Nyheter

Nu finns handgjorda modellbåtar på Skeppsholmen efter båtmässan. Det handlar om handgjorda och skalenliga modellbåtar. Om klassiska träbåtar och moderna segelbåtar som byggs för hand.

I Promero Boats monter får du som besökare vara med om en tidsresa som tar sin början på 1880-talet med Sandkilen Helmi och skolsegelfartyget Ellen, via 1900-talets ångbåtsfartyg Norrskär och Blidösund, till de snabbgående motorbåtarna Loris, Wiking X, J Craft. Resan avslutas med en modell av den toppmoderna segelbåten Malö 47.

– Efter att ha erbjudit gamla klassiska båtar och fartyg samt moderna segel- och motorbåtar i över sex år ser vi att efterfrågan bara ökar. Båtsäsongen är kort i Sverige och att kunna visa och beskåda sin favoritbåt år visar Promero Boats över 15 modellbåtar från olika tidsepoker i sin monter. Vi ser dessutom allt större efterfrågan att använda modellbåtar att pryda sitt hem med som en vacker inredningsdetalj, berättar Gustaf Uggla, grundare av Promero Boats.

I den anrika Skeppshandeln Tackel & Tåg på Skeppsholmen finns Promero Boats med över 30 olika modellbåtar från olika tidsepoker. Bakom varje modell ligger många arbetstimmar:

– Modellbåtarna byggs skalenligt för hand med stor detaljrikedom, en enda modell tar upp till 200 timmar för en hantverkare att färdigställa. De klassiska träbåtarna byggs huvudsakligen av skickliga hantverkare i vår verkstad i Vietnam. Detaljerna och en sista hand lägger vi i Sverige på Skeppsholmen där vi också har showroom året runt, säger Gustaf Uggla.

Årets nyheter som presenteras på Båtmässan inkluderar bland annat ångfartygen Norrskär och Strömmas fartyg; Gustafsberg VII, Stockholm och Östanå. Vidare har även en modell av Wiking X, C G Petterssons mest kända båt, tagits fram.

Wiking X
Wiking X – troligen C G Petterssons mest kända båt – framför allt därför att Pettersson 1925 gjorde en omskriven resa runt Skandinavien med denna båt. Syftet med resan var i första hand att göra reklam för Pentamotorn som installerats i Wiking men C-G ville också marknadsföra sig som konstruktör genom att visa upp Wiking längs kusten. Wiking X är en 9-metersbåt, förruffad och med ett fällbart skott i mitten av sittbrunnen. Modellen är byggd efter originalritningar och mäter 75 cm och är i skala 1:12.

Snipa
Snipan är en rodd- och segelbåt som traditionellt använts till fiske och transporter av olika slag. Båten kännetecknas av en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Förlagan till Promero Boats handbyggda helmodell – som nu erbjuds i skala 1:10 (55 cm lång) – byggdes av båtbyggare Erik Karlsson i Stjärnvik på Svartö 1930.

Gustafsberg VII
Gustafsberg VII byggd 1912 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad ägs idag av Strömma kanalbolag med hemmahamn vid Nybrokajen. Hon motoriserades 1985 och ångmaskinen finns idag i original att beskåda på Oskarshamns Sjöfartsmuseum. 1964 sjönk fartyget och köptes senare av två studenter i Stockholm och hon var åter i drift 1966. Efter 1973 sattes hon i trafik på traden Stockholm Gustavsberg. Modellen är framtagen tillsammans med Strömma Kanalbolag och mäter 71 cm och är i skala 1:48.

Info: www.promeroboats.se

Med Aspen alkylatbensin i tanken kan du njuta av din båttur utan att släppa ut alla de skadliga ämnen som vanlig bensin innehåller.

Under sommaren är våra vattendrag barnkammare för både fiskar och smådjur, vilket gör våra sjöar oerhört känsliga för utsläpp och föroreningar.

Cirka 25 procent av bränslet från äldre utombordare går oförbränt rakt ut i vattnet. Därför gör det stor skillnad om du tankar med alkylatbensin istället för vanligt bensin, eftersom det med vanlig bensin blir upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet jämfört med alkylatbensin. Bara utsläppen av skadliga kolväten minskar med upp till 99 procent när du använder alkylatbensin istället för vanlig bensin.

Att Aspen alkylatbensin är ett renare bränsle gör att det även är mer effektivt och motorn går bättre. Även startsäkerheten ökar, något som alla som någon gång har fått motorstopp mitt ute på sjön uppskattar. Eftersom alkylatbensin till skillnad mot vanlig bensin tål att lagras i flera år behöver man inte heller tömma tanken när det är dags för vinterförvaring.

Köper man från pump kostar en liter alkylatbensin cirka 23 kr, i dunk 30 kr /liter. Alla bensindrivna båtmotorer som körs på 95-oktanig bensin kan tankas med Aspen alkylatbensin.

Info: www.aspen.se

I samarbete med ett antal seglingsklubbar introducerar Svenska Seglarförbundet nu Allsvenskan i segling, en ligaserie för segling i Sverige liknande fotbollens. Konceptet har blivit en succé i Tyskland och Danmark och fenomenet sprider sig nu till andra länder i Europa och till USA. Huvudpartner är Svenska PostkodLotteriet.

18 klubblag deltar under säsongen i tre deltävlingar, hur det går kan följas i en serietabell och till slut koras Sveriges främsta kappseglingsklubb. Topp tre kommer att ges möjlighet att delta i Sailing Champions League, där de utmanar klubblag från andra länders nationella ligor.

Syftet med Allsvenskan är att öka klubbkänslan inom segling men också att sprida seglingen som idrott till fler. Allsvenskan gör seglingen enkel att förstå genom sin serietabell och genom att det är klubben som tävlar, inte individen. Formatet är likt andra idrotter, som till exempel fotbollen.

Klubblagen kan bestå av upp till 15 personer, men inför varje deltävling tar klubben ut fyra av dessa som blir klubbens besättning för helgen. Varje deltävling består av två och en halv dags kappsegling. Ambitionen är hög, vid rätt förutsättningar planeras upp till 45 race på korta 15 minutersbanor i segelbåtstypen J/70, en liten kölbåt speciellt framtagen för snabb kappsegling. Racen sker nära land så att vem som helst kan följa tävlingen. Om man inte är på plats kommer man att kunna följa seglingarna via tracking på internet.

