörrar ger en enkel åtkomst till både fram och baksäte. Hela instrumentbrädan med ratt och plotter är justerbar för bästa körställning. En stor taklucka släpper in ljus och luft på sommaren.
Standarutrustningen är samma som 27 cci work. Rek motor: 175-300 hk

Info: www.arronet.se

Micore 480sc Offshore – PREMIÄR!

Premiär för denna nya Micore och än en gång har en riktigt sjövänlig båt skapats. En till måtten relativt liten styrpulpetsbåt men med känsla av att vara större än den är.

Visionen när den här båten låg på ritbordet var att arbeta fram en tuff och snygg styrpulpetare med genomtänkta och fiffiga detaljer. En båt med fina sjöegenskaper för alla som vill ha ett bekvämt båtägande utan att kostnaden blir för hög. De höga friborden gör båten barnvänlig, underhållet är litet och båten är smidig att dra med trailer. Pulpeten är sidmonterad och har som våra andra “offshore”-modeller en fräck framåtlutad ruta. Rekommenderad motor: Honda BF50 och BF60.

Info: www.micore.se

Att det är männen som står till rors framgick tydligt i den båtlivsundersökning som Svedea genomförde tidigare i år. För att bidra till ökad jämställdhet till sjöss och för att öka säkerheten ombord utlyser Svedea nu ett stipendium som ger åtta kvinnor möjlighet att gå en intensivkurs i att köra och handha båt.

Åtta av tio män väljer att själva stå bakom rodret. Hälften av dem tror dessutom inte att deras partner klarar att föra båten tillbaka i hamn om de själva skulle drabbas av en olycka. Det visar Svedeas båtlivsundersökning 2015. Som ett bidrag till ett mer jämställt båtliv utlyser Svedea nu ett stipendium som ger åtta kvinnor möjligheten att lära sig grunderna i båthandhavande och manövrering.

– Vi vill sätta ljuset på den ojämställdhet som råder i båtlivet och visa att kvinnor är precis lika lämpade som män när det gäller att manövrera en båt. Alla vinner på att fler ombord kan stå till rors, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea.

– Båtlivet är för mansdominerat och det är utmärkt att Svedea vill bidra till att kvinnorna kliver fram, säger Karl Nordström, vd på Sjöklar Kustakademi. Många krafter behöver samverka om vi ska nå en ökad jämställdhet på sjön.

Båtstipendiet lanseras i samband med Båtmässan i Stockholm. Stipendiet är öppet för ansökan mellan 27 februari och 12 april 2015 och ger åtta kvinnor möjlighet att kostnadsfritt delta i en intensivkurs i båtmanövrering. Utbildningen genomförs tillsammans med båtutbildningsföretaget Sjöklar Kustakademi den 23–24 maj. Ansökan till stipendiet kan göras på svedea.se/batstipendiet.

I morgon lördag startar båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Där lanserar Agapi två nya och unika ägarlösningar för privatpersoner och företag. Tillgång till en ny Agapi där allt är inkluderat: båtplats mitt i Stockholm, service, försäkring och vinterförvaring.

Agapi Club
Ett medlemskap som löper på två år. Som medlem i Agapi Club bokar du en Agapi på utvalda båtdagar månadsvis enligt avtal. Allt inkluderat. Pris från 3.000kr i månaden.
Agapi World
Ger Agapiägare och Agapi Club-medlemmar tillgång till en Agapi-båt på utvalda Agapi Centers runt om i världen. Först ut är Mallorca. Närmast att öppna är Aten och Cannes. Allt inkluderat. Pris från 3.500kr.

Agapi Leasing
Ett sätt att ha en båt i centrala Stockholm där man sedan kan lösa in båten eller byta upp till ny modell efter 3 år. Hel eller delägande där allt är inkluderat. Pris från 9.900kr i månaden.
’Vi försöker hela tiden hitta nya lösningar för ett friare båtliv. Bort från gamla begränsningar. Båtar kan göras både snabba, lättkörda och mindre bränslekrävande idag. Sportiga, snygga, trailerbara och samtidigt familjevänliga. Samma innovationstänkande går att använda på Agapis ägarlösningar. Det är det vi gör nu med Club, Leasing och World’, säger Alejandra Levinas Asplund, en av grundarna till Sveriges mest nyskapande och internationellt växande båtproducent Agapi.
Det öppnar även upp möjligheten till båtliv för alla som inte vill äga, tvätta, försäkra, underhålla båt eller lägga tid på att gå båtvakt. En helt ny möjlighet för både privatpersoner och företag. Kanske får vi se företag abonnera på ett visst antal dagar som de anställda sedan får använda.

Info: www.agapiboating.com