– Det är otroligt kul att vi äntligen får till en nationell tävlingsserie mellan klubbarna i Sverige. En serie som naturligt ska kora Sveriges bästa segelklubb men som också ska få mer aktivitet i klubbarna och därmed öka tillgängligheten till vår sport. Ett mål som vi också delar med vår huvudpartner, Svenska PostkodLotteriet, säger SSF:s sportchef och förbundsdirektör Stefan Rahm.
Svenska Seglarförbundet är dessutom en av tre förmånstagare i Svenska Medaljlotteriet.

De deltagande klubbarna är nu i full gång med att sätta ihop sina lag, jaga sponsorer och aktivera sina medlemmar på olika sätt.

– Som ett resultat av att vi kan delta i Allsvenskan och de aktiviteter vi ordnar i samband med den, hoppas vi ska göra att fler på Ekerö rekryteras till seglingen, både barn och vuxna, säger Ekerö Båtklubbs ordförande Göran Thingvall.

Inför 2016 och framåt planeras fyra till fem deltävlingar per säsong och förhoppningen är att ytterligare divisioner bildas när fler klubbar vill delta.

Fakta Allsvenskan Segling

• 18 klubblag, max 15 personer i laget
• 3 deltävlingar 2015
• Upp till 45 race under 2,5 seglingsdagar på varje deltävling
• 6 st tillhandahållna J/70
• Topp 3 får tävla i Champions League, 17-19 sept, Costa Smeralda, Italien
• Botten 3 får kvala tillsammans med andra klubbar inför 2016

Allsvenskans delseglingar kommer att gå på följande platser och datum:
Deltävling 1, 22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
Deltävling 2, 14 – 16 aug, MSS, Västra hamnen, Malmö
Deltävling 3, 28 – 30 aug, HjBK, CCYC, Grötö, Göteborg

Bakgrund:
För två år sedan startade tyska Segel Bundesliga, som nu består av två divisioner med 36 klubblag. 2014 följde Danmark efter med 18 lag i Sejlsportligaen. Under 2015 kommer nationella klubbligor att startas i Sverige, England, Nederländerna, Italien och USA. De tre bästa klubbarna från respektive nation kommer att vara kvalificerade till Sailing Champions League som planeras till Sardinien i september.

Bilden: Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en livlig liten kölbåt som seglas på fyra personer. Foto: Per Heegaard.

Vid en ceremoni 2 mars på Vasamuseet i samband med Vasamuseets Vänner Årsmöte tilldelades konsthistorikern, manusförfattaren och regissören Anders Wahlgren Vasamuseets Vänners pris för 2015. Anders Wahlgren erhöll priset, 50 000 kr, för sin gärning med filmer kring Vasa och mycket annat.

Motiveringen till priset är att Anders Wahlgren genom sina filmer bidragit till att kunskap om Vasa och det tidiga 1600-talet fått stor spridning, i Sverige såväl som utomlands. Mot bakgrund av bilden av en gryende stormakt ligger filmernas fokus på enskilda individer. Här får människor som levde för nära 400 år sedan liv, och personer från både samhällets topp och från dess botten träder fram som verkliga människor av kött och blod. Därigenom har Wahlgren ökat förståelsen för den tid som skulle ha blivit Vasas och de människor som byggde och bemannade skeppet.

Anders Wahlgren är konsthistoriker, manusförfattare och regissör. Wahlgren har gjort ett hundratal filmer, både dokumentär och spelfilmer för bio och tv. Wahlgren har fått flera priser och utmärkelser både svenska och internationella. Senast Stockholms stads St:Eriksmedalj i blått band och juryns stora pris på filmfestivalen i Montreal för filmen Sigrid och Isaac. Han är också känd för sina många stadsfilmer som Staden i mitt hjärta och senast Spelet om Stockholm

– Det känns så härligt för Vasa och skeppet ligger mig så varmt om hjärtat sedan jag första gången var ombord i samband med bärgningen 1961. Det har varit så roligt och intressant att få tränga in i denna spännande historia, allt sedan jag gjorde den första filmen för museet redan 1977 och nu den senaste långa versionen Vasa 1628 – människorna skeppet och tiden, samma titel hade min bok som kom ut 2011. Dessutom har min långa Vasa film för tv nu sålts och visats i mer än tio länder. Det var särskilt roligt att chefen för Vasa museet Magnus Olofsson berättade att efter min film visats i SVT 2012 slogs publikrekord på Vasamuseet och internt beskrivs det som “wahlgreneffekten”, säger Anders Wahlgren, 2015 års pristagare.

– Jag vill gratulera Anders Wahlgren som är en mycket värdig mottagare av vänföreningens pris. Wahlgrens gärning har väsentligt ökat förståelsen för Vasa och tidigt 1600-tal. Filmerna ger även tittarna ett ökat intresse av att vilja lära sig mer, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner.

Nikon Coolpix P900 är en ny kamera för alla fotografer som är intresserade av djurliv och natthimlen. Det är en ny kamera med en kraftfull optisk zoom på 83× som fångar även små detaljer.

Den extremt kraftfulla optiska zoomen täcker 24 till 2 000 mm och kan utökas till 4 000 mm med Dynamic Fine Zoom1, för att du ska komma närmare naturen än någonsin tidigare och fånga alla detaljer i både stillbilder och filmer i full HD. Det högkvalitativa ljusstarka objektivet på f/2,8–f/6,5 ger en kristallklar, högupplöst bild även när du zoomar ända ut till 2 000 mm telefoto (motsvarande i 35 mm-format).

Med den här kameran kan du reagera snabbt, med snabb AF och kort slutarfördröjning. Dessutom blir telefotografering för hand exceptionellt stabil tack vare en högpresterande vibrationsreducering med Dual Detect Optical VR med högeffektiv minskning av oskärpa, motsvarande att fotografera med 5,0 steg kortare slutartid2. Den nya högpresterande vibrationsreduceringen kan nu förbättra vibrationsabsorberingen genom att identifiera rörelser samtidigt både från objektivet (sensor för vinkelhastighet) och från bildsensorn (information om rörelsevektor), för att bättre kunna beräkna oskärpan i bilderna och uppnå en mycket förbättrad vibrationsreducering.

Flexibel komposition för motiv som rör sig snabbt görs enkelt med den stora vinklingsbara LCD-monitorn (RGBW) på 7,5 cm (3 tum) med 921 000 punkter, plus att den inbyggda elektroniska sökaren gör det enkelt att ändra mellan fotograferingsstilar med hjälp av en inbyggd ögonsensor som växlar automatiskt från monitorn till sökaren när du sätter ögat till sökaren.

Du kan hålla koll på dina fotograferingsplatser med superb precision tack vare det inbyggda stödet för de internationella satellitsystemen GPS/GLONASS/QZSS som ger snabb och exakt information var du än befinner dig i världen. Dela dina bilder direkt med inbyggt stöd för Wi-Fi®3 och NFC4 med ett enkelt tryck på Wi-Fi®3-knappen eller genom att ansluta den NFC-aktiverade4 kameran till en smart enhet4.

Fånga allt ner till en detalj du inte trodde var möjligt med 83× optisk zoom, utökbar till 166× Dynamic Fine Zoom1, med snabb svarstid tack vare snabb AF och kortare avtryckarfördröjning. Du behöver aldrig tappa ett motiv som rör sig snabbt tack vare snabbåterställningsknappen för zoom som sitter vid zoomreglaget och som direkt återställer vidvinkelfokus för att du snabbt ska kunna hitta motivet igen. Den stora vinklingsbara LCD-monitorn (RGBW) på 7,5 cm (3 tum) med 921 000 punkter och den inbyggda elektroniska sökaren ger dig flexibla kompositionsmöjligheter och hjälper dig att anpassa dig till nya fotograferingsutmaningar. Dessutom har du Dual Detect Optical VR (vibrationsreducering) på 5,0 steg som motverkar kameraskakningar även vid full zoom, perfekt för handhållen fotografering av stillbilder samt filmer i full HD (1 080p/60p). Dina filmer i full HD innehåller högkvalitativt riktat ljud tack vare funktionen Zooma mikrofon som ändrar vinkel efter hur du zoomar.

All information du behöver för att logga dina fotograferingsplatser får du snabbt och exakt tack vare det inbyggda stödet för GPS/GLONASS/QZSS, var du än befinner dig i världen. Dela dina bilder direkt från resan med inbyggt stöd för Wi-Fi®3 och NFC4 som gör det enkelt att vara social – med ett enkelt tryck på Wi-Fi®3-knappen eller genom att ansluta den NFC-aktiverade4 kameran till en smart enhet4.

Med den här barnsitsen sitter barnen säkert i båten, även under segling. Det är stolen Seaswing som har försetts med en koppling, som kan fästas i en vanlig vinsch via en rostfri ”Winch Connector”.

Seaswing är tänkt för barn från nio månader upp till tre år och max 17 kg.

Info: www.kidsnautique.com

Scrubbis Paint är en giftfri och miljövänlig båtbottenfärg som gör det enkelt att rengöra båtskrovet från havstulpaner och annan beläggning. Beväxningen fäster löst på skrovet och kan enkelt tas bort.

Paint är en silikonbaserad bottenfärg bestående av två komponenter, primer och silicon som är helt fria från giftiga biocider. Primern har mycket bra vidhäftning på de flesta ytor såsom plastskrov, aluminium och trä. Silikonfärgen är enkel och smidig att applicera på den primade ytan med bra fäste över tiden. Primerns kulör är silver och siliconet är klar genomskinlig.

Fördelarna är bland annat att beväxning släpper lättare. Med en snabbare båt med lägre friktion blir skrovytan glattare. Färgen räcker till 10 m2/lit. Behöver endast ett lager per strykning av varje komponent. Silikonet ommålas endast vartannat år.

Pris Paint Primer 695 kr, Paint Silicon 895 kr.

Info: www.scrubbis.se

I den nya boken ”The Stylish Life – Yachting” finns det gott om berättelser och bilder från det stilfulla liv som de med stor plånbok kan leva på sjön. Men här finns även en del bilder från vanligt folks båtliv.

Boken ges ut under mars månad och kan beställas från Sverige från och med april. För texten svarar Kim Kavin. Boken är på 176 sidor med 96 färgbilder och 42 svartvita. Pris 40 Euro.

Info: www.teneues.com

Turkiska Numarine är föregångare vad gäller design och nya idéer för större motorbåtar och yachter. 40XP Series är deras senaste konceptbåt, som ger en antydan om vad som kommer de närmaste åren i fråga om material, detaljer, design och olika finesser.

Numarine har samarbetat med designern Can Yalman för att ta fram den här yachtens radikala linjer. Det är inget för dem som vill vara anonyma i skärgården. Tvärtom kommer den här yachten att dra till sig allas blickar.

– Numarine ger sig in på ett helt nytt område med en ny division som vill skapa något helt nytt. Vi vänder oss till den globala marknaden för att få mer fart i vårt varumärke, säger Numarines ordförande, Omer Malaz.

– Det har varit en oerhörd ökning på marknaden för yachter med lite mer äventyrsdesign och båtar för längre kryssningar. Yachterna måste ändå ha rätt design och vara mycket lyxiga för att tilltala kunderna och det är något vi siktar på.

Den första båten i XP Series, 40XP, har ett stålskrov i kombination med en lätt kompositöverbyggnad. Ombord finns bland annat en stor ägarkabin med full bredd över hela båten samt balkonger både om styrbord och babord, walk in closet och dubbla badrum. Här finns också två VIP-kabiner och två gästkabiner plus utrymmen för besättning i tre kabiner, gym, fyra barer (!), bastu med mera.

Numarine är baserat i Istanbul. Med en total produktionsyta på 35 000 m2 kan varvet bygga upp till 50 yachter på 55–130 fot per år. Företaget grundades av Omer Malaz.

Tekniska fakta
Längd ö a: 39,80 m
Längd v l: 37,55 m
Bredd: 8,50 m
Djupgående: 2,05 m
Deplacement: 290/300 ton
Toppfart: 14 knop
Marschfart: 12 knop
Bränsle: 45 000 liter
Vatten: 7 500 liter
Motorer: 2 x Caterpillar Acer 32 à 736 kW vid 1800 rpm

Info: www.numarine.com

Sedan starten 2007 har Sjöräddningssällskapet tagit emot hela 174 miljoner kronor, pengar som bland annat gjort att vi har kunnat utveckla en helt ny, miljövänlig båttyp, vidareutbilda våra 2 000 frivilliga sjöräddare, uppgradera av våra räddningsbåtar och ta fram en helt egen sjösäkerhetstidning för barn.

I går kväll fick Sjöräddningssällskapet ta emot 26 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet. Pengarna delades ut under den årliga förmånstagarfesten i Stockholm, då PostkodLotteriets 53 ideella förmånstagarorganisationer får dela på lotteriets överskott. I år uppgick den totala summan till över 1,1 miljarder kr.

– Det är en helt fantastisk gåva som ger oss otroligt fina möjligheter till utveckling, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets vd.

– PostkodLotteriet har en vision om en bättre värld för människor, djur och miljö. Vi är därför glada och stolta över att kunna fördela hela vårt överskott till Sjöräddningssällskapet och ytterligare 52 fantastiska ideella organisationer, säger Cecilia Bergendahl, vice vd Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

Genom att PostkodLotteriet har valt att ha Sjöräddningssällskapet som förmånstagare bidrar de till att Sverige har en stark och trygg sjöräddning som vilar på samarbete och frivillighet.

Sjöräddningssällskapet har 67 sjöräddningsstationer med över 150 båtar och fler än 2 000 frivilliga sjöräddare. Varje år rycker de ut över 3 000 gånger.

Sjöräddningssällskapet utför cirka 70 procent av all sjöräddning i Sverige. Under sina 100 år har de undsatt fler än 25 000 fartyg och båtar och hjälpt över 70 000 människor i sjönöd. Verksamheten drivs helt utan bidrag från staten. De frivilliga besättningarna har kunnat utföra dessa räddningar tack vare generöst stöd från Sällskapets medlemmar, givare och donatorer.

På lördag 7 mars presenterar Skärgårdsstiftelsen i samarbete med Allt för sjön två evenemang på mässan i Älvsjö. Möt äventyraren Oskar Kihlborg och se Kustbevakningen, Sjöräddningen, Sjöpolisen och Skärgårdsstiftelsen tävla i skärgårdskunskap med Jeppe Wikström som tävlingsledare. Välkomna!

Äventyrlig skärgård
 7 MARS, kl 11.00, sal K2
Äventyraren och fotografen Oskar Kihlborg tar dig med på en resa till en äventyrlig skärgård. Med inspirerande bilder från sina äventyr i skärgården med roddbåt, segelbåt och kajak visar han på sätt att få nya upplevelser i vår vackra skärgård. Med enkla medel och bra planering och kunskap kan alla äventyra utifrån sina egna förutsättningar och på sina egna villkor.



Om Oskar Kihlborg
Oskar Kihlborg har under 25 år arbetat som äventyrare, föreläsare och fotograf och med det senaste projektet Äventyrsakademin, även som social entreprenör. Oskar blev tillsammans med Mikael Reuterswärd de första svenskarna att nå toppen av världens högsta berg Mount Everest, 1990. Som expeditionsledare i SVT:s satsning ”Mot Alla Odds” 2013, ledde Oskar Kihlborg tio personer med olika funktionsnedsättningar genom djungel och berg från Atlantkusten till Stilla havet på 28 dagar. Oskar har arbetat som officiell fotograf för Volvo Ocean Race och 1997 var han med och slog världsrekord över Atlanten ombord på segelbåten “Nicorette”.


1 000 frågor om skärgården 
7 MARS, kl 14.00, sal K2
Jeppe Wikström presenterar årets Vänbok – en lekfull bok som också är ett spel. I boken 1 000 frågor om skärgården finns frågor om allt mellan himmel och hav i skärgården; djur, natur, musik, väder, kultur, historia och mycket annat.
Skärgårdsstiftelsen bjuder in till en utmanande tävling där Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöpolisen och Skärgårdsstiftelsen tävlar i skärgårdskunskap!

Nu börjar båtsäsongen. På Båtmässan Allt för sjön, som håller öppet till på söndag, ligger 400 båtar och väntar på sjösättning. Det är årets största båtmässa som lockar omkring 100 000 besökare. Här finns båtar som kan gå på land, segelbåtar som flyger ovanför vattnet och en båt som går fortare än en Formel 1-bil.

Pressmeddelande:

Här är några av årets mässnyheter.

Chris Craft 25
Många mässbesökare med sommardrömmar i blicken stannade vid amerikanska Chris Craft 25, en daycruiser med vit skinnklädsel och ett soldäck i aktern.

Quadski – båten som går lika bra på land
Nu finns den. Bilen eller båten som kan köras både på land och på vatten. En äkta James Bondpryl! Quadski heter den och är en vattenskoter på 1300cc som premiärvisas i Sverige på Allt för sjön. På fem sekunder växlas bil-båten om från land- till vattenläge.

Class-1 World Powerboat
För första gången kan nu Allt för sjön visa en Class-1 båt god för 160 knop (300 km/h). Det är det Norska Teamet Zabo Racing som ställer ut sin tävlingsbåt som under 2015 kommer att styras av svensken Niclas Johansson under VM-serien i Abu Dhabi, Qatar, Dubai, Kina, Afrika, Italien, Spanien, Ryssland och Norge. Trottelman, den som sköter gasen, blir Christian Zaborowski. Båda har över tio års erfarenhet av båtracing. Snitthastigheten är 260 km/h (tio procent snabbare än en Formel 1-bil) och G-kraften i kurvorna kan bli 5,5 G.

Delta 290 – svensk världspremiär
Det snabbt växande svenska båtföretaget visade upp en helt ny båt, Delta 190. En daycruiser med två kojplatser.

Whisper – segelbåten som flyger över vattnet
Segelbåtar med bärplan som flyger över vattnet (foiling) är det alla pratar om i seglingsvärlden just nu. Whisper använder den nya foiltekniken, där England ligger i framkant. Take off sker redan vid fem knops fart.

Mercury 400 hk – största utombordsmotorn
I onsdags kom världens största utombordare till Allt för sjön. Under skalet ryms hela 400 hk. Det kan ingen annan motortillverkare visa upp.

Marina brandsläckare
Brandsläckare kan se rätt tråkiga ut. Nu kommer det släckare med marin dekor som gör sig lika bra i båten som på sommarstället eller hemma. Brandsläckaren finns med fem olika motiv, alla i modern maritim design. Själva släckaren är av konventionell 2 kg ABC pulversläckare gjord i stål.

Watermaker – alltid vatten ombord
Färskt vatten ombord kan bli en bristvara. Men inte om man har en watermaker. Swedish GTC har nu tagit fram två egentillverkade modeller, 90 och 130, gjorda för bräckt vatten. De är anpassade för båtar från ca 30 fot till 100 fot.

Kinabåten – FarEast 28R
FarEast 28R är den senaste modellen från kinesiska tillverkaren Fareast och det är en riktig racer. Med 44 m2 krysstället, och på undanvind för den 115 kvm, lär den inte skämma ut sig på kappseglingsbanorna. Båten byggs i sandwichlaminat och däcksutrustning kommer bland annat från Harken och Seldén. Fareast bygger internationellt upp en entypsklass och så även i Sverige där fem seglingar är planerade i en cup i år.

Marina kläder i massor
En stor avdelning på Allt för sjön visar upp det senaste marina modet och snygga inredningsdetaljer i marin stil. Allt från kuddar, serviser, gardiner, flytvästar och båtskor. Man kan till och med hitta påslakan med Pater Nosterfyren på. Kanske ganska skönt att sova med fyrar?

Najad 410 – all komfort
Klassiska båtmärken med högsta kvalitet som ledstjärna har alltid uppskattas av kunniga båtmänniskor. Det är Najadvarvets båtar ett bevis på. Nya tiders teknik och material utnyttjas men de klassiska linjerna består. Så är det med Najad 410 som har funnits några år på marknaden. I 410:an har man lyckats förena både klassiska och moderna linjer och varje år förfinas detaljer och ny modern utrustning tillkommer.

Info: www.alltforsjon.se

På lördag den 7 mars klockan 13.00 på Runda scenen i Classic Boat Show, tar Andreas Tjulander emot sitt Gesällbrev som första elev med inriktning båtrenovering. Utdelare är Johan Sterndal, VD för Stockholms Hantverksförening som delar ut diplom och medalj.

Sedan 1951 har utdelningen av gesäll- och mästarbrev skett i Blå Hallen i Stockholms stadshus. Men gesällen får själv välja plats och Andreas Tjulander har valt att det ska ske på båtmässan Allt för sjön.

– Jag kan inte tänka mig en bättre plats att få mitt Gesällbrev på, än mitt bland 400 båtar. Det är i min rätta miljö och det är ju inte dumt att många inom båtbranschen ser att jag får brevet. Det kanske kan ge jobb också, vem vet? säger Andreas Tjulander.

Andreas gesällprov är också utställt i Stockholms båtsnickeris monter på mässans entrétorg.

– Båtbranschen har svårt att hitta yrkeskunnigt folk, så det känns extra roligt att Andreas valt Allt för sjön som plats att få sitt Gesälldiplom och att vi får äran av att både visa upp Andreas, som en yrkesskicklig båtsnickare och att lyfta fram den här utmärkelsen, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Anders studieväg fram till Gesällbrevet:

Södertörns fria Hantverksgymnasium 2003-06 – inriktning hantverk/möbelsnickeri
Skeppsholmens folkhögskola, båtbyggeri 2008-10. Andreas byggde bland annat en kopia av en kravellbygd segelkanot från 1885 ritad av konstruktör Carl E Smith
Lärling (Hantverksakademin) mellan 2010-2012 hos Stockholms Båtsnickeri, Saltsjöbaden med handledare Andreas Milde, där flera omfattande arbeten genomfördes.
Under de senaste åren har Andreas genomfört en omfattande renovering av en Petterssonbåt från 1925. Detta arbete har Andreas gjort parallellt med sitt arbete på Stockholms båtsnickeri.
Gesällbrevet ska ses som hantverksyrkenas grundläggande kompetensbevis och får utfärdas till den som genomfört ett väl dokumenterad hantverks/yrkesutbildning och genomfört gesällprov enligt branschens provbestämmelser, godkända och fastställda av Sveriges Hantverksråd. Gesäll- och Mästarbrevsutdelning är ett samarrangemang mellan Stockholms Hantverksförening och Företagarna Stockholms stad.

Bolaget Eon Wind Sweden AB ansöker om att få bygga upp till 300 vindkraftverk på Södra Midsjöbanken, söder om Öland och inom Sveriges ekonomiska zon. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu på begäran av regeringen yttrat sig i frågan.

– Vi anser att tillstånd inte kan beviljas på befintligt underlag eftersom nya och viktiga uppgifter tillkommit sedan ansökan skickades in. Nya data visar att området är ett särskilt viktigt område för Östersjöns utrotningshotade tumlare, det är här de samlas under sommarmånaderna när de parar sig och föder upp sina kalvar, säger Björn Sjöberg.

HaV vill att bolaget kommer in med en fördjupad riskanalys eller på annat sätt visar att Östersjötumlarna inte påverkas negativt på ett betydande sätt. I nuläget menar HaV att man inte kan utesluta att bottenundersökningarna och själva installeringen av kraftverken kan innebära en risk.

– Generellt så anser vi att utbyggnaden av vindkraft är viktig ur miljösynpunkt och bör främjas. Men det måste ske så att det inte hotar höga naturvärden. I det här fallet handlar det om anpassa vindkraftsprojektet för att skydda tumlarna i området, säger Björn Sjöberg, chef avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV..

– Om regeringen nu skulle medge tillstånd för vindkraftparken vid Södra Midsjöbanken så menar vi att det i alla fall bör sättas upp villkor om hur och när på året seismiska undersökningar och vissa anläggningsarbeten får göras.

Tumlaren är skyddad enligt EU:s art- och habitatdirektiv och klassas som sårbar i Artdatabankens rödlista. Tumlarna i Östersjön, som är genetiskt skilda från de tumlare som finns i Bälthaven och Västerhavet, är akut utrotningshotade enligt Internationella naturvårdsunionens, IUCN, globala rödlista. Antalet har minskat dramatiskt, huvudsakligen på grund av bifångst vid garnfiske och på grund av miljögifter. I dag tros beståndet av Östersjötumlare ligga på cirka 500 djur.

– Vi har tidigare inte riktigt vetat vilka områden som är viktiga för Östersjöns tumlare. Men nu vet vi att de samlas just vid bankarna i södra Östersjön, det vill säga södra och norra Midsjöbanken samt Hoburgs bank, under sommaren när kalvningen sker. Projektet måste nu anpassas efter detta, säger Linus Hammar, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor.

Förutom tumlare finns även andra marina skyddsvärden på Södra Midsjöbanken, exempelvis musselbankar som är viktiga för sjöfåglar och att fiskarter som sill, piggvar och skarpsill leker i området. HaV ser emellertid inte att varken musselbankar eller fisk kommer att störas av en vindkraftpark. Däremot vill HaV minimera magnetfälten från de elkablar som planeras mellan vindkraftsparken och fastlandet eftersom elkablar har visat sig kunna störa ål under dess vandring från Sargassohavet.

– Kablarna skulle knappast utgöra ett absolut vandringshinder för ålen, men eftersom man bygger fler och fler kablar över Östersjön bör man minimera påverkan från varje kabel så att den sammanlagda effekten inte blir betydande, säger Linus Hammar.

Foto och källa: HaV.

Turistrådet Västsverige ser ett ökat intresse för aktiviteter och upplevelser utomhus. Många kommer till regionen för att vandra, klättra, cykla eller paddla. Aktiviteterna kombineras gärna med bra mat och bekvämt boende.

– Naturturism är ett av våra prioriterade verksamhetsområden där fokus ligger på att utveckla en bredd i utbudet. Med allt från de bekväma äventyren till de som är mer utmanande. Tack vare vår varierande och lättillgängliga natur kan vi erbjuda upplevelser som passar alla. Aktiviteterna kompletteras ofta med goda middagar, övernattning på hotell och pensionat, säger Anders Nykvist, chef produktutveckling, Turistrådet Västsverige.

Deltar på Vildmarksmässa 6-8 mars
Tillsammans med representanter från Camp Dalsland och Södra Bohuslän Turism, deltar Turistrådet Västsverige i år för första gången på Vildmarksmässan i Stockholm som äger rum den 6-8 mars. De finns i monter B15:29 och kommer att presentera över 30 spännande outdooraktiviteter.

– Vi är stolta över vår region och vill visa upp att Västsverige där Dalsland, Bohuslän och Västergötland ingår, är ett riktigt äventyrsland som kan erbjuda spännande naturupplevelser som få platser kan mäta sig med, säger Anders Nykvist.

Populärt med Vasalopp – i kanot
En av aktiviteterna är Dalsland Kanot Maraton. Det är inte bara Sveriges, utan världens största kanottävling, som årligen lockar deltagare från över 15 länder. Tävlingen är 55 kilometer lång, går genom fyra sjöar och är kanotisternas motsvarighet till Vasaloppet.

– Loppet är en riktig folkfest och har ett stort internationellt intresse. Förra året var inte mindre än 56 % av deltagarna utländska. De allra flesta är motionärer där målet inte är att vinna utan att slå sin egen tid eller åtminstone komma bättre än sin kompis, säger Crister Blüme, verksamhetsansvarig på Camp Dalsland som arrangerar tävlingen.

Läs mer på www.vastsverige.com

Bild: Camp Dalsland och Roger Borgelid.

ÖTILLÖ, originalet och den tuffaste tävlingen i den snabbt växande sporten “swimrun” firar 10 år, den 7 september i år. Den 75 km långa utmaningen i Stockholms skärgård består av 65 km terränglöpning och 10 km simning i öppet vatten, över och mellan 26 öar. Tävlingen startade som ett galet vad mellan fyra kompisar, som vidare blev en liten intern tävling för några få adepter som på 10 år har vuxit till oanade höjder. ÖTILLÖ titulerar sig nu VM i swimrun och är en av de mest prestigefyllda endagarstävlingarna i världen. De 120 åtråvärda lagplatserna (lag om två) har blivit mycket exklusiva, med en väntelista på över 550 lag från hela världen. På grund av det stora intresset arrangerar organisatören nu spektakulära kvaltävlingar och träningsläger. En helt ny sport är på framväxt i rasande fart.

“Vi är överväldigade av hur snabbt sporten swimrun växer och hur populärt det har blivit att tävla i ÖTILLÖ. På tio år har ÖTILLÖ gått från att vara en liten obskyr tävling till en av de mest prestigefyllda uthållighetstävlingarna i världen. Takten runt banan blir bara snabbare och snabbare. I fjol krossades banrekordet i alla tre klasser, herr, dam och mixedklass, vilket visar på att sporten går framåt för varje år. Vi har nu kvaltävlingar till ÖTILLÖ och i Sverige finns det mer än 40 mindre swimrun-tävlingar, för att möta den stora efterfrågan både bland professionella atleter och entusiastiska amatörer. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla sporten”, säger tävlingsarrangörerna och grundarna Mats Skott och Michael Lemmel. Skott och Lemmel är före detta multisportatleter och kärnan i det första skandinaviska multisportlaget på 90-talet.

Sporten swimrun är Sveriges andra snabbast växande sport och sprider sig snabbt internationellt. ÖTILLÖ-organisatörerna har därför utvecklat en rad nya evenemang, med kvaltävlingar, sprinttävlingar och träningsläger:

– Kvalserie för ÖTILLÖ: Utö Swimrun (den 31 maj), Engadin Swimrun (den 11 juli, CH), “XX Swimrun 2015” (ej ännu offentlig), samt 3-4 nya tävlingar i världen inom snar framtid.

– ÖTILLÖ Sprint: Korta introduktionstävlingar för en bredare målgrupp i samband med kvaltävlingar. 2015: ÖTILLÖ Sprint på Utö (13 km kul och lätt bana), den 30 maj, dagen före Utö Swimrun (37 km).

– ÖTILLÖ Training Sprint: Korta träningslopp, arrangerade flera gånger om året på olika orter.

– ÖTILLÖ Swimrun träningsläger: Träningsläger på vackra ställen med högkvalitativa instruktörer i samarbete med Apollo resebyrå.

– Partnertävlingar: Tävlingar där vinnande lag i varje klass får garanterad plats till ÖTILLÖ året efter. 2015: Höga Kusten Swimrun, den 18 augusti.

ÖTILLÖ har blivit ett måste på CVn för många uthållighetsidrottare världen över. Den tionde upplagan kommer att bjuda på en mängd intressanta profiler på startlinjen. Den enastående ultralöparen och UTMB-segraren (Ultra Raid de Mont Blanc – 166 km terränglöpning runt alpernas högsta berg) Rory Bosio från Kanada, tävlar i mixedklassen med Nordamerikas ultralöpare Paul Trebilcock. Kommer hon att klara de tuffa simsträckorna i kalla Östersjön? England’s Pippa Middleton har deltagit i många uthållighetstävlingar de sista åren och är redo att anta utmaningen i mixedklass med svensken Jöns Bartholdson. Hur kommer Hawaii Ironman-segraren Luc Van Lierde från Belgien klara de snåriga löparstigarna och öppet hav med sin lagkamrat triathlonveteranen Jan Syryn? Sveriges största rapartist Petter kommer återigen att pusha sina gränser på ÖTILLÖ, denna upplaga med sin fru Michaela Fröstad Askergren. Petters kollega i musikbranschen Daniel Adams Ray har blivit inspirerad och finns med bland de 240 startande. Fjolårets segrare och banrekordhållare i alla tre klasser Moberg & Hansson (herr), Eriksson & Udehn (mixed), Nordblom & Nilsson (dam) kommer att försvara sina världsmästartitlar med en allt växande och starkare konkurrens. Vem kommer att slå banans snabbaste tid, 8 timmar och 16 minuter, för den tionde upplagan?

Lag 2015 här
Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Originalet ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimruntävling, känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen. Du springer 65 km terränglöpning på stigar, hala klippor, ospårad terräng och du simmar totalt 10 km i det kalla höstvattnet i Östersjön. Det är strömt och banan är lång. För att klara tidsbegränsningar och nå mållinjen före mörkrets inbrott kan du aldrig sluta röra dig framåt. ÖTILLÖ firar 10-års jubileum den 7 september 2015.

Foto: Jakob Edholm och Nadja Odenhage / ÖTILLÖ14.

Professor Hans Elwing vid Göteborgs Universitet jobbar oförtrutet vidare med att lösa beväxningsproblemen på våra fritidsbåtar. Den senaste uppfinningen kallar han själv ”Professor Elwings Magiska Pinne” och den är patentsökt.

Hans Elwing kommer i sitt föredrag vid Svenska Båtunionens miljökonferens på Allt för sjön kommande helg närmare presentera det som nu är känt som ”den magiska pinnen”, ett helt nytt medel för att bekämpa beväxning på båtbottnar. Hans Elwing har under drygt 20 år forskat kring biocider som bl a använts inom jordbruket och som är godkända för detta ändamål. Med sitt nya ”magiska” pulver vill professor Elwing få bort koppar ur bottenfärgerna.

Det handlar om en pipett, monterad på en träpinne. I pipetten finns en ytterst liten dos av det hemliga ämne som Elwing forskat fram och som visat sig vara mycket effektivt då det gäller att hålla havstulpanerna från båtskrovet. Båtliv har under flera somrar testat ämnet på en båt och kan bekräfta effekten.

– Jag kommer aldrig att avslöja ämnet i detalj, säger professor Elwing till Båtliv. Jag kan emellertid säga så mycket att alla ingående ingredienser är tillåtna för användning som bekämpningsmedel inom jord- och skogsbruk i hela EU, USA, Japan, Indien, Australien och de flesta andra länder.

Dosen i pipetten är mindre än 0,1 procent av den färdiga blandningen i en vanlig giftfri bottenfärgsburk. Därmed är det möjligt att den inte behöver registreras på Kemikalieinspektionen.

Någonstans mellan 200 och 300 kr kommer pinnen med att innehåll att kosta i handeln.

Hans Elwing tror att detta preparat så småningom gör koppar onödigt i våra bottenfärger.
Text: Lasse Bengtsson

Våren är på ingång och det är nu dags att börja förbereda inför kommande båtsäsong. En viktig detalj som bör göras innan båten kan sjösättas är att kontrollera gasolutrustningen. För att du ska vara säker på sjön i sommar har AGA Gas har tagit fram fem konkreta tips. Samtliga tips landar i en årlig genomgång av din utrustning.

Med målet att minimera risker kopplade till gasolutrustning lanserar nu AGA informationskampanjen Gasklar som vänder sig till alla som på något sätt kommer i kontakt med gasol i sitt hem eller i sin fritidsmiljö. Syftet är att vägleda användaren i sin gasolhantering.

– Det många glömmer att göra är att årligen se över sin gasolutrustning. En vanlig orsak till olyckor med gasol är läckage i slanganslutningar. Det kan du enkelt undvika genom att följa vår femstegsprocess, med målet att bli just ”gasklar”, säger Magnus Olsson på AGA Gas.

Fem enkla tips för att bli gasklar:
• Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.
• Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller AGA:s TL4 spray.
• Rätt tryck. Trycket i din gasolflaska varierar med yttertemperaturen och för att gastrycket till din gasolutrustning inte ska bli för högt måste du ansluta en tryckreducering till gasolflaskan. Läs bruksanvisningen för din gasolutrustning så vet du vilket tryck och flöde som behövs.
• Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventilen när du inte använder utrustningen.
• Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65° C.

Det ljusnar i båtbranschen. Efter några år med vikande båtförsäljning vänder det nu uppåt igen. Två bra somrar och goda ekonomiska förutsättningar är faktorer som banat väg för en ökad efterfrågan på fritidsbåtar.

På båtmässan Allt för sjön, som pågår fram till på söndag, är det just nu mungiporna uppåt. Flertalet utställare rapporterar ett ökat intresse från besökarna och en ökad försäljning jämfört med de senaste åren.

– Redan i höstas såg vi signaler på ett trendbrott. Årets mässa är 15 procent större än i fjol och vi har fler utställda båtar och ovanligt många båtnyheter. Uppåt 100 stycken som aldrig visats här tidigare, och i princip alla utställare kan vittna om en ökad försäljning på årets mässa, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Björn Sandhag, VD på Stockholms största båtföretag, Marindepån, bekräftar trendbrottet.

– Vi har sålt som aldrig förr, nästan som under rekordåret 2007. Under de fyra första dagarna kan vi se en fördubbling jämfört med förra året. Vår stora nyhet, Uttern D77, är till och med slutsåld för året, säger Björn Sandhaag, VD för Marindepån.

Sweboat, båtbranschens riksförbund, ser också den positiva utvecklingen.

– Ja, vi kan blicka fram emot en försiktig men stabil försäljningsökning inom egentligen alla segment; försäljning av nya och begagnade båtar och motorer, tillbehör, reservdelar, drivmedel, vinterförvaring, service och underhåll, säger Mats Eriksson, VD Sweboat, båtbranschens riksförbund.

Branschen ser också ett trendbrott vad gäller ägandet av fritidsbåt. Idag ska människor hinna med många fritidsintressen och därför ökar kraven på ett enkelt och problemfritt båtägande. Effekten av det är att många marinföretag expanderar sina verksamheter inför denna säsong. Man bygger ut sina anläggningar och satsar på ännu fler bekväma helhetslösningar för dagens och morgondagens kunder.

Förra årets fina sommar innebar även att antalet personer som övernattade i båt i gästhamnar ökade med 15 procent till 1 287 582 gästnätter under sommaren 2015, enligt statistik från Transportstyrelsen.

Allt för sjön, Sveriges största båtmässa, besöks årligen av drygt 90 000 människor. Den har öppet till och med söndag 8 mars.

Info: www.alltforsjön.se

En båt fylld med bara tjejer. Det är vad charterföretaget s/y Thindra hoppas på när de presenterade sitt nya reseprogram för Karibien vintern 2016.

– Drömmen är att även ha en helt kvinnlig besättning när vi seglar över Atlanten i ARC 2016, säger Margareta Einarsson, sälj- och marknadsansvarig för s/y Thindra.

Sedan 2007 har s/y Thindra bedrivit seglingscharter, och många resor har det blivit. Något som noterats är att båtens kvinnliga gäster inte var lika delaktiga i själva seglingen av Swan 59:an.

– Trots att kvinnorna är mycket seglingsvana och kompetenta så deltar de i liten utsträckning under själva seglingarna. Det blir i stället en traditionell uppdelning av de vardagliga sysslorna ombord. Männen hissar segel, styr Thindra och angör bryggor. Kvinnorna fixar frukost, lunch och håller ordning i båten, berättar Margareta Einarsson.

Hon har ingen förklaring till varför uppdelningen av sysslorna blir på det sättet men drar en jämförelse med grillning under sommaren.

– Kvinnor står generellt bakom det mesta av matlagningen under året, förutom sommartid när det ska grillas då tar männen plötsligt över. Det är som om det av tradition skulle vara en manlig syssla, och så blev det även med seglingen på Thindra.

Med dessa erfarenheter i bagaget vill nu s/y Thindra få till en förändring och har därför arrangerat en 12-dagars segling i Karibien vilken riktar in sig på seglingssugna tjejer.

– Med endast tjejer ombord så blir det per automatik att de får ta ett större ansvar med seglingens alla aspekter och med en kvinnlig skeppare vid rodret tror vi att tjejerna kommer att bli inspirerade och våga ta för sig mer, säger Margareta Einarsson.

Tjejseglingen i Karibien är för s/y Thindra lite grann ett test för att se hur pass stort intresset för tjejseglingar är. Arrangören är beredd att direkt ändra på sitt nuvarande program och utöka antalet tjejseglingar om det visar sig att intresset blir stort.

Det finns även fler tankar bakom s/y Thindras första tjejsegling i Karibien.

– Ja, när vi började planera vårt schema i höstas då hade vi planer på att erbjuda en Atlantöversegling i ARC 2015 till enbart tjejer. Vi kunde tyvärr inte genomföra idén redan nu till hösten men till ARC 2016 tänker vi ha en helt kvinnlig besättning ombord på Thindra när vi korsar Atlanten. Det är vår dröm och vårt mål. Så finns det kvinnor som lockas av ett mer krävande äventyr som ARC innebär, då tar vi emot intresseanmälningar redan nu, säger Margareta Einarsson och fortsätter:

– Vi ska även delta i World ARC med start i januari 2017 och tänk om vi då skulle kunna få ihop ett gäng tjejer som vill segla med oss över Stilla Havet till exempel. Det vore riktigt kul.

En annan nyhet som s/y Thindra kommer att presentera inom kort är att alla kunder, under några av de planerade seglingsperioderna, ska kunna erbjudas en RYA-utbildning som till exempel Competent crew, Day skipper och Coastal skipper med mera.

– Våra skeppare är RYA-instruktörer och de hjälper då till med den praktiska delen av utbildningarna under våra seglingar. Den teoretiska delen kommer gästerna att få ta del av över nätet. Så dessa seglingar kommer att bli en kombination av nöjes- och utbildningscharter, säger Margareta Einarsson.
Foto: Paulina Holmgren och privat

Fakta om tjejseglingen
Tid: 29 februari till 12 mars 2016.
Plats: Port Louis Marina, Grenada – Rodney Bay Marina, St Lucia i Karibien.
Pris: 13 000 kr per person. Rabatt på 20 procent om Thindra hyrs ut till en grupp. Kvinnlig skeppare.

Fakta om s/y Thindra
• En Swan 59 från Piteå.
• Erbjuder sedan 2007 seglingscharter året runt i Medelhavet, Karibien och över Atlanten.
• Planerar deltagande i World ARC 2017.
• Thindra går även att hyra som vandrarhem under de perioder då hon inte är uthyrd för charter.
• Mer information om s/y Thindra kan ni hitta på deras hemsida, www.thindra.se.

Tekniska fakta
Båttyp: Swan 59
Byggd: 1991 av Nautor Swan i Finland
Design: German Frers
Längd: 17,98 meter
Bredd: 5 meter
Draft: 3,35 meter
Vikt: 31 ton
Mast: 25 meter
Vattentank: 1 000 liter
Dieseltank: 800 liter
Motor: Yanmar 150 hk
Generator: 12 kW
Water maker: 120 liter/tim
Layout: Fyra kabiner, varav tre är gästkabiner. 6–7 gästbritsar. Salong, skeppskök, navigeringsplats.
Info: www.thindra.se